Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.213 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mania-92
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:00
Begin dit jaar besloten toch ook maar eens voor een huis te kijken (huren momenteel vrije sector, zijn beide eind 20 en verdienen beide boven modaal).

Hoewel ik mij er geen zorgen om maak dat we niet meer aan onze verplichtingen kunnen voldoen (genoeg eigen geld en we willen een huis dat veel minder waard is dan we maximaal kunnen lenen) hebben we toch besloten even de kat uit de boom te kijken. We zien de markt niet snel sterk in ons nadeel bewegen, of hij kabbelt wat voort of hij beweegt wat in ons voordeel. Wat de markt ook doet, het lijkt het mij de moeite wel waard om in onze situatie gewoon rustig af te wachten.

Merk om mij heen dat veel mensen er zo in staan. Ken een aantal mensen die 'moeten' verhuizen en die doen dat dan ook. Terwijl ik ook een aantal mensen ken in een vergelijkbare positie als ons, dus zitten gehuurd zonder haast, en die kijken even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

RemcoDelft schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:14:
[...]

Ondernemen is toch risico lopen en daarbij ook nog kans maken wat te verdienen? Wat mij betreft stoppen we met continu winsten privaat wegsluizen en direct de volgende maand bij de overheid aankloppen als het even tegenzit!

[...]

Aan het begin van de crisis (vorige maand :+ ) las ik dat cruciale ambtenaren moesten doorwerken. Ik dacht meteen dat de rest dan dus wel ontslagen zou kunnen worden.
Ik heb net even gekeken naar de winstgevendheid van de grootste 7 bouwers van Nederland. Over 2015 tm 2019 (periode van hoogconjunctuur, stijgende prijzen) maar die marges zijn echt flinterdun, als 't niet verliesgevend is geweest.

Waarschijnlijk is het niet uitgesloten dat de timmerman, de elektricien en andere bouwvakkers in deze periode wel een hele goede boterham en prima uurloon hebben verdiend. Maar dat is ook voor die groep nog 'inhalen' voor de periode van 2009 tot 2014.

Ik denk wel dat als de economie als geheel krimpt, dat het verstandig is het ambtelijk apparaat mee te laten krimpen. Anders krijg je een grote overheidsdruk op de echte economie, die het dan moeilijker gaat krijgen om weer te herstellen. En om eerlijk te zijn, als we echt bullshit jobs zoeken, dan zijn die er echt héél veel te vinden bij onze overheden.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Fraggert schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:57:
[...]

wat meer info is hier wel op zijn plaats, zitten jullie in de mondkapjes en handzeep? :+
Mijn vrouw webshop inderdaad die draait overuren.
Ik in een magazijn voor een bedrijf die computerchips maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Yucon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 10:40:
[...]

Zoals ik het me herinner zijn de vraagprijzen wel relatief lang hoog gebleven omdat verkopers niet wilden zakken. Het gevolg was een stevige dip in de verkopen omdat kopers ook niet stonden te trappelen ze voor die nog hoge prijs te kopen.
Heb je ook nog gelijk in. Dus je had behoorlijk lang moeten gaan huren als je in april 2008 wilde gaan kopen. Bovendien had je nooit geweten wanneer je dan zou moeten instappen. Je weet immers ook nooit wanneer het dal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

johanmulder schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:56:
[...]

Dit snap ik persoonlijk niet zo. Als je in staat bent om met je huidige inkomen de rente en aflossing te betalen in combinatie met de huidige regels die gesteld worden aan een hypothecaire lening dan is het toch geen probleem? Een woning wordt op de lange termijn altijd meer waard in het huidig economisch kapitalistisch systeem en zeker in combinatie met het feit dat er altijd schaarste is en zal blijven op de huizenmarkt. En stel dat in een worst-case scenario je woning over 10 jaar 25% minder waard is geworden dan heb je onder de huidige regels al een soortgelijk percentage afgelost.

Het enige wat serieus op de lange termijn effect kan hebben is dat je relatie strandt, je langdurig arbeidsongeschikt raakt en andere zaken in de categorie 'best wel erg'. Dan heb je sowieso een uitdaging, of het nou goede tijden zijn of minder goede tijden.
Het is meer dat ik een flinke correctie verwacht als deze crisis nog een tijdje aanhoudt. Ik volg de markt in Amsterdam nog wel een beetje en zie nu ineens veel vaker dat ik een melding krijg dat een prijs omlaag is aangepast of dat een huis van de markt is gehaald en er weer op komt met een flink lagere prijs. Dus meer ballen van staal dat je er niet mee moet zitten dat ineens een grote aankoop 10% minder waard is. Ik vermoed dat een correctie nu sneller kan gaan dan toen. In NL zijn we de economie nog aardig aan het stutten met de overheidsmaatregelen, maar dat kan niet lang en er komt op een gegeven moment een gigantische domino op gang. Ik ben niet zo van het doemdenken, maar ik denk echt dat de economische crisis onderschat wordt die we ons op de hals halen met de vrij extreme lockdown die we hebben.

Overigens ben ik positiever over corona zelf. Vaccin zal nog wel even duren, maar een veel betere behandeling gaan we in een paar maanden wel hebben (zegt mijn glazen bol. Lastige van "uitvindingen" is dat ze zich niet laten voorspellen omdat ze niet voor de hand liggen :p ). Dan kan de economie ook weer op de rails komen, maar is er wel een bizarre schade. Dat gaan we voelen. Tenzij er helikoptergeld komt en we giga-inflatie krijgen en de prijzen weer stijgen. Je ziet het, ik ga zelfs met het typen van dit steeds heen en weer. Vandaar dat ik nu voor mezelf zou zeggen: wacht maar even een paar maanden met grote aankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Wachten op een dal is ook totaal onzinnig. Dat is weer die vastgoedbeleggersgedachte.

Wachten op het moment dat je met je stabiele inkomen kan kopen waar je jarenlang wil gaan wonen is het meest zinnig. En bij de één is dat midden crisis (want webshop in mondkapjes en handschoenen) en voor de ander is dat wellicht toppunt van de markt (want bizar goed betalende bullshit job) :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
3x3 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb net even gekeken naar de winstgevendheid van de grootste 7 bouwers van Nederland. Over 2015 tm 2019 (periode van hoogconjunctuur, stijgende prijzen) maar die marges zijn echt flinterdun, als 't niet verliesgevend is geweest.
Dat was ook (deels) mijn punt: bouwkosten zijn het probleem niet, kavelkosten wel. Het is compleet waanzinnig dat modale rijtjeshuizen gerust 5-6 ton kosten, terwijl de bouwer er amper van kan leven. Lang voor de vorige crisis was allang duidelijk dat hogere huizenprijzen niet leidt tot voldoende aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:58
Wilf schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:31:
Wachten op een dal is ook totaal onzinnig. Dat is weer die vastgoedbeleggersgedachte.

Wachten op het moment dat je met je stabiele inkomen kan kopen waar je jarenlang wil gaan wonen is het meest zinnig. En bij de één is dat midden crisis (want webshop in mondkapjes en handschoenen) en voor de ander is dat wellicht toppunt van de markt (want bizar goed betalende bullshit job) :)
Precies dit.

Of je nu in 2008 nét voor de economie klapte op de piek van de markt, met 6% rente, een huis kocht, of in de dip van 2013 met een lagere rente. In beide gevallen zou je er 10 jaar later beter voor staan dan diegene die was blijven huren. Ja, je moet wel een lange adem hebben en dus weten dat je er een tijdje wilt blijen zitten. En bij voorkeur niet aan beginnen als je relatie al niet zo sterk is. Maar dat terzijde.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Treffend dit: https://twitter.com/ErikM...tatus/1250372771038867461

"Tweede Kamer: We willen de huren bevriezen.
Minister Ollongren: Dan kunnen verhuurders niet meer investeren
Tweede Kamer: Maar dan schrappen we toch de verhuurderheffing?
Minister Ollongren: Dat is niet nodig, verhuurders hebben genoeg geld.
"

Maargoed, het was natuurlijk al langer duidelijk dat dit kabinet er alles aan doet om de vastgoedlobby te beschermen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
Wilf schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:31:

Deels eens :) Aan de andere kant - als je nog 2 jaar kan wachten, waardoor je misschien met hetzelfde budget MEER kan kopen - is dat natuurlijk wel een groot voordeel.

Ik moet nu op mijn maximale budget iets 'kleins' kopen - waar ik in 2015 echt super leuk voor kon wonen. Daarin doe ik nu best een aantal concessies. Minder dicht in de stad, kleinere tuin etc. Terwijl dat mogelijk wel weer komt de komende jaren door deze crisis _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:07:
[...]

Deels eens :) Aan de andere kant - als je nog 2 jaar kan wachten, waardoor je misschien met hetzelfde budget MEER kan kopen - is dat natuurlijk wel een groot voordeel.

Ik moet nu op mijn maximale budget iets 'kleins' kopen - waar ik in 2015 echt super leuk voor kon wonen. Daarin doe ik nu best een aantal concessies. Minder dicht in de stad, kleinere tuin etc. Terwijl dat mogelijk wel weer komt de komende jaren door deze crisis _/-\o_
Mits je contant afrekent, als de kans op/hoogte van een hypotheek net zo afneemt als de huizenprijzen kan je over twee jaar net zoveel kopen als vandaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

offtopic:
Ik weet waar de term vandaan komt, maar kunnen we ajb de term "bullshit jobs" gewoon buiten de discussie houden? Totaal niet constructief (want nogal polariserend), en het voegt he-le-maal niets toe aan de discussie door elke baan met een goede salaris denigrerend bullshit-job te noemen.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:58
@MaStar @jadjong

Ik heb zelf medio 2010 gekocht. Dat was al ruim na de start van de crisis, maar in Utrecht merkte je toen dat de huizenprijzen nog nauwelijks gezakt waren. De echte slag kwam pas de jaren daarna (2011-2013). Wel stond er toen veel meer te koop en waren er veel minder kijkers. Daardoor kon ik heel relaxed kijken, wachten, nadenken, etc. Uiteindelijk zo'n 8 huizen bekeken en altijd op tijd waarop het mij uitkwam, en in mijn eentje. Meestal werd ik na weken nog teruggebeld 'of ik nog interesse had'. Een huis gevonden naar mijn wens en daar woon ik nu 10 jaar later nog steeds met veel plezier. De prijs is na mijn aankoop eerst nog zo'n 20% gezakt, maar inmiddels ligt 'ie alweer ver boven mijn aankoopprijs (denk op 150%).

