Ja, sinds 2016 wordt er al geschreven dat de woningmarkt oververhit is, maar er was nog zeker geen crisis tot eind 2018 volgens mij. Nu vliegt je de ene na de andere superlatieve term je om de oren in het nieuws en dat komt elke dag terug.Reiziger88 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:54:
[...]
Die krantenkoppen waren er ook in 2017/2018. Als je toen had gekocht had je nu flinke overwaarde. Klopt dus niet helemaal:)
Wordt het niet eens tijd voor een leegstandsbelasting van 1% van de WOZ-waarde per maand? Zelfs hier op Tweakers kwam ik een topic tegen van iemand die zijn huis tot 2025 leeg wil laten staan omdat hij verwacht dat het dan meer opbrengt. Ik ken ook iemand die 2 grote huizen bezit, maar met de noorderzon is vertrokken. Zo zullen er ongetwijfeld nog meer zijn.
De opbrengst van deze belasting kan dan worden gebruikt als samenwoonbeloning: geef mensen die nu alleen wonen 5000 euro als ze gaan samenwonen.
De opbrengst van deze belasting kan dan worden gebruikt als samenwoonbeloning: geef mensen die nu alleen wonen 5000 euro als ze gaan samenwonen.
Ben het met je eens dat er een ongezonde FOMO-druk hangt op iets als een basisbehoefte. Dat moet idealiter niet de motivator zijn om een huis te kopen.Richh schreef op maandag 12 juli 2021 @ 23:34:
[...]
3 jaar is niet lang en veel te kort om dergelijke drastische conclusies te trekken. Hou eens op met olie op het vuur van de starters te gooien, de FOMO is echt allang sterk genoeg![]()
In 2012 hadden je vrienden volledig gelijk gehad.
***members only***
Maar ik zie wel degelijk vrienden die toe waren aan kopen maar twijfelden omdat de prijzen zo hoog waren, eigenlijk al vanaf 2017. Sindsdien zijn hun inkomens wel gestegen, maar kunnen ze het huis/appartement wat ze toen op het oog hadden niet meer kopen. Daar balen ze wel enorm van en dat is wel een kwestie geweest van niet durven instappen. Natuurlijk had de waarde ook flink kunnen dalen / rente stijgen, maar als je single bent en je hypotheekrente 20 jaar vast hebt staan maakt dat niets uit.
Dat hangt dan ook wel weer samen met de levensfase. Sommige singles die ik ken konden een paar jaar geleden nog wel iets redelijks kopen, maar waren niet alleen huiverig vanwege de markt maar ook dat ze wat meer gebonden zouden zijn aan een woonplaats voor het geval ze een partner zouden krijgen.
En weer anderen wilden gewoon nog wachten totdat ze wat meer gespaard hadden en iets beters konden kopen. Nou dat is tot nu toe in elk geval niet goed uitgepakt

Exact dit dusfinsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:06:
En weer anderen wilden gewoon nog wachten totdat ze wat meer gespaard hadden en iets beters konden kopen. Nou dat is tot nu toe in elk geval niet goed uitgepaktsta je dan met je goede gedrag terwijl andere generaties je uitmaken voor een avocado-vretende en starbuckskoffie-slurpende hipster noemen
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Das makkelijker idd. Maar toch heb ik het gevoel dat die cijfers nkiet helemaal kloppen. Ik woon bijvoorbeeld in een 2/1 kap van 130m2 met een volume bvan bijna 500m3. Als ik kijk naar de gemiddelde volumes, dan zijn die betrekkelijk laag. Als ik dan op funda ga zoeken naar huizen in de categorie oppervlakte 195m2, dan zie ik volumes tussen de 800 en 900(die ik ook zou verwachten)Tales schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:00:
[...]
[Afbeelding]
Bron: https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/83673NED/table
Dit maakt de discussie makkelijker dan
De volumes in de cijfers van cbs wijken daarin wel erg af naar beneden.
Nicap gaat weer naar bed. Lees weer niet goed.
[ Voor 3% gewijzigd door Nicap op 13-07-2021 10:10 ]
Ook leuk: https://nos.nl/artikel/23...u-in-straten-zonder-stoep
Hij zegt dat bij de aanleg van de wijk is bezuinigd op bijvoorbeeld voetpaden. "Er was een gebrek aan geld en ze wilden gewoon zoveel mogelijk huizen op zo weinig mogelijk vierkante meters. En dan krijg je dit."
Ik woon ook in een 30-zone zonder stoep. Heel fijn met kleine kinderen als er bedrijfsmatige pickups met aanhanger ronddenderen. De stoep voor een rijtjeshuis zou een paar tientjes extra weiland kosten, maar als er een huis op wordt gezet levert het tienduizenden euro's op. Dus dat mag best wat levens kosten...
Hij zegt dat bij de aanleg van de wijk is bezuinigd op bijvoorbeeld voetpaden. "Er was een gebrek aan geld en ze wilden gewoon zoveel mogelijk huizen op zo weinig mogelijk vierkante meters. En dan krijg je dit."
Ik woon ook in een 30-zone zonder stoep. Heel fijn met kleine kinderen als er bedrijfsmatige pickups met aanhanger ronddenderen. De stoep voor een rijtjeshuis zou een paar tientjes extra weiland kosten, maar als er een huis op wordt gezet levert het tienduizenden euro's op. Dus dat mag best wat levens kosten...
Ik zie het zo, twee jaar terug waren de prijzen al belachelijk, en nu nog veel erger. Dat betekent voor mij dat het zomaar nog een flink stuk hoger of lager kan. Er is geen logica of gouden regel. De prijzen zijn immers al idioot hoog, dus waarom niet nog veel hoger. Alles kan.TwiSteD1 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:02:
[...]
Ja, sinds 2016 wordt er al geschreven dat de woningmarkt oververhit is, maar er was nog zeker geen crisis tot eind 2018 volgens mij. Nu vliegt je de ene na de andere superlatieve term je om de oren in het nieuws en dat komt elke dag terug.
In 2011 herinner ik me precies het tegenovergestelde. Prijzen die al laag waren, maar dat er dan soms een transactie voorbij kwam, waarschijnlijk vlak voor executie die ZO laag zat dat je het bijna niet kon geloven. 2 jaar later waren ze nog veel goedkoper.
Grappig, want ik woon in een jaren '90 vinex-wijk vol met tweekappers van 130-150 m2 (woonoppervlak, niet perceel), is het sinds toen dan zoveel groter geworden in nieuwe wijken?Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:57:
Even gevoelsmatig: volgens mij is dat niet groot. 200 vierkante meter is toch wel een minimum voor een tweekapper en vrijstaand zal daar nog wel een stukje boven zitten. Als je dan de "extreme percelen" ook nog meeneemt dan trekken die het gemiddelde aardig omhoog.
dat noemen ze market timing in de beleggingswereld... doorgaans is men daar niet zo succesvol mee. volgens Daniel Kahneman komen voorspellingen over 15 jaar praktisch niet uit, ondanks dat je SME (subject matter expert) bent. als ik het ECB beleid zie, dan is de sky the limit, en zou ik zeggen gewoon dom instappen in de treinVerwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:28:
Goeie tijd om te kopen?
Wat is een goede tijd om te kopen?
Vaak wordt gekeken of huizen nu relatief goedkoop of duur zijn ten opzichte van (recente) geschiedenis.
Eigenlijk moet je kijken naar huidige huizenprijs tov de huizenprijs de komende paar jaar.
Komen deze twee overeen?
Oftewel, als huizenprijs zoals nu relatief hoog staat is het dan een goede tijd om te kopen (tov de prijs de komende jaren), of is het beter toe te slaan als huizenprijs relatief lager is dan recente jaren?
Wat is jullie idee?
[ Voor 4% gewijzigd door lama83 op 13-07-2021 10:17 ]
Dit moet dan bruto oppervlakte zijn, dus inclusief muren. Ik ken werkelijk niemand die een huis heeft van meer dan 195 m2. Denk dat woonoppervlakte bij nieuwbouw gemiddeld eerder 130m2 is.RemcoDelft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:38:
[...]
Nee, ik bedoel woningen. Zie https://opendata.cbs.nl/s...nl/dataset/83673NED/table :
Koopwoningen 2020 april - 2021 maart: gemiddeld 180.000 euro en 195 m2. Mensen willen zo graag geloven dat huizen bouwen enorm duur en moeilijk is, maar alleen de bureaucratie er omheen is daar de oorzaak van.
Je andere sectoren zijn nooit in handen van de overheid geweest, dus dat kan je ook niet privatiseren noemen. De sectoren die ik noem zijn in de VS wel vrijwel volledig geliberaliseerd. Denk niet dat het daar beter is geregeld dan hier.RemcoDelft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:28:
[...]
