Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.217 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
@Richh Ik zou de kat eventjes uit de boom kijken. Het kan nu alle kanten op, van "aflopen met een sisser" tot depressie. Iets meer duidelijkheid lijkt me gewenst.

@Requiem19 De NHG doet zo geheimzinnig over hun oprichting, dat ik zelf op hun homepage niks kan vinden. Ik vermoed dat het tussen '95 en '00 geweest is. In mijn jeugd nooit over gehoord.

[ Voor 37% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-04-2020 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Vanoverdegrens schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:32:
@Requiem19 De NHG doet zo geheimzinnig over hun oprichting, dat ik zelf op hun homepage niks kan vinden. Ik vermoed dat het tussen '95 en '00 geweest is. In mijn jeugd nooit over gehoord.
1994 zelfs, 2019 vierden ze het 25-jarig bestaan.
https://www.nhg.nl/Over-N...een-gezonde-woningmarkt-1

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@gorgi_19 idd welles nietes. En de discussie"tegenstander" pogen zwart te maken door vervelend op de man te spelen. Heel 21e eeuws.

We hadden de 1e helft 20e eeuw een kutperiode met 2 WO's, een depressie en een pandemie. Ging echt lekker toen. Daarna de 2e helft 20e eeuw de wellicht bloeiendste periode sinds de mens op aarde rondloopt. Heel europa geniet met volle teugen op de enorme economische bloei die "das Wirtschaftswunder" voortbracht. Waarom zou deze bloeiperiode, vergelijkbaar met bijv. de gouden eeuw, eeuwig voortduren?
Dat is toch een uiterst arrogant uitgangspunt, of niet?
De glans van de bloeiperiode na 1945 is er allang af. Voor grote groepen mensen iig. Ik zie een langere magere periode in het verschiet, daarna beslist weer een nieuwe bloeiperiode. Dat wordt waarschijnlijk na mijn dood, maar ik heb er al bijna 55 mooie jaren opzitten, dus acceptatie dat ik nog een stukje economische neergang meemaak lijkt me gezond.

NHG vanaf 1994, exact toen ik emigreerde. :)
Overigens goed verstopt in een nieuwitem deze info.

[ Voor 4% gewijzigd door Vanoverdegrens op 12-04-2020 20:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Vanoverdegrens schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:44:
@gorgi_19 idd welles nietes. En de discussie"tegenstander" pogen zwart te maken door vervelend op de man te spelen. Heel 21e eeuws.
Ik heb meer dan genoeg redenaties en bronnen aangegeven. Als je die anders interpreteert of wilt lezen, prima. Heeft niks met op de man spelen te maken; ik zie de toekomst alleen anders dan jou.
Waarom zou deze bloeiperiode, vergelijkbaar met bijv. de gouden eeuw, eeuwig voortduren?
Dat is toch een uiterst arrogant uitgangspunt, of niet?
Leg mij dan als simpele ziel eens uit waarom JUIST NU het moment is. Het probleem is niet alleen Nederland, maar wereldwijd.
Ook in 2008 kreeg de economie wereldwijd klappen. Waarom gaat de economie juist deze niet overleven?

Een andere redenering als: "het moet een keer misgaan" kan ik niet erin lezen. Als je het bij iedere recessie vanaf 1945 herhaalt (Wikipedia: Recessie) en eentje tegenkomt die wat langer duurt, dan heb je uiteindelijk wel een keer gelijk. Maar wat verandert er nu fundamenteel, zeker richting de huizenmarkt:

Er is een tekort aan huizen. De prijs van huizen wordt bepaald door vraag en aanbod. Als er gedwongen meer aanbod is, en de vraag moet afnemen (omdat ze niet kunnen kopen), zal de prijs dalen. De aanbodtoename is echter niet structureel, er komen niet voldoende nieuwe huizen bij. De vraagafname is ook niet structureel, zo gauw mensen weer een baan en stabiel inkomen hebben, willen ze weer een eigen dak boven hun hoofd (huur of koop!).

Oplossing: structureel minder vraag naar huizen (met minder huishoudens) of structureel meer aanbod (meer bouwen, minder sloop).

Kunnen ze meer bouwen om het aanbod omhoog te brengen: Nee. PFAS, tekort bouwlocaties, tekort aan arbeidskrachten in de bouw, of op een manier bouwen die minder aansluit bij de vraag.
Kunnen ze de vraag omlaag brengen: Politiek ongewenst, dan zou het migratiesaldo omlaag moeten.

Zo gauw de economie weer stabiliseert, is er een goede kans dat de huizenmarkt weer explodeert.
Worden huizen daardoor onbetaalbaar? Dan gaat de markt op slot, of behoudt hij een hoog maximum.

[ Voor 14% gewijzigd door gorgi_19 op 12-04-2020 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:22
Sport_Life schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:20:
[...]

Starterswoning (100m2 ), op de top zoals je zelf aangeeft.. Klinkt niet als een heel verstandig plan. Zou adviseren te wachten op 2e inkomen en iets boven het starterssegment.
Het is gewoon een klein huis, maar wel een daadwerkelijk huis, met 4 slaapkamers. Met een ligging dichtbij snelweg en station. Hierin kunnen we prima een ruime tijd vooruit :P

Het beeld dat ik bij een starterswoning heb is toch meer een appartement van de helft. Zeg maar waar de rest van de Nederlandse starters tot de max voor gaat :+ wel hilarisch, ik ben hier een paar maanden geleden in dit topic wel eens afgebrand dat ik, als een verwende millennial, direct een heel huis wou kopen, ipv eerst eens een appartement/bovenwoning.

Ik heb niet de illusie dat we een 'gezinswoning' woning van 130m2 kunnen kopen :+ ja, daar kunnen we over een jaar (da's ook 10.000 euro verder) misschien wel voor gaan samen. Maar daar staan dan ook hogere lasten tegenover en die 30m2 is mij dat geld niet waard.

Desalniettemin snap ik je punt wel... Kan er nog mooi slapeloze nachten over hebben O-)
Vanoverdegrens schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:32:
@Richh Ik zou de kat eventjes uit de boom kijken. Het kan nu alle kanten op, van "aflopen met een sisser" tot depressie. Iets meer duidelijkheid lijkt me gewenst.
Laten we vooral hopen dat de rest dat denkt inderdaad d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 12-04-2020 21:18 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
gorgi_19 schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:03:

Leg mij dan als simpele ziel eens uit waarom JUIST NU het moment is. Het probleem is niet alleen Nederland, maar wereldwijd.
Ook in 2008 kreeg de economie wereldwijd klappen. Waarom gaat de economie juist deze niet overleven?
Dat de wereld vergaat etc, heb ik nooit geschreven. Na regen komt altijd weer zonneschijn, tenzij we een nucleaire eindramp veroorzaken. (dan komt de zonneschijn zonder mensen)

Dat NU het moment is, weet ik ook niet zeker. NU zou het moment kunnen zijn, en gezien de omstandigheden niet een onlogisch moment.
We hebben vooral in de "1e wereld", dwz VS, europa, Japan een vreselijk hoge hoeveelheid schulden. Die nekten ons in 2008 al bijna, maar een lapmiddel werkte: nog meer schulden!
Kan dit lapmiddel nogmaals werken: ja!
Kan het eeuwigdurend werken: imo nee!, want eens is het vertrouwen op terugbetaling ergens zoek, en stort het kaartenhuis in.
Wanneer stort het in: geen idee, wellicht binnenkort, wat ik niet hoop.
wanneer lijkt me het einde van de economische bloei in europa iig zeker: rond 2030, als de babyboomgeneratie oud, gebrekkig en aan het dood gaan is. Deze bepalende groep vwb de welwaart en koopkracht, kent geen adequate opvolging wegens te kleine groep nageslacht.
De economie gaat vanaf dan dus gesteund moeten worden door immigranten. Dat zou succesvol kunnen zijn, als die immigranten wat in hun mars hebben. Helaas komen voorlopig meer immigranten naar europa die last ipv lust zijn. De cultuur die ze meebrengen vind ik persoonlijk ook (deels) onaantrekkelijk.
Ik ben groot voorstander van immigratie, maar wel graag kwaliteit en aanpassingswillig. (heb ik als immigrant in D ook gedaan)

Nu kun je van mening zijn, dat deze argumenten alle niet tellen en andere argumenten de doorslag gaan geven. Dat zullen we achteraf pas kunnen zien. Schrijven we over 5 en 10 jaar verder. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-10 08:22
Edit: Ah ik zie dat ik alweer 2 pagina's achter loop haha, nou ja de strekking is misschien nog hetzelfde :+

Het is vrij duidelijk allemaal wat er nu fout zou kunnen gaan. Dat hoeft natuurlijk allemaal niet, maarja, het is mij en @eepeep redelijk helder wat kan.

@Requiem19 Ja het is een gezondscrisis, die is ook niet belangrijk voor de huizenmarkt, de vraag is waar hij toe gaat leiden. In Amerika al 15% werkeloos, gaat lekker. Dit kan echt hele nare economische gevolgen gaan hebben, misschien valt het mee.
Maar als dit de volgende economische crisis wordt gaan huizenprijzen weer dalen natuurlijk.
Als Amerikaanse werkloosheidscijfers een indicator zouden zijn voor een crisis (wat ze natuurlijk niet zijn) gaat dit een nog veel ergere crisis worden.

En leuk dat je 130% kon lenen, maar dat is niet zo relevant. Ik ken meerderen die in 2007 of 2008 een huis hebben gekocht, niks geks hebben gedaan (dus rond de 100% zaten) en vervolgens niet zonder schuld weg zouden kunnen. Voor 2 van de 3 betekende dat behoorlijk lang weinige mogelijkheden, derde stel ging uit elkaar en die zag hun restschuld kwijt gescholden worden dankzij NHG.
Kun je zeggen, mooi daarvoor is NHG toch? Maar je weet ook dat de huizenprijzen zo hoog zijn dat je niks meer aan NHG hebt in de randstad. Zit meestal boven NHG.

Sorry @Requiem19 misschien heb ik niet de hele discussie goed gevolgd, maar je verhaal had je ook vlakvoor 2008 kunnen ophangen met het bekende verhaaltje dat huizenprijzen alleen maar kunnen stijgen.
(wat ze ook wel doen, maar alleen op lange termijn, niet persee op korte termijn)

@naitsoezn We komen van een enkel verdiener maatschappij in de jaren 70 e.d. naar een twee verdiener maatschappij die we nu hebben.
En voor veel mensen zijn deze beide inkomens nodig om de woningen te kunnen betalen.
Dat is duidelijk veranderd, terwijl het vroeger ook functioneerde.

Echter, dan gaan we direct ver offtopic. Het gaat om allerlei gevolgen van een maatschappij die puur op groei is ingericht.
En mensen hebben niet door dat die groei ten kosten van vanalles gaat. En veel mensen er eerder nadelen van hebben dan wat mee krijgen van die groei.

Met allerlei automatisering is er steeds minder werk nodig om bijvoorbeeld voedsel te verbouwen, maar ondertussen zijn we wel meer gaan werken. Uiteraard hebben we ook een veel hogere levenstijl / welvaart er voor terug. Maar de vraag is of we verstandig bezig zijn.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Vanoverdegrens schreef op zondag 12 april 2020 @ 20:44:
[...]
Daarna de 2e helft 20e eeuw de wellicht bloeiendste periode sinds de mens op aarde rondloopt. Heel europa geniet met volle teugen op de enorme economische bloei die "das Wirtschaftswunder" voortbracht.
Heel Europa? Gans Oost-Europa was nog bezet gebied tot 1989.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@kabeltjekabel yep, west- en zuideuropa.
Oosteuropa geniet vandaag de dag nog niet eens, op een beperkte groep na. Dat ik mezelf met familiebanden op de balkan hier verschrijf is wel een blunder. Shame on me.

