Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 210 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.547 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14-09 12:44
Rzaan schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:38:
Wat mij opvalt is dat bij de woningen verderop in mijn buurt, waar de huizenprijzen tussen de 300K en 450K liggen, er enorm veel dikke auto's voor de deur staan. Niet bij iedereen natuurlijk, maar menig Porsche Cayenne, Volvo XC90, Mercedes en BMW's.
Het oud Hollandsche 'waar doen ze het van?' komt dan snel bij me op.
Lease, of gewoon gunstig gekocht met de kop eraf. Een dikke auto kopen is niet zo'n kunst als die inmiddels een paar jaar oud is. Je koopt een Cayenne of een X5 prima voor 25k. Dat is in aanschaf vergelijkbaar met een nieuwe Astra voor de deur.
Rubbergrover1 schreef op zondag 11 april 2021 @ 10:45:
[...]

Klinkt als lease. Wel nieuwe banen, maar geen reden om te verhuizen? Of geen goede woningen om naar door te stromen.

Je kunt het ook andersom bekijken. Als je tevreden bent met je woning van 3-4 ton, waarom zou je dan moeten gaan verhuizen als je een betere baan krijgt?
Dat ook zeker.

Tegenover een bekende van me staat een huis dat een jaar of acht geleden gekocht is voor nog geen drie ton. Die mensen zijn zeer tevreden en willen niet weg ondanks dat het geld tegen de plinten klotst. Sindsdien staat er om de twee jaar een andere Mercedes C63(s) AMG voor deur. Kop eraf, maar dan nog zijn het geen goedkope auto's om te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K-aroq
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 01-05-2021
[...]

Klinkt als lease. Wel nieuwe banen, maar geen reden om te verhuizen? Of geen goede woningen om naar door te stromen.
Lijkt me ook. Wat ik ook zie dat er in wijken met kleine flatjes opeens nieuwe auto's voor de deur staan. Maar ook dat is niet zo gek natuurlijk. Als starter kan je misschien wel een nieuwe Golf of Focus krijgen als leaseauto, maar je hebt nog niet het salaris om een woning van 300k te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 21:55
Z___Z schreef op zondag 11 april 2021 @ 14:11:
[...]

44k is voor 1 persoon niet weinig, maar voor een gezin ook niet veel. Er moeten IMHO ook meer 1 persoons sociale huurwoningen gebouwd worden. Daar vertrek je vanzelf uit weg als je een gezin wil stichten.

Met de norm 2 verdieners kom je vrijwel alleen in aanmerking voor een sociale huurwoning als je 2x minimumloon verdient. 10% erboven en je mag het al niet meer huren.
1 persoon sticht doorgaans geen gezin. Zelf zou ik in mijn huidige appartement geen gezin willen stichten, dat zou namelijk inhouden dat de kleine op de gang mag slapen. Mijn vriendin is momenteel niet in staat inkomen te vergaren en later mogelijk maar beperkt (tov fulltime).

Een loonsverhoging van 50% zal er waarschijnlijk wel voor zorgen dat ik vertrek en de kans verhogen dat er een kleine komt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:58
Tuttel schreef op zondag 11 april 2021 @ 16:45:
[...]

Neem je zo ook die twee jaar voorafgaand aan de crisis met de 45% prijsstijging mee in wat jij acht als “het normale peil”?
Jazeker, en met name voor echte slechte woningen uit de goedkoopste prijsklasse was dat bizar opgedreven.
Die daalden her en der tot wel 30 à 40% van de aankoop en terecht!
Maar dat fenomeen gebeurde eigenlijk alleen in de steden. en met veel louche makelaars en verkopers!

En nu ben ik ookal weer heel lang van mening dat goedkoop veel en veel te duur is geprijsd.
Maar ja, nu met deze lage rente en verplichte aflossing zijn de risico's veel lager dan destijds met die hoge rente, korte vaste termijnen omdat lang erg duur was, en aflossingsvrij.
Die klap destijds maakte heel veel meer slachtoffers dan in de periode na 2009.

Maar prima dat je vraagt, want alleen met feiten blijf je bij de realiteit en voorbij de frustratie en jalouzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 april 2021 @ 17:01:
[...]

Cijfers over nieuwbouw zijn hier te vinden. Van 1964 tot 1990 werden jaarlijks meer dan 100000 woningen opgeleverd (met bijna 160000 als hoogtepunt in 1973). Ná 1990 daalt het aantal consistent onder 100000 per jaar. Verhoudingsgewijs lijkt de kredietcrisis kleiner van invloed dan de ontwikkelingen in de jaren '90 (stabilistatie van de vraag? Liberalisering van de woco's?) Bestemmingsplannen zijn juist 'vrijer' geworden tov. de strak geregelde ruimtelijke ordening van de jaren '70 en '80.

https://opendata.cbs.nl/#...t/82235NED/table?dl=4A213

Hier is de samenstelling van het woningbestand:

https://opendata.cbs.nl/s...2550NED/table?fromstatweb

Misschien dat 15% van de woningen nu uit die 'kwalitatief betere nieuwbouw' bestaat. Maar de meeste Nederlanders wonen nog altijd in een huis dat ergens tussen 1955 en 1995 gebouwd is.
Ah, natuurlijk CBS. Dank je voor je linkjes, bespaart me tijd.
Zal er eens induiken en afzetten tegen mijn ervaringen in het veld.
Je andere opmerkingen snijden zeker hout en desondanks zitten we nu echt wel met een ongekend probleem voor heel veel mensen.
Met name voor de echte starters die willen/moeten beginnen met zelfstandig wonen of het nu huur of koop is.
De periode waarin gebouwd is doet er niet zoveel toe voor hun. Alles qua energietransitie bijvoorbeeld is maar een luxeprobleem.
Er is en wordt vooral ontzettend veel 'verkeerd' gebouwd qua metrage versus samenstelling van huishoudens. Zo staan goede inkomens niet meer garant voor kunnen wonen en dat is absurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:30
Interessante N=1 observatie:

Een kennis van mij moest heel snel op zoek naar een huurwoning voor haar zelf in Amsterdam. Ze kwam uit bij een appartement van 80m2 binnen de ring (oud west, A1 locatie). Deze stond twee maanden leeg. Verhuur prijs was ook gezakt van 1500 naar 1300 voordat zij hem nam. Dit was ook absoluut niet de enige optie...

Als je nu in Amsterdam woont en je zoekt woonruimte, sla je slag. De huurmarkt lijkt behoorlijk ingekakt te zijn doordat airbnb niet meer veel voorstelt en doordat de expats en masse thuis zijn gebleven. Dit zou ook zomaar z'n doorwerking kunnen hebben op de woningprijzen in Amsterdam...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:34
Requiem19 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:

Een kennis van mij moest heel snel op zoek naar een huurwoning voor haar zelf in Amsterdam. Ze kwam uit bij een appartement van 80m2 binnen de ring (oud west, A1 locatie). Deze stond twee maanden leeg. Verhuur prijs was ook gezakt van 1500 naar 1300 voordat zij hem nam. Dit was ook absoluut niet de enige optie...

Als je nu in Amsterdam woont en je zoekt woonruimte, sla je slag. De huurmarkt lijkt behoorlijk ingekakt te zijn doordat airbnb niet meer veel voorstelt en doordat de expats en masse thuis zijn gebleven. Dit zou ook zomaar z'n doorwerking kunnen hebben op de woningprijzen in Amsterdam...
Klopt, en dat is niet alleen jouw n=1. Ik heb diverse berichtrn langs zien komen (eigenlijk al sinds de zomer) over de dalende prijzen. Zoals deze, waar een daling van 7% genoemd wordt. https://www.parool.nl/ams...3A%2F%2Fwww.google.com%2F .. Maar dat was gemiddeld over de hele vrije sector (huurprijzen) in A’dam, dus er zullen vast uitschieters zijn die dat overstijgen. Zo is de gemiddelde huirprijs in Amstelveen volgens dat zelfde onderzoek gemiddeld 11% gezakt. Reden zou idd zijn dat de expats wegblijven, inmiddels al een jaar...

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 11-04-2021 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Nickster! schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 18:17:
[...]

Niet iedereen wil / hoeft 100% te financieren :9
Nu spaargeld inzetten is 'duur' geld (rendeert elders beter vermoed ik). Dus dan kan je beter wachten... en dan krijg je ook nog eens HRA :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:54
izdp schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:19:
Je andere opmerkingen snijden zeker hout en desondanks zitten we nu echt wel met een ongekend probleem voor heel veel mensen.
Met name voor de echte starters die willen/moeten beginnen met zelfstandig wonen of het nu huur of koop is.
De periode waarin gebouwd is doet er niet zoveel toe voor hun. Alles qua energietransitie bijvoorbeeld is maar een luxeprobleem.
Dat is herkenbaar, hoor. Ik heb een 'opknapper' (naar tweaker-maatstaven) kunnen kopen, maar voor bouwdepot was geen ruimte meer. Veel van de discussies met de strekking "daar moet je voor 100k aan verbouwen" doen voor mijn oren dan ook wat vreemd aan. Mijn vermoeden (en tot nu toe is het correct geweest) was dat de prijzen weldra compleet buiten mijn financieringsniveau zouden stijgen.

Met de energietransitie zijn er nu de ouderen, die wellicht de overwaarde hebben om een aanzienlijke verbouwing te financieren, maar dit terrecht aan de volgende generatie overlaten, en de jongeren, die het geld echt niet hebben. En de mensen die alle hoop op (vervuilende en onbetaalbare!) nieuwbouw zetten. Maar zelfs met een miljoen nieuwe woningen verander je niet echt iets aan de samenstelling van het woningbestand. Het merendeel heeft in 2031 waarschijnlijk energielabel C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Requiem19 schreef op zondag 11 april 2021 @ 20:22:

Zeker interessant, want hopelijk meer dan N=1.
Alleen heb ik nog niet het vertrouwen in deze zwaluw. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
izdp schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:22:
[...]

Zeker interessant, want hopelijk meer dan N=1.
Alleen heb ik nog niet het vertrouwen in deze zwaluw. >:)
Nou het zijn in ieder geval heel veel zwaluwen want de gemiddelde huurprijs in vrije sector A’dam is dus flink gezakt (7-11%). Alleen is het “probleem” natuurlijk dat als iedereen zijn prikje gehad heeft en de wereld weer op de normale snelheid gaat draaien een heel groot deel van die expats weer terugkomt, dus denk dat het echt een “tijdelijke dip” is en binnen enkele jaren de huurprijzen weer aangepast kunnenworden aan wat die expats kunnen betalen, dus weer omhoog.

Maar goed, blijft een beetje koffiedik kijken natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Valorian schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:31:
[...]

Nou het zijn in ieder geval heel veel zwaluwen want de gemiddelde huurprijs in vrije sector A’dam is dus flink gezakt (7-11%). Alleen is het “probleem” natuurlijk dat als iedereen zijn prikje gehad heeft en de wereld weer op de normale snelheid gaat draaien een heel groot deel van die expats weer terugkomt, dus denk dat het echt een “tijdelijke dip” is en binnen enkele jaren de huurprijzen weer aangepast kunnenworden aan wat die expats kunnen betalen, dus weer omhoog.

Precies en dat is ook mijn vrees: tijdelijk.
Geen opgang voor een echte kentering naar een meer gezonde markt van wonen.
Daarvoor is A'dam ook te uniek.
Daarvoor moet je ongeveer hetzelfde horen overal in het land en dat kan ik in ieder geval nog niet luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
[...]

Je kunt het ook andersom bekijken. Als je tevreden bent met je woning van 3-4 ton, waarom zou je dan moeten gaan verhuizen als je een betere baan krijgt?
Zo gek is dat toch niet, als je een maandlast van 1200 euro kan betalen kan je vaak ook een auto rijden die wat meer kost.

En precies wat je zegt ik kan ook wel groter wonen, maar lach me helemaal suf met de huidige maandlasten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
[...]

De wereld is toch echt wel behoorlijk veranderd. Ik vraag me echt af of de expats met zulke getale terug gaan komen. En dat denken de verhuurders ook.

Ook heb je dan nog de binnenlandse markt. Veel druk op de markt heb je niet meer als je gewoon thuis kan werken en dus ook in Drente je overwaarde kan inzetten.
Ook dat begrijpen de verhuurders.

In 2009-2012 was óók Amsterdam voorloper. Inzakkende huurprijzen zijn samen met een markt die tot stilstand komt (daling in aantal overdrachten) de voorbode voor het omslaan van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en dus het instorten van de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Miks schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:30:
[...]

De wereld is toch echt wel behoorlijk veranderd. Ik vraag me echt af of de expats met zulke getale terug gaan komen. En dat denken de verhuurders ook.

Ook heb je dan nog de binnenlandse markt. Veel druk op de markt heb je niet meer als je gewoon thuis kan werken en dus ook in Drente je overwaarde kan inzetten.
Ook dat begrijpen de verhuurders.

In 2009-2012 was óók Amsterdam voorloper. Inzakkende huurprijzen zijn samen met een markt die tot stilstand komt (daling in aantal overdrachten) de voorbode voor het omslaan van een verkopersmarkt naar een kopersmarkt en dus het instorten van de markt.
Dat denken verhuurders helemaal niet!
Misschien de nieuwkomers die zich al rijk rekenden met fantastische verhuurprijzen met weinig te bieden, maar de 'oude' marktlui zeker niet.
Die bekommeren zich niet om het gevaar van de provincie tot en met Drenthe.
Zo ongeveer alle BN-ers kwamen na 2000 op hangende pootjes en vaak met verlies terug naar de randstad.
De stedentrek wereldwijd is een veel sterkere magneet dan buiten en rust.
In weerwil van het alom vinden en heel weinigen die naar hun mond het ook doen.
Een dorp op een paar km afstand van de stad is voor velen al het platteland en laat staan dat je ook nog eens op een paar km buiten het dorp gaat wonen. Dat is de rimboe!
Mijn eigen buurt van een km of zes in de randstad en mijn eigen stukje wonen neem ik als voorbeeld.
Dat staat nog steeds zwaar onder water ten opzichte van 2000.
Idem dito voor al het bezoek aan de vele recreatieterreinen hier alom. Heel weinig animo.
Met mijn bezittingen in het stedelijke heb ik een aardig idee van de markt en moet er nog veel kenteren voor ik jouw zienswijze deel miks.
Ik denk dat ik aardig objectief kan oordelen, want welke kant het ook opgaat; ik heb dan communicerende vaten.
Qua verhuur heb ik nog nooit enige prijsdaling overwogen. De kerk in het midden laten loont voor iedereen en voor wie dat niet doet is een afstraffing meer dan prima.
Daar kan ik je dus wel vinden itt je negatieve kijk qua prijsvorming overall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ook wel leuk om te delen dat ik te elfder ure een bezwaar heb gemaakt tegen de woz-aanslag van een stukje stedelijk.
Ik sloot af met de zin dat ik liever wat meer belasting betaalde dan zo'n hoge taxatie.
Mooi doordenkertje ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 09:47
[...]

Alleen is het “probleem” natuurlijk dat als iedereen zijn prikje gehad heeft en de wereld weer op de normale snelheid gaat draaien een heel groot deel van die expats weer terugkomt.

Mwoah, zag al banen in andere grote wereldsteden voorbij komen waarbij men 1 keer per 2 a 4 week op kantoor wordt verwacht. Kan mij prima inbeelden dat wanneer je nog maar 4 dagen per maand op kantoor hoeft te zijn, je lekker blijft wonen waar je zit en 1 keer per maand even naar Londen vliegt en op hotel gaat (dit waren wel de " beter betalende banen, dus grote kans dat je ook nog vliegtickets en hotel in je pakket kan regelen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Ik zie bij eigenlijk alle grotere bedrijven waar wij voor werken een flinke shift in de perceptie over 'op kantoor' werken.

Het wordt heel interessant hoe dat gaat uitwerken in de post-corona situatie, waarbij het misschien minder belangrijk wordt voor expats om volledig te verhuizen.

Gekoppeld met de wens van 'meer' ruimte zou er wel eens een voorzichtige eerste de-urbanisatie kunnen plaatsvinden. Gevolg is wellicht een tweedeling in de woningmarkt: daling van de prijzen in grote steden en stijging die blijft doorzetten buiten de grote steden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:18
CrazyOne schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:35:
[...]

Mwoah, zag al banen in andere grote wereldsteden voorbij komen waarbij men 1 keer per 2 a 4 week op kantoor wordt verwacht. Kan mij prima inbeelden dat wanneer je nog maar 4 dagen per maand op kantoor hoeft te zijn, je lekker blijft wonen waar je zit en 1 keer per maand even naar Londen vliegt en op hotel gaat (dit waren wel de " beter betalende banen, dus grote kans dat je ook nog vliegtickets en hotel in je pakket kan regelen).
Dat zijn dan wel de leuke klanten om een goed ingericht gemeubileerd appartement tegen een mooie prijs te verhuren. Als je voor langere tijd regelmatig een week in een bepaalde stad moet zijn, dan heeft het wel meerwaarde om een vaste plek te hebben die iets vrijer en 'huislijker' is dan een hotel. Dus verhuur je voormalige expat-woning gemeubileerd voor per week pak 'm beet de helft van je voormalige maandhuur en iedereen is blij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:10:
[...]

Dat zijn dan wel de leuke klanten om een goed ingericht gemeubileerd appartement tegen een mooie prijs te verhuren. Als je voor langere tijd regelmatig een week in een bepaalde stad moet zijn, dan heeft het wel meerwaarde om een vaste plek te hebben die iets vrijer en 'huislijker' is dan een hotel. Dus verhuur je voormalige expat-woning gemeubileerd voor per week pak 'm beet de helft van je voormalige maandhuur en iedereen is blij.
Neemt niet weg dat er dan wel minder (huur)ruimte benodigd is. Daarnaast was voorgaande toch ook al behoorlijk in de markt aanwezig, vooral met Airbnb?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:16:
[...]

Neemt niet weg dat er dan wel minder (huur)ruimte benodigd is. Daarnaast was voorgaande toch ook al behoorlijk in de markt aanwezig, vooral met Airbnb?
Ik denk dat er vooral een markt is in het duurder dan Airbnb segment. En vooral ook een markt voor directe contacten met de inhuurbureaus en een vaste plek voor de 'expat', zonder dat er steeds gezocht moet worden naar een plekje in een airbnb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
izdp schreef op maandag 12 april 2021 @ 00:01:
Mijn eigen buurt van een km of zes in de randstad en mijn eigen stukje wonen neem ik als voorbeeld.
Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je aandelen WorldOnline als behang gebruikt in je huiskamer?
Requiem19 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:04:
Het wordt heel interessant hoe dat gaat uitwerken in de post-corona situatie, waarbij het misschien minder belangrijk wordt voor expats om volledig te verhuizen.
Vergis je niet dat het verhuizen naar een heel andere omgeving voor veel expats één van de "perks" is. Veel van die mensen komen uit landen waar je niet zo 1-2-3 een toeristenvisum voor de EU krijgt. Of men heeft een goed excuus om de conservatieve familie op afstand te houden.

Eerlijk gezegd ben ik vooral bang voor de economische crisis in de nasleep van Corona. Zeker de Nederlandse regering zal proberen de staatsschuld weer onder controle te brengen, en bezuinigen op de uitgaven. Overheidsuitgaven (Zorg/onderwijs/infra/sociale zekerheid) hebben een veel duidelijker verband met de 'reële economie' dan de huizenmarkt, waar juist heel veel geld in is gepompt dat er niet zomaar weer uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:38:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar? Heb je aandelen WorldOnline als behang gebruikt in je huiskamer?

[...]

Vergis je niet dat het verhuizen naar een heel andere omgeving voor veel expats één van de "perks" is. Veel van die mensen komen uit landen waar je niet zo 1-2-3 een toeristenvisum voor de EU krijgt. Of men heeft een goed excuus om de conservatieve familie op afstand te houden.

Eerlijk gezegd ben ik vooral bang voor de economische crisis in de nasleep van Corona. Zeker de Nederlandse regering zal proberen de staatsschuld weer onder controle te brengen, en bezuinigen op de uitgaven. Overheidsuitgaven (Zorg/onderwijs/infra/sociale zekerheid) hebben een veel duidelijker verband met de 'reële economie' dan de huizenmarkt, waar juist heel veel geld in is gepompt dat er niet zomaar weer uit komt.
De meeste expats komen gewoon uit de EU... (al zal dat na Brexit iets kunnen verschuiven).

Ik deel je 'zorg' over de nasleep van de corona crisis, maar ik ben ook wel weer optimistisch dat we niet gaan trappen in de valkuil van de vorige crisis waarbij iedereen het achteraf wel met elkaar eens was dat we de streng waren voor ons huishoudboekje.

Het positieve van de coronacrisis is dat de koopkracht van het grootste deel van de consumenten nog heel goed in stand gebleven is. Het probleem is alleen dat we dit geld moeilijk kunnen uitgeven. Zodra de economie weer een beetje open gaat vloeit een groot deel van al ons geld weer naar restaurants, cafés', winkels, vakanties etc etc. Dat stuwt ook weer de overheidsinkomsten flink op.

Blijft er wel weer minder geld over om een woning te kopen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

CVTTPD2DQ schreef op zondag 11 april 2021 @ 21:15:
[...]

Dat is herkenbaar, hoor. Ik heb een 'opknapper' (naar tweaker-maatstaven) kunnen kopen, maar voor bouwdepot was geen ruimte meer. Veel van de discussies met de strekking "daar moet je voor 100k aan verbouwen" doen voor mijn oren dan ook wat vreemd aan. Mijn vermoeden (en tot nu toe is het correct geweest) was dat de prijzen weldra compleet buiten mijn financieringsniveau zouden stijgen.

Met de energietransitie zijn er nu de ouderen, die wellicht de overwaarde hebben om een aanzienlijke verbouwing te financieren, maar dit terrecht aan de volgende generatie overlaten, en de jongeren, die het geld echt niet hebben. En de mensen die alle hoop op (vervuilende en onbetaalbare!) nieuwbouw zetten. Maar zelfs met een miljoen nieuwe woningen verander je niet echt iets aan de samenstelling van het woningbestand. Het merendeel heeft in 2031 waarschijnlijk energielabel C.
Ik heb ook een opknapper gekocht, maar bij de notaris werd al direct aangegeven dat een bouwdepot geen probleem was.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:38:

Ik heb eerlijk gezegd meer angst voor de kortzichtige manier van handelen van veel overheden. Grootste gevaar "post-corona" zit hem nog steeds in corona zelf. Een hoop arme landen zullen weinig geld/middelen hebben voor een goed vaccinatieprogramma en als corona daar gewoon ongehinderd kan blijven toeslaan, dan zullen er ook regelmatig weer gevaarlijke varianten onze kant op komen.

Zolang ontwikkelingshulp op dit gebied (zowel direct als via bv VN organisaties) als een geitenwollensokken linkse hobby wordt gezien (niet alleen in Nederland) zullen er dus steeds vaker gevaarlijke varianten komen. En als ik de uitslag van de afgelopen verkiezingen zo zie, dan zal hier voorlopig in Nederland geen verandering in komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
pizzacabonara schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:51:
[...]

Ik heb ook een opknapper gekocht, maar bij de notaris werd al direct aangegeven dat een bouwdepot geen probleem was.
Heeft de notaris tegenwoordig ook al een WFT certificaat??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De meeste expats zijn "economische vluchtelingen". Waar we die voor de slecht betaalde banen niet meer willen hebben, worden ze nu gebruikt om minder te betalen voor hoog opgeleid werk.

