Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 283 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.024.010 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 14:50
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:17:
[...]

Dat zit hem niet (alleen) in de vraag vanuit de markt, maar zit ook in de flink gestegen kosten van bouwmaterialen (en in mindere mate vakmensen).
Uiteraard, het is het hele plaatje. Dan nog is het een flinke stijging die voor sommigen de betaalbare overstap-huizen weer buiten bereik drukt. Daar waar wij met een paar anderen zijn gestart, wordt dat nu een heel stuk moeilijker.

                           

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeehaa schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 11:09:
Mid 2020 ingeschreven voor nieuwbouwproject westkant (kust) NL waarvoor in oktober het contract is getekend. Een week geleden is een volgend deelplan geopend voor inschrijving en de prijzen zijn met 30.000 - 50.000 gestegen; bouwprijzen zijn met tenminste 13% gestegen. Bizar
Dat is toch redelijk marktconform? De stijging is natuurlijk hoog maar wel in lijn met de woningmarkt voor bestaande bouw.
Als 50k stijging 13% is vind ik trouwens de VON prijzen nog best laag, voor het westen (tenzij het om appartementen / kleine woningen gaat).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeehaa
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-10 14:50
Sport_Life schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:24:
[...]

Dat is toch redelijk marktconform? De stijging is natuurlijk hoog maar wel in lijn met de woningmarkt voor bestaande bouw.
Als 50k stijging 13% is vind ik trouwens de VON prijzen nog best laag, voor het westen (tenzij het om appartementen / kleine woningen gaat).
Definieer marktconform :'( ;)

Zie mijn eerste post meer als een spuit 13 met een constatering van mij. 50k is niet de 13% helaas, de bouwprijs en opties zijn tenminste 13 % hoger. Gaat om rijhuizen (140 m2 woonoppervlak) tot herenhuizen (160 m2 woonopp) op kaveltjes van 140m2. Lijkt er ook op dat de bouwer zich even revancheert door wat verloren inkomsten uit ons deelplan terug te winnen in de volgende deelplannen. Maar ook in dit deelplan verwacht ik dat alle 50+ huizen (430k - 615k) als warme broodjes zullen gaan.

                           

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Bschnitz schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 10:04:
Andere stelling op alle reacties:

Stel we zouden nog maar 50% moeten afslossen verplicht.

Zijn huizen dan nog steeds te duur? Of sluit de huidige hypotheek structuur niet aan bij de huidige woningmarkt?

Moeten we dus zoeken naar een oplossing op de woningmarkt of in juist in de hypotheekmarkt?
Ik ga bij mijn volgende woning voor een fors deel aflosvrij. 40% bestaat uit de overwaarde van onze huidige woning, 30% aflosvrij en 30% annuïtair. Zo zijn de maandlasten goed te overzien. Ook als er een tijd lang het inkomen wegvalt. Had ik het volledig annuïtair moeten afsluiten dan had ik voor een goedkoper huis gegaan.

Zodra de HRA wordt afgeschaft wordt aflosvrij de standaard. Je moet dan wel gek zijn als je jezelf een aflosverplichting oplegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja, het is net als met (verplicht) pensioenpremie sparen ook een stukje opgelegde (spaar)discipline.

Wij hebben overigens nog steeds 100% aflossingsvrij sinds 1997, net nog met 30 jaar verlengd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 07-08-2021 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:50:
Tsja, het is net als met (verplicht) pensioenpremie sparen ook een stukje opgelegde (spaar)discipline.

Wij hebben overigens nog steeds 100% aflossingsvrij sinds 1997, net nog met 30 jaar verlengd ;)
Over 9 jaar stopt je HRA ;). Mocht je daar gebruik van maken (verhouding lening vs woz waarde).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 07-08-2021 17:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 07:10
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 15:50:

100% van de woningwaarde? Is je woning inmiddels dan niet in waarde gestegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 01:26:
[...]

Zo ziet het er inderdaad naar uit en dit gaat ook niet meer veranderen, het omslagpunt(Nederland voor de echte Nederlander) hebben we al jaren geleden politiek democratisch gestemd en is af geserveerd.

De echte jaren werkende Nederlander, met een normale baan en modaal salaris heeft idd evenveel recht op huisvesting als de statushouder, die mssh wel een economische vluchteling was en de eerste 5 jaar(of langer) [mbr]*rant*[/], eer ie de taal spreekt en aan het werk is.

Die vervolgens evenveel recht heeft op die(sociale)woning als jij(de werkende Nederlander)
Sorry mij niet duidelijk, maar wat wil *rant* zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:59
Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 01:26:
[...]

Zo ziet het er inderdaad naar uit en dit gaat ook niet meer veranderen, het omslagpunt(Nederland voor de echte Nederlander) hebben we al jaren geleden politiek democratisch gestemd en is af geserveerd.
Nederland is altijd een immigratieland geweest. Er is nooit een exclusiviteit vastgelegd dat de geografische aanduiding Nederland uitsluitend voor Nederlanders is, nog afgezien van een definitie van wat dan wel die Nederlanders zouden moeten zijn. Friezen? Bataven? Maar goed, dit is off topic, het getuigt alleen niet van veel kennis van onze geschiedenis dat je denkt dat er een omslagpunt is.

Bovendien kun je wel Nederland voor de Nederlanders maken, maar daarmee is de immigratie niet gestopt. Mensen moeten ergens wonen en liefst niet de mensonterende sloppen die we begin twintigste eeuw kenden. Of op straat.
De echte jaren werkende Nederlander, met een normale baan en modaal salaris heeft idd evenveel recht op huisvesting als de statushouder, die mssh wel een economische vluchteling was en de eerste 5 jaar(of langer) [mbr]*rant*[/], eer ie de taal spreekt en aan het werk is.

Die vervolgens evenveel recht heeft op die(sociale)woning als jij(de werkende Nederlander)
Het zijn niet alleen hard werkende Nederlanders, maar ook werklozen, ouderen, mensen die niet kunnen werken, reïntegrerende gedetineerden, studenten, daklozen...
Uiteindelijk staat de woningmarkt open voor iedereen en ook sociale woningen zijn voor iedereen die aan de criteria voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:25:
[...]

Nederland is altijd een immigratieland geweest. Er is nooit een exclusiviteit vastgelegd dat de geografische aanduiding Nederland uitsluitend voor Nederlanders is, nog afgezien van een definitie van wat dan wel die Nederlanders zouden moeten zijn. Friezen? Bataven? Maar goed, dit is off topic, het getuigt alleen niet van veel kennis van onze geschiedenis dat je denkt dat er een omslagpunt is.

Bovendien kun je wel Nederland voor de Nederlanders maken, maar daarmee is de immigratie niet gestopt. Mensen moeten ergens wonen en liefst niet de mensonterende sloppen die we begin twintigste eeuw kenden. Of op straat.

[...]

Het zijn niet alleen hard werkende Nederlanders, maar ook werklozen, ouderen, mensen die niet kunnen werken, reïntegrerende gedetineerden, studenten, daklozen...
Uiteindelijk staat de woningmarkt open voor iedereen en ook sociale woningen zijn voor iedereen die aan de criteria voldoet.
Punt(omslagpunt) wat ik wilde maken is dat er politiek een democratische(stemmen) keuze door de burgers gemaakt is. Dat we dit verder achter ons kunnen laten is voor mij geen probleem. Dat ik dit niet mag benoemen, duiden naar een teveel aan belasting naar de NL-woningvoorraad...met name de starters, ok dan. Dan heb jij gelijk, toch _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 21:52:
[...]

Punt(omslagpunt) wat ik wilde maken is dat er politiek een democratische(stemmen) keuze door de burgers gemaakt is. Dat we dit verder achter ons kunnen laten is voor mij geen probleem. Dat ik dit niet mag benoemen, duiden naar een teveel aan belasting naar de NL-woningvoorraad...met name de starters, ok dan. Dan heb jij gelijk, toch _/-\o_
Kun je die belasting naar de Nederlandse woningvoorraad concreet maken?

Is deze stelling waar en waarom: Bij een migratiesaldo van 0 zakken de huizenprijzen met 20% waardoor starters weer een kans maken.

Niet mauwen over niet-benoemen. Maar ik geloof niet dat immigratie nou zo'n enorm prijsopdrijvend effect heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kalentum schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Is deze stelling waar en waarom: Bij een migratiesaldo van 0 zakken de huizenprijzen met 20% waardoor starters weer een kans maken.

Niet mauwen over niet-benoemen. Maar ik geloof niet dat immigratie nou zo'n enorm prijsopdrijvend effect heeft.
Nee, ik dit verder niet uitleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
Verwijderd schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:50:
[...]

Nee, ik dit verder niet uitleggen.
Snap ik! Is moeilijk!

[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 07-08-2021 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 17:25:
[...]

Over 9 jaar stopt je HRA ;). Mocht je daar gebruik van maken (verhouding lening vs woz waarde).
Ik vind het jammer dat de wet Hillen is afgeschaft ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:23
Mooi verhaal in het AD gisteren: https://www.ad.nl/utrecht...or-325-000-euro~aa47cccc/

Bepaald blok woningen is 'rijp voor de sloop' en wordt vervangen door nieuwbouw.
Aan de andere kant van de straat staan dezelde woningen, die door de coöperatie verkocht worden met een vraagprijs van 325k :P
  • Zijn die woningen nou helemaal niet rijp voor de sloop?
  • Zijn sociale huurwoningen eigenlijk veel te goedkoop?
  • Is het probleem hier wat het 'plangebied' is en is 'rijp voor de sloop' een goedprater?
Ik gok op een combinatie van alle 3.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:01
Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 01:27:
Mooi verhaal in het AD gisteren: https://www.ad.nl/utrecht...or-325-000-euro~aa47cccc/

Bepaald blok woningen is 'rijp voor de sloop' en wordt vervangen door nieuwbouw.
Aan de andere kant van de straat staan dezelde woningen, die door de coöperatie verkocht worden met een vraagprijs van 325k :P
  • Is het probleem hier wat het 'plangebied' is en is 'rijp voor de sloop' een goedprater?
Verkoop kan prima toch? Het is voor de woningbouw afstoten of slopen, hier doet de woningbouw precies zo. Het pand is financieel total loss. Als jij zo'n pand wil kopen moet je zelf weten of je er zo in gaat wonen, of het pand van binnen totaal sloopt om het vanaf bijna 0 weer op te bouwen. Ik zie het totaal het probleem niet van dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Precies wat ik al eerder aangaf met woningen die totall loss zijn en voor veel geld verkocht worden, de markt is knettergek ;)

Het gaat om deze woning:
https://www.funda.nl/koop...s-42475876-tramstraat-24/

Worden ook nog voorwaarden aan gesteld:
Koopmengvorm Onderdeel van uitpondproject
Sport_Life schreef op woensdag 7 april 2021 @ 19:43:
[...]

