Ah, de wederkerige stad/dorp-discussie. Die sla ik even over

.
alexbl69 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:15:
[...]
Zoals @
RemcoDelft ook al zei hierboven... wat moet je nog zeggen over dit volstrekt krankzinnige beleid?
De ECB heeft haar masker afgeworpen en is een 100% politieke instelling geworden. Alles uit de kast om de euro te redden. Zuid Europa kan niet meer overleven zonder nul-rente, bij ons raakt de economie daardoor oververhit (zie de huizenmarkt).
En ze hebben ook al een voorsprong genomen op de komende jaren. Ze spreken de verwachting uit dat de inflatie in 2022 en 2023 weer zal dalen. Ze spreken uit schulden op te blijven kopen tot de rente weer stijgt, maar zeggen erbij dat dat niet voor 2023 zal gaan gebeuren.
Waar die verwachtingen op gebaseerd zijn? Niemand kan het zeggen.
Ondertussen verworden de Zuid (en Oost) Europese landen zo langzamerhand tot de nieuwe koloniale gebieden van het Noorden. Wij trekken die landen zowel qua productie als mankracht volledig leeg waardoor hun verdienvermogen alleen maar kleiner wordt, terwijl wij alleen maar sterker worden.
Hoeveel Italianen of Spanjaarden zouden een huis in Nederland kunnen kopen?
Ik ben het met je eens hoor.
Maar, de ECB zit in een spagaat, ik kan ze het beleid eigenlijk niet kwalijk nemen. Stoppen met opkopen van staatsschulden maakt de staatsschulden van onze zuidelijke lidstaten (die dezelfde munt hebben, wiens idee was dat in vredesnaam..) eigenlijk haast per direct onhoudbaar.
De bal ligt bij de overheden om nu eens iets met dat geld te gaan doen. En dan bedoel ik dus
niet het volgende:
-
verlaging vpb-tarief
-
verhoging energiebelasting voor de burger
-
verlaging werkgeverspremies op de loonkosten
- etc.
Waarom niet eens fors investeren in de bestedingsruimte van de "gewone" burger en de "trickle-down economics" loslaten, gezien dat niet blijkt te werken om de lonen en inflatie op te krikken? De arbeidsmarkt is nog nooit "zo krap" geweest en toch zien we dat de loonstijgingen nauwelijks de algemene inflatie bij kunnen houden.
Dus
wel;
- Fors verhogen van het VPB-tarief;
- Fors verlagen van de belastingdruk op arbeid;
- Fors verhogen van minimumloon;
- Hervormen van de vermogensbelasting (box 3 forfait eruit);
- etc.
Je moet het alleen wel durven..

. Gezien het aantal rode hokjes in het stemlokaal voor Rutte, heb ik er een hard hoofd in dat er de komende jaren een omslag gaat plaatsvinden. Wat bijschaven her en der in dezelfde richting die we 30 jaar geleden zijn ingeslagen en dat is het dan.
Overigens ben ik het wel met de ECB eens, dat de hoge inflatie nu een tijdelijke opleving is. Dit komt vooral doordat de hele productieketen uit balans is a.g.v. corona(maatregelen). Als dat weer wat op stoom komt, zal het m.i. inderdaad weer afnemen.
Wat voor invloed dat heeft op de huizenmarkt?
- Dat de 10-jaars rente van de Nederlandse staatsobligaties toch niet zover doorstijgt als verwacht (of moet ik zeggen, vurig gehoopt voor sommigen?). De hypotheekrentes zijn eigenlijk nog steeds op het laagste niveau ooit.
- Dat er gigantisch veel geld bij werkgevers in BV'tjes ligt te wachten (waarop de belasting eindeloos is uitgesteld) op investeringsmogelijkheden die er niet of nauwelijks zijn, behalve dan misschien 'onze' huizenmarkt.