Kortom, beetje wollig verhaal misschien maar bottom line is dat zelfs als de prijzen nog niet meteen zakken (al is gelijkblijven eigenlijk ook zakken natuurlijk) het nog steeds een verademing kan zijn om je voor de verandering op een kopersmarkt te begeven ipv de huidige verkopersmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eepeep
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 23-06-2024
Maahes schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:06:
Treffend dit: https://twitter.com/ErikM...tatus/1250372771038867461

"Tweede Kamer: We willen de huren bevriezen.
Minister Ollongren: Dan kunnen verhuurders niet meer investeren
Tweede Kamer: Maar dan schrappen we toch de verhuurderheffing?
Minister Ollongren: Dat is niet nodig, verhuurders hebben genoeg geld.
"

Maargoed, het was natuurlijk al langer duidelijk dat dit kabinet er alles aan doet om de vastgoedlobby te beschermen.
Echt niet te geloven. Men wil de schijn niet eens ophouden dat t beleid zwaar beinvloed wordt door de vastgoedlobby. Bizar dat hun belangen zwaarder wegen dan van het hurend deel van de getroffenen.

Moreel appèl 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

.

[ Voor 102% gewijzigd door Sport_Life op 29-06-2020 23:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Valorian schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:32:
@MaStar @jadjong

Ik heb zelf medio 2010 gekocht. Dat was al ruim na de start van de crisis, maar in Utrecht merkte je toen dat de huizenprijzen nog nauwelijks gezakt waren. De echte slag kwam pas de jaren daarna (2011-2013). Wel stond er toen veel meer te koop en waren er veel minder kijkers. Daardoor kon ik heel relaxed kijken, wachten, nadenken, etc. Uiteindelijk zo'n 8 huizen bekeken en altijd op tijd waarop het mij uitkwam, en in mijn eentje. Meestal werd ik na weken nog teruggebeld 'of ik nog interesse had'. Een huis gevonden naar mijn wens en daar woon ik nu 10 jaar later nog steeds met veel plezier. De prijs is na mijn aankoop eerst nog zo'n 20% gezakt, maar inmiddels ligt 'ie alweer ver boven mijn aankoopprijs (denk op 150%).

Kortom, beetje wollig verhaal misschien maar bottom line is dat zelfs als de prijzen nog niet meteen zakken (al is gelijkblijven eigenlijk ook zakken natuurlijk) het nog steeds een verademing kan zijn om je voor de verandering op een kopersmarkt te begeven ipv de huidige verkopersmarkt.
Helemaal eens. Maar daarvoor moet je dus nog wel 1 a 2 jaar geduld hebben in de huidige markt in Utrecht. Er zijn nog steeds overbiedingen - en 10 tot 20 kijkers... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
jadjong schreef op woensdag 15 april 2020 @ 17:23:
[...]

Mits je contant afrekent, als de kans op/hoogte van een hypotheek net zo afneemt als de huizenprijzen kan je over twee jaar net zoveel kopen als vandaag.
Door renteverhoging? Of wat zou een indicatie kunnen zijn.

Niemand weet inderdaad de situatie over 2 jaar. 2 jaar huren is ook 10-20k in de stad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:06:
[...]

Door renteverhoging? Of wat zou een indicatie kunnen zijn.

Niemand weet inderdaad de situatie over 2 jaar. 2 jaar huren is ook 10-20k in de stad...
Door risico-analyse van de bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
jadjong schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:52:
[...]

Dat kan het leenbedrag doen dalen? No idea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 19:11:
[...]

Dat kan het leenbedrag doen dalen? No idea.
Natuurlijk. De bank wil het geld terug en geeft minder terug als de kans daarop afneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jadjong schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:52:
[...]

Dit wordt vaker gezegd hier. Maar wat is precies het risico van een lening, onder NHG, voor de bank/geldverstrekker?
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 18:06:
Precies dit dus. Ik ga er (in mijn geval) gewoon van uit dat ik de komende jaren zo'n 1000 piek per maand kwijt ben aan onderdak. Of ik dat nou in een huurwoning stop of in een koopwoning, maakt dan betrekkelijk weinig uit.

[ Voor 44% gewijzigd door Richh op 15-04-2020 21:31 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flipswix
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-10 19:51
[...]

Als je nu prettig woont, dan kan je wel even wachten. Maar dan kan je ook de boot missen. Wie zal het zeggen.. In 2015 kon ik inderdaad ook een appartement in het nieuwbouwcomplex waar ik huur in Utrecht, kopen voor 165k. Helaas starte ik net en had ik een tijdelijk contract. Datzelfde appartement wordt nu voor 250k verkocht. En in die tijd was de rente ook relatief laag, en de voorwaarden ook relatief gunstiger.. Wat dat betreft is men aan woonlasten toch wel een stuk meer kwijt tegenwoordig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 08:33
[...]

En dan maar hopen dat de prijzen eerder dalen dan de rente stijgt. In het verleden was dat meestal juist niet het geval, bleven de huizenprijzen nog even op een hoger niveau terwijl de rente al omhoog ging. Dus grote kans dat de maandelijkse lasten per ton nu ook eerder stijgen dan de vraagprijzen dalen.

Even voor jouw informatie, een maand geleden is de tienjaarsrente op de kapitaalmarkt binnen twee weken met 0,7% gestegen. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat de hypotheekrente ook wel voorbij zijn laagste punt is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patatjemet
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03
Merk in mijn omgeving dat huizen - die in de aankomende 1-2 maanden verkocht zouden worden - nu versneld in verkoop worden gezet. Men (n = 2) is bang om minder geld voor hun huis te krijgen of er lang mee te blijven zitten.

[ Voor 29% gewijzigd door Patatjemet op 15-04-2020 23:08 . Reden: wolligheid ]

- raid does not fix stupid -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Rubbergrover1 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:03:
[...]

Even voor jouw informatie, een maand geleden is de tienjaarsrente op de kapitaalmarkt binnen twee weken met 0,7% gestegen. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat de hypotheekrente ook wel voorbij zijn laagste punt is...
die stijging van de 10-jaarsrente van naar jouw zeggen 0,7 procent (dat is wel erg weinig, bedoel je geen procentpunt?

Tijdelijk steeg de 10jaars rente idd van - 0.67% op 9 maart naar 0.06%, 10 dagen later...

Echter, om eerlijk te zijn, moet je ook vermelden dat sindsdien de rente weer teruggegaan is naar - 0,2%...
Natuurlijk wel hoger dan op 9 maart... Maar verder exact hetzelfde niveau als op 21 januari dit jaar...

Zo extreem hoog is de 10-jaars rente helemaal niet, hij is zelfs nog negatief, de Nederlandse staat krijgt geld toe om te lenen...
Wat vooral bewijst hoeveel kapitaal-overschot er in de markt is

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Patatjemet schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:48:
Merk in mijn omgeving dat huizen - die in de aankomende 1-2 maanden verkocht zouden worden - nu versneld in verkoop worden gezet. Men (n = 2) is bang om minder geld voor hun huis te krijgen of er lang mee te blijven zitten.
Merk ik ook inderdaad. Gisteren een huis bezocht van mensen die pas over 6 maanden gaan verhuizen. Medio oktober. Nieuwbouw. Willen nu al verkopen....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
RM-rf schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:15:
[...]
de Nederlandse staat krijgt geld toe om te lenen...
Wat vooral bewijst hoeveel kapitaal-overschot er in de markt is
Dat bewijst voornamelijk dat het hele stelsel doorgesnoven is. Negatieve rentes in het huidige systeem zijn een voortvloeisel van constante manipulatie door centrale banken en regels aan pensioenfondsen waardoor zij staatsobligaties met nul risico mogen inboeken. Centrale banken doen nu legaal waar we eeuwen lang mensen per direct voor gelynched hebben; het knoeien met / aan geld.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-04-2020 00:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 3x3

3x3

kabeltjekabel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:30:
[...]

Dat bewijst voornamelijk dat het hele stelsel doorgesnoven is. Negatieve rentes in het huidige systeem zijn een voortvloeisel van constante manipulatie door centrale banken en regels aan pensioenfondsen waardoor zij staatsobligaties met nul risico mogen inboeken. Centrale banken doen nu legaal waar we eeuwen lang mensen per direct voor gelynched hebben; het knoeien met / aan geld.
Logisch, anders gaan Zuid Europese staten met schulden met meer dan 150% van hun BNP instant kapot. Rentes moeten wel laag blijven, anders kunnen ze in zuid Europa niet meer blijven uitgeven dan er binnen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
3x3 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:46:
[...]

Logisch, anders gaan Zuid Europese staten met schulden met meer dan 150% van hun BNP instant kapot. Rentes moeten wel laag blijven, anders kunnen ze in zuid Europa niet meer blijven uitgeven dan er binnen komt.
Helemaal niet logisch. Dit smeert het probleem alleen maar verder uit. Pijn neerleggen waar het veroorzaakt is; dus een beetje in die landen en een groot deel bij de partijen die geld aan die landen geleend hebben. Er is veelal uitgeleend met het idee dat de hogere rente toch gewoon gratis was omdat de EU uiteindelijk zal betalen. Die hogere rente is natuurlijk omdat er een hoger risico is. Tijd om dat risico eens werkelijkheid te laten worden. De zuidelijke landen hebben / hadden overigens een primair overschot; als je aflossing en rentebetaling doorstreept bleef er geld over op de overheidsbegroting.

