Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 252 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.921 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Sport_Life schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:11:
Ben wel benieuwd als er een prijsdaling komt , of dat dan ook geografisch gezien op een omgekeerde manier gaat als de stijging. Dus platteland eerst, vervolgens dorpen, kleine steden en als laatste de (rand)stad (Amsterdam). Thuiswerken heeft wel wat invloed, maar ik lees ook her en der dat juist de < dertigers met hoge opleiding liever naar kantoor komen en dus liever dichtbij werk/stad wonen. Laat dat nou net de doelgroep van de (grote) steden zijn.
Historisch gezien (niet dat dat de afgelopen 2 jaar een goede indicator was...) is de Randstad altijd de start geweest van het waterbed. Zowel bij stijgingen als dalingen.

Op dit relatief recente kaartje zie je ook dat de procentuele prijsstijging in Amsterdam het kleinste is op dit moment (van het Nederlandse vasteland that is).

Ergo: als de prijzen dalen, dan start deze daling in Amsterdam, daarna de Randstad, daarna de kleine steden, daarna dorpen en als laatste het platteland.

Ook als ik 2/3 dagen per week thuis werk zie ik <dertiger weinig redenen om de stad te verlaten, ondanks dat ik ben opgegroeid op het platteland en de voordelen ervan wel ken :P ik denk dat dat voor mijn leeftijdsgenoten niet anders zal zijn, Covid of niet.
(Buiten de onbetaalbaarheid van de stad, that is)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
Ik was dat kaartje alweer vergeten... maar ik zie zelfs een gemeente in het noorden met 25.5% stijging :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:21
Rubbergrover1 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 22:11:
Ik vraag me wel af waarom die groep liever naar kantoor komt. Het zou namelijk goed kunnen zijn dat een groot deel van die groep momenteel zodanig woont dat thuiswerken niet echt lekker te doen is. Op een tweekamerflatje drie hoog achter zal thuiswerken niet echt prettig zijn en dan is het logisch dat je graag elke dag naar kantoor komt. Maar als je de keus hebt om iets verder weg een woning met werkkamer te kopen, zou je dan wellicht toch liever daarvoor kiezen en iets minder vaak naar kantoor gaan?.
Alternatieve verklaring: acht uur per dag ouwehoeren in Zoom/Teams eist een stuk minder zelfdiscipline dan acht uur per dag in je eentje beulen op die rapportage/code/tickets/offertes/contracten.

Voor jonge mensen met een beetje ambitie haal je ook nog eens de netwerkkansen weg, en dan wordt 'thuiswerken' ineens heel onaantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Die grote groep jongeren heeft gemiddeld genomen nog een heel ander leven.

Niet lang geleden afgestudeerd, gewend om een grote sociale kring te hebben, krijgen energie van sociale omgeving etc.

In ons team vinden de ouderen het thuiswerken prettiger dan de jongeren die vanalles organiseren qua sociale events en vaak uitzonderingen aanvragen om toch meer dan het toegestane aantal dagen fysiek op kantoor te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

[...]

Ik vraag me wel af waarom die groep liever naar kantoor komt. Het zou namelijk goed kunnen zijn dat een groot deel van die groep momenteel zodanig woont dat thuiswerken niet echt lekker te doen is. Op een tweekamerflatje drie hoog achter zal thuiswerken niet echt prettig zijn en dan is het logisch dat je graag elke dag naar kantoor komt. Maar als je de keus hebt om iets verder weg een woning met werkkamer te kopen, zou je dan wellicht toch liever daarvoor kiezen en iets minder vaak naar kantoor gaan?.
Zou kunnen, maar bijvoorbeeld die expats die naar Amsterdam komen om daar te werken die zie ik niet zo snel in hun eentje in een dorpje in Drenthe gaan wonen. Ik denk eigenlijk ook dat het vooral de mensen die een volgende stap in hun leven zetten, settelen en kinderen, die de stad willen verlaten. De nabijheid van vrienden en familie is anders alsnog belangrijker dan meer geld overhouden als je die keuze hebt.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-09 10:49
Yolo2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:31:
Misschien zijn de huidige prijzen wel het nieuwe normaal. Inflatie aangepast. Als er meer inflatie is zijn producten duurder geworden en cash is minder waard. Dus ik ben bang dat de mensen die hopen op de crash naast de pot gaan pissen. Als het omslaat in deflatie is het een andere koek maar dan moet de schuld hard worden afgeschreven dit zie ik niet zo 1,2,3 gebeuren.

Het doel van de centrale banken is door meer inflatie te creëren de schulden juist weg te bubbelen.
Hoop mensen wachten om die giga klap ik hoor ze al naar 2009 ondertussen is alles hard gestegen. En ja er komt een keer een washout om de leverage eruit te halen.
Alleen er is een oud gezegde in Amerika dan (don't fight the fed) zag laatst een interview van die Janet Yellen die is niet van plan te stoppen met quantative easing.

Misschien wel wat hogere rentes alleen dit zou niet giga hoog zijn. Banken zijn bang voor deflatie.
Enigste wat je kan doen is hier tegen is juist eerder kopen dan huren hoe krom het ook klinkt. Maar dit is meer mijn mening. Meeste denken altijd een crash naar beneden, maar dit kan ook omhoog wat je nu eigenlijk ziet. Sommige mensen komen in de problemen. Kunnen geen huis meer kopen en misschien wel nooit meer. (Het nieuwe normaal). Enigste wat je er zelf aan kan doen is zorgen dat je meer inkomen genereert of je standaarden aanpast om wel het huis te bemachtigen.

Meeste grafiekjes die je ziet van huizen etc zijn niet aangepast aan inflatie. Dus mensen roepen het is duur, mensen met geld kopen meerdere panden omdat ze hun geld zien verdampen anders.
wat kocht je in de jaren 80 voor een gulden wat nu 0.45 eurocent is.

Was €100 bij de invoering ƒ220,37 gulden waard, door de inflatie is €100 nu €85,45 (huidige koopkrachtwaarde euro) x 2,20371 = ƒ188,30 waard. Dat betekent dat de euro vandaag niet meer dan 1,88 guldens van 2001 waard is. Een 'eerlijke' omrekenkoers, die rekening houdt met inflatie, is dus 1,8830.14 Sep 2018

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/prijzen-toen-en-nu

Dit is allemaal relatief oude data ik denk dat we door de pandemie een hele grote stijging gaan zien wat je op meerdere vlakken ziet. Dit geld gaat ook niet zo uit het systeem. De lonen zullen in de toekomst waarschijnlijk wel weer gaan stijgen. Als we de economie weer op volle kracht kunnen laten draaien, dan zullen de rentes ook weer langzaam worden aangepast.

Dus mijn conclusie is deze prijzen zullen misschien afnemen in stijgen op een punt maar een harde daling zie ik niet zo gebeuren. Eerder dat het normaal wordt deze prijzen.
En dan heb ik het niet alleen over de huizen maar alles in het algemeen. (koopkracht maar mensen hebben nog voldoende buffers) Nederland is een heel rijk land die dit wel kan hebben, de strategie van de centrale banken is gevaarlijk. En er zullen een hoop mensen ook de klos van zijn. Maar wat dan alles kapot laten gaan met massale werkloosheid, en bedrijven die allemaal failliet gaan is dat een beter alternatief.
Ja dan is het huis wat je wilden kopen misschien goedkoper. Maar heb je misschien geen baan meer kan je het alsnog niet betalen. Ja het aanbod is dan giga gestegen, alleen geen kopers door werkloosheid en ellende.
Past mooi aan bij me verhaal https://www.dvhn.nl/econo...r-dan-ie-is-26874392.html

Probeer niet te pessimistisch te zijn zoals een hoop. Ken zelf ook een stel die na 2009 wel dacht dat de huizenmarkt wel verder ging dalen. Hebben gehuurd in Amsterdam en zitten nog steeds gehuurd. Prima baan beiden alleen zijn nu midden 30 heb het gevoel dat ze een gat hebben, zeker op die leeftijd en met hun inkomen. Terwijl als ze een paar jaar geleden kochten nu lekker mee liepen. Het is natuurlijk ook maar net wat je wilt uiteindelijk.

Vaak na een crisis krijg je een boom. Het verschil met voorafgaande is dat ze nu massaal geld hebben geprint. Ze wilden een deflationair Schock tegen gaan en een hebben meer inflatie gecreëerd. Vaak is het eerste stuk van de inflatie het hardst. Maar op een gegeven moment worden lonen bijgesteld aan de inflatie. En over een tijd praat niemand er meer over. Sommige sectoren zoals hout zijn uit verband gerukt en dit zal ook wel tijdelijk zijn. Alleen die gaat niet meer op zijn oude prijs terugkomen maar ook niet waar het nu zit.

Met huizen zou het meer draaien om de vraag en aanbod kant. De prijzen zijn nu nog in price discovery modus. Dus zoeken naar fair value dat is wat de markt en de kopers bepalen. En zoals het nu ernaar uitziet zitten we nog niet aan de max. Als de fair value is gevonden zal het stabiliseren. Blijft de economie goed draaien zie ik de huizenmarkt niet crashen. Maar een evenwicht hebben gevonden en het langzaam normaal wordt. Ook zullen mensen dan geleidelijk aan iets hogere rentes weer gewend worden. Het is gewoon een proces.

Als je teveel doemdenkers en pro bitcoiners hun verhalen leest is het einde van de wereld en is dat het enigste redmiddel.
Niet dat ik wat heb tegen bitcoin maar de meeste roepen maar wat en hebben geen verstand van hoe het werkt. En roepen k..t overheid k...t banken. Vaak zijn dit ook niet de meest slimme mensen of ze runnen een YouTube kanaal en maken hier content over er is een grote doelgroep voor. Vaak zijn dit dezelfde mensen als je een beetje research doet die al sinds 2009 roepen dat er een mega crash komt ondertussen is de dow 5 keer of meer over de kop gegaan laat staan de nasdaq.
Nu bitcoin het een tijd goed heeft gedaan zijn ze allemaal pro bitcoin en anti overheid etc. Maar als ze de kans krijgen wisselen ze hun geld weer in euro's en verkopen ze hun bicoin. Dus ja wat voor een betekenis heeft het nu echt voor ze.

Met huizen is dit idem ze roepen allemaal bubbel blah blah. Maar bekijken ze de feiten nee. Inflation adjusted zullen de huizen fair value zoeken. Vaak is de gewenning het moeilijkst. Maar als de lonen geleidelijk mee stijgen, belastingstelsels zullen worden aangepast zal dit allemaal langer termijn meevallen. Je blijft altijd mensen tussen wal en schip houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Laatst online: 21:49
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 07:48:
[...]

Alternatieve verklaring: acht uur per dag ouwehoeren in Zoom/Teams eist een stuk minder zelfdiscipline dan acht uur per dag in je eentje beulen op die rapportage/code/tickets/offertes/contracten.

Voor jonge mensen met een beetje ambitie haal je ook nog eens de netwerkkansen weg, en dan wordt 'thuiswerken' ineens heel onaantrekkelijk.
Er is natuurlijk nog wel een tussenweg tussen elke dag kantoor en elke dag thuiswerken. Als ik mijn eigen werkomgeving bekijk, dan zie ik dat de jongeren vooral graag naar kantoor willen omdat ze 'gek worden' van de hele dag in de zelfde kleine thuisruimte zitten. Zowel met partner als zonder partner. En dat ze dat ook willen als er verder geen (directe) collega's aanwezig zijn.

Tegelijk hoor ik ook van een hoop collega's, ook jongere, dat ze het heerlijk vinden dat ze niet elke dag naar kantoor hoeven. Maar dit zijn in de regel wel mensen met meer thuisruimte. Vandaar dat ik toch wel het idee heb dat bij een behoorlijk deel van de mensen het niet puur om het sociale gaat, maar ook om de verdere thuisomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:23:
Tegelijk hoor ik ook van een hoop collega's, ook jongere, dat ze het heerlijk vinden dat ze niet elke dag naar kantoor hoeven. Maar dit zijn in de regel wel mensen met meer thuisruimte.
Om je vraag om te draaien, wonen die collega's met meer thuisruimte verder van hun werk af, en betekent 'naar kantoor hoeven' voor hen normaliter een frustrerende 45 minuten op de snelweg / het OV, terwijl de collega's in krappe flatjes fluitend naar kantoor fietsen? ;)

Met thuiswerken krijg ik echt de indruk dat het doorgedrukt gaat worden omdat het 1) goed werkt voor mensen met een goede positie die veel moeten vergaderen 2) op termijn natuurlijk enorm veel geld bespaart. Terwijl er natuurlijk meerdere reden aan ten grondslag liggen waarom het wel/niet werkt voor iemand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
[...]

Het kan ook gewoon soort van connectie met collegas missen, Op kantoor kan het best gezellig zijn zeker als je alleen woont heb je anders niet heel veel aanspraak gedurende de dag. Op kantoor heb je nog gewoon praat over wat anders dan werk bij de koffie automaaat.
En voor bepaalde dingen werkt het ook makkelijker met overleggen.
Ik zou ook graag liever 1-2 dagen op kantoor en dan 2-3 dagen thuis werken, overleg is makkelijker en beter F2F en productiewerk gaat prima thuis. Soort best of both worlds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

@CVTTPD2DQ Ik denk dat het vooral per organisatie, functie en locatie zal verschillen. De vrijheid om te kiezen is denk ik een secundaire arbeidsvoorwaarde die steeds belangrijker zal worden. Dat is op zich prima. Als jij de mogelijkheid hebt om goed thuis te kunnen werken, dan doe je dat. Heb je dat niet? Dan doe je het niet. Althans zo geeft mijn werkgever erin te staan; en zo was het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:07:
[...]

Om je vraag om te draaien, wonen die collega's met meer thuisruimte verder van hun werk af, en betekent 'naar kantoor hoeven' voor hen normaliter een frustrerende 45 minuten op de snelweg / het OV, terwijl de collega's in krappe flatjes fluitend naar kantoor fietsen? ;)
Sommige wel, sommige niet.
Met thuiswerken krijg ik echt de indruk dat het doorgedrukt gaat worden omdat het 1) goed werkt voor mensen met een goede positie die veel moeten vergaderen 2) op termijn natuurlijk enorm veel geld bespaart. Terwijl er natuurlijk meerdere reden aan ten grondslag liggen waarom het wel/niet werkt voor iemand.
Dat zou niet goed zijn. Overigens heb ik het idee dat het juist ook goed werkt voor mensen die niet de hele dag moeten vergaderen, maar gewoon de hele dag inhoudelijk bezig zijn.

Ik heb de indruk dat het in het verleden vaak juist precies andersom doorgedrukt werd, dat sommige managers niet 'geloofden' dat je ook kon thuiswerken. En dat het dus bij sommige managers niet werd toegestaan. Met als gevolg dat je elke dag naar kantoor moest komen terwijl je soms op kantoor de hele dag niemand anders sprak, maar gewoon met je eigen werk bezig was.

Geen van beiden is goed, maar ik vind het wel prettig dat de vanzelfsprekendheid dat je 5 (of 4) dagen per week op kantoor moet zitten er niet meer zo is. Dat je er straks veel meer dan in het verleden ook voor kunt kiezen om vaker thuis te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:57:
[...]

Het kan ook gewoon soort van connectie met collegas missen, Op kantoor kan het best gezellig zijn zeker als je alleen woont heb je anders niet heel veel aanspraak gedurende de dag. Op kantoor heb je nog gewoon praat over wat anders dan werk bij de koffie automaaat.
En voor bepaalde dingen werkt het ook makkelijker met overleggen.
Ik zou ook graag liever 1-2 dagen op kantoor en dan 2-3 dagen thuis werken, overleg is makkelijker en beter F2F en productiewerk gaat prima thuis. Soort best of both worlds.
Ja, dat is volgens mij dus precies de richting waar we op gaan en wat ook mijn voorkeur heeft. En dat betekent dus ook dat er veel meer thuiswerken is dan in het verleden. Dat was volgens mij waar de discussie om begonnen was :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:07:
[...]
Ik heb de indruk dat het in het verleden vaak juist precies andersom doorgedrukt werd, dat sommige managers niet 'geloofden' dat je ook kon thuiswerken.
[...]
De meeste mensen kunnen prima thuis werken, de vraag is alleen of ze het ook doen. In die zin begrijp ik sommige managers wel die daar hun twijfel bij hebben. Ik zit iedere dag op de zaak en zit vanuit de zaak remote thuis ingelogd (want 1001 software pakketten). Vaak staan op mijn PC nog allerlei gaming-applicaties aan (Steam, Origin, Discord, etc.) en het valt met wel op dat ik daar - sinds Corona - dagelijks heel veel activiteit op zie van 'thuiswerkers'.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:11:
[...]

en het valt met wel op dat ik daar - sinds Corona - dagelijks heel veel activiteit op zie van 'thuiswerkers'.
Ja ach, stonden die voorheen dezelfde tijd te verdoen tijdens roken / koffie / gangmeetings e.d.

Heb niet het idee dat er echt iets is veranderd qua "verspilde tijd" aan afleidingen tijdens werk. Alleen de manier waarop.

[ Voor 5% gewijzigd door Ebayzo op 10-06-2021 10:13 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:11:
[...]

De meeste mensen kunnen prima thuis werken, de vraag is alleen of ze het ook doen. In die zin begrijp ik sommige managers wel die daar hun twijfel bij hebben. Ik zit iedere dag op de zaak en zit vanuit de zaak remote thuis ingelogd (want 1001 software pakketten). Vaak staan op mijn PC nog allerlei gaming-applicaties aan (Steam, Origin, Discord, etc.) en het valt met wel op dat ik daar - sinds Corona - dagelijks heel veel activiteit op zie van 'thuiswerkers'.
Tja ik update mijn games nu ook wel overdag. Maar goed dat deed ik eerst bij grote updates ook maar ging hij in de ochtend aan en dan in de avond pas uit. Veel van die applicaties starten ook automatisch op en als je al een goede setup hebt voor game kan je die ook voor remote desktop gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ebayzo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:12:
[...]
Ja ach, stonden die voorheen dezelfde tijd te verdoen tijdens roken / koffie / gangmeetings e.d.

Heb niet het idee dat er echt iets is veranderd qua afleidingen tijdens werk.
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken maar weinig mensen die op de zaak 8 uur per dag niet aan het werken zijn. Ik zie in m'n Steam friends list mensen die van 's ochtends 9 tot 's middags 5 continu aan het gamen zijn. Als ik vraag of ze vrij zijn dan wordt er lachend verteld dat dat 'thuis aan het werken zijn'. Nu ga ik daar niet veel van vinden; het zijn niet mijn collega's en ik ben ook niet hun werkgever.

Ik wil alleen maar aangeven dat ik de 'angst' van sommige managers begrijp; er zijn nu eenmaal mensen die totaal niet met die verantwoordelijkheid om kunnen gaan. Ik heb ook pre-Corona bij werkgevers gewerkt waar ongekend veel vrijheid heerste en waar er dus collega's waren die 3 dagen per week 'thuis werkten' waarvan ik zeker weet dat ze die 3 dagen helemaal geen reet uitvoerden behalve af en toe een e-mailtje voor de show.

Het is een utopie om te denken dat die mensen, wanneer ze 40 uur op kantoor aanwezig zijn, ineens 40 uur productief worden maar ik ben er van overtuigd dat er meer werk verzet wordt puur vanwege het feit dat online gamen, in de tuin zonnen, boodschappen doen, etc. gewoon geen optie is wanneer je op de zaak bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Daar ben ik het niet mee eens, ik ken maar weinig mensen die op de zaak 8 uur per dag niet aan het werken zijn. Ik zie in m'n Steam friends list mensen die van 's ochtends 9 tot 's middags 5 continu aan het gamen zijn. Als ik vraag of ze vrij zijn dan wordt er lachend verteld dat dat 'thuis aan het werken zijn'. Nu ga ik daar niet veel van vinden; het zijn niet mijn collega's en ik ben ook niet hun werkgever.
Ja, sorry, maar dat slaat ook gewoon nergens op 8)7 Ik doelde op mensen die tussen het werk door even een potje gamen voor een kwartiertje/half uurtje. Niet die gelijk een hele werkdag wegfikken :+

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:18:
[...]

Tja ik update mijn games nu ook wel overdag. Maar goed dat deed ik eerst bij grote updates ook maar ging hij in de ochtend aan en dan in de avond pas uit. Veel van die applicaties starten ook automatisch op en als je al een goede setup hebt voor game kan je die ook voor remote desktop gebruiken.
Prima. Maar overdag je games updaten (vanwege 50GB download) is natuurlijk iets anders dan dat er in de friends list staat "Shadowhawk00 is playing Grand Theft Auto V"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ebayzo schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:20:
[...]
Ja, sorry, maar dat slaat ook gewoon nergens op 8)7 Ik doelde op mensen die tussen het werk door even een potje gamen voor een kwartiertje/half uurtje. Niet die gelijk een hele werkdag wegfikken :+
Ja ik verbaas me over hoeveel mensen ik in m'n lijst heb staan die dat doen. Maarja ik weet hoe dat gaat; tegenwoordig game ik hooguit een paar uur per week omdat ik gewoon de tijd er niet meer voor heb. 'Vroeger' zette ik CounterStrike aan, 2 keer me je ogen knipperen en je bent 10 uur aan het spelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anyhow, raken wel een beetje offtopic zo. Bottomline ben ik heel benieuwd in hoeverre dat thuis werken blijft na Corona. Als ik in mijn eigen omgeving kijk (n=1) dan zie ik grote organisaties het thuiswerken omarmen en vooral heel veel kleine/middelgrote bedrijven zo snel mogelijk weer terug willen naar 40 uur per week op de zaak (voor zover dat niet al zo is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:21:
[...]

Prima. Maar overdag je games updaten (vanwege 50GB download) is natuurlijk iets anders dan dat er in de friends list staat "Shadowhawk00 is playing Grand Theft Auto V"
Ja klopt ben ik met je eens, in je lunch even 20 min gamen kan, op kantoor ga je ook naar de kantine of wandelen. Maar niet overdag gamen dat gaat veel te ver.

Als je er gewoon volwassen mee omgaat kan je zeker thuis goed werken zeker als je alleen aan het werk bent. Als je druk bent met anderen overleggen dan schiet het niet altijd even goed op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 27-09 12:07

Rzaan

Altijd zoekende

Ik denk ook dat het thuiswerken enorm afgeschaald zal gaan worden.
Dat klinkt als open deur, maar ik doel meer op de opmerkingen dat door Corona 'alles anders' wordt.
Net zoals ik denk dat de trek naar de steden gewoon weer door zal gaan als anderhalf jaar geleden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Yolo2 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:16:
[...]

Past mooi aan bij me verhaal https://www.dvhn.nl/econo...r-dan-ie-is-26874392.html

Probeer niet te pessimistisch te zijn zoals een hoop. Ken zelf ook een stel die na 2009 wel dacht dat de huizenmarkt wel verder ging dalen. Hebben gehuurd in Amsterdam en zitten nog steeds gehuurd. Prima baan beiden alleen zijn nu midden 30 heb het gevoel dat ze een gat hebben, zeker op die leeftijd en met hun inkomen. Terwijl als ze een paar jaar geleden kochten nu lekker mee liepen. Het is natuurlijk ook maar net wat je wilt uiteindelijk.

Vaak na een crisis krijg je een boom. Het verschil met voorafgaande is dat ze nu massaal geld hebben geprint. Ze wilden een deflationair Schock tegen gaan en een hebben meer inflatie gecreëerd. Vaak is het eerste stuk van de inflatie het hardst. Maar op een gegeven moment worden lonen bijgesteld aan de inflatie. En over een tijd praat niemand er meer over. Sommige sectoren zoals hout zijn uit verband gerukt en dit zal ook wel tijdelijk zijn. Alleen die gaat niet meer op zijn oude prijs terugkomen maar ook niet waar het nu zit.

Met huizen zou het meer draaien om de vraag en aanbod kant. De prijzen zijn nu nog in price discovery modus. Dus zoeken naar fair value dat is wat de markt en de kopers bepalen. En zoals het nu ernaar uitziet zitten we nog niet aan de max. Als de fair value is gevonden zal het stabiliseren. Blijft de economie goed draaien zie ik de huizenmarkt niet crashen. Maar een evenwicht hebben gevonden en het langzaam normaal wordt. Ook zullen mensen dan geleidelijk aan iets hogere rentes weer gewend worden. Het is gewoon een proces.

Als je teveel doemdenkers en pro bitcoiners hun verhalen leest is het einde van de wereld en is dat het enigste redmiddel.
Niet dat ik wat heb tegen bitcoin maar de meeste roepen maar wat en hebben geen verstand van hoe het werkt. En roepen k..t overheid k...t banken. Vaak zijn dit ook niet de meest slimme mensen of ze runnen een YouTube kanaal en maken hier content over er is een grote doelgroep voor. Vaak zijn dit dezelfde mensen als je een beetje research doet die al sinds 2009 roepen dat er een mega crash komt ondertussen is de dow 5 keer of meer over de kop gegaan laat staan de nasdaq.
Nu bitcoin het een tijd goed heeft gedaan zijn ze allemaal pro bitcoin en anti overheid etc. Maar als ze de kans krijgen wisselen ze hun geld weer in euro's en verkopen ze hun bicoin. Dus ja wat voor een betekenis heeft het nu echt voor ze.

Met huizen is dit idem ze roepen allemaal bubbel blah blah. Maar bekijken ze de feiten nee. Inflation adjusted zullen de huizen fair value zoeken. Vaak is de gewenning het moeilijkst. Maar als de lonen geleidelijk mee stijgen, belastingstelsels zullen worden aangepast zal dit allemaal langer termijn meevallen. Je blijft altijd mensen tussen wal en schip houden.
Over Bitcoin even in te haken.
Madelon Vos beweert dat ze alle kennis in pacht heeft over Bitcoin, heeft zo vaak geroepen dat Bitcoin weer zou stijgen, laatst was het vorige week , toen hij op 30 k stond, toen kelderde hij weer naar 25 K , nu staat hij pas weer op 30 K.
Terwijl hij een aantal weken geleden op 50 K stond, zeg het maar.. Tesla heeft zich ook al terug getrokken van Bitcoin omdat het zoveel Energie kost.
Denk dat dit een tijdelijke Hype is , die over 10-20 jaar echt niet meer zoveel waard is dan nu.. het zijn gewoon wappies die erin geloven, terwijl je niks tastbaars hebt..

De Huizenmarkt daarentegen is vele malen betrouwbaarder, omdat iedereen toch een huis nodig heeft om in te kunnen wonen.
Daardoor zullen de prijzen wel zakken en stijgen, maar zal een huis altijd een waarde behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Yes, laten we lekker de bitcoin discussie naar dit topic halen!

Goud is dan weliswaar tastbaar, maar is ook slechts een onderlinge afspraak dat het kostbaar is.
Diamant ook. Terwijl een kiezel uit mijn tuin 0,001 cent kost.
Goud zal waarschijnlijk echter ook zijn waarde houden, en diamanten ook.
Ik weet het niet 100% zeker, maar het is al duizenden jaren kostbaar dus zie niet in waarom dit snel zou eindigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Michael_OsGroot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:08:
[...]

Zou kunnen, maar bijvoorbeeld die expats die naar Amsterdam komen om daar te werken die zie ik niet zo snel in hun eentje in een dorpje in Drenthe gaan wonen. Ik denk eigenlijk ook dat het vooral de mensen die een volgende stap in hun leven zetten, settelen en kinderen, die de stad willen verlaten. De nabijheid van vrienden en familie is anders alsnog belangrijker dan meer geld overhouden als je die keuze hebt.
Die levensfase is een heel belangrijke ja. Ik ben 47, single (ok, lat-relatie nu, maar allebei net huis gekocht, dus voorlopig blijft dat zo) zonder kids en zit nog in de 'sociale' levensfase. Ik loop elke dag met plezier rond in de stad langs de winkeltjes en de terrasjes en ga spontaan een biertje doen ergens met vrienden. Aan de rand van een dorp zou ik me heel eenzaam voelen.

Als ik ooit de behoefte krijg aan meer groen en meer rust, dan kan ik dat altijd nog wel opzoeken. Dan is het weer voordelig dat je een duurdere stadswoning hebt in hartje centrum O-)

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
FunkyTrip schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Die levensfase is een heel belangrijke ja. Ik ben 47, single (ok, lat-relatie nu, maar allebei net huis gekocht, dus voorlopig blijft dat zo) zonder kids en zit nog in de 'sociale' levensfase. Ik loop elke dag met plezier rond in de stad langs de winkeltjes en de terrasjes en ga spontaan een biertje doen ergens met vrienden. Aan de rand van een dorp zou ik me heel eenzaam voelen.

Als ik ooit de behoefte krijg aan meer groen en meer rust, dan kan ik dat altijd nog wel opzoeken. Dan is het weer voordelig dat je een duurdere stadswoning hebt in hartje centrum O-)
Zelfde hier. 40 en single en wonen in Utrecht-stad, 2km van centrum. Nu ben ik op zich nog niet eens zo vaak letterlijk in dat centrum te vinden, maar het zorgt er wel voor dat ik – ook in de sociale levensfase – makkelijk ja kan zeggen op allerlei leuke impulsieve activiteiten. Of er nu mensen zijn die even 's avonds een bbq'tje willen doen in het stadspark, een rondje hardlopen of fietsen, kopje koffie in stad pakken als break tijdens een thuiswerkdag, etc. Op dit moment zou ik dan ook niet gelukkig worden van een 2-onder-1-kap'er met grote tuin in een dorp op 15+ km van de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
N1ckk schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:58:
@CVTTPD2DQ Ik denk dat het vooral per organisatie, functie en locatie zal verschillen. De vrijheid om te kiezen is denk ik een secundaire arbeidsvoorwaarde die steeds belangrijker zal worden. Dat is op zich prima. Als jij de mogelijkheid hebt om goed thuis te kunnen werken, dan doe je dat. Heb je dat niet? Dan doe je het niet. Althans zo geeft mijn werkgever erin te staan; en zo was het ook.
Aan de andere kant had je al vóór Corona werkgevers die met 'flexplekken' flink sneden in de kosten. Ik voorzie dat juist van starters en mensen met een minder goede positie op de arbeidsmarkt geeist zal worden dat ze de voormalige kantoorkosten van hun werkgever overnemen.

In combinatie zal dat misschien bijdragen aan de toch al toenemende 'vergrijzing' van de stadscentra. Betaalbaarheid voor jongeren is sowieso al jaren verdwenen, en de jongeren zullen een grotere behoefte hebben aan een hoekje dat als werkplek kan worden ingericht.

Bovendien is maar de vraag of 'studeren' zoals we het in de 20e eeuw hebben gekend blijft bestaan. Als iets natuurlijk ouderwets is, is het wel in een grote collegezaal met tweehonderd man naar het steenkolenengels van een docent luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:19:
[...]

Als je als manager zulke medewerkers hebt, dan heb je m.i. andere problemen, die je niet simpelweg oplost door iedereen verplicht naar kantoor te laten komen. Grote kans dat mensen op kantoor dan ook de halve dag met andere dingen bezig zijn, maar de schijn van 'werken' hoog houden. Als de productie van je thuiswerkende medewerkers ineens maar half zo hoog is, dan zou ik als manager toch even een goed gesprek met die medewerker hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Valorian schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:05:
[...]

Zelfde hier. 40 en single en wonen in Utrecht-stad, 2km van centrum. Nu ben ik op zich nog niet eens zo vaak letterlijk in dat centrum te vinden, maar het zorgt er wel voor dat ik – ook in de sociale levensfase – makkelijk ja kan zeggen op allerlei leuke impulsieve activiteiten. Of er nu mensen zijn die even 's avonds een bbq'tje willen doen in het stadspark, een rondje hardlopen of fietsen, kopje koffie in stad pakken als break tijdens een thuiswerkdag, etc. Op dit moment zou ik dan ook niet gelukkig worden van een 2-onder-1-kap'er met grote tuin in een dorp op 15+ km van de stad.
Tja ik woon dus wel in zo'n dorpje maar ik doe eigenlijk ook die dingen gewoon.
s'avonds met vrienden in de tuin BBQ doen, naar het centrum wandelen voor een biertje, of anders half uurtje fietsen naar de stad voor een drankje.
Na het werk een stuk wandelen maar dan door de bossen.
Het beeld van een dorp is denk ik nogal verkeerd, het is allemaal wat minder massaal, en natuurlijk is het zo dat je voor speciale artikelen vaker naar de stand moet ( of online koopt )

15km is ook echt 15 min met de auto dus niet heel erg boeiend qua afstand natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:07:
[...]
Bovendien is maar de vraag of 'studeren' zoals we het in de 20e eeuw hebben gekend blijft bestaan. Als iets natuurlijk ouderwets is, is het wel in een grote collegezaal met tweehonderd man naar het steenkolenengels van een docent luisteren.
Als dat je beeld is van hoe studeren tegenwoordig is, dan zou je misschien dat beeld wat moeten bijschaven. Volgens mij is dit bij veel studies al lang niet meer hoe de opleiding ingericht is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:09:
[...]

Als je als manager zulke medewerkers hebt, dan heb je m.i. andere problemen, die je niet simpelweg oplost door iedereen verplicht naar kantoor te laten komen. Grote kans dat mensen op kantoor dan ook de halve dag met andere dingen bezig zijn, maar de schijn van 'werken' hoog houden. Als de productie van je thuiswerkende medewerkers ineens maar half zo hoog is, dan zou ik als manager toch even een goed gesprek met die medewerker hebben.
Ja dat klinkt in theorie heel simpel maar dat werkt in de praktijk natuurlijk net even anders. Sowieso heb ik het hier niet over mensen met een dubbele master maar de 'normale' MBO-laag op kantoor; commericeel medewerkers binnendienst e.d. (disclaimer: no offense intended richting opleidingsniveau, ik probeer het een beetje plat te slaan).

Die mensen hebben geen carrière voor ogen maar hebben gewoon een baan die ze 8 uur per dag komen uitvoeren. De aanwezigheid op kantoor is in feite een stok achter de deur; ze zijn er toch dus er moet wel wat gedaan worden. Doordat ze met corona thuis komen te zitten, hun 'standaard werk' er doorheen drukken in 2 uur tijd, allerlei overleggen en projecten komen te vervallen en stil komen te liggen hebben ze nu ineens zeeën van tijd. Dat in combinatie met het type persoon dat niet de manager opbelt met de opmerking "hey ik heb zeeën van tijd, is er iets wat ik nog meer kan doen" zorgt ervoor dat ze nu 3 dagen in de week andere dingen kunnen doen dan werken.

Managers weten dat natuurlijk ook donders goed en daar is ook een prima oplossing voor; na corona iedereen weer terug naar de zaak zodat er weer 'gewoon' gewerkt wordt. In veel middelgrote bedrijven zijn die mensen trouwens ook de backbone van de organisatie; geen carrièretijgers met wilde plannen maar gewoon marginale medewerkers die 8 uur per dag een kunstje komen uitvoeren waardoor de machine gewoon lekker doortuft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:53

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:14:
[...]

s'avonds met vrienden in de tuin BBQ doen, naar het centrum wandelen voor een biertje, of anders half uurtje fietsen naar de stad voor een drankje.
Het beeld van een dorp is denk ik nogal verkeerd, het is allemaal wat minder massaal, en natuurlijk is het zo dat je voor speciale artikelen vaker naar de stand moet ( of online koopt )

15km is ook echt 15 min met de auto dus niet heel erg boeiend qua afstand natuurlijk.
Maar in de stad kun je dat ook, alleen is het half uurtje fietsen naar de bossen ipv voor het drankje. Mijn beeld van een dorp is niet verkeerd, alleen is het wel vereist dat je er min of meer in bent opgegroeid ofwel een gezinnetje hebt. Als ik nu naar een dorp verhuis vereenzaam ik. Ik heb immers géén vrienden in dat dorp om even een biertje te doen in de lokale kroeg.

