Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 269 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.982 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:56:
[...]

Uiteraard is die renteaftrek nog belangrijk. Maar over de hele looptijd gezien gaat het om een veel kleiner deel van de kosten dan je misschien zou denken. Het is namelijk niet zo dat je 30 jaar lang ieder jaar 1500 terug zult gaan krijgen.
Nee klopt, we betalen nu meer rente dan aflossing dus meer renteaftrek, maar je gaat steeds minder rente betalen en steeds meer aflossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:03
Grotbewoner schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 10:14:
TLDR: De ECB houdt zich niet meer bezig met prijsstabiliteit (het enige doel van een centrale bank, traditioneel) maar is volledig de politiek ingezogen. Om de zuiderlijke EMU-landen te redden worden, als neveneffect, de Nederlandse starters op het slachtaltaar gelegd. Lang leve de Europese integratie. Ik hoop dat het het waard is.

(...)
Dan even inzoomen op Nederland, hoe dit ons disproportioneel treft: [Afbeelding]
Interessant artikel. Ik vraag me af hoe dat geanalyseerd is. In Oost-Europa heb je door god verlaten dorpjes waar je inderdaad voor een appel en een ei een boerderij kunt overnemen. Maar het grootste deel van de bevolking woont toch echt met drie generaties samen in kleine flatjes in de steden. Wel zijn de huizen vaak particulier eigendom van de familie, en volledig afbetaald, dus de woonlasten zullen wellicht wel weer bescheiden zijn.

Voor Italianen, Grieken is het eigenlijk hetzelfde: de woning is familiebezit, en je hoopt vooral dat je kunt erven.

Bovendien is de Nederlandse regering perfect in staat om compenserende maatregelen te treffen om de 'starters' betere kansen te geven, ze doen het alleen niet omdat dit slecht valt bij de (in toenemende mate bejaarde) kiezer.

Ik zou als ECB geen traan laten om de Nederlandse starter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
perspectivebass schreef op vrijdag 9 juli 2021 @ 22:42:
[...]

Ja maar alleen kosten van wonen, niet van aankoop. Dus als de rente laag blijft is de inflatie ook maar beperkt.
Nee inderdaad, de aankoop niet begreep ik later.
RemcoDelft schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 09:06:
[...]

De inflatie van huizenprijzen op weg omhoog is genegeerd, en als huizenprijzen straks dalen kan de ECB dus met een hele lage inflatie rekenen zodat de geldkraan wijd open kan blijven staan. :X
je bedoelt dat bij neergaande trend in huizenprijzen, waarbij je naar de inflatie kijkt (als de aankoopprijs zou worden meegenomen - wat niet gebeurt als ik het goed begrijp), de totale inflatie van het 'inflatiemandje' lager uitpakt?

overigens hebben de banken alle belang bij dat de huizenprijzen hoog blijven of bijv. maar max. 10% corrigeren, gezien het uitstaande vermogen. volgens mij hebben ze een aardige vinger in de pap bij de politiek dus ik ben benieuwd jan modaal ooit nog een huis dan kan kopen gezien hypotheek nu 10x jaarinkomen is (ipv van 4-5 van de jaren '90). vraag me af of nieuwbouw betaalbaar zal worden aangeboden, want het piramide systeem moet natuurlijk wel aangevuld worden met starters die maximaal lenen en vast zitten.

of het wordt wachten op bijv. 2030 op een algehele reset waarbij je koophuis staatseigendom wordt en je het vervolgens mag huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83

TLDR: De ECB houdt zich niet meer bezig met prijsstabiliteit (het enige doel van een centrale bank, traditioneel) maar is volledig de politiek ingezogen. Om de zuiderlijke EMU-landen te redden worden, als neveneffect, de Nederlandse starters op het slachtaltaar gelegd. Lang leve de Europese integratie. Ik hoop dat het het waard is.

Dan even inzoomen op Nederland, hoe dit ons disproportioneel treft: [Afbeelding]
tot die tijd dat het wel mogelijk is als hoogopgeleide starter kan je beter in een sociale huurwoning zitten en zorgen dat je toeslagen binnenharkt. doe je mooi ervaring op en heb je minimale woonlasten.

[ Voor 29% gewijzigd door lama83 op 10-07-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
lama83 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 14:26:
[...]

Nee inderdaad, de aankoop niet begreep ik later.

[...]

je bedoelt dat bij neergaande trend in huizenprijzen, waarbij je naar de inflatie kijkt (als de aankoopprijs zou worden meegenomen - wat niet gebeurt als ik het goed begrijp), de totale inflatie van het 'inflatiemandje' lager uitpakt?

overigens hebben de banken alle belang bij dat de huizenprijzen hoog blijven of bijv. maar max. 10% corrigeren, gezien het uitstaande vermogen. volgens mij hebben ze een aardige vinger in de pap bij de politiek dus ik ben benieuwd jan modaal ooit nog een huis dan kan kopen gezien hypotheek nu 10x jaarinkomen is (ipv van 4-5 van de jaren '90). vraag me af of nieuwbouw betaalbaar zal worden aangeboden, want het piramide systeem moet natuurlijk wel aangevuld worden met starters die maximaal lenen en vast zitten.

of het wordt wachten op bijv. 2030 op een algehele reset waarbij je koophuis staatseigendom wordt en je het vervolgens mag huren.
Jou huis is jou huis.
De regering mag jou uitkopen, maar afpakken mag niet.
Dus geloof niet dat dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-09 08:35
Wat maakt het levensgrote probleem dat starters geen huis kunnen kopen?
Wat maakt huren geen optie?

Moet het zo normaal zijn om een huis te bezitten voor iedereen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MaStar schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 16:59:

Probleem is ook niet dat mensen niet kunnen kopen. Probleem is dat er nauwelijks huurwoningen zijn. En dat de huurwoningen die er wel zijn tegen veel te hoge huur worden aangeboden. Dát maakt huren geen optie.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 10-07-2021 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Nee... Maar "pech, verkeerde generatie, jij bouwt niet meer dan je netto salaris op in je woning elke maand" vind ik wel een vrij toxische situatie :X
offtopic:
En daarvoor zijn geen garanties - maar daar zitten we nu al zes/zeven jaar in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
ANdrode schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:22:
[...]

Nee... Maar "pech, verkeerde generatie, jij bouwt niet meer dan je netto salaris op in je woning elke maand" vind ik wel een vrij toxische situatie :X
Ik vind "jij bouwt meer dan je netto salaris op in je woning elke maand" een veel toxischer situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanAFCA
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 27-09-2023
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 17:44:
[...]

Ik vind "jij bouwt meer dan je netto salaris op in je woning elke maand" een veel toxischer situatie.
Not sure, maar ik denk dat hij bedoelt dat de volledige netto salaris naar de aflossing + rente gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
DylanAFCA schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 18:48:
[...]

Not sure, maar ik denk dat hij bedoelt dat de volledige netto salaris naar de aflossing + rente gaat.
Nee. Geloof dat ik het wat verkeerd opgeschreven heb.

Ik bedoelde dat het een echt verkeerde situatie is dat woningprijzen met het netto inkomen van mensen (en afgelopen jaar vaak zelfs netto inkomen) stijgen...

Netto woon quote... Tja in Nederland ook heel erg hoog. Het helpt niet dat er zoveel manieren zijn om vermogen af te zonderen voor belasting + dat inkomen zoveel meer belast wordt dan vermogen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

Ik stel voor dat je even het topic terugleest. Er staan namelijk voldoende voorbeelden van torenhoge huren of onmogelijke concurrentie op zowel de huur als koopmarkt. Moet je wel open voor staan natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 10-07-2021 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lama83

Tja, als 30+ starter wil je ook wel eens verder komen in je leven (boelhouwer noemt dat de 'wooncarriere'), anders kan je niet zo goed lopende band werk doen, in de sociale huur terechtkomen en huurtoeslag vangen. Bovendien, als je op de relatiemarkt nog wat succes wilt hebben, dan werkt 'alles voor elkaar: eigen huis....' blijkbaar goed (als ik de profielen van vrouwen in die leeftijdscategorie zie).

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 10-07-2021 19:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• lama83
Mark31 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 15:40:
[...]

Jou huis is jou huis.
De regering mag jou uitkopen, maar afpakken mag niet.
Dus geloof niet dat dat gebeurt.
tja, niks is zeker:

"De Nederlandse staat heeft zowel de mogelijkheid van confisqueren als nationaliseren. De minister van Financiën heeft op grond van de Noodwet Financieel Verkeer ( 25 mei 1978), artikel 26, de bevoegdheid om gouden munten, fijn goud, onbewerkt goud of halffabricaat te vorderen van ingezetenen van Nederland. Op grond van de Coördinatiewet Uitzonderingstoestanden (3 april 1996) en de hierin genoemde afroep van de noodtoestand kan deze noodwet in werking worden gesteld."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021

Ook de huizenmarkt wat betreft huren is een groot drama. Van tijdelijke huurcontracten (geen zekerheid kunnen opbouwen) tot aan hoge huren (geen geld kunnen sparen voor een koophuis) tot aan maffia achtige verhuurpraktijken (gebreken niet repareren, onterecht borg inhouden, oplichting door verhuur niet-bestaande woningen enz) tot aan wachtlijsten van 23 jaar voor sociale huur als je wilt wonen en leven op de plek waar je bent opgegroeid, je familie en vrienden wonen.

[ Voor 38% gewijzigd door CyberMania op 10-07-2021 20:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:37
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 12:48:
[...]

Interessant artikel. Ik vraag me af hoe dat geanalyseerd is. In Oost-Europa heb je door god verlaten dorpjes waar je inderdaad voor een appel en een ei een boerderij kunt overnemen. Maar het grootste deel van de bevolking woont toch echt met drie generaties samen in kleine flatjes in de steden. Wel zijn de huizen vaak particulier eigendom van de familie, en volledig afbetaald, dus de woonlasten zullen wellicht wel weer bescheiden zijn.

Voor Italianen, Grieken is het eigenlijk hetzelfde: de woning is familiebezit, en je hoopt vooral dat je kunt erven.

Bovendien is de Nederlandse regering perfect in staat om compenserende maatregelen te treffen om de 'starters' betere kansen te geven, ze doen het alleen niet omdat dit slecht valt bij de (in toenemende mate bejaarde) kiezer.

Ik zou als ECB geen traan laten om de Nederlandse starter.
Ik zie je punt, de regering zou inderdaad de woningprijzen minder gevoelig voor de rente kunnen maken. Maar de ECB komt niet openlijk uit voor hun doel - de Euro redden. Niet prijsstabiliteit. Wel best belangrijk. Daarom kronkelen ze in bochten om het maar niet te hoeven zeggen. Als ze dit wel zouden doen dan zou de regering ook meer druk ervaren om de situatie te repareren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
lama83 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 19:59:
[...]

tja, niks is zeker:

"De Nederlandse staat heeft zowel de mogelijkheid van confisqueren als nationaliseren. De minister van Financiën heeft op grond van de Noodwet Financieel Verkeer ( 25 mei 1978), artikel 26, de bevoegdheid om gouden munten, fijn goud, onbewerkt goud of halffabricaat te vorderen van ingezetenen van Nederland. Op grond van de Coördinatiewet Uitzonderingstoestanden (3 april 1996) en de hierin genoemde afroep van de noodtoestand kan deze noodwet in werking worden gesteld."
Dit is echt onzin vwb de woningmarkt.

1e Protocol Europees Verdrag voor Rechten van de Mens (‘EVRM’), bepaalt dat iedereen een ongestoord genot van eigendom moet hebben.

Onlangs is 2 maal door de hoogste rechter besloten dat de oude box 3 heffing hieraan niet voldeed - dat is hoe streng dit basis beginsel wordt toegepast.

Het zal echt nooit - op een oorlogssituatie of crisis van bizarre proportie na wellicht - gebeuren dat de staat woningen van particulieren gaat nationaliseren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Huren: best beschikbaar op dit moment is commerciële huur. commerciële huur heeft vaak als eis dat je bruto salaris 4 tot 4,5x de huur is. Voordeel: je hoeft geen eigen vermogen in te brengen, maar met een huur van 1000-1200€ per maand, moet je bruto salaris dus wel €4000-5400 zijn (op vast contract of uit je jaarcijfers van >3jaar als zzp). Lijkt me een vorstelijk starterssalaris, maar vrees dat velen dat toch echt niet krijgen, laat staan een vast contract.

En dan heb ik een voor de randstad nog relatief goedkope huur genomen als voorbeeld.

Buiten dat: met zo’n huur spaar je dus minder. Terwijl je , als je dat bedrag als hypotheek maandlast (netto) zou terugrekenen naar een woningwaarde je een prima huis zou kunnen kopen en met lineair nog inlegt ook. Mits je dus maar vrij vermogen hebt om kosten koper en de boven de vraagprijs bieding te ondersteunen. Maarja je kon als huurder al niet zo best sparen.

Komt nog bij, wat net genoemd werd en al een paar keer verkeerd begrepen werd: de woningwaarde stijgt op dit moment zo hard, dat je waarde dus harder stijgt per maand dan je netto salaris dat je binnenkrijgt met genoemde voorbeeld.

Al met al zie je dus een kloof ontstaan en kansenongelijkheid tussen de haves en de havenots.

Dat maakt dat je niet alleen nu achteraan sluit in de rij bij een huis wat in deze markt beschikbaar komt, maar dat maand op maand je achterstand verder oploopt als starter versus doorstromer. Terwijl je leven wel voort gaat en je woningeisen vanwege bijv kinderen ook groter worden, maar je achterstand daarvoor veel te groot is.

[ Voor 9% gewijzigd door Get!em op 10-07-2021 21:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mark31
Get!em schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Huren: best beschikbaar op dit moment is commerciële huur. commerciële huur heeft vaak als eis dat je bruto salaris 4 tot 4,5x de huur is. Voordeel: je hoeft geen eigen vermogen in te brengen, maar met een huur van 1000-1200€ per maand, moet je bruto salaris dus wel €4000-5400 zijn (op vast contract of uit je jaarcijfers van >3jaar als zzp). Lijkt me een vorstelijk starterssalaris, maar vrees dat velen dat toch echt niet krijgen, laat staan een vast contract.

En dan heb ik een voor de randstad nog relatief goedkope huur genomen als voorbeeld.

Buiten dat: met zo’n huur spaar je dus minder. Terwijl je , als je dat bedrag als hypotheek maandlast (netto) zou terugrekenen naar een woningwaarde je een prima huis zou kunnen kopen en met lineair nog inlegt ook. Mits je dus maar vrij vermogen hebt om kosten koper en de boven de vraagprijs bieding te ondersteunen. Maarja je kon als huurder al niet zo best sparen.

Komt nog bij, wat net genoemd werd en al een paar keer verkeerd begrepen werd: de woningwaarde stijgt op dit moment zo hard, dat je waarde dus harder stijgt per maand dan je netto salaris dat je binnenkrijgt met genoemde voorbeeld.

Al met al zie je dus een kloof ontstaan en kansenongelijkheid tussen de haves en de havenots.

Dat maakt dat je niet alleen nu achteraan sluit in de rij bij een huis wat in deze markt beschikbaar komt, maar dat maand op maand je achterstand verder oploopt als starter versus doorstromer. Terwijl je leven wel voort gaat en je woningeisen vanwege bijv kinderen ook groter worden, maar je achterstand daarvoor veel te groot is.
Wij hebben al 60 k aan ons huis vertimmert (10 k per jaar dus) want wonen er 6 jaar.
Dakpannen 6 k, platdaken 4 k dit jaar bijvoorbeeld , toch even 10 k.
Dat soort dingen heb je bij huur niet, bij huur heb je ook niet het risico dat je eventueel in de toekomst onder water komt te staan.
Daar zijn legio aan voorbeelden aan, maar nu is de huizenmarkt booming eens, maar dat is het ook niet altijd geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vandaag gehoord dat een vroegere schoolvriend zijn starterswoning (120m2 gbo, jaren 70, nauwelijks modern) had verkocht.

475k. Al zou ik het als starter kunnen lenen zou ik never nooit zoveel geld betalen voor een aftandse jaren 70 woning .
Dan te bedenken dat die koper vermoedelijk nog prijsstijging verwacht ook (anders ga je wel huren zou ik zeggen of je wacht nog even rustig af).
We zijn allemaal compleet gestoord geworden, met name aan de onderkant van de markt.

Overigens betaalde de huidige eigenaar ~200k in 2014 (op een goed/enkel inkomen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Mark31 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:55:
[...]

Wij hebben al 60 k aan ons huis vertimmert (10 k per jaar dus) want wonen er 6 jaar.
Dakpannen 6 k, platdaken 4 k dit jaar bijvoorbeeld , toch even 10 k.
Dat soort dingen heb je bij huur niet, bij huur heb je ook niet het risico dat je eventueel in de toekomst onder water komt te staan.
Daar zijn legio aan voorbeelden aan, maar nu is de huizenmarkt booming eens, maar dat is het ook niet altijd geweest.
Klopt, behoud van je waarde moet je onderhouden.
Bij huur heb je er echter geen enkele invloed op, en kan je dus in een tochtig , slecht geïsoleerd huis met matige cv ketel en zonder zonnepanelen zitten en dus hoge bijkomende lasten voor lief nemen.
Pas bij groot onderhoud wordt dat aangepakt maar grote kans dat je er dan eerst uit moet (zijn of worden). En bij overstap gaat je huur gerust met procenten (>5) omhoog omdat dan geen maximum goed, immers ander huis, ander contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
Sport_Life schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:14:
[...]

Vandaag gehoord dat een vroegere schoolvriend zijn starterswoning (120m2 gbo, jaren 70, nauwelijks modern) had verkocht.

475k. Al zou ik het als starter kunnen lenen zou ik never nooit zoveel geld betalen voor een aftandse jaren 70 woning .
Dan te bedenken dat die koper vermoedelijk nog prijsstijging verwacht ook (anders ga je wel huren zou ik zeggen of je wacht nog even rustig af).
We zijn allemaal compleet gestoord geworden, met name aan de onderkant van de markt.

Overigens betaalde de huidige eigenaar ~200k in 2014 (op een goed/enkel inkomen).
Wat ik niet snap is dat termen als bizar, we zijn gek, dit is niet normaal wordt gebruikt.

Maar wat als dit het normaal IS?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Get!em schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 21:40:
[...]

Exact. Hier nog een mooi artikel over wat je aankaart:

https://www.trouw.nl/econ...ik-in-gezwommen~b3564d04/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
MaStar schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Wat ik niet snap is dat termen als bizar, we zijn gek, dit is niet normaal wordt gebruikt.

Als veel mensen dit soort dingen gaan zeggen, oftewel, eigenlijk een stukje geloof erbij krijgen dat de huidige extreme(!) prijsstijgingen een normaal zijn... Dan lijkt me dat een moment waarop Minsky zijn intrede kan gaan doen.

Voor de reacties die hieronder zullen verschijnen: dat moment wat ik al enkele jaren verkondig ja :+

[ Voor 16% gewijzigd door Miks op 10-07-2021 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
[...]

Wat betaalde de koper in 2014 aan maandlasten en wat betaalt de nieuwe koper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Volgens mij ben je wijs genoeg om dat zelf te berekenen :P.

Overigens suggereer je dat een rentestijging dus voor stagnatie of dalende prijzen gaat zorgen. (Wat ik ook vermoed).

FED/ECB verwachten over 2-3 jaar de rente te verhogen, zodra de inflatie langere tijd hoog is (gemiddeld 2%).

Bron https://www.nrc.nl/nieuws...-inflatie-stijgt-a4047659

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 10-07-2021 23:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Sport_Life schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Overigens suggereer je dat een rentestijging dus voor stagnatie of dalende prijzen gaat zorgen. (Wat ik ook vermoed).

FED/ECB verwachten over 2-3 jaar de rente te verhogen, zodra de inflatie langere tijd hoog is (gemiddeld 2%).

1+1=2 :).

Bron https://www.tijd.be/markt...-al-in-2023/10314033.html
Nee, ik bedoel alleen dat zuiver de absolute prijzen vergelijken een vertroebeld en onjuist beeld geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ

475k. Al zou ik het als starter kunnen lenen zou ik never nooit zoveel geld betalen voor een aftandse jaren 70 woning.
Ook kwa maandlasten is dat nagenoeg een verdubbeling. Maar hier zie je ook wel de inflatie van het woord 'starterswoning': er zijn genoeg mensen voor wie 120m² de 'eindwoning' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Requiem19 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:05:
[...]

Zoals jullie weten , wij hebben ook een tussenwoning van 120 vierkante meter woonoppervlak.
Onze maandlast bedraagt 800 euro( maar wel hypotheek op basis van 185 k ) terwijl we gekocht hadden voor 200 k.
Dus dat is op 3,19 procent rente 864 euro per maand.
Ons huiswaarde is nu 320 k op basis van 30 jaar hypotheekrente van 1,42.
Dat is 1092 per maand.

Dus 2014 864 per maand, nu 1092 per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

TMC

Sport_Life schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 23:11:
[...]

