Rubbergrover1 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 08:39:
Dan moeten we al die 'onethische' woningbouwverenigingen, waarbij de huurders ook geen vermogen opbouwen en de kinderen ook geen 'laatste strohalm' in de vorm van een erfenis in de stenen krijgen, ook maar opdoeken. En dan mogen de mensen die geen huis kunnen kopen onder de brug slapen. Probleem opgelost.
Deze hellend-vlak redenatie is wel heel erg flauw zeg...
Bovendien klopt het ook niet. Het mooie aan woning
bouwverenigingen is dat ze zelf woningen bouwen

en dus niet bestaande woningen uit de markt opkopen.
Hierdoor beperken ze geen doorstroming. Sterker nog: door het toevoegen van woningen aan het totaal helpen ze de stabiliteit van de woningmarkt vooruit.
Dat kinderen van hurende ouders tov kinderen van ouders met een afbetaalde koopwoning straks te maken hebben met een gigantisch ongelijkheidsverschil is imho wel precies iets waar je politiek gezien iets mee zou moeten.
Nogmaals; mijn punt draait om de investeerders die woningen opkopen uit de bestaande woningvoorraad. Hierdoor komen er meer woningen in het bezit van beleggers, en minder in het bezit van starters/particulieren. Door te profiteren van de woningnood (en het extra aan te dikken door alles op te kopen) en het gegeven dat jongeren vaak wel 1200 euro huur kunnen betalen, maar geen hypotheek van 800 euro kunnen krijgen - daar ligt een paar honderd euro per maand aan winst om op te vissen. Nog los van dat je het aanbod steeds verder beperkt, waardoor de waarde nog verder oploopt.
Er zit dus een wezenlijk verschil tussen de woningbouwvereniging die zelf bouwt, tegen een schappelijke prijs (30 jaar huur vangen is vaak niet voldoende om de bouw te financieren) verhuurt, uiteindelijk de toko verkoopt zodat het een beetje opbrengt (huur + verkoop zal onder de streep wel degelijk voor een winstmarge zorgen.
eigenlijk flauw dat die beleggers niet de toekomstige verkoopwaarde meerekenen in de BAR die zogenaamde zo laag zou zijn...), en van dat geld weer wat nieuws bouwt.
Een belegger verhuurt nu voor bedragen waarmee je de hypotheek kan betalen én onderhoud én een winstmarge, en uiteindelijk houd het ook nog eens de waarde van het pand vast, zodat er én tijdens het verhuren al winst is én het bezit in handen van de belegger blijft.
Deze dubbele winst wordt niet meer betaald door een individu die hiervoor bewust kiest, maar door een steeds grotere generatie die geen kans krijgt om bezit op te bouwen.
40% van de huurders in de vrije sector zou liever kopen, meer dan de helft wíl helemaal niet particulier huren, maar doet het omdat er toch geen alternatief is. Ik vind het niet gek dat sommige mensen zich afvragen hoe ethisch dit is.
-> De enige uitkomst is dat een kleine groep heel veel vastgoed gaat bezitten, en dat Jan Modaal moet huren (duurhuren natuurlijk, want schaarste).
Gekeken naar het grote plaatje en macro-economische gevolgen hiervan vind ik dat inderdaad moreel verwerpelijk. Volgens mij begrijp je mijn punt daarin eigenlijk ook wel prima en weet je zelf ook wel dat de door jou gestelde overdrijving hierboven helemaal nergens op slaat in die context.
[
Voor 9% gewijzigd door
Richh op 14-02-2021 20:45
]