Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een receiver om mijn (nieuw te kopen) Dali Oberon 7 aan te sturen. Gaandeweg ben ik erachter gekomen dat mijn eisen pakket best uitgebreid is:
* DAB+
* Minimaal 5.1 (voor toekomstige uitbreiding)
* Minimaal 6Ω impedantie
* Minimaal 1x HDMI out
* Minimaal 4x HDMI in
* Audio Return Channel
* Deezer
* Liefst een recent model

Als ik dat invul in de Pricewatch kom ik op de volgende shortlist:

pricewatch: Yamaha Aventage RX-A780 Titanium
pricewatch: Pioneer VSX-S520D Zwart
pricewatch: Yamaha RX-S602 Zwart
pricewatch: Yamaha RX-D485 Zwart

https://tweakers.net/pric...4;647033;1235145;1224407/

De Yamaha A780 is 630 euro, de andere rond de 500,- euro. Voor die meerprijs krijg ik 7.2 (zal ik niet nodig hebben), een extra HDMI out (altijd handig) en het is een nieuwe model. Desondanks heb ik het er wel voor over. Gevoel speelt daarbij ook een rol (duurder = beter?).

Eigenlijk ben ik er al uit, maar ik wil het graag nog even aan het licht houden bij de experts :).

Is mijn aanname juist dat bovenstaande modellen behalve de prijs en het uiterlijk goed te vergelijken zijn? Zijn er andere modellen die ik door mijn "stevige" eisenpakket nu links laat liggen , maar wel het overwegen waard zijn? Zijn er verder nog leuke/nuttige features die bij een specifiek model horen? Stroomverbruik (stand-by) is bij de Pioneer 0,38W, bijna 4x zo hoog als bij de Yamaha's het geval is. Is dit werkelijk praktijk verbruik of doen producenten maar wat?

Eea zal worden aangesloten op een LG OLED55C8PLA.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 27-04-2020 12:49 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Beste antwoord (via Sport_Life op 29-04-2020 12:19)

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Impedantie hoef je niet naar te kijken. Alle gangbare receivers op de markt sturen die Dali's prima aan. Vooral DAB+ beperkt je énorm in de keuze. Deezer ondersteuning vind je in bijna elke receiver wel. Hoe belangrijk is DAB+ op de receiver? Doorgaans kun je ook radio ontvangen via je tv provider.

Een receiver moet je uitzoeken op de opties die jij nodig hebt en dat heb je gedaan, dus maak je wat dat betreft een goede keuze. Door de bank genomen klinken receivers allemaal hetzelfde. Yamaha gebruikt YPOA voor het inregelen van de speakers. Marantz en Denon Audyssey (wat mij betreft superieur aan de software van Yamaha). Daar ga je klankverschillen creëren, maar dat zit puur in de equalizers. Voor de rest is het de speaker die het verschil maakt. Duurder betekent vaak meer opties, meer hdmi, meer speaker kanalen of mooiere looks. Het is niet zo dat de speakers veel beter gaan klinken. Uiteraard hebben de duurdere modellen vaak een betere variant van de inregelsoftware wat wel impact kan hebben, maar die receivers zijn gauw € 900.

Is HDMI 2.1 nog belangrijk voor je? De Yamaha RX-A2 (opvolger van de A880) lijkt dit dit als goedkoopste receiver te gaan ondersteunen. Die is wel fors duurder dan de receivers die jij op het oog hebt. Marantz, Denon, Onyo, Pioneer etc hebben nog geen receivers met HDMI 2.1 aangekondigd. Die zullen daar dit jaar wel mee komen, ook in het goedkopere segment verwacht ik. Hou er wel rekening mee dat als je de opties van HDMI 2.1 wilt gebruiken de hele keten HDMI 2.1 moet ondersteunen, dat betekent ook een nieuwe tv :P

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 29-04-2020 09:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mythling
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:23
Ik denk dat je met de Deezer eis heel veel opties afschrijft. Is dat echt een vereiste, of is Spotify of een chromecast ook voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Mythling schreef op maandag 27 april 2020 @ 12:52:
Ik denk dat je met de Deezer eis heel veel opties afschrijft. Is dat echt een vereiste, of is Spotify of een chromecast ook voldoende?
Het is een zeer sterke wens. Alternatief zou zijn om Deezer te beluisteren via de televisie (ARC), maar mijn gevoel zegt dat direct via de receiver "sneller" en efficiënter is. Chromecast vind ik altijd zo'n gedoe. Dus er moet wel iets heel moois tegenover staan wil ik die eis laten vallen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:53
Impedantie hoef je niet naar te kijken. Alle gangbare receivers op de markt sturen die Dali's prima aan. Vooral DAB+ beperkt je énorm in de keuze. Deezer ondersteuning vind je in bijna elke receiver wel. Hoe belangrijk is DAB+ op de receiver? Doorgaans kun je ook radio ontvangen via je tv provider.

Een receiver moet je uitzoeken op de opties die jij nodig hebt en dat heb je gedaan, dus maak je wat dat betreft een goede keuze. Door de bank genomen klinken receivers allemaal hetzelfde. Yamaha gebruikt YPOA voor het inregelen van de speakers. Marantz en Denon Audyssey (wat mij betreft superieur aan de software van Yamaha). Daar ga je klankverschillen creëren, maar dat zit puur in de equalizers. Voor de rest is het de speaker die het verschil maakt. Duurder betekent vaak meer opties, meer hdmi, meer speaker kanalen of mooiere looks. Het is niet zo dat de speakers veel beter gaan klinken. Uiteraard hebben de duurdere modellen vaak een betere variant van de inregelsoftware wat wel impact kan hebben, maar die receivers zijn gauw € 900.

Is HDMI 2.1 nog belangrijk voor je? De Yamaha RX-A2 (opvolger van de A880) lijkt dit dit als goedkoopste receiver te gaan ondersteunen. Die is wel fors duurder dan de receivers die jij op het oog hebt. Marantz, Denon, Onyo, Pioneer etc hebben nog geen receivers met HDMI 2.1 aangekondigd. Die zullen daar dit jaar wel mee komen, ook in het goedkopere segment verwacht ik. Hou er wel rekening mee dat als je de opties van HDMI 2.1 wilt gebruiken de hele keten HDMI 2.1 moet ondersteunen, dat betekent ook een nieuwe tv :P

[ Voor 17% gewijzigd door Hulleman op 29-04-2020 09:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Topicstarter
Hulleman schreef op woensdag 29 april 2020 @ 09:07:

Goede reactie tnx :) we zijn uiteindelijk voor de A780 gegaan, ook omdat daar als enige phono op zit,en we hebben nog wat lps en een oude platenspeler (met diamanten kop, ben benieuwd). Dab+ is ook wel belangrijk, eigenlijk zelfde als Deezer, wil graag alles via de receiver :).

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 30-04-2020 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ..Christiaan..
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:58

..Christiaan..

..zwll..

Receiver met dab+ zijn idd nog beperkt verkrijgbaar. Ik heb in mijn auto dab+ en het kwaliteitsverschil is enorm met fm. Zelfs met mijn standaard speakers in de auto hoor ik of het fm is of dab. Is het verschil als je luistert via internet of dab+ net zo groot? Als je het op normaal volume niet hoort dan is dab niet zo interessant voor mij.

Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:23

BCC

dab+ is in nederland vaak 96 kb/s of minder, dus ik neem aan dat internetradio hier al gauw boven zit. De beperkende factor is meer de compressor bij het radiostation.

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 13-05-2020 09:16 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1