Bron https://www.nrc.nl/nieuws...-inflatie-stijgt-a4047659
Stijging in huizenprijzen is maar deels te verklaren door dalende rente. Netto maandlasten zijn namelijk helemaal niet zoveel lager omdat je ook minder HRA kan toepassen. Dit betekent dus dat de netto maandlasten ook flink zijn gestegen de afgelopen jaren, de lage rente compenseert de stijging niet. Rentestijging zal dus hoogstens de toename van woningprijzen remmen, maar ik denk niet dat het tot stagnatie of daling zal komen.

[ Voor 8% gewijzigd door TMC op 11-07-2021 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Miks schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:55:
[...]

Als veel mensen dit soort dingen gaan zeggen, oftewel, eigenlijk een stukje geloof erbij krijgen dat de huidige extreme(!) prijsstijgingen een normaal zijn... Dan lijkt me dat een moment waarop Minsky zijn intrede kan gaan doen.

Voor de reacties die hieronder zullen verschijnen: dat moment wat ik al enkele jaren verkondig ja :+
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Vroeger was een brood 10 eurocent, nu 2.5 euro.

Dat vind ik ook niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat is ook niet normaal voor een gewoon brood. Het is eerder zo dat we nu een zo luxe levensstandaard hebben dat we niet meer alleen het gewone brood van gemiddeld 1,16 kopen (prijspeil 2018) maar 'gewoon' kunnen kiezen voor een brood van 2,50.

Maar net als dat veel mensen in de huidige tijd het gewone brood van 1,16 te simpel vinden en een twee keer zo duur brood van 2,50 kiezen, zijn er ook een hoop mensen die een doorzonwoning, wat vroeger als heel comfortabel voor een gezin werd gezien, in de huidige tijd veel te simpel vinden en eigenlijk nauwelijks als starterswoning geschikt. En willen kiezen voor een ander soort woning die twee keer zo duur is.

(De tijd van een brood voor 10 eurocent lag trouwens voor de oorlog, dus ik betwijfel of je die tijd bewust hebt meegemaakt.)

[ Voor 36% gewijzigd door Rubbergrover1 op 11-07-2021 10:18 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 20:22

GG85

.......

Mooi gebalanceerd artikel in NRC vandaag: https://www.nrc.nl/nieuws...rs-en-verliezers-a4050467

Dit vat het wel mooi samen:
Daarmee is de verhouding tussen een modaal jaarinkomen (36.500 euro bruto) en de gemiddelde woningprijs opgelopen naar een ruime factor elf. En dan te bedenken dat wie in 1995 een modaal inkomen had, een gemiddelde woning kon kopen voor ruim vier keer dat inkomen. Met andere woorden: waar het modale inkomen de laatste kwart eeuw met ruim 50 procent toenam, steeg de gemiddelde woningprijs met meer dan 250 procent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTxljGpygYXf3-3qpy1ZPgHdN9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GUIR970PceehvCAUyTHjGnEx.png?f=fotoalbum_large

--

Het stimuleren van eigenwoningbezit – sinds de jaren tachtig kabinetsbeleid, ongeacht de politieke samenstelling – heeft een samenleving gecreëerd van haves en have-nots. Die kloof ertussen is de laatste jaren gegroeid, door een reeks factoren.

Ten eerste is er het aanhoudende, zelfs toenemende tekort aan geschikte woningen. Dat bedraagt nu een kleine 300.000 woningen, schreef het ministerie van Binnenlandse Zaken deze week in de Staat van de woningmarkt. En waar schaarste heerst, gaat de prijs omhoog.

Ten tweede is de rente de afgelopen jaren tot een historisch dieptepunt gedaald. Een huizenkoper betaalde voor een hypotheek met een looptijd van tien jaar in 1995 gemiddeld meer dan 7 procent rente per jaar. Nu is dat ongeveer 1,8 procent. Tegen dezelfde rentelast kun je dus bijna vier keer zoveel lenen als destijds. De financiële ruimte die daarmee ontstaat, door de lagere maandlasten, is gigantisch en drijft de prijzen verder op.

--

Ten derde heeft het kabinet in reactie op de grote financiële crisis de deur naar Nederlands vastgoed wagenwijd opengezet voor buitenlandse investeerders. Die kwamen dan ook massaal, wat leidde tot prijsopdrijving én onttrekking van woningen aan de koopmarkt. De investeerders hebben ze omgebouwd tot huurappartementen.

Ten vierde functioneert de Nederlandse vrije huursector niet. Ook hier heerst een chronisch tekort aan geschikte woningen, waardoor de panden die wel beschikbaar zijn schrikbarend duur zijn geworden. Gevolg is dat mensen in een sociale huurwoning blijven, ook al verdienen ze daar inmiddels te veel voor. Wie alsnog zijn sociale huurwoning verlaat, koopt liever een huis dan jaarlijks met maximale huurverhogingen te maken te krijgen. Toezichthouder De Nederlandsche Bank constateerde begin dit jaar dat de kostenverschillen tussen koop en huur de tweedeling versterken en een goed functionerende huurmarkt belemmeren.

--

Ten slotte werd, eveneens in reactie op de crisis van 2012, vermogende ouderen de mogelijkheid gegeven belastingvrij tot 100.000 euro te schenken aan starters op de woningmarkt. Zo kon een deel van de erfenis vast worden vrijgemaakt om jongeren de huizenmarkt op te helpen. Het gevolg, wederom: een verdere prijsstijging.

--

Het is al vaker geconstateerd: bezit van een huis is een van de belangrijkste aanjagers van ongelijkheid in Nederland. De ‘perfecte storm’ die nu woedt op de woningmarkt, maakt het verschil tussen haves en have-nots met elke huizentransactie groter. Wie aan de goede kant van de streep staat, is een dief van zijn eigen portemonnee als hij niet maximaal profiteert van de gekte op de markt. Wie aan de verkeerde kant staat, raakt met de dag gefrustreerder en zet alles op alles om bij de winnaars terecht te komen – met alle risico’s van dien.

Want met ieder nieuw woningmarktrecord groeit het besef dat, ook ditmaal, de bomen niet tot in de hemel groeien. Eens komt de reeks prijsstijgingen ten einde. Pijnlijk is dat ook dan voormalige have-nots mogelijk het hardst getroffen worden. Wie alles in het werk stelde om toch nog op de top van de markt te kunnen instappen, is de eerste die verlies pakt als de waarde van de woningen gaat dalen. Zelfs dan houdt het systeem van ongelijkheid zichzelf in stand.
Dat los je niet op met sneren dat de jeugd van nu maar wat minder naar de Starbucks moet gaan. Dit soort ontwikkelingen kan je simpelweg niet tegenop sparen.

Je ziet het hier ook, een deur verderop vertellen mensen trots dat ze 50k overboden hebben en weer een deur verderop dat ze 50k extra gekregen hebben.
En als we dan ergens huizen willen bouwen dat krijg je weer een 'not in my backyard' topic.
Zit zelf aan de " goede" kant van dit verhaal maar vind dit toch wel erg zorgelijk

[ Voor 6% gewijzigd door GG85 op 11-07-2021 11:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
GG85 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 10:36:
[...]

Je ziet het hier ook, een deur verderop vertellen mensen trots dat ze 50k overboden hebben en weer een deur verderop dat ze 50k extra gekregen hebben.
Dergelijke bedragen waren tot voor kort voorbehouden aan loterijwinnaars. Met 100.000 euro in de Staatsloterij had je iets heel bijzonders.
Momenteel wordt het heel normaal gevonden dat 100.000 mensen per jaar 100.000 euro krijgen waar iemand anders de komende 30 jaar aan mag afbetalen. Dit kan niet goed blijven gaan :X :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In het artikel van NRC wordt weer met de blik van nu gekeken naar "het stimuleren van eigenwoningbezit". Dat stimuleren ging in de jaren 80 niet om een luxe-keuze van het bewust promoten van koop boven huur. Punt was dat de hele huizenmarkt al een paar jaar in de problemen zat. Bij een zware recessie en een rente van 12% was zonder maatregelen een woning kopen voor niemand een realistische mogelijkheid, ook niet voor verhuurders, zodat de bouw volkomen stil lag. Wanneer als gevolg van de gekelderde huizenprijzen ook eigenlijk bijna geen bestaande koophuisbezitters kunnen verhuizen, is de enige manier om nog iets aan die neergaande spiraal (en het woningtekort) te doen het stimuleren van de koop van nieuwbouw door bestaande huurders.

Dus ja, wie toen een premiewoning kon kopen is achteraf gezien spekkoper. Tegelijk was het kopen kant niet voor iedereen weggelegd. Had je een baan? Hield je een baan? Kon je de forse hypotheeklasten überhaupt wel betalen? Ook als je kinderen straks kansloos op de arbeidsmarkt zouden zijn en je hen nog wel een paar jaar zou moeten onderhouden? Met de kennis van nu terugkijken en zeggen dat die "have-boomers" het vanaf begin jaren 80 wel goed voor elkaar hadden is dan wel erg makkelijk.

Wat m.i. vooral speelt is dat de regeringen erg achter bleven met het terugdraaien van die stimuleringsmaatregelen. Naar mate de woningmarkt weer op gang kwam, en oververhit werd, hadden ze best wat resoluter kunnen snijden in de voordelen voor kopers. Al blijf je dan wel het probleem houden dat mensen een verplichting voor 30 jaar zijn aangegaan en je de basis voor die verplichting moeilijk 180 graden om kunt gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
Wat is de stappenplan dat leid naar een crisis?
Het is toch zo dat de maandlast boeiend is en niet de koopsom?
In mijn geval ben ik van 1250€ huur naar 700€ netto hypotheeklast overgestapt.
Op ‘feestboek’ schreeuwen ‘deskundige’ iedere keer dat er een crisis komt.
Maar de meeste zijn toch goedkoper af met een hypotheek ipv te huren?
Ik vroeg het al eerder maar waren huizen niet altijd al te ‘goedkoop’.
Als ik de woz waarde raadpleeg van 6 jaar geleden van onze huidige huis dan is het lachwekkend. Rente was vast wel wat hoger maar netto zou het 400€ zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Tja, misschien als werkgevers wat soepeler worden met thuiswerken, dan zou je bijv. ook een huis bij de kroatishe kust kunnen kopen (het waterbed effect van prijzen maar dan over landsgrenzen). Vaak mooi weer als bonus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Haaglanden schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:26:
Als ik de woz waarde raadpleeg van 6 jaar geleden van onze huidige huis dan is het lachwekkend. Rente was vast wel wat hoger maar netto zou het 400€ zijn geweest.
Tja, dat is nu nog een raadsel. 2008 kwam ook onverwachts ;) Ja, mensen redenren in maandlasten, dat schijnt ook een van de redenen te zijn dat prijzen omhoog schieten ('ach we kunnen wel overbieden want het is maar x extra per maand').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
RemcoDelft schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Dergelijke bedragen waren tot voor kort voorbehouden aan loterijwinnaars. Met 100.000 euro in de Staatsloterij had je iets heel bijzonders.
Momenteel wordt het heel normaal gevonden dat 100.000 mensen per jaar 100.000 euro krijgen waar iemand anders de komende 30 jaar aan mag afbetalen. Dit kan niet goed blijven gaan :X :X
De belangen zijn te groot dus of er snel verandering komt. En anders: Let maar op; als straks 'achtergestelde' starters eindelijk de kans daarvoor krijgen, dan is de regel afgeschaft ;)

[ Voor 5% gewijzigd door lama83 op 11-07-2021 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 30-09 18:06
Ik lees al een tijdje mee in dit prachtige topic. Maar ik kom maar niet op het antwoord van een vraag die me al een hele tijd in het hoofd zit.

Is er wel sprake van een woning tekort? Mensen leven niet massaal op straat? Gisteren nog gelezen dat er bijna 8 miljoen woningen in Nederland staan. Leegstand komt niet veel voor en hoewel het een goed bevolkt land is (in aantallen) is 17,5 miljoen mensen op 8 miljoen huizen toch niet heel gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

Haaglanden schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:26:
Hier wordt vaak zeer kort door de bocht over gedaan. Inderdaad zijn hypotheeklasten vaak relatief laag tov huur. Ik heb de cijfers niet paraat, maar volgens mij is het risico dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen na een economische crisis niet het echte probleem.

Het echte probleem is dat veel mensen in Nederland een koophuis hebben. Als deze masaal onder water komen te staan, zal de huizenmarkt stagneren met alle gevolgen voor de economie van dien.

We moeten dus met name bang zijn voor een crisis die wordt veroorzaakt/verergerd door de woningmarkt, niet zozeer voor de gevolgen van een normale economische crisis voor de woningbezitters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

Laapo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:52:
Ik lees al een tijdje mee in dit prachtige topic. Maar ik kom maar niet op het antwoord van een vraag die me al een hele tijd in het hoofd zit.

Is er wel sprake van een woning tekort? Mensen leven niet massaal op straat? Gisteren nog gelezen dat er bijna 8 miljoen woningen in Nederland staan. Leegstand komt niet veel voor en hoewel het een goed bevolkt land is (in aantallen) is 17,5 miljoen mensen op 8 miljoen huizen toch niet heel gek?
Een vreemd feit, maar niet minder waar: het tekort is historisch laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
Laapo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:52:
Er is zeker een tekort. Elke doorsnee woning die kennissen/vrienden te koop hebben gezet (in niet eens een heel populair gebied: Noord-Flevoland) heeft binnen een uur meer dan 100 reacties. Daarvan koopt bezichtiger nummer 4 of 5 het dan vaak voor een 3x-4x zo hoge prijs als wat het 7 jaar geleden heeft gekost. De andere honderden geïnteresseerden vissen dus achter het net even los van de prijs. Een vriend van mij heeft nu 2 woningen verhuurd en is op zolder gaan wonen: vrijwel puur reacties uit het oostblok. Deze woningen gaan dus ook allemaal voorbij aan starters in NL. Ik kan me niet eens voorstellen hoe de situatie is rond Amsterdam en Utrecht, dat is volgens mij nog wel een stuk heftiger. Een normale situatie zonder tekorten zou ik vinden: voor een doorsnee appartement/woning in FL: 30 reacties in een week. Dan is het in zo'n 2 weken tijd wel mogelijk je woning te verkopen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MaStar schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 22:33:
[...]

Het is "normaal" als je uitgaat van FOMO. Zoals uit een aantal (niet alle) reacties uit dit topic ook blijkt :). Dat vrijwel iedereen eraan meedoet houdt de huizenprijzen (te) hoog. Maar dat wil niet zeggen dat de huidige prijzen te rechtvaardigen zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

Jim423 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Er is zeker een tekort. Elke doorsnee woning die kennissen/vrienden te koop hebben gezet (in niet eens een heel populair gebied: Noord-Flevoland) heeft binnen een uur meer dan 100 reacties. Daarvan koopt bezichtiger nummer 4 of 5 het dan vaak voor een 3x-4x zo hoge prijs als wat het 7 jaar geleden heeft gekost. De andere honderden geïnteresseerden vissen dus achter het net even los van de prijs. Een vriend van mij heeft nu 2 woningen verhuurd en is op zolder gaan wonen: vrijwel puur reacties uit het oostblok. Deze woningen gaan dus ook allemaal voorbij aan starters in NL. Ik kan me niet eens voorstellen hoe de situatie is rond Amsterdam en Utrecht, dat is volgens mij nog wel een stuk heftiger. Een normale situatie zonder tekorten zou ik vinden: voor een doorsnee appartement/woning in FL: 30 reacties in een week. Dan is het in zo'n 2 weken tijd wel mogelijk je woning te verkopen.
Dat veel mensen iets willen betekent niet dat direct dat er een tekort is waar iets aan gedaan moet worden. Is ook grotendeels FOMO/bubbelvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:03:
[...]

Het is "normaal" als je uitgaat van FOMO. Zoals uit een aantal (niet alle) reacties uit dit topic ook blijkt :). Dat vrijwel iedereen eraan meedoet houdt de huizenprijzen (te) hoog.
Het is niet alleen FOMO, mensen moeten ook gewoon ergens wonen, hè ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

anandus schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Zijn al die mensen die elke keer achter het net vissen dakloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

anandus schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:04:
[...]

Er zijn echt genoeg alternatieven voor 475k voor een technisch afgeschreven woning. Feitelijk betaal je alleen voor de grond en dan is 475k voor 120m2 kavel in een dorp (!) ineens veel geld.. Ter vergelijking, in de grote steden krijg je voor dat geld ongeveer 400m2..

Alternatieven zijn huren (vergelijk TCO huur vs koop) , met partner een woning kopen (evt wachten op) die meer levensbestendig is, etc.

Maarja de koper heeft zichzelf waarschijnlijk wijsgemaakt dat die woning over 6 jaar 700k waard is. Ik hoop het (dat betekent dat lonen nog een flinke stijging staat te wachten).

[ Voor 23% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 22:09
TMC schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:05:
[...]
In mijn omgeving zijn de mensen die achter het net vissen thuiswonend of inwonend bij vrienden. Dit zijn er nogal wat. Dakloos: nee. Daar is niet alles mee gezegd natuurlijk. Waar het om gaat (vind ik): iedere werkende die een eigen woning wilt kopen moet daar de mogelijkheid voor hebben binnen 2 jaar tijd. Ik zie dat ook over 5 jaar nog niet goedkomen als het zo doorgaat. Je gaat nu ook een stukje ontwikkeling en zelfstandigheid tegenwerken wat je helemaal niet moet willen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:50
TMC schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:05:
[...]
Er is nog wel een groot gebied tussen “willen kopen want fomo” en “dakloos” he. Wat dacht je bijvoorbeeld van de enorme groep jongeren van eind 20 of zelf halverwege de 30 die met baan en al nog bij ouders of op kamers tussen de studenten zitten omdat ze geen huur én geen koopwoning kunnen krijgen? Of de mensen die sociaal huren en graag die woning aan iemand gunnen die écht weinig heeft, maar er niet weg kunnen omdat vrije sector huur onbetaalbaar is en koop onbereikbaar? Eens, er is veel fomo, maar laten we vooral niet het probleem daarmee bagataliseren want een probleem is er wel degelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DylanAFCA
Valorian schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Wat dacht je bijvoorbeeld van de enorme groep jongeren van eind 20 of zelf halverwege de 30 die met baan en al nog bij ouders of op kamers tussen de studenten zitten omdat ze geen huur én geen koopwoning kunnen krijgen?
"Maar ze hebben toch een dak boven hun hoofd, wat is het probleem dan?" (Sarcastisch bedoeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Komt nog een categorie bij: groeiend aantal gescheiden gezinnen die gedwongen samen in 1 huis wonen.

Is meteen een categorie die ook de boel verergerd qua inwoner/woning verhouding. Waarvan De meest bezettende categorie: co-ouders met birds nesting: 3 woningen, 1 voor elk van de ouders, 1 voor de kinderen waar de ouders om de beurt in wonen. Wel de rijkere categorie, maar toch.

Hier in de wijk , van wat ik weet, al 2 huurwoningen met dat birdsnesting. En ook een aantal huurwoningen die om de week een week leeg staan…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laapo
Jim423 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Ik heb diezelfde ervaringen. Woon zelf in Amsterdam en op zoek (geweest) naar een woning in Utrecht. Alles gaat voor minimaal 80k boven de vraagprijs, maar ook al 120k ofzo meegemaakt, kan het niet eens meer bijhouden.

Iedereen wilt mooi wonen, goed gelegen enz.. en als er dan voldoende geld is dan krijg je vanzelf hoge prijzen.

Ik zelf ervaar geen tekort aan woning, behalve dan op dat specifieke plekje in Utrecht waar leuke basisscholen staan, de familie niet te ver maar ook niet te dichtbij zit enz. Bijbouwen gaat dat voor mij niet direct oplossen en ik denk dat er heel veel mensen uit dezelfde overwegingen opzoek zijn naar een woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:15:
[...]

Er is nog wel een groot gebied tussen “willen kopen want fomo” en “dakloos” he. Wat dacht je bijvoorbeeld van de enorme groep jongeren van eind 20 of zelf halverwege de 30 die met baan en al nog bij ouders of op kamers tussen de studenten zitten omdat ze geen huur én geen koopwoning kunnen krijgen?
Die groep is er altijd al geweest ;). Een deel daarvan heeft nu mooi als excuus dat de huizen- en huurprijzen hoog zijn (wat natuurlijk ook zo is).
Ik denk dat jij ook vast mensen kent die lang thuis zijn (blijven) wonen, ongeacht de hoogte van de huizenprijzen (2010-heden).
Ken redelijk veel mensen die nog jaren in de (weliswaar relatief grote) studentenkamer zijn blijven hangen, enerzijds vanwege de flexibiliteit (reizen, buitenland werken, etc), anderzijds omdat het simpelweg gezelliger is dan alleen.

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
TMC schreef op zondag 11 juli 2021 @ 12:53:
[...]
Hier wordt vaak zeer kort door de bocht over gedaan. Inderdaad zijn hypotheeklasten vaak relatief laag tov huur. Ik heb de cijfers niet paraat, maar volgens mij is het risico dat mensen hun hypotheek niet meer kunnen betalen na een economische crisis niet het echte probleem.