Ik heb het al eerder gezegd: als de overheid spreekt van marktwerking, is er geen marktwerking. Bij alles wat jij opnoemt heeft de overheid een enorme vinger in de pap. De huizenmarkt past ook in dit rijtje trouwens.
Als je wil zien waar het privaat beter gaat, moet je kijken naar sectoren waarbij concurrentie de overhand heeft i.p.v. de overheid. Supermarkten bijvoorbeeld, of auto's. Als dit aan de overheid was overgelaten hadden we lege schappen en een Trabant gehad.
Het gaat over verleende vergunningen toch? Misschien dat er maar weinig projecten met rijtjeshuizen/kleinere woonoppervlaktes door de vergunningstrajecten heen gekomen zijn?Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:18:
[...]
Dit moet dan bruto oppervlakte zijn, dus inclusief muren. Ik ken werkelijk niemand die een huis heeft van meer dan 195 m2. Denk dat woonoppervlakte bij nieuwbouw gemiddeld eerder 130m2 is.
[...]
Je andere sectoren zijn nooit in handen van de overheid geweest, dus dat kan je ook niet privatiseren noemen. De sectoren die ik noem zijn in de VS wel vrijwel volledig geliberaliseerd. Denk niet dat het daar beter is geregeld dan hier.

Verwijderd
En dat is dus niet zo slim en hadden ze kunnen weten.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Maar ik zie wel degelijk vrienden die toe waren aan kopen maar twijfelden omdat de prijzen zo hoog waren, eigenlijk al vanaf 2017.
Zelfs 2-onder-1-kap woningen zijn meestal maar 150m2 woonoppervlakte. Dat komt wel ongeveer overeen met 195 m2 bruto oppervlak.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Het gaat over verleende vergunningen toch? Misschien dat er maar weinig projecten met rijtjeshuizen/kleinere woonoppervlaktes door de vergunningstrajecten heen gekomen zijn?
Hoe hadden ze dit kunnen weten? Makkelijk praten achteraf natuurlijk.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:27:
[...]
En dat is dus niet zo slim en hadden ze kunnen weten.
Zelf hebben wij gewoon een woning gekocht omdat we die 'nodig' hadden in 2015 en het is puur geluk geweest dat we zoveel winst meepakken. Voor hetzelfde geld was er een nieuwe eurocrisis geweest.
[ Voor 28% gewijzigd door finsdefis op 13-07-2021 10:32 ]
Verwijderd
Die gegevens van Statline gaan enkel over "zuivere bouwprojecten" met enkel koopwoningen. Dus.... een project waar ook gebouwen met een andere functie onder vallen, projecten gemixt met huurwoningen, projecten gemixt met "wooneenheden", etc. vallen hierbuiten.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Het gaat over verleende vergunningen toch? Misschien dat er maar weinig projecten met rijtjeshuizen/kleinere woonoppervlaktes door de vergunningstrajecten heen gekomen zijn?
Mooi he, statistieken.
"Maar" 150.....Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:28:
[...]
Zelfs 2-onder-1-kap woningen zijn meestal maar 150m2 woonoppervlakte. Dat komt wel ongeveer overeen met 195 m2 bruto oppervlak.
Daarom ging ik - voor ik de link gezien had - uit van perceeloppervlak. Dat bleek niet juist, het zijn statistieken van een deel van de nieuwbouw (en vooral het kleinere deel zal er buiten vallen door de classificaties).
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 10:37 ]
Verwijderd
Als je kijkt op funda naar nieuwbouwprojecten zie ik toch echt weinig huizen met 195m2.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:21:
[...]
Ben wel benieuwd hoe dat cijfer tot stand is gekomen.
Ook ING heeft het wel over dergelijke volumes.
https://www.businessinsid...woning-prijs-oppervlakte/
Volgens ING steeg de gemiddelde vloeroppervlakte van nieuwbouwwoningen van 185 vierkante meter in 2015 naar 199 vierkante meter in 2018.
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 10:38 ]
Landbouw in de EU wordt in Nederland (en andere landen) afgedwongen door beleidsregels die voorkomen dat boeren hun onrendabele grond verkopen om huizen op neer te zetten. Bovendien hangt een groot deel van de Europese boeren aan inkomenssteun om de kooi een beetje te vergulden. De invloed van de overheid lijkt mij niet noodzakelijk kleiner dan bij de woningmarkt.RemcoDelft schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:28:
Als je wil zien waar het privaat beter gaat, moet je kijken naar sectoren waarbij concurrentie de overhand heeft i.p.v. de overheid. Supermarkten bijvoorbeeld, of auto's.
Dat lijkt me ook de meest logische verklaring. Je ziet bij de CBS cijfers van vóór 2016 ook sterk afwijkende volumes tov. de nieuwe methode.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:18:
Dit moet dan bruto oppervlakte zijn, dus inclusief muren. Ik ken werkelijk niemand die een huis heeft van meer dan 195 m2. Denk dat woonoppervlakte bij nieuwbouw gemiddeld eerder 130m2 is.
Verwijderd
Ze maken een beslissing om te wachten gebaseerd op de huizenprijs tov recente geschiedenis (want duur). Dat is geen goede reden om te wachten als je kijkt naar het historisch verloop van huizenprijzen.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Hoe hadden ze dit kunnen weten? Makkelijk praten achteraf natuurlijk.
Zelf hebben wij gewoon een woning gekocht omdat we die 'nodig' hadden in 2015 en het is puur geluk geweest dat we zoveel winst meepakken. Voor hetzelfde geld was er een nieuwe eurocrisis geweest.
Nou, je knipt een groot stuk van mijn post eruit.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:35:
[...]
Ze maken een beslissing om te wachten gebaseerd op de huizenprijs tov recente geschiedenis (want duur). Dat is geen goede reden om te wachten als je kijkt naar het historisch verloop van huizenprijzen.
Maar er spelen nog veel andere variabelen rondom de beslissing om te gaan voor een koophuis. Toevallig telde dat bij die mensen op dat moment net niet op naar een "ik ga kopen".
Bij sommigen puur uit angst, waarvan je toen nog niet wist dat het onterecht was, maar bij de meesten daarnaast om veel andere redenen.
Verwijderd
Dat zou mee kunnen spelen inderdaad. Maar besef je ook vooral dat als men een project neerzet van 20 koopwoningen + 5 huurwoningen, dit project niet meetelt voor deze statistieken. Of als men een project neerzet van 20 koopwoningen met een winkel ertussen..... dan tellen ze voor deze statistieken ook niet mee. Ze rekenen alleen met "zuivere" projecten.CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:33:
[...]
Dat lijkt me ook de meest logische verklaring. Je ziet bij de CBS cijfers van vóór 2016 ook sterk afwijkende volumes tov. de nieuwe methode.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 10:43 ]
Ik vind de genoemde statistieken sowieso bijzonder. Geeft een behoorlijk vertekenend beeld. De aanname, die eerder werd gedaan dat er voor 180k een woning gekocht, kan worden klopt m.i. ook niet. Dit zijn bouwkosten van een woning, dit zal gelet op de formulering ook exclusief de kavel zijn.
Daarnaast is het bij seriematig / projectmatig al snel dat er als eis ook sociale woningbouw toegevoegd moet worden. Dan blijft inderdaad al snel alleen de vrijstaande woning over...
Daarnaast is het bij seriematig / projectmatig al snel dat er als eis ook sociale woningbouw toegevoegd moet worden. Dan blijft inderdaad al snel alleen de vrijstaande woning over...
Maar speelt dit echt nog? Ik lees dit stereotype eigenlijk alleen op Reddit, en dan als een sarcatische opmerking en niet dat iemand serieus roept dat het aan de avocado's ligt dat de woningmarkt nu zo krom is.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Nee, 'in het echt' is men zeker nu het zo regelmatig in het nieuws is, wel redelijk bijgedraaid. Is mijn ervaring. En anders moet je ze vragen of ze hun eigen woning wel zouden kunnen financieren met hun eigen inkomenMichael_OsGroot schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:47:
[...]
Maar speelt dit echt nog? Ik lees dit stereotype eigenlijk alleen op Reddit, en dan als een sarcatische opmerking en niet dat iemand serieus roept dat het aan de avocado's ligt dat de woningmarkt nu zo krom is.
Hier in dit topic wordt toch regelmatig niet-sarcastisch dat frame nog regelmatig geopperd, gevolgd door 'ja had je maar meer moeten sparen!'. Dan heb je dus inderdaad de huidige situatie niet helemaal begrepen
Ik denk dat de groep die dat het hardste roept misschien ook iets eerder in de commentsectie van de telegraaf te vinden is dan op tweakers? Al is dat natuurlijk een enorm vooroordeelRichh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:49:
[...]
