Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 193 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.026.365 views

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:08
Valorian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:29:
[...]

Voor 600k nog steeds geen opties in die regio met genoeg ruimte? Het eerst huis in Gorinchem wat ik op funda zie ziet er fantastisch uit: 217m2. https://www.funda.nl/koop...48808-vissersdijk-43-43a/ Maar dat is natuurlijk ex overbiedingen.. en er uberhaupt “tussen” komen.

Heb je ook overwogen om een huis te nemen wat misschien in de basis niet de ruimte heeft voor twee kantoren, maar wel een grote tuin? Dan zou je daar van die tuin-kantoren in kunnen zetten. Lijkt mij best relaxed, heb je toch een beetje scheiding tussen werk-prive gevoel.
Deze hebben we idd gezien, helaas wil mijn vriendin dus niet langer in Gorinchem wonen. We willen idd een tuin met wat zon en een eigen parkeerplaats.

Ik zal eens kijken naar een tuin-kantoor :p nog nooit van gehoord.

We zijn vandaag hier geweest. https://www.funda.nl/koop...7603941-rosa-manushof-17/

Helaas niet te doen, er gaat overboden worden en de badkamer is in onbruikbare staat. Alle ramen en puien moeten vervangen worden en de CV ook sinds deze uit 2004 is.

Kosten? Reken nog maar 50K erboven op, minimaal.

Gas/stroom/water was ruim 300€ p.m.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Bschnitz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Deze hebben we idd gezien, helaas wil mijn vriendin dus niet langer in Gorinchem wonen. We willen idd een tuin met wat zon en een eigen parkeerplaats.

We zijn vandaag hier geweest. https://www.funda.nl/koop...7603941-rosa-manushof-17/

Helaas niet te doen, er gaat overboden worden en de badkamer is in onbruikbare staat. Alle ramen en puien moeten vervangen worden en de CV ook sinds deze uit 2004 is.

Let even goed op waar je gaat wonen daar, ze gaan de A15 doortrekken namelijk :-)

Daarnaast, kijk ook in de gemeente Overbetuwe en Nijmegen, voor 600k heb je daar echt wel iets waar je al je wensen kan invullen :-)

Verwijderd

Valorian schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:29:
[...]

Heb je ook overwogen om een huis te nemen wat misschien in de basis niet de ruimte heeft voor twee kantoren, maar wel een grote tuin? Dan zou je daar van die tuin-kantoren in kunnen zetten. Lijkt mij best relaxed, heb je toch een beetje scheiding tussen werk-prive gevoel.
Heel goede opmerking...die extra ruimte op je perceel, dat helpt, niet alleen voor de toekomstige uitbouw, maar ook voor hoppa..je eigen mans-cave/werkplek'. Amper bouwvakkers te vinden...i know...maar beetje handige Harry...die zet zelf wel die gecombineerde kapschuur...of die kant en klare bouwkeet extra

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:46

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 18:50:
[...]

Nu betaal je nog fors voor mooi uitzicht over landerijen, kans dat daar over 10-20 jaar een woonwijk wordt opgetrokken ;).
Ken de plannen niet, maar dergelijke locaties lenen zich daar prima voor. Is niets mis mee, maar je betaalt nu ook vooral voor uitzicht..

Ik zou trouwens met een dergelijk budget naar nieuwbouw (tussenwoning) kijken, wellicht kun je dan zelfs een stapje hoger (geen 300 gwe en komende jaren geen onderhoud).
Hoewel voor 600k heb je dan waarschijnlijk een kleine tuin en geen parkeerplek. Toch ergens consessies doen.

[ Voor 19% gewijzigd door Sport_Life op 13-03-2021 23:32 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11
Sport_Life schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:10:
Ik zou trouwens met een dergelijk budget naar nieuwbouw (tussenwoning) kijken, wellicht kun je dan zelfs een stapje hoger (geen 300 gwe en komende jaren geen onderhoud).
Hoewel voor 600k heb je dan waarschijnlijk een kleine tuin en geen parkeerplek. Toch ergens consessies doen.
Zijn we al zo ver dat - zonder héél specifieke wensen over de woonplaats - 600k een redelijk budget is voor een nieuwbouw tussenwoning?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:59:
[...]

Zijn we al zo ver dat - zonder héél specifieke wensen over de woonplaats - 600k een redelijk budget is voor een nieuwbouw tussenwoning?
165m2+, 2 kantoren, stedelijk gebied, warmtepomp, etc. Ja gaat wel die kant op.

300 euro gwe voor 165m2 is toch niet meer van deze tijd..

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 00:13 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 23:10:
[...]

Nu betaal je nog fors voor mooi uitzicht over landerijen, kans dat daar over 10-20 jaar een woonwijk wordt opgetrokken ;).
Ken de plannen niet, maar dergelijke locaties lenen zich daar prima voor. Is niets mis mee, maar je betaalt nu ook vooral voor uitzicht..

Dat is dus precies wat we nu al hebben, 2016 gekocht. Alles is opgeknapt en 15 zp en 65m2 tuin. Alles zou prima zijn mits we niet thuis zouden moeten werken.... We betalen nu dus maar 30€ g/w/l.

We willen prima consessies doen, hierdoor is ons zoekgebied ook het driehoek tussen Gorinchem, Arnhem en Nijmegen.

Maar voor 600k, heb ik wel wat verwachtingen.... Minimaal 2onder1 kap of vrijstaand met een tuin op het zuiden of westen.

Alles wat nu te koop staat vanaf 1991 tot circa 2002 is gewoon elk keer niks aan gedaan en je moet elke keer dus 50/100k erin pompen om er nog wat van te maken. Dat geld krijg je gewoon niet meer van de bank, dus ook in het segment voor 500/600k is het gewoon bijzonder wat mensen durfen te vragen.

We durven ook niet om een superoud huis te kopen voor 300/400k en deze op te knappen.... Zeg maar kopen zonder kijken style.

Hoe dan ook, mijn punt is dat de woningmarkt ook verpest is voor het middensegment, mensen die zeggen dat er niks veranderd is voor huizen rond de 500k zijn duidelijk niet zelf op zoek geweest.....

Als ik nu zie wat een appartement kost dan krijg ik direct een hartstilstand, 100m2 voor 400k is nu de norm voor alles na 2000.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 05:56
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:30:
[...]
Maar voor 600k, heb ik wel wat verwachtingen.... Minimaal 2onder1 kap of vrijstaand met een tuin op het zuiden of westen.
Even als buitenstaander een spiegel voorhouden. Je verwachtingen komen ongeveer overeen met de ultieme wens van bijna iedere doorstromer. Maar dan ook voor een prijs die voor een heleboel doorstromers uit de Randstad die al een paar jaar een koopwoning hebben, makkelijk op te brengen is. Met een paar ton overwaarde (tegenwoordig niet uitzonderlijk) en voor het restant een hypotheek die vaak al met twee modale inkomens te krijgen is, is 6 ton namelijk voor heel veel mensen bereikbaar. En de driehoek Gorinchem Arnhem Nijmegen is tegenwoordig ook nog eens een gebied waar veel mensen kijken omdat het idee is dat je daar nog waar voor je geld krijgt. (Wat mede daardoor tegenwoordig misschien juist niet meer het geval is...)

Dus eerlijk gezegd denk ik dat je lang kunt zoeken met deze criteria, maar dat veel woningen toch een hoger prijskaartje zullen hebben. Wellicht dat je in dit geval juist bij nieuwbouw nog wel eens kans hebt op een redelijk betaalbare woning, maar dan moet je geluk hebben met de loting.

• Bschnitz
Rubbergrover1 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:10:
[...]

Even als buitenstaander een spiegel voorhouden. Je verwachtingen komen ongeveer overeen met de ultieme wens van bijna iedere doorstromer. Maar dan ook voor een prijs die voor een heleboel doorstromers uit de Randstad die al een paar jaar een koopwoning hebben, makkelijk op te brengen is. Met een paar ton overwaarde (tegenwoordig niet uitzonderlijk) en voor het restant een hypotheek die vaak al met twee modale inkomens te krijgen is, is 6 ton namelijk voor heel veel mensen bereikbaar. En de driehoek Gorinchem Arnhem Nijmegen is tegenwoordig ook nog eens een gebied waar veel mensen kijken omdat het idee is dat je daar nog waar voor je geld krijgt. (Wat mede daardoor tegenwoordig misschien juist niet meer het geval is...)

Dus eerlijk gezegd denk ik dat je lang kunt zoeken met deze criteria, maar dat veel woningen toch een hoger prijskaartje zullen hebben. Wellicht dat je in dit geval juist bij nieuwbouw nog wel eens kans hebt op een redelijk betaalbare woning, maar dan moet je geluk hebben met de loting.
Mmm dat zou kunnen ja, verklaard ook dat het zo lastig is. Het gebied is voor ons niet gekozen ivm prijs maar ivm werkafstand.

We hebben ons nu ingeschreven bij iets wat kijkers heet in Arnhem, wel een rijtjeshuis maar zoals je zegt we moeten iets. Voor de rest nog ergens in het bos boven bij de Veluwe. Zoals gezegd haha, we proberen echt van alles :p

Hier in Gorinchem was trouwens een nieuwbouw project, het zilverlint met circa 15/20 rijtjeshuisen ofzo voor ca. 330-350k. 150 aanmeldingen.

Qua loting komen we soms dingen tegen dat mensen uit het dorp of omgeving voorrang hebben, of mensen die al ingeschreven staan bij een fase die al eerder was. Dat maakt het wel extra lastig moet ik zeggen.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21-12 09:30
Iris1234 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:19:
[...]

Toen ik naar huizen ging kijken heb ik ook ten Oosten van Arnhem gekeken, zoals Duiven en Zevenaar. Daar kan je nog best iets leuks kopen en in Arnhem, Apeldoorn en Nijmegen is veel werkgelegenheid (afhankelijk van je branche natuurlijk). Wil je echt goedkoop wonen dan kom je inderdaad meer in de buitengebieden.
Ook in Arnhem/Nijmegen woon je echt niet meer goedkoop. Duiven, Didam, Zevenaar, daar kan het nog enigszins.
Vorkie schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 19:29:
[...]