[ Voor 3% gewijzigd door Vanoverdegrens op 13-04-2020 00:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:36
Okay jongens, de huizenmarkt moet hervormd worden want het is te bizar voor woorden hoe het allemaal werkt in Nederland en hoe weinig mensen een huis kunnen kopen én het gaat allemaal helemaal naar de klote nu met Corona.

Was getekend, een significante tweakerpopulatie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Richh schreef op zondag 12 april 2020 @ 21:13:
Het is gewoon een klein huis, maar wel een daadwerkelijk huis, met 4 slaapkamers. Met een ligging dichtbij snelweg en station. Hierin kunnen we prima een ruime tijd vooruit :P

Het beeld dat ik bij een starterswoning heb is toch meer een appartement van de helft. Zeg maar waar de rest van de Nederlandse starters tot de max voor gaat :+
"De rest van Nederland" bevat meer dan stadscentra. In het grootste deel van Nederland is een starterswoning in mijn beleving gewoon een rijtjeswoning van 100-130m2.

Ofwel, in de perifie wordt de eerst stap meestal overgeslagen en wordt begonnen in een eengezinswoning (of dat dan een starterswoning heet is een kwestie van definitie).

[ Voor 12% gewijzigd door assje op 13-04-2020 07:51 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:23
Requiem19 schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:20:
Okay jongens, de huizenmarkt moet hervormd worden want het is te bizar voor woorden hoe het allemaal werkt in Nederland en hoe weinig mensen een huis kunnen kopen én het gaat allemaal helemaal naar de klote nu met Corona.

Was getekend, een significante tweakerpopulatie :-)
Kleine nuance, een deel van Nederland. Want er is ook een deel van Nederland waar een groot deel van de bevolking wel gewoon een woning kan kopen.

Je kunt je ook afvragen waarom iedereen op dat zelfde stuk Nederland wil wonen en dáár iets aan willen veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
M'n moeder (van midden 70) wil kleiner gaan wonen. Ze woont nu in een appartement van ca. 2 ton (80m2). Maar er is dus gewoon niks eenvoudigs (1/2-kamer appartement) te koop van rond de 175.000 hier in de regio met basale eisen (lift vanwege ouderdom, geen kluswoning). Ze is al blij met 45m2. Verkopen en sociaal huren heeft ze net te hoog pension voor, vrije sector te duur (en bijna altijd te groot). Dus ze zit gewoon klem. En het rare is ze wil juist doorschuiven (passender) wonen, maar alle nieuwbouw zijn geen studio/kleine appartementen maar allemaal duur, duur en groot en van die semi-zorgflats zitten allemaal hoge serviceabonnementen bij wat ze niet wilt.

[ Voor 39% gewijzigd door CyberMania op 13-04-2020 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mag ik vragen waarom ze kleiner wil wonen? 80 m2 klinkt mij niet extreem groot of niet bij te houden in de oren. En 2 ton is ook niet extreem duur. (In tegendeel) Belangrijkste reden om p oudere leeftijd te willen verhuizen kunt mij vooral dat je het comfort van een appartement wil (gelijkvloers en VvE die onderhoud regelt), maar dat lijkt me bij haar al het geval. Klinkt mij dus eigenlijk perfect in de oren, maar blijkbaar ontbreekt er iets?

De meeste flats die kleiner en goedkoper zijn die ik ken zijn juist jongerenflats of startersflats. Ik denk dat je je daar als zeventiger niet snel thuis zult voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CyberMania schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:07:
Verkopen en sociaal huren heeft ze net te hoog pension voor, vrije sector te duur (en bijna altijd te groot). Dus ze zit gewoon klem.
Voor verhuur zijn de toewijzingscriteria voor gepensioneerden soms maatwerk. Zeker in gebieden waar er teveel aanbod van woningen voor ouderen die geen extra zorg nodig hebben is.

In sommige gebieden wordt 55+ zelfs soms gedeclasseerd tot 30+. Lijkt mij ook een rare combinatie om daar tussen te wonen…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
ANdrode schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:24:
[...]

Voor verhuur zijn de toewijzingscriteria voor gepensioneerden soms maatwerk. Zeker in gebieden waar er teveel aanbod van woningen voor ouderen die geen extra zorg nodig hebben is.

In sommige gebieden wordt 55+ zelfs soms gedeclasseerd tot 30+. Lijkt mij ook een rare combinatie om daar tussen te wonen…
Waarom is dat een rare combinatie? Of wil je van die blokken waar enkel oudere mensen wonen? Krijg je het rusthuis effect waar meer dan 50% van het gebouw op 10 jaar tijd komt te overlijden, parking niet verhuurd geraakt omdat alsmaar minder mensen nog auto rijden en niemand nog structureel iets aan het gebouw wilt doen.

De prijzen voor nieuwbouw zitten in de lift vanwege de isolatienormen en de jeugd die niet meer geïnteresseerd is om oude gebouwen te gaan verbouwen. Zeker om die toekomstige isolatienormen te halen is dat niet meer te doen.

Als ik met bouwfirma's spreek, ze proberen nog teveel te bouwtechnieken van vroeger toe te passen en te weinig out of the box te denken. Waarom nog met bakstenen bouwen als je het vervolgens toch zwaar moet isoleren? Neem dan skeletbouw, bouw u muur uit isolatie en zet er een beschermlaag op en hou die bakstenen maar waar je ze gevonden hebt. Idem dito met verwarming, je hebt het nauwelijks nog nodig maar toch leggen ze verwarming zoals vroeger om dan vervolgens een veel te dure verluchting te steken (je moet wel met al die isolatie) en losse airco units om te zorgen dat de boel niet oververhit. En maar klagen dat ze niet meer betaalbaar kunnen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
sprankel schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:38:
[...]
Waarom is dat een rare combinatie? Of wil je van die blokken waar enkel oudere mensen wonen? Krijg je het rusthuis effect waar meer dan 50% van het gebouw op 10 jaar tijd komt te overlijden, parking niet verhuurd geraakt omdat alsmaar minder mensen nog auto rijden en niemand nog structureel iets aan het gebouw wilt doen.
Omdat er een groot verschil in levensstijl zit tussen 30-jarigen en 65+-ers (de instroom bij 55+).

Bij een sociale verhuurder zie ik dat men de parkeerplaatsen toch wel verhuurd (los, want bij centrum, of door koppeling aan woning) en de (sociale verhuurder) toch wel investeert. Lijkt mij alleen niet dat 65+ en 30+ die er vanwege woningnood voor kiest goed mixen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NNCi
  • Laatst online: 24-06-2023
Wat de discussie over de huizenmarkt moeilijk maakt is dat een woning voor de meeste mensen een noodzakelijke behoefte en gelijktijdig een beleggingsproduct is. Dat leidt tot spanningen.

Voor een beleggingsproduct kun je een analyse maken van het juiste in- of uit stapmoment en dit wegen tov de beschikbare alternatieven. Maar beleggers zijn geen rationele wezens en ook zij laten zich op momenten leiden door emotie.

Voor een woning als eerste levensbehoefte is het een kwestie van persoonlijke omstandigheden, timing en domweg geluk:
Gunstige belastingsregime's die net opgezet of afgeschaft worden, ouders met geld, een toegankelijke sociale woningmarkt, een vast contract dat nog wat voorstelt, gezinsuitbreiding, een scheiding, etc. Factoren die je maar beperkt kunt beïnvloeden. Soms kun je profiteren van gunstige omstandigheden en in andere gevallen val je net buiten te boot of heb je pech.

Kortom mensen zijn irreële wezens. Dat aspect mis ik in de discussie. :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@sprankel 55+ is bij uitstek een parkeerfeest; die kopen om de zoveel jaar een gloednieuwe auto.

Ik heb een tijdje gewoond tussen 65+ als 30+ en dat was horror. Ze probeerde me met fysiek en mentaal geweld weg te pesten. Ze sloopten het balkon, saboteerden m’n postvak, sloopte m’n auto, praatten achter m’n rug om de verschrikkelijkste dingen over mij… Oude mensen zijn echt geen pretje om tussen te wonen; ze hebben 24/7 om zich te ergeren aan elkaar en aan anderen. Er waren ook (fysieke) ruzies over het bomenkapbeleid, gedeelde poetiekkosten en what not. Echt geen leven. Dus doe maar niet mixen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Wilf schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:28:
@sprankel 55+ is bij uitstek een parkeerfeest; die kopen om de zoveel jaar een gloednieuwe auto.

Ik heb een tijdje gewoond tussen 65+ als 30+ en dat was horror. Ze probeerde me met fysiek en mentaal geweld weg te pesten. Ze sloopten het balkon, saboteerden m’n postvak, sloopte m’n auto, praatten achter m’n rug om de verschrikkelijkste dingen over mij… Oude mensen zijn echt geen pretje om tussen te wonen; ze hebben 24/7 om zich te ergeren aan elkaar en aan anderen. Er waren ook (fysieke) ruzies over het bomenkapbeleid, gedeelde poetiekkosten en what not. Echt geen leven. Dus doe maar niet mixen ;)
Komt omdat veel ouderen niet veel meer doen.
Dan irriteer je ook aan meer dingen.
Ken ook genoeg 65 plussers die nog vrijwilligerswerk doen en staan wel positief in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sprankel schreef op maandag 13 april 2020 @ 14:38:
[...]

Dat is ook min of meer de intentie van die 55+ complexen. Dat daar enkel oude mensen wonen, met "oude mensen behoeftes", vaak met senioren-voorzieningen nabij etc. En vaak toch wel een bescheiden maar goed onderhouden autootje (met weinig km) voor de deur voor de boodschappen en de tochtjes naar de kinderen of het bos.

Volgens mij hebben trouwens de meeste appartementbewoners geen zin om structureel iets aan de woning te doen. Zowel jong als oud. En is het mede een van de grote voordelen van een appartementencomplex dat de VvE die zorgen op zich neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-10 12:10
Ik hoor alleen maar gevolgen waarom het een slecht idee is die allemaal bij elkaar te steken namelijk een gebouw met verzuurde mensen die elkaar nog wat meer gaan verzuren. Uiteraard wil je daar niet als enigste 30'er gaan tussen zitten want dan krijg je de volle lading. Dat ze continu een nieuwe wagen kopen doet er niet toe want dan doen ze de oude weer weg, het zijn eerder de middenmoot met kinderen die 2 tot 3 wagens per gezin aanschaffen.

Dat is natuurlijk ook het probleem van een maatschappij die aan het verzuren is en iedereen enkel naar zichzelf aan het kijken is. Het is toch handig een oude buurvrouw te hebben? Die kan al eens passen op de kinderen of is altijd thuis om pakjes aan te nemen, als je daar af en toe eens een bloemetje afgeeft of iets klein voorziet, die gaat nog zo gelukkig zijn dat ze iets kan betekenen in plaats van alle dagen de muren op te lopen.
En als haar kraan lekt, vast en zeker wel een buur die dat kan fixen voor haar.

In ieder geval, als ik 60 ben, ik heb geen zin in een appartement met allemaal oude mensen die gefrustreerd en half depressief rond lopen, zoals ik al zei, die appartementsblokken beginnen het nieuwe rusthuis te worden. En op een gegeven moment worden die dan toch verkocht aan jonge gezinnen en is het weer feest.

Ik spreek wel zuiver privé, bij sociale woningen kan je nog wat sturen maar dan nog, ik wil er niet wonen op mijn oude dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dat is wel een mooi ideaalbeeld wat je schetst, en er zijn genoeg zestigers die dat graag zo hebben. Maar op een gegeven moment ben je misschien niet meer zo'n krasse knar en toe aan een volgende fase. De één heeft dat pas bij 85 jaar, de ander al bij 60. En dan is zo'n 'rusthuis' soms toch wel de meest logische en relatief aangename plek voor de laatste levensfase. Want wat ik wel eens hoor, iedereen wil oud worden, maar niemand wil oud zijn. Iedereen zou willen dat hij tot zijn dood zou kunnen leven zoals met 50/60, maar dat is lang niet iedereen gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:52

FunkyTrip

Funky vidi vici!