In zekere zin is Griekenland bijvoorbeeld nu juist al kapot; een enorm deel van de jongere generatie is vertrokken naar elders in Europa. Ofwel; de steeds hogere schuld zou gedragen moeten gaan worden door steeds minder mensen. Dat gaat uiteindelijk niet werken he. Wat houden we dan over? Een lege lidstaat van de EU zonder inwoners maar met een staatsschuld? Wie gaat er dan betalen?

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 16-04-2020 00:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Laatst online: 01:54
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:20:
[...]

Merk ik ook inderdaad. Gisteren een huis bezocht van mensen die pas over 6 maanden gaan verhuizen. Medio oktober. Nieuwbouw. Willen nu al verkopen....
Is toch prima? Als iemand kan leven met een opleverdatum over 6 maanden, waarom niet?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Lijkt mij ook niet zo raar. Volgens mij moet je bij behoorlijk wat hypotheken binnen een half jaar na ondertekening passeren, dus ik zou ook niet eerder dan een halfjaar gaan. Maar ook zou wel graag zekerheid willen dat de woning verkocht wordt (en over de verkoopprijs). Ik zou mijn woning dus ook een halfjaar voor de verhuisdatum te koop zetten.

Maar zo kun je alles dus twee kanten op bekijken. Veel woningen? Zie je wel,, mensen willen nog snel van hun woning af. Weinig woningen? Zie je wel, mensen durven niet meer te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 07:39:
Lijkt mij ook niet zo raar. Volgens mij moet je bij behoorlijk wat hypotheken binnen een half jaar na ondertekening passeren, dus ik zou ook niet eerder dan een halfjaar gaan. Maar ook zou wel graag zekerheid willen dat de woning verkocht wordt (en over de verkoopprijs). Ik zou mijn woning dus ook een halfjaar voor de verhuisdatum te koop zetten.

Maar zo kun je alles dus twee kanten op bekijken. Veel woningen? Zie je wel,, mensen willen nog snel van hun woning af. Weinig woningen? Zie je wel, mensen durven niet meer te verkopen.
Hahaha inderdaad, typisch gevalletje glas is halfvol/halfleeg, het is maar met well blik je ernaar kijkt?
Maargoed, ik zou er zelf geen problemen mee hebben als een woning over 6 maanden wordt opgeleverd als de woning verdre precies is wat ik zoek. Dan heb ik zelf ook nog voldoende tijd om van mijn woning af te komen, mocht het zoals sommigen hier beweren niet willen vlotten met verkopen. Tuurlijk, als je iets koopt wil je er meteen in, maar met een huis is de gemiddelde oplevering rond de 4 maanden, met sommigen die korter zijn en anderen die langer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:17

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Sterker nog, @MaStar precies zoals @sig69 en @Rubbergrover1, vind ik dit ook niet vreemd.

In mijn beleving was het járen terug zelfs geheel gewoon. Ik kan me niet herinneren er van opgekeken te hebben als ik hoorde dat iemand pas zijn gekochte woning in kon omdat het nieuwe huis van de huidige bewoner nog gebouwd moest worden.

Ik zou er ook totaal geen moeite mee hebben, het wordt pas vervelend als de woning die jij verlaat eerder moet worden opgeleverd, dan zit je met de opslag van je zooi en tijdelijke woonruimte.

Maar, zoals gezegd, het lijkt alsof voorheen het hele spulletje wat makkelijker op elkaar aansloot omdat de huizenmarkt minder onder druk stond als vandaag de dag.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

kabeltjekabel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:49:
Wat houden we dan over? Een lege lidstaat van de EU zonder inwoners maar met een staatsschuld? Wie gaat er dan betalen?
Rutte Wij :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Ze hebben het nu al over dat ze verwachten dat de vaccinatie tegen Corona al in september klaar is.
Dan verwacht ik dat het allemaal wel mee zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

@kabeltjekabel Top idee, banken failliet laten gaan en onze belastingbetalers de schulden van de Grieken laten betalen. Zal vast van positieve invloed zijn op de huizenmarkt. Het grootste gedeelte van de itialiaanse schuld (2019) is in handen van Italiaanse banken en Italiaanse huishoudens volgens ceps.eu
The total exposure of the Italian banking system towards all levels of the Italian government is thus €690 billion.This means that Italian banks are by far the largest source of finance for the Italian government to whom they lend more than to SMEs.Bank deposits are supposedly safe.But, in reality, bank deposits are to a considerable degree indirect loans to the government.
De zuidelijke landen hebben / hadden overigens een primair overschot
Als je mijn maandelijkse aflossings- en rentep-kosten niet meetelt bij m'n uitgaven, sta ik er financieel ook een stuk beter voor. :') gelukkig heb ik net als Nederland in vele jaren, ook gewoon een overschot na die uitgaven.

Van Italië een soort Argentinië maken is een verschrikkelijk idee. Vooral ook voor de italiaanse huishoudens zelf:
However, most households are probably not aware of their own exposure since they are unlikely to follow closely the amount of Italian government debt in their holdings of investment funds.This adds to the political ‘disconnect’ already mentioned above: although most Italian government debt is still owed to Italians, the wider population does not grasp the potential costto themselves of a default.
Nee als wij een gezonde huizenmarkt of monetaire willen hebben, dan is het tijd voor ingrijpende maatregelen op Italiaanse overheidsuitgaven (veroorzaker van de overmatige spenderingen) laat die maar eens doen wat elke Nederlandse huizenbezitter ook doet, z'n (gigantische) schuld in 20 of 30 jaar afbetalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:41
Mark31 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:12:
Ze hebben het nu al over dat ze verwachten dat de vaccinatie tegen Corona al in september klaar is.
Dan verwacht ik dat het allemaal wel mee zal vallen.
Ze? Dit is nogal een statement, heb je ergens wat meer info hierover? Ik probeer het nieuws over Corona goed te begrijpen en volgens mij is de mening van de meeste experts dat we geen idee hebben hoe lang het duurt, maar realistisch is 1 tot 2 jaar (er zijn wel wat mogelijke lichtpuntjes over een positief effect van het BCG-vaacin dat eigenlijk tegen TBC werkt, zie https://www.radboudumc.nl...oek-onder-zorgmedewerkers )

Ik denk op basis van wat we nu weten dat er in 2020 helemaal geen vaccin komt, maar heb het graag mis in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-10 08:44
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 23:20:
[...]

Das toch niet zo gek? Voordat hypotheek etc rond is zit je vaak ook al weer een paar weken verder, koopcontract etc.. 3 maanden ben je zo verder..

Ons nieuwe huis is pas in maart 2021 klaar, wij willen nu ook al verkopen, in ons geval meer omdat ik geen zin heb om op de markt te wachten wat het doet. Liever nu 310-320k in het handje en maar tijdelijk ergens wonen dan over 6 maanden misschien wel hetzelfde, of meer, of 280-290k. In de nieuwe hypotheek zijn we van opbrengst van 300k uitgegaan, en we hebben de middelen etc wel om het ook voor 290 te kunnen verkopen of 280, maar liever niet natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Fr33z schreef op donderdag 16 april 2020 @ 08:58:
[...]

Ze? Dit is nogal een statement, heb je ergens wat meer info hierover? Ik probeer het nieuws over Corona goed te begrijpen en volgens mij is de mening van de meeste experts dat we geen idee hebben hoe lang het duurt, maar realistisch is 1 tot 2 jaar (er zijn wel wat mogelijke lichtpuntjes over een positief effect van het BCG-vaacin dat eigenlijk tegen TBC werkt, zie https://www.radboudumc.nl...oek-onder-zorgmedewerkers )

Ik denk op basis van wat we nu weten dat er in 2020 helemaal geen vaccin komt, maar heb het graag mis in dit geval.
https://www.telegraaf.nl/...ember-vaccin-tegen-corona

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:23
Misschien niet op telegraaf afgaan, maar de bron nalezen. zo in zo is Telegraaf als bron...

Ze geven aan dat ze in de herfst een effectiviteit inschatting kunnen maken. nav fase 3 trials. Daarna moet het vaccine nog op grote schaal geproduceerd kunnen worden. En dan nog heb je het over een erg ambitieuze bast case scenario...

Dus september beschikbaar... no way...

https://covid19vaccinetri...oxford-vaccine-deployment

[ Voor 5% gewijzigd door perspectivebass op 16-04-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
3x3 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 00:46:
[...]

Factcheck: Nederland heeft evenveel schulden als Italie: https://decorrespondent.n...lie/267616436967-a21b7130

Italie heeft voornamelijk overheidsschulden. Nederland heeft voornamelijk private schulden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Scr33x0r schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:00:
[...]

Das toch niet zo gek? Voordat hypotheek etc rond is zit je vaak ook al weer een paar weken verder, koopcontract etc.. 3 maanden ben je zo verder..
Tot voorkort kon een hypotheek binnen 1 a 2 weken rond zijn - bij de juiste verstrekker. Ik snap goed dat mensen nu willen verkopen en niet wachten.

Kijk zo'n kleine woning 73m in Utrecht: https://www.funda.nl/koop/utrecht/huis-41858366-eikstraat-8/
Vraagprijs 399.000 - en daar moet dan nog overheen geboden worden 8)7 5 jaar geleden kosstte dit nog zo'n 225.000 euro. Die willen nu nog even de absolute hoofdprijs vangen. Het is wat de gek ervoor geeft natuurlijk.

Prognose is niet dat het nog verder gaat stijgen namelijk - eerder een afkoeling of zelfs daling. Dus erg interessant om nu toe te slaan voor potentiële kopers _/-\o_

Mijn zoektocht gaat gewoon door overigens. Je koopt iets waar je weer 10 jaar mee vooruit kan.

[ Voor 18% gewijzigd door MaStar op 16-04-2020 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Maahes schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:31:
[...]

