Ja, relatiebreuken… Die herken ikGet!em schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:38:
Komt nog een categorie bij: groeiend aantal gescheiden gezinnen die gedwongen samen in 1 huis wonen.
Is meteen een categorie die ook de boel verergerd qua inwoner/woning verhouding. Waarvan De meest bezettende categorie: co-ouders met birds nesting: 3 woningen, 1 voor elk van de ouders, 1 voor de kinderen waar de ouders om de beurt in wonen. Wel de rijkere categorie, maar toch.
Hier in de wijk , van wat ik weet, al 2 huurwoningen met dat birdsnesting. En ook een aantal huurwoningen die om de week een week leeg staan…
Eerder dit jaar zijn wij gescheiden. Een verbouwd hoekhuis met oprit in een VINEX-wijk is niet op naam te krijgen, zelfs niet met een degelijk ambtenarensalaris. Zowel mijn ex als ik komen niet in de buurt. Dus is het huis wat in 2017 op mijn inkomen kon worden gekocht inmiddels al verkocht. Bijna verdubbeld (wel veel vernieuwd in die vier jaar).
Maar dan de zoektocht naar twee huizen: een voor mij (liefst koop) een voor mijn ex (die wil eerst een jaar huren en dan verder kijken). Ik heb mijn knopen geteld en heb snel gekeken wat ik aan huis kon kopen (na meenemen alimentatie etc.) en wat ik aan huur kwijt zou zijn. Het is een appartement in een groot flatgebouw geworden, gekocht. Toen ik het had, viel er een enorme last van mijn schouders: ik heb een huis en kan dus weer wat voor mezelf en mijn dochter (in co-ouderschap) gaan opbouwen.
In alle emoties van de breuk en de scheiding, heb ik op dit punt mijn hoofd koel weten te houden: het huis wat we hadden is niet aan te houden, dus neem snel het ‘verlies’. Een huis met tuin zou ik graag willen hebben, maar kwam er snel achter dat dat niet te doen was in Den Haag e.o. Verder van Den Haag (zelfs Zoetermeer of Pijnacker) zou ik te veel concessies vinden hebben i.v.m. school van onze dochter. Stelregel: 15 min. fietsen van school is ongeveer de max. Tja, dan zijn de mogelijkheden voor een tuin gewoon nul, gegeven de omstandigheden.
Ik heb twee weken georienteerd op de markt en huizen bekeken (februari / maart), met aankoopmakelaar. Die zei dat ik niet te snel moest beslissen. Ik betaalde fixed price, dus wat dat betreft adviseerde hij mij wel goed. Uiteindelijk heb ik hem opdracht gegeven een appartement wat ik had bezichtigd aan te kopen. Ik heb meer betaald dan de vraagprijs (275k, werd 291k). De elektra en het stucwerk laat ik nu vervangen, verder doe ik niet veel. Over een paar jaar zie ik weer verder: misschien heeft mijn ex een nieuwe relatie (minder alimentatie), misschien heb ik een nieuwe relatie (meer budget bij samenwonen)
Ik heb eigenlijk nog nooit zoveel stress gehad als in deze periode: relatiebreuk (k*t) en dan de vraag: waar ga ik wonen - en dat geldt voor mijn ex ook (maar is minder mijn probleem natuurlijk). Ik hoor ook verhalen van mensen die niet die flexibiliteit of een eigen woning hebben - of die niet nog onder een dak kunnen wonen. Tja, dan is het perspectief minder rooskleurig.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan