Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 191 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.739 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Er is wel meer oneerlijk. Er zijn veel helfbomen die geld van jong naar oud verplaatsen,

AOW als omslagstelsel
Zorgkosten zonder differentiatie naar leeftijd
Gebruik gasbaten
Middelloon/eindloon pensioen

Eigen woning in box drie is de maatregel waar alle adviesorganen dezelfde mening over hebben en wat gezond is voor de markt als geheel. Het is één van de manieren om te belasten naar vermogen en een variant die lastig te ontlopen is.
offtopic:
Je kan het behandelen als "AOW = 65" maar dan komt (ook deze transitie) uiteindelijk als één klap in plaats van geleidelijk.
Jaja mssh ook maar verdere bezittingen in box3 : Dagwaarde op 1 januari 202* : Zoals auto, inboedel, ... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:26:
[...]

Jaja mssh ook maar verdere bezittingen in box3 : Dagwaarde op 1 januari 202* : Zoals auto, inboedel, ... 8)7
Goederen die je als investering kan kopen: Waarom niet.

Kunst, antieke auto's: Waarom niet.
Inboedel boven een bepaald normbedrag: Mogelijk – maar in mijn ogen lastig hanteerbaar. Daarnaast hebben de meeste goederen een hoge afschrijving.

Wie wint er met een vrijstelling voor kunst en verzamel-auto's? Is het voor de maatschappij als geheel terecht dat deze groep deze steun krijgt? Is deze besteding opportuun? Of is het politiek cliëntelisme.
Merk op, in eerste instantie is de belastingverdeling zero-sum, de belastingdruk als geheel verhogen is een andere beslissing, maar ja, iemand moet de zorg voor de boomers betalen dus omlaag kan tot 2040 niet.

[ Voor 16% gewijzigd door ANdrode op 07-03-2021 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Inboedel boven een bepaald normbedrag: Mogelijk – maar in mijn ogen lastig hanteerbaar. Daarnaast hebben de meeste goederen een hoge afschrijving.

Wie wint er met een vrijstelling voor kunst en verzamel-auto's? Is het voor de maatschappij als geheel terecht dat deze groep deze steun krijgt? Is deze besteding opportuun? Of is het politiek cliëntelisme.
Merk op, in eerste instantie is de belastingverdeling zero-sum, de belastingdruk als geheel verhogen is een andere beslissing, maar ja, iemand moet de zorg voor de boomers betalen dus omlaag kan tot 2040 niet.
Voor 2de woning of meer in de verhuur, snap ik wel. Maar voor eigen woning>box3, daar woon je toch zelf in en daar betaal je jaarlijks al belasting voor(ookal istie zelfs nog niet vrij van hypotheek)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20:16
ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:32:
[...]

Is het dan niet slimmer om ervoor te zorgen dat bepaalde goederen niet meer als een investering gekocht kunnen worden. Of om kritisch te kijken wanneer een woning een investering is en wanneer het gewoon een plek is om te wonen. Zoals tweede huizen (of meer) zwaarder belasten. Ook al heb je daar weer het risico bij dat dit doorgerekend wordt aan de huurders.

Ook al voel ik zelf meer voor een zelfbewoningsplicht en die dan ook daadwerkelijk handhaven.

Doorschuiven naar box 3 is leuk bedacht maar er zijn zat mensen die ooit een huis hebben gekocht dat nu 2 of 3 keer zo veel waard is. Leuk voor die mensen als ze willen verkopen maar als ze dat niet willen dan kan het ineens problematisch worden als ze vermogensbelasting moeten betalen. Niet fair lijkt me dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:41:
[...]

Voor 2de woning of meer in de verhuur, snap ik wel. Maar voor eigen woning>box3, daar woon je toch zelf in en daar betaal je jaarlijks al belasting voor(ookal istie zelfs nog niet vrij van hypotheek)
Boven een bepaalde woningwaarde vind ik het zonder meer terecht. Bij goedkope woningen (stel: 250K) is het een lastigere vraag.

Het OZB tarief is een orde-grootte lager dan de belasting op box-3 rendement. Hier zit overigens ook een probleem: gemeenten kunnen op dit moment de zorg niet betalen terwijl de kosten van langdurige zorg alleen maar zullen toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Boven een bepaalde woningwaarde vind ik het zonder meer terecht. Bij goedkope woningen (stel: 250K) is het een lastigere vraag.

Het OZB tarief is een orde-grootte lager dan de belasting op box-3 rendement. Hier zit overigens ook een probleem: gemeenten kunnen op dit moment de zorg niet betalen terwijl de kosten van langdurige zorg alleen maar zullen toenemen.
Een bepaalde grens is ook nog een optie, maar ook dat is lastig in veel situaties. Een vriend van mij heeft jaren geleden van een erfenis een klein tweekamerflatje gekocht in een grote stad. Dat flatje kost nu wel boven de 250.000 vermoed ik. Je zou kunnen zeggen dat hij dan kan verhuizen en iets kleiners en goedkopers kan terughuren. Maar buiten het feit dat iets anders vinden niet zo gemakkelijk is, ga je er ook aan voorbij dat dit zijn thuis is, en dat al 20 jaar. Hij zou het op dit moment niet meer kunnen kopen inderdaad. En zo zijn er vast legio voorbeelden van mensen bij wie de woningprijzen zo gestegen zijn dat ze nu boven de 250.000 liggen, de NHG grens ligt zelfs een stuk hoger.

Een huis als beleggingsobject blijf ik een vreemde zienswijze vinden. Een huis zou bovenal een plek moeten zijn om te wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:48:
[...]

Dan mssh ook eens kijken als een eigenaar(met of zonder hypo) van een koop-woning een minder jaartje/pech heeft qua inkomsten, ook de voordelen /subsidie die een huurder heeft mogelijk maken. De inkomstenbelasting schaal kan hier wel ff meehelpen.

Eigen koopwoning zie ik iig niet als luxe...de meest grote coalitie-partijen(demissioniere i know) ook niet...dus ik denk dat dat box3 gevalletje ni echt gaat gebeuren

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2021 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:18
ANdrode schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Er is wel meer oneerlijk. Er zijn veel helfbomen die geld van jong naar oud verplaatsen,

AOW als omslagstelsel
Zorgkosten zonder differentiatie naar leeftijd
Gebruik gasbaten
Middelloon/eindloon pensioen

Eigen woning in box drie is de maatregel waar alle adviesorganen dezelfde mening over hebben en wat gezond is voor de markt als geheel.
Het 'oneerlijk' sloeg volgende mij niet op het verplaatsen van de woning naar box 3, maar op de suggestie van het verbieden van aflossingsvrije hypotheken.

Het zou nogal krom zijn als aan de ene kant de eigen woning naar box 3 zou gaan, en daarbij voor een behoorlijke extra kostenpost zou kunnen zorgen, maar tegelijk het verboden zou worden om voor die kosten een deel van die waarde aflossingsvrij te mogen lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Iris1234 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Is het dan niet slimmer om ervoor te zorgen dat bepaalde goederen niet meer als een investering gekocht kunnen worden. Of om kritisch te kijken wanneer een woning een investering is en wanneer het gewoon een plek is om te wonen.
Interessante suggestie. Dan kun je een lange discussie beginnen over waarin je wel of niet zou 'mogen' investeren. In dit topic worden de laatste tijd mensen die een woning als investering kopen ontzettend als uitschot gezien dat op onethische wijze geld verdient over de ruggen van de gewone mens (enigszins gechargeerd natuurlijk). Maar zou je dan wel 'mogen' investeren in andere eerste levensbehoeften? Is iemand die in Ahold investeert niet net zo goed iemand die geld verdient over de ruggen van de consumenten? Of als je in nutsbedrijven als e.on of RWEV belegt? Zou je daar dan wel in 'mogen' investeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:37:
Eigen koopwoning zie ik iig niet als luxe...de meest grote coalitie-partijen(demissioniere i know) ook niet...dus ik denk dat dat box3 gevalletje ni echt gaat gebeuren
Ach, wat is luxe? dit eenvoudige stulpje kan natuurlijk je hoofdwoning zijn, en ik denk dat de meeste mensen dat wel als 'luxe' beschouwen.

Verder zit er belasting op een hoop dingen die we niet als (buitensporige) 'luxe' beschouwen. Gas voor verwarming en electriciteit voor licht. Een bezoek aan de kapper. Eten. We hebben in Nederland jarenlang rijwielbelasting gehad.

Belasting heeft niet zoveel met eerlijkheid te maken. Vooral met 'levert het wat op?' 'Is het makkelijk te innen?' en 'wordt het door mensen geaccepteerd?'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:34
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:38:
[...]

Het 'oneerlijk' sloeg volgende mij niet op het verplaatsen van de woning naar box 3, maar op de suggestie van het verbieden van aflossingsvrije hypotheken.

Het zou nogal krom zijn als aan de ene kant de eigen woning naar box 3 zou gaan, en daarbij voor een behoorlijke extra kostenpost zou kunnen zorgen, maar tegelijk het verboden zou worden om voor die kosten een deel van die waarde aflossingsvrij te mogen lenen.
Er zijn meer manieren om de (toegenomen) lasten van de verhuizing naar box 3 (pun intended) tegen te gaan (al vind ik het sws geen goed idee om een eigen woning volledig als 'vermogen' te belasten.

Aflossingsvrij tot op zekere hoogte beperken blijft wel belangrijk om de schuldenpositie van Nederlandse huishoudens terug te brengen. Wat betreft hypothecaire schuldenpositie staan we behoorlijk hoog in Europa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:20:
[...]

Ach, wat is luxe? dit eenvoudige stulpje kan natuurlijk je hoofdwoning zijn, en ik denk dat de meeste mensen dat wel als 'luxe' beschouwen.

Verder zit er belasting op een hoop dingen die we niet als (buitensporige) 'luxe' beschouwen. Gas voor verwarming en electriciteit voor licht. Een bezoek aan de kapper. Eten. We hebben in Nederland jarenlang rijwielbelasting gehad.

Belasting heeft niet zoveel met eerlijkheid te maken. Vooral met 'levert het wat op?' 'Is het makkelijk te innen?' en 'wordt het door mensen geaccepteerd?'
Deze is wel extreem ntrl, beetje overdreven(dit is geen mainstream NL-er). Wrch heeft de bewoner al behoorlijk wat inkomsten-belasting betaalt...dus ja toch nog ff een extra belasting heffen op zijn woning?

Links stemmen helpt wel om deze forse huis-bezitter(met of zonder hypo) af te straffen en de schurk te laten betalen voor zijn paleis! Maar kan het ook niet zomaar zijn dat er dan kapitaalvlucht gaat komen? Er zijn grenzen aan heffen...ookal is het wat simplistisch 'wat levert het op'...denk niet dat dit echt helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:33:
[...]
Links stemmen helpt wel om deze forse huis-bezitter(met of zonder hypo) af te straffen en de schurk te laten betalen voor zijn paleis! Maar kan het ook niet zomaar zijn dat er dan kapitaalvlucht gaat komen? Er zijn grenzen aan heffen...ookal is het wat simplistisch 'wat levert het op'...denk niet dat dit echt helpt
Dat zie je vaak de 'rechtvaardiging' van onrechtvaardige situaties. Dat als we iets op een 'eerlijke' of 'rechtvaardige' manier (uiteraard zeer subjectief) zouden regelen, de gene die het betreft (persoon of bedrijf) het land uit zouden gaan. Los van de vraag of dat überhaupt zo is, kun je je ook afvragen of het 'beter' is om een kromme situatie te laten bestaan of om een 'eerlijke' situatie te creëren, als die mogelijk onder aan de streep minder oplevert maar wel een rechtvaardiger systeem oplevert.

(Uiteraard is dit een meer principiële vraag en niet zozeer alleen van toepassing op woningwaarde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:53:
[...]

Dat zie je vaak de 'rechtvaardiging' van onrechtvaardige situaties. Dat als we iets op een 'eerlijke' of 'rechtvaardige' manier (uiteraard zeer subjectief) zouden regelen, de gene die het betreft (persoon of bedrijf) het land uit zouden gaan. Los van de vraag of dat überhaupt zo is, kun je je ook afvragen of het 'beter' is om een kromme situatie te laten bestaan of om een 'eerlijke' situatie te creëren, als die mogelijk onder aan de streep minder oplevert maar wel een rechtvaardiger systeem oplevert.

(Uiteraard is dit een meer principiële vraag en niet zozeer alleen van toepassing op woningwaarde.)
Wat is er 'krom' aan deze bewoner met een paleis van 10x NL-woning-mainstream?
Mssh wel via een vette erfenis of succesvol bedrijf/baan(mssh heeft ie wel de staatslotterij)...kan allemaal.

Vind ik niet krom : Sterker nog dit is gewoon zo legaal als het maar kan.

Dat er met enige jaloezie nr wordt gekeken, hij wel en ik(jij...wij en vele anderen) niet...heb ik geen last van..Het is'm gegund!

Maar daarom gaan we deze schurk flink extra 'pakken', omdat het 'onrechtvaardig' is tov de gemiddelde kaaskop met een hypo van 400K

Ook al haal je dan het eerlijke erbij, weet je wat die al aan belastingen heeft betaald(of nog steeds wanneer onder hypo en hij/zij werkt) voor dit optrekje af te lossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:33:
Deze is wel extreem ntrl, beetje overdreven(dit is geen mainstream NL-er). Wrch heeft de bewoner al behoorlijk wat inkomsten-belasting betaalt...dus ja toch nog ff een extra belasting heffen op zijn woning?
Dat kan. Er kan ook iemand met een reeds verworven kapitaal zitten, en die betaalt geen inkomstenbelasting, en nauwelijks erfbelasting.

Over het geld dat op mijn spaarrekening staat moet ik ook belasting betalen. En reken maar dat ik over elke euro al inkomstenbelasting heb moeten afdragen.

Als ik dat geld in een huis stop, is het ineens een eerste levensbehoefte, en dus belasting vrij? Da's eigenlijk wel lekker makkelijk.
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 12:33:Links stemmen helpt wel om deze forse huis-bezitter(met of zonder hypo) af te straffen en de schurk te laten betalen voor zijn paleis!
Belasting is echt geen complot bedacht door linkse jaloerse mensen. Denk maar weer aan het voorbeeld van de kapper, de bananen, de wegenbelasting op een auto, hoe klein ook. Zijn dat allemaal dingen die de superrijken raken, of raakt het eigenlijk iedereen wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:49:
[...]

Interessante suggestie. Dan kun je een lange discussie beginnen over waarin je wel of niet zou 'mogen' investeren. In dit topic worden de laatste tijd mensen die een woning als investering kopen ontzettend als uitschot gezien dat op onethische wijze geld verdient over de ruggen van de gewone mens (enigszins gechargeerd natuurlijk). Maar zou je dan wel 'mogen' investeren in andere eerste levensbehoeften? Is iemand die in Ahold investeert niet net zo goed iemand die geld verdient over de ruggen van de consumenten? Of als je in nutsbedrijven als e.on of RWEV belegt? Zou je daar dan wel in 'mogen' investeren?
Dat is een goede vraag. Waar het mij om gaat is dat een huis als beleggingsobject wordt gezien terwijl dit voor het gros van de mensen niet zo is. Aandelen en beleggingen in bedrijven zijn hoe dan ook een belegging, het is niet iets tastbaars, je kan er verder niets mee. En een huis wordt door een gedeelte van de mensen ook zo gezien, als een beleggingsobject terwijl het voor het grootste gedeelte van de mensen een eerste levensbehoefte is, een plek om in te wonen. Om dat op dezelfde manier te belasten vind ik inderdaad niet fair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:37:
[...]

Dan mssh ook eens kijken als een eigenaar(met of zonder hypo) van een koop-woning een minder jaartje/pech heeft qua inkomsten, ook de voordelen /subsidie die een huurder heeft mogelijk maken. De inkomstenbelasting schaal kan hier wel ff meehelpen.

Merk op dat HRA vaak hoger is dan huurtoeslag. Bij HRA zit immers dat long-tail met zeer dure woningen terwijl er bij huurtoeslag een harde limiet rond de EUR 330 bij toewijzing is.

Daarnaast heeft een koper (in de markt van de laatste jaren) vaak een enorme buffer die bij tegenvallend inkomen gebruikt kan worden. Vaak heeft een koper in de laatste vijf jaar 1 of meerdere jaren meer netto winst op eigen woning gehad dan netto inkomen. Een huurder heeft deze buffer niet.
Iris1234 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Dat is een goede vraag. Waar het mij om gaat is dat een huis als beleggingsobject wordt gezien terwijl dit voor het gros van de mensen niet zo is. Aandelen en beleggingen in bedrijven zijn hoe dan ook een belegging, het is niet iets tastbaars, je kan er verder niets mee. En een huis wordt door een gedeelte van de mensen ook zo gezien, als een beleggingsobject terwijl het voor het grootste gedeelte van de mensen een eerste levensbehoefte is, een plek om in te wonen. Om dat op dezelfde manier te belasten vind ik inderdaad niet fair.
Is het dan eerlijker om (zero-sum) inkomsten en spaargeld meer te belasten?