!null schreef op zondag 12 april 2020 @ 23:41:
Kun je zeggen, mooi daarvoor is NHG toch? Maar je weet ook dat de huizenprijzen zo hoog zijn dat je niks meer aan NHG hebt in de randstad. Zit meestal boven NHG.
Voor de groep voor wie NHG bedoeld is valt vrijwel alles nog onder NHG. Grens is 310k ofzo, nou daar heb je vrijwel alle 'normale' appartementen en buitenwijk- standaardrijtjeshuizen voor in alle grote en kleinere steden in de randstad behalve misschien Amsterdam.

https://www.funda.nl/kaar...7226697,4.431578561134812

Als hier niets tussen zit... 3+ kamers, 75m2+ tussen 125k en 300k, dan heb je het niet goed begrepen als stelletje dat een huis zoekt.

https://www.funda.nl/koop...s-41777742-hemelsblauw-8/

Hier bijvoorbeeld. Centraal in Z-Holland. Je werk is hooguit op een uur rijden. Met je partner kun je hier prima je eerste kind krijgen en een jaartje of wat wonen tot je een hoger salaris hebt.

[ Voor 34% gewijzigd door FunkyTrip op 13-04-2020 22:34 ]

Dit dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:33
FunkyTrip schreef op maandag 13 april 2020 @ 22:23:
Met je partner kun je hier prima je eerste kind krijgen en een jaartje of wat wonen tot je een hoger salaris hebt.
Sorry dat ik nu één aspect van je uitleg uitlicht, maar het valt me op dat salarisstijging (aanzienlijke salarisstijging zelfs tov. de huizenprijzen) als een gegeven wordt gezien.

Als je écht begint op de arbeidsmarkt zijn er natuurlijk wel wat stappen te maken, maar tegen de tijd dat je salaris hoog genoeg is om een huis te kopen is meestal de rek er wel uit. Tenzij je daarna grote carrièrestappen maakt (en management is per definitie maar voor een kleine groep weggelegd) zal je salaris met de huizenprijzen meestijgen. Na 10 jaar kun je dan met je hogere salaris precies hetzelfde huis kopen als nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Michie1, dan spreekt het punt waar Funky trip op reageert dus ook niet. Dat gaat immers om de situatie waarin huizenprijzen fors dalen en mensen in de problemen zouden komen.

Je hebt dan grofweg 2 scenario's. Je hebt nog niet zo lang een woning en komt echt onder water te staan. Het gros van de mensen die voor het eerst een woning kopen zal niet boven NHG kopen, dus dan kun je op NHG terugvallen. Of je bent doorstromer en hebt dankzij de overwaarde een duurder huis kunnen kopen. Dan hoeft de forse daling ook geen probleem te zijn, omdat die dan (grotendeels) uit verdampende verkoopwinst wordt betaald.

Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar het geeft wel aan dat in de huidige situatie (vooral niet meer overcrediteren en verplicht aflossen) een forse correctie niet tot extreme problemen zou hoeven te leiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrBlack
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:15
eepeep schreef op zondag 12 april 2020 @ 19:35:
Er is een plek voor mensen die verplicht hun huis uit moeten.

Op straat.
Noodopvang
In de auto.
Vakantiewoning
Anti-kraak
Terug naar papa en mama, oom of tante, vriend/kennis.

https://www.interveste.nl...e-wonen-na-een-scheiding/

We moeten ons niet rijk rekenen, het feit dat NL een vd welvarendste landen is, betekent niet dat dergelijke scenarios op grotere schaal niet kunnen gaan voorkomen.

Max 100% stelt niet veel voor als t max an sich al vele malen hoger ligt dan wat vroeger erbij geleend mocht worden bovenop de 100%. Mac 100% is dus deels een wassen neus geworden.

Ik bedoel, schuld is schuld. De opbouw / compositie ervan maakt voor de hoogte ervan niet veel uit (en ja ik weet onderpand etc etc).

Wat ik jammer vind is dat het beleid / tensens er niet op gericht is de burgers minder vatbaar voor risico en meer weerbaar voor kwetsbaarheden te maken.

Dat vind ik laakbaar aan leiders en beleidsmakers, dat er niet voldoende gedaan wordt t risico te beperken dat de vlam in de pan raakt. En als t gebeurt, de noodmaatregelen bedoeld zijn t onderliggende systeem in stand te houden ipv structurele zaken te verbeteren.

Ik kan me niet herinneren dat na de crisis van 2008 een minister ooit heeft afgesproken met banken een paar maanden coulance aan te houden en geen woninguitzettingen uit te voeren.

En ja, de crisis van 2008 was begonnen in fin hoek. Maar uiteindelijk had de werkelijke economie er ook last van:

- niemand kon een baan vinden ff gechargeerd
- inkomens gingen achteruit
- handel tussen landen ging achteruit
- staat gaf miljarden uit (toen aan banken, nu aan een breder segment vd economie)
- als gevolg vd uitgaven moest er strak bezuinigd worden op overheidsuitgaven en lonen.
Het beleid mbt koopwoningen van de afgelopen jaren is juist wel gericht op beperking vd risico's voor consumenten:
- tot 2007 geen leennormen (dus overcreditering), periode 2007-2011 invoering woonquote en in de periode na 2013 afbouw LTV naar 100%
- alleen hypotheekrenteaftrek bij aflossen vanaf 2013 etc.

Tendens is dus dat mensen zich (tov hun inkomen) verstandiger lenen en vermogen in hun huis steken zodat de kans op een restschuld lager is.

Een crisis zoals Corona kunnen opvangen is mi ook iig deels een eigen verantwoordelijkheid: buffer opbouwen ipv alles wat binnenkomt maar uitgeven aan meuk.

En er zijn gelukkig in Nederland voor de uitzonderingsgevallen waarbij dit niet lukt ook altijd nog wel safety nets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:48
Daarbij, als shit echt tegen de fan aankomt, gaat men het in Den Haag echt niet laten gebeuren dat ~1 miljoen mensen op straat komen te staan (gezien de doemverhalen hier van oa eepeep...). Wat voor nut heeft het voor de economie en maatschappij om zoveel huizen leeg te gooien en vervolgens met stukjes mdf OSB af te timmeren?

[ Voor 8% gewijzigd door GENETX op 14-04-2020 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:40:
Daarbij, als shit echt tegen de fan aankomt, gaat men het in Den Haag echt niet laten gebeuren dat ~1 miljoen mensen op straat komen te staan (gezien de doemverhalen hier van oa eepeep...). Wat voor nut heeft het voor de economie en maatschappij om zoveel huizen leeg te gooien en vervolgens met stukjes mdf af te timmeren?
Je bedoelt OSB, MDF is niet zo handig om onbehandeld buiten te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:48

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Daarbij, als shit echt tegen de fan aankomt, gaat men het in Den Haag echt niet laten gebeuren dat ~1 miljoen mensen op straat komen te staan (gezien de doemverhalen hier van oa eepeep...). Wat voor nut heeft het voor de economie en maatschappij om zoveel huizen leeg te gooien en vervolgens met stukjes mdf af te timmeren?
+1

als het echt zo erg wordt als door een aantal hier geschetst wordt dan is er zoveel poep dat evenzoveel ventilatoren raakt dan ligt, in elk geval, Nederland (en allicht de rest van de wereld) zo op zijn gat dat het mij zal benieuwen of er nog een instantie in werking is die die mensen hun huizen uit gaat krijgen.

Voor het zover is hoop ik naar mijn vrijstaande boerderijtje te kunnen doorstromen en ga ik wel homesteaden :P .

Graaf ik als eerste een grote slotgracht rond mijn keet :+

even een serieuze noot:

Aan de andere maak ik me wel degelijk zorgen over wat er kan gebeuren. Het kan zo maar zijn dat we straks 2 maanden verder zijn, de boel echt tot stilstand komt (vwb de huizenmarkt!) mensen hun overwaarde weer zie verdampen. Dan is het maar de vraag wie er nog kan en wil gaan doorstromen.

Dat is geen goed teken voor de woningmarkt.
wimjongil schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 10:46:
[...]

Je bedoelt OSB, MDF is niet zo handig om onbehandeld buiten te gebruiken.
Ik denk dat het meer om de boodschap ging dan om het daadwerkelijke materiaal, het klustopic vind je een paar deuren verder :+

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Daarbij, als shit echt tegen de fan aankomt, gaat men het in Den Haag echt niet laten gebeuren dat ~1 miljoen mensen op straat komen te staan (gezien de doemverhalen hier van oa eepeep...). Wat voor nut heeft het voor de economie en maatschappij om zoveel huizen leeg te gooien en vervolgens met stukjes mdf OSB af te timmeren?
Na 2008 zijn de prijzen met ongeveer 30% gedaald en toen zijn er ook geen grote aantallen op straat komen te staan. Bij gedwongen verkopen(echtscheiding, baanverlies) is er wel veel ellende geweest: er zijn daar complete tv programma's op gebaseerd.

Het kan wel zo zijn dat als het onderpand van de hypotheek te veel in waarde daalt, dat de bank dan gaat eisen dat er een deel van de hypotheek meteen wordt afgelost. Theoretisch is dat een groot probleem, in de praktijk zal het wel los lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deewop
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:46
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 00:33:
[...]

Als je écht begint op de arbeidsmarkt zijn er natuurlijk wel wat stappen te maken, maar tegen de tijd dat je salaris hoog genoeg is om een huis te kopen is meestal de rek er wel uit. Tenzij je daarna grote carrièrestappen maakt (en management is per definitie maar voor een kleine groep weggelegd) zal je salaris met de huizenprijzen meestijgen. Na 10 jaar kun je dan met je hogere salaris precies hetzelfde huis kopen als nu.
Klopt niet helemaal https://longreads.cbs.nl/...n-kleinst-bij-jong-en-oud. Met name voor mannen is er met leeftijd nog veel stijging in salaris. De gemiddelde leeftijd bij het eerste huis is overigens 32 (mediaan is 26).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2cyqPECmsRUwLU0STYD5R2_398=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HucUlzWn6sU0V7TaJeEBs2mr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Sprak net de makelaar ivm verkoop van huidige appartement.

Hij gaf aan dat de vrije huurmarkt in Amsterdam op z’n gat ligt. Veel expats zijn vertrokken en er komen geen nieuwe bij. Daarnaast probeert iedereen die eerst Airbnb deed nu z’n woning long stay te verhuren.

Huizenmarkt gaat in Amsterdam nog als een malle, zelfs drukker dan periode hiervoor.

Zaterdag zou mijn appartement op Funda moeten gaan. Zal jullie op de hoogte houden van mijn N=1 ervaring :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik heb ook nog een N=1

Mijn broer kocht een huis in Amsterdam voor 1.1 miljoen euro een paar weken terug. Er waren meerdere kopers, hij had geluk. Zijn werk heeft veel last van Corona en binnen 3 dagen na tekenen begon de echte ellende. Hij kom er dus nog gewoon van af en heeft dus de overeenkomst ontbonden.

Hij kreeg zondag (eerste paasdag ja), een app dat hij hem voor 935.000 mocht hebben.

Ik ben echt heel benieuwd naar de huizen die passeren over een maand of 2-3. Dat zien we wel of een aantal N=1 hier klopten, of dat de NVM gelijk had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 23:28
Deewop schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:19:
[...]

Klopt niet helemaal https://longreads.cbs.nl/...n-kleinst-bij-jong-en-oud. Met name voor mannen is er met leeftijd nog veel stijging in salaris. De gemiddelde leeftijd bij het eerste huis is overigens 32 (mediaan is 26).

[Afbeelding]
Gemiddeld salaris kan je hier volgens mij niet echt voor gebruiken, hoeveel mannen met een topsalaris zitten hier in verwerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@Requiem19 @PWM

Normaliter doen "N=1" ervaringen niet zo veel in het grote geheel.....maar omdat er nu sprake is van een ongeziene wereldwijde gebeurtenis die nog onbekende gevolgen gaat hebben, vind ik jullie ervaringen nu wel zeker wel even welkom om te lezen.

Stel er komt geen hond af op PWM zijn flatje en uiteindelijk met hangen en wurgen komt er een enkel bod 20% onder de vraagprijs, dan is dat toch wel een signaaltje. Zeker als je verwacht, ondanks de corona-crisis dat je een tiental kijkers en een bod in de buurt van de vraagprijs verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
PWM schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:53:
Ik heb ook nog een N=1

Mijn broer kocht een huis in Amsterdam voor 1.1 miljoen euro een paar weken terug. Er waren meerdere kopers, hij had geluk. Zijn werk heeft veel last van Corona en binnen 3 dagen na tekenen begon de echte ellende. Hij kom er dus nog gewoon van af en heeft dus de overeenkomst ontbonden.

Hij kreeg zondag (eerste paasdag ja), een app dat hij hem voor 935.000 mocht hebben.

Ik ben echt heel benieuwd naar de huizen die passeren over een maand of 2-3. Dat zien we wel of een aantal N=1 hier klopten, of dat de NVM gelijk had.
165k waarde eraf in 1 maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

mierenfokker schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:03:
[...]

165k waarde eraf in 1 maand?
15%. Het huis wat ik ging kopen, kreeg ik 8% korting op, maar da's alweer 2 weken geleden. Dat huis komt nu de markt weer op, omdat de andere 5 mensen die een bod hebben gedaan (van vraagprijs) een maand geleden, allemaal afgehaakt zijn.
Fraggert schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:03:
@Requiem19 @PWM
Stel er komt geen hond af op PWM zijn flatje
Wil je mijn landhuis met oprijlaan in Blaricum niet zo beledigen :+

[ Voor 12% gewijzigd door PWM op 14-04-2020 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:47
Fraggert schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:03:
@Requiem19 @PWM

Normaliter doen "N=1" ervaringen niet zo veel in het grote geheel.....maar omdat er nu sprake is van een ongeziene wereldwijde gebeurtenis die nog onbekende gevolgen gaat hebben, vind ik jullie ervaringen nu wel zeker wel even welkom om te lezen.

Stel er komt geen hond af op PWM zijn flatje en uiteindelijk met hangen en wurgen komt er een enkel bod 20% onder de vraagprijs, dan is dat toch wel een signaaltje. Zeker als je verwacht, ondanks de corona-crisis dat je een tiental kijkers en een bod in de buurt van de vraagprijs verwacht.
Niets over te zeggen, kan ook zijn dat de vraagprijs gewoon compleet onrealistisch was. Gezien de verhalen van mensen om mij heen neig ik wel mee te gaan in dat de woningmarkt nu even een beetje onder spanning staat. Maar 20% onder de vraagprijs betekent denk ik meer dan alleen een rare tijd om te verkopen/kopen. Zo snel zijn de gevolgen van macroeconomische factoren niet zo hard zichtbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Ik heb ook nog een N=1

Klinkt dan alsof ie veel te veel geboden heeft voor het huis en/of voor zijn mogelijkheden en aardig geluk gehad heeft dat ie niet zelf zo een geval is geworden:
PWM schreef op woensdag 8 april 2020 @ 10:38:
[...]

Zoals ik hier al zei, baart dat mij wel de meeste zorgen. Mensen die na 1 maand al hun hypotheek niet kunnen betalen. En niet enkele, nee tienduizenden die eigenlijk al bij week 2 van de maatregelen gingen piepen.

Ongelooflijk eng is dat. We vinden vaak die Amerikanen maar erg kortzichtig denken op dit vlak, maar blijkbaar doen we het niet veel beter.
Wij hebben begin februari een huis gekocht in een vergelijkbare prijsklasse (Den Haag dan), de markt was hot, veel bieders, ruim een ton over de vraagprijs heen gegaan om het te krijgen. Vandaag zou het er misschien rustiger aan toe gaan, maar so be it. We zijn er nog steeds super happy mee en maken ons nergens zorgen om (LTV <50%). Uiteindelijk koop je een huis niet voor de korte termijn dus ook al heb je nu een virtuele hit van 10-20%, over een paar jaar is dat weer weg.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ik heb ook nog een N=1

Dat is wel heel erg veel geluk hebben inderdaad dat de koop niet doorging, er gaat waarschijnlijk nog veel meer van de prijzen af.

Maar vraagprijs is natuurlijk niet gelijk aan waarde. Ik ken nog een n=1 uit de vorige crisis van kennissen van mijn ouders. Ze dachten op de top van de markt in 2008 dat hun huis 2 miljoen :X waard was, in 2013/2014 is een soortgelijk huis van hun buren voor 750k verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
gold_dust schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:56:
[...]

Dat is wel heel erg veel geluk hebben inderdaad dat de koop niet doorging, er gaat waarschijnlijk nog veel meer van de prijzen af.

Maar vraagprijs is natuurlijk niet gelijk aan waarde. Ik ken nog een n=1 uit de vorige crisis van kennissen van mijn ouders. Ze dachten op de top van de markt in 2008 dat hun huis 2 miljoen :X waard was, in 2013/2014 is een soortgelijk huis van hun buren voor 750k verkocht.
Dat is de allergrootste grap van de huizenmarkt natuurlijk. Het bepalen van waarde is gewoon super lastig.

Als je bijvoorbeeld broodjes verkoopt, kijk je gewoon naar wat een broodje 2 winkels verderop kost. Daarnaast zullen die broodjes altijd qua vraag/aanbod vrij stabiel zijn. Dat zorgt ervoor dat de prijsontwikkeling van broodjes grofweg de inflatie volgt.

Bij huizen zijn er zoveel meer factoren die spelen (vraag/aanbod/economie/belastingregimes/rente) en ook het probleem van vergelijkbaarheid.

Daarom zijn ze enorm lastig te waarderen en doen taxateurs eigenlijk ook maar wat (mijn 2017 aankoop werd EXACT getaxeerd op het bedrag dat ik nodig had.. ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-10 22:12
Requiem19 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:47:

Hij gaf aan dat de vrije huurmarkt in Amsterdam op z’n gat ligt. Veel expats zijn vertrokken en er komen geen nieuwe bij. Daarnaast probeert iedereen die eerst Airbnb deed nu z’n woning long stay te verhuren.

Huizenmarkt gaat in Amsterdam nog als een malle, zelfs drukker dan periode hiervoor.

Zaterdag zou mijn appartement op Funda moeten gaan. Zal jullie op de hoogte houden van mijn N=1 ervaring :)
Kijk een rondje op pararius en je pikt de illegale hotels er zo tussenuit.
1100 euro voor een hokje zonder keuken, maar er wordt gelukkig nog wel een magnetron de kamer in geworpen. 8)7

En zo ligt half pararius er inmiddels bij. Tijdelijk en duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

gold_dust schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:07:
[...]

Het kan wel zo zijn dat als het onderpand van de hypotheek te veel in waarde daalt, dat de bank dan gaat eisen dat er een deel van de hypotheek meteen wordt afgelost. Theoretisch is dat een groot probleem, in de praktijk zal het wel los lopen.
Heb je wat bronnen dat dit bij gangbare hypotheken mogelijk is? Naar aanleiding van dit soort verhalen ben ik nog eens m'n hypotheekakte ingedoken en daar staat het met zekerheid niet in. Ook niet weggestopt in algemene voorwaarden.

Zo uniek ben ik niet met een doorsnee obvion hypotheek, dus ik neem dit voorlopig met een korrel zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

twisterNL schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:35:
[...]

Kijk een rondje op pararius en je pikt de illegale hotels er zo tussenuit.
1100 euro voor een hokje zonder keuken, maar er wordt gelukkig nog wel een magnetron de kamer in geworpen. 8)7

En zo ligt half pararius er inmiddels bij. Tijdelijk en duur.
1100,- voor 40m2 op de prinsengracht is nogal een koopje :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:12

Jan20

CMJJKFE

PWM schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:02:
[...]

1100,- voor 40m2 op de prinsengracht is nogal een koopje :p
Denk dat geen 40m2 is als je volgens NVM normen meet ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Jan20 op 14-04-2020 14:51 ]

CMJJKFE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Yucon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:57:
[...]

Heb je wat bronnen dat dit bij gangbare hypotheken mogelijk is? Naar aanleiding van dit soort verhalen ben ik nog eens m'n hypotheekakte ingedoken en daar staat het met zekerheid niet in. Ook niet weggestopt in algemene voorwaarden.

Zo uniek ben ik niet met een doorsnee obvion hypotheek, dus ik neem dit voorlopig met een korrel zout.
Werd laatst ook al over gediscussieerd. Kijk bijvoorbeeld in de voorwaarden van SNS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Yucon schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:57:
[...]

Het werkt ook de andere kant op, heb ik van dichtbij meegemaakt. Omdat de waarde van het huis gestegen was, daalde het maandbedrag dat de bank in rekening bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:20
Het gaat om de voorwaarden dat je risicoklasse bepaalt op basis van Loan-To-Value. In het verleden executiewaarde, tegenwoordig marktwaarde. Als die daalt, daalt de risico-opslag. Als die stijgt, stijgt de risico-opslag. Alleen is er doorgaans niemand die een lagere waardering aan de bank meldt en ken ik geen hypotheekverstrekker die dat proactief zelf naar boven aanpast in hun systemen. Voor de portefeuillewaardering doen ze dit intern wel, maar doorgaans niet in het beheersysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dooxed
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 15:57
millerman_sf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:13:
ken ik geen hypotheekverstrekker die dat proactief zelf naar boven aanpast in hun systemen.
Zijn dat niet de aanbieders die genoemd worden op https://www.looptijdrente.nl/ ?
Edit: Zie nu dat bij deze aanbieders wel de LTV automatisch aangepast wordt op basis van de (gedeeltelijk afgelostte) Loan, geen idee of ze ook de Value mee laten bewegen

[ Voor 22% gewijzigd door Dooxed op 14-04-2020 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 11-10 17:10
Requiem19 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 11:47:

Apart dat de Amsterdamse en Utrechtse woningmarkt blijkbaar nog steeds als voorheen functioneert, uiteraard ook afhankelijk van de prijsklasse. De paar voorbeelden buiten Adam en Utrecht met prijsklasses>700K die moeilijk verkopen zijn mischien wel uitzonderingen, aangezien rest van NL ook nog redelijk gaat, afgaande van de N=1, 2, 3 etc hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• banaliteit
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 12:18
Vandaag in Utrecht een gezinswoning bezocht in de vinexwijk met prijsklasse 4 ton. Verkoper vertelde ons dat er ongeveer 15 bezichtigingen gepland waren. Volgens mij is dat minder dan normaal, maar waarschijnlijk houd je in deze tijden alleen de serieuze kopers over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:48:
Apart dat de Amsterdamse en Utrechtse woningmarkt blijkbaar nog steeds als voorheen functioneert, uiteraard ook afhankelijk van de prijsklasse. De paar voorbeelden buiten Adam en Utrecht met prijsklasses>700K die moeilijk verkopen zijn mischien wel uitzonderingen, aangezien rest van NL ook nog redelijk gaat, afgaande van de N=1, 2, 3 etc hier.
Waarom zou je als bank überhaupt nog iets gaan financieren? Het risico is enorm groot: onzekerheid over het virus, sterk stijgende werkloosheid, grote kans op waardedalingen/een crash en het rendement is minimaal vanwege de lage rente.

