Pianist1985 schreef op zondag 25 april 2021 @ 23:44:
[...]
Bureaucratische rompslomp is een kunstmatige manier waarop het aanbod beperkt blijft.
Als iedereen die een lap grond had er een huis op mocht bouwen, en er geen welstandscommissies waren, dan waren steden qua architectuur wat chaotischer en zou je bijvoorbeeld af en toe meemaken dat er gewoon een crematorium tussen de woonhuizen staat (dat is in Houston het geval) maar was het aanbod veel groter, de prijs lager, en dus de markt gezonder.
Als je wilt zien hoe mooi de wereld wordt als je mensen zelf vrijheid geeft ga dan eens naar België. En als er érgens al een eeuw gepland wordt is het wel de VS waar onder andere General Motors de steden heeft ingericht; grote, wijde suburbs met grote huizen en geen voorzieningen, cul-de-sacs en andere onmogelijkheden voor goed OV, tussen suburb en stad nauwelijks stoep, grote malls; alles moet per auto. Amerika voelt verder ook erg als België met lintbebouwing en nooit het idee dat je een dorp in of uit rijdt want alles ligt naast de autoweg.
Overal waar in de maatschappij inefficiency zichtbaar is, staan er ambtenaren met hun handen in de zakken naar te kijken. Het is een beroepsgroep die zich kenmerkt door starheid en dat komt door het type persoonlijkheid dat kiest voor een baan als ambtenaar: mensen die carriereperspectief minder hoog waarderen dan baanzekerheid - wie dat wél doet kiest wel voor de private sector. De ambtenarij blijft daarom een vergaarbak van starre mensen én van hen die wellicht wel ambitieus zijn maar die bewust zijn van hun beperkte skillset, en dus denken in een minder competitieve omgeving beter te kunnen functioneren. En die mix van mensen is een giftige cocktail die ervoor zorgt dat bureaucratie zo'n serieus probleem is. We zien dit keer op keer terug als er weer eens schandalen zijn waarbij de overheid een centrale rol speelt. Van de kindertoeslagaffaire tot en met de Stint, tot en met het niet ingrijpen bij de DSB-bank toen een faillissement nog afgewend had kunnen worden: allemaal die situaties konden ontstaan omdat mensen met sleutelposities hun nek niet durfden uitsteken en risico's nemen.
Daarom ben ik overtuigd libertariër en heb ik een gloeiende hekel aan overheidsbemoeienis in de economie, en in de woningmarkt is de schadelijke invloed van de staat zo ongeveer het grootste van alle sectoren van onze economie. De enige oplossing voor een tekort aan woningen is bouwen, bouwen, en bouwen. Dan maar zonder die hele nutteloze papierwinkel. Voor mij is economische vrijheid en eigendomsrecht een niet-onderhandelbare vrijheid en ik beschouw het dan ook als volslagen verwerpelijk dat er bestemmingsplannen, welstandscommissies, en een vergunningsplicht voor woningbouw bestaan.
Hier gaat zoveel mis dat het onmogelijk is om hier aan te beginnen, en ik heb de kennis en talenten van @
Virtuozzo niet om daar een coherent verhaal van te maken.
Bureaucratie is iets van grote organisaties en ik heb het idee dat je nog nooit bij een groot bedrijf hebt gewerkt waar ‘we doen het altijd zo’ en services draaiende op Windows XP en ‘nee dat kan ons systeem niet’ welig tieren. Juist een goed gerunde overheid is vele malen efficiënter daar winst niet de driver is die innovatie en verandering tegenhoudt (want dat gaat ten koste van winst). En je verhaal over ambtenaren… serieus… Dat is een vorm van ontmenselijken die niet kies is. Men kiest een baan op ervaring, interesse, kennis van zaken, persoonlijke ontwikkeling, niet op baanzekerheid.
Daar komt bij dat al die schandalen juist komen door libertartisering van de overheid; decentralisatie, kapotbezuiniging, bestuurscultuur, dark money, lobby en korte lijnen met bedrijfsleven… het land wordt meer en meer geregeerd als bedrijf (en meer en meer van het bord afgeschoven / overgelaten aan ‘de markt’ of gedumpt bij gemeente) en we weten hoe efficiënt het bedrijfsleven is. Concurrentie is verspilling van grondstoffen.
En stel je voor dat in jouw libertarische utopie dus geen overheid meer is, dan zijn al je NIMBY-bezwaren nietig. Moet je kijken hoe snel mensen weer een werkende overheid willen of beginnen wanneer er letterlijk in hun achtertuin gebouwd wordt. ‘Mijn uitzicht!’ ‘Mijn waarde!’ ‘Hier geen polenhotel!’ ‘Weg met die windmolens!’ ‘Die flat haalt de zon weg!’
Je verwart de BV Nederland; ‘democratie’ als product, stemmers als consumenten, naar GOP-model, met echte participatoire democratie op basis van wantrouwen, checks & balances en gericht op het beschermen van mens in plaats van bedrijf.