Je houd altijd ongelijkheid, inkomens zijn ook ongelijk , dus alleen over kapitaalsongelijkheid hebben is krom.
Dan moet je de gehele plaatje benoemen.
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Ah, het gehele plaatje?Mark31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:38:
Je houd altijd ongelijkheid, inkomens zijn ook ongelijk , dus alleen over kapitaalsongelijkheid hebben is krom.
Vermogensongelijkheid is zeer lastig op te lossen inderdaad. Daarom moet je het zien te voorkomen. Door de huizenprijzen stabiel te houden.joerdj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:24:
Vermogensongelijkheid kan je alleen oplossen door ,als zittende macht, het te forceren IMHO.
Door de koopwoning minder aantrekkelijk te maken (hogere belastingen ipv lagere belastingen), betaalbare alternatieven te realiseren (pandjesmelkers aan banden leggen) en op een aantal gebieden volledig back to the drawing board te gaan, denk ikIk heb werkelijk waar geen idee hoe het woningmarkt probleem opgelost zou moeten worden.
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Zeker weten van yess..Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
Ah, het gehele plaatje?
Inkomensbelasting is 37-50%. De marginale druk benadert regelmatig zelfs 90%.
Uitgavensbelasting is 9-21%.
Vermogensbelasting is 0,6-1,7% met een heffingsvrije voet waar je U tegen zegt.
Wat mij betreft wisselen we de percentages tussen vermogensbelasting en inkomensbelasting gewoon om
Is volgens mij ook een efficiëntere manier om opgepot geld tegen te gaan dan door lage rentes inflatie en dus besteding aan te jagen...
[...]
Vermogensongelijkheid is zeer lastig op te lossen inderdaad. Daarom moet je het zien te voorkomen. Door de huizenprijzen stabiel te houden.
Maar inderdaad daar is het nu dus te laat voor.
Het enige wat je nu kan doen is de regelgeving rondom vermogen aan passen en ja, dat gaat een aantal mensen 'pijn' doen. Relatief weinig, want men heeft een eigen dak boven het hoofd in tegenstelling tot degenen die geen huis kunnen kopen, maar toch: iemand moet inleveren. Politiek onmogelijk omdat het merendeel van Nederland een huis bezit en hoewel (bijna) iedereen het vervelend vind dat jongeren geen huis meer kunnen kopen, wil men dat probleem natuurlijk eigenlijk niet oplossen.
[...]
Door de koopwoning minder aantrekkelijk te maken (hogere belastingen ipv lagere belastingen), betaalbare alternatieven te realiseren (pandjesmelkers aan banden leggen) en op een aantal gebieden volledig back to the drawing board te gaan, denk ik
Maar ook ik begrijp dat dit politiek volledig onmogelijk is, de prioriteit laag is en er weinig interesse voor bestaat. Dat is dan ook een van de redenen waarom ik onlangs zelf ook in dit wespennest ben gestapt. If you can't beat them, join them.
[ Voor 4% gewijzigd door Mark31 op 02-08-2021 20:08 ]
Het gaat niet om jou persoonlijk, een woningmarkt draait niet om een individu maar om het collectief: wat kan een gemiddelde starter nu kopen en wat kon een gemiddelde starter in 2013-2017 kopen.Koekje schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:53:
[...]
[...]
Interessant! Wat voor baan had ik toen? En waar woonde ik.Het blijft een lastig topic want ik denk dat je comment voor een deel van de mensen inderdaad klopt, maar generaliseren kan niet.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Dat is ook ongelijk, maar ik vind het (principeel gezien) niet gek dat we verschillende banen verschillend belonen. Wel vind ik dat het gat nu soms erg groot is en dat sommige banen echt onder- (en over)gewaardeerd zijn, maar in principe is daar niet heel veel mis mee denk ik.Mark31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:06:
[...]
Zeker weten van yess..
Mijn pa verdiende 15 jaar geleden al 5 k netto per maand, ken mensen die een ton per jaar verdienen.
Ik moet het met een 20 k per jaar bruto doen.
Factor X 5! , 5 X zoveel , als je dat geen ongelijkheid vind weet ik het ook niet meer.
Nog harder? Het lage inkomen zal een hoop meer geld over houden per maand dan nu, ruim 30% per maand hèAls je het gaat wisselen ga je de ongelijkheid vergroten op de inkomens kant, en verkleinen op vermogens kant.
Dan worden de lage inkomens nog harder gepakt
Het is maar wat je eerlijk vind.
Ik denk eigenlijk dat iedereen doet alsof ze het vervelend vinden maar het ze eigenlijk aan hun reet kan roesten.Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
Politiek onmogelijk omdat het merendeel van Nederland een huis bezit en hoewel (bijna) iedereen het vervelend vind dat jongeren geen huis meer kunnen kopen, wil men dat probleem natuurlijk eigenlijk niet oplossen.
Dus kwa inkomen uit werk vind je het terecht terwijl uit kapitaal niet?Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:27:
[...]
Dat is ook ongelijk, maar ik vind het (principeel gezien) niet gek dat we verschillende banen verschillend belonen. Wel vind ik dat het gat nu soms erg groot is en dat sommige banen echt onder- (en over)gewaardeerd zijn, maar in principe is daar niet heel veel mis mee denk ik.
En bovendien ook niet iets wat je politiek kan oplossen (zonder Noord Korea na te doen), in tegenstelling tot belastingheffing.
[...]
Nog harder? Het lage inkomen zal een hoop meer geld over houden per maand dan nu, ruim 30% per maand hède hoge inkomens die alles oppotten moeten dat gaan inleveren, dat willen ze niet, dus zullen ze het moeten uitgeven, wat zeer goed voor de economie is en veel mensen weer kansen geeft.
Maar los van het zeer drastische voorstel wat ik hierboven deed, het gaat om het idee in algehele zin. Onder de laagste schijf 10% minder Inkomensbelasting, maar HRA afschaffen en de woning (boven NHG bijv) in box 3. En de vermogensbelasting wat opschroeven.
Ik denk dat lage inkomens daar (veel!) beter mee af zijn. Niet alleen degenen met een normale woning, maar ook degenen zonder koopwoning. Die houden wat over om te sparen, dan. En voor de schatkist zal het het (afhankelijk van de variabelen) niet veel schelen.
Staat compleet los van de huizenmarkt alleen en zolang er genoeg mensen zijn die voor dat loon werken zullen werkgevers weinig reden zien om lonen te verhogen.Mark31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Dus kwa inkomen uit werk vind je het terecht terwijl uit kapitaal niet?
Wist je dat de onderkant van de samenleving overal gezien veel zwaarder werk doen?
Daardoor zijn hun lichamen sneller op, word niet beloond, integendeel je ontvangt weinig.
Dus terecht?
Nein!
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
Je verdraait letterlijk alles uit mijn post. Helemaal niks wat je hier zegt beweer ik, en je doet een valse tegenstelling. Sterker nog ik ben het helemaal met je eens wat je zegt...Mark31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
[...]
Wist je dat de onderkant van de samenleving overal gezien veel zwaarder werk doen?
Daardoor zijn hun lichamen sneller op, word niet beloond, integendeel je ontvangt weinig.
Dus terecht?
Nein!
[ Voor 32% gewijzigd door Richh op 02-08-2021 20:47 ]
Verwijderd
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2021 21:09 ]
Monopoly is letterlijk bedacht als propaganda om aan te tonen hoe verrot en oneerlijk kapitalisme is. Zie bijv. https://www.bbc.com/workl...e-the-evils-of-capitalismjoerdj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 19:24:
Monopoly is uiteraard een wat flauw voorbeeld, maar naar mijn inziens wel eentje die alsnog , in een zekere zin, als voorbeeld gebruikt kan worden voor het leven zoals die nu is. Maar naar, wat ik nog weet, zitten er weinig dingen in monopoly die 1 winnaar "forceren". Maar je verhaal is duidelijk @Richh .
[...]
Triest vind ik wel weer een groot woord. In mijn ogen is er (nog) geen beter systeem dan het "sociale" kapitalisme wat we hier hebben(hier hebben we in mijn ogen geen "echt" kapitalisme)Caelorum schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:41:
[...]
Monopoly is letterlijk bedacht als propaganda om aan te tonen hoe verrot en oneerlijk kapitalisme is. Zie bijv. https://www.bbc.com/workl...e-the-evils-of-capitalism
Dat het spel nog zo toepasbaar is op het dagelijks leven is eigenlijk te triest voor woorden, maar ok.
Omdat de meeste mensen hier inkomen zien als iets waar je zelf grote invloed op hebt, en kapitaal dat iets door geluk (erfenis of generatie) bepaald wordt.Mark31 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:30:
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij doe je hier afbreuk aan het probleem.joerdj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 21:44:
[...]
Maar dan zijn wij Nederlanders ook altijd gigantisch goed in klagen.
Oh nee mijn klagen (Nederlander hè hahaha)was gericht op kritiek van het "verrotte" kapitalisme, geen zins op de huizenmarkt.Miks schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:26:
[...]
Misschien begrijp ik je verkeerd, maar volgens mij doe je hier afbreuk aan het probleem.
Er wordt niet geklaagd, er wordt gesteld hoe het is.
De huizen zijn afgelopen jaar 13% gestegen. Stel je bent er 3% loon op vooruit gegaan, wat gezien de CAO's fors is, dan is een huis gewoon verder uit zicht geraakt als je nog geen koophuis had.
Je kan dan wel zeggen, joh, klaag niet zo en eet gewoon per dag 15 avocado-toasts minder... Maar volgens mij begrijp je het punt dan niet helemaal wat wordt ingebracht.
Ja precies, een sociale huurwoning vooral omdat het goedkoop is en tijdelijk. Maar uiteindelijk toch gewoon de koopwoning. En het liefst natuurlijk gewoon meteen. Het is de standaard en inmiddels een statusding geworden.Shadowhawk00 schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 15:34:
[...]
Ik denk dat er heel veel mensen zijn die ook gewoon een sociale huurwoning willen omdat ze nog jong zijn en nog niet vast willen zitten aan een locatie. Of gewoon het geld niet hebben om een woning te kopen.
En elk huishouden heeft een huis nodig of je dat nu huurt of koopt maakt niets uit. Meer huishoudens = meer huizen nodig. Dus dat zet altijd druk op de voorraad en uiteindelijk ook op de prijs.
Overigens leg ik de schuld hier niet bij de statushouders zelf maar bij het systeem, en het is natuurlijk maar een van de factoren die meespeelt.
Dat spel is dan ook bedacht om de waanzin van monopolisme aan te tonen (om dat te voorkomen zaten er ook belastingregels in die later zijn geschrapt). (Bron)joerdj schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 17:36:
[...]
Als kapitaal het probleem is en voor veel maatschappelijk onrust zorgt, wat stel je dan voor?
Zelfs in monopoly begint iedereen gelijk (dat is met hetzelfde kapitaal) maar uiteindelijk heeft één iemand alles en de rest heeft niks.
De standaard voor stellen in de middenklasse, natuurlijk. Hoewel het twintig jaar geleden nog de normaalste zaak van de wereld was om je leven lang sociaal te huren.Laapo schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:40:
Ja precies, een sociale huurwoning vooral omdat het goedkoop is en tijdelijk. Maar uiteindelijk toch gewoon de koopwoning. En het liefst natuurlijk gewoon meteen. Het is de standaard en inmiddels een statusding geworden.
Precies als stel is de "norm" een koopwoning. Mits je inderdaad beide een goed (lees 2,5k+) inkomen hebt. Daaronder is kopen haast niet te doen. En dat betekend ook dat zonder een jubelton of ander opgebouwd vermogen het als alleenstaande bijna niet te doen is.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:41:
[...]
De standaard voor stellen in de middenklasse, natuurlijk. Hoewel het twintig jaar geleden nog de normaalste zaak van de wereld was om je leven lang sociaal te huren.
Verder ken ik een hoop alleenstaande mannen (maar ik vermoed dat het voor vrouwen niet anders is) die geen enkele interesse hebben in het kopen van een woning. Voor veel mensen is wonen gewoon een basisbehoefte. Hoe die wordt vervuld is niet zo belangrijk.
Makkelijk om regels voor te stellen waar je enkel beter van word alleen word daar een groot deel van nederland slechter van. Hoe ging dat ook alweer met landen die gelijkheid heel ver hebben doorgetrokken behalve cuba zijn die allemaal slechter af.Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:00:
[...]
Ah, het gehele plaatje?
Wat mij betreft wisselen we de percentages tussen vermogensbelasting en inkomensbelasting gewoon om ;
Grappig! Ik heb mensen ook wel eens Monopoly als illustratie gegeven voor de echte onroerend goed markt en het uitleggen van inflatie (hoe verder in het spel hoe meer geld er in handen is van de spelers en hoe meer er betaald wordt voor een straat)Wilf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:29:
[...]
Dat spel is dan ook bedacht om de waanzin van monopolisme aan te tonen (om dat te voorkomen zaten er ook belastingregels in die later zijn geschrapt). (Bron)
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Cuba het goed doet..... Het kan slechter , maar ze zijn lang niet zo goed als ons systeem.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:37:
[...]
Makkelijk om regels voor te stellen waar je enkel beter van word alleen word daar een groot deel van nederland slechter van. Hoe ging dat ook alweer met landen die gelijkheid heel ver hebben doorgetrokken behalve cuba zijn die allemaal slechter af.
Want geen enkel incentive om te verbeteren waarom zou je ook nog geld en energie steken om je
onderneming op te bouwen?
Dan krijg je het probleem waar half afrika mee zit, mensen werken daar zodat ze kunnen leven en doen geen stap meer, dus waarom moeite doen voor 3x een oogst als je met 1.5 oogst genoeg hebt om van te leven.
De belastingvrije voet voor vermogens is erg klein en voornamelijk bedoelt om kleine spaarders de mogelijkheid te geven een buffer op te bouwen. Sommige mensen hebben een auto nodig en met de vorige belastingvrije voet kon je daar niet eens voor sparen.
[ Voor 3% gewijzigd door joerdj op 03-08-2021 08:46 ]
Vergeleken met venezuela en de sovjet unie doen ze het best goed toch.joerdj schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:44:
[...]
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat Cuba het goed doet..... Het kan slechter , maar ze zijn lang niet zo goed als ons systeem.
Dat had ik tot gisteren inderdaad nog niet van gehoord. Doet niks af aan het feit dat het nog steeds als een heel simpel voorbeeld kan dienen hoe het werkt met geld. Ook al begint iedereen gelijk , de meeste zullen eindigen met minder en 1 iemand met veel.Wilf schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 07:29:
[...]
Dat spel is dan ook bedacht om de waanzin van monopolisme aan te tonen (om dat te voorkomen zaten er ook belastingregels in die later zijn geschrapt). (Bron)
Dat is het doel van het spel ook niet, als je de regels goed leest is het een soort van protest tegen onbeperkt kapitalisme. Iets waar we hier in Nederland veel minder last van hebben dan bijvoorbeeld de VS.joerdj schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:53:
[...]
Dat had ik tot gisteren inderdaad nog niet van gehoord. Doet niks af aan het feit dat het nog steeds als een heel simpel voorbeeld kan dienen hoe het werkt met geld. Ook al begint iedereen gelijk , de meeste zullen eindigen met minder en 1 iemand met veel.
In theorie kan je het spel drastisch verlengen door na elke 20 rondjes het cashgeld weer te herverdelen en begint iedereen weer gelijk maar of dat nou een wenselijke oplossing is.
Inkomen heb je maar een klein deel invloed op, je moet geluk hebben dat je de brains hebt, of zeer handig.CVTTPD2DQ schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 22:01:
[...]
Omdat de meeste mensen hier inkomen zien als iets waar je zelf grote invloed op hebt, en kapitaal dat iets door geluk (erfenis of generatie) bepaald wordt.
Je kunt het ook omdraaien: je inkomenspotentieel is voornamelijk aanleg, terwijl je kapitaal met hard werken en sparen kunt opbouwen.
Maar zelfs dan is het moeilijker als je niet bij de top van het salaris zit, single bent, geen jubelton krijgt. Ook dan vind je misschien je salaris te laag ten opzichte van de huizenmarkt, algehele prijzenstijging en lage groei van je salaris.Mark31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Inkomen heb je maar een klein deel invloed op, je moet geluk hebben dat je de brains hebt, of zeer handig.
Dus nee, daar heb je weinig invloed op, maar hoog opgeleiden denken van wel omdat ze van hun eigen situatie bekijken.
Ik heb iets ontkentend met mijn Monopoly voorbeeld. Het maakt niet uit wat het beoogde doel was met het spel, ik gebruik het als een simpel voorbeeld hoe het werkt met geld. Het is een simplistisch voorbeeld, maar zelfs in de utopische situatie dat iedereen gelijk begint, eindigt niemand gelijk.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Dat is het doel van het spel ook niet, als je de regels goed leest is het een soort van protest tegen onbeperkt kapitalisme. Iets waar we hier in Nederland veel minder last van hebben dan bijvoorbeeld de VS.
Grappig is ook dat in dat spel een huisje voor meer verkocht kan worden dan de standaard waarde als er nog maar weinig zijn en meerdere spelers ze willen bouwen. Hm waar komt die situatie nog meer voor.
Inkomen heb je veel minder invloed op dan zou moeten. Het gaat ook heel erg welke kansen je krijgt en wie je kent. Op het goede moment ergens bij een bedrijf gaan werken, collega die net ziek word, of kennis/vader/oom die een hogere functie binnen een bedrijf heeft.Mark31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:00:
[...]
Inkomen heb je maar een klein deel invloed op, je moet geluk hebben dat je de brains hebt, of zeer handig.
Dus nee, daar heb je weinig invloed op, maar hoog opgeleiden denken van wel omdat ze van hun eigen situatie bekijken.
Huh?Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:37:
[...]
Makkelijk om regels voor te stellen waar je enkel beter van word alleen word daar een groot deel van nederland slechter van. Hoe ging dat ook alweer met landen die gelijkheid heel ver hebben doorgetrokken behalve cuba zijn die allemaal slechter af.
Hoe zit mijn voorbeeld dit in de weg? Ik heb het over individuele spaarders.Want geen enkel incentive om te verbeteren waarom zou je ook nog geld en energie steken om je
onderneming op te bouwen?
Waar slaat dit op in relatie tot mijn voorstel?Dan krijg je het probleem waar half afrika mee zit, mensen werken daar zodat ze kunnen leven en doen geen stap meer, dus waarom moeite doen voor 3x een oogst als je met 1.5 oogst genoeg hebt om van te leven.
Ho even, sparen is niet onmogelijk hè, als je iets meer belasting moet betalen.De belastingvrije voet voor vermogens is erg klein en voornamelijk bedoelt om kleine spaarders de mogelijkheid te geven een buffer op te bouwen. Sommige mensen hebben een auto nodig en met de vorige belastingvrije voet kon je daar niet eens voor sparen.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 09:20 ]
Bij hoogopgeleiden is de spreiding misschien ook groter. Als ik naar mijn oud-klasgenoten kijk, zit daar iemand bij die een C-functie heeft bij een multinational. Er zit ook iemand bij die op z'n veertigste nog steeds hetzelfde bijbaantje heeft als in zijn studententijd. Had ik dat toen kunnen voorspellen? Niet op basis van hoe ijverig ze waren in de klas.Mark31 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:00:
[ Voor 4% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 03-08-2021 09:59 ]
Behalve dat het zorgt dat mensen geen incentive hebben om boven die belastingvrije voet te komen. Dus waarom zou je investeren in een bedrijf als je alleen risico loopt, gaat het bedrijf goed lopen gaat jou vermogen omhoog en mag je de winst toch weer inleveren.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:18:
[...]
Huh?
Waarop baseer je dat een groot gedeelte van Nederland slechter word van een ietsje hoger belastingpercentage op vermogen? Je hele post heeft hier geen enkel voorbeeld tot.
Wat heeft dit te maken met Cuba? Kent Cuba een hoge vermogensbelasting? Nu ga je gewoon extreem overdrijven om je punt sterker te maken, maar je argumentatie heeft niks met de situatie te maken. Dit voorstel heeft niks met gelijkheid te maken, enkel een iets eerlijker verdeeld speelveld als het om vermogensopbouw gaat.
[...]
Hoe zit mijn voorbeeld dit in de weg? Ik heb het over individuele spaarders.
[...]
Waar slaat dit op in relatie tot mijn voorstel?
[...]
Ho even, sparen is niet onmogelijk hè, als je iets meer belasting moet betalen.
Vrijwel niemand geeft als particulier 50k aan een auto uit. En zelfs al heb je dat: met 10% belasting op vermogen mag je nog steeds 90% houden om te sparen. Dan kom je er heus wel, zeker als je iedere maand meer netto binnen krijgt.
Zelfs in mijn zeer extreme voorstel heb je na 13 maanden precies evenveel belasting betaald en precies evenveel gespaard dan in de situatie ervoor hè. Het verschil ontstaat pas na meerdere jaren, fors boven de belastingvrije voet te zitten. Daar lijkt me weinig mis mee.
[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 09:27 ]
Ideale wereld.... meen je dat echt serieus?Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Cuba kent geen eigen bezit, of bijna niet. Communistisch land. Daar is alles heel eerlijk verdeelt, heb je geen verschillen tussen arm en rijk en krijgt iedereen wat hij nodig heeft. Dus eigenlijk de ideale wereld alleen zie je ook precies waarom kapitalisme tot op zekere hoogte echt nodig is om vooruit te komen.
[ Voor 3% gewijzigd door joerdj op 03-08-2021 09:59 ]
Klopt, het geeft vooral aan dat ongereguleerd kapitalisme ertoe kan leiden dat er juist geen sprake meer is van een 'eerlijke' markt. Daarom zul je toch bepaalde kaders moeten hebben.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 08:57:
[...]
Dat is het doel van het spel ook niet, als je de regels goed leest is het een soort van protest tegen onbeperkt kapitalisme. Iets waar we hier in Nederland veel minder last van hebben dan bijvoorbeeld de VS.
Ik snap niet waarom je dat denkt. Als je op dit moment iets wil kopen van 60k, dan zal je op een gegeven moment als je 50k bezit bij een jaarwisseling, een heel klein beetje belasting moeten betalen. Dat is toch geen schande?Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:26:
[...]
Behalve dat het zorgt dat mensen geen incentive hebben om boven die belastingvrije voet te komen.
Startups maken lang niet altijd direct winst, dus dat voorbeeld is onrealistisch. Het is juist heel goed als je nadat een startup op eigen benen kan staat, doorgaat naar de volgende.Dus waarom zou je investeren in een bedrijf als je alleen risico loopt, gaat het bedrijf goed lopen gaat jou vermogen omhoog en mag je de winst toch weer inleveren.
Kan je dus veel beter nog een paar keer extra op vakantie gaan in plaats van een startup steunen.
Een dergelijk belastingsysteem zal per direct ook impact hebben op de woningprijzen, dat is het mooieHeel veel vermogen van mensen zit in huizen waar ze weinig invloed op hebben want de prijzen worden door de markt bepaalt. Dus leuk dan heb je 500k aan huis mag je even 50k per jaar aftikken met je 40k inkomen per jaar. Eh hoe wilde je dat doen? Een groot deel van de mensen die een huis in amsterdam heeft is milionair op paper vanwegen de huizenprijzen.
Ach ja, jongeren die hard werken, goed verdienen maar niet hun eigen onderdak kennen, die worden niet hard geraakt heEn het maakt het speelveld niet eerlijker, er zijn veel meer factoren die meetellen waar je in sommige gevallen invloed op hebt en in andere gevallen niet dat het hooguit een groep mensen die wel wat hebben gespaard nu hard raakt.
Dat snap ik, maar dat is natuurlijk een zeer extreme overdrijving van het gevolg van een klein beetje extra vermogensbelasting wat je compenseert met lagere inkomensbelasting.Cuba kent geen eigen bezit, of bijna niet. Communistisch land. Daar is alles heel eerlijk verdeelt, heb je geen verschillen tussen arm en rijk en krijgt iedereen wat hij nodig heeft. Dus eigenlijk de ideale wereld alleen zie je ook precies waarom kapitalisme tot op zekere hoogte echt nodig is om vooruit te komen.
Niet helemaal waar, puur kapitalisme gaat het ook naar een evenwicht alleen komt er wel een soort van 2deling waar je een groep super rijke mensen hebt en een groep met veel minder geld. Maar de huizenmarkt is geen normale markt in dat opzicht. Niet alleen omdat het heel lastig vergelijken is, niet alleen de technische kenmerken tellen mee, ook de locatie (buurt, voorzieningen, locatie in nederland ) maar ook de staat van het huis ( onderhoud, indeling, smaak ) tellen mee. Dat maakt dat hetzelfde huis (technisch) soms wel 3x zo duur kan zijn. Maar eigenlijk heb je ook nooit 2x hetzelfde huis.Rubbergrover1 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:59:
[...]
Klopt, het geeft vooral aan dat ongereguleerd kapitalisme ertoe kan leiden dat er juist geen sprake meer is van een 'eerlijke' markt. Daarom zul je toch bepaalde kaders moeten hebben.
Het vervelende is wel dat de beperkingen (tegen met name monopolisme) die er worden opgelegd maar een klein deel van de nadelen van het kapitalisme wegneemt. Een van de grote problemen bij puur kapitalisme is namelijk dat voor veel zaken de prijs die de het meeste oplevert zodanig ligt, dat het voor een behoorlijk deel van de mensen te duur is. Voor zaken waarvan je als overheid/samenleving vindt dat die voor iedereen bereikbaar zouden moeten zijn, zul je dus bepaalde regulering moeten toepassen om het ook voor iedereen bereikbaar te houden/maken. En aan die regulering schort het vaak, of die regulering wil men juist steeds verder beperken (zie de populariteit van het neoliberalisme). Terwijl er juist signalen zijn dat dit er vooral toe leidt dat er steeds meer mensen zijn voor wie de zaken die voor iedereen bereikbaar zouden moeten zijn niet meer te betalen zijn.
NietCornermanNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 09:29:
@Richh En hoe schiet sparen momenteel op dan ? Voor het specifieke huizenmarkt probleem ? En het verhogen van belasting op vermogens (waar ik niet op tegen ben overigens. Maar dan wel een echt progressief stelsel) , de prijzen van de woningen worden er echt geen cent minder door. (niet door alleen belastingen te verhogen)
Ook op individueel gebied is sparen een gepasseerd station (in de huidige markt omstandigheden)
Daarom: lagere inkomstenbelasting zodat er wat over blijft om van te sparen. Dat je aan het einde van het jaar niet-uitgegeven geld voor een heel klein stukje moet inleveren, lijkt me eigenlijk geen probleem.Je spaart , als je spaart voor de kosten van de aanschaf van een huis, plus ook het deel dat men niet gefinancierd krijgt , tegen de klippen op. Het doet niets aan de opbouw van een vermogen, deels wordt het al door de inflatie opgegeten en voor de woning aanschaf zijn de stijgingen zodanig dat je dat alleen kan oplossen door meer inkomen te genereren en dus meer leencapaciteit.
Vermogens opbouw via sparen is in de huidige markt niet meer mogelijk, zelfs als appeltje voor de dorst is het na een bepaald noodpotje discutabel en moet je naar andere vormen van beleggen (ja sparen is ook een vorm van beleggen)
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 10:15 ]
En dan heeft iedereen met een eigen woning een probleem. Handig als je huurt maar aangezien het grote deel van de nederlanders een koopwoning heeft benadeelt dit dus een heel groot deel van de nederlanders.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Niet![]()
Als je er geen belasting op durft te heffen is het een kwestie van tijd tot de economie zich zo vormt dat spaargeld op andere manieren nutteloos wordt, dat zie je nu wel
Tuurlijk worden woningen wel goedkoper als blijkt dat een dure woning bezitten ook ieder jaar belasting gaat kosten. Dat zullen sommige mensen er uiteindelijk soms niet voor over hebben, en dan dalen de prijzen.
Even een paar punten uit je post waarom het idee van jou en oneerlijk is én niet werkt.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:08:
Een dergelijk belastingsysteem zal per direct ook impact hebben op de woningprijzen, dat is het mooie
Impopulaire mening incoming: als je een modaal inkomen verdient is het toch ook best raar dat je in een woning van een half miljoen mag wonen, terwijl iemand met het dubbele inkomen amper een woning van de helft mag wonen? Niet dat ik vind dat dat gelijk zou moeten zijn, maar het wordt nu wel heel erg krom.
Dat ligt eraan hoe zwaar je de belasting maakt, progressief of niet, en hoeverre je de inkomensbelasting compenseert ervoor. En al helemaal als je een belastingvrije voet op NHG zet.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:21:
[...]
En dan heeft iedereen met een eigen woning een probleem. Handig als je huurt maar aangezien het grote deel van de nederlanders een koopwoning heeft benadeelt dit dus een heel groot deel van de nederlanders.
Dat idee is al veelvuldig besproken enkele pagina's geleden. Kortom:Waarom verplichten we de woningcooperaties niet gewoon hun woningen te verkopen dan komt er meer aanbod en dus lager prijzen. Veel makkelijker de huurders kunnen de woning dan kopen over verhuizen naar een andere huurwoning.
Wat denk je wat waarschijnlijker is: een overheid die belastingen verhoogt, of een overheid die haar grondwettelijke plicht om zich in te zetten voor voldoende woningen gaat uitvoeren?Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:22:
Ik zie dat we een probleem van een gebrek aan betaalbare woningen proberen op te lossen door het volledige belastingstelsel te hervormen en kapitaal meer te gaan belasten.