Ik zeg niet dat dat weer staat te gebeuren, maar aan de andere kant kan ik me gewoon niet voorstellen dat mensen 10 jaarsalarissen betalen voor een jaren 70 hok van 110m2. Die feitelijk technisch totall loss is, in een gezonde markt (lees: moderniseren kost meer dan de "objectieve waarde"). Ja met 1% rente blijft het wel in stand, maar dat blijft ook niet eeuwig.

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1

Probleem is niet dat de woningen slecht zouden zijn. Probleem is dat de woningbouwvereniging de woningen voor de toekomst naar energielabel A moet of wil brengen. En dat dát niet goed kan zonder er een veel te groot kapitaal in te steken. Als je label A woningen wil, dan is nieuwbouw soms dus economisch de meest logische keus. Bovendien levert dat vaak een meer gemengde wijk op. Voor de woningbouwvereniging is de logische conclusie dan dus: slopen of verkopen.

Als koper zit je minder met de rationele afweging of de woning naar label A te brengen is en wat dat kost. Die kan best tevreden wonen in bv een label C woning.

Bedenk ook dat het renoveren niet gratis is. Een renovatie die economisch eigenlijk niet verantwoord is betekent dus niet alleen dat de woningen voor de bewoners bewaard blijven, maar ook dat er minder geld is voor renovatie van andere woningen. Of dat er mee te huur binnen moet komen. Door een woning te verkopen kan dat gat in de begroting misschien deels over gevuld worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Kalentum schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 22:22:
[...]

Typisch, je hoort juist vaak dat mensen geen immigranten in de buurt willen omdat hun huizenprijzen dan zouden kelderen :')

Mensen zijn raar en irrationeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:01
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Precies wat ik al eerder aangaf met woningen die totall loss zijn en voor veel geld verkocht worden, de markt is knettergek ;)

Het gaat om deze woning:
Da's echt een instapklare woning, en als dit 'total loss' is woont 80% van Nederland in een 'total loss' huis.

110m² is gewoon groot voor een woco. Als ze dit zouden moeten verhuren zou het waarschijnlijk ruim boven de sociale huurgrens uitkomen. En dus gaan ze verkopen, of platgooien en vervangen door compactere woningen die wel onder de huurgrens blijven.

De huidige bewoners huren waarschijnlijk voor 400 euro per maand een kast van een huis in Utrecht, dus die willen niet weg, en ook niet terugkeren naar het A-label pijpenlaatje dat er waarschijnlijk voor in de plaats komt. Ik snap het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

jeehaa schreef op zaterdag 7 augustus 2021 @ 12:36:
[...]

Definieer marktconform :'( ;)

Zie mijn eerste post meer als een spuit 13 met een constatering van mij. 50k is niet de 13% helaas, de bouwprijs en opties zijn tenminste 13 % hoger. Gaat om rijhuizen (140 m2 woonoppervlak) tot herenhuizen (160 m2 woonopp) op kaveltjes van 140m2. Lijkt er ook op dat de bouwer zich even revancheert door wat verloren inkomsten uit ons deelplan terug te winnen in de volgende deelplannen. Maar ook in dit deelplan verwacht ik dat alle 50+ huizen (430k - 615k) als warme broodjes zullen gaan.
Heb de wijk gevonden op funda, leuk project met veel groen en dichtbij steden :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Da's echt een instapklare woning, en als dit 'total loss' is woont 80% van Nederland in een 'total loss' huis.

110m² is gewoon groot voor een woco. Als ze dit zouden moeten verhuren zou het waarschijnlijk ruim boven de sociale huurgrens uitkomen. En dus gaan ze verkopen, of platgooien en vervangen door compactere woningen die wel onder de huurgrens blijven.

De huidige bewoners huren waarschijnlijk voor 400 euro per maand een kast van een huis in Utrecht, dus die willen niet weg, en ook niet terugkeren naar het A-label pijpenlaatje dat er waarschijnlijk voor in de plaats komt. Ik snap het wel.
77m2 oppervlakte met 325k vraagprijs, keuken, badkamer is aan vervanging toe (15k + 20k) , allerlei beperkende clausules (oa eigen bewoning > dus ooit tijdelijk verhuren is niet toegestaan). Gooi je er een warmtepomp en goede isolatie in met vloerverwarming en tuin fatsoeneren kom je aan verbouwingskosten bijna aan de woz waarde in 2014, 148k.

Woning is binnen 2 weken verkocht dus mogelijk boven de vraagprijs. Met moderne keuken/badkamer zit je op 360k voor 77m2 met een tuin vol tegels en dan is er mogelijk ook nog achterstallig onderhoud (woco zal geen groot onderhoud uitvoeren op woningen die eruit gaan).

Dus de kopers zitten met een hypotheek van ~1.500 euro in een verouderde woning met er tegenover mooie nieuwbouw A label woningen waar mensen voor 400 euro per maand zitten :P. Maargoed dat is nou eenmaal de definitie van "eerlijk" van de not-haves :).

En hoe kom je erbij dat de huidige bewoners in "een kast van een huis in Utrecht wonen"? Grotere kans dat die zijn verhuisd naar de overkant van de lek in een "A label pijpenlaatje" (jouw woorden ;)) in Hoef en Haag ..
https://www.lekstedewonen...rwoningen-in-hoef-en-haag

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 09:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:48:
[...]

77m2 oppervlakte met 325k vraagprijs, keuken, badkamer is aan vervanging toe (15k + 20k) , allerlei beperkende clausules (oa eigen bewoning > dus ooit tijdelijk verhuren is niet toegestaan). Gooi je er een warmtepomp en goede isolatie in met vloerverwarming en tuin fatsoeneren kom je aan verbouwingskosten bijna aan de woz waarde in 2014, 148k.

Woning is binnen 2 weken verkocht dus mogelijk boven de vraagprijs. Met moderne keuken/badkamer zit je op 360k voor 77m2 met een tuin vol tegels en dan is er mogelijk ook nog achterstallig onderhoud (woco zal geen groot onderhoud uitvoeren op woningen die eruit gaan).
Als ik op Funda de verkochte woningen in deze buurt zie, dan is rond de 3 ton voor een rijtjeswoning van 75 m2 in deze staat niet heel gek. Keuken en badkamer zijn natuurlijk niet nieuw, maar lijken ook niet zo erg dat die per se vervangen zien móeten worden (op de radiator na). En met het standaard woningbouw onderhoud zul je in de regel weinig Beun de Haas verrassingen in je huis tegenkomen. Wat bij een particuliere woning van vergelijkbare leeftijd vaak wel anders is. Met (grotendeels) kunststof kozijnen zal het met achterstallig onderhoud trouwens ook wel een beetje meevallen. Het zal niet perfect zijn, maar bij woningbouwverenigingen is in de regel het onderhoud ook zeker niet slecht.

Dus zo heel raar vond ik dit aanbod ook niet. En het verbaast mij ook niet dat het snel verkocht is. Zou ik het zelf hebben gekocht? Nee, zeker niet. Maar dat zou ik ook niet bij hebben de andere 75 m2 rijtjeswoningen van rond de 3 ton in deze buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Het zal niet perfect zijn, maar bij woningbouwverenigingen is in de regel het onderhoud ook zeker niet slecht.
Daar zou ik niet vanuit gaan. Hier in de buurt zijn twee woco's actief en die huizen waren heel slecht onderhouden. Ene blok is zo goed als gesloopt en opnieuw opgebouwd. Andere blok verkeert in een staat dat het slecht voor je gezondheid is om in te wonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:05:
[...]

Het gaat om deze woning:

Worden ook nog voorwaarden aan gesteld:
Koopmengvorm Onderdeel van uitpondproject

[...]
Voor een voormalige huurwoning is deze om door een ringetje te halen, zo op het eerste oog. Aanvullende voorwaarden is heel normaal bij de verkoop van huurwoningen uit de voorraad van een woco. Voor dit geld ga je niet makkelijk iets beters vinden in Nieuwegein. Ik verwacht dat die voorwaarden ook wel een termijn bevatten. Vooral die zelfbewoningsplicht is enkel om investeerders buiten spel te zetten tijdens de verkoop. Die plicht zal na X jaar waarschijnlijk komen te vervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0ridin
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:07
Zelfbewoningsplicht is altijd 3 of 5 jaar dus valt idd enorm mee en die woning is prachtig vergeleken met de staat waarin ik de meeste oud huurwoningen voorbij zie komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:52:
[...]

Daar zou ik niet vanuit gaan. Hier in de buurt zijn twee woco's actief en die huizen waren heel slecht onderhouden. Ene blok is zo goed als gesloopt en opnieuw opgebouwd. Andere blok verkeert in een staat dat het slecht voor je gezondheid is om in te wonen.
Dat gebeurt inderdaad ook. Als een woco van bepaalde huizen af wil door sloop of totale renovatie, dan stopt het onderhoud jaren daarvoor al. Dat is gewoon een zakelijke keuze. En er zijn ook gewoon slechte woco's.

Ik heb ooit een appartement gekocht van een vastgoedinvesteerder (verhuur). Dat zag er toch wat minder uit hoor. En dan is het onderhoud van het casco voor de VvE. Hebben we het dus alleen over de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
En hoe kom je erbij dat de huidige bewoners in "een kast van een huis in Utrecht wonen"? Grotere kans dat die zijn verhuisd naar de overkant van de lek in een "A label pijpenlaatje" (jouw woorden ;)) in Hoef en Haag ..
Ik had wat oppervlakkig gelezen. Die 110m2 ging over een heel ander huis, en Mitros is natuurlijk niet alleen in Utrecht actief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

Het zal zeker zo zijn dat een nieuwbouwwoning van 5 ton meer waar voor je geld is dan deze woning, plus renovatie van 1,5 ton. Het probleem is alleen dat er een hoop mensen zijn die geen 5 ton kunnen lenen, maar eventueel wel 325k. En dan is deze woning een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 09:26:
[...]