Let even goed op waar je gaat wonen daar, ze gaan de A15 doortrekken namelijk :-)

Daarnaast, kijk ook in de gemeente Overbetuwe en Nijmegen, voor 600k heb je daar echt wel iets waar je al je wensen kan invullen :-)
Ik zou Nijmegen dan overslaan, daar kost een tweekapper met oprit/garage nu al >5 ton en dan heb je een prima huis, maar niets schokkends. Overbetuwe kun je prima wonen. Best wat dorpen daar waar je een hoop wensen kunt invullen voor acceptabele bedragen. En zo ook bij de gemeenten daar in de buurt.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:22:
[...]

Qua loting komen we soms dingen tegen dat mensen uit het dorp of omgeving voorrang hebben, of mensen die al ingeschreven staan bij een fase die al eerder was. Dat maakt het wel extra lastig moet ik zeggen.
Ik hoorde van buren dat ze de betreffende verkoop makelaar van het nieuwbouw project hadden gevraagd hun oude woning te verkopen . Heeft die makelaar meteen inzicht of eea financieel haalbaar is en deze mensen hadden eerste keus..

Wij hebben ook niet hoeven loten, onze woning was onder optie (waarbij de rest al status verkocht had) maar de kopers haakten af , dus kregen wij de keus. Zo'n reservelijst wordt nooit gebruikt werd ons gezegd, ze wachten tot geinteresseerden bellen..

Wij wonen hier nu heel prettig, zou niet meer naar een woning zonder het comfort van nieuwbouw willen (vloerverwarming, isolatie , etc). En ik ben best bereid daar relatief veel geld voor neer te leggen tov bestaande <90 bouw.

In Apeldoorn is project Ugchelen net in verkoop gegaan, past binnen je budget als je niet te gek doet met meerwerk . Ik zou gewoon eens bellen of er al mensen zijn afgehaakt en zo niet, dan probeer je het een week later weer ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 09:31 ]

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 05-10 22:30
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 07:30:
[...]

Dat is dus precies wat we nu al hebben, 2016 gekocht. Alles is opgeknapt en 15 zp en 65m2 tuin. Alles zou prima zijn mits we niet thuis zouden moeten werken.... We betalen nu dus maar 30€ g/w/l.

We willen prima consessies doen, hierdoor is ons zoekgebied ook het driehoek tussen Gorinchem, Arnhem en Nijmegen.

Alles wat nu te koop staat vanaf 1991 tot circa 2002 is gewoon elk keer niks aan gedaan en je moet elke keer dus 50/100k erin pompen om er nog wat van te maken. Dat geld krijg je gewoon niet meer van de bank, dus ook in het segment voor 500/600k is het gewoon bijzonder wat mensen durfen te vragen.

We durven ook niet om een superoud huis te kopen voor 300/400k en deze op te knappen.... Zeg maar kopen zonder kijken style.

Hoe dan ook, mijn punt is dat de woningmarkt ook verpest is voor het middensegment, mensen die zeggen dat er niks veranderd is voor huizen rond de 500k zijn duidelijk niet zelf op zoek geweest.....

Als ik nu zie wat een appartement kost dan krijg ik direct een hartstilstand, 100m2 voor 400k is nu de norm voor alles na 2000.
Heb je al gekeken Apeldoorn of omgeving? Veel voorzieningen toch nog beetje stads perfecte ligging midden Nederland veel bossen veluwe. Wij gaan zelf voor nieuwbouw in Apeldoorn komen uit Bussum.
hebben eerst ook Nijmegen, Arnhem gekeken maar uiteindelijk Apeldoorn. Het is iets meer dorps, maar toch ook weer stads, en veel voorzieningen mooie ligging in Nederland met perfecte verbindingen.

Is toch wel lastig soms om je stek te verlaten, maar vrienden van ons zijn naar Apeldoorn gegaan afgelopen zomer al regelmatig geweest. Toen werden we een beetje verliefd vooral de prijzen zijn nog redelijk en je krijgt meer huis nog plus je kan mooiere wijken locaties uitzoeken.

• Rubbergrover1
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 08:22:
[...]

Mmm dat zou kunnen ja, verklaard ook dat het zo lastig is. Het gebied is voor ons niet gekozen ivm prijs maar ivm werkafstand.
Even outside the box. Ik heb zelf in het verleden een huis gekocht dat in km iets verder weg van mijn werk lag, maar wel een goede verbinding had, zodat het in tijd juist dichterbij lag. Maar ik ga er vanuit dat je daar in je selectie ook wel op hebt gelet.
Hier in Gorinchem was trouwens een nieuwbouw project, het zilverlint met circa 15/20 rijtjeshuisen ofzo voor ca. 330-350k. 150 aanmeldingen.

Tsja, anders wellicht toch kijken naar woningen die nog niet instapklaar zijn, maar wel betaalbaar. Daarin is toch een hoop meer keus, omdat het veel mensen toch afschrikt, en daardoor is het ook een stuk betaalbaarder. En bij het verbouwen kun je de boel dan echt naar jouw zin maken.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Het probleem met de kluswoningen momenteel is dat je voldoende tijd moet hebben, zelf handig moet zijn of handige vrienden en kennissen moet hebben. Een aannemer is schreeuwend duur of niet eens warm te krijgen voor je project.

Het hangt dus vooral van je persoonlijke situatie af, of een kluswoning überhaupt een optie is. De prijs van het object speelt mi in mindere mate mee.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Immutable
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-12 12:31
JanHenk schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:55:
Het probleem met de kluswoningen momenteel is dat je voldoende tijd moet hebben, zelf handig moet zijn of handige vrienden en kennissen moet hebben. Een aannemer is schreeuwend duur of niet eens warm te krijgen voor je project.

Het hangt dus vooral van je persoonlijke situatie af, of een kluswoning überhaupt een optie is. De prijs van het object speelt mi in mindere mate mee.
Klopt aannemers en klusjesmannen/vrouwen wrijven zich nu in hun handjes. En terecht, ze hebben ook slechte tijden gehad. Ik weet nog wel dat ik mijn complete twee onder 1 kap, inclusief bijkeuken + garage heb laten isoleren voor maar 800 euries.
Had laatst een offerte laten maken voor dak isolatie, en vloer isolatie. 6000 euro. Toen zei ik tegen die man, sorry dan doe ik het zelf wel. (Heb ik even geluk dat dak en vloer isolatie juist een makkie is, spouwmuur isolatie is lastig zelf te doen. Dan heb je speciaal apparatuur nodig.

Ik wil nu wel mijn badkamer laten doen, maar het zoeken van een persoon die niet de hoofdprijs vraagt is lastig. Ik blijf lekker even doorzoeken. :) Ik ben zo'n typje die voor een dubbeltje op de eerste rij wil staan, en dat niet loslaat maar ziet als een uitdaging. Ik zelf kan ook wel de badkamer zelf verbouwen, maar ik vertrouw mezelf niet dat het er netjes uit komt te zien. Doe wel zoveel mogelijk alle voor en nawerk, en wil meehelpen voor de simpele kut klusjes. Mijn budget voor badkamer + toilet beneden. MAX maar dan ook max 10k. Het liefst veel minder. Ik kon destijds mijn toilet doen voor 1250 euro, offerte. Had ik dat toen maar gedaan... nu krijg je dat niet meer voor elkaar.

Deze hoge aannemers kosten kunnen enorm hoog worden ga je een kluswoning kopen waar je dingen laat uitbesteden. Kluswoningen zijn vaak al zwaar overgewaardeerd.
Kans dat je daar financieel beter uit zult worden is marginaal. Grootste kans is dat je er zelf ENORM veel moeite in steekt, en dan uiteindelijk veel duurder uit zult komen dan als je gewoon een kant en klaar huis had gekocht. (Dit is vooral zo in Nederland)

• Haaglanden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-01-2022
infidel011 schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 16:13:
[...]

Genoeg redenen waarom mensen niet op die plek willen wonen, er is negen van de tien keer simpelweg geen werk, of je moet genoegen nemen met 1.5 uur reistijd enkele reis.
Ik reis sinds Januari bijna 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Voorheen was het 15 minuten heen en 15 minuten terug.
Er is werk zat in de omgeving alleen zou ik er best wel veel op achteruit gaan. Dit is niet de toekomst maar om in Corona tijd gekke beslissingen te nemen doe ik ook ff niet.
Verhaal in het kort
Starters>Randstad>0 kansen> 120km verderop> Alle kansen van de wereld.

Mijn ervaring tot nu toe is dat ik het niet meer beter weet. Het is wat het is, het kan altijd beter maar ook altijd slechter.

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 09:19:
[...]

Ik hoorde van buren dat ze de betreffende verkoop makelaar van het nieuwbouw project hadden gevraagd hun oude woning te verkopen . Heeft die makelaar meteen inzicht of eea financieel haalbaar is en deze mensen hadden eerste keus..

Wij hebben ook niet hoeven loten, onze woning was onder optie (waarbij de rest al status verkocht had) maar de kopers haakten af , dus kregen wij de keus. Zo'n reservelijst wordt nooit gebruikt werd ons gezegd, ze wachten tot geinteresseerden bellen..

Wij wonen hier nu heel prettig, zou niet meer naar een woning zonder het comfort van nieuwbouw willen (vloerverwarming, isolatie , etc). En ik ben best bereid daar relatief veel geld voor neer te leggen tov bestaande <90 bouw.

In Apeldoorn is project Ugchelen net in verkoop gegaan, past binnen je budget als je niet te gek doet met meerwerk . Ik zou gewoon eens bellen of er al mensen zijn afgehaakt en zo niet, dan probeer je het een week later weer ;)
Ik heb effe naar dat project van Ugchelen gekeken en er zijn nog een paar villa's vrij, helaas is de aansluiting echt waardeloos.... 1 uur naar werk en mijn vriendin moet met het OV dus wel 1x per week naar Utrecht en dat is helemaal niet te doen ;(

Wel leuke villa's...

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

GeeEs schreef op zaterdag 13 maart 2021 @ 08:41:
Zit ik hier weer eens te lezen.. Begint er net op radio 1 hier (weer)een item over...
De discussie komt nu in ieder geval echt hard op gang... Verkiezingstijd...
Nu nog het ultieme plan ;)
Zo zie je maar dat veel journalisten ook gewoon lopen te tukken.

