Harrie_ schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:43:
offtopic:
Zo ken ik een verhaal van iemand die emigreerde naar de VS, daar een telefoonabonnement wilde afsluiten maar dat niet kon. Ondanks een 'vast' inkomen had de telefoonmaatschappij toch echt een credit score nodig. Die kerel was dus verplicht om dingen op afbetaling te gaan doen, deze vervolgens tijdig af te betalen, om zodoende een goede credit score te krijgen en op deze manier te bewijzen dat hij wel een telefoonabonnement kon dragen. Wat een systeem

Daarvoor hoef je niet zo ver te gaan.
Toen ik naar het VK emigreerde wilde ik 2 mobiele abonnementen afsluiten. Ik ben de winkel uitgelopen met 2 pre-paid kaarten, want een abonnement kon ik niet afsluiten. 'Computer says no'.
Ik ben toen mijn score een beetje gaan bijhouden en ik kon een 0% krediet krijgen voor de auto. Dat heb ik toen gedaan om te kijken wat de impact was op mijn score, vooral de duur was van belang, het aantal kredieten leek toch niet zoveel te doen. Mijn bank was bij elk bezoek meer dan bereid om te kijken naar hypotheken. Want die konden de salarissen zien binnenkomen en weten dat verse inwoners last hebben van een gebrek aan kredietgeschiedenis.
Overigens is de woningmarkt in het VK weer totaal anders. Daar regelt de advocaat de overdracht van het pand, geen notaris. Overbruggingskredieten bestaan daar nauwelijks, dus je verhuist in de ochtend je huis uit en in de middag je nieuwe huis in. Niks 'even een paar weekjes/maandjes dubbele lasten'.
Daar komt het 'treintjes' begrip ook vandaan. In het VK kun je dus 10 huizen hebben die op dezelfde dag gaan, als er dan 1 een probleem heeft met financieren, dan gaan
ALLE transacties niet door. Starters hebben daar dus een pre, want die hebben geen verkoop waar de koop vanaf hangt.
Daarom zijn de vergelijkingen met andere landen in dit topic altijd wel grappig. Elk land heeft echt weer een eigen huis- en hypotheekcultuur. In het VK is achterstallig onderhoud 'charme' (gewoon rot hout overschilderen e.d.) en is de nieuwbouw dusdanig slecht dat je na 10 jaar het huis kunt gaan renoveren (nog even los van de ramp verhalen, van ramen die gewoon niet vast zijn gezet en met kozijn en al eruit donderen)
Ik kan hier een enorme rij anekdotes neerzetten, maar ik zou nooit een nieuwbouw in het VK kopen, dan bestel ik wel een pre-fab huis in Duitsland, al kost het een ton meer.