En die vrienden komen niet even een half uur rijden voor die BBQ als ze ook 5 minuten kunnen fietsen voor die BBQ. Dus dat zou betekenen dat ík elke keer de auto terug moet pakken en hopen dat er nog wat uurtjes op de bezoekersparkeerpas staat ;)

[ Voor 10% gewijzigd door FunkyTrip op 10-06-2021 11:23 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:17:
[...]

Ja dat klinkt in theorie heel simpel maar dat werkt in de praktijk natuurlijk net even anders. Sowieso heb ik het hier niet over mensen met een dubbele master maar de 'normale' MBO-laag op kantoor; commericeel medewerkers binnendienst e.d. (disclaimer: no offense intended richting opleidingsniveau, ik probeer het een beetje plat te slaan).

Die mensen hebben geen carrière voor ogen maar hebben gewoon een baan die ze 8 uur per dag komen uitvoeren.
Dat zijn gelijk ook de werkzaamheden die vaak relatief goed meetbaar zijn. Als je collega's dagelijks twee keer zo veel werk verzetten, of als je op je thuiswerkdagen maar de helft verwerkt van wat je op een normale dag doet, dan valt dat wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

FunkyTrip schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:21:
[...]

Maar in de stad kun je dat ook, alleen is het half uurtje fietsen naar de bossen ipv voor het drankje. Mijn beeld van een dorp is niet verkeerd, alleen is het wel vereist dat je er min of meer in bent opgegroeid ofwel een gezinnetje hebt. Als ik nu naar een dorp verhuis vereenzaam ik. Ik heb immers géén vrienden in dat dorp om even een biertje te doen in de lokale kroeg.

En die vrienden komen niet even een half uur rijden voor die BBQ als ze ook 5 minuten kunnen fietsen voor die BBQ. Dus dat zou betekenen dat ík elke keer de auto terug moet pakken en hopen dat er nog wat uurtjes op de bezoekersparkeerpas staat ;)
Ik zit nu een half uur fietsen van mijn vrienden vandaan en ik heb juist het idee dat ik het nu eindelijk voor elkaar heb. Mijn beeld van een dorp ver weg is 1 uur - 1.5 uur met OV en niet te doen qua fietsen (30 kilometer oid). Een half uur fietsen is een beetje de afstand Diemen - Vondelpark.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:48
Shadowhawk00 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Eens dat mijn beeld van een dorp verkeerd kan zijn hoor. Ik heb er weinig ervaring mee. Wat mij vooral lastig lijkt is om op mijn 40e als single in een dorp weer nieuwe contacten te leggen. Als je een gezinnetje hebt heb je al veel gemende delers (school, ouders spelende kinderen, etc), maar als je buiten zo'n dorp werkt en er verder niemand kent en geen kennissen, vrienden of familie hebt? Poeh.. lijkt mij een opgave.

NB: 15km van dorp naar een ander dorp is misschien 15min met de auto. Maar 15km van dorp naar een wijk in de stad is als snel 40min rijden/parkeren/gedoe. En met OV is eigenlijk alleen een optie als zo'n dorp in ieder geval een station heeft op een directe lijn naar de stad.

Ik merk dat veel vrienden die wél gesetteld zijn inmiddels wel de stad verlaten hoor, dus wellicht ontkom ik er ook niet aan op den duur en moet ik gewoon de transitie door maar voor nu geniet ik nog even van het logistieke gemak van de stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:15:
Als dat je beeld is van hoe studeren tegenwoordig is, dan zou je misschien dat beeld wat moeten bijschaven. Volgens mij is dit bij veel studies al lang niet meer hoe de opleiding ingericht is.
Het is aan het verdwijnen, maar ik denk dat elke universiteit en hogeschool nog een paar grote collegezalen heeft. Voor sommige studies is praktijkonderwijs natuurlijk noodzakelijk. Maar voor veel studies kun je je afvragen of de universiteit als locatie wel een bestaansrecht heeft.
Harrie_ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:17:
In veel middelgrote bedrijven zijn die mensen trouwens ook de backbone van de organisatie; geen carrièretijgers met wilde plannen maar gewoon marginale medewerkers die 8 uur per dag een kunstje komen uitvoeren waardoor de machine gewoon lekker doortuft...
Ik verbaas me eigenlijk dat dit gezegd moet worden, maar ik wil nog een schepje erbovenop doen. Organisaties waarbij dat niet zo is, zijn meestal grotendeels afhankelijk van organisaties waarbij dat wél zo is. Het uitvoerende werk, of dat nou telefoneren, bestellen of programmeren is, moet gedaan worden. Ik geloof niet zo in een nieuwe vorm van kantoorwerk die voor het leeuwendeel van de kantoormedewerkers niet werkt.
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:24:
Dat zijn gelijk ook de werkzaamheden die vaak relatief goed meetbaar zijn. Als je collega's dagelijks twee keer zo veel werk verzetten, of als je op je thuiswerkdagen maar de helft verwerkt van wat je op een normale dag doet, dan valt dat wel op.
En dan kom je bij thuiswerken voor die groepen dus uit op kpis, surveillance, of een combinatie ervan, voor mensen die toch al niet het salaris hebben waarmee die tweekapper met thuiskantoor gefinancierd kan worden. Hoe dan ook lijkt het me eigenlijk een verslechtering van arbeidsomstandigheden. Dus ik verwacht eigenlijk behoorlijk wat tegendruk mbt. thuiswerken vanuit de 'uitvoerende' klassen. Op het moment is de arbeidsmarkt heel krap, en is kantoorruimte goedkoop, dus ik ben benieuwd hoe succesvol de push gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:40:

En dan kom je bij thuiswerken voor die groepen dus uit op kpis, surveillance, of een combinatie ervan, voor mensen die toch al niet het salaris hebben waarmee die tweekapper met thuiskantoor gefinancierd kan worden. Hoe dan ook lijkt het me eigenlijk een verslechtering van arbeidsomstandigheden.
Los van thuiswerken is er volgens mij al decennia een trend richting het meer meetbaar maken van de prestaties. Niet alleen om te kijken of Jantje veel beter of slechter presteert dan Marietje, maar ook om de kostprijzen van de diverse activiteiten en de effectiviteit van bepaalde maatregelen beter inzichtelijk te maken. Juist ook bij het meer standaard werk.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:40:
[...]
Ik verbaas me eigenlijk dat dit gezegd moet worden, maar ik wil nog een schepje erbovenop doen. Organisaties waarbij dat niet zo is, zijn meestal grotendeels afhankelijk van organisaties waarbij dat wél zo is. Het uitvoerende werk, of dat nou telefoneren, bestellen of programmeren is, moet gedaan worden. Ik geloof niet zo in een nieuwe vorm van kantoorwerk die voor het leeuwendeel van de kantoormedewerkers niet werkt.
[...]
De reden dat dat nog eens gezegd moet worden is omdat hier op Tweakers nog wel eens de notie heerst dat 80% van de Nederlanders hoog opgeleid is, ambitie heeft, een baan heeft met een hoge mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid èn in de ruime woning op A-locatie voldoende ruimte heeft voor een kantoor om 12 uur per dag thuis te kunnen werken :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Michael_OsGroot schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:46:
[...]

Ik zit nu een half uur fietsen van mijn vrienden vandaan en ik heb juist het idee dat ik het nu eindelijk voor elkaar heb. Mijn beeld van een dorp ver weg is 1 uur - 1.5 uur met OV en niet te doen qua fietsen (30 kilometer oid). Een half uur fietsen is een beetje de afstand Diemen - Vondelpark.
Dat kan natuurlijk, ik zit op ongeveer 30 min van de stad af, terug na een aantal biertjes kan dat langer duren ;)
Veel dorpen zitten gewoon op redelijk afstand van een stad af, en eigenlijk alle dorpen hebben wel een centrum waar je ook gewoon kroegjes hebt.
Als iemand van amsterdam naar rotterdam verhuist woont hij toch in de stad en toch op 1 uur afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Eens, het wordt hier vaak heel extreem neergezet. Beetje dat de stad Amsterdam is, met alle voorzieningen die je maar wenst, vergeleken met het dorp Schubbekuttenveen, waar je eerst een half uur in de auto zit voor je de eerste buurtwinkel tegenkomt. Terwijl er een hoop gradaties tussen die extremen zitten. In veel dorpen ben je lang geen 1-1½ uur met het OV onderweg, maar zit je in een halfuur al in het stadscentrum, terwijl je in sommige buitenwijken van steden net zo lang onderweg bent.

Daarom is er niet echt een universele vergelijking tussen 'de stad' en 'het dorp'. En dan nog, als je werkgever naar een andere stad verhuist (of je wisselt van werkgever), dan heb je ook weer het dilemma of je in je oude stad bij je vrienden en bekenden blijft wonen met meer woon-werkverkeer, of dat je naar de stad van je werk gaat en daar opnieuw moet beginnen.

Stad en dorp hebben beide hun voor- en nadelen. En wat je op dit moment een voordeel ziet, kan over 5 jaar een nadeel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:03
Rubbergrover1 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Los van thuiswerken is er volgens mij al decennia een trend richting het meer meetbaar maken van de prestaties. Niet alleen om te kijken of Jantje veel beter of slechter presteert dan Marietje, maar ook om de kostprijzen van de diverse activiteiten en de effectiviteit van bepaalde maatregelen beter inzichtelijk te maken. Juist ook bij het meer standaard werk.
Je doelt hopelijk niet op SAP ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AceAceAce
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17-09 13:26
Nou, het nieuws vandaag is dat de ECB de komende 9 maanden 'significant' geld blijft bijprinten, dus de hypotheekrente's blijven naar mijn mening zo laag als ze nu zijn.
Echter zou je wel denken dat de stijging er een beetje uit zou moeten gaan bij een stabilisatie van het maximum wat starters kunnen ophoesten.
Daar tegenover staan weer (als kleinere groep) de beleggers, die wanneer ze hun huurbaten opnieuw investeren, doorgaan met het opdrijven van de huizenprijzen.

Hoe kijken jullie tegen het (naar mijn mening achtelijke) ECB beleidsnieuws van vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
AceAceAce schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:50:
Hoe kijken jullie tegen het (naar mijn mening achtelijke) ECB beleidsnieuws van vandaag?
De corona-noodsteun in Nederland blijft ook doorlopen terwijl men adviseert het af te bouwen. Blijkbaar zitten we nog in een periode van liever te veel steun of stimulering dan te weinig.

Het zou natuurlijk fijn zijn als de huizenmarkt afkoelt, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
WiLLoW_TieN schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Je doelt hopelijk niet op SAP ;)
SAP is in principe slechts een middel om een bepaald doel te bereiken. (Oei, dat mag ik eigenlijk niet zeggen.) Er zijn natuurlijk vele manieren om dingen bij te houden. Sommige heel simpel, andere veel ingewikkelder en duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30

Hetzelfde als de afgelopen 13 jaar: krankzinnig!
De ECB wil kostte wat kost de euro en daarmee de eigen belangen redden. Dat daar heel veel mensen, hele generaties en zelfs landen de dupe van worden maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 21:22
Valorian schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 11:47:
[...]

Eens dat mijn beeld van een dorp verkeerd kan zijn hoor. Ik heb er weinig ervaring mee. Wat mij vooral lastig lijkt is om op mijn 40e als single in een dorp weer nieuwe contacten te leggen. Als je een gezinnetje hebt heb je al veel gemende delers (school, ouders spelende kinderen, etc), maar als je buiten zo'n dorp werkt en er verder niemand kent en geen kennissen, vrienden of familie hebt? Poeh.. lijkt mij een opgave.

NB: 15km van dorp naar een ander dorp is misschien 15min met de auto. Maar 15km van dorp naar een wijk in de stad is als snel 40min rijden/parkeren/gedoe. En met OV is eigenlijk alleen een optie als zo'n dorp in ieder geval een station heeft op een directe lijn naar de stad.

