Shadowhawk00 schreef op zaterdag 25 september 2021 @ 10:55:
[...]
NHG krijg je al niet voor een woning die je niet zelf bewoont dus die rente mag je natuurlijk niet meerekenen. Je moet voor huurwoningen het commerciele rente tarrief rekenen en dat is hoger dan het tarrief wat je krijgt voor een eigen woning.
Dat het voor verhuurders duurder is, weten we. Daar heb ik meermaals ook wat over gezegd, heb ik ook nooit ontkend. Dat maakt ook helemaal niks uit als je het hebt over de vermogenskloof tussen insiders en outsiders.
Onder de streep maakt het
voor de bewoner niet uit waarom het een duurder is dan het ander. De discussie draaide erom dat kopen van een NHG-woning lagere rente+onderhoud kent dan dat je aan een sociale huurwoning per maand kwijt bent, en dat ik dat raar vind.
Bovendien zou dat gelden voor een woning die je nu koopt, als die woning al 10 jaar huurwoning is heb je een rente van minimaal 5% doe daar nog eens je onderhoud + winst bij zit je op 7-8%
Word de berekening van wat de huur zou moeten zijn toch ineens wat anders.
Haha, pak je dan gelijk even de prijs van 10 jaar terug voor je berekening? Moet jij eens kijken hoe de berekening dan inderdaad uitkomt.
Dat de verhuurder meer waardeontwikkeling is toegekomen dan dat 'ie huur heeft kunnen innen is natuurlijk niet relevant als we de verdiensten van de verhuurder willen uitrekenen?
Dat er in de vrije sector nu extreme prijzen gevraagd worden in bepaalde delen van het land daar zijn we het allemaal mee eens. Maar dan moet je dat aanpakken en niet gaan roepen dat huren zo veel goedkoper kan omdat je een lage rente krijgt als je nu koopt.
Daar ben ik het niet mee eens. Huren zou goedkoper moeten zijn, in alle opzichten. Iedereen zou moeten profiteren van die lage rentes.
Het huidige gat wat is ontstaan door zeer lage rentes zorgt voor een gigantisch verschil in vermogensopbouw tussen de huurder en koper. Hierdoor is het (enkel financieel bekeken) voor het individu eigenlijk erg onaantrekkelijk om te huren.
Het is een aanjager voor een tweedeling tussen huurder er koper, omdat er andere fiscale prikkels bestaan die een prijsverschil veroorzaken en omdat het aflossingscomponent volledig naar de verhuurder wordt toebedeeld.
En dan hebben we het nog niet eens over de waardeontwikkeling gehad.
Het moet niet zo zijn dat sommige huizenkopers eigenlijk goedkoper uit zijn, dan wat de laagste inkomens in het sociale huur-vangnet moeten betalen. Dat vind ik raar.
Ik zeg niet dat huren goedkoper kán (in ons huidige systeem). Ik zeg dat het goedkoper zou moeten zijn. Dan is de volgende stap: hoe kunnen we dat bereiken
[
Voor 5% gewijzigd door
Richh op 25-09-2021 11:11
]