Juist woning (gedeeltelijk, met overgang ipv harde knip) in box 3 is een maatregel om de woningmarkt te verbeteren en de eerste levensbehoefte voor meer mensen haalbaar te maken. Daarnaast verklein je daar ook het gat tussen haves (woningbezitters) en have nots (huurders) en kansarmen (wat tegenwoordig ook 30- dubbel-WO-DINKYs zonder papa-mama-geld zijn).

Ik ben het er wel mee eens dat box 3 misschien het verkeerde mechanisme is. Het gaat niet puur om het vermogen dat in de woning zit - maar ook om het voordeel dat je uit de woning haalt. Een woning heeft in principe voor verhuur 2-4% risico-arm rendement na kapitaalkosten en onderhoud.
offtopic:
Als we de stijgende zorgkosten via OZB omslaan zijn we in 2040 trouwens ook ongeveer bij een belasting die ongeveer dat rendement aan inkomen ziet. Die 40-70 miljard extra kan je niet puur uit inkomstenbelasting halen terwijl je kapitaal ontziet :+.

[ Voor 24% gewijzigd door ANdrode op 07-03-2021 14:29 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Iris1234 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Is het dan niet slimmer om ervoor te zorgen dat bepaalde goederen niet meer als een investering gekocht kunnen worden. Of om kritisch te kijken wanneer een woning een investering is en wanneer het gewoon een plek is om te wonen. Zoals tweede huizen (of meer) zwaarder belasten. Ook al heb je daar weer het risico bij dat dit doorgerekend wordt aan de huurders.

Ook al voel ik zelf meer voor een zelfbewoningsplicht en die dan ook daadwerkelijk handhaven.

Doorschuiven naar box 3 is leuk bedacht maar er zijn zat mensen die ooit een huis hebben gekocht dat nu 2 of 3 keer zo veel waard is. Leuk voor die mensen als ze willen verkopen maar als ze dat niet willen dan kan het ineens problematisch worden als ze vermogensbelasting moeten betalen. Niet fair lijkt me dat.
Wat "fair" is is veel genuanceerder.

Is het "fair" dat de politie, brandweer, zorg etc betaalt wordt door een jongere generatie voor wie de grote eengezinswoningen niet meer bereikbaar zijn. Die generatie woont en in een kleiner huis (ouders, of samen met huisgenoten etc) en moeten daar bovenop de politie/zorg betalen van mensen die wel een leven lang in de bestaande grote huizen konden wonen?

Is het "fair" dat iemand in een huurhuis over 50k spaargeld een belasting betaalt over het virtuele vermogensrendement, terwijl zijn buurman in een koophuis die 50k overwaarde in no-time opbouwt en hier geen cent belasting over hoeft te betalen?

Nederland is onderhand opgedeeld in de haves en have-nots door het volkshuisvestingbeleid van 10 jaar Rutte. En dat is soms het verschil tussen 5 jaar te laat geboren zijn of 5 jaar te laat de partner van je dromen tegen komen. Dat maakt dat definities van wat "fair" is wel alle kanten op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-09 16:20
Iris1234 schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:36:
[...]

Wist je dat het voor mensen zonder koophuis ook een eerste levensbehoefte is?

Of je het als beleggingsproduct ziet of niet, dat is het simpelweg wel. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn huis, ongeacht de marktprijs, te koop zet voor dezelfde prijs als die ervoor betaald heeft + inflatie.

En daar hoeft niets mis mee te zijn, integendeel zelfs; sinds WOII is het actief beleid om eigenwoning bezit te stimuleren vanuit o.a. een sociaal perspectief. Het moest bereikbaar zijn voor iedereen. Het geeft zekerheid, enige zelfstandigheid en onafhankelijkheid, een manier van vermogensopbouw voor de burger, appeltje voor de dorst en daar uit voortvloeiend in brede zin armoedebestrijding.

De huizenmarkt heeft zich echter dusdanig ontwikkeld dat het niet langer bereikbaar is voor iedereen. Daarmee is het beleid en zijn effecten nu een aanjager geworden van groeiende ongelijkheid. Desalniettemin zitten we nog wel vast in het frame van dat ideaal wat op individueel nog wel de positieve effecten bewerkstelligd, maar negeren we de negatieve effecten die zich over de tijd ontwikkeld hebben op maatschappelijk niveau; een driver van groeiende ongelijkheid.

Dit kun je via verschillende benaderingen proberen aan te pakken. Het doel hoeft mijn inziens niet zozeer het aan banden leggen van vermogensopbouw te zijn door dit af te romen. Zolang een koopwoning immers goed toegankelijk blijft, is het juist een middel om ongelijkheid aan te pakken. Met dat uitgangspunt moet je dus beleid maken op het toegankelijk maken van de woningmarkt, waar het (progressief) afromen dan wel weer een middel kan zijn.

Uitgaande bijvoorbeeld van het eerste levensbehoefte argument, gaat deze niet meer op voor meerdere huizen in eigen bezit die je niet zelf bewoond. Ook kun je je afvragen wanneer die eerste levensbehoefte wel exorbitant luxe wordt. Zou je dus verder willen gaan, kun je bijvoorbeeld denken aan een vrijstelling voor je woonhuis tot 500k, misschien zelfs vanaf 1mln, waarna je progressief woonbelasting zou kunnen heffen.

Denk dat er echt wat meer besef moet komen van het effect wat de ontoegankelijkheid tot een koopwoning voor effect heeft op de ongelijkheid. In de huidige tijd gaan de idealen van weleer op maatschappelijk niveau simpelweg niet meer op, ondanks het rotsvaste geloof dat we er in willen blijven houden. Een conservatieve instelling, het vasthouden aan de status quo, is het faciliteren van groeiende ongelijkheid. De wereld is nu eenmaal veranderd en daarmee de effecten van zeker beleid, ondanks de beoogde effecten van het beleid welke het destijds had.

Je kunt niet verwachten dat door hetzelfde te blijven doen je dezelfde uitkomst krijgt, terwijl de wereld om je heen veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:27:
[...]

Dat kan. Er kan ook iemand met een reeds verworven kapitaal zitten, en die betaalt geen inkomstenbelasting, en nauwelijks erfbelasting.

Over het geld dat op mijn spaarrekening staat moet ik ook belasting betalen. En reken maar dat ik over elke euro al inkomstenbelasting heb moeten afdragen.

Als ik dat geld in een huis stop, is het ineens een eerste levensbehoefte, en dus belasting vrij? Da's eigenlijk wel lekker makkelijk.

[...]

Belasting is echt geen complot bedacht door linkse jaloerse mensen. Denk maar weer aan het voorbeeld van de kapper, de bananen, de wegenbelasting op een auto, hoe klein ook. Zijn dat allemaal dingen die de superrijken raken, of raakt het eigenlijk iedereen wel?
Dus is het eigenlijk het beste om te huren? bedoel deze aan @CVTTPD2DQ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:53
Bij voorbaat verkocht: Hoe erg is het dat alle nieuwbouwwoningen naar beleggers gaan?

https://www.bd.nl/tilburg...-beleggers-gaan~aba22113/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Z___Z schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 16:30:
[...]

Deze grafiek heeft denk ik weinig met de huizenmarkt te maken, maar meer met het beleid rond studiefinanciering. Door het afschaffen van de basisbeurs heb je veel meer thuiswonende studenten. Het aantal mensen dat op hun 20e al een huis kunnen kopen is toch wel marginaal denk ik, als er tot 25 maar 20% een huis bezit, waarvan waarschijnlijk het grootste deel ook nog in de leeftijd 24-25 zit.

Met 20 zit vrijwel iedereen nog op school. Zelfs als je VMBO+MBO doet ben je pas op je 20e klaar. Middelbare school drop-outs op uitzonderingen na hebben zelden genoeg geld om een huis te kopen met 20.
Als dat zo is, waarom staan er dan zo weinig studentenkamers leeg?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Tuttel schreef op zondag 7 maart 2021 @ 15:05:
En daar hoeft niets mis mee te zijn, integendeel zelfs; sinds WOII is het actief beleid om eigenwoning bezit te stimuleren vanuit o.a. een sociaal perspectief. Het moest bereikbaar zijn voor iedereen. Het geeft zekerheid, enige zelfstandigheid en onafhankelijkheid, een manier van vermogensopbouw voor de burger, appeltje voor de dorst en daar uit voortvloeiend in brede zin armoedebestrijding.
Met de kanttekening: dit was toen het stokpaardje van de voorlopers van het CDA, en de toen nog kleine VVD. de PvdA vond dat sociale huur het belangrijkste mechanisme voor huisvesting moest zijn.

Verder vraag ik me af wat de zin is van een eigen huis als 'appeltje voor de dorst' als men het 'opeten' van dat appeltje middels een hypotheek óók niet rechtvaardig vindt.

Het grote voordeel van een afbetaalde eigen woning is zekerheid van lasten. Maar juist ouderen hebben een gegarandeerd inkomen dmv. AOW en pensioen. Bij een eigen woning hoort onderhoud, en juist dat wordt steeds moeilijker om zelf te doen.

Het eigen huis als 'belegging' voor de oude dag werkt eigenlijk ook alleen bij continue of toenemende schaarste. Als er geen schaarste aan woningen is, neemt de (inflatiegecorrigeerde) waarde van een ouder huis geleidelijk af. Het huis is immers minder modieus / geisoleerd dan nieuwbouw.

Ik vraag me af wat nou het 'sociale' aspect is van eigenwoningbezit. Het is per definitie niet voor iedereen, en als oudedagsvoorziening werkt het alleen als je jongeren je voor veel geld laat uitkopen. En mogelijk beantwoordt dat ook de vraag van @Verwijderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:22:
[...]

Met de kanttekening: dit was toen het stokpaardje van de voorlopers van het CDA, en de toen nog kleine VVD. de PvdA vond dat sociale huur het belangrijkste mechanisme voor huisvesting moest zijn.

Verder vraag ik me af wat de zin is van een eigen huis als 'appeltje voor de dorst' als men het 'opeten' van dat appeltje middels een hypotheek óók niet rechtvaardig vindt.

Het grote voordeel van een afbetaalde eigen woning is zekerheid van lasten. Maar juist ouderen hebben een gegarandeerd inkomen dmv. AOW en pensioen. Bij een eigen woning hoort onderhoud, en juist dat wordt steeds moeilijker om zelf te doen.

Het eigen huis als 'belegging' voor de oude dag werkt eigenlijk ook alleen bij continue of toenemende schaarste. Als er geen schaarste aan woningen is, neemt de (inflatiegecorrigeerde) waarde van een ouder huis geleidelijk af. Het huis is immers minder modieus / geisoleerd dan nieuwbouw.

Ik vraag me af wat nou het 'sociale' aspect is van eigenwoningbezit. Het is per definitie niet voor iedereen, en als oudedagsvoorziening werkt het alleen als je jongeren je voor veel geld laat uitkopen. En mogelijk beantwoordt dat ook de vraag van @Verwijderd
Het lijkt wel of huren iets normaals is en een eigen koopwoning hebben een luxe is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 13:23:
[...]

Wat is er 'krom' aan deze bewoner met een paleis van 10x NL-woning-mainstream?
Mssh wel via een vette erfenis of succesvol bedrijf/baan(mssh heeft ie wel de staatslotterij)...kan allemaal.

Vind ik niet krom : Sterker nog dit is gewoon zo legaal als het maar kan.

Dat er met enige jaloezie nr wordt gekeken, hij wel en ik(jij...wij en vele anderen) niet...heb ik geen last van..Het is'm gegund!
Niets mis met het hebben van een woning van een paar miljoen. Wat ik wel krom vind is dat die woning straks gekocht kan worden met een paar miljoen hypotheek waarvan de rente volledig aftrekbaar is. Wat we met z'n allen moeten betalen (en waar je op die manier dus wel last van hebt). Of dat de koper anders met de aankoop van die woning op een mooie manier zijn vermogen fiscaal handig buiten box 3 in de woning kan 'parkeren'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Verwijderd schreef op zondag 7 maart 2021 @ 17:45:
Het lijkt wel of huren iets normaals is en een eigen koopwoning hebben een luxe is.
'tis allebei normaal. In de jaren '80 woonde 60% van de bevolking in een huurwoning, en 40% in een koopwoning, en nu is dat andersom. Er wordt in deze discussie gedaan alsof het wenselijk is dat zoveel mogelijk mensen in een koopwoning wonen, en daar ben ik het eigenlijk niet mee eens. Kúnnen wonen ja, maar ik denk dat voor veel huishoudens een huurwoning een véél betere optie is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Waarom vind je dat een betere optie?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 08:53:
Waarom vind je dat een betere optie?
Woonzekerheid bij terugval in inkomen (want de huursubsidie maakt dan een behoorlijk verschil). Collectief onderhoud: veel mensen kunnen niet "even" op een ladder de dakgoot schoonmaken, of zijn gewoon niet handig. Collectieve renovatie: je ziet nu hoe veel particuliere huizenbezitters nooit reserveringen hebben gemaakt voor groot onderhoud, en nu steigeren bij de gedachte dat hun huis "van het gas af" moet. Voor jongeren is flexibiliteit ook nog een argument: Je wil jezelf aan het begin van je carrière niet vastleggen op een bepaalde stad of dorp.

We hadden in Nederland een verhaal over wonen: Recht op huisvesting door middel van de sociale woningbouw, en het koopsegment voor mensen die meer wilden, maar ook meer risico wilden nemen. Maar de sociale woningbouw is overstroomd, de private huursector was klein en (relatief) duur, en dus koos een groot deel van de bevolking voor de "goedkope" koophuizen. De risico's waren van later zorg (en die werden ineens duidelijk tijdens de kredietcrisis) en onderhoud was ook van later zorg (dat wordt nu ineens duidelijk aan de vooravond van de klimaatcrisis).

Nu is het zover dat je in deze discussie hier en daar mensen ziet die het "recht op huisvesting" interpreteren als "recht op een koopwoning".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Miks schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 23:50:
[...]

Allemaal leuk en aardig, die hypothesen. Maar als je om je heen kijkt dan zie je toch wat er gebeurt? Jongeren wonen langer thuis, kunnen zonder relatie geen woning vinden, huurwoningen buiten bereik.

En op de een of andere manier wil je niet geloven dat er meer aan de hand is dan wat de gemiddelde leeftijd van de starter ons vertelt. Je valt met open ogen in de fallacy of the average.

Kijk maar eens naar onderstaande grafiek. Wellicht is de leeftijd waarop men een eerste huis koopt gemiddeld genomen gelijk, maar de verdeling is aan het veranderen en de piek neemt af.
Ik kan geen nieuw plaatje vinden. Maar ik neem aan dat je dit ook wel weer indirect en niet relevant vindt... Sommige mensen... |:(

[Afbeelding]
https://nos.nl/op3/artike...r-wel-een-stuk-later.html

De staart is overigens ook interessant, het lijkt dat ook steeds meer mensen niet de overstap kunnen maken van huur naar koop, geen vermogen kunnen opbouwen en dus aanleiding om aan te nemen dat de kloof tussen haves en have-nots steeds groter wordt.
Dit artikel vind ik dan wel weer relevant. Maar helaas gaat het over een hele korte periode. In de grafiek van de Rabobank die ik eerder poste over de periode 1980-2015 zag je ook dat rond 2008 meer jongeren een huis kochten dan nu, maar vergeleken met de hele periode, kopen jongeren nu nog steeds veel meer huizen dan eerder. Dus IMHO blijft de conclusie nog steeds dat jongeren nu niet minder goed een huis kunnen kopen dan "vroeger" gezien over de laatste 50 jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:29
CVTTPD2DQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 09:56:
[...]

Woonzekerheid bij terugval in inkomen (want de huursubsidie maakt dan een behoorlijk verschil). Collectief onderhoud: veel mensen kunnen niet "even" op een ladder de dakgoot schoonmaken, of zijn gewoon niet handig. Collectieve renovatie: je ziet nu hoe veel particuliere huizenbezitters nooit reserveringen hebben gemaakt voor groot onderhoud, en nu steigeren bij de gedachte dat hun huis "van het gas af" moet. Voor jongeren is flexibiliteit ook nog een argument: Je wil jezelf aan het begin van je carrière niet vastleggen op een bepaalde stad of dorp.
Huurtoeslag (voorheen: subsidie) is een gedrocht wat nóg meer ongelijkheid in de hand werkt. Het is namelijk alleen van toepassing op mensen met hele lage huur (<740 euro ongeveer) waardoor het in praktijk in de hele randstad alleen van toepassing is op mensen met een sociale huurwoning. Omdat er van die laatste zo'n groot tekort is dat je 10+ jaar op een lijst moet staan om er een te krijgen is er al enorme ongelijkheid tussen wie er wel of geen kan krijgen. De mensen met sociale huur hebben gemiddeld veel lagere lasten, ook omdat het segment "middenhuur" zo'n beetje niet bestaand is dus wie in de vrije sector moet huren gaat als snel 400-500 euro meer betalen dan de duurste sociale huurwoningen. En ga je die eerste doelgroep met die lagere lasten ook nog éxtra subsidie geven om het helemaal mooi te maken. Bovendien motiveert het mensen in zo'n sociale huurwoning ook niet om verder te kijken, want dan gaat het staatsinfuus eruit waardoor de stap naar een niet sociale huurwoning erg groot blijft.