Die vraag zal er in de toekomst gewoon weer zijn. De hele reden om de mensen hier naartoe te halen, is dat het makkelijker samen werken is. Dat voordeel wordt wel kleiner als iedereen van thuis werkt. Maar als de kwaliteit van deze expats zo goed wordt als van de mensen hier, kan er ook besloten worden om het werk daar te doen. Je ziet in NL veel IT ge-outsourced worden naar oost Europa, want India is inmiddels niet zo goedkoop meer. Ja uurtarieven zijn lager, maar de kwaliteit vaak ook. De toppers worden hier naartoe gehaald, maar worden ook markt conform betaald. De gemiddelden zijn wel goedkoper, maar gebruiken ook meer tijd dan een HBO'er hier.

Dan heb je nog de Amerikanen, die komen hier meestal voor een paar jaar en gaan weer terug. Die komen meer voor de Europa ervaring en krijgen daarvoor dik betaald. Die markt komt denk ik gewoon weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WJM1988
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-03 11:31
izdp schreef op maandag 12 april 2021 @ 00:01:
[...]

Dat denken verhuurders helemaal niet!
Misschien de nieuwkomers die zich al rijk rekenden met fantastische verhuurprijzen met weinig te bieden, maar de 'oude' marktlui zeker niet.
Die bekommeren zich niet om het gevaar van de provincie tot en met Drenthe.
Zo ongeveer alle BN-ers kwamen na 2000 op hangende pootjes en vaak met verlies terug naar de randstad.
De stedentrek wereldwijd is een veel sterkere magneet dan buiten en rust.
In weerwil van het alom vinden en heel weinigen die naar hun mond het ook doen.
Een dorp op een paar km afstand van de stad is voor velen al het platteland en laat staan dat je ook nog eens op een paar km buiten het dorp gaat wonen. Dat is de rimboe!
Idem dito voor al het bezoek aan de vele recreatieterreinen hier alom. Heel weinig animo.
Met mijn bezittingen in het stedelijke heb ik een aardig idee van de markt en moet er nog veel kenteren voor ik jouw zienswijze deel miks.
Ik denk dat ik aardig objectief kan oordelen, want welke kant het ook opgaat; ik heb dan communicerende vaten.
Qua verhuur heb ik nog nooit enige prijsdaling overwogen. De kerk in het midden laten loont voor iedereen en voor wie dat niet doet is een afstraffing meer dan prima.
Daar kan ik je dus wel vinden itt je negatieve kijk qua prijsvorming overall.
Ik woon in Amsterdam en werk in het centrum; er staan erg veel winkelpanden leeg onderhand. Als zijnde, niet functionele ruimte. Een fysieke winkel is zinloos zonder klanten. Die kant ging het voor corona al op natuurlijk.

Corona heeft wel wat veranderd denk ik, want ook ik dacht vroeger; als je een café op goede locatie opent zit je gebakken. Behalve als dat niet zo is, zoals in onze huidige situatie. Ik ken ook wat ondernemers en daar gaat het niet goed mee.

Ik zie toch echt andere dingen in het centrum. Al weet ik niet welke kant het op gaat. Overigens speelt ook mee dat een stad bij een ernstig virus (laten we zeggen gemuteerde corona, dat is helemaal niet onmogelijk) geen fijne plek is om te zitten qua infectie risico. Een goede reden om toch is verder weg te kijken.

Wat de gevolgen van corona zijn kan ik ook niet zeggen. Dat het gevolgen heeft- waarschijnlijk niet positief -op de huizenmarkt en economie lijkt me evident. Overigens dacht ik dat er altijd een vertraging van iets van 2 jaar zit tot een crisis doorwerkt in de woningmarkt, juist omdat mensen blijven zitten waar ze zitten tot het echt niet meer kan? Of klopt dat niet? Ik weet niet zeker of ik dat goed heb begrepen :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
pizzacabonara schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:51:
Van de notaris mag je alles afspreken, maar dan moet de bank er wel mee akkoord gaan :)
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:56:
Ik heb eerlijk gezegd meer angst voor de kortzichtige manier van handelen van veel overheden. Grootste gevaar "post-corona" zit hem nog steeds in corona zelf. Een hoop arme landen zullen weinig geld/middelen hebben voor een goed vaccinatieprogramma en als corona daar gewoon ongehinderd kan blijven toeslaan, dan zullen er ook regelmatig weer gevaarlijke varianten onze kant op komen.
Heel cynisch gesteld, is dat fundamenteel anders dan het beleid van de afgelopen jaren? Ebola, Malaria, multiresistente TBC: Besmettelijke ziekten in verre landen lijken vooral met een aggressief anti-migratiebeleid buiten de deur te worden gehouden.
Z___Z schreef op maandag 12 april 2021 @ 11:01:
Die vraag zal er in de toekomst gewoon weer zijn. De hele reden om de mensen hier naartoe te halen, is dat het makkelijker samen werken is. Dat voordeel wordt wel kleiner als iedereen van thuis werkt. Maar als de kwaliteit van deze expats zo goed wordt als van de mensen hier, kan er ook besloten worden om het werk daar te doen.
Over ICT roept men dat al decennia natuurlijk: waarom eenvoudig maar arbeidsintensief werk als software development niet uitbesteden aan lagelonenlanden? Eigenlijk is het moeilijk te begrijpen dat er zo lang, zo veel goedbetalende ICT-banen in West-Europa zijn. Misschien dat Corona die bal eindelijk aan het rollen brengt, en dat wat er aan werk hier overblijft vooral zal bestaan uit integratie, werkplekbeheer, en low-code achtige oplossingen.

Hoe dan ook denk ik dat we weer vijf of tien jaar van depressie en tegenvallende groei in gaan. Met wederom, inzakkende vraag naar nieuwbouw en verdere tweedeling op de huizenmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:08:

Heel cynisch gesteld, is dat fundamenteel anders dan het beleid van de afgelopen jaren? Ebola, Malaria, multiresistente TBC: Besmettelijke ziekten in verre landen lijken vooral met een aggressief anti-migratiebeleid buiten de deur te worden gehouden.
Eens, vandaar ook dat ik er niet gerust op ben dat corona wél goed bestreden zal worden. En dat ik er vanuit ga dat er nog een hoop veel gevaarlijker varianten zullen komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

[quote]CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 13:08:
[...]

Van de notaris mag je alles afspreken, maar dan moet de bank er wel mee akkoord gaan :)

[...]

Uiteraard ;)

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:06
In de categorie wisten we eigenlijk al: https://nos.nl/artikel/23...ng-woningbouw-lastig.html

Ook al willen we meer bouwen, er is überhaupt niet eens genoeg capaciteit om die 100k te halen op jaarbasis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:09
Zolang we niet aan prefab doen sowieso niet. Een prefab woning kan sneller of met minder mensen in elkaar gezet worden. Maar dan moeten we (of de gemeente) wel accepteren dat we weer van die mooie jaren 70 wijken krijgen (maar dan dit keer wel met zonnepanelen erbij). Toen bouwden we er zo rond de 150K per jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:11:
Zolang we niet aan prefab doen sowieso niet. Een prefab woning kan sneller of met minder mensen in elkaar gezet worden. Maar dan moeten we (of de gemeente) wel accepteren dat we weer van die mooie jaren 70 wijken krijgen (maar dan dit keer wel met zonnepanelen erbij). Toen bouwden we er zo rond de 150K per jaar.
Dat gebeurt nu toch ook al? Volgens mij wordt bij verreweg de meeste projectbouw gewoon hetzelfde type huis gekopieerd en geplakt en de ruwbouw van een heel rijtje staat er binnen een week of twee. Denk dat de bottleneck toch echt bij bouwgrond ligt en dat die zich dan idd wel verschuift naar voldoende vaklui mocht dat geen bottleneck meer zijn. Verder natuurlijk de eisen die er tegenwoordig gesteld worden en de bureaucratie eromheen.

Maar in de jaren 70 was de prognose voor bevolkingsgroei natuurlijk ook veel 'gunstiger' en waren er misschien sowieso meer vaklui die gewoon door konden buffelen.

[ Voor 8% gewijzigd door finsdefis op 12-04-2021 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-09 00:08
De huidige nieuwbouwwijken zijn al vreselijk krap. Amper tuin. In die zin zijn (al voordat de druk er echt op ligt) al terug in de jaren '70. Het is wat minder in hofjes maar wel vreselijk dicht op elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Tales schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:02:
In de categorie wisten we eigenlijk al: https://nos.nl/artikel/23...ng-woningbouw-lastig.html

Ook al willen we meer bouwen, er is überhaupt niet eens genoeg capaciteit om die 100k te halen op jaarbasis.
Ik heb ook al eerder geschreven dat streven naar meer woningbouw de komende tijd juist alleen maar tot duurdere woningen zal leiden, omdat de schaarse vaklui dan nog gewilder worden en ze een nog hogere prijs kunnen vragen voor hun diensten. 'Meer bouwen' is dus zeker niet de oplossing voor de alsmaar stijgende woningprijzen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
PLAE schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:24:
De huidige nieuwbouwwijken zijn al vreselijk krap. Amper tuin. In die zin zijn (al voordat de druk er echt op ligt) al terug in de jaren '70. Het is wat minder in hofjes maar wel vreselijk dicht op elkaar.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de jaren '70 wijken zo vreselijk nog niet vind, vergeleken met de meest luie categorie van de huidige nieuwbouw.

Als ik dan de oude 'bloemkoolwijk' lopend of fietsend bezoek heb je overal hoekjes, parkjes, boompjes, kronkeltjes etc. Voortuinen zijn iets groter en zelfs rijtjeswoningen hebben vaak een oprit.

Misschien is het de volwassenheid van de wijk, nostalgie en/of mijn persoonlijke voorkeur, maar dat vind ik veel minder benauwend dan 2x40 woningen lijnrecht tegenover elkaar met volle parkeerplekken en een verdwaald sierappelboompje. Vraag me af hoe dat ooit 'leuk' volwassen gaat worden, zo'n straat/buurt.

Maar soit, er zijn ook wijken waar wat creatiever gedacht wordt, alleen neemt dat wat meer ruimte in.

[ Voor 3% gewijzigd door finsdefis op 12-04-2021 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 01-09 23:08
Tales schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:02:

Yes dit hoorde ik van een vriend van mij. Hij heeft een klein bouwbedrijfje. Omzetten die hij draait zijn te gek voor woorden en mensen betalen. Hij heeft de tarieven weer 10% verhoogd omdat de aanvragen te hoog zijn. En ja geen enkel probleem. Ik ben ook bang dat dit een groot probleem wordt verder, hoop zijn hoog opgeleid alleen een tekort aan vaklui. hij moet ze mannen ook steeds meer betalen want ze worden anders weggetrokken. Lopen gewoon de bouwplaats op om personeel te ronselen.

Jongens die een beetje het vak kennen verdienen goud geld op het moment salarissen van een universitaire studie alleen dan zonder de schulden van de opleiding.

Of dit altijd blijft weet ik niet, komen wel steeds meer oostblokkers hier werken. Omdat de meeste Nederlanders toch liever achter de pc zitten op kantoor of thuis denk ik.
Rare tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

En dan weer lekker klagen over al die Polen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 04:51
Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:38:
[...]

Ik heb ook al eerder geschreven dat streven naar meer woningbouw de komende tijd juist alleen maar tot duurdere woningen zal leiden, omdat de schaarse vaklui dan nog gewilder worden en ze een nog hogere prijs kunnen vragen voor hun diensten. 'Meer bouwen' is dus zeker niet de oplossing voor de alsmaar stijgende woningprijzen.
Zoals ze zeggen, het beste middel tegen hoge prijzen zijn hoge prijzen. Als die bouwvakkers goud geld verdienen komen er vanzelf meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
finsdefis schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:21:
[...]
Dat gebeurt nu toch ook al? Volgens mij wordt bij verreweg de meeste projectbouw gewoon hetzelfde type huis gekopieerd en geplakt en de ruwbouw van een heel rijtje staat er binnen een week of twee. [...]
Ik zie het in ieder geval niet. Ja, veel knip en plak en de muren staan er snel. Daarna zijn ze nog eens 6+ maanden bezig alle elektra aan te sluiten en dat mooie dak erop te doen. Kijk je naar echt prefab, dan zit het werk in het aansluiten van de panelen op elkaar. De elektra zit er al in verwerkt. Kijk je naar een jaren 70 woning, dan is het dak gewoon hetzelfde als een tussenvloer, maar dan met een laag isolatie erbovenop en daar een laag bitumen op. Tegenwoordig zou je kunnen kiezen voor een prefab-dak met geintegreerde zonnepanelen die je er met een hijskraan zo optakelt.
Aan de buitenmuren werd ook niets gemetseld, zoals ze nu nog wel doen in nieuwbouwwijken (in ieder geval hier in de regio). Dat waren gewoon prefab houten kozijnen die op elkaar gestapeld werden en vastgemaakt aan de betonnen constructie.
[...]Denk dat de bottleneck toch echt bij bouwgrond ligt en dat die zich dan idd wel verschuift naar voldoende vaklui mocht dat geen bottleneck meer zijn. Verder natuurlijk de eisen die er tegenwoordig gesteld worden en de bureaucratie eromheen.[...]
Dat is inderdaad ook een punt, al is de bouwgrond voornamelijk een issue in de randstad zelf. Daarbuiten weten ze vaak nog wel een paar weilanden om te vormen, maar dan willen ze ineens weer dat het ruim is opgesteld.
[...]
Maar in de jaren 70 was de prognose voor bevolkingsgroei natuurlijk ook veel 'gunstiger' en waren er misschien sowieso meer vaklui die gewoon door konden buffelen.
Bevolkingsgroei heeft er niets mee te maken. De vraag is hetzelfde. In de jaren 70 was er gewoon genoeg wil om het enorme huizentekort aan te pakken en daarmee wellicht wat minder rekening te houden met alle wensen.
finsdefis schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:47:
[...]
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik de jaren '70 wijken zo vreselijk nog niet vind, vergeleken met de meest luie categorie van de huidige nieuwbouw. [...]
Jaren 70 woningen hier hebben bijna allemaal een achtertuin van 10 bij 4 en een "voortuin" met oprit. Alleen die voortuin is al groter dan menig tuin bij een nieuwbouwwoning hier in de buurt. Dan hebben we het inderdaad nog niet eens over de enorme groene speeltuinen die ertussen liggen waar ze gerust nog een woning of 10 op hadden kunnen zetten. Nevernooitniet dat ze dat nu nog doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amdwarrior
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04:21
Rzaan schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:49:
En dan weer lekker klagen over al die Polen!
if you pay peanuts you get monkeys

Daarmee wil ik niet zeggen dat Polen shit kwaliteit leveren, maar als je voor dubbeltje op de eerst rij wil zitten niet klagen over kwaliteit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Caelorum schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:08:
[...]

Ik zie het in ieder geval niet. Ja, veel knip en plak en de muren staan er snel. Daarna zijn ze nog eens 6+ maanden bezig alle elektra aan te sluiten en dat mooie dak erop te doen. Kijk je naar echt prefab, dan zit het werk in het aansluiten van de panelen op elkaar. De elektra zit er al in verwerkt. Kijk je naar een jaren 70 woning, dan is het dak gewoon hetzelfde als een tussenvloer, maar dan met een laag isolatie erbovenop en daar een laag bitumen op. Tegenwoordig zou je kunnen kiezen voor een prefab-dak met geintegreerde zonnepanelen die je er met een hijskraan zo optakelt.
Aan de buitenmuren werd ook niets gemetseld, zoals ze nu nog wel doen in nieuwbouwwijken (in ieder geval hier in de regio). Dat waren gewoon prefab houten kozijnen die op elkaar gestapeld werden en vastgemaakt aan de betonnen constructie.

[...]

Dat is inderdaad ook een punt, al is de bouwgrond voornamelijk een issue in de randstad zelf. Daarbuiten weten ze vaak nog wel een paar weilanden om te vormen, maar dan willen ze ineens weer dat het ruim is opgesteld.
Interessante overwegingen, ik kan me er grotendeels in vinden.

Hoewel ik me wel afvraag wat het bouwtempo per manuur was toen vergeleken met nu en of we niet alsnog meer opbrengst per manuur hebben tegenwoordig. Er wordt immers al vaak gebruik gemaakt van prefab muren met leidingwerk, klapdaken, steenstrips ipv metselwerk, etc. Hele straten worden hier in de buurt van Nijmegen zo vervaardigd.

Vergeet ook niet dat in het op papier realiseren van een project ook al gauw 10 jaar zit... Hoeveel projecten falen of vertragen al niet in die fase?
[...]

Bevolkingsgroei heeft er niets mee te maken. De vraag is hetzelfde. In de jaren 70 was er gewoon genoeg wil om het enorme huizentekort aan te pakken en daarmee wellicht wat minder rekening te houden met alle wensen.
De vraag is inderdaad hetzelfde, maar de urgentie op macroniveau misschien niet.

Het valt niet te bewijzen, maar als de prognose nog hetzelfde was als in de jaren '70 denk ik dat er veel meer politiek draagvlak was om het tempo te verhogen en een efficiëntieslag te maken. Voor het toenemende aantal eenpersoonshuishoudens is wat minder gelobby.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Amdwarrior schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:20:
[...]

if you pay peanuts you get monkeys

Daarmee wil ik niet zeggen dat Polen shit kwaliteit leveren, maar als je voor dubbeltje op de eerst rij wil zitten niet klagen over kwaliteit :X
Leuke is dat je dat niet altijd voor het zeggen hebt. Grote kans dat die zelfde 'Polen' in je huis aan het werk gaan als je, in de hoop dat je zo 'kwaliteit' krijgt, een duur aannemersbedrijf inhuurt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Op zich is het je wel leuk om voor te stellen hoe een "thuiswerkland" eruit zou zien, als je alles in het extreme doortrekt. Alle kantoorpanden leeg (en daarmee heel veel herontwikkelingslocaties in de steden). Universiteiten krimpen in tot de gebouwen die nodig zijn voor praktijkonderwijs en onderzoek. Studentensteden zijn er eigenlijk niet meer, want het gros van de studenten volgt hoorcolleges online.

Fabrieken zijn in de steden al jaren dicht. Welke banen zijn nog exclusief voor de stad? Misschien ziekenhuismedewerkers.

Wat blijft er nog over in de stad? Uitgaansgelegenheden. Mensen zullen elkaar altijd fysiek willen blijven ontmoeten. Maar (bijna) wekelijks uitgaan is iets voor jongeren, en die bepalen de huizenprijzen niet. Cultuur, misschien, maar de meeste Nederlandse steden hebben op dat vlak eigenlijk weinig te bieden.

In Thuiswerkland zal Amsterdam misschien wel een aantrekkelijke plaats blijven om te wonen, maar zal Almere dat ook zijn? Ik denk dat juist de Bedroom communities, die wel hoge vierkantemeterprijzen hebben, maar niet de voordelen van de steden, zullen leeglopen in thuiswerkland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacbookProx
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-09 18:35
Yolo2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 15:48:
Omdat de meeste Nederlanders toch liever achter de pc zitten op kantoor of thuis denk ik.
Meh, zou graag achter die PC wegwillen (niet helemaal een zuiver Tweakers antwoord wellicht).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

finsdefis schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:21:
[...]

Hoewel ik me wel afvraag wat het bouwtempo per manuur was toen vergeleken met nu en of we niet alsnog meer opbrengst per manuur hebben tegenwoordig.
Topjaar was 1973 met 155.000 nieuwbouwwoningen, door 513.000 arbeidsjaren in de bouw die samen 911 mln uren werkten.

Vorig jaar waren er 490.000 arbeidsjaren met 922 mln manuren. De productie bedroeg 32.190 woningen.

Nu zijn het niet alleen woningen die de bouwsector produceert natuurlijk, maar het is wel een aparte ontwikkeling.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:18
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:45:
[...]
Topjaar was 1973 met 155.000 nieuwbouwwoningen, door 513.000 arbeidsjaren in de bouw die samen 911 mln uren werkten.

Vorig jaar waren er 490.000 arbeidsjaren met 922 mln manuren. De productie bedroeg 32.190 woningen.

Nu zijn het niet alleen woningen die de bouwsector produceert natuurlijk, maar het is wel een aparte ontwikkeling.
Je moet er dan wel bij vermelden dat je de meeste huizen uit die jaren niet wil hebben.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Een stad is ook veel efficienter: je loopt naar de supermarkt, bent overal op de fiets in een kwartier. Veel mensen vinden dat prettig. Anderen verkiezen de ruimte boven zulke gemakken... Je hebt altijd de stadsmensen en de dorpsbewoners gehad.

Maar in de pre-corona-samenleving werd men toch behoorlijk gedwongen dicht bij de randstad te wonen. In een klein dorpje in Groningen had je als IT'er niet al te veel te zoeken. Dat feit is nu behoorlijk afgezwakt: we hebben ervaren dat veel werk overal uitgevoerd kan worden.

Een crisis zorgt altijd voor nieuwe inzichten - daarom hebben crisissen ook altijd een gouden randje, afgezien van de ellende. Het gouden randje van de coronacrisis is het thuiswerken. Helemaal als werkgevers straks netjes alle besparingen gepresenteerd krijgen als gevolg van thuiswerken.

Dat terwijl de grote steden al steeds minder prettig werden om te wonen - het Airbnb-, ijswinkel- of wafelzaak-effect, gecombineerd met de hoge vastgoedprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door Miks op 12-04-2021 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:49:
[...]
Je moet er dan wel bij vermelden dat je de meeste huizen uit die jaren niet wil hebben.
Vermeld dan ook 50 jaar aan onderzoek, verdere industrialisering en digitalisering. Je kan echt wel goedkope en gewenste woningen bouwen, zolang je de schaal maar wat verder opvoert dan die 100 van dit type of 50 van die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:49:
[...]

Dat is heel wisselend. Wel leuk stukje terzijde overigens https://www.dearchitect.n...jaren-70-stadsvernieuwing

Bijlmer was een complete mislukking maar herstelt zich ook nu. Maar zat buurtjes die wel goed waren en nu ook nog erg populair zijn. Bijvoorbeeld dit is een woning in een leuke jaren '70 buurt https://www.funda.nl/koop...371178-strawinskylaan-51/
(niet van mij maar ik heb er als kind ooit gewoond, in de buurt, niet dit huis).
Wat je wel ziet is dat vel '70 serie bouw in groeikernen als Purmerend en Almere niet meer meekunnen.
Het risico dat vele nieuwbouwprojecten na 20 jaar als 'niet heel gewenst om te wonen' worden gezien bestaat dan ook wel bij prefab. Of ik nu in Weesp of ergens anders in NH of Drenthe rij, op basis van een foto kan ik niet zeggen waar deze genomen is. Allemaal dezelfde uitstraling, wel afwisselender dan de jaren '70 maar nog steeds slaapwijken. Al zal dat met het thuiswerken wellicht wat verbeteren.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rubbergrover1
franssie schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:00:
[...]
Het risico dat vele nieuwbouwprojecten na 20 jaar als 'niet heel gewenst om te wonen' worden gezien bestaat dan ook wel bij prefab. Of ik nu in Weesp of ergens anders in NH of Drenthe rij, op basis van een foto kan ik niet zeggen waar deze genomen is.
Dat geldt dus zowel voor huidige bouw als voor jaren 70 bouw. Net als in de jaren 70 heb je ook nu een hoop 'experimentele' bouw, maar daarnaast in beide periodes ook veel standaard bouw. Maak een foto van een nieuwbouwwijk en je weet niet in welke stad die is. Maar maak je een foto van een standaard drive in woning, dan weet je dat ook niet. Die kan ook overal en nergens zijn. En de ene keer is het een toplocatie, de andere keer achterbuurt. Maak een foto van een jaren 70 doorzonwoning met puntdak idem dito. Kan ook overal zijn. En in een iets latere periode heb je dat met de kneuterige verdwaal-bloemkoolwijken die overal en nergens verschenen.