Ik merk dat veel vrienden die wél gesetteld zijn inmiddels wel de stad verlaten hoor, dus wellicht ontkom ik er ook niet aan op den duur en moet ik gewoon de transitie door maar voor nu geniet ik nog even van het logistieke gemak van de stad.
Het lijkt mij voor een singel inderdaad lastiger om snel nieuwe contacten te leggen in een dorp dan voor een iemand met kinderen. Want ja, met kinderen kom je gedwongen bij school, clubjes, opvang, peuterspeelzaal, zwemles etc. Dus dan ontstaan de contacten met andere ouders die kinderen in dezelfde leeftijd hebben als je eigen kinderen nagenoeg vanzelf.
Het gaat er dan vooral op neerkomen hoe de straat/buurt tegen jouw als nieuwkomer aankijkt en hoe de sociale cohesie in de straat als geheel is. Zijn er bijvoorbeeld regelmatig buurtborrels/bbq's waar iedereen welkom is, dan is dat net zo goed een mooie ingang om contacten op te leggen. Alleen niet in elke straat/buurt houdt men zulke activiteiten.
Als je een bepaalde sport uitoefent waarvoor je nieuwe dorp een vereniging heeft, is een overstap naar die vereniging natuurlijk voor de hand liggend als je graag nieuwe contacten legt.

Maar verder is je beeld van dorp in mijn ogen wel heel erg 'uitgestorven gat waar nauwelijks voorzieningen zijn'. Wanneer je leven nog erg gefocust is op 'spontaan dingen doen in de stad' dan is vooral een goede OV-verbinding naar die stad van belang. Juist in het geval van Utrecht, het grootste OV knooppunt van Nederland hoeft dat nu niet bepaald een grote uitdaging te zijn. Er zijn genoeg middelgrote en kleinere plaatsen van waaruit je met de trein of bus snel in Utrecht bent. Vanuit de echt kleine dorpen zonder station wordt de reistijd al snel tamelijk lang.

Wanneer je in één van de omliggende plaatsen dicht bij het treinstation woont, ben je vaak ongeveer net zo snel in het centrum van de stad dan wanneer je in de stad zelf, maar buiten het centrum woont.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:28

Zoals @RemcoDelft ook al zei hierboven... wat moet je nog zeggen over dit volstrekt krankzinnige beleid?

De ECB heeft haar masker afgeworpen en is een 100% politieke instelling geworden. Alles uit de kast om de euro te redden. Zuid Europa kan niet meer overleven zonder nul-rente, bij ons raakt de economie daardoor oververhit (zie de huizenmarkt).

En ze hebben ook al een voorsprong genomen op de komende jaren. Ze spreken de verwachting uit dat de inflatie in 2022 en 2023 weer zal dalen. Ze spreken uit schulden op te blijven kopen tot de rente weer stijgt, maar zeggen erbij dat dat niet voor 2023 zal gaan gebeuren.

Waar die verwachtingen op gebaseerd zijn? Niemand kan het zeggen.

Ondertussen verworden de Zuid (en Oost) Europese landen zo langzamerhand tot de nieuwe koloniale gebieden van het Noorden. Wij trekken die landen zowel qua productie als mankracht volledig leeg waardoor hun verdienvermogen alleen maar kleiner wordt, terwijl wij alleen maar sterker worden.

Hoeveel Italianen of Spanjaarden zouden een huis in Nederland kunnen kopen?

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ivow85 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 17:18:
[...]

Het lijkt mij voor een singel inderdaad lastiger om snel nieuwe contacten te leggen in een dorp dan voor een iemand met kinderen. Want ja, met kinderen kom je gedwongen bij school, clubjes, opvang, peuterspeelzaal, zwemles etc. Dus dan ontstaan de contacten met andere ouders die kinderen in dezelfde leeftijd hebben als je eigen kinderen nagenoeg vanzelf.
Het gaat er dan vooral op neerkomen hoe de straat/buurt tegen jouw als nieuwkomer aankijkt en hoe de sociale cohesie in de straat als geheel is. Zijn er bijvoorbeeld regelmatig buurtborrels/bbq's waar iedereen welkom is, dan is dat net zo goed een mooie ingang om contacten op te leggen. Alleen niet in elke straat/buurt houdt men zulke activiteiten.
Als je een bepaalde sport uitoefent waarvoor je nieuwe dorp een vereniging heeft, is een overstap naar die vereniging natuurlijk voor de hand liggend als je graag nieuwe contacten legt.
Ik heb het idee dat als je toch naar een andere plaats moet verhuizen, dit bij een verhuizing naar een dorp allemaal juist makkelijker gaat dan bij een verhuizing naar een andere stad. Juist in een stad komt het vaker voor dat je geen idee hebt wie je buren eigenlijk zijn. Bij een dorp kom je vaker de zelfde mensen tegen, zodat het ook iets makkelijker kan zijn om een praatje aan te knopen en van vage kennissen naar vrienden uit te groeien. Uiteraard hangt dit ook af van het soort dorp waar je naartoe verhuist. Sommige dorpen zijn erg op zichzelf gericht, daar zou je als buitenstaander liever niet naartoe verhuizen.
Maar verder is je beeld van dorp in mijn ogen wel heel erg 'uitgestorven gat waar nauwelijks voorzieningen zijn'.
Dat hangt ook af van het dorp en van de voorzieningen die je zoekt. In veel dorpen zijn er bijvoorbeeld relatief veel verenigingen in verhouding tot het aantal inwoners, zodat je bij een dorp van enige omvang al snel iets kunt doen wat hij je past. Daarbij is het aantal leden van redelijk behapbaar zodat je relatief makkelijk in contact kunt komen met nieuwe mensen. Als je daarentegen eerder geïnteresseerd bent in het bezoeken van veel verschillende cafés of restaurants en een festival op zijn tijd, dan heb je in een dorp uiteraard veel minder keus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
In een stad kun je heel makkelijk je ergens bij aansluiten qua clubjes etc.

Je hoeft ook geen vrienden te worden met je buren gelukkig :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:04

Sport_Life

Solvitur ambulando

Hoezo weet je in de stad niet wie je buren zijn? Volgens mij zijn dat verzonnen verhalen van mensen die nooit in de stad hebben gewoond . Toen wij nog in het centrum woonden hadden we jaarlijks een burenborrel , dus de hele straat kenden we (op een enkeling na). En anders kwam je de buren wel tegen in supermarkt/kroeg etc.
Ook bn'ers waren aanwezig, zijn tenslotte ook gewoon mensen/buren.

[ Voor 65% gewijzigd door Sport_Life op 11-06-2021 08:27 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maestro.mosjuh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
We zijn nu wel wat van de huizenmarkt-discussie aan het afdwalen met de "ik kan echt niet in een dorp wonen" vs "in een dorp kan alles wat in een stad ook kan".

Volgens mij zijn de claims die gemaakt worden niet perse dorp of stad-specifiek, maar ligt het aan welke dorp of stad en ook aan de mensen zelf. Dus als jij iets bruizends zoekt, zou dat ook in een dorp kunnen (maar ik merk al dat er genoeg zijn die daar gewoon niet naar willen kijken - ook goed, even goede vrienden :-) maar geef een dorp daar niet de schuld van ;-) ). En als jij gewoon met rust gelaten wil worden, kan dat ook in een dorp en een stad, als je maar de juiste wijk/omgeving opzoekt.

offtopic:
Wat je vooral ziet in de dorp-discussie is dat mensen in hokjes denken en zich echt niet kunnen voorstellen dat er mensen in andere hokjes kunnen zitten.

"Wat mij vooral lastig lijkt is om op mijn 40e als single in een dorp weer nieuwe contacten te leggen."
Hoezo? in een dorp heb je juist vaak cafe's, pleinen, verenigingen en kent iedereen elkaar - ook daar is het makkelijker een praatje te maken en contacten te leggen.

"Of er nu mensen zijn die even 's avonds een bbq'tje willen doen in het stadspark, een rondje hardlopen of fietsen, kopje koffie in stad pakken als break tijdens een thuiswerkdag, etc."
In een dorp heb je ook ruimte om dat allemaal te doen (en bbq-en kan gewoon in je eigen tuin gezellig met buren)

"Als ik nu naar een dorp verhuis vereenzaam ik. Ik heb immers géén vrienden in dat dorp om even een biertje te doen in de lokale kroeg."
Wat ik al eerder zei: dorpen hebben ook kroegen en daar kan je juist makkelijk contacten leggen.
Wat ik merk (n=1): ik woon nu in een stad, fiets regelmatig naar een dorp hier n de buurt - zodra ik in de buurt van het dorp kom wordt je weer "ouderwets" begroet bij het langsfietsen en wordt je snel(ler) aangesproken voor een praatje.

"Sommige dorpen zijn erg op zichzelf gericht, daar zou je als buitenstaander liever niet naartoe verhuizen."
Ik ken veel mensen (o.a. collega's) die dat juist (op)zoeken...

"Hoezo weet je in de stad niet wie je buren zijn? Volgens mij zijn dat verzonnen verhalen van mensen die nooit in de stad hebben gewoond."
Nee hoor, is niet verzonnen - ik woon mijn hele leven al in de stad - heb op 4 plekken gewoond: op 2 plekken kende ik inderdaad mijn buren en op 2 plekken totaal niet. En dat heeft meerdere redenen.

Wat ik probeer duidelijk te maken:
Kom (denk) buiten je bubbel - dat jij het niet wil / het je niet kan voorstellen betekend niet dat niemand dat wil / kan of dat het niet voorkomt. In alle leeftijdsklassen heb je mensen die juist in de stad of juist in een dorp willen wonen. In alle leeftijdsklassen heb je mensen die juist veel contact met de buurt zoeken of juist helemaal niet.

Datzelfde geld het ook voor dorp/stad: ik ken steden (wijken) waar men op zichzelf is en dorpen waar het juist bruist en v.v.. Een groot deel is ook hoe je er zelf in staat.

At the beginning there was nothing. So God said 'apt-get install light'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Sport_Life schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:23:
Hoezo weet je in de stad niet wie je buren zijn? Volgens mij zijn dat verzonnen verhalen van mensen die nooit in de stad hebben gewoond . Toen wij nog in het centrum woonden hadden we jaarlijks een burenborrel , dus de hele straat kenden we (op een enkeling na). En anders kwam je de buren wel tegen in supermarkt/kroeg etc.
Ook bn'ers waren aanwezig, zijn tenslotte ook gewoon mensen/buren.
Het is natuurlijk nooit zo zwart-wit, maar het komt in de stad wel wat vaker voor dat de mensen die in de omgeving wonen hun eigen gang gaan en je maar met een beperkt aantal mensen 'vanzelf' contact krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:09:
In een stad kun je heel makkelijk je ergens bij aansluiten qua clubjes etc.

Je hoeft ook geen vrienden te worden met je buren gelukkig :-).
Uiteraard. Maar in een dorp geldt dat net zo goed. Vaak wel minder variatie in clubjes. Aan de andere kant heb je in de stad soms ook dat die meer exotische clubjes aan de andere kant van de stad zijn en je net zo lang onderweg bent om er te komen als wanneer je in een dorp zou wonen.

Punt is vooral dat het niet meteen zo is dat je in de stad 'in het leven staat' en in het dorp vereenzaamt. Of andersom. Het is vooral wat je zelf zoekt en of je het zelf zoekt. Als je al 20 jaar op 1 plaats woont, dan betekent een verhuizing dat je voor de dagelijkse contacten weer min of meer opnieuw moet beginnen. Of dat nou naar een stad of naar een dorp is maakt daarbij weinig uit. Als je dat niet wilt, dan moet je niet verhuizen, of je moet dicht bij je vorige huis verhuizen. Maar dat is dus veel minder afhankelijk van of het stad of dorp is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ah, de wederkerige stad/dorp-discussie. Die sla ik even over :+.
alexbl69 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 18:15:
[...]

Zoals @RemcoDelft ook al zei hierboven... wat moet je nog zeggen over dit volstrekt krankzinnige beleid?

