Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 187 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.770 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wowhead schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:04:
Ja steeds meer "stellen" blijven apart wonen. Men heeft tegenwoordig wel graag nog de lusten maar niet de lasten. Allemaal apart in een eigen huisje, liefst kinderloos in een 1 gezinswoning met een tuin.

Dit zijn voornamelijk allochtone Nederlanders die dit prefereren.
Waar haal je dit nu weer vandaan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Het artikel zelf geeft een wat breder beeld:
Jongvolwassenen studeren gemiddeld genomen langer en gaan sinds de invoering van het leenstelsel in 2015 minder snel op zichzelf wonen.
Ook de economische positie van twintigers blijkt van invloed op de scheidingskans als ze gaan samenwonen. Jongvolwassenen met een laag inkomen gaan vaker uit elkaar, evenals laagopgeleiden.
Past ook wel in de trend van toegenomen individualisering.

Als het probleem de huizenmarkt is, zou je juist verwachten dat mensen sneller gaan samenwonen. Immers, een huis in je eentje betalen is niet te doen, maar met z'n 2en wel...

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Er worden ook steeds meer zelfstandige woningen gebouwd, enerzijds omdat daar vraag naar is en anderzijds omdat het financieel aantrekkelijker is voor woningcorporaties (en ook voor de student ivm huurtoeslag regelgeving overigens).

Bron: Worden er nog wel onzelfstandige kamers gebouwd?

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Requiem19 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:08:
[...]
Past ook wel in de trend van toegenomen individualisering.

Als het probleem de huizenmarkt is, zou je juist verwachten dat mensen sneller gaan samenwonen. Immers, een huis in je eentje betalen is niet te doen, maar met z'n 2en wel...
Vergeet niet dat het gaat om jonge stellen tussen 25 en 30. Die zijn vaak 'vers' afgestudeerd, verdienen nog niet de hoofdprijs en nemen ook vaak een studieschuld mee.

Als beide partners modaal verdienen kunnen ze in de huidige markt pak 'm beet 3,5 tot 3,7 ton aan maximale hypotheek krijgen. Vaak nemen de onlangs afgestudeerden geen bakken eigen geld mee en als er ook nog een studieschuld open staat dan vlakt die maximale hypotheek al snel af richting de 3 ton...

Natuurlijk heb je gelijk als je zegt dat een huis kopen als alleenstaande niet te doen is, met z'n tweeën gaat dat stukken beter maar ik denk juist dat die groep van 25 tot 30 jarigen tegen (financiële) problemen aanloopt als ze willen kopen. Ik denk dat veel mensen in die doelgroep ook een kinderwens heeft en graag een toekomstbestendige woning willen kopen en er daarom bewust voor kiezen om langer thuis of op de studentenkamer te blijven wonen om nog een aantal jaar door te kunnen sparen...

[ Voor 10% gewijzigd door Harrie_ op 25-02-2021 10:24 ]

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Ja steeds meer "stellen" blijven apart wonen. Men heeft tegenwoordig wel graag nog de lusten maar niet de lasten. Allemaal apart in een eigen huisje, liefst kinderloos in een 1 gezinswoning met een tuin.

Ik denk dat je dan vrij weinig allochtonen kent. Die wonen nou juist niet apart.

• Wowhead
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-04-2024
Reiziger88 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat je dan vrij weinig allochtonen kent. Die wonen nou juist niet apart.
Ik ken ze zeer goed ;) Meeste allochtonen delen een huis met een heel gezin, waar veel blanke nederlanders juist graag een hele gezins woning voor zichzelf claimen zonder partner en kinderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Wowhead schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Ik ken ze zeer goed ;) Meeste allochtonen delen een huis met een heel gezin, waar veel blanke nederlanders juist graag een hele gezins woning voor zichzelf claimen zonder partner en kinderen.
Hier zeg je toch precies het tegenovergestelde van je eerste post?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wowhead schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:28:
[...]
Wat een rare generalisatie dit :')

Sowieso snap ik het vergelijk niet tussen allochtonen en blanke Nederlanders. Zit er volgens jou nu een verschil tussen:
• allochtonen en autochtonen?
• blanken en non-blanken?
• blanke autochtonen en 'de rest'?
:?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wowhead
redwing schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:36:
[...]

Hier zeg je toch precies het tegenovergestelde van je eerste post?
Whoops dat is een Autocorrectie fout geweest je hebt gelijk het moet autochtonen zijn.

• Wowhead
Harrie_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:40:
[...]

Wat een rare generalisatie dit :')

Sowieso snap ik het vergelijk niet tussen allochtonen en blanke Nederlanders. Zit er volgens jou nu een verschil tussen:
• allochtonen en autochtonen?
• blanken en non-blanken?
• blanke autochtonen en 'de rest'?
:?
Ja er zit een groot verschil tussen helaas vanuit het overgrote gedeelte blanke nederlanders. Maar dat is terzijde.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Edit; niet meer van toepassing.

[ Voor 95% gewijzigd door Valorian op 25-02-2021 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wowhead schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:43:
[...]

Ja er zit een groot verschil tussen helaas vanuit het overgrote gedeelte blanke nederlanders. Maar dat is terzijde.
Ik kan dit nog steeds niet volgen, maar dat ook terzijde, het is toch een gegeven dat het overgrote deel van onze bevolking bestaat uit blanke autochtonen. Dus als je in absolute aantallen gaat kijken naar bijv. mensen die alleen wonen in een eengezinswoning dan kom je uiteraard meer blanke autochtonen tegen; het gaat erom of dat verschil ook relatief aanwezig is.

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 11:49

Ik neem aan dat je autochtoon bedoelt?

Inzake de discussie over kluswoning vs kant en klaar. Ik meen de laatste jaren vooral te hebben gelezen dat mensen minder warm liepen voor opknappertjes. En zelfs jonge stellen, in tegenstelling tot vroeger, zwaar de voorkeur hebben voor meer betalen voor een kant en klaar woning.

• BBTM
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19-08 16:05
De gehele woningmarkt is sowieso discriminerend. Er wordt veel onderscheidt gemaakt, witte mensen krijgen vaker voorrang dan zwarte mensen. Terwijl dit niet zo zou moeten zijn, iedereen dient gelijk behandeld te worden.

Onderbouw dit soort stevige uitspraken aub met bronnen aub. Anders krijg je alleen maar verontwaardigde reacties en niet een goede discussie.

[ Voor 53% gewijzigd door tweakduke op 26-02-2021 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:55

Rzaan

Altijd zoekende

itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:59:
De gehele woningmarkt is sowieso discriminerend. Er wordt veel onderscheidt gemaakt, witte mensen krijgen vaker voorrang dan zwarte mensen. Terwijl dit niet zo zou moeten zijn, iedereen dient gelijk behandeld te worden.
Onderbouwing?
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar wie iets zo stellig beweert, moet het onderbouwen.

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Rzaan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Onderbouwing?
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar wie iets zo stellig beweert, moet het onderbouwen.
Laat ik voorop stellen dat ik mij niet kan vinden in bovenstaande stellingen die zo eruit geflapt worden zonder onderbouwing.

Maar toevallig laatst wel een artikel gelezen met de onderbouwing die jij zoekt;
https://www.rtlnieuws.nl/...ie-wonen-afkomst-seksuele

PSN: Flix20-NL

• BBTM
Rzaan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:06:
[...]

Onderbouwing?
Onderbouwing?

Ik neem aan dat ook jij niet de ogen dicht hebt als het gaat om discriminatie en racisme. Er wordt niet alleen gediscrimineerd op huidskleur maar ook op seksuele geaardheid en andere zaken. Een rondje google zal je ogen verder doen openen.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08
Ik (we) zijn inderdaad zo'n stel; (begin 30, dubbel inkomen, geen kinderen(wens). En ook wij willen inderdaad in een "normaal" gezinswoning (110-130m2) wonen.

We zijn nog in dubio of het nieuwbouw of jaren 30 wordt (hangt af van locatie, energielabel, verbouwkosten, etc), maar we gaan iig niet in een klein huis of appartement zitten. Een klein(er) huis (90m2) betekent vaak een kleine tuin, of een woonplek in een wat mindere wijk. Tja....

• BBTM
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik mij niet kan vinden in bovenstaande stellingen die zo eruit geflapt worden zonder onderbouwing.

Maar toevallig laatst wel een artikel gelezen met de onderbouwing die jij zoekt;
https://www.rtlnieuws.nl/...ie-wonen-afkomst-seksuele
De mensen die zich hier niet in kunnen vinden zijn vaak de witte mensen. Ook ik ben een wit persoon en heb het gelukkig persoonlijk nooit mee gemaakt. Discriminatie op de woningmarkt gebeurd vaker dan dat wij hier met zijn allen denken. :|

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Onderbouwing?