Normaal zou dat risico worden ingecalculeerd door middel van een hoge rente te vragen maar die stijgt minimaal op het moment. Ik weet niet wat de banken beweegt op het moment maar rationeel bekeken lijkt het me vrij sterk dat de banken staan te springen om nu nog te gaan financieren. Ik zie dan ook niet in hoe het kan dat het 'redelijk gaat' met het aantal verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 21:10
banaliteit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:06:
Vandaag in Utrecht een gezinswoning bezocht in de vinexwijk met prijsklasse 4 ton. Verkoper vertelde ons dat er ongeveer 15 bezichtigingen gepland waren. Volgens mij is dat minder dan normaal, maar waarschijnlijk houd je in deze tijden alleen de serieuze kopers over.
Precies mijn ervaring in deze prijsklasse en in Utrecht. Zou tussen de 10 en 20 bezichtigen.

15 is natuurlijk nog heel veel en heb je alsnog veel overbiedingen....

Enig idee hoeveel overbieding je moet denken? Uiteindelijk gaat het daar om natuurlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

gold_dust schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:01:
Normaal zou dat risico worden ingecalculeerd door middel van een hoge rente te vragen maar die stijgt minimaal op het moment. Ik weet niet wat de banken beweegt op het moment maar rationeel bekeken lijkt het me vrij sterk dat de banken staan te springen om nu nog te gaan financieren. Ik zie dan ook niet in hoe het kan dat het 'redelijk gaat' met het aantal verkopen.
Geld aanhouden op de bank kost op dit moment 0,6% (ze moeten dus betalen voor het geld dat ze bij de ECB stallen). Uitlenen van geld levert geld op. Ze moeten toch ergens hun geld mee verdienen.

Daar staat onderpand tegenover, of een garantstelling van NHG.
Bij 1 huis heb je een groot risico dat het mis gaat. Bij 1.000 huizen wordt het risico verdeeld over meerdere huizen en effent het risico zich uit over een grotere groep.

Ook zijn banken niet de enige partijen die geld uitlenen; ook pensioenfondsen doen dat.

Waardedalingen is alleen een risico bij (gedwongen ) verkoop. Zo lang mensen betalen, maakt de waarde van een woning niet uit. Buiten dat: Nederland kent een sociaal stelsel (ww, etc.) en een werkloosheidspercentage van 10% betekent nog steeds dat 90% wel een baan heeft.

Ze zullen dan hooguit kritischer gaan worden, maar nog steeds geld uitlenen aan mensen die een beperkt risico geven. Zeker zelfstandigen en ondernemers zullen vermoedelijk het lastiger gaan krijgen om een hypotheek rond te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door gorgi_19 op 14-04-2020 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
[...]

Waarom zou je als bank überhaupt nog iets gaan financieren? Het risico is enorm groot: onzekerheid over het virus, sterk stijgende werkloosheid, grote kans op waardedalingen/een crash en het rendement is minimaal vanwege de lage rente.

Meestal is het inderdaad een calculatie van risico-rendement, verder zit er al wat risico opslag in de rente van nature, alle wanbetalers die zijn verdisconteerd in de rente van de rets van NL. Maargoed, de banken zijn natuurlijk niet gek, de cowboys daargelaten, ze weten weten wel wat ze verkopen, en als ze omvallen worden ze wel gered door de belastinbetaler, dus wat is het risico nou eigenlijk....

Ik lees dat dit jaar de economie krimpt met 7.5%, maar dat volgend jaar alweer een groei van 5.6% zullen gaan zien, met een herstel al in tweede helft van 2020. Dus tja, je ziet overal dat ze weer soepeler worden met de lockdown, en ik hoor steeds vaker en vaker de exit strategie, mischien hebben we het ergste al gehad en is de 7.5% gebasseerd op de abrupte stop in Q1/Q2 wereldwijd en gaan we rest van het jaar weer rustig opstarten, WEL met 1.5M distance overal... we gaan het zien, maar als het blijft zoals het nu is, valt het redelijk mee, uiteraard zijn er secoren die harde klappen krijgen zoals toerisme, luchtvaart, horeca etc, maar die kunnen mischien ook in aangepaste vorm langzaamaan opstarten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
MaStar schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:04:
[...]

Precies mijn ervaring in deze prijsklasse en in Utrecht. Zou tussen de 10 en 20 bezichtigen.

15 is natuurlijk nog heel veel en heb je alsnog veel overbiedingen....

Enig idee hoeveel overbieding je moet denken? Uiteindelijk gaat het daar om natuurlijk.
Hangt een beetje van de populariteit van de woning, de locatie en prijsklasse af. Bij een appartement van 230K, kan je makkelijk 10% overbieden (in de grote steden) als je een beetje kans wil maken. Bij prijsklasse >400K, denk ergens tussen de 5 en 10%, maar dat is een gok, ik heb dar geen ervaring mee. Voor dit soort vragen is een aankoopmakelaar erg handig dus, of je moet veel gaan kijken en overal bieden, dan weet je op den duur zelf hoe de markt ligt, zo heb ik dat jaren geleden ook gedaan met aankoop appartement, na meer dan 10 keer misgrijpen, wist je precies wat de woningen moesten opleveren op den duur, maar dat kost je dus wel tijd, en je hebt altijd het gevoel als je de deal binnen hebt, of je mischien niet te veel hebt betaald.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
banaliteit schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:06:
vroeguh, waren dat er inderdaad 20+, maar daar zaten mischien ook de huistoeristen tussen, die zal je nu veel minder hebben. Verwacht dat je nu wel de echt serieus geinteresseerden over houdt.
Alles boven de 10 is al ruim voldoende om de mensen tegen elkaar op te laten bieden, werkt psychologisch, en uiteindelijk ga je er in mee, als je er elke keer naast grijpt.

En heb je nog geboden op het huis of gechrokken van het aantal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:30:
[...]

vroeguh, waren dat er inderdaad 20+, maar daar zaten mischien ook de huistoeristen tussen, die zal je nu veel minder hebben. Verwacht dat je nu wel de echt serieus geinteresseerden over houdt.
Alles boven de 10 is al ruim voldoende om de mensen tegen elkaar op te laten bieden, werkt psychologisch, en uiteindelijk ga je er in mee, als je er elke keer naast grijpt.

Aan de andere kant, als verkoop makelaar zou ik ook zeggen dat er nog 15 anderen zijn, ookal ben je de enige bezichtiger. Ik zou op dit moment alleen overbieden als je het echt wil hebben en niet meer kan/wil wachten op een vergelijkbaar object.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Z___Z schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:42:
[...]

Aan de andere kant, als verkoop makelaar zou ik ook zeggen dat er nog 15 anderen zijn, ookal ben je de enige bezichtiger. Ik zou op dit moment alleen overbieden als je het echt wil hebben en niet meer kan/wil wachten op een vergelijkbaar object.
Hahaha, dan zouden de meeste makelaars van de N=1, 2, 3 hier liegen....
In theorie zou dat best kunnen uiteraard, maar wat als die enkele(n) bezichtiger(s) hierdoor afhaken.... :F
dan heb je wel een probleem, dus nee ik denk dat het wel zal kloppen, dat klopte vroeger ook, dat zag je ook aan het aanta mensen die aan het bezichtgen waren, soms met zijn allen, soms aan de lopende band, de ene erin, en de andere buiten aan het wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFox91
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:06
icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:54:
[...]

Hahaha, dan zouden de meeste makelaars van de N=1, 2, 3 hier liegen....
In theorie zou dat best kunnen uiteraard, maar wat als die enkele(n) bezichtiger(s) hierdoor afhaken.... :F
dan heb je wel een probleem, dus nee ik denk dat het wel zal kloppen, dat klopte vroeger ook, dat zag je ook aan het aanta mensen die aan het bezichtgen waren, soms met zijn allen, soms aan de lopende band, de ene erin, en de andere buiten aan het wachten...
Lopende band kan toch ook expres strakke planning zijn. Ik geloof er niet in. Ze zijn er om geld te verdienen door het huis zo hoog mogelijk te verkopen (meestal) en niet om jou te informeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• banaliteit
  • Laatst online: 12:18
icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:30:
[...]

Ik heb een paar procent boven de vraagprijs geboden zonder voorbehoud van financiering. Het huis voldeed aan al onze eisen. We moeten wel flink klussen, maar dat is geen probleem. Over paar dagen weet ik meer. :) Mocht het niks worden dan is dat ook geen probleem, want we hebben geen haast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:25:
[...]

Hangt een beetje van de populariteit van de woning, de locatie en prijsklasse af. Bij een appartement van 230K, kan je makkelijk 10% overbieden (in de grote steden) als je een beetje kans wil maken. Bij prijsklasse >400K, denk ergens tussen de 5 en 10%, maar dat is een gok, ik heb dar geen ervaring mee. Voor dit soort vragen is een aankoopmakelaar erg handig dus, of je moet veel gaan kijken en overal bieden, dan weet je op den duur zelf hoe de markt ligt, zo heb ik dat jaren geleden ook gedaan met aankoop appartement, na meer dan 10 keer misgrijpen, wist je precies wat de woningen moesten opleveren op den duur, maar dat kost je dus wel tijd, en je hebt altijd het gevoel als je de deal binnen hebt, of je mischien niet te veel hebt betaald.....
Hier in Utrecht is het continue 10-15% boven de vraagprijs in de prijsklasse tussen 325-375k. Dan praat je snel over zo'n 60-80k er bovenop. Zonder voorbehoud financiering anders Red je het niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

De vraag is waar een bank dan z’n geld mee gaat verdienen.

Lenen aan mkb of grotere clubs? Nog veel riskanter. Focussen op beleggingen? Nog riskanter.

Zelfs nu blijven hypotheken een grotere zekerheid dan
de meeste andere bronnen van inkomsten van banken.

Daarnaast: op starters na zal een grote groep eigen geld / overwaarde inbrengen. Dan is de ratio lening / onderpand automatisch vrij goed.

Nog even een andere N=1 ervaring. Vrijdagochtend bij projectontwikkelaar omdat er 1 huis was vrijgekomen in een gaaf project. Wij zaten nog even te overleggen thuis vanochtend en nu is deze woning al in optie bij iemand anders. De echt mooie woningen (althans de woningen die wij gaaf vinden) vliegen gewoon over de toonbank de hele tijd :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

icarus007 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:18:
[...]

Meestal is het inderdaad een calculatie van risico-rendement, verder zit er al wat risico opslag in de rente van nature, alle wanbetalers die zijn verdisconteerd in de rente van de rets van NL. Maargoed, de banken zijn natuurlijk niet gek, de cowboys daargelaten, ze weten weten wel wat ze verkopen, en als ze omvallen worden ze wel gered door de belastinbetaler, dus wat is het risico nou eigenlijk....

Ik lees dat dit jaar de economie krimpt met 7.5%, maar dat volgend jaar alweer een groei van 5.6% zullen gaan zien, met een herstel al in tweede helft van 2020. Dus tja, je ziet overal dat ze weer soepeler worden met de lockdown, en ik hoor steeds vaker en vaker de exit strategie, mischien hebben we het ergste al gehad en is de 7.5% gebasseerd op de abrupte stop in Q1/Q2 wereldwijd en gaan we rest van het jaar weer rustig opstarten, WEL met 1.5M distance overal... we gaan het zien, maar als het blijft zoals het nu is, valt het redelijk mee, uiteraard zijn er secoren die harde klappen krijgen zoals toerisme, luchtvaart, horeca etc, maar die kunnen mischien ook in aangepaste vorm langzaamaan opstarten...
Ik snap die groeicijfers van volgend jaar niet. Ten eerste is er een reële en grote kans dat we in 2021 nog binnen zitten en ten tweede gaan er door al die faillissementen zoveel dominostenen omver dat je die echt niet even terug rechtop zet. Omgevallen bedrijven en de hele keten van leveranciers en afnemers haal je niet zomaar weer uit een keukenkastje.