Dat er een heleboel standaard wordt gebouwd is dus van alle tijden. En het is ook zeker niet slecht als er redelijk uitwisselbare wijken komen. Uiteindelijk wordt het karakter van de wijken toch vooral door de bewoners bepaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:31

franssie

Save the albatross

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:16:
[...]
<>
Dat er een heleboel standaard wordt gebouwd is dus van alle tijden. En het is ook zeker niet slecht als er redelijk uitwisselbare wijken komen. Uiteindelijk wordt het karakter van de wijken toch vooral door de bewoners bepaald.
Klopt, en daar ging het in het verleden wel eens fout. De eerste bewoners zijn allemaal mensen met kinderen of een kinderwens, allemaal dezelfde generatie (om even te generaliseren :P ) en die gaan ook allemaal ongeveer een nieuwe fase in. (Kinderen naar de Grote School, toch te stad weer missen) en het hangt af van de locatie en de voorzieningen of zo een wijk echt kans maakt op een tweede ronde of verpaupert. Ik zie wel dat gemeentes en ontwikkelaars meer aandacht hebben voor voorzieningen (supermarkt en middenstand) dan vroeger maar dingen als basisscholen en kinderopvang worden nog wel eens vergeten in 'Het Plan' helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22:44

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 16:38:
Leuke is dat je dat niet altijd voor het zeggen hebt. Grote kans dat die zelfde 'Polen' in je huis aan het werk gaan als je, in de hoop dat je zo 'kwaliteit' krijgt, een duur aannemersbedrijf inhuurt .
Als ik het voor het kiezen heb, geef ik de voorkeur aan Polen.
Voor mijn huis, maar ook voor een bedrijfspand, huur ik al jaren dezelfde Poolse aannemer in. Daarvoor met aannemers uit Noord-Holland. Maar die Nederlandse werklui kunnen qua kwaliteit en inzet niet tippen aan Polen. Er komen er ook gewoon een paar extra en die werken net wat langer door, waardoor je klus ook wat eerder klaar is. Daarnaast veel inventiever.
Allemaal N=1.
Alleen betere schilders dan een paar Volendammers ben ik nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:21
Requiem19 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:04:
Ik zie bij eigenlijk alle grotere bedrijven waar wij voor werken een flinke shift in de perceptie over 'op kantoor' werken.

Gekoppeld met de wens van 'meer' ruimte zou er wel eens een voorzichtige eerste de-urbanisatie kunnen plaatsvinden. Gevolg is wellicht een tweedeling in de woningmarkt: daling van de prijzen in grote steden en stijging die blijft doorzetten buiten de grote steden?
Ik denk dat dit wel mee zal vallen voor de echte stadscentra. Neem bijvoorbeeld Rotterdam (ken ik van de 4 grote steden het best, jaren gewoond). Daar is natuurlijk meer reden voor te bedenken om centraal te wonen buiten enkel de werkafstand. Ik denk dan ook niet dat hier veel mensen weg zullen verhuizen.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de randsteden iets minder interessant worden. In plaats van Barendrecht, misschien toch bijvoorbeeld één van de dorpen richting het zuiden, zoals Rockanje, Ouddorp, Middelharnis. In plaats van Capelle a/d IJssel misschien toch ook iets verder weg richting bijvoorbeeld Schoonhoven, Montfoort. Maar dit zal eigenlijk alleen gelden voor mensen die op sociaal vlak niet met regelmaat snel binnen de stad willen zijn of gebruik maken van de faciliteiten meer lokaal in de buurt.

Vooralsnog is het echter overigens nog flink bezien wat er daadwerkelijk overblijft van het thuiswerken. Ik vermoed zelf ergens eigenlijk dat voor veel bedrijven het toch grotendeels verlaten wordt. Of weer echt een minderheid wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
psychodude schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:23:
[...]

Ik denk dat dit wel mee zal vallen voor de echte stadscentra. Neem bijvoorbeeld Rotterdam (ken ik van de 4 grote steden het best, jaren gewoond). Daar is natuurlijk meer reden voor te bedenken om centraal te wonen buiten enkel de werkafstand. Ik denk dan ook niet dat hier veel mensen weg zullen verhuizen.

Wat ik mij wel kan voorstellen is dat de randsteden iets minder interessant worden. In plaats van Barendrecht, misschien toch bijvoorbeeld één van de dorpen richting het zuiden, zoals Rockanje, Ouddorp, Middelharnis. In plaats van Capelle a/d IJssel misschien toch ook iets verder weg richting bijvoorbeeld Schoonhoven, Montfoort. Maar dit zal eigenlijk alleen gelden voor mensen die op sociaal vlak niet met regelmaat snel binnen de stad willen zijn of gebruik maken van de faciliteiten meer lokaal in de buurt.

Vooralsnog is het echter overigens nog flink bezien wat er daadwerkelijk overblijft van het thuiswerken. Ik vermoed zelf ergens eigenlijk dat voor veel bedrijven het toch grotendeels verlaten wordt. Of weer echt een minderheid wordt.
Het beginpunt van de discussie is denk ik de vraag 'wat denk je dat de gemiddelde standaard wordt qua thuiswerken na corona'?

Als je - zoals ik - denkt dat een grote meerderheid van de bedrijven minimaal 2 tot 3 dagen thuiswerken als het nieuwe 'normaal' wordt, zullen woningen in de stad minder aantrekkelijk worden. Niet alleen vanwege de afstand naar werk die minder belangrijk wordt, maar met name omdat appartementen minder ruimte hebben dan woningen buiten de stad. Thuiswerken vraagt ruimte, dus zullen 60-80 m2 appartementen minder aantrekkelijk worden om in te wonen.

Mijn idee over de toekomst van thuiswerken baseer ik op wat ik hoor van verschillende klanten (bedrijven met 1000+ werknemers).

Maar wat bedrijven nu denken, vinden en zeggen kan uiteraard heel anders worden als alles genormaliseerd is... dus who knows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Miks schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:58:
Een crisis zorgt altijd voor nieuwe inzichten - daarom hebben crisissen ook altijd een gouden randje, afgezien van de ellende. Het gouden randje van de coronacrisis is het thuiswerken. Helemaal als werkgevers straks netjes alle besparingen gepresenteerd krijgen als gevolg van thuiswerken.
Is het wel zo'n gouden randje? Heel veel mensen vinden thuiswerken helemaal niet prettig. Maar de besparingen voor werkgevers zijn aanzienlijk, dus het ligt in de lijn der verwachtingen dat het gewoon verplicht gaat worden.

Fysieke winkels zijn ook zo'n fenomeen dat een transitie doormaakt, al ruim voor Corona. Aan de ene kant ondervinden ze sterke concurrentie van online shopping. Aan de andere kant blijft de behoefte aan 'recreatief winkelen'.

Ik stel me voor dat de kleine steden en dorpen alleen nog winkels zullen hebben die in de basisbehoeften voorzien. En dat sommige stadskernen juist een levendig winkelcentrum behouden, met veel 'exclusieve' winkels die dingen verkopen die niet makkelijk online te krijgen zijn. En uiteraard gecombineerd met veel horeca.

Ook dit suggereert weer dat sommige steden zullen lijden. Er zijn genoeg kleine steden die een levendige en divers winkel- en horeca-aanbod hebben. En er zijn grotere gemeenten die dat absoluut niet hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Caelorum
Bedrijven is 1 ding, maar wat de werknemer wil/toelaat dat het bedrijf mee weg komt is ook belangrijk. Ik ken in ieder geval genoeg mensen die niet meer terug willen naar 5 dagen in de week op kantoor, maar liever 2 of 3. Een deel daarvan zal dan ook actief naar een andere werkgever gaan of bij een volgende baan het zwaar meewegen.
Dit is gewoon een trend die al langer aan de gang is, maar gedwongen een enorm vlucht voorwaarts heeft gemaakt. Terug naar het oude normaal gaat niet gebeuren voor een substantieel deel van de bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit dat met de expats die nu wegblijven, komen die(allemaal) terug na Corona?(in relatie tot ontwikkeling van de huizenprijzen in de grootsteden?)
Het thuiswerken heeft ook in ons bedrijf wel iets losgemaakt. We downsizen nu in kantoorpand en werken ipv met 25 nu met 5 in een pand, wel mogelijkheid om met allen samen te zitten (kun je de grote zaal inplannen)
Dus 20 medewerkers in principe full-time thuis. Op jaarbasis een flinke besparing voor het bedrijf. Een mooie besparing inzake reistijd voor de collega's.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2021 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yolo2
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:31:
Op zich is het je wel leuk om voor te stellen hoe een "thuiswerkland" eruit zou zien, als je alles in het extreme doortrekt. Alle kantoorpanden leeg (en daarmee heel veel herontwikkelingslocaties in de steden). Universiteiten krimpen in tot de gebouwen die nodig zijn voor praktijkonderwijs en onderzoek. Studentensteden zijn er eigenlijk niet meer, want het gros van de studenten volgt hoorcolleges online.

Fabrieken zijn in de steden al jaren dicht. Welke banen zijn nog exclusief voor de stad? Misschien ziekenhuismedewerkers.

Wat blijft er nog over in de stad? Uitgaansgelegenheden. Mensen zullen elkaar altijd fysiek willen blijven ontmoeten. Maar (bijna) wekelijks uitgaan is iets voor jongeren, en die bepalen de huizenprijzen niet. Cultuur, misschien, maar de meeste Nederlandse steden hebben op dat vlak eigenlijk weinig te bieden.

In Thuiswerkland zal Amsterdam misschien wel een aantrekkelijke plaats blijven om te wonen, maar zal Almere dat ook zijn? Ik denk dat juist de Bedroom communities, die wel hoge vierkantemeterprijzen hebben, maar niet de voordelen van de steden, zullen leeglopen in thuiswerkland.
Ja en dat jou baan makkelijk kan worden ingepikt. Door iemand een paar 1000km verderop die minder eisen stelt en genoegen neemt met minder salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yolo2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:27:
[...]

Ja en dat jou baan makkelijk kan worden ingepikt. Door iemand een paar 1000km verderop die minder eisen stelt en genoegen neemt met minder salaris.
Nog een bijkomende factor is of het toerisme wel weer ooit zo gaat worden zoals het was...ik zie Amsterdam ook op dat vlak toekomstig inleveren. Die per-corona tijd komt niet meer terug zoals het ooit was.

We gaan zo-wie-zo nog jaren last hebben van de gevolgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:35:
[...]

Nog een bijkomende factor is of het toerisme wel weer ooit zo gaat worden zoals het was...ik zie Amsterdam ook op dat vlak toekomstig inleveren. Die per-corona tijd komt niet meer terug zoals het ooit was.

We gaan zo-wie-zo nog jaren last hebben van de gevolgen...
Volgens mij hangt het er vanaf of je in Amsterdam woont of niet of je dat 'last hebben van de gevolgen' wilt noemen of dat het een geluk bij een ongeluk is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 april 2021 @ 17:45:
[...]

Wow, heb je daar een bron/duiding van? Ben wel benieuwd naar de achtergrond daarvan. Bizar als je het zo leest.

En omvatten die uren dan ook de kantoorlui?

Je zou toch zeggen dat de arbeidsproductiviteit per werknemer toe zou nemen door technologische vooruitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Yolo2 schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:27:
[...]

Dat hangt sterk af van het soort werk. En eerlijk gezegd, als je huidige werk net zo goed en tegen veel lagere kosten elders gedaan kan worden, dan is het sowieso een kwestie van tijd voordat je baan verdwijnt. Koste wat het kost vasthouden aan hoe het vroeger was is dan niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
finsdefis schreef op maandag 12 april 2021 @ 20:50:
[...]

Wow, heb je daar een bron/duiding van? Ben wel benieuwd naar de achtergrond daarvan. Bizar als je het zo leest.

En omvatten die uren dan ook de kantoorlui?