Ik neem aan dat ook jij niet de ogen dicht hebt als het gaat om discriminatie en racisme. Er wordt niet alleen gediscrimineerd op huidskleur maar ook op seksuele geaardheid en andere zaken. Een rondje google zal je ogen verder doen openen.
Ik sluit mijn ogen zeker niet voor discriminatie en racisme. Maar juist in de koophuizenmarkt zie ik niets van discriminatie. Wie geld heeft, kan kopen waar hij wil.
Dat sommige groepen minder geld hebben, klopt. Maar dat kun je verkopers niet aanrekenen.

Wellicht bedoelde je ook de huurmarkt. Daar lees ik inderdaad over dat er veel gediscrimineerd wordt.
Maar dat is niet de 'woningmarkt' maar slechts een deel ervan.

[ Voor 11% gewijzigd door Rzaan op 25-02-2021 11:13 ]

• BBTM
Rzaan schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:12:
[...]

Ik sluit mijn ogen zeker niet voor discriminatie en racisme. Maar juist in de koophuizenmarkt zie ik niets van discriminatie. Wie geld heeft, kan kopen waar hij wil.
Dat sommige groepen minder geld hebben, klopt. Maar dat kun je verkopers niet aanrekenen.

Wellicht bedoelde je ook de huurmarkt. Daar lees ik inderdaad over dat er veel gediscrimineerd wordt.
Maar dat is niet de 'woningmarkt' maar slechts een deel ervan.
Excuus, ik bedoelde inderdaad de huurmarkt. Ik durf denk ik ook wel te zeggen (zonder onderzoek, onderbouwing, whatsoever) dat er ook heus gediscrimineerd wordt op de koopmarkt. Het gebeurd vaak zonder dat wij het zelf door hebben, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:08:
[...]

Onderbouwing?

Op een forum als deze, als je zulke stellingen aanneemt, goed of fout, wordt er gewoon verwacht dat je dat kan onderbouwen. Zomaar in de rondte wat populistische kreten roepen zonder onderbouwing draagt niet bij aan een goede gezonde discussie en zijn gewoon dooddoeners.
Zo werkt het hier gelukkig. Het is hier geen dumpert/Fok!/Geenstijl.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er zal vast wel een incidentele projectontwikkelaar zijn, die zich als een klootzak gedraagt.
Maar dat valt nu eenmaal niet te voorkomen.
Zoals er in alle groepen lieden zitten die niet deugen.

N=1
In een wijk vlak bij onze wijk staan veel nieuwe huizen. Prijzige huizen ook.
Wat me opvalt is dat ik juist veel achternamen zie die niet in de sector Jansen/de Vries zitten.

[ Voor 32% gewijzigd door Rzaan op 25-02-2021 11:20 ]

• BBTM
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:16:
[...]

Op een forum als deze, als je zulke stellingen aanneemt, goed of fout, wordt er gewoon verwacht dat je dat kan onderbouwen. Zomaar in de rondte wat populistische kreten roepen zonder onderbouwing draagt niet bij aan een goede gezonde discussie en zijn gewoon dooddoeners.
Zo werkt het hier gelukkig. Het is hier geen dumpert/Fok!/Geenstijl.
Ik ga hierna niet verder offtopic dan dat we al gaan maar het zijn zeker geen populistische kreten, verre van.

https://www.google.com/search?q=huizenmarkt+discriminatie staat genoeg informatie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Ik ga hierna niet verder offtopic dan dat we al gaan maar het zijn zeker geen populistische kreten, verre van.

https://www.google.com/search?q=huizenmarkt+discriminatie staat genoeg informatie.
De eerste 5 links gaan allemaal al over de huurdersmarkt.
Maar - ik herhaal - dat is slechts een deel van de woningmarkt.
Cijfers over structurele discriminatie in de koophuizenmarkt ben ik nog nergens tegengekomen.

[ Voor 17% gewijzigd door Rzaan op 25-02-2021 11:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:19:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje omgekeerde wereld.
Jij roept wat en als iemand dat niet van je aanneemt moeten zij het maar gaan uitzoeken of wat jij roept klopt.

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 12:59
itzmxtch schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:15:
[...]

Excuus, ik bedoelde inderdaad de huurmarkt. Ik durf denk ik ook wel te zeggen (zonder onderzoek, onderbouwing, whatsoever) dat er ook heus gediscrimineerd wordt op de koopmarkt. Het gebeurd vaak zonder dat wij het zelf door hebben, helaas.
Ik vraag me ook af in hoeverre dit op de koopmarkt voorkomt. Daar wordt volgens mij in de regel simpelweg gekeken naar de hoogste bieder en er zullen naar mijn mening weinig mensen zijn die vanwege uiterlijke of innerlijke kenmerken een woning niet aan de hoogste bieder zullen verkopen.

(Uitzondering hierop zul je wel hebben bij 'niches', zoals als het gaat om bijvoorbeeld een Molukse wijk. Maar in zulk soort situaties zal er geen sprake zijn van 'verhulde' discriminatie, maar zal dit onderscheid bij voorbaat al aan potentiële kopers zijn duidelijk gemaakt.)

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 09:59:
Volgens mij overduidelijk gerelateerd aan de woningmarkt:
https://www.rtlnieuws.nl/...n-daling-vaker-uit-elkaar

[...]

Volgens mij zijn dat bijzonder grote verschillen in slechts 20 jaar tijd.
Wat @Requiem19 ook al min of meer aanstipt, we zien twee ontwikkelingen die wellicht wel aan elkaar zijn gecorreleerd maar waar geen causaal verband tussen zit. Maar ik weet ook niet goed in welke richting je zelf zat te denken, dat blijkt niet per se uit je post :).

We zien dat de eenverdiener er zo goed als niet meer aan te pas komt op de woningmarkt. We zien dat twintigers minder samenwonen.

Het zou kunnen dat de stellen twintigers het niet meer aandurven om met een relatie een huis te kopen. Het zou ook kunnen dat ze er simpelweg niet tussenkomen, hetgeen weer een bron voor relatiebreuken kan zijn.

Het is moeilijk om oorzaak en gevolg hier te onderscheiden en volgens mij zien we vooral twee gevolgen (stijgende huizenprijzen, twintigers die vaker 'alleen' wonen) van andere oorzaken (o.a. geld als water onder bepaalde generaties, QE door de ECB, afschaffen studiebeurs, stapelaars/langstudeerders).

PS: "Alleen" wonen moet in dit verband denk ik wel in bepaalde context worden bekeken, want volgens mij wonen twintigers juist steeds meer samen... Maar dan wel samen met bijvoorbeeld ouders, of samen met vrienden, etc.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

• Flix20
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:37:
[...]

Ik vraag me ook af in hoeverre dit op de koopmarkt voorkomt. Daar wordt volgens mij in de regel simpelweg gekeken naar de hoogste bieder en er zullen naar mijn mening weinig mensen zijn die vanwege uiterlijke of innerlijke kenmerken een woning niet aan de hoogste bieder zullen verkopen.

(Uitzondering hierop zul je wel hebben bij 'niches', zoals als het gaat om bijvoorbeeld een Molukse wijk. Maar in zulk soort situaties zal er geen sprake zijn van 'verhulde' discriminatie, maar zal dit onderscheid bij voorbaat al aan potentiële kopers zijn duidelijk gemaakt.)
Lijkt mij persoonlijk ook sterk dat iemand een bod van 10k lager accepteert omdat de etniciteit van de hoogste bieders hem/haar niet aanstaat.
Maar het zou best incidenteel wel eens voor zijn gekomen.

• Requiem19
  • Nu online
Cash is king bij kopen... bij een eenmalige transactie is er denk ik minder focus op de achtergrond van de koper. Maar bij huren ga je als verhuurder en huurder een langere termijn relatie aan en wil je ergens een zekerheid dat iemand een goede betaler is en blijft.

Helaas spelen in dat laatste geval vooroordelen sneller mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Laatst online: 10:32
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:37:
Hypotheekdiscriminatie was een zodanig groot issue dat de Nederlandse vereniging van Banken in 2007 een gedragscode heeft opgesteld. Verder is het zo dat bij niet-EU burgers de banken zelf mogen beoordelen of ze een hypotheek willen verstrekken, waarbij ik begrijp dat sommige landen al automatisch 'in de min' staan.

Verder moet je misschien wat meer rondkijken. In dit forum zie je dat "Polen" als buren heel onwenselijk wordt geacht. Natuurlijk wordt daarmee een hostel voor Poolse arbeiders bedoeld, maar het feit dat die termen door elkaar worden gebruikt geeft wel aan dat het niet zo vanzelfsprekend is dat iedereen zonder vooroordeel een kans krijgt.
Basekid schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:08:
Ik (we) zijn inderdaad zo'n stel; (begin 30, dubbel inkomen, geen kinderen(wens). En ook wij willen inderdaad in een "normaal" gezinswoning (110-130m2) wonen.