Factcheck: Nederland heeft evenveel schulden als Italie: https://decorrespondent.n...lie/267616436967-a21b7130

Italie heeft voornamelijk overheidsschulden. Nederland heeft voornamelijk private schulden.
Dit zegt mij totaal niks, heb dit ook een keer een gesprek met mijn schoonzus haar vriend mee gehad.
Hij vind ook schuld is schulden, zwart wit dus maar zo vind ik het niet, wat ik al eerder zei, mijn schuld bij de bank bedraagt 165 duizend euro, maar ons huis waarde bedraagt 280 duizend euro, hebben ook nog eens 10 duizend euro op de bank staan als buffer.
Heb je dan een schuld?
Ja, dat wel zwart wit gezien wel, klopt, maar je hebt meer bezit (namelijk 280 om 165 duizend euro ) dus in mijn ogen heb je dan wel schulden, maar schulden die je tegenover je bezit kan afschrijven.
Hij is zelfstandige en is echt een beetje dom in mijn belevenis.
Hij zegt dat hij geen Hypotheek wilt nemen, werkt gewoon doodleuk 80 uur in de week (zzper ) verdiend veel geld, maar wil niks inversteren want ja hij wilt geen Hypotheek/Schulden.
Ik legde hem uit dat zijn geld door inflatie in de loop der jaren gewoon steeds minder waard word, terwijl huizen in algemeen over de loop der jaren hun waarde behouden dus ben je met sparen met Cash gewoon veel slechter uit , helemaal nu met deze spaarrente.
Maar hij vind Hypotheek is schuld dus doet hij het niet, hij vind ook niet verstandig dat wij een huis hebben gekocht...
Als je genoeg geld hebt is een huis gewoon een verantwoorde inverstering, en cash geld is gewoon zonde... voorbeeldje.
Mijn Oma kocht haar huis destijds voor 10 duizend gulden, wat toen heel veel geld was, als ze al haar cash had gespaard had je nu een appel en een ei, nu is haar huis 2 ton in euros waard.
Zeg het maar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
MaStar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:41:
[...]

Tot voorkort kon een hypotheek binnen 1 a 2 weken rond zijn - bij de juiste verstrekker. Ik snap goed dat mensen nu willen verkopen en niet wachten.

Prognose is niet dat het nog verder gaat stijgen namelijk - eerder een afkoeling of zelfs daling. Dus erg interessant om nu toe te slaan voor potentiële kopers _/-\o_

Mijn zoektocht gaat gewoon door overigens. Je koopt iets waar je weer 10 jaar mee vooruit kan
Heb je nog geboden gisteren of in je eerdere zoektocht en wat waren je kansen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3

3x3

Maahes schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:31:
[...]

Het vestigingsklimaat in Italië is ook zo ruk dat het onder meer gevallen dan in Nederland niet slim is om er als bedrijf te gaan investeren/lenen/ondernemen.

Daarbij wel betrokken, de relatief hoge huizenschuld in Nederland.. is niet heel erg constructief voor de economie. Helaas is woningwaarde een grondslag voor de overheid in Nederland om belasting te heffen, dus manipuleert de overheid al decennia de woningwaarde omhoog. Dat gaat goed, zolang we met zijn allen genoeg blijven verdienen om die woningen te betalen. Maar dat staat zeker in delen van de woningmarkt met de hoogste belastingen (de huurmarkt) onder druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
icarus007 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:44:
[...]

Heb je nog geboden gisteren of in je eerdere zoektocht en wat waren je kansen?
Ik heb de afgelopen 3 maanden ongeveer 4 keer geboden - op huizen in de regio Utrecht. 4 keer niet geworden omdat er nog (fors) werd overboden.

In de pre-Corona tijden waren bezichtigingen van 60 (!) mensen op een bovenwoning soms gewoon normaal. Dan stond iets voor 325k te koop wat voor 405k verkocht werd, zonder voorbehoud financiering.

Ik merk bij de laatste bezichtigingen dat het aantal mensen afkoelt. Schommelt nu tussen de 10-25. Nog steeds genoeg en er wordt nog (veel) overboden - maar het vergroot de kansen wel iets meer.

Zeker nu:
https://www.nrc.nl/nieuws...eer-ww-aanvragen-a3996927

Mensen worden toch voorzichtiger ;) Ik misschien ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zie dit bericht - gerelateerd aan de huizenmarkt:

https://www.ad.nl/wonen/h...he-en-friesland~aa5bdada/

Heel interessant - huurprijzen dalen al . Wat volgt zijn de huizenprijzen.
Ik zie dit ook al in Utrecht gebeuren. Huurwoningen zijn ineens beschikbaar, Airbnb's worden nu ineens verhuurd. Het zijn gekke tijden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12-10 19:01
MaStar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:53:
Zie dit bericht - gerelateerd aan de huizenmarkt:

https://www.ad.nl/wonen/h...he-en-friesland~aa5bdada/

Heel interessant - huurprijzen dalen al . Wat volgt zijn de huizenprijzen.
Ik zie dit ook al in Utrecht gebeuren. Huurwoningen zijn ineens beschikbaar, Airbnb's worden nu ineens verhuurd. Het zijn gekke tijden :)
Huurprijzen dalen in de vrije sector ;) Niet in de grote sociale huurwoning sector ;)

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mark31 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:42:
[...]

Dit zegt mij totaal niks, heb dit ook een keer een gesprek met mijn schoonzus haar vriend mee gehad.
Hij vind ook schuld is schulden, zwart wit dus maar zo vind ik het niet, wat ik al eerder zei, mijn schuld bij de bank bedraagt 165 duizend euro, maar ons huis waarde bedraagt 280 duizend euro, hebben ook nog eens 10 duizend euro op de bank staan als buffer.
Heb je dan een schuld?
Ja, dat wel zwart wit gezien wel, klopt, maar je hebt meer bezit (namelijk 280 om 165 duizend euro ) dus in mijn ogen heb je dan wel schulden, maar schulden die je tegenover je bezit kan afschrijven.
Schuld hebben is op zich het probleem ook niet. Het probleem is dat schulden (periodieke) lasten met zich meebrengen. In aflossing en in (toekomstige) rentelasten. Als je een schuld hebt van 165k, maar de lasten daarvoor niet kunt opbrengen, dan heb je een probleem. Uiteraard is het probleem erger als je woning een ton waard is dan als je woning 5 ton waard is, maar die molensteen om je nek blijft een probleem als je het nauwelijks kunt opbrengen.

En je moet natuurlijk ook kijken wat het alternatief is. Bij je hypotheek kun je wel de boel verkopen (of voorkomen dat je schulden krijgt en die eenmalige uitgave niet doen), maar dat heb je andere terugkomende kosten in de vorm van huur. Bij de overheid kun je wel de hand op de knip houden en ook die eenmalige uitgaven voorkomen, maar dat heeft ook andere terugkomende kosten tot gevolg (bv. WW uitkeringen) of minder inkomsten. Dan kan een eenmalige grote uitgave ook bij de overheid wel eens voordeliger zijn dan die uitgave niet doen.

Jouw hypotheek is dus misschien toch minder verschillend van de staatsschuld dan je denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-10 14:19

TMC

CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:55:
[...]

Huurprijzen dalen in de vrije sector ;) Niet in de grote sociale huurwoning sector ;)
Huurprijzen zijn uiteraard al kunstmatig laag in de grote sociale huurwoning sector. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
TMC schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:07:
[...]
Huurprijzen zijn uiteraard al kunstmatig laag in de grote sociale huurwoning sector. ;)
720 euro noem ik niet laag. Kun je een leuk huis voor kopen ;) Ik ken hier in de omgeving werkelijk 0 woningen die te huur staan voor 400 euro of minder en dat was jaren geleden wel zo. Juist die lage huren zijn zowaar flink gestegen en de duurdere huren blijven rond dit bedrag zitten van 720.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Rubbergrover1 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:59:
[...]

Schuld hebben is op zich het probleem ook niet. Het probleem is dat schulden (periodieke) lasten met zich meebrengen. In aflossing en in (toekomstige) rentelasten. Als je een schuld hebt van 165k, maar de lasten daarvoor niet kunt opbrengen, dan heb je een probleem. Uiteraard is het probleem erger als je woning een ton waard is dan als je woning 5 ton waard is, maar die molensteen om je nek blijft een probleem als je het nauwelijks kunt opbrengen.

En je moet natuurlijk ook kijken wat het alternatief is. Bij je hypotheek kun je wel de boel verkopen (of voorkomen dat je schulden krijgt en die eenmalige uitgave niet doen), maar dat heb je andere terugkomende kosten in de vorm van huur. Bij de overheid kun je wel de hand op de knip houden en ook die eenmalige uitgaven voorkomen, maar dat heeft ook andere terugkomende kosten tot gevolg (bv. WW uitkeringen) of minder inkomsten. Dan kan een eenmalige grote uitgave ook bij de overheid wel eens voordeliger zijn dan die uitgave niet doen.

Jouw hypotheek is dus misschien toch minder verschillend van de staatsschuld dan je denkt.
Dit is inderdaad de scenario van de negatieve kant, en zelfs dan is het niet zo extreem negatief.
Als je in het positieve kant bekijkt nog 25 jaar hypotheek en je huis is afgelost (onze situatie ) hij mag doodleuk tot zijn dood huur betalen.
Dat scheelt enorm veel in de maandlasten, als ik 56 jaar ben is onze huis hypotheek vrij (in het gunstigste scenario ) .
Aangezien de lasten niet hoog zijn acht ik de kans groot, want al werk ik parttime en mijn vrouw fulltime of visa versa , en dan ook nog eens bij onderkant baantjes, hebben we al genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC

TMC

CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:08:
[...]

720 euro noem ik niet laag. Kun je een leuk huis voor kopen ;) Ik ken hier in de omgeving werkelijk 0 woningen die te huur staan voor 400 euro of minder en dat was jaren geleden wel zo. Juist die lage huren zijn zowaar flink gestegen en de duurdere huren blijven rond dit bedrag zitten van 720.
Toch is het laag, want je komt met dat soort huren in aanmerking voor huursubsisdie.

Mijn punt is dat de prijzen van sociale huurwoningen nagenoeg niks te maken hebben met economische omstandigheden omdat het gereguleerd is, dus jouw punt is niet echt relevant imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
TMC schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:10:
[...]
Toch is het laag, want je komt met dat soort huren in aanmerking voor huursubsisdie.