Je zou toch zeggen dat de arbeidsproductiviteit per werknemer toe zou nemen door technologische vooruitgang.
Dat zijn de cijfers voor de hele bouwsector, kun je bij CBS terugvinden. Daar is het aandeel van (nieuwe) woningbouw maar een klein onderdeel van. Maar het is natuurlijk erg leuk om statistieken te combineren en zo je eigen waarheid te suggereren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
Caelorum schreef op maandag 12 april 2021 @ 18:00:
[...]

Vermeld dan ook 50 jaar aan onderzoek, verdere industrialisering en digitalisering. Je kan echt wel goedkope en gewenste woningen bouwen, zolang je de schaal maar wat verder opvoert dan die 100 van dit type of 50 van die.
Als je ziet hoe ze toen gebouwd werden is dat wel heel wat anders dan nu. Toen werden er wat stenen op elkaar geknikkerd en dan had je een huis. Nu moet het huis aan allerlei eisen voldoen. Er is dus heel veel verandert aan de eisen waaraan het huis moet voldoen. Als je nu de huizen van toen wilt bouwen kun je er ook net zoveel bouwen als toen. Alleen willen we dat niet meer.

@franssie Het gaat vooral om de kwaliteit van de bouw zelf, er zijn in die tijd best leuke huizen/wijken gebouwd die nog lang meekunnen. Als je echter kijkt naar isolatie en algehele bouwkwaliteit is die wel een stuk minder dan de jaren ervoor en erna.

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
redwing schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:50:
Als je ziet hoe ze toen gebouwd werden is dat wel heel wat anders dan nu. Toen werden er wat stenen op elkaar geknikkerd en dan had je een huis.
Zoals ik het begrijp kwamen tot eind jaren '60 (en misschien wel later) de timmermannen met rijschaven en handbeitels de kozijnen op maat maken. Iets als een tafelzaag hadden ze misschien wel, maar schroefboormachines, slijptollen en muurfrezen zullen zeldzaam geweest zijn. Verwarmingsbuizen werden misschien nog wel gelast, en je ziet dat leidingen en buizen in huizen uit die tijd in vorm gebogen zijn, ipv. gesoldeerd of verbonden met knelfittingen. Laat staan dat ze PEX van de rol af konden snijden.

Misschien dat de kwaliteitseisen wat lager lagen, maar de gemiddelde bouwmarktklusser anno 2021 heeft waarschijnlijk meer en beter gereedschap tot z'n beschikking dan de professionele bouwvakkers van toen. Dat werk was toen echt een stuk arbeidsintensiever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:28:
[...]
Zoals ik het begrijp kwamen tot eind jaren '60 (en misschien wel later) de timmermannen met rijschaven en handbeitels de kozijnen op maat maken. Iets als een tafelzaag hadden ze misschien wel, maar schroefboormachines, slijptollen en muurfrezen zullen zeldzaam geweest zijn. Verwarmingsbuizen werden misschien nog wel gelast, en je ziet dat leidingen en buizen in huizen uit die tijd in vorm gebogen zijn, ipv. gesoldeerd of verbonden met knelfittingen. Laat staan dat ze PEX van de rol af konden snijden.

Misschien dat de kwaliteitseisen wat lager lagen, maar de gemiddelde bouwmarktklusser anno 2021 heeft waarschijnlijk meer en beter gereedschap tot z'n beschikking dan de professionele bouwvakkers van toen. Dat werk was toen echt een stuk arbeidsintensiever.
Alleen gaat er nu veel meer werk in zitten in de dingen die niet muren of kozijnen zijn. Toen was het veel meer stenen stapelen en kwam een koudebrugje meer of minder niet zo nauw. Nu moet je op van alles en nog wat letten en zijn er veel meer eisen en controles.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
De jaren 70 woningen zijn toch voornamelijk prefab betonnen slabs geweest die tegen elkaar aan zijn gegooid. Houten wandje voor en achter met isolatie en klaar. Stenen stapelen was er in die tijd juist niet meer bij. En dit was ook de tijd waarin juist meer aandacht kwam voor het comfort van de woningen. Alle muren en daken werden gewoon geïsoleerd, waar dat 10 jaar eerder niet zo was. Hadden ze toen het isolatiemateriaal gehad welke we nu hadden en zonnepanelen e.d. waren die woningen gewoon allemaal energielabel A geweest.

Er zijn dan misschien andere eisen tegenwoordig, maar die zitten de snelheid echt niet in de weg. Sterker nog, met alle automatisering kan je enorm veel meer doen zonder personeel, zolang je maar een voldoende schaal hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De verhouding management/werkvloer is sinds die tijd natuurlijk wel verschoven. Vroeger had je een chef (Frans-Nederlands woord voor manager), nu heb je twee verdiepingen kantoor die met elkaar moeten vergaderen waar en wanneer en door wie een zak specie opengescheurd wordt (ja ik chargeer enorm maar de trend van managementlagen is sinds de jaren tachtig wel enorm toegenomen).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Wilf schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 07:29:
De verhouding management/werkvloer is sinds die tijd natuurlijk wel verschoven. Vroeger had je een chef (Frans-Nederlands woord voor manager), nu heb je twee verdiepingen kantoor die met elkaar moeten vergaderen waar en wanneer en door wie een zak specie opengescheurd wordt (ja ik chargeer enorm maar de trend van managementlagen is sinds de jaren tachtig wel enorm toegenomen).
Ook met redenen, want de klanten (projectuitvoerders) hebben ook meerdere management lagen, de leveranciers, de gemeentes en ga zo maar door.

Daarnaast had je vroeger 1 zak specie die je in de bak gooide, tegenwoordig moet die specie helemaal voldoen aan 7500 verschillende regels, mag die niet te zwaar zijn en moet spa blauw gebruikt worden voor het aanmengen. Dat aanmengen gebeurt dan wel met groene stroom van een zonnepanelenpark die tijdelijk, op instructies van een groen-certificaat, is neergezet op de bouwplaats.
Alvorens er gestart is zijn er ook mensen bezig geweest met bodemonderzoek of niet de Zwetsende Zeebeer toevallig daar leeft en er niet nog bommen uit de 1e/2e wereldoorlog lagen.

Gelukkig maar ook, die regeltjes zijn er gekomen om tot een beter product te komen met een stuk minder natuur impact of onverwachte ontploffingen / verrassingen tijdens het aanleggen van je plantsoentje.

En dan komt het, dit kan niet 1 iemand allemaal maar weten, ook niet met gezond verstand.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04:06
Nu ook de ABN die een update doet op de voorspelling (net zoals de Rabobank een aantal weken geleden): https://www.nu.nl/economi...e-regels-woningmarkt.html

Belangrijkste punten:
- (echte) Starters zijn niet geholpen door de vrijstelling overdrachtsbelasting
- 7,5% prijsstijging dit jaar ipv 5%
- 2,5% prijsstijging in 2022 ipv 1%
- Aantal transacties daalt 10% dit jaar.

Als je in het kopen topic rondhangt is dit laatste punt niet heel verbazend. Waarbij wij aan de begin van onze zoektocht 2 a 3 nieuwe huizen op Funda zagen per week, hebben we nu het niveau bereikt dat er misschien 1 per 3 weken verschijnt.

https://www.bnr.nl/nieuws...s-door-krapte-huizenmarkt - Deze was volgens mij nog niet gepost 2 weken geleden, maar zelfs een aantal aankoopmakelaars is gestopt met het aannemen van klanten puur omdat zelfs zij het ongeloofwaardig beginnen te vinden om nog klanten aan te nemen.

Het artikel van nu roept wel weer op om meer te bouwen, tegelijkertijd zeggen ze dat de kans vrij klein is dat er echt wat bij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:54
Hoe kijken we tegen leeftijd aan op de markt? 2050 zijn er 2 miljoen 80+ers VS de 800k nu.

Die kunnen niet in normale huizen wonen, moet gelijksvloer zijn etc.

Hier zullen ook veel 60+ers naar vragen tegen die tijd.

Zouden we dus kunnen stellen dat er over 30 jaar een extreem tekort is aan de juiste woningen voor de ouderen?

100m2 gelijksvloer kost nu al snel 400K....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Tales schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:14:
Nu ook de ABN die een update doet op de voorspelling (net zoals de Rabobank een aantal weken geleden): https://www.nu.nl/economi...e-regels-woningmarkt.html

Belangrijkste punten:

Als je in het kopen topic rondhangt is dit laatste punt niet heel verbazend. Waarbij wij aan de begin van onze zoektocht 2 a 3 nieuwe huizen op Funda zagen per week, hebben we nu het niveau bereikt dat er misschien 1 per 3 weken verschijnt.

https://www.bnr.nl/nieuws...s-door-krapte-huizenmarkt - Deze was volgens mij nog niet gepost 2 weken geleden, maar zelfs een aantal aankoopmakelaars is gestopt met het aannemen van klanten puur omdat zelfs zij het ongeloofwaardig beginnen te vinden om nog klanten aan te nemen.

Het artikel van nu roept wel weer op om meer te bouwen, tegelijkertijd zeggen ze dat de kans vrij klein is dat er echt wat bij komt.
Ik was het ook aan het lezen, ik heb dit huis vorig jaar gekocht, er is, door een tweetal transacties na de koop van dezelfde woningen in deze straat, 9% meer waarde met peilmaand december 2020. De woning achter deze woning is ouder, maar wel zelfde ruimte, ook 11% hoger verkocht. Daar bovenop komt dus dit jaar nog 7.5%? Dan heb ik 15ish% meer waarde dus ik val zo goed als terug naar de laagste LTV en dan daarna komt nog 2.5%?

Ik kan mij de berichten nog herinneren hier, NIET kopen, stort in, met een hoop drama van de bovenste plank.
Is het een gezonde markt? Nee, niet echt, maar ook in Amerika zie ik dezelfde berichten als hier, bord plaatsen, 25+ kijkers, bidwars.

https://www.cnbc.com/2021...s-fall-to-record-low.html

https://www.rocketmortgag...for-winning-a-bidding-war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Caelorum schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:54:
De jaren 70 woningen zijn toch voornamelijk prefab betonnen slabs geweest die tegen elkaar aan zijn gegooid. Houten wandje voor en achter met isolatie en klaar. Stenen stapelen was er in die tijd juist niet meer bij.
Volgens mij werd er nog genoeg traditioneel gebouwd. En vergis je niet, veel van die systeembouw-woningen (waar men in de jaren '60 al mee is begonnen) heeft vroegtijdig kennis gemaakt met de sloopkogel. Niet alleen de flats, maar ook de grondgebonden woningen. Ik heb een rapport gelezen waarin werd geconcludeerd dat systeembouwwijken, decennia later, meestal een lagere vierkantemeterprijs hebben dan de gemiddelde woning in de betreffende gemeente.

Isolatie was in die tijd volgens mij rationeel, gebaseerd op het spotgoedkope gas. Niet meer dan economisch noodzakelijk, en zeker niet zoveel dat je je zorgen moet gaan maken om condens. De jaren '70 is ook het decennium van de enorme enkelglazen puien.

In de meeste sectoren zie je dat productiviteitsverbetering productverbetering mogelijk maakt. Als je iets met IT doet ben je natuurlijk helemaal verwend door de halfgeleiderindustrie. Hedendaagse ICs zijn ordes van grootte krachtiger en zuiniger dan de eerste computers met handgeblazen transistors - productiekosten zijn enkele centen.

Dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn, en misschien is het zo dat men in de bouw het product heeft verbeterd zonder de productiviteit te verhogen. En natuurlijk zijn er nu misschien meer werkvoorbereiders en bouwknopentekenaars dan metselaars en timmermannen.

Verder heb ik in de indruk dat bouwbedrijven vaak wat kleinere, lokale bedrijven zijn, en in tijden van een crisis toch proberen mensen zoveel mogelijk aan het werk te houden. Dat leidt misschien tot een andere innovatiecyclus dan een multinational die meedogenloos probeert de productiekosten te minimaliseren.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:00
Het is appels met peren vergelijken. Natuurlijk kijk je alleen naar de prijzen en dan zou je kunnen stellen dat alles te duur is momenteel. En dat mensen die riepen dat in 2016 de boel nog veel erger zou gaan dalen ongelijk hebben gehad.

