Rare redenatie. Er zijn ook genoeg steden op de wereld waar het normaal is dat jij naar een strafkamp gestuurd wordt als je een bordje omhoog houdt met een tekst die de lokale overheid niet welgevallig is. Heeft zelf ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel.TMC schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:38:
[...]
Genoeg steden op de wereld waar dit normaal is. Heeft zelf ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel.
Ik heb jaren in Londen gewoond, waar het inderdaad normaal is dat je op je 35e met een modaal salaris nog steeds niet meer dan 10m2 voor jezelf hebt en alle voorzieningen deelt met meerdere huisgenoten, terwijl je ondertussen wel gewoon 1000 euro in de maand betaalt voor dat voorrecht (en dan woon je echt nog lang niet in een goede wijk of in het centrum). En inderdaad, daar heb je dan ook nog vrijwel geen huurdersbescherming bij. Spijker in de muur? Betalen aan de huisbaas (nee, gaatje zelf netjes dichtmaken is geen oplossing). Huurcontract tussentijds opzeggen? Dat kan niet, ook niet met opzegtermijn - je zorgt zelf maar voor een nieuwe huurder. Huisbaas wil met een smoes het huurcontract tussentijds opzeggen? Dat is geen probleem, meteen opsodemieteren jij! Dan slaap je maar op straat, had je je zaken maar beter voor elkaar moeten hebben. Huis bezemschoon opleveren nadat de huisbaas je contract heeft opgezegd? Niets ervan, je moet een door de huisbaas uitgekozen schoonmaakbedrijf inhuren voor 500 euro, anders wordt dat bedrag x2 ingehouden van je borg. En zo kan ik nog even doorgaan...
De enige mensen die met droge ogen kunnen beweren dat dat prima is, zijn huisjesmelkers en makelaars, want die worden slapend rijk. Alleen die balen er dan weer van dat er zoveel daklozen in de portieken van hun panden proberen te schuilen. Heel raar...
Disclaimer: ik ben zelf in Nederland huisbaas. Voor mij persoonlijk zou het dus prima zijn om het Britse systeem over te nemen, kan ik nog meer rendement halen dan ik al doe. Ik ben hypocriet genoeg om gebruik te maken van de Nederlandse regels zoals die nu zijn, maar vind het systeem nu al rigged in mijn voordeel. Ik ga komende maand dan ook stemmen op een partij die het mensen zoals ik moeilijker wil maken om te profiteren van de misère van anderen. Ik ga niet net doen alsof ik er harder voor gewerkt heb dan een ander, ik ga niet net doen alsof die ander dan maar gewoon betere keuzes had moeten maken - het systeem is nu al oneerlijk (in mijn voordeel), en we moeten het vooral niet nog oneerlijker maken.