Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 184 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.787 views

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
TMC schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Genoeg steden op de wereld waar dit normaal is. Heeft zelf ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel.
Rare redenatie. Er zijn ook genoeg steden op de wereld waar het normaal is dat jij naar een strafkamp gestuurd wordt als je een bordje omhoog houdt met een tekst die de lokale overheid niet welgevallig is. Heeft zelf ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel.

Ik heb jaren in Londen gewoond, waar het inderdaad normaal is dat je op je 35e met een modaal salaris nog steeds niet meer dan 10m2 voor jezelf hebt en alle voorzieningen deelt met meerdere huisgenoten, terwijl je ondertussen wel gewoon 1000 euro in de maand betaalt voor dat voorrecht (en dan woon je echt nog lang niet in een goede wijk of in het centrum). En inderdaad, daar heb je dan ook nog vrijwel geen huurdersbescherming bij. Spijker in de muur? Betalen aan de huisbaas (nee, gaatje zelf netjes dichtmaken is geen oplossing). Huurcontract tussentijds opzeggen? Dat kan niet, ook niet met opzegtermijn - je zorgt zelf maar voor een nieuwe huurder. Huisbaas wil met een smoes het huurcontract tussentijds opzeggen? Dat is geen probleem, meteen opsodemieteren jij! Dan slaap je maar op straat, had je je zaken maar beter voor elkaar moeten hebben. Huis bezemschoon opleveren nadat de huisbaas je contract heeft opgezegd? Niets ervan, je moet een door de huisbaas uitgekozen schoonmaakbedrijf inhuren voor 500 euro, anders wordt dat bedrag x2 ingehouden van je borg. En zo kan ik nog even doorgaan...

De enige mensen die met droge ogen kunnen beweren dat dat prima is, zijn huisjesmelkers en makelaars, want die worden slapend rijk. Alleen die balen er dan weer van dat er zoveel daklozen in de portieken van hun panden proberen te schuilen. Heel raar...

Disclaimer: ik ben zelf in Nederland huisbaas. Voor mij persoonlijk zou het dus prima zijn om het Britse systeem over te nemen, kan ik nog meer rendement halen dan ik al doe. Ik ben hypocriet genoeg om gebruik te maken van de Nederlandse regels zoals die nu zijn, maar vind het systeem nu al rigged in mijn voordeel. Ik ga komende maand dan ook stemmen op een partij die het mensen zoals ik moeilijker wil maken om te profiteren van de misère van anderen. Ik ga niet net doen alsof ik er harder voor gewerkt heb dan een ander, ik ga niet net doen alsof die ander dan maar gewoon betere keuzes had moeten maken - het systeem is nu al oneerlijk (in mijn voordeel), en we moeten het vooral niet nog oneerlijker maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Flix20 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Dit is weer een mooi schoolvoorbeeld van een buitenstaander die waarschijnlijk lekker in een woning zit met een leuke overwaarde die naar beneden loopt te schreeuwen dat starters gewoon hun eisen niet zo hoog moeten stellen. Dat de huizen niet te duur zijn, maar dat ze te duur zijn voor hun wensen.

Dit is hier onlangs ook nog uitbundig besproken dat de eisen van de starters helemaal niet zo hoog zijn.
Maar dat zelfs de woningen, veelal 2 kamer appartementen <70m² is voor de meeste alleenstaande starters al buiten bereik, zelfs diegene die 2 maal modaal verdienen.
2 maal modaal en geen <70m² kunnen betalen? Wellicht andere lokatie kiezen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Anakha schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:58:
[...]

Rare redenatie. Er zijn ook genoeg steden op de wereld waar het normaal is dat jij naar een strafkamp gestuurd wordt als je een bordje omhoog houdt met een tekst die de lokale overheid niet welgevallig is. Heeft zelf ook niet mijn voorkeur, maar het kan wel.

Ik heb jaren in Londen gewoond, waar het inderdaad normaal is dat je op je 35e met een modaal salaris nog steeds niet meer dan 10m2 voor jezelf hebt en alle voorzieningen deelt met meerdere huisgenoten, terwijl je ondertussen wel gewoon 1000 euro in de maand betaalt voor dat voorrecht (en dan woon je echt nog lang niet in een goede wijk of in het centrum). En inderdaad, daar heb je dan ook nog vrijwel geen huurdersbescherming bij. Spijker in de muur? Betalen aan de huisbaas (nee, gaatje zelf netjes dichtmaken is geen oplossing). Huurcontract tussentijds opzeggen? Dat kan niet, ook niet met opzegtermijn - je zorgt zelf maar voor een nieuwe huurder. Huisbaas wil met een smoes het huurcontract tussentijds opzeggen? Dat is geen probleem, meteen opsodemieteren jij! Dan slaap je maar op straat, had je je zaken maar beter voor elkaar moeten hebben. Huis bezemschoon opleveren nadat de huisbaas je contract heeft opgezegd? Niets ervan, je moet een door de huisbaas uitgekozen schoonmaakbedrijf inhuren voor 500 euro, anders wordt dat bedrag x2 ingehouden van je borg. En zo kan ik nog even doorgaan...

De enige mensen die met droge ogen kunnen beweren dat dat prima is, zijn huisjesmelkers en makelaars, want die worden slapend rijk. Alleen die balen er dan weer van dat er zoveel daklozen in de portieken van hun panden proberen te schuilen. Heel raar...

Disclaimer: ik ben zelf in Nederland huisbaas. Voor mij persoonlijk zou het dus prima zijn om het Britse systeem over te nemen, kan ik nog meer rendement halen dan ik al doe. Ik ben hypocriet genoeg om gebruik te maken van de Nederlandse regels zoals die nu zijn, maar vind het systeem nu al rigged in mijn voordeel. Ik ga komende maand dan ook stemmen op een partij die het mensen zoals ik moeilijker wil maken om te profiteren van de misère van anderen. Ik ga niet net doen alsof ik er harder voor gewerkt heb dan een ander, ik ga niet net doen alsof die ander dan maar gewoon betere keuzes had moeten maken - het systeem is nu al oneerlijk (in mijn voordeel), en we moeten het vooral niet nog oneerlijker maken.
Ik kijk geregeld het programma Horrorhuurders & Huisjesmelkers, wat zich volledig afspeelt in het VK. Iedere aflevering weer komen er huurders voorbij die de woning finaal afbreken, 6 maanden huurachterstand hebben en dan nog moeten de verhuurders een heel traject bewandelen via het gerecht en de deurwaarder om uiteindelijk de huurder dan toch uit huis te kunnen zetten. Dat verhaal kan ik totaal niet rijmen met jouw verhaal...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:00
Harrie_ schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Ik kijk geregeld het programma Horrorhuurders & Huisjesmelkers, wat zich volledig afspeelt in het VK. Iedere aflevering weer komen er huurders voorbij die de woning finaal afbreken, 6 maanden huurachterstand hebben en dan nog moeten de verhuurders een heel traject bewandelen via het gerecht en de deurwaarder om uiteindelijk de huurder dan toch uit huis te kunnen zetten. Dat verhaal kan ik totaal niet rijmen met jouw verhaal...
Dat programma ken ik niet en ik weet niet in hoeverre dat programma voldoet aan de stereotype reality tv waarin vrijwel alles gescript en gedramatiseerd is. Ik weet ook niet of dat gaat om council housing (andere typen contracten), etcetera. Ik kan je alleen uit eigen ervaring vertellen wat er in mijn private huurcontract stond en wat ik om me heen heb zien gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Anakha schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 10:38:
[...]

Dat programma ken ik niet en ik weet niet in hoeverre dat programma voldoet aan de stereotype reality tv waarin vrijwel alles gescript en gedramatiseerd is. Ik weet ook niet of dat gaat om council housing (andere typen contracten), etcetera. Ik kan je alleen uit eigen ervaring vertellen wat er in mijn private huurcontract stond en wat ik om me heen heb zien gebeuren.
offtopic:
Het is een brits programma en geen Amerikaans programma, dus geen overdreven Amerikaans geruzie en gevecht. Ik heb zelf de indruk dat het niet gescript is. De verhuurders in kwestie zijn allemaal private verhuurders. Soms gaat het om een doornsee persoon die een extra huis heeft (als pensioeninkomen) en soms gaat het om (kleine) vastgoedmagnaten die meerdere panden bezitten. De moeite waard om eens te kijken trouwens.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kgl
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20-09 12:43

kgl

Z___Z schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 18:01:
[...]

Ja 2e inkomen telt al lang mee, maar het is sinds dit jaar gestegen naar 90%, terwijl dit van 60% kwam.

[...]

Tja dat is het tweeverdieners effect en rentedaling effect. Wat je toen in je eentje kon kopen moet je nu grofweg met 1.9 persoon kopen, door het meetellen van het 2e inkomen voor 90%.
Tegen beter weten in, toch maar weer eens proberen dit hardnekkige misverstand de wereld uit te helpen.
Allereerst: het 2e inkomen wordt al reeds zeer lang en volledig meegerekend voor de bepaling van de maximale hypotheek. Zie bijvoorbeeld pagina 52 van de NHG normen uit 1995 (!):

"Indien beide partners inkomsten uit arbeid verwerven, kan voor de gehele looptijd van de lening rekening worden gehouden met het gezamelijk inkomen, of kan worden gekozen voor het meenemen van 1 van de inkomens voor een beperkte periode"

Waar het om draait met de nieuwsberichten van de afgelopen jaren, is het meetellen van het 2e inkomen voor de bepaling van het financieringslastpercentage. In 1995 was dat als volgt beschreven bij de NHG normen:

"In beide gevallen telt als financieringslastpercentage het percentage dat hoort bij het hoogste van de inkomens"

Inmiddels mag dus het 2e inkomen voor 90% worden meegeteld voor bepaling van het financieringslastpercentage, en dat wordt in 2023 100%.

Om het simpel te zeggen is het financieringslastpercentage het percentage van je inkomen dat je mag uitgeven aan hypotheeklasten. Dit percentage is hoger naarmate je inkomen hoger is. Doordat het 2e inkomen voor een groter deel mag worden meegeteld bij de bepaling van dit percentage, stijgt de maximale hypotheek voor tweeverdiieners dus inderdaad licht.

De achtergrond hierachter is helder beschreven in het Nibud Advies financieringslastnormen , zie pagina 25. Sowieso is dit rapport goed leesvoer voor veel posters in dit topic.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
https://www.nu.nl/economi...voor-nieuwe-woningen.html
Het kabinet komt met 226 miljoen euro om 44.666 woningen te bouwen. Da's 5.059,78 euro per woning.

https://www.vastgoedmarkt...?io_source=www.google.com
Gemiddeld nieuwbouwhuis kostte vorig jaar 389.000 euro, voor flats was dat zelfs 424.000 euro.
Dat is dus inclusief 67.512 tot 73.587 euro BTW, en een veelvoud van dat bedrag voor de gemeentelijke grondspeculant.
Maar de overheid maakt net voor de verkiezingen goede sier met een aalmoes! Sterker nog: de BTW-verhoging van 19 naar 21% leverde de overheid al meer op dan die 5000 euro per woning. Dit soort gerommel in de marge gaat niet helpen, maar zoals altijd heeft de overheid maar 1 oplossing voor problemen veroorzaakt door teveel overheid, en dat is nog meer overheid.

[ Voor 11% gewijzigd door RemcoDelft op 18-02-2021 11:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:03
RemcoDelft schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 11:07:
Het kabinet komt met 226 miljoen euro om 44.666 woningen te bouwen. Da's 5.059,78 euro per woning.
Het idee zal niet zijn dat die woningen vervolgens gratis moeten worden weggegeven. Die 226 miljoen zal zijn om allerlei projecten mee op te kunnen starten. Dan is 5K per woning voor projectmanagement en haalbaarheidsonderzoeken best interessant.

offtopic:
Of het genoeg/teveel/te weinig is kan ik als betrekkelijke leek verder lastig inschatten. Er zullen altijd partijen zijn die het te weinig vinden.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Het kabinet komt met 226 miljoen euro om 44.666 woningen te bouwen.
[...]
Nog geen kwart miljard. Dat terwijl er vorig jaar zo'n 3 miljard naar KLM ging en er dit jaar weer een klap bij moet. Die tienduizenden banen waar KLM in voorziet moeten natuurlijk koste wat kost veiliggesteld worden. En die honderdduizenden die graag een dak boven hun hoofd willen dan? :X

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:43

franssie

Save the albatross

https://www.vastgoedmarkt...?io_source=www.google.com
Gemiddeld nieuwbouwhuis kostte vorig jaar 389.000 euro, voor flats was dat zelfs 424.000 euro.
Dat is dus inclusief 67.512 tot 73.587 euro BTW, en een veelvoud van dat bedrag voor de gemeentelijke grondspeculant.
Maar de overheid maakt net voor de verkiezingen goede sier met een aalmoes! Sterker nog: de BTW-verhoging van 19 naar 21% leverde de overheid al meer op dan die 5000 euro per woning. Dit soort gerommel in de marge gaat niet helpen, maar zoals altijd heeft de overheid maar 1 oplossing voor problemen veroorzaakt door teveel overheid, en dat is nog meer overheid.
Meestal is dat geld bedoeld voor procedures en andere ondersteunende taken, niet als subsidie aan de bouwers of kopers.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:19

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Dit soort gerommel in de marge gaat niet helpen, maar zoals altijd heeft de overheid maar 1 oplossing voor problemen veroorzaakt door teveel overheid, en dat is nog meer overheid.
Er is helemaal niet teveel overheid. Eerder te weinig zodat ze geen tegenwicht kunnen bieden aan de grote lobbyisten. Zoals al gezegd: miljarden naar schiphol geen probleem. Ik zeg: niks naar Schiphol en miljarden naar huizenbouw. Dan krimpt schiphol maar een beetje. De Nederlandse havens en woningen voor havenpersoneel is een stuk belangrijker lijkt me.