Poah dikke Massey.

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020

pizzacabonara

It's a put on..

Haaglanden schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:53:
[...]

Ik reis sinds Januari bijna 1,5 uur heen en 1,5 uur terug. Voorheen was het 15 minuten heen en 15 minuten terug.
Er is werk zat in de omgeving alleen zou ik er best wel veel op achteruit gaan. Dit is niet de toekomst maar om in Corona tijd gekke beslissingen te nemen doe ik ook ff niet.
Verhaal in het kort
Starters>Randstad>0 kansen> 120km verderop> Alle kansen van de wereld.

Mijn ervaring tot nu toe is dat ik het niet meer beter weet. Het is wat het is, het kan altijd beter maar ook altijd slechter.
Ja dat kan maar dan concurreer je weer direct met de lokale starters die nog verder uit de markt worden gedrukt omdat de lonen hoger liggen in de randstad.

Poah dikke Massey.

• Haaglanden
pizzacabonara schreef op zondag 14 maart 2021 @ 11:21:
[...]

Ja dat kan maar dan concurreer je weer direct met de lokale starters die nog verder uit de markt worden gedrukt omdat de lonen hoger liggen in de randstad.
En wij verhogen ook de prijzen hier. Niemand had interesse in dit huis vanwege de vraagprijs. Voor ons was het een koopje aangezien een vergelijkbare huis 150k meer kost in de randstad.
Nu vragen de buren 3 maanden later 30k meer.
Al de huizen zijn hetzelfde qua inrichting en tuin etc.

Juni 2020 225k
Oktober 2020 250k ( dit zijn wij )
Februari 2021 275k
:')

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
ABN, ING en Rabo verwachten ca. 5% prijsstijging in 2021, en dan met name door een effect vanuit 2020, sommigen hebben het zelfs over afkoelen (lichte prijsdaling) vanaf 2e halfjaar 2021.

Ik denk dat ze er compleet naast zitten, dat de stijging nog verder doorzet en dat we over 2021 >10% gaan uitkomen. Hier in NH zijn met name de landelijk gelegen woningen (woonboerderijen) extreem gewild, dat zijn woningen > 600-700K, vaak complete bouwvallen waar 100 man zich probeert aan te melden om te bezichtigen. Voordat die allemaal voorzien zijn, dan zijn we wel een aantal jaar verder.

• Scuderia110
  • Niet online
Voorbeeld tekst van een woning die sinds 5 maart op funda staat:

WEGENS DE OVERWELDIGENDE BELANGSTELLING VOOR DEZE WONING IS HET HELAAS NIET MEER MOGELIJK EEN AFSPRAAK IN TE PLANNEN.

WE DOEN ONZE BEST ALLE AANVRAGEN VAN DE AFGELOPEN DRIE DAGEN IN DE KOMENDE DAGEN TE VERWERKEN. ALVAST DANK VOOR UW GEDULD EN BEGRIP.

https://www.funda.nl/koop...is-41246575-zuideinde-13/

• Bschnitz
Scuderia110 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:01:
ABN, ING en Rabo verwachten ca. 5% prijsstijging in 2021, en dan met name door een effect vanuit 2020, sommigen hebben het zelfs over afkoelen (lichte prijsdaling) vanaf 2e halfjaar 2021.

Ik denk dat ze er compleet naast zitten, dat de stijging nog verder doorzet en dat we over 2021 >10% gaan uitkomen. Hier in NH zijn met name de landelijk gelegen woningen (woonboerderijen) extreem gewild, dat zijn woningen > 600-700K, vaak complete bouwvallen waar 100 man zich probeert aan te melden om te bezichtigen. Voordat die allemaal voorzien zijn, dan zijn we wel een aantal jaar verder.
Zoals ik zeg, pas over 3 jaar zijn we qua prijs pas weer op pijl. Dat is zonder tekort aan woningen en zonder corona en co2 situatie etc.

Als ik dit cijfermatig meeneem dan kan ik je schriftelijk garantie geven dat de prijzen nog circa 3 jaar met +-10% elk jaar zullen stijgen en dan gaan we afkoelen naar 5-7%. Maar er is geen enkel reden te vinden dat die gaat zakken, no clue wat ze daar smoken bij de ING en ABN.

Dan klapt de boel in 2 delen, denk aan funderings label enzo. Dus alles na 1991 blijft prima maar hiervoor oef, verwacht dat oude huize zonder A label toch echt gaan zakken dan.

NHG stijgt ook mee, dus dat is voor einde 2030 400K. Dus ja rijtjeshuis gaan ook richting die prijs, Mark my words.

Er gaan nieuwe huizen komen aka USA style van hout, verschrikkelijk maar dat zal betaalbaar zijn.

• Haaglanden
Wat is een reëel bedrag voor een huis?
Kan het niet zo zijn dat het eigenlijk altijd al te goedkoop was, een eengezinswoning voor 200k bijvoorbeeld?
En dat het nu misschien tot zijn echte waarde komt.

Je ziet het ook in de autowereld.
Auto’s worden schoner maar toch duurder in nieuwprijs.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/23...nden-is-dat-moeilijk.html
Als het gaat om de mogelijkheid om een huis te kopen, deed Nederland het in Europees perspectief tot voor kort best goed, zegt Peter Boelhouwer. Als hoogleraar woningmarkt aan de TU Delft en voorzitter van het European Network for Housing Research houdt hij contact met collega-onderzoekers in andere Europese landen.

Het woningtekort dat de laatste jaren de kop opsteekt, raakt zo'n beetje iedereen in Nederland, legt Boelhouwer uit. "In andere landen hebben ze er alleen regionaal mee te maken, maar bij ons zijn er bijna overal te weinig huizen. Wie niet kan kopen, kan moeilijk uitwijken naar de huursector. Omdat het ook daar te krap is."

Dat is juist wat in een aantal buurlanden wel gebeurt: omdat het te duur is om te kopen, zijn jonge mensen vooral in grote steden geneigd om lang te huren. "Bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk is de huursector de afgelopen jaren verdubbeld", ziet Boelhouwer. "Taferelen zoals in die serie Friends, waar volwassenen bij elkaar in huis wonen, zijn in Londen heel normaal. Artsen en advocaten wonen daar heel vaak samen met anderen."
Interessant artikel.

De cultuur, gewoontes en opbouw van de woningmarkt zorgen ervoor dat het type problemen qua woningmarkt in Europa anders zijn.

In Duitsland is het kennelijk veel normaler om lang te huren en wordt de woning ook niet gezien als 'je pensioen', waardoor mensen huren kennelijk minder beschouwen als geld weggooien.

Terwijl in Spanje de jeugdwerkeloosheid nu zo hoog is (40+% !!) dat jonge Spanjaarden ondanks dalende woningprijzen niet eens kunnen denken aan überhaupt een woning te kopen.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:15:
[...]

Als ik dit cijfermatig meeneem dan kan ik je schriftelijk garantie geven dat de prijzen nog circa 3 jaar met +-10% elk jaar zullen stijgen en dan gaan we afkoelen naar 5-7%. Maar er is geen enkel reden te vinden dat die gaat zakken, no clue wat ze daar smoken bij de ING en ABN.
De enige reden dat onze economie nog lekker draait is het geld dat er is ingepompt. Daarom verwacht ik die groei niet nee.

En afkoelen naar 5-7%? :')
Laten we het houden op 6%. Dat is geen afkoeling maar daling naar een oververhitting.

Stel je leeft in het jaar 0021, en je hebt een grammetje goud. Dit beleg je en het levert een rendement van 6%. Hoeveel goud heb je dan in het jaar 2021? 10 gram? Een kilo?

Nee, elf keer het gewicht van de aarde.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Per 1-7 gaat naar schijnt de calcasa waarde lijdend worden ipv de taxatie waarde.
Waardoor de prijzen niet zo hard zullen stijgen en ook niet makkelijk gesjoemeld kan worden.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
Mark31 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:00:
Per 1-7 gaat naar schijnt de calcasa waarde lijdend worden ipv de taxatie waarde.
Waardoor de prijzen niet zo hard zullen stijgen en ook niet makkelijk gesjoemeld kan worden.
Wat bedoelnje precies met leidend worden? Dat de bank de max financiering (100%) laat afhangen vam calcasabepaling ipv een taxatie door een “expert”? Dus dat als je een huis koopt van 400K en calcasa zegt dat ie 375 waard is je niet meer dan 375 kan financieren (ongeacht van wat jouw taxateur zegt)? Interessante ontwikeling. Heb je een bron?

[ Voor 3% gewijzigd door Valorian op 14-03-2021 13:03 ]

• JanHenk
  • Niet online
Mark31 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:00:
Bij het verkrijgen van een hypotheek..? Verplicht bij alle verstrekkers? Verschil tussen NHG of niet-NHG?

Heb je hier ook een bron bij?

Edit: spuit 11

[ Voor 7% gewijzigd door JanHenk op 14-03-2021 13:04 ]

• Valorian
@Mark31 Kan het zijn dat je het verkeerd begrepen hebt? Er komt wel een europese richtlijn, maar die betekent volgens mij niet dat calcasa leidend wordt toch? Ik lees bijv:

Let op: vanaf 1 juli 2021 geldt een nieuwe Europese richtlijn. Hierdoor is het altijd verplicht om een taxatie aan te leveren en kan er géén gebruik meer gemaakt worden van een WOZ waarde of een Calcasa rapport. (bron: https://www.hypotheek24.nl/informatie/calcasa )

Is dat wat er bedoeld wordt? Dat suggereert juist dat calcasa niet meer geaccepteerd wordt als taxatie straks, net als woz waardes.

Of doelde je op een andere regel die op 1-7 in gaat?

[ Voor 4% gewijzigd door Valorian op 14-03-2021 13:09 ]

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:57
Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 12:39:
https://nos.nl/artikel/23...nden-is-dat-moeilijk.html

[...]

Interessant artikel.

De cultuur, gewoontes en opbouw van de woningmarkt zorgen ervoor dat het type problemen qua woningmarkt in Europa anders zijn.

In Duitsland is het kennelijk veel normaler om lang te huren en wordt de woning ook niet gezien als 'je pensioen', waardoor mensen huren kennelijk minder beschouwen als geld weggooien.