We zijn nog in dubio of het nieuwbouw of jaren 30 wordt (hangt af van locatie, energielabel, verbouwkosten, etc), maar we gaan iig niet in een klein huis of appartement zitten. Een klein(er) huis (90m2) betekent vaak een kleine tuin, of een woonplek in een wat mindere wijk. Tja....
Mijn "ideale" woning zou ongeveer 40-70m2 zijn, vrijstaand. Dat bestaat in Nederland natuurlijk niet.
Grondgebonden woningen van minder dan 100m2 zijn vaak sterk verouderd. Appartementen zijn onbetaalbaar.

Toch blijven mensen in dit topic roepen dat er te weinig wordt gebouwd voor het gezin met kinderen dat iedere starter natuurlijk moet willen. |:(

• itarix
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07:29

itarix

404 soul not found

Toen is 6 jaar geleden privaat wilde huren stonden er inderdaad ook wel eens kreten bij het aanbod zoals "gunning verhuurder". Waar die gunning dan op is gebaseerd is niet zo duidelijk, kan natuurlijk ook fouteboel zijn.

Uiteindelijk kan ik mij alleen voorstellen dat de verhuurder / verkoper het gevoel moet hebben dat je het kan betalen.

Dat er een of andere wappie 100k meer bied heb je niet zo veel aan als hij het uiteindelijk na 1 maand wachten niet kan betalen. Die 10% als het niet door gaat krijg je in de praktijk niet zo vaak toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
JanHenk schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:45:
[...]

Wat @Requiem19 ook al min of meer aanstipt, we zien twee ontwikkelingen die wellicht wel aan elkaar zijn gecorreleerd maar waar geen causaal verband tussen zit. Maar ik weet ook niet goed in welke richting je zelf zat te denken, dat blijkt niet per se uit je post :).

We zien dat de eenverdiener er zo goed als niet meer aan te pas komt op de woningmarkt. We zien dat twintigers minder samenwonen.

Het zou kunnen dat de stellen twintigers het niet meer aandurven om met een relatie een huis te kopen. Het zou ook kunnen dat ze er simpelweg niet tussenkomen, hetgeen weer een bron voor relatiebreuken kan zijn.

Het is moeilijk om oorzaak en gevolg hier te onderscheiden en volgens mij zien we vooral twee gevolgen (stijgende huizenprijzen, twintigers die vaker 'alleen' wonen) van andere oorzaken (o.a. geld als water onder bepaalde generaties, QE door de ECB, afschaffen studiebeurs, stapelaars/langstudeerders).

PS: "Alleen" wonen moet in dit verband denk ik wel in bepaalde context worden bekeken, want volgens mij wonen twintigers juist steeds meer samen... Maar dan wel samen met bijvoorbeeld ouders, of samen met vrienden, etc.
Goede punten (ook wat @Requiem19 zegt); ik vind het een interessante discussie in ieder geval.

Je kan het zelfs nog eens helemaal omdraaien: omdat twintigers pas later aan relaties beginnen en later milestones halen, hebben ze misschien ook pas later behoefte aan een koophuis. Toch is hun inkomen wel hoger dan toen ze wat jonger waren, dus hebben ze meer te besteden -> dus stijgen de huizenprijzen :P

Wat precies oorzaken zijn en wat gevolgen zijn, daar ben ik eigenlijk nog niet helemaal over uit. Toch ben ik er wel van overtuigd dat het communicerende vaten zijn :)

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:54:
[...]

Hypotheekdiscriminatie was een zodanig groot issue dat de Nederlandse vereniging van Banken in 2007 een gedragscode heeft opgesteld. Verder is het zo dat bij niet-EU burgers de banken zelf mogen beoordelen of ze een hypotheek willen verstrekken, waarbij ik begrijp dat sommige landen al automatisch 'in de min' staan.
Wat betreft de geldverstrekker kan ik mij inderdaad voorstellen dat daar een in zekere zin 'beargumenteerd' onderscheid tussen EU-burgers en niet-EU burgers wordt gemaakt. Dat zal echter voor een Nederlander wiens roots in de Hollandse klei liggen in principe niet anders moeten zijn dan voor een Nederlander wiens roots in Syrië, Ethiopië, China of Canada liggen. Voor de geldverstrekker zouden al die mensen gewoon 'Nederlander' moeten zijn.
Verder moet je misschien wat meer rondkijken. In dit forum zie je dat "Polen" als buren heel onwenselijk wordt geacht. Natuurlijk wordt daarmee een hostel voor Poolse arbeiders bedoeld, maar het feit dat die termen door elkaar worden gebruikt geeft wel aan dat het niet zo vanzelfsprekend is dat iedereen zonder vooroordeel een kans krijgt.
De wenselijkheid van bepaalde mensen als buren is heel wat anders dan of de woning wel of niet aan die mensen verkocht wordt. Ik denk dat de meeste mensen het liefst de 'zelfde' soort mensen naast zich hebben als ze zelf zijn. Daarin is de 'onwenselijkheid' van "Polen" als buren niet anders dan de onwenselijkheid van studenten of tokkies of grefo's of hippies of ouderen of wat dan ook als buren. (doorstrepen wat niet van toepassing is...) Maar los van de vraag of dat een gewenst onderscheid is, betekent dat nog niet dat je als verkoper die groepen dan ook uitsluit bij het verkopen van je woning.

[ Voor 4% gewijzigd door Rubbergrover1 op 25-02-2021 12:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:21:
[...]

De wenselijkheid van bepaalde mensen als buren is heel wat anders dan of de woning wel of niet aan die mensen verkocht wordt. Ik denk dat de meeste mensen het liefst de 'zelfde' soort mensen naast zich hebben als ze zelf zijn. Daarin is de 'onwenselijkheid' van "Polen" als buren niet anders dan de onwenselijkheid van studenten of tokkies of grefo's of hippies of ouderen of wat dan ook als buren. (doorstrepen wat niet van toepassing is...) Maar los van de vraag of dat een gewenst onderscheid is, betekent dat nog niet dat je als verkoper die groepen dan ook uitsluit bij het verkopen van je woning.
Zou het ook niet zijn dat de demografie van een buurt een rol speelt.
Ik kan me voorstellen dat een allochtoons gezin zich minder snel zal huisvesten in een wijk welke voornamelijk uit autochtonen bestaat.
Dat ze juist wat meer gelijksgezinde gaan opzoeken. Daar zal dan ook eerder een lokaal winkeltje zitten welke ze graag bezoeken e.d.

• Rubbergrover1
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:35:
[...]

Zou het ook niet zijn dat de demografie van een buurt een rol speelt.
Ik kan me voorstellen dat een allochtoons gezin zich minder snel zal huisvesten in een wijk welke voornamelijk uit autochtonen bestaat.
Dat ze juist wat meer gelijksgezinde gaan opzoeken. Daar zal dan ook eerder een lokaal winkeltje zitten welke ze graag bezoeken e.d.
Zeker zal dat zo zijn. Zelfde geldt natuurlijk voor studenten in studentenwijken of gezinnen in een 'kindvriendelijke' buurt. Toch denk ik niet dat het vaak voorkomt dat verkopers hun woning niet willen verkopen omdat de kopers tot de 'verkeerde' groep behoren. Iets wat bij huur helaas wel vaak zal voorkomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:51:
Lijkt mij persoonlijk ook sterk dat iemand een bod van 10k lager accepteert omdat de etniciteit van de hoogste bieders hem/haar niet aanstaat.
De huizenmarkt is veel complexer dan 'ik geef je zoveel voor de woning'.

Allereerst worden heel veel woningen al verkocht voordat ze op Funda komen, of je krijgt niet eens een bezichtiging. Daarna moet je een goed beeld hebben van de huizenprijzen en het juiste bod doen.

Dus wie kom je dan op je pad tegen:
  1. Je baas, want die betaalt je loon en bepaalt grotendeels je hypotheek, maar een werkgeversverklaring moet je ook 'gegund' worden en je moet weten dat je hem nodig hebt (maar laten we deze maar even parkeren).
  2. Je hypotheekadviseur, die doet de aanvraag, als er een cultureel verschil is, kan dat nadelig zijn. Bijvoorbeeld sommige culturen werken veel met goud. Vraagt de adviseur niet door, dan weet hij/zij niet dat er €25k aan goud is. Wat voor een NL-er heel logisch is, dat hoeft niet zo te zijn voor een buitenlander.... en een homostel zonder kinderwens zit aan dezelfde Nibud norm vast. 'Want een van de twee kan ineens zwanger zijn... alles kan' :+
  3. Je aankoopmakelaar, die moet 'snappen' wat jij wilt en kunt betalen en wat je zoekt. Maar er is ook een gunfactor. Jouw makelaar kan ook contact zoeken met de verkopende makelaar om alvast te zorgen voor een bezichtiging.
  4. De verkoopmakelaar zal ook de verkopers adviseren met welke partij het beste in zee kan worden gegaan, het hoogste bod is ook maar een onderdeel. Denk aan ontbindende voorwaarden of discussies over dingen overnemen of de exacte datum van overdracht en de keuze voor een notaris.
Overigens vind ik discriminatie altijd een beetje een beladen woord. Er is een groot gat tussen echt bewust iemand afwijzen op z'n afkomst/situatie en toch nadeel ondervinden van die afkomst/situatie.
In elk van die stappen kan een partij zitten die je niet zo goed helpt of een voorkeur heeft.