Dit dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:55
Requiem19 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 07:32:
[...]

Wat houdt je tegen om iets voor jezelf te vinden?

De woningprijzen neem ik aan, maar nog andere dingen?
Woningprijzen en de beschikbaarheid van koop en vrije huur sector woningen. Het helpt ook niet mee dat de prijzen harder stijgen dan je inkomen.

In een ander topic noemde iemand dat met een bovenmodaal salaris het toch wel mogelijk moet zijn om na zeg 8 jaar werken genoeg gespaard moet kunnen hebben om iets te kopen met ongeveer een ton eigen geld. Als je dan voor ze uitrekent dat je voor een ton in 8 jaar je minimaal elke maand 1000e moet wegleggen klinkt het ineens wat minder schappelijk. Zeker er dan vanuit gaande dat je bij je eerste baan de ruimte hebt om met je startsalaris 1000e per maand te sparen.

Studieschuld is ook niet bevorderlijk voor je mogelijkheden en drukt het bovenstaande spaarverhaal. Immers liever die 0% studieschuld afbetalen zodat je meer kan lenen voor een hoger percentage. :+

Om de verwachtte reacties alvast voor te zijn, ja er zijn mogelijkheden vindbaar met de nodige concessies. Op het moment zijn die concessies echter dusdanig tov mijn huidige situatie dat ik die niet wens te maken.

Het huis wat ik nu deel met drie anderen is in een verschrikkelijke staat, ik schaam me oprecht om mensen hier uit te nodigen. Isolatie is rampzalig en verwarming hit-or-miss; als de CV aanstaat brand ik weg op mijn kamer terwijl de ander met een elektrische kachel moet slapen. 's ochtends sta je in de rij voor de douche en je kunt je voorstellen dat met 4 man thuiswerken ook niet ideaal is.

Echter! In deze tijd alleen moeten wonen lijkt me nog verschrikkelijker. Ik woon op loopafstand van mijn werk, al is dat momenteel geen voordeel meer en ook de langer aangehouden reisvergoeding was voor mij destijds geen voordeel. Los van het bij mijn ouders gaan wonen aan de andere kant van het land, is er geen andere situatie waar ik zoveel zou kunnen sparen als nu. Er is verder nog de ijdele hoop dat ik iemand tegen het lijf loop om samen iets mee op te bouwen, dus de flexibiliteit nu is een voordeel.

Het is een kwestie van perspectief, maar ergens zou je kunnen zeggen dat ik verwend ben met mijn huidige luxe positie en daarom te hoge eisen stel aan het alternatief. Het is niet het beeld wat ik tot een aantal jaar geleden voor ogen had hoe mijn huisje boompje beestje eruit zou zien, het is wat wrang als ik het spiegel naar mijn ouders die op het minimumloon van mijn pa een rijtjeshuis kochten toen mijn moeder onverwachts mij kreeg op haar 18e. Desalniettemin in de huidige huizenmarkt heb ik wel de luxe om voor deze verre van perfecte situatie te kiezen om door te sparen, dan alles op alles te zetten voor het neerleggen van een bedrag voor een huis dat het intrinsiek niet waard is op een plek waar ik niet wil wonen.

"Je moet het maar willen" - Nee niet echt, maar toch wel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:39
Tuttel schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 13:09:
[...]

Echter! In deze tijd alleen moeten wonen lijkt me nog verschrikkelijker.
Bijzonder. Ik zou voor geen goud mijn huis willen delen met mensen, behalve mijn toekomstige partner wellicht :+ Zelfs in deze tijd...

Mijn vriendin en ik hebben ook beide een (koop) huis en geen plan nu al samen te wonen. Klinkt gek, maar is fantastisch. Je eigen ruimte, huisje en geen last van anderen.

Lijkt mij serieus verschrikkelijk om met 4 samen te wonen en zeker als het zo'n slechte staat is l. Heerlijk juist alleen wonen, de vrijheid, rust en doen wat je wilt. Lekker op jezelf. Zelfstandig.

Grappig dus hoe een ieder zo kan verschillen :)

[ Voor 68% gewijzigd door MaStar op 18-02-2021 14:30 ]

• Tuttel
  • Laatst online: 17:55
MaStar schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 14:29:
[...]

Bijzonder. Ik zou voor geen goud mijn huis willen delen met mensen, behalve mijn toekomstige partner wellicht :+ Zelfs in deze tijd...

Mijn vriendin en ik hebben ook beide een (koop) huis en geen plan nu al samen te wonen. Klinkt gek, maar is fantastisch. Je eigen ruimte, huisje en geen last van anderen.

Lijkt mij serieus verschrikkelijk om met 4 samen te wonen en zeker als het zo'n slechte staat is l. Heerlijk juist alleen wonen, de vrijheid, rust en doen wat je wilt. Lekker op jezelf. Zelfstandig.

Grappig dus hoe een ieder zo kan verschillen :)
Ho wacht, dat ik mezelf enkele voordelen heb aangepraat maakt het niet een wenselijke situatie. Het is meer een doel heiligt de middelen, sparen, en dat ik me er naar geschikt heb als een verdraagbare status quo. Maar dit alles "doorstaan" is wel om naar een woning te gaan waar ik me wel thuis voel, mijn eigen huis kan noemen met die vrijheid/rust etc. Het is echt niet dat ik dit zo graag wil.

Ik probeer meer te duiden dat het voor mij ongetwijfeld mogelijk is om in een uithoek van het land zonder contacten voor de hoofdprijs een flatje te vinden waar ik alles voor in de weegschaal moet leggen, maar dat dat me het niet waard is en ik liever mezelf de voordelen van de huidige situatie aanpraat om nog door te kunnen sparen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Gezien de tweedekamerverkiezingen er ook langzamerhand weer aan komen, misschien leuk om te doen. De site van Kieskompas (stemwijzer) heeft een speciale stemwijzer met enkel vraagstukken over de woningmarkt:

https://woonkieskompas.nl/nl/statements

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19-09 10:49
Flix20 schreef op donderdag 18 februari 2021 @ 09:39:
[...]

Ligt eraan wat je wilt maat. Kom zelf van weinig maar ben ook zo opgegroeid en wilde dit niet maar het kwam niet vanzelf. Dus nogmaals hoeveel wil je inleveren of moet je per se in Utrecht wonen waarom? Misschien moet je de standaarden aanpassen en je minder verwend gedragen en slachtoffer spelen is nog nooit iemand ver mee gekomen.
Klinkt voor sommige moeilijk en vooral een bepaalde generatie maar toen ik een huis kocht geen vast contract kon weinig lenen ook risico's geen gespreid bedje geen ouders die financieel bijstaan. Ik moest meer dan een uur naar me werk rijden (hogere brandstofkosten). Zat ik te huilen en te klagen nee je meot ergens beginnen dus het is meer een tip dan een aanval. Zie zat jongens om me heen die jonger zijn klagen komen net van school redelijk tot goede baan en maar klagen want alles ging voor de wind en nu ooh de huisjes in me geliefde straat plaats zijn te duur wat een last.
Beste investering is nu om uit die stad te kijken ga naar plekken zoals die goed verbonden liggen met snelwegen. Midden in Nederland bijvoorbeeld: Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Zwolle zijn plekken met veel faciliteiten en hebben goede verbindingen en liggen nog niet op randstad niveau. En heb je dit niet nodig kijk dan naar dorpen in drenthe nog zat plekken waar het nu nog betaalbaar is voor een starter. En heb je iets minder ja misschien moet je dan even huren die huizen gaan niet meer terug naar hele lage prijzen een correctie maybe. Maar thats it denk lange termijn.Waar ze naar mijn mening
Dan over het stukje schoolvoorbeeld ja ben van simpel door hard te werken en veel in te moeten leveren nu iemand met een koophuis bijna helemaal vrij en een pand ernaast wat ik verhuur. En geloof me dit is niet gekomen omdat ik slachtoffer speelde. De tijd was toen ook lastiger mijn eerste huis was verkocht met restschuld. 2e wat overwaarde waar ik uiteindelijk een ander voor terug heb gekocht met nu bijna geen hypotheek en een 2e pand erbij voor de verhuur.
Was het allemaal makkelijk nee. Dus je schoolvoorbeeld klopt niet de mogelijkheid voor de starter is er zeker maar wat wil je in Utrecht bij het centrum of kijk je wat verder en dan bedoel ik niet een paar kilometers. Misschien heb je dan wat meer reisafstand dit kan ook tijdelijk zijn misschien vindt je wel een baan tegen die tijd in de nieuwe omgeving. Of kan je thuis werken of je begint voor jezelf. Den k in mogelijkheden

Dit is weer een mooi schoolvoorbeeld van een buitenstaander die waarschijnlijk lekker in een woning zit met een leuke overwaarde die naar beneden loopt te schreeuwen dat starters gewoon hun eisen niet zo hoog moeten stellen. Dat de huizen niet te duur zijn, maar dat ze te duur zijn voor hun wensen.

Dit is hier onlangs ook nog uitbundig besproken dat de eisen van de starters helemaal niet zo hoog zijn.
Maar dat zelfs de woningen, veelal 2 kamer appartementen <70m² is voor de meeste alleenstaande starters al buiten bereik, zelfs diegene die 2 maal modaal verdienen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Yolo2 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 10:55:
Ligt eraan wat je wilt maat. Kom zelf van weinig maar ben ook zo opgegroeid en wilde dit niet maar het kwam niet vanzelf. Dus nogmaals hoeveel wil je inleveren of moet je per se in Utrecht wonen waarom? Misschien moet je de standaarden aanpassen en je minder verwend gedragen en slachtoffer spelen is nog nooit iemand ver mee gekomen.
Klinkt voor sommige moeilijk en vooral een bepaalde generatie maar toen ik een huis kocht geen vast contract kon weinig lenen ook risico's geen gespreid bedje geen ouders die financieel bijstaan. Ik moest meer dan een uur naar me werk rijden (hogere brandstofkosten). Zat ik te huilen en te klagen nee je meot ergens beginnen dus het is meer een tip dan een aanval. Zie zat jongens om me heen die jonger zijn klagen komen net van school redelijk tot goede baan en maar klagen want alles ging voor de wind en nu ooh de huisjes in me geliefde straat plaats zijn te duur wat een last.
Beste investering is nu om uit die stad te kijken ga naar plekken zoals die goed verbonden liggen met snelwegen. Midden in Nederland bijvoorbeeld: Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Zwolle zijn plekken met veel faciliteiten en hebben goede verbindingen en liggen nog niet op randstad niveau. En heb je dit niet nodig kijk dan naar dorpen in drenthe nog zat plekken waar het nu nog betaalbaar is voor een starter. En heb je iets minder ja misschien moet je dan even huren die huizen gaan niet meer terug naar hele lage prijzen een correctie maybe. Maar thats it denk lange termijn.Waar ze naar mijn mening
Dan over het stukje schoolvoorbeeld ja ben van simpel door hard te werken en veel in te moeten leveren nu iemand met een koophuis bijna helemaal vrij en een pand ernaast wat ik verhuur. En geloof me dit is niet gekomen omdat ik slachtoffer speelde. De tijd was toen ook lastiger mijn eerste huis was verkocht met restschuld. 2e wat overwaarde waar ik uiteindelijk een ander voor terug heb gekocht met nu bijna geen hypotheek en een 2e pand erbij voor de verhuur.
Was het allemaal makkelijk nee. Dus je schoolvoorbeeld klopt niet de mogelijkheid voor de starter is er zeker maar wat wil je in Utrecht bij het centrum of kijk je wat verder en dan bedoel ik niet een paar kilometers. Misschien heb je dan wat meer reisafstand dit kan ook tijdelijk zijn misschien vindt je wel een baan tegen die tijd in de nieuwe omgeving. Of kan je thuis werken of je begint voor jezelf. Den k in mogelijkheden
Zoals @Flix20 ook al aangeeft; de eisen van de starter zijn hier al vaker besproken. En natuurlijk zijn er starters die persé in Utrecht, dicht bij het centrum, in een goede buurt een woning willen kopen van 100m² en lopen te 'klagen' dat dat niet kan. Dat gezegd hebbende zijn er op dit moment genoeg starters die volledig tussen wal en schip vallen en eerlijk gezegd vind ik jouw post over 'je minder verwend gedragen' en 'slachtoffer spelen' ronduit denigrerend. Je aangedragen oplossing om te kijken naar huizen in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Zwolle is gewoon belachelijk. Als je je volledige sociale kring (familie, vrienden, sportclub) in Utrecht hebt zitten dan zeg je dus in feite dat starters maar de concessie moeten doen dat ze dat allemaal opgeven. Even 's avonds na je werk een bakkie doen bij een vriend of je ouders en naar de voetbalclub is er dan niet meer bij. |:( Toen ik zag dat je post begon met "Ligt eraan wat je wilt maat." had ik even het idee dat ik op het Fok! forum zat, maar dat is misschien persoonlijke smaak :')

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:37
Aanvullend op de discusseie @Harrie_ @Yolo2 @Flix20

Ik wordt ook een beetje moe van mensen die inderdaad altijd maar hebben over "verwende starters". Even een voorbeeld als realitycheck:

- Stel je bent starter en je hebt een relatief hoog startsalaris of heel snel een paar mooie stappen gemaakt en verdiend als relatief jong persoon (20'er) al een modaal salaris (36.000 euro per jaar). Ook heb je al zo'n 25.000 euro opzij gezet. Met deze combinatie ben je als starter echt al wel een uitzondering op de regel, in positieve zin (qua vermogen/salaris).

- Met bovenstaand salaris en spaargeld kan je ongeveer 160.000 euro financieren middels hypotheek en 25.000 euro eigen spaargeld inbrengen. Dat geeft je de ruimte om een huis te kopen van ongeveer 175.000 euro, grof geschat.

- Deze starter is ook niet gek en weet dat hij niet teveel eisen mag stellen wil hij een huis vinden in Utrecht. Daarom heeft hij besloten dat de wijk hem niet uitmaakt (dus desnoods Kanaleneiland in een afgetrapte jaren 60 flat). Ook heeft hij bedacht dat hij al zijn meubels uit het studentenhuis meeneemt en pas als spaargeld is aangevuld nieuw interieur nodig heeft. En hij hoeft geen geld achter de hand om te klussen want is bereid het slechtst onderhouden huis nog te accepteren, opknappen komt later wel, eerst een huis! Kortom, hij stopt zijn volledige spaargeld in de aankoop om 'hoger in te kunnen stappen'.

Met bovenstaande variabelen, hoeveel huizen in Utrecht denk je dan dat deze starter heeft om uit te kiezen in de stad Utrecht? Deze starter, die het bovengemiddeld goed voor elkaar heeft (qua financieën) en zeer weinig eisen heeft?

spoiler:
0 (Nul)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Grotbewoner
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-09 08:34
Valorian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:08:

Ik wordt ook een beetje moe van mensen die inderdaad altijd maar hebben over "verwende starters". Even een voorbeeld als realitycheck:

- Stel je bent starter en je hebt een relatief hoog startsalaris of heel snel een paar mooie stappen gemaakt en verdiend als relatief jong persoon (20'er) al een modaal salaris (36.000 euro per jaar). Ook heb je al zo'n 25.000 euro opzij gezet. Met deze combinatie ben je als starter echt al wel een uitzondering op de regel, in positieve zin (qua vermogen/salaris).

- Met bovenstaand salaris en spaargeld kan je ongeveer 160.000 euro financieren middels hypotheek en 25.000 euro eigen spaargeld inbrengen. Dat geeft je de ruimte om een huis te kopen van ongeveer 175.000 euro, grof geschat.

- Deze starter is ook niet gek en weet dat hij niet teveel eisen mag stellen wil hij een huis vinden in Utrecht. Daarom heeft hij besloten dat de wijk hem niet uitmaakt (dus desnoods Kanaleneiland in een afgetrapte jaren 60 flat). Ook heeft hij bedacht dat hij al zijn meubels uit het studentenhuis meeneemt en pas als spaargeld is aangevuld nieuw interieur nodig heeft. En hij hoeft geen geld achter de hand om te klussen want is bereid het slechtst onderhouden huis nog te accepteren, opknappen komt later wel, eerst een huis! Kortom, hij stopt zijn volledige spaargeld in de aankoop om 'hoger in te kunnen stappen'.

Met bovenstaande variabelen, hoeveel huizen in Utrecht denk je dan dat deze starter heeft om uit te kiezen in de stad Utrecht? Deze starter, die het bovengemiddeld goed voor elkaar heeft (qua financieën) en zeer weinig eisen heeft?

spoiler:
0 (Nul)
Hij kan een studio huren in Kanaleneiland voor 1200 p.m. zoals ik sommige medestarters zie doen in het traineeship waar ik begonnen ben (met 2100 netto,-). Lekker 60% van je inkomen meteen weer door de plee spoelen zodat je kan werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53

spoiler:
0 (Nul)
Dat is inderdaad klote. De vraag is meer. Wat doe je eraan? Als je op de overheid moet rekenen kan je nog lang wachten. Gewoon een huis kopen buiten Utrecht. Genoeg steden waar je wel iets kunt kopen. Rotterdam kan je prima slagen voor 175.000 denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 21-09 13:31
Mooi verhaal, maar dan is Utrecht dus te duur voor je (marktwerking) en zul je moeten uitwijken naar een stad/dorp waar je wel voor dat geld iets kan kopen. Eerlijk gezegd, hoeveel woningen waren er 5 jaar geleden te koop voor dat bedrag? Dat zullen er ook geen tientallen zijn.
https://www.funda.nl/koop/utrecht/0-175000/+15km/

Straal van 15km rondom utrecht en je ziet dat er wel wat mogelijk is.

[ Voor 18% gewijzigd door frumper op 19-02-2021 12:20 ]

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
@Reiziger88 Er zijn inderdaad plekken die goedkoper zijn, ongetwijfeld. Maar dan kom je dus uit op de argumenten van @Harrie_ : ga je mensen dwingen hun sociale omgeving achter te laten.

@frumper 5 jaar geleden gingen appartementen in Overvecht en Kanaleneiland nog voor 120.000 euro weg, nu voor minimaal 200.000 euro. 10 jaar geleden gingen "opknap tussenwoningen" in Zuilen nog voor 150-200K euro weg, nu voor 300-350K... Maar eens, dat is marktwerking, vraag aanbod.

Even voor de goede orde: dit was natuurlijk een hypothetische cases. Zelf ben ik gelukkig 11 jaar geleden geslaagd, kocht toen op mijn 30e met een net-onder-modaal salaris en 10K spaargeld een tussenwoning van 190K op 3km van het centrum. Had er wel een starterslening voor nodig van 30K overigens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

frumper schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:18:
Mooi verhaal, maar dan is Utrecht dus te duur voor je (marktwerking) en zul je moeten uitwijken naar een stad/dorp waar je wel voor dat geld iets kan kopen. Eerlijk gezegd, hoeveel woningen waren er 5 jaar geleden te koop voor dat bedrag? Dat zullen er ook geen tientallen zijn.
https://www.funda.nl/koop/utrecht/0-175000/+15km/

Straal van 15km rondom utrecht en je ziet dat er wel wat mogelijk is.
Als ik je link volg dan staan daar ook de verkochte woningen tussen, eerst nog even filteren op 'beschikbaar' dus. Dan blijven er 47 over. Als ik door de lijst heen loop kom ik allerlei 'woningen' tegen zoals Jan van Scorelstraat 158-4, dat is een hok van 18m² met een kitchenette (lees: keukenblokje van 2 meter) en een gedeelde badkamer. In feite koop je dan dus gewoon een veredelde studentenkamer.

Als ik op Funda zoek naar beschikbare woningen binnen een straal van 15km rondom de gemeente Utrecht, minimaal 40m² en minimaal 2 kamers dan komen er 13 resultaten terug. 3 Daarvan zijn in een senioren complex dus dan blijven er wel geteld 10 over. Bij alle 10 mag je 20k,30k,40k(?) gaan overbieden en binnen 10 minuten zitten de bezichtigingen vol.

Als bovenstaande niet wil lukken dan blijven er inderdaad nog 2 opties over:
• Echt ver van je sociale kring af gaan wonen.
• Genoegen nemen met een veredelde studentenkamer voor minimaal 1 ton.

[ Voor 17% gewijzigd door Harrie_ op 19-02-2021 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15:44
Valorian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:25:
@Reiziger88 Er zijn inderdaad plekken die goedkoper zijn, ongetwijfeld. Maar dan kom je dus uit op de argumenten van @Harrie_ : ga je mensen dwingen hun sociale omgeving achter te laten.
Als je band met je sociale omgeving 15 km niet kan overbruggen, dan zijn het niet echt sterke banden. Los daarvan kun je je ook de vraag stellen of je überhaupt een woning zou moeten willen kopen met die inkomenssituatie. (En die leeftijd, want wat als je over 2 jaar een baan in Rotterdam krijgt? Of een partner in Maastricht? Of je vrienden naar Eindhoven en Groningen verhuizen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

spoiler:
0 (Nul)
Maar dit is geen bovengemiddelde starter. De bovengemiddelde starter van eind 20 zijn de tweeverdiener, met 1xmodaal + 0.8xmodaal met die 25k aan spaargeld. Daarmee kan je 340k lenen en dus een huis kopen van 365k incl k.k. De eenverdiener met modaal salaris en een beetje spaargeld is gewoon geen bovengemiddelde starter, maar een ondergemiddelde starter. Maar dat was het ook in 2014 toen de rente 4% was en de huizenprijzen veel lager waren.
De gemiddelde starter is denk ik eerder 2x 0.8 modaal. Daarmee kan je een gemiddeld koophuis kopen in Nederland. Een gemiddeld koophuis in Nederland is al een bovengemiddeld huis in Nederland, aangezien de onderkant van de markt bedient wordt door sociale huur.

tldr; Reality check.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:36:
[...]

Als je band met je sociale omgeving 15 km niet kan overbruggen, dan zijn het niet echt sterke banden. Los daarvan kun je je ook de vraag stellen of je überhaupt een woning zou moeten willen kopen met die inkomenssituatie. (En die leeftijd, want wat als je over 2 jaar een baan in Rotterdam krijgt? Of een partner in Maastricht? Of je vrienden naar Eindhoven en Groningen verhuizen?)
Ik vind dat een rare insteek, nu ga je er vanuit dat er allerlei externe factoren zijn die bepalen dat je ergens anders gaat wonen dan in de regio waar je eigenlijk wil wonen. Natuurlijk komt het in de praktijk voor dat mensen gaan verhuizen vanwege werk, liefde of andere zaken. Als je de liefde van je leven vindt aan de andere kant van het land dan is dat inderdaad wel een dingetje; je kunt Groningen en Maastricht niet naast elkaar liggen dus iemand (of allebei) zal concessies moeten doen. Dat neemt niet weg dat voor heel veel mensen er een hele andere oorzaak-gevolg relatie bestaat dan jij nu schets. Veel mensen gaat niet verhuizen naar Rotterdam omdat ze daar een baan vinden; ze accepteren geen baan in Rotterdam omdat ze daar niet in de buurt wonen (en willen wonen).

Ik vind de opmerking "Als je band met je sociale omgeving 15 km niet kan overbruggen, dan zijn het niet echt sterke banden." erg kort door de bocht; ik zal proberen om dat uit te leggen a.d.h.v. mijn eigen persoonlijke situatie.

Members only:

Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet te lichtzinnig moet denken over 'slechts 15km'. Bovendien woont niet iedereen aan een op/afrit van de snelweg dus die 15km moet je vaak ook nog overbruggen over allerlei kronkel- en polderwegen waar een lagere snelheidslimiet geldt. Ga je richting 20/25 km vanaf je 'geboortegrond' dan is het vaak echt niet meer te doen om doordeweeks je sociale kring of je voetbalclub op te zoeken en ook in het weekend ben je dan flink aan het reizen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:59
Z___Z schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 12:43:
[...]

Maar dit is geen bovengemiddelde starter. De bovengemiddelde starter van eind 20 zijn de tweeverdiener, met 1xmodaal + 0.8xmodaal met die 25k aan spaargeld. Daarmee kan je 340k lenen en dus een huis kopen van 365k incl k.k. De eenverdiener met modaal salaris en een beetje spaargeld is gewoon geen bovengemiddelde starter, maar een ondergemiddelde starter. Maar dat was het ook in 2014 toen de rente 4% was en de huizenprijzen veel lager waren.
De gemiddelde starter is denk ik eerder 2x 0.8 modaal. Daarmee kan je een gemiddeld koophuis kopen in Nederland. Een gemiddeld koophuis in Nederland is al een bovengemiddeld huis in Nederland, aangezien de onderkant van de markt bedient wordt door sociale huur.

tldr; Reality check.
Zo startte ik 5 jaar geleden, 1,25 modaal + 0,6 modaal en ruim 50k spaargeld. Daarmee konden we toen een heel mooi huis kopen. Ik was 28 en mijn vriendin 27. Toen was het overigens ook al niet mogelijk om in mijn eentje een huis te kopen in het dorp waar ik wilde wonen.

Alleen als ik de huizenprijzen nu bekijk schat ik dat ons huis inmiddels 150k duurder is geworden, 300k toen naar 450k nu, en dat vind ik dan wel weer een hele grote stijging. Nou hebben wij ook een vrij ruim rijtjeshuis (150m2), maar met ons salaris van toen zouden we dit huis niet meer kunnen kopen. Onze maximale hypotheek met het salaris wat we toen hadden zou nu zo'n 360k zijn en dat is dus een stuk minder dan de stijging in huizenprijs.

Al zijn de salarissen misschien iets gestegen sinds 5 jaar geleden dus dat zou ook nog een iets hogere hypotheek kunnen opleveren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 17:55
Nu we het toch over woningen in Utrecht hebben heb ik een N=1 verhaal.
Ik heb recent met heel heel heel veel geluk een sociale huurwoning weten te verkrijgen in Utrecht. Niet groot (<40m2), wel nieuw en echt op een mooie locatie. Ideaal voor mij. Nu kan ik ook nieuwe stappen zetten in mijn leven waar ik op mijn huidige woonlocatie niet aan toe kom. Ik heb er zin in :)

Alternatieven waren voor mij niet beschikbaar. Kopen zou niet gaan lukken (115K hypotheek) en wat je krijgt in de vrije sector is spartaans als je kijkt wat je ervoor mag betalen + inkomenseis waar ik niet aan kom. Tevens is er ook de afwezigheid van huurtoeslag wat een risico voor mij is en waar ik nu wel voor in aanmerking kom. Verwacht geen gigantische bedrag maar een leuke aanvulling voor mijn spaarpotje en een vangnet mocht het misgaan. Iets wat nogal wordt vergeten. Op je tandvlees voor het maximale huren of hypotheek afsluiten en dan bij de eerste de beste zuchtje tegenwind al in de problemen komen. Een enorme stressfactor en dat wordt nog wel eens vergeten.

Ik stond tegelijkertijd ook op de 2e plek (1e verliezer) voor een huurwoning in Rotterdam (over geluk gesproken). Dat is hem uiteindelijk dus niet geworden. Het heeft mij uiteindelijk een goede 20 maanden aan actief reageren gekost. Het duurde naar mijn gevoel lang zat maar als ik even rondkijk is het echt kort. Ik had het geduld en geluk eens aan mijn kant. Ik had begrepen dat ze (de corporaties) binnenkort de regels van toewijzing willen wijzigen waardoor ik niet meer voor een groot gedeelte van het huidige aanbod in aanmerking kom. Ik zit nu nog aan de goede kant.

Maar laat ik eerlijk wezen. Ik heb een keer geluk gehad maar er zijn elke keer weer honderden zo niet duizenden weer teleurgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:01:
Wat ik hiermee wil aangeven is dat je niet te lichtzinnig moet denken over 'slechts 15km'. Bovendien woont niet iedereen aan een op/afrit van de snelweg dus die 15km moet je vaak ook nog overbruggen over allerlei kronkel- en polderwegen waar een lagere snelheidslimiet geldt. Ga je richting 20/25 km vanaf je 'geboortegrond' dan is het vaak echt niet meer te doen om doordeweeks je sociale kring of je voetbalclub op te zoeken en ook in het weekend ben je dan flink aan het reizen...
Tegelijk kun je je dan ook afvragen, moet iedere starter die zulk soort eisen/wensen heeft dan maar te allen tijde binnen een paar km van de gewenste locatie een woning kunnen krijgen? Ik vind het prima dat je bepaalde wensen of zelfs eisen hebt, maar met iedere wens maak je de spoeling dunner en de prijzen van datgene wat er beschikbaar is hoger. En dat lijkt mij helemaal niet zo gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:29:
[...]

Tegelijk kun je je dan ook afvragen, moet iedere starter die zulk soort eisen/wensen heeft dan maar te allen tijde binnen een paar km van de gewenste locatie een woning kunnen krijgen? Ik vind het prima dat je bepaalde wensen of zelfs eisen hebt, maar met iedere wens maak je de spoeling dunner en de prijzen van datgene wat er beschikbaar is hoger. En dat lijkt mij helemaal niet zo gek.
Mwah, enige nuance, er zit een verschil tussen een paar kilometer en 15 kilometer. En als het gaat om een straal van 15km rondom een (grote) stad dan praat je dus over alles 15km ten noorden van die stad, 15km ten zuiden, etc. Misschien ben ik daar zelf niet helemaal reëel in (?) maar ik vind dat toch wel een aardig groot gebied. Als je dan zelfs in een dorp waarbij je eerst over 3 andere dorpen heen moet rijden om bij die stad te komen niets kunt kopen...

En dan is de vraag: hoe reëel zijn die eisen/wensen dan? In het eerder genoemde voorbeeld waarbij iemand in de stad, in een goede buurt wil wonen in een woning van x m² helemaal opgeknapt dat lijkt me totaal niet reëel, maar dat je op bereikbare afstand wil blijven van je sociale kring dat vind ik helemaal niet gek of irreëel. De woningmarkt is wat hij is, maar het is toch wel triest dat dat in sommige gevallen met geen mogelijkheid kan...

[ Voor 18% gewijzigd door Harrie_ op 19-02-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 11:48:
[...]

Zoals @Flix20 ook al aangeeft; de eisen van de starter zijn hier al vaker besproken. En natuurlijk zijn er starters die persé in Utrecht, dicht bij het centrum, in een goede buurt een woning willen kopen van 100m² en lopen te 'klagen' dat dat niet kan. Dat gezegd hebbende zijn er op dit moment genoeg starters die volledig tussen wal en schip vallen en eerlijk gezegd vind ik jouw post over 'je minder verwend gedragen' en 'slachtoffer spelen' ronduit denigrerend. Je aangedragen oplossing om te kijken naar huizen in Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Zwolle is gewoon belachelijk. Als je je volledige sociale kring (familie, vrienden, sportclub) in Utrecht hebt zitten dan zeg je dus in feite dat starters maar de concessie moeten doen dat ze dat allemaal opgeven. Even 's avonds na je werk een bakkie doen bij een vriend of je ouders en naar de voetbalclub is er dan niet meer bij. |:( Toen ik zag dat je post begon met "Ligt eraan wat je wilt maat." had ik even het idee dat ik op het Fok! forum zat, maar dat is misschien persoonlijke smaak :')
Kortom verwend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2

spoiler:
0 (Nul)
Waarom Utrecht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Wat bedoel je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Valorian
Het was een voorbeeld, representatief voor heel veel starters en als aanleiding dat er in de discussie in de voorbeelden al even ging over Utrecht. En omdat er heel veel starters zijn in een stad als Utrecht die:
- een baan hebben in de stad en er graag blijven wonen
- al een paar jaar afgestudeerd zijn
- te weinig verdienen voor een huis in de vrije sector
- te veel verdienen voor social huur
- er geen betaalbare koophuizen voor hen zijn...

Leek dit mij wel een prima uitgangspunt voor een voorbeeld.

Maar dank voor je constructieve bijdrages ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 21:08
Ten eerste mag je dat 'maat' wel even achterwegen laten. Ik heb niet met je geknikkerd.

Ten tweede bevestig je m'n stelling dat je overkomt als iemand die zelf al in een koopwoning zit met een leuk beetje overwaarde. Hoe je eraan komt zal me een biet wezen.
Dan is het natuurlijk heel makkelijk om naar beneden te gaan schreeuwen.
Je stelt vervolgens dat de starters verwend zijn en in een slachtofferrol kruipen omdat ze kennelijk persé in Utrecht moeten wonen.
Zat maar dan ook zat voorbeelden die hier veelvoudig besproken zijn van starters die gewoon een plekje voor zichzelf willen zonder de douche en/of keuken te moeten delen.
En dan heus niet in de 'grote stad' maar in een kring van 10-40km eromheen wordt er gezocht.
Lijkt me geen gekke eis.
Dan nog is de gemiddelde alleenstaande starter. Dat is geen slachtoffer rol, dat is een feit.

Als ik bij mijzelf in het 'dorp' (ca. 90k inwoners maar dorp) kijk, tussen Utrecht en Amsterdam in. Een beetje pienter persoon kan wel plaatsen waar dit zou kunnen zijn.
Als je kijkt wat daar <200k aan woning te koop staat; 4 woningen. Allen <50m² en vraagprijs 185-195k. Is nog steeds niet binnen bereik van een alleen staande met een modaal salaris.
Daarnaast is dat de vraagprijs. Daar zal dus ook nog een smak op overboden moeten worden want geheid dat als je nu belt, je geen bezichtiging meer kan plannen omdat ze vol zitten.
Dan is er nog de vraag of je vervolgens direct in de woning kan gaan leven... je kan er een bed neerzetten, je behoefte doen en je kont wassen, maar daar is het dan ook mee gezegd. Dus dan zit je ook al snel aan wat verbouw kosten.
Een laminaatje loopt toch beter dan direct op de betonnen vloer. Of zijn de starters dan te verwend?

Om vervolgens even met de post van @Valorian mee te liften, iets wat ongeveer ook mijn situatie wel redelijk accuraat heeft geschetst alleen verdien ik iets meer, maar nog was het voor mij onbegonnen om zonder externe hulp een woning aan te schaffen.
En mijn eisen waren om enigszins in de buurt te blijven wonen. De rest maakte me allemaal niet uit.
Hoe meer er aan de binnenkant aangepakt moest worden hoe beter, want dat betekende dat ik het tenminste kon betalen en dan beetje bij beetje kon gaan opknappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Flix20 op 19-02-2021 14:11 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Flix20 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:05:
[...]
Ten eerste mag je dat 'maat' wel even achterwegen laten. Ik heb niet met je geknikkerd.
Haha ik moest lachen. :D

Neem die kerel niet te serieus. In het keukentopic stelt hij vragen over de keuken in z'n nog op te leveren woning en wordt er een probleem gemaakt van € 250 'opstartkosten' terwijl in hij in dit topic in z'n derde koopwoning woont en het pand ernaast verhuurt en dat zonder hypotheek. Starters zijn bovendien verwende zeurkousen in een slachtofferrol en die moeten gewoon denken in mogelijkheden. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Neem die kerel niet te serieus. In het keukentopic stelt hij vragen over de keuken in z'n nog op te leveren woning en wordt er een probleem gemaakt van € 250 'opstartkosten' terwijl in hij in dit topic in z'n derde koopwoning woont en het pand ernaast verhuurt en dat zonder hypotheek. Starters zijn bovendien verwende zeurkousen in een slachtofferrol en die moeten gewoon denken in mogelijkheden. :')
Ik neem hier iedereen serieus, zoals ik zelf ook serieus genomen wil worden (hoewel zinnen als deze daar niet bij helpen :+ No phun intented).

Dus als iemand, naar mijn mening, zo'n vertekend beeld van de werkelijkheid heeft en daarmee een complete demografie als verwend en lui uitmaakt, dan ben ik wel echt benieuwd hoe diegene daar op komt en waar hij die mening op gebaseerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Valorian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 13:44:
[...]

Het was een voorbeeld, representatief voor heel veel starters en als aanleiding dat er in de discussie in de voorbeelden al even ging over Utrecht. En omdat er heel veel starters zijn in een stad als Utrecht die:
- een baan hebben in de stad en er graag blijven wonen
- al een paar jaar afgestudeerd zijn
- te weinig verdienen voor een huis in de vrije sector
- te veel verdienen voor social huur
- er geen betaalbare koophuizen voor hen zijn...

Leek dit mij wel een prima uitgangspunt voor een voorbeeld.

Maar dank voor je constructieve bijdrages ;)
Utrecht (alle grote steden) hebben de eigenschap dat de mensen die er geboren zijn er willen blijven wonen en de mensen die er heen zijn gegaan om te studeren er willen blijven wonen. Gezien de studenten meestal in de hoog betaalde banen terecht komen, wordt de oorspronkelijke bevolking door marktwerking weggedrukt uit de markt. Het aantal woningen dichtbij het centrum is beperkt en heeft maar een beperkte groeimogelijkheid. Dit is niet op te lossen met meer bouwen, want de ruimte is er gewoon niet. Het is alleen op te lossen met hoogbouw, maar dat willen de mensen die er nu wonen niet (verworven recht enzo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:30
Wat vinden we met ze alle dat je tegenwoordig voor 61m2, 1 slaapkamer, 340k in Duivendrecht moet betalen als starter?..... Zoveel verhalen dat eind van het jaar dat de markt gaat klappen, onder water komt... wat zijn jullie bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Laatst online: 23:09
@sacaji lees het topic even door :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Haha, ik ga even doorspitten excuus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jopie035
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 01-07 10:51
Flix20 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:05:
[...]

Als ik bij mijzelf in het 'dorp' (ca. 90k inwoners maar dorp) kijk, tussen Utrecht en Amsterdam in. Een beetje pienter persoon kan wel plaatsen waar dit zou kunnen zijn.
Hilversum? Daar zijn wel flatjes te vinden van onder de 200k, al zit er wel vaak een addertje onder het gras. Uitpond woning waar sociale huurders voorrand hebben, of een wazige regeling met een soort van erfpacht constructie eronder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CuBras
  • Laatst online: 00:11
[...]

***members only***

Ik wil hier op inhaken. Onlangs heb ik mijn eerste koopwoning gekocht. Uit noodzaak ben ik vertrokken naar een andere regio dan waar ik 28 jaar opgegroeid ben en waar ik elke buurt/straat/stoeptegel met mijn ogen dicht kan vinden.
Waarom de noodzaak? Ik kon in mijn eentje niet een woning betalen in de regio waar ik ben op gegroeid.

Wat laat ik achter? Alles van mijn jeugd. Een stel goede vrienden, ouders, zus, zwager en een kleine spruit van één jaar, de mogelijkheid om op de fiets naar hen toe te gaan enz.

Punt is dat je inderdaad op basis van je wensen/eisen moet gaan kijken wat je graag wil. Ik wilde koste wat kost een koopwoning. 35km verderop heb ik een hoekhuis, 11,5 meter diepe tuin op het zuiden, een bups zonnepanelen en 115m2 woonoppervlakte.
En nu is 35km nou ook weer niet zo ver van iedereen af, maar daarentegen zag ik de meeste ook niet wekelijks, had ik geen sportvereniging en wat de meeste mensen nog wel eens vergeten ... je vrienden kunnen ook verhuizen. Wie zegt dat zij óók in hetzelfde dorp/stad/plaats/gemeente blijven wonen?
Wie weet vinden zij wel een partner en besluiten ze 80km verder te wonen.

Ik wil niet zeggen dat er verwende starters zijn, maar als je gewend bent om altijd alles maar te krijgen zoals je het wil, dan moet je toch even gaan nadenken of je niet onderdeel van "het probleem" bent.

Toevoeging; met 'gewend zijn om alles maar te krijgen' refereer ik nu naar millenials. Dat is meestal de groep die in de hipste buurten, vetste straten en geweldige steden moet wonen.

[ Voor 18% gewijzigd door CuBras op 19-02-2021 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flix20
Jopie035 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:33:
[...]

Hilversum? Daar zijn wel flatjes te vinden van onder de 200k, al zit er wel vaak een addertje onder het gras. Uitpond woning waar sociale huurders voorrand hebben, of een wazige regeling met een soort van erfpacht constructie eronder.
Ze komen sporadisch wel op de markt. Maar dan heb je het nog steeds over 190k wat voor een modaal inkomen al te hoog gaat zijn.
Dan kom je terecht in een voormalig woningbouw woning uit de jaren 60 met alle bouwtechnische wonderen die dat met zich meebrengt.
Zelf vond ik het een leuke uitdaging, maar als je zelf niet veel kan/durft dan ga je al heel snel naar 20k om zo'n woning een beetje op te knappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yolo2
Harrie_ schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 14:24:
[...]

Heet besparen maar blijf vooral klagen jongens succes verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
Yolo2 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 17:12:
[...]

Heet besparen maar blijf vooral klagen jongens succes verder
K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEbrCCbAKIwgBaa5ylbUUCAgeSo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mcpcdQItwIkXqYAC45lw5HOZ.jpg?f=fotoalbum_large

Sommige mensen hebben nooit genoeg :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Z___Z schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Utrecht (alle grote steden) hebben de eigenschap dat de mensen die er geboren zijn er willen blijven wonen en de mensen die er heen zijn gegaan om te studeren er willen blijven wonen. Gezien de studenten meestal in de hoog betaalde banen terecht komen, wordt de oorspronkelijke bevolking door marktwerking weggedrukt uit de markt. Het aantal woningen dichtbij het centrum is beperkt en heeft maar een beperkte groeimogelijkheid. Dit is niet op te lossen met meer bouwen, want de ruimte is er gewoon niet. Het is alleen op te lossen met hoogbouw, maar dat willen de mensen die er nu wonen niet (verworven recht enzo).
Dit klopt inderdaad. Er is overigens nog heel veel ruimte, zoals in Utrecht bij Rijnenburg , dat is niet in de stad maar zou meer het 'nieuwe leidsche rijn' kunnen worden. Dat wordt echter tegengehouden, Utrecht wil eerst "alle ruimte in de stad" opmaken door alle gaatjes te vullen. Helaas zijn dat 'kleine brokjes' en gaat het daardoor langzaam met de woningbouw. Zo'n Rijnenburg zou ook langzaam gaan en is erg duur want betekent dat je gaat bouwen waar nog helemaal geen infrastructuur is. Bovendien offer je een stukje "Groen" op. Daar kan je wat van vinden. En Groenlinks vind daar zeker wat van, en die zijn de grootste in Utrecht. En dat is weer democratie natuurlijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Is dit niet gewoon de situatie waarin een nieuwbouw woning na x maanden bij oplevering wordt doorverkocht (waardoor er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is)?

Met die regeling is dit zinnetje standaard in alle koopcontracten opgenomen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Requiem19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Is dit niet gewoon de situatie waarin een nieuwbouw woning na x maanden bij oplevering wordt doorverkocht (waardoor er geen overdrachtsbelasting verschuldigd is)?

Is nvt bij nieuwbouw maar juist bij (doorverkoop binnen zes maanden van) bestaande bouw. Maar je hebt verder wel gelijk.

Zonder context makkelijk scoren met zo'n zinsnede.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 19-02-2021 18:50 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
Requiem19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:45:
[...]

Ik lees het als volgt: wanneer starters een woning kopen van 3 ton hoeven ze op dit moment geen 2% overdrachtsbelasting te betalen (6.000 euro). Dit voordeel komt dan bovenop de vraagprijs en gaat naar de verkoper toe.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
twisterNL schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:50:
[...]

Ik lees het als volgt: wanneer starters een woning kopen van 3 ton hoeven ze op dit moment geen 2% overdrachtsbelasting te betalen (6.000 euro). Dit voordeel komt dan bovenop de vraagprijs en gaat naar de verkoper toe.
Zo zie je maar hoe makkelijk je mensen kunt bespelen.... Want dit lijkt echt te gaan op doorverkoop bij 6 maanden (zoals @JanHenk terecht opmerking), waarbij deze zinsnsede nota bene in het model contract voor dergelijke situaties staat.

Zie bijvoorbeeld:
https://www.eigenhuis.nl/...ht/overdrachtsbelasting#/
Als je een huis in eigendom krijgt, dat binnen zes maanden daarvoor ook al was overgedragen, hoef je, tot het bedrag van de aankoopprijs bij de eerste koop, geen overdrachtsbelasting te betalen. Koper en verkoper spreken vaak met elkaar af dat dit belastingvoordeel naar de verkoper gaat. Er gelden daarbij de volgende regels:

-Alleen als het aankoopbedrag dat de koper betaalt hoger ligt dan wat de verkoper ervoor betaalde, betaalt de koper overdrachtsbelasting over het verschil.
-Is bij de eerste overdracht het 2%-tarief toegepast en is de tweede overdracht aan een belegger, dan wordt niet gekeken naar de aankoopprijs bij de eerste overdracht, maar naar het bedrag aan belasting dat destijds is betaald. Het belastingbedrag komt in mindering op hetgeen bij de tweede overdracht is verschuldigd.
-Meestal spreken koper en verkoper met elkaar af dat de koper het bedrag ter grootte van de overdrachtsbelasting, dat hij anders had moeten betalen, aan de verkoper vergoedt. Dit wordt dan bijvoorbeeld vastgelegd in het modelcontract (zie artikel 2.2 van het modelcontract)
-Mocht de koper dit bedrag ter grootte van de overdrachtsbelasting inderdaad aan de verkoper betalen, dan is over dit bedrag overdrachtsbelasting verschuldigd. De koper moet dan 2 % overdrachtsbelasting betalen over het bedrag dat hij aan de verkoper vergoedt.
- De doorverkoopperiode sluit aan bij de tijdstippen van levering, dus het moment waarop je bij de notaris zit. Die tijdstippen moeten binnen 6 maanden van elkaar liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:20

Sport_Life

Solvitur ambulando

Dan bied je toch 2% minder ? :?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
Sport_Life schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 19:07:
[...]

Dan bied je toch 2% minder ? :?
Ja, de verkoper is gek..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twisterNL
Requiem19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Zo zie je maar hoe makkelijk je mensen kunt bespelen.... Want dit lijkt echt te gaan op doorverkoop bij 6 maanden (zoals @JanHenk terecht opmerking), waarbij deze zinsnsede nota bene in het model contract voor dergelijke situaties staat.

Zie bijvoorbeeld:

[...]
Duidelijke uitleg! Ik ben ook totaal niet bekend met het kopen van een huis moet ik bekennen.
De opzet werkt want de meeste, inclusief mijzelf, trappen erin. In context geplaatst is er niks bijzonders aan de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Z___Z schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 16:16:
[...]

Goede heldere uitleg, zo gaat het nu eenmaal in de grootsteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:39
Requiem19 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:55:
[...]

Zie bijvoorbeeld:

[...]
Daar gaat het in dit geval niet om.
https://twitter.com/Sywert/status/1362815918833868802?s=19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Omdat die Twitteraar zegt 'nee dit is niet het geval in deze casus'?

Zou natuurlijk kunnen dat het echt een verkoper is die dit toepast bij een reguliere overdracht waarbij de koper geen OVB betaalt.

Maar het lijkt verdraaid veel op de doorverkoop clausule. Dus ik geloof deze meneer niet zomaar op z'n woord :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ach, dat is de nieuwe manier van stemmingmakerij. Een nietszeggend maar veel pretenderend citaat geven en vervolgens zonder enige toelichting zeggen dat dat in deze casus niet het geval zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

JanHenk schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 18:49:
[...]

Is nvt bij nieuwbouw maar juist bij (doorverkoop binnen zes maanden van) bestaande bouw. Maar je hebt verder wel gelijk.

Zonder context makkelijk scoren met zo'n zinsnede.
Jij doelt op de "2/6% clausule".
Vaak gebruiken aannemers die clausule om opgeknapte pandjes binnen 6 maanden zonder overdrachtsbelasting door te verkopen.
In dit geval wordt de suggestie gedaan alsof het voordeel van jonge starters naar de verkoper gaat.

Zoals gezegd is dat in de context van voordeel voor starters broekzak-vestzak-verhaal wat mij betreft, koper brengt een bod uit wetende dat er 2% bovenop komt... maw vraag me af wat verkoper ermee op schiet. Je kunt als koper ook een bod neerleggen waarbij je die clausule afwijst ;).

Dus stel verkoper krijgt 2 biedingen een van 110k excl clausule of 100k inclusief clausule, welk bod zal hij aannemen ? ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 19-02-2021 19:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]

Ik vind dat een rare insteek, nu ga je er vanuit dat er allerlei externe factoren zijn die bepalen dat je ergens anders gaat wonen dan in de regio waar je eigenlijk wil wonen. Natuurlijk komt het in de praktijk voor dat mensen gaan verhuizen vanwege werk, liefde of andere zaken. Als je de liefde van je leven vindt aan de andere kant van het land dan is dat inderdaad wel een dingetje; je kunt Groningen en Maastricht niet naast elkaar liggen dus iemand (of allebei) zal concessies moeten doen. Dat neemt niet weg dat voor heel veel mensen er een hele andere oorzaak-gevolg relatie bestaat dan jij nu schets. Veel mensen gaat niet verhuizen naar Rotterdam omdat ze daar een baan vinden; ze accepteren geen baan in Rotterdam omdat ze daar niet in de buurt wonen (en willen wonen).

Ik vind de opmerking "Als je band met je sociale omgeving 15 km niet kan overbruggen, dan zijn het niet echt sterke banden." erg kort door de bocht; ik zal proberen om dat uit te leggen a.d.h.v. mijn eigen persoonlijke situatie.

***members only***

Een paar kilometer kan veel schelen.

Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 23:21:
[...]
Een paar kilometer kan veel schelen.

***members only***
Uiteraard kan een paar km veel schelen. Zowel in sociale contacten als in prijs. Maar jij hebt die keus wel gemaakt. Terwijl er ook een hoop mensen reageren alsof dat een belachelijke en onrealistische optie zou zijn. En het leven dan haast onmogelijk zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:02:
[...]

Uiteraard kan een paar km veel schelen. Zowel in sociale contacten als in prijs. Maar jij hebt die keus wel gemaakt. Terwijl er ook een hoop mensen reageren alsof dat een belachelijke en onrealistische optie zou zijn. En het leven dan haast onmogelijk zou zijn.
Voor mij is het prima te doen omdat ik thuis kan werken. Voor mijn vriendin is de extra reistijd wel irritant. Voor mensen met een baan die eist dat je in Utrecht woont (in de vacature vaak eufemistisch “wonen in Utrecht is een pré” genoemd) is dat toch anders. Als je ineens niet meer kan fietsen maar onvergoed (want dat is vaak het resultaat van verhuizen uit de stad bij dergelijke vacatures) met OV of auto en parkeren is het toch een ander verhaal. Ook heb ik geen sociale contacten in de vorm van vrienden of collega’s of familie in de buurt. Daarbij ben ik ook al een tijd geen 20 meer dus zijn dérgelijke sociale contacten minder belangrijk.

Dus ik kan mij wel inleven hoe moeilijk dat is voor sommigen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Wilf schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 09:44:
[...]
Dus ik kan mij wel inleven hoe moeilijk dat is voor sommigen.
Uiteraard is het veel fijner als de nieuwe woning van je wens gewoon om de hoek zou staan. Dat snap ik best. Maar jij hebt in elk geval die afweging gemaakt en de plussen en minnen bij elkaar opgeteld. Dat kan ik wel waarderen. Het stoort mij namelijk dat veel mensen daar al bij voorbaat niet aan beginnen en alleen verkondigen dat het onmogelijk is om iets te kopen. Terwijl het vaak (niet altijd) alleen is dat iemand de negatieve aspecten niet wil accepteren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
En je zou later als je doorstromer bent ook weer terug kunnen keren omde starter van de toekomst weg te drukken. ;)

Maar kom op, hang niet passief op Funda rond, ga de makelaars af, volg ze op FB (meestal posten ze daar eerder dan op Funda) en zorg dat je bekend bent bij ze. Op die manier kom je vanzelf vooraan de rij bij bezichtigingen. In dat opzicht wordt wel wat assertiviteit verwacht.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[quote]Señor Sjon schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 11:37:
En je zou later als je doorstromer bent ook weer terug kunnen keren omde starter van de toekomst weg te dru
kken. ;)

Is ook zo : Stel je maakt nu idd die move, want te duur in je stad /dorp. Tegen de tijd dat je kan doorstromen(bv een erfenis of jubeltonnetje of overwaarde of extra dik betaalde baan...en/of partner met vette baan en/of dikke bankrekening ...combi's ervan...) kom je gewoon met terugwerkende kracht weer in die stad / dorp te wonen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2021 18:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Laatst online: 17:54
Vandaag een bod gedaan op een huis ruim €30k boven de vraagprijs van 250k (locatie een plaats met 20.000 inwoners zo'n 25-30km vanaf Utrecht). Had al een gevoel dat het niet genoeg ging zijn, wat ook bleek uit dat 5 van de 13 biedingen hoger waren. Het huis hebben ze 2 jaar geleden zelf gekocht voor 212k, dus +/- €90k er bij in 2 jaar tijd, zonder dat ze zelf echt iets onder handen genomen hebben (staat van het huis was wel uitstekend).

Kortom, er lijkt nog geen einde gekomen te zijn aan het overbieden en het begint nu ook serieuze vormen aan te nemen buiten de grote steden. In 2019 ging 50% hier nog onder de vraagprijs (die tevens een stuk lager was), en was 10k boven de vraagprijs een uitzondering. De laatste 3 woningen die ik bezichtigd heb afgelopen maand zijn voor 25k, 30k+ en 30k+ (weet de exacte bedragen nog niet) boven de vraagprijs en gemiddeld zo'n 80-100k boven de prijzen die 2-4 jaar geleden voor deze woningen betaald zijn.

Met alle respect, maar hier valt toch niet meer tegenop te werken? Leuk dat riedeltje over rentes, maar 2 jaar terug betaalde je ook gewoon 2-3%? Zo heel populair is deze stad geeneens, maar schijnbaar wordt er dus al all in met 2.5-3x een modaal inkomen gegaan voor (wat ik aanneem) plan B. Als zelfs 30km van Utrecht af al zulke gekke bedragen betaald worden voor een jaren 80 eensgezins woning van 90m2, dan zit er niet veel anders meer op dan terug naar het Noorden te verhuizen.

Lig er overigens niet wakker van hoor; verwachtingen waren al laag en bij 300k+ voor een starterswoningkje is de incentive van koop vs. huur ook al grotendeels verdwenen. Volgens mij zit er ook gewoon een limiet aan de doorverkoopwaarde van het type woning. Ik zie starters over 10 jaar niet ineens 400-500k ophoesten voor 80-90m2.

[ Voor 19% gewijzigd door Ypuh op 20-02-2021 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:05:Ik zie starters over 10 jaar niet ineens 400-500k ophoesten voor 80-90m2.
Waarom niet? Die 4- á 500k is dan al een stuk minder waard naar alle waarschijnlijkheid.

Members only:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ypuh
Wilf schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:45:
[...]
Waarom niet? Die 4- á 500k is dan al een stuk minder waard naar alle waarschijnlijkheid.
Dan moet er in die 10 jaar ook iets gebeuren met de salarissen. Zo lang modaal ergens rond de 36k bruto per jaar schommelt en je tegenwoordig al 2-2.5x modaal nodig bent voor een starterswoning, dan moeten of de huizenprijzen constant blijven, de salarissen (flink) omhoog of de verschillen in de maatschappij toenemen (duidelijkere splitsing have's en have not's). Laatste mogelijkheid is dan nog de leennormen verruimen zoals een 30>40 jarige hypotheek of nog lagere rentes.

Ik denk een combinatie van die laatste 2 (leennormen + polarisatie), maar naief en idealistisch dat ik ben hoop ik hoop toch die eerste 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:05:
Volgens mij zit er ook gewoon een limiet aan de doorverkoopwaarde van het type woning. Ik zie starters over 10 jaar niet ineens 400-500k ophoesten voor 80-90m2.
Hangt er vanaf hoe je die 'starters' ziet. Eigenlijk vind ik het, vergeleken met andere metropolen, nameIijk best raar dat je in Nederland als starter met een modaal (en dus niet echt hoog) salaris op een van de meest geliefde plaatsen van het land een toch redelijk ruime woning zou kunnen kopen. Wat dat betreft denk ik eerder dat over 10 jaar de houding over wat je als starter zou kunnen verwachten zal zijn veranderd. En dat in de buurt van de meest geliefde plaatsen van het land een huis van 80-90 m2 niet echt meer als starterswoning gezien zal worden.

Dus inderdaad: ook ik zie starters over 10 jaar niet ineens 400-500k ophoesten voor 80-90m2, maar dan vooral omdat dit op die locaties niet meer als starterswoning gezien zal worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Waar koop je voor een modaal salaris dan een redelijk ruime woning? Ik zit op bijna 2x modaal (60-65k bruto per jaar, al telt mijn variabele deel maar beperkt mee), maar vis toch duidelijk overal achter het net.

Met een starterslening, al mijn rekeningen/beleggingen plunderen, maximaal lenen, ouders lief aankijken etc. kom ik misschien ergens rond de 325k leenruimte, maar daar koop je nog weinig bijzonders -maar wel oké- voor (het lukt wel om te kopen hoor, als je gewoon een roekeloos hoog bedrag biedt en all-in gaat). Ik zie niet in hoe je daar met een modaal salaris nog tussen komt. Woningen van 200k zijn hier niet, met de uitzondering een huis wat ze gesplitst hebben in 3 appartementen van 40m2 a 185k per stuk.

Dit is dus 30km vanaf Utrecht centrum in een dorpje met 20.000 inwoners, geen rechtstreekse treinverbinding en een plaats die verre van 'populair' genoemd mag worden.

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 20-02-2021 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 19:50:
de verschillen in de maatschappij toenemen (duidelijkere splitsing have's en have not's).
Tussen WOII en de val van de muur heeft de overheid actief beleid gevoerd om een grote, stabiele middenklasse te behouden, onder andere vanwege de vrees voor het communisme. De gewenste uitkomst was dat iedereen in loondienst een zekere bestaansnorm zou hebben, en daar werd op gestuurd.

Vanaf de jaren '90 zie je eigenlijk: inkomstenbelasting sterk omlaag, BTW (niet-inkomensafhankelijk) omhoog, erfbelasting sterk omlaag. De overheid doet nog een hoop, maar stuurt niet meer op uitkomst.

Je kunt wachten op een aantal linkse kabinetten die stevig gaan nivelleren. Op het moment geef ik het weinig kans: hoewel de onderlinge verhoudingen wisselen, lijken rechtse partijen een stabiel deel van de kiezers te trekken. Je bent zo acht of twaalf jaar verder voordat daar weer verandering in komt, op een mensenleven is dat te lang.

Je kunt de "Amerikaanse" houding aannemen: alles op je eigen verantwoordelijkheid gooien, en gaan ondernemen of keihard gaan werken. Voor mensen op dit forum misschien wel een optie.

Of je kunt beseffen dat je een maatschappij die jou uitsluit niets verplicht bent. Ga wonen in een commune op het platteland. Koop met acht man samen een boerderij. Als de woningmarkt hard daalt zie ik kraken ook wel terugkomen. Hopen investeerders zullen immers liever hun panden leeg laten staan dan goedkoop in de verhuur of verkoop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:12:
Waar koop je voor een modaal salaris dan een redelijk ruime woning? Ik zit op bijna 2x modaal (60-65k bruto per jaar, al telt mijn variabele deel maar beperkt mee), maar vis toch duidelijk overal achter het net.

Met een starterslening, al mijn rekeningen/beleggingen plunderen, maximaal lenen, ouders lief aankijken etc. kom ik misschien ergens rond de 325k leenruimte, maar daar koop je nog weinig bijzonders -maar wel oké- voor (het lukt wel om te kopen hoor, als je gewoon een roekeloos hoog bedrag biedt en all-in gaat). Ik zie niet in hoe je daar met een modaal salaris nog tussen komt. Woningen van 200k zijn hier niet, met de uitzondering een huis wat ze gesplitst hebben in 3 appartementen van 40m2 a 185k per stuk.

Dit is dus 30km vanaf Utrecht centrum in een dorpje met 20.000 inwoners, geen rechtstreekse treinverbinding en een plaats die verre van 'populair' genoemd mag worden.
Op zich prima salaris/jaarinkomen, dat moet toch echt wel kunnen zo rond de 250K, mssh ouwelui lief aankijken...paar K laten sponseren, je spaargeld idd voor overbieden...moet toch wel lukken hoor!!

Ik weet het, is een berg poen als je in je eentje dit moet aangaan.

...250K (800/maand/30jr uh 10jr vast )en mssh niet geheel instapklaar, maar nog wat klussen of laten doen, maar dan heb je al de woning. Met dat salaris zit je tegen de 3300/maand/netto(ja - 500 bijtelling van die vette leasebak, - belachelijk hoge pensioen-afdrage..img blijft er van die bijna 60K ook maar 2300 netto over grrr).....However, hey moet kunnen toch

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2021 21:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 20:41:
Je kunt de "Amerikaanse" houding aannemen: alles op je eigen verantwoordelijkheid gooien, en gaan ondernemen of keihard gaan werken. Voor mensen op dit forum misschien wel een optie.
Ik begin inderdaad een rat race gevoel te krijgen. Niet eens zozeer om alles maar te hebben, maar simpelweg om een comfortabel bestaan te vestigen in de middenklasse.

Heb het al vaker genoemd hier, maar ook in ons land is het erg lastig (niet onmogelijk) om van een dubbeltje een kwartje te worden. Ik doe even de simpele aanname dat Tweakers totaal niet reprenstatief is voor Nederland, maar dat iedereen hier al in de bovenste helft zit. Neem als voorbeeld de laaggeletterheid in Nederland. Maar liefst 18% ofwel 1 op de 6 Nederlanders(!!!!) heeft moeite met lezen, schrijven en rekenen. Tel daarbij op dat het opleidingsniveau doorslaggevend is voor de ambities van hun kind, studielenening, koophuizen en erfenissen, dan kun je wel stellen dat 40% van de kinderen bij voorbaat al niet dezelfde kansen/mogelijkheden heeft.

Naast opleidingsniveau is woningbezit volgens mij een belangrijke factor in vermogensontwikkeling. Niet dat vermogen een must is voor een plezierig leven, maar ik hoef mensen hier de waarde van een koophuis niet uit te leggen.

Al met al roept het gewoon iets vervelends in mij op. Voor mijzelf en iedereen die in de IT werkt maak ik me geen zorgen. Ik stap gewoon morgen over naar een andere werkgever als die €1.000 meer biedt, en zou het jaar daarop hetzelfde doen. Voor een lerares, politieagent of verpleegkundige is dat een heel ander verhaal. Dan is het vooral hopen dat je een knap koppie hebt en/of een goed hart :+.

@Verwijderd Netto zit ik nog wel een flink stuk hoger door verschillende toeslagen/bonussen/vergoedingen etc., helaas telt dit niet mee voor je hypotheekaanvraag (zie dat je je post inmiddels aangepast hebt. Al die dure geintjes als leasen doe ik niet aan, dus zit daar nog steeds wel iets boven ;)).

Een woning van 250-280k is dus wel goed betaalbaar, maar nog weinig bijzonders (wel ruim voldoende voor een alleenstaande). Dat 30k overbieden en mezelf tot over m'n kruin in de schulden te steken als alleenstaande voelt alleen niet erg goed. Ik ben net van het leed dat studentenlening heet af en heb daar een naar gevoel aan over gehouden. Om het nu nog een factor 10x zo erg te doen voor iets simpels als een dak boven je hoofd, dan wordt het 'ik moet werken voor mijn hypotheek' gehalte ineens wel erg hoog. Als iemand die uit een handelsfamilie komt voelt het ook gewoon op alle fronten als een slechte deal, maar het alternatief (huren) is dat ook. Ik heb gelukkig/helaas één keer de flexibiliteit om van huur>koop te gaan, maar wachten op het juiste instapmoment is er niet echt bij.

[ Voor 69% gewijzigd door Ypuh op 20-02-2021 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:23:
[...]

Ik begin inderdaad een rat race gevoel te krijgen. Niet eens zozeer om alles maar te hebben, maar simpelweg om een comfortabel bestaan te vestigen in de middenklasse.

Heb het al vaker genoemd hier, maar ook in ons land is het erg lastig (niet onmogelijk) om van een dubbeltje een kwartje te worden. Ik doe even de simpele aanname dat Tweakers totaal niet reprenstatief is voor Nederland, maar dat iedereen hier al in de bovenste helft zit. Neem als voorbeeld de laaggeletterheid in Nederland. Maar liefst 18% ofwel 1 op de 6 Nederlanders(!!!!) heeft moeite met lezen, schrijven en rekenen. Tel daarbij op dat het opleidingsniveau doorslaggevend is voor de ambities van hun kind, studielenening, koophuizen en erfenissen, dan kun je wel stellen dat 40% van de kinderen bij voorbaat al niet dezelfde kansen/mogelijkheden heeft.

Naast opleidingsniveau is woningbezit volgens mij een belangrijke factor in vermogensontwikkeling. Niet dat vermogen een must is voor een plezierig leven, maar ik hoef mensen hier de waarde van een koophuis niet uit te leggen.

Al met al roept het gewoon iets vervelends in mij op. Voor mijzelf en iedereen die in de IT werkt maak ik me geen zorgen. Ik stap gewoon morgen over naar een andere werkgever als die €1.000 meer biedt, en zou het jaar daarop hetzelfde doen. Voor een lerares, politieagent of verpleegkundige is dat een heel ander verhaal. Dan is het vooral hopen dat je een knap koppie hebt en/of een goed hart :+.

@Verwijderd Netto zit ik nog wel een flink stuk hoger door verschillende toeslagen/bonussen/vergoedingen etc., helaas telt dit niet mee voor je hypotheekaanvraag (zie dat je je post inmiddels aangepast hebt. Al die dure geintjes als leasen doe ik niet aan, dus zit daar nog steeds wel iets boven ;)).

Een woning van 250-280k is dus wel goed betaalbaar, maar nog weinig bijzonders (wel ruim voldoende voor een alleenstaande). Dat 30k overbieden en mezelf tot over m'n kruin in de schulden te steken als alleenstaande voelt alleen niet erg goed. Ik ben net van het leed dat studentlening heet af en heb daar een naar gevoel aan over gehouden. Om het nu nog een factor 10x zo erg te doen voor iets simpels als een dak boven je hoofd, dan wordt het 'ik moet werken voor mijn hypotheek' gehalte ineens wel erg hoog. Als iemand die uit een handelsfamilie komt voelt het ook gewoon op alle fronten als een slechte deal, maar het alternatief (huren) is dat ook. Ik heb gelukkig/helaas één keer de flexibiliteit om van huur>koop te gaan, maar wachten op het juiste instapmoment is er niet echt bij.
Man, dan moet dat echt toch wel lukken...dit is wel heel bizar!
ook als IT-er denk ik dat je voordeel hebt met thuiswerken, dus hoeft niet pèr sée op kantoor te zijn iedere dag, Nog meer voordeel heb je dat je ook niet echt in die randstad moet wonen(maar ok, ik ken je persoonlijke voorkeur niet op dat vlak)

Ja dan moet het zowiezo toch lukken...meer dan 3K netto in de maand als alleenstaande...haaaallo!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2021 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

[...]
Ik stap gewoon morgen over naar een andere werkgever als die €1.000 meer biedt, en zou het jaar daarop hetzelfde doen.
Sorry, maar dan ben je toch gewoon deel van het probleem waar je je druk over maakt? What happened to trots zijn op je werk en bedrijf? Dat ‘job hoppen’ om maar zoveel mogelijk te verdienen snap ik echt geen kl**t van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Een woning van 250-280k is dus wel goed betaalbaar, maar nog weinig bijzonders (wel ruim voldoende voor een alleenstaande). Dat 30k overbieden en mezelf tot over m'n kruin in de schulden te steken als alleenstaande voelt alleen niet erg goed. Ik ben net van het leed dat studentenlening heet af en heb daar een naar gevoel aan over gehouden. Om het nu nog een factor 10x zo erg te doen voor iets simpels als een dak boven je hoofd, dan wordt het 'ik moet werken voor mijn hypotheek' gehalte ineens wel erg hoog. Als iemand die uit een handelsfamilie komt voelt het ook gewoon op alle fronten als een slechte deal, maar het alternatief (huren) is dat ook. Ik heb gelukkig/helaas één keer de flexibiliteit om van huur>koop te gaan, maar wachten op het juiste instapmoment is er niet echt bij.
Hier echt iets instapklaar voor de IT-er :

https://www.funda.nl/koop...-41200880-kasteellaan-61/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:36:
Ja dan moet het zowiezo toch lukken...meer dan 3K netto in de maand als alleenstaande...haaaallo!
Ja niet dus, deels doordat bijna 1/3e van mijn salaris variabel is en niet meetelt voor een hypotheek. Zo lang mensen 50k blijven overbieden op een woning van 250k, kom ik er ook niet tussen. Dat is dus niet eens in een grote stad (dichtsbijzijnde grote stad is Utrecht op 28km).

Een appartementje van 60m2 in een dorp ver buiten de stad of in het noorden lukt wel, maar dan blijf ik net zo lief huren (over 5 jaar wil je dan toch wat anders en dan kan ik de kosten koper beter besparen, ik betaal nu gewoon een redelijke huur voor mijn appartement). Daar betaal je dan alleen ook 225-250k voor, dus goedkoop wil ik het niet noemen.

@Verwijderd Buren ligt hier nog redelijk in de buurt en ben er ook nog wel bekend (koffiestop tijdens het wielrennen). Vergis je alleen niet wat de daadwerkelijke verkoopprijs van die woning gaat zijn, die gaat nog wel ruim over de 300k. Dan ga je dus financieel all-in en woon je als vrijgezelle jongere in Buren de komende 5-10 jaar. Voor mijn werk meer dan prima, maar wel in sociaal isolement (al doe ik dat nu ook al een jaar of 4).

@Wilf Ik werk al op opdrachtbasis. Het maakt mij eerlijk gezegd weinig uit welke bedrijfsnaam er op mijn loonstrookje staat. Het werk, de klanten, de wereld is allemaal vrij uitwisselbaar (dat vindt mijn baas ook van mij). Toegegeven, ik zit momenteel al bijna 3 jaar bij hetzelfde bedrijf en klant en begin wel een beetje gehecht te raken. Als ik echt van baan moet wisselen om tóch die woning te bekostigen, dan doe ik dat.

[ Voor 34% gewijzigd door Ypuh op 21-02-2021 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wilf schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:48:
[...]
Sorry, maar dan ben je toch gewoon deel van het probleem waar je je druk over maakt? What happened to trots zijn op je werk en bedrijf? Dat ‘job hoppen’ om maar zoveel mogelijk te verdienen snap ik echt geen kl**t van.
Zal ook deels van de werkgever en zijn opdrachten afhangen, in de it moet je bijblijven en als je werkgever niet snel schakelt in jou richting, dan ga je ergens anders je kwaliteiten presenteren. Op zich geen rare move. Ik ken ereen die doet dat zo al jaren. Collega's hebben die vooral online/Teams en doen al jaren hun werk van thuis uit. Dus dit is anders dan ergens "vast"op een plek te zitten... Job-hoppen is heel normaal in de it-sector

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 21:52:
[...]

Ja niet dus, deels doordat bijna 1/3e van mijn salaris variabel is en niet meetelt voor een hypotheek. Zo lang mensen 50k blijven overbieden op een woning van 250k, kom ik er ook niet tussen. Dat is dus niet eens in een grote stad (dichtsbijzijnde grote stad is Utrecht op 28km).

Een appartementje van 60m2 in een dorp ver buiten de stad of in het noorden lukt wel, maar dan blijf ik net zo lief huren (over 5 jaar wil je dan toch wat anders en dan kan ik de kosten koper beter besparen, ik betaal nu ook niet ook gewoon een redelijke huur voor mijn appartement). Daar betaal je dan alleen ook 225-250k voor, dus goedkoop wil ik het niet noemen.

@Verwijderd Buren ligt hier nog redelijk in de buurt en ben er ook nog wel bekend (koffiestop tijdens het wielrennen). Vergis je alleen niet wat de daadwerkelijke verkoopprijs van die woning gaat zijn, die gaat nog wel ruim over de 300k. Dan ga je dus financieel all-in en woon je als vrijgezelle jongere in Buren de komende 5-10 jaar. Voor mijn werk meer dan prima, maar wel in sociaal isolement (al doe ik dat nu ook al een jaar of 4).

@Wilf Ik werk al op opdrachtbasis. Het maakt mij eerlijk gezegd weinig uit welke bedrijfsnaam er op mijn loonstrookje staat. Het werk, de klanten, de wereld is allemaal vrij uitwisselbaar (dat vind mijn baas ook van mij). Toegegeven, ik zit momenteel al bijna 3 jaar bij hetzelfde bedrijf en klant en begin wel een beetje gehecht te raken. Als ik echt van baan moet wisselen om tóch die woning te bekostigen, dan doe ik dat.
Over de 300K! dat is wel teveel dan idd voor zoiets, die 275k lijkt me wel een correcte prijs

Ook qua maandlasten :

Netto maandlast
€838
Bruto maandlast
€870

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
De maandlast is niet het probleem, net als de vraagprijs. Het probleem is gewoon het overbieden ;). De enige reden dat er wordt overboden is omdat een gemiddeld huis onder de 3 ton tegenwoordig 30+ kijkers trekt die allemaal schijnbaar nog net iets wanhopiger zijn dan ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Met deze lage rente is aflossingsvrij opnieuw een interessante optie: je hebt geen recht op HRA maar dat valt de komende jaren nog grotendeels weg tegen het huurwaardeforfait. 300k is dan 500,- p/m, daar huur je niet voor en inflatie is je vriend bij het aflossen.

Zolang er minder huizen gebouwd worden dan de bevolking door natuurlijke aanwas, immigratie en statushouders toeneemt wordt de eigen woning alleen maar duurder. De schaarste zal de komende decennia blijven, het is een kwestie van vraag en aanbod.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:24
Zeker een keurige woning met heel hoog afwerkingsniveau, maar je woont dan in een gehucht, met binnen 10km niets dan dorpjes. Tenzij je echt binding met de regio hebt lijkt dit mij een uitzonderlijk onhandige lokatie. Dus daarmee is de relatief gunstige prijs ook wel te verklaren.

[ Voor 6% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 20-02-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:09:
De maandlast is niet het probleem, net als de vraagprijs. Het probleem is gewoon het overbieden ;). De enige reden dat er wordt overboden is omdat een gemiddeld huis onder de 3 ton tegenwoordig 30+ kijkers trekt die allemaal schijnbaar nog net iets wanhopiger zijn dan ik.
Deze staat idd sinds gisteren te koop, ben eens benieuwd of ie voor meer dan 300K uiteindelijk wordt verkocht.

2368x

Bekeken

23x

Bewaard

19-2-2021

Op funda

Blijkbaar "vanaf" vraagprijs...ik volg deze eens , wil wel eens weten wat het uiteindelijk wordt

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2021 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:25:
[...]

Zeker een keurige woning met heel hoog afwerkingsniveau, maar je woont dan in een gehucht, met binnen 10km niets dan dorpjes. Tenzij je echt binding met de regio hebt lijkt dit mij een uitzonderlijk onhandige lokatie. Dus daarmee is de relatief gunstige prijs ook wel te verklaren.
Dat is ook waar, een gehucht...maar ook weer niet tever weg van Utrecht...in 15 minuten zit je op de A2...en heb je de herrie niet van de snelweg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-02-2021 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
In die prijsklasse zul je het moeten zoeken in een huis waar nog best wat aan moet gebeuren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 22:48:
In die prijsklasse zul je het moeten zoeken in een huis waar nog best wat aan moet gebeuren.
Ook die gaan ruim boven de waarde tegenwoordig. En dan moet je nog geld hebben voor de verbouwing.

Krijg steeds meer de indruk dat we in 2008/2009 taferelen zitten, met het verschil dat de overheid en centrale banken zoveel geld de economie in pompen dat als de klap komt (lees rentestijging), er heel veel meer mensen het bokkie zijn..
In absolute getallen gaan de prijsstijgingen nu echt nergens meer over.

Members only:

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2021 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:06:
[...]

Ook die gaan ruim boven de waarde tegenwoordig. En dan moet je nog geld hebben voor de verbouwing.

Krijg steeds meer de indruk dat we in 2008/2009 taferelen zitten, met het verschil dat de overheid en centrale banken zoveel geld de economie in pompen dat als de klap komt (lees rentestijging), er heel veel meer mensen het bokkie zijn..
In absolute getallen gaan de prijsstijgingen nu echt nergens meer over.

***members only***
Opknappers zullen lager boven de vraagprijs gaan dan woningen waar je zo in kunt stappen.

En yes - de markt is f-up. Maar als je op korte termijn succesvol wilt kopen zul je het slim moeten spelen. Of je wacht en hoopt dat de politiek na de verkiezingen echte veranderingen gaat doorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Requiem19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:13:
[...]

Opknappers zullen lager boven de vraagprijs gaan dan woningen waar je zo in kunt stappen.

En yes - de markt is f-up. Maar als je op korte termijn succesvol wilt kopen zul je het slim moeten spelen. Of je wacht en hoopt dat de politiek na de verkiezingen echte veranderingen gaat doorvoeren.
Mee eens, er zijn op dit moment best wel veel organisaties die aan de bel trekken/adviseren om eindelijk de huisvesting koop/huur beter te organiseren. Politiek speelt uiteindelijk hierin de hoofdrol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Dat is zo. Maar 10 jaar geleden was een opknapper nog "rendabel", dus aankoopkosten + opknapkosten waren enigszins gelijk of lager dan de waarde na verbouwing. Nu betaal je meer dan de waarde na verbouwing voor de aankoop (dus max hypotheek) en moet je ook nog veel spaargeld hebben om te verbouwen. En persoonlijk zou ik meteen alles duurzaam maken (isolatie, hr+++ glas, wp, pv panelen, isolatie). Een wp verdient zichzelf meestal niet terug dus ook weer extra kosten. (Als in eigen spaargeld want bank gaat niet financieren).

Ik zou dan eerder een nieuwbouwwoning kopen, zit je met een relatief hoge aanschafprijs (die overigens doorgaans ruim eerder is vastgesteld) en klaar voor de toekomst, weinig onderhoud etc.
Maarja moet je ook maar net willen .
Moet je alleen wel in een nieuwbouwwijk willen wonen..

En politiek praat altijd leuk maar puntje bij paaltje kunnen ze ook weinig , de grootste factor is imo de lage rente en dat is centraal bepaald.

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2021 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Als je kijkt naar de ‘flippers’ is het nog steeds rendabel om een opknapper te kopen.

Ik denk zelfs dat je er netto meer mee verdient dan een kant en klare woning te kopen.

Als je aankoopt met verbouwing erbij getaxeerd - ja dat kan - hoef je niet de hele verbouwing uit eigen middelen te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
[...]

Afgelopen week bij een opknapper wezen kijken. De staat was niet slecht, maar wel ketel uit 2008, goedkoopst mogelijke keuken, een half afgebouwde badkamer (geld was halverwege op), enkel glas overal, houtrot in de schuifpui, geschilderd van binnen maar randen niet afgeplakt, handmatige rolluiken defect etc. Dit haalde je op de foto's er allemaal niet uit.

Nog wel een woning waar je zo in zou kunnen en elke 6-12 maanden 'iets' op kan pakken, maar om het een beetje degelijk te maken was je toch minstens 30k kwijt (en dan heb ik het nog niet over het vervangen van de keuken etc).

Makelaar kon de prijs nog niet helemaal vertellen, maar vraagprijs was 250k en uiteindelijke verkoopprijs boven de 280k. Geen fantastische buurt, geen mooie stad, niets bijzonders of waard verhogends.

Kortom, 'de potentie' zit al ingecalculeerd in zulke woningen tegenwoordig. Naast dat ik als starter de 30k (bovenop het overbieden, kosten koper en all-in gaan qua hypotheek) niet heb liggen, kun je eigenlijk al de volledige verbouwing afschrijven voor je eigen woongenot want echt waardeverhogend is het niet (een niet-af huis zou juist waardeverlagend moeten zijn). Er zit gewoon een limiet aan wat zo'n type huis in zo'n buurt waard is.

Met het idee er ca. 5 jaar te blijven kan ik voor die 30k verbouwingskosten + 10k kosten koper ook prima een huis huren zonder alle drukte. Je bouwt wel vermogen op, maar tegen dubbele kosten/inleg van je spaargeld waar je elders meer rendement op kunt halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Requiem19 schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:37:
Als je kijkt naar de ‘flippers’ is het nog steeds rendabel om een opknapper te kopen.

Ik denk zelfs dat je er netto meer mee verdient dan een kant en klare woning te kopen.

Als je aankoopt met verbouwing erbij getaxeerd - ja dat kan - hoef je niet de hele verbouwing uit eigen middelen te betalen.
Een flipper werkt anders. Die heeft 300k cash liggen (nou net de oorzaak van alles, geld rendeert op de bank niet meer en beurzen staan ATH, dus moet ergens heen) en heeft dus geen beperking voor wat betreft financieren. Tweede punt is dat een flipper misschien wel 10 vloeren, keukens, etc per jaar afneemt dus waarschijnlijk ook beter inkoopt. Daarom zien die geflipte woningen er ook allemaal hetzelfde uit, veel goedkoper inkopen en mensen vinden het toch wel mooi want iedereen heeft visgraat met een stalen deur:P En die Polen werken ook voor een minimum loon en doen het 2x zo snel dan de gecertificeerde elektricien die ik zou kiezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 20-02-2021 23:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ypuh schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:38:
[...]

Afgelopen week bij een opknapper wezen kijken. De staat was niet slecht, maar wel ketel uit 2008, goedkoopst mogelijke keuken, een half afgebouwde badkamer (geld was halverwege op), enkel glas overal, houtrot in de schuifpui, geschilderd van binnen maar randen niet afgeplakt, handmatige rolluiken defect etc. Dit haalde je op de foto's er allemaal niet uit.

Nog wel een woning waar je zo in zou kunnen en elke 6-12 maanden 'iets' op kan pakken, maar om het een beetje degelijk te maken was je toch minstens 30k kwijt (en dan heb ik het nog niet over het vervangen van de keuken etc).

Makelaar kon de prijs nog niet helemaal vertellen, maar vraagprijs was 250k en uiteindelijke verkoopprijs boven de 280k. Geen fantastische buurt, geen mooie stad, niets bijzonders of waard verhogends.

Kortom, 'de potentie' zit al ingecalculeerd in zulke woningen tegenwoordig. Naast dat ik als starter de 30k (bovenop het overbieden, kosten koper en all-in gaan qua hypotheek) niet heb liggen, kun je eigenlijk al de volledige verbouwing afschrijven voor je eigen woongenot want echt waardeverhogend is het niet (een niet-af huis zou juist waardeverlagend moeten zijn). Er zit gewoon een limiet aan wat zo'n type huis in zo'n buurt waard is.

Met het idee er ca. 5 jaar te blijven kan ik voor die 30k verbouwingskosten + 10k kosten koper ook prima een huis huren zonder alle drukte. Je bouwt wel vermogen op, maar tegen dubbele kosten/inleg van je spaargeld waar je elders meer rendement op kunt halen.
Als je nu een woning koopt om er max 5 jaar te zitten zou ik blijven huren. Ongeacht de aankoopprijs. Zou toch minimaal iets kopen waar je 8-10 jaar kunt wonen (groot genoeg met een partner/kind).

Of je moet naast de hoge hypotheek nog genoeg kunnen sparen om worst case tienduizenden euro's af te tikken bij verkoop (ideale situatie, dan koop je je volgende woning gunstiger).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
Sport_Life schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:46:
[...]

Een flipper werkt anders. Die heeft 300k cash liggen (nou net de oorzaak van alles, geld rendeert op de bank niet meer en beurzen staan ATH, dus moet ergens heen) en heeft dus geen beperking voor wat betreft financieren. Tweede punt is dat een flipper misschien wel 10 vloeren, keukens, etc per jaar afneemt dus waarschijnlijk ook beter inkoopt. En die Polen werken ook voor een minimum loon en doen het 2x zo snel.
Dus als je die 300k cash kunt lenen (verbouwing mee taxeren) en zelf een paar Poolse klussers inhuurt (heb ik ook gedaan), ben je er ook op het inkoop voordeel na.

Ik heb in 2018 ook een bouwval gekocht met max hypotheek op basis van verbouwing. Was geen pretje met al het verbouwingsdrama en wonen in een bouwval. Maar op dat moment enige manier om iets te kopen.

Ik zou dat nu precies weer doen, alleen kun je datzelfde huis nu niet meer in Amsterdam kopen, maar moet je het steeds verder weg zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Sport_Life schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 23:51:
[...]

Als je nu een woning koopt om er max 5 jaar te zitten zou ik blijven huren. Ongeacht de aankoopprijs. Zou toch minimaal iets kopen waar je 8-10 jaar kunt wonen (groot genoeg met een partner/kind).

Of je moet naast de hoge hypotheek nog genoeg kunnen sparen om worst case tienduizenden euro's af te tikken bij verkoop (ideale situatie, dan koop je je volgende woning gunstiger).
Voorbeeld: Zou je hetzelfde mening behouden van een 60m2 appartement in Amsterdam, opgeleverd 2020 waar 325 wordt gevraagd en waarbij je alleen hypotheek nodig hebt van 230 en maar 3-5 jaar wilt inblijven?
Zou je alsnog zeggen niet doen blijf maar huren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
[...]

Het is ook een kwestie van geluk hoor. 3 maanden geleden op een huis geboden van 290k welke voor 310k is weggegaan. Dat huis was prachtig en helemaal af.
Maandje later, zelfde straat/rij, maar dan nog met de originele badkamer/toilet en een veeeeel mindere keuken, plus achterstallig onderhoud. Vraagprijs 280k, weggegaan voor 305k.

Oke, tis lager boven de vraagprijs. Dat klopt. Maar qua waarde voor je euro's was die eerste een (minimaal) 25.000 euro betere deal. Opknappers zijn gek genoeg helemaal niet altijd een betere deal..

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 21-02-2021 00:36 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sacaji schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:32:
[...]

Voorbeeld: Zou je hetzelfde mening behouden van een 60m2 appartement in Amsterdam, opgeleverd 2020 waar 325 wordt gevraagd en waarbij je alleen hypotheek nodig hebt van 230 en maar 3-5 jaar wilt inblijven?
Zou je alsnog zeggen niet doen blijf maar huren?
In dat geval kun je een prijsdaling van 30% opvangen (plus afgeloste deel en evt spaargeld).
Dan zou een algehele prijsdaling van 30% ideaal zijn, want je koopt na 5 jaar een woning van (dan) 400k voor 30%/ 200k minder terwijl je verlies 100k (ook 30%) is :).

De crux zit m erin of je de onderwaarde wel of niet kunt betalen.

[ Voor 5% gewijzigd door Sport_Life op 21-02-2021 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
Sport_Life schreef op zondag 21 februari 2021 @ 00:54:
[...]

In dat geval kun je een prijsdaling van 30% opvangen (plus afgeloste deel en evt spaargeld).
Dan zou een algehele prijsdaling van 30% ideaal zijn, want je koopt na 5 jaar een woning van (dan) 400k voor 30%/ 200k minder terwijl je verlies 100k (ook 30%) is :).

De crux zit m erin of je de onderwaarde wel of niet kunt betalen.
Hoe bedoel je met onderwaarde? Sorry als ik dom klink. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
sacaji schreef op zondag 21 februari 2021 @ 01:13:
[...]

Hoe bedoel je met onderwaarde? Sorry als ik dom klink. :+
Als de woning bij verkoop niet genoeg opbrengt om de lening af te betalen.
Pagina: 1 ... 184 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.