Nederlandse landbouwgrond is slecht. Juist in de regio's met een sterke "agrarische" reputatie als Brabant en Oost-Nederland. Daarbij hebben we ook nog eens een rotklimaat. Veel regen, weinig zon. In de volle grond kun je maar heel weinig gewassen zinvol verbouwen.Steamwitz schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:48:
Voorlopig groeien we van 17 miljoen naar 19 miljoen inwoners die allemaal in een huis willen wonen (minder landbouwgrond beschikbaar) en allemaal willen eten (meer landbouwgrond nodig). Dus de berekening wordt er in de komende jaren niet beter op.
Ik vraag mij oprecht af wat er zou gebeuren als er plotseling voedselschaarste zou ontstaan door een onverwacht lagere wereldwijde voedselproductie. Zoiets als Corona, maar dan met voedsel.
En dan heb ik het niet over dadels en citroenen. Zelfs graan dat je in Nederland verbouwt is - over het algemeen - niet goed genoeg voor menselijke consumptie. Jouw boterhammen komen uit Frankrijk en Tsjechië, niet uit Nederland.
Als je in Nederland met land je geld wil verdienen moet je hard werken om gewassen te verbouwen die in andere landen bijna vanzelf groeien. En we zijn geen lage lonenland.
Boeren lossen dit op door hun onrendabele landbouwproducten aan dieren te voeren. Koeien en varkens kunnen namelijk prima in ons klimaat leven. En met koeien en varkens verdienen we geld. Daar hebben we inderdaad 10x meer van dan we zelf nodig hebben. Alleen hebben we inmiddels zo'n grote veestapel dat we met Nederlands land die dieren niet meer kunnen voeden.
Dus betalen we Zuid-Amerikanen om een stuk regenwoud te verbranden, en importeren de soja die zij verbouwen. Zij telen goedkope gewassen, wij zetten dat om in waardevolle landbouwproducten. En daarvan produceren we inderdaad veel meer dan we zelf nodig hebben.
Als je Nederland zelfvoorzienend wil maken moet je de dieren wegdoen, en alleen aardappels en andere gewassen met weinig marge gaan telen. Maar dan gaan de boeren failliet.
Tegelijkertijd zal het de grote (rendabele) veehouders waarschijnlijk een biet wezen of ze 80% of 100% van het veevoer moeten importeren, dus om een groot deel van Nederland nou vol te poten met voedermais, voedergraan en voederbieten is natuurlijk ook niet zo zinvol.
Ik denk dat de politiek inderdaad aan het voorsorteren is op het uitkopen van allerlei kleine boerenbedrijfjes. Projectontwikkelaars vinden dat fijn, en de industriële veehouderij blijft ook grotendeels gespaard, dus geen grootse trekkerprotesten in Den Haag. En de burger is natuurlijk hartstikke blij dat-ie kan inschrijven op nieuwbouwproject Mond en Klauw.
Edit: De tuinbouw in het westland is natuurlijk enorm succesvol. Maar dat is kwa ruimtegebruik echt te verwaarlozen.
Edit: 16 februari. Deze post is enorme onzin. Dierlijke produkten zijn zeker rendabel, maar melkveehouders horen bij de 'armste' boeren van Nederland, terwijl de aardappelboeren die ik voor stakkers aanzag juist de rijksten zijn. Dit omdat producenten van veevoer en vleesverwerkende bedrijven veel van de 'waarde' van dierlijke producten afromen. Follow the Money legt het uit.bb
[ Voor 11% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 16-02-2021 21:30 ]