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 08-03-2021 10:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miks
Z___Z schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:40:
[...]

Dit artikel vind ik dan wel weer relevant. Maar helaas gaat het over een hele korte periode. In de grafiek van de Rabobank die ik eerder poste over de periode 1980-2015 zag je ook dat rond 2008 meer jongeren een huis kochten dan nu, maar vergeleken met de hele periode, kopen jongeren nu nog steeds veel meer huizen dan eerder. Dus IMHO blijft de conclusie nog steeds dat jongeren nu niet minder goed een huis kunnen kopen dan "vroeger" gezien over de laatste 50 jaar.
Je bedoelt onderstaande grafiek? Interessant dat je bij je stelling blijft want dan interpreteer je de grafiek niet goed.

Wat je moet meenemen in deze grafiek is de verdeling koop-huur in de samenleving. Kopen is sinds de jaren 90 veel meer de norm geworden. Daarom zie je ook bij alle leeftijdsgroepen een toename in het huizenbezit.

Hoe je er vervolgens bij komt dat de starter 'niet minder goed' een huis kan kopen is mij een raadsel. Want als je 2012 recent genoeg vindt om iets te zeggen over 2021 (vind ik niet), dan laat het juist een verslechterende omstandigheid zien voor de groepen tot 30 jaar tov de andere leeftijden. Oftewel, het relatieve huizenbezit van de starter onder de 30 ten opzichte van de rest is verslechterd sinds 2009, maar ook al sinds 1986. Je haalt het alleen heel slecht uit de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/f446040e3e274e2c2b8d48ef0608a6570fc33aa4/?url=https%3A%2F%2Feconomie.rabobank.com%2Fglobalassets%2Fglobal%2Fpublicatie-afbeeldingen%2F2015%2F07-juli%2Ftb20150714_koopstarter%2Ftb20150714_koopstarter_figuur4.png

Huizenbezit van groep tot 25 jaar is gestegen van 14 tot 18, oftewel een stijging van 29%, de groep van 25 tot 30 met 27% en het bezit in de groep 45-55 jaar is gestegen van 52 naar 68, zo'n 31% - dus een grotere stijging!
Dus uit jouw grafiek blijkt dat het huizenbezit onder alle leeftijdsgroepen is toegenomen (logisch want er zijn meer koophuizen) maar het relatieve huizenbezit van de jongste cohorten is afgenomen.

En dat is dan nog 2012, toen de starter het minder moeilijk had dan nu. Want de starter kan niet profiteren van lagere rentes, maar wordt wel genaaid met hogere hypotheekschulden. In de jaren 80 was de hypotheekschuld zo'n 4 jaarsalarissen, nu is dat opgelopen tot 9(!). In 30 jaar maakt dat niet zo veel uit misschien vanwege de lagere rente, maar versneld aflossen is soms ook prettig maar inmiddels onmogelijk en in welke situatie is het vervelender wanneer huizenprijzen 30% zakken...?

Dat de positie van de starter sinds 2012 dramatisch is geworden, zou je ook kunnen halen uit:
In 2012 had nog meer dan 60 procent van de jongere middeninkomens een eigen huis, vorig jaar was dit nog niet de helft. Jongeren lopen aan tegen hoge huizenprijzen en strengere leennormen.
https://www.trouw.nl/nieu...-middeninkomens~bc94b403/

De starter uit meer vermogende families heeft veel minder problemen, die wordt wel voorzien van een ton belastingvrij en een familiebankje. Het zijn de starters zonder rijke familie die het duidelijk veel zwaarder hebben.

En dan nog de overige factoren:
Twintigers van 2018 bereiken mijlpalen in hun levensloop later dan de twintigers van 2008. Ze gaan later uit huis, volgen langer onderwijs en hebben minder snel een vaste arbeidsrelatie of een koophuis. Ook stijgt de leeftijd waarop zij gaan samenwonen of kinderen krijgen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...en-twintigers-schuiven-op

Starters hebben het tegenwoordig niet alleen lastiger op de huizenmarkt, bijna elk aspect ziet een verslechtering.

Maar ze hebben wel een avocado-toast. Dus wat zeuren ze nou? Toch? :X

[ Voor 31% gewijzigd door Miks op 08-03-2021 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Miks schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:43:
[...]

Je bedoelt onderstaande grafiek? Interessant dat je bij je stelling blijft want dan interpreteer je de grafiek niet goed.

Wat je moet meenemen in deze grafiek is de verdeling koop-huur in de samenleving. Kopen is sinds de jaren 90 veel meer de norm geworden. Daarom zie je ook bij alle leeftijdsgroepen een toename in het huizenbezit.

Hoe je er vervolgens bij komt dat de starter 'niet minder goed' een huis kan kopen is mij een raadsel. Want als je 2012 recent genoeg vindt om iets te zeggen over 2021 (vind ik niet), dan laat het juist een verslechterende omstandigheid zien voor de groepen tot 30 jaar tov de andere leeftijden. Oftewel, het relatieve huizenbezit van de starter onder de 30 ten opzichte van de rest is verslechterd sinds 2009, maar ook al sinds 1986. Je haalt het alleen heel slecht uit de grafiek.

Huizenbezit van groep tot 25 jaar is gestegen van 14 tot 18, oftewel een stijging van 29%, de groep van 25 tot 30 met 27% en het bezit in de groep 45-55 jaar is gestegen van 52 naar 68, zo'n 31% - dus een grotere stijging!
Dus uit jouw grafiek blijkt dat het huizenbezit onder alle leeftijdsgroepen is toegenomen (logisch want er zijn meer koophuizen) maar het relatieve huizenbezit van de jongste cohorten is afgenomen.

En dat is dan nog 2012, toen de starter het minder moeilijk had dan nu. Want de starter kan niet profiteren van lagere rentes, maar wordt wel genaaid met hogere hypotheekschulden.

[Afbeelding]

Dat de positie van de starter sinds 2012 dramatisch is geworden, zou je ook kunnen halen uit:

[...]

https://www.trouw.nl/nieu...-middeninkomens~bc94b403/

De starter uit meer vermogende families heeft veel minder problemen, die wordt wel voorzien van een ton belastingvrij en een familiebankje. Het zijn de starters zonder rijke familie die het duidelijk veel zwaarder hebben.

En dan nog de overige factoren:

[...]

https://www.cbs.nl/nl-nl/...en-twintigers-schuiven-op

Starters hebben het tegenwoordig niet alleen lastiger op de huizenmarkt, bijna elk aspect ziet een verslechtering.

Maar ze hebben wel een avocado-toast. Dus wat zeuren ze nou? Toch? :X
Percentages kan je niet zo lezen. Maar mijn argumentatie is voor dat jongeren in de jaren 80 niet makkelijker een huis konden kopen dan in 2020. De verhalen hier dat iedereen zonder diploma's en meteen op je 16e ging timmeren en dan op je 18e een woning kon kopen van 100+ m2, dat is gewoon niet waar. Ja ze zijn er wel, maar ze zijn er nu ook.

Ja in 2015 kon je vast makkelijker een huis kopen dan in 2020, maar ups en downs zijn van alle tijden. Je kon in 2012 nog steeds als jongeren makkelijker een huis kopen dan in 1980. Misschien is het nu slechter dan 2012, maar misschien niet slechter dan in 1980.

En als de hele markt meer naar koopwoningen opschuift en een jongere kan niet kopen, dan is de relatieve positie van die specifieke jongere achteruit gegaan, maar zijn de jongeren in totaal wel vooruit gegaan.
Ja tegenwoordig sta je als hoog opgeleide alleenstaande jongere achter op de laagopgeleide tweeverdiener, terwijl je in de jaren 80 als hoogopgeleide eenverdiener boven de laagopgeleide eenverdiener stond in de woningmarkt. Is het resultaat van emancipatie. Daar kan je van vinden wat je wil.
Uiteindelijk zijn de hoge prijzen veroorzaakt door de ECB met de lage rente. En uiteindelijk maakt het niet uit of je rente of aflossing betaalt. Toen op het laagste punt 2014 de rente 5% was, betaalde je over een periode van 10 jaar ongeveer net zoveel voor een huis als dat je nu doet met een rente van 1%. Toen betaalde je veel meer rente, nu betaal je veel meer aan aflossing. Als de jongeren massaal erachter komen dat banken ook wel 50% aflossingsvrij willen uitlenen, gaan de prijzen nog harder omhoog. Voordeel voor de jongeren/starters is dan wel dat ze veel minder maandlasten hebben dan toen je in 2014 een huis kocht.

Dat alles later begint is volgens de bron bij CBS veel veroorzaakt door langer op school te zitten. Als je langer op school zit, begin je later met werken, schuift alles op. Is ook mijn ervaring in mijn sociale kring. De mensen die ik ken die laag opgeleid zijn, zijn veel eerder op zichzelf gaan wonen (niet studentenkamer), zijn eerder getrouwd, hebben op jongere leeftijd kinderen.
De mensen die gestudeerd hebben zijn veel later samen gaan wonen, hebben later een huis gekocht en beginnen op latere leeftijd met kinderen.
Maar goed dit is ook mijn n=1 observatie, welke ondersteund wordt door de statistieken. Of er een relatie is zou iemand moeten onderzoeken.

Ik denk dat er wel een relatie zit tussen het opleidingsniveau en arbeidsparticipatie van vrouwen en de leeftijd dat mensen gaan samenwonen of aan kinderen beginnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Z___Z op 08-03-2021 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:52:
[...]

Huurtoeslag (voorheen: subsidie) is een gedrocht wat nóg meer ongelijkheid in de hand werkt. Het is namelijk alleen van toepassing op mensen met hele lage huur (<740 euro ongeveer) waardoor het in praktijk in de hele randstad alleen van toepassing is op mensen met een sociale huurwoning. Omdat er van die laatste zo'n groot tekort is dat je 10+ jaar op een lijst moet staan om er een te krijgen is er al enorme ongelijkheid tussen wie er wel of geen kan krijgen. De mensen met sociale huur hebben gemiddeld veel lagere lasten, ook omdat het segment "middenhuur" zo'n beetje niet bestaand is dus wie in de vrije sector moet huren gaat als snel 400-500 euro meer betalen dan de duurste sociale huurwoningen.
Zeker mee eens. Vooral die relatief lage 'harde' grens tussen wel en geen recht op huurtoeslag zorgt voor een grote kloof tussen woningen met en zonder toeslag. En voor een groot tekort in de groep huizen met middenhuur. Ik denk dat die situatie al een heel stuk zou verbeteren als de huurtoeslag (en liefst ook puntenstelsel) ook voor hogere huren zou gaan gelden. Maar dan zou ik het wel reëel vinden als het bedrag aan huurtoeslag niet blijft doorgroeien als de huren boven de huidige grens zijn, maar dat het eerder afneemt tot je vanzelf op nul toeslag uitkomt bij een bepaald huurbedrag. (Wat nog nader te bepalen is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Valorian schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:52:
Huurtoeslag (voorheen: subsidie) is een gedrocht wat nóg meer ongelijkheid in de hand werkt. Het is namelijk alleen van toepassing op mensen met hele lage huur (<740 euro ongeveer) waardoor het in praktijk in de hele randstad alleen van toepassing is op mensen met een sociale huurwoning.
De uitvoering van de toeslag rammelt aan alle kanten, niet in de laatste plaats vanwege de manier waarop hij hard wordt afgekapt op een inkomensgrens. Om een of andere reden ontsnapt het al decennia aan de hervormings- en bezuinigingsdrang van de kabinetten.

Als je echter wil voorkomen dat mensen die een sterke daling in inkomen meemaken dakloos worden, kom je vrij snel uit op een mechanisme dat op huurtoeslag lijkt.

Verder zijn er uiteraard te weinig huurwoningen (sociaal of anders) onder de toeslaggrens, worden commerciële huurders aangemoedigd om boven die toeslaggrens te zitten, etc.

Maar mij lijkt: als je een 'recht op huisvesting' hebt, is een vorm van huurtoeslag een zinnig mechanisme om dat te bewerkstelligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
[...]

Wist je dat het voor mensen zonder koophuis ook een eerste levensbehoefte is?

Of je het als beleggingsproduct ziet of niet, dat is het simpelweg wel. Ik moet de eerste nog tegenkomen die zijn huis, ongeacht de marktprijs, te koop zet voor dezelfde prijs als die ervoor betaald heeft + inflatie.
Woonruimte is zeker een eerste levensbehoefte, maar niet specifiek een koopwoning. Woonruimte zou inderdaad voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht of dat huur of koop is. Gelukkig staat in artikel 22 van de grondwet dan ook dat bevordering van voldoende woongelegenheid voorwerp is van zorg der overheid. Woonruimte wordt in Nederland dan ook gezien als eerste levensbehoefte en niet als alleen een economisch object.

Om woonruimte betaalbaar te houden heeft de overheid een aantal maatregelen genomen, zoals de wettelijke bescherming van huurders en huurplafonds. Tegenwoordig zijn er helaas toch aardig wat manieren om hier omheen te werken zoals tijdelijke huurcontracten.

Om nog terug te komen op je laatste punt. Ik heb het gevoel dat je vooral naar de laatste jaren kijkt als je het hebt over "beleggingsproduct". In de afgelopen 5 jaar zijn de prijzen inderdaad hard gestegen. Maar in de jaren tussen 2008 en 2013 daalden de prijzen juist enorm. Ik ken meerdere mensen die in die tijd hun huis ver onder de prijs die zij er zelf voor betaald hadden te koop hebben gezet. En soms meer dan een kwart verlies hadden. Het is dus zeker niet gezegd dat de prijzen altijd stijgen. In de jaren '70 daalden de huizenprijzen zelfs met bijna 50% in 4 jaar tijd.

Op de langere termijn was je de afgelopen 30 jaar beter af als je een huis kocht, maar wie zegt dat dit in de toekomst ook zo blijft.

De huizenmarkt heeft zich echter dusdanig ontwikkeld dat het niet langer bereikbaar is voor iedereen. Daarmee is het beleid en zijn effecten nu een aanjager geworden van groeiende ongelijkheid. Desalniettemin zitten we nog wel vast in het frame van dat ideaal wat op individueel nog wel de positieve effecten bewerkstelligd, maar negeren we de negatieve effecten die zich over de tijd ontwikkeld hebben op maatschappelijk niveau; een driver van groeiende ongelijkheid.

Dit kun je via verschillende benaderingen proberen aan te pakken. Het doel hoeft mijn inziens niet zozeer het aan banden leggen van vermogensopbouw te zijn door dit af te romen. Zolang een koopwoning immers goed toegankelijk blijft, is het juist een middel om ongelijkheid aan te pakken. Met dat uitgangspunt moet je dus beleid maken op het toegankelijk maken van de woningmarkt, waar het (progressief) afromen dan wel weer een middel kan zijn.
Ik denk dat het aan banden leggen van vermogensopbouw niet de oplossing is voor de problemen op de woningmarkt. De problemen die er nu zijn zijn ontstaan door actief beleid van de overheid. Wikipedia vat het wat dat betreft mooi samen:

"De Nederlandse overheden, rijk, provincie en gemeenten, hebben een grote invloed op het functioneren van de woningmarkt. Enerzijds stimuleert de Rijksoverheid de vraag door de hypotheekrenteaftrek en de huurtoeslag. Anderzijds beperkt dezelfde Rijksoverheid het aanbod door de woningcorporaties zwaar te belasten met verhuurdersheffing en vennootschapsbelasting. Sinds de invoering van deze belastingen is de bouwproductie van de woningcorporaties meer dan gehalveerd. De overheden beperken de bouwproductie voorts door een stringent beleid van ruimtelijke ordening.

Resultaten van enerzijds het stimuleren van de vraag en anderzijds het beperken van het aanbod zijn een toenemend woningtekort en explosieve prijsstijgingen in huur- en koopmarkt. ‘De Nederlandse woningmarkt is kapot’ wordt er wel gezegd. Men kan ook zeggen dat de overheden tekort zijn geschoten in het reguleren van vraag en aanbod op deze voorraadmarkt.