Terwijl in Spanje de jeugdwerkeloosheid nu zo hoog is (40+% !!) dat jonge Spanjaarden ondanks dalende woningprijzen niet eens kunnen denken aan überhaupt een woning te kopen.
Het probleem is niet of huren weggegooid geld is ten opzichte van kopen, maar dat je salaris niet hard genoeg meestijgt om 30 jaar lang in een huurwoning te blijven zitten. Daar zit een groot deel van de aantrekkingskracht van kopen momenteel. Je zet je lasten vast, en hebt dus minder risico op het op termijn niet meer kunnen betalen van je huursom. Die huursom die eigenlijk al een veel zwaardere belasting op je besteedbaar inkomen is dan kopen (voor veel mensen momenteel, zelfs als je netjes onderhoud etc meerekent)

En dat is weer het gevolg van jarenlange marktwerking, loonmatiging en uitholling van de werknemers positie.
Koophuizen zijn duur , of verdienen mensen gewoon eigenlijk structureel te weinig en hebben we gewoon last van de amper stijgende lonen. Hoe minder zekerheid , hoe moeilijker iets te financieren is. En veel starters hebben alleen nog onzekere arbeidsposities gehad. En zijn dus overgeleverd aan een vrije markt huur waar ze ook weer aan het spit geregen worden. Of als een sinaasappel langzaam uitgeknepen worden.

En je moet wel , want je moet wonen. Het hele systeem is tijd aan een opknapbeurt, maar dat gebeurd niet zolang het individu gelooft dat ze alles zelf wel kunnen, als je maar hard genoeg werkt.

• CVTTPD2DQ
Dan klapt de boel in 2 delen, denk aan funderings label enzo. Dus alles na 1991 blijft prima maar hiervoor oef, verwacht dat oude huize zonder A label toch echt gaan zakken dan.
Bij de bepaling van de financieringslastnormen wordt rekening gehouden met de GWL kosten van energielabel C, ongeacht het daadwerkelijke energielabel van de woning. En heel veel van de naoorlogse woningvoorraad is met eenvoudige ingrepen naar label C te brengen.

C is het gemiddelde energielabel, het verschil in kosten met A is niet zo heel hoog (moderne nieuwbouwwoningen van ná 2012 hebben hebben wél serieus lagere energiekosten).

In dit topic wordt vaker de waardedaling van oudere woningen voorspeld. Terwijl die oudere woningen historisch juist best waardevast zijn.

Oude afgelegen boerderijen met kieren van 20 centimeter zullen misschien onverkoopbaar worden, maar verder denk ik dat het behoorlijk mee zal vallen.

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21:43
[...]

[...]
Er gaan nieuwe huizen komen aka USA style van hout, verschrikkelijk maar dat zal betaalbaar zijn.
Nieuwbouw rijtjeshuizen gaan al snel richting de 400k inderdaad.

Maar oude huizen die gaan zakken? Ik dacht het ook heel lang, maar de huizen in de buurt hier met gerepareerde kapotte fundering gaan weer enorme prijzen weg. Die reparatie hebben ze zo terugverdiend. Alleen heel vervelend als je iets koopt en je binnen 5 jaar de fundering alsnog moet vervangen.

--
Als we echt meer houtskelet bouw gaan doen op project basis (en dan bedoel ik niet de dure 'ecohuizen' maar Persimmons achtige praktijken zoals in de UK). Dan ga je straks krijgen dat mensen überhaupt geen nieuwbouw meer willen en dat alles van 20 jaar+ in prijs omhoog gaat want dat 'is wel stevig gebouwd'.

• Bschnitz
Tales schreef op zondag 14 maart 2021 @ 15:25:
[...]

Nieuwbouw rijtjeshuizen gaan al snel richting de 400k inderdaad.

Maar oude huizen die gaan zakken? Ik dacht het ook heel lang, maar de huizen in de buurt hier met gerepareerde kapotte fundering gaan weer enorme prijzen weg. Die reparatie hebben ze zo terugverdiend. Alleen heel vervelend als je iets koopt en je binnen 5 jaar de fundering alsnog moet vervangen.

--
Als we echt meer houtskelet bouw gaan doen op project basis (en dan bedoel ik niet de dure 'ecohuizen' maar Persimmons achtige praktijken zoals in de UK). Dan ga je straks krijgen dat mensen überhaupt geen nieuwbouw meer willen en dat alles van 20 jaar+ in prijs omhoog gaat want dat 'is wel stevig gebouwd'.
Nog wel ja, hens ik denk dat het funderingslabel hier verandering in gaat brengen.

https://www.eigenhuis.nl/...abel-woningen-stopgezet#/

Je wilt niet weten hoeveel mensen hier niet over nadenken en toch een huis kopen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 10:58:
[...]

Ik heb effe naar dat project van Ugchelen gekeken en er zijn nog een paar villa's vrij, helaas is de aansluiting echt waardeloos.... 1 uur naar werk en mijn vriendin moet met het OV dus wel 1x per week naar Utrecht en dat is helemaal niet te doen ;(

Wel leuke villa's...
Heb er ook even snel naar gekeken, uitbouw is wel lekker goedkoop (18k), maar aansluiting op warmtenet en radiatoren op de verdiepingen zijn imo dan weer erg jammer. Zou voor mij een reden zijn het niet te doen.

Als mensen straks kunnen kiezen tussen bouwjaar 21 met warmtepomp of warmtenet zal men altijd kiezen voor de eerste.

Dus naast de aansluiting op de randstad is de energie aansluiting ook waardeloos ;) (imo).

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 16:59 ]

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 16:45:
[...]

Heb er ook even snel naar gekeken, uitbouw is wel lekker goedkoop (18k), maar aansluiting op warmtenet en radiatoren op de verdiepingen zijn imo dan weer erg jammer. Zou voor mij een reden zijn het niet te doen.

Als mensen straks kunnen kiezen tussen bouwjaar 21 met warmtepomp of warmtenet zal men altijd kiezen voor de eerste.

Dus naast de aansluiting op de randstad is de energie aansluiting ook waardeloos ;) (imo).
Is warmtenet zo slecht dan? No clue wat de kosten zijn. Mijn plan was altijd 20 zp en idd warmtepomp.

• CVTTPD2DQ
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:13:
Is warmtenet zo slecht dan? No clue wat de kosten zijn. Mijn plan was altijd 20 zp en idd warmtepomp.
Nadeel is dat je water met hoge temperatuur kilometers onder de grond moet pompen, met bijbehorende verliezen. Dit kan met de huidige stand van de techniek ook nooit op een duurzame bron worden aangesloten, deze wijk zit eigenlijk eeuwig vast aan gas of biomassa.

Voordeel is dat je in de huizen zelf geen buffervat nodig hebt om te douchen. Aangezien sommige van de huizen in het plan een beukbreedte van 4,5m hebben, lijkt me dat ruimte wel telt.

• Bschnitz
CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:46:
[...]

Nadeel is dat je water met hoge temperatuur kilometers onder de grond moet pompen, met bijbehorende verliezen. Dit kan met de huidige stand van de techniek ook nooit op een duurzame bron worden aangesloten, deze wijk zit eigenlijk eeuwig vast aan gas of biomassa.

Voordeel is dat je in de huizen zelf geen buffervat nodig hebt om te douchen. Aangezien sommige van de huizen in het plan een beukbreedte van 4,5m hebben, lijkt me dat ruimte wel telt.
Bijzonder, lees net dat ze hier een giga warmtenet willen gaan maken....

https://www.hvcgroep.nl/o...-komst-duurzaam-warmtenet

Dat lijkt me dan dus niet zo duurzaam als het doet denken als je goed begrijp.

• Vorkie
  • Niet online
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:58:
[...]

Bijzonder, lees net dat ze hier een giga warmtenet willen gaan maken....

https://www.hvcgroep.nl/o...-komst-duurzaam-warmtenet

Daar zit gewoon een warmtecentrale achter. Niet een bron in de grond als ik het goed lees. Dus een stadsverwarming.

Zoals je in Duiven/Arnhem/Zevenaar/Westervoort kijkt moet je “opletten” dat je eigenlijk daar zo goed als vast zit aan die “stadsverwarming” en je in mijn ervaring kapot gaat aan die maandelijkse kosten. Er is niets goedkoops aan, rekensom is wel gunstiger als je naar water/lucht, water/water of zelfs lucht/lucht warmtepompen kijkt.

Dat icm met zonnepanelen kan je kiezen om van dat net af te gaan.

• CVTTPD2DQ
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:58:
Met allerlei kanttekeningen: als je in een deel van Nederland woont waar nog zware industrie is, dan kan soms de restwarmte van die industrie worden gebruikt voor het warmtenet. Die hadden ze anders ook uitgestoten, dus op papier geen "extra" CO₂-uitstoot.

En je kunt een lage temperatuur-warmtenet maken. Dan kun je water van 40 graden naverwarmen met CV ketel of (haha!) warmtepomp om duurzamer te kunnen verwarmen. En je kunt een hoge-temperatuurnet aanleggen dat later een lage temperatuur-warmtenet wordt. Op dat moment moet je alle woningen die aan dat warmtenet liggen wel aanpassen zodat ze met lage temperatuur kunnen worden verwarmd.

Op het moment is een warmtenet dat niet door restwarmte wordt opgewarmd eigenlijk "duurzaam" omdat beleidsmakers besloten hebben dat het duurzaam is. Er wordt meestal geen gram CO₂-uitstoot mee bespaard. Maar het is lekker makkelijk ...

Bij een nieuwbouwwijk snap ik eigenlijk niet waarom je die aan een warmtenet zou willen hangen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 17:13:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ook niet echt in verdiept. Maar het idee afhankelijk te zijn van een (1) externe partij die qua kosten (zowel vast als variabel ) in principe kan doen wat ie wil staat me niet zo aan.

@kabeltjekabel heeft een mooie samenvatting gemaakt :P
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 19:01 ]

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Valorian schreef op zondag 14 maart 2021 @ 13:03:
[...]

Wat bedoelnje precies met leidend worden? Dat de bank de max financiering (100%) laat afhangen vam calcasabepaling ipv een taxatie door een “expert”? Dus dat als je een huis koopt van 400K en calcasa zegt dat ie 375 waard is je niet meer dan 375 kan financieren (ongeacht van wat jouw taxateur zegt)? Interessante ontwikeling. Heb je een bron?
Exact, van een hypotheek verstrekker door gekregen.

