Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 173 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.845 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:56
CVTTPD2DQ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:31:
[...]

Je hoeft niet te klussen. Een klushuis op een goede locatie pakt op het moment hetzelfde rendement als een "af" huis. Misschien nog wel meer. Tenzij je gaat investeren om het up-to-date te maken.
Disagree, de meeste waarde kun je genereren door een bouwval te kopen en die met je eigen uren op een slimme manier kunt opknappen.

Het 'flippen' is lucratieve business..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beanie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-05-2023
Requiem19 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 15:42:
[...]

Ironisch genoeg kijken ze dan niet naar een appartement waar de VVE 300 p/m is. Maar als je vergeten bent je credit card van ; doorlopend' af te halen krijg je gelijk een kruisje :D.
Dat is eigenlijk wel een hele kromme als je er over nadenkt. Stel, je betaalt de VvE kosten niet meer dan staat dat direct in relatie tot de waarde die het onderpand in de markt heeft voor de bank. Als jij je studiefinanciering niet aflost dan heeft dat geen effect voor het onderpand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Was deze DNB blog al gepost? Interessant leesvoer en hij geeft ook aan dat alleen de eigen woning naar box 3 niet het probleem oplost, maar dat er ook flink gebouwd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:35:
Disagree, de meeste waarde kun je genereren door een bouwval te kopen en die met je eigen uren op een slimme manier kunt opknappen.

Het 'flippen' is lucratieve business..
Die 10% per jaar krijg je op het moment bijna ongeacht de toestand van het pand. Ik heb het idee dat "flippen" hierdoor een stuk rendabeler lijkt dan het is. De flipper steekt zes maanden arbeid en 30K in een verbouwing, en verkoopt het dan voor 60K meer - waarvan hij 15K ook had gekregen als hij die oranje-bruine tegeltjes lekker op de muur had laten zitten.

En veel starters hebben gewoon een baan, en willen wonen. Een beetje klussen lukt de meeste mensen wel. Slim - dwz. goedkoop - opknappen is niet iedereen gegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
@CVTTPD2DQ ken je de instagram account ‘fundamakeovers’?

Daar laten ze de flips leuk zien. Meeste vraagprijzen zijn 100k+ meer (vraagprijs..).

Hier eentje waarbij de vraagprijs de verdubbelaar is ingegaan van 600k naar 1.2 miljoen:

https://www.instagram.com/p/CJzQdrlFbZR/?igshid=ic4r68qberi5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22-09 22:09
Wilf schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:45:
[...]
Wel goed punt, misschien dan juist een cap zetten op winst bij verkoop zodat men niet tigduizend rijker wordt - wat weer geërfd kan worden - maar dat het in een staatspot gaat voor jonge starters? Erfgeld is destructief voor gelijkheid. Bovendien zorgt het voor conflict. Overwaarde steek je in een nieuw huis of gaat de pot in.
Erfgeld is destructief voor gelijkheid. Ik kan 100 dingen opnoemen die destructief zijn voor gelijkheid. Salaris, scholing, opvoeding, ouders, aanleg etc. Gelijkheid als argument voor onteigening gaat mij daarom behoorlijk te ver. Bovendien, als er verliezen zijn op de woning mag je dat ook claimen bij de staat? Dan zitten we de vrij dichtbij een staatseconomie met zeer weinig particulier bezit, hetgeen historisch niet zulke goede papieren heeft.

Belasting heffen op winsten bij verkoop op basis van een algemene index zou wellicht kunnen maar geeft in individuele zaken toch ook weer onbedoelde effecten. Wat dat betreft is een box 3 oplossing wel zo simpel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:11:
Hier eentje waarbij de vraagprijs de verdubbelaar is ingegaan van 600k naar 1.2 miljoen:
Ik weet niet of een woning van 600k - of de renovatie daarvan - binnen het bereik van een starter valt. In het oliesjeikensegment kan alles.

Dit is de meest recente woning op dat account. Oorspronkelijke vraagprijs 250k, nieuwe 380k, maar met een aanbouw van 70m, dus wat zal dan de investering zijn? Minstens 70k, denk ik? Plus nog eens 10-25k prijsstijging door de markt zelf. En dan weten we eigenlijk niet hoe - en met welk woongenot - de 'flippers' in die woning hebben geleefd in de tijd van de verbouwing.

Ik moet eigenlijk denken aan wijlen Antoon Heyboer, die binnen een halve minuut een stuk papier in een schets van een paar honderd gulden kon veranderen. Dat iemand dat kan betekent niet dat iedereen - of zelfs de gemiddelde starter - dat kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

CVTTPD2DQ schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Ik weet niet of een woning van 600k - of de renovatie daarvan - binnen het bereik van een starter valt. In het oliesjeikensegment kan alles.

Dit is de meest recente woning op dat account. Oorspronkelijke vraagprijs 250k, nieuwe 380k, maar met een aanbouw van 70m, dus wat zal dan de investering zijn? Minstens 70k, denk ik? Plus nog eens 10-25k prijsstijging door de markt zelf. En dan weten we eigenlijk niet hoe - en met welk woongenot - de 'flippers' in die woning hebben geleefd in de tijd van de verbouwing.

Ik moet eigenlijk denken aan wijlen Antoon Heyboer, die binnen een halve minuut een stuk papier in een schets van een paar honderd gulden kon veranderen. Dat iemand dat kan betekent niet dat iedereen - of zelfs de gemiddelde starter - dat kan.
Lol ik vind de oude situatie juist mooier ! :)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

DeKever schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:27:
[...]

Erfgeld is destructief voor gelijkheid. Ik kan 100 dingen opnoemen die destructief zijn voor gelijkheid. Salaris, scholing, opvoeding, ouders, aanleg etc. Gelijkheid als argument voor onteigening gaat mij daarom behoorlijk te ver. Bovendien, als er verliezen zijn op de woning mag je dat ook claimen bij de staat? Dan zitten we de vrij dichtbij een staatseconomie met zeer weinig particulier bezit, hetgeen historisch niet zulke goede papieren heeft.

Belasting heffen op winsten bij verkoop op basis van een algemene index zou wellicht kunnen maar geeft in individuele zaken toch ook weer onbedoelde effecten. Wat dat betreft is een box 3 oplossing wel zo simpel.
Salaris verdien je zelf. Een opleiding kan voor een beter salaris zorgen. Dat zijn je eigen merites. Een gift of erfenis hoef je niets voor te doen. Het is een uitkeringstrekkermentaliteit en zorgt er voor dat de ontvanger de waarde van geld niet inziet. Geld en verantwoordelijk er mee omgaan leer je door hard te werken en niet je handje op te houden.

Zo VVD genoeg? :+

Ik ken overigens een aantal mensen die met een flinke erfenis echt bizarre dingen hebben gedaan.

Ik doe zelf niet mee met loterijen, erfenissen en ouders. Ik wilde op mijn 15e een Les Paul dus ging ik de hele zomer illegaal 10u per dag werken bij de bollenpellerij en lelies koppen en dan met je gifhandjes je bammetjes eten.

Uitkeringen trekken doe en deed ik niet aan, ook met nulurencontract vrat ik liever rijst en rozijnen dan mijn handje ophouden.

Ik ben blij dat er sociale vangnetten zijn voor minder bedeelden maar de vangnetten voor de allerrijksten zijn privaat en vele malen groter, which I find bullshit.

Vandaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• j_cda
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-05 11:28
Ik lurk al een tijdje mee in dit topic en lees de laatste paar dagen met grote verbazing sommige reacties m.b.t. overheidsingrijpen in de huidige woningmarkt. Men heeft het b.v. over het onteigenen van woningbezitters, afpakken (ja zo noemen we dat) van overwaarde bij verkoop en dit in een fonds storten etc. etc. Nooit geweten dat zulk communistisch gedachtegoed nog leefde in de samenleving. Volgens mij heeft de geschiedenis al vaak genoeg laten zien dat dit systeem van geen kant werkt. Houd alsjeblieft op met zulke draconische maatregelen te eisen, we leven al in een ongekend genivelleerd land met een ongelofelijk hoge belastingdruk.

Ik heb recent ook geprofiteerd bij verkoop van mijn huis en een behoorlijke overwaarde gepakt. Schiet je daar iets mee op? Mwah misschien als je uit de Randstad verhuisd, maar anders niet echt. Enige voordeel is, je maakt wel meer kans bij aankoop van een nieuw huis.

Ik kan mij ook nog de echt slechte tijd herinneren, 2011 t/m 2014 ongeveer. M.b.t. mijn situatie een appartement gekocht op de top in 2007 en deze 7 jaar later met een verlies verkocht. Waar was de overheid toen? Nergens en volkomen terecht, dit zijn nou eenmaal de risico's van woningbezitter zijn! En mijn situatie was nog best ok, ik kon het verlies lijden. Genoeg mensen in mijn kennissenkring destijds die 2 jaar lang een dubbele hypotheek hebben moeten dragen en elke dubbeltje moesten omdraaien. Net op de top gekocht en hun bestaande huis niet verkocht kregen doordat de huizenmarkt in elkaar donderde.

Mijn advies voor de starters, kijk ook eens verder dan je neus lang is. Er zijn bijvoorbeeld zat opkomende buurten in de grote steden te bedenken, bijvoorbeeld een groot aantal wijken inRotterdam Zuid. En eisen bijstellen, maar dat ligt kennelijk gevoelig. Mijn eerste appartement (bouwjaar 1930) had een basic keuken, basic badkamer, kleine koelkast met gasplaat erop. Maar ik wist, prima ik heb wel lekker mijn eigen plek. En dat beter maken pak ik nog wel een keer aan of helemaal niet.

[ Voor 7% gewijzigd door j_cda op 18-01-2021 23:46 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
j_cda schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:45:
IHoud alsjeblieft op met zulke draconische maatregelen te eisen, we leven al in een ongekend genivelleerd land met een ongelofelijk hoge belastingdruk.
Valt wel mee hoor. Inkomens zijn behoorlijk genivelleerd in de regio minimumloon - 2x modaal, maar kennen daarboven ondertussen vrijwel een flat-tax. We hebben alleen nogal andere bezwaren tegen top-inkomens, waardoor de inkomensongelijkheid wel meevalt.

Als je echter naar de vermogensongelijkheid kijkt, behoren we tot de minst genivelleerde landen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Populistische drogredenen en verhaaltjes uit de oude doos helpen nog minder.

Er wordt niks afgepakt; zolang je dat geld gebruikt voor je eigen verhuizing is dat geld voor jou. Het zomaar schenken van dat geld aan familie of in een erfenis wegzetten is echter een ander verhaal. Dat zijn middeleeuwse toestanden waardoor ongelijkheid toeneemt en als we écht iets van de geschiedenis willen leren is dat grote ongelijkheid juist leidt tot haat, geweld, criminaliteit, racisme en oorlog.

Niemand wil een communistische heilstaat opbouwen. Men wil leven in een vredige maatschappij waarbij haat, geweld en criminaliteit tot anomalie in plaats van de kern behoort.

Als ‘men’ de bevolking is, that is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
Ilmar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:02:
[...]

Valt wel mee hoor. Inkomens zijn behoorlijk genivelleerd in de regio minimumloon - 2x modaal, maar kennen daarboven ondertussen vrijwel een flat-tax. We hebben alleen nogal andere bezwaren tegen top-inkomens, waardoor de inkomensongelijkheid wel meevalt.

Als je echter naar de vermogensongelijkheid kijkt, behoren we tot de minst genivelleerde landen.
Uiteindelijk is verreweg het belangrijkst voor het gros van de mensen het inkomen. Dat bepaald immers hoe je kan leven. Daarnaast ken ik het staatje waar je naar refereert. Nederlandse pensioenen zijn bijvoorbeeld niet in die berekening meegenomen naar ik meen. Zou dat wel zijn dan heb je het al over een ander beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:06:
Populistische drogredenen en verhaaltjes uit de oude doos helpen nog minder.

Er wordt niks afgepakt; zolang je dat geld gebruikt voor je eigen verhuizing is dat geld voor jou. Het zomaar schenken van dat geld aan familie of in een erfenis wegzetten is echter een ander verhaal. Dat zijn middeleeuwse toestanden waardoor ongelijkheid toeneemt en als we écht iets van de geschiedenis willen leren is dat grote ongelijkheid juist leidt tot haat, geweld, criminaliteit, racisme en oorlog.

Niemand wil een communistische heilstaat opbouwen. Men wil leven in een vredige maatschappij waarbij haat, geweld en criminaliteit tot anomalie in plaats van de kern behoort.

Als ‘men’ de bevolking is, that is.
Mooi verhaal dat wil iedereen. En jouw conclusie is dat deze huizenmarkt o.a. criminaliteit, racisme etc in de hand werkt? Ben benieuwd waar dat dan precies gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

j_cda schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 00:28:
[...]

Mooi verhaal dat wil iedereen. En jouw conclusie is dat deze huizenmarkt o.a. criminaliteit, racisme etc in de hand werkt? Ben benieuwd waar dat dan precies gebeurt.
Er zijn wel een aantal prachtwijken te noemen. Utrecht is een interessante casus met Kanaleneiland; armetierige huurflats vol met mensen die zeer moeilijk op een legale manier verder komen. Alleen de allerbeste, meest getalenteerde schoppen het ver. Dat terwijl elke sufferd uit een villawijk met gemak (en connecties) de roltrap naar succes ‘beklimt’.

Nou zijn ze delen van Kanaleneiland aan het renoveren of opnieuw op aan het bouwen maar in plaats van mengen is het vooral verdrijven met minder voordeuren en hogere kosten.

Kanaleneiland is een goed voorbeeld van segregatie en ellende door geen vooruitzicht en een groot verschil tussen arm en rijk. Het is niet zo erg als in Malmö of Parijs maar prettig is zeker anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 22-09 19:40

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:11:
@CVTTPD2DQ ken je de instagram account ‘fundamakeovers’?

Daar laten ze de flips leuk zien. Meeste vraagprijzen zijn 100k+ meer (vraagprijs..).

https://www.instagram.com/p/CJzQdrlFbZR/?igshid=ic4r68qberi5
Daar is ook heel wat geld in gaan zitten. Daarnaast was de M2 prijs bij aankoop - ook voor zo'n uitgewoond hok - op die locatie, niet superhoog.
Wel tekenend voor de koopmarkt nu: Er is schaarste, maar mensen willen alsnog geen vinger uitsteken.

Ik heb zelf ooit een soortelijke woning gekocht (hemelsbreed 250 meter van deze Instagram woning) en zelf laten renoveren. Hoop gedoe, maar het is het waard. De taxatiewaarde toen de aannemer klaar was, was veel hoger dan aankoopkosten + verbouwingskosten opgeteld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeKever
Wilf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Salaris verdien je zelf. Een opleiding kan voor een beter salaris zorgen. Dat zijn je eigen merites. Een gift of erfenis hoef je niets voor te doen. Het is een uitkeringstrekkermentaliteit en zorgt er voor dat de ontvanger de waarde van geld niet inziet. Geld en verantwoordelijk er mee omgaan leer je door hard te werken en niet je handje op te houden.
Ik wil best meegaan in het idee dat een erfenis nog minder een eigen prestatie is dan het hebben van talent en discipline om een opleiding af te ronden. Dat rechtvaardigt mijns inziens nog op geen enkele manier de confiscatie van erfenissen of overwaarde. Ouders zorgen voor hun kinderen. Het is een van de dingen die het leven zin geven. Een milde erfbelasting is daarmee het maximum.

Er zit een maximum aan wat de staat kan betekenen voor haar inwoners. Gelijkheid forceren is gedoemd te mislukken. Als we 1 ding geleerd hebben van de geschiedenis dan is het dat.

De fiscale faciliteit de jubelton mag van mij wel weg. Maar vooral omdat het prijsopdrijving in de hand werkt. Dat hebben we nu niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rzaan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Daar is ook heel wat geld in gaan zitten. Daarnaast was de M2 prijs bij aankoop - ook voor zo'n uitgewoond hok - op die locatie, niet superhoog.
Wel tekenend voor de koopmarkt nu: Er is schaarste, maar mensen willen alsnog geen vinger uitsteken.

Ik heb zelf ooit een soortelijke woning gekocht (hemelsbreed 250 meter van deze Instagram woning) en zelf laten renoveren. Hoop gedoe, maar het is het waard. De taxatiewaarde toen de aannemer klaar was, was veel hoger dan aankoopkosten + verbouwingskosten opgeteld.
Yep, ik denk dat deze ‘flipper’ ook vrij snel 2 ton verdiend heeft...

Maar dit is idd de uitzondering en niet de regel qua prijsklasse en flip.

Imo zijn ‘uitgewoonde’ woningen nu je best bet op de woningmarkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

DeKever schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Ik wil best meegaan in het idee dat een erfenis nog minder een eigen prestatie is dan het hebben van talent en discipline om een opleiding af te ronden. Dat rechtvaardigt mijns inziens nog op geen enkele manier de confiscatie van erfenissen of overwaarde. Ouders zorgen voor hun kinderen. Het is een van de dingen die het leven zin geven. Een milde erfbelasting is daarmee het maximum.

Er zit een maximum aan wat de staat kan betekenen voor haar inwoners. Gelijkheid forceren is gedoemd te mislukken. Als we 1 ding geleerd hebben van de geschiedenis dan is het dat.

De fiscale faciliteit de jubelton mag van mij wel weg. Maar vooral omdat het prijsopdrijving in de hand werkt. Dat hebben we nu niet nodig.
Zoals dat gaat in een democratisch land: akkoord. Het afschaffen van de jubelton lijkt mij het minste. Al is dat wellicht nog steeds vestzak-broekzak als pappie het huis koopt, dus wellicht is ook dit weer een regeling die de middenklasse meer raakt dan het hogere echelon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22-09 17:14
DeKever schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:37:
[...]

Het willen forceren van gelijke uitkomsten is heel wat anders dan het streven naar gelijke kansen.

Alsof ouders nog niet genoeg invloed hebben op je sociale en economische status. Allemaal leuk en aardig meegenomen als je ouders hebt die je de goede kant op duwen, maar laten we niet ontkennen dat zelfs als ze het beste met je voor hebben dat ze zeker niet altijd je potentie in je naar boven halen.

De erfbelasting is precies wat de ongelijkheid in deze kansen in stand houd. Zou die het sociaal-economisch al goed hebben, krijgen financieel ook nog eens een goede duit in het zakje. Tegelijkertijd zij die het minder treffen met ouders, of überhaupt geen ouders hebben, worden relatief op een nog verdere afstand gezet.

Nu hebben we het hier waarschijnlijk over allemaal klein bier relatief gezien. De kriem van de erfbelasting zit hem vooral in de vermogens van meervoudige miljoenen die zich zo blijven concentreren. Je kunt je afvragen hoe wenselijk het is dat we het meest ongelijke land zijn als het op vermogens aankomt, of dat we praktisch de hoogste private schuldenlast ter wereld hebben. Een bubbel die we heel goed gestut hebben in een relatief goed presterend systeem, maar wel eentje als die knapt we deze op persoonlijke conto krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:57:
[...]
Zoals dat gaat in een democratisch land: akkoord. Het afschaffen van de jubelton lijkt mij het minste. Al is dat wellicht nog steeds vestzak-broekzak als pappie het huis koopt, dus wellicht is ook dit weer een regeling die de middenklasse meer raakt dan het hogere echelon.
De jubelton is echt wel een voorbeeld van een regering (lees VVD) die helemaal niks geeft om jong volwassenen en graag stijgende huizenprijzen ziet.

De jubelton was een crisismaatregel toen de huizenmarkt in elkaar zakte. Vervolgens ontploffen de huizenprijzen en blijft deze "crisismaatregel" gewoon bestaan. Never waste a good crisis zullen ze wel gedacht hebben bij de VVD..

Hetzelfde geldt voor het percentage van het inkomen van de partner, ook daar blijft ieder jaar 10% bij komen. De afschaffing van overdrachtsbelasting voor jongeren. De NHG die gewoon meegroeit met de stijgende huizenprijzen. Het zijn allemaal olie-op-het-vuur maatregelen die dit kabinet in stand houdt.
Dit kabinet wil alleen maar akkoord gaan met "maatregelen om jong-volwassenen te helpen" als dit leidt tot meer financieringskracht van deze groep. Dit helpt iedere keer weer een heel klein plukje mensen, maar de huizenprijzen stijgen gewoon mee, dus een jaar later is het effect alweer weg.

Maar ieder jaar komen er een paar honderd duizend jong volwassenen bij en als ze geen rijke ouders hebben, dan kunnen ze het gewoon vergeten om een betaalbaar huis te vinden waarin ze een gezin kunnen starten. De groep wordt steeds groter, de vraag is niet of, maar wanneer ze het niet meer pikken..

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wilf schreef op maandag 18 januari 2021 @ 23:25:
[...]
Kleine aanvulling. Degene die een gift geeft of erfenis nalaat heeft daar in de regel een hoop voor moeten doen. Of in elk geval een hoop moeten laten door het niet uit te geven.