Nee, 'in het echt' is men zeker nu het zo regelmatig in het nieuws is, wel redelijk bijgedraaid. Is mijn ervaring. En anders moet je ze vragen of ze hun eigen woning wel zouden kunnen financieren met hun eigen inkomen
Hier in dit topic wordt toch regelmatig niet-sarcastisch dat frame nog regelmatig geopperd, gevolgd door 'ja had je maar meer moeten sparen!'. Dan heb je dus inderdaad de huidige situatie niet helemaal begrepen

It's time to play the music, it's time to light the lights
Verwijderd
Ook een mooie.
"We hebben het afgelopen jaar een enorme hoeveelheid data verzameld over het vertrouwen, de intentie en het gedrag van woningzoekers. Hieruit blijkt de grote tegenstrijdigheid tussen het vertrouwen en het gedrag van consumenten"
https://www.nu.nl/economi...volgens-funda-zoeken.html
"We hebben het afgelopen jaar een enorme hoeveelheid data verzameld over het vertrouwen, de intentie en het gedrag van woningzoekers. Hieruit blijkt de grote tegenstrijdigheid tussen het vertrouwen en het gedrag van consumenten"
Volgens mij zijn nu de onderbuik-“frames” vooral:
- er worden alleen maar huizen gebouwd voor rijken, want daar wordt het meest op verdiend
- er wordt te weinig gebouwd
- beleggers kopen alles op
- alleen als je 2x modaal verdiend of rijke ouders hebt kan je nog starten op de woningmarkt
Wellicht ten overvloede: Allemaal kort door de bocht en niet mijn visie, meer wat ik lees/zie/hoor
- er worden alleen maar huizen gebouwd voor rijken, want daar wordt het meest op verdiend
- er wordt te weinig gebouwd
- beleggers kopen alles op
- alleen als je 2x modaal verdiend of rijke ouders hebt kan je nog starten op de woningmarkt
Wellicht ten overvloede: Allemaal kort door de bocht en niet mijn visie, meer wat ik lees/zie/hoor
Varianten zie je nog wel, zoals een paar posts terug de opmerking van @blep93 dat-ie ook op een ATH gekocht heeft.Michael_OsGroot schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:47:
Impliciet zit daar (vaak) de aanname achter dat welvaart alleen maar verder toe zal nemen, en dat uitdagingen in je jonge jaren er een beetje bji horen, maar dat het uiteindelijk allemaal goed komt. En dat is te hopen, maar het hoeft niet zo te gebeuren. Sterker nog, er zijn genoeg redenen om aan te nemen dat de 21e eeuw kwa economische groei helemaal niet zal lijken op de 20e eeuw.
Plus dat er een zekere survivor bias achter zit. Er zijn natuurlijk mensen die met grote schulden de koopmarkt hebben verlaten, door scheiding, arbeidsongeschiktheid, e.d.
Pure bouwkosten voor 1 woning zal die 180k wel genoeg zijn, maar de openbare ruimte moet ook ingericht worden. Bij grote projecten wordt wel vaak deelvergunningen aangevraagd, maar rijtjeshuizen (koop) zitten inderdaad vaak bij rijtjeshuizen (sociale huur) in hetzelfde deel, terwijl 2-onder-1-kap en vrijstaand vaak in een ander deel van de wijk staan. Als je deze rijtjes niet mee telt, tja, dan is de 150m2 woonoppervlak (195m2 bruto oppervlak) niet heel gek. Toch zijn de meeste nieuwbouw projecten echt wel grotendeels rijtjeshuizen. Denk dat de op Tweakers wellicht een scheef beeld bestaat, omdat hier relatief veel mensen in nieuwbouw 2-onder-1-kap/vrijstaand wonen en absoluut geen afspiegeling is van Nederland.Pctje91 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:46:
Ik vind de genoemde statistieken sowieso bijzonder. Geeft een behoorlijk vertekenend beeld. De aanname, die eerder werd gedaan dat er voor 180k een woning gekocht, kan worden klopt m.i. ook niet. Dit zijn bouwkosten van een woning, dit zal gelet op de formulering ook exclusief de kavel zijn.
Daar staat dit hele topic toch veel mee, vooroordelen en generalisaties. Er komt letterlijk maar 1 post langs met een bron, waarna er alleen nog maar posts volgen over hoe dat (volgens de onderbuik) dan wel niet zou kloppen.
Daarnaast is dat hele FOMO natuurlijk gewoon 1 groot 'frame', zonder enige basis.
Als we maar heel hard roepen dat het alleen maar 'angst' is dan gaat het vanzelf wel weg. Bijvoorbeeld Corona, dat is gewoon bangmakerij.
Moet je eens kijken na een weerswaarschuwing, hoeveel mensen gaan berichten dat het allemaal onzin is. Ondertussen is de brandweer 100km verderop de omgewaaide bomen aan het opruimen en de kelders aan het leegpompen. (En moet je ze eens horen als die boom op hun huis valt, dan had de overheid beter moeten optreden)
Er komen steeds meer mensen aan de zijlijn te staan die geen woning meer kunnen kopen. Daarmee is er dus geen (onredelijke) angst, maar gewoon werkelijkheid. Er zijn genoeg mensen die een jaar geleden hadden kunnen kopen en dat vandaag niet meer kunnen....
Verwijderd
Bron? Onderbouwing?TheGhostInc schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:12:
[...]
Er komen steeds meer mensen aan de zijlijn te staan die geen woning meer kunnen kopen. Daarmee is er dus geen (onredelijke) angst, maar gewoon werkelijkheid. Er zijn genoeg mensen die een jaar geleden hadden kunnen kopen en dat vandaag niet meer kunnen....
Zijn er nu meer mensen die aan de zijlijn staan dan vorig jaar? Of een structureel stijgende lijn de afgelopen 20,30 jaar?
Verwijderd
Kan ook voor ongeveer dat bedrag inclusief kosten grond.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:09:
[...]
Pure bouwkosten voor 1 woning zal die 180k wel genoeg zijn, maar de openbare ruimte moet ook ingericht worden.
Factsheet dPi 2019 11 De gemiddelde stichtingskosten van verhuureenheden bedragen ruim 200.000 euro. Verreweg de meeste nieuwbouw wordt gepland in de DAEB-tak. De beperkte verwachte nieuwbouw in de niet-DAEB-tak kent gemiddeld wel beduidend hogere stichtingskosten. De stichtingskosten van corporaties zijn de laatste jaren gestegen door de toename van de grondkosten en de loon- en materiaalkosten in de bouw. De gemiddelde stichtingskosten zijn tussen de nieuwste prognose en de voorgaande prognose dan ook gestegen, van 187.000 euro tot ruim 200.000 euro4.
https://dkvwg750av2j6.clo...ord-r2020-0051MS-docx.pdf
Als prijzen bijna 20% stijgen maar de lonen/leennormen/etc (alles wat bepaalt hoeveel je zou mogen betalen voor een woning) niet, dan zullen er per definitie meer mensen aan de zijlijn staan dan voorheen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:18:
[...]
Bron? Onderbouwing?
Zijn er nu meer mensen die aan de zijlijn staan dan vorig jaar? Of een structureel stijgende lijn de afgelopen 20,30 jaar?
Verwijderd
Niet als prijzen eerst 5-10 jaar achtergebleven zijn bij lonen.Richh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:24:
[...]
Als prijzen bijna 20% stijgen maar de lonen/leennormen/etc (alles wat bepaalt hoeveel je zou mogen betalen voor een woning) dan zullen er per definitie meer mensen aan de zijlijn staan dan voorheen.
Er wordt hier heel veel gekeken naar hele korte termijn en dan geroepen dat het een structureel probleem is.
En dan verwezen naar zielige verhalen in de krant van mensen met onmogelijke wensen. Zie je wel!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 11:27 ]
Dat kán natuurlijk, maar dat doet er nog niks vanaf dat er mensen zijn die vorig jaar wel konden kopen en dit jaar daadwerkelijk langs de zijlijn staan.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:26:
[...]
Niet als prijzen eerst 5-10 jaar achtergebleven zijn bij lonen.
Maar als je het over de lange termijn wilt hebben, zou ik vooral naar NRC luisteren:
Daarmee is de verhouding tussen een modaal jaarinkomen (36.500 euro bruto) en de gemiddelde woningprijs opgelopen naar een ruime factor elf. En dan te bedenken dat wie in 1995 een modaal inkomen had, een gemiddelde woning kon kopen voor ruim vier keer dat inkomen. Met andere woorden: waar het modale inkomen de laatste kwart eeuw met ruim 50 procent toenam, steeg de gemiddelde woningprijs met meer dan 250 procent.
Tijd voor een (basis)cursus stijlfiguren in discussies?Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:26:
[...]
Niet als prijzen eerst 5-10 jaar achtergebleven zijn bij lonen.
Er wordt hier heel veel gekeken naar hele korte termijn en dan geroepen dat het een structureel probleem is.
En dan verwezen naar zielige verhalen in de krant van mensen met onmogelijke wensen. Zie je wel!
Stop eens met het verkloten van de discussie!