Dus laten we het simpel zeggen:
Iedereen ziet die papa, mama, zoon en dochter al wonen in die fijne eengezinswoning in die kindvriendelijke buurt. 'Wat jammer als dat nou niet zou lukken'.
Dus wordt er nog een keer extra met de bank gebeld, met de makelaar, met de verkopers en het zou echt niet de eerste keer zijn dat een (marginaal) lager bod toch wordt gekozen of de makelaar geeft een 'stille hint' hoe groot het gat is en kan het bod verhoogd worden.

En hoe groot het cultuur verschil kan zijn:
Bijna elke notaris/makelaar kent wel het verhaal van een man die een huis komt kopen, opent de koffer met daarin de vraagprijs in biljetten. "Ik kom het huis kopen, hier is het geld".
In andere landen is het dan ok, in Nederland gaan we dan uitleggen dat dat niet de bedoeling is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:16
Ik weet niet of deze al was gepost maar Calcasa komt ook met een nieuw rapport over de woningmarkt:

https://www.calcasa.nl/Me...df/Calcasa_WOX_2020K4.pdf

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

TheGhostInc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:39:
[...]
Overigens vind ik discriminatie altijd een beetje een beladen woord. Er is een groot gat tussen echt bewust iemand afwijzen op z'n afkomst/situatie en toch nadeel ondervinden van die afkomst/situatie.
In elk van die stappen kan een partij zitten die je niet zo goed helpt of een voorkeur heeft.
[...]
offtopic:
Precies dit. Veel discriminatiecijfers zijn gebaseerd op wat mensen zelf ervaren en berusten niet op een objectieve maatstaf. Wanneer je mensen met een migratieachtergrond gaat vragen of zij zich weleens gediscrimineerd voelen of gediscrimineerd zijn bij bijv. een sollicitatie dan is er natuurlijk altijd een percentage personen dat met 'ja' antwoord. Hoewel dat soort zaken ongetwijfeld voorkomen zijn er natuurlijk ook mensen die die de aanname doen dat ze die baan niet krijgen vanwege discriminatie terwijl er in werkelijkheid andere redenen aan ten grondslag liggen.

• Flix20
Iris1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:48:
Ik weet niet of deze al was gepost maar Calcasa komt ook met een nieuw rapport over de woningmarkt:

Een 12.5% stijging van appartementen die verkocht zijn in Q4 na aflopende verkopen in Q1/2.
Wat zou daar toch de reden van zijn...
TheGhostInc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:39:
[...]

De huizenmarkt is veel complexer dan 'ik geef je zoveel voor de woning'.
Maar het verkopen ervan is niet veel complexer dan 'ik accepteer je bod(niet)'

• marcunator
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-09 21:14
Het is toch niet zo raar om te stellen dat mensen met een andere culturele achtergrond een andere positie in de woningmarkt of andere woonwensen hebben?

Sommige wijken worden zelfs zo opgezet dat er meer rekening wordt gehouden met deze woonwensen. Denk dan vooral aan hoe de openbare ruimte wordt gebruikt en bijvoorbeeld de afwezigheid van voortuinen. Vooral het laatste is klassiek Nederlands.

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:15
marcunator schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:56:
Het is toch niet zo raar om te stellen dat mensen met een andere culturele achtergrond een andere positie in de woningmarkt of andere woonwensen hebben?

Sommige wijken worden zelfs zo opgezet dat er meer rekening wordt gehouden met deze woonwensen. Denk dan vooral aan hoe de openbare ruimte wordt gebruikt en bijvoorbeeld de afwezigheid van voortuinen. Vooral het laatste is klassiek Nederlands.
Afwezigheid van voortuinen is niet klassiek Nederlands. Woon vlakbij Duitsland. Als ik daar ga winkelen zie ik vele woningen pal aan de straat. Wat wel opvalt is de bouwstijl van woningen. Vaak kelders met raampjes voordeur die daardoor hoger ligt ( trapje) draairichting ramen, type baksteen enzovoort.

• TheGhostInc
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 13:55:
Maar het verkopen ervan is niet veel complexer dan 'ik accepteer je bod(niet)'
Natuurlijk, je kunt alles net zo lang platslaan totdat het geen relatie meer met de werkelijkheid heeft.

De werkelijkheid op de huizenmarkt is dat de hypotheeknormen, rentestand, vrij kapitaal (voor investeerders), loonontwikkeling, .... allemaal effect hebben op dat bod.
Dit hele topic staat vol met discussies over effecten (2 verdieners, studieschuld, ...) en wat die doen met 'je bod'.

• marcunator
Valorian schreef op dinsdag 23 februari 2021 @ 15:09:
[...]

Heb je daar ook recente cijfers van? Ik hoor dit vaker maar zie er eigenlijk zelden een goede onderbouwing bij, ben wel benieuwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkIpFAXJv8pRUDgBOBH1bccQhAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6rcmuPnT0YnSzYlOFoOgnFTG.png?f=user_large

Ik word even geholpen door Iris1234 :9
vincent_1971 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:01:
[...]

Afwezigheid van voortuinen is niet klassiek Nederlands. Woon vlakbij Duitsland. Als ik daar ga winkelen zie ik vele woningen pal aan de straat. Wat wel opvalt is de bouwstijl van woningen. Vaak kelders met raampjes voordeur die daardoor hoger ligt ( trapje) draairichting ramen, type baksteen enzovoort.
Ik bedoel dat de aanwezigheid wel typisch Nederlands is. Het is onder andere een bijproduct van de bloemkoolwijken die in de jaren 70 zijn gebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
TheGhostInc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:04:
[...]

Natuurlijk, je kunt alles net zo lang platslaan totdat het geen relatie meer met de werkelijkheid heeft.

De werkelijkheid op de huizenmarkt is dat de hypotheeknormen, rentestand, vrij kapitaal (voor investeerders), loonontwikkeling, .... allemaal effect hebben op dat bod.
Dit hele topic staat vol met discussies over effecten (2 verdieners, studieschuld, ...) en wat die doen met 'je bod'.
Zelfde valt natuurlijk te zeggen over dat als je iets maar ver genoeg zoekt, je iets zult vinden.

Ik snap je punt wel hoor, maar het ging over de stelling van @itzmxtch dat er gediscrimineerd wordt op de woningmarkt.
Waarop ik stel dat het me vrij sterk lijkt dat iemand 10k laat liggen vanwege de afkomst van diegene die een bod doet.

• Tk55
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Even twee grafieken uitlichten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4RLQLL5wPn8BV7qFTdtdwwLTzA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jmopghan7UhilgXCX6eLmuDV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
marcunator schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Ik bedoel dat de aanwezigheid wel typisch Nederlands is. Het is onder andere een bijproduct van de bloemkoolwijken die in de jaren 70 zijn gebouwd.
Ook niet. Als ik naar Duitse huizen kijk is de voortuin vaker groter dan die in Nederland. Wat mij wel opvalt is dat de totale kavelgrootte in Duitsland gemiddeld een stuk groter is dan hier

• marcunator
vincent_1971 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:26:
[...]

Ook niet. Als ik naar Duitse huizen kijk is de voortuin vaker groter dan die in Nederland. Wat mij wel opvalt is dat de totale kavelgrootte in Duitsland gemiddeld een stuk groter is dan hier
Ik doelde meer op het verschil tussen niet westerse culturen en Nederland. En je hebt an sich gelijk, een voortuin is wellicht niet typisch nederlands. Wellicht is het meer de voortuin icm de stoep zoals wij hem kennen.

Laat ik het anders stellen: Als ik in een Nederlandse woonwijk word gedropped met Geoguessr dan kan ik aan de hand van de "straatopbouw". Van weg->stoep->voortuin altijd de Nederlandse wijken eruit halen.

• TheGhostInc
  • Niet online
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:14:
Zelfde valt natuurlijk te zeggen over dat als je iets maar ver genoeg zoekt, je iets zult vinden.
Nee hoor, als ik lang genoeg zoek ben je toch ook geen Pedo?
Flix20 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:14:
Waarop ik stel dat het me vrij sterk lijkt dat iemand 10k laat liggen vanwege de afkomst van diegene die een bod doet.
Ik weet uit anekdotisch bewijs dat het voorkomt dat een verkoper de woning 'gunt' aan een leuke koper en dat woningen verkocht worden voordat alle bezichtigingen geweest zijn. Dus die verkoopprijs is zeker niet voor iedereen het belangrijkste. Een goed bod van een leuke/goede koper is echt wel een ding.
Een bekende van mij heeft zelfs zijn erfenis (appartement) niet verkocht aan een huisjesmelker om te voorkomen dat er een stel Polen in gezet zouden worden. Die woning heeft maanden langer te koop gestaan daardoor. Geld is echt niet het enige dat speelt bij een huis.