Mijn punt is dat de prijzen van sociale huurwoningen nagenoeg niks te maken hebben met economische omstandigheden omdat het gereguleerd is, dus jouw punt is niet echt relevant imo.
Klopt, maar er is ook een grote groep die tussen wal en schip valt ;) Die hebben NET geen recht op huursubsidie, maar kunnen ook niets fatsoenlijks kopen.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mark31 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:08:
[...]

Dit is inderdaad de scenario van de negatieve kant, en zelfs dan is het niet zo extreem negatief.
Als je in het positieve kant bekijkt nog 25 jaar hypotheek en je huis is afgelost (onze situatie ) hij mag doodleuk tot zijn dood huur betalen.
Dat scheelt enorm veel in de maandlasten, als ik 56 jaar ben is onze huis hypotheek vrij (in het gunstigste scenario ) .
Aangezien de lasten niet hoog zijn acht ik de kans groot, want al werk ik parttime en mijn vrouw fulltime of visa versa , en dan ook nog eens bij onderkant baantjes, hebben we al genoeg.
Ik zeg ook niet dat het verkeerd is om een hypotheek te hebben. Ik geef alleen aan: schulden zijn op zich geen ramp, zeker niet als het alternatief voor die schulden je meer kosten. Daarin is je hypotheek niet principieel anders dan een staatsschuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:08:
[...]

Een leuk huis voor 720 euro? Wat voor huis hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Mark31 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:08:
[...]

Klopt helemaal, zijn standpunt is gewoon onzin en ondoordacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoNL
Napo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:12:
[...]

Een leuk huis voor 720 euro? Wat voor huis hebben we het dan over?
720 netto he. Pak eens een hypotheek van 800 bruto. Dat is gewoon 250-300k.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3

3x3

CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:55:
[...]

Er zit ook een beetje AirBNB effect in vermoed ik.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:21:
[...]

720 netto he. Pak eens een hypotheek van 800 bruto. Dat is gewoon 250-300k.
Ah, natuurlijk. We praten puur en enkel over hypotheekkosten en laten alle overige kosten weer eens lekker buiten de beschouwing. Vermoeiend dat de koopsector als goedkoop wordt weggezet middels een scheve vergelijking.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Napo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:24:
[...]

Ah, natuurlijk. We praten puur en enkel over hypotheekkosten en laten alle overige kosten weer eens lekker buiten de beschouwing. Vermoeiend dat de koopsector als goedkoop wordt weggezet middels een scheve vergelijking.
Welke extra kosten? Ik heb zelf een koophuis en kom vanuit een huurwoning. Die 100 euro meer aan belastingen per jaar? 8)7 Of doel je op dingen als je CV etc? Ik kan je melden dat de sociale huur dat ook niet meer repareert ;) Althans veel dingen niet meer. Kunnen ze wel doen, kost je 25 euro per maand 8)7

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:26:
[...]

Welke extra kosten? Ik heb zelf een koophuis en kom vanuit een huurwoning. Die 100 euro meer aan belastingen per jaar? 8)7
https://www.eigenhuis.nl/wonen/onderhoud/kosten#/
Of doel je op dingen als je CV etc? Ik kan je melden dat de sociale huur dat ook niet meer repareert ;) Althans veel dingen niet meer. Kunnen ze wel doen, kost je 25 euro per maand 8)7
En ik mag hopen dat je jouw woning niet als object wil afschrijven aan het einde van je gebruik. Doe je dat wel dan mag je wellicht ook je afschrijving mee gaan nemen om een eerlijke kostprijs mee te nemen in je vergelijking tussen huur vs koop.

[ Voor 26% gewijzigd door Napo op 16-04-2020 10:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoNL
Ik heb geen idee waar ze dit op baseren, maar er klopt niet veel van. Of kopen zoveel mensen huizen met achterstallig onderhoud? Mijn huis kost 0,0 extra per maand (buiten de extra belastingen). Huis is af namelijk. Zoals ik al zei zijn huurwoningen helemaal niet goedkoper, omdat woningcoöperaties bijna geen reparaties/onderhoud meer uitvoeren (belachelijk eigenlijk). Dat kan wel, mits je er een abonnement voor afsluit.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:30:
[...]

Ik heb geen idee waar ze dit op baseren, maar er klopt niet veel van. Of kopen zoveel mensen huizen met achterstallig onderhoud? Mijn huis kost 0,0 extra per maand (buiten de extra belastingen). Huis is af namelijk. Zoals ik al zei zijn huurwoningen helemaal niet goedkoper, omdat woningcoöperaties bijna geen reparaties/onderhoud meer uitvoeren (belachelijk eigenlijk). Dat kan wel, mits je er een abonnement voor afsluit.
En zo een woning kopen is ook niet interessant. :P Mijn appartement was luxe gebouwd en opgezet en is verkocht toen die 7-8 jaar oud was, en moest al een hoop aan gebeuren en dan kom je door de jaren heen er ook achter hoe goedkoop en slecht dingen gedaan zijn. Alleen al qua installatie (elektrisch en vloerverwarming) dat dat eigenlijk gewoon te triest voor woorden is. Gelukkig heb ik er 5 jaar geleden niet teveel voor betaald en het geluk gehad dat de woningbouw geld nodig had...

Woning van mijn vriendin is van de jaren 70 en nooit echt serieus onderhouden, opgeknapt of verbeterd. Wat er gedaan is kun je opnieuw doen. Ja sociale huur, wel lekker de ruimte op een goeie plek, maar gewoon echt waardeloos in de staat dat die nu is. Van de buitenmuren, enkelglas, oude slechte kozijnen met scheuren in het beton en de gevel met tocht tot gevolg, installatie die totaal niet meer voldoet, te eenvoudig is, onveilige meterkast en van dat soort dingen, dat je als je zo een huis koopt (WOZ waarde voorspelt niet veel goeds) daar je daar nog net de fundering van mag laten staan...

Het leven is te kort om geduld te hebben!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
[...]

Ik heb geen idee waar ze dit op baseren, maar er klopt niet veel van. [...] Huis is af namelijk.
Uhu, de badkamer die er nu in zit gaat nooit vervangen worden, de vloer is tot het einde der jaren goed, de keuken zal altijd perfect blijven. Elk object heeft een bepaalde levensduur en zal dus op een bepaald moment onderhoud nodig hebben.

De keuze kan je maken om dit niet te budgetteren en dus niet mee te nemen in de maandelijkse kosten maar dat is haast zoals bij een auto de onderhoudskosten en afschrijving niet mee nemen in de kostprijs.
Zoals ik al zei zijn huurwoningen helemaal niet goedkoper, omdat woningcoöperaties bijna geen reparaties/onderhoud meer uitvoeren (belachelijk eigenlijk). Dat kan wel, mits je er een abonnement voor afsluit.
En ook hier moet je rekenen houden dat woningcoöperaties woningen normaliter niet tot het einde der tijden in hun portefeuille willen houden juist omdat er grote onderhoudskosten naar voren komen. Dan kan je er als woningcoöperaties soms beter afscheid van nemen. Dat houdt dus ook in dat je in latere fases potentieel minder investeert in het onderhoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Napo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:34:
[...]

Uhu, de badkamer die er nu in zit gaat nooit vervangen worden, de vloer is tot het einde der jaren goed, de keuken zal altijd perfect blijven. Elk object heeft een bepaalde levensduur en zal dus op een bepaald moment onderhoud nodig hebben.

De keuze kan je maken om dit niet te budgetteren en dus niet mee te nemen in de maandelijkse kosten maar dat is haast zoals bij een auto de onderhoudskosten en afschrijving niet mee nemen in de kostprijs.

[...]

En ook hier moet je rekenen houden dat woningcoöperaties woningen normaliter niet tot het einde der tijden in hun portefeuille willen houden juist omdat er grote onderhoudskosten naar voren komen. Dan kan je er als woningcoöperaties soms beter afscheid van nemen. Dat houdt dus ook in dat je in latere fases potentieel minder investeert in het onderhoud.
Natuurlijk plaats je een andere keuken etc, maar dat is niet te vergelijken met huurwoningen en het valt ook niet in de categorie onderhoud. Onderhoud is meer je CV, stroom, kozijnen etc. Natuurlijk heb je daar kosten aan, maar in huurwoningen tegenwoordig ook. Daarnaast zie ik tabellen van na 5 jaar onderhoud etc. Als je het wil vergelijken met huur, dan moet je ook de tijd wanneer een woningcorporatie onderhoud gaat uitvoeren 1 op 1 vergelijken en uit eigen ervaring kan ik je melden dat ze niet na 5 jaar komen om je kozijnen te doen ;) Kom over 15 jaar maar terug meneer. Als je je kozijnen na 15 jaar gaat aanpassen dan komt er een hele andere som uit.

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-10 22:20
[...]

Dat kan nog steeds. Ik heb bij ING op 11-03 aangegeven met hun de hypotheek aan te willen gaan, na even wachten op taxatierapport, aflossing duo etc. hadden we op 26-03 het renteaanbod. En een krappe week later lag het bij de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:37:
[...]

Natuurlijk plaats je een andere keuken etc, maar dat is niet te vergelijken met huurwoningen en het valt ook niet in de categorie onderhoud.
Wellicht omdat ook dit soort onderhoud verdisconteerd zit in de huurprijs. De keuken is wellicht goedkoper en wordt langer mee gewerkt indien mogelijk maar dat er na x jaar een nieuwe keuken in moet betaal je gewoon voor. Zowel als huurder als koper.
Onderhoud is meer je CV, stroom, kozijnen etc. Natuurlijk heb je daar kosten aan, maar in huurwoningen tegenwoordig ook.
Uhm wat?
Daarnaast zie ik tabellen van na 5 jaar onderhoud etc.
De tabellen zijn voor achterstallig onderhoud, dat houdt niet in dat er geen verdere kosten zijn.
Als je het wil vergelijken met huur, dan moet je ook de tijd wanneer een woningcorporatie onderhoud gaat uitvoeren 1 op 1 vergelijken en uit eigen ervaring kan ik je melden dat ze niet na 5 jaar komen om je kozijnen te doen ;) Kom over 15 jaar maar terug meneer. Als je je kozijnen na 15 jaar gaat aanpassen dan komt er een hele andere som uit.
Dan moet je dus ook een stuk afschrijving van jouw woning accepteren. De mindere staat van jouw woning heeft simpelweg een drukkend effect op de prijs bij verkoop. Enkel blindstaren op de huurprijs vs de hypotheekkosten is een waardeloze berekening waarbij je jezelf rijk/arm rekent afhankelijk van het perspectief dat je inneemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoNL
Napo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:45:
[...]