De ECB heeft haar masker afgeworpen en is een 100% politieke instelling geworden. Alles uit de kast om de euro te redden. Zuid Europa kan niet meer overleven zonder nul-rente, bij ons raakt de economie daardoor oververhit (zie de huizenmarkt).

En ze hebben ook al een voorsprong genomen op de komende jaren. Ze spreken de verwachting uit dat de inflatie in 2022 en 2023 weer zal dalen. Ze spreken uit schulden op te blijven kopen tot de rente weer stijgt, maar zeggen erbij dat dat niet voor 2023 zal gaan gebeuren.

Waar die verwachtingen op gebaseerd zijn? Niemand kan het zeggen.

Ondertussen verworden de Zuid (en Oost) Europese landen zo langzamerhand tot de nieuwe koloniale gebieden van het Noorden. Wij trekken die landen zowel qua productie als mankracht volledig leeg waardoor hun verdienvermogen alleen maar kleiner wordt, terwijl wij alleen maar sterker worden.

Hoeveel Italianen of Spanjaarden zouden een huis in Nederland kunnen kopen?
Ik ben het met je eens hoor.

Maar, de ECB zit in een spagaat, ik kan ze het beleid eigenlijk niet kwalijk nemen. Stoppen met opkopen van staatsschulden maakt de staatsschulden van onze zuidelijke lidstaten (die dezelfde munt hebben, wiens idee was dat in vredesnaam..) eigenlijk haast per direct onhoudbaar.

De bal ligt bij de overheden om nu eens iets met dat geld te gaan doen. En dan bedoel ik dus niet het volgende:
- verlaging vpb-tarief
- verhoging energiebelasting voor de burger
- verlaging werkgeverspremies op de loonkosten
- etc.

Waarom niet eens fors investeren in de bestedingsruimte van de "gewone" burger en de "trickle-down economics" loslaten, gezien dat niet blijkt te werken om de lonen en inflatie op te krikken? De arbeidsmarkt is nog nooit "zo krap" geweest en toch zien we dat de loonstijgingen nauwelijks de algemene inflatie bij kunnen houden.

Dus wel;
- Fors verhogen van het VPB-tarief;
- Fors verlagen van de belastingdruk op arbeid;
- Fors verhogen van minimumloon;
- Hervormen van de vermogensbelasting (box 3 forfait eruit);
- etc.

Je moet het alleen wel durven.. ;). Gezien het aantal rode hokjes in het stemlokaal voor Rutte, heb ik er een hard hoofd in dat er de komende jaren een omslag gaat plaatsvinden. Wat bijschaven her en der in dezelfde richting die we 30 jaar geleden zijn ingeslagen en dat is het dan.

Overigens ben ik het wel met de ECB eens, dat de hoge inflatie nu een tijdelijke opleving is. Dit komt vooral doordat de hele productieketen uit balans is a.g.v. corona(maatregelen). Als dat weer wat op stoom komt, zal het m.i. inderdaad weer afnemen.

Wat voor invloed dat heeft op de huizenmarkt?

- Dat de 10-jaars rente van de Nederlandse staatsobligaties toch niet zover doorstijgt als verwacht (of moet ik zeggen, vurig gehoopt voor sommigen?). De hypotheekrentes zijn eigenlijk nog steeds op het laagste niveau ooit.
- Dat er gigantisch veel geld bij werkgevers in BV'tjes ligt te wachten (waarop de belasting eindeloos is uitgesteld) op investeringsmogelijkheden die er niet of nauwelijks zijn, behalve dan misschien 'onze' huizenmarkt.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 08:53:
- Dat er gigantisch veel geld bij werkgevers in BV'tjes ligt te wachten (waarop de belasting eindeloos is uitgesteld) op investeringsmogelijkheden die er niet of nauwelijks zijn, behalve dan misschien 'onze' huizenmarkt.
- dat die BV's (en andere welgestelden) tegen een zeer lage hypotheekrente extra geld kunnen lenen, voor een hefboom als ze in 'onze' huizenmarkt willen stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
lama83 schreef op donderdag 3 juni 2021 @ 11:43:
[...]

Daar ben ik het mee eens. Ik zie ze bij bosjes vallen. Wat mij betreft kan je beter zorgen dat je met je 40e met pensioen kan gaan in een sociale huurwoning dan een levenslange lening/hypotheek waarvoor je tot je 67e moet blijven werken.
Hier een bestaand voorbeeld:
https://www.ad.nl/geld/je...-klein-huurhuis~ad450a7d/

Heel slim pakt ie het ook niet aan aldus financieel adviseur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
lama83 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:30:
[...]

Hier een bestaand voorbeeld:
https://www.ad.nl/geld/je...-klein-huurhuis~ad450a7d/

Heel slim pakt ie het ook niet aan aldus financieel adviseur.
Hier zit een hele beweging achter genaamd FIRE / HOT. Aka, Financial Independence Retire Early. Zelf zijn wij ook van een tweekapper met flinke overwaarde naar een tussenwoning in een B-wijk gegaan.

Hypotheek meer dan gehalveerd, en eigenlijk 95% van het woongenot nog aanwezig. Veel van onze vrienden snappen het niet, maar vragen zich wel af hoe wij toch al die leuke dingen doen terwijl we beide parttimen.

Ik kan het van harte aanraden voor iedereen om eens bij jezelf na te denken of je (ook na corona) zo'n huismus bent dat je een half miljoen (of iets in die geest) in bakstenen wil stoppen (en de daarbij behorende rente).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
_eLMo_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Hier zit een hele beweging achter genaamd FIRE / HOT. Aka, Financial Independence Retire Early. Zelf zijn wij ook van een tweekapper met flinke overwaarde naar een tussenwoning in een B-wijk gegaan.

Hypotheek meer dan gehalveerd, en eigenlijk 95% van het woongenot nog aanwezig. Veel van onze vrienden snappen het niet, maar vragen zich wel af hoe wij toch al die leuke dingen doen terwijl we beide parttimen.

Ik kan het van harte aanraden voor iedereen om eens bij jezelf na te denken of je (ook na corona) zo'n huismus bent dat je een half miljoen (of iets in die geest) in bakstenen wil stoppen (en de daarbij behorende rente).
Er zijn veel verschillende strategieën in dit kader denk ik.

Je strategie kan ook zijn dat je nu beiden heel hard werkt en veel verdient, daarmee een grote woning koopt en deze versneld aflost, waardoor je relatief snel schuldenvrij bent, een grote woning hebt en een afgeloste asset op je persoonlijke balans hebt staan.

Er komt volgens mij wel steeds meer variatie in strategieën inzake onze financiële toekomst. Vroeger leek het meer zo te zijn dat je ging werken en dan rustig afwachtte tot je 65e, terwijl de nieuwere generaties al veel vroeger nadenken over exit-stragegieën etc. Dat is alleen maar mooi :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:45:
[...]
Je strategie kan ook zijn dat je nu beiden heel hard werkt en veel verdient, daarmee een grote woning koopt en deze versneld aflost, waardoor je relatief snel schuldenvrij bent, een grote woning hebt en een afgeloste asset op je persoonlijke balans hebt staan.
De eerste reactie van veel mensen met een FIRE-instelling zal dan zijn: wat heb je aan die afgeloste asset als je tussen zes plankjes ligt voor je van die afgeloste asset kunt genieten? Liever nu iets minder hard werken om tegelijk meer van het leven te genieten. En liever een iets minder dure woning, als daardoor meer geld overblijft om eerder (tijdelijk) te stoppen en/of meer te genieten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 22:50
Ja leuk, mensen die tonnen overwaarde kunnen cashen vanwege een kunstmatig schaarse markt. Wie betaalt die overwaarde? Starters. En allemaal zo blij met die huizenmarkt, het is gewoon een verkapte vermogensoverdracht van de have nots naar de haves. Belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Emgeebee schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:10:
Ja leuk, mensen die tonnen overwaarde kunnen cashen vanwege een kunstmatig schaarse markt. Wie betaalt die overwaarde? Starters. En allemaal zo blij met die huizenmarkt, het is gewoon een verkapte vermogensoverdracht van de have nots naar de haves. Belachelijk.
Ik ben geen starter, maar moet voor onze volgende woning ook veel meer aftikken dan vorig jaar.
En mijn huidige woning is niet meegestegen met de landelijke trent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 11:59:
[...]

De eerste reactie van veel mensen met een FIRE-instelling zal dan zijn: wat heb je aan die afgeloste asset als je tussen zes plankjes ligt voor je van die afgeloste asset kunt genieten? Liever nu iets minder hard werken om tegelijk meer van het leven te genieten. En liever een iets minder dure woning, als daardoor meer geld overblijft om eerder (tijdelijk) te stoppen en/of meer te genieten.
Daarom heeft je financiële strategie ook te maken met hoe je zelf in het leven staat.

Wat is vandaag waard voor je? Wat is je visie over zekerheid als je ouder wordt? Hoe zie je je leven voor je als je 40-50-60-70-80-90 bent?

Dus die FIRE instelling lijkt mij ook een goede als je uitgaat van een grote onzekerheid van de toekomst. Dan wil je het nu maximeren. Als je iets meer vertrouwen hebt in de toekomst (en op basis van statistiek vertrouwen hebt dat je ongeveer de gemiddelde leeftijd behaald), dan is het wellicht interessanter om iets meer de nadruk op die periode te leggen.

Er zijn ook aardig wat mensen die heel rustig worden van het gevoel dat ze het over 30 jaar goed voor elkaar hebben. Anderen vinden het idee dat je je leven zo kan plannen belachelijk en willen het vooral vandaag goed voor elkaar hebben.

Beiden prima toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:26:
[...]
Er zijn ook aardig wat mensen die heel rustig worden van het gevoel dat ze het over 30 jaar goed voor elkaar hebben. Anderen vinden het idee dat je je leven zo kan plannen belachelijk en willen het vooral vandaag goed voor elkaar hebben.
[...]
En dan heb je ook nog te maken met de definitie van 'goed voor elkaar hebben'. Mijn vrouw en ik zijn echte huismussen dus onze definitie van 'goed voor elkaar' is niet zozeer dat er bakken met geld overblijven voor 'leuke' dingen (definieer leuk :+) maar vooral dat we kunnen genieten van bijv. een grote tuin.

[ Voor 31% gewijzigd door Harrie_ op 11-06-2021 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
Harrie_ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:28:
[...]

En dan heb je ook nog te maken met de definitie van 'goed voor elkaar hebben'. Mijn vrouw en ik zijn echte huismussen dus onze definitie van 'goed voor elkaar' is niet zozeer dat er bakken met geld overblijven voor 'leuke' dingen (definieer leuk :+) maar vooral dat we kunnen genieten van bijv. een grote tuin.
Juist, en voor jullie is het logisch om (als je dat nodig hebt) richting een top hypotheek te gaan. Maar in mijn beleving is het echt 50/50 wat betreft mijn vriendengroepen van mensen die graag bezoek ontvangen en mensen die graag op bezoek gaan :+

Ik denk wel dat Corona de huizenmarkt juist extra gestimuleerd heeft omdat je veel meer thuis bent geweest en dus meer waarde aan je huis toebedeelt nu.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:25:
[...]

Ik ben geen starter, maar moet voor onze volgende woning ook veel meer aftikken dan vorig jaar.
En mijn huidige woning is niet meegestegen met de landelijke trent.
Er zijn uiteraard uitzonderingen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Emgeebee schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:32:
[...]

Er zijn uiteraard uitzonderingen. :)
Denk dat er meer uitzonderingen zijn dan je denkt.

Kennis heeft 2 - 3 jaar geleden met hangen en wurgen een hypotheek gekregen en met veel eigen inzet een appartementje opgeknapt.
Hij heeft het (als het goed is) nu verkocht met aardig wat winst en kan nu een huisje kopen (waar hij weer aan de slag kan overigens)
Zo zullen er heel 'uitzonderingen' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:36:
[...]

Denk dat er meer uitzonderingen zijn dan je denkt.