• Valorian
Mark31 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:55:
[...]

Exact, van een hypotheek verstrekker door gekregen.
Ok. Nou ik geloof je op je woord hoor, in ieder geval dat je dat zo begrepen hebt van de hypotheekverstrekker.

Maar het verhaal zelf lijkt mij zéér onwaarschijnlijk. Dat zou namelijk betekenen dat één commerciele partij (Calcasa) een soort alleenrecht krijgt om woningen te mogen taxeren en dat alle taxaties van andere taxateurs niet meer geldig zijn? Bij zo’n grote systeemwijziging zou er bovendien ook simpel iets te vinden moeten zijn via even google’n. Nope, gaat er bij mij niet in. Denk dat je het verkeerd begrepen hebt óf dat de hypotheekverstrekker je iets verteld heeft wat hij/zij zelf niet goed begreep.

Maar nogmaals, als je een bron hebt dan laat ik mijzelf graag corrigeren hoor. Wel zou ik dan stijl achterover slaan van verbazing. En ik denk de mededingingsautoriteiten , banken, makelaars, en financiele wereld ook. 😊

• Requiem19
  • Nu online
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 18:51:
[...]

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ook niet echt in verdiept. Maar het idee afhankelijk te zijn van een (1) externe partij die qua kosten (zowel vast als variabel ) in principe kan doen wat ie wil staat me niet zo aan.

@kabeltjekabel heeft een mooie samenvatting gemaakt :P
kabeltjekabel in "Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 2"
Is wettelijk gereguleerd he... :).

https://wetten.overheid.nl/BWBR0033862/2020-01-01

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-12 20:34
Man man, het leuke van een huis kopen is er ondertussen wel uit. Vorig jaar mijn droomhuis gekocht maar door t wegvallen van de financiering in combi met een burn-out is alles op het laatste moment stuk gelopen...

Nu onderhands een tweekapper in hetzelfde dorp aangeboden gekregen voor een relatief redelijke prijs gezien de markt nu.. (365k) twee jaar geleden (320k). Ik ben echt helemaal de weg kwijt met wat wijsheid is. Nu toehappen en maar slikken dat t niet precies is wat we zoeken en het als doorstroomkans benutten of nog 3-4 jaar blijven huren tegen ~760€ kaal... financieel is het eerste waarschijnlijk een stuk slimmer maar leuk is anders.

Eind dit jaar start er inschrijving voor nieuwbouw en komen er wat kavels beschikbaar maar beide bieden natuurlijk 0 zekerheid. Plan is nu om maar toe te happen en alsnog inschrijven eind dit jaar voor nieuwbouw. In het beste geval hebben we met de huidige stijgingen nog een beetje overwaarde ook. Zie het nu maar als garantie afkopen.

[ Voor 20% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 19:32 ]

• Haaglanden
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:26:
Man man, het leuke van een huis kopen is er ondertussen wel uit. Vorig jaar mijn droomhuis gekocht maar door t wegvallen van de financiering in combi met een burn-out is alles op het laatste moment stuk gelopen...

Nu onderhands een tweekapper in hetzelfde dorp aangeboden gekregen voor een relatief redelijke prijs gezien de markt nu.. (365k) twee jaar geleden (320k). Ik ben echt helemaal de weg kwijt met wat wijsheid is. Nu toehappen en maar slikken dat t niet precies is wat we zoeken en het als doorstroomkans benutten of nog 3-4 jaar blijven huren tegen ~760€ kaal... financieel is het eerste waarschijnlijk een stuk slimmer maar leuk is anders.

Eind dit jaar start er inschrijving voor nieuwbouw en komen er wat kavels beschikbaar maar beide bieden natuurlijk 0 zekerheid. Plan is nu om maar toe te happen en alsnog inschrijven eind dit jaar voor nieuwbouw. In het beste geval hebben we met de huidige stijgingen nog een beetje overwaarde ook. Zie het nu maar als garantie afkopen.
Hoe waren de verhoudingen 2 jaar geleden?
320k tegen hoeveel % rente
En 365k tegen de huidige rente nu?

• Nickster!
Haaglanden schreef op zondag 14 maart 2021 @ 19:52:
[...]

Hoe waren de verhoudingen 2 jaar geleden?
320k tegen hoeveel % rente
En 365k tegen de huidige rente nu?
Vgm 1,6 tegen 1.3 nu. Voor mij echter niet heel relevant gezien ik 90k zelf wil inleggen. M’n eigen geld is een stuk minder waard geworden wat nogal schrijnend is

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:00:
[...]

Vgm 1,6 tegen 1.3 nu. Voor mij echter niet heel relevant gezien ik 90k zelf wil inleggen. M’n eigen geld is een stuk minder waard geworden wat nogal schrijnend is
Hoezo is je eigen geld minder waard geworden?

• Bschnitz
mierenfokker schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:33:
[...]

Hoezo is je eigen geld minder waard geworden?
Denk dat hij in verhouding tot de woningmarkt bedoeld, 90k is niet meer mega veel in verschil met toen het de waarde was van een half rijtjeshuis.

• Nickster!
Exact hetzelfde huis (met een grotere tuin) was anderhalf jaar geleden nog 320k. Nu word er voor hetzelfde huis met een ingesloten kleinere tuin 365k gevraagd. Aan de huizen zelf is niets aangepast en de staat is in beide gevallen hetzelfde. Er is in de buurt de afgelopen anderhalf jaar nagenoeg niets verandert maar toch is het huis magisch (door de schrijnende vraag en toegenomen leenruimte door lagere rente + partnerinkomen 90%) 45k in waarde toegenomen. Aan dat huis is geen 45k verspijkert ten opzichte van de ander. Leuk dat zwalkende beleid van de overheid door de leenruimte te blijven verruimen maar als je met eigen geld een huis wil kopen super kut. In dat geval had ik liever een hogere rente gehad en vervroegd afgelost.

Ik begrijp sowieso niet waarom mensen het normaal vinden om leningen van 400k+ af te sluiten voor rijtjeswoningen 8)7. Als de hypotheekrente ooit ook maar een procent omhoog knalt sta je vrolijk meer als een ton onderwater. Ik begrijp dat het in sommige gevallen niets anders is dan noodzaak maar kom op zeg. Dit lijkt me een aanloop naar een volgende kredietcrisis :F

Ik zie makelaars in het dorp hier die overbieden aanmoedigen en vervolgens vrolijk vermelden dat je je geen zorgen hoeft te maken om eigen geld want ze 'taxeren toch wel op het winnende bod' :*)

[ Voor 30% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 20:53 ]

• Nickster!
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:43:
[...]

Denk dat hij in verhouding tot de woningmarkt bedoeld, 90k is niet meer mega veel in verschil met toen het de waarde was van een half rijtjeshuis.
Dit

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

@Bschnitz ik denk dat je eisen niet realistisch zijn. Als starter in de huidige doorstroommarkt moet je gewoon met wat minder genoegen nemen. Dus zoek iets verder. Groningen is op dit moment best nog betaalbaar bijvoorbeeld. Doorstroomstarters zijn gewoon erg verwend en veeleisend terwijl ze aan hun begin van hun doorstroomcarrière staan.

:+

• Bschnitz
Wilf schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:47:
@Bschnitz ik denk dat je eisen niet realistisch zijn. Als starter in de huidige doorstroommarkt moet je gewoon met wat minder genoegen nemen. Dus zoek iets verder. Groningen is op dit moment best nog betaalbaar bijvoorbeeld. Doorstroomstarters zijn gewoon erg verwend en veeleisend terwijl ze aan hun begin van hun doorstroomcarrière staan.

Met 600k zie ik me niet echt meer als een starter maar goed.

Wellicht is dat ook het probleem ja, ik verwacht te veel voor 600k, echter vind ik het een bizar hoog bedrag en hiervoor wil ik ook wel iets voor terug hebben wat beter is dan mijn 300k nieuwbouw rijtjeshuis. Het is gewoon niet logisch om slechter te kopen toch?

Bovendien koop ik nu met een partner, die heeft helaas ook wat te zeggen, gezien het ook om haar geld gaat dan.

Van werk wisselen is helaas ook geen optie, ik zit daar gewoon te goed om weg te gaan. Dus voor mij om te zeggen van 15 min rijden naar 40 te gaan is al heel wat!

Maar goed, er zullen inderdaad keuzes gemaakt moeten worden.... Had vandaag een parel in Esch gevonden, helaas was de muur van de buren een issue voor mijn partner.

https://www.funda.nl/koop/esch/huis-41243992-het-kruys-10/

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik was een beetje flauw met starter in de doorstroommarkt (dus niet starter in de koopmarkt) maar in de randstad zijn rijtjeshuizen al naar 5 ton aan het kruipen dus voor 6 ton een villa te kopen is een beetje wishful thinking. Daar mag een eentje voor.

Verwijderd

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:59:
[...]

Wellicht is dat ook het probleem ja, ik verwacht te veel voor 600k, echter vind ik het een bizar hoog bedrag en hiervoor wil ik ook wel iets voor terug hebben wat beter is dan mijn 300k nieuwbouw rijtjeshuis. Het is gewoon niet logisch om slechter te kopen toch?

Bovendien koop ik nu met een partner, die heeft helaas ook wat te zeggen, gezien het ook om haar geld gaat dan.

Van werk wisselen is helaas ook geen optie, ik zit daar gewoon te goed om weg te gaan. Dus voor mij om te zeggen van 15 min rijden naar 40 te gaan is al heel wat!

Maar goed, er zullen inderdaad keuzes gemaakt moeten worden.... Had vandaag een parel in Esch gevonden, helaas was de muur van de buren een issue voor mijn partner.

moaaaah zou ik eerder deze doen
:
https://www.funda.nl/koop...4372814-leeuwendaalder-3/

• Bschnitz
Noord oosten tuin xD verkoper is al mega lang bezig en vraagt te veel. Is al bijna 1 ton gezakt.

Die text erbij.. er uhm huh?