Als ik op Funda de verkochte woningen in deze buurt zie, dan is rond de 3 ton voor een rijtjeswoning van 75 m2 in deze staat niet heel gek. Keuken en badkamer zijn natuurlijk niet nieuw, maar lijken ook niet zo erg dat die per se vervangen zien móeten worden (op de radiator na). En met het standaard woningbouw onderhoud zul je in de regel weinig Beun de Haas verrassingen in je huis tegenkomen. Wat bij een particuliere woning van vergelijkbare leeftijd vaak wel anders is. Met (grotendeels) kunststof kozijnen zal het met achterstallig onderhoud trouwens ook wel een beetje meevallen. Het zal niet perfect zijn, maar bij woningbouwverenigingen is in de regel het onderhoud ook zeker niet slecht.

Dus zo heel raar vond ik dit aanbod ook niet. En het verbaast mij ook niet dat het snel verkocht is. Zou ik het zelf hebben gekocht? Nee, zeker niet. Maar dat zou ik ook niet bij hebben de andere 75 m2 rijtjeswoningen van rond de 3 ton in deze buurt.
Dat is precies waar het misgaat. Prijzen worden vergeleken met "soortgelijke" woningen die recent verkocht zijn. Zonder enige kennis van de lokale markt. En wat als deze uitgewoonde woningen van 4k per m2 allemaal voor veel teveel geld zijn verkocht?
De hele ratio is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:01:
Dat is precies waar het misgaat. Prijzen worden vergeleken met "soortgelijke" woningen die recent verkocht zijn. Zonder enige kennis van de lokale markt. En wat als deze uitgewoonde woningen van 4k per m2 allemaal voor veel teveel geld zijn verkocht?
De hele ratio is weg.
Een rationele prijs heeft te maken met de kosten van alternatieven, en hoe makkelijk je zonder iets kunt. In de regio zijn niet zoveel goedkopere alternatieven, en veel mensen vinden het leven ook moeilijk zonder woonruimte. Wie bepaalt dan de prijs van de alternatieven? Dat doen wij met z'n allen.

In de regio Nieuwegein is het onwaarschijnlijk dat je veel goedkoper dan dit zult kunnen wonen, dus het lijkt me juist een uiterst rationele prijs.

Volgens mij heb je ook het Marxistisch prijsbegrip, dat stelt dat de verkoopprijs altijd in verhouding moet staan tot de productiekosten. Ik weet er niet genoeg van om te zeggen wat afschrijving over vijftig jaar dan met de prijs zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-10 17:00
[...]
Dus de kopers zitten met een hypotheek van ~1.500 euro in een verouderde woning met er tegenover mooie nieuwbouw A label woningen waar mensen voor 400 euro per maand zitten :P. Maargoed dat is nou eenmaal de definitie van "eerlijk" van de not-haves :). [...]
Die gaan echt geen 400 kosten hoor. Die nieuwe woningen gaan gewoon de max halen van 750. Nog steeds goedkoper, maar ok.

En ik schrik soms echt van de bedragen die hier worden genoemd voor een keuken. Wij hebben hier straks een relatief luxe keuken, ruim 2x zo groot als een standaard woci keuken, voor onder 5000E incl. Materiaal voor verleggen van leidingen en afvoer. Doe dus die installatie zelf en shop even goed rond en je kan goed besparen. Al helemaal als je nog kijkt naar tweedehands keukens. Kan je zomaar een prima merkkeuken voor 2-3000 hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Caelorum schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

Die gaan echt geen 400 kosten hoor. Die nieuwe woningen gaan gewoon de max halen van 750. Nog steeds goedkoper, maar ok.
En na huurtoeslag kost het minder dan 400 euro. Welkom in de wondere wereld van een veel te grote dure overheid!
In een normale markt zouden de oude huizen gewoon voor 400 euro zonder subsidie verhuurd worden, en de nieuwbouw elders plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 16:56

TMC

Rubbergrover1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:23:
[...]

Probleem is niet dat de woningen slecht zouden zijn. Probleem is dat de woningbouwvereniging de woningen voor de toekomst naar energielabel A moet of wil brengen. En dat dát niet goed kan zonder er een veel te groot kapitaal in te steken. Als je label A woningen wil, dan is nieuwbouw soms dus economisch de meest logische keus. Bovendien levert dat vaak een meer gemengde wijk op. Voor de woningbouwvereniging is de logische conclusie dan dus: slopen of verkopen.

Als koper zit je minder met de rationele afweging of de woning naar label A te brengen is en wat dat kost. Die kan best tevreden wonen in bv een label C woning.

Bedenk ook dat het renoveren niet gratis is. Een renovatie die economisch eigenlijk niet verantwoord is betekent dus niet alleen dat de woningen voor de bewoners bewaard blijven, maar ook dat er minder geld is voor renovatie van andere woningen. Of dat er mee te huur binnen moet komen. Door een woning te verkopen kan dat gat in de begroting misschien deels over gevuld worden.
Is energielabel A dan niet een te hoge ambitie in tijden van woningnood? Er zijn dus mensen die een hypotheek van ~350k voor een verouderde woning zonder energielabel A prima vinden, maar tegelijkertijd vinden 'we' dat er dan niet aan de ondergrens van sociale huur wordt voldaan. Er groeit dan echt iets heel erg scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:24
Dacuuu schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:01:
[...]

Verkoop kan prima toch? Het is voor de woningbouw afstoten of slopen, hier doet de woningbouw precies zo. Het pand is financieel total loss. Als jij zo'n pand wil kopen moet je zelf weten of je er zo in gaat wonen, of het pand van binnen totaal sloopt om het vanaf bijna 0 weer op te bouwen. Ik zie het totaal het probleem niet van dit verhaal.
Gewoon kopen ;) misschien komt de gemeente je wel redden net zoals hier:
https://www.destentor.nl/...twoordelijkheid~a8336c05/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20:24
Rubbergrover1 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:23:

En anders heeft de gemeente nog misschien wel een potje. Maar ja, A of C; je leeft maar een keer dus als ook comfort bied en je niet zo druk maakt om stookkosten (dan maar een x minder uit eten).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 08:36:
[...]

Haha, noem jij dat een instapklare woning ja? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
BFmango schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:35:
Instapklaar heb ik altijd begrepen als dat je nog gordijnen moet ophangen en meubels moet neerzetten, maar dat de vloer en andere afwerking gedaan is. Maar ik kan inderdaad geen formele definitie er van vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Jaartje geleden, kon ie wel 100% instapklaar in dezelfde buurt...kan snel gaan

https://www.funda.nl/koop...-87388313-wierselaan-119/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:45:
[...]

Instapklaar heb ik altijd begrepen als dat je nog gordijnen moet ophangen en meubels moet neerzetten, maar dat de vloer en andere afwerking gedaan is. Maar ik kan inderdaad geen formele definitie er van vinden.
Alles is instapklaar zolang er een doorgang is waar je daadwerkelijk in kunt stappen. Maar normaliter wordt met instapklaar een huis bedoeld dat qua afwerking zodanig is dat je er niks aan hoeft te doen, gemeten naar huidige maatstaven. Daar is hier natuurlijk geen sprake van.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Zie hier het "probleem" van starters mooi samengevat.

Je kan er prima wonen.

Je kunt er ook 150k-200k tegenaan gooien om het "instapklaar" te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

TMC schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Is energielabel A dan niet een te hoge ambitie in tijden van woningnood? Er zijn dus mensen die een hypotheek van ~350k voor een verouderde woning zonder energielabel A prima vinden, maar tegelijkertijd vinden 'we' dat er dan niet aan de ondergrens van sociale huur wordt voldaan. Er groeit dan echt iets heel erg scheef.
Meest logische oplossing is dan ook dat woningcorporatie die woningen allemaal verkoopt en met de opbrengst daarvan nieuwe A label woningen laat bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:58:
[...]

Meest logische oplossing is dan ook dat woningcorporatie die woningen allemaal verkoopt en met de opbrengst daarvan nieuwe A label woningen laat bouwen.
Ja, alleen ik gok dat grond dan een probleem wordt. Waarschijnlijk kijken ze nu naar de meest kansarme woningen op hun eigen grond. Een hele rare suboptimalisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
[...]

Als je binnen een bepaald budget, lang genoeg op funda rondkijkt. Dan schuiven die grenzen al snel op.
Echt veeleisend kun je niet meer zijn voor 3ton.

Heeft het muren, heeft het een dak, kan ik er wonen. Bingo!

[ Voor 8% gewijzigd door sugarlevi01 op 08-08-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Caelorum schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:04:
[...]

En ik schrik soms echt van de bedragen die hier worden genoemd voor een keuken. Wij hebben hier straks een relatief luxe keuken, ruim 2x zo groot als een standaard woci keuken, voor onder 5000E incl. Materiaal voor verleggen van leidingen en afvoer. Doe dus die installatie zelf en shop even goed rond en je kan goed besparen. Al helemaal als je nog kijkt naar tweedehands keukens. Kan je zomaar een prima merkkeuken voor 2-3000 hebben.
Sociale huur is max 750 per maand en de toeslag is 329 per maand bij laag inkomen.

En een keuken koop je idd op marktplaats voor 2500 euro. Een auto hoeft ook maar 1000 euro te kosten op marktplaats (oude Diesel).
Maar toch kost de gemiddelde keuken 15k..

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 14:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:55:

Je kan er prima wonen.

Ik denk dat je het ook over verschillende segmenten starters hebt. Je hebt de starters die vroeger in de sociale woningbouw terecht konden, maar ook dit soort woningen konden kopen. Die zijn in de huidige markt - in ieder geval in Nieuwegein - kansloos geworden. En je hebt de 'luxe' starters die nu naar dit segment worden gedrukt, en geconfronteerd worden met de onmenselijke kwelling van wonen in een huis zonder kookeiland.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Die laatste categorie bestond 20/25 jaar nog niet. Je was allang blij dat je een huis kon kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:52:
Jaartje geleden, kon ie wel 100% instapklaar in dezelfde buurt...kan snel gaan

https://www.funda.nl/koop...-87388313-wierselaan-119/
Is verkocht voor
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Denk dat ze in Nieuwegein echt goed merken dat Utrecht een compleet onhaalbare kaart is geworden voor 'kleine' doorstromers en vrijwel alle starters.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:55:
[...]