De dynamiek is veel breder, rentes, arbeidsmarkt, leencapaciteit. Bepaalde beleidsbeslissingen op het gebied van ouderenzorg. Is er een tekort , jazeker, is het verstandig om nu een huis te kopen. Als je het kan , jazeker.

Waarom ? Er is alleen de markt van nu. Heb je nu een woonwens , die je kan vervullen met kopen. Gewoon doen. Je kan je 10 jaar lang afvragen of de prijs die je voor een huis betaald hebt te duur of goedkoop was.

Maar wellicht was je toen niet in de gelegenheid om het geld te lenen. Als je nu wacht en er gebeurd jaren niet waarop je hoopt, in dit geval zal dat voor de meesten een prijsdaling zijn, dan mis je 10 jaar aflossing, woonplezier en andere zaken. En de kans bestaat dat er in je situatie iets is veranderd dat je weer geen leencapaciteit hebt.

Zijn huizen nu te duur, wellicht, waren ze in 2016 en daarvoor goedkoop ? Dat denk ik wel. Prijzen waren nog niet hersteld en de rentes waren al fors gedaald, ergens rond de 3 procent. Maar er is niets aan te doen, kon en heb je toen een huis gekocht. Achteraf kun je vaststellen dat je een leuke papieren overwaarde hebt.

Leuk als je nog een keer een verbouwing en verduurzaming van je huis wil financieren.

Iedereen die hoopt op goedkopere tijden , vergeet niet dat je zelf niet alle tijd hebt. En de markt langer tegen kan zitten dan jij kan wachten op meer ruimte voor dat thuiskantoor en de extra slaapkamer voor baby 2.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacbookProx
Goede post CornermanNL, geeft ook wel goed weer hoe het bij ons verliep.

Allebei net afgestudeerd in 18/19' en een baan. Zijn eerst huur gaan zitten zodat we rustig konden gaan kijken op de koopmarkt. Tot plots bleek dat helemaal niet zo makkelijk ging. Vervolgens begin 2020 (maart/april) afwachtende op dalende prijzen, maar nu toch iets gekocht en oh zo blij 1) dat je iets hebt dat je helemaal leuk vindt en 2) inderdaad, nu hebben we allebei een baan, de hypotheek is gelukt en dat kan over 1-2 jaar zomaar anders zijn (je weet het nooit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:21:
Hoe kijken we tegen leeftijd aan op de markt? 2050 zijn er 2 miljoen 80+ers VS de 800k nu.

Dat is een aanname waar je twijfels bij kunt hebben. Mensen blijven juist ook veel langer fit en kunnen dus ook langer in een normaal huis (what's in a name) wonen. Ik denk dat het percentage mensen dat slecht ter been is binnen de groep 'senioren' niet heel veel hoger zal zijn dan nu.

Los daarvan zijn er ook steeds betere manieren om in een bestaand huis te kunnen blijven wonen. Niet alleen met bv trapliften, maar ook zijn bijvoorbeeld veel woningen tegenwoordig 'voor het mooi' al drempelloos/drempelarm. En de kleine en vaak 'onderhoudsvriendelijke', tuintjes maken ook het tuinonderhoud op hogere leeftijd veel makkelijker dan bij een grotere tuin. Elk nadeel heb z'n voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacbookProx

Belangrijkste punten:
Niet geholpen in die zin dat het goedkoper wordt nee, maar die 2% die nu bij de verkoper terechtkomt is wel mee te financieren. Kan je weer wat meer overbieden.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:59:
[...]

Dat is een aanname waar je twijfels bij kunt hebben. Mensen blijven juist ook veel langer fit en kunnen dus ook langer in een normaal huis (what's in a name) wonen. Ik denk dat het percentage mensen dat slecht ter been is binnen de groep 'senioren' niet heel veel hoger zal zijn dan nu.

Los daarvan zijn er ook steeds betere manieren om in een bestaand huis te kunnen blijven wonen. Niet alleen met bv trapliften, maar ook zijn bijvoorbeeld veel woningen tegenwoordig 'voor het mooi' al drempelloos/drempelarm. En de kleine en vaak 'onderhoudsvriendelijke', tuintjes maken ook het tuinonderhoud op hogere leeftijd veel makkelijker dan bij een grotere tuin. Elk nadeel heb z'n voordeel.
Ik zie hier in de omgeving juist eind 50'ers grotere huizen met tuinen kopen om straks lekker in de tuin te kunnen werken als ze met pensioen zijn. Er is ruimte om alles op 1 verdieping te doen. En wat je zegt is helemaal waar. Je komt niet meer in een bejaardenhuis terecht, het is allemaal thuiszorg en aanpassen wat de klok slaat. En op hoge leeftijd verhuizen is niet iets dat veel mensen nog doen.

Bovendien is de stad dichtbij genoeg om een taxi te nemen voor een avondje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CornermanNL schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 10:20:
[...]

Ik zie hier in de omgeving juist eind 50'ers grotere huizen met tuinen kopen om straks lekker in de tuin te kunnen werken als ze met pensioen zijn. Er is ruimte om alles op 1 verdieping te doen. En wat je zegt is helemaal waar. Je komt niet meer in een bejaardenhuis terecht, het is allemaal thuiszorg en aanpassen wat de klok slaat. En op hoge leeftijd verhuizen is niet iets dat veel mensen nog doen.

Bovendien is de stad dichtbij genoeg om een taxi te nemen voor een avondje uit.
Als eind 50'er zou ik dat ook gewoon doen. Eind 50 klinkt misschien heel oud, maar is in feite pas halverwege iemands 'wooncarrière'. Niet gek dat je dan niet al voorsorteert op het einde van je aardse bestaan, maar juist nog een tijd wilt genieten van de ruimte (fysiek, financieel en in tijd) die je dan hebt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yolo2
Ik zag gisteren nog een stuk over de huizenmarkt dan ging het vooral over Amerika. Ik denk dat zoveel mogelijk mensen nog zo snel mogelijk een huis willen kopen. Met de aankomende inflatie drijft de prijzen alleen nog maar meer op, dit komt vooral door de lage rentes.

Als je nu een huis financiert met 30 of 20 jaar rentevast. Denk ik dat je niet zo heel fout kan zitten en door de inflatie wordt het huis makkelijker afbetalen met goedkopere euro's.
Als de rentes omhoog gaan krijg je weer de andere kant.
Ja misschien dat de prijzen wat zullen zakken.
Alleen de maandlasten gaan ook in 1 keer weer rap omhoog.
Ik denk dat er steeds meer mensen zullen komen die ernaast gaan grijpen, en zullen moeten blijven huren als ze geen concessies doen.
En dan vooral de mensen die maar wachten op de crash of wat dan ook.

Als er een crash komt maar de rentes zijn met 2% omhoog gegaan wat niet zo raar is dan blijft het nog steeds onbetaalbaar. Dat mensen denken dat we naar het niveau van 2013 gaan of eronder kunnen blijven dromen gaat niet gebeuren.
Prijzen zijn te ver opgeblazen en er zijn meer euro's in het systeem.
Ook is de vraag te groot voor jou 10 andere dat zie je aan het overbieden op de markt.
Dit zal wel afnemen als de rentes zullen stijgen maar denk dat we nu in de mania zitten en de fomo nog moet komen.
Wacht maar tot de inflatie wat spikes krijgt, beleggers die geld hebben geparkeerd kappen de huizen voor je neus alsnog weg dan.
Puur omdat het veiliger is in een asset dan op de rekening dan.
En dan nog snel even die hypotheek afsluiten tegen 30 jaar.
Ik ben zelf nu ook aan het kijken voor nog een opknapper er weer bij puur om een gedeelte cash erin te stoppen andere gedeelte 30 of 20 jaar vast te zetten hypotheek lage rente en dan verhuren.

Persoonlijk zou ik niet er vanuit gaan dat er een big crash komt en de huizen teruggaan naar 2013 niveau of eronder en al helemaal niet dat je dan een hypotheek kan afsluiten met de huidige lage rentes erbij.
De nieuwe groep bezit straks meerdere huizen dit is de grootste wealth transfer die ik in me leven ga meemaken.
En er zullen er een hoop de dupe worden vooral als je langs de zijlijn blijft toekijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FlsRIRjnlJF_LcuC9Axqrj20EEg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IK4sXf8NaE3nvQqcZMX2S9ZF.png?f=fotoalbum_large

The inflation rate in the United States between 1980 and today has been 239.76%, which translates into a total increase of $239.76. This means that 100 dollars in 1980 are equivalent to 339.76 dollars in 2021. In other words, the purchasing power of $100 in 1980 equals $339.76 today. Denk zelf dat het wel iets meer is.

[ Voor 12% gewijzigd door Yolo2 op 13-04-2021 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op maandag 12 april 2021 @ 21:15:
[...]

Dat zijn de cijfers voor de hele bouwsector, kun je bij CBS terugvinden. Daar is het aandeel van (nieuwe) woningbouw maar een klein onderdeel van. Maar het is natuurlijk erg leuk om statistieken te combineren en zo je eigen waarheid te suggereren.
Het is wereldwijd een issue.

Zie ook: https://www.curt.org/comm...onstruction-productivity/

En niet alleen in de bouw, maar ook in de zorg en het onderwijs bijvoorbeeld.

In sommige sectoren stijgt de arbeidsproductiviteit enorm (met lagere prijzen als gevolg). En in andere sector juist niet (met hogere prijzen als gevolg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 14:45:
[...]
In sommige sectoren stijgt de arbeidsproductiviteit enorm (met lagere prijzen als gevolg). En in andere sector juist niet (met hogere prijzen als gevolg).
Uiteraard. Maar als je dat wilt illustreren voor de bouwsector, dan is het handig om met relevante getallen te komen. En niet een paar willekeurige cijfers te combineren en te zeggen: zie je wel!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
Yolo2 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 11:37:
[...]

En er zullen er een hoop de dupe worden vooral als je langs de zijlijn blijft toekijken.
[Afbeelding]
Ik stond erbij en keek er naar, maar zolang de prijzen harder stijgen dan dat ik kan sparen rest me als starter niet veel anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:13
Onzinnige vergelijking. Totaal andere rente-mogelijkheden en economische situatie.
In 1970 betaalde je gewoon 12% rente over een hypotheek. Nu is dat 1.90 - en kan je dus VEEL meer lenen , ten opzichte van het maandbedrag.

Waarom snappen mensen dat niet :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
De AFM maakt zich ook zorgen (niet alleen over de woningmarkt, maar ook over de aandelenmarkt). Maar ook zij zien de oplossing in 'meer bouwen'. Dit is toch wel een breed gedragen oplossing ondertussen...

https://nos.nl/artikel/23...en-overspannen-beurs.html
De AFM blijft waarschuwen voor de verhitte woningmarkt waar oud rijk is en jong arm. "Koopstarters halen alles uit de kast om een woning te bemachtigen en omdat extra woningaanbod uitblijft, drijft dit de prijzen alleen maar op.

De neiging om koopstarters meer financieringsruimte te geven met soepeler regelingen lijkt sympathiek maar pakt averechts uit, vindt de AFM. "Meer geld leidt tot meer vraag en tot hogere prijzen. De problemen voor de koopstarters worden alleen maar groter en maken de huidige huizenbezitter spekkoper", aldus Van Geest.

Meer bouwen zou de woningmarkt echt helpen, maar dan is de vraag vooral waar. Nieuwe bouwlocaties stuiten vaak op protest van burgers, want die hebben ze liever niet in het groen of in de eigen achtertuin. Volgens de AFM vergt het huizenbouwen vooral dapperheid bij de overheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-09 16:38
MaStar schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 15:50:
[...]