Verwijderd
Dat doe ik dan maar niet aangezien het stuk van fouten aan elkaar hangt, zoals zo vaak als journalisten een economisch onderwerp behandelen.Richh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:36:
[...]
Maar als je het over de lange termijn wilt hebben, zou ik vooral naar NRC luisteren:
[...]
Het gebruik van modaal inkomen slaat nergens op. Er zijn veel betere data beschikbaar.
Wou je zeggen dat er geen eurocrisis is? Eeuwenoude economische wetmatigheden zijn om zeep geholpen en schulden zijn hoger dan ooit.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:30:
[...]
Hoe hadden ze dit kunnen weten? Makkelijk praten achteraf natuurlijk.
Is het sowieso niet vreemd dat men een gemiddelde huizenprijs vergelijkt met een modaal inkomen? Zou men dan, om het zelfde scheeftrekken te voorkomen, niet ook naar de modale huizenprijs moeten kijken?Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Dat doe ik dan maar niet aangezien het stuk van fouten aan elkaar hangt, zoals zo vaak als journalisten een economisch onderwerp behandelen.
Het gebruik van modaal inkomen slaat nergens op. Er zijn veel betere data beschikbaar.
Nou, wat zijn die fouten dan? En waarom is modaal inkomen onzinnig en welke betere data is dan wel beschikbaar? Niet dat ik je niet geloof, maar hier kunnen we niet zoveel meeVerwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:58:
[...]
Dat doe ik dan maar niet aangezien het stuk van fouten aan elkaar hangt, zoals zo vaak als journalisten een economisch onderwerp behandelen.
Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen
Anecdotisch is het natuurlijk wel interessant. Zoals die man werkend bij een ingenieursbureau (geen topbaan) die op z'n 23e(!) een vrijwel nieuwe woning met ruime tuin kocht. Op één inkomen. Misschien dat zijn vrouw een vijftigjarige hersenchirurg was, maar dat is nu echt niet meer voorstelbaar.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:58:
Verwijderd
Het modaal inkomen is 79% van het gemiddelde inkomen van alle Nederlanders. Dus inclusief werklozen, gepensioneerden, bijstandsmoeders etc.etc.
Je kunt beter kijken naar CBS data over inkomens/vermogens van huishoudens. Kan je verschillende ontwikkelingen en hoogte uitsplitsen naar wel/niet werkend, wel/niet samenwonend of alleenstaand.
Dan kom je tot hele andere conclusies.
Je kunt beter kijken naar CBS data over inkomens/vermogens van huishoudens. Kan je verschillende ontwikkelingen en hoogte uitsplitsen naar wel/niet werkend, wel/niet samenwonend of alleenstaand.
Eerst bezuinigen op een stoep, zodat het kavel oppervlakte zo groot mogelijk in de brochure kan staan en dan gaan klagen over onveilige onoverzichtelijke straten. Het is niet dat er in die wijk geen ruimte was om een stoep neer te leggen.
https://nos.nl/artikel/23...u-in-straten-zonder-stoep
Sodeju, tijdje niet gekeken, maar ik denk (ivm mogelijke overwaarde eigen huis), zal weer eens een Funda erbij pakken en er is nog maar 1 huis beschikbaar onder de 2 ton in mijn wijk en omliggende wijken. En dan woon ik in een wijk waar mijn familie niet eens zou willen wonen.
Dit kan zo toch niet door blijven gaan?
Dit kan zo toch niet door blijven gaan?
[ Voor 7% gewijzigd door JDx op 13-07-2021 12:24 ]
Dingen als Games & Music enzo | En 3D/AI/PS hier | CivitAI Models en Prompts
De "maar" slaat op het verschil tussen 150 en 195 m2, dat is een hele verdieping erbij voor een standaard rijtjeswoning.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:32:
[...]
Die gegevens van Statline gaan enkel over "zuivere bouwprojecten" met enkel koopwoningen. Dus.... een project waar ook gebouwen met een andere functie onder vallen, projecten gemixt met huurwoningen, projecten gemixt met "wooneenheden", etc. vallen hierbuiten.
Mooi he, statistieken.
[...]
"Maar" 150.....Dat zijn al flinke woningen hoor. Wij hebben een tweekapper van 150 vierkante meter woonoppervlak en ik vraag me serieus vaak af wat mensen met een nóg groter huis moeten (even afgezien van mensen met een bedrijf aan huis ofzo).
Daarom ging ik - voor ik de link gezien had - uit van perceeloppervlak. Dat bleek niet juist, het zijn statistieken van een deel van de nieuwbouw (en vooral het kleinere deel zal er buiten vallen door de classificaties).
Maar wel lekker veel groen in tegenstelling tot de gemiddelde troosteloze vinexwijk.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:22:
Eerst bezuinigen op een stoep, zodat het kavel oppervlakte zo groot mogelijk in de brochure kan staan en dan gaan klagen over onveilige onoverzichtelijke straten. Het is niet dat er in die wijk geen ruimte was om een stoep neer te leggen.
Dit vind ik nog wel een aardige straat.
[ Voor 5% gewijzigd door Morpheusk op 13-07-2021 12:26 ]
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Bouwprijzen zijn sinds COVID nogal omhoog gegaan, dus niet meer vergelijkbaar met pre-COVID.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:24:
[...]
Kan ook voor ongeveer dat bedrag inclusief kosten grond.
Factsheet dPi 2019 11 De gemiddelde stichtingskosten van verhuureenheden bedragen ruim 200.000 euro. Verreweg de meeste nieuwbouw wordt gepland in de DAEB-tak. De beperkte verwachte nieuwbouw in de niet-DAEB-tak kent gemiddeld wel beduidend hogere stichtingskosten. De stichtingskosten van corporaties zijn de laatste jaren gestegen door de toename van de grondkosten en de loon- en materiaalkosten in de bouw. De gemiddelde stichtingskosten zijn tussen de nieuwste prognose en de voorgaande prognose dan ook gestegen, van 187.000 euro tot ruim 200.000 euro4.
https://dkvwg750av2j6.clo...ord-r2020-0051MS-docx.pdf
Tja, ik zou liever een stoep in mijn straat zien, dan heggen die auto-hoog zijn, waardoor iedereen blind z'n oprit af rijdt. Het is nog net niet zo erg als hier in Den Haag:Morpheusk schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Maar wel lekker veel groen in tegenstelling tot de gemiddelde troosteloze vinexwijk.
Dit vind ik nog wel een aardige straat.
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i16384!8i8192
Maximaliseren van prive grond, ten koste van de openbare ruimte. Ik zou nooit in zo'n wijk iets kopen.
Verwijderd
Same here. Een voetpad is gewoon een keihard vereiste. Een woonerf zou ik zelfs nog over twijfelen, want dat is met 1 verkeersbesluit om te toveren naar 30km. Dat zie je in verschillende gemeenten nu ook gebeuren. In onze vorige woonplaats werden woonerven in no-tine "onterft". Meer dan de borden vervangen deden ze niet.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:28:
[...]
Tja, ik zou liever een stoep in mijn straat zien, dan heggen die auto-hoog zijn, waardoor iedereen blind z'n oprit af rijdt. Het is nog net niet zo erg als hier in Den Haag:
https://www.google.com/ma...bfov%3D100!7i16384!8i8192
Maximaliseren van prive grond, ten koste van de openbare ruimte. Ik zou nooit in zo'n wijk iets kopen.
Verwijderd
Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:19:
/f/image/5dl1ajlsHWyHxr160N0NcMFv.png?f=fotoalbum_large)
Om nog maar te zwijgen over de financieringslasten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/J5WJv304alYJN11dl4zTZbAT.png?f=user_large)
En nee, dat ligt niet alleen aan de lagere rente. Ook bij een rente van 5% zouden de lasten lager liggen dan de eerste 10 jaar van deze eeuw.
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 13:00 ]
Verwijderd
Maar niet zoveel zoals je zou denken als je de krantenkoppen gelooft.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:25:
[...]
Bouwprijzen zijn sinds COVID nogal omhoog gegaan, dus niet meer vergelijkbaar met pre-COVID.
:fill(white):strip_exif()/f/image/1noKimx2UxNc1nvVNODquJIH.png?f=user_large)
Effect is extra groot voor de gemeente:Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:22:
- minder openbare ruimte = minder onderhoudskosten
- meer perceeloppervlak = hogere waarde, en dus verkoop opbrengst
- meer effectief bebouwd oppervlak met extra hogere WOZ = dubbel hogere opbrengst elk jaar
Zie de link naar de wijk die ik hier eerder postte: hier een gemeente die dit dus als serieuze opties ziet om mee te schuiven, en is van 2300 woningen initieel, in discussie tot 3000 woningen op dezelfde oppervlakte naar uiteindelijk nu een besluit van 2600 woningen gekomen. Met €1400-1600/m2 voor de vrije kavels, tikt dit lekker aan.
Gemeente is sowieso creatief. Ze verkopen een hele buurt via een projectontwikkelaar, incl groene ruimte en parkeerplaatsen, en plaatsen het langdurig onderhoud van voetpad en gezamenlijk groen ook onder die constructie. De rijtjeshuizen worden dan een soort van appartementen met appartementsrechten op een beperkt perceel, met alles samen op een groter perceel. VVE heeft vervolgens een aantal standaardregels meegekregen: geen schuurtjes, geen schuttingen, niet aan de standaard heggen zitten (worden onderhouden door hovenier).
Resultaat is overigens wel mooi: vrije zichtlijnen, goed onderhouden heggen, veel speelbaar gras zonder honden, autovrij en iedereen eigen parkeerplaats.
[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 13-07-2021 13:22 ]
ik kijk ook wel eens, 'eens kijken wat voor belachelijke prijs ze voor een object in de buurt willen hebben' , niet omdat ik het wil hebben (vertrouwen).Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 11:01:
Ook een mooie.
Gewoon niet goed over nagedacht. Ik wil wel 15km per uur rijden maar dan wil ik in ruil daarvoor minder wegenbelasting betalen.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:22:
[ Voor 14% gewijzigd door pizzacabonara op 13-07-2021 13:43 ]
Poah dikke Massey.
Bijna een gated community achtig idee, mis alleen de slagboom nog bij het de entreeGet!em schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:18:
[...]
Gemeente is sowieso creatief. Ze verkopen een hele buurt via een projectontwikkelaar, incl groene ruimte en parkeerplaatsen, en plaatsen het langdurig onderhoud van voetpad en gezamenlijk groen ook onder die constructie. De rijtjeshuizen worden dan een soort van appartementen met appartementsrechten op een beperkt perceel, met alles samen op een groter perceel. VVE heeft vervolgens een aantal standaardregels meegekregen: geen schuurtjes, geen schuttingen, niet aan de standaard heggen zitten (worden onderhouden door hovenier).
Resultaat is overigens wel mooi: vrije zichtlijnen, goed onderhouden heggen, veel speelbaar gras zonder honden, autovrij en iedereen eigen parkeerplaats.
Dat geldt toch ook voor de modaal inkomen index van 1995?Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:19:
Het modaal inkomen is 79% van het gemiddelde inkomen van alle Nederlanders. Dus inclusief werklozen, gepensioneerden, bijstandsmoeders etc.etc.
Of zeg je eigenlijk dat er meer werklozen, gepensioneerden (oke dat zal, maar met een lager inkomen?) en bijstandsmoeders zijn in 2021, ten opzichte van 1995?
Dit kan prima, zo bouwen we in Nederland al vanaf de jaren '60, voordat "woonerven" in zwang kwamen. Maar die woningen hebben dan ook geen oprit, noch een parkeerplaats voor de deur. Eigenlijk zou het prima volstaan om even verderop een klein aantal parkeerplaatsen voor de deelauto's te realiseren.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:28:
Op plekken waar je écht een privéauto nodig hebt, is de grond meestal ook niet zo kostbaar.
Met betrekking tot sentimenten als "ik zou daar nooit iets kopen", vergeet niet de krapte op de huizenmarkt. Bijna niemand kan nu precies kopen waar hij/zij wil. Dit soort onhandigheidjes nemen de meeste mensen wel voor lief.
Verwijderd
Blijkbaar wel ja.Richh schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:44:
[...]
Dat geldt toch ook voor de modaal inkomen index van 1995?
Of zeg je eigenlijk dat er meer werklozen, gepensioneerden (oke dat zal, maar met een lager inkomen?) en bijstandsmoeders zijn in 2021, ten opzichte van 1995?
Overigens was voor 2013 het modaal inkomen op een andere manier bepaald: "Tot en met 2012 is het een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (zvw)."
Tussen 1995 en 2020 steeg modaal inkomen met 64% blijkt uit de grafiek van NRC.
Het besteedbare inkomen van paren steeg met 106%.
Het besteedbare inkomen van eenpersoonshuishoudens steeg met 85%.
Verschil tussen paren en eenpersoonshuishoudens is (deels) dat bij eenpersoonshuishoudens er meer inactieve mensen in zitten (bijstand, weduwen, etc.)
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 13:58 ]
Inclusief HOA-gestapo die daar bij hoortTales schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Bijna een gated community achtig idee, mis alleen de slagboom nog bij het de entree

Nja, nee, de autostraat is wel van de gemeente en de stoep daarlangs ook wel. Alleen alle tussenliggende parrkeerplaatsen, voetpaden, verlichting en groen zijn dus privaat. Al met al dus flinke besparing voor de gemeente.Tales schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:36:
[...]
Bijna een gated community achtig idee, mis alleen de slagboom nog bij het de entree
Een voetgangersgebied met woningen, waarbij auto's aan het begin van de straat (hof) staan is toch iets heel anders dan een semi-doorgaande straat met auto's voor het huis, zonder stoep? Wat @Get!em noemt, is IMHO wel een goede oplossing. Ik woon nu ook in zo'n oplossing. De VVE kosten zijn lager dan de parkeervergunning van de gemeente in onze straat, dus ik vind het prima. Altijd plek en een gezeik (ja VVE vergadering enzo, moet je beetje geluk mee hebben wat voor buren je krijgt).CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:49:
[...]
Dit kan prima, zo bouwen we in Nederland al vanaf de jaren '60, voordat "woonerven" in zwang kwamen. Maar die woningen hebben dan ook geen oprit, noch een parkeerplaats voor de deur. Eigenlijk zou het prima volstaan om even verderop een klein aantal parkeerplaatsen voor de deelauto's te realiseren.
Op plekken waar je écht een privéauto nodig hebt, is de grond meestal ook niet zo kostbaar.
Met betrekking tot sentimenten als "ik zou daar nooit iets kopen", vergeet niet de krapte op de huizenmarkt. Bijna niemand kan nu precies kopen waar hij/zij wil. Dit soort onhandigheidjes nemen de meeste mensen wel voor lief.
Statistiek loopt altijd achter op de realiteit. Projectbouw wordt vaak met lange termijncontracten gewerkt. CBS werkt met gerealiseerde cijfers. De stijging van 2020 zien we pas in 2022 terug in de cijfers.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:02:
[...]
Maar niet zoveel zoals je zou denken als je de krantenkoppen gelooft.
[Afbeelding]
Je hoeft niet de pers te geloven, probeer zelf maar eens een schuurtje te laten bouwen. Kijk maar hoe duur dat anno 2021 is.
Klopt, maar de prijzen zijn niet gelijk toegenomen.fsfikke schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 09:43:
[...]
Maar die huizen 30km verderop waren altijd al goedkoper dus dit kan je doen onafhankelijk van de markt.
Die CBS cijfers kloppen vaak niet, zeker niet voor starters met een studieschuld. Ook gaat het CBS nog veel te veel uit van goedkope huur en koopwoningen die er niet zijn.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 13:51:
[...]
Blijkbaar wel ja.
Overigens was voor 2013 het modaal inkomen op een andere manier bepaald: "Tot en met 2012 is het een bruto inkomen net onder de maximum premie-inkomensgrens van de zorgverzekeringswet (zvw)."
Tussen 1995 en 2020 steeg modaal inkomen met 64% blijkt uit de grafiek van NRC.
Het besteedbare inkomen van paren steeg met 106%.
Het besteedbare inkomen van eenpersoonshuishoudens steeg met 85%.
Verschil tussen paren en eenpersoonshuishoudens is (deels) dat bij eenpersoonshuishoudens er meer inactieve mensen in zitten (bijstand, weduwen, etc.)
Daar heeft het Nibud ook een handje van, om met onrealistische cijfers te komenCyberMania schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:30:
[...]
Die CBS cijfers kloppen vaak niet, zeker niet voor starters met een studieschuld. Ook gaat het CBS nog veel te veel uit van goedkope huur en koopwoningen die er niet zijn.
Verwijderd
Zo werkt de prijsindex niet.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:22:
[...]
Statistiek loopt altijd achter op de realiteit. Projectbouw wordt vaak met lange termijncontracten gewerkt. CBS werkt met gerealiseerde cijfers. De stijging van 2020 zien we pas in 2022 terug in de cijfers.
Je hoeft niet de pers te geloven, probeer zelf maar eens een schuurtje te laten bouwen. Kijk maar hoe duur dat anno 2021 is.
Materiaalcomponent:
Geeft het prijsverloop weer van de belangrijkste materialen die gebruikt worden in de woningbouw. De berekening van de inputprijsindex is gebaseerd op de begrotingen van acht verschillende woningbouwprojecten, waarin de kosten en hoeveelheden van de benodigde materialen zijn te vinden. Ieder project representeert één van de vier onderscheiden woningtypes: koop- en huurappartementen en koop- en huureengezinswoningen.
De bron voor deze indexcijfers zijn gegevens die reeds bij het CBS aanwezig zijn. Afzonderlijke waarneming van gegevens is dus overbodig. Het loonindexcijfer is gebaseerd op de ontwikkeling van de contractuele loonkosten in de bouwnijverheid. De materiaalcomponent is ontleend aan de statistiek Producentenprijzen.
Dat een aannemer nu de hoofdprijs kan vragen voor de bouw van een schuurtje is bekend hier. Heb zelf net mijn hele woning opnieuw gebouwd.
Dat bedoelde ik ook. Als je A zegt, moet je ook B zeggen en auto's gewoon uit de straten weren.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:22:
Een voetgangersgebied met woningen, waarbij auto's aan het begin van de straat (hof) staan is toch iets heel anders dan een semi-doorgaande straat met auto's voor het huis, zonder stoep?
Die projecten met deelauto’s en geen auto-ruimte meer voor de deur zijn leuk bedacht, maar vooral op papier door mensen die in een utopie geloven. In praktijk gaan er gewoon mensen wonen die ook een eigen auto willen én nemen en wordt de parkeerdruk in de dichtstbijzijnde plek waar je nog kan parkeren (bijv een wijk verderop) onhoudbaar. Kijk naar projecten in centrum Utrecht vlak bij station. Die huizen gaan straks voor 400-1100k per stuk. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat daar alleen maar duurzame kopers op af komen die alles met de elektrische bakfiets en ov gaan doen…CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:06:
[...]
Dat bedoelde ik ook. Als je A zegt, moet je ook B zeggen en auto's gewoon uit de straten weren.
OK, arbeid wordt hier gelijkgesteld aan loon. Er is wel een relatie tussen salaris en vraagprijs van arbeid, maar de vraagprijs voor arbeid in de bouw is nu geexplodeerd, maar de salarissen volgen hierbij dus niet de prijs. Producentenprijzen statistiek heb ik verder weinig kennis over, dus daar durf ik niet over te oordelen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 15:37:
[...]
Zo werkt de prijsindex niet.
Materiaalcomponent:
Geeft het prijsverloop weer van de belangrijkste materialen die gebruikt worden in de woningbouw. De berekening van de inputprijsindex is gebaseerd op de begrotingen van acht verschillende woningbouwprojecten, waarin de kosten en hoeveelheden van de benodigde materialen zijn te vinden. Ieder project representeert één van de vier onderscheiden woningtypes: koop- en huurappartementen en koop- en huureengezinswoningen.
De bron voor deze indexcijfers zijn gegevens die reeds bij het CBS aanwezig zijn. Afzonderlijke waarneming van gegevens is dus overbodig. Het loonindexcijfer is gebaseerd op de ontwikkeling van de contractuele loonkosten in de bouwnijverheid. De materiaalcomponent is ontleend aan de statistiek Producentenprijzen.
Dat een aannemer nu de hoofdprijs kan vragen voor de bouw van een schuurtje is bekend hier. Heb zelf net mijn hele woning opnieuw gebouwd.
Deelauto lijkt mij een ideale oplossing voor een tweede auto. Ik hoop dat bij onze nieuwbouwwijk ook een (elektrische) deelauto komt. Kan de tweede auto de deur uit. Deelauto werkt alleen als er voldoende van zijn, zodat de kans dat je misgrijpt minimaal is. Dus 1 auto op 10 huizen is niet te doen, maar 10 auto's op 100 huizen is al een stuk beter, ook al is het in verhouding evenveel.Valorian schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:17:
[...]
Die projecten met deelauto’s en geen auto-ruimte meer voor de deur zijn leuk bedacht, maar vooral op papier door mensen die in een utopie geloven. In praktijk gaan er gewoon mensen wonen die ook een eigen auto willen én nemen en wordt de parkeerdruk in de dichtstbijzijnde plek waar je nog kan parkeren (bijv een wijk verderop) onhoudbaar. Kijk naar projecten in centrum Utrecht vlak bij station. Die huizen gaan straks voor 400-1100k per stuk. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat daar alleen maar duurzame kopers op af komen die alles met de elektrische bakfiets en ov gaan doen…
Verwijderd
Ja, denk je dat bouwvakkers in loondienst meer betaald krijgen? Denk dat de man met de sigaar er nog eentje extra opsteekt. Maar voor grote projecten ligt dat anders natuurlijk dan voor een kleinere aannemer.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:18:
[...]
OK, arbeid wordt hier gelijkgesteld aan loon. Er is wel een relatie tussen salaris en vraagprijs van arbeid, maar de vraagprijs voor arbeid in de bouw is nu geexplodeerd.
Even kijken of ik de statistieken goed interpreteer. In 2009 (vorige top) waren de lasten van de hypotheek iets hoger dan 25% van het inkomen, nu is het 15%, dus er is nog 10 procentpunt groei mogelijk in de huizenprijs om op hetzelfde niveau als 2009 te komen.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 12:52:
[...]
[Afbeelding]
Om nog maar te zwijgen over de financieringslasten.
[Afbeelding]
En nee, dat ligt niet alleen aan de lagere rente. Ook bij een rente van 5% zouden de lasten lager liggen dan de eerste 10 jaar van deze eeuw.
In 2009 was wel vrijwel alles 50% aflossingsvrij, dus dat zou eventueel nog van de potentiele prijsgroei af moeten, hoewel anno 2021 steeds meer mensen 50% aflossingsvrij gaan lenen @Z___Z inclusief.
Nee ik denk dat bouwvakkers juist onderbetaald krijgen ten opzichte van het huidige uurtarief wat een bouwvakker oplevert. Maar grote bouwbedrijven hebben haast geen bouwvakkers meer in dienst. Uitvoerend werkt wordt vrijwel volledig uitbesteed. Dus de loonontwikkeling in de bouw en de kostprijs/uur van een bouwvakker zit bijna geen relatie in.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:24:
[...]
Ja, denk je dat bouwvakkers in loondienst meer betaald krijgen? Denk dat de man met de sigaar er nog eentje extra opsteekt. Maar voor grote projecten ligt dat anders natuurlijk dan voor een kleinere aannemer.
Verwijderd
Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:25:
[...]
Hoewel anno 2021 steeds meer mensen 50% aflossingsvrij gaan lenen @Z___Z inclusief.
Verwijderd
Dat waag ik te betwijfelen. Tenzij VolkerWessels bijvoorbeeld 16.000 planners in dienst heeft en BAM 18.000 pennelikkers op de loonlijst heeft staan.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:26:
[...]
Maar grote bouwbedrijven hebben haast geen bouwvakkers meer in dienst.
Planners stapelen toch geen stenen, en trekken geen electra, zetten geen palen in de grond?Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:30:
[...]
Dat waag ik te betwijfelen. Tenzij VolkerWessels bijvoorbeeld 16.000 planners in dienst heeft en BAM 18.000 pennelikkers op de loonlijst heeft staan.
'Duurzaam' is denk ik het verkeerde woord. Mensen schikken zich gemakkelijk naar de voorzieningen die er zijn. In grote delen van Amsterdam is het niet practisch om een auto voor de deur te hebben, en mensen schakelen over op andere vormen van vervoer. Dat zijn echt niet allemaal duurzame milieufriks.Valorian schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:17:
Die projecten met deelauto’s en geen auto-ruimte meer voor de deur zijn leuk bedacht, maar vooral op papier door mensen die in een utopie geloven. In praktijk gaan er gewoon mensen wonen die ook een eigen auto willen én nemen en wordt de parkeerdruk in de dichtstbijzijnde plek waar je nog kan parkeren (bijv een wijk verderop) onhoudbaar. Kijk naar projecten in centrum Utrecht vlak bij station. Die huizen gaan straks voor 400-1100k per stuk. Lijkt mij heel onwaarschijnlijk dat daar alleen maar duurzame kopers op af komen die alles met de elektrische bakfiets en ov gaan doen…
Aan de andere kant zijn er grote delen van de VS waar de gemeente zich niet verplicht voelt een stoep aan te leggen, of andere voorzieningen voor voetgangers - en mensen accepteren dat ook. Dat maakt ze nog geen autofundamentalisten.
Als ik eens reken aan wat een garagebox kost hier in de stad, en bedenk dat de gemeente per huis van mijn straat een vakje grond van 15m2 met vergelijkbare functionaliteit(*) kosteloos ter beschikking stelt en onderhoudt, dan is dat wel heel scheef.
offtopic:
*) Een wietplantage op een openbaar parkeervak is natuurlijk wat minder practisch
*) Een wietplantage op een openbaar parkeervak is natuurlijk wat minder practisch
Verwijderd
https://www.abnamro.nl/nl...uli-2021_tcm16-117262.pdf
Toch opvallend dat aannemers zo druk zijn en hoge prijzen vragen terwijl de omzet in de bouw stagneert. Is wel specifiek voor de niche dan?
Toch opvallend dat aannemers zo druk zijn en hoge prijzen vragen terwijl de omzet in de bouw stagneert. Is wel specifiek voor de niche dan?
Dit is precies mijn punt. Een woning kopen in een periode kan je geluk noemen, maar al vanaf 2013 zijn het 'Goede jaren'. Ook in 2017 was dat zo.finsdefis schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 10:06:
[...]
Ben het met je eens dat er een ongezonde FOMO-druk hangt op iets als een basisbehoefte. Dat moet idealiter niet de motivator zijn om een huis te kopen.
Maar ik zie wel degelijk vrienden die toe waren aan kopen maar twijfelden omdat de prijzen zo hoog waren, eigenlijk al vanaf 2017. Sindsdien zijn hun inkomens wel gestegen, maar kunnen ze het huis/appartement wat ze toen op het oog hadden niet meer kopen. Daar balen ze wel enorm van en dat is wel een kwestie geweest van niet durven instappen. Natuurlijk had de waarde ook flink kunnen dalen / rente stijgen, maar als je single bent en je hypotheekrente 20 jaar vast hebt staan maakt dat niets uit.
Dat hangt dan ook wel weer samen met de levensfase. Sommige singles die ik ken konden een paar jaar geleden nog wel iets redelijks kopen, maar waren niet alleen huiverig vanwege de markt maar ook dat ze wat meer gebonden zouden zijn aan een woonplaats voor het geval ze een partner zouden krijgen.
En weer anderen wilden gewoon nog wachten totdat ze wat meer gespaard hadden en iets beters konden kopen. Nou dat is tot nu toe in elk geval niet goed uitgepaktsta je dan met je goede gedrag terwijl andere generaties je uitmaken voor een avocado-vretende en starbuckskoffie-slurpende hipster
En ik heb ook van die vrienden, die toen konden kopen maar het niet deden omdat ze dachten dat het 'al op de top was'. Dit was overigens ook vorig jaar medio Corona-mei zo. Zie waar we nu staan.
Conclusie: achteraf een koe in de kont kijken is makkelijk, maar toch. Het is niet alleen geluk - ook een kwestie van doen, bewegen, onderhandelen, risico nemen, soms iets meer bieden - en zie wat er gebeurd
Verwijderd
Denk dat iedereen toch wel op de hoogte was iz PFAS en stikstof-uitstoot beleid vd overheid, een enorme restrictie op de nieuwbouw(tja ff de corona terzijde, want willen ook extra ruimte + tuin), met als gevolg dat bestaande koopwoningen ook duurder werden/worden.MaStar schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:42:
[...]
Dit is precies mijn punt. Een woning kopen in een periode kan je geluk noemen, maar al vanaf 2013 zijn het 'Goede jaren'. Ook in 2017 was dat zo.
En ik heb ook van die vrienden, die toen konden kopen maar het niet deden omdat ze dachten dat het 'al op de top was'. Dit was overigens ook vorig jaar medio Corona-mei zo. Zie waar we nu staan.
Conclusie: achteraf een koe in de kont kijken is makkelijk, maar toch. Het is niet alleen geluk - ook een kwestie van doen, bewegen, onderhandelen, risico nemen, soms iets meer bieden - en zie wat er gebeurd
Hier de tekst en uitleg..en dit was voor de Corona toestanden:
https://www.ad.nl/binnenl...-bouw-plat-legt~af76e8be/
en recent deze aanbeveling door rivm
: https://www.rivm.nl/pfas/...as-in-grond-en-grondwater
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 18:24 ]
Tsja.. waarom moet dat dan ook. De gemeente verlangt inpandig parkeren. De projectontwikkelaar belooft garages, schrapt ze vervolgens en spaart een paar meloentjes uit onder het mom van duurzaamheid oid.Valorian schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:17:
[...]
2008-2011 bouwden ze in Amsterdam 'luxe' appartementen zonder berging. Ipv het balkon had je dan twee naar binnen slaande deuren en een roostertje van 25cm dat ze dan een Frans balkon noemden. Allemaal besparingen die de kopers duur komen te staan als de markt keert.
Is bij jullie Snappcar, Greenwheels, wedrivesolar of een van de andere concepten niet groot genoeg om als deel-auto in te zetten? Zeker icm Keyless entry (geen sleuteloverdracht/afspraak meer nodig) kan je dan nu al die tweede auto inleveren.Z___Z schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:20:
[...]
Deelauto lijkt mij een ideale oplossing voor een tweede auto. Ik hoop dat bij onze nieuwbouwwijk ook een (elektrische) deelauto komt. Kan de tweede auto de deur uit. Deelauto werkt alleen als er voldoende van zijn, zodat de kans dat je misgrijpt minimaal is. Dus 1 auto op 10 huizen is niet te doen, maar 10 auto's op 100 huizen is al een stuk beter, ook al is het in verhouding evenveel.
Ah net op tijd, want sinds 2012 is een berging waar een fiets in kan verplicht.Laapo schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:15:
[...]
2008-2011 bouwden ze in Amsterdam 'luxe' appartementen zonder berging. Ipv het balkon had je dan twee naar binnen slaande deuren en een roostertje van 25cm dat ze dan een Frans balkon noemden. Allemaal besparingen die de kopers duur komen te staan als de markt keert.
Heb je het stuk waar je naar verwijst überhaupt gelezen? De redenen staan er namelijk gewoon in.Verwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 17:35:
https://www.abnamro.nl/nl...uli-2021_tcm16-117262.pdf
De prijzen van grondstoffen zijn met 30 à 50% gestegen. En dat was het cijfer van mei, inmiddels zijn we alweer een paar prijsrondes verder.
Er is een schreeuwend tekort aan personeel, en aangezien dat voor een groot deel zzp-ers zijn hebben die de vrijheid om de klussen te selecteren. Je zult begrijpen dat de beloning daarbij zo'n beetje het belangrijkste criterium is.
Dat is de verklaring voor de hoge prijzen.
De stagnatie wordt veroorzaakt door het feit dat veel materialen en apparatuur simpelweg niet meer leverbaar is. Word zelf geconfronteerd met levertijden tot 1,5 jaar (!!) voor goederen die ik normaal met een halve week geleverd krijg. Nu zal die soep uiteindelijk niet zo heet gegeten worden als hij wordt opgediend, maar momenteel zijn er vrij veel woningbouwprojecten gestaakt of uitgesteld omdat er geen materialen zijn.
Ook is er geen enkele aannemer / installateur die een scherpe prijs durft te geven voor aan te nemen projecten aangezien niemand weet wat er met de prijzen gaat gebeuren. Je kunt wel een prijs krijgen, maar dan met de aanvullende voorwaarde dat elke tussentijdse prijsverhoging er één-op-één bij op komt.
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Serieus?Caelorum schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:49:
[...]
Ah net op tijd, want sinds 2012 is een berging waar een fiets in kan verplicht.
Poah dikke Massey.
Verwijderd
Op pagina 11 zie ik wat anders staan. Ja, sommige dingen zijn fors duurder geworden tov mei vorig jaar. En er zijn inderdaad wat tekorten, maar ook veel hamsteraars.alexbl69 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 19:54:
[...]
Heb je het stuk waar je naar verwijst überhaupt gelezen? De redenen staan er namelijk gewoon in.
De prijzen van grondstoffen zijn met 30 à 50% gestegen. En dat was het cijfer van mei, inmiddels zijn we alweer een paar prijsrondes verder.
"De vraag naar bouwwerkzaamheden stijgt, wat zorgt voor een verdere toename van de bouwkosten. Deze stegen in het eerste kwartaal met 5,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder."
En een pagina eerder zie je dat overal de omzetten inzakken. Behalve bij
"Afwerkingsbedrijvenprofiterennogsteeds van particulierenenbedrijvendie beslotenom tijdensde coronacrisisrenovaties, verbouwingenengrootonderhoudin teplannenof vervroegduittelaten voeren."
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 13-07-2021 21:34 ]
Verwijderd
Zo is dat en dan vooral alles laten doen door beun de haasVerwijderd schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 21:32:
[...]
Op pagina 11 zie ik wat anders staan. Ja, sommige dingen zijn fors duurder geworden tov mei vorig jaar. En er zijn inderdaad wat tekorten, maar ook veel hamsteraars.
"De vraag naar bouwwerkzaamheden stijgt, wat zorgt voor een verdere toename van de bouwkosten. Deze stegen in het eerste kwartaal met 5,2 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder."
En een pagina eerder zie je dat overal de omzetten inzakken. Behalve bij
"Afwerkingsbedrijvenprofiterennogsteeds van particulierenenbedrijvendie beslotenom tijdensde coronacrisisrenovaties, verbouwingenengrootonderhoudin teplannenof vervroegduittelaten voeren."

