Miks schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:51:
@
Beanie goede punten. Maar ik kan daar wel tegenin brengen dat enkele van die kosten normaliter zitten in het bouwrijp maken van de bouwgrond.
En veel van die kosten kan je wegstrepen tegen schaalvoordelen van een groter plan.
Daarnaast, vergeet vooral niet de enorme marge wanneer je begint met landbouwgrond! Gaat de prijs opeens van 6 a 7 euro /m2 naar 500 / m2
Sommige posten kunnen als bouwrijp gezien worden, maar tellen wel allemaal mee. En bouwrijp kosten zag ik niet staan in de aangedragen bron. Dus dat rekenbedrag kunnen we niet gebruiken en blijft mijn kostenplaatje wel overeind. Schaalvoordeel is een punt, maar dan praat je over significant grotere projecten met 25+ woningen. Daar stijgt het ontwikkelrisico ook mee en dus zal een ontwikkelaar zijn winst en risico ook hoger instellen. Koppel daaraan een mogelijk langere doorlooptijd en je rendement per jaar verandert niet bijster veel.
Landbouwgrond, tsja. Dat is absoluut niet makkelijk om dat naar woningbouw te krijgen tenzij je hele dikke vrienden bent met iemand in de gemeente of andere overheid. Overigens klopt het wel dat daar flinke marges gemaakt worden door grondspeculanten maar dat zijn ook mensen die soms 10 of 20 jaar een renterisico aangaan. Rekensommetje:
2 hectare à 10,- = 200.000
Rekenrente van 5% (lage rentes die we kennen van hypotheken zijn hier niet) = 10.000 per jaar
Looptijd van 15 jaar = 150.000
Totaal 350.000 = 17,50 per m2 aan waarde na 15 jaar.
Dan vergeet ik voor het gemak nog even allerlei andere lasten zoals notariskosten (nihil) en milieuonderzoeken die je echt wel moet doen als je het aan een ontwikkelaar wil verkopen. Die zal niet zonder zoiets gaan kopen.
Op de landbouwgrond wordt globaal gezien het meeste verdient, maar hier zit ook het grootste risico. Ik ken gevallen waar ze al meer dan 10 jaar op de grond zitten en er nog geen enkel teken is van een ontwikkeling.
Tussen de 17,50 en 500 per m2 zit natuurlijk nog een hoop extra zoals het verlies aan grond wat je hebt dat niet uitgeefbaar is. (al gauw 30%) Afdracht aan gemeente voor voorzieningen e.d. Allemaal zaken die wel optellen, neemt niet weg dat grond in Nederland duur is, maar dat is het nadeel van een klein land met veel inwoners.
Miks schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 00:51:
@
Beanie goede punten. Maar ik kan daar wel tegenin brengen dat enkele van die kosten normaliter zitten in het bouwrijp maken van de bouwgrond.
En veel van die kosten kan je wegstrepen tegen schaalvoordelen van een groter plan.
Daarnaast, vergeet vooral niet de enorme marge wanneer je begint met landbouwgrond! Gaat de prijs opeens van 6 a 7 euro /m2 naar 500 / m2
[...]
Dat is dus mijn punt. 30% stijging in de keten betekent 30% marge! Die stenen zijn echt niet duurder geworden. Productiekosten.
En de starter mag het allemaal ophoesten. Koopt de starter een oud bestaand huis dan wordt dat geld vanzelf ergens getrickeld naar nieuwbouw.
in die keuken kan ik niet kijken helaas, althans niet voldoende voor een goede mening. Wel weet ik dat er voor de crisis meer fabrieken waren voor bijvoorbeeld heipalen. Die zijn er nu minder en dus minder capaciteit, maar wel blijvende vraag. Dan krijg je dat een fabrikant de prijzen verhoogt. Terecht? Geen idee, maar niet onlogisch zeker gezien de toch wel stevige verliezen die in de crisis zijn geleden door prijzen naar beneden te gooien om toch de fabriek open te houden. Niks produceren is -100 verlies bij wijze van, produceren tegen lagen prijzen is bijvoorbeeld -30 verlies, dan teer je natuurlijk wel in.
Al met al zal er in de hele lijn vast en zeker wel marge gepakt worden, maar zo simpel dat alle stijging van woningprijzen in de zakken van ontwikkelaars/aannemers verdwijnt is te simplistisch gesteld.
Overigens, houd ook rekening meet duurdere processen om te fabriceren wegen sterk aangescherpte milieu eisen door de hele keten heen. Dat is de overheid aan te rekenen. Dus ja 30% stijging zal absoluut niet allen in materiaal zitten, maar het is ook niet zo dat 30% puur extra marge, lees _winst_ is.
[
Voor 28% gewijzigd door
Beanie op 23-08-2019 01:09
]