Kennis heeft 2 - 3 jaar geleden met hangen en wurgen een hypotheek gekregen en met veel eigen inzet een appartementje opgeknapt.
Hij heeft het (als het goed is) nu verkocht met aardig wat winst en kan nu een huisje kopen (waar hij weer aan de slag kan overigens)
Zo zullen er heel 'uitzonderingen' zijn.
Je tweede voorbeeld is gewoon iemand die al een huis had en deze met winst verkoopt. Wie denk je dat onderaan de streep die winst financiert? Dat is óf direct een starter die z'n appartement koopt, of een doorstromer die aan het einde van de keten sowieso ook door een starter gefinancierd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Emgeebee schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Je tweede voorbeeld is gewoon iemand die al een huis had en deze met winst verkoopt. Wie denk je dat onderaan de streep die winst financiert? Dat is óf direct een starter die z'n appartement koopt, of een doorstromer die aan het einde van de keten sowieso ook door een starter gefinancierd wordt.
Iedere huizenbezitter is toch eens in zijn leven 'starter' geweest?

Er bestaat nu eenmaal in alle economisch verkeer een keten. En eens staan we allemaal aan het begin van die keten.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat starters het nu niet makkelijk hebben.
Maar jij lijkt het gewoon niet eens met het bestaan van een economische keten.
Dat mag, maar getuigt van weinig realiteitszin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emgeebee
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:11:
[...]

Iedere huizenbezitter is toch eens in zijn leven 'starter' geweest?

Er bestaat nu eenmaal in alle economisch verkeer een keten. En eens staan we allemaal aan het begin van die keten.
Daarmee wil ik niet ontkennen dat starters het nu niet makkelijk hebben.
Maar jij lijkt het gewoon niet eens met het bestaan van een economische keten.
Dat mag, maar getuigt van weinig realiteitszin.
Ik ageer tegen opgeblazen huizenprijzen die overwaarde creëren voor mensen die al bezit hebben. Die overwaarde wordt puur gefinancierd door starters op die oververhitte woningmarkt. Dat iedere huiseigenaar die deze al > 5 jaar in bezit heeft nu dus een vermogensoverdracht krijgt (lees: overwaarde overdracht) van iemand die niks in bezit heeft is gewoon scheef.

Dit afdoen alsof ik iets tegen een gezonde markt zou hebben is wel erg kort door de bocht. Dat ik geen realiteitszin heb is gewoon een belediging.

P.S. ik zit er zelf warmpjes bij, het gaat mij om de hosanna stemming onder overwaarde-eigenaren. Egoïsten imo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Je mag van mij best ageren tegen de hoge huizenprijzen.
Maar aan de hoge prijzen ligt een complex van factoren aan ten grondslag.
Dus ik snap niet goed waar je dan tegen ageert.

Mensen die hun huis met overwaarde verkopen valt niet echt iets te verwijten, dus die vallen dan al af.
Of jij moet vinden dat mensen niet hun huis met zoveel mogelijk winst mogen verkopen en daar blij mee mogen zijn.
Maar ja, als ik zeg dat dit van weinig realiteitszin getuigt, wordt je daar ook weer door geraakt. En dat wil ik natuurlijk niet.
We hebben het hier niet over de oorlog waar hongerige burgers door sommige boeren van hun laatste centen en juwelen werden beroofd.

Als ik mijn huis met veel overwaarde verkoop wil ik overigens best even sip kijken en niet 'hoezee' roepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-09 09:56
Dit gaan we dus niet verspreiden over heel Wonen & Verbouwen. Dat je geen keuze kan maken is tot daar aan toe, maar we hebben hier geen kristallen bol en doen zeker geen persoonlijke voorspellingen.

[ Voor 77% gewijzigd door Señor Sjon op 11-06-2021 16:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:08
noucmen schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:10:
Kan iemand een korte samen vatting voor mij doen

- Wat is de verwachting van hypotheek rente tot zomer 2022 ?

- Wat is de verwachting van huis prijs in zomer 2022 i.v.m. nu ?
Voorspellingen zijn waard wat je er voor betaalt. Maar verwachting:

Hypotheekrente gaat wat stijgen. In de gaten houden maar zo heel hard zal dat wel niet gaan.

Prijs huis over een jaar, +5%? Hangt er van af waar, Amsterdam stijgt niet echt meer dacht ik. Maar ja, dat is al onbetaalbaar.

Zonnepanelen zijn niet duurder dan een jaar terug. Verbouwingen, ook dakkapellen wel, en vaak maanden wachten ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Wilke schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 14:33:
[...]

Voorspellingen zijn waard wat je er voor betaalt. Maar verwachting:

Hypotheekrente gaat wat stijgen. In de gaten houden maar zo heel hard zal dat wel niet gaan.

Prijs huis over een jaar, +5%? Hangt er van af waar, Amsterdam stijgt niet echt meer dacht ik. Maar ja, dat is al onbetaalbaar.

Zonnepanelen zijn niet duurder dan een jaar terug. Verbouwingen, ook dakkapellen wel, en vaak maanden wachten ja.
Isolatie materialen die zijn absurd gestegen.
Bij ons dak, dakpannen 100 euro de vierkante meter, de isolatie 120 euro de vierkante meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 26-09 16:54
Het lijkt de afgelopen weken in Alkmaar EO wel helemaal losgeslagen te zijn. Iedere week lijkt wel een aantal procent.. Bizar.

Edit: Het lijkt niet zo, ik zie het voor me neus gebeuren..

[ Voor 20% gewijzigd door ColeJ op 11-06-2021 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:02

Osxy

Holy crap on a cracker

ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:32:
Het lijkt de afgelopen weken in Alkmaar EO wel helemaal losgeslagen te zijn. Iedere week lijkt wel een aantal procent.. Bizar.

Dat is al maanden aan de gang. Het gebied spreid steeds verder uit.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:32:

Iedere week een paar procent is minimaal 100% per jaar.
Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:43:
[...]

Iedere week een paar procent is minimaal 100% per jaar.
Lijkt me stug.
Tsja, ik lieg niet. Tweekappertjes hebben nu vraagprijzen ruim boven de 6. Tot een aantal weken geleden was dit niet zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Dat prijzen stijgen, ziet Vincent Bijlo ook.
En flink ook.
Maar enkele procenten per week zal heel misschien zeer incidenteel wel voorkomen, maar als je naar de long run kijkt is een procent per maand al veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01:37
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 15:50:
Dat prijzen stijgen, ziet Vincent Bijlo ook.
En flink ook.
Maar enkele procenten per week zal heel misschien zeer incidenteel wel voorkomen, maar als je naar de long run kijkt is een procent per maand al veel.
Kan heel goed hoor, ligt volledig aan het woningaanbod.

Als je een blok hebt waarin op dag 1 van de maand een huis verkocht wordt voor 250.000, dan zal hetzelfde huis van de buren zeer waarschijnlijk verkocht worden voor zo'n 275.000 en een paar dagen daarna zal hetzelfde huis daarnaast verkocht worden voor 300.000.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Als iedereen denkt 'ik doe vorige transactiewaarde x indexatie + 20.000 euro', en er worden in een jaar 3 huizen uit hetzelfde blokje verkocht, dan red je makkelijk die 20% per jaar.

Er zal ongetwijfeld een bovengrens zijn, dat wel.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 13:27:
Mensen die hun huis met overwaarde verkopen valt niet echt iets te verwijten, dus die vallen dan al af.
Of jij moet vinden dat mensen niet hun huis met zoveel mogelijk winst mogen verkopen en daar blij mee mogen zijn.
Een van de rare eigenschappen van deze tijd is dat we geen onderscheid meer maken tussen ondernemen en profiteren. Of je nou horecabaas bent of mondkapjessjacheraar, we noemen het allemaal 'ondernemen'. Dat is echt wel eens anders geweest, ook onder vrij 'rechtse' economen.

En dan gaat het niet om het verwijten van individuen, maar om wat we 'normaal' vinden. Natuurlijk mag zo'n FIRE-knul binnen de grenzen van de regels proberen zijn vermogen maximaal te laten groeien. Maar je hoeft hem niet op het schild te heffen. We zijn het heel normaal gaan vinden dat vermogen in huizen of op de beurs jaar over jaar groeit met percentages waar de gemiddelde ondernemer keihard voor moet knokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Een van de rare eigenschappen van deze tijd is dat we geen onderscheid meer maken tussen ondernemen en profiteren. Of je nou horecabaas bent of mondkapjessjacheraar, we noemen het allemaal 'ondernemen'. Dat is echt wel eens anders geweest, ook onder vrij 'rechtse' economen.

En dan gaat het niet om het verwijten van individuen, maar om wat we 'normaal' vinden. Natuurlijk mag zo'n FIRE-knul binnen de grenzen van de regels proberen zijn vermogen maximaal te laten groeien. Maar je hoeft hem niet op het schild te heffen. We zijn het heel normaal gaan vinden dat vermogen in huizen of op de beurs jaar over jaar groeit met percentages waar de gemiddelde ondernemer keihard voor moet knokken.
Nee, we (tenminste ik niet) zijn het niet heel normaal gaan vinden.
Mar het is wat het is. (wat niet hetzelfde is als 'het hoeft niet te stoppen')
Maar mensen gaan verwijten dat ze die dikke overwaarde pakken, vind ik niet alleen makkelijk, maar ook redelijk infantiel.
Ze hoeven zeker niet op het schild gehesen te worden, en waardering verdienen ze ook niet. Tenminste niet in de zin van 'zo, dat is goed gedaan van jou!'.

@Richh
Dat een huis in een week een aantal procenten duurder is geworden, ja dat gebeurt veel.
Maar niet per week een paar procent.
Dat lijkt hetzelfde, maar is het niet.
'Per' impliceert dat dit week na week gebeurt. En dat zie ik toch echt zelden.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 11-06-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:03:
[...]

Jij bent volgens mij oud genoeg om te weten dat dit al vaker gebeurd is. Zo vlak voor de 'dot.com' bubbel, waarbij iedereen dacht dat aandelen in de bedrijven als World Online iedereen rijk gingen maken en de befaamde 2008 financiële crisis.

Tot beide momenten leek iedereen maar rijker en rijker te worden met beleggen, investeren en speculeren. Totdat brave huismoeders opeens hun veel te dure woning moesten verkopen en de auto op marktplaats moesten zetten omdat hun echtgenoot in 1 dag 75% van hun vermogen verloren was.

Het lijkt nu allemaal hosanna, maar als het omslaat gaan er ook heel veel mensen keihard pijn leiden. Wellicht heel menselijk om te denken dat het deze keer niet gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:29:
Het lijkt nu allemaal hosanna, maar als het omslaat gaan er ook heel veel mensen keihard pijn leiden. Wellicht heel menselijk om te denken dat het deze keer niet gebeurt...
Natuurlijk gaat het gebeuren.
Maar wanneer en hoeveel pijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:47

Metro2002

Memento mori

Emgeebee schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 12:10:
Die tonnen overwaarde is vaak ook een groot deel eigen geld aangezien mensen maandelijks aflossen tegenwoordig en ook tussentijds extra aflossen is niet ongewoon. Dat is gewoon geld dat je zelf betaald hebt en dan vrij komt. Als je naar een andere koopwoning gaat ben je die overwaarde overigens ook net zo hard weer kwijt want dat huis is ook duurder geworden.

De prijzen die nu gevraagd worden komen overigens niet door de schaarste (als in:te weinig huizen voor het aantal mensen) maar door de lage rente en het grote aantal mensen dat momenteel verhuisd.

En ja dat is vervelend voor starters (al is de betaalbaarheid door de lage rente niet eens zo heel veel slechter geworden), net zoals beginnen met je eerste koopwoning vlak voor de crash van 2008 (zoals ik) of beginnen met 12% rente in de jaren 80. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Metro2002 op 11-06-2021 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:50
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Wanneer weet ik niet, maar als je naar het verleden kijkt is de pijn aardig evenredig met de hoogte van de top. Ik schat dus dat het best veel pijn zal gaan doen :)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:32:
[...]

Volgens mij noemde jij pas nog kennissen die voor veel te veel geld (was het 800k?) een woning gekocht hadden?