Verantwoordelijk met geld keren omgaan met je niet alleen door iemand maar aan zijn lot over te laten. Er zijn een hoop andere manieren waarop dat ook kan. Zeker als de 'ontvanger' zich bewust is van wat de schenker of nalater heeft moeten laten en welke keuzes die heeft gemaakt, kan dat juist ook helpen hij het beseffen van de waarde van geld. En van sparen in plaats van alles maar over de balk gooien en yolo, omdat het anders toch maar naar de staat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
Tuttel schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:01:
[...]

Het willen forceren van gelijke uitkomsten is heel wat anders dan het streven naar gelijke kansen.
Eens. Het afpakken van familievermogen zit in de hoek van streven naar gelijke uitkomsten. Besef je wel hoe extreem de maatregel is?
De erfbelasting is precies wat de ongelijkheid in deze kansen in stand houd. Zou die het sociaal-economisch al goed hebben, krijgen financieel ook nog eens een goede duit in het zakje. Tegelijkertijd zij die het minder treffen met ouders, of überhaupt geen ouders hebben, worden relatief op een nog verdere afstand gezet.
Het leven is oneerlijk, vanaf de geboorte. Hierin schuilt de rechtvaardiging van tal van sociale regelingen, publieke scholen etc. Het verbieden van erfenissen gaat echter uit van een onrealistisch maakbaarheidsidee. Verder denk ik dat de hele maatschappij er álles aan gaat doen om te voorkomen dat vermogen naar de overheid geschoven moet worden.

Terug naar de woningmarkt. De jubelton afschaffen is op dit moment best redelijk. Hebben we ook nog een instrument om de volgende crisis te bestrijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:43:
Kleine aanvulling. Degene die een gift geeft of erfenis nalaat heeft daar in de regel een hoop voor moeten doen. Of in elk geval een hoop moeten laten door het niet uit te geven.
Of er een hoop voor moeten lenen, waardoor ze niet alleen groter woongenot hadden, maar maximaal hebben kunnen profiteren van de waardestijging van huizen, die ze nu kunnen compenseren voor hun kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:44
Rzaan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:24:
[...]

Nogal een boude uitspraak en aanname. Ben deze nu meerdere keren, gepost door verschillende Tweakers, tegenkomen de afgelopen pagina's, maar waar halen jullie dit vandaan? Komt op mij over als een onderbuikgevoel of n=1 geval uit de eigen omgeving.

Genoeg mensen die willen klussen denk ik, maar zelfs kluswoningen (waar bouwkundig ook veel aan mankeert) worden voor belachelijke prijzen neergezet. En dan wordt er ook alsnog rustig 10-25k overboden.

En wanneer was dat 'ooit' toen je een woning hebt gekocht om te renoveren? Het laten renoveren is ook veel duurder geworden.

[ Voor 4% gewijzigd door Panini op 19-01-2021 10:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Studie en kijken naar 'Kopen zonder Kijken' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11:39
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:43:
[...]

offtopic:
De zin en onzin van erfbelasting is een heel leuk onderwerp, maar wel off topic. Maak anders eens een nieuw topic hiervoor aan, dan kunnen we erover discussieren.

Het hele idee achter erfbelasting is overigens nou juist dat degene die het vermogen krijgt daar in de regel juist niks voor heeft hoeven doen. En als je vermogen kunt krijgen zonder er iets voor te hoeven doen, dan kun je dus ook vermogen hebben zonder er iets voor te hebben hoeven doen, en dan klopt jouw regel dus niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Biggg op 19-01-2021 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Panini schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Nogal een boude uitspraak en aanname. Ben deze nu meerdere keren, gepost door verschillende Tweakers, tegenkomen de afgelopen pagina's, maar waar halen jullie dit vandaan? Komt op mij over als een onderbuikgevoel of n=1 geval uit de eigen omgeving.

Genoeg mensen die willen klussen denk ik, maar zelfs kluswoningen (waar bouwkundig ook veel aan mankeert) worden voor belachelijke prijzen neergezet. En dan wordt er ook alsnog rustig 10-25k overboden.

En wanneer was dat 'ooit' toen je een woning hebt gekocht om te renoveren? Het laten renoveren is ook veel duurder geworden.
Yes - ik heb in Dec 17 gekocht. Was echt een bouwval die niet bewoonbaar was. Moest wel 20k overbieden en volledig tot de max gaan, bijna al het spaargeld erin en goedkoop opgeknapt en stukje laten doen.

Had overigens toen wel een slecht gevoel over hoeveel ik teveel betaald had, maar uiteindelijk bij verkoop kwam dat wel goed. Dat was 3 jaar terug, gelet op de stijging zal dit nu nog veel moeilijker zijn op 1 salaris.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Biggg schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:41:
[...]

offtopic:
De zin en onzin van erfbelasting is een heel leuk onderwerp, maar wel off topic. Maak anders eens een nieuw topic hiervoor aan, dan kunnen we erover discussieren.
offtopic:
Mijn excuses dat ik ook een reactie geef, nadat er al een hoop andere mensen hierover discussieerden. Maar wellicht wat het logisch geweest om, als je dat hier niet vindt passen, dan zelf ook geen inhoudelijke reactie te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 22:50
Panini schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Het is precies wat je in een aantal posts hier steeds terug ziet komen: ja als je € 50.000 - € 100.000 cash beschikbaar hebt is er inderdaad best wel vanalles mogelijk. Ofwel via een goedkope woning gevolgd door renovatie, of door over je max hypotheekbedrag te kunnen bieden.

Het probleem ontstaat dan bij het vergaren van dat bedrag voor mensen die meestal ook aan het begin van de carrière zitten. Dan krijg je dus óf mensen die niet gaan studeren en vroeg volledig salaris verdienen, óf jubeltonnen etc, óf uitstellen om te sparen. Waarbij dat laatste op dit moment gewoon niet rendabel is (huizenprijzen stijgen sneller dan realistisch te sparen is) én ook leidt tot hogere eisen door latere levensfases (kinderkamers etc.).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 08:57:
[...]
En daar sla je de spijker op z'n kop. Vrijwel alle regelingen zijn zo ingericht dat het de middenklasse raakt en het hogere echelon totaal niet.

Al vaker de discussie gevoerd met mensen die menen dat de 'rijken' 50% inkomstenbelasting aftikken, terwijl die in werkelijkheid vaak relatief minder belasting betalen dan de middenklasse omdat ze met maatschappen, BV-webs en een goede boekhouder alles afgedekt hebben en zo min mogelijk betalen. Die auto van een ton rijd je natuurlijk op de zaak...

Datzelfde geldt trouwens voor erfbelasting. Het is een nobel idee om dat af te schaffen zodat al die miljoenen/miljarden niet meer bij die top 1% blijven zitten. In werkelijkheid raak je daar de middenklasse mee (die een erfenis van 'slechts' een ton mislopen). De echte rijken in dit land hebben geen erfenis uit te delen; die hebben hun vermogen in BV's en fondsen zitten waarvan de kinderen allang aandeelhouder zijn gemaakt voordat ze komen te overlijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Harrie_ op 19-01-2021 12:21 ]

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Ilmar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 11:39:
Het is precies wat je in een aantal posts hier steeds terug ziet komen: ja als je € 50.000 - € 100.000 cash beschikbaar hebt is er inderdaad best wel vanalles mogelijk. Ofwel via een goedkope woning gevolgd door renovatie, of door over je max hypotheekbedrag te kunnen bieden.
Daarom denk ik dat, voor mensen die op de grens van betaalbaarheid zitten, het een werkbaar idee is om een kluswoning te kopen, en vervolgens te sparen voor eventuele renovatie over een paar jaar. Ik heb het idee dat de prijzen van aannemers in hetzelfde tempo stijgen als de prijzen van huizen (ze worden immers op dezelfde manier gefinancierd), maar 30K met 10% groei per jaar kun je - misschien - nog inhalen met sparen, 300K met 10% groei per jaar zeker niet.

Je moet alleen 1) die kluswoning vinden die in huidige staat bewoonbaar is 2) bereid zijn een paar jaar tegen die gashaarden e.d. aan te kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Daarom denk ik dat, voor mensen die op de grens van betaalbaarheid zitten, het een werkbaar idee is om een kluswoning te kopen, en vervolgens te sparen voor eventuele renovatie over een paar jaar. Ik heb het idee dat de prijzen van aannemers in hetzelfde tempo stijgen als de prijzen van huizen (ze worden immers op dezelfde manier gefinancierd), maar 30K met 10% groei per jaar kun je - misschien - nog inhalen met sparen, 300K met 10% groei per jaar zeker niet.

Je moet alleen 1) die kluswoning vinden die in huidige staat bewoonbaar is 2) bereid zijn een paar jaar tegen die gashaarden e.d. aan te kijken.
Je snapt zelf toch ook wel dat als je in een prima geïsoleerde moderne huurwoning zit, het moeilijk te verkopen is aan starters die de koopmarkt willen betreden dat de enigste optie die ze op dat moment hebben is om de hoofdprijs te betalen voor een tochtige voormalige woningbouw flat welke veelal compleet uitgeleefd zijn en bovendien zeer slecht geïsoleerd. En omdat de prijzen deze woningen dusdanig hoog zijn, je 3 jaar moet sparen voordat je de verbouwing kan bekostigen.

[ Voor 8% gewijzigd door Flix20 op 19-01-2021 13:02 ]

PSN: Flix20-NL

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:55:
[...]

Definieer kluswoning. Voor mij is een kluswoning een prima woning die zéér sterk gedateerd is (groen/bruine tegels). Dat type woning scheelt in de huidige markt qua prijs nauwelijks van de instap-woning. Wil je inderdaad ècht geld besparen dan moet je inderdaad naar het type woning gaan kjiken met gashaarden, alles enkel glas, enkelsteensmuren, etc. Maar dan koop je in feite geen woning waar je nog een aantal jaar prima in kunt wonen voordat je er geld in investeert. Je koopt dan een woning waar je eigenlijk direct een hoop geld tegenaan moet gooien om het een beetje leefbaar te maken en juist dat geld heeft de starter niet voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 12:58:
Je snapt zelf toch ook wel dat als je in een prima geïsoleerde moderne huurwoning zit, het moeilijk te verkopen is aan starters die de koopmarkt willen betreden dat de enigste optie die ze op dat moment hebben is om de hoofdprijs te betalen voor een tochtige voormalige woningbouw flat welke veelal compleet uitgeleefd zijn en bovendien zeer slecht geïsoleerd. En omdat de prijzen deze woningen dusdanig hoog zijn, je 3 jaar moet sparen voordat je de verbouwing kan bekostigen.
Nou ja, dan zit je kwa levensstandaard dus op een lokaal maximum; er is een kans om omhoog te gaan, maar dan moet je accepteren dat je een tijdje met minder genoegen moet nemen.

Flats zijn in Nederland bijna zonder altijd naoorlogs, de energierekening zal nooit honderden euro's per maand bedragen. En als je jong bent, kun je ook prima een trui aantrekken.