• Requiem19
  • Nu online

Interessant!

In 2020 voor het eerst een huizenprijzen stijging in dubbele cijfers (10%).

Het is vrij hilarisch om de posts in dit topic van een jaar geleden terug te lezen (inclusief die van mijzelf). Toen de corona begon was het idee toch wel dat er iets zou gaan gebeuren met de huizenprijzen, in ieder geval afvlakking, dan wel daling van de prijzen. Maar in tegendeel... de huizenprijzen zijn van de afgelopen jaren het hardste ooit gestegen. Insane!

Wel ook goed om te beseffen dat het in andere EU landen ook stijgt en wij samen met enkele andere landen in de kopgroep zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

TheGhostInc schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 14:57:
[...]

Nee hoor, als ik lang genoeg zoek ben je toch ook geen Pedo?

[...]

Ik weet uit anekdotisch bewijs dat het voorkomt dat een verkoper de woning 'gunt' aan een leuke koper en dat woningen verkocht worden voordat alle bezichtigingen geweest zijn. Dus die verkoopprijs is zeker niet voor iedereen het belangrijkste. Een goed bod van een leuke/goede koper is echt wel een ding.
Een bekende van mij heeft zelfs zijn erfenis (appartement) niet verkocht aan een huisjesmelker om te voorkomen dat er een stel Polen in gezet zouden worden. Die woning heeft maanden langer te koop gestaan daardoor. Geld is echt niet het enige dat speelt bij een huis.
Mwah, enige nuance is op z'n plaats. In het geval van een erfenis is het 'gratis geld', dan zou ik me voor kunnen stellen dat een paar duizend euro meer of minder voor de verkoper niet meer uitmaakt en daar zit dan wellicht ook nog een emotionele component in in trant van "als ik het aan de huisjesmelker verkoop gaan een stel polen mijn ouderlijk huis waar ik ben opgegroeid helemaal lopen uitleven". Verder weet ik uit anekdotisch bewijs dat het voorkomt dat een woning aan 'dat leuke stel' wordt gegund hoewel ze 1000 euro lager hebben geboden, op het moment dat het verschil 10k bedraagt dan worden er over het algemeen echt wel andere afwegingen gemaakt; doorgaans verhuist verkoper zelf natuurlijk ook naar een ander (duurder) huis. Voor wat betreft de gunning voordat alle bezichtigingen zijn geweest, dat heeft natuurlijk vooral te maken met het feit dat men de inschatting maakt dat er niemand (beduidend) hoger gaat bieden. Dat betekent een hoop extra werk voor niets of weinig meer aan opbrengt.

• Iris1234
  • Laatst online: 20-09 20:16
In het rapport van Calcasa lees ik ook:

“ Betaalbaarheid lichte verbetering: 14,1% van het netto maandinkomen wordt nu uitgegeven aan netto woonlasten. De relatief goede betaalbaarheid is vooral het gevolg van de huidige lage hypotheekrente.”

Dat is eigenlijk een lager percentage dan ik had verwacht. Als je puur en alleen daarnaar zou kijken kunnen de prijzen nog wel wat doorstijgen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
Iris1234 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:20:
In het rapport van Calcasa lees ik ook:

“ Betaalbaarheid lichte verbetering: 14,1% van het netto maandinkomen wordt nu uitgegeven aan netto woonlasten. De relatief goede betaalbaarheid is vooral het gevolg van de huidige lage hypotheekrente.”

Dat is eigenlijk een lager percentage dan ik had verwacht. Als je puur en alleen daarnaar zou kijken kunnen de prijzen nog wel wat doorstijgen.
Dat zit hem (ga ik vanuit dan) vooral in huizenbezitters die al hebben afgelost, of in ieder geval voor een groot deel hebben afgelost. Daarnaast heb je heel veel oversluiters die ooit op 8-9% rente begonnen met wel degelijk ~30% inkomen aan woonlasten uitgeven, die nu op 1-2% rente zitten met (op z'n minst) inflatiegecorrigeerd salaris.

Volgens mij zitten er heel wat vijftigers met een ruim bovenmodaal inkomen en een netto maandlast van minder dan 300 euro :P die de hoge lasten van jongeren kunnen compenseren.

Dat betekent niet dat de prijzen zo goed door kunnen stijgen; om het treintje te laten lopen heb je uiteindelijk starters nodig die de onderkant van de piramide moeten financieren. Ik ken betrekkelijk weinig starters die tegen 14% van hun netto inkomen uitgeven aan woonlasten.

Met een modaal inkomen (2816 bruto, 2142 netto) hebben we het dan over een maandlast van ongeveer 300 euro.
Zelfs in de sociale huursector met huurtoeslag moet je daar bijzonder veel geluk voor hebben.

Dat de gemiddelde betaalbaarheid is gedaald is prima te verklaren door dalende rentes.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 15:25:
[...]

Interessant!

In 2020 voor het eerst een huizenprijzen stijging in dubbele cijfers (10%).

Het is vrij hilarisch om de posts in dit topic van een jaar geleden terug te lezen (inclusief die van mijzelf). Toen de corona begon was het idee toch wel dat er iets zou gaan gebeuren met de huizenprijzen, in ieder geval afvlakking, dan wel daling van de prijzen. Maar in tegendeel... de huizenprijzen zijn van de afgelopen jaren het hardste ooit gestegen. Insane!

Wel ook goed om te beseffen dat het in andere EU landen ook stijgt en wij samen met enkele andere landen in de kopgroep zitten.
Wat er nu gebeurt is dan ook nog nooit eerder voorgekomen :) uiteindelijk maak je voorspellingen op basis van indicators die klopten in het verleden, en dat beeld is overduidelijk.

Achteraf is het makkelijk praten, maar de enorme steunpakketten + bizar lage rentes hebben er voor gezorgd dat er betrekkelijk weinig mensen een inkomensdaling hebben gekend. Tel daarbij op dat door QE en de waardedaling van fiat geld juist vastgoed een interessantere belegging is geworden, en het is duidelijk waar 'het grote geld' heen vloeit.

Daar komt nog bij dat er in Nederland een huizentekort is, maar zoals je al zegt is dit door de hele EU (sterker nog: wereldwijd) hetzelfde verhaal. Terwijl er helemaal niet overal een tekort is aan huizen :)
Dat huizentekort zorgt voor schrijnende gevallen en het is goed dat de politiek daarom wil bijbouwen, maar aan het prijs-vraagstuk lijkt geen enkele politieke partij zich te willen branden (sterker nog: met premies en meer leenruimte willen een aantal juist het tegenovergestelde).

Het is te hopen dat beleidsbepalers ook zien welke macro-economische gevolgen deze verschuivingen op termijn gaan hebben.

In Nieuw Zeeland zijn ze nu van plan om de betaalbaarheid van huizen ook mee te wegen in het mandaat van de centrale bank: https://betterdwelling.co...rdability-to-its-mandate/
Ik weet ook niet of dat de beste oplossing is, maar het is te hopen dat men deze verandering serieus neemt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:51

franssie

Save the albatross

@Richh Dat is wel exclusief vakantiegeld. Inclusief is het EUR €3.042,-- bruto.

https://bieb.knab.nl/inko...leidingsniveau-en-branche
Daar is ook te lezen het het gemiddelde inkomen hoger (!) ligt op EUR38.500,-- wat per maand dan (incl vakantie geld) bruto EUR 3.208,--

Maar uiteindelijk verandert dat niets substantieels aan je post. Voor starters is een woonquote van 15% niet waarschijnlijk als gemiddelde.

Betaalbaarheid woningen is bij een woning tekort niet echt mogelijk gek genoeg. 30% woonquote betekent dat dat uitgegeven wordt aan de best haalbare woning voor dat geld. Dus als de rente stijgt bijvoorbeeld, dan zullen de prijzen dalen maar de starter is nog steeds die 30% kwijt aan hetzelfde maar goedkopere huis (niet helemaal waar want er zit iets van demping in tgv aflossingen die niet aftrekbaar zijn voor de belasting, rente nog wel)

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 25-02-2021 16:55 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Richh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Dat zit hem (ga ik vanuit dan) vooral in huizenbezitters die al hebben afgelost, of in ieder geval voor een groot deel hebben afgelost. Daarnaast heb je heel veel oversluiters die ooit op 8-9% rente begonnen met wel degelijk ~30% inkomen aan woonlasten uitgeven, die nu op 1-2% rente zitten met (op z'n minst) inflatiegecorrigeerd salaris.