Een opmerkelijk punt is nog dat men de prijzen die nu ontstaan op de markt gewoon ‘marktprijzen’ noemt, maar dat die prijzen ontstaan als resultaat van vraagstimulering door de Rijksoverheid en beperking van het aanbod door de overheden. Zo wordt er ook gesteld dat huurders van woningcorporaties profiteren van lagere huren (lager dan de markthuren). Anderzijds heeft ongeveer een derde van de huurders van woningcorporatie de huurtoeslag nodig om de huur te kunnen betalen. En het Nibud constateert in september 2019 dat bijna de helft van de Nederlandse huurders na het betalen van de huur te weinig overhoudt om redelijk rond te komen".
Bron: Wikipedia: Woningmarkt

En dit is dan nog zonder het probleem aan bouwruimte door PFAS en stikstof problematiek. Ik zie niet in hoe het afromen van vermogen het tekort en probleem dat nu is onstaan op zal lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:49
Iris1234 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:30:
[...]
En het Nibud constateert in september 2019 dat bijna de helft van de Nederlandse huurders na het betalen van de huur te weinig overhoudt om redelijk rond te komen".
Waar wonderlijk genoeg geen bron staat waaruit te herleiden valt dat Nibud dat heeft geconcludeerd. Ik ga eens op zoek.

[ Voor 0% gewijzigd door PLAE op 08-03-2021 13:20 . Reden: spelfout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:10:
[...]

De uitvoering van de toeslag rammelt aan alle kanten, niet in de laatste plaats vanwege de manier waarop hij hard wordt afgekapt op een inkomensgrens. Om een of andere reden ontsnapt het al decennia aan de hervormings- en bezuinigingsdrang van de kabinetten.
Dat is vrij logisch. Als je die grenzen 'zachter' zou willen maken, dan betekent dat óf veel meer geld voor de huurtoeslag uittrekken óf bij bestaande ontvangers korten om daarmee de groep 'nieuwe ontvangers' te betalen. Meer geld uittrekken druist in tegen de rechts-liberale regeringen van de laatste decennia en korten op bestaande ontvangers is lastig omdat die vaak nu al nauwelijks rond kunnen komen. Dus dan blijft als enige optie over om de huidige systematiek te behouden.
Als je echter wil voorkomen dat mensen die een sterke daling in inkomen meemaken dakloos worden, kom je vrij snel uit op een mechanisme dat op huurtoeslag lijkt.
Waarbij het m.i. veel logischer zou zijn om juist aan de daling in dat inkomen iets te doen, in plaats van dat gat met toeslagen te gaan vullen. Om te beginnen door het minimumloon (en daaraan gerelateerde uitkeringen) zodanig vast te stellen dat je daar ook redelijkerwijs van zou kunnen leven. Maar volgens mij zijn de meeste partijen het er wel over eens dat het minimumloon zoals dat nu is veel te laag is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
PLAE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Waar wonderlijk genoeg geen bron staat waaruit te herleiden valt dat Nibut dat heeft geconcludeerd. Ik ga eens op zoek.
Dat hebben ze in de wikipedia ook verkeerd overgenomen. Het gaat om een kwart van de huurders. De helft heeft 'moeite met rondkomen'. Wat wel een heel ruim en subjectief begrip is. Michael Jackson had ook moeite met rondkomen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
PLAE schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:41:
[...]

Waar wonderlijk genoeg geen bron staat waaruit te herleiden valt dat Nibut dat heeft geconcludeerd. Ik ga eens op zoek.
Hier staan de conclusies van het onderzoek:

https://www.nibud.nl/bero...ders-zit-financieel-klem/

“De rapporten wijzen uit dat meer huurders het financieel moeilijk hebben: 50 procent heeft moeite met rondkomen, 40 procent ervaart financiële schaarste en 30 procent heeft betalingsachterstanden.”

Ook een interessant artikel over dit onderwerp van de Trouw van 5 dagen geleden: https://www.trouw.nl/econ...en-onbetaalbaar~bce9fda8/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:37
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:50:
[...]

Dat is vrij logisch. Als je die grenzen 'zachter' zou willen maken, dan betekent dat óf veel meer geld voor de huurtoeslag uittrekken óf bij bestaande ontvangers korten om daarmee de groep 'nieuwe ontvangers' te betalen. Meer geld uittrekken druist in tegen de rechts-liberale regeringen van de laatste decennia en korten op bestaande ontvangers is lastig omdat die vaak nu al nauwelijks rond kunnen komen. Dus dan blijft als enige optie over om de huidige systematiek te behouden.
We zijn toch koning in polderen? De HRA gaat er ook in stappen af dus korten kan natuurlijk ook in kleine stappen op de huurtoeslag.
Waarbij het m.i. veel logischer zou zijn om juist aan de daling in dat inkomen iets te doen, in plaats van dat gat met toeslagen te gaan vullen. Om te beginnen door het minimumloon (en daaraan gerelateerde uitkeringen) zodanig vast te stellen dat je daar ook redelijkerwijs van zou kunnen leven. Maar volgens mij zijn de meeste partijen het er wel over eens dat het minimumloon zoals dat nu is veel te laag is.
Eens, maar ook zeker verre van eenvoudig.

En de hoofdwoning extra belasten omdat er (fictief) overwaarde inzit ben ik ook geen voorstander van.
Ten eerste is het verschil tov van iemand die dus belasting betaald op zijn spaargeld van 50k op zijn spaarrekening dat het dus ook daadwerkelijk op zijn rekening staat en beschikbaar is.
Ten tweede betalen we al deels belasting in de vorm van WOZ en EWF die deels dus ook meestijgen met die relatieve fictieve overwaarde.
En diegene die huurt met 50k op zijn spaarrekening heeft een heel ander risicoprofiel dan iemand die een lening van 400k aangaat om een huis te kopen. (en daar dus ook rente over betaald).

Ik zit er zelf goed bij (ondernemer) en afdragen aan de maatschappij is allemaal prima en ik snap ook dat ik wat meer kan bijdragen dan iemand met minimumloon maar dat gebeurd dus ook al wel in de vorm van belastingen, het kopen van (meer/duurdere) goederen (BTW) etc. of dat procentueel nog verder omhoog moet zou wat mij betreft af moeten hangen van toetsingen elk jaar ofzo maar niet omdat een partij in de kamer jeuk krijgt.

Enfin, het is allemaal lastige materie en er is helaas niet een gouden regel die voor iedereen goed uitpakt.

[ Voor 32% gewijzigd door GeeMoney op 08-03-2021 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
GeeMoney schreef op maandag 8 maart 2021 @ 13:11:
[...]

We zijn toch koning in polderen? De HRA gaat er ook in stappen af dus korten kan natuurlijk ook in kleine stappen op de huurtoeslag.
Maar van een kale kip kun je niet plukken. De meeste huiseigenaren vallen niet in de laagste inkomensklassen die (bij en huurwoning) recht op huurtoeslag hebben.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tuttel
Iris1234 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 12:30:
[...]

Woonruimte is zeker een eerste levensbehoefte, maar niet specifiek een koopwoning. Woonruimte zou inderdaad voor iedereen toegankelijk moeten zijn, ongeacht of dat huur of koop is. Gelukkig staat in artikel 22 van de grondwet dan ook dat bevordering van voldoende woongelegenheid voorwerp is van zorg der overheid. Woonruimte wordt in Nederland dan ook gezien als eerste levensbehoefte en niet als alleen een economisch object.

Om woonruimte betaalbaar te houden heeft de overheid een aantal maatregelen genomen, zoals de wettelijke bescherming van huurders en huurplafonds. Tegenwoordig zijn er helaas toch aardig wat manieren om hier omheen te werken zoals tijdelijke huurcontracten.
Gelukkig is het beleid van de overheid altijd erg effectief zoals je later in je reactie zelf al aangeeft... De bescherming is leuk, maar daar heb je alleen wat aan als je al in een huurhuis zit. De grote woningtekorten gaan ook over de huurhuizen. De wachttijden van de sociale huur zijn je vast niet onbekend, al val je daarvoor als hoger opgeleide starter toch al snel voor buiten de boot. Je bent dan aangewezen op de vrije huurhuursector welke vrij klein is; slechts 7% van gehele Nederlandse woningvoorraad valt in de vrijehuursector. Het middensegment van de vrijehuursector wat als betaalbaar wordt geacht voor iemand met een, €720-€1000, waar de aanvangshuurprijs gemiddeld al tegen die bovengrens van het middensegment aan schurken. Moet je wel een verhuurder hebben die niet de soms gangbare inkomenseis van 3-4x de maandhuur stelt, want anders kom je er nog niet tussen.

De woningvoorraad in het middensegment is wel aardig gestegen de afgelopen jaren, dus dat is mooi. Beetje jammer alleen dat die groei niet voort komt uit het bij bouwen in het middensegment, maar ten koste is gegaan van koopwoningen voor buy-to-let. Beetje een sigaar uit eigen doos. En niet vergeten dat je de sigaar uiteindelijk wel weer terug moet geven, in plaats van dat de kosten juist omlaag gaan over de tijd en deze aan het eind van jouw is. Een sigaar die overigens ook steeds duurder wordt, want ook die huurprijzen zijn aardig gestegen over de jaren heen. Een stijging die tot 2009 aardig in de pas liep met de loonontwikkeling, sindsdien is de loonontwikkeling achtergebleven maar zijn de huurprijzen vrolijk doorgestegen en relatief tot de cao-lonen 13% hoger dan in 2009.

Maar mocht het je lukken er tussen te komen, dan kun je het wrange succesvieren dat je woonuitgaven als hurende starter alsnog hoger zijn dan die van een koopstarter. In 2014 was dit omslagpunt bereikt, maar de trend was al langer gaande waarin de ongelijkheid dus alleen maar verder toeneemt.

Je kunt in Nederland simpelweg niet spreken van een gelijkstelling tussen (niet sociale) huurders en kopers. Als koper kun je genieten van fiscale subsidies voor de hypotheekrentelasten, geniet je enige bescherming door de hypothecaire leennormen en betalen ze nauwelijks belasting over het woningvermogen terwijl je als huurder je enkel vermogen kan opbouwen in box 3. Allemaal fiscale voordelen waar de huurder evengoed aan mee betaalt via belastingen, naar schatting 11 miljard. Daar vallen de situationele voordelen van huren mijn inziens echt bij in het niet.
Om nog terug te komen op je laatste punt. Ik heb het gevoel dat je vooral naar de laatste jaren kijkt als je het hebt over "beleggingsproduct". In de afgelopen 5 jaar zijn de prijzen inderdaad hard gestegen. Maar in de jaren tussen 2008 en 2013 daalden de prijzen juist enorm. Ik ken meerdere mensen die in die tijd hun huis ver onder de prijs die zij er zelf voor betaald hadden te koop hebben gezet. En soms meer dan een kwart verlies hadden. Het is dus zeker niet gezegd dat de prijzen altijd stijgen. In de jaren '70 daalden de huizenprijzen zelfs met bijna 50% in 4 jaar tijd.

Op de langere termijn was je de afgelopen 30 jaar beter af als je een huis kocht, maar wie zegt dat dit in de toekomst ook zo blijft.
Nee hoor, ik doe netjes mijn huiswerk om wel een compleet plaatje te kunnen schetsen. Het klopt dat met de crisis van 1979 tot 1983 de huizenprijzen in 4 jaar tijd met 45% daalden. Wist je echter ook dat de huizenprijzen alleen al in de 2 jaar voor de crisis met 68% gestegen waren? Vrij zuur als je inderdaad exact op de top hebt gekocht en je de boel precies op het dieptepunt weer verkoopt. Zat je echter een jaartje eerder met de koop, dan ga je zelfs met verkoop op het dieptepunt "slechts" voor 6% de boot in.

Waar de huizenprijzen zich initieel na de oliecrisis vrij rustig herstelden, kon je vanaf ongeveer 1995 tot 2008 wel weer spreken van een explosieve groei waar stijgingen van rond de 10% per jaar geen uitzonderingen waren. Helaas kwam ook aan dat feestje weer een eind met kredietcrisis wat we allen een stuk bewuster meegemaakt zullen hebben en zodoende de schrijnende gevallen die je al noemt ons nader bestaan. Wederom zuur als je precies op de top van 2008 hebt gekocht en op het dieptepunt in 2013 verkocht waarin de waarde gedaald is met 25%. Als je niet gedwongen was om te verkopen op het meest ongunstige moment en kon wachten, dan speelde je ongeveer vanaf 2018 weer quite.

Maar laten we wel wezen, dit zijn gemiddeld genomen de twee absoluut meest ongunstige koop-verkoop momenten geweest sinds de eerste geregistreerde huizenprijzen in 1949. In de afgelopen 70 jaar daalden de huizenprijzen enkel in de jaren 1979-1983, 2009, 2012 en 2013. Elk ander jaar steeg de waarde van je woning, met gemiddeld 4,84% sinds 1949 gemiddeld.

Dus nee, ik kijk niet vooral naar de laatste jaren als ik het heb over een "beleggingsproduct". Misschien leuk om een parallel te trekken met de beurs. Gemiddeld genomen heeft de AEX een rendement van 10,4% per jaar opgeleverd sinds de oprichting in 1983, waarin het rendement 9 jaren negatief was en 28 jaren positief. (S&P 500 doet sinds 1926 ook gemiddeld ongeveer 10,5% per jaar)

Ik wil verder niet te creatief worden met platgeslagen statistieken en gemiddeldes over lange periodes waar ik eigenlijk te weinig vanaf weet om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar het geeft een wel wat completer beeld dan de twee absoluut slechtste koop-verkoop momenten van de afgelopen 70 jaar eruit te pikken om zo de onzekerheid van de toekomst te duiden. Desalniettemin bieden ervaringen uit het verleden inderdaad alsnog geen garanties voor de toekomst.
Ik denk dat het aan banden leggen van vermogensopbouw niet de oplossing is voor de problemen op de woningmarkt. De problemen die er nu zijn zijn ontstaan door actief beleid van de overheid. Wikipedia vat het wat dat betreft mooi samen:

"De Nederlandse overheden, rijk, provincie en gemeenten, hebben een grote invloed op het functioneren van de woningmarkt. Enerzijds stimuleert de Rijksoverheid de vraag door de hypotheekrenteaftrek en de huurtoeslag. Anderzijds beperkt dezelfde Rijksoverheid het aanbod door de woningcorporaties zwaar te belasten met verhuurdersheffing en vennootschapsbelasting. Sinds de invoering van deze belastingen is de bouwproductie van de woningcorporaties meer dan gehalveerd. De overheden beperken de bouwproductie voorts door een stringent beleid van ruimtelijke ordening.

Resultaten van enerzijds het stimuleren van de vraag en anderzijds het beperken van het aanbod zijn een toenemend woningtekort en explosieve prijsstijgingen in huur- en koopmarkt. ‘De Nederlandse woningmarkt is kapot’ wordt er wel gezegd. Men kan ook zeggen dat de overheden tekort zijn geschoten in het reguleren van vraag en aanbod op deze voorraadmarkt.

Een opmerkelijk punt is nog dat men de prijzen die nu ontstaan op de markt gewoon ‘marktprijzen’ noemt, maar dat die prijzen ontstaan als resultaat van vraagstimulering door de Rijksoverheid en beperking van het aanbod door de overheden. Zo wordt er ook gesteld dat huurders van woningcorporaties profiteren van lagere huren (lager dan de markthuren). Anderzijds heeft ongeveer een derde van de huurders van woningcorporatie de huurtoeslag nodig om de huur te kunnen betalen. En het Nibud constateert in september 2019 dat bijna de helft van de Nederlandse huurders na het betalen van de huur te weinig overhoudt om redelijk rond te komen".

En dit is dan nog zonder het probleem aan bouwruimte door PFAS en stikstof problematiek. Ik zie niet in hoe het afromen van vermogen het tekort en probleem dat nu is onstaan op zal lossen.
Ooh nee dat denk ik ook zeker niet, het probleem is zoveel meer complex. Ik had het meer specifiek over de groeiende ongelijkheid die, onder andere, wordt aangejaagd door de fiscaal voordelige vermogensopbouw welke enkel toegankelijk is voor zij die al vermogend genoeg zijn om een koophuis te kopen. Maar dit is slechts één element, beleidsinstrument, knop om te draaien in een dusdanig complex geworden machine waarin over de jaren heen alleen maar nieuwe elementen aan zijn toegevoegd, dat men inmiddels geen flauw idee meer heeft hoe het werkt en wat het draaien aan een knop voor (neven)effecten heeft.

De huidige woningmarkt is naar mijn idee een manifestatie van dezelfde orde als het gedrocht dat we gemaakt hebben van ons belasting- en toeslagenstelsel.