Denk dat het meer koopwoningen ook nog een discutabele oplossing is. Als je nu allemaal appartementen cq huizen bouwt voor 200k krijg je ook gelijk een grotere groep die kan kopen en opeens de koopmarkt bestormt.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:27:
Het zijn allemaal communicerende vaten, meer koopwoningen lost de koopwoningprijzen wellicht op, maar dan vergeet je even dat er ook sociale huurders zijn die de huur eigenlijk niet konden betalen zonder huurtoeslag.
De WOZ is enkel een verdeelsleutel van gemeentelijke belastingen tussen jou en je buurman. Het is niet zo dat een dalende WOZ betekent dat je gemeentelijke belastingen ook dalen en/of vice versa. De gemeente zal de grondslag simpelweg aanpassen adhv de WOZ, onafhankelijk waar de WOZ-waardes heen gaan. Gemeentes raken op geen enkele manier per definitie in de knel als de WOZ daalt. Net als dat ze nu ook niet binnen lopen nu de WOZ stijgt.CrazyOne schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:25:
[...]
Even een paar punten uit je post waarom het idee van jou en oneerlijk is én niet werkt.
Dus dan dalen de huizenprijzen, de woz waardes, en de gemeentelijke inkomsten ook evenveel
Tja, hadden ze er maar op moeten bouwenom over de afschrijvingen die gemeentes moeten doen op grond nog even daargelaten
Iedere ontwikkelaar die er geld aan kan verdienen? Ruim de helft van de woningkosten zitten in de grond, dat is een hoger percentage dan ooit tevoren. Dat percentage kan prima omlaag. En misschien moeten de gemeentelijke belastingen dan wel verder omhoog? Het is immers ook raar dat je je vaste lasten moet betalen van gronduitgifte, wat eindig is.En het lost nog eens niks op, creëert zelfs extra problemen, want welke ontwikkelaar zou in zo'n markt een huis willen bouwen? Als de waarde van nu gehalveerd zou worden wordt er geld op elke woning die nieuw wordt gebouwd toegelegd.
Dat is een risico, wat je gelukkig met wetgeving wel prima kan tackelen.Gemeentes zullen hun (te dure) grond niet vrijgeven in de hoop dat de markt weer gaat stijgen en de (te dure) grond toch nog weer waard wordt voor wat het in de boeken staat.
Tja, impopulaire mening zei ik al.Tweede punt, met je modale inkomen heb je 10 jaar geleden een leuk huisje voor 250k weten te kopen, die is nu opeens 450k of zelfs 500k waard. En dan wil je als een Stalin gaan lopen roepen dat het huisje waar je nu in woont en de afgelopen 10 jaar naar je smaak hebt aangepast niet voor jou is, want te duur?
Daar zouden we dan ook wat aan moeten doen, maar dat is een andere discussie.Dat deze mensen ZZPer zijn en netto erg weinig toevoegen aan Nederland doet er dan niet toe...
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 10:41 ]
Even ter herinnering: de gemiddelde woning van 195 m2 wordt voor 180k gebouwd. Je doet nu net alsof het een probleem is dat mensen een huis kunnen bezitten, i.p.v. andersom.joerdj schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:32:
[...]
Denk dat het meer koopwoningen ook nog een discutabele oplossing is. Als je nu allemaal appartementen cq huizen bouwt voor 200k krijg je ook gelijk een grotere groep die kan kopen en opeens de koopmarkt bestormt.
Uiteindelijk is er een onbeperkte vraag en een beperkt aanbod.
[ Voor 13% gewijzigd door RemcoDelft op 03-08-2021 10:37 ]
Belastingen verhogen / hervormen heeft een véél grotere impact dan alleen op de huizenmarkt.RemcoDelft schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:32:
[...]
Wat denk je wat waarschijnlijker is: een overheid die belastingen verhoogt, of een overheid die haar grondwettelijke plicht om zich in te zetten voor voldoende woningen gaat uitvoeren?
Het eerste heb ik al heel veel keer zien gebeuren, het laatste nog nooit.
Sowieso lijkt Rutte het wel prima te vinden om tot de volgende verkiezingen demissionair te blijven, en wellicht daarna ook nog een paar jaar
Grond is uiteindelijk beperkt, dus je kan maar een x aantal woonruimtes bouwen ( immers de grond is een keer op) maar het aantal mensen in je bevolking die opzoek zijn naar woonruimtes kan oneindig groeien dus er is in zekere zin een onbeperkte vraag met een beperkt aanbod.RemcoDelft schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:35:
[...]
Even ter herinnering: de gemiddelde woning van 195 m2 wordt voor 180k gebouwd. Je doet nu net alsof het een probleem is dat mensen een huis kunnen bezitten, i.p.v. andersom.
De vraag is echt niet onbeperkt, als de overheid iets aan grensbewaking doet tenminste.
Kijk voor de gein eens op Streetview in Oost Polen. Verbazend dat een van de armste EU-landen aanzienlijk grotere vrijstaande woningen heeft dan wij.
[ Voor 9% gewijzigd door joerdj op 03-08-2021 10:47 ]
Lijkt me overigens een prima idee, maar hóé dan?Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:22:
Ik denk dat het veel beter is om ons op het probleem zelf te richten
Eens daarmee, doordacht is het zeker niet, daar zal je dan allemaal wat op moeten verzinnen als je serieuze aanpassingen maakt in het belastingsysteem.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Belastingen verhogen / hervormen heeft een véél grotere impact dan alleen op de huizenmarkt.
Wat ik nu lees is: we moeten de huizenmarkt repareren door kapitaal meer te belasten. Kapitaal, waaronder de eigen woning als je die eronder schaart, extra belasten zal vermoedelijk inderdaad de stijging afremmen, of omdraaien naar een daling. Maar wat is het bredere effect? Waar gaat het kapitaal heen als het hier hoog belast is en 50km over de grens lager belast is? Wat verliezen we aan loonbelastinginkomsten / omzetbelasting als we een grote groep incentives geven om te emigreren? Wat doet dit met de positie van bedrijven voor buitenlandse werknemers? Wat doet dit met het vestigingsklimaat?
Kortom, dit is niet doordacht.
Dat is exact de groep die je aanpakt met een dergelijke maatregel, en volgens mij ook exact de groep waarvan beweging positief is voor zowel de economie als voor de woningmarkt.Wat doet dit met de groep mensen die een afbetaalde woning heeft, maar weinig inkomsten?
[ Voor 81% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 10:50 ]
Een eerlijke vergelijking is dit natuurlijk niet, omdat je inkomstenbelasting maar 1 keer betaalt, en vermogensbelasting elk jaar dat je dit vermogen nog bezit.Richh schreef op maandag 2 augustus 2021 @ 20:00:
Ah, het gehele plaatje?
Het probleem is júist veel breder dan onze woningmarkt. Je gaat dat dus juist niet oplossen door in de woningmarkt in te grijpen. Dat is symptoombestrijding.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:22:
Ik zie dat we een probleem van een gebrek aan betaalbare woningen proberen op te lossen door het volledige belastingstelsel te hervormen en kapitaal meer te gaan belasten.
Ik denk dat het veel beter is om ons op het probleem zelf te richten en niet met een shotgun hagel proberen af te vuren waarmee je dan ook de huizenmarkt raakt, maar daarmee ook allerlei neveneffecten bewerkstelligt.
Typische "race to the bottom"-zuidas-mentaliteit. Ben het meestal wel met je eens, maar we verschillen nu toch echt van mening.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Belastingen verhogen / hervormen heeft een véél grotere impact dan alleen op de huizenmarkt.
Wat ik nu lees is: we moeten de huizenmarkt repareren door kapitaal meer te belasten. Kapitaal, waaronder de eigen woning als je die eronder schaart, extra belasten zal vermoedelijk inderdaad de stijging afremmen, of omdraaien naar een daling. Maar wat is het bredere effect? Waar gaat het kapitaal heen als het hier hoog belast is en 50km over de grens lager belast is? Wat verliezen we aan loonbelastinginkomsten / omzetbelasting als we een grote groep incentives geven om te emigreren? Wat doet dit met de positie van bedrijven voor buitenlandse werknemers? Wat doet dit met het vestigingsklimaat? Wat doet dit met de groep mensen die een afbetaalde woning heeft, maar weinig inkomsten?
Kortom, dit is niet doordacht.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Ze worden niet gestraft? Ze moeten gewoon net zoveel belasting betalen als de jongeren die nog steeds een huis zouden willen kopen na aanpassing van dergelijke wetgeving. Belasting betalen is geen straf.CrazyOne schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:50:
@Richh
Ik vindt het juist erg kortzichtig om mensen die al 10 of 20 jaar geleden hun huisje hebben gekocht en al die tijd netjes hun hypotheek van hun modale inkomen hebben betaald te straffen voor iets waar ze niks aan KUNNEN doen. De huizenprijzen stijgen.
Dat is eigenlijk het directe gevolg van het doorzetten van het huidige beleid. Het wordt niet hardop gezegd, maar het is wel het gevolg.En ik zeg niet tegen de jongere "sorry je kan er niks mee". Misschien moet de jeugd ook iets andere eisen gaan stellen, net als de rest van de wereld.
Huh? Er mag juist enorm veel veranderenDe wereld waarin we nu leven is niet meer de wereld van 20 jaar geleden. Alles evolueert, ook de huizenmarkt. Jouw idee is meer dat er niks mag veranderen tov 20 jaar geleden (gewoon een nummer gekozen, niet letterlijl nemen). De arbeidsmarkt is in die tussentijd ook flink veranderd (hoeveel zzpers waren er 20 jaar geleden) om over de rest van de wereld, de opgang van het internet en andere dingen nog maar te zwijgen.
De jeugd van nu ziet wat hun ouders hebben en willen dit ook, alleen de wereld is tov van toen ook flink veranderd, dat ziet men weer niet. Moet je aan een starter maar eens vertellen dat hij de komende 45 jaar bij dezelfde baas moet blijven, grofweg hetzelfde werk te doen. gaan ze in paniek modus. Men verwacht wel de voordelen van vroeger, maar niet de nadelen.