Dubbele woonlasten worden door verkoper voor maximaal 2 jaar gecompenseerd. De garantie biedt de koper financiële zekerheid en extra verkooptijd voor de eigen woning.

Verwijderd

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Noord oosten tuin xD verkoper is al mega lang bezig en vraagt te veel. Is al bijna 1 ton gezakt.

Dubbele woonlasten worden door verkoper voor maximaal 2 jaar gecompenseerd. De garantie biedt de koper financiële zekerheid en extra verkooptijd voor de eigen woning.
Hmmm ja i see...isal behoorlijk gezakt met de vraagprijs. Wel mooi pand iig

• Nickster!
Dat het huis zo lang te koop staat en dat het al een ton gezakt is bied toch juist mogelijkheden voor een buitenkans? Gezien de verkoopduur kan je wellicht de prijs met nog een ton drukken
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:10:
[...]

Verwijderd

Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:16:
Dat het huis zo lang te koop staat en dat het al een ton gezakt is bied toch juist mogelijkheden voor een buitenkans? Gezien de verkoopduur kan je wellicht de prijs met nog een ton drukken

[...]
Precies, gewoon bodje doen van 550K

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wilf schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:47:

:D :+

• Bschnitz
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:15:
[...]

Hmmm ja i see...isal behoorlijk gezakt met de vraagprijs. Wel mooi pand iig
Jij ziet duidelijk iets wat ik niet zie. Keuken is verschrikkelijk, badkamer ook. Tuin op NO is ook drama. De ruimte van het pand is wel nice ja. Maar 645k? Nah.

Verwijderd

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Jij ziet duidelijk iets wat ik niet zie. Keuken is verschrikkelijk, badkamer ook. Tuin op NO is ook drama. De ruimte van het pand is wel nice ja. Maar 645k? Nah.
Klopt, vandaar ook een 550K bieden en heb je alvast de woning, voor 50K heb je erwel een andere keuken en badkamer in naar wens

Tuin op NO, da's idd een puntje

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2021 21:26 ]

• Nickster!
Maat, je als je naar een huis op zoekt bent kijk je toch juist naar de mogelijkheden van een pand en niet naar de keuken en / of badkamer. Die dingen zijn altijd smaak gevoelig. Ik zag je een paar posts terug ook iets aan te merken hebben op de badkamer bij een nagenoeg perfect huis. Als daar je focus ligt ga je nooit iets vinden. Een keuken kost je misschien 10-15k daar ga je een huis in jouw budget toch niet op laten schieten?
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:23:
[...]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

2.465 vs 3.395 per m2, behoorlijk verschil imo. En dan vind ik op basis van de foto's de woning in Esch mooier en beter afgewerkt.
Perceel is wel bijna 2x zo groot, maar dat verklaart niet het volledige verschil.

@Bschnitz heb je ook naar hoekwoningen gekeken of filter je alleen op 2 kappers/vrijstaand? Prijs/kwaliteit kan bij een hoekwoning weleens beter zijn. Garage ontbreekt wel vaak.

obv de filter https://www.funda.nl/kaar...300951,5.2000000000000135

Kwam ik deze nog tegen
https://www.funda.nl/koop/maurik/huis-41241852-watersnip-31/

[ Voor 51% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 21:37 ]

• Requiem19
  • Nu online
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 20:59:
[...]

Als mensen hebben we een bepaald beeld bij 600k. We weten ongeveer hoeveel BMW 5 series we ervoor kunnen kopen, hoeveel hamburgers en hoeveel pakken melk.

Met huizen hebben ook zo'n beeld. Alleen heeft de tijd ons nogal ingehaald. 600K in 2014 was een vrijstaande villa met een zwembad, 600k in 2021 is een 2-kapper van 150m - if you're lucky.

Als je dus gaat denken 'voor 600k verwacht ik x', gaat het een teleurstellende tijd worden op de huidige woningmarkt ben ik bang :).

Belangrijker is: wat zou je willen als volgende stap, in welke regio en wat is je budget (qua maandlasten). Dan even religieus Funda een maandje volgen en je hebt een redelijk beeld bij '600k' anno 2021.

• Bschnitz
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:26:
Maat, je als je naar een huis op zoekt bent kijk je toch juist naar de mogelijkheden van een pand en niet naar de keuken en / of badkamer. Die dingen zijn altijd smaak gevoelig. Ik zag je een paar posts terug ook iets aan te merken hebben op de badkamer bij een nagenoeg perfect huis. Als daar je focus ligt ga je nooit iets vinden. Een keuken kost je misschien 10-15k daar ga je een huis in jouw budget toch niet op laten schieten?

[...]
Klopt, keuken niet. Maar badkamer wel, kost te veel om op te laten knappen. Bij het vorige huis lekte de badkamer letterlijk water in de muur, vochtplekken tot in de slaapkamer. Zelfs de makelaar zei, die moet je vervangen en is onbruikbaar.

Voor beetje badkamer betaal je al snel 20/30k tegenwoordig.

• Nickster!
Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:28:
[...]

Als mensen hebben we een bepaald beeld bij 600k. We weten ongeveer hoeveel BMW 5 series we ervoor kunnen kopen, hoeveel hamburgers en hoeveel pakken melk.

Met huizen hebben ook zo'n beeld. Alleen heeft de tijd ons nogal ingehaald. 600K in 2014 was een vrijstaande villa met een zwembad, 600k in 2021 is een 2-kapper van 150m - if you're lucky.

Als je dus gaat denken 'voor 600k verwacht ik x', gaat het een teleurstellende tijd worden op de huidige woningmarkt ben ik bang :).

Belangrijker is: wat zou je willen als volgende stap, in welke regio en wat is je budget (qua maandlasten). Dan even religieus Funda een maandje volgen en je hebt een redelijk beeld bij '600k' anno 2021.
Dit. persoonlijk vind ik 't een zure appel om doorheen te bijten als iemand met een grote berg spaargeld. Mijn vermogen tegenover de woningmarkt heb ik de afgelopen twee jaar aardig zien verdampen. Daarnaast blijf ik van mening dat de woningen het gewoonweg niet waard zijn. Lastige mantra in deze markt en begin nu aardig een FOMO te ontwikkelen.

Ik ben buitengewoon nieuwsgierig hoe de toekomst er uit gaat zien. Als hypotheekrentes toenemen en de huidige generatie zit met hypotheken van 400-500k met een onderpand wat vervolgens (door verminderde leenruimte??? 150/200k minder waard is geworden)

[ Voor 9% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 21:35 ]

• Nickster!
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:30:
[...]

Klopt, keuken niet. Maar badkamer wel, kost te veel om op te laten knappen. Bij het vorige huis lekte de badkamer letterlijk water in de muur, vochtplekken tot in de slaapkamer. Zelfs de makelaar zei, die moet je vervangen en is onbruikbaar.

Voor beetje badkamer betaal je al snel 20/30k tegenwoordig.
Fair enough. Als je geen handige kennissen, vrienden of familie hebt en aangewezen bent op een aannemer kan een badkamer inderdaad flink oplopen in kosten.

• Requiem19
  • Nu online
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:31:
[...]

Dit. persoonlijk vind ik 't een zure appel om doorheen te bijten als iemand met een grote berg spaargeld. Mijn vermogen tegenover de woningmarkt heb ik de afgelopen twee jaar aardig zien verdampen. Daarnaast blijf ik van mening dat de woningen het gewoonweg niet waard zijn. Lastige mantra in deze markt en begin nu aardig een FOMO te ontwikkelen.
Gelukkig is je vermogen ten opzichte van BMW M5's, hamburgers of pakken melk niet significant verdampt.

De woningmarkt is de grote uitzondering... overigens, sinds de rentes zo lang zo laag zijn, is je geld op een spaarrekening minder waard laten worden sowieso economisch gezien niet de beste keuze.

• Bschnitz
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:32:
[...]

Fair enough. Als je geen handige kennissen, vrienden of familie hebt en aangewezen bent op een aannemer kan een badkamer inderdaad flink oplopen in kosten.
Helaas geen ouders die kunnen helpen. Geen vrienden die handig zijn, ik zelf ook niet BTW.

Moeders zit in de bijstand en vader is al lang gestorven. Schoonouders wonen in sociale huur en hebben geen geld of skills.

Helaas moet dus alles via aannemers, en die zijn echt duur geworden pffff.

• Nickster!
Requiem19 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:34:
[...]

Gelukkig is je vermogen ten opzichte van BMW M5's, hamburgers of pakken melk niet significant verdampt.

De woningmarkt is de grote uitzondering... overigens, sinds de rentes zo lang zo laag zijn, is je geld op een spaarrekening minder waard laten worden sowieso economisch gezien niet de beste keuze.
Behalve dat ook voedsel gemiddeld genomen 18% is gestegen in prijs ten opzichte van vorig jaar.

Maar inderdaad. Ik ben me er van bewust dat het op de spaarrekening laten staan financieel ook geen beste keus is. Echter was mijn plan vorig jaar of het jaar daarvoor te kopen maar dat is telkens (helaas) stuk gelopen om verschillende redenen en ondertussen is de helft van mijn eigen inleg verdampt tegen de huidige woekerprijzen.

Goed. Aan de andere kant mag ik niet klagen in de regio Nijmegen met een tweekapper van ~150m2 / 260m2 perceel in een goede wijk voor ~360k. Ik blijf de huidige markt gewoon een bizarre ontwikkeling vinden en verbaas me over het gemak waarmee sommige mensen hypotheken van 500k+ kunnen en willen afsluiten. Ik vrees in dat opzicht voor de economische toekomst. De huizen zijn het gewoonweg niet waard en bedragen worden gebaseerd op leenruimte wat ronduit te idioot voor woorden is.

[ Voor 21% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 21:45 ]

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:27:
[...]

2.465 vs 3.395 per m2, behoorlijk verschil imo. En dan vind ik op basis van de foto's de woning in Esch mooier en beter afgewerkt.
Perceel is wel bijna 2x zo groot, maar dat verklaart niet het volledige verschil.

@Bschnitz heb je ook naar hoekwoningen gekeken of filter je alleen op 2 kappers/vrijstaand? Prijs/kwaliteit kan bij een hoekwoning weleens beter zijn. Garage ontbreekt wel vaak.

