Laten we uitgaan van een kale huur van 1000 euro, en een hypotheek van 800 euro; qua woning heb je dan met de koopoptie waarschijnlijk nog steeds meer woongenot. En trek 200 euro uit voor onderhoud.
Bij koop los je iedere maand 500-600 euro af.
Bij huur betaal je 1000 euro. (en lost de verhuurder 500-600 af).
Anyhow, ik denk dat ik voldoende heb toegelicht waarom je niet alleen een huis koopt om in te wonen, en dat de huizenbezitter tov de huurder bij gelijkblijvende of stijgende prijzen beter uit is om de vastgoedladder.
Als je eerst gaat huren zul je wat kleiner moeten wonen zodat je genoeg kan sparen.
Het zou mooi zijn als dat aanbod...
bestaat
Als je boven de sociale huurgrens verdient, is een huurwoning voor minder dan 1000 euro een behoorlijke uitdaging. En dan zit je veelal in een <50m2 appartementje of studio.
Die hokjes zijn een paar honderd euro per maand te duur en daar ligt naar mijn mening een belangrijke oorzaak van de startersproblematiek, maar van jou mag ik de verhuurders niet de schuld geven...
Terwijl je waarschijnlijk maar wat graag in die koopwoning met 2 slaapkamers van 250-300k wilt wonen, met een hypotheeklast van 700-900 euro per maand.
Alleen die mag je niet financieren.
En tegen de prijsstijging kan je niet op sparen.
Die huizenprijzen blijven echt niet jaar op jaar met 10% stijgen.
Ik hoop het van harte!
Sterker nog: laat er maar 2-3 jaar 10% per jaar vanaf gaan
Je zou er politiek gezien alles aan moeten doen om te voorkomen dat deze stijging doorzet, want mocht dat onverhoopt toch gebeuren, dan zijn we het er geloof ik over eens dat je als huurder een probleem hebt. Zelf heb ik weinig tot geen vertrouwen in politieke wil, in deze tijd, om dit daadwerkelijk op te lossen.
Die crash zal dus al elders vandaan moeten komen. Volgens jou ligt het ook al niet aan de rentes en het monetaire beleid, en gaat ook dat allemaal prima.
Hoe kan je dan met droge ogen beweren dat het allemaal wel goed komt met de huurders?

Vergeet niet dat huizenprijzen daarvoor eerst lange tijd fors gedaald zijn en dit eerder een inhaalslag naar boven is.
Tja, en voor die prijsdaling gingen de prijzen lange tijd fors omhoog, als je het zo bekijkt was het toen juist een inhaalslag naar beneden.
De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik