Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 181 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.801 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Ik zie weer veel 'algemene stellingen' zonder cijfers (vaak ben ik het er wel mee eens op basis van mn gevoel, maar ben toch wel benieuwd of mn gevoel klopt).

Dus, waar zijn de cijfers...

Zijn er datasets die koopkracht en eigen woningkosten tegen elkaar afzetten voor de afgelopen 30 jaar?Want naast de prijzen is de rente een vrij essentiële component die behoorlijk gefluctueerd is de afgelopen 30 jaar...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Reiziger88 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:17:
[...]
Ik denk dat veel tegelzetters die voor zichzelf werken ook een groter huis kunnen betalen dan veel hoogopgeleide. Ik ken een tegelzetter die gewoon 700/800 euro per dag binnenhaalt (even 50 vierkante meter leggen).
[...]
Ik hoor dat soort bedragen wel vaker maar laten we niet doen alsof iedere ZZP'er 20 dagen per maand zulke bedragen naar binnen harkt. En dan hebben we het ook nog over omzet, niet netto inkomsten; tel er voor het gemak maar even de lease van een dikke werkbus vanaf alsook de materiaalkosten, verzekeringen, pensioenpremie en de fiscus. Ik heb 10 jaar in de bouw gewerkt en de meeste ZZP'ers die ik daar heb meegemaakt wonen 'gewoon' in een rijteshuis. Heb er behoorlijk wat gekend die wat meer te besteden hadden omdat ze het niet zo nauw namen met verzekeringen en pensioen, maar ken er inmiddels ook een aantal die niet meer kunnen werken of met pensioen zijn en nu op een houtje moeten bijten.

Die hele shifting in de bouw naar ZZP is trouwens ook iets van de 21e eeuw, 30 jaar gelden waren verreweg de meeste tegelzetters, loodgieters, elektriciens, metselaars en timmerlieden gewoon in loondienst voor een - in die tijd - zeker geen hoog salaris.
[...]
Ik denk dat veel mensen hun opleiding overschatten.
[...]
Dat is waar.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
Harrie_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:34:
[...]

Ik hoor dat soort bedragen wel vaker maar laten we niet doen alsof iedere ZZP'er 20 dagen per maand zulke bedragen naar binnen harkt. En dan hebben we het ook nog over omzet, niet netto inkomsten; tel er voor het gemak maar even de lease van een dikke werkbus vanaf alsook de materiaalkosten, verzekeringen, pensioenpremie en de fiscus. Ik heb 10 jaar in de bouw gewerkt en de meeste ZZP'ers die ik daar heb meegemaakt wonen 'gewoon' in een rijteshuis. Heb er behoorlijk wat gekend die wat meer te besteden hadden omdat ze het niet zo nauw namen met verzekeringen en pensioen, maar ken er inmiddels ook een aantal die niet meer kunnen werken of met pensioen zijn en nu op een houtje moeten bijten.

Die hele shifting in de bouw naar ZZP is trouwens ook iets van de 21e eeuw, 30 jaar gelden waren verreweg de meeste tegelzetters, loodgieters, elektriciens, metselaars en timmerlieden gewoon in loondienst voor een - in die tijd - zeker geen hoog salaris.

[...]

Dat is waar.
Diegene waar ik het over heb komt om van de werk. En zo hoor ik er wel meer. Ik ben zelf toevallig zzp'er en weet ongeveer wat de kosten zijn (bij zulke bedragen zijn pensioen en aov de kosten niet). Geloof me met zulke bedragen hou je genoeg over. Maar goed, het was meer om aan te geven dat de hierarchie de men heeft kwa beroepen tegenwoordig zeker niet zo hoeft te zijn wat inkomsten betreft. Uiteindelijk draait het om vraag en aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:53
sacaji schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 17:12:
Toch maar een bod gedaan van 325, voor een slaapkamer appartement van 73m2, in de duin van Almere-poort... belachelijk eigenlijk, maar het is niet anders tegenwoordig.
Langs de Poortdreef?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Harrie_ schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 21:10:
Toch wordt er wel erg vaak naar die boomers gewezen alsof zij de schuldige zijn van alles wat er mis is met de woningmarkt.
Heb je hier concrete voorbeelden van? Zo'n opmerking is namelijk sterk polariserend en is wat mij betreft onterecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Miks schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:27:
@Sport_Life en @Bockelaar
Geef eens een voorbeeld... die toon is volgens mij echt niet aanwezig in dit topic. Als het de toon is, zouden er ook meerdere mensen moeten zijn die beweren vrijstaand te moeten kunnen wonen midden in de randstad op een enkel modaal salaris.

Als je die niet kan vinden, is jullie bewering een stropop en niks anders.
Pakweg elke keer dat iemand claimt dat je met een modaal salaris in je eerste baan direct een goede, moderne koopwoning moet kunnen kopen die groter is dan 50 vierkante meter en/of geen appartement is, en daarbij loopt te vergelijken met prijzen uit medio de jaren '90 zonder rekening te houden met de inflatie e.d. en geen rekening houden dat indertijd mensen op hun eerste baan met een modaal salaris meestal niet direct kochten (dan ging je de huur in).
Als je dan met een voorbeeld van dat laatste aan komt zetten en wordt weggewapperd...tja. :/

Het probleem is dus eerder dat millenials onrealistische verwachtingen hebben t.o.v. de samenleving, en verbolgen/paniekerig gaan doen als ze niet op hun bordje bediend worden (grow a spine).

Overigens bestaan die woningen van 150-200k midden in de Randstad best, echter zal je dan niet in een toplocatie kunnen wonen, of in een moderne woning, of in een van de vier grote steden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:19

Amphiebietje

In de blubber

Morpheusk schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 19:45:
[...]

Voorheen konden we ook prima met 4 kinderen op 1 slaapkamer en tegenwoordig moet ieder kind een eigen slaapkamer. Anyways de overheid haalt vele migranten hierheen en verwachten wel dat ze allemaal een huis toegewezen krijgen en Jan modaal staat 15 jaar op de wachtlijst. Bouw dan extra sociale woningen als overheid zou je verwachten.....
Het valt me op dat ik het telkens eens ben met het eerste deel van je replies, maar dan geef je migranten overal de schuld van (dus geen plusje).

Het tekort aan sociale (huur)woningen vindt eerder zijn oorzaak in gemeentes die weigeren genoeg te bouwen (bv. Leiden) en projectontwikkelaars die enkel aan de (nou ja, hun) centjes denken. Als de eersten nu gewoon aan hun verplichtingen zouden worden gehouden i.p.v. het gebruikelijke niks doen in NL, en de tweeden wettelijk geforceerd zouden worden genoeg sociale woningen in hun projecten op te nemen, dan zou het vanzelf beter worden.
En wat mij betreft zetten ze projectontwikkelaars die weigeren voldoende sociale woningen in hun projecten op te nemen op het vliegtuig naar de Zuidpool... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Reiziger88 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 22:23:
[...]

Diegene waar ik het over heb komt om van de werk. En zo hoor ik er wel meer. Ik ben zelf toevallig zzp'er en weet ongeveer wat de kosten zijn (bij zulke bedragen zijn pensioen en aov de kosten niet). Geloof me met zulke bedragen hou je genoeg over. Maar goed, het was meer om aan te geven dat de hierarchie de men heeft kwa beroepen tegenwoordig zeker niet zo hoeft te zijn wat inkomsten betreft. Uiteindelijk draait het om vraag en aanbod.
Het is ook gewoon vraag en aanbod natuurlijk. Als de boel straks instort in de bouw, dan hebben ze het een paar jaar slecht en moeten ze interen op wat ze in de gouden jaren verdiend hebben.

Dat hele "hoger opgeleid" begint zijn waarde langzaam een beetje te verliezen, heb ik het idee. Misschien vergis ik me erin, maar we hebben er daar tegenwoordig gewoon teveel van op bepaalde gebieden (80% wordt hoger opgeleid voor 10% van de totaal beschikbare arbeidsplaatsen lijkt het, dus we hebben 8 managers voor 1 positie). Wat je daadwerkelijk kunt wordt hierdoor weer steeds belangrijker. Ik ben geen manager, maar verdien niet heel veel minder. Waarom? Blijkbaar is mij vervangen lastiger dan een manager vervangen ofzo. Vroeger was dat verschil veel groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Amphiebietje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:42:
[...]

Het valt me op dat ik het telkens eens ben met het eerste deel van je replies, maar dan geef je migranten overal de schuld van (dus geen plusje).

Het tekort aan sociale (huur)woningen vindt eerder zijn oorzaak in gemeentes die weigeren genoeg te bouwen (bv. Leiden) en projectontwikkelaars die enkel aan de (nou ja, hun) centjes denken. Als de eersten nu gewoon aan hun verplichtingen zouden worden gehouden i.p.v. het gebruikelijke niks doen in NL, en de tweeden wettelijk geforceerd zouden worden genoeg sociale woningen in hun projecten op te nemen, dan zou het vanzelf beter worden.
En wat mij betreft zetten ze projectontwikkelaars die weigeren voldoende sociale woningen in hun projecten op te nemen op het vliegtuig naar de Zuidpool... ;w
Hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer over arbeidsmigratie in het blaadje van VEH deze week:
"Die is van de belangrijkste oorzaken voor het huidige woningtekort. Een oorzaak die door de overheidstelsmatig is onderschat. Ga maar na voor 2015 bedroeg het migratiesaldo nog zo'n 20k. In 209 liep dat cijfer op tot 118k"
Het lijkt soms wel onmogelijk voor bepaalde mensen om te erkennen dat er aan (arbeids)migratie ook negatieve kanten zitten.

Daarnaast komt het fiancieel alleen uit om sociale huur te bouwen als daar subsidie tegen aan gegooid wordt. We kunnen toch niet verwachten van bouwerns en ontwikkelaars om vanaf nu maar verlies te draaien op projecten en vervolgens over de kop te gaan.
Zelfde hoogleraar over gebrek aan goedekope tot middeldure woningen (i.v.m. dure grondprijs):
'in grote steden worden daarom vooral apartment voor het topsegment gebouwd want daar pakken de bouwers nog een kleine marge op. "
Bouwers als Heijmans trekken zich steeds vaker terug omdat er niks te verdienen is, helemaal als er nog een eis van sociale huur bij komt.

Ik ben groot voorstander van het extra bouwen (incl sociale huur), het is onbegrijpelijk dat de regionale en landelijke overheid hier niet (langer) aan bij wil dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Ik denk dat veel tegelzetters die voor zichzelf werken nu ook een groter huis kunnen betalen dan veel hoogopgeleide. Ik ken een tegelzetter die gewoon 700/800 euro per dag binnenhaalt (even 50 vierkante meter leggen).

Ik denk dat veel mensen hun opleiding overschatten. Uiteindelijk draait het om vraag en aanbod. Er zijn gewoon veel mensen die hebben gestudeerd. Het is niet meer bijzonder, terwijl dat vroeger misschien wel zo was.
Juist daarom is hbo/WO de norm vaak ;).

En een tegelzetter die met hoogconjunctuur 15k per maand binnen harkt krijgt doorgaans lastiger een hypotheek lening dan iemand in loondienst die het met minder dan de helft moet doen. Stabiel inkomen telt (helaas) erg zwaar mee. Nog los van allerlei kosten en voorzieningen die een zzper zou moeten maken. (Pensioengat)

[ Voor 20% gewijzigd door Sport_Life op 07-02-2021 09:45 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21-09 16:42

Rzaan

Altijd zoekende

Arbeidsmigratie is wel iets anders als 'buitenlanders die door de regering worden binnengehaald'.

Ga (buiten Corona) eens kijken in de housecleaning ploegen van de hotels in Nederland. Geen Nederlander te vinden. Ga eens kijken in de vleesverwerkende industrie. En zo zijn er nog tal van sectoren aan te geven waar je nauwelijks een Nederlander vindt.

Veel arbeidsmigratie is een probleem dat door Nederlanders wordt gecreëerd. Niet door de regering. Wat de regering wel zou kunnen doen, is strengere maatregelen op het vlak van werkplicht invoeren. Dat zou misschien meer invloed hebben op de woningmarkt dan van 2% naar 0% Overdrachtsbelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Prijzen lopen ook steeds meer op. Voorbeeld is Weesp; 1 jaar terug gingen de 132m2 rijtjeswoningen voor 490k weg, nu begint dat al bij 540k in een volgende fase. Waar stopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Sport_Life schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:34:
[...]

Juist daarom is hbo/WO de norm vaak ;).

En een tegelzetter die met hoogconjunctuur 15k per maand binnen harkt krijgt doorgaans lastiger een hypotheek lening dan iemand in loondienst die het met minder dan de helft moet doen. Stabiel inkomen telt (helaas) erg zwaar mee. Nog los van allerlei kosten en voorzieningen die een zzper zou moeten maken.
ZZP-ers doen het momenteel juist erg goed op de woningmarkt. Hun situatie is al enkele jaren erg goed, dus die hebben mogelijkheden zat. Met 3 jaren goede cijfers komt die hypotheek er wel. Ze hebben ook een netwerk met "bijna gratis handjes", dus een verbouwing is voor hen een stuk goedkoper. En dat mooie huis is natuurlijk ook gewoon een stukje pensioen.

Mijn neef is tegelzetter en die woont echt leuker dan de gemiddelde HBO/WO "net-starter-af". Hoor hem ook niet klagen over te dure huizen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ferra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:49:
Prijzen lopen ook steeds meer op. Voorbeeld is Weesp; 1 jaar terug gingen de 132m2 rijtjeswoningen voor 490k weg, nu begint dat al bij 540k in een volgende fase. Waar stopt dit?
Op het punt dat niemand dat bedrag nog wil betalen. Zolang ze als warme broodjes gaan, stopt dit niet.

Ik verklaar iemand die 540k betaalt voor een net wat grotere tussenwoning voor gek, maar dat verschilt nogal per regio. Voor 540k koop je hier een grotere tweekapper op een groot perceel in de juiste buurt met een huisartsenpraktijk eraan gebouwd bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Het stopt wanneer niemand het meer voor die prijs wil of kan kopen. En dat duurt nog wel even is de verwachting. Ik had al hier en daar gehoord en gelezen dat makelaars ook overgaan op biedingen voor nieuwbouwhuizen in plaats van een vaste prijs VON. Iedereen wil het maximale eruit halen, want de markt is zwaar overspannen. Het moet zeker een keer inkakken, maar voorlopig blijft het nog wel even zo. Een huis van een half miljoen is bijvoorbeeld veel geld. Maar als ouders een jubelton kunnen schenken, of je hebt 100.000 euro overwaarde op je oude huis, dan is het allemaal te doen met de lage rente. Het hele systeem houdt zichzelf hierdoor nog wel even in stand.

Ik heb mijn nieuwbouwwoning in augustus 2020 gekocht. Een fase verder is een huis met 40m2 minder nu 60.000 euro meer dan wat ik ervoor heb betaald. En dat niet alleen. Alle meerwerk is ook een behoorlijke klap duurder. Uitbouw 10k meer, dakkapel 3k meer, zelf de loze leidingen leggen en extra stopcontacten plaatsen gooien ze 50% bovenop. Want? Het verkoopt toch wel. Tussen al die mensen die een woning willen zitten er genoeg met diepe zakken. Ik verwacht om deze reden dan ook weer een behoorlijke prijsstijging van de koophuizen dit jaar. Het feestje zal pas voorbij zijn wanneer de rente gaat stijgen. En dat zie ik eerder gebeuren dan dat het tekort aan woningen wordt opgelost.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 02:02:
[...]

Heb je hier concrete voorbeelden van? Zo'n opmerking is namelijk sterk polariserend en is wat mij betreft onterecht.
Niet alleen schuldig aan de woningmarktt maar ook dit:
[...]
Ook ecologie, immigratie, voedselvoorziening en klimaat boeit ze niks. “Na ons de zondvloed“, denken de boomers, hun nageslacht in de door hen geschapen existentiële crises creperend achterlatende. De totale collaps van de mensheid zou nog wel eens dichterbij kunnen zijn dan men vermoed (wetenschappers houden rekening met deze eeuw).
Of dit:
Dromen is van alle tijden. Alles krijgen wat je hartje begeert als een klein verwend kind (en zo de rest van de wereld kapotmaken) kan pas sinds de 1960’s. Wij jonkies beseffen dat gewoon niet meer. Wij zien ‘krijgen en bereiken wat je wil’ als normaal. Boomers zien dat als verworven rechten. Hun ouders zagen dat weer heel anders.
Of hier:
Ondertussen zijn het de oudere generaties die de mogelijkheid tot studeren steeds verder versoberen, het risico van pensioenopbouw volledig van werkgever naar werknemer laten verschuiven, werkelijk niets doet aan het verbeteren van milieu en klimaat en weigeren hun te grote huis in te leveren voor iets kleiners zodat de doorstroom op de woningmarkt nog een beetje blijft bestaan.
Deze kan ook nog wel:
Zijn de boomers even vergeten dat zij de grootste oorzaak zijn van het feit dat kinderen uberhaupt thuis moeten blijven wonen
Ze zijn overigens ook ongeschikt als journalist:
Van de plaatselijke of regionale pers hoef je ook niets te verwachten want daar werken dezelfde soort boomers die nog niet doorhebben dat ze met goede journalistiek misschien een bankroet kunnen voorkomen
Ik vind dit persoonlijk echt niet normaal om zo te praten over een generatie maar dat kan aan mij liggen. Zou dit gaan over migranten/bevolkingsgroep of bepaalde religie dan werd het keihard weggemod. In dit topic krijgen zulke reacties gewoon de nodige plusjes 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Wat een geld.
128m2 gekocht voor 220 gaan nu voor 325.
Denk het niet gauw gaat stoppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wat is het verschil in maandlasten als je de rentes van 1 jaar terug met nu vergelijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Iris1234
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-09 20:16
Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:28:
[...]

Hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer over arbeidsmigratie in het blaadje van VEH deze week:
"Die is van de belangrijkste oorzaken voor het huidige woningtekort. Een oorzaak die door de overheidstelsmatig is onderschat. Ga maar na voor 2015 bedroeg het migratiesaldo nog zo'n 20k. In 209 liep dat cijfer op tot 118k"
Het lijkt soms wel onmogelijk voor bepaalde mensen om te erkennen dat er aan (arbeids)migratie ook negatieve kanten zitten.

Daarnaast komt het fiancieel alleen uit om sociale huur te bouwen als daar subsidie tegen aan gegooid wordt. We kunnen toch niet verwachten van bouwerns en ontwikkelaars om vanaf nu maar verlies te draaien op projecten en vervolgens over de kop te gaan.
Zelfde hoogleraar over gebrek aan goedekope tot middeldure woningen (i.v.m. dure grondprijs):
'in grote steden worden daarom vooral apartment voor het topsegment gebouwd want daar pakken de bouwers nog een kleine marge op. "
Bouwers als Heijmans trekken zich steeds vaker terug omdat er niks te verdienen is, helemaal als er nog een eis van sociale huur bij komt.

Ik ben groot voorstander van het extra bouwen (incl sociale huur), het is onbegrijpelijk dat de regionale en landelijke overheid hier niet (langer) aan bij wil dragen.
Ik denk dat het dikgedrukte echt een onderbelicht probleem is. Voor bouwbedrijven is het helemaal niet interessant om sociale huur te bouwen. Daarnaast zijn er nog vele andere problemen op de huurmarkt waardoor het niet interessant is te investeren in goedkopere woningen.

Woningcorporaties betalen nu elk jaar de verhuurdersheffing, terwijl particuliere verhuurders hier niet aan hoeven bij te dragen. En woningcorporaties hebben daarnaast een hoop andere taken erbij gekregen de laatste jaren. De gemeente Amsterdam lijkt het heft in eigen handen te willen nemen en woningen op te willen kopen. Een vreemde gang van zaken vind ik, juist hiervoor zouden woningbouwverenigingen moeten zijn.

——-

“Het liefst ziet het stadsbestuur dat de zogeheten verhuurderheffing verdwijnt. Dat is een bedrag dat de woningcorporaties ieder jaar gezamenlijk moeten afdragen aan het Rijk. "Het afschaffen van de verhuurderheffing door het Rijk is volgens het college een van de belangrijkste en makkelijkste oplossingsrichtingen om de investeringscapaciteit van corporaties te vergroten en de noodzaak tot verkoop van woningen te verkleinen."

Gebeurt dat niet, dan wil Amsterdam zelf kijken naar de mogelijkheden om woningen aan te kopen. "Indien dit ook echt haalbaar blijkt te zijn uit nader onderzoek", zegt Ivens. Hij wil deze mogelijkheden later dit jaar verder in kaart brengen. ANP”

https://www.bnnvara.nl/ka...iale-huurwoningen-opkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:38:
Arbeidsmigratie is wel iets anders als 'buitenlanders die door de regering worden binnengehaald'.

Ga (buiten Corona) eens kijken in de housecleaning ploegen van de hotels in Nederland. Geen Nederlander te vinden. Ga eens kijken in de vleesverwerkende industrie. En zo zijn er nog tal van sectoren aan te geven waar je nauwelijks een Nederlander vindt.

Veel arbeidsmigratie is een probleem dat door Nederlanders wordt gecreëerd. Niet door de regering. Wat de regering wel zou kunnen doen, is strengere maatregelen op het vlak van werkplicht invoeren. Dat zou misschien meer invloed hebben op de woningmarkt dan van 2% naar 0% Overdrachtsbelasting.
Niet helemaal mee eens. Het binnen de EU vrij bewegen van goederen en diensten welke breed gedragen is door de kamer maakt dit mogelijk. Dit is een heilig huisje waar onder geen geding aan mag worden getornd.

Meenemend dat je deze banen allen kan invullen door mensen uit de bijstand te dwingen (ligt politiek nogal gevoelig) of de bedrijven te laten vertrekken .
mi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:02:
[...]

Niet alleen schuldig aan de woningmarktt maar ook dit:

[...]

Of dit:

[...]

Of hier:

[...]

Deze kan ook nog wel:

[...]

Ze zijn overigens ook ongeschikt als journalist:

[...]

Ik vind dit persoonlijk echt niet normaal om zo te praten over een generatie maar dat kan aan mij liggen. Zou dit gaan over migranten/bevolkingsgroep of bepaalde religie dan werd het keihard weggemod. In dit topic krijgen zulke reacties gewoon de nodige plusjes 8)7
Ik ben niet onder de indruk. Je hebt duidelijk zitten graven... echter, dit zijn geen voorbeelden dat boomers de schuld krijgen van alle problemen op de huizenmarkt.
Ik hou het er dus op dat de stelling 'boomers krijgen in dit topic de schuld van alle problemen op de huizenmarkt' gewoon niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ben zeer voor vrij verkeer. Ik heb ook niks tegen Polen. Sterker nog, een deel van min vriendengroep is Pools. Deel van de mensen die mijn vorige woning verbouwd hebben, ook. Vaklui.

Maar hoe kan het zijn dat we tienduizenden mensen in de bijstand hebben, en vlak naast hun woonwijken staan de fabrieken waar Polen, Roemenen, etc. het werk moeten verrichten?

Die Polen e.a. moeten ergens wonen. En die wonen vooral in de onderkant van de markt.

[ Voor 21% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 02:02:
[...]

@Koekfabriek was me voor 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Amphiebietje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:38:
[...]

Pakweg elke keer dat iemand claimt dat je met een modaal salaris in je eerste baan direct een goede, moderne koopwoning moet kunnen kopen die groter is dan 50 vierkante meter en/of geen appartement is, en daarbij loopt te vergelijken met prijzen uit medio de jaren '90 zonder rekening te houden met de inflatie e.d. en geen rekening houden dat indertijd mensen op hun eerste baan met een modaal salaris meestal niet direct kochten (dan ging je de huur in).
Als je dan met een voorbeeld van dat laatste aan komt zetten en wordt weggewapperd...tja. :/

Het probleem is dus eerder dat millenials onrealistische verwachtingen hebben t.o.v. de samenleving, en verbolgen/paniekerig gaan doen als ze niet op hun bordje bediend worden (grow a spine).

Overigens bestaan die woningen van 150-200k midden in de Randstad best, echter zal je dan niet in een toplocatie kunnen wonen, of in een moderne woning, of in een van de vier grote steden.
Mooi verhaal. Maar kom nou eens met een concreet voorbeeld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Dat zijn niet de voorbeelden die jouw stelling ondersteunen. Dus opnieuw... Kom nou eens met voorbeelden. En dan van meer dan één persoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:22

HellBeast

Oh My GoT!

Iris1234 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:05:
[...]

. Voor bouwbedrijven is het helemaal niet interessant om sociale huur te bouwen.
Dat klopt en is een groot probleem. Vaak is het zo dat de overheid, wanneer ze zelf iets niet willen reguleren, zeggen dat marktwerking een prima oplossing is. Nu lopen ze hier zelf mee tegen de lamp. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om bouwers incentive te geven om sociale huur te laten bouwen. Bijvoorbeeld:

* Belastingvoordeel voor bouwers die ten minste voor x% aan sociale huur bouwen
* Een puntensysteem voor bouwbedrijven voor het toewijzen van nieuwe bouwlocaties door gemeenten. Het bouwen van een bepaald percentage aan sociale huur levert een X punten en dus een voordeel op.

Of de overheid moet zelf een bouwbedrijf starten en het in eigen hand nemen wat er wordt gebouwd. Dat zie ik niet heel snel gebeuren, maar is wel een optie. Als niemand het meer voor je wilt doen, dan doe je het zelf. Al vaag ik me dan af hoe snel een bouwbedrijf met ambtenaren werkt. :+

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:43
Amphiebietje schreef op zondag 7 februari 2021 @ 07:38:
Interessant dat je het hebt over een eerste baan met een modaal salaris. Een modaal salaris is namelijk een geprikt representatief salaris voor Nederland. Zeker niet een eerste salaris, maar iets wat "Jan Modaal" met 2,4 kinderen ergens tussen zijn 30e en 40e verdient.

Waar het denk ik scheef gaat is dat het Nederlandse belastingstelsel heel erg gunstig is voor tweeverdieners, terwijl eenpersoonshuishoudens steeds meer de norm worden.
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 09:38:
Bedrijven profiteren natuurlijk gretig van arbeidsmigranten en expats, en ik denk dat we ook niet moeten doen alsof daarmee de loonkosten niet gedrukt worden. De maarschappelijke kosten van huisvesting worden in de eerste plaats verschoven naar de werknemer (De "Pool" woont in barakken waar hij in eigen land echt geen genoegen mee zou nemen, de "expat" nog veel mensonterender, in een duur rijtjeshuis in Amstelveen of Meerhoven) en daarna ook naar de samenleving.

Door telkens te doen alsof de individuele migrant "schuldig" is wordt de aandacht afgeleid van de groepen die aan de migranten verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:12:
Ik ben zeer voor vrij verkeer. Ik heb ook niks tegen Polen. Sterker nog, een deel van min vriendengroep is Pools. Deel van de mensen die mijn vorige woning verbouwd hebben, ook. Vaklui.

Maar hoe kan het zijn dat we tienduizenden mensen in de bijstand hebben, en vlak naast hun woonwijken staan de fabrieken waar Polen, Roemenen, etc. het werk moeten verrichten?

Die Polen e.a. moeten ergens wonen. En die wonen vooral in de onderkant van de markt.
Er is dan ook heel veel mis met de werkomstandigheden van de oost-europese arbeidskrachten in Nederland. Ga maar eens zoeken, echt talloze goede journalistieke bijdragen over geleverd.

Het is dus andersom: bijstandsgerechtigden zijn voor de bedrijven te duur om te werk te stellen, want die kan je niet hun paspoort afpakken of met 12 man in een klein afgeragd huurhuisje proppen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:14:
[...]

Dat zijn niet de voorbeelden die jouw stelling ondersteunen. Dus opnieuw... Kom nou eens met voorbeelden. En dan van meer dan één persoon.
Ik ga niet dit hele topic door lopen spitten omdat jij zo nodig behoefte hebt aan voorbeelden van users die schuld afschuiven op de boomers. Ik kan 'm ook omdraaien; lees zelf het topic maar terug. De voorbeelden van @Koekfabriek spreken voor zich; die gaan wat verder dan de huizenmarkt want bij sommigen leeft het idee dat alles wat je als negatief kunt bestempelen de schuld is van de babyboom-generatie. Tussen de regels door wordt hier vaak met de vinger gewezen naar de boomers; als je dat anders ziet of ander interpreteert helemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Harrie_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:19:
[...]

Ik ga niet dit hele topic door lopen spitten omdat jij zo nodig behoefte hebt aan voorbeelden van users die schuld afschuiven op de boomers. Ik kan 'm ook omdraaien; lees zelf het topic maar terug. De voorbeelden van @Koekfabriek spreken voor zich; die gaan wat verder dan de huizenmarkt want bij sommigen leeft het idee dat alles wat je als negatief kunt bestempelen de schuld is van de babyboom-generatie. Tussen de regels door wordt hier vaak met de vinger gewezen naar de boomers; als je dat anders ziet of ander interpreteert helemaal prima.
Haha nee, je draait het om. Jij beweert iets maar kunt het niet aantonen. De teneur in dit topic is niet dat de boomers de schuld krijgen van alle problemen op de huizenmarkt, wat je wel claimt maar hard faalt om dit te onderbouwen.

De voorbeelden die @koekfabriek aanhaalt ondersteunen ook niet jouw bewering.

[ Voor 4% gewijzigd door Miks op 07-02-2021 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Iris1234 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:05:
[...]
Voor bouwbedrijven is het helemaal niet interessant om sociale huur te bouwen.
[...]
HellBeast schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:15:
[...]
Dat klopt en is een groot probleem. Vaak is het zo dat de overheid, wanneer ze zelf iets niet willen reguleren, zeggen dat marktwerking een prima oplossing is. Nu lopen ze hier zelf mee tegen de lamp. Ik denk dat het een goed idee zou zijn om bouwers incentive te geven om sociale huur te laten bouwen.
[...]
Dat kan ik niet zo goed volgen. Een bouwbedrijf bouwt in principe sociale huur in opdracht van een woningcorporatie; voor de bouwer zit er in feite weinig verschil in of ze een voor een projectontwikkelaar of een corporatie bouwen. Het probleem bij de (nieuw)bouw van sociale huurwoningen zit in het hele traject voordat de bouwer erbij betrokken wordt. Wanneer de gemeente voldoende grond beschikbaar stelt; de corporaties voldoende financiële middelen hebben om woningen te laten bouwen (en dat ook doen) dan komt er vanzelf een aanbesteding op de markt en dan schrijven er vanzelf bouwers in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Requiem19 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Wat is het verschil in maandlasten als je de rentes van 1 jaar terug met nu vergelijkt?
Geen idee, heb de rentes niet bijgehouden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:21:
[...]

Haha nee, je draait het om. Jij beweert iets maar kunt het niet aantonen. De teneur in dit topic is niet dat de boomers de schuld krijgen van alle problemen op de huizenmarkt, wat je wel claimt maar hard faalt om dit te onderbouwen.

De voorbeelden die @koekfabriek aanhaalt ondersteunen ook niet jouw bewering.
Gelukkig ben ik aan het posten op een forum en ben ik geen dissertatie aan het schrijven met bronvermelding en peer review. Daar laat ik het bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iris1234
Harrie_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Gelukkig ben ik aan het posten op een forum en ben ik geen dissertatie aan het schrijven met bronvermelding en peer review. Daar laat ik het bij.
Buiten dat haalt Koekfabriek gewoon prima voorbeelden aan die je bewering ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Harrie_ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:26:
[...]

*knip* We gaan de discussie niet op de man spelen en bovendien maken we een Topic Report als je dat vindt.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Iris1234 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:28:
[...]

Buiten dat haalt Koekfabriek gewoon prima voorbeelden aan die je bewering ondersteunen.
Nee zoals ik nu al meermaals heb gezegd, dat zijn geen voorbeelden waaruit blijkt dat de babyboomers de schuld krijgen van alle problemen op de huizenmarkt, de stelling die wel werd geponeerd door Harrie en werd ondersteund door jou.

[ Voor 8% gewijzigd door Miks op 07-02-2021 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Wut?
Komop man.
Ik vind in 5 min aantal voorbeelden waarvan boomers in dit topic niet alleen de schuld krijgen van grote problemen in de woningmarkt maar ongeveer van alles wat lost en vast zit. Jij leest dit anders dan
@Iris1234 en @Harrie_
Omdat wij het niet met jou eens zijn is @Harrie_ ineens een trol en de boel aan het verzieken.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 10:38 . Reden: Quote aangepast ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Als we het niet eens met elkaar worden gaan we de discussie vervolgens niet op de man spelen. Het gekibbel houdt nu op.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Wut?
Komop man.
Ik vind in 5 min aantal voorbeelden waarvan boomers in dit topic niet alleen de schuld krijgen van grote problemen in de woningmarkt maar ongeveer van alles wat lost en vast zit. Jij leest dit anders dan
@Iris1234 en @Harrie_
Omdat wij het niet met jou eens zijn is @Harrie_ ineens een trol en de boel aan het verzieken.
Ja, de enige door jou aangehaalde quote (zonder naam van de poster) die wellicht in de buurt komt is onderstaand, maar ik kan niet nagaan of die niet uit context getrokken is.
Zijn de boomers even vergeten dat zij de grootste oorzaak zijn van het feit dat kinderen uberhaupt thuis moeten blijven wonen
Maar met alle goede bedoelingen, ik probeer echt objectief te kijken, deze quote onderstrijft niet de schuldvraag. Sec: als ik de laatste twee koekjes opeet ben ik niet de schuldige dat er niet genoeg koekjes zijn aangeschaft. Tussen oorzaak en gevolg zitten wellicht nog 100 stappen.

Hieruit blijkt dus nog steeds niet dat de teneur is dat de boomers de SCHULD krijgen van alle problemen op de woningmarkt, zoals wel wordt beweerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Ferra schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:26:
[...]

Geen idee, heb de rentes niet bijgehouden.
Dat zou interessant zijn om uit te zoeken, want je kunt de prijsstijgingen niet los zien van de rentestanden:

Stel dat de woning nu in absolute euro's duurder is, maar de maandlasten gelijk zijn gebleven omdat de rente nog verder gedaald is.... dan is dat een heel andere situatie dan waarin de rente gelijk gebleven is en de maandlasten hoger zijn geworden.

In de 1e situatie voel je de hogere prijs namelijk niet direct in je portemonnee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:18

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Modbreak:Extra opmerking: de discussie wordt aangedragen met inzichten en argumenten die algemeen bekend zijn, daar is op zich niks mee. Onderbouwing met bronnen is dan ook niet altijd perse nodig. Houdt echter wel rekening mee dat de term 'boomer' een negatieve insteek heeft en daardoor beter achterwege gelaten kan worden.

Tweakers Discord

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:33:
[...]

Wut?
Komop man.
Ik vind in 5 min aantal voorbeelden waarvan boomers in dit topic niet alleen de schuld krijgen van grote problemen in de woningmarkt maar ongeveer van alles wat lost en vast zit.
I’m obliged to respond - omdat de meest extreme citaten van mij komen (en ik ze buiten context ook wel heftig vind klinken). Maar toch zijn ze, hoe generiek en expres dik aangezet, feitelijk juist*, maar zijn boomers niet hoofdelijk aansprakelijk voor alle problemen; het was meer een perfect storm en ik denk dat praktisch iedereen, van elke generatie, die in vergelijkbare omstandigheden opgroeit, precies hetzelfde zou doen. Dat betekent dus dat we nog steeds met die legacy opgescheept zitten, hoe dan ook.

* maar hoe dan? Nou, dat zit zo; de ouders van de boomers waren nog van de keihard werken-generatie. Niks opleiding maar kinderarbeid. Niks kansen maar keihard werken. Boomers zijn de eerste generatie die een jeugdcultuur hadden, want ze hadden tijd, geld en opleiding. Zonder die perfect storm was er ook heel veel moois nooit ontstaan (zoals jongerencultuur, verworven vrijheden, muzikale stromingen et cetera). Maar als je constant de wind in de zeilen hebt komen daar ook altijd negatieve kanten bij. Zoals het vast willen houden van macht en geld, en dus hebzucht. Zo is neoliberalisme ontstaan in de jaren tachtig, door mensen die toen 30-40 waren en hun vergaarde macht en inkomen niet los willen laten.

Is nu elke losse boomer hoofdelijk aansprakelijk? Nee. Is het vreemd dat er onder boomers veel meer liberalen zitten dan tussen de generatie daarvoor? Nee.

Ik heb veel mensen uit de opbouwgeneratie gekend (die nu bijna allemaal zijn overleden) en daar zaten erg veel mensen (meerderheid) tussen die sociale cohesie, hard werken en met niets gelukkig zijn véél belangrijker vonden dan carrière, geld, duur huis, dure auto et cetera.

De boomers waren wat voor velen (hier) de millenials nu waren; verwend, veeleisend. Is dat vreemd, gezien hun omstandigheden? Nee. Je bent een kind van je tijd.

Vergeet niet dat velen hier compleet gekleurd zijn door wat er door de boomergeneratie als status quo is opgebouwd - waaronder de ‘wooncarrière’. Wij denken in kaders geschapen door de boomers in macht die die kaders getekend hebben.

Oh en nogmaals; met ‘boomers’ doel ik steeds op een trend in een bepaalde generatie. Tuurlijk was niet elk individu precies hetzelfde. Het is een parapluterm. En uiteindelijk is het neoliberalisme wat deze woningmarkt (en de wereld) verziekt, en mijn generatie (kinderen van boomers) hebben gewoon het estafettestokje overgepakt en gaan grotendeels voort op diezelfde destructieve voet.

Uiteindelijk is alles politiek en politiek vormt zich naar de omstandigheden en de omstandigheden waren in de jaren tachtig zó dat de boomers die macht hadden vergaard deze consolideerden door generatiegenoten aan te spreken.

Dus dat handjevol originele hippies uit die generatie die ik ken schaar ik daar niet onder, terwijl zij technisch gezien ook / juist boomers zijn.

edit:
En zoals @tweakduke net zei zal ik mij daarom distantiëren van een term die deels de lading dekt maar voor de uitzonderingen een persoonlijke aanval kunnen voelen. Dat heb ik mij te weinig gerealiseerd bij het expres dik aanzetten van deze term.

[ Voor 3% gewijzigd door Wilf op 07-02-2021 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iris1234
Requiem19 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:46:
[...]

Dat zou interessant zijn om uit te zoeken, want je kunt de prijsstijgingen niet los zien van de rentestanden:

Stel dat de woning nu in absolute euro's duurder is, maar de maandlasten gelijk zijn gebleven omdat de rente nog verder gedaald is.... dan is dat een heel andere situatie dan waarin de rente gelijk gebleven is en de maandlasten hoger zijn geworden.

In de 1e situatie voel je de hogere prijs namelijk niet direct in je portemonnee...
Misschien interessant in die context de rente ontwikkelingen van de afgelopen jaren.

Tussen 2019 en 2020 zat er voor een renteperiode langer dan 5 jaar dus ongeveer 0.3 punt verschil.

Voor een annuïteitenhypotheek van 300.000 met een rente van 2,9 procent betaal je per maand bruto € 1.249 en netto € 980.

Bij een rente van 2,61 procent betaal je voor datzelfde bedrag per maand bruto € 1.203 en netto € 967

Bij een rente van 2,61 en een hypotheek van ongeveer € 1249 kan je rond de € 311.000 lenen

Nu is rekenen niet mijn sterkste punt ;) dus ik hoop dat bovenstaande cijfers kloppen.

Hypotheekrente bij verschillende rentevastperiodes
maand tot 1 jaar 1-5 jaar meer dan 5 jaar
dec-2003 4,11% 4,64% 5,28%
dec-2004 4,52% 4,57% 5,01%
dec-2005 4,47% 4,19% 4,68%
dec-2006 4,82% 4,63% 4,76%
dec-2007 5,65% 5,31% 4,88%
dec-2008 5,55% 5,52% 4,92%
dec-2009 3,79% 4,33% 4,76%
dec-2010 4,52% 4,16% 4,77%
dec-2011 4,49% 4,42% 4,78%
dec-2012 4,19% 4,10% 4,65%
dec-2013 4,10% 3,66% 4,50%
dec-2014 3,11% 3,17% 4,24%
dec-2015 2,79% 2,80% 3,95%
dec-2016 2,28% 2,60% 3,63%
dec-2017 2,15% 2,46% 3,30%
dec-2018 2,14% 2,35% 3,11%
dec-2019 2,10% 2,25% 2,90%
dec-2020 2,03% 2,16% 2,61%

Bron: ECB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:18:
[...]
Het is dus andersom: bijstandsgerechtigden zijn voor de bedrijven te duur om te werk te stellen, want die kan je niet hun paspoort afpakken of met 12 man in een klein afgeragd huurhuisje proppen.
Over niet onderbouwing gesproken....
Natuurlijk bestaan deze omstandigheden, maar het gros van de Polen bijvoorbeeld die ik ken, wonen in keurige rijtjeshuizen in Diemen en Purmerend.
Krijgen hetzelfde salaris als een Nederlander zou krijgen, en ID-kaarten zitten gewoon in de broekzak.
Een vriend van me heeft een groot vleesverwerkend bedrijf in Brabant. Alleen maar Polen aan het werk. Die wonen in goede, maar kleine woningen. Maar hij kan gewoon geen Nederlander vinden die voor hem wil werken.
Het is zo makkelijk om de schuld steeds bij de regering of de werkgevers te leggen.
Waarom willen we niet erkennen dat veel Nederlanders in de bijstand gewoon te lam zijn om hun bed uit te komen?
En doordat een deel gewoon niet aan het werk wil, moeten we Polen e.a. binnenhalen, en ja, deze bezetten dan huizen in Diemen en Purmerend die prima voor starters of Nederlandse huurders zouden kunnen dienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 11:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Graag een bron waaruit blijkt dat 1) paspoorten van arbeiders worden afgepakt en 2) zij met 12 man in een klein afgeragd huurhuisje zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:35:
[...]

Over niet onderbouwing gesproken....
Natuurlijk bestaan deze omstandigheden, maar het gros van de Polen bijvoorbeeld die ik ken, wonen in keurige rijtjeshuizen in Diemen en Purmerend.
Mooi dat je jouw ervaringen deelt, maar dat zegt natuurlijk niet zo veel.
In Nederland wonen en werken ruim 400.000 arbeidsmigranten uit andere EU-landen. Zij hebben meestal tijdelijke contracten, verdienen vaak het minimumloon, wonen dicht op elkaar en reizen vaak in overvolle busjes gezamenlijk naar hun werk. Dat leidt tot een hoger risico op corona en kan zelfs leiden tot een ‘brandhaard’ van coronabesmettingen. Dat is een gevaar voor de gezondheid van de arbeidsmigrant, maar geeft ook risico’s voor de volksgezondheid. Een complicerende factor is dat de huisvesting en zorgverzekering van een arbeidsmigrant vaak samenhangt met hun arbeidscontract. Dat kan praktisch zijn, maar maakt arbeidsmigranten ook afhankelijk van hun werkgever, volgens aldus het Aanjaagteam. Consequentie daarvan kan zijn dat als werkgevers het arbeidscontract stopzetten, arbeidsmigranten dan ook meteen hun woning en zorgverzekering verliezen.
https://www.comensha.nl/a...igheden-arbeidsmigranten/

Hier ook meer informatie over het rapport: https://www.omroepwest.nl...gt-vinger-op-de-zere-plek

Ik zal de misselijkmakende opmerkingen van jou over bijstandsgerechtigden maar verder negeren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:07:
Niet helemaal mee eens. Het binnen de EU vrij bewegen van goederen en diensten welke breed gedragen is door de kamer maakt dit mogelijk. Dit is een heilig huisje waar onder geen geding aan mag worden getornd.
Er is niks te 'tornen', je zit in de EU en dan hoort dat erbij. <punt>
Dus of je bent voor een Nexit, of je accepteert het. Ik woonde tijdens het Brexit referendum in het VK en werd echt moe van het gedram tegen de EU. Als je 2 seconden nadenkt kom je er achter dat iedereen 'last' en 'voordeel' heeft van de EU. Dat is een balans, waarbij het geheel meer is dan de som van de delen.
Ga je echter aan de balans sleutelen, raak je heel snel in een oneindige discussie waarbij iedereen 'wil winnen'. Daarom zijn de regels ook zo open, zelfs de kleinste invloed is meteen een politiek twistpunt, kijk maar naar het VK. Ligt ineens de vis te rotten in een vrachtwagen die 'even' een paar dagen bij de grens stilstaat.
Koekfabriek schreef op zondag 7 februari 2021 @ 10:07:
Meenemend dat je deze banen allen kan invullen door mensen uit de bijstand te dwingen (ligt politiek nogal gevoelig) of de bedrijven te laten vertrekken .
mi
En wat gaat die Pool thuis doen? Daar in de bijstand? En dan gaat de afdracht van Polen omlaag omdat ze armer zijn?

Het zijn allemaal tijdelijke problemen. Zo'n Pool komt een paar jaar 'lekker cashen'. Net zo goed dat je ook kuddes Nederlanders op de vakantieoorden ziet werken. Maar zodra het iets meer wordt dan dat, dan willen ze ook ergens wonen. En dan blijkt asperges steken helemaal niet zo goed te verdienen.
En dan moet zo'n Pool ook gaan kiezen, gaat hij 'settlen' in NL of gaat hij terug. kijk je in Polen dan zijn ze daar helemaal niet zo blij dat alle 'handige jongens' weg zijn en dat de Roemenen die plaats invullen. Lopen de uurlonen in Polen omhoog en gaan er een hoop weer terug.
Dus ook in immigratie heb je van die conjuctuur golven en eigenlijk is dat ook wel mooi. Dat als wij 5 of 10 jaar flink willen bouwen dat we het niet alleen met Nederlanders hoeven te doen.
Want 'de grenzen dicht' kan betekenen dat wij de bouwproductie in Nederland halveren, de kosten daarna de pan uit rijzen (doen ze nu al) en de andere helft van de bouwproductie ook vastloopt.
Gewoon bijstandsgerechtigden met 12 man in een klein afgeragd huurhuisje proppen.
Want voor de huizenmarkt is 12 man in een huis proppen het minste probleem. ;)

Overigens raak je hier wel een ander probleem. We zijn een land van enorm veel regels, maar die worden nauwelijks gehandhaafd. Als we de politie/controlerende instanties zouden verdubbelen, dan denk ik dat Nederland binnen no-time van de meeste problemen af is.
https://www.rtlnieuws.nl/...-nvwa-inspectie-rapporten
Maar dan moeten we wel iets meer ruggengraat krijgen. Papiertje op de grond -> boete -> grote mond/belediging -> extra boete -> bedreiging -> arrestatie -> verzet tegen arrestatie -> gevangenis en stopzetten uitkering. En het liefst de boa's lekker laten provoceren, hoe eerder we de 'kans pareltjes' eruit pikken, hoe eerder de rest van NL door kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:45:

Ik zal de misselijkmakende opmerkingen van jou over bijstandsgerechtigden maar verder negeren.
Als je daar al misselijk van wordt, dan heb je een zwaar leven.
Mar het geeft wel aan hoe je tegen de zaken aankijkt: Het is de regering, de werkgevers of de boomers die alles fout doen.
Maar dat er ook een groep is die gewoon misbruik maakt van ons bijstandssysteem, dat mag niet gezegd worden.
Zou het niet zo zijn dat er in de groep bijstandsgerechtigden misschien wel een aanzienlijk deel is dat in een soort van poverty trap zit?
Waarom werken als je met geringe inspanning hetzelfde kunt krijgen?

Je komt met een stelling die je onderbouwt met een rapport van Roemer (goh, wat verrassend!) en een of andere organisatie die tegen mensenhandel is.
Zullen vast veel aspecten kloppen en die moeten ook aangepakt worden. Maar ze vergeten voor het gemak maar al die tienduizenden Polen, Roemenen en anderen die in de schoonmaak werken, op fabrieken, distributiecentra en die in gewone woningen wonen.
En dat moet zijn invloed hebben op de beschikbaarheid van woningen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Sport_Life schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:41:
[...]

Graag een bron waaruit blijkt dat 1) paspoorten van arbeiders worden afgepakt en 2) zij met 12 man in een klein afgeragd huurhuisje zitten.
Is de afgelopen maanden uitgebreid in het nieuws geweest.

https://www.nrc.nl/nieuws...arbeidsmigranten-a4020599
Of
https://www.trouw.nl/binn...erk-aan-de-wand~b80a8d1c/

Of lees het rapport van Roemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Niemand zal ontkennen dat er misstanden voorkomen bij arbeidsimmigranten.
Maar die groep is zo divers, dat het niet voor iedereen in die groep geldt.

Dus waarom de ogen sluiten voor problemen die ook voor een deel van de uitkeringsgerechtigden mede veroorzaakt worden?
Niet dat zij dé reden zijn van het woningtekort, maar als je ziet dat arbeidsimmigranten voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de bevolkingsaanwas, moet je misschien eerst eens gaan onderzoeken waarom die mensen ueberhaupt moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:54:
[...]
Mar het geeft wel aan hoe je tegen de zaken aankijkt: Het is de regering, de werkgevers of de boomers die alles fout doen.
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:01:
Niemand zal ontkennen dat er misstanden voorkomen bij arbeidsimmigranten.
Maar die groep is zo divers, dat het niet voor iedereen in die groep geldt.
*knip*
De discussie zo doodslaan gaan we niet doen. Er is helemaal niks mis met zijn post.

[ Voor 15% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 21:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:04:
[...]
Met jou valt niet te discussieren.
Dat is een heel sterk argument.
Iemand is het niet met je eens, of totaal oneens, en dan valt daar niet meer te discussiëren.
*knip*
De discussie gaan we niet op de man spelen, maak anders een TR.

[ Voor 20% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Miks schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:57:
[...]

Is de afgelopen maanden uitgebreid in het nieuws geweest.

https://www.nrc.nl/nieuws...arbeidsmigranten-a4020599
Of
https://www.trouw.nl/binn...erk-aan-de-wand~b80a8d1c/

Of lees het rapport van Roemer.
De arbeidsmigrant uit Polen wandelt door de hoge gangen van de verlaten villa. Dit was ooit een huis van prestige. Maar de oorspronkelijke glans van het oude pand is verdwenen. De tuin is bezaaid met onkruid, lopen kan er niet meer. Binnen bladdert het behang van de muren. Delen van de wand en het plafond ontbreken. Het ruikt muf.
*knip*
Generaliserend en off-topic.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 21:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

N=1.
Verderop in de straat staat nog een oud kantoor. Aan de ene zijde van het pand staan al nieuwbouwwoningen.
In het kantoorpand wonen nu nog een aantal Poolse arbeiders die bij Albert Heijn Distributie werken. Die wonen daar vast niet heel prettig.
In de nieuwbouwhuizen daarnaast wonen echter ook een aantal Polen die bij datzelfde distributie-centrum werken. Die baantjes hadden met gemak door Nederlanders vervuld kunnen worden, die in een wijk een paar KM verderop wonen. Een wijk met hoge werkeloosheid. Denk dat ze die wijk een Vogelaar wijken noemen (of noemden)
Een logische gedachte lijkt me dan: Laat die Nederlanders die banen vervullen. Dan hoeft een aantal Polen niet zo slecht te wonen, en hoeft een aantal Polen niet die nieuwbouwhuizen te bezetten.
Dan doe je ook iets aan de woningmarkt.

[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 12:27 . Reden: verkeerde werkwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:35:
Waarom willen we niet erkennen dat veel Nederlanders in de bijstand gewoon te lam zijn om hun bed uit te komen?
Zijn ze ook te lam om een baan in de IT te vinden? Volgens mij komen zo'n 16000 arbeidsmigranten per jaar uit India, en voor het gemak neem ik maar aan dat die hier niet komen om tomaten te plukken.

van de 425000 bijstandsontvangers is meer dan 235000 ouder dan 45, en waarschijnlijk ouder dan 55. Ongeveer 200000 zijn jonger. Dat is (in het huidige tempo) ongeveer twee jaar immigratiesaldo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Daarom zeg ik ook dat je een deel van woningproblematiek ermee kunt oplossen.
Het is niet de heilige graal, maar een probleem dat een waaier aan oorzaken kent, moet je ook in diezelfde breedte aanpakken.

Op je 45ste kun je overigens nog prima aan de slag in een distributiecentrum of de schoonmaak hoor. 45 en ook 55 is niet bejaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:42:
Op je 45ste kun je overigens nog prima aan de slag in een distributiecentrum of de schoonmaak hoor. 45 en ook 55 is niet bejaard.
Je bent zeker niet kansloos, maar als ik iemand moest aannemen voor een fysiek zwaar beroep, en de keuze had tussen een 25-jarige Pool en een 55-jarige man met 10 jaar bijstandsverleden zou ik het wel weten.
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 12:42:
Daarom zeg ik ook dat je een deel van woningproblematiek ermee kunt oplossen.
Het is niet de heilige graal, maar een probleem dat een waaier aan oorzaken kent, moet je ook in diezelfde breedte aanpakken.
Dan moet je ook realistisch zijn over de schaal van de factoren: als we iedereen met een bijstandsuitkering aan het werk helpen, dan staat dat op z'n best gelijk aan 2-4 jaar arbeidsmigratie in het huidige tempo.

Overigens ben ik groot voorstander van arbeidsmigratie en liefst nog veel ruimhartiger asielbeleid. Ik denk wel dat je realistisch moet zijn over de impact daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Orderpicker is niet het meest interessante beroep maar het is zeker niet fysiek zwaar. Zo zijn er tientallen beroepen die niet fysiek zwaar zijn, maar alsnog door Polen vervuld worden.
Poolse vriendin van mijn vrouw die eerst in housekeeping in een hotel werkte, is nu actief op Schiphol en rijdt de hele dag met zo'n karretje waarmee je pallets verplaatst.

Ik ben ook voor een ruimhartiger asielbeleid (wel anders ingericht om echte asielzoekers een grotere kans te geven, maar dit is geheel off topic)
Waarom iemand voor meer arbeidsimmigratie is, ontgaat me dan weer.
Want daarmee doe je én de oorspronkelijke bewoners én de asielzoekers, maar vooral de huizenmarkt geen plezier.
Dat het nodig is, begrijp, maar waarom je er een voorstander van bent, verdient enige uitleg.
De huizenmarkt komt dan alleen nog maar meer in de knoei. Om maar on topic te blijven.

Ik weet ook wel dat met het aan het werk helpen (met enige dwang) van uitkeringsgerechtigden, we de woningmarkt niet in zijn geheel vlottrekken.
Maar we zouden best wel eens wat meer naar sommige 'rechten' mogen kijken, om de problematiek op bepaalde vlakken op te lossen.
Zomaar blind bijbouwen is ook niet de oplossing, want over een paar jaar gaat de groep die direct na de bevrijding is geboren, dood. En over een aantal jaren meer de zo verdoemde boomers. Dan zitten we met allemaal lege huizen, of huizen die niet voldoen aan de eisen.
Een overheid moet op de breedte inzetten en niet met een lullige verlaging van 2 naar 0% overdrachtsbelasting.

[ Voor 27% gewijzigd door Rzaan op 07-02-2021 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:17:
Ik ben ook voor een ruimhartiger asielbeleid (wel anders ingericht om echte asielzoekers een grotere kans te geven, maar dit is geheel off topic)
Want daarmee doe je én de oorspronkelijke bewoners én de asielzoekers, maar vooral de huizenmarkt geen plezier.
Misschien omdat de wereld uit meer bestaat dan alleen de huizenmarkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:21:
[...]

Misschien omdat de wereld uit meer bestaat dan alleen de huizenmarkt?
OK, maar wat is het nut van meer arbeidsmigranten op andere vlakken?
Dat ze banen vervullen die nu niet vervuld worden, snap ik.
Maar waarom zou je voor mee arbeids-immigratie zijn?
Zou het niet fijner zijn als we precies die banen vervullen met de mensen die we al hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miks
*knip*
Door een frame op stellen verdraai je de discussie. Ongewenst en kap ik hierbij af.

[ Voor 88% gewijzigd door tweakduke op 07-02-2021 21:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Het ging inmiddels aardig off-topic, dus dat deze discussie stopt zie ik als een plus voor het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:22

FreakNL

Well do ya punk?

[...]

Misschien niet veel maar alsnog zit ik liever in hetzelfde huis voor 3% tegen 240k dan 1% tegen 300k... (bierviltje, even ervanuitgaande dat de bruto lasten dan hetzelfde zijn, heb het niet nagerekend)...

Ik ging hier in 2014 zitten voor 4% tegen 180k. Inmiddels 3.4% tegen 150k. Als ik DIT huis nu moet kopen zit in op 1.5% tegen 340k.. Is gewoon totaal ongezond en er moet een correctie komen, dat kan bijna niet anders... Ik zou ook nooit 340k willen neer tellen voor mijn bescheiden rijtjeshuis.. Zelfde principe weerhoudt me van doorschuiven in de wijk. Er staat een prachtige 2-onder-1 kap te koop een straat verder... Maar die stond er in 2014 ook, voor 375k.. Nu 600k.. Laat maar...

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2021 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
FreakNL schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:33:
[...]

Misschien niet veel maar alsnog zit ik liever in hetzelfde huis voor 3% tegen 240k dan 1% tegen 300k... (bierviltje)...
Ik ook :).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Ik probeerde nog on topic te blijven.
Als arbeidsmigratie van invloed is op de huizenmarkt, zou het ook geen taboe moeten zijn om daarover hier te spreken.
Politiek correct geneuzel zorgt ervoor dat heel discussies niet meer gevoerd worden.

Laten we in ieder geval voorkomen dat ook dit forum niet die weg op gaat.
Volwassen mensen zouden steeds weer opnieuw naar bepaalde zaken moeten kijken.
Een mening die niet overeenkomt met de jouwe meteen af te doen als 'populisme' is zó makkelijk.
Dat is dezelfde terminologie als 'linkse hobby's' die de rechterzijde gebruikt.

De selectieve waarneming 'dat Polen alleen maar drinken' is net zo absurd als de constatering 'dat werkgevers paspoorten afpakken en Polen met 12 mensen in een hok stoppen'.

Maar wederom: Het zal het tijdsbeeld wel zijn. Wie niet voor mij is, is tegen mij, en steeds verdere polarisatie.
Of je daarmee de huizenmarkt uit het slop trekt, is maar de vraag. Maar vooralsnog is er een grote groep die aan de verliezende kant staat en de 'winnende kant' gaat niet opgeven en hoeft niet op te geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:36:
Ik probeerde nog on topic te blijven.
Als arbeidsmigratie van invloed is op de huizenmarkt, zou het ook geen taboe moeten zijn om daarover hier te spreken.
Politiek correct geneuzel zorgt ervoor dat heel discussies niet meer gevoerd worden.
Vergeet de keerzijde dan even niet. Je moet dan ook accepteren dat er grenzen aan bestendige groei zijn. Arbeidsmigranten zijn een voorwaarde voor de huidige economische groei. Daar zit een afweging waar we ondertussen voor bestendigheid ipv groei moeten kiezen.

Er is een demografische meerderheid die verworven rechten gebaseerd op (peusdo) omslagstelsels als bestendig ziet. Je kan naar de arbeidsmigranten wijzen of naar de fictie van oneindige groei.
offtopic:
En wijzen is vele malen makkelijker dan reflecteren op eigen geloofdsgedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als je goed leest, zie je dat ik niet naar de arbeidsimmigranten wijs.
Verre van zelfs.
Mijn stelling is dat een deel van arbeidsimmigratie niet nodig zou zijn als we wellicht in eigen land een aantal zaken ter hand zouden nemen.

Maar blijkbaar is thuisblijven als je geen zin hebt sowieso een in rots gehouwen recht, en wie ouder is dan 45 jaar kan alleen nog maar werk doen waar je 100 Kilocalorieën per dag mee verbrandt. Meer is echt onmogelijk.

Aan sommige groei mag van mij al langer een einde komen. Nooit begrepen wat nertsenfokkerijen en mega-stallen in een land als Nederland (of waar ter wereld dan ook) nog te zoeken hebben.
Als je op al die plekken waar nertsenfokkerijen staan, huizen zou bouwen, zijn er al weer een paar duizend gezinnen gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:25:
[...]

OK, maar wat is het nut van meer arbeidsmigranten op andere vlakken?
Maak daar een apart topic voor aan als je daarover wil discussiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:13:
Als je goed leest, zie je dat ik niet naar de arbeidsimmigranten wijs.
Verre van zelfs.
Mijn stelling is dat een deel van arbeidsimmigratie niet nodig zou zijn als we wellicht in eigen land een aantal zaken ter hand zouden nemen.
Ik had niet de bedoeling om de opmerking neer te zetten alsof hij direct op jouw gericht was. Het was meer een algemene kanttekening dat je dit niet los van elkaar mag zien.

Zolang we niet naar belasten van vermogen én verdeling van de zorgkosten durven te kijken zitten we vast in deze status quo.
Maar blijkbaar is thuisblijven als je geen zin hebt sowieso een in rots gehouwen recht, en wie ouder is dan 45 jaar kan alleen nog maar werk doen waar je 100 Kilocalorieën per dag mee verbrandt. Meer is echt onmogelijk.
Hier zitten we compleet vast door het belastingstelsel. Wanneer je een inkomen hebt verlies je heel snel veel subsidies. Terwijl je de mogelijkheid niet hebt om via woningbezit met een fiscale subsidie onbelast vermogen op te bouwen.

Het is logisch dat de prikkel erg klein is om voor vier keer meer vrij besteedbaar inkomen (50 -> 200 euro/maand) 40 uur per week te werken.
Aan sommige groei mag van mij al langer een einde komen. Nooit begrepen wat nertsenfokkerijen en mega-stallen in een land als Nederland (of waar ter wereld dan ook) nog te zoeken hebben.
Als je op al die plekken waar nertsenfokkerijen staan, huizen zou bouwen, zijn er al weer een paar duizend gezinnen gelukkig.
Er is meer dan genoeg ruimte in Nederland om genoeg te bouwen. Er zijn alleen veel gevestigde belangen die er geen voordeel bij hebben om dit te laten gebeuren. Er zitten verschrikkelijk veel verkeerde prikkels in het systeem.

Is de ruimtelijke ordening in Nederland mooi, mooier dan in België? Ja... Maar is het de huidige woningcrisis waard? Voor de bezitters wel. Maar voor de maatschappij als geheel zoek je in mijn ogen een tussenvorm.

[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 07-02-2021 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Maak daar een apart topic voor aan als je daarover wil discussiëren.
Dit kan toch één van de aspecten zijn waaraan de ontwikkeling op de huizenmarkt onderhevig is? Apart topic lijkt mij onnodig.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik denk dat er afgelopen jaar wel een meer dan verhoudingsgewijze prijsstijging is geweest. Maar enige tijd geleden is langs gekomen dat gemiddeld over heel Nederland voor een zelfde soort woning de laatste jaren de maandlasten gerekend als percentage van het modaal inkomen niet bijzonder gestegen was. Wat vooral impact heeft is enerzijds dat bepaalde 'gewilde' woningen relatief veel meer zijn gestegen en anderzijds dat de maximale lening volgens de leennormen minder snel is gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Morpheusk schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:58:
[...]

Dit kan toch één van de aspecten zijn waaraan de ontwikkeling op de huizenmarkt onderhevig is? Apart topic lijkt mij onnodig.
Maar Rzaan vroeg expliciet naar aspecten op andere vlakken, dus buiten de huizenmarkt. Daarvoor mag een ander topic worden geopend.

[ Voor 3% gewijzigd door Rubbergrover1 op 07-02-2021 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Rubbergrover1 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:14:
[...]

Maar Rzaan vroeg expliciet naar aspecten buiten de huizenmarkt. Daarvoor mag een ander topic worden geopend.
Het is wel on topic.
Want als ik aangeef dat het arbeids-immigratie niet goed is voor de woningmarkt, en er wordt opgemerkt dat deze misschien wel goed is voor andere zaken (buiten het vervullen van banen) dan is het natuurlijk wel relevant. Wellicht bestaan die andere redenen wel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Het is wel on topic.
Want als ik aangeef dat het arbeids-immigratie niet goed is voor de woningmarkt, en er wordt opgemerkt dat deze misschien wel goed is voor andere zaken (buiten het vervullen van banen) dan is het natuurlijk wel relevant. Wellicht bestaan die andere redenen wel niet.
Arbeidsmigratie (het gaat twee kanten op) op zich is niet slecht. Het saldo heeft natuurlijk wel invloed. In ons geval is dat saldo positief (er komt meer binnen dan er vertrekt) en levert extra druk op de woningmarkt inderdaad. Maar de knoppen om daar iets mee te doen, zitten niet aan de "huizenmarkt". Het is een externe factor. Om het bot te stellen: relatief veel van die mensen komen dat werk alleen maar hier doen, omdat we blijkbaar zelf die posities niet in kunnen vullen. Die extra druk op de huizenmarkt nemen we daarmee dus voor lief, want het is niet meer dan logisch dat die mensen ook moeten wonen als ze hier komen werken.

Voor mij persoonlijk lijkt arbeidsmigratie overigens geen enorme factor. Dat zal misschien ook wel heel erg afhangen van de regio en het segment waar in je woont. Kan me voorstellen dat het in Amsterdam met heel veel expats bijvoorbeeld meer impact heeft in het wat hogere segment, terwijl het buiten de randstad misschien vooral impact heeft in het lagere segment. Als hier iemand Polen wil huisvesten, dan kan dat veel "efficiënter" in goedkopere woningen. Daar koop je er 2 of 3 (ergens rond de 2,5 waarschijnlijk) van, voor hetzelfde geld en dan kun je dus veel meer mensen kwijt.

Maar als we ons beperken tot de "goedkope arbeid uit het Oostblok", dan vraag ik me af hoe lang dat nog in deze omvang zal blijven bestaan. Vroeger vaak met mijn ouders in het Oostblok geweest en je ziet die landen zich toch echt wel harder ontwikkelen en opklimmen. Als het daar steeds beter gaat, zullen ze daar misschien op een gegeven moment ook minder bereid zijn om in Nederland te gaan werken (dus het wordt duurder). Maar wat gaat er dan gebeuren? Gaat er dan aan de beloningskant iets gebeuren om de posities tóch gevuld te krijgen, of stappen we dan gewoon over op even grof gezegd "geïmporteerde Afrikanen" bijvoorbeeld?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scuderia110
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Wij werken redelijk veel met vaklieden uit het oostblok, deze verdienen net zoveel als hun Nederlandse collega's die hetzelfde werk doen, en zo hoort het ook.

Verder is het wel zo dat statushouders die "verplicht" ondergebracht moeten worden in gemeentes de enorme druk op sociale huurwoningen verhogen. Hoeveel invloed dit heeft weet ik niet, maar de beeldvorming hierover geeft een giftige cocktail en haalt het draagvlak voor opvang weg, leg het maar uit aan iemand die al 10 jaar op een wachtlijst staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Verwijderd schreef op zondag 7 februari 2021 @ 19:53:
[...]

Arbeidsmigratie (het gaat twee kanten op) op zich is niet slecht. Het saldo heeft natuurlijk wel invloed. In ons geval is dat saldo positief (er komt meer binnen dan er vertrekt) en levert extra druk op de woningmarkt inderdaad. Maar de knoppen om daar iets mee te doen, zitten niet aan de "huizenmarkt". Het is een externe factor. Om het bot te stellen: relatief veel van die mensen komen dat werk alleen maar hier doen, omdat we blijkbaar zelf die posities niet in kunnen vullen. Die extra druk op de huizenmarkt nemen we daarmee dus voor lief, want het is niet meer dan logisch dat die mensen ook moeten wonen als ze hier komen werken.

Voor mij persoonlijk lijkt arbeidsmigratie overigens geen enorme factor. Dat zal misschien ook wel heel erg afhangen van de regio en het segment waar in je woont. Kan me voorstellen dat het in Amsterdam met heel veel expats bijvoorbeeld meer impact heeft in het wat hogere segment, terwijl het buiten de randstad misschien vooral impact heeft in het lagere segment. Als hier iemand Polen wil huisvesten, dan kan dat veel "efficiënter" in goedkopere woningen. Daar koop je er 2 of 3 (ergens rond de 2,5 waarschijnlijk) van, voor hetzelfde geld en dan kun je dus veel meer mensen kwijt.

Maar als we ons beperken tot de "goedkope arbeid uit het Oostblok", dan vraag ik me af hoe lang dat nog in deze omvang zal blijven bestaan. Vroeger vaak met mijn ouders in het Oostblok geweest en je ziet die landen zich toch echt wel harder ontwikkelen en opklimmen. Als het daar steeds beter gaat, zullen ze daar misschien op een gegeven moment ook minder bereid zijn om in Nederland te gaan werken (dus het wordt duurder). Maar wat gaat er dan gebeuren? Gaat er dan aan de beloningskant iets gebeuren om de posities tóch gevuld te krijgen, of stappen we dan gewoon over op even grof gezegd "geïmporteerde Afrikanen" bijvoorbeeld?
Hier hebben we zelfs een Polen hotel vanuit een werknemer neer gezet.
Maar helaas vertrekt veel leeftijdsgenoten naar de grote steden, waarom?
Geen idee, hier heb je vrijheid, ruimte, minder criminaliteit, je kan gewoon je huis open houden zonder dat er ingebroken word.
Maar ja, geen bios, weinig restaurants etc, veel millenials houden van reuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
Scuderia110 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:12:
Verder is het wel zo dat statushouders die "verplicht" ondergebracht moeten worden in gemeentes de enorme druk op sociale huurwoningen verhogen. Hoeveel invloed dit heeft weet ik niet, maar de beeldvorming hierover geeft een giftige cocktail en haalt het draagvlak voor opvang weg, leg het maar uit aan iemand die al 10 jaar op een wachtlijst staat.
Hou het maar op tegen de 10.000 in een 'mager' jaar en boven de 20.000 in een 'vet' jaar.
Een groot deel is alleen (familie komt later) en dus kun je hier zo de helft van de nieuwbouw van sociale huurwoningen tegenover plaatsen. Ik heb het niet achter de komma opgezocht.

Oja en dan verdwijnen er natuurlijk ook nog best wat woningen door sloop en verkoop. Dus per saldo kom je met een beetje pech er op uit dat het aantal statushouders gelijk is aan het aantal nieuwbouwwoningen voor de sociale markt.

Natuurlijk sterven er gelukkig ook nog mensen en er stromen mensen door naar de vrije sector of koopmarkt. En ze gaan samenwonen et cetera.

[ Voor 20% gewijzigd door PLAE op 07-02-2021 21:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-09 20:15
TheGhostInc schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:47:
[...]

Er is niks te 'tornen', je zit in de EU en dan hoort dat erbij. <punt>
Dus of je bent voor een Nexit, of je accepteert het.
Dat is een fijne gemeenschap. Je ziet iets graag veranderen. Maar nee je moet het maar slikken of wegwezen. Zo werkt de EU niet mag ik hopen :D
En wat gaat die Pool thuis doen? Daar in de bijstand? En dan gaat de afdracht van Polen omlaag omdat ze armer zijn?
Nog een mooie manier van redeneren :D. Zo zwart wit is het natuurlijk niet. Je gaf hierboven zelf aan dat ze daar vakmensen tekort komen.
Het zijn allemaal tijdelijke problemen. Zo'n Pool komt een paar jaar 'lekker cashen'. Net zo goed dat je ook kuddes Nederlanders op de vakantieoorden ziet werken.
Is dat ook cashen? Volgens mij gaat het de Nederlanders vaak om de ervaring en die inhurende partij om het uniek wat zij te bieden hebben (taal van de toeristen spreken, looks et cetera)
Dus ook in immigratie heb je van die conjuctuur golven en eigenlijk is dat ook wel mooi. Dat als wij 5 of 10 jaar flink willen bouwen dat we het niet alleen met Nederlanders hoeven te doen.
Want 'de grenzen dicht' kan betekenen dat wij de bouwproductie in Nederland halveren, de kosten daarna de pan uit rijzen (doen ze nu al) en de andere helft van de bouwproductie ook vastloopt.
Wat een bangmakerij.
Overigens raak je hier wel een ander probleem. We zijn een land van enorm veel regels, maar die worden nauwelijks gehandhaafd. Als we de politie/controlerende instanties zouden verdubbelen, dan denk ik dat Nederland binnen no-time van de meeste problemen af is.
https://www.rtlnieuws.nl/...-nvwa-inspectie-rapporten
Maar dan moeten we wel iets meer ruggengraat krijgen. Papiertje op de grond -> boete -> grote mond/belediging -> extra boete -> bedreiging -> arrestatie -> verzet tegen arrestatie -> gevangenis en stopzetten uitkering. En het liefst de boa's lekker laten provoceren, hoe eerder we de 'kans pareltjes' eruit pikken, hoe eerder de rest van NL door kan.
Ja dat is de garantie tot een succesvolle samenleving. ;( mensen op vmbo niveau lekker laten provoceren. Je ziet hoe succesvol de VS met hun zero tollerance is geweest de afgelopen decennia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scuderia110 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 21:12:
Wij werken redelijk veel met vaklieden uit het oostblok, deze verdienen net zoveel als hun Nederlandse collega's die hetzelfde werk doen, en zo hoort het ook.

Die zul je ook best hebben hoor. Maar in bijvoorbeeld de schoonmaak maken ze gebruik van schimmige constructies waardoor het op papier lijkt dat ze meer verdienen dan ze daadwerkelijk in handen krijgen. Dan blijkt zo'n kamer in een Polen hotel ineens vrij duur (en andere constructies). Zelfde met vrachtwagenchauffeurs. Qua loon ziet het er echt prima uit, maar over de overige componenten hebben we het voor het gemak maar even niet. :) En laten die voor een chauffeur nou net heel belangrijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rzaan schreef op zondag 7 februari 2021 @ 13:17:
Dat het nodig is, begrijp, maar waarom je er een voorstander van bent, verdient enige uitleg.
Het gaat buiten het topic, maar zelf heb ik de verwachting dat in de tweede helft van de huidige eeuw een groot deel van het 'mondiale zuiden' naar het 'noorden' zal moeten verhuizen. Het is beter - voor iedereen - als die mensen als werknemer komen in plaats van als vluchteling. Zet de poorten open voor Irakezen, Nigerianen en Indiërs die hier willen komen werken, want hoe dan ook zullen we ze moeten opvangen.

Daarop verder bordurend:

De grootste fout die mensen maken die midden in een historische verandering zitten, is dat ze halverwege verwachten dat dingen weer terugkeren naar "normaal".

Veel mensen hier (inclusief ikzelf) zijn opgegroeid in een soort pastoraal Nederland waar een rijtjeshuis in een truttig dorpje de minimumverwachting was voor iemand met een normale baan. En we verwachten allemaal weer terug te kunnen keren naar dat "normaal", terwijl het net zo goed mogelijk is dat we verder de ingeslagen richting ingaan. Nog meer mensen in de stad, minder woonoppervlakte wordt de norm, prijzen per vierkante meter stijgen rustig door.

Daar moet je je verwachtingspatroon (en misschien ook je bouwplannen) op aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yordi-
  • Registratie: December 2016
  • Niet online
Ik denk dat het duidelijk mogen zijn dat migratie en asiel een enorme invloed heeft op de sociale woningmarkt. Maar hoe zit het dan in het hogere segment? Buiten leencapaciteit en de lage rente lijkt het erop alsof meer mensen duurdere huizen kunnen betalen die er eigenlijk lang niet altijd zijn. Als ik de cijfers van het CBS bekijk is het aantal hoger opgeleiden in Nederland bijna verdubbeld in de afgelopen 20 jaar. Dan vraag ik mij af; is het inkomen voor dat deel van de beroepsbevolking hetzelfde gebleven? Dat zou namelijk betekenen dat er 2x zoveel mensen zijn met hetzelfde besteedbaar inkomen voor een hypotheek als 20 jaar geleden. Met als gevolg meer leencapaciteit. Dat i.c.m. een simpele gebouwenschaarste drijft de prijs nu gigantisch op?

[ Voor 7% gewijzigd door Yordi- op 07-02-2021 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Het gaat buiten het topic, maar zelf heb ik de verwachting dat in de tweede helft van de huidige eeuw een groot deel van het 'mondiale zuiden' naar het 'noorden' zal moeten verhuizen. Het is beter - voor iedereen - als die mensen als werknemer komen in plaats van als vluchteling. Zet de poorten open voor Irakezen, Nigerianen en Indiërs die hier willen komen werken, want hoe dan ook zullen we ze moeten opvangen.
Onmogelijk als je de geboortecijfers van het zuiden met het noorden vergelijkt. Om nog maar te zwijgen van cultuurverschillen. Problemen in het zuiden, moeten in het zuiden opgelost worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Vergeet dat maar want grote delen van de aarde worden onleefbaar, dus zullen er 500 miljoen mensen naar Noord-Europa komen de aankomende 70 jaar. En dat is door ons toedoen dus dat moeten wij ook oplossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Yordi- schreef op zondag 7 februari 2021 @ 22:50:
Ik denk dat het duidelijk mogen zijn dat migratie en asiel een enorme invloed heeft op de sociale woningmarkt. Maar hoe zit het dan in het hogere segment?
Volgens mij hebben juist de migranten in het hogere segment, zeg maar voor het gemak de 'expats', veel invloed op de woningmarkt. Die stuwen de prijzen van de duurdere woningen (koop en huur) flink op.

Maar voor de Nederlanders heeft dit minder directe gevolgen, omdat dit vooral invloed heeft op de Nederlandse goedverdienende doorstromers. Voor het gevoel is het effect van één sociale huurwoning die wordt bezet door een immigrant in plaats van een starter veel zwaarder dan tien hoger segment woningen die door immigranten worden ingenomen. Terwijl het effect op het hele 'treintje' misschien wel veel groter is, doordat de doorstroming stokt en de prijzen nog meer stijgen dan ze al deden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:03:
[...]

Volgens mij hebben juist de migranten in het hogere segment, zeg maar voor het gemak de 'expats', veel invloed op de woningmarkt. Die stuwen de prijzen van de duurdere woningen (koop en huur) flink op.

Maar voor de Nederlanders heeft dit minder directe gevolgen, omdat dit vooral invloed heeft op de Nederlandse goedverdienende doorstromers. Voor het gevoel is het effect van één sociale huurwoning die wordt bezet door een immigrant in plaats van een starter veel zwaarder dan tien hoger segment woningen die door immigranten worden ingenomen. Terwijl het effect op het hele 'treintje' misschien wel veel groter is, doordat de doorstroming stokt en de prijzen nog meer stijgen dan ze al deden.
Nos.nl:
Ruim 4 procent van de Nederlandse beroepsbevolking bestaat uit internationale kenniswerkers. En dat is minder dan in veel andere Europese landen. Van dertien onderzochte landen kent alleen Finland een lager percentage.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek onderzocht op verzoek van het ministerie van Economische Zaken of Nederland erin slaagt om hoogopgeleide migranten aan te trekken en te behouden.

Tussen 2016 en 2018 waren er gemiddeld 383.000 internationale kenniswerkers in Nederland. Dit zijn hoogopgeleide werkenden of werkzoekenden die niet in Nederland zijn geboren.
In andere landen is het effect dus groter van hoogopgeleide immigranten...

https://nos.nl/l/2322355

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:03:
Vergeet niet de groep onder een 'expat' met vrijstaande woning in de buurt van het Mahlerplein, hè? Veel arbeidsmigranten zijn ook maar gewoon IT'er, de vrouw heeft (nog) geen baan in Nederland, wel een gezin. Dus die staan op precies dezelfde starterswoningen te bieden.
Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:10:
Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de uitschieters: Luxemburg is buiten Luxemburg-stad niet zo heel groot, en Luxemburg-stad is perfect bereikbaar voor Duitsers en Fransen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Basel (precies op de Frans-Duitse grens) en Genève (een soort eilandje in Frankrijk)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:35:
[...]

Vergeet niet de groep onder een 'expat' met vrijstaande woning in de buurt van het Mahlerplein, hè? Veel arbeidsmigranten zijn ook maar gewoon IT'er, de vrouw heeft (nog) geen baan in Nederland, wel een gezin. Dus die staan op precies dezelfde starterswoningen te bieden.

[...]

Er zijn natuurlijk wel wat kanttekeningen te plaatsen bij de uitschieters: Luxemburg is buiten Luxemburg-stad niet zo heel groot, en Luxemburg-stad is perfect bereikbaar voor Duitsers en Fransen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Basel (precies op de Frans-Duitse grens) en Genève (een soort eilandje in Frankrijk)
Als je het artikel leest zie je dat alleen Finland lager scoort (van 13 onderzochte landen..). Zijn er dan kanttekeningen voor alle 13 landen ;-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:39:
Als je het artikel leest zie je dat alleen Finland lager scoort (van 13 onderzochte landen..). Zijn er dan kanttekeningen voor alle 13 landen ;-)?
Nee hoor, je stelling klopt in het algemeen. Daar kan dus wel wat meer bij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:35:
Dat zijn factoren die 15-20 jaar geleden ook al zo waren. Toch zie je bij de meeste landen sinds die tijd een zeer grote stijging in het percentage internationale kenniswerkers en zie je alleen bij Estland (daler), Frankrijk en Duitsland (lichte stijging) net als bij Nederland geen grote verhoging. 'Achterblijver' Finland komt van ver, maar is wel ongeveer verdubbeld.

(Overigens hoeft het feit dat andere landen ook veel/meer internationale kenniswerkers hebben volgens mij helemaal niet te betekenen dat deze groep weinig impact op de Nederlandse huizenmarkt zou hebben.)

[ Voor 11% gewijzigd door Rubbergrover1 op 08-02-2021 08:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
FreakNL schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:33:
[...]
Ik ging hier in 2014 zitten voor 4% tegen 180k. Inmiddels 3.4% tegen 150k. Als ik DIT huis nu moet kopen zit in op 1.5% tegen 140k.. Is gewoon totaal ongezond en er moet een correctie komen, dat kan bijna niet anders... Ik zou ook nooit 340k willen neer tellen voor mijn bescheiden rijtjeshuis.. Zelfde principe weerhoudt me van doorschuiven in de wijk. Er staat een prachtige 2-onder-1 kap te koop een straat verder... Maar die stond er in 2014 ook, voor 375k.. Nu 600k.. Laat maar...
Dan woon je in een deel van het land dat bovengemiddeld in prijs gestegen is. De prijsindex voor bestaande woningen van 2014 stond op 97,2 en stond in december op 146,1. Een gemiddelde Nederlandse woning die in 2014 180k kostte, kost nu dus ongeveer 270k. Tegenover 'jouw' fors gestegen woningprijs staan dus ook woningen, waarschijnlijk in een ander deel van het land, die veel minder dan gemiddeld zijn gestegen.

(En verder rekenend: 180k annuitair tegen 4% is ongeveer 860 per maand. 270k tegen 1,5% annuitair is ongeveer 933 per maand. Stijging in maandlasten van ongeveer 8,6%. Een modaal inkomen is in van 2014-2020 gestegen van 33k naar 36k, stijging van ong. 9%. Oftewel: gemiddeld zijn binnen heel Nederland de hypotheeklasten in die periode ongeveer gelijk opgegaan met de loonstijging.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik bedoelde natuurlijk "1.5 tegen 340k" ipv "1.5 tegen 140k" haha...

Ja, het is hier echt compleet losgeslagen.. En daar zal ook een forse correctie overheen gaan verwacht ik.. Ik vind mijn eigen huis persoonlijk niet meer dan 230/240k waard..

Ik zie nu echter her-en-der mensen uit zelfde huizen vertrekken ("zijburen", tuin op het oosten, ik zuiden, voor de rest gelijkwaardige woning, verkopen het voor 350 (!) ) die dus naar zo'n 600k 2-onder-1 kap gaan.. Ik twijfel daar ook maandelijks wel een keer over (die 200k overwaarde kriebelt) maar dan "durf" ik het toch weer niet aan.. Die 140k schuld die nu nog openstaat loopt tot 2044 maar waarschijnlijk is hij in 2034 al afgelost.. Dan ben ik 55 jaar. Als ik nu op mijn 42e een nieuwe schuld aanga van 400k redt ik dat niet.. Het zijn allemaal keuzes....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Requiem19 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 08:10:

https://nos.nl/l/2322355
Je maakt zelfs een aanname dat er überhaupt een positief effect zou moeten zijn. Als 10 Nederlanders in het VK gaan werken en 5 mensen komen vanuit het VK in Nederland werken, dan heb je dus een netto effect wat negatief is. Immers de mensen die niet meer in NL zijn, hebben ook weer een huisje achtergelaten...

Dus volgens mij kunnen we wel zeggen dat het idee van 'expats drijven de prijs op' wel een beetje gedebunked is. Aangezien we internationaal maar matig meespelen en Nederlanders internationaal vrij actief zijn, zal het effect er nauwelijks zijn of zelfs negatief zijn.
Rubbergrover1 schreef op maandag 8 februari 2021 @ 10:04:
Oftewel: gemiddeld zijn binnen heel Nederland de hypotheeklasten in die periode ongeveer gelijk opgegaan met de loonstijging.)
Ergens moet er natuurlijk een koppeling zijn. Het grootste gedeelte van de hypotheken wordt aangegaan door mensen die dat bij elkaar werken. Zonder loonstijging is er ook niet meer aan hypotheeklasten uit te geven (zonder rare fratsen).
En zeker met het Nibud die aardig heeft lopen snoeien in de maximale lasten en daarmee maximale hypotheek 'valt het allemaal best wel mee'. Ik ben wel blij met de regel dat je minimaal 10 jaar vast moet zetten of anders een rekenrente van 4% krijgt. Een rentestijging heeft daardoor veel minder grip op de markt.

In mijn optiek is het grootste (korte termijn) probleem nu de stress op de markt en daar zou de NVM moeten ingrijpen. Een koper die binnen 24uur? moet beslissen of het de woning van zijn dromen is en tot een goed bod moet komen is waanzin. De grootste aankoop van je leven en je hebt minder tijd & keuze dan bij zoiets als een auto. En bijna iedereen die verkoopt is ook een koper, dus meer rust als verkoper creëren helpt ook jezelf weer.
En kom dan ook eens met een goede uitwerking om tot de verkoopprijs te komen. Bij veilingen heb je bijvoorbeeld dat de koopprijs het een na hoogste bod is, of daar net iets boven. Maar ook een bepaalde bedenktijd. Dus een veiling loopt 7 dagen of 14 dagen en bedenk iets om Auction sniping te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:03:
Ik twijfel daar ook maandelijks wel een keer over (die 200k overwaarde kriebelt) maar dan "durf" ik het toch weer niet aan..
Ik heb hetzelfde, los je in 10 jaar gewoon je huis af, of ga je voor een enorm huis met dito hypotheek en zit je tot je 65ste muurvast omdat je moet blijven werken voor je hypotheek.
De 'oplossing' voor nu voor mij is maar gewoon de huidige tent flink te verbouwen (vanuit eigen middelen), daar een tijd lekker van te genieten en dan over 6-10 jaar nog een keer de markt te bekijken. Dan is het echt mijn huis en kan ik de volledige woningwaarde gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
TheGhostInc schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:04:
[...]

Je maakt zelfs een aanname dat er überhaupt een positief effect zou moeten zijn. Als 10 Nederlanders in het VK gaan werken en 5 mensen komen vanuit het VK in Nederland werken, dan heb je dus een netto effect wat negatief is. Immers de mensen die niet meer in NL zijn, hebben ook weer een huisje achtergelaten...

Dus volgens mij kunnen we wel zeggen dat het idee van 'expats drijven de prijs op' wel een beetje gedebunked is. Aangezien we internationaal maar matig meespelen en Nederlanders internationaal vrij actief zijn, zal het effect er nauwelijks zijn of zelfs negatief zijn.
Dat ligt er ook aan of die emmigranten hun huis verkopen, dan wel aanhouden om te verhuren... én of ze überhaupt wel een koopwoning hadden natuurlijk.

Ik zie je punt overigens, je moet niet alleen kijken naar immigratie van kenniswerkers, maar naar het saldo van immigratie / emmigratie.

Aan de andere kant was de vraag wat de invloed - sec - van binnenkomende kenniswerkers is. Daar heb ik een bron voor gegeven. Het valt me op - en niet alleen bij jou - dat er veel zonder bron gediscussieerd wordt ('Nederlanders zijn internationaal vrij actief' -> waar baseer je dat op? Je gevoel, of heb je ook een onderbouwde bron?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:03:
Ik bedoelde natuurlijk "1.5 tegen 340k" ipv "1.5 tegen 140k" haha...

Ja, het is hier echt compleet losgeslagen.. En daar zal ook een forse correctie overheen gaan verwacht ik.. Ik vind mijn eigen huis persoonlijk niet meer dan 230/240k waard..

Ik zie nu echter her-en-der mensen uit zelfde huizen vertrekken ("zijburen", tuin op het oosten, ik zuiden, voor de rest gelijkwaardige woning, verkopen het voor 350 (!) ) die dus naar zo'n 600k 2-onder-1 kap gaan.. Ik twijfel daar ook maandelijks wel een keer over (die 200k overwaarde kriebelt) maar dan "durf" ik het toch weer niet aan.. Die 140k schuld die nu nog openstaat loopt tot 2044 maar waarschijnlijk is hij in 2034 al afgelost.. Dan ben ik 55 jaar. Als ik nu op mijn 42e een nieuwe schuld aanga van 400k redt ik dat niet.. Het zijn allemaal keuzes....
Aan de andere kant, betaal je voor die 400k hypotheek, waarschijnlijk net zoveel als 10 jaar geleden voor je huidige huis, toen je het had gekocht voor 250k, terwijl je ook al 10 jaar salarisverhoging hebt gehad, en de komende 10 jaar weer salarisverhogingen krijgt. Je kan ook de komende 20 jaar in een leuke 2-onder-1-kap gaan wonen om daarna weer kleiner te gaan wonen. Dan ben je ook van die hypotheek af.
Ik denk dat je vooral moet kijken of je de extra ruimte wil hebben. Met kinderen, vooral als het tieners worden, lijkt me het wel fijn, maar zodra ze het huis uit zijn, lijkt me het vooral veel extra schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb nog wat eigen middelen ook, ik zou er nog 2 dakkappelen op kunnen pleuren, dan hebben we ook weer wat meer ruimte..

Het enige wat ik echt mis is een oprit.. Ik kan de auto wel voor de deur zetten btw (wonen op een soort erfje) dus laden/lossen, auto stofzuigen, en inpakken voor vakantie is geen enkel probleem en daar kan ik ook gewoon uren de tijd voor nemen, ik kan de auto gewoon voor het huis zetten (we hebben geen voortuin) en dan kan iedereen er ook gewoon langs, ook auto's en bezorgdiensten.. Maar er is niks van mezelf bij.. Als we in de toekomst toch meer-en-meer elektrisch gaan rijden wordt dat wel een gemis... Ik heb er weleens over nagedacht om bij de gemeente na te vragen of ik niet gewoon een stuk van 2 diep en 5 breed erf mag kopen (en dan natuurlijk het stuk wat tegen mijn huis aanligt :+) maar ik denk dat dat een lastige vraag is...

@hierboven:

250k / 30 = veel minder dan 400k / 30...

Bij 250k is het zelfs mogelijk om eerder dan 30 jaar van de schuld af te zijn.. Bij 400k is dat wel heel ambitieus..

Het gaat niet alleen om maandelijkse lasten, het gaat ook om de totale schuld. Ik weet niet of ik me senang voel bij 400k schuld op mijn 42e.. Maar dat is voor iedereen anders.

[ Voor 48% gewijzigd door FreakNL op 08-02-2021 11:29 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:54
Wie had dat gedacht? Het demissionaire kabinet gaat toch nog een opkoopverbod inzetten: https://www.ad.nl/wonen/k...opt-en-verhuurt~a128f53c/

Kamer wil snel af van investeerder die woning opkoopt en verhuurt

Imho is dit (zoals gebruikelijk...) weer een redelijk 'dubbele' wet. Ja, op termijn help je starters en middeninkomens ermee als de investeerders de betaalbare huizen niet meer opkopen. Tegelijkertijd zorgt de zin "Eigenaren mogen een woning wél verhuren als ze die al in bezit hadden voordat de nieuwe regels ingaan" natuurlijk voor een vertekend beeld op korte termijn, want grote kans dat beleggers dan nu nog even snel hun slag willen slaan.

Wanneer de wet moet worden ingevoerd kan ik nog nergens vinden. Wel goed om te zien dat de politiek, of het nou door verkiezingen komt of niet, de woningmarkt toch nog enigszins serieus lijkt te nemen. Ik heb zelf de indruk dat de afgelopen 6 maanden meer is gebeurd dan de andere 3 jaar onder Ollongren.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
FreakNL schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:22:
Ik heb nog wat eigen middelen ook, ik zou er nog 2 dakkappelen op kunnen pleuren, dan hebben we ook weer wat meer ruimte..

Het enige wat ik echt mis is een oprit.. Ik kan de auto wel voor de deur zetten btw (wonen op een soort erfje) dus laden/lossen, auto stofzuigen, en inpakken voor vakantie is geen enkel probleem en daar kan ik ook gewoon uren de tijd voor nemen, ik kan de auto gewoon voor het huis zetten (we hebben geen voortuin) en dan kan iedereen er ook gewoon langs, ook auto's en bezorgdiensten.. Maar er is niks van mezelf bij.. Als we in de toekomst toch meer-en-meer elektrisch gaan rijden wordt dat wel een gemis...

@hierboven:

250k / 30 = veel minder dan 400k / 30...

Bij 250k is het zelfs mogelijk om eerder dan 30 jaar van de schuld af te zijn.. Bij 400k is dat wel heel ambitieus..

Het gaat niet alleen om maandelijkse lasten, het gaat ook om de totale schuld. Ik weet niet of ik me senang voel bij 400k schuld op mijn 42e.. Maar dat is voor iedereen anders.
Ja, ik bedoel meer als je 400k / 30 * 20 doet en dan na 20 jaar verhuisd naar iets wat vergelijkbaar is waar je nu woont, heb je ook ~250k afgelost in 20 jaar. Plus de huidige overwaarde, kan je dan iets van 450k terug kopen. Als je uitgaat van geen stijging/daling van de huizenprijzen. 20 jaar inflatie lijkt me dat zelfs in een hele slechte huizenmarkt dat de prijs niet significant lager kan worden dan nu.
Ja 400k is veel schuld, maar goed kapitaal is op dit moment niks waard en ook de hele reden waarom huizen nu zo "duur" zijn.
Verhuizen of investeren in je huidige woning is ook een kwestie van hoeveel meerwaarde leveren die dakkapellen op ten opzichte van de investering.

Ik probeer je niet te overtuigen om te verhuizen hoor :). Wel of niet verhuizen is zowel een rationele als een emotionele beslissing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Richh schreef op maandag 8 februari 2021 @ 11:29:
Wie had dat gedacht? Het demissionaire kabinet gaat toch nog een opkoopverbod inzetten: https://www.ad.nl/wonen/k...opt-en-verhuurt~a128f53c/

Kamer wil snel af van investeerder die woning opkoopt en verhuurt

Imho is dit (zoals gebruikelijk...) weer een redelijk 'dubbele' wet. Ja, op termijn help je starters en middeninkomens ermee als de investeerders de betaalbare huizen niet meer opkopen. Tegelijkertijd zorgt de zin "Eigenaren mogen een woning wél verhuren als ze die al in bezit hadden voordat de nieuwe regels ingaan" natuurlijk voor een vertekend beeld op korte termijn, want grote kans dat beleggers dan nu nog even snel hun slag willen slaan.

Wanneer de wet moet worden ingevoerd kan ik nog nergens vinden. Wel goed om te zien dat de politiek, of het nou door verkiezingen komt of niet, de woningmarkt toch nog enigszins serieus lijkt te nemen. Ik heb zelf de indruk dat de afgelopen 6 maanden meer is gebeurd dan de andere 3 jaar onder Ollongren.
Ja de 8% overdrachtsbelasting zal ook al een beetje de rem zetten op opkopen+verhuren, maar ik denk dat we beter woningverhuur naar box 2 kunnen verplaatsen ipv box 3. Kost de verhuurder wel wat extra administratie, maar geeft de overheid ook meer controle over hoe het belast kan worden.
Pagina: 1 ... 181 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.