Kelin schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 20:37:
[...]
Je maakt een ontzettend goed punt. De 'woningmarkt' is niet een spontaan tot stand gekomen markt, maar extreem gereguleerd. Het zijn politieke keuzes die bepalen of iemand binnen de kaders een woning kan vinden, en in welke vorm. Als er grote groepen mensen buiten vallen, dan is er des te meer reden om een partij die al 10 jaar lang het kabinet aanvoert daarop af te rekenen!
Ik heb er geen enkel probleem mee om kritiek te hebben op het regeringsbeleid of de VVD. Mijn partij is het ook niet, maar het gaat mij erom dat we hier net doen alsof de VVD in Nederland de afgelopen 30+ jaar alleen de besluiten heeft gemaakt. Dit zou naar mijn idee moeten betekenen dat of de VVD de absolute meerderheid heeft gehad of de andere partijen hebben liggen slapen.
Redenen om de VVD te bashen:
1. Een ton belastingvrij schenken aan kinderen om een huis te kopen kan je cynisch interpreteren als een goede wet om rijke kinderen geen last te laten hebben van het woningtekort.
Prima punt, vreemde maatregel. Ingevoerd in 2013 onder kabinet VVD + PvdA
2. De verhuurdersheffing heeft een rem gezet op de bouw van betaalbare woningen aan de onderkant van de markt. Ideaal voor mensen die verhuren, en vaak in dit segment zitten. Hun woningen zijn een aantal keer over de kop gegaan door de schaarste.
Is letterlijk een plan uit de koker van de
PvdA. Ingevoerd als onderdeel van het woonakkoord tussen VVD+PvdA+D66 en klein christelijk.
3. De oplopende wachtlijsten van sociale huur betekent tegelijk dat er een steeds grotere groep mensen noodgedwongen op de vrije markt huurt voordat zij in aanmerking komen voor een sociale huurwoning. Doorgaans betekent dit dat mensen meer dan 50% van hun inkomsten inleveren bij hun huurbaas die steeds hogere huren kan eisen door een gebrek aan concurrentie en de noodzakelijke aard van wonen. Naast de waardevermeerdering, kan deze verhuurder ook nog pochen tijdens kerst over het geweldige 'passieve inkomen' dat hij of zij verdient.
Akkoord, jammer dat het onmogelijk is om relatief snel woningvoorraad te creëren. Desalniettemin in hoeverre is dit puur de VVD aan te rekenen. De afgelopen 30+ jaar is al sprake van een woningtekort. Al vanaf de jaren 80 was het (PvdA) credo: "in gelul kan je niet wonen".
4. Dit jaar is vermogensbelasting eindelijk aangepast, maar nog steeds maar mondjesmaat. In de afgelopen 11 jaar heeft de VVD het vertikt om iets te doen aan het feit dat mensen 30% belasting betalen over 4% rendement op hun vermogen, terwijl je bij een huurhuis in tijden van schaarste een veelvoud kan vragen. Komt nog eens bovenop dat waardevermeerdering netto inkomsten is, zonder enige vorm van belasting.
Boxenstelsel is ingevoerd begin 2000 onder paars (Kok- PvdA), vreemd dat de schuld hiervan puur bij VVD zou moeten liggen. Daarnaast zit Nederland aan de top binnen de EU over het belasting heffen over vermogen.
5. Regeren is vooruitkijken, er is talloze keren gewaarschuwd voor het tekort en de nijpende situatie waarin mensen verkeren. Aangezien je niet plotseling 2 keer meer kan gaan bouwen, omdat je niet ineens 2 keer meer bouwvakkers kan krijgen, moet je de vinger aan de pols houden en bijsturen.
Helemaal mee eens, daarom sta ik vol verbazing te kijken naar de drang vanuit de overheid om massaal te verduurzamen/vanaf het gas af te gaan. Afgezien van de financiële consequenties, de mensen voor het werk zijn niet te vinden.
Het rotte is dat deze nalatigheid maar een relatief kleine groep mensen treft. De mensen die nog geen woning hebben gekocht, niet in de sociale huur zitten en niet nog een oud betaalbaar huurcontract hebben. Maar de gevolgen die dit heeft op levens is extreem. Het is vergelijkbaar met een extreme belastingverhoging, denk aan 25% of meer. De huur betaal je immers van je netto inkomen. Je gehele besteedbaar inkomen gaat linea recta naar de bankrekening van je vermogend verhuurder. Als cru voorbeeld: mensen de hoofdprijs vragen voor een tijdelijk woonadres zodat ze halfjaartje met hun camper kunnen gaan chillen. De huurder betaalt voor een belangrijk deel hun vakantie.
Mensen onderaan de arbeidsmarkt kunnen niet hun geluk beproeven in andere plekken in Nederland waar ze misschien carriére kunnen maken, ze zitten vast omdat een nieuw huis niet betaalbaar is.
Akkoord het is een probleem, ik heb er zelf ook mee te maken gehad. Het gaat mij erom dat in deze discussie het niet helpt om het issue bij 1 partij neer te leggen omdat het probleem breder is dan zo geschets wordt.
Als je ziet dat het huidige systeem en de gemaakte keuzes in de afgelopen 10 jaar eenzijdig in het voordeel van verhuurders zijn, en als je ziet dat mensen hun hele inkomen moeten overmaken naar relatief rijke mensen.... Dan gaat mijn bloed koken.
Zolang we op de huidige manier verder gaan zie ik weinig veranderen. Daar moeten dan wel keuzes voor gemaakt worden. Dus niet pleisters plakken maar over de gehele linie de woningmarkt aanpakken.
Dan zullen er keuzes gemaakt moeten worden, zowel rechts als links zullen moeten inbinden. Ik hoop op een akkoord zoals het schoolakkoord uit het begin van de 20ste eeuw. Beide kanten van het spectrum moeten inleveren om hier iets aan te doen. Zolang dat niet gebeurd zie ik weinig veranderen.
Overigens als deelnemer van het ABP ben ik ook al huisjesmelker