Ofwel: de woningmarkt én de economie gaan de aankomende maanden (en mogelijk jaren) op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
FastFox91 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:06:
[...]

Lopende band kan toch ook expres strakke planning zijn. Ik geloof er niet in. Ze zijn er om geld te verdienen door het huis zo hoog mogelijk te verkopen (meestal) en niet om jou te informeren.
Ze zijn er vooral om het huis te verkopen. Zo hoog mogelijk is natuurlijk wel wat de opdrachtgever het liefst heeft, maar daar krijgen ze zelf niet of nauwelijks een cent extra voor. Hun allergrootste incentive is gewoon dat er een deal komt, dan kan de makelijk zijn geld pakken en kan ie door naar de volgende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bulle bas
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:23:
[...]
Ik snap die groeicijfers van volgend jaar niet. Ten eerste is er een reële en grote kans dat we in 2021 nog binnen zitten en ten tweede gaan er door al die faillissementen zoveel dominostenen omver dat je die echt niet even terug rechtop zet. Omgevallen bedrijven en de hele keten van leveranciers en afnemers haal je niet zomaar weer uit een keukenkastje.

Ofwel: de woningmarkt én de economie gaan de aankomende maanden (en mogelijk jaren) op slot.
Inderdaad, de prognose die het CBS had uitgestuurd kon de buitenlandse effecten niet meenemen. De prognose van het IMF van vandaag is ook te optimistisch, omdat de Amerikaanse werkloosheidsheidscijfers zeer waarschijnlijk al veel ernstiger zijn dan de oorspronkelijke beraming.

En precies, als elke toko die valt twee leveranciers meetrekt, dan staan ze niet alledrie 1-2-3 weer overeind.
In NL kan de overheid de economie eventjes optillen, maar ook zij houdt het dansen niet lang vol. En wat is de balans als de muziek ophoudt? Een staat vol schulden (straks), inwoners met de hoogste particuliere schulden van Europa (nu al). Dan streven we Italië mogelijk nog voorbij in de misère, waar nu nog de particuliere schulden laag zijn, en de staatsschuld het hoogst.

Van onze zuidelijke handelspartners moeten we het sowieso niet hebben, zij kunnen alleen met schulden betalen (handelstekort). Schulden waar de Nederlandse en Duitse belastingbetaler garant voor moet staan. Kijken we verder in de wereld, dan ziet het er ook niet rooskleurig uit.

Mijn 2ct is dat de zogenaamde V- of U-vormige dip wel eens een laatste deel kan missen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Miks
  • Laatst online: 10-01 17:56
Ik wil iedereen die ook maar het idee heeft om nu een huis te kopen aanraden om deel 1 van dit topic eens door te lezen.

Sneak preview:
Oscar Mopperkont schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:37:
Huizen zijn ook bizar duur, maar het aanbod is ook schraal en de vraag hoog. Ga eens kijken naar een simpel appartement in centrum amsterdam, dan sta je meteen te koekeloeren met 30 anderen.

Dat huizen nu te duur zijn geloof ik wel, maar je kunt zo weinig met de info. Wie weet wordt het een zachte landing of gebeurt het pas over 5 jaar.
JAHRASTAFARI schreef op donderdag 10 april 2008 @ 08:43:
In amerika is volgens mij ook het verschil dat er heel veel nieuw gebouwd is. In Nederland wordt nogal altijd veel minder gebouwd dan dat er vraag is. Daardoor worden de prijzen hoog gehouden.

In veel gebieden is er bijvoorbeeld nauwelijks nieuwbouw te krijgen. Bij nieuwbouwprojecten mag je van geluk spreken als je een nieuw huis *mag* kopen.

Verder: de huizen zijn zo duur als we zelf kunnen opbrengen. Zolang vrijwel iedereen het er voor over heeft om met 2 full-time banen de hypotheek op te brengen, is er vooralsnog niets aan de hand.

Grootste gevaar is de rentestand. Als deze nu richting de 7-8% ging, dan stort alles in elkaar. Maar er wordt alles aan gedaan om de rente laag te houden, waarschijnlijk in het belang van de aandelenkoersen. Hoge rente=geen noodzaak om (risicovol) te beleggen.
Let op: bovenstaande reacties waren kenmerkend voor de heersende gedachte voordat de prijzen met 25-30% kelderden. De overeenkomst met de huidige teneur in dit topic vind ik bizar griezelig.

En dan hebben we het maar niet over de indicaties dat de huidige crisis heftiger is als de financiele crisis in 2007-2009. Er is een grote kans dat de prijzen dit keer niet slechts 25% zullen dalen.

In godsnaam, mocht je nog willen kopen, stel het een jaar of twee uit. Ga huren, zoiets.

[ Voor 3% gewijzigd door Miks op 15-04-2020 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De huidige crisis is anders. Je kan onmogelijk een jaar vooruit kijken. Gaat het dalen? Ja het zou kunnen.. maar misschien wel veel waarschijnlijker is een op termijn hogere rente (dus nu vastzetten), met hoge inflatie. De geldpersen gaan de komende maanden pas echt open.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Miks schreef op woensdag 15 april 2020 @ 04:02:
Ik wil iedereen die ook maar het idee heeft om nu een huis te kopen aanraden om deel 1 van dit topic eens door te lezen.

In godsnaam, mocht je nog willen kopen, stel het een jaar of twee uit. Ga huren, zoiets.
Onzin. Als je nu een huis nodig hebt waar je langere tijd wilt wonen, dan is kopen minstens zo'n goede optie als huren. Als je nu wilt kopen om lekker winst te maken en/of als investering, dan is het momenteel misschien een minder geschikt moment. Maar de mensen die tussen 2008 en ~2014 in de problemen kwamen met hun huis, waren doorgaans niet de mensen die tussen 2008 en ~2014 een huis kochten maar de mensen die in die periode een huis wilden verkopen. :Y)

[ Voor 16% gewijzigd door naitsoezn op 15-04-2020 07:09 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2020 @ 04:34:
De huidige crisis is anders. Je kan onmogelijk een jaar vooruit kijken. Gaat het dalen? Ja het zou kunnen.. maar misschien wel veel waarschijnlijker is een op termijn hogere rente (dus nu vastzetten), met hoge inflatie. De geldpersen gaan de komende maanden pas echt open.
Je realiseert je dat precies dit ook in 2008 gezegd werd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Ik zal het nog maar eens een keer herhalen omdat veel mensen echte TE oppervlakkig naar de situatie kijken: ‘in 2008 dacht ook iedereen dat het nooit fout kon gaan en het ging toch fout, dus nu kan het ook!’

2008 was een monetaire crisis. Onzekerheden of banken wel bleven bestaan, veel te veel mensen die al 15 jaar 0 € aflosten op hun hypotheek en 120% van de woning geleend hadden.

Het systeem (verplicht aflossen + max 100% lenen) heeft (veel) MEER marge dan in 2008.

Dus als de prijzen gaan dalen, wat uiteraard kan op termijn, duurt het langer voordat een grote groep onder water komt te staan. Er is nu een buffer, die er eerst totaal niet was.

Punt 2: als je nu iets koopt en je kunt de komende 15 jaar prima de hypotheeklasten betalen, wat is dan het probleem?

Het is net als met medische adviezen: GEEN advies geven als je geen expert bent. Dat is gewoon dom en gevaarlijk - ik zal ook geen koopadvies geven hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yucon schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:11:
[...]

Je realiseert je dat precies dit ook in 2008 gezegd werd?
Tja.. Verschil was natuurlijk wel dat dat een systeemcrisis was die hervormingen teweeg moesten brengen. Deze crisis is vele malen dieper met een compleet andere aanleiding. Ik pretendeer het niet te weten, niemand heeft dit ooit meegemaakt en kan de omvang overzien... Maar te stellen dat de huizenmarkt inklapt en je beter kunt wachten is net zo goed een gok.
Persoonlijk denk ik dat je beter je vermogen in steentjes kunt hebben dan in euros

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

PWM schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:08:

Wil je mijn landhuis met oprijlaan in Blaricum niet zo beledigen :+
O-) :P ;) :+
Valorian schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 12:13:
[...]

Niets over te zeggen, kan ook zijn dat de vraagprijs gewoon compleet onrealistisch was. Gezien de verhalen van mensen om mij heen neig ik wel mee te gaan in dat de woningmarkt nu even een beetje onder spanning staat. Maar 20% onder de vraagprijs betekent denk ik meer dan alleen een rare tijd om te verkopen/kopen. Zo snel zijn de gevolgen van macroeconomische factoren niet zo hard zichtbaar
Als je denkt dat ik dat zo gezegd hebt, dan hebben we elkaar niet helemaal juist begrepen. :)

Natuurlijk zijn hun ervaringen niet meteen alleszeggend of trendsettend, het zijn wel in elk geval de eerste signalen hier in dit topic van mensen die wel heel dicht op het vuur zitten.

Ik snap ook wel dat we dan even verder moeten kijken dan een enkele opmerking als "ik kreeg geen één kijker" of "verkocht tegen 30% boven de vraagprijs". Exorbitante vraagprijzen of een uitgewoond hok aan de Capittenweg vind ik natuurlijk niet echt representatief en schuif ik het hele N=1 verhaal aan de kant. Een wat meer logische en "marktconforme" (voor zover je daar nu van kunt spreken) ervaring is natuurlijk zéér welkom hier.

We kunnen ook wel wachten tot de NVM, het CBS en de Rabo met hun 2021 terugblik komen, maar dat duurt nog even en ik hoopte toch echt wel snel te kunnen verhuizen. Wat meer inzicht in de huizenmarkt is dan wel gunstig, dat kan je positie alleen maar versterken door kansen te zien óf je te behoeden voor een dikke miskleun.

* Fraggert gaat vandaag onze salarisstroken en de hyptheekdata maar eens naar de Hypotheker sturen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggert op 15-04-2020 11:45 . Reden: Leesbaarheid en zinsopbouw aangepast. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Heb ik een tijdje geleden inderdaad ook gedaan. Zeer vermakelijk, de berichten, inclusief onderbouwing, over dat het onzin is dat de prijzen zouden gaan dalen etc. Dus zeker verstandig om in je achterhoofd te houden dat de kans groot is dat de prijzen zullen gaan dalen.

Aan de andere kant, dit wetende zou het mij er niet van weerhouden om als ik het ideale huis zou tegenkomen, daar gewoon op te gaan bieden. Het gaat mij namelijk vooral om een woning om 10-15 jaar met veel plezier in te kunnen wonen. Binnen de categorie woningen waarin ik mij wel zie wonen zit sowieso al een behoorlijke spreiding van vraagprijzen, dus liever nu iets kopen waarin ik mij thuis voel, dan een jaar of langer wachten tot de prijzen gestabiliseerd zijn en maar hopen dat ik dan iets tegenkom wat mij aanspreekt. (Nog los van de vraag wat de rente doet, wellicht ben je dan in maandlasten nog wel duurder uit..)

Overigens is het ook leuk om de berichten te lezen van ná de grote prijsdaling van 2008. Toen waren er ook allemaal mensen die zeiden dat de prijzen nooit meer zo snel zouden stijgen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Sneak preview:

[...]

[...]

Let op: bovenstaande reacties waren kenmerkend voor de heersende gedachte voordat de prijzen met 25-30% kelderden. De overeenkomst met de huidige teneur in dit topic vind ik bizar griezelig.