Het echte probleem is dat veel mensen in Nederland een koophuis hebben. Als deze masaal onder water komen te staan, zal de huizenmarkt stagneren met alle gevolgen voor de economie van dien.

We moeten dus met name bang zijn voor een crisis die wordt veroorzaakt/verergerd door de woningmarkt, niet zozeer voor de gevolgen van een normale economische crisis voor de woningbezitters.
En stel je voor dat het onder water komt te staan is het alleen een probleem bij verkopen? De meeste die nu een huis hebben gekocht zitten er minstens 10 jaar lijkt mij.
Hoe zit het nou bij werkloosheid? De meeste starters en de rest zijn op de vrije sector gewezen qua huren. Dan zit je op minimaal 1000€ en ieder jaar schiet het omhoog. Bij kopen tot een maximale bedrag heb je natuurlijk de NHG als back up. In beide gevallen moet je huis uit alleen met een NHG heb je toch wat meer houvast in het leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laapo
Get!em schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:38:
Komt nog een categorie bij: groeiend aantal gescheiden gezinnen die gedwongen samen in 1 huis wonen.

Is meteen een categorie die ook de boel verergerd qua inwoner/woning verhouding. Waarvan De meest bezettende categorie: co-ouders met birds nesting: 3 woningen, 1 voor elk van de ouders, 1 voor de kinderen waar de ouders om de beurt in wonen. Wel de rijkere categorie, maar toch.

Hier in de wijk , van wat ik weet, al 2 huurwoningen met dat birdsnesting. En ook een aantal huurwoningen die om de week een week leeg staan…
Dat co-ouderschap schijnt in sommige gevallen goed rendabel te zijn. Stel dat:

2 ouders en 2 kids gezamenlijk inkomen 2x 25k. Sociale huurwoning. Toeslagen 100 kindgebonden budget.

Als ze als co ouders uit elkaar gaan en de partner kan nog een sociale huurwoning pakken in de buurt dan ontstaat de volgende situatie:

Beiden 1 kind inschrijven op het adres. Co ouderschap 50/50.

Van 100 toeslag aan kindgebonden budget gaan ze direct naar allebei huurtoeslag, allebei zorgtoeslag en allebei het kind gebonden budget + de alleenstaande ouder opslag.
Bij een huur van 700 pm krijgen ze dan per ouder 255 huurtoeslag, 344 kindgebonden budget en 63 euro zorgtoeslag 2020.

Het feest is compleet als een van de woningen illegaal wordt onderverhuurd en pa en ma 'omwille van de kids' toch stiekem samen blijven wonen.

Dus ja, kan me voorstellen dat dat populairder wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:03:
[...]

Het is "normaal" als je uitgaat van FOMO. Zoals uit een aantal (niet alle) reacties uit dit topic ook blijkt :). Dat vrijwel iedereen eraan meedoet houdt de huizenprijzen (te) hoog. Maar dat wil niet zeggen dat de huidige prijzen te rechtvaardigen zijn.
FOMO en een normale prijs tov maandlasten. Zelfs lager dan huur vaak en vermogensopbouw.

Doe je niet mee, doe je jezelf tekort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
RemcoDelft schreef op zondag 11 juli 2021 @ 11:57:
[...]

Het grote verschil met een loterijwinnaar is dat die met een ongewijzigde situatie die 100.000 gewoon kan gaan besteden. Die huizenbezitter/verkoper kan dat niet. De discussie overwaarde is hier al lang en vaak genoeg gevoerd, maar het vergelijken met de loterij gaat mij te ver.

De enige wijze waarop je die 100K echt 'cadeau' krijgt is wanneer je goedkoper kan gaan wonen. Met andere woorden, wonen tegen een prijs die je ook voor de verkochte woning ooit betaald hebt. Wil je identiek wonen als dat je deed in de buurt van de verkochte woning dan is dat ook mee gestegen en ben je net zoveel kwijt.

Waar het voordeel onmiskenbaar wel zit, is in de financierbaarheid en de maandlasten. Meer 'eigen' geld in kunnen brengen maakt het mogelijk een duurdere woning dan de max. hypotheek toe laat te kopen. En door een lagere LTV zal de rente lager zijn.

Dat betekent niet dat ik het niet eens ben met de gedachte 'dit kan niet goed blijven gaan'. Dat vind ik ook, er komt ergens een moment dat het niet meer gaat of dat we met z'n allen tegen wil en dank er voor gaan betalen. Historisch gezien komt er na hoogconjunctuur altijd een dip om vervolgens weer naar hoogconjunctuur te gaan. Wie de rekening krijgt voor de dip en ergst benadeeld gaan worden? Geen idee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanAFCA
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Die groep is er altijd al geweest ;). Een deel daarvan heeft nu mooi als excuus dat de huizen- en huurprijzen hoog zijn (wat natuurlijk ook zo is).
Ik denk dat jij ook vast mensen kent die lang thuis zijn (blijven) wonen, ongeacht de hoogte van de huizenprijzen (2010-heden).
Ken redelijk veel mensen die nog jaren in de (weliswaar relatief grote) studentenkamer zijn blijven hangen, enerzijds vanwege de flexibiliteit (reizen, buitenland werken, etc), anderzijds omdat het simpelweg gezelliger is dan alleen.
Stellen dat het er altijd is geweest, is te kort door te bocht. Als de groep jongeren, die tegen hun zin bij de ouders blijven wonen, groter wordt, dan is er weldegelijk een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stellen..."stellen" die ik uit elkaar heb zien gaan de laatste 25 jaar is ook iets wat de "voorraad" beïnvloed ntrl . Ergens is de emancipatie vd dames in het verhaal gekomen(jaren 70? en terecht hoor), zodat ze ook betere banen / beter salaris/ etc (heel goed..echt serieus, dat gun ik iedereen, ook de lady's, geen probleem mee) Vervolgens ook sneller van de man af en een eigen woning (koop/huur maakt niet uit).
Ja..en nou krapte op de huizenmarkt voor hun kids, ooow shit 8)7

Hun kids, nu 25/35 willen eigen plekske, maar ook daar blijft niet eens 1/3 van bij elkaar op den duur, oow double trouble 8)7 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2021 15:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:07:
Er zijn echt genoeg alternatieven voor 475k voor een technisch afgeschreven woning. Feitelijk betaal je alleen voor de grond en dan is 475k voor 120m2 kavel in een dorp (!) ineens veel geld.. Ter vergelijking, in de grote steden krijg je voor dat geld ongeveer 400m2..
Als een woning van vijftig jaar oud nu 'technisch afgeschreven' is, moeten we daar in de bouwnormen eens rekening mee houden. Bijvoorbeeld het gebruik van bakstenen of keramische dakpannen verbieden, want die gaan lang mee, maar hebben ook een behoorlijke uitstoot omdat ze gebakken moeten worden.

Tweede is dat er in de jaren '70 zo'n 100k woningen per jaar werden opgeleverd, en in de jaren '10 ongeveer de helft. Volgens die logica 'verliezen' we elk jaar dus 2x zoveel huizen als er bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-10 20:47
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:
Stellen..."stellen" die ik uit elkaar heb zien gaan de laatste 25 jaar is ook iets wat de "voorraad" beïnvloed ntrl . Ergens is de emancipatie vd dames in het verhaal gekomen(jaren 70? en terecht hoor), zodat ze ook betere banen / beter salaris/ etc (heel goed..echt serieus, dat gun ik iedereen, ook de lady's, geen probleem mee) Vervolgens ook sneller van de man af en een eigen woning (koop/huur maakt niet uit).

Hun kids, nu 25/35 willen eigen plekske, maar ook daar blijft niet eens 1/3 van bij elkaar op den duur, oow double trouble 8)7 8)7
Tscha, iedereen eist meer eigen ruimte. Stel je voor, 40 jaar terug 4 kids en 2 ouders op 100m2. Toen heel normaal en nu onmogelijk qua acceptatie. Laat staan als we nog verder terug in de tijd gaan :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Bschnitz schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:29:
[...]

Tscha, iedereen eist meer eigen ruimte. Stel je voor, 40 jaar terug 4 kids en 2 ouders op 100m2. Toen heel normaal en nu onmogelijk qua acceptatie. Laat staan als we nog verder terug in de tijd gaan :)
Uhm... Ik ben nog niet helemaal in die situatie, maar dat is wel precies wat ik graag zou willen maar nu gewoon niet lukt. Ik heb momenteel een appartement, samen met mijn vriendin en er is een kindje onderweg. Nu heb ik niet direct de noodzaak om te gaan, maar uiteindelijk zou ik graag iets van 100m2 willen. Gewoon een standaard rijtjeshuis met een klein tuintje. Maar ik zie de mogelijkheden steeds beperkter worden omdat het financieel bijna niet te doen is.

We hadden het liefst een dergelijke woning gelijk gekocht, maar omdat we starters waren zat dat er twee jaar geleden niet in. Inmiddels loopt het prijsverschil zo hard op, dat wij het niet echt bij kunnen sparen. Met een kindje erbij zal dat niet sneller gaan. Maarja dan heb je twee keuzes:
- Geen kindje nemen en doorsparen. Hoe lang je moet sparen is niet duidelijk, met 20% per jaar kun je sparen wat je wilt, maar gooi je vooral geld in je hypotheek. Gevolg is dat kinderen krijgen misschien moeilijker wordt en je uberhaupt ouder ouder wordt.
- Wel een kindje nemen en accepteren dat het dan krap wordt. De keuze die we nu gemaakt hebben. Blijven hangen in "hadden we toen maar een grotere woning kunnen kopen" heeft helaas geen zin. Het lastige is dat we meer kinderen willen, dus het wordt vanzelf een probleem. Maar ik zou al heel erg blij zijn met 100m2!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:24
Waar ik me persoonlijk dan weer aan erger is nieuwbouw die wat betreft aantal m2 ruim genoeg is, maar totaal niet handig is ingedeeld. Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde aan en flinke uitbouw. Dat lijkt de laatste tijd zeer populair te zijn. Een vriend van mij heeft dat laatst ook gedaan, want meer ruimte. Maar ik persoonlijk het nut niet van een extra grote woonkamer. Ik heb liever twee efficient ingedeelde bovenverdiepingen, met in totaal 5 slaapkamers. Daar zou ik persoonlijk veel meer mee kunnen. Ik hoef ook helemaal geen slaapkamer van 20m2 te hebben. Ik doe er behalve slapen namelijk niks.. Beetje ruimte is fijn, maar ik heb liever een losse kamer voor een kindje of kantoor dan allerlei grote ruimtes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

i know, onacceptabel these days omdat we...zien dat anderen het wel lukt om 100m2
voor me/myself/i voor elkaar te krijgen en daar een voorbeeld/referentie aan genomen wordt

Beetje met andere woorden, waarom hun wel en ik niet! :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-07-2021 17:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
Zenomyscus schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:47:
Waar ik me persoonlijk dan weer aan erger is nieuwbouw die wat betreft aantal m2 ruim genoeg is, maar totaal niet handig is ingedeeld. Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde aan en flinke uitbouw. Dat lijkt de laatste tijd zeer populair te zijn. Een vriend van mij heeft dat laatst ook gedaan, want meer ruimte. Maar ik persoonlijk het nut niet van een extra grote woonkamer. Ik heb liever twee efficient ingedeelde bovenverdiepingen, met in totaal 5 slaapkamers. Daar zou ik persoonlijk veel meer mee kunnen. Ik hoef ook helemaal geen slaapkamer van 20m2 te hebben. Ik doe er behalve slapen namelijk niks.. Beetje ruimte is fijn, maar ik heb liever een losse kamer voor een kindje of kantoor dan allerlei grote ruimtes.
Klopt, mensen vonden mijn 25m2 woonkamer te klein xD terwijl er 7 mensen kunnen zitten en speelruimte over is tussen 77inch TV met een 7.1 setup waar je U tegen zegt. Ik heb 4 slaapkamers en ze hadden 3 kids. Op eens was het huis te klein voor ze, wel een bod van 385K gedaan, helaas te weinig voor me, daarvoor laat ik het niet gaan.

