Die "complexe discussie met meerdere gelaagdheden" probeert zich in jouw verhaal te focussen op slechts 1 component (de alleenstaande single starter), terwijl we allemaal weten dat de woningmarkt bestaat uit verschillende personen met allemaal hun eigen belangen.
Echt, wat is er nou zo populistisch aan hetgene wat ik stel; dat jonge stellen uit pure wanhoop maar samen op een kleine woning gaan overbieden?
En dat daardoor precies die alleenstaande jongeren er niet meer tussenkomen?
Waarom is het zo onmogelijk om een discussie aan te gaan over het startende stel in dit topic? En dat zij concurreren met de alleenstaande doorstromer, die immers aan overwaarde ook het tweede inkomen voor elkaar heeft gespaard?
Is dat iets wat niet gezegd mag worden? Waarom?
Volgens mij is de kritiek niet dat de single starter veeleisend is, maar (in mijn geval in ieder geval) dat:
- De single starter niet gelijk een koophuis moet kunnen verwachten. Echter is de huurmarkt op dit moment ook niet toegankelijk.
- Dat de situatie voor de single starter op dit moment ongekend lastig is qua koopwoningen, maar dat je dan moet roeien met de riemen die je hebt en je wensenpakket naar beneden kan stellen om bijv een kluswoning te nemen (zo heb ik het zelf gedaan toen ik startte op de woningmarkt in 2018).
Zoals gezegd kun je met 2x modaal als stel ongeveer 370k lenen en dat is ook zo'n beetje de mediaan qua woningprijzen in Nederland... We hebben wat dat betreft voor 2-verdieners dus nog geen Nieuw-Zeelandse praktijken, maar het groeit wel langzaam die richting op als de stijging zich doorzet.
Ja, precies. De single starter komt er op de koopmarkt niet tussen en wordt daarom nu keihard genaaid op de huurmarkt, want die betaalt relatief tot inkomen meer euro's dan zo'n beetje alle andere wonende mensen in Nederland.
Wat ik je nu de hele tijd probeer uit te leggen, is dat jouw kluswoning nu niet meer gekocht wordt door een single starter. Jouw kluswoning wordt nu gekocht door een startend stel. Want dat startende stel kan geen woning voor een stel meer kopen, en is daarom hun wensenpakket naar beneden aan het stellen.
De single starter komt er, zeker sinds afgelopen 2 jaar, echt niet meer tussen, in een groeiend gedeelte van Nederland.
Verder is een 2x modaal stel al bovengemiddeld (je hebt ook nog het modale gezinsinkomen) en valt er ook wel het een en ander te zeggen over de mediaan qua woningprijzen in Nederland (want koop je daar ook een gemiddelde woning voor?)
In een groot gedeelte van Nederland zit je rond de 250k-300k (wat volgens mij zo ongeveer de hypotheek bij een modaal gezinsinkomen is) precies in de prijscategorie van die kluswoning te kijken anno 2021. Dat wil zeggen: de prijs waar het daadwerkelijk voor weg gaat.
De single starter krijgt zoveel geld niet bij elkaar.
Requiem19 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 10:34:
[...]
Dat onderken ik ook zeker.
Maar ik zie wel een verschil:
Situatie 1) iets kunnen kopen dat niet aan je wensen/verwachtingen voldoet
Situatie 2) überhaupt niets kunnen kopen
Beide situaties waar de overheid ZSM iets aan moet doen. Alleen bekruipt mij het gevoel dat veel voorgestelde maatregelen vooral situatie 1 helpen en situatie 2 in veel mindere mate. Een goede oplossing helpt beide situaties en dan ook nog door het probleem niet te verschuiven naar de starter van morgen.
Je gaat onmogelijk situatie 2 (situatie single starter) oplossen zonder situatie 1 (situatie startend stel) serieus te nemen, want uiteindelijk gaat situatie 1 het huis van situatie 2 kopen in de huidige gekke markt.
Tenzij je het 2e inkomen niet meer meeneemt in de maximale hypotheek.
Maar ik ben benieuwd waar jouw oplossing dan wel zit.
[
Voor 12% gewijzigd door
Richh op 06-05-2021 11:16
]