En dan hebben we het maar niet over de indicaties dat de huidige crisis heftiger is als de financiele crisis in 2007-2009. Er is een grote kans dat de prijzen dit keer niet slechts 25% zullen dalen.

De mensen die toen gekocht hadden en na 10 jaar verkocht, hebben een enorme klapper gemaakt. Overigens is elke crisis anders. Punt dat ik maakte was dat je niet weet wanneer de daling inzet. Dat heeft toen een half jaar geduurd (Lehman Brothers viel in september 2008) en vervolgens is de prijs over een periode van zo'n 4-5 jaar gedaald (met eerst een oplopende rente, dus veel goedkoper werd het niet, en later een wijzigend hyotheekbeleid) in Amsterdam om daarna weer veel harder te stijgen.

Overigens zou ik zelf nu ook niet gaan kopen. Dan moet je echt wel ballen van staal hebben. Zou eerst even wachten hoe een en ander zich ontwikkelt. Deze crisis is echt anders dan toen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

MaStar schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:25:
[...]

Hier in Utrecht is het continue 10-15% boven de vraagprijs in de prijsklasse tussen 325-375k. Dan praat je snel over zo'n 60-80k er bovenop. Zonder voorbehoud financiering anders Red je het niet
Pessimisme is deels een keuze, maar hoe je 10-15% van 325-375 tot 60-80 kunt maken is mij een raadsel. Of bedoel je wat anders?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Elke crisis is anders. Van elke crisis wordt immers ook wat geleerd. Als je een huis koopt op een plek waarvan je denkt dat je er nog zeker 15 jaar wilt wonen dan is bijna elk moment goed. Ook april 2008.
Het huis dat wij (in 2014) gekocht hebben kwam in februari 2008 te koop te staan. Voor 314k. Al vrij snel kwam het eerste bod; 310k. Op aanraden van makelaar niet verkocht, overbieden was immers normaal.
Toen kwam de crisis.
Op datzelfde moment leerde ik mijn (latere) vrouw kennen. Na ruim 4 jaar zijn we getrouwd (2012) en nog een jaar later begonnen we heel rustig met het kijken naar woningen die te koop stonden. In januari 2014 keken we voor het eerst naar ons huidige huis. In juni (!) keken we voor de tweede keer en hebben we een eerste bod gedaan. Na wat heen-en-weer bieden hebben we dit huis gekocht voor iets meer dan 220k. Wij waren de enige geïnteresseerden in de laatste 2,5 jaar. Op het moment dat wij het huis kochten was de crisis nog niet officieel voorbij. Prijzen stabiliseerden zich in grote steden maar in het dorp waar wij het huis kochten daalden de prijzen nog gewoon. Toch hebben wij het huis gekocht, waarom? Omdat we de maandlasten (zo'n € 1.000 p.m. aan hypotheek) die de koop met zich mee brachten konden opbrengen én het de plek waard vonden. Als ons huis nu 150k, of 100k, waard was geweest dan was dat zeker zuur. Aan de andere kant, zouden we nu 220k hebben betaald voor het huis dan waren onze maandlasten 25% lager geweest i.v.m. lagere rente. Daar lig ik niet zo wakker van eigenlijk. We wonen hier nog steeds heel mooi en zijn niet van plan om op korte termijn weg te gaan. (En voor hetzelfde geld was bij een waarde van 150k de rente 10% geweest zodat de maandlasten alsnog gelijk waren).
Summa summarum; bedenk welk deel van je maandinkomen je maximaal kwijt wil/kan zijn aan wonen en houd je daar aan. Dalen de huizenprijzen? Pech. Stijgen de rente's? Gelukje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanmulder
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-09 17:16

johanmulder

Nederlands Ondertiteld

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:31:
[...]
Overigens zou ik zelf nu ook niet gaan kopen. Dan moet je echt wel ballen van staal hebben. Zou eerst even wachten hoe een en ander zich ontwikkelt. Deze crisis is echt anders dan toen.
Dit snap ik persoonlijk niet zo. Als je in staat bent om met je huidige inkomen de rente en aflossing te betalen in combinatie met de huidige regels die gesteld worden aan een hypothecaire lening dan is het toch geen probleem? Een woning wordt op de lange termijn altijd meer waard in het huidig economisch kapitalistisch systeem en zeker in combinatie met het feit dat er altijd schaarste is en zal blijven op de huizenmarkt. En stel dat in een worst-case scenario je woning over 10 jaar 25% minder waard is geworden dan heb je onder de huidige regels al een soortgelijk percentage afgelost.

Het enige wat serieus op de lange termijn effect kan hebben is dat je relatie strandt, je langdurig arbeidsongeschikt raakt en andere zaken in de categorie 'best wel erg'. Dan heb je sowieso een uitdaging, of het nou goede tijden zijn of minder goede tijden.

Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Van staal zijn ze niet, maar ze hebben wel enige ervaring met onder water staan :+

Ik ging van 64K onder water naar een krap tonnetje overwaarde, ik heb van de vorige crisis geleerd dat het hoe dan ook "wel weer goed komt". .Tenminste, ik heb daar in elk geval het vertrouwen in. Ik zet het wel even tussen aanhalingstekens, want ik weet natuurlijk niet in welke mate dat zal zijn of hoe de "post-corona"-wereld er economisch uit gaat zien.

Al gaat het straks slechter, dan zie ik een verschuiving in de "klandizie" voor een woning. Voor de woning van 200K staan nu misschien de starters in de rij maar dat worden dan misschien de 45plussers die inmiddels door de jaren loonstijging hebben gehad of de tweeverdieners met beide een dikke baan van 7K netto per persoon. Het is gewoon een gegeven dat iedereen ergens zal moeten en willen wonen. De woningbehoefte zal altijd blijven bestaan.

En natuurlijk zal ik de verwachtingen en onzekerheden die van toepassing zijn op de huizenmarkt mee nemen in mijn onderhandelingen. Enkele woningen waar wij naar kijken staan soms al 6+ maand te koop. Sowieso wurm ik er een onder voorbehoud van financiering en verkoop eigen woning in.

Zal ik jullie op de hoogte houden van mijn N=1 saga? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

[...]

De mensen die toen gekocht hadden en na 10 jaar verkocht, hebben een enorme klapper gemaakt. Overigens is elke crisis anders. Punt dat ik maakte was dat je niet weet wanneer de daling inzet. Dat heeft toen een half jaar geduurd (Lehman Brothers viel in september 2008) en vervolgens is de prijs over een periode van zo'n 4-5 jaar gedaald (met eerst een oplopende rente, dus veel goedkoper werd het niet, en later een wijzigend hyotheekbeleid) in Amsterdam om daarna weer veel harder te stijgen.

Zoals ik het me herinner zijn de vraagprijzen wel relatief lang hoog gebleven omdat verkopers niet wilden zakken. Het gevolg was een stevige dip in de verkopen omdat kopers ook niet stonden te trappelen ze voor die nog hoge prijs te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Je hebt ballen van staal als je 100% financieert in een hogere prijsklasse, met bijbehorend hoge maandlasten en je niet 1000% zeker weet of je baan/inkomsten zeker zijn.

Als je bijv 70% financieert en zorgt dat je op acceptabele maandlasten komt, wat is dan je risico?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
[...]

Deze crisis is anders dan toen, en daardoor ook lastiger te voorspellen. Er wordt volgend jaar alweer economische groei "voorspeld" - indien de maatregelen werken.

Daarnaast ontstaat er ongetwijfeld binnen 12-24 maanden een Vaccin, waarmee we weer door kunnen leven.

Het is gewoon niet te vergelijken. Prijzen gaan dalen is dus helemaal niet te voorspellen. Ik zou gewoon kopen - als je kan kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Requiem19 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:28:
Ik zal het nog maar eens een keer herhalen omdat veel mensen echte TE oppervlakkig naar de situatie kijken: ‘in 2008 dacht ook iedereen dat het nooit fout kon gaan en het ging toch fout, dus nu kan het ook!’

2008 was een monetaire crisis. Onzekerheden of banken wel bleven bestaan, veel te veel mensen die al 15 jaar 0 € aflosten op hun hypotheek en 120% van de woning geleend hadden.
Dat zeg je goed; die crisis was slechts een monetaire crisis en heeft niet superveel problemen in de reële economie veroorzaakt. Iedereen met een normale baan werkte gewoon door en ik begon toen officieel met mijn eigen bedrijf (juli 2008) en zaken liepen goed; ik was altijd bezig. Ik en velen met mij hebben NIETS van die crisis gemerkt. Alleen mensen met bullshit jobs en mensen die wilden verkopen hadden het lastiger.
(…)

Punt 2: als je nu iets koopt en je kunt de komende 15 jaar prima de hypotheeklasten betalen, wat is dan het probleem?
Het probleem is dat bij deze crisis bijna niemand gespaard blijft en dat door de bezuinigingen gedaan na de vorige crisis vangnetten structureel zijn afgebroken. Er zullen dus veel meer mensen in veel grotere problemen komen; meer werkloosheid, meer daklozen, meer mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen. Dit keer is een crisis van het monetaire systeem wellicht niet de oorzaak maar mogelijkerwijs wel het gevolg. De balans van Deutsche Bank is nog steeds niet erg schoon en al die ingepakte derivaten zijn minstens zo volatiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15:06
MaStar schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:05:
[...]

Het is gewoon niet te vergelijken. Prijzen gaan dalen is dus helemaal niet te voorspellen. Ik zou gewoon kopen - als je kan kopen.
Inderdaad. Deze crisis en het verloop ervan is, net als elke andere crisis uit het verleden, niet te voorspellen.

Wel staat vast dat in elk geval dit jaar wereldwijd de productie wekenlang stilstaat. Nederland heeft daarbij in korte tijd wat vangnetten opgetuigd voor zowel ondernemers als werknemers. Dat zal er voor zorgen dat de directe schade hier relatief beperkt blijft.

Dat neemt echter niet weg dat in de rest van de wereld bedrijven en werknemers wél verplicht de boel stil hebben moeten zetten, maar dat daar vanuit de overheid niet of nauwelijks compensatie tegenover staat. Enerzijds zal de leiden tot het sluiten van bedrijven, met permanent verlies van productie en banen als gevolg. Anderzijds worden werknemers in vele landen zonder uitgebreide sociale vangnetten zwaar in hun portemonnee geraakt, wat de consumptie van alles behalve voedsel zal doen afnemen. De mate waarin dat door gaat werken op de Nederlandse productie, export, doorvoer etc. is nu onmogelijk in te schatten. De mate waarin een wereldwijde crisis effect gaat hebben op de economische situatie in Nederland de komende 2 tot 5 jaar is dus ook vrijwel onmogelijk in te schatten.

Ja, zolang je je baan behoudt zal je zelf weinig merken van de crisis. De eerstvolgende CAO ronde zullen de verhogingen wellicht lager uitpakken, maar als dat alles is eet je er in principe geen boterham minder om. Het probleem is alleen dat mensen bang kunnen worden hun baan te verliezen in de komende tijd (of dat nu al zijn). En dat ze daardoor het aangaan van grote verplichtingen zoals het kopen van een (ander) huis gaan uitstellen. Ook al merken ze nog geen enkele directe invloed op hun eigen financiële situatie en zijn er geen concrete aanwijzingen dat er op korte termijn iets zal verslechteren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
Wilf schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:05:
Alleen mensen met bullshit jobs en mensen die wilden verkopen hadden het lastiger.
[...]
Het probleem is dat bij deze crisis bijna niemand gespaard blijft ...
Dat is allemaal wel heel erg afhankelijk van je perspectief; ik werk in een productieomgeving die gewoon door gaat en mijn vrouw werkt in de zorg.