Klopt ook wat je zegt qua uitbouwen, ben denk ik een van de laatste 3 hier die het niet doet. Liever 70m2 tuin op het westen dan nog meer zinloze woonkamer ruimte.

Qua slapen doen we het ook zo, kingsize past prima op 10/11m2 slaapkamer. Je kan links en rechts lopen, prima.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Laatst online: 07:50
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:42:
[...]

Ja klopt. Zeker in Amsterdam maar ook Utrecht ken ik genoeg mensen die voor hun gevoel noodgedwongen lang geen eigen woning (koop of huur) hadden. Mijn onderbuikgevoel zegt alleen dat deze groep nu wel hard groeiende is omdat de ondergrens aan inkomen/vermogen (koop en vrije sector huur) en wachttijd (sociale huur) hard omhoog gegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 16:23:
[...]

Als een woning van vijftig jaar oud nu 'technisch afgeschreven' is, moeten we daar in de bouwnormen eens rekening mee houden. Bijvoorbeeld het gebruik van bakstenen of keramische dakpannen verbieden, want die gaan lang mee, maar hebben ook een behoorlijke uitstoot omdat ze gebakken moeten worden.

Tweede is dat er in de jaren '70 zo'n 100k woningen per jaar werden opgeleverd, en in de jaren '10 ongeveer de helft. Volgens die logica 'verliezen' we elk jaar dus 2x zoveel huizen als er bij komen.
Ik heb de berekening nu niet paraat, voel je vrij om deze te maken :P.
Ik begreep uit een eerdere discussie dat een nieuwbouwwoning incl warmtepomp 200k moet kosten?
Neem dan voor het gemak 30 jaar onderhoud, gas/electra (= 0 euro nieuwbouw vs 20k investering jaren 70 ), etc mee. Plus de hogere (rest)waarde nieuwbouw vs jaren 70.

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 17:32:
[...]

Ik heb de berekening nu niet paraat, voel je vrij om deze te maken :P.
Ik begreep uit een eerdere discussie dat een nieuwbouwwoning incl warmtepomp 200k moet kosten?
Neem dan voor het gemak 30 jaar onderhoud, gas/electra (= 0 euro nieuwbouw vs 20k investering jaren 70 ), etc mee. Plus de hogere (rest)waarde nieuwbouw vs jaren 70.
Mmmm, als we uitgaan van 100m2 rijtjeshuis.

100K materiaal.
30K WP en ZP.
100K grond en aansluiting etc.
40K arbeidskosten.
30K winst en onvoorzien.
----

Denk dat je onder 300K al niks meer kan bouwen, wellicht 250K in dorpjes enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je bent daarin een hele kleine minderheid. De meeste gezinnen tegenwoordig zijn 1-2 kinderen. Dus meer dan 3 slaapkamers en een zolder heeft bijna niemand nodig. Dus dat wordt niet gebouwd. Wil je echt een 2e verdieping 4 hokjes+badkamer indelen?

Probleem is wel dat er geen 4 kamer appartementen meer gebouwd worden. Daarmee zijn appartementen alleen nog maar geschikt voor kindlozen. Ik elk ander land met een vergelijkbare populatiedichtheid wonen heel veel gezinnen in appartementen. Appartementen zijn veel efficiënter in bruikbare woonoppervlakte. Aangezien de gemiddelde Vinex tuin een versteende binnenplaats in kan je net zo goed een balkon hebben. Kan je met de VVE een onderhouden tuin krijgen voor het hoog nodige groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 11 juli 2021 @ 18:56:
[...]

Je bent daarin een hele kleine minderheid. De meeste gezinnen tegenwoordig zijn 1-2 kinderen. Dus meer dan 3 slaapkamers en een zolder heeft bijna niemand nodig. Dus dat wordt niet gebouwd. Wil je echt een 2e verdieping 4 hokjes+badkamer indelen?

Probleem is wel dat er geen 4 kamer appartementen meer gebouwd worden. Daarmee zijn appartementen alleen nog maar geschikt voor kindlozen. Ik elk ander land met een vergelijkbare populatiedichtheid wonen heel veel gezinnen in appartementen. Appartementen zijn veel efficiënter in bruikbare woonoppervlakte. Aangezien de gemiddelde Vinex tuin een versteende binnenplaats in kan je net zo goed een balkon hebben. Kan je met de VVE een onderhouden tuin krijgen voor het hoog nodige groen.
Ik denk juist met het thuiswerken dat hij niet meer in de minderheid is. Kamertjes voor werkruimtes worden alleen maar meer gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Laapo schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:55:
[...]

Dat co-ouderschap schijnt in sommige gevallen goed rendabel te zijn. Stel dat:

2 ouders en 2 kids gezamenlijk inkomen 2x 25k. Sociale huurwoning. Toeslagen 100 kindgebonden budget.

Als ze als co ouders uit elkaar gaan en de partner kan nog een sociale huurwoning pakken in de buurt dan ontstaat de volgende situatie:

Beiden 1 kind inschrijven op het adres. Co ouderschap 50/50.

Van 100 toeslag aan kindgebonden budget gaan ze direct naar allebei huurtoeslag, allebei zorgtoeslag en allebei het kind gebonden budget + de alleenstaande ouder opslag.
Bij een huur van 700 pm krijgen ze dan per ouder 255 huurtoeslag, 344 kindgebonden budget en 63 euro zorgtoeslag 2020.

Het feest is compleet als een van de woningen illegaal wordt onderverhuurd en pa en ma 'omwille van de kids' toch stiekem samen blijven wonen.

Dus ja, kan me voorstellen dat dat populairder wordt.
Je vergeet nog de inkomensafhankelijke combinatiekorting die ook voor co-ouderschap geldt….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
Verwijderd schreef op zondag 11 juli 2021 @ 15:35:

Veel vrouwen anno 2021 hebben gewoon teveel eisen van hun partner.
Dat is het grote probleem, je krijgt steeds meer divas, gek is het niet dat uitgerekend die groep ook vaak scheiden.
Ik val daarom ook niet op meisjes meisjes, gewoon vreselijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Mark31 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:45:
[...]

Dat is het grote probleem, je krijgt steeds meer divas, gek is het niet dat uitgerekend die groep ook vaak scheiden.
Dat is altijd al hoor ;).

[ Voor 196% gewijzigd door Sport_Life op 11-07-2021 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Uuh hier 3 (jonge) kinderen en gelukkig voor 2.4m (bij 6m) uitbouw gekozen, ik vind het zonder uitbouw ook niet in verhouding ten opzichte van het aantal slaapkamers (standaard 5 waarvan 3 groter dan 18m2). Tuin is groot zat voor ons, kavel is ~25x12m.
Rekensom was ook snel gemaakt, kosten waren de helft van de toegevoegde waarde (6x2,4x m2 prijs).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDx
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-10-2024

JDx

Ben ik ^

Mark31 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 19:45:
[...]

Een vrouwelijke collega van ook halverwege de 30 zei ooit tegen me dat je tegenwoordig je CV mee moet nemen als je gaat daten :9

Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Misschien tegen de huidige marginale vraag. Maar als je ineens 100k woningen per jaar bestelt (al die mensen die ineens beseffen dat hun woning bouwjaar 1971 afgeschreven en onbewoonbaar is) is die prijs natuurlijk niet houdbaar.
Laten we voor het gemak aannemen dat het verschil in energiekosten hetzelfde blijft (want iedereen snapt dat nul-op-de-meter natuurlijk niet nul-op-de-meter kan blijven), dus 20k-30k over een periode van 30 jaar.

50k voor groot dakonderhoud. 10k voor het opnieuw voegen/reinigen van de gevel (uitgaande van bakstenen e.d.) en, laten we het ruim nemen, 10k voor het vervangen van de electra. Recent gebouwde afgewerkte woningen gaan hier in de buurt voor zo'n 50k meer dan bestaande bouw met hetzelfde woonoppervlak, dus dan kom ik uit op zo'n 150k.

Ik krijg de 'afschrijving' niet kloppend. Het is natuurlijk iets anders als het huis van ellende uit elkaar valt, maar over het algemeen valt dat bij woningen uit de jaren '70 wel mee.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JDx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:12:
[...]

Een vrouwelijke collega van ook halverwege de 30 zei ooit tegen me dat je tegenwoordig je CV mee moet nemen als je gaat daten :9
Wat zei je: ik ben gasloos? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waar ik me persoonlijk dan weer aan erger is nieuwbouw die wat betreft aantal m2 ruim genoeg is, maar totaal niet handig is ingedeeld. Ik zie persoonlijk ook weinig meerwaarde aan en flinke uitbouw. Dat lijkt de laatste tijd zeer populair te zijn.
Vaak gaat het ook letterlijk om meerwaarde. Prijs per m2 woonoppervlak is vaak veel meer dan de bouwkosten van een uitbouw, dus is het een makkelijke manier om wat extra waarde toe te voegen.
Een vriend van mij heeft dat laatst ook gedaan, want meer ruimte. Maar ik persoonlijk het nut niet van een extra grote woonkamer. Ik heb liever twee efficient ingedeelde bovenverdiepingen, met in totaal 5 slaapkamers. Daar zou ik persoonlijk veel meer mee kunnen. Ik hoef ook helemaal geen slaapkamer van 20m2 te hebben. Ik doe er behalve slapen namelijk niks.
Ik zie ook weinig nut in alleen meer ruimte beneden. Wij hebben juist voor meer ruimte boven gekozen in plaats van alleen beneden. Omdat wij juist wél veel toegevoegde waarde zien van een slaapkamer van 20 m2. En dat ook de kinderen en ruime kamer hebben waar naast een bed ook een fatsoenlijk bureau en kastruimte past en er dan ook nog plek is voor een lekkere hangplek. En ook voor onszelf voldoende 'leefruimte' naast bed, ruime kledingkast, boekenkast etc.

Overigens moet je je ook niet blind staren op die indeling. Met name de indeling boven is vaak zeer flexibel en bij de bouw zijn muurtjes eenvoudig te verschuiven of bij te plaatsen. In 'ons' blok is daarom ook een zeer diverse variatie aan indelingen, met bij veel mensen inderdaad meer kleinere kamers in plaats van alleen grote kamers. Door simpelweg met een extra muurtje een of meer slaapkamers in tweeën te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
JDx schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:12:
Om dit een beetje te herkaderen naar de sociale impact van de huizenmarkt: een uittreksel van het BKR en DUO is waarschijnlijk belangrijker.

Een tijdje geleden kende ik al iemand die opmerkte dat haar studieschuld een soort hypotheek legde op toekomstige relaties: bij samenwonen wordt immers het verzamelinkomen gebruikt om de terugbetaalcapaciteit te bepalen.

Nu mag ik hopen dat zo'n bedrag wel door de liefde te overbruggen is, maar het is niet meer te ontkennen dat je partnerkeuze behoorlijk wat invloed heeft op je kansen op de huizenmarkt. Stel je bent een veelbelovende accountant. Durf je nog wel een relatie aan te gaan met die kunstenaar die in een kraakpand woont, of kies je toch voor die minder spannende advocaat?

Zijn mensen die langdurig ziek zijn, of om een andere reden aangewezen op een uitkering, straks beperkt in hun partnerkeuze tot andere mensen die in dezelfde situatie zitten?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:43
[...]

Waarop baseer je dat dat nu een stel met een dergelijke kinderwens geen 100m2 zou accepteren?

Volgens mij probeer je hier je eigen vooroordeel te bevestigen en het frame van verwende millennials opnieuw te plaatsen (daar zal je op de een of andere manier wel van genieten ofzo als ik je posthistorie bekijk), maar dat heeft erg weinig met de realiteit te maken volgens mij.

Wij zijn iig precies op zoek naar dat ;) en hierboven spreekt iemand je ook al tegen.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:26:
[...]

Misschien tegen de huidige marginale vraag. Maar als je ineens 100k woningen per jaar bestelt (al die mensen die ineens beseffen dat hun woning bouwjaar 1971 afgeschreven en onbewoonbaar is) is die prijs natuurlijk niet houdbaar.

[...]

Laten we voor het gemak aannemen dat het verschil in energiekosten hetzelfde blijft (want iedereen snapt dat nul-op-de-meter natuurlijk niet nul-op-de-meter kan blijven), dus 20k-30k over een periode van 30 jaar.

50k voor groot dakonderhoud. 10k voor het opnieuw voegen/reinigen van de gevel (uitgaande van bakstenen e.d.) en, laten we het ruim nemen, 10k voor het vervangen van de electra. Recent gebouwde afgewerkte woningen gaan hier in de buurt voor zo'n 50k meer dan bestaande bouw met hetzelfde woonoppervlak, dus dan kom ik uit op zo'n 150k.

Ik krijg de 'afschrijving' niet kloppend. Het is natuurlijk iets anders als het huis van ellende uit elkaar valt, maar over het algemeen valt dat bij woningen uit de jaren '70 wel mee.
Ik vind dat je wel een klein beetje naar de jaren 70 woning toerekent , maar ok stel het verschil is 150k dan is dat "maar" 50k meer dan wat niet zo lang geleden de waarde was. Het is dus niet geheel ondenkbaar dat er een moment komt dat de TCO voor platgooien en nieuwbouw gunstiger uitkomt dan niets doen en jaarlijks bijlappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Dit dus. Iedereen is tegenwoordig gefocust op de vierkantemeterprijs voor prijsbepaling, maar dat doet mij persoonlijk dus ook helemaal niks. Als er maar (in de toekomst) voldoende kamers gerealiseerd kunnen worden. Dan maakt het mij niet gek veel uit of het 95m2 is of 135m2 - waarvan die laatste 3-4 jaarsalarissen duurder is :P en feitelijk net zo praktisch is.

Ook qua bouwkosten en regelmatig zelfs grondkosten is dat verschil eigenlijk helemaal niet zo groot als je het mij vraagt.

Nog zoiets doms: parkeren voor de deur. Volgens mij is elektrisch rijden de toekomst, dus zet alle nieuwbouwwoningen 3 meter extra naar achter en schrap die 2m voortuin waar toch alleen een bankje komt te staan. Dat lijkt mij netto net zo duur, sterker nog: gemeente hoeft minder grond aan gedeelde parkeerplaatsen uit te geven.
Maar nee: voor parkeren op eigen terrein moet je aan de tweekapper van ruim een half miljoen hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Richh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:57:
[...]

Dit dus. Iedereen is tegenwoordig gefocust op de vierkantemeterprijs voor prijsbepaling, maar dat doet mij persoonlijk dus ook helemaal niks. Als er maar (in de toekomst) voldoende kamers gerealiseerd kunnen worden. Dan maakt het mij niet gek veel uit of het 95m2 is of 135m2 - waarvan die laatste 3-4 jaarsalarissen duurder is :P en feitelijk net zo praktisch is.

Ook qua bouwkosten en regelmatig zelfs grondkosten is dat verschil eigenlijk helemaal niet zo groot als je het mij vraagt.

Nog zoiets doms: parkeren voor de deur. Volgens mij is elektrisch rijden de toekomst, dus zet alle nieuwbouwwoningen 3 meter extra naar achter en schrap die 2m voortuin waar toch alleen een bankje komt te staan. Dat lijkt mij netto net zo duur, sterker nog: gemeente hoeft minder grond aan gedeelde parkeerplaatsen uit te geven.
Maar nee: voor parkeren op eigen terrein moet je aan de tweekapper van ruim een half miljoen hebben :)
Heb je wel eens door een wijk gereden/gelopen waarbij alle rijtjeshuizen voorzien zijn van parkeerplaatsen? Weet je meteen dat je dat niet wil.
CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:40:
[...]

Om dit een beetje te herkaderen naar de sociale impact van de huizenmarkt: een uittreksel van het BKR en DUO is waarschijnlijk belangrijker.

Een tijdje geleden kende ik al iemand die opmerkte dat haar studieschuld een soort hypotheek legde op toekomstige relaties: bij samenwonen wordt immers het verzamelinkomen gebruikt om de terugbetaalcapaciteit te bepalen.

Nu mag ik hopen dat zo'n bedrag wel door de liefde te overbruggen is, maar het is niet meer te ontkennen dat je partnerkeuze behoorlijk wat invloed heeft op je kansen op de huizenmarkt. Stel je bent een veelbelovende accountant. Durf je nog wel een relatie aan te gaan met die kunstenaar die in een kraakpand woont, of kies je toch voor die minder spannende advocaat?

Zijn mensen die langdurig ziek zijn, of om een andere reden aangewezen op een uitkering, straks beperkt in hun partnerkeuze tot andere mensen die in dezelfde situatie zitten?
Ofwel emancipatie is vooral slecht voor de vrouw. De accountant kon vroeger ook wel een geschikte vrouw vinden. De vrouwelijke kunstenaars vroeger ook wel. Nu het inkomen van de vrouw nodig is om een modaal gezin te kunnen vormen, zijn de vrouwen zonder fatsoenlijke baan de pineut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Z___Z schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:03:
[...]

Heb je wel eens door een wijk gereden/gelopen waarbij alle rijtjeshuizen voorzien zijn van parkeerplaatsen? Weet je meteen dat je dat niet wil.
Want? Wij zouden dat oprecht maar wat graag willen hoor ;)

Zie ook niet echt waar dat nou echt van verschilt ten opzichte van de tweekappers met eveneens allemaal parkeerruimte op eigen terrein, met slechts 10m2 tot 20m2 extra woonoppervlak voor bijna dubbel geld. Daar koop je eigenlijk vooral die parkeerplaats, garage (schuur) en een iets grotere (maar nog steeds kleine tov bestaande bouw) tuin voor naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

Jim423 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 13:13:
[...]

In mijn omgeving zijn de mensen die achter het net vissen thuiswonend of inwonend bij vrienden. Dit zijn er nogal wat. Dakloos: nee. Daar is niet alles mee gezegd natuurlijk. Waar het om gaat (vind ik): iedere werkende die een eigen woning wilt kopen moet daar de mogelijkheid voor hebben binnen 2 jaar tijd. Ik zie dat ook over 5 jaar nog niet goedkomen als het zo doorgaat. Je gaat nu ook een stukje ontwikkeling en zelfstandigheid tegenwerken wat je helemaal niet moet willen.
Maar dat is op zich niet nieuw. Net zoals kamernood in studentensteden met eindeloos hospiteren etc. niks nieuws is. Sommige dingen horen er gewoon een beetje bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Richh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:09:
[...]

Want? Wij zouden dat oprecht maar wat graag willen hoor ;)

Zie ook niet echt waar dat nou echt van verschilt ten opzichte van de tweekappers met eveneens allemaal parkeerruimte op eigen terrein, met slechts 10m2 tot 20m2 extra woonoppervlak voor bijna dubbel geld. Daar koop je eigenlijk vooral die parkeerplaats, garage (schuur) en een iets grotere (maar nog steeds kleine tov bestaande bouw) tuin voor naar mijn idee.
https://goo.gl/maps/RHXAnsXi6rLyQr3P8
Zoiets? Je woont op een parkeerplaats. Als je geen kinderen hebt is het misschien wat, maar mij lijkt het niks.

Parkeren bij de achtertuin lijkt me dan een betere oplossing:
https://goo.gl/maps/iprjoHwSmZjynG749

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Requiem19 schreef op zaterdag 10 juli 2021 @ 20:17:
[...]

Dit is echt onzin vwb de woningmarkt.

1e Protocol Europees Verdrag voor Rechten van de Mens (‘EVRM’), bepaalt dat iedereen een ongestoord genot van eigendom moet hebben.