[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 11:07 ]
Als je genoeg huizen hebt krijg je vanzelf de situatie dat het een kopers markt word ipv een verkopers markt. Dus dan dalen de prijzen omdat mensen die willen verkopen lager gaan zitten dan de concurent. Aangezien mensen nu hun huis toch wel verkopen is er geen noodzaak om de prijs te verlagen.JanHenk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Waarom zouden die 1 miljoen extra huizen dan nu ineens wél helpen? Het kapitalisme is ziek, maar we gaan het oplossen met nog meer kapitalisme? Wellicht helpt het eventjes, maar daarna zitten we weer met exact hetzelfde probleem.
[ Voor 6% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 11:02 ]
Zeker, zo gaat dat. Vraag en aanbod.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Als je genoeg huizen hebt krijg je vanzelf de situatie dat het een kopers markt word ipv een verkopers markt. Dus dan dalen de prijzen omdat mensen die willen verkopen lager gaan zitten dan de concurent. Aangezien mensen nu hun huis toch wel verkopen is er geen noodzaak om de prijs te verlagen.
Zodra je de situatie hebt dat je per huis 2-3 serieuze kandidaten hebt ipv 100 doet dat heel veel met de prijs.
Maar dan kopen beleggers ze op, ja en wat dan? die laten de woning niet leeg staat als ze hem voor 100 euro per jaar minder wel kunnen verhuren. Beleggen doe je voor het rendement, dus als je de keuze hebt 500 euro minder of niets dan is die keuze snel dan maar 500 euro minder. Zeker als je ziet dat er heel veel te huur zijn. Dan wil jij niet de persoon zijn die een leegstaand huis heeft.
Schaarste werkt gewoon bepaald gedrag in de hand. Dat zie je ook op andere vlakken, net zoals overvloed het tegenovergestelde veroorzaakt. In de winter kost hetzelfde bakje aardbeien 4x zo veel als in de zomer. Want tja overvloed vs schaarste. Dat werkt bij huizen ook zo alleen wat langzamer en voor een iets andere prijs.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Er zijn veel verschillende oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld staat-gereguleerde (nieuw)bouw met maximum prijzen, alleen toegankelijk voor inkomensgroep tot x inkomen per jaar.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:39:
[...]
Lijkt me overigens een prima idee, maar hóé dan?
Ik vind het onaanvaardbaar dat we een groep mensen die hun hele leven vanaf misschien wel 40-50 jaar geleden heeft ingericht nu hun huis 'afpakken'. Want feitelijk gezien is dat wat je doet voor mensen met een laag inkomen door hun afbetaalde woningen als kapitaal te belasten. Eigenlijk zeg je: pech voor je, ga jij maar ergens anders wonen'.Dat is exact de groep die je aanpakt met een dergelijke maatregel, en volgens mij ook exact de groep waarvan beweging positief is voor zowel de economie als voor de woningmarkt.
Article 1. Protection of property
Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.
The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties.
En wie zijn de dupe , juist de huizenbezitter met een (klein) inkomen, weinig liquide vermogen en een (zo goed als) afgelost huis, en helemaal mooi als je tegen de pensioen leeftijd zit of met pensioen bent. Je kan nergens anders heen , geen alternatief dat goedkoper is en je wordt langzaam uit je eigen woning geprijsd.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:12:
[...]
Niet![]()
Als je er geen belasting op durft te heffen is het een kwestie van tijd tot de economie zich zo vormt dat spaargeld op andere manieren nutteloos wordt, dat zie je nu wel
Tuurlijk worden woningen wel goedkoper als blijkt dat een dure woning bezitten ook ieder jaar belasting gaat kosten. Dat zullen sommige mensen er uiteindelijk soms niet voor over hebben, en dan dalen de prijzen.
[...]
Daarom: lagere inkomstenbelasting zodat er wat over blijft om van te sparen. Dat je aan het einde van het jaar niet-uitgegeven geld voor een heel klein stukje moet inleveren, lijkt me eigenlijk geen probleem.
Dat is alsnog een veel te lage resolutie oplossing. De huizen moeten wel gebouwd worden op een plek waar men wilt wonen. Daarnaast zal het ,zoals hierboven, alleen tijdelijk werken. De immigratie, steeds kleinere huishoudens ( van gemiddeld 4 per huishouden volgens mij in de jaren 70/80 naar 2.1 ergens in 2020 ergo: dubbel zoveel woonruimtes nodig) er voor zorgen de het "overschot" aan huizen snel ingelopen zal worden en je weer terug bij af bent.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Als je genoeg huizen hebt krijg je vanzelf de situatie dat het een kopers markt word ipv een verkopers markt. Dus dan dalen de prijzen omdat mensen die willen verkopen lager gaan zitten dan de concurent. Aangezien mensen nu hun huis toch wel verkopen is er geen noodzaak om de prijs te verlagen.
Zodra je de situatie hebt dat je per huis 2-3 serieuze kandidaten hebt ipv 100 doet dat heel veel met de prijs.
Maar dan kopen beleggers ze op, ja en wat dan? die laten de woning niet leeg staat als ze hem voor 100 euro per jaar minder wel kunnen verhuren. Beleggen doe je voor het rendement, dus als je de keuze hebt 500 euro minder of niets dan is die keuze snel dan maar 500 euro minder. Zeker als je ziet dat er heel veel te huur zijn. Dan wil jij niet de persoon zijn die een leegstaand huis heeft.
Schaarste werkt gewoon bepaald gedrag in de hand. Dat zie je ook op andere vlakken, net zoals overvloed het tegenovergestelde veroorzaakt. In de winter kost hetzelfde bakje aardbeien 4x zo veel als in de zomer. Want tja overvloed vs schaarste. Dat werkt bij huizen ook zo alleen wat langzamer en voor een iets andere prijs.
[ Voor 8% gewijzigd door joerdj op 03-08-2021 11:16 ]
CrazyOne schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:08:
@Richh
Maar die tonnen overwaarde moeten eerst ten gelde worden gemaakt voordat ze kunnen worden belast. Volgens jouw voorstel moet iemand die 40 jaar modaal heeft gewerkt, netjes zijn huis heeft afbetaald en een klein pensioen met aow heeft flink belasting betalen, want een flink aantal starters heeft wel een half miljoen voor hun woning over.
Dat is inderdaad een van de gevolgen, ja.CornermanNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:13:
En wie zijn de dupe , juist de huizenbezitter met een (klein) inkomen, weinig liquide vermogen en een (zo goed als) afgelost huis, en helemaal mooi als je tegen de pensioen leeftijd zit of met pensioen bent. Je kan nergens anders heen , geen alternatief dat goedkoper is en je wordt langzaam uit je eigen woning geprijsd.
Ik heb het hier over de netto hypotheeklast, niet over rentes die je ook gedeeltelijk met HRA weer terug krijgt.De meeste van deze mensen hebben ook een hypotheeklast van meer 10% meegemaakt terwijl de huren nauwelijks stegen.
Hoezo profiteren die? Die moeten langzamerhand heel veel belasting gaan betalen.Wie profiteert? De rijkere burgers (en investeringsfondsen) met veel liquide vermogen en leencapaciteit. Die stoppen de eigen woning vol met (aflossingsvrije schuld) en gaan met dat geld andere beleggingen kopen.
Hogere jaarlijkse kosten voor het bewonen van een huis zullen uiteindelijk wel effect hebben op de prijsvorming.En het doet niets aan de prijsvorming , het dwingt alleen steeds meer mensen tot huren.
[ Voor 29% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 11:22 ]
Lijken mij prima plannenRequiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:11:
[...]
Er zijn veel verschillende oplossingen denkbaar. Bijvoorbeeld staat-gereguleerde (nieuw)bouw met maximum prijzen, alleen toegankelijk voor inkomensgroep tot x inkomen per jaar.
Hervorming huurmarkt, meer bouwen om tekort woningen te beperken, belasting op gerealiseerde overwaarde. De woningprijzen hoeven niet te dalen, de stijging moet afvlakken onder de reguliere inflatie zodat woningen op termijn betaalbaarder worden.
Tja, als we het niet doen, zeg je tegen iedereen die nu een prima inkomen heeft, pech voor je, ga maar helemaal nergens wonen. Met als enige verschil dat dat niet hardop wordt uitgesproken.Ik vind het onaanvaardbaar dat we een groep mensen die hun hele leven vanaf misschien wel 40-50 jaar geleden heeft ingericht nu hun huis 'afpakken'. Want feitelijk gezien is dat wat je doet voor mensen met een laag inkomen door hun afbetaalde woningen als kapitaal te belasten. Eigenlijk zeg je: pech voor je, ga jij maar ergens anders wonen'.
Zolang je mensen geen alternatief bied zal je de files blijven houden. Overigens de files zijn nu een stuk minder aangezien er een alternatief is gekomen voor veel mensen namelijk thuiswerken.JanHenk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:08:
[...]
Zeker, zo gaat dat. Vraag en aanbod.
Maar het is een tijdelijke oplossing.
Want na een tijdje gaan mensen inzien; hey, daar kun je best goedkoop wonen én nog steeds veel geld verdienen. Dat wakkert de trek naar de stand (of nog breder, immigratie) weer aan. En na een tijdje is de boel wéér oververhit.
Het vele asfalt helpt ook goed tegen de files, hè? Die zijn helemaal weg inmiddels
Kloptdanslo schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:19:
[...]
En ook meteen een reden dat het nooit gaat gebeuren.
Dat staat dus haaks op het beleid van de oudere zo lang mogelijk in de eigen woning houden , het verkopen en of niet vernieuwen van ouderenzorg in de vorm van aanleun woningen en verzorgingshuizen. En waar staan die ‘betaalbare’ voor oudere geschikte huurwoningen dan ? De dik 30 jaar afbraak op het gebied van mobiliteit in wonen (voor jongeren zowel als ouderen) heeft tot gevolg dat mensen blijven wonen in de eigen woning en geld uitgeven aan inkopen van zorg , want dat was goedkoper.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:15:
[...]
Dat is inderdaad een van de gevolgen, ja.
Wellicht zal diegene zijn huis wel verkopen voor een half miljoen, een betaalbare huurwoning kunnen betrekken die hij van de AOW ongeveer kan betalen, en dan al dat geld uitgeven in onze economie aan mooie spullen.
