Dat zeg ik toch?
Je kunt dat negatief bekijken dat dit niet wenselijk is, maar ook positief bekijken dat het nu voor veel meer (echt heel veel) meer mensen bereikbaar is.
[...]
Dat is ook zeker mooi als je het geluk hebt nog een renovatiepand te kunnen bemachtigen. Dat is echter een behoorlijke luxepositie (in de huidige markt in de randstad). Als je al goed verdiende 10 jaar geleden was dat een veel eenvoudiger plan. Nu is dat een mooie droom maar praktisch onbereikbaar voor velen. Die moeten wel in een slecht verbouwde flip waaraan cosmetisch alles klopt maar vol zit met verborgen gebreken. Ook dat kan je lezen in de aankoopervaringtopic.
Je mag roofkapitalisme emotioneel vinden maar als je nog de illusie hebt dat wij in een sociaaldemocratische maatschappij wonen dan behoor je waarschijnlijk tot de happy few en niet tot hen die dat niet bereiken zullen en kunnen. Aanrader is dan om de vele politieke topics hier te lezen (m.n. Linkse politiek en de politieke kroeg). We zitten al lang op de Angelsaksische (Derde) Weg.
Er zullen vast fouten tussen zitten en berichten in het aankoopervaringtopic zijn ook niet altijd even mooi. Je hoort echter veelal de slechte verhalen en minder de verhalen die wel gelukt zijn.
Het vaak geen 'geluk' of 'luxepositie' of onbereikbaar zoals je beschrijft (wederom mening en emotie) is maar 1 kant bekijken.
Bij mij op het werk zijn er legio stellen die huizen kopen, huizen verbouwen, huizen opknappen, allemaal in de randstad. Nu, 5 jaar geleden en 10 jaar geleden. Soms starter met 1 jaar arbeidservaring, de meesten met 5 jaar werkervaring en gewoon een gemiddeld salaris. (wel 2 of 1,5 verdieners)
Zij maken allemaal de keuze in de randstad duurder te kopen, dan iets verder weg (nog steeds Randstad) goedkoper te kopen.
Ja, de huizenprijzen stijgen, maar als je in 2016/2017 een aannemer had gevraagd wilde hij graag tegen kost prijs voor je bouwen, als hij maar werk had. Dat is 4 jaar geleden. Het is niet alleen maar kommer en kwel. Heel veel gaat goed en zoals eerder aangestipt in dit topic is huisprijs niet alleen een criteria, ook de woonlasten. Met een lage rente kan meer.
Ik vind roofkapitalisme niet emotioneel, maar jouw gebruik van het woord in die context. Ook dat woord en het gebruik van 'illusie' richting mij alsmede de aanname van de 'happy few' getuigt van emotie en mening zonder dat je dat weet van mij.
Over sociaal democratie; Nederland is zeer sociaal en zeker een sociaal democratie. Nederland is samen met de Nordics 1 van de 5 sociaalste landen van de wereld. Op wereld schaal, met ~200 landen, behorende tot de top 5 (als je wat anders wilt meten, desnoods top 10), dan doe je het als Nederland gewoon zeer goed.
Dan mag men nog steeds vinden dat het nog socialer moet, of dat we nog meer moeten doen. Men kan dan niet meer ontkennen dat het hier niet sociaal/sociaal democratisch is.
If I agreed with you, we'd both be wrong.