Kwam ik deze nog tegen
Watersnip 31 had ik idd gebeld, makelaar zei tegen mij dat ik niet hoefde te komen als ik niet minimaal 20/30k erbij kan doen. Zelf verwachte ze dat er 50k overboden ging worden.

Ik heb geen filter verder qua type, ik doe Geldermalsen en 50kilometer. Kijk dan 4x per dag.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:41:
[...]

Watersnip 31 had ik idd gebeld, makelaar zei tegen mij dat ik niet hoefde te komen als ik niet minimaal 20/30k erbij kan doen. Zelf verwachte ze dat er 50k overboden ging worden.
Voor de kopers is dit perfect. Zorgt er namelijk voor dat veel mensen afhaken , en mensen gaan echt niet zomaar 50k overbieden omdat een verkoopmakelaar dat roept.
Waarom niet kijken (al is het maar om te kijken of je het type woning iets vindt > nieuwbouw en redelijk kale wijk nog) en dan leg je een bod neer wat jij het waard vindt (620k oid).

Note : ik ken die omgeving niet, dus heb geen flauw idee wat het waard is. Zal ongetwijfeld (iets) boven de vraagprijs zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 21:49 ]

• Bschnitz
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:47:
[...]

Voor de kopers is dit perfect. Zorgt er namelijk voor dat veel mensen afhaken , en mensen gaan echt niet zomaar 50k overbieden..
Waarom niet kijken (al is het maar om te kijken of je het type woning iets vindt > nieuwbouw en redelijk kale wijk nog) en dan leg je een bod neer wat jij het waard vindt (620k oid).

Note : ik ken die omgeving niet, dus heb geen flauw idee wat het waard is. Zal ongetwijfeld (iets) boven de vraagprijs zijn.
Dat wilde ik dus ook doen, maar ze wilde niet meewerken. 600k is mijn max want het is K.K. dus nog eens 12K extra op die 585K reken ik gewoon 600K afgerond.

Ze verzekerde mij dat ik 0 kans maak met het bedrag wat er voor staat. ;/

Woning is volgens mij van een investeerder en is verder staged. Dus die gaat sowieso voor max money.

Verwijderd

Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:27:
[...]

Kwam ik deze nog tegen
Watersnip 31 vind ik nou niet echt een 'villa'-benaming waardig, maarja. Het is ook kwestie van smaak : Ik vind die echt geen uitstraling hebben. Helemaal geen 600K waardig iig

Goooh die keuken is echt het van het : https://www.funda.nl/koop...1852-watersnip-31/#foto-8

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-03-2021 21:57 ]

• CVTTPD2DQ
Voor de liefhebbers, NPO 3 heeft nu een reeks van "Lijsttrekkers en hun huis", duidelijk geïnspireerd op MTV cribs.

Als je voorbij de geforceerde grapjes kijkt valt je wel op dat, van links tot rechts, deze lui in zeer ruime, luxueus afgewerkte huizen wonen.

Voelen deze partijen de omvang van het probleem wel? Eigenlijk zouden ze ook eens zo'n "cribs" moeten doen van de fractiemedewerkers die in een gedeeld flatje in Den Haag moeten wonen.

• Nickster!
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:52:
[...]

Dat wilde ik dus ook doen, maar ze wilde niet meewerken. 600k is mijn max want het is K.K. dus nog eens 12K extra op die 585K reken ik gewoon 600K afgerond.

Ze verzekerde mij dat ik 0 kans maak met het bedrag wat er voor staat. ;/

Woning is volgens mij van een investeerder en is verder staged. Dus die gaat sowieso voor max money.
Waarom zoek je geen kavel van ~500m2 en laat je iets bouwen door bijv. https://www.groothuisbouw.nl

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:25
CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:56:
Voor de liefhebbers, NPO 3 heeft nu een reeks van "Lijsttrekkers en hun huis", duidelijk geïnspireerd op MTV cribs.

Als je voorbij de geforceerde grapjes kijkt valt je wel op dat, van links tot rechts, deze lui in zeer ruime, luxueus afgewerkte huizen wonen.

Voelen deze partijen de omvang van het probleem wel? Eigenlijk zouden ze ook eens zo'n "cribs" moeten doen van de fractiemedewerkers die in een gedeeld flatje in Den Haag moeten wonen.
Dat is hetzelfde als vragen aan een CEO van Shell of er meer elecktrische auto’s moeten komen.
Tuurlijk zijn ze daar niet mee bezig, en tuurlijk noemen ze allemaal wat over het probleem van de markt.
Maar de oplossing is er niet en komt er niet binnen 1 regeringsperiode.
En de volgende begint er weer niet aan, en ondertussen met alle maatregelen en stikstof perikelen stampen ze echt niet de benodigde woningen ineens uit de grond.
En dan nog maar niet te spreken over de kwaliteit van de prefab woningen en de prijzen.
Nee de woningmarkt gaat echt nog heel lang duren, ik ben zelf helemaal niet iemand die er constant mee bezig is maar ik zie dit niet opgelost worden tenzij de Russen morgen binnenvallen 🤪

• Bschnitz
Nickster! schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:57:
[...]

Waarom zoek je geen kavel van ~500m2 en laat je iets bouwen door bijv. https://www.groothuisbouw.nl
Klopt, kijk ik ook nog af en toe naar. Snap alleen niet helemaal wat er nog voor kosten bij kunnen komen bij een kavel. Soms zijn ze naar niet duidelijk over, dan lees ik weer dingen dat bodemonderzoek moet doen etc. De bank zelf zegt dat ze alleen geld geven bij een kavel waar al een project voor is enzo. Die zijn helaas vaak al weg voordat ik ze kan vinden...

Iemand ergens op het forum zei ook dat die kavels die betaalbaar zijn niet op Funda komen maar op de gemeente site blijven. Dus daar moet ik ook eens kijken.

• Nickster!
Bschnitz schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:06:
[...]

Klopt, kijk ik ook nog af en toe naar. Snap alleen niet helemaal wat er nog voor kosten bij kunnen komen bij een kavel. Soms zijn ze naar niet duidelijk over, dan lees ik weer dingen dat bodemonderzoek moet doen etc. De bank zelf zegt dat ze alleen geld geven bij een kavel waar al een project voor is enzo. Die zijn helaas vaak al weg voordat ik ze kan vinden...

Iemand ergens op het forum zei ook dat die kavels die betaalbaar zijn niet op Funda komen maar op de gemeente site blijven. Dus daar moet ik ook eens kijken.
Klopt beide. Gemeentes hanteren over het algemeen een vast bedrag per m2. Overigens regelen de meeste catalogus bouwers (bijv. Groothuisbouw) alle randzaken voor je. Bodemonderzoek, bouwrijp maken, vergunningsaanvragen etc.

Tevens ook mijn plan. Ik koop voor nu (om zekerheid te hebben) een tweekapper en schrijf me in op kavellotingen eind dit jaar / begin volgend jaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 22:09 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:56:

Het "luxe" valt wel mee. De meeste zijn natuurlijk ook geen starter meer..
Heb er een paar bekeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 22:14 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12 10:51
[...]

Daar wordt je tegenwoordig ook niet meer zo vrolijk van ;). De m2/m3 prijzen rijzen ook de pan uit bij de aannemers en als je geluk hebt dan kun je over 1 a 2jr terecht.

Je moet nu rekenen op rond de 600 per m3 (met uitschieters naar boven afhankelijk van zaken zoals Aluminium kozijnen). 6jr geleden zaten wij nog op 350/m3 8)7

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:09:
Het "luxe" valt wel mee. De meeste zijn natuurlijk ook geen starter meer..
Heb er een paar bekeken.
Klaver en Marijnissen zijn van de leeftijd dat ze - nog niet zo lang geleden - starter hadden kunnen zijn. Of dat het in ieder geval aannemelijk is dat het hun eerste koopwoning is.

Kamerleden krijgen in Nederland natuurlijk heel behoorlijk betaald, ook al zit je op jonge leeftijd in de kamer. Jesse Klaver zal op z'n 24e een kleine 10k bruto per maand hebben gekregen. Op zich vind ik dat goed, omdat het een verantwoordelijke positie is. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat ze natuurlijk weinig voeling hebben met problemen van de middenklasse (en dan hebben we het niet over de mensen die écht met een karig inkomen moeten rondkomen).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:21:
[...]

Klaver en Marijnissen zijn van de leeftijd dat ze - nog niet zo lang geleden - starter hadden kunnen zijn. Of dat het in ieder geval aannemelijk is dat het hun eerste koopwoning is.

Kamerleden krijgen in Nederland natuurlijk heel behoorlijk betaald, ook al zit je op jonge leeftijd in de kamer. Jesse Klaver zal op z'n 24e een kleine 10k bruto per maand hebben gekregen. Op zich vind ik dat goed, omdat het een verantwoordelijke positie is. Aan de andere kant zorgt het ervoor dat ze natuurlijk weinig voeling hebben met problemen van de middenklasse (en dan hebben we het niet over de mensen die écht met een karig inkomen moeten rondkomen).
Klaver heeft vlakbij mij gewoond.. dat was een redelijk krappe tussenwoning in een "middelmatige" buurt. Verre van luxe. Hij fietste altijd langs mijn woning op weg naar het binnenhof ;)

Dat was met dom geluk in de goede tijd aangekocht, met de overwaarde en iets meer salaris is de stap naar een grotere woning gemaakt met betere afwerking.
Zoals er zoveel zijn geweest.

Sigrid Kaag woont volgens mij wel in een goede buurt, maar die heeft ook al een aardig cv voordat ze de politiek in ging..

Ik zit nu op1 te kijken, daar een aantal jongeren die hoog op de lijst staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 22:47 ]

• Nickster!
Road-runner83 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:17:
[...]

Daar wordt je tegenwoordig ook niet meer zo vrolijk van ;). De m2/m3 prijzen rijzen ook de pan uit bij de aannemers en als je geluk hebt dan kun je over 1 a 2jr terecht.

Je moet nu rekenen op rond de 600 per m3 (met uitschieters naar boven afhankelijk van zaken zoals Aluminium kozijnen). 6jr geleden zaten wij nog op 350/m3 8)7
Ik heb geen idee hoe vast de prijzen van bijv. Groothuisbouw zijn maar ik vind 520k voor een huis van 1400m3 (volgens hun configurator) best prima. Volgens de website is dit incl. btw. afbouw, vergunningsaanvraag, warmtepomp, zonnepanelen e.d. Komt ong. neer op 370e/m3.

