En er is geen reële welvaartsstijging door de hogere prijzen. Dat is het grote nadeel ervan.Immutable schreef op maandag 8 juli 2019 @ 23:21:
[...]
Conclusie: De bank is de winnaar van dat spel. En ze plukken er nog altijd de vruchten van. En je hebt nu heel veel mensen die belang hebben in een huizenmarkt die stijgt. Terwijl de gezondste situatie in Nederland is dat de huizenprijs stabiel langzaam met inflatie meestijgt. Dan gaan ook namelijk minder mensen speculeren. Speculeren doe je in een markt die fluctuaties vertoond, anders is er geen cent aan te verdienen.
Er kan nog meer veranderd worden en daar zijn een aantal varianten van uitgewerkt in de door mij gelinkte CPB notitie.De overheid heeft het nu wel weer redelijk gerepareerd, alleen heb je gewoon een hele generatie die nog lekker in de soep zitten met beleggingshypotheken, en aflossingsvrije hypotheken.
Bij budgetneutrale invulling (oftewel: daling uitgaven aan HRA en nieuwe inkomsten worden gecompenseerd door verlagen van inkomstenbelasting) ziet men 0,66% welvaartsgroei als gevolg van het afschaffen van de overdrachtsbelasting, defiscalisering en zien van een woning boven 300K als investeringsgoed.
offtopic:
Ik ga de chocoladeletter-woorden hiervoor niet gebruiken, dan agro ik mensen, maar ga er maar vanuit dat dit maatregelen zijn die de Telegraaf niet steunt
Ik ga de chocoladeletter-woorden hiervoor niet gebruiken, dan agro ik mensen, maar ga er maar vanuit dat dit maatregelen zijn die de Telegraaf niet steunt
Dat haalt dus geld van de woningmarkt naar de reële economie. Is de daadkracht er om dit te doen? Ik betwijfel het. Is een variant waar de overheid meer inkomsten haalt uit kapitaal (woningbezit) nodig? In mijn ogen zeker.