Edit: Ah ik zie dat ik alweer 2 pagina's achter loop haha, nou ja de strekking is misschien nog hetzelfde
Het is vrij duidelijk allemaal wat er nu fout zou kunnen gaan. Dat hoeft natuurlijk allemaal niet, maarja, het is mij en @
eepeep redelijk helder wat kan.
@
Requiem19 Ja het is een gezondscrisis, die is ook niet belangrijk voor de huizenmarkt, de vraag is waar hij toe gaat leiden. In Amerika al 15% werkeloos, gaat lekker. Dit kan echt hele nare economische gevolgen gaan hebben, misschien valt het mee.
Maar als dit de volgende economische crisis wordt gaan huizenprijzen weer dalen natuurlijk.
Als Amerikaanse werkloosheidscijfers een indicator zouden zijn voor een crisis (wat ze natuurlijk niet zijn) gaat dit een nog veel ergere crisis worden.
En leuk dat je 130% kon lenen, maar dat is niet zo relevant. Ik ken meerderen die in 2007 of 2008 een huis hebben gekocht, niks geks hebben gedaan (dus rond de 100% zaten) en vervolgens niet zonder schuld weg zouden kunnen. Voor 2 van de 3 betekende dat behoorlijk lang weinige mogelijkheden, derde stel ging uit elkaar en die zag hun restschuld kwijt gescholden worden dankzij NHG.
Kun je zeggen, mooi daarvoor is NHG toch? Maar je weet ook dat de huizenprijzen zo hoog zijn dat je niks meer aan NHG hebt in de randstad. Zit meestal boven NHG.
Sorry @
Requiem19 misschien heb ik niet de hele discussie goed gevolgd, maar je verhaal had je ook vlakvoor 2008 kunnen ophangen met het bekende verhaaltje dat huizenprijzen alleen maar kunnen stijgen.
(wat ze ook wel doen, maar alleen op lange termijn, niet persee op korte termijn)
@
naitsoezn We komen van een enkel verdiener maatschappij in de jaren 70 e.d. naar een twee verdiener maatschappij die we nu hebben.
En voor veel mensen zijn deze beide inkomens nodig om de woningen te kunnen betalen.
Dat is duidelijk veranderd, terwijl het vroeger ook functioneerde.
Echter, dan gaan we direct ver offtopic. Het gaat om allerlei gevolgen van een maatschappij die puur op groei is ingericht.
En mensen hebben niet door dat die groei ten kosten van vanalles gaat. En veel mensen er eerder nadelen van hebben dan wat mee krijgen van die groei.
Met allerlei automatisering is er steeds minder werk nodig om bijvoorbeeld voedsel te verbouwen, maar ondertussen zijn we wel meer gaan werken. Uiteraard hebben we ook een veel hogere levenstijl / welvaart er voor terug. Maar de vraag is of we verstandig bezig zijn.