TheGhostInc schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 10:43:
[...]
Hoe?
Je gaat huurbazen belasten, aankoop van woningen voor verhuur ontmoedigen en dan zouden er spontaan huurwoningen verschijnen? Als een soort van regenboog?
En de corporaties, met een wachtlijst van 10-15 jaar, die kunnen bouwen wat ze willen, maar die hebben al moeite om 'hun taak' uit te voeren. En hebben hun buffer/geld gewoon mogen afgeven aan de overheid.
Nee. "Als" impliceert een voorwaarde.
"Als" er alternatieve woningen bestaan, "dan" is het een prima maatregel. Dat is wat ik zei.
Deze woningen bestaan nu niet, dus nu is het geen prima maatregel.
Als die woningen met een paar miljarden wel gebouwd kunnen worden, dan is het een prima maatregel om ook de koopmarkt weer op orde te brengen.
Het is heel normaal om de eerste paar jaar van je wooncarrière te huren.
Wel jammer dat de jongeren die naast hun studie hard hebben gewerkt en hun studieschuld al hebben afgelost, nu beperkt worden in hun mogelijkheden en verplicht die torenhoge huur moeten betalen omdat er geen koopwoningen meer zijn.
Beide markten moeten er zijn. Er is echter te weinig aanbod. In beide markten.
Ik trek liever de huurwoningen weg bij de huisjesmelkers. Er zijn echt wel starters die 1.5 ton kunnen ophoesten. Geef ze op z'n minst die kans.
Verder moet de overheid er voor zorgen dat er een enorme bak aan middenhuur wordt gebouwd, waarvan de overheid de prijzen kan reguleren, ipv dat de huisjesmelkers dit mogen doen. In samenwerking met corporaties.
Zuiver hypothetisch, als je nu 10-20% van de particuliere huurmarkt in de verkoop zou dwingen, dan krijg je dat huurstarters ook gewoon de markt niet meer opkomen. Die moeten dan in hun studentenkamertje blijven wonen, of bij hun ouders.
Klopt, overigens gebeurd dat laatste al enorm veel. Want onder die huisjesmelker kan een heel groot gedeelte van de huurstarters de markt al niet meer op komen omdat de huren te hoog zijn omdat de particuliere huisbazen kunnen vragen wat ze willen.
Ik wil niet alle particuliere huisbazen over 1 kam scheren, maar dat bovenstaande veel te veel gebeurd zal niemand ontkennen denk ik.
Zucht. soms is doormodderen nog niet eens zo'n slecht plan

Bijbouwen, bijbouwen, bijbouwen. Daarmee haal je al zoveel druk van de ketel.
https://www.ad.nl/wonen/g...-800-gegadigden~aea633a9/
Daarna kan je ervoor kiezen om een aantal regels aan te passen zodat de bubbel barst. Afhankelijk van welke regels je kiest, bepaal je wie de rekening betaald. En als je niks doet, blijft de starter de rekening betalen. Toch zal iemand het moeten doen