Mensen die nu echt op de top van de markt kopen, maximaal lenen en dan te maken krijgen met tegenslag (ontslag, scheiding, etc), zijn wel een grote risico categorie. Of personen die lekker vol in Crypto of aandelen zijn gegaan...

Als het straks weer a la 2008 in elkaar klapt gaan we weer een hoop schrijnende verhalen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:53:
[...]

Volgens mij noemde jij pas nog kennissen die voor veel te veel geld (was het 800k?) een woning gekocht hadden?
Sterker nog: Als ze klaar zijn met verbouwen, dan zijn ze € 950.000-€ 1.000.000 kwijt voor een voormalig arbeidshuisje.

Incidenteel zie ik ook wel dat er verschrikkelijk pijn geleden kan gaan worden.
Maar echt over de brede linie pijn, zie ik met die lage rente een stuk minder.

Ik vind het allemaal moeilijk in te schatten omdat zoveel zaken anders zijn dan in het begin van de eeuw.
Bijvoorbeeld door die lage rente kan ik niet meer zeggen 'ja, maar dan gebeurt er dit'.
De spelregels zijn ineens heel anders.

Mentaliteit van mensen lijkt ook anders. Men moet een huis, en dat moet een tof huis zijn. Dat is een recht, zo lijkt het. Terwijl toen ik starter was woonden mensen gewoon jarenlang in een kuthuis tot ze de kans kregen. Niet dat het goed was, of beter, maar het werd meer als een gegeven gezien.
Kan ook perceptie zijn overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:00:
[...]

Sterker nog: Als ze klaar zijn met verbouwen, dan zijn ze € 950.000-€ 1.000.000 kwijt voor een voormalig arbeidshuisje.

Incidenteel zie ik ook wel dat er verschrikkelijk pijn geleden kan gaan worden.
Maar echt over de brede linie pijn, zie ik met die lage rente een stuk minder.

Ik vind het allemaal moeilijk in te schatten omdat zoveel zaken anders zijn dan in het begin van de eeuw.
Bijvoorbeeld door die lage rente kan ik niet meer zeggen 'ja, maar dan gebeurt er dit'.
De spelregels zijn ineens heel anders.

Mentaliteit van mensen lijkt ook anders. Men moet een huis, en dat moet een tof huis zijn. Dat is een recht, zo lijkt het. Terwijl toen ik starter was woonden mensen gewoon jarenlang in een kuthuis tot ze de kans kregen. Niet dat het goed was, of beter, maar het werd meer als een gegeven gezien.
Kan ook perceptie zijn overigens.
De rente gaat geen pijn doen, maar de hoge restschuld bij gedwongen verkoop (ontslag / scheiding) gaat vooral pijn doen als er een daling is.

Precies wat jij zegt: meer dan een miljoen voor een eenvoudige woning. Als deze 10% daalt is dat gelijk 100k. Daarom kan dit best hard gaan imo.

[ Voor 6% gewijzigd door Requiem19 op 11-06-2021 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:02:
[...]

De rente gaat geen pijn doen, maar de hoge restschuld bij gedwongen verkoop (ontslag / scheiding) gaat vooral pijn doen als er een daling is.

Precies wat jij zegt: meer dan een miljoen voor een eenvoudige woning. Als deze 10% daalt is dat gelijk 100k. Daarom kan dit best hard gaan imo.
Wat ik begreep, betreft dit meestal maar een kleine groep.
Nu kan er natuurlijk iets gebeuren waardoor er massaal ontslagen gaan vallen.
Denk niet dat een overheid bij een 2de of 3de pandemie weer zo gul zal zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ColeJ
Richh schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Kan heel goed hoor, ligt volledig aan het woningaanbod.

Als je een blok hebt waarin op dag 1 van de maand een huis verkocht wordt voor 250.000, dan zal hetzelfde huis van de buren zeer waarschijnlijk verkocht worden voor zo'n 275.000 en een paar dagen daarna zal hetzelfde huis daarnaast verkocht worden voor 300.000.

***members only***

Als iedereen denkt 'ik doe vorige transactiewaarde x indexatie + 20.000 euro', en er worden in een jaar 3 huizen uit hetzelfde blokje verkocht, dan red je makkelijk die 20% per jaar.

Er zal ongetwijfeld een bovengrens zijn, dat wel.
Exact dit gebeurd er nu hier. Alleen dan zitten er maar 4 weken tussen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:08:
[...]

Exact dit gebeurd er nu hier. Alleen dan zitten er maar 4 weken tussen 8)7
Natuurlijk kan dit incidenteel gebeuren, maar dat is niks nieuws.
Als dit je echt verbaast, dan heb je onder een steen geleefd de afgelopen 3 jaar.

Echter 2-3 procent per week x 52 weken = 104-156 % in een jaar.
Heb je daar ook een paar voorbeelden van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

redwing schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:48:
[...]

Wanneer weet ik niet, maar als je naar het verleden kijkt is de pijn aardig evenredig met de hoogte van de top. Ik schat dus dat het best veel pijn zal gaan doen :)
Hoe schat je die pijn in?
En bij wie zal het pijn doen? Buiten de mensen met scheidingen en heftige ontslagen?

Ik denk zelf ook dat er iets van pijn komt, maar dat is meer gevoel dan dat ik kan aangeven waar en hoe groot.
Wederom: Als er een scheiding komt en 1 persoon de kosten moet gaan dragen o.i.d. dat zie ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColeJ
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:11:
[...]

Natuurlijk kan dit incidenteel gebeuren, maar dat is niks nieuws.
Als dit je echt verbaast, dan heb je onder een steen geleefd de afgelopen 3 jaar.

Echter 2-3 procent per week x 52 weken = 104-156 % in een jaar.
Heb je daar ook een paar voorbeelden van?
Deze gang van zaken verbaasd mij wel en heb ik nog niet eerder gezien, onder een steen heb ik zeker niet geleefd. Jij wel?

Ik zeg nergens dat dit 52 weken doorgaat dus daar heb ik ook geen voorbeeld van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:14:
[...]

En bij wie zal het pijn doen? Buiten de mensen met scheidingen en heftige ontslagen?

Ik denk zelf ook dat er iets van pijn komt, maar dat is meer gevoel dan dat ik kan aangeven waar en hoe groot.
Wederom: Als er een scheiding komt en 1 persoon de kosten moet gaan dragen o.i.d. dat zie ik wel.
Ik denk dat je ook minder makkelijk geld uitgeeft aan andere dingen als je huis onder water staat. En je zult misschien niet verhuizen omdat je dan de restschuld voor je kiezen krijgt. Dus minder mobiliteit op woningmarkt, maar ja, nu is het ook niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

ColeJ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:15:
[...]

Deze gang van zaken verbaasd mij wel en heb ik nog niet eerder gezien, onder een steen heb ik zeker niet geleefd. Jij wel?

Ik zeg nergens dat dit 52 weken doorgaat dus daar heb ik ook geen voorbeeld van.
Dan moet je ten eerste je woorden iets zorgvuldiger kiezen.
Een paar procent per week is niet hetzelfde als dat een incidenteel huis binnen een zeer korte tijd een stuk duurder is geworden.
Daarnaast zijn prijsstijgingen van 10% binnen een zeer korte tijd al geruime tijd aan de gang.
En in sommige regio's die wat achter liepen (qua prijs) gaat het nog sneller.
Huisjes waar ik op uit kijk, zijn een jaar of 5-6 oud. Destijds voor 2 ton gekocht, gaan nu van de hand voor 4 ton. De grootste stijging zit in de laatste 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Alleen als er weinig overwaarde is, maar iedereen zit op de overwaarde trein, helemaal met het (gestoorde) overbieden. Dus uiteindelijk valt de LTV wel weer mee.
Maar als je nu €1 Miljoen aftikt als starter met een 50+% aflossingsvrije hypotheek, tja, dan ben je wel een beetje een buitencategorie.

De meeste mensen die nu een miljoen voor een woning neertellen zullen 'iets' van overwaarde gebruiken en dan is €100k eigenlijk nog peanuts. Laten we zeggen dat de woning waar die mensen uitkwamen 5 jaar geleden €400k was, dan zit die nu ook gewoon op €600k en pakken ze €200k overwaarde en dan mag de aflossing op de hypotheek ook nog meegenomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:29:
Jij bent volgens mij oud genoeg om te weten dat dit al vaker gebeurd is. Zo vlak voor de 'dot.com' bubbel, waarbij iedereen dacht dat aandelen in de bedrijven als World Online iedereen rijk gingen maken en de befaamde 2008 financiële crisis.
Dat zijn vooral de tijden dat je de excessen goed kunt zien. Zoals Cody Hochstenbach recent vroeg: gaat je huis dit jaar méér verdienen dan jij?

Maar juist de FIRE-mannen die eerder besproken werden zullen je vertellen dat, óók als je de slechte tijden meetelt, beleggen loont. Achteroverleunen met een zak geld levert al tweehonderd jaar méér op dan hard werken, en vaak meer dan ondernemen.

Beleggen en speculeren draagt niet bij aan de productiviteitsgroei, of de welvaart. En dat ondermijnt de werkelijke economie. In 2008 zag je dat de investeringsbanken vol zaten met slimme natuurkundigen die ook andere dingen hadden kunnen bedenken. Nu zie je dat allerlei informatici ineens "Bitcoin-ondernemer" worden. En ik denk dat hier mensen zijn wiens goed getimede huis inmiddels meer heeft opgebracht dan een promotie op het werk :)
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 16:20:
Ze hoeven zeker niet op het schild gehesen te worden, en waardering verdienen ze ook niet. Tenminste niet in de zin van 'zo, dat is goed gedaan van jou!'.
En toch, deze man wordt geïnterviewd door het AD, wordt eigenlijk afgebeeld alsof hij een offer heeft gemaakt door lekker scheef te wonen in Utrecht. De Groene beschreef dit ook al toen ze op de kop van Jut sloegen, maar speculeren en profiteren wordt door onze media wel degelijk gelijkgesteld aan eigen verdienste.

[ Voor 20% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 11-06-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
TheGhostInc schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:34:
[...]

Alleen als er weinig overwaarde is, maar iedereen zit op de overwaarde trein, helemaal met het (gestoorde) overbieden. Dus uiteindelijk valt de LTV wel weer mee.
Nee, je zit pas in de overwaarde trein als je al even in de trein zit.

Als je de afgelopen paar maanden gekocht hebt, is die overwaarde nog niet zo significant.
Maar als je nu €1 Miljoen aftikt als starter met een 50+% aflossingsvrije hypotheek, tja, dan ben je wel een beetje een buitencategorie.

De meeste mensen die nu een miljoen voor een woning neertellen zullen 'iets' van overwaarde gebruiken en dan is €100k eigenlijk nog peanuts. Laten we zeggen dat de woning waar die mensen uitkwamen 5 jaar geleden €400k was, dan zit die nu ook gewoon op €600k en pakken ze €200k overwaarde en dan mag de aflossing op de hypotheek ook nog meegenomen worden.
Is ook wel een extreem voorbeeld. Maar genoeg starters die samen met partner een huis kunnen financieren van 400-500k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 22:50
Rzaan schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:14:
[...]

Precies wat @Requiem19 al zegt, zolang je kunt blijven zitten waar je zit zal er weinig aan de hand zijn. Maar als je kortlopende rente op je hypotheek hebt en die niet op tijd vast zet, in crypto/aandelen bent gestapt, ontslagen wordt of met een scheiding zit kun je toch goed in de problemen komen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 17:35:

Beleggen en speculeren draagt niet bij aan de productiviteitsgroei, of de welvaart. En dat ondermijnt de werkelijke economie.
Zonder beleggers waren een hoop bedrijven (zoals Facebook of Tesla) nooit zo groot geworden. Want dankzij de investeringen van die beleggers konden ze hun verlieslatende activiteiten blijven uitoefenen. En dankzij de beleggers die de koersen van zulke bedrijven opstuwen, kunnen zulke bedrijven extra aandelen uitgeven voor expansie of simpelweg hun voortbestaan. Dat beleggen niet aan productiviteitsgroei of welvaart bijdraagt is dus wel heel kort door de bocht.
Pagina: 1 ... 252 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.