Wellicht omdat ook dit soort onderhoud verdisconteerd zit in de huurprijs. De keuken is wellicht goedkoper en wordt langer mee gewerkt indien mogelijk maar dat er na x jaar een nieuwe keuken in moet betaal je gewoon voor. Zowel als huurder als koper.

[...]

Uhm wat?

[...]

De tabellen zijn voor achterstallig onderhoud, dat houdt niet in dat er geen verdere kosten zijn.

[...]

Dan moet je dus ook een stuk afschrijving van jouw woning accepteren. De mindere staat van jouw woning heeft simpelweg een drukkend effect op de prijs bij verkoop. Enkel blindstaren op de huurprijs vs de hypotheekkosten is een waardeloze berekening waarbij je jezelf rijk/arm rekent afhankelijk van het perspectief dat je inneemt.
Eens, maar het verschil koop/huur is veel kleiner als wat mensen denken. En dat komt - met name - door de wijzigingen vanuit woningbonden door bijna niks meer te repareren. Eigenlijk te belachelijk voor woorden als je verwarming lekt (spreek uit ervaring) en je geen idee hebt dat ze gewoon niet komen. Kan wel uurtje factuurtje 8)7

SiberischeHusky Shepsky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Nu online
Mark31 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:42:
[...]

Heb je dan een schuld?
Hij is zelfstandige en is echt een beetje dom in mijn belevenis.
Hij zegt dat hij geen Hypotheek wilt nemen, werkt gewoon doodleuk 80 uur in de week (zzper ) verdiend veel geld, maar wil niks inversteren want ja hij wilt geen Hypotheek/Schulden.
Ik legde hem uit dat zijn geld door inflatie in de loop der jaren gewoon steeds minder waard word, terwijl huizen in algemeen over de loop der jaren hun waarde behouden dus ben je met sparen met Cash gewoon veel slechter uit , helemaal nu met deze spaarrente.
Maar hij vind Hypotheek is schuld dus doet hij het niet, hij vind ook niet verstandig dat wij een huis hebben gekocht...
Als je genoeg geld hebt is een huis gewoon een verantwoorde inverstering, en cash geld is gewoon zonde... voorbeeldje.
Mijn Oma kocht haar huis destijds voor 10 duizend gulden, wat toen heel veel geld was, als ze al haar cash had gespaard had je nu een appel en een ei, nu is haar huis 2 ton in euros waard.
Zeg het maar..
Ik begrijp je punt, maar de waarde van het onderpand wordt grotendeels bepaald door de kredietverlening. Daarmee is de waarde van het onderpand niet zo zeker als je stelt, en de kwaliteit van de schulden wellicht ook minder verschillend.

Ik vind ook dat er erg makkelijk gesteld wordt dat alles in de markt altijd maar omhoog gaat. Dat is slechts het gevolg van monetair beleid. Je kunt je daarbij afvragen hoe eerlijk dat is naar toekomstige generaties. In Japan zal men heel anders denken dat de markt (ook vastgoed) altijd maar omhoog gaat als je maar lang genoeg wacht. Het ziet er toch wel degelijk uit dat we het Japan scenario gaan volgen als je de acties van overheden en centrale banken nauwgelet volgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Laatst online: 14-10 17:02

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Maahes schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:50:
Ik vind ook dat er erg makkelijk gesteld wordt dat alles in de markt altijd maar omhoog gaat. Dat is slechts het gevolg van monetair beleid. Je kunt je daarbij afvragen hoe eerlijk dat is naar toekomstige generaties.
Lijkt me dat het juist eerlijk is. Een euro vandaag is meer waard dan een euro morgen. Dat is een extra motivatie om nu te consumeren in plaats van bestedingen uit te stellen. Een motivatie om te investeren in plaats van op geld te zitten. Voor schulden is het omgekeerde; een schuld morgen is minder waard dan een schuld vandaag.

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 16-04-2020 10:56 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:48:
[...]

Eens, maar het verschil koop/huur is veel kleiner als wat mensen denken. En dat komt - met name - door de wijzigingen vanuit woningbonden door bijna niks meer te repareren. Eigenlijk te belachelijk voor woorden als je verwarming lekt (spreek uit ervaring) en je geen idee hebt dat ze gewoon niet komen. Kan wel uurtje factuurtje 8)7
Dat jij een crappy verhuurder hebt getroffen, betekent niet dat alle huurders zelf voor al het onderhoud opdraaien. Zie hier de lijst van zaken die een verhuurder moet repareren of vervangen. Alles wat onder groter valt dan "klein" of "weinig kosten", komt voor rekening van de verhuurder. Een lekkage aan de CV-installatie valt onder "groot" en "veel kosten".

Daarnaast, en dat is een keuze, spelen verbouwingen en verbeteringen een grote rol. In een huurhuis wordt de CV-ketel na een bepaalde periode toch echt vervangen, net als de keuken, de kozijnen, enzovoorts. Ze moeten wel, wil de huurder niet kunnen klagen over verminderd wooncomfort en zo een huurverlaging afdwingen.

Dat de verhuurder er dan voor kiest om een nieuwe keuken met aluminium aanrechtblad en kastdeurtjes van 8mm te plaatsen, tsja, dat komt inderdaad doordat een verhuurder zo min mogelijk kosten wil hebben. Heb je een doorsnee koophuis, dan ga je toch eerder richting de € 10.000-20.000 voor een nieuwe keuken, die misschien 10-15 jaar meegaat, waardoor je alleen al daarvoor kijkt naar minimaal € 1000 per jaar aan "onderhoudskosten" die een huurder niet heeft. Hetzelfde voor buitenschilderwerk, dat is gewoon een voorspelbare kostenpost die een huurder gegarandeerd niet heeft.

En on-topic, ik zag vanmorgen dat een appartement in een nieuwbouwflat hier in de buurt, in Alphen, van 127 m2, maar liefst € 450.000 moet gaan kosten. Mijn broek zakte daar echt van af. De flat is standaarder dan standaard (er staan links en rechts ervan identieke flats), je woont langs het spoor en hebt een 50 km/u-weg voor de deur. Wat voor mensen geven zulk geld uit voor zo'n woning?

Vijf jaar geleden keek ik naar vergelijkbare flats, en toen was drieënhalve ton al veel. Zó hard is de inflatie toch niet gegaan?

Daarnaast: mijn hypotheek tegen 2,60% is nog 16 jaar rentevast. Nu zie ik dat de rente aanpassen naar de marktrente, 1,56%, zorgt voor een bruto verlaging van € 100 per maand. De aanpassing kost me alleen wel een boete van 20K, wat betekent dat ik over ... 16 jaar quitte speel. :')

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:33

de Peer

under peer review

[...]
áls dat de prognose is, snap ik jouw conclusie niet dat je juist nu zou moeten toe slaan.
Dan zou je juist een jaartje moeten wachten (laten dalen) en dan toe slaan. Met jouw redenatie koop je op de top.

Nu toeslaan zou ik alleen doen als:
-De huizenprijzen volgend jaar gigantisch gaan stijgen
-De prijzen momenteel aantoonbaar zeer laag zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goldmemberf1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:13
de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:10:
[...]

áls dat de prognose is, snap ik jouw conclusie niet dat je juist nu zou moeten toe slaan.
Dan zou je juist een jaartje moeten wachten (laten dalen) en dan toe slaan.

Nu toeslaan snap ik ook niet...Tenzij je er vanuit gaat dat er een grote groep is die al een nieuw huis hebben gekocht en hun huidige huis snel moeten verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CryptoNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:37:
[...]

Natuurlijk plaats je een andere keuken etc, maar dat is niet te vergelijken met huurwoningen en het valt ook niet in de categorie onderhoud. Onderhoud is meer je CV, stroom, kozijnen etc. Natuurlijk heb je daar kosten aan, maar in huurwoningen tegenwoordig ook. Daarnaast zie ik tabellen van na 5 jaar onderhoud etc. Als je het wil vergelijken met huur, dan moet je ook de tijd wanneer een woningcorporatie onderhoud gaat uitvoeren 1 op 1 vergelijken en uit eigen ervaring kan ik je melden dat ze niet na 5 jaar komen om je kozijnen te doen ;) Kom over 15 jaar maar terug meneer. Als je je kozijnen na 15 jaar gaat aanpassen dan komt er een hele andere som uit.
Ah, juist, dus kosten die voor rekening van de eigenaar zijn wil je gewoon niet onder de categorie 'onderhoud' laten vallen. Goed idee, dan heb je inderdaad nul onderhoudskosten. Maar wel een hoop andere kosten. Die zullen toch linksom of rechtsom verrekend moeten worden. Wat je dan vervolgens kunt uitsmeren in een bedrag per 5 jaar of per maand.

