Hier heb je wel een goede analyse te pakken die kritisch is op wat ik had gezegd.CVTTPD2DQ schreef op zondag 17 januari 2021 @ 09:25:
[...]
Het is natuurlijk ook lastig: niet iedereen koopt elk jaar een huis. Juist omdat Nederland meer huizenbezitters dan huizenkopers kent, zijn de woonlasten voor de grote meerderheid al jaren juist superstabiel.
Dus in die zin denk ik dat, als je het gemiddelde neemt, je hetzelfde 'vertragende' effect zou zien.
Ik denk dat je meer een effect ziet van de gevaren van het gemiddelde, dan dat er opzet is bij het CBS is om het effect van koopwoningen bij inflatie te verdoezelen.
Net zoals ik toen een had gekocht. En mij dus uit die "hoge inflatie" klasse heb gezet.
Het zijn dus voornamelijk mensen die GEEN eigenaar zijn van een woning die virtueel een veel hogere inflatie hebben. Dit betekend eigenlijk dat je zo gauw als het kan een koopwoning moet hebben, het maakt niet uit in welke prijsklasse.
Time in de market is dus belangrijk om uit die "Shadow inflatie" te komen. Ook zoiets als: "Time in the market, beats timing the market". Je wordt hiermee dus gedwongen om te kopen, een soort flinke push zodat de vraag nog eens een extra grote druk krijgt.