perspectivebass schreef op maandag 5 juli 2021 @ 22:27:
Ik vraag mij af: wordt de schaarste niet ook gewoon gecreëerd doordat mensen veel overwaarden hebben daarvan willen profiteren door overwaarden plus nieuwe hypotheek, misschien willen profiteren van lage rente en daarom verhuizen.
Dat zorgt potentieel natuurlijk voor veel extra mensen op de markt die anders niet zoekende zouden zijn.
Ik weet niet hoe groot deze factor is in het woning te kort.
Mensen die verhuizen kunnen nooit schaarste creëren (tenzij het vanuit het buitenland is

) als ze ook gewoon weer hun huidige huis op de markt zetten. Dat was ook de hele discussie over 'treintjes' na 2013.
Het probleem van de huizenmarkt is het volume/tempo waarin de markt kan bewegen. We hebben een paar honderd duizend transacties per jaar op een paar miljoen koopwoningen. Laten we voor de lol even zeggen dat het 200k op 4M is, dan wordt gemiddeld een woning dus 1x in de 20 jaar verkocht. Ook heb je een koppeling in de markt. De verkoopprijs van de ene woning koppelt naar de aankoopprijs van de volgende woning, ook over tijd.
Vergelijk je dit met 'simpelere' markten, bijvoorbeeld hout, dan zie je dat die markten veel dynamischer kunnen bewegen en dat er buffers zitten ingebouwd (opslag) om seizoensinvloeden op te vangen.
In complexere markten, bijvoorbeeld de automarkt, zie je trends die elkaar beïnvloeden. 2de hands auto's worden duurder als de verkoop van nieuwe auto's stagneert. Belastingmaatregelen beïnvloeden import & export van auto's etc.
Zou je een vergelijk maken met de occasionmarkt, dan is het volume daar een factor 10 hoger, de 'gebruiksduur' waarschijnlijk een factor 4 lager en bij tekorten is nieuw een eenvoudigere oplossing (aanbod is veel beter schaalbaar).
Ok, maar wat dat betekent? Dat de huizenmarkt een enorm trage markt is, waarbij volumes, prijsbepaling, aanbod en vraag op enorm veel manieren worden gemodereerd.
Ik post al wel een paar jaar in deze topics en ik denk dat
ik ergens rond 2016 al begon te roepen dat de markt krap begon te worden. Ik heb me toen ook wel afgevraagd wat het zou betekenen als die trend zou doorzetten. Ik had niet kunnen bedenken dat we 5+ jaar later hier zouden zijn.
Als je naar de grafieken van de huizenprijzen kijkt, dan zie je dat we pre-2008 ook al een enorme stijging hadden (gedeeltelijk door de ruime financieringsmogelijkheden) en die 'rush' komt weer vanaf 2000 waar we de vorige correctie hebben gehad.
Gelukkig zijn er slimme mensen die dit soort zaken uitzoeken en dan kom je
op best wel grappige artikelen uit, als je in 1870 begint, dan is deze krapte al in 1950 ingezet.
Het gaat hier vaak over de babyboomers, dat zijn mensen die rond dat jaar zijn geboren. Zou toeval bestaan?
TL;DR
De huizenmarkt is dusdanig traag dat we mogelijk al rond
1950 deze trend hebben ingezet:
https://www.mejudice.nl/a...sinds-1870-de-hockeystick