En inderdaad zullen de meeste verhuurders tussendoor op zo min mogelijk momenten onderhoud willen plegen. Dat geeft namelijk ontiegelijk veel gedoe en geregel met huurders die thuis moeten zijn of anders eventueel een ruilwoning moeten hebben. Dus dat is meestal beperkt tot buitenonderhoud en relatief eenvoudige aanpassingen (bv. nieuwe CV ketel). Grote ingrepen worden ofwel gebundeld in grote renovatieprojecten ofwel uitgevoerd als een huurder weg gaat (of soms als de huurder er zelf om vraagt). Of soms worden de woningen voor die tijd verkocht. Maar ook dan zitten die 'verouderde' zaken verdisconteerd in een lagere verkoopprijs dan bij een up-to-date woning, zodat je ook in die situatie de kosten kunt verdisconteren in een prijs per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:44
Joopieboy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:34:
Woning van mijn vriendin is van de jaren 70 en nooit echt serieus onderhouden, opgeknapt of verbeterd. Wat er gedaan is kun je opnieuw doen. Ja sociale huur, wel lekker de ruimte op een goeie plek, maar gewoon echt waardeloos in de staat dat die nu is. Van de buitenmuren, enkelglas, oude slechte kozijnen met scheuren in het beton en de gevel met tocht tot gevolg, installatie die totaal niet meer voldoet, te eenvoudig is, onveilige meterkast en van dat soort dingen, dat je als je zo een huis koopt (WOZ waarde voorspelt niet veel goeds) daar je daar nog net de fundering van mag laten staan...
Ik heb een iets ander perspectief. In het prijssegment van die ex-woningbouwwoningen zijn de woningbouwhuizen meestal nageisoleerd, voorzien van dubbel glas, aluminium kozijnen (onderhoudsarm, immers). Binnen inderdaad de meest goedkope keuken, en kwa afwerking is overal op arbeidskosten bespaard.

Particuliere woningen in dezelfde prijsklasse hebben wel een glimmend nieuwe keuken, airco, etc - maar vaak enkel glas en rotte houten kozijnen.

Het is maar een beetje waar je je geld aan wil uitgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Die hele huur vs koop discussie is hier al meerdere malen uitgekauwd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:03
Ik zie eigenlijk ongemerkt twee discussies door elkaar lopen in dit topic, goed om je ervan bewust te zijn:

1. Zou je een huis moeten kopen nu als je op zoek bent naar een goede investering?

Logische antwoord: nee, door alle Corona onzekerheid zouden de prijzen uiteraard kunnen gaan dalen komende tijd

2. Zou je een huis moeten kopen als je simpelweg toe bent aan een nieuwe woning waar woongenot belangrijk is waar je lang wilt blijven wonen?

Antwoord is lastiger op deze vraag. Maar mijn insteek zou zijn; JA, mits je zorgt voor realistische maandlasten. Als je overwaarde / eigen geld kan inbrengen, is dat nog beter in deze situatie.

Het risico op 'onder water staan' is ws hoger dan pakweg 3 maanden geleden, maar als je nu verstandig een nieuw mooi huis koopt is je risico GOED beheersbaar.

In dit scenario koop je namelijk ook woongenot... en het lijkt erop alsof veel mensen dat toch best wel belangrijke element een beetje vergeten! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Fraggert schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:22:
Die hele huur vs koop discussie is hier al meerdere malen uitgekauwd.
Correct, edoch wordt keer op keer de discussie aangezwengeld dat kopen toch zo voordelig is en huren zo duur. De manke vergelijking van huurprijs vs hypotheekkosten is en blijft onvolledig. Daar moet echt eens mee gestopt worden. Beide oplossingen hebben een plek in het woonbestand in Nederland en beide hebben op dit moment een aantal problemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Requiem19 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:24:
Ik zie eigenlijk ongemerkt twee discussies door elkaar lopen in dit topic, goed om je ervan bewust te zijn:

1. Zou je een huis moeten kopen nu als je op zoek bent naar een goede investering?

Logische antwoord: nee, door alle Corona onzekerheid zouden de prijzen uiteraard kunnen gaan dalen komende tijd

2. Zou je een huis moeten kopen als je simpelweg toe bent aan een nieuwe woning waar woongenot belangrijk is waar je lang wilt blijven wonen?

Antwoord is lastiger op deze vraag. Maar mijn insteek zou zijn; JA, mits je zorgt voor realistische maandlasten. Als je overwaarde / eigen geld kan inbrengen, is dat nog beter in deze situatie.

Het risico op 'onder water staan' is ws hoger dan pakweg 3 maanden geleden, maar als je nu verstandig een nieuw mooi huis koopt is je risico GOED beheersbaar.

In dit scenario koop je namelijk ook woongenot... en het lijkt erop alsof veel mensen dat toch best wel belangrijke element een beetje vergeten! :)
spijker op zijn kop!
Napo schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:26:
[...]

Correct, edoch wordt keer op keer de discussie aangezwengeld dat kopen toch zo voordelig is en huren zo duur. De manke vergelijking van huurprijs vs hypotheekkosten is en blijft onvolledig. Daar moet echt eens mee gestopt worden. Beide oplossingen hebben een plek in het woonbestand in Nederland en beide hebben op dit moment een aantal problemen :)
spijker op zijn kop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:24:

Zou je een woning moeten kopen als het een slechte investering is? :+

Je gaat een gigantische lening aan en hoe je het ook wendt of keert; je investeert die euro's alsof je aandelen koopt. Afhankelijk van hoe het risico uitpakt gaat het je behoorlijk wat mogelijkheden opleveren of misschien wel in gigantische problemen duwen.
Zeker als je in het begin van je leven staat immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-10 08:44
MaStar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:46:
[...]

Ik heb de afgelopen 3 maanden ongeveer 4 keer geboden - op huizen in de regio Utrecht. 4 keer niet geworden omdat er nog (fors) werd overboden.

In de pre-Corona tijden waren bezichtigingen van 60 (!) mensen op een bovenwoning soms gewoon normaal. Dan stond iets voor 325k te koop wat voor 405k verkocht werd, zonder voorbehoud financiering.

Ik merk bij de laatste bezichtigingen dat het aantal mensen afkoelt. Schommelt nu tussen de 10-25. Nog steeds genoeg en er wordt nog (veel) overboden - maar het vergroot de kansen wel iets meer.

Zeker nu:
https://www.nrc.nl/nieuws...eer-ww-aanvragen-a3996927

Mensen worden toch voorzichtiger ;) Ik misschien ook wel.
offtopic:
Je mag mijn ruime eengezinswoning in Ede wel kopen voor 310 hoor ;) 138m2, bouwjaar 2017 en je bent met 25min in Utrecht :P Sla je slag :)

Bij ons in de buurt en segment gaat het nog best snel begreep ik van de makelaar, het segment tot 350k (even grof) zal ook met name gewoon een tweeverdienend starter/gezin zijn dat klaar is voor kids of iets. Ik denk ook dat het niet de ZZP'ers zijn die nu in eens te vrezen hebben en dat de meeste wel een relatief zekere baan hebben. Althans, als ik kijk naar mijn buurt, zijn de meeste vanuit huis aan het werk en dat gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Richh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:49:
[...]

Je gaat een gigantische lening aan en hoe je het ook wendt of keert; je investeert die euro's alsof je aandelen koopt. Afhankelijk van hoe het risico uitpakt gaat het je behoorlijk wat mogelijkheden opleveren of misschien wel in gigantische problemen duwen.
Vandaar de caveats in mijn vorige post:

1) Zorg voor realistische maandlasten. Ik vind zelf dat ik samen met mijn vriendin schrikbarend veel kan lenen, maar omdat we nu goedkoop wonen ben ik gewend aan lage maandlasten en is ons leven hierop ingericht. Dan zou het onverstandig zijn om nu ineens je maandlasten te verdrievoudigen

2) Weet enigszins zeker dat je er lang wilt wonen. Ook als je in 2008 gekocht hebt en bent blijven zitten, zou je nu met winst kunnen verkopen. Elke crisis gaat ooit weer over.

3) Als het kan: breng eigen geld of overwaarde in. Als je huis 400k is en je brengt 75k overwaarde in, dan is je risico in ieder geval een periode afgedekt.

Met het bovenstaande in ogenschouw zijn wij nu aan het 'shoppen' op de woningmarkt. En ja, met de bewustwording en acceptatie dat het nieuwe huis wellicht 20% minder waard wordt. Maar het alternatief (nog 1 / 2 of mss wel meer jaar) in een appartement wonen in Amsterdam is misschien economisch goedkoper, maar wel een grotere aanslag op mijn levensvreugde :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:49:
[...]

Met als grote verschil dat het grootste 'rendement' bij een investering in een woning bestaat uit het woongenot. Dus, om in de analogie te blijven, 'aandelen' die een fors dividend (jaarlijkse woongenot) opleveren, maar waarvan bij latere verkoop de 'beurskoers' onzeker is. Voor een lange-termijn investering niet erg, voor korte termijn speculatie onzekerder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 18:55

FunkyTrip

Funky vidi vici!

de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:10:
[...]

Dan zou je juist een jaartje moeten wachten (laten dalen) en dan toe slaan. Met jouw redenatie koop je op de top.

Ik zou vooral toeslaan als je wil verhuizen. Je wilt ergens wonen of je wilt het niet. Ik wilde weg, dús heb ik een nieuw huis gekocht. Niet gekeken naar de markt. En ja, dat betekent dat ik een beetje a-cyclisch koop. Eerste huis in 2008 op hoogtepunt, tweede huis nu ook min of meer op hoogtepunt. Maar goed, ik woon er straks wel en als ik ooit weer verhuis over tien, twintig jaar zal het ook wel weer een hoogtepunt zijn.
Het zij zo.Ik wilde weg. Dat is wat telt.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:45
FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ik zou vooral toeslaan als je wil verhuizen. Je wilt ergens wonen of je wilt het niet. Ik wilde weg, dús heb ik een nieuw huis gekocht. Niet gekeken naar de markt. En ja, dat betekent dat ik een beetje a-cyclisch koop. Eerste huis in 2008 op hoogtepunt, tweede huis nu ook min of meer op hoogtepunt. Maar goed, ik woon er straks wel en als ik ooit weer verhuis over tien, twintig jaar zal het ook wel weer een hoogtepunt zijn.
En daarnaast maakt die cyclus niet zoveel uit zodra je een huis hebt en fatsoenlijk aflost. Zodra je verhuist kan je huis wel duurder/goedkoper geworden zijn, maar het huis dat je koopt is dan ook net zo goed duurder/goedkoper geworden. Er zit dus een grote dempende werking in zodra je al een huis hebt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:05:
[...]