Onlangs is 2 maal door de hoogste rechter besloten dat de oude box 3 heffing hieraan niet voldeed - dat is hoe streng dit basis beginsel wordt toegepast.

Het zal echt nooit - op een oorlogssituatie of crisis van bizarre proportie na wellicht - gebeuren dat de staat woningen van particulieren gaat nationaliseren.
Niet in de zin zoals @lama83 stelt in zeer grote getale tegelijk, maar in Nederland vind onteigening (zeker op gemeentelijk en provinciaal niveau) geregeld plaats bij de aanleg van allerlei wegen e.d.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:40:
[...]
Ja. Aantal relaties tussen partners met sterk verschillende sociaal-economische achtergrond daalt.

Dit komt ook door de verandering van toegankelijkheid van opleidingen. Gebrek aan formele educatie zegt nu meer over (latente)capaciteiten dan 60 jaar geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Z___Z schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:18:
[...]

Zoiets? Je woont op een parkeerplaats. Als je geen kinderen hebt is het misschien wat, maar mij lijkt het niks.

Ja hoor <3 top!

Het is onszelf trouwens praktisch gezien om het even of het voor of achter de woning ligt; überhaupt de aanwezigheid is natuurlijk hetgene wat waarde biedt (al is de parkeerplaats-wens hier langzamerhand komen te vervallen. Niet door prijsstijgingen (want rijwoningen met parkeerplaats zijn eigenlijk niet echt duurder dan woningen zonder (althans, nu nog), immers men kijkt eigenlijk voornamelijk naar m2 prijzen) maar meer door het gebrekkige aanbod).

Mocht ik kunnen kiezen, dan zou ik ze aan de voorkant plaatsen. Juist omdat de achterzijde van de woning regelmatig met een achterom vaak richting een speeltuintje wijst en/of juist fiets- en looppaden kent richting andere plekken in de stad. Je ziet daar de kinderen ook spelen, en niet zomaar op straat: immers ookal staan er geen geparkeerde auto's, ze rijden er alsnog en dat is altijd minder veilig spelen voor het huis, dan in de openbare ruimte aan de achterzijde.

De voorkant is vaak makkelijker met de auto bereikbaar, en je stapt je woning binnen in de voorzijde van je woning. Oh, en de laadpaal is makkelijker installeren :+

Hoe dan ook: zoveel mensen, zoveel wensen. Dat is ook zo natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06:18
[...]

Ik heb in versie 2 gewoond en en mijn huidige huis heeft een oprit voor de woning. Tussen de opritten staan vuilcontainers met een groene hek eromheen. Vooraan staan tussen de opritten kleine boompjes. Huizen staan per rij van 10 in een opstelling rondom een stuk groen met een redelijk riante speeltuin. Geheel jaren 70 woningbouwstijl.
Stukken beter, mooier, ruimtelijker en overzichtelijker dan die "mooie" parkeerplaatsen aan de achterzijde.

Oftewel, het zit het helemaal in de uitvoering. Ook parkeerplaatsen achter kunnen ze compleet verprutsen, zoals in jouw voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

Ofwel emancipatie is vooral slecht voor de vrouw. De accountant kon vroeger ook wel een geschikte vrouw vinden. De vrouwelijke kunstenaars vroeger ook wel. Nu het inkomen van de vrouw nodig is om een modaal gezin te kunnen vormen, zijn de vrouwen zonder fatsoenlijke baan de pineut.
Nou ja, beide seksen zijn nu de pineut. Mannen net zo goed.
Ik weet dat jullie jezelf erg graag als een afzonderlijke soort zien, en vice versa. Maar beide verkeren nu in dezelfde situatie.

En ik zie hier genoeg (jonge)mannen voorbij komen, die ook klem zitten.

Al tot in den treure in dit topic voorbij gekomen. Als je met 1x modaal niet een vaste partner hebt die nog eens 1x modaal erboven doet. Zul je in je eentje die 2x modaal moeten hebben, om in een leuk huisje terecht te kunnen. (Of ver buiten de randstad, met een appartement genoegen moeten nemen, of ergens aan de rand van Nederland een schattig huisje zien te vinden om op te knappen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Harrie_ schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:20:
[...]

Niet in de zin zoals @lama83 stelt in zeer grote getale tegelijk, maar in Nederland vind onteigening (zeker op gemeentelijk en provinciaal niveau) geregeld plaats bij de aanleg van allerlei wegen e.d.
Waarop baseer je dat dit ‘geregeld’ voorkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
sugarlevi01 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:44:
[...]

Nou ja, beide seksen zijn nu de pineut. Mannen net zo goed.
Ik weet dat jullie jezelf erg graag als een afzonderlijke soort zien, en vice versa. Maar beide verkeren nu in dezelfde situatie.

En ik zie hier genoeg (jonge)mannen voorbij komen, die ook klem zitten.

Al tot in den treure in dit topic voorbij gekomen. Als je met 1x modaal niet een vaste partner hebt die nog eens 1x modaal erboven doet. Zul je in je eentje die 2x modaal moeten hebben, om in een leuk huisje terecht te kunnen. (Of ver buiten de randstad, met een appartement genoegen moeten nemen, of ergens aan de rand van Nederland een schattig huisje zien te vinden om op te knappen).
Mannen zijn vooral de pineut omdat er een hele categorie mannen is ontstaan die door vrouwen niet goed genoeg wordt bevonden. Dat er zoveel singles zijn tegenwoordig komt echt niet omdat we dat nu allemaal graag willen. Door emancipatie plus social media is er een onrealistisch beeld ontstaan waar een partner aan moet voldoen. Dit samen met de financiële onafhankelijkheid resulteert in veel singles met grote druk op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Z___Z schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:57:
[...]

Mannen zijn vooral de pineut omdat er een hele categorie mannen is ontstaan die door vrouwen niet goed genoeg wordt bevonden. Dat er zoveel singles zijn tegenwoordig komt echt niet omdat we dat nu allemaal graag willen. Door emancipatie plus social media is er een onrealistisch beeld ontstaan waar een partner aan moet voldoen. Dit samen met de financiële onafhankelijkheid resulteert in veel singles met grote druk op de woningmarkt.
Daar gooi je er nogal een denkbeeld in.
Dat argument kan ik namelijk ook omdraaien.
Als ik zie waar mannelijke vrienden vrouwen op afwijzen. En als ik zie hoe idioot sommige mannen met mijn single vrouwelijke vriendinnen omgaan.
Beide kanten zijn de pineut.

De meeste mensen zijn ook echt niet zo veeleisend, totaal niet, die willen vooral iets voelen voor iemand. Eisen is sowieso een vrij groot woord. Het gevoel is er of, of is er niet. Of er zijn issues, waardoor ze er hard voor wegrennen/de boel in elkaar laten donderen. Of na twintig jaar relaties zeggen, goh, het leven is eigenlijk een stuk relaxter als vrijgezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
Richh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Waarop baseer je dat dat nu een stel met een dergelijke kinderwens geen 100m2 zou accepteren?

Volgens mij probeer je hier je eigen vooroordeel te bevestigen en het frame van verwende millennials opnieuw te plaatsen (daar zal je op de een of andere manier wel van genieten ofzo als ik je posthistorie bekijk), maar dat heeft erg weinig met de realiteit te maken volgens mij.

Wij zijn iig precies op zoek naar dat ;) en hierboven spreekt iemand je ook al tegen.
Oh gewoon omdat het bij mij zo gebeurt is en de makelaar ook zei dat dit typisch is voor die groep. Dus feitelijk uit eigen ervaring. Zou zeggen doe een bod, staat nog steeds in stille verkoop. Stuur maar een pm. Verder was er zelfs 1 iemand met 1 kind, die vond de voorstraat te druk en de wijk kind onvriendelijk. 70% van de mensen hier hebben kinderen en de wijk is opgezet met veel veilige speelplekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Nu online

TMC

Richh schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:47:
[...]

Het is een rare suggestie, zo werkt zoeken ook helemaal niet meestal. Meestal heb je een bepaald budget en een voorkeurslocatie, automatisch kom je dan in een bepaald segment uit, aangezien de woningprijs voor 80% wordt bepaald door oppervlakte*gemiddelde m² prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Requiem19 schreef op zondag 11 juli 2021 @ 21:47:
[...]

Waarop baseer je dat dit ‘geregeld’ voorkomt?
Mijn 10+ jaar ervaring in de bouw en infra
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zondag 11 juli 2021 @ 20:49:
Ik vind dat je wel een klein beetje naar de jaren 70 woning toerekent , maar ok stel het verschil is 150k dan is dat "maar" 50k meer dan wat niet zo lang geleden de waarde was. Het is dus niet geheel ondenkbaar dat er een moment komt dat de TCO voor platgooien en nieuwbouw gunstiger uitkomt dan niets doen en jaarlijks bijlappen.
Afwerking binnen (keuken, vloer, behang) laat ik buiten het plaatje (want dat moet bij nieuwbouw immers ook worden gedaan), maar zal over het algemeen juist minder zijn dan bij nieuwbouw. De kosten die je maakt door de bouw te financieren zonder dat je kunt wonen reken ik juist niet mee.

Maar we hebben misschien ook niet helder waar we het over hebben. We rekenen eigenlijk aan een "total loss" voor een woning: een prijs waarbij de kosten van herstel naar marktconforme staat hoger zijn dan de kosten van platgooien en nieuw bouwen. En ik ben het met je eens dat die prijs bestaat. Ik denk alleen niet dat de koper van die woning van je vriend "alleen voor de grond" betaald heeft.

Afschrijving is verder een boekhoudkundige definitie. Er is immers een levendige markt voor bureaustoelen, computers, en andere goederen die voor de boekhouding afgeschreven zijn, maar nog in technisch perfecte staat verkeren.
Niet mijn woorden. Volgens mij doen vrouwen het aanzienlijk beter in het (hoger) onderwijs dan mannen, dus ik verwacht dat zíj vaker dan gemiddeld de partner zijn die de keuze moet maken tussen de welvaart en de liefde.

Verder heb ik het idee dat kunstenaars van de oudere generatie misschien niet rijk werden, maar nog wel aan een woning konden komen. Omdat de weg naar een woning nu via een bank of particuliere huurder loopt, die alleen naar een stabiel loonstrookje kijken, worden mensen sowieso meer in een keurslijf gedrukt dan wenselijk is.
Ik vind het niet mooi, maar wel een stuk eerlijker dan de norm waarbij we het vanzelfsprekend vinden dat een groot stuk publieke ruimte als parkeerplaats wordt ingericht.

Ik zou er trouwens zoiets als dit van maken, heb je nog steeds wat vierkante meters voor een voortuin.
Pagina: 1 ... 269 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.