Dit geldt voor de groep die 1) een opknapper kan financieren, maar niet de renovatie 2) onder aanname van immer stijgende huizenprijzen.
Harrie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:17:
Definieer kluswoning. Voor mij is een kluswoning een prima woning die zéér sterk gedateerd is (groen/bruine tegels). Dat type woning scheelt in de huidige markt qua prijs nauwelijks van de instap-woning.
Dat is voor mensen die "gewoon willen wonen" dan ook een instapklare woning, want het is immers een stuk goedkoper dan huren. En in een huurhuis heb je ook niets te zeggen over de kleur van de tegels.
Wil je inderdaad ècht geld besparen dan moet je inderdaad naar het type woning gaan kjiken met gashaarden, alles enkel glas, enkelsteensmuren, etc. Maar dan koop je in feite geen woning waar je nog een aantal jaar prima in kunt wonen voordat je er geld in investeert. Je koopt dan een woning waar je eigenlijk direct een hoop geld tegenaan moet gooien om het een beetje leefbaar te maken en juist dat geld heeft de starter niet voor handen.
Sja, meestal woonden in zo'n huis tot de verkoop gewoon mensen :) En met raamfolies, gordijnen, en vooral selectief verwarmen hoeft de energierekening niet angstaanjagend hoog te worden. Het is zeker handig om gelijk bij intrekken zo'n woning te renoveren, maar is het ook echt nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:00:
[...]

Nou ja, dan zit je kwa levensstandaard dus op een lokaal maximum; er is een kans om omhoog te gaan, maar dan moet je accepteren dat je een tijdje met minder genoegen moet nemen.

Flats zijn in Nederland bijna zonder altijd naoorlogs, de energierekening zal nooit honderden euro's per maand bedragen. En als je jong bent, kun je ook prima een trui aantrekken.

Dit geldt voor de groep die 1) een opknapper kan financieren, maar niet de renovatie 2) onder aanname van immer stijgende huizenprijzen.
Toevallig ben ik in november eigenaar geworden van een appartement uit '63 en de energierekening is dus wél honderden euro's per maand.
Pand is zo lek als een mandje maar gelukkig ben ik in de situatie om wel een verbouwing te bekostigen dus dit zijn we ook aan het aanpakken.

Maar de blokverwarming(voorschot á €90 p/m) welke na wat buren gesproken te hebben ieder jaar toch nog een flinke narekening krijgen en daarnaast de energiekosten en gasverbuik (ivm geiser voor warm water) doen het wel maken tot een energierekening van honderden euro's.

En tuurlijk kan je een trui aantrekken, maar met 12 graden binnen is ook je trui snel uitgewerkt.
Als je daarnaast ook nog eens voor je werk hele dagen of nachten buiten aan het werk bent, dan is het toch wel heel fijn om in een huis te komen waar je even in je tshirtje op de bank kan ploffen.
En dat geldt natuurlijk niet alleen voor starters maar voor ieder mens.

Overigens had ook mijn situatie niet mogelijk kunnen zijn zonder het bestaan van de jubelton.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:00:
[...]
Dat is voor mensen die "gewoon willen wonen" dan ook een instapklare woning, want het is immers een stuk goedkoper dan huren. En in een huurhuis heb je ook niets te zeggen over de kleur van de tegels.
[...]
Sja, meestal woonden in zo'n huis tot de verkoop gewoon mensen :) En met raamfolies, gordijnen, en vooral selectief verwarmen hoeft de energierekening niet angstaanjagend hoog te worden. Het is zeker handig om gelijk bij intrekken zo'n woning te renoveren, maar is het ook echt nodig?
Dan hebben wij wellicht andere definities van wat voor woning onder welke categorie hoort. Ik ben inmiddels al heel wat tegen gekomen, maar die woningen van de 'laatste categorie' zijn imho echt niet leefbaar. Vaak zijn dat trouwens ook woningen die al een aantal jaar (half) leegstaan omdat opa en oma naar het bejaardenhuis zijn vertrokken.

Ik deel woningen grofweg in de volgende categorieën in:

TypePrijsStaat
InstapklaarVraagprijs + 30/40kVerven naar smaak, enkel ontbrekend plintje, boorgaatjes in de muur
KluswoningVraagprijs-10kGedateerd, groen/bruine tegels, versleten apparatuur zoals een koelkast waarbij de deur uit het lood hangt, afgeleefd tapijt op de bovenverdieping, beneden dubbel glas boven enkel glas, CV-ketel van 20 jaar oud
RenovatiewoningVraagprijs ligt 100k lagerZeer gedateerd, keuken van 30+ jaar oud met kapotte apparatuur zoals werkende koelkast waarvan het vriesvak niet meer werkt en afzuigkap die niet functioneert, afgeleefd tapijt op de benedenverdieping, overal enkel glas, loden leidingen, gaskachels, vochtproblemen, rotte kozijnen

Die van de laatste categorie is over het algemeen echt niet geschikt om in te gaan wonen zonder eerst allerlei problemen op te lossen.

Edit: aangepast n.a.v. opmerking van @MaStar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flix20
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:20:
[...]

Dan hebben wij wellicht andere definities van wat voor woning onder welke categorie hoort. Ik ben inmiddels al heel wat tegen gekomen, maar die woningen van de 'laatste categorie' zijn imho echt niet leefbaar. Vaak zijn dat trouwens ook woningen die al een aantal jaar (half) leegstaan omdat opa en oma naar het bejaardenhuis zijn vertrokken.

TypePrijsStaat
InstapklaarHoofdprijs + 40Verven naar smaak, enkel ontbrekend plintje, boorgaatjes in de muur
KluswoningHoofdprijs + 10kGedateerd, groen/bruine tegels, versleten apparatuur zoals een koelkast waarbij de deur uit het lood hangt, afgeleefd tapijt op de bovenverdieping, beneden dubbel glas boven enkel glas, CV-ketel van 20 jaar oud
RenovatiewoningHoofdprijs - 10k+Zeer gedateerd, kapotte apparatuur zoals werkende koelkast waarvan het vriesvak niet meer werkt en afzuigkap die niet functioneert, afgeleefd tapijt op de benedenverdieping, overal enkel glas, loden leidingen, gaskachels, vochtproblemen, rotte kozijnen

Die van de laatste categorie is over het algemeen echt niet geschikt om in te gaan wonen zonder eerst allerlei problemen op te lossen.
FTFY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Flix20 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:08:
Toevallig ben ik in november eigenaar geworden van een appartement uit '63 en de energierekening is dus wél honderden euro's per maand.
Pand is zo lek als een mandje maar gelukkig ben ik in de situatie om wel een verbouwing te bekostigen dus dit zijn we ook aan het aanpakken.

Maar de blokverwarming(voorschot á €90 p/m) welke na wat buren gesproken te hebben ieder jaar toch nog een flinke narekening krijgen en daarnaast de energiekosten en gasverbuik (ivm geiser voor warm water) doen het wel maken tot een energierekening van honderden euro's.
Ai, inderdaad buiten de waard gerekend met oude blok- en stadsverwarming. Het lijkt me verder sterk dat je in een flat extreem veel warmteverlies hebt. Maar mijn referentiekader waren vervallen boerderijtjes, waar de warmte echt bij elke zucht wind je huis uit waait. Daar moet je echt aan 400 euro of meer per maand denken.
Dan denk ik dat ik nogal wat tinten grijs zie tussen een 'klushuis' en een 'renovatiehuis', en mijn eigen huis zit daar ook zeker tussenin. Een nieuwe koelkast of afzuigkap is klein bier op de aankoopkosten van een huis, dat is hopelijk niet iets waarvoor je een bouwdepot aanvraagt. Vochtproblemen heb je in elk huis wel. Een huis met halfsteensmuren zonder spouw zou ik ook niet voor de lange termijn kopen zonder renovatieplannen te maken., en van loden leidingen zou ik ook enige afstand nemen.

Verder is het misschien ook een generatieprobleem. Ik heb als kind nog uit ramen van enkel glas gekeken, de keuken had een geiser, etc. En ik herinner me dat mijn ouders met hun jonge gezin best tevreden waren met dat huis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]
Definieer kluswoning. Voor mij is een kluswoning een prima woning die zéér sterk gedateerd is (groen/bruine tegels). Dat type woning scheelt in de huidige markt qua prijs nauwelijks van de instap-woning. Wil je inderdaad ècht geld besparen dan moet je inderdaad naar het type woning gaan kjiken met gashaarden, alles enkel glas, enkelsteensmuren, etc. Maar dan koop je in feite geen woning waar je nog een aantal jaar prima in kunt wonen voordat je er geld in investeert. Je koopt dan een woning waar je eigenlijk direct een hoop geld tegenaan moet gooien om het een beetje leefbaar te maken en juist dat geld heeft de starter niet voor handen.
Ik lees hier toch voor mijn gevoel behoorlijk tegenstrijdige posts. De ene groep berichten is in de categorie 'kluswoning is bijna net zo duur als instapklaar', wat impliceert dat verbeteringen zich nauwelijks terugbetalen in een hogere woningwaarde. De andere groep berichten beklaagt zich over flippers die huizen opkopen en met minimale investeringen (in verhouding tot de winst) tienduizenden euro's winst maken. Ik heb het gevoel dat dit niet echt met elkaar matcht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 22:01
[...]

TypePrijsStaat
InstapklaarHoofdprijsVerven naar smaak, enkel ontbrekend plintje, boorgaatjes in de muur
KluswoningHoofdprijs - 10kGedateerd, groen/bruine tegels, versleten apparatuur zoals een koelkast waarbij de deur uit het lood hangt, afgeleefd tapijt op de bovenverdieping, beneden dubbel glas boven enkel glas, CV-ketel van 20 jaar oud
RenovatiewoningHoofdprijs - 100k+Zeer gedateerd, kapotte apparatuur zoals werkende koelkast waarvan het vriesvak niet meer werkt en afzuigkap die niet functioneert, afgeleefd tapijt op de benedenverdieping, overal enkel glas, loden leidingen, gaskachels, vochtproblemen, rotte kozijnen

Als het echt een kluswoning is , is het eerder -10k van de vraagprijs, ip.v. -10 van de hoofdprijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:02:
[...]
Verder is het misschien ook een generatieprobleem. Ik heb als kind nog uit ramen van enkel glas gekeken, de keuken had een geiser, etc. En ik herinner me dat mijn ouders met hun jonge gezin best tevreden waren met dat huis.
Dat blijft altijd een lastige discussie. Mijn vader (geboortejaar '51) is opgegroeid in een huis met 9 broers en zussen waarvan ik nu vind dat het huis krap is voor een gezien van 4 personen. Voor alles geldt dat het ooit 'nieuw' was, lange tijd 'standaard', later weer 'gedateerd' en daarna wordt het soort van 'prehistorisch'. Het is natuurlijk maar net waar je de grens trekt...
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:20:
[...]