Ja dat is ook een manier. Niet mijn manier. Ik zou juist verhuizen in een dal/crisis. Een beetje luxe of iets te krap wonen wil ik daar wel voor opofferen. Ik ben vrij rationeel ingesteld en kan daar ook naar handelen. Maargoed er zijn grenzen natuurlijk. Als je echt ongelukkig wordt of met veel kinderen in een appartementje zit, zou ik me ook niets van de markt aantrekken.

[ Voor 3% gewijzigd door de Peer op 16-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:29:
[...]

Ja dat is ook een manier. Niet mijn manier. Ik zou juist verhuizen in een dal/crisis. Een beetje luxe of iets te krap wonen wil ik daar wel voor opofferen. Ik ben vrij rationeel ingesteld en kan daar ook naar handelen. Maargoed er zijn grenzen natuurlijk. Als je echt ongelukkig wordt of met veel kinderen in een appartementje zit, zou ik me ook niets van de markt aantrekken.
Bijvoorbeeld met Corona: denk jij dan nu, ik ga even niet verhuizen?

Het lastige van die strategie is dat je niet weet hoe lang dit allemaal gaat duren. Stel de economische gevolgen houden nog aan tot bij 2025, dan zit je nog wel even vast in je huidige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 12:34:
[...]

Bijvoorbeeld met Corona: denk jij dan nu, ik ga even niet verhuizen?
ja
Het lastige van die strategie is dat je niet weet hoe lang dit allemaal gaat duren. Stel de economische gevolgen houden nog aan tot bij 2025, dan zit je nog wel even vast in je huidige situatie.
Hangt ook van je situatie af en wat de reden van verhuizing is. Als dat alleen voor ietsje meer comfort is, heb ik totaal geen probleem om te blijven zitten waar ik zit.

Als het met een lange reistijd te maken heeft, of te weinig kinderkamers oid. Dan weegt dat wel zwaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik denk dat die laatste factoren voor heel veel mensen nou juist de redenen zijn waarom ze willen verhuizen, of op zoek zijn naar een andere woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Exact. Stel je was al van plan om te verhuizen voor de Corona crisis. Moet je dat dan nu on hold zetten?

Zoja, hoe lang moet je dat on hold zetten? Als je strategie is om niet een crisis te verhuizen kun je gerust 5 jaar wachten. Dan zou ik zelf liever gewoon nu verhuizen :). die 5 jaar van je leven zijn ook wat waard imo!

Maar goed, dat is uiteraard een persoonlijke keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Requiem19 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:04:
Exact. Stel je was al van plan om te verhuizen voor de Corona crisis. Moet je dat dan nu on hold zetten?

Zoja, hoe lang moet je dat on hold zetten? Als je strategie is om niet een crisis te verhuizen kun je gerust 5 jaar wachten. Dan zou ik zelf liever gewoon nu verhuizen :). die 5 jaar van je leven zijn ook wat waard imo!

Maar goed, dat is uiteraard een persoonlijke keuze.
Ja blijft persoonlijke keuze. Het is niet alsof je 5 jaar van je leven weg gooit. Kwestie van flexibel zijn en verwachtingen aanpassen. Kan best om veel geld gaan. Het is fijn om de luxe te hebben van een huis waar je op zich prima zit, dan kun je toeslaan als je droomhuis in de uitverkoop staat bij de volgende crisis.
Maar iedereen moet zelf die afweging maken.

[ Voor 9% gewijzigd door de Peer op 16-04-2020 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:12:
[...]

Ja blijft persoonlijke keuze. Het is niet alsof je 5 jaar van je leven weg gooit. Kwestie van flexibel zijn en verwachtingen aanpassen. Kan best om veel geld gaan. Het is fijn om de luxe te hebben van een huis waar je op zich prima zit, dan kun je toeslaan als je droomhuis in de uitverkoop staat bij de volgende crisis.
Maar iedereen moet zelf die afweging maken.
Het gaat inderdaad om veel geld, maar hoe gek het ook klinkt... mijn nieuwe huis kost een ton meer, maar mijn maandlasten worden minder. Het is allemaal virtueel. Maar ik merk het wel aan de betaalrekening waar ik de leuke dingen van betaal en nu sneller aangroeit.

Het is zelfs gunstiger dus voor mij... Stel dat ik ontslagen wordt en van een uitkering moet gaan rondkomen. Dan betaal ik straks minder ondanks dat ik in een duurder huis zit. Waar ook een deel van mijn spaargeld in gaat om dat niet-renderende stuk af te romen en de hypotheek laag te houden. Daar kan de overheid ook niet aankomen dan als in 'maak eerst je spaargeld maar op voor je aan allerlei subsidiepotjes mag komen'

[ Voor 21% gewijzigd door FunkyTrip op 16-04-2020 13:41 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:
[...]

Het gaat inderdaad om veel geld, maar hoe gek het ook klinkt... mijn nieuwe huis kost een ton meer, maar mijn maandlasten worden minder.
Dat is helemaal niet zo gek, vrij normaal juist momenteel gezien de rentedaling de afgelopen 10 jaar.
Maar mijn punt is meer: het had nog veel gunstiger kunnen zijn als je over 5 jaar in een dal koopt qua huizenprijzen. Maar dat is speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip

FunkyTrip

Funky vidi vici!

de Peer schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:42:
[...]

Dat is helemaal niet zo gek, vrij normaal juist momenteel gezien de rentedaling de afgelopen 10 jaar.
Maar mijn punt is meer: het had nog veel gunstiger kunnen zijn als je over 5 jaar in een dal koopt qua huizenprijzen. Maar dat is speculeren.
Dan is de rente waarschijnlijk hoger en mijn huidige huis ook minder waard, vooropgesteld dat ik hem verkoop. Mijn overbuurman had na 2 jaar zijn huis maar weer van funda afgehaald.

Mijn nieuwe huis is wél courant.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -aad-
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-07 08:35
FunkyTrip schreef op donderdag 16 april 2020 @ 13:40:
[...]
Waar ook een deel van mijn spaargeld in gaat om dat niet-renderende stuk af te romen en de hypotheek laag te houden. Daar kan de overheid ook niet aankomen dan als in 'maak eerst je spaargeld maar op voor je aan allerlei subsidiepotjes mag komen'
Volgens mij kan het wel gebeuren in de trant van: Oh je hebt een huis met overwaarde. Verkoop die eerst maar.
Desondanks heeft het m.i. wel veel meer voordelen om gewoon je schuld weg te werken (ook rendement-technisch)

[ Voor 10% gewijzigd door -aad- op 16-04-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
[...]

Kijk zo'n kleine woning 73m in Utrecht: https://www.funda.nl/koop/utrecht/huis-41858366-eikstraat-8/
Vraagprijs 399.000 - en daar moet dan nog overheen geboden worden 8)7 5 jaar geleden kosstte dit nog zo'n 225.000 euro. Die willen nu nog even de absolute hoofdprijs vangen. Het is wat de gek ervoor geeft natuurlijk.

Mijn zoektocht gaat gewoon door overigens. Je koopt iets waar je weer 10 jaar mee vooruit kan.
Zou me verbazen als iemand hier 400k voor gaat neerleggen. Zo’n arbeiderswoning van begin 20e eeuw in een onaantrekkelijke wijk (ken Utrecht niet zo goed, maar ziet er op het oog niet aantrekkelijk uit). Enige voordeel is dat het redelijk dichtbij Utrecht centrum is.

Ik zie trouwens hier in de buurt al nieuwbouw woningen vrij komen die in eerste instantie vanaf dag 1 allemaal onder optie stonden. Dus ik denk wel dat er mensen serieus aan het heroverwegen zijn. Hier in de straat ook iemand die nieuwbouw gekocht heeft, en z’n woning te koop heeft gezet. Gewoon nog 0 bezichtigingen.

[ Voor 12% gewijzigd door Z___Z op 16-04-2020 15:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nel!s
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-10 14:23
Z___Z schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:57:
[...]

Zou me verbazen als iemand hier 400k voor gaat neerleggen. Zo’n arbeiderswoning van begin 20e eeuw in een onaantrekkelijke wijk (ken Utrecht niet zo goed, maar ziet er op het oog niet aantrekkelijk uit). Enige voordeel is dat het redelijk dichtbij Utrecht centrum is.
Oudwijk.. een vd beste buurten. Je ziet daar makkelijk >€6k/m2 dus dit valt me nog mee. Denk dat ze over elkaar vallen met bezichtigingen en er 10-20% overgeboden wordt. Laten we over een paar maanden de kadaster transactie prijs er eens bij pakken om die hypothese te verifiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-10 11:56
Mij is opgevallen dat een identiek huurhuis 2 deuren verder, dat inmiddels 3 maanden te huur staat, 5% in prijs is gezakt. Van 16,88 euro/m2, naar 15,93 euro/m2 (Utrecht Zuilen).
Als de koophuizen dat nou ook gaan doen (of doen ze dat al?) dan ben ik blij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Richh schreef op zondag 12 april 2020 @ 18:43:
Hoewel ik in dit topic toch overduidelijk aan de 'fear' kant van de markt sta... is er onlangs wel een woning te koop gekomen op precies de locatie met precies de 'features' die wij in een huisje zoeken.

We gaan het dus maar proberen. En proberen ons hoofd koel te houden haha :+
Om deze N=1 even vast te houden:

Blijkbaar houdt men hier in Zwolle nog niet het hoofd koel, want net gebeld door de makelaar. We zouden daar morgen gaan kijken. Net een belletje; ja de woning is al verkocht. Bod van 10% boven vraagprijs over telefoon er nog achteraan gegooid (vooral om de reactie te peilen btw); nope nope nope.

Daar moet echt heel dik op overboden zijn 8)7 8)7

Ga weer mooi terug naar de 'fear' kant van de markt en wacht het nog maar een paar jaar af, dit gaat echt, echt helemaal nergens over. 2 jaar huren is ook 20k ja, maar ik ga dat bedrag niet overbieden in deze markt, ben je gek 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 16-04-2020 15:54 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.