Goede vraag, geen idee. Hoeveel voegt zo'n overbodig detail toe aan de leefbaarheid in de wijk? Heb je daar een percentage voor?
klaaas schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:36:
[...]
Moet ik echt een schemaatje gaan tekenen om te laten zien hoe beperkt de invloed van zo'n overstek is? Die warmte is enkel t.p.v. het glas een issue. En dan heb je op de begane grond echt niks meer aan je overstek. En als je een slaapkamer op het zuiden hebt zou ik ook zeker niet enkel vertrouwen op een gootoverstek.
Je hoeft geen schema te tekenen over de beperkte invloed van een nihil-overstek. Een overstek van fatsoenlijk formaat houdt echter veel zon weg en houdt ook de regen van de ramen.
Meestal te weinig, waardoor de boel verloederd
Maargoed, de originele jaren '30 overstekken van houdt die niet onderhouden worden zien er ook niet uit.
Inderdaad; ik weet de grote lijnen, niet de details.
[...]
Corporaties laten nu ook al TO berekeningen uitvoeren en zijn zich bewust van deze materie. Zonwering is dan eigenlijk altijd de meest voor de hand liggende keuze. Maar dat is in de verhuur nogal lastig omdat huurders daar dusdanig mee omgaan dat je idd elk jaar de boel kunt vervangen. (En ja, dat is een generalisatie. Mijn excuses richting de huurders die er wel fatsoenlijk mee omgaan) Helaas is dit niet op te lossen met een jaren 30 dakoverstek.
Veelal omdat de jaren '30 overstekken beperkt zijn gebleven tot een riante goot. Als je het nog wat ruimer doortrekt krijg je een nog betere werking als zonwering.
Die tweede ronde ramen wassen was dan alleen omdat die vies waren geworden door het beton schoonspuiten de week ervoor...
Maar om daar dan wat tegenover te zetten: ik heb hier de glazenwasser al in geen 2 maanden gezien. Ene kant van de straat is huur andere kant koop. Geen van beiden hebben meer overstek dan een simpele bakgoot.
Dus?
Dat eerste; tja, ramen zelf zijn zeker ook esthetisch? Dat laatste; fout, daar zit wel degelijk een fors verschil tussen. Ik type dit vanuit een jaren '30 huis met relatief grote overstek. De enige ruiten die vies worden van de regen.... (naast dakramen) die van de erker (door het uitsteken effectief geen overstek) en die van de bijkeuken (geen overstek). Tenzij echt extreme wind blijven alle andere ramen gewoon droog bij regen.
Bij muren geldt gewoon dat de hoeveelheid warmte die naar binnendringt afhangt van het temperatuurverschil. Als je de bakstenen 50-60 graden stookt met de zon, komt er logischerwijs veel meer warmte naar binnen dan dat ze 30 graden zijn in de schaduw. Bij (HR) glas met zon er op gaat het inderdaad nog veel harder, maar van muren heb je meestal meer oppervlak.
Uit 1998, correct; zo'n beetje het hoogtepunt van de 2,4m idiotie.
Sinds 2006 ja. Zoals je zelf ook al gezien had was de column uit 1998, toen was dat wettelijk minimum nog geen 2,6m.
Heb je ook suggesties hoe dat ik zou moeten aantonen? Is dat dan een kleine steekproef onder familieleden, die allemaal een voorkeur lijken te hebben voor hoge plafonds? Het een na laatste huis wat gekocht is in de familie heeft plafonds van 3,5m (beneden) / 3,0m (boven). Dat is echt heerlijk. Je kunt gewoon springen zonder het plafond te raken. Ook niemand die zich aan de lamp stoot etc.
Ik heb kasten van 2,36m
En ja, inderdaad best wel goed in het verzamelen dan spullen. Veel komt uiteindelijk weer van pas bij allerleid gelegenheden (zoals het renoveren van oude panden met hoog plafond

).
Zal dat eens doen. De laatste keer dat ik een opzichter sprak van een nieuwbouwproject vertelde hij me;
"Ja, ik vind dat ook niks, ik woon zelf gewoon in een jaren '30 huis met overstek; schone ramen en schaduw... maarja, die malle architecten van tegenworodig he... ik bouw wat me opgedragen wordt... gelukkig hoef ik er zelf niet in te wonen."klaaas schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 23:36:
Dat laatste is waar, maar dat neemt niet weg dat er wel degelijk stappen gemaakt zijn in het energiezuiniger maken van woningen. De woning uit 2015 die je koopt is aanmerkelijk energiezuiniger dan de woning uit 1995. Dat verschil wimpel je weg, maar is er wel degelijk.
Nu schuif je zelf wat met jaartallen. 2015 zit namelijk >2012. Toen zijn de minimale Rc waarden opgehoogd naar 3,5/3,5/3,5. In 2015 is nog dat nog eens verhoogd naar het huidige 3,5 / 4,5 / 6,0
Het verschil tussen een woning volgens minimale eisen (na de aanpassing naar Rc 2,5) 1992 en dito 2012 (voor de aanpassing naar 3,5) is nihil. De reden omdat huis uit 1995 niet te kopen zit echter in het lage plafond
Sterker nog; een huis uit 2012 met fictieve hekserij qua duurzaamheid van stadsverwarming ben je slechter mee af dan een gasgestookt huis uit 1995...