Klopt, maar ik heb ook nooit gezegd dat je alleen moet bouwen. Wel zeg ik dat de belangrijkste onderliggende reden het tekort is. En daardoor zijn ontstaan juist veel van de andere problemen. Want als de markt in evenwicht is zal meer geld kunnen lenen zich niet rechtstreeks vertalen in duurdere huizen.
Wat kan je doen behalve bouwen bouwen bouwen? Veel meer participatie, eigenaarschap en stimuleren van kleiner wonen. En als er dan woningen gebouwd moeten worden: dé reden dat er veel bezwaren komen tegen nieuwe wijken komt door de lelijkheid van nieuwe wijken - de oplossing is natuurinclusief bouwen (wie wil nou niet boompjes en ruimte?)
Maar hierbij loop je tegen het probleem aan dat meer bouwen meer oplevert dan veel groen. En wil je dat aanpakken zullen vooral de gemeentes hier iets aan moeten doen. En dat terwijl ze juist de grond vooral als budget-gatenvuller gebruiken. Naar mijn idee los je dat alleen maar op door dit weer bij de regering neer te leggen en niet de gemeentes.
En kleiner wonen krijg je alleen voor elkaar door meer en kleiner te bouwen. Dus dan kom je toch weer bij dat bouwen uit.
Wat verder (overigens zonder haalbaarheidsstudie):
- Banken verbieden geld uit niets te scheppen voor hypotheken (dit is ver ver veruit de beste maatregel, zorgt voor minder procyclische huizenmarkt en dempt de systeemrisico's)
De banken moeten zowiezo worden aangepakt. Die halen veel te veel rare fratsen uit. En dan gaat het niet alleen om hypotheken. En nu is dat wel al een stuk beter geworden ten opzichte van hoe het was, maar het blijft belabberd. Dit zorgt niet zozeer voor het huidige probleem dat we hebben op de woningmarkt maar geeft wel veel grotere risico's dan nodig.
- overdrachtsbelasting voor starters verhogen naar 6%
Daar zie ik het nut eigenlijk niet zo van in. Dat is juist een belemmering voor verhuizen, terwijl je dat eigenlijk juist makkelijker wil maken. Je geeft nl. al aan dat je juist wil dat mensen kleiner moeten gaan wonen. Dat krijg je niet voor elkaar door verhuizen duurder te maken. Dan moet je dus kleiner wonen ook echt goedkoper maken.
- hypotheekrenteaftrek voor zelfbewoning behouden maar limiteren tot de eerste twee ton en anders belastingverhoging op huurinkomsten
Gewoon de hele HRA afschaffen. Een voordeel die je aan iedereen geeft heeft totaal geen nut. Als je echt een groep wilt helpen moet je specifiek die groep helpen en dat heeft weer alleen nut als het een kleine groep is. Verhuren po een normale manier belasten ben ik wel voorstander voor. Ik heb zelf mijn huis een tijdje verhuurd omdat ik in het buitenland woonde en de winst die je daaraan hebt staat niet in verhouding tot de belasting die je betaald. Hier zou dus de daadwerkelijke winst belast moeten worden.
- jubelton (de denivelerende gratis schenking) afschaffen: leidt alleen tot hogere prijzen en grotere ongelijkheid
Yup, wat mij betreft mag schenken tot een bepaald bedrag best wat goedkoper maar zeker niet gratis.
- coöperaties (CPO) stimuleren
- max hypotheekbepaling op basis van WOZ-waarde ipv taxatiewaarde (voorkomt flippen en dempt prijsstijgingen)
Dat zie ik dan weer niet zo zitten. Die WOZ loopt zo ver achter en wordt zo globaal bepaald dat die niet in verhouding staat met de werkelijke waarde. Pak dan b.v. 90% taxatiewaarde zodat je uit gaat van een reële waarde .
- LTV naar max 80% (direct invoeren, doet even pijn maar dan hebben we direct minder systeemrisico)
Dit doen we in principe al door verplicht af te lossen. Als het goed is zit iedereen na zo'n 5-7 jaar al op 80%. Als je ook kijkt naar de huidige schulden ten opzichte van de originele hypotheek zie je dit ook al. Naar mijn idee voegt dit dan ook niet zo heel veel toe. Liever zou ik zien dat aflossingsvrije hypotheken simpelweg verboden worden.
- veel minder ontwikkeling door projectontwikkelaars (want lelijk bouwen, CPO zoals in Duitsland zorgt voor meer betrokkenheid en minder 'huis-als-investering)
Klopt, maar dus ook minder laten regelen door de gemeentes, of iig zorgen dat grond/projecten niet meer gebruikt kan worden voor eigen financiering. Want gemeentes zijn nu ook zo veel mogelijk geld aan het verdienen aan dit soort projecten.
- woningcorporaties opdoeken: eigenaarschap terug naar de huurders, dus terug naar coöperaties.
Het nadeel is wel dat je dan weer terug gaat naar de problemen die er waren voor de woningcorporaties en dan vooral het onderhoud (of gebrek daar aan)
- inzetten op knarrenwoningen (kan ook door herbestemming van kantoren!) om doorstroom te bevorderen
De meeste kantoren zijn hier helaas niet voor geschikt. Hier zijn al onderzoeken naar geweest en als het voor een paar jaar is kan het wel, maar voor langere tijd zul je toch heel veel moeten verbouwen waardoor nieuwbouw meestal rendabeler is.
- Anders belasten van grond (braakligging, grote tuinen in de binnenstad, leegstand) - wat ongewenst is ook sterker kunnen afstraffen als gemeente (we hebben kraken verboden, maar leegstand mag gekgenoeg wel)
- Kostendelersnorm wijzigen: samenwonen meer stimuleren
Daar houd ik niet zo van. Je gaat dan mensen financieel stimuleren om samen te gaan wonen. Ik vind dat geen gewenste situatie, dat is iets dat mensen zelf zouden moeten bepalen.
- subsidies op splitsing bij eigenbewoning (dit laatste om verkamering tegen te gaan), te betalen door:
- Energiebelasting verhogen: wel goed opletten op energie-armoede
Het nadeel van energiebelasting vind ik dat je eigenlijk vooral de verkeerde mensen belast. Als je genoeg geld hebt leg je wat zonnepanelen en heb je weinig last die energiebelasting. Heb je dat geld echter niet wordt je plotseling zwaarder belast.
Maar is allemaal niet haalbaar in ons huidige politieke/sociale systeem, helaas.

Klopt.Wat dat betreft moeten we heel snel van zeker de VVD af. Die zitten er alleen maar om de bedrijven te helpen en helaas dus niet om dit soort problemen op een goede manier op te lossen.