Je kan er prima wonen.

Precies. Ik zit in het 150 tot 200k segment te kijken. Als die woning van 300k al niet instapklaar is dan is het segment die ik kan betalen dat al helemaal niet.

Terwijl ik toch echt ga kijken naar een woning komende week met pvc vloer, pallet kachel, glasvezel verbinding, drie slaapkamers en bruikbare keuken/badkamer. Ik zeg bruikbaar want voor mij als starter werkt een gedateerde keuken en badkamer ook. Dat zijn nou net zaken die smaakgevoelig zijn en trendgevoelig bovendien. Dus die knap ik door de jaren heen wel op.

Instapklaar is voor mij een woning: waarbij ik niet hoef te stuccen/sauzen, vloertje leggen, gordijnen ophangen noch keuken/badkamer zo achterstallig zijn dat het asap vervangen moet worden. Kortom pak je zooi en verhuizen maar. Een beetje zoals ik nu had naar mijn huidige huurwoning. Tenminste geen vrije tijd moeten gebruiken om dat allemaal zelf te gaan doen scheelt een hoop tijd.

Het is kennelijk niet meer gebruikelijk om een woning te kopen die je door de jaren heen opknapt. Nee de woning moet zeker de nieuwste keuken/badkamer trend hebben, vol liggen met zonnepanelen, vloerverwarming en warmtepomp? Nogal logisch dat genoeg woningen dan langer te koop staan. Er zijn maar weinig woningen zo up to date die bovendien beschikbaar en betaalbaar te noemen zijn.

Mocht ik de woning kunnen kopen leg ik eerst het dak vol met zonnepanelen, vervang de kozijnen/dubbelglas ramen met kunststoffen en hr++ en dan maar kijken of ik nog vloerverwarming en warmtepomp kan fixen. Die keuken en badkamer hebben niet mijn hoogste prio. Desnoods ga ik diy met wat ik op marktplaats kan scoren want 20k voor een keuken en 20k voor een badkamer.. doe mij dan maar een wallbox en jong gebruikte Tesla model 3 voor de deur. Iets met prioriteiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 15:01:
Die laatste categorie bestond 20/25 jaar nog niet. Je was allang blij dat je een huis kon kopen.
Dan is nu toch precies hetzelfde weer terug gekomen?

Dan maar hopen dat er geen periode 2009-2015 terugkeert want dan wil niemand die woning meer van je kopen, sta je onder water en heb je alleen een enorm financieel blok om je nek hangen.

Alleen nu zonder toekomstige rentedaling om je daarvan te verlossen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Richh op 08-08-2021 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Laapo schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:29:
[...]

Is verkocht voor
***members only***

Denk dat ze in Nieuwegein echt goed merken dat Utrecht een compleet onhaalbare kaart is geworden voor 'kleine' doorstromers en vrijwel alle starters.
Wat bizar is. Ik kom oorspronkelijk uit die regio en 10 jaar geleden was Nieuwegein echt een no-go (als je goed inkomen had). Dat beeld is bij mij nog een beetje blijven kleven, neem me niet kwalijk dat ik 325k voor een uitgeleefde ex huurwoning van 77m2 veel geld vind ;). 10 jaar geleden kon je er geen verkoopprijs aan hangen simpelweg omdat je ze aan de straatstenen niet kwijt kon. Nu wordt de woning zelfs instapklaar genoemd.. het is niet zo lang geleden dat zelfs verkoopmakelaars dergelijke woningen aanprezen als "kost geld om het naar de huidige standaarden te upgraden" en waren ze maar wat blij met 50k onder de woz waarde (=75-100k verkoopprijs).

Kortom als dit het toppunt van de huizenmarkt niet is dan weet ik het niet meer 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:11:
[...]

Dan is nu toch precies hetzelfde weer terug gekomen?

Dan maar hopen dat er geen periode 2009-2015 terugkeert want dan wil niemand die woning meer van je kopen, sta je onder water en heb je alleen een enorm financieel blok om je nek hangen.

Ja precies, dat is mijn punt :).
Als de rente weer op een commercieel niveau (zelf bedacht :P) staat hoeft niemand die woning meer te hebben midden in een sociale huur omgeving.

[ Voor 28% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:17
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:40:
[...]

Wat bizar is. Ik kom oorspronkelijk uit die regio en 10 jaar geleden was Nieuwegein echt een no-go (als je goed inkomen had). Dat beeld is bij mij nog een beetje blijven kleven, neem me niet kwalijk dat ik 325k voor een uitgeleefde ex huurwoning van 77m2 veel geld vind ;). 10 jaar geleden kon je er geen verkoopprijs aan hangen simpelweg omdat je ze aan de straatstenen niet kwijt kon. Nu wordt de woning zelfs instapklaar genoemd.. het is niet zo lang geleden dat zelfs verkoopmakelaars dergelijke woningen aanprezen als "kost geld om het naar de huidige standaarden te upgraden" en waren ze maar wat blij met 50k onder de woz waarde (=75-100k verkoopprijs).

Kortom als dit het toppunt van de huizenmarkt niet is dan weet ik het niet meer 8)7
Bizar inderdaad. Zelf ook tot vorig jaar in centrum Utrecht gewoond en Nieuwegein was zeker een no go area. Wat mij betreft nog steeds maar blijkbaar dwingt de markt je er nu te gaan wonen. Veel wijken zijn toch echt toppunt van lelijkheid als je het mij vraagt.

Maar ergens zit er een grens op de prijs van woningen in Utrecht dus gaat de rest vanzelf mee de hoogte in…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Joosie200 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:54:
Desnoods ga ik diy met wat ik op marktplaats kan scoren want 20k voor een keuken en 20k voor een badkamer.. doe mij dan maar een wallbox en jong gebruikte Tesla model 3 voor de deur. Iets met prioriteiten.
Probleem is dat een jong gebruikte Model 3 behoorlijk duur is omdat die krengen met 4% bijtelling meer 'waard' zijn dan een nieuwe met 12% bijtelling.
Terwijl als die na 5 jaar uit de lease gaan, komt er een enorme batch beschikbaar en zal de prijs (net als bij de Model S) flink zakken.

Die keuken en badkamer schrijven imho sowieso een stuk langzamer af dan een auto. Sterker nog; in de huidige markt zorgt een nieuwe keuken en badkamer misschien wel voor meer waarde dan de euro's die je erin drukt. Dat lukt je met een auto niet :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:52
Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:17:
[...]

Probleem is dat een jong gebruikte Model 3 behoorlijk duur is omdat die krengen met 4% bijtelling meer 'waard' zijn dan een nieuwe met 12% bijtelling.
Terwijl als die na 5 jaar uit de lease gaan, komt er een enorme batch beschikbaar en zal de prijs (net als bij de Model S) flink zakken.

Die keuken en badkamer schrijven imho sowieso een stuk langzamer af dan een auto. Sterker nog; in de huidige markt zorgt een nieuwe keuken en badkamer misschien wel voor meer waarde dan de euro's die je erin drukt. Dat lukt je met een auto niet :)
Niet iedereen bekijkt alles economisch/financieel en dat hoeft ook niet. Wat een aankoop voor jouw persoonlijke plezier en genot betekent is nogal lastig economisch uit te drukken natuurlijk…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:35
Joosie200 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 17:54:
[...]

Het is kennelijk niet meer gebruikelijk om een woning te kopen die je door de jaren heen opknapt. Nee de woning moet zeker de nieuwste keuken/badkamer trend hebben, vol liggen met zonnepanelen, vloerverwarming en warmtepomp? Nogal logisch dat genoeg woningen dan langer te koop staan. Er zijn maar weinig woningen zo up to date die bovendien beschikbaar en betaalbaar te noemen zijn.
Dit is voor sommigen nog steeds een afweging. Wij zijn sinds deze week 'officieel' met de zoektocht begonnen. We weten wat we mogen lenen en willen besteden, daarop zijn al onze zoekopdrachten ingesteld.

Voor ons budget en wensen kunnen we in Bergen op Zoom bijvoorbeeld woningen kopen waar we geen penseelstreek meer hoeven te zetten. Dan is de vraagprijs 275k en verwachten we dat deze voor 350k weg gaan bijvoorbeeld. Toevallig vanochtend zagen we ineens een huisje in Roosendaal staan voor 150k. Daar zat zeker nog voor een ton werk in. Wat in ons geval interessant is dat we dan alles naar eigen smaak kunnen inrichten, want sinds 1960 was daar niks meer gedaan. Zoals we dat nu begrepen is dat icm een bouwdepot wel lekker, want dan kunnen we ook gelijk bepaalde zaken zoals gasloos, zonnenpanelen etc.aanpakken. We hebben overigens niets gedaan hiermee, vanuit de achtertuin kijk je recht op een ontzettend grote flat, lekker uitzicht...

Dus ja, niet iedereen zit er zo in. Maar het is ook weer niet uit luxe ;)

Overigens zag ik volgens mij hier of in een ander topic de vraag wat aankoopmakelaars rekenen tegenwoordig. Heb er nu 3 gesproken en toen ik daar naar vroeg hadden ze stuk voor stuk moeilijk ontwijkende antwoorden. Ik zag in de reply waar ik het over heb 1% van de aankoopsom genoemd worden dacht ik dus daar ga ik voorlopig maar van uit.

[ Voor 21% gewijzigd door Schuey op 08-08-2021 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:23:
[...]

Niet iedereen bekijkt alles economisch/financieel en dat hoeft ook niet. Wat een aankoop voor jouw persoonlijke plezier en genot betekent is nogal lastig economisch uit te drukken natuurlijk…
Iedereen zal daar inderdaad een andere afweging in maken.

In dit geval is het verschil mogelijk zo groot dat je met 3 jaar wachten beide kan hebben ipv alleen de auto.
Als je er puur financieel naar kijkt heeft geen van de 3 aankopen echt zin natuurlijk, dus dat is ook niet echt hetgene wat ik deed.

Maar verder eens hoor, daar zal iedereen wel anders naar kijken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 08-08-2021 19:33 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

Verwijderd

Klagen mensen over dat huizen zo duur zijn. Moet je eens kijken naar de maandlasten van een beetje (nieuwe) auto.