*Had mijn bronnen eerst netjes in de tekst staan, maar door mijn geklungel was het ineens foetsie ;w
Excuus, maar niet meer de moeite genomen ze alleen weer op te zoeken en te verwerken. Onderstaand de belangrijkste volgens mij:

https://www.dnb.nl/actuee...werkt-welvaartsverhogend/
https://economie.rabobank...n-om-groei-middensegment/
https://home.kpmg/nl/nl/h...-corporaties-hiervan.html
https://bieb.knab.nl/hypo...in-historisch-perspectief
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED
http://medewerkers.tudelf...ervorming_Woningmarkt.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Tuttel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:54:
[...]
Je kunt in Nederland simpelweg niet spreken van een gelijkstelling tussen (niet sociale) huurders en kopers. Als koper kun je genieten van fiscale subsidies voor de hypotheekrentelasten, geniet je enige bescherming door de hypothecaire leennormen en betalen ze nauwelijks belasting over het woningvermogen terwijl je als huurder je enkel vermogen kan opbouwen in box 3. Allemaal fiscale voordelen waar de huurder evengoed aan mee betaalt via belastingen, naar schatting 11 miljard. Daar vallen de situationele voordelen van huren mijn inziens echt bij in het niet.
Toch klinkt 11 miljard erg laag voor de gecombineerde subsidie (in de vorm van HRA en box-3 vrijstelling) voor bezitters van koopwoningen.

Naast jouw uiteenzetting wil ik nog een eigenschap van HRA als beleidsmaatregel benoemen. Veel subsidies hebben een bovengrens. Voor bijvoorbeeld huursubsidie is er een bovengrens (bij toewijzing onder passend toewijzing, uitzondering voor particuliere verhuurders) ingevoerd van 337 en een afbouw met een marginale afbouw van (iirc) ~30cent/euro inkomen vanaf een inkomen vanaf ~EUR 17K.

Bij HRA is er geen bovengrens aan de verstrekte subsidie én was er zelfs een denivellerende in ingebouwd waardoor er bij een hoger inkomen meer subsidie werd gegeven. Dit is zeer uitzonderlijk…
offtopic:
En dan benoemen we het 'lenen via eigen BV' en familiebank-scenario niet, waar men een groot extra voordeel geniet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
ANdrode schreef op maandag 8 maart 2021 @ 19:40:
[...]

Toch klinkt 11 miljard erg laag voor de gecombineerde subsidie (in de vorm van HRA en box-3 vrijstelling) voor bezitters van koopwoningen.
Het niet hoeven betalen van een belasting een subsidie noemen vind ik een vorm van misleiding. Op die manier kun je ook stellen dat katten en fietsen gesubsidieerd worden omdat je er niet - zoals bij honden en auto's - belasting voor hoeft te betalen.

De HRA zou je als een soort subsidie kunnen zien, maar men vergeet constant het woningforfait er bij te vermelden. Tel daar de extreem hoge belastingen in Nederland bij op en het is een sigaar uit eigen doos. Met deze lage rentes doet de HRA niet eens toe, en zou men de HRA ook kunnen vervangen met het schrappen van zowel het woningforfait als de OZB voor woningeigenaren. Voordeel is dat je daar veel constanter profijt van hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
SvMp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 20:17:
[...]

De HRA zou je als een soort subsidie kunnen zien, maar men vergeet constant het woningforfait er bij te vermelden. Tel daar de extreem hoge belastingen in Nederland bij op en het is een sigaar uit eigen doos. Met deze lage rentes doet de HRA niet eens toe, en zou men de HRA ook kunnen vervangen met het schrappen van zowel het woningforfait als de OZB voor woningeigenaren. Voordeel is dat je daar veel constanter profijt van hebt.
Maak dan eens een berekening voor ons:
Met HRA, met eigenwoningforfait en vrijstelling box 3
Zonder HRA, zonder eigenwoningforfait en huis in box 3.

Graag in een matrix met een huis van 200k, een van 400k en een van 800k. En dan op 10% looptijd, 50% looptijd en 90% looptijd van de hypotheek. En dan vergelijken met een huurder die hetzelfde eigen vermogen heeft, maar dan in spaargeld.

Dan kan je tenminste goed zien hoe alle posten uitpakken en welke zeer relevant zijn en welke peanuts. Nu zijn het allemaal gewoon termen die voor veel verschillende situaties anders uitpakken.

spoiler:
eigenwoningforfait = peanuts

[ Voor 10% gewijzigd door Biggg op 08-03-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
@SvMp @Biggg Een voorbeeldje voor starters heeft DNB al uitgewerkt, zie figuur 2 https://www.dnb.nl/actuee...werkt-welvaartsverhogend/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Biggg schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:12:
[...]

Maak dan eens een berekening voor ons:
Met HRA, met eigenwoningforfait en vrijstelling box 3
Zonder HRA, zonder eigenwoningforfait en huis in box 3.

Graag in een matrix met een huis van 200k, een van 400k en een van 800k. En dan op 10% looptijd, 50% looptijd en 90% looptijd van de hypotheek. En dan vergelijken met een huurder die hetzelfde eigen vermogen heeft, maar dan in spaargeld.

Dan kan je tenminste goed zien hoe alle posten uitpakken en welke zeer relevant zijn en welke peanuts. Nu zijn het allemaal gewoon termen die voor veel verschillende situaties anders uitpakken.

spoiler:
eigenwoningforfait = peanuts
Ik heb het eigenwoningforfait niet tegenover box 3 gezet (huis in box 3 is absurd) maar tegenover de HRA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
@Biggg net de IB aangifte gedaan. EWF is zeker geen peanuts en wordt alleen maar hoger door toename WOZ, terwijl de betaalde rente per jaar alleen maar daalt.

EWF: 2500
Betaalde rente: 2800

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Volgens mij is deze discussie een paar weken (maanden) geleden ook al langs gekomen. Inclusief berekeningen. Kwam er volgens mij op neer dat afschaffen van hra en ewf en de woning plus lening maar box 3 overbrengen gecombineerd met een belastingverlaging van grofweg 2500 euro (gemiddelde hra voordeel op dit moment) voor een gewoon modaal gezin helemaal niet slecht uitpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
SvMp schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:48:
[...]

Ik heb het eigenwoningforfait niet tegenover box 3 gezet (huis in box 3 is absurd) maar tegenover de HRA.
Sorry, maar je reageert toch echt zelf op een post waarin letterlijk staat "in de vorm van HRA en box-3 vrijstelling"

Als je een beetje selectief vist in de belastingvoordelen van koopwoningen, ja dan hou je over dat er geen subsidie is voor koopwoningen.

Overigens is het feit dat box 3 "virtueel rendement" belast absurd, maar als het echt rendement zou belasten, dan vind ik de eigen woning in box 3 helemaal niet absurd (met de aanname dat je dan ook mag middelen over de jaren heen, net als bij inkomstenbelasting).

[ Voor 21% gewijzigd door Biggg op 08-03-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:49:
@Biggg net de IB aangifte gedaan. EWF is zeker geen peanuts en wordt alleen maar hoger door toename WOZ, terwijl de betaalde rente per jaar alleen maar daalt.

EWF: 2500
Betaalde rente: 2800
Dus 2500 euro bijtelling. Dat is 1250 euro netto. En hoeveel vermogensrendement heb je afgelopen jaar belastingvrij gehaald? Of anders gezegd, hoeveel eigen vermogen had je waar je geen 1.2% belasting over hebt hoeven betalen?

EWF bijtelling is alleen maar een demper op de HRA aftrek. Aan het begin van de looptijd is HRA dominant tov EWF, gedurende de looptijd steeds minder. Pas later in de looptijd komt het moment dat je meer EWF bijtelling hebt dan HRA aftrek en ook dan zit er een enorme demper op.
Bij een (bijna) afgelost huis is de EWF dus nog steeds maar heel laag en totaal niet vergelijkbaar over wat een hurende spaarder betaalt over een vergelijkbaar eigen vermogen in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Dat was niet je punt toch? Je zei dat EWF peanuts was. Nope, het is tegenwoordig al snel even hoog als de betaalde rente, waardoor er bijna geen HRA meer is. In bovenstaand voorbeeld ongeveer 150€ over een heel jaar.

Als je EWF hoger is dan de betaalde rente krijg je natuurlijk nauwelijks bijtelling door de 90%-regel - maar je krijgt wel bijtelling uiteindelijk.

De regels zijn hetzelfde, maar de dalende rente en toegenomen WOZ waardes zorgen ervoor dat er materieel gezien steeds minder HRA is.

I don’t mind overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
'Peanuts' is natuurlijk een relatief begrip. Dat het EWF "tegenwoordig al snel even hoog als de betaalde rente" is, geldt vooral voor de situatie waarin er een behoorlijke overwaarde is. (En een recente, lage, rente.) Je hebt het in dit geval al snel over een netto vermogen (waarde min schuld) van meer dan 2 ton, waarover je in de box-3 situatie 2500 belastingen had moeten betalen. Dan is een bijtelling van 2500 toch een stuk lager. (Nog los van het verschil dat je daar in jouw geval in feite ook nog eens niets over hoeft te betalen omdat je betaalde rente dat meer dan wegstreept.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 08:28:
'Peanuts' is natuurlijk een relatief begrip. Dat het EWF "tegenwoordig al snel even hoog als de betaalde rente" is, geldt vooral voor de situatie waarin er een behoorlijke overwaarde is. (En een recente, lage, rente.) Je hebt het in dit geval al snel over een netto vermogen (waarde min schuld) van meer dan 2 ton, waarover je in de box-3 situatie 2500 belastingen had moeten betalen. Dan is een bijtelling van 2500 toch een stuk lager. (Nog los van het verschil dat je daar in jouw geval in feite ook nog eens niets over hoeft te betalen omdat je betaalde rente dat meer dan wegstreept.)
'Peanuts' betekent 'verwaarloosbaar', 'stelt-niets voor', 'heeft geen impact'.

Zodra het EWF de HRA tot bijna 0 terugbrengt, is het EWF in ieder geval niet verwaarloosbaar en heeft het een duidelijker materiële impact.

In de rest van je verhaal ga je de mechanics van Box 1 vergelijken met Box 3 - dat is een heel andere discussie. Natuurlijk zorgt Box 1 voor een heel andere belastingpositie dan Box 3. Daar is ook niemand het mee oneens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:09:
[...]

Compleet mee oneens. Echt het slechtste advies dat je op dit moment kan geven.

Als je nu kan huren ipv kopen ben je spekkoper. Voor 20k waardeverlies bij een koophuis kan je zeer lang wonen in een relatief duur huurhuis. Denk ook aan dat huurkosten niet goed te vergelijken zijn met hypotheeklasten.
Het omslagpunt tussen huren en kopen ligt zo rond de 6-10 jaar. En dat is in een licht stijgende markt. Bij de huidige vooruitzichten gaan de huizenprijzen de komende 10 jaar niet stijgen.

Daarnaast is huren veel handiger als je bijvoorbeeld op korte termijn genoodzaakt bent om te verhuizen ivm werk. Bedenk ook dat financiële problemen een probleem kunnen vormen voor veel relaties.

En het geld dat je op korte termijn uitspaart kan je gebruiken voor je financiële buffer die je nu en in de komende 2 a 3 jaar heel hard nodig gaat hebben.

Nee kopen is op vele vlakken niet slim op dit moment. Tenzij je 100% zeker bent dat je je baan niet gaat verliezen, en je met je huidige relatie oud gaat worden. Maar wie durft daar nou zijn/haar hand voor in het vuur te steken?
Jaartje verder bijna. Zijn de huizenprijzen niet gestegen? Ik zie hier echt absurde en onwenselijke stijgingen in echt geen heel bijzondere regio. De krapte regeert enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Zodra het EWF de HRA tot bijna 0 terugbrengt, is het EWF in ieder geval niet verwaarloosbaar en heeft het een duidelijker materiële impact.

In de rest van je verhaal ga je de mechanics van Box 1 vergelijken met Box 3 - dat is een heel andere discussie. Natuurlijk zorgt Box 1 voor een heel andere belastingpositie dan Box 3. Daar is ook niemand het mee oneens.
Het moment dat EWF de HRA tot bijna 0 terugbrengt geldt op een bepaald moment voor iedere huizenkoper tijdens de looptijd, ongeacht hoe hoog de EWF wel of niet is. Op basis daarvan kan je niet concluderen dat het geen peanuts is.

Je geeft zelf halve informatie en probeert ons dan te laten beoordelen op de absolute bedragen. Maar wij kunnen dat alleen maar beoordelen als we naar het volledige plaatje kunnen kijken, dan kunnen we zien of het relatief hoog is.

Geef dan het volledige plaatje: wat kost je huis nu, hoe hoog is je woningschuld, waar zit je op je looptijd, hoeveel HRA had je aan het begin van je looptijd?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:16:
[...]

Jaartje verder bijna. Zijn de huizenprijzen niet gestegen? Ik zie hier echt absurde en onwenselijke stijgingen in echt geen heel bijzondere regio. De krapte regeert enorm.
Krapte is van alle tijden (al is het nu wel erg extreem inderdaad).

De financieringsruimte regeert enorm :)

Ik las gisteren dit artikel: https://www.volkskrant.nl...ncieringsruimte~bc55379d/
In plaats van de juiste financieringsruimte als fundering te leggen, is het huizen op zand aan het bouwen. Financieringsregels voor starters worden opgerekt. Met als gevolg dat de huizenprijzen stijgen. Waarna er weer een nieuw fiscaal voordeel moet worden bedacht.
Er is veel te veel geld beschikbaar door extreem lage rentes en bovenal: spaargeld wat niet meer rendeert. Beleggers zijn zeer actief op de vastgoedmarkt. Het aankopen van een tweede woning is voor bezitters relatief makkelijk te financieren door overwaarde en een lagere rente.

Het zijn de starters die het nakijken hebben, want door (terecht) strengere regelgeving kunnen zij minder lenen dan wat 'vroeger' mogelijk was. De oplossing van de politiek (zo gisteren ook besproken in Radar): "dan moeten jongeren gewoon meer geld kunnen lenen"; PvdA en CDA willen een soort starterspremie, andere partijen willen de studieschuld niet meer mee tellen - een onhoudbaar principe op lange termijn.
Ondertussen betalen diezelfde jongeren torenhoge huren en houden ze geen geld over.

Onwenselijk is het zeker, maar de krapte is niet per se de reden van de bizarre prijsstijgingen in de regio.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Butler
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-09 12:10
Ik lees dit topic met interesse; mijn situatie is dat ik een expat ben die binnenkort graag naar Nederland terug wil verhuizen. Maar ja, een huis direct kopen is lastig (banken willen toch zien dat je al een jaar in dienst bent), voor sociale huur verdien ik teveel dus zoeken we naar een goedkope huurwoning om daar een jaar te kunnen sparen. Vergeet dat maar - een redelijk huis gaat je minstends 1000 Euro kosten, als het geen 1200 is. Terweil een hyptotheek voor een zelfde type huis waarschijnlijk 950 zou kosten.

Daar zit je dan; if feite heb ik geen keuze mogelijkheden, ik wordt in feite gedwongen om ver buiten de randstad verplicht minstens een jaar te huren; en dat voor een prijs die er toch best in hakt, als je hoopt wat spaartegoed op te bouwen...

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

The_Butler schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:34:
[...] Maar ja, een huis direct kopen is lastig (banken willen toch zien dat je al een jaar in dienst bent) [...]
Nee hoor, het enige wat je nodig hebt is een werkgeversverklaring. Wanneer je bij een werkgever in dienst gaat en je bent de proeftijd door (normaliter 1 maand) dan kun je vragen om een werkgeversverklaring en op basis daarvan gewoon een hypotheek aanvragen...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Harrie_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Nee hoor, het enige wat je nodig hebt is een werkgeversverklaring. Wanneer je bij een werkgever in dienst gaat en je bent de proeftijd door (normaliter 1 maand) dan kun je vragen om een werkgeversverklaring en op basis daarvan gewoon een hypotheek aanvragen...
Dank je voor de Info! daar was ik niet van op de hoogte - maar ik gebruik voor een paar solicitaties een recruiter die eerst een 1 jarig contract afsluiten met de eindgebruiker, dat is een iets andere constructie maar ik zal dit zeker verder onderzoeken.

at your service

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Harrie_ schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:50:
[...]

Hangt een beetje van je hypotheek verstrekker af.
Florius bijvoorbeeld, die beschouwd je in de eerste 6 maanden van een contract nog als flexwerker en zal daardoor ook vragen naar je inkomsten van de laatste 3 jaar.
Maar ze zitten erbij die genoegen nemen met een werkgeversverklaring na het verlopen van je proeftijd.

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Flix20 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Hangt een beetje van je hypotheek verstrekker af.
Florius bijvoorbeeld, die beschouwd je in de eerste 6 maanden van een contract nog als flexwerker en zal daardoor ook vragen naar je inkomsten van de laatste 3 jaar.
Maar ze zitten erbij die genoegen nemen met een werkgeversverklaring na het verlopen van je proeftijd.
Klopt, je hebt hypotheekverstrekkers die 'aanvullende eisen' stellen maar met een werkgeversverklaring kun je bij de meeste hypotheekverstrekkers gewoon terecht.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Biggg schreef op maandag 8 maart 2021 @ 21:12:
[...]
En herhaal het spelletje voor een huis van 1, 2, 10, 25 miljoen, met een rentepercentage uit beheer-BV van 3, 4, 5, 6, 7%.