Volgens mij zitten er heel wat vijftigers met een ruim bovenmodaal inkomen en een netto maandlast van minder dan 300 euro :P die de hoge lasten van jongeren kunnen compenseren.

Dat betekent niet dat de prijzen zo goed door kunnen stijgen; om het treintje te laten lopen heb je uiteindelijk starters nodig die de onderkant van de piramide moeten financieren. Ik ken betrekkelijk weinig starters die tegen 14% van hun netto inkomen uitgeven aan woonlasten.

Met een modaal inkomen (2816 bruto, 2142 netto) hebben we het dan over een maandlast van ongeveer 300 euro.
Zelfs in de sociale huursector met huurtoeslag moet je daar bijzonder veel geluk voor hebben.

Dat de gemiddelde betaalbaarheid is gedaald is prima te verklaren door dalende rentes.
Je moet voor de modale huizenkoper het modale gezinsinkomen van nemen, waar in je sample data alle mensen die in sociale huur wonen verwijderd is. Ik weet niet of die data beschikbaar is bij het cbs, maar ik verwacht dat dit toch minimaal 5000 euro bruto is.
Er staat in het rapport niet duidelijk of aflossing meegenomen wordt in de netto lasten. 14% voor alleen rente + onderhoud/belasting lijkt me wel aannemelijk.
In de totale netto woonlasten wordt rekening
gehouden met fiscale aspecten zoals
hypotheekrenteaftrek, woningforfait, de
lokale belastingen en de kosten voor
onderhoud van de woning. Door deze
netto woonlasten op het gemiddelde netto
huishoudinkomen te delen wordt een maat
gekregen voor de betaalbaarheid van
woningen.

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
Ik vraag mij ook af of aflossing hierin is meegenomen. Lijkt mij namelijk van niet.

https://www.calcasa.nl/media/default/pdf/fd_deel2.pdf

In dit artikel uit 2015 staat ook genoteerd : Maar de gemiddelde koper is er volgens Calcasa op dit moment slechts 20% van zijn netto-inkomen kwijt aan rentelasten tegen bijna 30% vijf jaar geleden.

• PLAE
BBTM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 10:59:
De gehele woningmarkt is sowieso discriminerend. Er wordt veel onderscheidt gemaakt, witte mensen krijgen vaker voorrang dan zwarte mensen.
Goede bekende van mij verhuurt wat appartementen. Wanneer een even simpel gezegd 'niet autochtoon' belt als potentiële huurder zegt hij standaard dat het al vergeven is.

N=1. Maar zullen er genoeg zijn die het zo doen.

[ Voor 36% gewijzigd door PLAE op 25-02-2021 17:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro1990
https://www.calcasa.nl/ni...kbaar-voor-starter-hbo-wo

Die 14% is dus bij aflossingsvrij.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Precies. Bij annuiteiten (inc aflossing) 30-35 zie ik. Dat verklaart ook de daling bij alleen rente want die rente is de afgelopen 15 jaar gezakt.

• Bard1982
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:59
Richh schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 16:37:
[...]

Vergeet de tweeverdieners niet. 600 euro rente per gezin klinkt redelijk normaal met deze rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:56
Een beetje rare vergelijk toch aangezien je nu niet meer 100% aflossingsvrij mag? Een wat aparte manier om betaalbaarheid (in mijn ogen) aan te geven.

Maar idd met 600 euro rente kom je op een huis van een kleine 400k.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBTM
PLAE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:45:
[...]

Goede bekende van mij verhuurt wat appartementen. Wanneer een even simpel gezegd 'niet autochtoon' belt als potentiële huurder zegt hij standaard dat het al vergeven is.

En zo zal het zeker vaker gebeuren, helaas. Mensen steek vak hun kop in het zand wanneer het om discriminatie gaat. :/

• Richh
Bard1982 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Vergeet de tweeverdieners niet. 600 euro rente per gezin klinkt redelijk normaal met deze rente.
Ik vind het nog steeds bijzonder laag :P

De gemiddelde huizenprijs in Nederland kent een maandlast die (tegen deze rente) ruim 1,5x zo hoog is.

Overigens is het 'modale gezinsinkomen' zelfs nog wat lager dan 'twee modale inkomens', wat het gat nog groter maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Richh op 25-02-2021 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
PLAE schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 17:45:
[...]

Zal vooral allochtonen zijn die niet vloeiend Nederlands spreken zijn waar veel verhuurders standaard nee op zeggen.
Risico op wanbetaling door een allochtoon is denk ik niet hoger dan een autochtoon. Ik zou als verhuurder vooral selecteren op werkgever. Weet niet of je al om loonstrookjes mag vragen voor je het verhuren toezegt. Maar iemand met economische binding op de plek waar je iets verhuurt of iemand die bij een multinational werkt zou ik kiezen boven iemand die bij een onbekend MKB bedrijf werkt. Grootste risico van huizen verhuur is dat je huis wordt gebruikt om plantjes te kweken ipv te wonen.

• CVTTPD2DQ
Bard1982 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 18:01:
Da's met een gecombineerd netto-inkomen van 4000 euro. Volgens het CBS is dat bijna het 90e percentiel van alle tweeverdieners.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:00:
[...]

Da's met een gecombineerd netto-inkomen van 4000 euro. Volgens het CBS is dat bijna het 90e percentiel van alle tweeverdieners.
Gestandaardiseerd inkomen (zoals in je link) is géén netto inkomen! Niet met elkaar te vergelijken.

• CVTTPD2DQ
Verwijderd schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:04:
Gestandaardiseerd inkomen (zoals in je link) is géén netto inkomen! Niet met elkaar te vergelijken.
Goed punt. Je mag delen door 1,4, waarbij je uitkomt op 'gecorrigeerd' 37k, of het 66e percentiel. Toch zijn er een hele hoop mensen die minder verdienen, en ik vermoed dat ze lang niet allemaal minder dan 600 euro per maand aan woonlasten hebben :)

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

BBTM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:39:
[...]
En zo zal het zeker vaker gebeuren, helaas. Mensen steek vak hun kop in het zand wanneer het om discriminatie gaat. :/
offtopic:
Tjah dat is niet goed natuurlijk maar de grote vraag bij zoiets is natuurlijk of dat gebeurt vanwege vooroordelen of op basis van ervaring. Als ik bij een verkeerslicht stop achter een bejaard stel in een Toyota Yaris dan baal ik als een stekker. Heeft dat te maken met mijn vooroordelen m.b.t. bejaarden of vanwege mijn ervaring op de weg?

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:13:
[...]

Goed punt. Je mag delen door 1,4, waarbij je uitkomt op 'gecorrigeerd' 37k, of het 66e percentiel. Toch zijn er een hele hoop mensen die minder verdienen, en ik vermoed dat ze lang niet allemaal minder dan 600 euro per maand aan woonlasten hebben :)
Toch ook een heleboel mensen die meer verdienen. Als je het 1e 33 percentiel beschouwt als sociale huurders, zit je dus precies op de helft en Viola gemiddelde huizenkoper kan dus een gemiddeld huis kopen met 14% netto woonlasten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 12:23
Harrie_ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:13:
[...]

offtopic:
Tjah dat is niet goed natuurlijk maar de grote vraag bij zoiets is natuurlijk of dat gebeurt vanwege vooroordelen of op basis van ervaring. Als ik bij een verkeerslicht stop achter een bejaard stel in een Toyota Yaris dan baal ik als een stekker. Heeft dat te maken met mijn vooroordelen m.b.t. bejaarden of vanwege mijn ervaring op de weg?
Dit is gewoon een andere manier om discriminatie goed te praten.

• Maestro1990
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:30:
[...]

Toch ook een heleboel mensen die meer verdienen. Als je het 1e 33 percentiel beschouwt als sociale huurders, zit je dus precies op de helft en Viola gemiddelde huizenkoper kan dus een gemiddeld huis kopen met 14% netto woonlasten.
Ja alleen met die 14% redt je het in deze tijden niet want dat ziet op 100% aflossingsvrij.
Dus minimaal op basis van 50% aflossingsvrij en dan ga je rustig naar > 20% om nog maar te zwijgen of annuitair wat bij nieuw afgesloten hypotheken nu de meerderheid vertegenwoordigd.

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 20:30:
Ja, maar de gemiddelde woning kost 365000 euro, waarvoor de hypotheek 1200 euro is. Belangrijker: Jan en Miep Modaal met een bruto-inkomen van 4600 euro kunnen nooit een hypotheek van 365000 euro krijgen.

• PLAE
BBTM schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 19:39:
[...]

Ik weet in alle eerlijkheid niet of ik het anders zou doen.

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:06:
[...]