En dat uitrekenen per m2 en per uur dat je er verblijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

Dat mag zo zijn, maar qua huizenmarkt zoek ik liever een woning die past qua locatie en ruimte maar met gedateerd interieur dan een woning die minder qua locatie ligt en krapper is maar met bij tijds interieur.

De locatie verander je niet, alles op en rondom een huis valt aan te pakken. Daarin kijk ik anders naar huizen. Een nieuwe keuken/badkamer geeft mij geen reden om over te bieden. De locatie/ligging/buurt wel. Precies waarom menig woning in geliefde buurten/wijken van favoriete plaatsen zo weg zijn.

Als alleenstaande starter blijft het grootste probleem toch de benodigde lening rond te krijgen. Nog los van wat je er mee kunt kopen. Want ik zie in Zwolle geen betaalbare mogelijkheden maar in Deventer, Kampen, Meppel wel. Laat het met thuiswerken als stelregel bij werk nu minder uit te maken waar je woont. Dus kijk ik verder om me heen.

En ik heb zo waar zowel in Kampen, Meppel als Deventer bezichtigingen kunnen regelen. Dus ik ga kijken of ik er tussen kan komen. Ben benieuwd of en met hoeveel ik over boden ga worden. Een aantal worden via de online bieden tool van NVM gelist: weet je tenminste waar je aan toe bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31

Ze schrijven minder af zolang je er zelf blijft wonen. Voor nieuwe eigenaren schrijft het wel degelijk af. Ik zie eigenlijk alleen maar dat keukens van ca. 5 jaar en ouder direct vervangen worden als er nieuwe bewoners komen. Plus dat het ontzettend smaakgevoelig is. Wat jij mooi vindt vind ik misschien helemaal niks en andersom. In zo'n geval is een keuken niets waard voor een koper.

Alleen als de keuken en badkamer spliksplinternieuw zijn en de koper geen zin heeft om te klussen heeft het waarde. Maar niet veel meer dan wat het gekost heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:40:
Klagen mensen over dat huizen zo duur zijn. Moet je eens kijken naar de maandlasten van een beetje (nieuwe) auto.

Die auto van ons is nog relatief goedkoop (toevallig recent een 30.000 km beurt gehad ad 400 euro :P), maar de kdv voor 3 kinderen daarentegen.. (we vallen in herhaling).
Voor dat geld kun je 2 dikke BMW's leasen :).

Maar laten we het bij de huizenmarkt houden..

[ Voor 37% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 20:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:50:
[...]

Die auto van ons is nog relatief goedkoop , maar de kdv voor 3 kinderen daarentegen.. (we vallen in herhaling).
Voor dat geld kun je 2 dikke BMW's leasen :).
Haha! En dan helemaal als je een keer een dikke loonsverhoging krijgt en dat bijna nagenoeg compenseert met vermindering van toeslagen….

Gelukkig zijn 2 van de 3 hier inmiddels schoolgaand en drukt dat de kosten aanzienlijk :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Joosie200 schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:42:
[...]

Dat mag zo zijn, maar qua huizenmarkt zoek ik liever een woning die past qua locatie en ruimte maar met gedateerd interieur dan een woning die minder qua locatie ligt en krapper is maar met bij tijds interieur.

De locatie verander je niet, alles op en rondom een huis valt aan te pakken. Daarin kijk ik anders naar huizen. Een nieuwe keuken/badkamer geeft mij geen reden om over te bieden. De locatie/ligging/buurt wel. Precies waarom menig woning in geliefde buurten/wijken van favoriete plaatsen zo weg zijn.

Als alleenstaande starter blijft het grootste probleem toch de benodigde lening rond te krijgen. Nog los van wat je er mee kunt kopen. Want ik zie in Zwolle geen betaalbare mogelijkheden maar in Deventer, Kampen, Meppel wel. Laat het met thuiswerken als stelregel bij werk nu minder uit te maken waar je woont. Dus kijk ik verder om me heen.

En ik heb zo waar zowel in Kampen, Meppel als Deventer bezichtigingen kunnen regelen. Dus ik ga kijken of ik er tussen kan komen. Ben benieuwd of en met hoeveel ik over boden ga worden. Een aantal worden via de online bieden tool van NVM gelist: weet je tenminste waar je aan toe bent.
Dat snap ik, daar ging mijn reactie ook niet om, enkel om die tienduizenden euro's voor een leuke auto tov je woning verbouwen :)

Ik denk dat 'iedereen' wel net zo naar woningen kijkt als dat jij dat doet; althans vrijwel alle mede-starters. Een 'instapklare' woning heeft een dermate hoge overbieding nodig in Zwolle, dat ga je amper gefinancierd krijgen. Dat hebben we al vrij snel losgelaten.

De woning die wij (nadat ik jaren met 1 inkomen in dezelfde situatie zat, ook in Zwolle, ik weet exact wat je bedoelt) uiteindelijk hebben gekocht is ook 'uitgeleefd' en er is geen kloot aan gebeurd sinds de bouw vlak na 2000 :P dat is als starter simpelweg het enige wat je kan betalen en/of wat je rationeel zou durven te bieden, althans dat is wat wij hebben gemerkt.

Wat wij wel hebben gemerkt is dat het gat tussen Kampen/Meppel en Zwolle uiteindelijk helemaal niet zo groot is. Ja, tienduizenden euro's die je niet mag financieren. Maar áls je het mocht lenen, stelt het per maand natuurlijk geen kloot vol. Terwijl je zelf al aangeeft dat locatie niet aanpasbaar is.

Het probleem voor jongeren is de 'uitzichtloosheid' ervan (je kan niet snel genoeg sparen om dat gat in te halen, en als het alleen maar doorstijgt is straks Kampen/Meppel ook geen optie meer). Ik snap dat je uitwijkt, ik wens je enorm veel succes :) Maar pas wel op dat je niet teveel gaat betalen voor een woning waar je eigenlijk helemaal niet wil wonen.

Tip: naast een dure aankoopmakelaar kan ook Walter Living je recente woningtransacties laten zien, baseer je bod niet alleen op een open bieding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh

Niet iedereen bekijkt alles economisch/financieel en dat hoeft ook niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laapo
[...]

De ligging he. Alles dat aan Nieuwegein ontbreekt, is binnen 30 autominuutjes of een tramritje wel te vinden. Het schijnt dat er in Nieuwegein lange tijd meer moorden werden gepleegd dan in Utrecht. Dus ook voor die echte grote stad vibe kon je er prima terecht.

Zaken als imago tellen steeds minder, en objectievere zaken als ligging tov werk steeds meer. Daarom is de de Bijlmer meerdere kwartalen achter elkaar het stadsdeel met de sterkste prijsstijgingen in Amsterdam geweest en kost een ex woco rijtjeshuis in Nieuwegein 325+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 18:11:

Maar een huis koop je toch om in te wonen? Dat hoor ik iedereen hier telkens herhalen tenminste. Het risico op onder water staan lijkt me trouwens net zo groot voor een goedkope, als voor een dure woning.
koentjuh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:13:
Bizar inderdaad. Zelf ook tot vorig jaar in centrum Utrecht gewoond en Nieuwegein was zeker een no go area. Wat mij betreft nog steeds maar blijkbaar dwingt de markt je er nu te gaan wonen. Veel wijken zijn toch echt toppunt van lelijkheid als je het mij vraagt.
Het schijnt dat er ook tien jaar geleden al menselijke nederzettingen waren in NIeuwegein. Sorry hoor, het zal vast een gribus zijn, maar de meeste mensen worden inderdaad door de markt 'gedwongen' ergens te wonen. 8)7
Ik denk dat het een reden heeft dat nieuwe auto's voornamelijk aan lease-maatschappijen worden verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:22:
[...]

Maar een huis koop je toch om in te wonen? Dat hoor ik iedereen hier telkens herhalen tenminste.
Iedereen? Vooral degenen die meerdere jaarsalarissen 'in de plus' staan zeggen dat volgens mij :)

Er zullen ongetwijfeld een hoop starters zijn die ook gewoon helemaal klaar zijn met duurhuren, waarbij het vermogenscomponent toch ook een keer mee gaat spelen. Immers is het voor de meeste mensen de grootste uitgave die je doet, met de hoogste vaste last die je voor tientallen jaren aan gaat.

Die mensen kopen niet alleen een huis om in te wonen, maar óók om later stappen te kunnen zetten naar een betere of mooiere woning, of andere doelen in het leven.
De meeste starters kopen namelijk niet direct de woning waarin ze per se oud willen worden en/of een langjarige toekomst zien, want die kunnen ze niet betalen mogen ze niet financieren.

Overigens zijn de mensen die het financiele component van de koopwoning niet zo belangrijk vinden, naar mijn idee regelmatig dezelfde mensen die starters met een wens tot een modale gezinswoning 'verwend' noemen, gek genoeg.
Het risico op onder water staan lijkt me trouwens net zo groot voor een goedkope, als voor een dure woning.
Als je als jong stel met kinderwens een hoge hypotheek aan gaat voor een appartement met 1 slaapkamer loop je naar mijn mening meer risico dan dat je in een dure woning met meer ruimte koopt - zolang je de hypotheek maar kan opbrengen, that is.

In algemene zin overigens wel volledig mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
Die mensen kopen niet alleen een huis om in te wonen, maar óók om later stappen te kunnen zetten naar een betere of mooiere woning, of andere doelen in het leven.
De meeste starters kopen namelijk niet direct de woning waarin ze per se oud willen worden en/of een langjarige toekomst zien, want die kunnen ze niet betalen mogen ze niet financieren.
Jij hebt nog steeds het idee dat je automatisch stappen kunt maken naar een betere/mooiere woning als de prijzen maar blijven stijgen? Helaas, die stappen kan je alleen maken als je meer gaat verdienen of als je genoeg spaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:53:
[...]

Jij hebt nog steeds het idee dat je automatisch stappen kunt maken naar een betere/mooiere woning als de prijzen maar blijven stijgen? Helaas, die stappen kan je alleen maken als je meer gaat verdienen of als je genoeg spaart.
Nee, dat zeg ik toch ook niet? Natuurlijk werkt het niet zo. Je kan niet naar die betere/mooiere woning, want de prijzen van de woning waar je heen wilt stijgen gewoon mee door.