Voor de gemiddelde nederlander zou je HRA ongeveer tegenover de afbouw van de heffingskortingen kunnen wegstrepen. Het voordeel van de HRA gaat grotendeels naar zeer vermogenden.

offtopic:
Merk overigens ook op dat de gemiddelde HRA dus praktisch net zo hoog is als de maximale huursubsidie bij toewijzing onder passend toewijzen
[...]
Wat stelt het voor tov het belastingvrij opgebouwde vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

In de rest van je verhaal ga je de mechanics van Box 1 vergelijken met Box 3 - dat is een heel andere discussie.
Hoezo een andere discussie? Dat was nu juist precies de essentie van de context van de opmerking van Biggs. Dat in een vergelijking met HRA, met eigenwoningforfait en vrijstelling box 3 en zonder HRA, zonder eigenwoningforfait en huis in box 3 en vergeleken met een huurder over het geheel genomen dat EWF een factor is die relatief peanuts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:41
ANdrode schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 13:34:
[...]
En herhaal het spelletje voor een huis van 1, 2, 10, 25 miljoen, met een rentepercentage uit beheer-BV van 3, 4, 5, 6, 7%.
Zou dit best wel graag eens in een overzicht willen zien. Iemand tijd over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
The_Butler schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 11:34:
Ik lees dit topic met interesse; mijn situatie is dat ik een expat ben die binnenkort graag naar Nederland terug wil verhuizen. Maar ja, een huis direct kopen is lastig (banken willen toch zien dat je al een jaar in dienst bent), voor sociale huur verdien ik teveel dus zoeken we naar een goedkope huurwoning om daar een jaar te kunnen sparen. Vergeet dat maar - een redelijk huis gaat je minstends 1000 Euro kosten, als het geen 1200 is. Terweil een hyptotheek voor een zelfde type huis waarschijnlijk 950 zou kosten.

Daar zit je dan; if feite heb ik geen keuze mogelijkheden, ik wordt in feite gedwongen om ver buiten de randstad verplicht minstens een jaar te huren; en dat voor een prijs die er toch best in hakt, als je hoopt wat spaartegoed op te bouwen...
Het is nu inderdaad lastig om iets te huren of te kopen. Maar als je terug verhuisd vanuit het buitenland is het dan niet sowieso interessanter om eerst even te huren, zodat je je kan oriënteren op je uiteindelijke woonplaats en locatie van je werk? Je vergelijkt een huurprijs van 1000 met een koopprijs van 950, maar bedenk wel dat je voor een koophuis meer belasting en verzekeringen en ook onderhoud betaald. Daarnaast heb je te maken met kosten koper. Onder de streep ben je met die bedragen met een koophuis een stuk duurder uit. Ook al los je dan wel af als het goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Butler
Iris1234 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Het is nu inderdaad lastig om iets te huren of te kopen. Maar als je terug verhuisd vanuit het buitenland is het dan niet sowieso interessanter om eerst even te huren, zodat je je kan oriënteren op je uiteindelijke woonplaats en locatie van je werk? Je vergelijkt een huurprijs van 1000 met een koopprijs van 950, maar bedenk wel dat je voor een koophuis meer belasting en verzekeringen en ook onderhoud betaald. Daarnaast heb je te maken met kosten koper. Onder de streep ben je met die bedragen met een koophuis een stuk duurder uit. Ook al los je dan wel af als het goed is.
Ja, ik heb me er in feite al bij neergelegd dat het een jaar huren wordt - Ik had naief alleen gehoopt om dit relatief goedkoop te kunnen doen terweil ik zocht naar een goed onderkomen. Maar goed, it is what it is.

at your service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
Iris1234 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:01:
[...]

Heb je überhaupt mijn eerdere toch wel vrij uitgebreide en onderbouwde reactie op jou bekeken?! }:|

Onder de streep ben je vrijwel in de meeste situaties NIET duurder uit met een koophuis!

Een valide argument is als je verwacht dat je op korte termijn weer denkt te verhuizen. Dat je flexibel wilt blijven en eenvoudig weer wilt kunnen vertrekken zonder de rompslomp van een huis moeten verkopen. Dat zijn steekhoudende argumenten om momenteel te gaan huren in de vrije sector t.o.v. kopen als je de mogelijkheid (i.e. de middelen) hebt die overweging überhaupt te maken. NIET de kosten, want dan is kopen echt naar alle waarschijnlijkheid significant goedkoper dan huren in de vrije sector.

En ja, er zijn echt wel situaties denkbaar dat kopen achteraf toch duurder bleek. Voorbeeld dat je eerder al aanhaalde van de twee absoluut slechtste koop-verkoop momenten in 79 jaar omdat de markt totaal instortte in een crisis. Of je gaat toch al snel weer verhuizen wegens reden x, er gigantische onvoorziene kosten letterlijk door je dak komen welke niet in de prijs zijn meegenomen en er zijn vast nog talloze onvoorziene situaties denkbaar. Het risico van dergelijke onvoorziene kosten bij kopen staan momenteel echt niet meer in verhouding tot het zekerheid van de kosten bij huren.

Als je die beperkte risico's niet wenst te nemen en/of de risico's voor jouw situatie aannemelijk acht, dan kun je dat inderdaad afkopen door te gaan huren. Anders zie ik het meer als een duurbetaalde oververzekering voor een zeer beperkt risico welke men prima zou kunnen dragen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tuttel op 09-03-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:18:
[...]

Hoezo een andere discussie? Dat was nu juist precies de essentie van de context van de opmerking van Biggs. Dat in een vergelijking met HRA, met eigenwoningforfait en vrijstelling box 3 en zonder HRA, zonder eigenwoningforfait en huis in box 3 en vergeleken met een huurder over het geheel genomen dat EWF een factor is die relatief peanuts is.
HRA+EWF+vrijstelling in box 3. Hypotheekschuld van pak 'm beet 200k, WOZ van 350, rente van 1.2%:

Effectieve HRA volgens berekenhet: - EUR 25
Halen we het gehele EWF weg: ga je van - EUR 25 naar + EUR 840
Impact EWF: EUR 865.

Gaan we kijken naar geen EWF, huis in box 3 (overwaarde 150k):
EUR 991 Box 3 belasting in 2021.

Dus, in Box 1 met EWF: 25 euro aftikken netto
Box 1 zonder EWF: 865 ontvangen
Box 3, geen EWF: 991

EWF impact in Box 1: EUR 865
Box 1 - Box 3 impact -> EUR 966

EWF impact dus praktisch even groot als verhuizing van Box 1 naar Box 3.

Wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Tuttel schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:36:
[...]

Heb je überhaupt mijn eerdere toch wel vrij uitgebreide en onderbouwde reactie op jou bekeken?! }:|

Onder de streep ben je vrijwel in de meeste situaties NIET duurder uit met een koophuis!

Een valide argument is als je verwacht dat je op korte termijn weer denkt te verhuizen. Dat je flexibel wilt blijven en eenvoudig weer wilt kunnen vertrekken zonder de rompslomp van een huis moeten verkopen. Dat zijn steekhoudende argumenten om momenteel te gaan huren in de vrije sector t.o.v. kopen als je de mogelijkheid (i.e. de middelen) hebt die overweging überhaupt te maken. NIET de kosten, want dan is kopen echt naar alle waarschijnlijkheid significant goedkoper dan huren in de vrije sector.

En ja, er zijn echt wel situaties denkbaar dat kopen achteraf toch duurder bleek. Voorbeeld dat je eerder al aanhaalde van de twee absoluut slechtste koop-verkoop momenten in 79 jaar omdat de markt totaal instortte in een crisis. Of je gaat toch al snel weer verhuizen wegens reden x, er gigantische onvoorziene kosten letterlijk door je dak komen welke niet in de prijs zijn meegenomen en er zijn vast nog talloze onvoorziene situaties denkbaar. Het risico van dergelijke onvoorziene kosten bij kopen staan momenteel echt niet meer in verhouding tot het zekerheid van de kosten bij huren.

Als je die beperkte risico's niet wenst te nemen en/of de risico's voor jouw situatie aannemelijk acht, dan kun je dat inderdaad afkopen door te gaan huren. Ik zie het meer als een duurbetaalde oververzekering voor een zeer beperkt risico welke je prima zou kunnen dragen.
Ik heb zeker je reactie gelezen, maar ben nog niet toegekomen aan een antwoord, dat type ik straks even op de laptop en niet op mijn telefoon.

In het geval van The_butler vind ik huren helemaal geen vreemde optie en ook zeker niet eentje die bij voorbaat al duurder zal zijn dan een koopwoning zoals je stelt. We weten daarvoor veel te weinig van zijn persoonlijke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:40:

Wat mis ik?
Je hebt (toevallig?) Een bedrag gekozen waarbij (door de in 2021 fors verhoogde heffingsvrije voet en het schijventarief voor vermogensbelasting) het vrijwel gelijk uitpakt.

Neem je een huis van 4 ton (2 ton hypotheek, 2 ton overwaarde) dan kom ik op mijn envelopje uit op 980 euro EWF (want proportioneel aan de waarde van het huis) en 1500 euro in Box 3. Dan is de overwaarde 33% hoger tov. jouw scenario, maar verdubbelt ineens de belastingaanslag, omdat de heffingsvrije voet ineens wegsmelt. Dit effect wordt natuurlijk groter naarmate de overwaarde toeneemt.

Ik weet niet of ik één van beide maatregelen 'peanuts' wil noemen, en ik vind de discussie over nootjes ook niet zo interessant, maar overschakelen naar Box 3 is zeker niet lastenneutraal voor mensen met een afbetaald huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 15:40:
[...]

HRA+EWF+vrijstelling in box 3. Hypotheekschuld van pak 'm beet 200k, WOZ van 350, rente van 1.2%:

Effectieve HRA volgens berekenhet: - EUR 25
Halen we het gehele EWF weg: ga je van - EUR 25 naar + EUR 840
Impact EWF: EUR 865.

Gaan we kijken naar geen EWF, huis in box 3 (overwaarde 150k):
EUR 991 Box 3 belasting in 2021.

Dus, in Box 1 met EWF: 25 euro aftikken netto
Box 1 zonder EWF: 865 ontvangen
Box 3, geen EWF: 991

EWF impact in Box 1: EUR 865
Box 1 - Box 3 impact -> EUR 966

Wat mis ik?
Ik begrijp je sommetje niet. Wat bedoel met je effectieve HRA? Mag jij niet 200k x 1.2% van je belastbaar inkomen aftrekken?

Ook laat je in de box 3 berekening je hele overwaarde in de vrijstelling vallen, alsof je 0 euro spaargeld zou hebben, lijkt me ook niet realistisch.

Daarnaast is het belasting voordeel in het begin van de looptijd het hoogst door de HRA, en aan het eind door de box 3 vrijstelling. Jij zit zo ongeveer in het midden.

En de peanuts factor van EWF zit natuurlijk aan het eind. Als je nu op het eind van je looptijd had gezeten, dan had het 350k*0,50%=1750 EWF. Daarvan hoef je maar 10% op te tellen bij je inkomen omdat je geen hypotheekschuld meer hebt en daar betaal je dan 50% inkomstenbelasting over. Dus 87,50 euro netto. In Box 3 had je hiervoor 1,2% van 350k mogen betalen, zo'n 4200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Volgens mij moet je nog even nalezen hoe HRA aftrek werkt, want je gaat veelste kort door de bocht.

Kijk eens in berekenhet.nl, daar splitsen ze het mooi uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biggg
  • Nu online
Requiem19 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 19:26:
Volgens mij moet je nog even nalezen hoe HRA aftrek werkt, want je gaat veelste kort door de bocht.

Kijk eens in berekenhet.nl, daar splitsen ze het mooi uit.
Misschien moet je dan even de input delen die je daar instopt? Dan snappen we tenminste waar je al je cijfers vandaan haalt. En dit soort berekeningen zullen altijd een beetje kort door de bocht gaan, maar het gaat om de hoofdlijnen.

Zoals eerder aangegeven, er is een kantelpunt waarbij HRA en EWF ongeveer gelijk zijn. Als je dat op een N=1 berekening invoert, met inkomstenbelastingcijfers die mogelijk precies gunstig uitkomen en 0% spaargeld, dan krijg je misschien de uitkomst jouw standpunt min of meer onderbouwt.

Maar je vergeet te vermelden dat EWF een korting is op de HRA, wat op zichzelf een belastingkorting is en niet een extra belasting. Box 3 is wel een extra belasting. Pas bij een hele lage (of geen) hypotheekschuld wordt ook EWF een extra belasting en die is peanuts vergeleken met box 3.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 21:24
Is er nou al iets meer duidelijk over de partijprogramma's rondom de woningmarkt?

Het valt me op dat alle partijen het even genoemd willen hebben, maar niemand met een concreet voorstel voor de komende 4 jaar komt. Het plan dat geopperd is komt uit de markt zelf. Nu.nl komt in hun video over dit onderwerp ook niet verder dan de minuut, terwijl ze 24/7 een kanaal vullen over politiek nieuws. De politici die er wel langer dan een minuut op ingaan hebben zich nauwelijks ingelezen, behalve dat 10 jaar wachten op een sociale huurwoning wel lang is en 250k+ voor een starter niet te betalen, maar in een topic als deze zit al meer diepgang terwijl wij ook geen experts zijn.

Als millennial (1990) voel ik me sowieso zwaar ondervertegenwoordigd deze verkiezing. Alles gaat eigenlijk over de 50+ generatie, hoe die zo lang mogelijk comfortabel kunnen leven, we vermogen en bedrijvigheid in stand kunnen houden en het doorschuiven van de rekening van deze crisis (en pensioenen, zorg, defensie, klimaat etc.) i.p.v. dat er gesproken wordt over onderwijs en woningmarkt. Problemen die er nu en in de nabije toekomst toe doen voor iedereen <35 (of je nou zelf starter/student bent of een school probeert te vinden voor je jonge kind).

Oh ja, en een hebben een WoonKieskompas waar je ook weinig wijzer van wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 10-03-2021 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:27:
Is er nou al iets meer duidelijk over de partijprogramma's rondom de woningmarkt?

Het valt me op dat alle partijen het even genoemd willen hebben, maar niemand met een concreet voorstel voor de komende 4 jaar komt. Het plan dat geopperd is komt uit de markt zelf.
Wellicht komt dat doordat enkele decennia geleden bewust de politieke keus gemaakt is om als overheid terughoudend te zijn in de woningmarkt. En dat het vanuit die politieke keus gezien niet logisch is om, nu dat ineens beter uit komt, toch vanuit de centrale overheid van alles te regelen.

Overigens zijn er natuurlijk wel analyses gemaakt over de plannen uit de verkiezingsprogramma's, zoals ook door het door jou al genoemde Aedes. Wat ik daarin lees is dat vooral VVD zeer terughoudend is in maatregelen met betrekking tot de woningmarkt. Eigenlijk lijkt dat vooral veel op zo veel mogelijk laten zoals het nu is. Wat ook niet vreemd is, want als ze het werkelijk anders hadden gewild, dan hadden ze dat in al die kabinetten waarin ze de laatste tijd hebben gezeten al lang voor elkaar hebben kunnen krijgen... Wat dat betreft neem ik veel van de mooie plannen van de regeringspartijen met een flinke korrel zout.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Ypuh Ik kan me er helemaal in je post vinden, ik voel me totaal niet vertegenwoordigd in de huidige politiek.

De dividendbelasting zou met een pennenstreek door Rutte worden afgeschaft (mindere opbrengst ruim 5 miljard), maar iets als gratis kinderopvang (kosten 8 a 9 miljard) vinden we een gigantisch bedrag en is voor veel niet eens bespreekbaar, om maar wat te noemen. Onderwijl loopt de rekening van de coronacrisis op tot 120 miljard + (!!) in één jaar. Geld waar we zóveel mooie dingen van hadden kunnen doen.

Ik geloof niet in de beloftes van "bouwen, bouwen, bouwen". Dat leeft op gespannen voet met de intensieve veehouderij / landbouw. Partijen die beide willen, gaan links- of rechtsom hun beloftes verbreken. (Ik ben overigens nog steeds sceptisch over de werkelijke tekorten, volgens mij is er vooral een kapitaalsprobleem, er is per inwoner nog nooit zoveel woonoppervlak geweest m.i.)

Ikzelf, als eigenwoning bezitter, ondernemer en 3,5x modaal gezinsinkomen, zou natuurlijk het perfecte target zijn voor de VVD. Echter heeft de VVD ook de kleine ondernemer finaal in de kou gezet de afgelopen jaren. Na eerst de burger in loondienst finaal uit te knijpen, zijn nu kleine ondernemers aan de beurt. Daarnaast maak me best wel zorgen om de toekomst van mijn kinderen en de verdeling van "de rekening".

Ik ga uit een soort idealisme voor de PvdD dit keer. Die hebben het ook weer over 1 miljoen woningen (dat zal wel), maar in ook over de terugkeer van de "volkshuisvesting" en vergroening van de leefomgeving. Ze willen daarnaast de veestapel inkrimpen ten gunste van ruimte voor de volkshuisvesting en dat lijkt mij een uitstekend plan. Daarin zijn ze één van de weinigen.