Mee eens. Bij ons in de buurt zijn bij een paar nieuwbouwwijken ondergrondse parkeergarages gemaakt. Bij sommigen kan je vanuit de parkeergarage direct de woning in. Dat lijkt me uiteindelijk de beste oplossing. Geen auto's op straat maar wel parkeergelegenheid bij de woning. Is wat duurder maar de leefomgeving gaat er wel op vooruit.Valorian schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 16:17:
[...]
Ook sneu, een nieuwbouwproject met vooral betaalbare woningen worden voor een deel al direct opgekocht door beleggers. Helaas gebeurt het overal en zo wordt de markt nog verder verziekt.https://www.gelderlander....-onvoorstelbaar~a63415c7/
Wat blijkt echter: van de 89 woningen zijn er 23 al vóór de openbare verkoop al onder voorbehoud verkocht. Daarnaast zijn alle 14 appartementen al van de hand gedaan. De koper: een belegger die de woningen gaat verhuren in de vrije sector tegen stevige huurprijzen. ,,Een gerenommeerde partij waar we al jaren zaken mee doen,” zegt Jules Crijnen van projectontwikkelaar Jongen Bouwpartners, dat de bouw van de wijk voor zijn rekening neemt.
Mooi voor de belegger dat de huurprijzen flink aan het dalen zijn :-).Piet_Piraat7 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:19:
[...]
Ook sneu, een nieuwbouwproject met vooral betaalbare woningen worden voor een deel al direct opgekocht door beleggers. Helaas gebeurt het overal en zo wordt de markt nog verder verziekt.
https://www.gelderlander....-onvoorstelbaar~a63415c7/
Gaan we weer
Vooral schrijnend omdat huizen wel aangeboden werden aan potentiële kopers, maar daarna zijn weggehaald waarmee de kans tijdens een loting kleiner is. Plus, alle appartementen zijn al verkocht (zie het blokje hieronder).
/f/image/qNqTlbIKcfNBWQZms0JU33o1.png?f=fotoalbum_large)
Ook vreemd dat de zelfbewoningsplicht niet is in gevoerd. Ben ook benieuwd of dat, of een antispeculatiebeding, wel in de contracten van de particuliere kopers staat... Zou lekker hypocriet zijn.
Gaan we weer
Vooral schrijnend omdat huizen wel aangeboden werden aan potentiële kopers, maar daarna zijn weggehaald waarmee de kans tijdens een loting kleiner is. Plus, alle appartementen zijn al verkocht (zie het blokje hieronder).
/f/image/qNqTlbIKcfNBWQZms0JU33o1.png?f=fotoalbum_large)
Ook vreemd dat de zelfbewoningsplicht niet is in gevoerd. Ben ook benieuwd of dat, of een antispeculatiebeding, wel in de contracten van de particuliere kopers staat... Zou lekker hypocriet zijn.
Verwijderd
Voor het vijfde kwartaal op rij dalen de huurprijzen in Amsterdam. En ook dit kwartaal was die daling relatief gezien het hoogst in de hoofdstad. Nieuwe huurders betaalden 21,53 euro per vierkante meter per maand, 6,8 procent minder ten opzichte van een jaar geleden.
In vier van de vijf grootste steden van Nederland (Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam) daalde de gemiddelde huurprijs boven de liberalisatiegrens van 750 euro per maand. Alleen in Utrecht bleven de huurprijzen gelijk aan vorig jaar, blijkt uit cijfers van woningplatform Pararius.
https://www.parool.nl/ned...alen-op-een-rij~b5a0a7cf/
Koopprijzen door het dak, vrije sector huurprijzen omlaag. Markt komt meer in evenwicht.
In vier van de vijf grootste steden van Nederland (Amsterdam, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam) daalde de gemiddelde huurprijs boven de liberalisatiegrens van 750 euro per maand. Alleen in Utrecht bleven de huurprijzen gelijk aan vorig jaar, blijkt uit cijfers van woningplatform Pararius.
Koopprijzen door het dak, vrije sector huurprijzen omlaag. Markt komt meer in evenwicht.
Als ik dit artikel goed begrijp zit die verlaging vooral in de duurste sector, namelijk de appartementen die normaal gesproken aan expats werden verhuurd. Door belastingvoordelen hebben zij meestal meer te besteden en in veel gevallen wordt de huisvesting ook nog eens betaald door de werkgever die ze naar Nederland heeft gehaald, dus die hebben diepe zakken. Maar door Corona blijven de expats nu al lange tijd weg, dus zoeken verhuurders naar een andere doelgroep om leegstand te voorkomen. Ik ga er vanuit dat dit weer anders wordt zodra we uit de corona-crisis zijn gekomen.Verwijderd schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:40:
Voor het vijfde kwartaal op rij dalen de huurprijzen in Amsterdam. En ook dit kwartaal was die daling relatief gezien het hoogst in de hoofdstad. Nieuwe huurders betaalden 21,53 euro per vierkante meter per maand, 6,8 procent minder ten opzichte van een jaar geleden.
There can be only fun
Ze doen al jaren zaken met die partij, dus dan is er toch niets vreemds aan de hand? De gemeenteraad had die zelfbewoningsplicht al 2 jaar geleden moeten invoeren, of bleef het misschien wat langer liggen op het bureau van de wethouder die toevallig bevriend is met de projectontwikkelaar?finsdefis schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:25:
https://www.gelderlander....-onvoorstelbaar~a63415c7/
Gaan we weer![]()
[Afbeelding]
https://www.omroepgelderl...wbouwwoningen-onderzoeken'Geen sprake van op grote schaal opkopen door beleggers'
In Nijmegen is echter geen sprake van beleggers die op grote schaal nieuwbouwwoningen opkopen, zegt het college. “Dat blijkt uit gesprekken met de belangrijkste ontwikkelaars en makelaars in de stad. In een aantal gevallen worden er wel woningen in de Waalsprong verhuurd, maar dat is projectgewijs en daarvan zijn we altijd van tevoren op de hoogte gesteld.” Vanwege de grote woningvraag worden de nieuwbouwwoningen in Nijmegen in de meeste projecten verkocht door geïnteresseerden zich in te laten schrijven. “Heel incidenteel blijkt er dan sprake te zijn van een belegger, maar op dit moment zijn de meeste nieuwbouwkoopwoningen in Nijmegen vrij duur en daardoor minder interessant om te beleggen.”
Ik ben zelf ook voorstander van het (kunnen) inzetten van de zelfbewoningsplicht op koopwoningen, maar aan de andere kant is een gezonde voorraad huurwoningen, zowel sociaal als particulier, natuurlijk ook belangrijk in een woningmarkt. Wat hier het probleem is, is dat men de verwachting heeft geschapen dat deze woningen te koop kwamen (teleurstelling), maar nog belangrijker: de huurmarkt functioneert (ook) slecht door alle tekorten, met bizarre huurprijzen in de particuliere sector tot gevolg.TwiSteD1 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 09:44:
[...]
Ze doen al jaren zaken met die partij, dus dan is er toch niets vreemds aan de hand? De gemeenteraad had die zelfbewoningsplicht al 2 jaar geleden moeten invoeren, of bleef het misschien wat langer liggen op het bureau van de wethouder die toevallig bevriend is met de projectontwikkelaar?
[...]
https://www.omroepgelderl...wbouwwoningen-onderzoeken
Ik denk dat de oplossing is om ook de particuliere huursector beter te reguleren door gewoon maximum huurprijzen te hanteren op basis van bijvoorbeeld de WOZ-waarde en alleen de duurste sector (bijvoorbeeld alles boven 8 ton WOZ) helemaal vrij te laten.
There can be only fun
Dat was toch te verwachten als de overdrachtsbelasting voor beleggers stijgt? De oplossing is trouwens dezelfde als de oplossing voor de meeste andere problemen op de woningmarkt: zorg voor voldoende aanbod, dan dalen de prijzen en wordt het vanzelf niet meer interessant voor beleggers.Piet_Piraat7 schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 08:19:
[...]
Ook sneu, een nieuwbouwproject met vooral betaalbare woningen worden voor een deel al direct opgekocht door beleggers. Helaas gebeurt het overal en zo wordt de markt nog verder verziekt.
Nu even wachten tot er een keertje hoog water staat in de uiterwaarden
@RemcoDelft mee eens dat het aanbod flink omhoog moet, maar tot dat gerealiseerd is (kan jaren duren) zouden gemeentes veel meer mogen doen tegen het opkopen van woningen door beleggers vind ik.
Als ABN-AMRO dat daadwerkelijk zou geloven, zouden ze die huizen zelf wel kopen om 12,5% per jaar te verdienen. Ze hebben juist iemand nodig die het risico van ze overneemt, en dat is de particuliere koper.CyberMania schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 05:20:
Meer slecht nieuws voor de have-nots, meer goed nieuws voor de haves onderweg:
[...]
https://www.rtlnieuws.nl/...-raming-abn-amro-prognose
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.