Tegelijkertijd zijn er nu complete vastgoedprojecten erop ingericht dat je 200k overwaarde meeneemt om eraan mee te kunnen doen (als rekenvoorbeeld als men vraagt om de maandlast). De nieuwbouwwijken waar nu woningen van 800k (noem maar even een getal) worden neergezet, worden echt niet enkel bewoond door mensen met een inkomen wat dat bedrag volledig kan financieren ;)

Zelfs als woningen niet in waarde zouden stijgen maar 'gewoon' dezelfde waarde zouden vasthouden (of zelfs iets in waarde zouden dalen), heeft de woningkoper over 10 jaar 1/3e van de woning afgelost.
Laten we zeggen dat 'ie in een woning van 300k woont. Dan heeft deze koper grofweg 100k 'voorsprong' op de huurder. En kan hij met gewoon hetzelfde inkomen en spaargeld als de huurder, een woning van 400k kan betrekken, als hij dat zou willen.
De huurder kan dit niet.

Overigens hebben vele huurders juist gemerkt dat 'meer verdienen en meer sparen' je ook geen steek dichter bij een koopwoning heeft gebracht, de afgelopen 3-5 jaar. "Helaas".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:22:

[...]

Het schijnt dat er ook tien jaar geleden al menselijke nederzettingen waren in NIeuwegein. Sorry hoor, het zal vast een gribus zijn, maar de meeste mensen worden inderdaad door de markt 'gedwongen' ergens te wonen. 8)7
Dat zal best, maar neemt niet weg dat 80% van Nieuwegein gebouwd is in een periode waarin het goedkoop, doelmatig en functioneel moest zijn. Dat leverde tal van wijken op waar gewoon nul sfeer in zit en ik inderdaad niet zo snel wou en wil wonen. Maargoed, heb dan ook geluk gehad met het feit dat ik nog goedkoop in 2010 een jaren 30 tussenwoning kon kopen wat nu ook niet meer kan. Hoewel net qua netto maandlasten nu niet eens zoveel duurder is dan toen… 😉

Nu worden er best wel leuke wijken gemaakt in Nieuwegein maar neemt niet weg dat het altijd een sub optimale keuze is, men gaat er voornamelijk wonen omdat ze liever in de stad woonden maar dat niet kunnen betalen . Is dat erg? Nee want in mijn huis staan zat dingen die qua prijs/kwaliteit goed zijn en niet high end of nieuwste van nieuwste zijn.

Maar laten we vooral niet doen alsof Nieuwegein uit zich zelf een bewuste keuze is voor 80% van de kopers daar…het is vooral een financiële keuze en nogmaals daar is niks mis mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC

TMC

koentjuh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:16:
[...]

Dat zal best, maar neemt niet weg dat 80% van Nieuwegein gebouwd is in een periode waarin het goedkoop, doelmatig en functioneel moest zijn. Dat leverde tal van wijken op waar gewoon nul sfeer in zit en ik inderdaad niet zo snel wou en wil wonen. Maargoed, heb dan ook geluk gehad met het feit dat ik nog goedkoop in 2010 een jaren 30 tussenwoning kon kopen wat nu ook niet meer kan. Hoewel net qua netto maandlasten nu niet eens zoveel duurder is dan toen… 😉

Nu worden er best wel leuke wijken gemaakt in Nieuwegein maar neemt niet weg dat het altijd een sub optimale keuze is, men gaat er voornamelijk wonen omdat ze liever in de stad woonden maar dat niet kunnen betalen . Is dat erg? Nee want in mijn huis staan zat dingen die qua prijs/kwaliteit goed zijn en niet high end of nieuwste van nieuwste zijn.

Maar laten we vooral niet doen alsof Nieuwegein uit zich zelf een bewuste keuze is voor 80% van de kopers daar…het is vooral een financiële keuze en nogmaals daar is niks mis mee.
Ik denk dat veel mensen gewoon iets zoeken dat bij hun budget past en helemaal niet zo bezig zijn met dat ideaalbeeld van een jaren '30 woning. Die willen gewoon iets waar ze enigszins betaalbaar kunnen wonen nabij voldoende voorzieningen. Voor hen is Nieuwegein wel degelijk een bewuste keuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik denk dat veel mensen hier Nieuwegein (en het centrum /centra) niet zo goed kennen.
Er zit nog heel veel tussen een jaren 30 woning en Nieuwegein..

En wat is betaalbaar.. 325k voor een 77m2 ex huurwoning vind ik extreem veel geld. Een Audi A1 kost ook "maar" 40k nieuw, is dat dan meteen betaalbaar?

[ Voor 53% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 20:53:
Aan een hypotheek van vóór dat de leennormen werden aangescherpt heb je natuurlijk wel wat voordeel.

Ik zie hier op tweakers vaak juist een voorkeur voor huizen die in materieel opzicht nieuw zijn, boven locatie en buurt, en het zou me niets verbazen als je in Nieuwegein meer 'waar' voor je geld kreeg wat dat betreft.

Mijn punt is meer, er zijn maar heel weinig mensen die zonder compromis een woning kunnen kopen. Vrijwel niemand woont in z'n ideale huis, op de ideale locatie. Dan is Nieuwegein gewoon een compromis als veel andere.(*)

offtopic:
*) Misschien een idee als stadsslogan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:37:
[...]

Mijn punt is meer, er zijn maar heel weinig mensen die zonder compromis een woning kunnen kopen. Vrijwel niemand woont in z'n ideale huis, op de ideale locatie. Dan is Nieuwegein gewoon een compromis als veel andere.(*)
Natuurlijk wel. De "ideale" (al is dat natuurlijk subjectief) woningen zijn echt niet ineens verdwenen hoor.
Als starter doe je inderdaad vaak een compromis, maar bij een tweede/derde woning kan men vaak wel veel dingen van de wensenlijst afvinken.

Al kocht ik mijn eerste woning destijds zonder compromis (mooi appartement in stadscentrum), maarja dat was in de crisis :P

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2021 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:37:
[...]
Vrijwel niemand woont in z'n ideale huis, op de ideale locatie.
Zelfs met onbeperkt budget krijg ik al die idealen niet in 1 huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 21:01:
[...]
Overigens hebben vele huurders juist gemerkt dat 'meer verdienen en meer sparen' je ook geen steek dichter bij een koopwoning heeft gebracht, de afgelopen 3-5 jaar. "Helaas".
Mwah. Als huurder kun je net zo goed sparen en zelfs rendabeler beleggen dan het aflossen van de huizenbezitter. De afgelopen 3 jaar is niet echt maatgevend voor wat je mag verwachten voor de toekomst. Soms pakt het goed uit om te kopen, maar het is een beetje onzin om te stellen dat huurders kansloos zijn. Op (hele) lange termijn is kopen natuurlijk altijd goedkoper dan huren. Tenzij er een periode komt van structurele deflatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schuey schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:24:
[...]

Dit is voor sommigen nog steeds een afweging. Wij zijn sinds deze week 'officieel' met de zoektocht begonnen. We weten wat we mogen lenen en willen besteden, daarop zijn al onze zoekopdrachten ingesteld.

Voor ons budget en wensen kunnen we in Bergen op Zoom bijvoorbeeld woningen kopen waar we geen penseelstreek meer hoeven te zetten. Dan is de vraagprijs 275k en verwachten we dat deze voor 350k weg gaan bijvoorbeeld. Toevallig vanochtend zagen we ineens een huisje in Roosendaal staan voor 150k. Daar zat zeker nog voor een ton werk in. Wat in ons geval interessant is dat we dan alles naar eigen smaak kunnen inrichten, want sinds 1960 was daar niks meer gedaan. Zoals we dat nu begrepen is dat icm een bouwdepot wel lekker, want dan kunnen we ook gelijk bepaalde zaken zoals gasloos, zonnenpanelen etc.aanpakken. We hebben overigens niets gedaan hiermee, vanuit de achtertuin kijk je recht op een ontzettend grote flat, lekker uitzicht...

Dus ja, niet iedereen zit er zo in. Maar het is ook weer niet uit luxe ;)

Overigens zag ik volgens mij hier of in een ander topic de vraag wat aankoopmakelaars rekenen tegenwoordig. Heb er nu 3 gesproken en toen ik daar naar vroeg hadden ze stuk voor stuk moeilijk ontwijkende antwoorden. Ik zag in de reply waar ik het over heb 1% van de aankoopsom genoemd worden dacht ik dus daar ga ik voorlopig maar van uit.
1% voor een aankoopmakelaar? Hebben ze daar in het zonnige zuiden iets te lang zitten bakken? Dat gaat in de richting van de kosten voor een verkoopmakelaar.

Ik zie ook een negatieve incentive om jou teveel te laten betalen, want dat zou de makelaar meer opleveren.

Als ik de kosten van mijn verkoopmakelaar (jaar geleden) omreken, dan kom ik op net iets meer dan 0,4. Maar dat was dus gewoon fixed price.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:35
Dan heb ik hopelijk verkeerd gelezen, dat lijkt me dan aannemelijker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 11:01:
[...]

De hele ratio is weg.
Maar het is toch overal zo, en ook altijd zo geweest, dat de lokale markt bepaalt wat een dure buurt is en wat een goedkope buurt is? Ik ken legio wijken waarbij ik de prijs per m² behoorlijk hoog vind, maar waar die prijs wel is wat 'normaal' is voor die wijk. Je kunt dan wel zeggen dat alle huizen voor veel te veel geld zijn verkocht, maar wat schiet je daar mee op? Enige wat daarbij relevant is is of jij als koper die woningen duur vindt of niet. En als het goed is, kies je dan de woning die binnen jouw budget voor jou de meeste waar voor je geld biedt.
TMC schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:29:
[...]
Dat is dus een goede principiële vraag. Als 'we' afspreken dat de woningen in de verhuur gemiddeld label B moeten hebben, dan kun je dat als verhuurder voor elkaar krijgen door óf woningen te verbeteren, óf nieuwe zuinige woningen te bouwen óf de meest onzuinige woningen af te stoten. Het is dan dus te verwachten dat woningbouwverenigingen de 'slechtste' woningen kwijt willen, ofwel door sloop en nieuwbouw ofwel door verkoop (waarna ze de verkoopopbrengst ook weer voor nieuwbouw of extra renovatie kunnen gebruiken). De vraag is dan, is dat slecht?