En zo raar is het toch niet dat een alleenstaande oudere in een gelijkvloers appartement woont, en het jonge gezin in de gezinswoning? Of moet de alleenstaande oudere koste wat het kost in de ruime gezinswoning blijven wonen (gratis trapliften installeren overal) en moet het jonge gezin hun kinderen opvoeden in het mini-appartement?
[...]
Ik heb het hier over de netto hypotheeklast, niet over rentes die je ook gedeeltelijk met HRA weer terug krijgt.
Nauwelijks stijgen is altijd nog minder gunstig dan helemaal niet stijgen, zoals een hypotheek doet
Dan moeten we misschien een nieuw topic beginnen...JanHenk schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:48:
[...]
Het probleem is júist veel breder dan onze woningmarkt. Je gaat dat dus juist niet oplossen door in de woningmarkt in te grijpen. Dat is symptoombestrijding.
Dat het dus in bijna alle OESO landen speelt laat zien dat de lokale woningmarkt niet het enige probleem is. De verschillen in de landen qua groei (NL zit 'maar in de middenmoot!') laat zien dat de lokale woningmarkt wel een impact heeft op de prijsstijging (anders zou het immers overal hetzelfde zijn).Dat blijkt ook wel aan het feit (door nota bene jou ook vaak aangehaald) dat we in NL niet de enige zijn met het probleem. In andere landen stijgen de huizenprijzen nog veel sterker, zelfs.
Waar zou het dan aan liggen? Onze lokale woningmarkt?
Je corpulente tante heeft de afgelopen 1,5 jaar gratis taartjes gehad, had heel veel geld over dat ze niet kon uitgeven aan vakanties waar ze nog meer taartjes van kocht en het schoonheidsideaal is veranderd van mager naar corpulent.Even een analogie, want het doet me denken aan mijn corpulente tante. Ze had ontzettend last van haar knieën en enkels. In plaats van dat ze ongeveer 50 kilo afvalt, loopt ze dokter na dokter af, operatie na operatie. Heel even leek het te helpen, maar na een tijdje was ze weer terug bij af..
Waar zeg ik dat dit dé oplossing is?Waarom zouden die 1 miljoen extra huizen dan nu ineens wél helpen? Het kapitalisme is ziek, maar we gaan het oplossen met nog meer kapitalisme? Wellicht helpt het eventjes, maar daarna zitten we weer met exact hetzelfde probleem.
Een race to the bottom is het verlagen van de effectieve belastingdruk om zo meer economische activiteiten naar jouw jurisdictie te trekken.Typische "race to the bottom"-zuidas-mentaliteit. Ben het meestal wel met je eens, maar we verschillen nu toch echt van mening.
offtopic:
PS: je moet dus inderdaad samen optrekken, want kapitaal zoekt de weg van de minste weerstand (dat is wat je wilt zeggen). De eerste stap is genomen, nu de G7 een minimum VPB-tarief heeft afgesproken.
Maar in een gewone kapitalistische markt dalen die prijzen niet tot het niveau waarop alles verkocht wordt, maar tot het niveau waarop er maximale (of voldoende) winst wordt gemaakt. Als er geen/te weinig winst kan worden gemaakt, dan zal de verkoper niet (willen) verkopen.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:01:
[...]
Als je genoeg huizen hebt krijg je vanzelf de situatie dat het een kopers markt word ipv een verkopers markt. Dus dan dalen de prijzen omdat mensen die willen verkopen lager gaan zitten dan de concurent.
Dat zelfde bakje aardbeien is ook in de zomer voor iemand met een minimuminkomen nog niet goed betaalbaar. Die zal dan eerder appels (of snoep) kopen. Het is in het geval van aardbeien dus ook niet erg dat ze voor een deel van de mensen te duur zijn, omdat er ook alternatieven zijn. Dus worden die aardbeien doorgedraaid of gaan ze in de jam om de prijs in de winkel lekker hoog te houden.Schaarste werkt gewoon bepaald gedrag in de hand. Dat zie je ook op andere vlakken, net zoals overvloed het tegenovergestelde veroorzaakt. In de winter kost hetzelfde bakje aardbeien 4x zo veel als in de zomer. Want tja overvloed vs schaarste. Dat werkt bij huizen ook zo alleen wat langzamer en voor een iets andere prijs.
Ik denk dat we nu tegen iedereen die een prima inkomen moeten zeggen: we gaan het voor je regelen (zie maatregelen hierboven).Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:19:
[...]
Tja, als we het niet doen, zeg je tegen iedereen die nu een prima inkomen heeft, pech voor je, ga maar helemaal nergens wonen. Met als enige verschil dat dat niet hardop wordt uitgesproken.
Hierover verschilen we denk ik simpelweg van mening.
Ietsje pietsje meer belasting heffen vind ik overigens wel een heeeel ander verhaal dan onteigening.
Gewenning zorgt voor stijging van de vraag. Een student vindt het misschien prima om op kamers te wonen. Maar een eigen studio, zou dat niet beter zijn? Of misschien een eigen appartement?RemcoDelft schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:35:
De vraag is echt niet onbeperkt, als de overheid iets aan grensbewaking doet tenminste.
Klopt, maar laat ik dan ook nooit hebben gesteld dat dit een uitvoerbaar plan zou zijnCornermanNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:26:
[...]
Dat staat dus haaks op het beleid van de oudere zo lang mogelijk in de eigen woning houden , het verkopen en of niet vernieuwen van ouderenzorg in de vorm van aanleun woningen en verzorgingshuizen. En waar staan die ‘betaalbare’ voor oudere geschikte huurwoningen dan ? De dik 30 jaar afbraak op het gebied van mobiliteit in wonen (voor jongeren zowel als ouderen) heeft tot gevolg dat mensen blijven wonen in de eigen woning en geld uitgeven aan inkopen van zorg , want dat was goedkoper.
Ik denk dat HRA en daarmee de kosten van een hypotheek wel degelijk een kleine impact zal hebben op de woningprijzen.Overigens is afschaffing van HRA wel een goed idee. Maar ook hier weer , gaat niets doen aan de prijzen. Zolang er niet op breed gebied , wonen , werken , zorg enzovoort niet een minder marktgerichte focus komt en we echt problemen gaan oplossen voor de langere termijn.
Tot die tijd gaan de prijzen gewoon omhoog , er is over lange termijn geen goedkoper alternatief dan kopen.
Zoals Ollongren al jaren zegt dat we de nieuwbouwtargets gaan halen? Niemand heeft daar vertrouwen in.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:28:
[...]
Ik denk dat we nu tegen iedereen die een prima inkomen moeten zeggen: we gaan het voor je regelen (zie maatregelen hierboven).
Oh, dat is niet de bedoeling. Laat ik verduidelijken dat ik dat zeker niet vind (zo is deze discussie ook niet gestart).Je presenteert nu de verhoging van belasting op EW als enige mogelijke maatregel - er zijn meer opties. Een allerlaatste optie is de 'indirecte onteigening' door afgeloste woningen te belasten.
Klopt dan stijgt de vraag naar luxe en dat is geen probleem. Hij heeft een dak boven zijn hoofd als hij meer wilt en dat het geld kost is geen issue. Een student zal dit waarschijnlijk toch niet snel kunnen betalen.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:32:
[...]
Gewenning zorgt voor stijging van de vraag. Een student vindt het misschien prima om op kamers te wonen. Maar een eigen studio, zou dat niet beter zijn? Of misschien een eigen appartement?
Restschuld komt nooit voor? Denk dat de mensen die hun huis in 2008-2013 moesten verkopen daar wel degelijk anders overdenken....Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:44:
[...]
We hebben geen belastingregels die restschuld regelen omdat dit nooit voor komt.
Inderdaad, mijn punt precies. Huizen worden soms wel degelijk onder de aankoop prijs verkocht en dus ook soms met verlies. Als dat niet zou voorkomen hadden we de regels daarvoor niet.joerdj schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:54:
[...]
Restschuld komt nooit voor? Denk dat de mensen die hun huis in 2008-2013 moesten verkopen daar wel degelijk anders overdenken....
[ Voor 19% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 11:57 ]
Ahaaaaa, ja ironie is lastig te vinden door mijn computerschermShadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:56:
[...]
Inderdaad, mijn punt precies. Huizen worden soms wel degelijk onder de aankoop prijs verkocht en dus ook soms met verlies. Als dat niet zou voorkomen hadden we de regels daarvoor niet.
Ik bedoelde dat enigszins ironisch, want die regels zijn er wel degelijk.
Maar als je naar de huidige markt kijkt lijkt dat natuurlijk wel heel vreemd, onder de vraagprijs verkopen en ook nog met verlies.
Alle belasting is natuurlijk indirecte onteigening. Drogargument. Belasting betalen is bijdragen aan de publieke middelen om dijken, wegen, politie, brandweer en zorg te betalen. En dat moet je enigszins gelijkmatig verdelen over de mensen inkomsten genieten door loon uit arbeid of vermogensrendement.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:28:
[...]
Ik denk dat we nu tegen iedereen die een prima inkomen moeten zeggen: we gaan het voor je regelen (zie maatregelen hierboven).
Je presenteert nu de verhoging van belasting op EW als enige mogelijke maatregel - er zijn meer opties. Een allerlaatste optie is de 'indirecte onteigening' door afgeloste woningen te belasten.
Dat komt dus pas aan het einde en niet aan het begin. Als je begint met deze maatregel als oplossing kom je het wetgevingssysteem niet eens door.
Als eigenaar van een woning betaal je ook nog best wat belastingen, aangezien dit ook nog over een fictief bedrag is. En je betaalt als je veel vermogen hebt ook gewoon belasting over het fictieve rendement van dit vermogen. Dus het is niet zo dat mensen met een eigen woning geen belasting betalen.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:02:
[...]
Alle belasting is natuurlijk indirecte onteigening. Drogargument. Belasting betalen is bijdragen aan de publieke middelen om dijken, wegen, politie, brandweer en zorg te betalen. En dat moet je enigszins gelijkmatig verdelen over de mensen inkomsten genieten door loon uit arbeid of vermogensrendement.
