Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Dat is precies waar het misgaat. Prijzen worden vergeleken met "soortgelijke" woningen die recent verkocht zijn. Zonder enige kennis van de lokale markt. En wat als deze uitgewoonde woningen van 4k per m2 allemaal voor veel teveel geld zijn verkocht?
De hele ratio is weg.
Maar het is toch overal zo, en ook altijd zo geweest, dat de lokale markt bepaalt wat een dure buurt is en wat een goedkope buurt is? Ik ken legio wijken waarbij ik de prijs per m² behoorlijk hoog vind, maar waar die prijs wel is wat 'normaal' is voor die wijk. Je kunt dan wel zeggen dat alle huizen voor veel te veel geld zijn verkocht, maar wat schiet je daar mee op? Enige wat daarbij relevant is is of
jij als koper die woningen duur vindt of niet. En als het goed is, kies je dan de woning die binnen jouw budget voor jou de meeste waar voor je geld biedt.
TMC schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Is energielabel A dan niet een te hoge ambitie in tijden van woningnood? Er zijn dus mensen die een hypotheek van ~350k voor een verouderde woning zonder energielabel A prima vinden, maar tegelijkertijd vinden 'we' dat er dan niet aan de ondergrens van sociale huur wordt voldaan. Er groeit dan echt iets heel erg scheef.
Dat is dus een goede principiële vraag. Als 'we' afspreken dat de woningen in de verhuur gemiddeld label B moeten hebben, dan kun je dat als verhuurder voor elkaar krijgen door óf woningen te verbeteren, óf nieuwe zuinige woningen te bouwen óf de meest onzuinige woningen af te stoten. Het is dan dus te verwachten dat woningbouwverenigingen de 'slechtste' woningen kwijt willen, ofwel door sloop en nieuwbouw ofwel door verkoop (waarna ze de verkoopopbrengst ook weer voor nieuwbouw of extra renovatie kunnen gebruiken). De vraag is dan, is dat slecht?
De taak van een woningbouwvereniging is niet alleen zorgen voor een dak boven je hoofd, maar ook zorgen voor een redelijke woonkwaliteit. Voor de oorlog zorgden woningbouwverenigingen er voor dat mensen uit de veel te slechte sloppen een (voor die tijd) behoorlijk luxe en comfortabele woning konden krijgen. De 'slechtste' woningen van tegenwoordig zijn natuurlijk bij lange na niet zo slecht als de sloppen van voor de oorlog, maar sommige woningen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. In het kader van de taak om te zorgen voor een fatsoenlijke woonkwaliteit vind ik het niet zo gek dat de 'slechtste' woningen afstoten.
TMC schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:52:
[...]
Alles is instapklaar zolang er een doorgang is waar je daadwerkelijk in kunt stappen. Maar normaliter wordt met instapklaar een huis bedoeld dat qua afwerking zodanig is dat je er niks aan hoeft te doen, gemeten naar huidige maatstaven. Daar is hier natuurlijk geen sprake van.
Waarom is daar hier geen sprake van? Voor een starter die gewend is aan zeg maar het studentenhuis-niveau is dit een woning waar je volgens mij prima zo in kunt trekken. Enige wat ik echt storend vind en daarom meteen zou aanpakken zijn de radiatoren en dan met name die radiator in de douche. Maar die kun je voor 100 euro bij de Gamma kopen. De overige radiatoren in de slaapkamers zijn lelijk en daar zou ik daarom zelf ook meteen wat aan doen (vervangen of ombouw), maar dat zijn meer cosmetische luxe-dingen.
Dat zie je bij veel (voorheen) mindere wijken of plaatsen. Waar locals 10, 20, 30 jaar geleden van zeiden: "daar ga je toch niet wonen?", dat zijn juist vaak de wijken die het meest in waarde zijn gestegen. En waar het vaak prima wonen is. Maar tegelijk duurt het een tijd voordat het oude beeld van zo'n wijk bijgestuurd is.
koentjuh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:16:
[...]
Dat zal best, maar neemt niet weg dat 80% van Nieuwegein gebouwd is in een periode waarin het goedkoop, doelmatig en functioneel moest zijn. Dat leverde tal van wijken op waar gewoon nul sfeer in zit en ik inderdaad niet zo snel wou en wil wonen.
Maar is Vreeswijk daarin niet juist een uitzondering? Volgens mij is de buurt waar deze woningen staan nu juist een veel minder sfeerloos deel van de plaats. En zou dat dus juist ook een van de redenen zijn waarom deze woningen zo relatief duur zijn.