CVTTPD2DQ schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:36:
[...]
Andersom, als je eenmaal op de hypotheektrein zit moet je doorwerken. Even terugschakelen kwa uren of stressniveau zit er niet in, tenminste zolang de inflatie je woonlasten nog niet heeft weggeknabbeld.
Dus er is niet zozeer één effect van de hoge huizenprijzen, maar een tweedeling, waarbij de "haves" druk ervaren om toch vooral geld te blijven verdienen, terwijl er voor de have-nots afnemende meerverdiensten zijn.
Hoe dat voor de Nederlandse economie uitpakt weet ik eigenlijk niet. Als iedereen part-time werkt zou dat wel eens efficiënter kunnen zijn (en leuker!) dan een klein clubje carrièretijgers dat week na week 60 uur in hun baan pompt.
Waarom niet, zolang jij kan rondkomen kan je makkelijk minder gaan werken. Geen bank die jaarlijks gaat checken of je nog wel genoeg salaris hebt om aan hun norm te voldoen. En ze hebben al helemaal geen reden om tot executie verkoop over te gaan zolang jij je maandlasten voldoet.
Waar ik nu woon had ik ook niet op mijn huidige salaris kunnen kopen. Ongeveer 1 jaar na aankoop 1 dag in de week minder gaan werken. Bevalt prima, alleen jammer dat je het als man altijd moet uitleggen en dat minder dan 32uur lastig is ( bij de werkgever )
lama83 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 10:54:
[...]
Het electoraat wordt gediend... Veel eigenaren voor VVD. Ik merk ik m'n omgeving dat veel have not's (o.a. modaal) nu keihard op de rem trappen: allemaal richting 32/24, of soms wel 16, uur omdat men weet dat een eigen huis (als eenverdiener met name) er niet in zit zonder loterij winnen.
Lukt wel als je gewoon 40 uur in de week werkt, alleen hangt het wel af wat je verwacht te kunnen kopen en waar. Penthouse hartje amsterdam lukt inderdaad niet. Appartement / rijtjes woning in een randgemeente van een minder grote stad misschien wel. Hangt natuurlijk ook af van je salaris.
lama83 schreef op zondag 13 juni 2021 @ 23:04:
Inderdaad. Ben benieuwd of deze trend zich doorzet en beleidsmakers zich ook bewust zijn van de gevolgen; lijkt me dat er van voor hetzelfde werk meer hoger opgeleide mensen uit het buitenland gehaald moeten worden waardoor er nog meer vraag naar woonruimte komt. Volgens mij is het sowieso kop in het zand m.b.t. demografische ontwikkelingen. Ruimhartig migratiebeleid, waardoor je ook veel immigratie van kanslozen hebt, leidt tot hogere kosten om hen in levensonderhoud te voorzien (waar vervolgens extra hoogopgeleide geimporteerde werknemers als sluitpost kunnen dienen) én nog meer beroep op woonruimte en dus schaarste en hogere huur-/koopwoningen. Volgens mij krijg je dan een soort vicieuze cirkel met deze trend; middenklasse die steeds minder gaat werken (die relatief meer belast wordt en waarvoor een koopwoning steeds uitzichtlozer wordt bijv.) wat vervolgens weer aangevuld wordt door expats. Las laatst iets over B.V. NL; rupsje nooitgenoeg; altijd maar gericht op groei. Overigens werd er laatst weer gezegd dat 1 miljoen woningen een overkill is. Naja, we zullen zien.
Beleidsmakers hebben er geen last van dus wat is het probleem? Die hebben al een woning en die hebben geen enkel probleem met kansloze migranten want er is echt geen assielzoekers centrum in hun dorp/stad en ook sociale woningbouw is niet in de buurt. Maar zolang we dus veel extra mensen nederland in blijven schepen hebben we gewoon een nog groter probleem. Ze hebben namelijk wel gewoon voorrang op een sociale huurwoning waardoor mensen die al 10+ jaar ingeschreven zijn nog langer moeten wachten en noodgedwongen particulier moeten huren.
Expats zitten vaak niet in gebieden waar mensen maar 24 uur in de week werken. 32 uur komt nog wel voor maar veel minder en tech bedrijven zeggen gewoon nee. En een groot deel van de expats zit in die hoek.