Ik vind er best wat voor te zeggen dat je niet eeuwig recht hebt om ergens te mogen blijven wonen, als je wel heel rijk bent in bezit, maar kennelijk geen mogelijkheid ziet om nog naar rato bij te betalen aan de publieke middelen.
Waar gaan we anders heen, wordt straks alle belasting alleen door jongeren betaald in veel te dure kleine (huur)woningen, zodat de ouderen in de grote (koop)woningen kunnen blijven wonen zonder nog bij te dragen aan de publieke middelen?
Ehm, heeft het een niet ook met het ander te maken...? Als die verhuurder 2-3% van de waarde aan onderhoudskosten heeft, zijn die huurprijzen dan wel zo hoog?Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Het is nu gewoon zo dat de huurprijzen buiten de sociale sector extreem zijn, vergeet niet dat een eigenaar ook onderhoudskosten heeft, ongeveer 2-3% per jaar van de waarde.
Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoeveel belasting iemand betaalt die geld in loondienst verdient en een vergelijkbaar huis huurt in de vrije sector (in dus navenante inkomsten hiervoor moet genereren) en een vergelijkbaar vermogen in spaargeld heeft. Die delta is huge. Dat gaat bij een gemiddeld koophuis gemakkelijk om honderden euro's per maand dat er meer belasting moet worden betaald, door iemand die feitelijk dezelfde levenstandaard heeft, maar gewoon net even wat later is geboren.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:10:
[...]
Als eigenaar van een woning betaal je ook nog best wat belastingen, aangezien dit ook nog over een fictief bedrag is. En je betaalt als je veel vermogen hebt ook gewoon belasting over het fictieve rendement van dit vermogen. Dus het is niet zo dat mensen met een eigen woning geen belasting betalen.
Het is nu gewoon zo dat de huurprijzen buiten de sociale sector extreem zijn, vergeet niet dat een eigenaar ook onderhoudskosten heeft, ongeveer 2-3% per jaar van de waarde. Dat is alleen gemiddeld zo, je hoeft niet elk jaar het dak te vervangen maar als het moet kost het ook ineens heel veel geld.
Ik heb best een aardig idee, aangezien ik weet wat een huurhuis in de vrije sector hier kost en ik weet ook wat die woningen op dit moment kosten. En met de huidige rentestanden maakt het niet heel veel uit, wat je aan HRA krijgt lever je weer deels in met EWF dus belastingtechnisch scheelt het niet veel.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:19:
[...]
Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoeveel belasting iemand betaalt die geld in loondienst verdiend en een vergelijkbaar huis huurt in de vrije sector (in dus navenante inkomsten hiervoor moet genereren) en een vergelijkbaar vermogen in spaargeld heeft. Die delta is huge. Dat gaat bij een gemiddeld koophuis gemakkelijk om honderden euro's per maand dat er meer belasting moet worden betaald, door iemand die feitelijk dezelfde levenstandaard heeft, maar gewoon net even wat later is geboren.
[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 13:35 ]
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
[...]
Ik heb best een aardig idee, aangezien ik weet wat een huurhuis in de vrije sector hier kost en ik weet ook wat die woningen op dit moment kosten. En met de huidige rentestanden maakt het niet heel veel uit, wat je aan HRA krijgt lever je weer deels in met EWF dus belastingtechnisch scheelt het niet veel.
Dat je meer kwijt bent omdat de verhuurder ook nog winst wil hebben ja dat scheelt wel wat per maand dat klopt. Als je dat samen pakt scheelt dat wel paar 100 euro.
DE gehele woningmarkt is niet overal zo verrot als in de randstad overigens.
[ Voor 7% gewijzigd door Biggg op 03-08-2021 13:39 ]
Als jij iets meer dan 100 euro per maand voor een huis van 300k veel vind dan is dat inderdaad veel.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:38:
[...]
offtopic:
Ok, je hebt dus geen enkel idee.. Ik kan wel een keer een sommetje voor je maken, maar heb ik nu even geen tijd voor.
Hier een sommetje. Uitgegaan van een huis gekocht voor 300k, met 150k overwaarde wat nu 1500/maand zou kosten in de verhuur.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:43:
[...]
Als jij iets meer dan 100 euro per maand voor een huis van 300k veel vind dan is dat inderdaad veel.
Dat is een kwestie van definitie.
[ Voor 26% gewijzigd door Biggg op 03-08-2021 15:58 ]
[ Voor 13% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 14:39 ]
Haha. De helft van de belastingen op een koopwoning worden uiteindelijk ook door een verhuurder betaald, en dus indirect door de huurder.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:10:
Als eigenaar van een woning betaal je ook nog best wat belastingen
Dat stelt niemand. Ik vind wel dat ze relatief weinig belasting betalen.Dus het is niet zo dat mensen met een eigen woning geen belasting betalen.
Kosten van de verhuurder zijn indirect kosten van de huurder.Het is nu gewoon zo dat de huurprijzen buiten de sociale sector extreem zijn, vergeet niet dat een eigenaar ook onderhoudskosten heeft, ongeveer 2-3% per jaar van de waarde. Dat is alleen gemiddeld zo, je hoeft niet elk jaar het dak te vervangen maar als het moet kost het ook ineens heel veel geld.
Niet als je er zelf woont. En als je verhuurd heb je geen HRA en betaal je gewoon vermogensbelasting over de woning. 4% bijtelling dus grofweg 1.4% van de waarde van de woning aan belasting.Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:39:
[...]
Haha. De helft van de belastingen op een koopwoning worden uiteindelijk ook door een verhuurder betaald, en dus indirect door de huurder.
[ Voor 9% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 14:42 ]
Je bedoelt "maak de vergelijking mank". Ik zei toch "Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoeveel belasting iemand betaalt die geld in loondienst verdient en een vergelijkbaar huis huurt in de vrije sector (in dus navenante inkomsten hiervoor moet genereren) en een vergelijkbaar vermogen in spaargeld heeft. Die delta is huge." Jij reageert dat het slechts 100eu/maand is. Ik geef je een som die aan het bovenstaande voldoet. En volgens ga je op allerlei zaken afdingen om richting je eigen gelijk te rekenen.. Dat is toch wel een beetje struisvogelgedrag.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:34:
Leuk en maak in dat plaatje het eigen vermogen even 0.
Want de eigenaar van de woning kan deze ook met een hypotheek betaald hebben.
Je gaat nu uit van iemand die huurt maar genoeg geld op zijn rekening heeft om een huis te kopen.
Waarom heeft iemand die huurt meer inkomsten nodig om te wonen?
Je vergelijkt nu iemand die 3k verdient per maand met iemand die 5k verdient per maand ja dan betaal je meer belasting. Logisch aangezien je ook bijna 2x zo veel aan inkomen hebt.
Dat heeft niets te maken met het hebben van een eigen huis maar puur met het hebben van hoger salaris.
Dus 2 dezelfde mensen, zelfde inkomen geen eigen vermogen want de huurder kan dit niet opbouwen door de hoge huur en de koper heeft een top hypotheek dus huis - hypotheek = 0.
Dan kom je een heel stuk dichter bij die 100 euro per maand verschil.
Laten we het gewoon simpel houden.
Huis 300k. hypotheek = 300k, rente 1.5% ewf = 0.6%
EWF 1800 bijtelling
HRA 4500 aftrek
netto aftrek 2700 , dus minder belastbaar inkomen.
42% belasting = 1890 euro per jaar belastingvoordeel.
157 euro per jaar verschil.
Precies, en dat betaalt de huurder weer aan de verhuurder. Hier zit óók een oorzaak waarom huren duurder is dan kopenShadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:42:
[...]
Niet als je er zelf woont. En als je verhuurd heb je geen HRA en betaal je gewoon vermogensbelasting over de woning. 4% bijtelling dus grofweg 1.4% van de waarde van de woning aan belasting.
EhmShadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:31:
De hypotheekrente is nu rond de 1.5% het EWF is 0.6% dus als je woning exact de waarde van je hypotheek heeft trek je maar 0.9% af waar je dan nog 42% van terugkrijgt. Dus iets van 0.45%
Op een huis van 300k dus 100 euro per maand.
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:42:
En als het allemaal zo goedkoop is voor een eigenaar, waarom dan niet gewoon een huis kopen.
[ Voor 28% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 15:05 ]
Ik denk dat je 1e Protocol EVRM niet gelezen hebt, ondanks mijn quote. Jammer, want het staat er letterlijk in.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 13:02:
[...]
Alle belasting is natuurlijk indirecte onteigening. Drogargument. Belasting betalen is bijdragen aan de publieke middelen om dijken, wegen, politie, brandweer en zorg te betalen. En dat moet je enigszins gelijkmatig verdelen over de mensen inkomsten genieten door loon uit arbeid of vermogensrendement.
Ik vind er best wat voor te zeggen dat je niet eeuwig recht hebt om ergens te mogen blijven wonen, als je wel heel rijk bent in bezit, maar kennelijk geen mogelijkheid ziet om nog naar rato bij te betalen aan de publieke middelen.
Waar gaan we anders heen, wordt straks alle belasting alleen door jongeren betaald in veel te dure kleine (huur)woningen, zodat de ouderen in de grote (koop)woningen kunnen blijven wonen zonder nog bij te dragen aan de publieke middelen?
De oude Box 3 heffing in 2013 en 2014 is getoetst aan 1e Protocol EVRM. Best gek he, dat een drogreden het haalt tot de Hoge Raad, ons hoogste rechtsorgaan in Nederland?Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law.
The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties.
Het belastingvoordeel is 150 euro per maand ( de 100euro klopt niet ).Richh schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:51:
[...]
Precies, en dat betaalt de huurder weer aan de verhuurder. Hier zit óók een oorzaak waarom huren duurder is dan kopen
[...]
Ehm
Het EWF is 0,5%.
Bij een woningwaarde van 300k is het EWF 1500 euro per jaar.
