Die afname zie ik niet? Als de grafiek op 5Y staat dan is de prijs precies gelijk maar ook maar heel even. Kijk je naar eind 2014 begin 2015 t.o.v. nu dan is er een verschil van 25-30% lager destijds. Het laagste punt eind 2015 ligt bijna 60% lager dan wat de prijs nu doet.
Echter is het enkel erts. Punt wat wel van belang is, zijn de kosten in de rest van de keten van erts naar eindmateriaal gestegen? Dit kan door meerder factoren komen o.a.:
- Gestegen brandstofkosten
- Wet- en regelgeving op verwerking
- De eerder genoemde vermindering van productiecapaciteit
- etc.
Daar hebben we als forumposters gewoon geen zicht op waardoor je dit nooit transparant in kaart gaat brengen. Overigens haal ik ijzer enkel aan als voorbeeld omdat je dat specifiek noemde, in woningen is dat maar een erg klein deel. Probleem is echter dat het heel moeilijk is om de prijzen van ruwe materialen te achterhalen die voor woningbouw van belang is. Maar ook hier kan ik mij goed voorstellen dat die prijzen zijn gestegen doordat er steeds strikter gekeken wordt naar de milieu impact van het winnen van grind, zand, e.d. Dan vergeet ik voor het gemak nog even striktere veiligheidseisen voor werknemers bijvoorbeeld.
kabeltjekabel schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 21:52:
In DE smeren ze zo de NYMkabel in het stucwerk; dat doen we hier niet...
[...]
Ooooh, zonder grond wordt het natuurlijk wel makkelijk. En
En die tweede link is inderdaad van die huizen waar je met de decoupeerzaag kunt inbreken. SKG*** op het sluitwerk en nul sterren op de muur lol.
Vannacht ook bij familie geslapen en wakker geworden van krakende vloer... bleh.
Was nog even benieuwd naar die woningen van Eigenwijs bouw, dus naar de configurator. Wat schets mijn verbazing de vanaf prijs is als je alles maar dan ook alles zelf doet. Heb dus wat doorgeklikt en ga uit van alles laten doen, ander gaat de vergelijking scheef.
Met 1 stukje extra luxe (een paar tuindeuren en metselwerk in plaats van hout) komt de prijs ineens uit op net iets meer dan € 150.000,- voor een woning van 94 m².
Voor een compleet plaatje:
Huis: 150.000,- ofwel 1.595,- per m² helemaal klaar al weet ik niet of je dan ook je nutsaansluitingen en gehele elektra installatie erin hebt zitten. Keuken zal er in geen geval inzitten, badkamer waarschijnlijk ook niet dus komt er snel 20.000 bij. Zie er toevallig niks over op de site staan daar, dus reken maar dat je niks meer dan een casco woning krijgt.
Grond: € 300,- per m², kavel van ca. 225 m² = 67.500,- ofwel een totaalprijs van ca. 220.000,- en dan is het nog maar de vraag of je een dergelijke woning ook op je gekozen plek mag bouwen volgens de geldende voorschriften.
Los van regels, gekeken naar de markt waar de grond goedkoper nemen we een verkoopprijs aan van 265-275 v.o.n., inclusief volledige badkamer, keuken en toilet. Met een kostprijs van ca. 250.000 zit er dus een minimaal een 15.000 voor de eigenaar/ontwikkelaar tussen, ofwel 5-6%. Dan vergeet ik nog BTW, notaris (voor grond en woning) Daar zitten nog een behoorlijk aantal onzekerheden tussen, want ze melden niks over elektra, af- aanvoer water, installaties (CV/warmte).
Stel dat de verkoopprijs hoger ligt, ca. 325K v.o.n. Dat is 270K excl. BTW met wat wegschrijfposten blijft er misschien 300K over voor de ontwikkelaar. Notariskosten à 1.500 + 1.500 voor woning en grond.paar andere posten en je hebt grofweg 295K wat overblijft Heb je 45K 'winst' ofwel 18%, maar daar moet wel alles van betaald worden aan standaard kosten. Uitgaande van een eenpitter (komt niet voor) die een 8 maanden bezig is met die ontwikkeling heeft dus bruto 5.625 per maand aan ontwikkelwinst. Een leuk salaris, maar absoluut niet schofterig veel als ik hier het 'wat verdient de GoT'er topic doorlees.
Even een nette berekening:
Zodra je meer projecten hebt lopen gaan de verdiensten ook omhoog, maar dan lukt het je ook niet meer alleen. En dan ga ik ook nog eens uit van een korte ontwikkeltijd. Duurt het bijvoorbeeld 4 maanden langer wordt het ineens 4K per maand.
Hierbij vergeet ik nog even dat een vrijstaande woning van 94 m² zonder garage/berging/schuurtje incourant is en ook niet te vergelijken is met wat in de markt wordt aangeboden waar die berging, etc. dus wel bij zit. En natuurlijk nog andere dingen zoals zonnepanelen die nu gemeengoed zijn geworden op nieuwbouwwoningen.
Vind Eigenwijs dus ook behoorlijk eigenwijs en weinig transparant over wat je voor de kosten werkelijk krijgt. Kun je dat dan wel eerlijk gebruiken om mee te vergelijken wat je traditioneel als nieuwbouw koopt?
Edit:
In de bereking mist nog een hoop, bouwleges bijvoorbeeld. In Zwolle: uitgaande van 155K bouwkosten zijn die ook weer 5.000,- reken nog wat ander klein grut bij de gemeente en je bent weer 7500 verder.
[
Voor 61% gewijzigd door
Beanie op 25-08-2019 00:24
]