De taak van een woningbouwvereniging is niet alleen zorgen voor een dak boven je hoofd, maar ook zorgen voor een redelijke woonkwaliteit. Voor de oorlog zorgden woningbouwverenigingen er voor dat mensen uit de veel te slechte sloppen een (voor die tijd) behoorlijk luxe en comfortabele woning konden krijgen. De 'slechtste' woningen van tegenwoordig zijn natuurlijk bij lange na niet zo slecht als de sloppen van voor de oorlog, maar sommige woningen zijn eigenlijk niet meer van deze tijd. In het kader van de taak om te zorgen voor een fatsoenlijke woonkwaliteit vind ik het niet zo gek dat de 'slechtste' woningen afstoten.
TMC schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:52:
[...]
Alles is instapklaar zolang er een doorgang is waar je daadwerkelijk in kunt stappen. Maar normaliter wordt met instapklaar een huis bedoeld dat qua afwerking zodanig is dat je er niks aan hoeft te doen, gemeten naar huidige maatstaven. Daar is hier natuurlijk geen sprake van.
Waarom is daar hier geen sprake van? Voor een starter die gewend is aan zeg maar het studentenhuis-niveau is dit een woning waar je volgens mij prima zo in kunt trekken. Enige wat ik echt storend vind en daarom meteen zou aanpakken zijn de radiatoren en dan met name die radiator in de douche. Maar die kun je voor 100 euro bij de Gamma kopen. De overige radiatoren in de slaapkamers zijn lelijk en daar zou ik daarom zelf ook meteen wat aan doen (vervangen of ombouw), maar dat zijn meer cosmetische luxe-dingen.
[...]
Wat bizar is. Ik kom oorspronkelijk uit die regio en 10 jaar geleden was Nieuwegein echt een no-go (als je goed inkomen had). Dat beeld is bij mij nog een beetje blijven kleven,
Dat zie je bij veel (voorheen) mindere wijken of plaatsen. Waar locals 10, 20, 30 jaar geleden van zeiden: "daar ga je toch niet wonen?", dat zijn juist vaak de wijken die het meest in waarde zijn gestegen. En waar het vaak prima wonen is. Maar tegelijk duurt het een tijd voordat het oude beeld van zo'n wijk bijgestuurd is.
[...]
Dat zal best, maar neemt niet weg dat 80% van Nieuwegein gebouwd is in een periode waarin het goedkoop, doelmatig en functioneel moest zijn. Dat leverde tal van wijken op waar gewoon nul sfeer in zit en ik inderdaad niet zo snel wou en wil wonen.
Maar is Vreeswijk daarin niet juist een uitzondering? Volgens mij is de buurt waar deze woningen staan nu juist een veel minder sfeerloos deel van de plaats. En zou dat dus juist ook een van de redenen zijn waarom deze woningen zo relatief duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-10 17:45
Wat vinden jullie van dit stuk dat betoogt dat de rente langer laag gehouden wordt dan nodig voor economisch herstel in de EU om de zuiderlijke landen te redden van hun schulden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Grotbewoner schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:22:
Wat vinden jullie van dit stuk dat betoogt dat de rente langer laag gehouden wordt dan nodig voor economisch herstel in de EU om de zuiderlijke landen te redden van hun schulden?
Ik ken iemand in dit topic die over deze auteur zou zeggen dat hij ‘een infantiel begrip heeft van staatsschulden’ ;-).

Ik deel dat beperkte begrip echter en denk dat dit artikel de spijker op z’n kop slaat.

Nederland en veel andere EU landen die hun financiële huishouding op orde hebben, hebben een totaal ander monetair beleid nodig dan de zuidelijke landen. Helaas zorgt de gezamenlijke munt er voor dat er maar beleid mogelijk is - en dan kies je voor het beleid dat de zwaksten op de been houdt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen toonde onlangs aan dat de belangrijkste oorzaak van de hoge huizenprijzen in Nederland niet zozeer een tekort aan woningen is, maar de aanhoudende lage rente.
Verwijderd schreef op vrijdag 6 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Daar zijn we weer. We geven de rente de schuld van hoge huizenprijzen.
Nu ga jij zeker je sig aanpassen? ;)

[ Voor 32% gewijzigd door Sport_Life op 09-08-2021 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dat was overigens niet de poster waar ik op doelde :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Rubbergrover1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 08:20:
[...]

Maar het is toch overal zo, en ook altijd zo geweest, dat de lokale markt bepaalt wat een dure buurt is en wat een goedkope buurt is? Ik ken legio wijken waarbij ik de prijs per m² behoorlijk hoog vind, maar waar die prijs wel is wat 'normaal' is voor die wijk. Je kunt dan wel zeggen dat alle huizen voor veel te veel geld zijn verkocht, maar wat schiet je daar mee op? Enige wat daarbij relevant is is of jij als koper die woningen duur vindt of niet. En als het goed is, kies je dan de woning die binnen jouw budget voor jou de meeste waar voor je geld biedt.
Ik ben inmiddels gewend aan de woningprijzen in de grote steden (Utrecht, Amsterdam..) dus kijk niet op van een m2 prijs boven de 4k (wij verkochten ons appartement in 2017 al boven de 4k per m2). Ik vind het wel bijzonder dat in regio's waar tot enkele jaren geleden dergelijke woningen simpelweg niet verkocht werden , nu ook een prijsniveau is bereikt wat je voorheen voornamelijk bij goede locaties in Utrecht zag. Deze woning was 5 jaar geleden 75k-100k waard, en gaat nu weg voor 325k-375k (aanname gezien de snelle verkoop).
[...]

Dat zie je bij veel (voorheen) mindere wijken of plaatsen. Waar locals 10, 20, 30 jaar geleden van zeiden: "daar ga je toch niet wonen?", dat zijn juist vaak de wijken die het meest in waarde zijn gestegen. En waar het vaak prima wonen is. Maar tegelijk duurt het een tijd voordat het oude beeld van zo'n wijk bijgestuurd is.
Dat prijzen in randsteden iets harder stijgen dan de grote steden is best uit te leggen. Maar deze extreme stijging heeft ook te maken (denk ik) met het feit dat de kopers van buiten de regio komen (Utrecht of zelfs Amsterdam), gewend zijn aan hoge prijzen en andere woningen erop naslaan die ook duur zijn verkocht, eveneens door mensen van buiten deze regio.
Maar is Vreeswijk daarin niet juist een uitzondering? Volgens mij is de buurt waar deze woningen staan nu juist een veel minder sfeerloos deel van de plaats. En zou dat dus juist ook een van de redenen zijn waarom deze woningen zo relatief duur zijn.
Daar heb je een goed punt, dit (oude) gedeelte is best leuk en heeft nog een beetje sfeer (en goede restaurants). Het enige nadeel is de (blijkbaar) sociale huur, al is dat meer een vooroordeel van mij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Als de ECB de rente kunstmatig laag zou houden zou je dat terug zijn in marktprijzen. Beleggers zouden euro obligaties omruilen voor Amerikaanse of Britse staatsleningen en de koers van de euro zo fors en structureel zakken.

Ook zou het verschil tussen kapitaalmarktrente en officiële ECB rente groter zijn.

Tenzij je denkt dat Amerika, Canada, Engeland en Australia ook allemaal meehelpen om Zuidelijke Euro landen te helpen.

PS:
De link met huizentekort/prijzen: zie Canada, VS, Australie, Zweden. Geen euro landen, wel woningtekort en hoge prijzen ??!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-10 18:02

kgl

koentjuh schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 19:53:
[...]

Haha! En dan helemaal als je een keer een dikke loonsverhoging krijgt en dat bijna nagenoeg compenseert met vermindering van toeslagen….
Dubbel nivelleren is een feestje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Sport_Life schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 09:52:
[...]
Ik vind het wel bijzonder dat in regio's waar tot enkele jaren geleden dergelijke woningen simpelweg niet verkocht werden , nu ook een prijsniveau is bereikt wat je voorheen voornamelijk bij goede locaties in Utrecht zag. Deze woning was 5 jaar geleden 75k-100k waard, en gaat nu weg voor 325k-375k (aanname gezien de snelle verkoop).
Dat is wel erg pessimistisch ingesteld, veel oud huurwoningen zaten zo tussen de 150-200k volgens mij.

Maar dat waren leuke starterswoningen. Zoiets had ik eigenlijk nog wel willen doen, mooie opstap vanuit het appartement waar ik al veel te lang zit. Voor iets meer geld, meer ruimte en een buitenplaatje, maar in een mindere wijk en minder luxe. Maar +-350k?! En dan wil je het inderdaad toch nog wat opknappen en wat moderniseren. En.. dan woon je nog steeds in een wat krappe oude huurwoning.

Maar dat is dus wel de realiteit nu.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:20:
[...]

Als de ECB de rente kunstmatig laag zou houden zou je dat terug zijn in marktprijzen. Beleggers zouden euro obligaties omruilen voor Amerikaanse of Britse staatsleningen en de koers van de euro zo fors en structureel zakken.

Ook zou het verschil tussen kapitaalmarktrente en officiële ECB rente groter zijn.

Tenzij je denkt dat Amerika, Canada, Engeland en Australia ook allemaal meehelpen om Zuidelijke Euro landen te helpen.

PS:
De link met huizentekort/prijzen: zie Canada, VS, Australie, Zweden. Geen euro landen, wel woningtekort en hoge prijzen ??!?
Is het niet een beetje naief om te denken dat de FED de rente niet bewust laag aan het houden is?

Sorry, maar dat is toch een algemeen bekend gegeven :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-10 17:45
[...]

PS:
Met het verschil dat deze landen minder drang voelen om met het stimuleringsbeleid te stoppen dan wij hier. NZ is er al mee gestopt, cold turkey (onder dwang van een nog veel rampzaligere huizenmarkt).

Iedereen weet dat veel landen nu quantative easing toepassen waarmee de rente laag wordt gehouden. Maar alleen in de EU hebben we de dreiging van een ontplofte munteenheid als we er mee stoppen.

Dus de vraag is: kunnen we er mee stoppen? Of wordt de woontoekomst van de jeugd geofferd om de EMU te rekken?