Ik zou ook kunnen stellen dat tot nu toe alleen de bullshit jobs door corona geraakt worden...
Ivow85 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:20:
Wel staat vast dat in elk geval dit jaar wereldwijd de productie wekenlang stilstaat.
Productie is nou juist datgene wat grotendeels doorgaat. Hoofdvestiging van ons bedrijf zit in Spanje en daar is productie al die tijd ook gewoon doorgegaan, onze toeleveranciers uit Noord-Italie leveren ook onverminderd. Het is vooral consumptie/horeca/evenementen waar de impact gigantisch is.

[ Voor 53% gewijzigd door assje op 15-04-2020 11:37 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNiceGuyIT
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-10 23:28
assje schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:31:
[...]

Dat is allemaal wel heel erg afhankelijk van je perspectief; ik werk in een productieomgeving die gewoon door gaat en mijn vrouw werkt in de zorg.

Ik zou ook kunnen stellen dat tot nu toe alleen de bullshit jobs door corona geraakt worden...

[...]

Productie is nou juist datgene wat grotendeels doorgaat, het is vooral consumptie/horeca/evenementen waar de impact gigantisch is.
"bullshit jobs", waar hebben we het dan over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ik sluit me bij assje aan. Uiteraard heeft het allemaal diepe impact, maar voor heel veel banen is het vooral een 'onpraktische' tijd. Hem veel banen die nu geraakt worden (een dat zijn er zeker een hoop) hebben juist relatief weinig raakvlakken met de andere sectoren.

Maar deze discussie is volgens mij steeds weer terugkerend. Dus let's agree tot disagree.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Nu online
MrNiceGuyIT schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:37:

Van mijn kant vooral een cynische reactie op het eerdere gebruik van de term. Andersmans werk overbodig noemen is makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mokum80
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-10 16:29
Als deze crisis te lang duurt wordt het vanzelf een kredietcrisis, net als in 2008. Groot verschil is de rentestand, die kan nu niet veel lager meer - dus beperkte stijging vastgoedprijzen. De monetaire verruiming kan wel leiden tot oplopende inflatie, en daarmee rente. Dit kan de prijzen harder raken zeker als de lonen minder meestijgen, me dunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
[...]

Dat zeg je goed; die crisis was slechts een monetaire crisis en heeft niet superveel problemen in de reële economie veroorzaakt. Iedereen met een normale baan werkte gewoon door en ik begon toen officieel met mijn eigen bedrijf (juli 2008) en zaken liepen goed; ik was altijd bezig. Ik en velen met mij hebben NIETS van die crisis gemerkt. Alleen mensen met bullshit jobs en mensen die wilden verkopen hadden het lastiger.
Wow :D.

De werkeloosheid ging van 350.000 in 2008 naar 660.000 mensen in 2014. Dan hebben we het bijna over een verdubbeling.

De overheidsschuld ging van 43% van het BBP naar 68% van het BBP.

Die jaren raakte jou dus wellicht niet (N=1..), maar het raakte Nederland door alle lagen heen significant.
Het probleem is dat bij deze crisis bijna niemand gespaard blijft en dat door de bezuinigingen gedaan na de vorige crisis vangnetten structureel zijn afgebroken. Er zullen dus veel meer mensen in veel grotere problemen komen; meer werkloosheid, meer daklozen, meer mensen die hun hypotheek niet kunnen betalen. Dit keer is een crisis van het monetaire systeem wellicht niet de oorzaak maar mogelijkerwijs wel het gevolg. De balans van Deutsche Bank is nog steeds niet erg schoon en al die ingepakte derivaten zijn minstens zo volatiel.
Hoe weet je dit allemaal? Niemand weet nog hoe deze crisis zich gaat ontwikkelen. Wat jij hier voorspelt is allemaal VEEL te voorbarig.

Het is één van de mogelijke scenario's, maar het is gewoon absoluut niet het enige scenario. Tuurlijk kan je straks gelijk hebben, maar de kans is even groot dat het allemaal heel anders loopt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BekSide
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:42
Het is hier wel een erg negatief sentiment wat hier hangt in het huizenmarkt topic.

Tuurlijk is de kans dat er een dip komt best aanwezig.
Maar de kans dat we over 2 maanden gewoon weer allemaal aan het werk zijn is toch net zo groot, zo niet groter?
Wellicht dat grote evenementen nog even op een laag pitje zullen staan.

Bijna niemand zal zijn baan verliezen aangezien de overheid gewoon netjes de salarissen betaald. De banken staan er beter voor dan ooit, de staatsschuld is laag en kan heel veel hebben op het moment?

Dus ik zou niet verrast zijn als er als dit allemaal wat is gaan liggen (misschien aankomende dinsdag al als er weer wat versoepeld kan worden?) dat er mensen zijn die zoiets hebben van ''de crisis gehad, we kunnen weer 7 jaar vooruit en weer flink gaan kopen''?

Tot nu toe regio Eindhoven weinig te merken van crisis..... Misschien wat meer aanbod, maar is dat niet standaard wanneer de zon er weer doorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maahes
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:37

Dit keer is een crisis van het monetaire systeem wellicht niet de oorzaak maar mogelijkerwijs wel het gevolg. De balans van Deutsche Bank is nog steeds niet erg schoon en al die ingepakte derivaten zijn minstens zo volatiel.
M.i. is dit keer is de oorzaak opnieuw monetair, alleen de aanleiding is verschillend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Mijn vrouw op haar werk draait het als een malle, hebben de grootste omzet ooit behaald.
Op mijn werk idem dito, Ik ben daarom ook totaal niet angstig

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Mark31 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:51:
Mijn vrouw op haar werk draait het als een malle, hebben de grootste omzet ooit behaald.
Op mijn werk idem dito, Ik ben daarom ook totaal niet angstig
wat meer info is hier wel op zijn plaats, zitten jullie in de mondkapjes en handzeep? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Fraggert schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:57:
[...]

wat meer info is hier wel op zijn plaats, zitten jullie in de mondkapjes en handzeep? :+
Volgens mij zijn er heel veel sectoren die gewoon doordraaien. En sectoren die juist profiteren (webshops en thuiswerkspullen om maar een paar simpele voorbeelden te noemen). Maar ook sectoren die nog genoeg vraag hebben, maar toch pas op de plaats (moeten) maken omdat het moeilijk is om op een 'veilige' manier te werken en waarbij zich over een tijd en inhaalslag kan voordoen. Volgens mij is dit ook het geval bij een hoop projecten binnen bedrijven: even uitstellen tot je weer normaal onder vier ogen kunt overleggen. Maar dat uitstel betekent vaak geen afstel. Wel betekent het dat een hoop inhuur nu niet nodig is en broodloos thuis zit.

En er zijn natuurlijk ook diverse sectoren die zware klappen zullen krijgen. Niet alleen nu, nu mensen er geen gebruik van kunnen maken. Maar ook later, omdat mensen alternatieven hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Ik hanteer de definitie van David Graeber. Werk waarvan de mensen die ze uitvoeren vaak ook wel weten dat het niets toe doend is. Niet nuttig voor de reële economie, overbodige (management)lagen in een bedrijf; dat soort dingen. Banen die het eerst sneuvelde omdat men ineens besefte: waar is die baan nou werkelijk goed voor? Kan dat niet efficiënter?
BekSide schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:24:Bijna niemand zal zijn baan verliezen aangezien de overheid gewoon netjes de salarissen betaald. De banken staan er beter voor dan ooit, de staatsschuld is laag en kan heel veel hebben op het moment?
Heel mooi op papier dat 90% doorbetaald wordt van de salarissen, maar het niet betaald worden door grootbedrijven, het wegvallen van vraag, verhuurders van bedrijfspanden die niet meegaand zijn of zelf weer in de problemen komen, praktische en logistieke problemen / vertraging door de 1,5m et cetera… dat gaat verder dan horeca en de vrijetijdseconomie. De banken zijn net zo erg aan het sjoemelen als vroeger met ingepakte verchroomde stront en een lage staatsschuld is ook niet relevant in de reële economie.

De huizenmarkt is geen reële economie dus lijkt net als de staatsschuld en het bancaire systeem losgezongen van de dagdagelijkse werkelijkheid maar uiteindelijk heeft geld omloopsnelheid nodig in ons stelsel, anders valt het fundament van het kaartenhuis alsnog in elkaar. Zit je daar met je beperkte staatsschuld en gezonde banken met een bankroete bevolking :+

[ Voor 50% gewijzigd door Wilf op 15-04-2020 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misanthropia
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:45
Wilf schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:48:
[...]

Ik hanteer de definitie van David Graeber. Werk waarvan de mensen die ze uitvoeren vaak ook wel weten dat het niets toe doend is. Niet nuttig voor de reële economie, overbodige (management)lagen in een bedrijf; dat soort dingen. Banen die het eerst sneuvelde omdat men ineens besefte: waar is die baan nou werkelijk goed voor? Kan dat niet efficiënter?

[...]
Zo zijn er bij ons al van de 220 man er 40 uitgegaan vorige week, bijna allemaal managers. Voornamelijk bij Amerikaans kantoor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
assje schreef op woensdag 15 april 2020 @ 11:31:
Erger nog: een paar weken tot maanden crisis opvangen zorgt ervoor dat de staatsschuld enkele tientallen procenten van het BNP kan stijgen. De overheid strooit nu met geld, maar dat is een enorme last op de toekomst.
Die bullshit jobs zouden door een goede crisis juist heel mooi opgeruimd kunnen worden, maar de overheid zorgt er nu voor dat de reinigende werking van de crisis wordt tenietgedaan. Zeg maar zoals Italie al decennialang doet: onrendabele bedrijven met lage rente en inflatie in leven houden. En wij gaan diezelfde kant op.
Het is toch helemaal niet erg om een jaartje geen groei te hebben, en keertje niet op vakantie te gaan, en allemaal dan maar even wat minder te verdienen? De hele mentaliteit lijkt er ondertussen op gericht te zijn dat de overheid alles en iedereen toch wel komt redden, zelfs zelfstandigen kunnen blijkbaar nog geen maand zelfstandig overbruggen. En het eindresultaat is straks een nog veel grotere overheid met nog veel hogere belastingen en nog meer macht voor Brussel.

Ondertussen willen de bouwers (en de wethouder die ik hoorde) dat de overheid ingrijpt om de bouw in leven te houden. Niet door kavelprijzen weer marktconform te maken, maar door woningen "betaalbaar" te houden. En "betaalbaar" is tegenwoordig een ander woord voor "duur", maar dan uitgedrukt in maandelijkse termijnen dus het valt wel mee. Of zo.
Bijvoorbeeld met startersleningen. Dus kort door de bocht: de gemeente vraagt 3 ton voor een kaveltje, de bouwer vraagt 2 ton om er een rijtjeshuis op te zetten, de overheid vraagt 1 ton BTW, en omdat 6 ton lenen zelfs bij de bank die het risico bij de overheid legt niet lukt, geeft de gemeente zelf een lening. Dus de gemeente krijgt 2,5 ton voor de grond en een halve ton op afbetaling in 360 maandelijkse termijnen.
Bouwers willen dat de overheid garant staat, banken willen dat, en vele anderen willen het ook. Ondernemen is toch risico lopen en daarbij ook nog kans maken wat te verdienen? Wat mij betreft stoppen we met continu winsten privaat wegsluizen en direct de volgende maand bij de overheid aankloppen als het even tegenzit!
[...]

Aan het begin van de crisis (vorige maand :+ ) las ik dat cruciale ambtenaren moesten doorwerken. Ik dacht meteen dat de rest dan dus wel ontslagen zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@RemcoDelft even een analogie: cruciale zorg moeten we dan maar in stand houden en alle niet-cruciale zorg moeten we dan maar stoppen in Nederland, aangezien het niet cruciaal is?

:)
Pagina: 1 ... 58 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.