Ja, maar de gemiddelde woning kost 365000 euro, waarvoor de hypotheek 1200 euro is. Belangrijker: Jan en Miep Modaal met een bruto-inkomen van 4600 euro kunnen nooit een hypotheek van 365000 euro krijgen.
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Jan modaal koopt z’n eerste huis op z’n 30e voor 300k, woont er 15 jaar. Vervolgens koopt 45 jarige Jan modaal een volgende huis van 400k, want hij heeft in 15 jaar 100k afgelost.

Gemiddeld heeft Jan modaal nu dus een huis van 350k gekocht met zijn Jan modaal gezinsinkomen, zonder met dat inkomen een hypotheek te kunnen krijgen voor een gemiddeld huis.

• Z___Z
  • Niet online
Maestro1990 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:01:
[...]

Ja alleen met die 14% redt je het in deze tijden niet want dat ziet op 100% aflossingsvrij.
Dus minimaal op basis van 50% aflossingsvrij en dan ga je rustig naar > 20% om nog maar te zwijgen of annuitair wat bij nieuw afgesloten hypotheken nu de meerderheid vertegenwoordigd.
Er is een verschil tussen kosten en cash flow. Iemand die aflossingsvrij leent heeft dezelfde kosten als iemand die een annuïteitenhypotheek heeft. Qua cashflow is aflossingsvrij natuurlijk veel lager.

Dat is ook de reden dat aflossingsvrij steeds populairder wordt. Met een rente van 1% en EWF van 0.5% is HRA maximaal 0,25%. Terwijl aflossen ongeveer 3% cashflow is.

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:23:
Nee, zo werkt het natuurlijk niet. Jan modaal koopt z’n eerste huis op z’n 30e voor 300k, woont er 15 jaar. Vervolgens koopt 45 jarige Jan modaal een volgende huis van 400k, want hij heeft in 15 jaar 100k afgelost.
Jan en Miep (met allebei een modaal inkomen!) krijgen natuurlijk ook geen hypotheek voor 300k. En zelfs als ze die 50% aflossingsvrij zouden krijgen tegen NHG-rente zit het maandbedrag nog (iets) boven 600 euro per maand. En met 50% aflossingsvrij hebben ze in 15 jaar natuurlijk geen 100k afgelost.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 25-02-2021 21:35 ]

• Z___Z
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Jan en Miep (met allebei een modaal inkomen!) krijgen natuurlijk ook geen hypotheek voor 300k. En zelfs als ze die 50% aflossingsvrij zouden krijgen tegen NHG-rente zit het maandbedrag nog (iets) boven 600 euro per maand. En met 50% aflossingsvrij hebben ze in 15 jaar natuurlijk geen 100k afgelost.
Nee NHG krijg je alleen als je volledig aflost. En 300k kan je al lenen bij 35k + 25k. Dat is dus minder dan een modaal gezinsinkomen. Met volledig aflossen heb je ruim 100k afgelost na 15 jaar.

50% aflossingsvrij is vooral interessant bij dure huizen. 500k hypotheek kost 400 euro rente per maand bruto, maar kost bijna 1400 euro/maand aan aflossing. Dan is het of 1800/maand of 1100/maand aan uitgaande cashflow. Zeker als je die 500k leent voor een huis van 600k door wat overwaarde, is na 30 jaar een openstaand bedrag van 250k helemaal geen probleem.

Bij NHG heb je te veel rente voordeel bij 100% hypotheek om niet volledig af te lossen.

• Maestro1990
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Gemiddeld heeft Jan modaal nu dus een huis van 350k gekocht met zijn Jan modaal gezinsinkomen, zonder met dat inkomen een hypotheek te kunnen krijgen voor een gemiddeld huis.
Maakt voor de maandlast weinig uit.
200K hypotheek (sowieso) resterend voor 15 jaar met zeg 1.5% rente, annuitair is gewoon bruto meer dan 1.200 euro. Waarschijnlijk doorstaat Jan Modaal dan wel de woonquote toets maar veel zal het niet schelen.

• Maestro1990
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:41:
[...]

Nee NHG krijg je alleen als je volledig aflost. En 300k kan je al lenen bij 35k + 25k. Dat is dus minder dan een modaal gezinsinkomen. Met volledig aflossen heb je ruim 100k afgelost na 15 jaar.

50% aflossingsvrij is vooral interessant bij dure huizen. 500k hypotheek kost 400 euro rente per maand bruto, maar kost bijna 1400 euro/maand aan aflossing. Dan is het of 1800/maand of 1100/maand aan uitgaande cashflow. Zeker als je die 500k leent voor een huis van 600k door wat overwaarde, is na 30 jaar een openstaand bedrag van 250k helemaal geen probleem.

Bij NHG heb je te veel rente voordeel bij 100% hypotheek om niet volledig af te lossen.
Het is na 30 jaar enkel geen probleem als je die 250K met het inkomen dan opnieuw
kan financieren en er vrede mee hebt dat als dat niet lukt je de woning mogelijk moet verkopen omdat de schuld dan opeisbaar is.

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Met twee keer modaal inkomen kun je ongeveer 370k lenen. 3 ton zou annuitair iets meer dan ong. 900 per maand kosten. Als je in plaats daarvan 50% aflossingsvrij neemt kom je op nog 600 per maand.

• Z___Z
  • Niet online
Maestro1990 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:50:
[...]

Het is na 30 jaar enkel geen probleem als je die 250K met het inkomen dan opnieuw
kan financieren en er vrede mee hebt dat als dat niet lukt je de woning mogelijk moet verkopen omdat de schuld dan opeisbaar is.
250k open restschuld op een huis in 2051 wat in 2021 600k waard is, is gewoon heel weinig. Dat zou een waarde van 100k “2021 euro” zijn. Zelfs als de huizenmarkt gehalveerd zou zijn, zou je huis van 600k nog ruim 2x zoveel waard zijn dan het huidige gemiddelde huis. Inflatie eet je schuld op. Dus mocht de bank tegen die tijd je niet meer willen financieren, verkoop je het gewoon en koopt een gemiddeld huis terug van de overwaarde.

• CVTTPD2DQ
Z___Z schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:41:
Sorry, ik had teruggerekend vanaf 600 euro per maand. Dat is 15% van 4000 euro, verdeeld over beide partners 2000 euro netto, Ongeveer 2x2300 bruto. Dus inderdaad (iets) onder 2x modaal. Maar dit inkomen ligt wel in het 66e percentiel van tweeverdieners. Het is dus écht geen laag inkomen.

Als je volledig aflost betaal je bijna 1000 euro annuitair voor een hypotheek van 300k. Dan zijn je woonlasten ruimschoots meer dan 600 euro per maand. De enige reden dat ik naar aflossingsvrij keek was dat je daarmee nog in de buurt (maar zeker niet onder) die 600 euro per maand kunt komen.

Volgens mij was de stelling dat het mogelijk is op een modaal salaris een gemiddeld huis te kopen voor 15% van het netto-inkomen, en ik heb daar nog geen overtuigende berekening van gezien.

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 21:51:
Met twee keer modaal inkomen kun je ongeveer 370k lenen. 3 ton zou annuitair iets meer dan ong. 900 per maand kosten. Als je in plaats daarvan 50% aflossingsvrij neemt kom je op nog 600 per maand.
Maar koop je dat 'gemiddelde' huis (dat nu 365k kost), dan kom je met 50% aflossingsvrij op 968 euro uit, wat 21% van het nettoloon is, en niet 15%. Overigens zal het prima te dragen zijn, trouwens, maar we hebben het dan ook over vrij forse inkomens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vandaag ving ik een flard op van de huiseconoom (no pun intended) van BNR dat ze in Amerika echt grote problemen verwachten op de huizenmarkt doordat de rente gaat stijgen én inflatie toe gaat nemen. Amerika is in veel zaken ons voorland dus dit wordt wel interessant. Het kan toch ook bijna niet anders dan dat er dit jaar iets groots aan zit te komen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als inflatie gaat toenemen, komt dat omdat de lonen ook zijn gestegen en het geld eindelijk eens in omloop komt. Niets om je zorgen over te maken dus.

Inflatie maakt je schuld ook minder waard.. Laat de rente maar stijgen, dan gaat mijn uurtarief mee.. :)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 12:22
JanHenk schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:28:
Als inflatie gaat toenemen, komt dat omdat de lonen ook zijn gestegen en het geld eindelijk eens in omloop komt. Niets om je zorgen over te maken dus.

Inflatie maakt je schuld ook minder waard.. Laat de rente maar stijgen, dan gaat mijn uurtarief mee.. :)
Als de rente stijgt wordt de stijging in maandlasten bij aflopen van rentevast echt niet gecompenseert door hogere salarissen. Van 1.5 naar 3 procent op een paar ton doet pijn. (Kan je nagaan als de rente weer naar 6 zou gaan )

[ Voor 4% gewijzigd door Johan Bogle op 25-02-2021 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13:14
Wat zou een rente van 6-8% dan met de prijs van een nieuwbouw huis doen? Zit er bus zoveel marge in door de lage rente dat de prijs dan omlaag kan voor nieuwbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
jopie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:04:
Wat zou een rente van 6-8% dan met de prijs van een nieuwbouw huis doen? Zit er bus zoveel marge in door de lage rente dat de prijs dan omlaag kan voor nieuwbouw?
Nop, de bouw valt dan gewoon stil.
Johan Bogle schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 23:53:
[...]