Onzinnige vergelijking. Totaal andere rente-mogelijkheden en economische situatie.
In 1970 betaalde je gewoon 12% rente over een hypotheek. Nu is dat 1.90 - en kan je dus VEEL meer lenen , ten opzichte van het maandbedrag.

Waarom snappen mensen dat niet :?
Het is blijkbaar voor jou al te veel gevraagd om te snappen dat het evengoed onzinnig is om met rentes van 1970 aan te komen als de vergelijking werd gemaakt met 1990... :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Valorian
Requiem19 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:12:
De AFM maakt zich ook zorgen (niet alleen over de woningmarkt, maar ook over de aandelenmarkt). Maar ook zij zien de oplossing in 'meer bouwen'. Dit is toch wel een breed gedragen oplossing ondertussen...

https://nos.nl/artikel/23...en-overspannen-beurs.html

[...]
Ik denk dat het probleem is dat we in Nederland niet goed op een rijtje weten te krijgen wat de prioriteit heeft. Hoewel het er nu even op lijkt dat de woningmarkt weer 'op de agenda' staat vindt men (en dan bedoel ik zowel overheden als burgers) allerlei andere zaken ook zodanig belangrijk dat bouwen simpelweg traag gaat. Daar komt bij dat iedereen die al 'op de trein' zit een relatief comfortabele zitplek heeft en dus vooral redeneert vanuit een soort nimby-principe:" ja, natuurlijk, woningmarkt is problematisch en moet aangepakt voor al die arme starters. Maar liever geen flat voor mijn uitzicht, en niet die groene ruimte volbouwen waar ik graag mijn rondjes fiets, etc." .. Als we met zijn allen écht de woningmarkt (en de kansen om iedere burger een normaal dak boven zijn hoofd te geven) belangrijk vinden dan kunnen we het binnen no-time oplossen. Maar dat gaat dan wel een hoge prijs hebben, zowel in euro's als in wat je daar voor moet opofferen. Maar ik betwijfel of het zo ver gaat komen, als beleidsmaker is het veel makkelijker om af een regeltje hier of een subsidietje daar rond te strooien voor politiek gewin dan om te proberen een systeemverandering door te voeren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Requiem19
Valorian schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:24:
[...]

Ik denk dat het probleem is dat we in Nederland niet goed op een rijtje weten te krijgen wat de prioriteit heeft. Hoewel het er nu even op lijkt dat de woningmarkt weer 'op de agenda' staat vindt men (en dan bedoel ik zowel overheden als burgers) allerlei andere zaken ook zodanig belangrijk dat bouwen simpelweg traag gaat. Daar komt bij dat iedereen die al 'op de trein' zit een relatief comfortabele zitplek heeft en dus vooral redeneert vanuit een soort nimby-principe:" ja, natuurlijk, woningmarkt is problematisch en moet aangepakt voor al die arme starters. Maar liever geen flat voor mijn uitzicht, en niet die groene ruimte volbouwen waar ik graag mijn rondjes fiets, etc." .. Als we met zijn allen écht de woningmarkt (en de kansen om iedere burger een normaal dak boven zijn hoofd te geven) belangrijk vinden dan kunnen we het binnen no-time oplossen. Maar dat gaat dan wel een hoge prijs hebben, zowel in euro's als in wat je daar voor moet opofferen. Maar ik betwijfel of het zo ver gaat komen, als beleidsmaker is het veel makkelijker om af een regeltje hier of een subsidietje daar rond te strooien voor politiek gewin dan om te proberen een systeemverandering door te voeren.
Ja, dat zijn hele terechte punten. De urgentie is niet groot genoeg omdat een groot deel van de bevolking 'goed zit' en het prima vindt dat de minderheid die problemen ervaart (de starters) geholpen worden. Zo lang het inderdaad maar niet ten kosten van hen zelf is...

De urgentie moet dus omhoog. Kamperende starters in tentjes een paar weken op het binnenhof, schrijnende gevallen in de krant van mensen die niet meer bij hun ouders kunnen wonen en nu dakloos dreigen te raken etc etc.

Er komt alleen genoeg politiek draagvlak als het 'ernstig' genoeg wordt en het probleem heel tastbaar wordt.

Want wat er nu gebeurt is houtje touwtje verbandjes proberen te leggen - en dan ook nog eens op de verkeerde plek. Want meer leenruimte werkt maar heul tijdelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 14:26

Belangrijkste punten:

Als er iets is wat nooit uitkomt zijn de voorspellingen van de banken over de huizenprijzen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CornermanNL
Een systeem verandering is het complete systeem omgooien, niet alleen de huizenmarkt en de bouw van huizen. Maar ook de loongroei en inkomens stabiliteit vergroten , het is natuurlijk geen beginnen om 40 jaar marktwerking die hebben geleid tot deze problemen in een kabinetsperiode op te lossen.

Zeker gezien het stemgedrag van de mensen. Er is een steeds kleiner wordende groep mensen met toegang tot kapitaal die zich bezit kunnen veroorloven. De rest zal noodgedwongen steeds meer richting huur constructies gaan, al dan niet met geleend geld tegen hogere tarieven dan de mensen die wel goed bij kas zitten. De mythe van hard werken en je komt er wel leeft voort.

Je kan niet verwachten dat je de huizenmarkt als probleem isoleert zonder iets te doen aan de factoren die hebben geleid tot het probleem. Het is niet eenzijdig maar vereist aansturing op allerlei gebeid. Het aantal nieuwe woningen moet niet alleen bestaan uit de duurste categorie in elk type (sociaal, vrije sector en koop) maar uit waar (in doorstroming) vraag naar is. En niet zoals in 2008 de markt maar laten bepalen dat de woningbouw gestaakt moest worden omdat er geen kopers waren voor die veel te dure 2 onder 1 kappers en appartementen. Want zoals we zien , zodra de vraag er is zijn de oude projecten nog geen eens opgestart. Er is geen continuïteit , er zit geen plan achter.

De lonen die sinds de jaren 80 geen echte groei hebben gehad vanwege de loonmatiging moeten weer op gang gebracht worden. Simpel voorbeeld het minimum loon tegen inflatie had 12 euro per uur moeten zijn, het is 10. Gecombineerd met arbeidsmarkt flexibilisatie een ware kaalslag voor inkomenszekerheid van de lagere en net iets hogere inkomens.

Er zijn meer regels nodig, en het roer moet geleidelijk om. Op alle gebied, om uitwassen te voorkomen. Maar zolang het meerendeel van de bevolking denkt dat de eigen zelfredzaamheid heel hoog is, en ze geloven in de markt en belastingen betalen voor collectieve zekerheid en diensten maar irritant vinden, belanden steeds meer mensen op achterstand en zijn en blijven woningen onbereikbaar. Voor een steeds groter deel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dit soort zaken helpt natuurlijk ook niet.

https://www.ad.nl/wonen/t...nabezuinigingen~ac5a8062/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 23:10

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vraag, iemand een idee waarom de ene gemeente wel veel nieuwbouw woningen bouwt en de andere gemeente niet? Heeft dit puur te maken met het grondbezit van de gemeente?

Hier in Drenthe wordt bijvoorbeeld veel nieuw gebouwd, denk dan met name aan Borger. (mijn geboorte dorp)
Daalkampen, ten westen van de N34 wordt flink gebouwd.

Dorp waar ik nu woon, Gieten helaas weinig. Laatste nieuwbouw is van begin 2000. Er zijn wel wat projecten, echter gaan de makelaars voor het grote geld. (Residentie Zwanemeer, 550k+)

Waarom stampen gemeentes niet gelijk een hele woonwijk uit de grond, dat is zo verkocht in deze huizenmarkt. Zit er een quota op vanuit de overheid/provincie? :?

Whatever.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Harmen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:52:
[...]
Waarom stampen gemeentes niet gelijk een hele woonwijk uit de grond, dat is zo verkocht in deze huizenmarkt. Zit er een quota op vanuit de overheid/provincie? :?
Alles en letterlijk alles wordt vastgelegd tussen gemeentes op provincieniveau. Zelfs het herbestemmen van een bedrijventerrein van maakindustrie naar dienstverlening kan al een complete opgave zijn, omdat een andere gemeente daar issues mee kan hebben.
Komt ook nog wel bij dat sommige gemeentes graag een "dorps" karakter willen behouden, of liever zien dat die lage klasse met alle issues die daarbij komen een gemeente of 2 verderop gaan wonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dejeroen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:48
Harmen schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 16:52:
Vraag, iemand een idee waarom de ene gemeente wel veel nieuwbouw woningen bouwt en de andere gemeente niet? Heeft dit puur te maken met het grondbezit van de gemeente?

Hier in Drenthe wordt bijvoorbeeld veel nieuw gebouwd, denk dan met name aan Borger. (mijn geboorte dorp)
Daalkampen, ten westen van de N34 wordt flink gebouwd.

Dorp waar ik nu woon, Gieten helaas weinig. Laatste nieuwbouw is van begin 2000. Er zijn wel wat projecten, echter gaan de makelaars voor het grote geld. (Residentie Zwanemeer, 550k+)

Het lijkt erop dat dit komt doordat gemeentes elkaar niet in de weg willen zitten, maar ook bezwaar van invloedrijke inwoners die tegen groei kunnen zijn.

Hieronder een voorbeeld daarvan in een artikel uit de tubantia, wat erbij komt kijken om een nieuwe wijk met 2700/2300 nieuwe woningen te realiseren.

https://www.tubantia.nl/b...-bornsche-maten~afabfcf0/
Daar vroeg de familie Schwering om een blokkade van het bestemmingsplan dat de bouw van enkele honderden woningen tussen de Piepersveldweg en de Hemmelhorst mogelijk maakt.
.......
„Als de ontwikkelaar vandaag 400 woningen in de Bornsche Maten bouwt, zijn die morgen allemaal verkocht. Maar de provincie Overijssel wil dat er de komende jaren niet meer dan honderd woningen per jaar worden gebouwd. Aanvankelijk was het de bedoeling om 2.700 woningen in Bornsche Maten te bouwen, maar dat is toen teruggeschroefd naar 2.300, om buursteden Hengelo en Almelo niet te veel in de wielen te rijden. Maar stiekem denkt de gemeente Borne dat er door de grote vraag naar woningen de komende jaren mogelijk toch ruimte ontstaat voor nog eens 400 woningen extra”, zei de raadsman in Den Haag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 14:54
Bschnitz schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 09:21:

Hier zullen ook veel 60+ers naar vragen tegen die tijd.

Zouden we dus kunnen stellen dat er over 30 jaar een extreem tekort is aan de juiste woningen voor de ouderen?

100m2 gelijksvloer kost nu al snel 400K....
Ik ken toch een hoop oudjes die 80+ zijn in mijn omgeving. Wonen allemaal nog thuis, al dan niet met een traplift. Ruime eengezinswoningen, al dan niet vrijstaand met flinke tuin erbij. Beetje buurtzorg, tuinman, schoonmaakster.

Geen enkel probleem, willen ook voor geen goud meer verhuizen naar een andere, gelijkvloerse, woning. Als hen niets ernstigs overkomt gaan ze tussen 6 plankjes uit die woning, eerder niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:52
Zijn de renteontwikkelingen op de hypotheekmarkt nog steeds gunstig of wordt er nu een stijging ingezet?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimz93
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 12:20
Huidige rente is zeker nog gunstig, zeker als je die voor 30 jaar vast kan zetten.
Het lijkt er wel op dat de rente de komende jaren weer zal gaan stijgen voor zover ik begrepen heb.

[ Voor 4% gewijzigd door jimz93 op 13-04-2021 20:14 ]

PSN: Jirozi - Steam / uPlay / origin: jimz93

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:10
jimz93 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 20:05:
Huidige rente is zeker nog gunstig, zeker als je die voor 30 jaar vast kan zetten.
Het lijkt er wel op dat de rente de komende jaren weer zal gaan stijgen voor zover ik begrepen heb.
Zijn er nog banken die dat doen?
Pagina: 1 ... 210 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.