Precies. En voor doorstromers is het ook fijn, want met een dalende markt krimpt ook het gat naar een vervolghuis. En voor starters die niet teveel verdienen, maar wel sparen. Eigenlijk voor iedereen voor wie een huis geen investeringsvehikel is.
De starters met minder eigen geld zullen, als ze überhaupt nog een huurwoning kunnen krijgen, forse duurder uit zijn in hun huur vanwege je kostenverhogende en aanbod beperkende maatregelen. Nou, joepie, wat een goede plannen.
Echt, dit hele topic is een klacht over hoge huizenprijzen, starters die niet kunnen kopen omdat ze overboden worden door beleggers en waarbij de gelukvogels zich voor tonnen in de schulden mogen steken. Waarom? Omdat we de leenruimte niet beperken en tegelijkertijd beleggers vrij spel geven. Alle analyses wijzen uit: financieële leenruimte bepaalt prijs huizen.
Als je constructief meedenkt zou je zeggen: ok, dit helpt de huizenprijzen naar beneden te krijgen. Maar voor beleggers wordt het nu wel moeilijk. Wat betekent dat voor de toekomst van huurprijzen?
Ok, nemen we dat verder onder de loep. Op korte termijn zou door deze maatregelen meer huurwoningen worden omgezet naar koop voor zelfbewonende particulieren. Vraag in de huurmarkt neemt dus nog verder af. (Nb. huurprijzen nemen nu al af. Vraag is of dit een tijdelijk Covid-effect is, of dat iets teveel kapitaal de markt in gedoken is).
Antwoord op je vraag dan.
1. Mijn voorstellen om de belegger stevig uit de markt te duwen is voor de korte termijn. Zoals ik zei, bij meer evenwicht kan je de markt weer wat meer ruimte laten. Maar met mijn heldere boodschap dat dit laag-rendementsbeleggingen zullen zijn. Voor het overige zit in de 1 miljoen huizen die gebouwd worden een rol voor corporaties.
2. Bij een tekort worden huurprijzen vooral bepaald door wat de huurder (die eigenlijk wil kopen) kan opbrengen. Ook een verhuurder die een pand goedkoop op de kop tikt vraagt gewoon de marktprijs qua huur. Als de verhouding kosten en huurbaten niet gunstig meer wegen tov equivalente beleggingen in andere markten, zal verhuurder zich eerder terugtrekken. Een huurprijs vragen die de markt niet wil geven heeft geen zin. Nb, ook hier zie je dat de politiek (plots) een rol in wil spelen door huurverhogingen aan banden te leggen. Dus idd, overheid zal dan zelf moeten zorgen dat er voldoende huurwoningen over blijven.
In Nederland zie ik op korte termijn geen reden om beleggers te stimuleren, de markt is al compleet ziek. Woningen moeten naar particuliere zelfbewoners. Wanneer de 'markt' een stuk gezonder is, kunnen we beleggers weer meer ruimte bieden.