Ik lees hier toch voor mijn gevoel behoorlijk tegenstrijdige posts. De ene groep berichten is in de categorie 'kluswoning is bijna net zo duur als instapklaar', wat impliceert dat verbeteringen zich nauwelijks terugbetalen in een hogere woningwaarde. De andere groep berichten beklaagt zich over flippers die huizen opkopen en met minimale investeringen (in verhouding tot de winst) tienduizenden euro's winst maken. Ik heb het gevoel dat dit niet echt met elkaar matcht.
Vandaar mijn opmerking 'definieer' kluswoning. Ik maak onderscheid tussen een 'kluswoning' en een 'renovatiewoning', daartussen zitten natuurlijk nog tig tinten grijs. Flippers zie ik over het algemeen geen kluswoningen opknappen, maar eerder renovatiewoningen, m.a.w. woningen die volgens moderne normen ècht niet meer kunnen. In de zéér courante gebieden zie je soms nog wel een significant verschil in prijs tussen de kluswoning en de instapklare woning, daar willlen de flippers zich ook nog weleens aan wagen maar dat gaat ook vaak gepaard met het splitsen van een groot pand naar appartement om maar een voorbeeld te noemen.
MaStar schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:42:
[...]
Als het echt een kluswoning is , is het eerder -10k van de vraagprijs, ip.v. -10 van de hoofdprijs.
Vooruit, fair point.

[ Voor 5% gewijzigd door Harrie_ op 19-01-2021 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:33

HellBeast

Oh My GoT!

Waar ik benieuwd naar ben is of het nieuwe kabinet nog op korte termijn gaat proberen in te grijpen. Op diverse nieuwsbronnen is de huizenmarkt een heel hot topic. DNB en economen bemoeien zich allemaal in de media met de gang van zaken. Op z'n minst verwacht ik van de politieke partijen een strijdplan over de woningmarkt.

Al denk ik dat met de lage rentestand en de woningkrapte er niet heel veel te kantelen valt. Zeker niet op de korte termijn. De huizenmarkt op de korte termijn proberen te kantelen zal op veel verzet kunnen rekenen, aangezien dat enkel belastingtechnische maatregelen kunnen zijn die niet zullen leiden tot de echte oplossing: Het bouwen van meer huizen. Pas in Q4 (of zelfs Q1 2022) zullen de meeste landen pas klaar zijn met vaccineren. dus die lage rente blijft in 2021 nog wel.

Ik vermoed dat voordat er weer nieuwe plannen zijn gesmeed en ingevoerd we alweer bijna de kerstboom kunnen opzetten.

Beauty is in the eye of the beerholder

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HellBeast schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:54:
Waar ik benieuwd naar ben is of het nieuwe kabinet nog op korte termijn gaat proberen in te grijpen. Op diverse nieuwsbronnen is de huizenmarkt een heel hot topic.
Volgens mij valt dat eerlijk gezegd nog wel mee/tegen. Uiteraard is het in het nieuws als er weer de periodieke NVM/Kadaster cijfers zijn, maar verder vind ik niet dat er nou zo significant meer aandacht voor de huizenmarkt is dan voor andere onderwerpen. Maar misschien dat de artikelen wel meer opvallen als het voor jezelf een belangrijk onderwerp is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:20:
Ik lees hier toch voor mijn gevoel behoorlijk tegenstrijdige posts. De ene groep berichten is in de categorie 'kluswoning is bijna net zo duur als instapklaar', wat impliceert dat verbeteringen zich nauwelijks terugbetalen in een hogere woningwaarde.
Volgens de definitie die hier gegeven is kun je morgen in een kluswoning trekken, met misschien een sleets tapijtje hier en daar om je aan te ergeren. Dus dan snap ik wel dat er geen groot prijsverschil is met "instapklaar". En eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde Nederlander ook een ander idee heeft bij "kluswoning".
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 15:20:De andere groep berichten beklaagt zich over flippers die huizen opkopen en met minimale investeringen (in verhouding tot de winst) tienduizenden euro's winst maken. Ik heb het gevoel dat dit niet echt met elkaar matcht.
Dat is gewoon te verklaren doordat een "flipper" in zijn eigen tijd veel goedkoper kan werken dan een aannemer. Dan moet-ie natuurlijk wel de vaardigheden, gereedschap en tijd hebben. En als je de vergelijking eerlijk wil maken, moet je een net uurloon voor die flipper bedenken, inclusief reserveringen voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Als je dat allemaal bij elkaar optelt denk ik dat de winst van die flippers best bescheiden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:44
Requiem19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:55:
[...]

Yes - ik heb in Dec 17 gekocht. Was echt een bouwval die niet bewoonbaar was. Moest wel 20k overbieden en volledig tot de max gaan, bijna al het spaargeld erin en goedkoop opgeknapt en stukje laten doen.

Had overigens toen wel een slecht gevoel over hoeveel ik teveel betaald had, maar uiteindelijk bij verkoop kwam dat wel goed. Dat was 3 jaar terug, gelet op de stijging zal dit nu nog veel moeilijker zijn op 1 salaris.
Is een stuk moeilijker geworden (voor mijn gevoel). Vooral omdat het aanbod ook gewoon niet bestaand is. Als ik hier in het topic lees heb ik af en toe ook het gevoel dat er hier op Tweakers al best een kloof is tussen meningen, waar ik het gevoel heb dat die vooral door generatie ontstaat. Maar waar het, gechargeerd, wel terecht komt op: jullie 'jonkies' moeten niet zeuren :?

En eigenlijk toen al van de zotte dat je moet overbieden op een bouwval vind ik.
Rzaan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 10:00:
Studie en kijken naar 'Kopen zonder Kijken' :)
Duidelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ik denk dat het ook gewoon een kwestie is van de regio uiteindelijk. Hier in het (verre) oosten heb ik soms werkelijk geen idee waar jullie het over hebben 8)7

Ja, de woningprijzen stijgen flink, maar de maandelijkse lasten zijn nog steeds best te doen en liggen redelijk in de buurt van inflatie. Op een modaal salaris in je eentje kun je hier nog wel een kluswoning vinden in de stad. Verdien je iets meer en/of koop je met een partner dan kun je rond de 200k best wel wat leuke woningen kopen waar je prima in kan starten.

Ook in het noorden zie ik binnen mijn kring genoeg mensen die hun droomwoning gewoon kunnen kopen en financieren zonder jubelton bij een normaal salaris.

Maarja, als ik jullie was zou ik inderdaad ook niet op zoek gaan buiten de randstad ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 09:34
Ik vind wel dat iedereen in dit draadje altijd lekker zwart-wit is. Zonder rijke ouders (of het juiste sociaal-economische milieu) is het niet mogelijk om een huis te kopen. Nou dat is gewoon helemaal niet waar.

Mijn ouders hebben beide alleen een middelbare school diploma en mijn vader is als asiel/gelukszoeker naar Nederland gekomen in de jaren 70. Mijn jongere broertje heeft een appartement in Amsterdam, mijn oudere zus een appartement in Den Haag Centrum en ik woon in een ruim rijtjeshuis in de bollenstreek. Dit hebben we alledrie gewoon helemaal op eigen kracht gekocht in 2014 (zus), 2016 (ik) en 2017 (broertje).

Ik heb samen met mijn vrouw een huis gekocht en ook haar ouders hebben het niet breed. Haar vader is altijd vrachtwagenmonteur geweest en haar moeder werkte in een magazijn van de C&A, dus ook niet echt iets bijzonders. Zelf heeft ze overigens een MBO-4 diploma en werkt ze keihard als onderwijsassistente op een school met kinderen met fysieke en verstandelijke beperkingen.

Wat we wel alledrie (zus, broertje, ik) in gemeen hebben is dat we hebben gestudeerd. Dat kan namelijk in Nederland. Wat blijkt nou, als je een studie heb gedaan verdien je, zeker als starter, meer en kan je dus een duurder huis betalen.

Nou moet ik eerlijk toegeven dat de huizenprijzen de afgelopen paar jaar de pan uit gerezen zijn, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen maar blijven zeggen dat je in Nederland alleen verder komt als je rijke ouders heb. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Nu zullen er wel weer mensen zijn die 'N=1' gaan roepen maar ik ken heel veel mensen met dezelfde achtergrond (Egyptische vader, Nederlandse moeder) die ook gewoon een koophuis hebben kunnen kopen, zonder hulp van ouders of wie dan ook.

Ik zie mijn huis ook niet als 'investering'. Ik zie het als een plek om te wonen. Ik betaal 20 jaar lang hetzelfde maandbedrag en of mijn huis in die 20 jaar meer of minder waard word maakt dan ook helemaal niets uit.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
2014 was dan wel direct na de crisis, toen stonden de huizenprijzen op een lokaal minimum. 2016 was alles ook nog goedkoop en vanaf 2017 begon het wel sterk te stijgen. De situatie van een paar jaar terug zegt helaas vrij weinig over de situatie momenteel, zeker in de randstad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Requiem19
Panini schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 16:55:
[...]

Is een stuk moeilijker geworden (voor mijn gevoel). Vooral omdat het aanbod ook gewoon niet bestaand is. Als ik hier in het topic lees heb ik af en toe ook het gevoel dat er hier op Tweakers al best een kloof is tussen meningen, waar ik het gevoel heb dat die vooral door generatie ontstaat. Maar waar het, gechargeerd, wel terecht komt op: jullie 'jonkies' moeten niet zeuren :?

En eigenlijk toen al van de zotte dat je moet overbieden op een bouwval vind ik.

[...]

Duidelijk :)
De huizenprijzen zijn harder gestegen dan de lonen, dus iemand die nu in mijn situatie was 3 jaar geleden zal moeilijker een woning kunnen vinden in Amsterdam dan ik op dat moment.

Een collega heeft paar maanden terug iets vergelijkbaars gekocht voor hetzelfde bedrag als ik, maar dan in een 'b-wijk' in Zaandam.

Dus er zijn nog steeds wel opties, maar de opties verschuiven steeds verder van in de randstad naar er buiten en op een gegeven moment steeds verder erbuiten.. en op een gegeven moment kun je niet verder natuurlijk.. of op een gegeven moment moet je echt gaan kiezen voor bouwvallen die nog een stapje meer bouwval zijn.

Maar heb het idee dat het nu wel meer op de agenda van de politiek komt, dus dat is in ieder geval goed nieuws.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
Hopeloos de markt.. doe je een bod 48k boven vraagprijs wordt je alsnog overboden.. maakt het niet makkelijker als starter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sacaji schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:54:
Hopeloos de markt.. doe je een bod 48k boven vraagprijs wordt je alsnog overboden.. maakt het niet makkelijker als starter
...als het 48K bovenop 350K is , best wel pittig...dan moet je er wel heel graag willen wonen lijkt mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:17
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:39:
[...]