Zoals ik je post lees beschrijf je dit alsof je '100 euro per maand' moet betalen. Dat is niet waar. Het EWF tel je op bij je inkomen, waarna je uiteindelijk belasting over je inkomen moet betalen. Afhankelijk van je inkomen is dat dus erg weinig of iets meer, maar op een woning van 300k dat je zelf bewoont betaal je onmogelijk 100 euro per maand netto aan EWF.
Of bedoel je dat je zo'n 100 euro per maand terugkrijgt door de hypotheekrenteaftrek? Dat klopt wel. Dat dat best scheef is, is wel duidelijk denk ik.
Hoezo maak de vergelijking mank? Jij stelt dat mensen 150k spaargeld hebben ik stel dat beide mensen 0 eigen vermogen hebben. Dan heb je dezelfde vergelijking.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:47:
[...]
Je bedoelt "maak de vergelijking mank". Ik zei toch "Ik denk dat jij werkelijk geen idee hebt hoeveel belasting iemand betaalt die geld in loondienst verdient en een vergelijkbaar huis huurt in de vrije sector (in dus navenante inkomsten hiervoor moet genereren) en een vergelijkbaar vermogen in spaargeld heeft. Die delta is huge." Jij reageert dat het slechts 100eu/maand is. Ik geef je een som die aan het bovenstaande voldoet. En volgens ga je op allerlei zaken afdingen om richting je eigen gelijk te rekenen.. Dat is toch wel een beetje struisvogelgedrag.
[ Voor 10% gewijzigd door Get!em op 03-08-2021 14:58 ]
Ik denk dat dat laatste stukje een valse tegenstelling is. Denk dat heel veel jongeren graag een vast contract zouden willen, ze krijgen het alleen niet.CrazyOne schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 10:50:
@Richh
Ik vindt het juist erg kortzichtig om mensen die al 10 of 20 jaar geleden hun huisje hebben gekocht en al die tijd netjes hun hypotheek van hun modale inkomen hebben betaald te straffen voor iets waar ze niks aan KUNNEN doen. De huizenprijzen stijgen.
En ik zeg niet tegen de jongere "sorry je kan er niks mee". Misschien moet de jeugd ook iets andere eisen gaan stellen, net als de rest van de wereld. De wereld waarin we nu leven is niet meer de wereld van 20 jaar geleden. Alles evolueert, ook de huizenmarkt. Jouw idee is meer dat er niks mag veranderen tov 20 jaar geleden (gewoon een nummer gekozen, niet letterlijl nemen). De arbeidsmarkt is in die tussentijd ook flink veranderd (hoeveel zzpers waren er 20 jaar geleden) om over de rest van de wereld, de opgang van het internet en andere dingen nog maar te zwijgen.
De jeugd van nu ziet wat hun ouders hebben en willen dit ook, alleen de wereld is tov van toen ook flink veranderd, dat ziet men weer niet. Moet je aan een starter maar eens vertellen dat hij de komende 45 jaar bij dezelfde baas moet blijven, grofweg hetzelfde werk te doen. gaan ze in paniek modus. Men verwacht wel de voordelen van vroeger, maar niet de nadelen.
[ Voor 4% gewijzigd door GG85 op 05-08-2021 10:11 ]
Heeft niets met de belastingdienst te maken en alleen met de verhuurder in kwestie. Dat is niet overal zo, dat toevallig een groep verhuurder die regel hanteert maakt het nog geen belastingregel.Get!em schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:58:
Komt nog bij dat als je in de commerciële sector huurt a €1500, dat je sowieso bruto loon x4 moet hebben, dus >€6000.
Daarmee nog meer onderstrepend, dat je voor commerciële huur een hoger inkomen nodig hebt .
@Biggg heeft een prima plaatje geschetst, waarbij hij laat zien dat je een hoger inkomen nodig hebt om te kunnen huren + sparen, als je hetzelfde huis zou hebben als de koper en evenveel zou willen sparen (aflossen). Dat er dan navenant ook nog meer belasting uitkomt vanwege hoger inkomen, en omdat de koper ook nog eens aftrek heeft, lijkt logisch, maar verschil is groot ja.
Praktijk is dus, dat de commerciele huurder veel minder spaart (mits hij aan inkomenseis voldoet van verhuurder).
Ik ben dan ook voor een implementatie van box3 waar alleen het behaalde vermogensrendement wordt belast (met mogelijkheid om te middelen over de jaren heen).Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 14:55:
[...]
Ik denk dat je 1e Protocol EVRM niet gelezen hebt, ondanks mijn quote. Jammer, want het staat er letterlijk in.
[...]
De oude Box 3 heffing in 2013 en 2014 is getoetst aan 1e Protocol EVRM. Best gek he, dat een drogreden het haalt tot de Hoge Raad, ons hoogste rechtsorgaan in Nederland?. En dan nog gekker dat de HR niet afdoet met een 81 RO.
Sterker nog - de Box 3 heffing bleek in strijd met 1e Protocol EVRM aldus de Hoge Raad, maar er was geen sprake van een 'buitensporig zware last' voor de belastingplichtige, waardoor de HR het cassatieberoep ongegrond bepaalde.
https://uitspraken.rechts...nt?id=ECLI:NL:HR:2019:816
Het punt is en blijft dat er een spanningsveld tussen belastingen en 1e Protocol EVRM.Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:02:
[...]
Ik ben dan ook voor een implementatie van box3 waar alleen het behaalde vermogensrendement wordt belast (met mogelijkheid om te middelen over de jaren heen).
Echter, dan krijg je nog steeds de situatie dat mensen belasting moeten betalen over de toename van de waarde van hun pand, terwijl ze hier geen inkomsten voor hebben.
Die mensen hebben dan nog steeds wel mogelijkheden -> verhuizen naar een goedkoper huis, verhuizen naar een goedkopere regio, kamer in het huis verhuren etc.
De "pijn" van stijgende huizenprijzen wordt dan wel eerlijker verdeeld over de maatschappij/generaties. Nu raakt dat een gedeelte snoeihard en een ander gedeelte heeft nergens last van.
Maar wat ga je dan doen als de prijzen dalen? Krijgen die mensen dan belastinggeld bij? Het is regelmatig voor gekomen dat een huis gewoon 10-15% in waarde daalde. Op dat soort bedragen is dat ineens echt veel geld. Gaat de belastingdienst je dan ineens geld bijgeven?Biggg schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:02:
[...]
Ik ben dan ook voor een implementatie van box3 waar alleen het behaalde vermogensrendement wordt belast (met mogelijkheid om te middelen over de jaren heen).
Echter, dan krijg je nog steeds de situatie dat mensen belasting moeten betalen over de toename van de waarde van hun pand, terwijl ze hier geen inkomsten voor hebben.
Die mensen hebben dan nog steeds wel mogelijkheden -> verhuizen naar een goedkoper huis, verhuizen naar een goedkopere regio, kamer in het huis verhuren etc.
De "pijn" van stijgende huizenprijzen wordt dan wel eerlijker verdeeld over de maatschappij/generaties. Nu raakt dat een gedeelte snoeihard en een ander gedeelte heeft nergens last van.
Klopt maar dan moet je de rechtzaak tegen de staat wel winnen, en als er iets het afgelopen jaar wel duidelijk is geworden is dat mensenrechten optioneel zijn.Requiem19 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:08:
Het punt is en blijft dat er een spanningsveld tussen belastingen en 1e Protocol EVRM.
1e Protocol EVRM geldt voor alle Europeanen en is een grondrecht. Je kunt niet zomaar een random belasting opleggen als EU lidstaat - een fictief rendement dat niet haalbaar bleek is kennelijk niet in lijn met dit Europese grondrecht.
[ Voor 16% gewijzigd door Shadowhawk00 op 03-08-2021 15:14 ]
Prima ideeCrazyOne schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:06:
@Richh
Maar als we de eerdergenoemde impopulaire maatregel nou eens omdraaien? De leennormen weer veel harder aantrekken? Dus gewoon weer 5 keer je salaris max lenen, 2de inkomen voor 10% meetellen dan zullen de huizenprijzen ook weer rap dalen. Betekent wel natuurlijk dat die 2 starters die elk 40k verdienen slechts 220k kunnen lenen.
Die overwaarde verdampt vanzelf al als de woningprijzen dalen, maar verder eens hoor.Ook overwaarde op die manier aanpakken. Heel leuk dat men 100k overwaarde heeft, maar met je inkomen van 40k mag je nog steeds maar het max - je overwaarde lenen, dus slechts 100k.
Nouja, dat vind ik dan ook wel weer erg drastisch (er is niks mis met een aantal ZZP'ers in deze wereld) maar in de basis volledig mee eens.Oh, en ZZPers mogen al helemaal geen hypotheek meer krijgen, moeten ze maar gaan sparen van hun verdiensten. Kunnen ze dat niet, kunnen ze altijd weer in loondienst gaan waarbij er ook weer aow ed wordt afgedragen.
Jouw oplossing is minstens zo onuitvoerbaar. Niemand wil bewust de woningprijzen laten zakken, niemand wil starters pijn doen (althans, dat zeggen ze) en de generatie die ook nog eens geen studiefinanciering kreeg ben je dan wel extreem hard aan het naaien.Jouw oplossing is de huiseigenaar te belasten, mijn oplossing juist het tegenovergestelde. Neemt niet weg dat de huurmarkt dan ook flink op de schop moet natuurlijk.
Klopt, en ik begrijp hierboven dat het juridisch ook nog eens onhaalbaar zal zijnMaar beide oplossingen zullen het nooit worden, het is ongunstig voor de meeste babyboomers, en iedereen weet dat zij de meeste stemmen hebben bij verkiezingen.
[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 03-08-2021 15:19 ]
De 1e en 2e kamer zijn 'op de vingers getikt' door de HR in de Box 3 arresten. Daarnaast zal de Raad van State zich vermoedelijk ook met een dergelijke wet gaan bemoeien.Shadowhawk00 schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 15:09:
[...]
Klopt maar dan moet je de rechtzaak tegen de staat wel winnen, en als er iets het afgelopen jaar wel duidelijk is geworden is dat mensenrechten optioneel zijn.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq