Wilf schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:58:
De aandelenmarkten zijn ooit bedacht om bedrijfsinvesteringen te helpen. Tegenwoordig is het een doel op zich. Eerlijk gezegd vind ik de aandelenbeurzen immoreel, pervers en corrupt(erend). Het is helaas dat de huizenmarkt dat ook is geworden.
Dit is je zoveelste post waarbij je doet alsof de huizenmarkt bepaald wordt door de zeer kleine minderheid die hun eigen geld investeerd in een verhuurwoning.
De belangrijkste prijsbepalende factoren die impact hebben op de betaalbaarheid en schaarste in mijn ogen in Nederland.
Tax-seeking:
- In de prijs en beschikbaarheid van bouwgrond door gemeenten.
- HRA, verhuurdersheffing, ATAD, vermogensbelasting, vennootschapsbelasting, eigen woningforfait, grondslag andere heffingen.
De hypotheekrente
- vooral bepaald door ECB-beleid
- opslagen
De
hypotheekruimte
- LTI
- LTV
De groei/krimp van de huishoudens.
- migratiesaldo
- toegankelijkheid trouwen/scheiden/fiscaal samenwonen.
De reële economische situatie
- hoeveel verdienen huishoudens
- hoe zeker is het inkomen
En als je kijkt naar de hele markt:
- 60% van de huishoudens woont in een koopwoning,
- 10% van de huishoudens huurt een particuliere huurwoning.
- 30% van de huishoudens woont in een sociale huurhut.
Wat mensen die particuliere verhuurders veroordelen vaak vergeten, is dat het netto huurrendement bij het verhuren van woningen vaak veel lager ligt dan het rendement op bijvoorbeeld aandelen, ook is het veel meer werk en verantwoordelijkheid. Verhuurders kiezen er dus voor om lagere rendementen te accepteren in ruil voor een stukje zekerheid.
De bruto aanvangsrendementen, dus de huuropbrengsten voor kosten en belastingen zijn de meeste gemeenten nu 3,5 tot 6%. Als je weet dat je aan kosten en belastingen ook al vaak 3~4% woningwaarde kwijt bent bij woningen, dan blijft er echt niet zoveel netto rendement over voor de risico's die je neemt op dit moment.
Met ook maar 10% marktaandeel en vooral veel investeerders met een buy&hold strategie, is het aandeel van de beleggers op de prijsdruk nu niet zo groot, en zou die eigenlijk groter moeten zijn voor een stabielere huizenmarkt. Maar met de fiscaliteit van nu en in de toekomst, zie ik de particuliere huurmarkt lang niet zo snel groeien als eigenlijk
nodig is in de komende jaren.