De prefab catalogus bouwers zijn vooralsnog prima te betalen als je een stukje grond weet te bemachtigen. https://www.accentbouwwonen.nl is nog zo'n voorbeeld

[ Voor 9% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 22:31 ]

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-12 10:51
@Nickster! Hoe meer m3 je bouwt hoe goedkoper het word. Maar als je kijkt in in het topic 'Ervaringen met het bouwen van een huis' dan zie je dat ze tegenwoordig wel een stuk hoger zitten. En toevallig van iemand PB's gekregen die een offerte heeft van 'onze' aannemer en vroeg naar mijn ervaringen (ook mbt onderhandeling). Hij zat nu op 675 per m3 maar dan wel met aluminium kozijnen en een warmtepomp.

Groothuisbouw zal nog wel wat goedkoper zijn maar onder de 500 per m3 wordt denk ik toch een lastig verhaal op dit moment. En dan komt de grond en verdere afwerking (Keuken/badkamer/vloeren/tuin etc.) er nog bij :).

• Nickster!
Road-runner83 schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:42:
@Nickster! Hoe meer m3 je bouwt hoe goedkoper het word. Maar als je kijkt in in het topic 'Ervaringen met het bouwen van een huis' dan zie je dat ze tegenwoordig wel een stuk hoger zitten. En toevallig van iemand PB's gekregen die een offerte heeft van 'onze' aannemer en vroeg naar mijn ervaringen (ook mbt onderhandeling). Hij zat nu op 675 per m3 maar dan wel met aluminium kozijnen en een warmtepomp.

Groothuisbouw zal nog wel wat goedkoper zijn maar onder de 500 per m3 wordt denk ik toch een lastig verhaal op dit moment. En dan komt de grond en verdere afwerking (Keuken/badkamer/vloeren/tuin etc.) er nog bij :).
Ik vraag me dan af of de prijscalculator van groothuisbouw afwijkt ten opzichte van een 'echte' offerte die je kan opvragen. Onder afbouw staat zelfs vermeld dat het incl. sanitair is. Natuurlijk komen er nog vloeren, keuken, plinten en overige kleine afwerking bij maar dat loopt niet in de tonnen. Met 30k kom je een heel eind. Haalt niet weg dat dit de prijs is voor de standaard afwerking en je niets absurds of speciaals hoeft te verwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qUe97eTZPOttVL1IyeQJsCO827Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ixk27x6hHdBj37wuHAEq64Xe.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_89RXnqHvZFsOerUOCpXPX9mLQc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CMoV2i7CfdoDkbixZjZCU2VQ.png?f=fotoalbum_large

ik vind bovenstaand namelijk nog redelijk okay

[ Voor 23% gewijzigd door Nickster! op 14-03-2021 23:02 ]

• CVTTPD2DQ
Sport_Life schreef op zondag 14 maart 2021 @ 22:28:
Dat was met dom geluk in de goede tijd aangekocht, met de overwaarde en iets meer salaris is de stap naar een grotere woning gemaakt met betere afwerking.
Zoals er zoveel zijn geweest.
Er zijn natuurlijk ook zoveel babyboomers die in een uitgebouwde woonboerderij wonen. Vergeleken met het echte MTV cribs van vroeger mis je natuurlijk de marmeren trappen, de troffeenkast, en het ultieme symbool dat je teveel ruimte hebt: de recreatieruimte met pooltafel. Écht megalomaan is het inderdaad niet.

Wel een heel stuk beter dan waar de gemiddelde Nederlander woont, laat staan de gemiddelde starter.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op zondag 14 maart 2021 @ 23:02:
[...]

Er zijn natuurlijk ook zoveel babyboomers die in een uitgebouwde woonboerderij wonen. Vergeleken met het echte MTV cribs van vroeger mis je natuurlijk de marmeren trappen, de troffeenkast, en het ultieme symbool dat je teveel ruimte hebt: de recreatieruimte met pooltafel. Écht megalomaan is het inderdaad niet.

Wel een heel stuk beter dan waar de gemiddelde Nederlander woont, laat staan de gemiddelde starter.
Maar de gemiddelde Nederlander heeft bij lange na niet de verantwoordelijkheid en het salaris van een lijsttrekker ;).
Zoals gezegd er zitten (/komen) ook jongeren in de kamer.

https://www.vvd.nl/profielen/thom-van-campen/

[ Voor 3% gewijzigd door Sport_Life op 14-03-2021 23:20 ]

• Vorkie
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 14 maart 2021 @ 21:55:
[...]

Watersnip 31 vind ik nou niet echt een 'villa'-benaming waardig, maarja. Het is ook kwestie van smaak : Ik vind die echt geen uitstraling hebben. Helemaal geen 600K waardig iig

Goooh die keuken is echt het van het : https://www.funda.nl/koop...1852-watersnip-31/#foto-8
600k voor een vrijstaande 3-kamer woning.

Wil je wat meer kamers kan je er nog wel wat tegenaan gooien, maar dan wordt het hutjemutje op de eerste verdieping door de huidige indeling.

Zolder ombouwen kan ook nog, moeten er wel wat meer ramen in.

Dus tja, zo ziet de markt er uit tegenwoordig :)

• CVTTPD2DQ
Vorkie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:52:
Is dat zo? Ik vind de vierkantemeterprijs nogal fors. Voor dat geld kun je hier in de stad ook wel jongbouw van dat formaat kopen, en dan krijg je er meer tuin bij (wel meer buren). En Maurik is in de verste verte geen "randstad", en het ligt ook niet aan een handige uitvalsweg. De woning is smal opgezet (5,7 meter breed, da's het formaat van een rijtjeshuis) en ligt op een klein perceel.

Misschien is dit gewoon echt een slecht geprijsd huis?

• Bschnitz
Vorkie schreef op maandag 15 maart 2021 @ 07:52:
[...]

600k voor een vrijstaande 3-kamer woning.

Wil je wat meer kamers kan je er nog wel wat tegenaan gooien, maar dan wordt het hutjemutje op de eerste verdieping door de huidige indeling.

Zolder ombouwen kan ook nog, moeten er wel wat meer ramen in.

Yup, en dat was echt een goede optie voor ons omdat we geen kinderen willen. Maar zelfs hierop dus 0% kans.

• Bschnitz
CVTTPD2DQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Is dat zo? Ik vind de vierkantemeterprijs nogal fors. Voor dat geld kun je hier in de stad ook wel jongbouw van dat formaat kopen, en dan krijg je er meer tuin bij (wel meer buren). En Maurik is in de verste verte geen "randstad", en het ligt ook niet aan een handige uitvalsweg. De woning is smal opgezet (5,7 meter breed, da's het formaat van een rijtjeshuis) en ligt op een klein perceel.

Nieuwbouw kosten ze allemaal rond de 530/550k casco, er komen er nog meer. Staan nog een paar op Funda van het vorige project en ook op de projectsite staan er nog een paar in optie voor de volgende fase, die zijn wel iets kleiner 160m2 dacht ik.

• Scuderia110
  • Niet online
Een woning van 178m2, ik weet niet wat jullie gewend zijn maar daar lijkt me weinig mis mee.

• CVTTPD2DQ
Bschnitz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:24:
Nieuwbouw kosten ze allemaal rond de 530/550k casco, er komen er nog meer. Staan nog een paar op Funda van het vorige project en ook op de projectsite staan er nog een paar in optie voor de volgende fase, die zijn wel iets kleiner 160m2 dacht ik.
Het wordt wel duidelijk dat mensen heel andere woonwensen hebben dan ik. Wij zaten ongeveer in dezelfde situatie (geen kinderen, en ze komen er ook niet), maar in watersnip zou ik zelfs als het binnen mijn budget (~2 ton) zou vallen niet willen wonen. Bij nieuwbouw krijg je in het algemeen erg weinig 'huis' voor je geld.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Bschnitz schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Yup, en dat was echt een goede optie voor ons omdat we geen kinderen willen. Maar zelfs hierop dus 0% kans.
Zonder kinderwens zou ik nooit in een nieuwbouwwijk gaan wonen.. Ik vind het perfect voor ons gezin: onze kinderen hebben genoeg speelmaatjes, overal speeltoestellen, basisschool en kdv om de hoek en genoeg tieners die op willen passen op onze kinderen zodat wij af en toe uit eten kunnen.
Zonder die voordelen heb je er alleen maar "last" van :P

Met ons budget kunnen we prima vrijstaand wonen (ook in de randstad), maar dit is veel leuker.

[ Voor 7% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2021 08:40 ]

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Een familielid van mij werkt daar. Ze zitten de komende 2 jaar vol..

• Rubbergrover1
Scuderia110 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:25:
Een woning van 178m2, ik weet niet wat jullie gewend zijn maar daar lijkt me weinig mis mee.
Die 178 m² zit voor een behoorlijk groot deel in de onhandige zolderruimte. In feite heb je zo'n 130 m² woonoppervlak plus een zolder met een paar miniraampjes en apparatuur. Natuurlijk nog steeds niet weinig, maar als je dan ziet dat je naast de normale slaapkamer van 19 m² alleen twee vrij compacte kamers van 10 en 13 m² krijgt, dan wordt het in mijn ogen toch wat weinig waar voor je geld.

• Requiem19
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:21:
[...]

Bijna alle nieuwbouw is 5.7 - 6.0 breed.

Voor een vrijstaande relatief nieuwe woning is dit geen dure M2 prijs in de huidige markt - wat zou je referentie object(en) zijn?

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op maandag 15 maart 2021 @ 08:40:
[...]

Bijna alle nieuwbouw is 5.7 - 6.0 breed.

Voor een vrijstaande relatief nieuwe woning is dit geen dure M2 prijs in de huidige markt - wat zou je referentie object(en) zijn?
Wel als je de zolder en garage ervan af haalt, dan blijft er een woning van 120m2 over die met uitbouw net aan 135m2 is.
Voor een vrijstaande woning in een dorp buiten de randstad vrij krap, derhalve eens met bovenstaande ;).

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2021 08:43 ]

Pagina: 1 ... 193 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.