Als ik de technocratische baggetalliderende reactie zie van Lagarde versus de wanhoop bij veel leeftijdsgenoten dan word ik er droevig van. We lijken van ondergeschikt belang. En de nationale overheid zit zo diep in de liberale dogma's en de overlevingsmodus dat ze op nationaal vlak zeer weinig ondernemen om het probleem te ondervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Amerika zelf is ook een unie van verenigde staten met Zuidelijke landen en Noordelijke landen, waar de één gebruikt wordt voor grondstoffenextractie en de ander voor dure projectontwikkelaars en kantoortijgers. Die hebben zéker baat bij lage rentes om de problemen met complete ongelijkheid in hun unie glad te strijken. UK is ook een unie van ongelijke landen overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Wilf op 09-08-2021 11:01 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Richh
Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 01:17:
[...]

Mwah. Als huurder kun je net zo goed sparen en zelfs rendabeler beleggen dan het aflossen van de huizenbezitter.
Huurder kan net zo goed sparen? De scheefhuurder misschien, in de vrije sector houd je echt geen bedrag over om goed van te sparen. Ook stijgt je huur met je inkomen mee, in tegenstelling tot een hypotheeklast die 'vast' staat.

Tegen de huidige hypotheekrentes is ruim 70% van wat je per maand betaald aan hypotheeklast pure aflossing. Dat gaat om honderden euro's, soms meer dan 1000 euro, iedere maand weer, bij gelijke prijzen. Stijgen de prijzen? Dan rendeert dat geld ook nog...
Hoe ga je als huurder ooit zo'n gigantisch bedrag aan aflossing inhalen?

Wij wonen straks 3x zo groot, tegen 1/3e van de rentelast tov onze huidige kale huur...
De afgelopen 3 jaar is niet echt maatgevend voor wat je mag verwachten voor de toekomst. Soms pakt het goed uit om te kopen, maar het is een beetje onzin om te stellen dat huurders kansloos zijn.
Huurders zijn wel degelijk kansloos áls de prijsstijging van de afgelopen jaren doorzet, dat is mijn punt. Waar denk je dat de huidige FOMO vandaan komt?

Ik hoop inderdaad dat dit niet is wat we mogen verwachten voor de toekomst. Gezien de 20-25% stijging van de afgelopen 2 jaar, is er een vergelijkbare prijsdaling nodig binnen korte termijn om de kansenverdeling enigszins vergelijkbaar te maken. Dan staan recente kopers namelijk onder water en krijgen huurders eindelijk kansen.

Maar volgens mij acht ik de kans op serieuze prijsdaling een stuk groter dan dat jij dat doet?
Daarom verbaast het me zo dat juist jij stelt dat huurders niet kansloos zijn, want dat rijmt niet met elkaar.
Op (hele) lange termijn is kopen natuurlijk altijd goedkoper dan huren.
En zo zet je als koper dus wel degelijk stappen naar een mooiere woning, waar deze discussie over begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Richh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:02:
[...]
Huurder kan net zo goed sparen? De scheefhuurder misschien, in de vrije sector houd je echt geen bedrag over om goed van te sparen. Ook stijgt je huur met je inkomen mee, in tegenstelling tot een hypotheeklast die 'vast' staat.

Tegen de huidige hypotheekrentes is ruim 70% van wat je per maand betaald aan hypotheeklast pure aflossing.
Bedenk wel dat de kosten van een eigen huis uit wel wat meer bestaan dan alleen de hypotheeklasten.

Zeker op lange termijn is kopen voordeliger dan huren omdat je de lasten in principe vastlegt en als er inflatie is de huren zullen stijgen.

Als je eerst gaat huren zul je wat kleiner moeten wonen zodat je genoeg kan sparen. Die huizenprijzen blijven echt niet jaar op jaar met 10% stijgen.
Richh schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:02:
Ik hoop inderdaad dat dit niet is wat we mogen verwachten voor de toekomst. Gezien de 20-25% stijging van de afgelopen 2 jaar, is er een vergelijkbare prijsdaling nodig binnen korte termijn om de kansenverdeling enigszins vergelijkbaar te maken.
Vergeet niet dat huizenprijzen daarvoor eerst lange tijd fors gedaald zijn en dit eerder een inhaalslag naar boven is.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-08-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 04-10 17:00
RemcoDelft schreef op zondag 8 augustus 2021 @ 12:11:
[...]

En na huurtoeslag kost het minder dan 400 euro. Welkom in de wondere wereld van een veel te grote dure overheid!
In een normale markt zouden de oude huizen gewoon voor 400 euro zonder subsidie verhuurd worden, en de nieuwbouw elders plaatsvinden.
Dus.. hier wat voorbeelden van hoeveel huurtoeslag je krijgt voor een woning van 750E/m + 0E servicekosten

situatiehuurtoeslaghuurkosten per maand
Stelletje, beiden verdienen 21K/j0E750E
Stelletje, 1 verdient 21K/j329E421E
Alleenstaande, verdient 21K/j270E480E
Alleenstaande, verdient niets 376E374E

Ik vraag me echt af hoeveel van die mensen die maximale huurtoeslag pakken. Ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Vermoed dat de meeste mensen in die woningen nog niet eens de helft ervan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
sugarlevi01 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 10:53:
[...]
Maar dat waren leuke starterswoningen. Zoiets had ik eigenlijk nog wel willen doen, mooie opstap vanuit het appartement waar ik al veel te lang zit. Voor iets meer geld, meer ruimte en een buitenplaatje, maar in een mindere wijk en minder luxe. Maar +-350k?! En dan wil je het inderdaad toch nog wat opknappen en wat moderniseren. En.. dan woon je nog steeds in een wat krappe oude huurwoning.
Dat heeft dus volgens mij meer met dit specifieke buurtje (en dit soort woningen) te maken. In de nabijheid heb je ook andere woningen die m.i. meer 'waar voor je geld' bieden, maar tegelijk weer erg saai zijn. Bv. een saaie maar op zich prima jaren '60 doorzonwoning van 117 m² voor een kleine 3 ton (2½k per m²) www.funda.nl/koop/verkoch...s-41364983-waalstraat-20/ . Ziet er op het eerste gezicht ook uit alsof je er als starter prima zonder verdere verbouwing in zou kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Verwijderd schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:28:
[...]

Als je eerst gaat huren zul je wat kleiner moeten wonen zodat je genoeg kan sparen. Die huizenprijzen blijven echt niet jaar op jaar met 10% stijgen.

[...]
Dit werd vorig jaar ook gezegd, maar ik zie echter niet in waarom het niet door zal blijven stijgen? Het is niet dat het de afgelopen jaren een erg volatiele markt is. En als er een correctie is van -5% of -10% dan is dat in vergelijking met huren waarbij je in de vrije sector ook makkelijk richting de 1200 euro/maand gaat nog wel te behappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:54:
[...]

Dat heeft dus volgens mij meer met dit specifieke buurtje (en dit soort woningen) te maken. In de nabijheid heb je ook andere woningen die m.i. meer 'waar voor je geld' bieden, maar tegelijk weer erg saai zijn. Bv. een saaie maar op zich prima jaren '60 doorzonwoning van 117 m² voor een kleine 3 ton (2½k per m²) www.funda.nl/koop/verkoch...s-41364983-waalstraat-20/ . Ziet er op het eerste gezicht ook uit alsof je er als starter prima zonder verdere verbouwing in zou kunnen.
Dat huis is voor ruim 60k boven de vraagprijs verkocht. Dat zie je vaker in dit segment. Inmiddels dus ook niet echt een startersprijs meer.

Verder zeker een prima woning hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

PS:
Precies. De rente op de kapitaalmarkt wordt niet puur van bovenaf door de centrale banken gedicteerd. De centrale banken kunnen alleen maar lage rentes vragen zolang de investeerders die leningen ook afnemen. Wat 'de markt' werkelijk als reële kapitaalrente ziet wordt door de markt zelf bepaald.

Doet me een beetje denken aan wat al jaren gezegd wordt over de rekenrente van pensioenen. Dat de risicoarme langetermijnrentes al jaren zo laag zijn werd ook jarenlang afgedaan als gemanipuleer en als een boekhoudkundige fout. Maar de realiteit is gewoon dat we momenteel in een situatie zitten waarin 'de markt' verwacht dat we nog jarenlang heel lage rentes houden. Die lage langetermijnrentes zijn dus niet alleen boekhoudkundige rekenkunstjes vanuit de ECB of DNB, het is simpelweg een reële weerspiegeling van de verwachtingen die de markt heeft.

Overigens is het een heel andere discussie of de risicoarme langetermijnrente een goede graadmeter is. Daarover kun je een heel apart topic vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:59:
[...]

Dat huis is voor ruim 60k boven de vraagprijs verkocht. Dat zie je vaker in dit segment. Inmiddels dus ook niet echt een startersprijs meer.

Verder zeker een prima woning hoor.
Denk je dat die andere woningen niet ruim boven de vraagprijs verkocht zullen zijn/worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 11:00:
Amerika zelf is ook een unie van verenigde staten met Zuidelijke landen en Noordelijke landen, waar de één gebruikt wordt voor grondstoffenextractie en de ander voor dure projectontwikkelaars en kantoortijgers. Die hebben zéker baat bij lage rentes om de problemen met complete ongelijkheid in hun unie glad te strijken. UK is ook een unie van ongelijke landen overigens.
Heeft overigens niet alleen met 'ongelijkheid' tussen landen te maken. Die economische ongelijkheid heb je natuurlijk ook binnen de landen. Heel duidelijk zichtbaar in Italië (Lega Nord) en Spanje (bv Catalonië), maar je hebt bij veel meer landen grote economische ongelijkheid binnen het land. In relatief jonge landen is economische ongelijkheid ook vaak de werkelijke reden voor burgeroorlogen en onafhankelijkheidsstrijden (bv voormalige koloniën).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 augustus 2021 @ 12:03:
[...]

Denk je dat die andere woningen niet ruim boven de vraagprijs verkocht zullen zijn/worden?
Oh ja, zeker wel, maar ik las je post alsof die 2500 euro per m2 realistisch zou zijn als koopprijs.

Maar voor bijv. een realistische 350k incl. overbieding erin ben je als starter vaak toch al kansloos zonder 2 inkomens met flink wat spaargeld (ivm taxatie/k.k.) of een jubelton.
Pagina: 1 ... 283 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.