Dat komt toch vooral omdat de financiële spelregels nogal anders geschud zijn, door de extreem lage rentes.JDx schreef op zondag 26 september 2021 @ 10:53:
[...]
Mwoh, het is niet zo dat ze zeuren, meer dat ze gewoon direct uit huis een koophuis willen voor de rest van hun leven ofzo, die stempel op huren is zo negatief. Dat je alleen huurt als je arm bent ofzo.
Ik heb het al meermaals voorgerekend. In een NHG koopwoning woon je qua euro's die je echt kwijt bent, goedkoper dan een sociale huurwoning (wat tegenwoordig vooral een vangnet voor de armsten is geworden).
Natuurlijk zorgt dit voor extra koopdruk.
Het alternatief, want sociale huur is door wachttijden en inkomenseisen ontoegankelijk voor velen, is ontzettend duur om verschillende redenen. Daar is vrijwel iedereen het over eens. Terwijl dat vaak de allerkleinste woningen zijn...
Natuurlijk ontstaat er onvrede, de kansen op de woningmarkt zijn namelijk te weinig afhankelijk van factoren waar je zelf invloed op hebt, soms is een hoger inkomen nadelig voor je. Dat soort prikkels zorgen voor een zeer vervelend gevoel.
Het frame dat jongeren dan teveel willen, vind ik dan jammer. Dan zou ik toch willen vragen eens met een open blik in hun schoenen te staan.
[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 26-09-2021 12:44 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW