Het is een oud artikeltje van 2017 maar nog steeds relevant omdat ze praten over de tijden ervoor.
https://www.groene.nl/art...an-hoe-nederland-het-doet
Wat conclusies uit dit artikel:
- Bij een goede markt is het voor zowel kopers als verkopers dat huizenprijzen stabiel blijven. (Als je als verkoper daarna weer een huis koopt, en niet voor speculatie)
- Onze prijsstijging komt voornamelijk door deregulatie van de hypotheekmarkt. (Bedankt PvdA) en iedereen die over de huizenmarkt zeurt dat hij te duur is en op PvdA stemt moet eigenlijk zijn mondje dicht houden.
Er kwamen na de deregulatie hypotheken op de markt die ervoor zorgden dat je meer geld kon lenen, dit ontwricht vraag en aanbod waardoor huizenprijzen duurder worden en waardoor je onder aan de streep als Nederlandse kopers niks mee op schiet. (Zie het als, geef iedereen 1 miljoen euro en je zult zien dat de waarde van de euro gigantisch zal dalen)
Het enige wat de mensen voor die deregulatie terug kregen is, het niet aflossen van hun hypotheek omdat al deze mensen een aflossingsvrije hypotheek hadden waardoor ze al hun geld alleen aan hypotheek rente konden uitgeven vanwege de deregulatie.
Ik zie dit vaker in onze overheid. Er worden maatregelen getroffen voor een bepaald doel, maar ze werken JUIST compleet de andere kant op. Dit is een soort incompetentie van onze overheid wat vooral te maken heeft waarschijnlijk met het lage opleidingsniveau in combinatie met een sterke banken lobby.
Kan me nog herinneren toen onze overheid meer vrijheid wou creëren in de tandartssector:
https://www.nrc.nl/nieuws...-naar-de-rechter-a1443486
Dit komt dan uit de koker van de VVD, maar hetzelfde dus. Iets implementeren wat heel logischerwijs het tegenovergestelde deed dan wat voor ogen zou zijn. Vrije markt werking werkt niet overal. Het is geen zwart of wit beleid dat je kan toepassen op elke sector en de prijzen dalen. Daar weet Nederland nog heel veel meer voorbeelden van.
Maar goed. Deze grote fout van PvdA destijds wat als doel had om de woningmarkt goedkoper te maken voor de "middenklasse" heeft er dus nu voor gezorgd dat deze "middenklasse" maar met moeite een woning kan betalen. PvdA heeft vaker van dat soort desastreuze foute keuzes gemaakt in Nederland met gigantische gevolgen.
Het gasveld in Groningen bijvoorbeeld. Door PvdA is het geen Nationaal Eigendom en hebben we nu dus niet zo'n lekker spekvet geld fonds zoals Noorwegen. PvdA heeft onze gasvelden voor een prikkie verkocht aan Exxon Mobile en Shell (NAM) welke winsten maakte voor aandeelhouders. Veel minder winsten voor het volk.
Je zou bijna kunnen denken. Wat flikken die PvdA'ers toch altijd met die vieze VVD acties? Dit soort acties zou je verwachten van de VVD. Maar nee, het is de PvdA
Sorry, maar het eerste artikel wat ik benoemde vond ik gewoon een goed stuk. Dat wou ik even mededelen. En nog een kleine rant op de PvdA.