Als de rente stijgt wordt de stijging in maandlasten bij aflopen van rentevast echt niet gecompenseert door hogere salarissen. Van 1.5 naar 3 procent op een paar ton doet pijn. (Kan je nagaan als de rente weer naar 6 zou gaan )
Van 1.5 naar 3 valt nog mee qua maandlasten. Op een hypotheek van 300k is dat 375/maand bruto. Daar krijg je 37% van terug aan HRA. Dus netto stijgt je maandlast 236 euro. Dat is wel overkombaar. Je mag namelijk minder lenen als je niet 10 jaar vast zet. En iedereen die 10 jaar had en binnenkort vrijvalt heeft een hogere rente dan 3%.

6% gaat niet gebeuren, want dan gaan de overheden failliet. Tenzij de ECB een manier vind om euro’s te doneren aan de overheden zonder de marktrente te beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Z___Z schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:19:
[...]

Nop, de bouw valt dan gewoon stil.

[...]

Van 1.5 naar 3 valt nog mee qua maandlasten. Op een hypotheek van 300k is dat 375/maand bruto. Daar krijg je 37% van terug aan HRA. Dus netto stijgt je maandlast 236 euro. Dat is wel overkombaar. Je mag namelijk minder lenen als je niet 10 jaar vast zet. En iedereen die 10 jaar had en binnenkort vrijvalt heeft een hogere rente dan 3%.

6% gaat niet gebeuren, want dan gaan de overheden failliet. Tenzij de ECB een manier vind om euro’s te doneren aan de overheden zonder de marktrente te beïnvloeden.
daar kunnen overheden niet erg veel aan doen. Als er echte inflatie komt is de enige manier om die te beteugelen om fors de rente te verhogen. En ja, dat doet pijn. Er is geen alternatief in die situatie en daarom is spelen met inflatie zo gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Inflatie komt overigens echt niet alleen door stijging lonen. Het is simpelweg vraag en aanbod van geld. Zodra de spaarcenten in beweging komen of het aanbod van goederen daalt (denk aan deglobalisatie bijvoorbeeld of nieuwe schaarste in grondstoffen) is inflatie er veel sneller dan je denkt. De euforie als corona ooit onder controle komt kan goed de druppel worden die ons naar (hoge) inflatie duwt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het is nu dan ook de grondstoffenmarkt waar de prijzen stijgen (dat heb je wellicht aan de pomp al gemerkt - en fabrikanten die iets bouwen met chips erin, wat tegenwoordig bijna alles is, vallen stil door achterstanden bij chipfabrikanten waardoor daar de prijzen ook stijgen). En stijgende lonen kan je voorlopig vergeten. Ja, stijgende werkloosheid wellicht. Dat is al een jaar uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
Goedemorgen! Flink stijgende rentes in Amerika.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Sunri5e schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 06:47:
Goedemorgen! Flink stijgende rentes in Amerika.
Ik ga uit dat je deze bedoeld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zp_ytV18Gy5FNZkUR7qN1C6PU_w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgpLmTcofXxNxKeCKjSculho.png?f=fotoalbum_large

Net even een ander beeld i.v.m. lengte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyN8r4w4_1nkYMqxgIQymiMf_EU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MRFjGYuGssR8U5unlNWu2XEA.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Vorkie op 26-02-2021 07:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:15
Z___Z schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 00:19:
[...]

Nop, de bouw valt dan gewoon stil
Dat moet ik nog zien....

Zus heeft een nieuwbouwhuis gekocht, 3 jaar geleden voor 3 ton kaal.
Anderhalf jaar later begon de verkoop van de 2e fase. Exact dezelfde huizen, aan hetzelfde water, 4 ton kaal.

En de 4 fases zijn al 5 jaar geleden bekend gemaakt.

De lonen, bouwkosten etc zijn echt geen 25% gestegen in de tussentijd :+ en de verkoop startte pre-corona.

Nieuwbouw is ook gewoon vraag en aanbod O-)

Ik denk dat bij 6/7% men gewoon (nog) goedkoper gaat bouwen. Plukken we later de vruchten wel weer van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:11:
[...]

Maar koop je dat 'gemiddelde' huis (dat nu 365k kost), dan kom je met 50% aflossingsvrij op 968 euro uit, wat 21% van het nettoloon is, en niet 15%. Overigens zal het prima te dragen zijn, trouwens, maar we hebben het dan ook over vrij forse inkomens.
Ik reageerde op de opmerking dat je met twee keer modaal geen 3 ton zou kunnen lenen (en ver boven de 600 per maand zou zitten). Dat valt dus wel mee.

Overigens, als je het over de 'gemiddelde' huizenkoper hebt, dan is dat geen koper zonder eigen geld. Gemiddeld zal die namelijk ook al heel wat jaren een koopwoning hebben en alleen al aan aflossing enkele tienduizenden/richting een ton aan vermogen hebben opgebouwd. (Nog los van eventuele waardestijging.) De situatie van een kort zonder enig geld projecteren het 'gemiddelde' van de woningmarkt is daarmee tamelijk onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
Vorkie schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:02:
[...]

Ik ga uit dat je deze bedoeld?

[Afbeelding]

Net even een ander beeld i.v.m. lengte.
[Afbeelding]
Ja. Al staan we nog steeds niet hoog... Het gaat we redelijk snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:27:
Ik reageerde op de opmerking dat je met twee keer modaal geen 3 ton zou kunnen lenen (en ver boven de 600 per maand zou zitten). Dat valt dus wel mee.
Nou ja, annuitair is dat dus 1200, het dubbele. Als je kijkt naar minimalisering van woonlasten is het wel fair om met aflossingsvrije financiering te rekenen, maar dan komen we bij je volgende punt ...
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 07:27:
Overigens, als je het over de 'gemiddelde' huizenkoper hebt, dan is dat geen koper zonder eigen geld. Gemiddeld zal die namelijk ook al heel wat jaren een koopwoning hebben en alleen al aan aflossing enkele tienduizenden/richting een ton aan vermogen hebben opgebouwd. (Nog los van eventuele waardestijging.) De situatie van een kort zonder enig geld projecteren het 'gemiddelde' van de woningmarkt is daarmee tamelijk onzinnig.
Met aflossingsvrije financiering bouw je natuurlijk 'op halve kracht' overwaarde op. Tenzij je tussentijds aflost, maar dan ben je m.i. aan het goochelen als je die overwaarde toch weer inzet voor woongenot. Dan zijn het eigenlijk vooruitgeschoven woonlasten.

Verder vraag ik me af hoe vaak mensen in hun leven een huis kopen. Er zal een klein clubje flippers en veelverhuizers zijn, maar voor de meeste mensen zal dit een tot drie keer in hun leven gebeuren? Van de 'reguliere' huizenkopers (dus niet de flippers of investeerders) zal toch een behoorlijk gedeelte geen overwaarde meebrengen. Maar misschien dat de 'mediane' koper inderdaad naar huis #2 zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Laatst online: 19-09 10:49
Wilf schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 22:18:
Vandaag ving ik een flard op van de huiseconoom (no pun intended) van BNR dat ze in Amerika echt grote problemen verwachten op de huizenmarkt doordat de rente gaat stijgen én inflatie toe gaat nemen. Amerika is in veel zaken ons voorland dus dit wordt wel interessant. Het kan toch ook bijna niet anders dan dat er dit jaar iets groots aan zit te komen.

***members only***
Amerika zie je het verschil heel erg op moment. bijv New york komt met meer leegstand waar je giga prijzen betaalden per m2. En Florida is op het moment booming huizenprijzen stijgen hard. Dus een shift van de grotere steden naar meer vrije plekken. Verbaast me niks dat je dat hier ook gaat zien en al bezig is shift van de randstad naar de veluwe.
Aan de vraag verandert nog niet zoveel, ik hoor veel over yield curve control de laatste tijd. Dus dat ze bijvoorbeeld een grens willen instellen voor de rentes. Bijv niet hoger later komen dan 3%, of dit haalbaar is de vraag het is nog nooit geprobeerd. Dus inflatie maar dan gecontroleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Yolo2 schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 09:15:
[...]

Aan de vraag verandert nog niet zoveel, ik hoor veel over yield curve control de laatste tijd. Dus dat ze bijvoorbeeld een grens willen instellen voor de rentes. Bijv niet hoger later komen dan 3%, of dit haalbaar is de vraag het is nog nooit geprobeerd. Dus inflatie maar dan gecontroleerd.
Japan doet aan yield curve control
Pagina: 1 ... 187 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.