Rubbergrover1 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 22:23:
Anders gezegd, hoeveel er overboden wordt zegt niet alles. Het geeft vooral aan of de verkopers de woning expres voor een lage prijs op Funda zetten of dat ze een reële vraagprijs hebben. En vanuit de kopers: laat je niet gek maken door ogenschijnlijke koopjes, maar kijk eerst hoeveel zo'n woning in de markt zou moeten doen. Vind je dat te veel, denk dan niet dat je een vergelijkbare woning met een veel lagere vraagprijs wel zou kunnen krijgen. Omdat de uiteindelijke verkoopprijs dan toch een stuk hoger zal liggen.
Ik heb in die positie gezeten, en zo makkelijk is het niet. Het voortdurende aanbod aan 'koopjes' verpest je prijsgevoel. Je bent immers eerst een paar weken (of maanden) aan het kijken op Funda, zonder dat je in de gaten hebt dat die 'leuke' woningen zo leuk lijken omdat ze veel te goedkoop in de markt staan. Je gaat een paar keer bezichtigen, wordt telkens overboden, en dán begin je pas te snappen hoe het spelletje werkt.
Huizen die 'correct' geprijsd zijn lijken te duur. Misschien is het toeval, maar zodra ik (ook op basis van kadastergegevens) een gevoel kreeg voor de 'echte' marktprijzen, en een enorme noucmen-achtige spreadsheet had gebouwd, heb ik de vraagprijs geboden op een huis dat - naar mijn mening - voor een redelijke prijs in de markt stond. Het is wel twee jaar geleden, maar het bod werd gelijk geaccepteerd. Achteraf bezien (kadasterdata loopt nu eenmaal achter) was 5000 euro minder ook nog wel redelijk geweest, maar het is niet anders.
Maar ik vraag me af hoe deze markt werkt voor mensen die minder rationeel in het leven staan en geen spreadsheet maken van vierkantemeters en verwachte onderhoudskosten. Ik kan me best voorstellen dat 'wanhopig veel te veel overbieden' hun manier is om alsnog aan een huis te komen.
Aan de andere kant zijn steden en dorpen die dichter bij de randstad liggen weer een stuk minder "booming". Volgens mij is Dordrecht nog altijd een stuk goedkoper om te wonen dan Breda. Dus ik geloof eigenlijk niet dat nabijheid tot de randstad de beslissende of zelfs maar een belangrijke factor is.
Je ziet ook enorme prijsverschillen in Zuid-Limburg, en de regio Groningen lijkt kampioen prijsverschillen te zijn. Nabijheid tot de Randstad? Natuurlijk niet.