Maar nogmaals: dat woningbouw en intensieve landbouw op gespannen voet met elkaar leven, lijkt nagenoeg geen enkele partij te beseffen. Harde keuzes durft ook haast niemand te maken. Keuzes die nodig zijn voor de volgende generaties. Wij hebben deze aardbol slechts te leen van onze kinderen...

En wanneer we dan al die mooie plannen hebben doorgenomen...
"Ze hieven het glas, deden een plas... En alles bleef, zoals het was."

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:36
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 10:44:
[...]

Wellicht komt dat doordat enkele decennia geleden bewust de politieke keus gemaakt is om als overheid terughoudend te zijn in de woningmarkt. En dat het vanuit die politieke keus gezien niet logisch is om, nu dat ineens beter uit komt, toch vanuit de centrale overheid van alles te regelen.
Het idee was inderdaad dat de overheid zelf hier wat terughoudend bij zou zijn, maar dat dit vanuit de gemeentes geregeld zou worden. Het probleem is dat de gemeentes duidelijk hun taak hierin niet op zich nemen. Die gebruiken bouwgrond vooral om hun gaten in de begroting te vullen ipv te kijken wat voor woningen er daadwerkelijk nodig zijn. Ergens gaat er hier iets mis dus, en ik zou verwachten dat het de taak van de overheid is om daar wat mee te gaan doen. Ik heb er echter een hard hoofd in dat er ook daadwerkelijk iets gaat veranderen als ik naar de huidige plannen kijk. Daar zit echt niets vernieuwends in.
Overigens zijn er natuurlijk wel analyses gemaakt over de plannen uit de verkiezingsprogramma's, zoals ook door het door jou al genoemde Aedes. Wat ik daarin lees is dat vooral VVD zeer terughoudend is in maatregelen met betrekking tot de woningmarkt. Eigenlijk lijkt dat vooral veel op zo veel mogelijk laten zoals het nu is. Wat ook niet vreemd is, want als ze het werkelijk anders hadden gewild, dan hadden ze dat in al die kabinetten waarin ze de laatste tijd hebben gezeten al lang voor elkaar hebben kunnen krijgen... Wat dat betreft neem ik veel van de mooie plannen van de regeringspartijen met een flinke korrel zout.
Als je kijkt naar de doorrekening van de verkiezingsprogramma's zie je dat de meeste partijen wel plannen hebben, maar dat die grotendeels gewoon niet haalbaar zijn. En zowiezo maakt dat weinig uit, want zoals je al zegt gaat het VVD hier echt niets aan veranderen. Ze zullen voor de buhne wat plannen maken, die daarna uit elkaar vallen voordat ze uitgevoerd kunnen worden. Dus tenzij de VVD nog verrassend hard terug gaat vallen in de peilingen (wat ik niet verwacht) zal de woningmarkt de komende jaren echt niet verbeteren.

[removed]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 21:24
Merk zelf ook dat ik de afgelopen jaren gewoon blind het kieskompas gevolgd heb en hoofdzakelijk op de VVD uitkwam (ben wel een redelijke swingvoter, dus niet altijd).

Nu ik wat ouder en kritischer begin te worden, zie ik dat het me weinig gebracht heeft (de goede dingen merk je niet), maar dat er ook weinig alternatieven zijn. Als ik echter om me heen kijk zie ik eerder het tegenovergestelde gebeuren en de VVD juist aan populariteit winnen. Mijn vader, levenlang workaholic en horeca ondernemer, zit al praktisch een jaar thuis voor de TV en heeft sindsdien geen NOS journaal gemist. Of all people gaan mijn ouders (ik denk voor het eerst) dit jaar op VVD stemmen, om de simpele redenen dat ze al een jaar lang overheidssteun krijgen en Mark Rutte het gezicht daarvan is.

Hoe dan ook vind ik het lastig politiek en de wooncrisis los te zien van mijn eigen uitdagingen. Ik wil in dit topic geen uitgebreide politieke discussie opstarten (alhoewel, een week voor de verkiezing moet dat ook deels kunnen), maar heb eerder al gezegd dat mijn stem gaat naar diegene die het het beste voor heeft met de starter op de woningmarkt. Noem het zelfzuchtig (dat is stemmen), maar het is wat mij het meeste raakt, dagelijks bezighoudt en ook afremt in mijn ontwikkeling.

Niet iedereen van mijn generatie is al zo ver, een aantal hebben er van kunnen profiteren door in 2013-16 te kopen, anderen wonen nog thuis omdat zelfs huren geen optie is en de meeste jongeren vlak na mij hebben nog geen flauw benul. Deze partijprogramma's als voorbeeld nemende dan wordt de woningmarkt de komende 4 jaar eerst nog erger voordat de politiek écht wakker wordt. Als je nu 30-35 bent en geen goed inkomen, goed huwelijk, opleiding of rijke ouders hebt, dan komen die oplossingen zeker te laat lijkt me.

(Beetje overdreven; een koophuis is geen voorwaarde op een gezond/gelukkig leven of financiële zekerheid)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ypuh schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:38:
Mijn vader, levenlang workaholic en horeca ondernemer, zit al praktisch een jaar thuis voor de TV en heeft sindsdien geen NOS journaal gemist. Of all people gaan mijn ouders (ik denk voor het eerst) dit jaar op VVD stemmen, om de simpele redenen dat ze al een jaar lang overheidssteun krijgen en Mark Rutte het gezicht daarvan is.
Bizarre keuze natuurlijk, de partij die de doodsteek geeft aan de middenstand en je aan het staatsinfuus legt, krijgt nog de steun ook.

Het stomme is, voor mijn eigen portemonnee ben ik waarschijnlijk ook beter uit bij de VVD. Maar er is meer in het leven, besef ik me sinds mijn ouderschap... :)
Hoe dan ook vind ik het lastig politiek en de wooncrisis los te zien van mijn eigen uitdagingen. Ik wil in dit topic geen uitgebreide politieke discussie opstarten (alhoewel, een week voor de verkiezing moet dat ook deels kunnen), maar heb eerder al gezegd dat mijn stem gaat naar diegene die het het beste voor heeft met de starter op de woningmarkt (noem het zelfzuchtig, maar dat is stemmen). Dat is hetgene wat mij het meeste raakt, dagelijks bezighoudt en ook afremt in mijn ontwikkeling.
Ik begrijp het helemaal. Mijn zusje zit momenteel in hetzelfde schuitje als jij. Hoewel ik me met wat een flinke dosis geluk en een vleugje wijsheid grotendeels heb kunnen onttrekken aan de problemen van onze generatie, vind ik niet dat ik zelfzuchtig moet stemmen. Ik word zelfs doodmoe van de huidige politiek, vandaar mijn stem uit idealisme :)

Uiteraard veel wijsheid gewenst met ieders keuze en die respecteer ik ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:17:
De dividendbelasting zou met een pennenstreek door Rutte worden afgeschaft (mindere opbrengst ruim 5 miljard), maar iets als gratis kinderopvang (kosten 8 a 9 miljard) vinden we een gigantisch bedrag en is voor veel niet eens bespreekbaar, om maar wat te noemen. Onderwijl loopt de rekening van de coronacrisis op tot 120 miljard + (!!) in één jaar. Geld waar we zóveel mooie dingen van hadden kunnen doen.
Ik heb het idee dat de grote partijen en de ambtenarij een beetje vastzitten in de economische politiek van de wederopbouw. Er was aan alles gebrek, dus er moesten meer huizen komen, meer wegen, meer landbouw, en uiteindelijk ook meer luchtvaart.

Startups en ondernemers van nu zitten meestal niet in die sectoren. De bouw heeft piepkleine winstmarges. Boeren zijn na het koningshuis de bestbetaalde uitkeringsgerechtigden van Nederland. KLM/AF zat al ver voor de crisis diep in de schulden.

Toch blijft men doen alsof die sectoren belangrijk zijn voor de economische groei, en alsof elke maatregel die de uitbreiding van die sectoren dwars zit onze economie in de vernieling gaat helpen. Waarschijnlijk zijn de meerverdiensten in die sectoren nu al heel klein, of zelfs negatief.

Tegelijkertijd heeft men geen idee hoe flexibel om te gaan met de coronacrisis, anders dan door alles te bevriezen zodat we weer door kunnen gaan op de oude voet als we teruggaan naar "normaal".

"Meer woningen" bouwen lijkt me precies hetzelfde jaren 50-denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:33:
[...]
Ik heb het idee dat de grote partijen en de ambtenarij een beetje vastzitten in de economische politiek van de wederopbouw. Er was aan alles gebrek, dus er moesten meer huizen komen, meer wegen, meer landbouw, en uiteindelijk ook meer luchtvaart.

Startups en ondernemers van nu zitten meestal niet in die sectoren. De bouw heeft piepkleine winstmarges. Boeren zijn na het koningshuis de bestbetaalde uitkeringsgerechtigden van Nederland. KLM/AF zat al ver voor de crisis diep in de schulden.

Toch blijft men doen alsof die sectoren belangrijk zijn voor de economische groei, en alsof elke maatregel die de uitbreiding van die sectoren dwars zit onze economie in de vernieling gaat helpen. Waarschijnlijk zijn de meerverdiensten in die sectoren nu al heel klein, of zelfs negatief.
Wat winst betreft zit b.v. ASML al hoger als het grootste gedeelte van de landbouwezporten bij elkaar. Pak daar nog wat andere grote bedrijven bij en ik denk dat je aardig gelijk hebt.
Tegelijkertijd heeft men geen idee hoe flexibel om te gaan met de coronacrisis, anders dan door alles te bevriezen zodat we weer door kunnen gaan op de oude voet als we teruggaan naar "normaal".

In veel gevallen wel. Als je naar de verkiezingsprogramma's kijkt gaat het vaak vooral om veel bouwen, terwijl je zou moeten kijken in welke sector en welke plekken je meer moet bouwen. Want doordat veel mensen niet door kunnen stromen zitten ze feitelijk in een huis dat een stap lager is dan ze willen hebben.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:33:
[...]

Waarom zijn de 'meerverdiensten' van bijv KLM belangrijk?

Het gaat om de toegevoegde waarde van de economie. Werkgelegenheid, economische kansen voor toeleveranciers, werkgelegenheid bij toeleveranciers, indirecte inkomsten door reizigers (hotels in de randstad bijv), uitgaven in andere sectoren (restaurants, cafés, congressen), btw-inkomsten, loonbelastinginkomsten werknemers.

De vennootschapsbelasting is relatief gezien vrij insignificant. Omzetbelasting en loonbelasting zijn de grote spelers...

Inkomsten rijksoverheid 2019
https://www.rijksbegrotin...Rijk,zie%20figuur%202.3.1).
Afbeeldingslocatie: https://www.rijksbegroting.nl/binaries/images/2/4/8/kst248657_025.gif

[ Voor 3% gewijzigd door Requiem19 op 10-03-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
Waarom zijn de 'meerverdiensten' van bijv KLM belangrijk?

Het gaat om de toegevoegde waarde van de economie. Werkgelegenheid, economische kansen voor toeleveranciers, werkgelegenheid bij toeleveranciers, indirecte inkomsten door reizigers (hotels in de randstad bijv), uitgaven in andere sectoren (restaurants, cafés, congressen), btw-inkomsten, loonbelastinginkomsten werknemers.
Dan worden de luchtvaartmaatschappijen blijkbaar gerund als liefdadigheidsinstellingen die de rest van de economie subsidiëren zonder daar voor gecompenseerd te worden. Nou ja, door de overheid dan.

Voor de boeren geldt eigenlijk hetzelfde; de voedselvoorziening is voor de economie nog belangrijker dan schiphol, maar pas op het moment dat boeren écht zouden stoppen en de leveringszekerheid in gevaar zou komen, zou de monopsoniepositie van de supermarkten worden doorbroken. Maar de boeren krijgen toch inkomenssteun, dus waarom zouden ze stoppen? En de supermarkten strijken natuurlijk de winst op.
Requiem19 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:54:
De vennootschapsbelasting is relatief gezien vrij insignificant. Omzetbelasting en loonbelasting zijn de grote spelers...
Ik had het over de economie, niet zozeer over de inkomsten van de rijksoverheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:17:
[...]

Dan worden de luchtvaartmaatschappijen blijkbaar gerund als liefdadigheidsinstellingen die de rest van de economie subsidiëren zonder daar voor gecompenseerd te worden. Nou ja, door de overheid dan.

Voor de boeren geldt eigenlijk hetzelfde; de voedselvoorziening is voor de economie nog belangrijker dan schiphol, maar pas op het moment dat boeren écht zouden stoppen en de leveringszekerheid in gevaar zou komen, zou de monopsoniepositie van de supermarkten worden doorbroken. Maar de boeren krijgen toch inkomenssteun, dus waarom zouden ze stoppen? En de supermarkten strijken natuurlijk de winst op.

[...]

Ik had het over de economie, niet zozeer over de inkomsten van de rijksoverheid.
Waar denk je dat de economie door gedreven wordt... salarissen (LB) en consumentenaankopen (OB)....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Requiem19 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:56:

Waar denk je dat de economie door gedreven wordt... salarissen (LB) en consumentenaankopen (OB)....
Bingo!!... Dus om de economie te stimuleren én voor meer gelijkwaardige kansen, moeten we juist deze belastingheffingen verlagen. :)

De vennootschapsbelasting daarentegen (een pure kapitaalsbelasting), kan wel wat omhoog ter compensatie hiervan. Niet bang zijn voor bedrijven die zogenaamd ineens massaal uit NL vertrekken. Daarnaast moeten we ook optrekken met de OESO landen én fiscale constructies bestrijden.

De laatste 30 jaar zien we vooral een omgekeerde beweging. Uitholling in de vennootschapsbelasting, belastingheffing via de BTW en de LB/IB.

Heeft op niet direct zoveel te maken met de woningmarkt overigens, behalve dan dat het kapitaal dat niet wordt afgeroomd met belastingheffing ineens z'n weg aan het vinden is in de 'geliberaliseerde' woningmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
JanHenk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 17:14:
[...]

Bingo!!... Dus om de economie te stimuleren én voor meer gelijkwaardige kansen, moeten we juist deze belastingheffingen verlagen. :)

De vennootschapsbelasting daarentegen (een pure kapitaalsbelasting), kan wel wat omhoog ter compensatie hiervan. Niet bang zijn voor bedrijven die zogenaamd ineens massaal uit NL vertrekken. Daarnaast moeten we ook optrekken met de OESO landen én fiscale constructies bestrijden.

De laatste 30 jaar zien we vooral een omgekeerde beweging. Uitholling in de vennootschapsbelasting, belastingheffing via de BTW en de LB/IB.

Heeft op niet direct zoveel te maken met de woningmarkt overigens, behalve dan dat het kapitaal dat niet wordt afgeroomd met belastingheffing ineens z'n weg aan het vinden is in de 'geliberaliseerde' woningmarkt.
We zien de laatste 30 jaar een afname van LB/IB en toegenomen belastingdruk op consumptie/verbruik.

Zo is er voor elke woning in Nederland bij oplevering btw-betaald bijvoorbeeld ('verbruiksmoment'). En zit die btw ook in de prijs bij het particuliere doorverkopen, waarbovenop we dan nog eens overdrachtsbelasting voor onze kiezen krijgen. Ik begrijp dat er nu naast deze elementen ook nog een drang is om jaarlijks te gaan heffen in box 3....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 16:56:
Waar denk je dat de economie door gedreven wordt... salarissen (LB) en consumentenaankopen (OB)..
Het punt blijft, in een goedlopende economie kan een sector die blijkbaar zó nuttig is voor de rest van de economie zichzelf bedruipen. Dat kan de luchtvaart echt niet. Een artikel van voor de crisis, maar genoeg economen te vinden die opmerken dat méér luchtvaart echt niks interessants zal opleveren.

Het zijn nu de traditioneel 'rechtse' partijen (waar je juist een laissez-faire houding van verwacht) die het land besturen alsof het de sovjetunie van de jaren '50 is, met productiequota's die alleen mogen groeien.

Duizenden kleine bedrijfjes, van Yogastudio's tot Tattoo-shops, lopen prima zonder staatssteun, zijn aanzienlijk veerkrachtiger, en dragen misschien wel meer bij aan de economische groei dan Schiphol in de afgelopen tien jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
redwing schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 15:46:
Als je naar de verkiezingsprogramma's kijkt gaat het vaak vooral om veel bouwen, terwijl je zou moeten kijken in welke sector en welke plekken je meer moet bouwen. Want doordat veel mensen niet door kunnen stromen zitten ze feitelijk in een huis dat een stap lager is dan ze willen hebben.
Volgens mij zitten er toch behoorlijke 'nuanceverschillen' tussen de verkiezingsprogramma's. En is het juist niet allemaal blind meer-meer-meer.

Maar zelf vind ik het nog veel belangrijker of een partij 'breder' kijkt dan alleen maar bouwen. Bijvoorbeeld maatregelen die ervoor zorgen dat niet iedereen meer op de zelfde paar vierkante km wil (of moet) wonen. Door andere locaties aantrekkelijker te maken. Dus zowel die plekken zelf als de bereikbaarheid en de bedrijvigheid bij andere plaatsen verbeteren, zodat mensen zonder specifieke band met bv Amsterdam of Utrecht ook een reëler alternatief krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
JanHenk schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 11:17:
@Ypuh Ik kan me er helemaal in je post vinden, ik voel me totaal niet vertegenwoordigd in de huidige politiek.
Door de huidige politiek of door het huidige kabinet? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Je klachten lijken vooral gericht op het kabinetsbeleid. Maar er zijn heel wat meer partijen dan die paar kabinetspartijen. Ook partijen die meer in het straatje van jouw wensen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
Rubbergrover1 schreef op woensdag 10 maart 2021 @ 19:29:
[...]
Volgens mij zitten er toch behoorlijke 'nuanceverschillen' tussen de verkiezingsprogramma's. En is het juist niet allemaal blind meer-meer-meer.
Wat ik vooral bedoel is dat ze allemaal een standaard 'oplossing' hebben ipv een aanpak per regio. En ook de structurele oplossing zie ik niet. Nu veel gaan bouwen zonder het onderliggende probleem aan te pakken is gedoemt om te mislukken.
Maar zelf vind ik het nog veel belangrijker of een partij 'breder' kijkt dan alleen maar bouwen. Bijvoorbeeld maatregelen die ervoor zorgen dat niet iedereen meer op de zelfde paar vierkante km wil (of moet) wonen. Door andere locaties aantrekkelijker te maken. Dus zowel die plekken zelf als de bereikbaarheid en de bedrijvigheid bij andere plaatsen verbeteren, zodat mensen zonder specifieke band met bv Amsterdam of Utrecht ook een reëler alternatief krijgen.
En dit hoort daar dus inderdaad ook bij. Maar dat zie ik eigenlijk nergens echt goed terug komen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Tuttel schreef op maandag 8 maart 2021 @ 17:54:
[...]

Gelukkig is het beleid van de overheid altijd erg effectief zoals je later in je reactie zelf al aangeeft... De bescherming is leuk, maar daar heb je alleen wat aan als je al in een huurhuis zit. De grote woningtekorten gaan ook over de huurhuizen. De wachttijden van de sociale huur zijn je vast niet onbekend, al val je daarvoor als hoger opgeleide starter toch al snel voor buiten de boot. Je bent dan aangewezen op de vrije huurhuursector welke vrij klein is; slechts 7% van gehele Nederlandse woningvoorraad valt in de vrijehuursector. Het middensegment van de vrijehuursector wat als betaalbaar wordt geacht voor iemand met een, €720-€1000, waar de aanvangshuurprijs gemiddeld al tegen die bovengrens van het middensegment aan schurken. Moet je wel een verhuurder hebben die niet de soms gangbare inkomenseis van 3-4x de maandhuur stelt, want anders kom je er nog niet tussen.

De woningvoorraad in het middensegment is wel aardig gestegen de afgelopen jaren, dus dat is mooi. Beetje jammer alleen dat die groei niet voort komt uit het bij bouwen in het middensegment, maar ten koste is gegaan van koopwoningen voor buy-to-let. Beetje een sigaar uit eigen doos. En niet vergeten dat je de sigaar uiteindelijk wel weer terug moet geven, in plaats van dat de kosten juist omlaag gaan over de tijd en deze aan het eind van jouw is. Een sigaar die overigens ook steeds duurder wordt, want ook die huurprijzen zijn aardig gestegen over de jaren heen. Een stijging die tot 2009 aardig in de pas liep met de loonontwikkeling, sindsdien is de loonontwikkeling achtergebleven maar zijn de huurprijzen vrolijk doorgestegen en relatief tot de cao-lonen 13% hoger dan in 2009.

Maar mocht het je lukken er tussen te komen, dan kun je het wrange succesvieren dat je woonuitgaven als hurende starter alsnog hoger zijn dan die van een koopstarter. In 2014 was dit omslagpunt bereikt, maar de trend was al langer gaande waarin de ongelijkheid dus alleen maar verder toeneemt.

[...]

Nee hoor, ik doe netjes mijn huiswerk om wel een compleet plaatje te kunnen schetsen. Het klopt dat met de crisis van 1979 tot 1983 de huizenprijzen in 4 jaar tijd met 45% daalden. Wist je echter ook dat de huizenprijzen alleen al in de 2 jaar voor de crisis met 68% gestegen waren? Vrij zuur als je inderdaad exact op de top hebt gekocht en je de boel precies op het dieptepunt weer verkoopt. Zat je echter een jaartje eerder met de koop, dan ga je zelfs met verkoop op het dieptepunt "slechts" voor 6% de boot in.

Waar de huizenprijzen zich initieel na de oliecrisis vrij rustig herstelden, kon je vanaf ongeveer 1995 tot 2008 wel weer spreken van een explosieve groei waar stijgingen van rond de 10% per jaar geen uitzonderingen waren. Helaas kwam ook aan dat feestje weer een eind met kredietcrisis wat we allen een stuk bewuster meegemaakt zullen hebben en zodoende de schrijnende gevallen die je al noemt ons nader bestaan. Wederom zuur als je precies op de top van 2008 hebt gekocht en op het dieptepunt in 2013 verkocht waarin de waarde gedaald is met 25%. Als je niet gedwongen was om te verkopen op het meest ongunstige moment en kon wachten, dan speelde je ongeveer vanaf 2018 weer quite.

Maar laten we wel wezen, dit zijn gemiddeld genomen de twee absoluut meest ongunstige koop-verkoop momenten geweest sinds de eerste geregistreerde huizenprijzen in 1949. In de afgelopen 70 jaar daalden de huizenprijzen enkel in de jaren 1979-1983, 2009, 2012 en 2013. Elk ander jaar steeg de waarde van je woning, met gemiddeld 4,84% sinds 1949 gemiddeld.

Dus nee, ik kijk niet vooral naar de laatste jaren als ik het heb over een "beleggingsproduct". Misschien leuk om een parallel te trekken met de beurs. Gemiddeld genomen heeft de AEX een rendement van 10,4% per jaar opgeleverd sinds de oprichting in 1983, waarin het rendement 9 jaren negatief was en 28 jaren positief. (S&P 500 doet sinds 1926 ook gemiddeld ongeveer 10,5% per jaar)

Ik wil verder niet te creatief worden met platgeslagen statistieken en gemiddeldes over lange periodes waar ik eigenlijk te weinig vanaf weet om er echt iets zinnigs over te kunnen zeggen, maar het geeft een wel wat completer beeld dan de twee absoluut slechtste koop-verkoop momenten van de afgelopen 70 jaar eruit te pikken om zo de onzekerheid van de toekomst te duiden. Desalniettemin bieden ervaringen uit het verleden inderdaad alsnog geen garanties voor de toekomst.

[...]

Ooh nee dat denk ik ook zeker niet, het probleem is zoveel meer complex. Ik had het meer specifiek over de groeiende ongelijkheid die, onder andere, wordt aangejaagd door de fiscaal voordelige vermogensopbouw welke enkel toegankelijk is voor zij die al vermogend genoeg zijn om een koophuis te kopen. Maar dit is slechts één element, beleidsinstrument, knop om te draaien in een dusdanig complex geworden machine waarin over de jaren heen alleen maar nieuwe elementen aan zijn toegevoegd, dat men inmiddels geen flauw idee meer heeft hoe het werkt en wat het draaien aan een knop voor (neven)effecten heeft.

De huidige woningmarkt is naar mijn idee een manifestatie van dezelfde orde als het gedrocht dat we gemaakt hebben van ons belasting- en toeslagenstelsel.

*Had mijn bronnen eerst netjes in de tekst staan, maar door mijn geklungel was het ineens foetsie ;w
Excuus, maar niet meer de moeite genomen ze alleen weer op te zoeken en te verwerken. Onderstaand de belangrijkste volgens mij:

https://www.dnb.nl/actuee...werkt-welvaartsverhogend/
https://economie.rabobank...n-om-groei-middensegment/
https://home.kpmg/nl/nl/h...-corporaties-hiervan.html
https://bieb.knab.nl/hypo...in-historisch-perspectief
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83906NED
http://medewerkers.tudelf...ervorming_Woningmarkt.pdf
Het is al een tweetal pagina's geleden maar ik wilde nog even reageren op je post. Goed onderbouwt en in grote lijnen ben ik het met je eens. Het beleid van de overheid werkt inderdaad op dit moment in het voordeel van hen die al vermogend zijn.

De post waarop je reageerde van mij, daarin probeerde ik aan te geven dat een huis geen beleggingsobject zou moeten zijn maar een woonhuis, een eerste levensbehoefte. Dat het nu wel als een beleggingsobject gezien en gebruikt wordt door een groep mensen dat klopt inderdaad. Zolang dat de markt niet zodanig verstoort zou dat ook geen probleem moeten zien. Op dit moment is een koopwoning bijna een soort heilige graal, en vaak gezien als iets dat beter is dan een huurhuis. Je geeft zelf ook aan dat er meerdere fiscale voordelen zijn voor een woningbezitter, en dat deze voordelen niet opwegen tegen de voordelen die een koophuis bied. Ik ben het met je eens dat er veel fiscale voordelen aan een koopwoning zitten en het vreemd is dat de rijkeren inderdaad meer profiteren van iets als de hypotheekrente aftrek dan armere huishoudens. Aan de andere kant zitten er ook veel voordelen aan een huurwoning, die nu vaak ondergeschikt lijken door de hoge huurprijzen. Niet voor iedereen is een koopwoning de juiste keuze.

Als ik de verkiezingsprogramma's zou eens doorlees heb ik er een hard hoofd in dat de markt er binnenkort beter voor staan. Bijna elke partij wil wel iets doen in de richting van het verruimen van de leennormen, wat uiteindelijk de prijzen alleen nog maar verder op zal drijven.

Het probleem met de krapte op de woningmarkt in Nederland is niet specifiek voor ons land (sommige onderdelen als de HRA wellicht wel). Ik ben benieuwd of andere landen wel succesvol de problemen op de woningmarkt hebben bestreden en hoe zij dit hebben gedaan.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Miks
Verwijderd schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 10:16:
[...]

In een jaar weer zo'n 10% prijsstijging.
Er valt niet meer tegenop te redeneren (door mij). Ik had in ieder geval niet verwacht dat er zo'n gigantische hoeveelheid geld zou worden ingezet om alles draaiende te houden.

Tijden zijn erg onzeker als je het mij vraagt. Stagnatie, stagflatie, deflatie... Het kan allemaal en alles, echt alles, is nu in handen van de overheid en de ECB als je het mij vraagt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Miks schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:03:
[...]

Er valt niet meer tegenop te redeneren (door mij). Ik had in ieder geval niet verwacht dat er zo'n gigantische hoeveelheid geld zou worden ingezet om alles draaiende te houden.

Tijden zijn erg onzeker als je het mij vraagt. Stagnatie, stagflatie, deflatie... Het kan allemaal en alles, echt alles, is nu in handen van de overheid en de ECB als je het mij vraagt.
Geloof de eerste keer dat ik het met je eens ben :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Miks schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 01:03:
[...]

Er valt niet meer tegenop te redeneren (door mij).
Een jaar geleden was de rente ook nog/weer een stuk hoger. Onderaan de streep zijn de maandlasten daardoor niet eens zoveel gestegen. En als je al zou kiezen voor een stuk aflossingsvrij (wat toen en nu niet ongebruikelijk is), dan ben je nu vaak zelfs goedkoper uit. Is dus best tegenop te redeneren ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 09:46:
[...]

Een jaar geleden was de rente ook nog/weer een stuk hoger. Onderaan de streep zijn de maandlasten daardoor niet eens zoveel gestegen. En als je al zou kiezen voor een stuk aflossingsvrij (wat toen en nu niet ongebruikelijk is), dan ben je nu vaak zelfs goedkoper uit. Is dus best tegenop te redeneren ;) .
Dat is het hem..

Eerst was het de steeds lager wordende rente die zorgt voor stijgende prijzen. Betaalbaarheid verder gelijk. Nu komt de aflossingsvrije hypotheek weer terug in beeld (juist door de super lage rente ook weer interessant) en stijgen de prijzen weer verder.

Het enige wat nog hoeft te gebeuren, is weer 100% aflossingsvrij toestaan... Dan kost een tussenwoning van € 300.000 nu (maandlast 950, 0,9% 10 jaar rentevast, alles aflossen) ineens 1,25 mio voor dezelfde maandlast... (1,25 mio * 0,9% / 12 = € 937.

Dat is hoe het spelletje de afgelopen 30 jaar heeft gewerkt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Een nieuw fenomeen dat de tekorten op de woningmarkt zou op moeten lossen: leasen aan woningcorporaties. De telegraaf heeft er een artikel over achter een paywall. Naast de (overigens echt toffe) circulaire ambities van dit project, komt daar ook de aap uit de mouw: De woningen zijn geen bezit van de woningcorporaties. En tellen dus niet mee voor de verhuurdersheffing.

Op zich niet vreemd in een land dat goed is in fiscale innovatie, maar ik vraag me af hoe wenselijk dit is. Woningen zijn geen auto's die na vijf jaar de tweedehandsmarkt op worden gestuurd. De corporaties hebben een vaste huur afgesproken voor tien jaar, maar er is geen garantie dat de huur daarna niet omhooggekrikt wordt. Tegelijkertijd moeten de bouwbedrijven zich ineens gaan bekwamen in onderhoud.

En verder nog een vraag: er is woningnood, maar is die er ook in Friesland?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Het concept even daargelaten, even een reactie op twee punten uit het bericht;

Dijkstra Draisma is een behoorlijk grote bouwer in het noorden en ook één die echt voorop loopt qua duurzaamheid (daar kan bijvoorbeeld Van Wijnen nog een puntje aan zuigen, de andere grote bouwer uit onze regio).

En daarnaast zijn ook in Friesland de prijzen gigantisch gestegen overigens. Of je moet met woningnood iets anders bedoelen dan prijzen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09:09
JanHenk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:10:
Het enige wat nog hoeft te gebeuren, is weer 100% aflossingsvrij toestaan...
D66 says hi :)
Dan kost een tussenwoning van € 300.000 nu (maandlast 950, 0,9% 10 jaar rentevast, alles aflossen) ineens 1,25 mio voor dezelfde maandlast... (1,25 mio * 0,9% / 12 = € 937.
En dan ontstaat er helemaal een generatie die geen bezit gaat opbouwen; jongeren gaan dan idd massaal 'huren van de bank'.

Heb altijd gedacht dat D66 een grote achterban heeft onder relatief jonge mensen, blijkt dat deze partij totaal de belangen voor zijn achterban is verloren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanV1990
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 22-05 22:04
JanHenk schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 10:10:
[...]

Dat is het hem..

Eerst was het de steeds lager wordende rente die zorgt voor stijgende prijzen. Betaalbaarheid verder gelijk. Nu komt de aflossingsvrije hypotheek weer terug in beeld (juist door de super lage rente ook weer interessant) en stijgen de prijzen weer verder.

Het enige wat nog hoeft te gebeuren, is weer 100% aflossingsvrij toestaan... Dan kost een tussenwoning van € 300.000 nu (maandlast 950, 0,9% 10 jaar rentevast, alles aflossen) ineens 1,25 mio voor dezelfde maandlast... (1,25 mio * 0,9% / 12 = € 937.

Dat is hoe het spelletje de afgelopen 30 jaar heeft gewerkt ;)
Misschien wat simpel en hypothetisch geredeneerd, maar in dat geval zijn mensen die (al) een hypotheek hebben waarbij in 30 jaar volledig afgelost wordt, toch spekkoper? Zij lossen immers volledig af en zijn na 30 jaar, zonder tussentijdse verhuizing, hypotheekvrij met een sterk in waarde toegenomen woning door bovenstaande ontwikkeling. Of denk ik hier te simpel en kun je, als de mogelijkheid zich voordoet, beter meedeinen op deze beweging als je gaat/wilt doorstromen en ook (deels) aflossingsvrij afsluiten?

Nadere toelichting: We verkeren zelf in een situatie dat we nu op zich een prima koophuis hebben, met 2 kids kan het net, met een annuïtaire hypotheek. We kijken weleens om ons heen, maar de markt is ons te overspannen momenteel en blijven dus lekker zitten. Als ons 'droomhuis' voorbij komt en we toch doorstromen, komt de optie van deels aflossingsvrij wel om de hoek kijken. Maar ik vraag me dus af of we er niet beter aan doen, met oog op lange termijn en bovenstaande, om te houden wat we nu hebben..
Pagina: 1 ... 191 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.