https://www.funda.nl/kaar...08633%2C4.924655151367201Quadcheck schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 10:38:
[...]
Mijn voorbeeld was voor een stel dat samen 2x modaal verdiend en een paar jaar geleden nog niet wilden of komen kopen (lager salaris, pas net bij elkaar, baan nog onzeker, you name it)
Hoe zie je dat? Jij brengt het alsof mensen dan maar beter hun moment hadden moeten kiezen, maar zo makkelijk is het nou eenmaal niet. De meeste mensen hebben misschien een window van 1-5 jaar waarin ze echt een huis willen kopen.
Stel je voor dat je nu in jaar 1 zit van dat window en je zit in een duur huurhuis. Zeg je dan. Kijk het toch maar een paar jaar aan?
Met inschrijven op een nieuwbouwwoning is de kans statistisch vrij klein dat je de woning krijgt. Maar in ieder project blijven er enkele woningen lang "onder optie" staan, nadat kopers na loting zijn afgehaakt. Zodra je dat ziet, meteen bellen (dus niet mailen...).
Klein beetje bluffen dat de hypotheek makkelijk te regelen is (geen zzp enz) en je hebt de optie. Vervolgens heb je een week de tijd om na te gaan of het haalbaar is en of je jezelf er ziet wonen. Houd overigens rekening met minimaal ~10% meerwerk.
Probeer maar eens een rondje te bellen op nieuwbouwwoningen die "onder optie" staan terwijl 80/90% de status "verkocht onder voorbehoud" heeft.
Zo ben ik aan onze nieuwbouwwoning gekomen een jaar of 3 geleden. Zonder loting. Zou het mijn eerste keuze zijn geweest? Dat niet... Maar wel wat betreft locatie en dat is voor mij het belangrijkste.
Dat zou ik doen als jong stel, maargoed niet iedereen wil natuurlijk in een nieuwbouwwijk wonen.. Toch denk ik dat nieuwbouwwoningen relatief "veilig" zijn. En je profiteert van lage lasten (duurzaam/rentekorting etc).
[ Voor 43% gewijzigd door Sport_Life op 30-04-2021 11:15 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1