...als het 48K bovenop 350K is , best wel pittig...dan moet je er wel heel graag willen wonen lijkt mij
Appartement in Almere-Poort... 65m2.. start prijs 270... Lelystad had ik iets maar toch te ver voor mij als je in Amsterdam woont... hopeloos als starter iets te vinden, moedeloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:05
Steeds als ik dit soort waanzin lees overweeg ik mijn huis voor een bizar bedrag te koop te zetten en als het lukt een jaartje of 2 te gaan huren met een paar ton op de bank. Mijn gok is dat er binnen die termijn fors hogere rentes zijn om de inflatie te beteugelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sacaji schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:41:
[...]

Appartement in Almere-Poort... 65m2.. start prijs 270... Lelystad had ik iets maar toch te ver voor mij als je in Amsterdam woont... hopeloos als starter iets te vinden, moedeloos!
Begrijpelijk, leuk is anders. Mssh had je het net niet! Maar zowiezo 48 overbieden op 270...gaat al erg ver

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:45:
Steeds als ik dit soort waanzin lees overweeg ik mijn huis voor een bizar bedrag te koop te zetten en als het lukt een jaartje of 2 te gaan huren met een paar ton op de bank. Mijn gok is dat er binnen die termijn fors hogere rentes zijn om de inflatie te beteugelen.
Niets wijst erop dat die paar ton op de bank/verkoop van je huis, je extra €€€ gaat opleveren de komende 5 ã 10 jaar in rente. Huren is, zeker als je na de verkoop van je huis een dak boven je hoofd zoek : Duur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
Verwijderd schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:53:
[...]

Niets wijst erop dat die paar ton op de bank/verkoop van je huis, je extra €€€ gaat opleveren de komende 5 ã 10 jaar in rente. Huren is, zeker als je na de verkoop van je huis een dak boven je hoofd zoek : Duur!
Dat doet het dus juist wel. Er komt stevige inflatie in mijn visie en dat betekent snel stijgende rentes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-09 15:21
Ozzie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:19:
Ik vind wel dat iedereen in dit draadje altijd lekker zwart-wit is. Zonder rijke ouders (of het juiste sociaal-economische milieu) is het niet mogelijk om een huis te kopen. Nou dat is gewoon helemaal niet waar.

Mijn ouders hebben beide alleen een middelbare school diploma en mijn vader is als asiel/gelukszoeker naar Nederland gekomen in de jaren 70. Mijn jongere broertje heeft een appartement in Amsterdam, mijn oudere zus een appartement in Den Haag Centrum en ik woon in een ruim rijtjeshuis in de bollenstreek. Dit hebben we alledrie gewoon helemaal op eigen kracht gekocht in 2014 (zus), 2016 (ik) en 2017 (broertje).

Ik heb samen met mijn vrouw een huis gekocht en ook haar ouders hebben het niet breed. Haar vader is altijd vrachtwagenmonteur geweest en haar moeder werkte in een magazijn van de C&A, dus ook niet echt iets bijzonders. Zelf heeft ze overigens een MBO-4 diploma en werkt ze keihard als onderwijsassistente op een school met kinderen met fysieke en verstandelijke beperkingen.

Wat we wel alledrie (zus, broertje, ik) in gemeen hebben is dat we hebben gestudeerd. Dat kan namelijk in Nederland. Wat blijkt nou, als je een studie heb gedaan verdien je, zeker als starter, meer en kan je dus een duurder huis betalen.

Nou moet ik eerlijk toegeven dat de huizenprijzen de afgelopen paar jaar de pan uit gerezen zijn, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen maar blijven zeggen dat je in Nederland alleen verder komt als je rijke ouders heb. Daar ben ik het gewoon niet mee eens.

Nu zullen er wel weer mensen zijn die 'N=1' gaan roepen maar ik ken heel veel mensen met dezelfde achtergrond (Egyptische vader, Nederlandse moeder) die ook gewoon een koophuis hebben kunnen kopen, zonder hulp van ouders of wie dan ook.

Ik zie mijn huis ook niet als 'investering'. Ik zie het als een plek om te wonen. Ik betaal 20 jaar lang hetzelfde maandbedrag en of mijn huis in die 20 jaar meer of minder waard word maakt dan ook helemaal niets uit.
Zoals al eerder aangegeven tel je vanaf een dip in de huizenprijs naar nu toe. Zelf houd ik al jaren de koophuizenmarkt in de gaten maar mijn stijging in loon en spaargeld is onvoldoende geweest om een koophuis te bemachtigen. Nu heb ik het geluk dat ik via een regeling van de woningstichting een appartement kon gaan huren ipv een studio maar liever zat ik hier niet. (zou ik het nu willen huren dat moet je geluk hebben dat je de gelukkige bent van 200+ gegadigden)

De enige manier om een huurappartement te ontgroeien is mijn vriendin inruilen voor 1 die voldoende inkomen genereert :X

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Johan Bogle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Dat doet het dus juist wel. Er komt stevige inflatie in mijn visie en dat betekent snel stijgende rentes.
Stel stevige inflatie, hoe dan beter rendement halen uit je ...K spaargeld/overwaarde?(wel "-(min)" je maandelijkse huur tellen als je de woning verkoopt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Requiem19 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:30:
[...]

De huizenprijzen zijn harder gestegen dan de lonen, dus iemand die nu in mijn situatie was 3 jaar geleden zal moeilijker een woning kunnen vinden in Amsterdam dan ik op dat moment.
De rente is natuurlijk ook nog verder gezakt. Als ik nu een hypotheek zou afsluiten met dezelfde bruto maandlast (1255,-) als 5 jaar geleden kan ik 50.000 euro meer lenen dan toen. Omdat de rente (20 jaar vast, 90% woningwaarde) is gezakt van 3% naar 1,78%

Als ik dan voor een kortere looptijd ga (wat ik nu zou willen dat ik gedaan had) bijvoorbeeld 5 jaar (1,39%) kan ik zelfs ruim 70k meer lenen voor hetzelfde maandbedrag.

En dan heb ik alleen nog bij Nationale Nederlanden gekeken, dezelfde hypotheekaanbieder als die ik nu heb.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:53
Ozzie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:24:
[...]

De rente is natuurlijk ook nog verder gezakt. Als ik nu een hypotheek zou afsluiten met dezelfde bruto maandlast (1255,-) als 5 jaar geleden kan ik 50.000 euro meer lenen dan toen. Omdat de rente (20 jaar vast, 90% woningwaarde) is gezakt van 3% naar 1,78%

Als ik dan voor een kortere looptijd ga (wat ik nu zou willen dat ik gedaan had) bijvoorbeeld 5 jaar (1,39%) kan ik zelfs ruim 70k meer lenen voor hetzelfde maandbedrag.

En dan heb ik alleen nog bij Nationale Nederlanden gekeken, dezelfde hypotheekaanbieder als die ik nu heb.
Alleen jammer dat alleen afgelopen jaar hier de prijzen al met goed 20% zijn gestegen...

Appartementen die tijdens de crisis 80k deden pik je nu op voor 142k. Dan heb je 72m2 in jaren 60 bouw kwaliteit met een vve bijdrage van 147euro.
Oja, het oosten des lands.

Het word hoog tijd dat dit kaartenhuis in elkaar klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Johan Bogle schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:11:
[...]
Denk dat de ECB er alles aan zal doen om de rente te laten stijgen.
Zie het nog niet gebeuren, en als het al gebeurt zal het heel geleidelijk gaan.
Denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
TerminalNL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:46:
[...]

Alleen jammer dat alleen afgelopen jaar hier de prijzen al met goed 20% zijn gestegen...

Appartementen die tijdens de crisis 80k deden pik je nu op voor 142k. Dan heb je 72m2 in jaren 60 bouw kwaliteit met een vve bijdrage van 147euro.
Oja, het oosten des lands.

Tja tijdens de crisis waren de huizenprijzen laag.

Overigens denk ik dat een hoop mensen zouden tekenen voor 72m2 voor 142k. Als ik hier zoiets zoek vind ik deze https://www.funda.nl/koop...7364738-parnassialaan-28/

219k voor 68m2, Bouwjaar 1975, VvE 181.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_cda
Wilf schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 07:56:
[...]
Er zijn wel een aantal prachtwijken te noemen. Utrecht is een interessante casus met Kanaleneiland; armetierige huurflats vol met mensen die zeer moeilijk op een legale manier verder komen. Alleen de allerbeste, meest getalenteerde schoppen het ver. Dat terwijl elke sufferd uit een villawijk met gemak (en connecties) de roltrap naar succes ‘beklimt’.

Nou zijn ze delen van Kanaleneiland aan het renoveren of opnieuw op aan het bouwen maar in plaats van mengen is het vooral verdrijven met minder voordeuren en hogere kosten.

Kanaleneiland is een goed voorbeeld van segregatie en ellende door geen vooruitzicht en een groot verschil tussen arm en rijk. Het is niet zo erg als in Malmö of Parijs maar prettig is zeker anders.
Krachtwijken zijn van alle tijden. Heeft helemaal niks met de stand van de woningmarkt te maken.

Dat mensen in zo’n wijk blijven hangen heeft hele andere oorzaken. Verder niet relevant voor dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Ozzie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:24:
[...]

Dit inderdaad. Historische lonen met huizenprijzen vergelijken is geen donder waard als je de rente er niet in meeneemt.

• 10 jaar geleden kocht je een rijtjeshuis voor 200k tegen 6,7% voor 30 jaar vast.
• Nu koop je datzelfde rijtjeshuis voor 400k tegen 1,6% voor 30 jaar vast.

Een simpele berekening laat zien dat je aan het eind van de rit netto veel minder betaalt voor het huis nu dan toen.

10 jaar geleden
200k / 6,7% *
Nu
400k / 1,6% *
Totale bruto kosten€ 464.600€ 503.912
Hypotheekrenteaftrek€ 85.899€ 12.270
Totale netto kosten€ 378.701€ 491.642
Totale netto kosten
- aankoopprijs
€ 178.701€ 91.642
* annuïteiten 30 jaar vast

Vooruit, 10 jaar geleden had je iets meer hypotheekrenteaftrek genoten dan nu is meegenomen, maar onderaan de streep betaal je nu netto veel minder dan 10 jaar geleden en dan hebben we het niet eens gehad over het feit dat iedere betaalde euro nu minder waard is dan de euro van toen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

TerminalNL schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:46:
Het is geen kaartenhuis in de zin dat het plotsklaps in elkaar zal storten.
Het is een reële situatie waarin het aanbod niet aansluit bij de vraag. Dat die situatie verkeerd uitpakt voor duizenden, maakt het nog geen kaartenhuis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:53
Rzaan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Het is geen kaartenhuis in de zin dat het plotsklaps in elkaar zal storten.
Het is een reële situatie waarin het aanbod niet aansluit bij de vraag. Dat die situatie verkeerd uitpakt voor duizenden, maakt het nog geen kaartenhuis.
Ik vraag me oprecht af hoe lang deze idiote prijzen kunnen blijven voortbestaan. En daarmee ook de dekking van de hypotheek schulden etc.
Plotsklaps zal het niet gaan inderdaad misschien, maar op deze voet door gaan met zijn allen lijkt me niet best.

En die schaarste is puur gemaakt, gemeenten die besluiten minder of amper te bouwen omdat ze verwachten ooit een krimp gemeente te gaan worden bijvoorbeeld. Ondertussen is er amper een woning te vinden of een stuk bouwgrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Er zijn veel redenen te noemen: rente, weinig nieuwbouw, veel immigranten, stijgende levensverwachting, etc.
Maar denk niet dat dit op zeer korte termijn zal veranderen.
Rente zal niet snel stijgen. Daar zorgt de ECB wel voor.
Nieuwbouw zal niet snel toenemen.
Immigratie zal wellicht iets afnemen, maar nog steeds heel veel mensen die naar Nederland komen.
Levensverwachting wordt door Corona-doden wel wat bijgesteld, maar zal misschien ook maar tijdelijk zijn. Al weten we nog niet wat uitgestelde zorg voor invloed zal hebben. En hoelang Corona nog blijft huishouden onder vooral ouderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:39
Harrie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:01:

• 10 jaar geleden kocht je een rijtjeshuis voor 200k tegen 6,7% voor 30 jaar vast.

Een simpele berekening laat zien dat je aan het eind van de rit netto veel minder betaalt voor het huis nu dan toen.

Volgens je tabel betaalde je toch juist 10 jaar geleden netto minder (en nog minder minder omdat de HRA toen hoger was).
Uiteraard zijn de lonen ook gestegen. Dus misschien kom je ongeveer uit op allebei even duur. Maar nu netto minder lijkt me sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

dj1981 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Volgens je tabel betaalde je toch juist 10 jaar geleden netto minder (en nog minder minder omdat de HRA toen hoger was).
Uiteraard zijn de lonen ook gestegen. Dus misschien kom je ongeveer uit op allebei even duur. Maar nu netto minder lijkt me sterk.
Ik heb de tabel aangepast :Y)
Netto kosten verrekend met aankoopprijs.

En de HRA was toen weliswaar iets hoger maar die is echt niet voldoende afgebouwd om hierin het verschil te maken.

[ Voor 15% gewijzigd door Harrie_ op 19-01-2021 20:50 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Harrie_ schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:01:
Als ik de financieringslastpercentages van het NIBUD goed lees, was voor het financieren van 200k in 2010 een inkomen van 46k nodig. Inmiddels is dit 50k. Voor het financieren van 400k in 2020 is een inkomen van ongeveer 78k nodig (en in 2010 was dit ongeveer hetzelfde).

Áls je kunt kopen, zijn de lasten vrij laag. Maar je inkomen moet hoog genoeg zijn om die financieringsdrempel over te komen.

Een huis dat in 2010 200k kostte, kost nu zo'n 280k, dat is te financieren met een inkomen van 61k. Dat is ongeveer een 30% stijging tov 2010, terwijl de gemiddelde lonen sinds die tijd 20% zijn gestegen. Dus ja, ook tov. 2010 (niet het dieptepunt van de crisis) zijn huizen (gemiddeld) duurder geworden tov. lonen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Ypuh schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:32:
G-energielabel, VVE en talloze andere geldverslinders helemaal niet meegewogen worden.
kabeltjekabel schreef op maandag 18 januari 2021 @ 17:22:
Precies. Maar afstraffen op energielabel gaat natuurlijk never nooit niet gebeuren, want de enige die daar belang bij hebben zijn de kopers en degenen die er last van hebben zijn de verkopers die 30 jaar lang geen reet uitgevoerd hebben aan hun woning... en die zijn met meer en vooral meer politieke invloed.
Het lijkt erop dat het NIBUD precies dit in 2010 heeft onderzocht, en daar kwamen grote verschillen uit. Op een laag inkomen een label-G woning kopen zou practisch onmogelijk zijn volgens de voorgestelde normen.

In 2020 is het zo dat de financieringsnorm een tikje mag worden opgerekt voor BENG woningen, maar dat verder wordt aangeraden om uit te gaan van energielabel C, ongeacht het daadwerkelijke label van de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ozzie schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 17:19:

2017 is 4 jaar geleden. Toen was een kwaaitaaldoorzon hier nog €150.000 goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Dit kaartenhuis zal heel weldra in elkaar storten. Ik gaf halverwege 2020 aan dat de prijzen niet hoger konden, blijkbaar zat er nog wel een beetje rek in. Foutje, moet kunnen.

Daarom ga ik in de herhaling: de rek is er nu echt wel uit.

Wat we nu zien is een afname van de huurprijzen in Amsterdam, een toename in het huuraanbod in heel Nederland. De 'motor' die prijsopdrijving in Nederland mogelijk maakt, de markt in Amsterdam, vertoont dus behoorlijke afkoeling. Dat je dit terug ziet in de cijfers betekent dat het al wat langer gaande is qua vertrouwen, want eerst neemt het vertrouwen af en daarna zie je dat terug in de markt.

Tel daarbij op dat je wereldwijd ziet dat het aantal expats sterk is afgenomen, lijkt het erop dat de huurmarkt een rem zal gaan zijn op de koopmarkt. Anders gezegd, ik zie geen reden dat er op de korte of middellange termijn meer vraag zal ontstaan op de huurmarkt, wat dus wel impact moet hebben op de koopmarkt.

Ik denk dat er wat beleggers zullen zijn die het de komende tijd dus benauwd gaan krijgen. Vooral degenen die als laatste de markt zijn opgetreden. Let wel, de grootste groep beleggers zijn voornamelijk personen met < 10 panden. Als deze hun vastgoed de markt op gooien om dat ze het ofwel niet verhuurd krijgen ofwel niet verhuurd krijgen voor een redelijk bedrag, dan zal, ik gok dit jaar of volgend jaar, de markt omslaan in een kopersmarkt want die beleggingspanden zullen wellicht grotendeels gehedged zijn dmv hypotheken die met blijvende leegstand moeilijker voldaan kunnen worden.

Doe op dit recept-for-disaster dan nog een sausje van stijgende rentes, een zuurtje van leegstaande kantoren, opgeklopte hollandaise-werkloosheid en ingedikte-bezuinigingen, wellicht nog een toefje bailouts van banken en een sprankeltje verkiezingsbeloftes en het menu is klaar.

Bovenstaand vooral mijn (geïnformeerde) mening. Al geloof ik wel dat de 'feiten' - voor zover mogelijk - gefundeerd zijn. Ik ben helaas qua tijd niet in staat netjes overal de bronnen bij te zoeken.

[ Voor 8% gewijzigd door Miks op 19-01-2021 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 17:02
Miks schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:35:
Dit kaartenhuis zal heel weldra in elkaar storten. Ik gaf halverwege 2020 aan dat de prijzen niet hoger konden, blijkbaar zat er nog wel een beetje rek in. Foutje, moet kunnen.

Wat we nu zien is een afname van de huurprijzen in Amsterdam, een toename in het huuraanbod in heel Nederland. De 'motor' die prijsopdrijving in Nederland mogelijk maakt, de markt in Amsterdam, vertoont dus behoorlijke afkoeling. Dat je dit terug ziet in de cijfers betekent dat het al wat langer gaande is qua vertrouwen, want eerst neemt het vertrouwen af en daarna zie je dat terug in de markt.

Tel daarbij op dat je wereldwijd ziet dat het aantal expats sterk is afgenomen, lijkt het erop dat de huurmarkt een rem zal gaan zijn op de koopmarkt. Anders gezegd, ik zie geen reden dat er op de korte of middellange termijn meer vraag zal ontstaan op de huurmarkt, wat dus wel impact moet hebben op de koopmarkt.

Ik denk dat er wat beleggers zullen zijn die het de komende tijd dus benauwd gaan krijgen. Vooral degenen die als laatste de markt zijn opgetreden. Let wel, de grootste groep beleggers zijn voornamelijk personen met < 10 panden. Als deze hun vastgoed de markt op gooien om dat ze het ofwel niet verhuurd krijgen ofwel niet verhuurd krijgen voor een redelijk bedrag, dan zal, ik gok dit jaar of volgend jaar, de markt omslaan in een kopersmarkt want die beleggingspanden zullen wellicht grotendeels gehedged zijn dmv hypotheken die met blijvende leegstand moeilijker voldaan kunnen worden.

Doe op dit recept-for-disaster dan nog een sausje van stijgende rentes, een zuurtje van leegstaande kantoren, opgeklopte hollandaise-werkloosheid en ingedikte-bezuinigingen, wellicht nog een toefje bailouts van banken en een sprankeltje verkiezingsbeloftes en het menu is klaar.

Bovenstaand vooral mijn (geïnformeerde) mening. Al geloof ik wel dat de 'feiten' - voor zover mogelijk - gefundeerd zijn. Ik ben helaas qua tijd niet in staat netjes overal de bronnen bij te zoeken.
Woningen in Amsterdam die je niet verhuurd krijgt. Ik weet niet of je het hebt gehoord, maar er is op het moment een pandemie aan de gang. Dat zou de daling in het aantal expats ook kunnen verklaren. Ondertussen wil wel heel thuiswerkend Nederland ineens een groter huis om plek te maken voor een werkplek.

Feit 1 is dat de vraag naar woningen in Nederland significant groter is dan het aanbod. Helemaal in gewilde steden.
Feit 2 is dat Nederland nu een netto woningbouw heeft (nieuwbouw - gesloopt) van zo'n 50.000 per jaar. Vooral aangejaagd door gemeentes die nieuwe bouwgrond aanwijzen om de woningnood aan te pakken.
Mocht die woningnood ooit verdwijnen (prognose CBS: 2030-2035) dan kunnen gemeenten de markt stabiliseren door te stoppen met nieuwe bouwgrond te verkopen. De bouw stapt dan over op het renoveren of slopen en herbouwen van bestaande woningen. Dit is ook hard nodig omdat iedereen van het gas af moet. En bij woningen van >50 jaar oud is het goedkoper om die te slopen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
In 2008-2016 was er ook een tekort aan woningen. De becijferde 315.000 woningen tekort zijn niet in 4 jaar ontstaan, besef dat wel. Sinds de oorlog is er een tekort aan woningen geweest. Btw, die 315.000, daar kan je methodologische vraagtekens bij zetten, heb ik al eerder benoemd.
Je kan natuurlijk leuk 'becijferen' dat de woningnood verdwijnt, maar dit is in het recente verleden nooit gelukt (is in mijn ogen ook nooit mogelijk!). Ik zou er maar niet van uit gaan, dat het huizentekort ooit opgelost gaat worden. En dat hoeft dus ook niet, want 2008-2016 heeft ons geleerd dat je goedkopere huizen kan krijgen zonder het huizentekort op te lossen.

De expats. Dat zij wegblijven lijkt inderdaad door Corona. Maar ik verwacht niet dat deze op korte termijn weer direct in dezelfde getale zullen terugkomen als voor de pandemie. Overigens niet uitgesloten, maar we zullen in economisch zwaar(der) weer terecht komen waardoor een grote expat-toestroom waarschijnlijk echt nog wel even zal uitblijven.

[ Voor 29% gewijzigd door Miks op 20-01-2021 02:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Miks schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 02:19:
En dat hoeft dus ook niet, want 2008-2016 heeft ons geleerd dat je goedkopere huizen kan krijgen zonder het huizentekort op te lossen.
Inderdaad, je zadelt de ene helft van Nederland op met enorme restschulden en de andere helft van Nederland kan dan goedkoop een woning kopen. Van 2008 tot 2013 was het gewoon een bende op de huizenmarkt en sommigen hebben daarvan de vruchten kunnen plukken en anderen 'moesten' verkopen en gingen vol het schip in en we hebben het NHG fonds geplunderd, banken hebben ook fors gebloed.
Helaas moet ik je wel teleurstellen, door de lagere LTV's en de verplichte aflossingen zal een vergelijkbare crash zoals in 2008 veel minder impact hebben.
Miks schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 02:19:
De expats. Dat zij wegblijven lijkt inderdaad door Corona. Maar ik verwacht niet dat deze op korte termijn weer direct in dezelfde getale zullen terugkomen als voor de pandemie. Overigens niet uitgesloten, maar we zullen in economisch zwaar(der) weer terecht komen waardoor een grote expat-toestroom waarschijnlijk echt nog wel even zal uitblijven.
Het is een pandemie, dus de vraag is vooral of andere gebieden (waar de expats vandaan komen) harder zijn getroffen dan wij. Want als wij het nog redelijk goed doen zal dat juist een aanzuigend effect hebben. Ook zijn onze steunmaatregelen vrij fors geweest, wat betekent dat we relatief veel bedrijven hebben 'gered', als andere landen dat slechter doen, dan gaan onze 'zombie' bedrijven het mogelijk overleven ten koste van bedrijven uit landen die minder hebben (kunnen) helpen.

Bijvoorbeeld de horeca is redelijk low-tech en weinig kapitaalintensief. Als we in 2020 de horeca hebben gehalveerd, dan is die in een paar jaar wel weer terug geveerd (de panden staan er gewoon nog, wat mensen erin en gaan). Stel je raakt een ASML kwijt, dan raak je gewoon 20-30 jaar ervaring en een compleet leveranciersnetwerk kwijt. En wat ik in mijn direct omgeving zie gebeuren is dat het meeste hoogwaardige werk gewoon doorloopt en daarmee houden we ons concurrentiepositie goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Er is wel een klein verschil tussen 'de rek is er uit' en 'kaartenhuis stort in'.

Iedereen snapt dat prijsstijgingen van 10+% op jaarbasis niet vol te houden zijn. Maar (helaas) betekent dat niet dat de prijzen meteen omlaag komen. Met een inflatie/loonstijging van een procent of 2 kunnen de woningen ook rustig een beetje meestijgen/horizontaal bewegen.
Als deze hun vastgoed de markt op gooien om dat ze het ofwel niet verhuurd krijgen ofwel niet verhuurd krijgen voor een redelijk bedrag, dan zal, ik gok dit jaar of volgend jaar, de markt omslaan in een kopersmarkt
De enorme stijging van de (dure) huurwoningen was niet de enige verandering in Amsterdam, ook neemt het aandeel hoge inkomens toe in de hoofdstad:
Deze groei van hoge inkomens en afname van lage inkomens resulteert in een grote stijging van het gemiddelde inkomen in de stad. In de jaren 2001-2009 werd elke twee jaar van een WiA-meting circa € 150 inkomensvooruitgang geboekt, maar in 2011 was dit tot € 36 gereduceerd. In 2015 was al goed herstel te zien die doorzette tot 2017, maar en tussen 2017 en 2019 is het gemiddelde inkomen nog harder gestegen, met € 274, tot gemiddeld € 3.069 netto per maand.
(Wonen in Amsterdam 2019 Woningmarkt)

Ze staan nog steeds in de rij om die woningen te kopen. En als de trend niet gebroken is, dan heeft de gemiddelde Amsterdammer bijna 10% meer te besteden tov 2019. Dat klinkt niet alsof er snel een probleem komt aan de vraagkant. Of dat nu huren of kopen is.
(En helemaal met al die stimuleringsmaatregelen van de overheid blijft de vraagkant gewoon extreem overspannen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-09 13:04

Jouw Posts laten zien dat je een perma-bear bent als het aankomt op de huizenmarkt, ook al voor 2020. De reden is mij niet bekend maar wellicht het gevoel “gemist” te hebben?

Ik zie de kleine lokale afkoeling op de huurmarkt als iets tijdelijks dat later dit jaar weer veranderd door voornamelijk de terugkeer expats. Er blijft gewoon krapte op de markt de komende jaren.

Wat ik moet toegeven, als je lang genoeg blijft roepen dat het gaat dalen, krijg je vanzelf gelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
@Miks je hele verhaal is gebaseerd op corona en de beperkingen.

Wat zou er gebeuren als de vaccinatie goed werkt en Corona (grotendeels) voorbij is?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

RocketKoen schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 00:05:
[...]

En bij woningen van >50 jaar oud is het goedkoper om die te slopen.
Oudere huizen zijn prima te isoleren. Een nieuwe binnenschil van isolatie platen en ze zijn beter geïsoleerd dan nieuwbouw, tegen een fractie van de kosten van sloop en nieuwbouw.

Ik moet er persoonlijk niet aandenken dat alle huizen ouder dan 50 jaar worden gesloopt en worden vervangen door betonnen kubussen. Dan gaat nederland er toch wel heel erg raar uitzien.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
digifun schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:19:
[...]

Oudere huizen zijn prima te isoleren. Een nieuwe binnenschil van isolatie platen en ze zijn beter geïsoleerd dan nieuwbouw, tegen een fractie van de kosten van sloop en nieuwbouw.

Ik moet er persoonlijk niet aandenken dat alle huizen ouder dan 50 jaar worden gesloopt en worden vervangen door betonnen kubussen. Dan gaat nederland er toch wel heel erg raar uitzien.
Bijzonder idee van nieuwbouw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:22:
[...]

Bijzonder idee van nieuwbouw :)
Het moet allemaal zo efficient mogelijk en dan kom je al vrij snel op kubussen uit. Echte mooie lijnen zie je tegenwoordig in nieuwbouw niet meer, het komt allemaal een beetje oostblokachtig over.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
digifun schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:27:
[...]

Het moet allemaal zo efficient mogelijk en dan kom je al vrij snel op kubussen uit. Echte mooie lijnen zie je tegenwoordig in nieuwbouw niet meer, het komt allemaal een beetje oostblokachtig over.
Nee joh, dat beeld is echt van 15-20 jaar terug.

Kijk eens in bijv Hoef en Haag, vind je dat Oostblokachtig?? Dat is een hele nieuwbouwstad naast Vianen. Eerder heel erg landelijk. Maar juist veel variatie etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:31:
[...]

Nee joh, dat beeld is echt van 15-20 jaar terug.

Kijk eens in bijv Hoef en Haag, vind je dat Oostblokachtig?? Dat is een hele nieuwbouwstad naast Vianen. Eerder heel erg landelijk. Maar juist veel variatie etc.
Maar bij woningen in die prijscategorie zul je niet snel de situatie hebben dat sloop plus nieuwbouw goedkoper is dan renovatie van een 50 jaar oude woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:34:
[...]

Maar bij woningen in die prijscategorie zul je niet snel de situatie hebben dat sloop plus nieuwbouw goedkoper is dan renovatie van een 50 jaar oude woning.
Die prijscategorie is 60% grondprijs. Dus dat moet er nog wel even af :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortuga90
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-08-2022
Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:09:
@Miks je hele verhaal is gebaseerd op corona en de beperkingen.

Wat zou er gebeuren als de vaccinatie goed werkt en Corona (grotendeels) voorbij is?
Interessante vraag. Je kunt in twijfel trekken of in dit scenario de woningmarkt (nog) harder gaat / blijft stijgen. Een erg voortvarend herstel kan juist een (kleine) rentestijging tot gevolg hebben wat de leencapaciteit zal beperken.

Voor stijgende prijzen is de woningmarkt momenteel misschien wel het meest gebaat bij een voortzetting van de huidige situatie waarin inkomensverlies tot een minimum wordt beperkt en mensen met inkomen kunnen profiteren van dalende rentes die hun leencapaciteit vergroot.

Vreemde situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
Tortuga90 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Interessante vraag. Je kunt in twijfel trekken of in dit scenario de woningmarkt (nog) harder gaat / blijft stijgen. Een erg voortvarend herstel kan juist een (kleine) rentestijging tot gevolg hebben wat de leencapaciteit zal beperken.

Voor stijgende prijzen is de woningmarkt momenteel misschien wel het meest gebaat bij een voortzetting van de huidige situatie waarin inkomensverlies tot een minimum wordt beperkt en mensen met inkomen kunnen profiteren van dalende rentes die hun leencapaciteit vergroot.

Vreemde situatie ;)
Dat zou een mooie contradictie zijn idd :-).

Maar, zoals terecht gezegd, neemt de vraag nu iets af doordat expats etc er niet meer zijn, dus ook minder beleggers in de markt. Als we back to normal gaan zal die vraagkant weer fors omhoog gaan.

Én, ik denk dat de rente (kunstmatig) laag zal blijven omdat de overheden investeringen heel erg zullen proberen aan te wakkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:41:
[...]

Die prijscategorie is 60% grondprijs. Dus dat moet er nog wel even af :-).
Uiteraard. Maar dat is nu juist ook meteen de reden waarom het bij nieuwbouwprojecten nu veel interessanter is om luxe/mooi te bouwen dan 'basic'. Als de bouw van een 'luxe' huis bv. de helft duurder is, dan zullen veel mensen geneigd zijn om toch maar iets minder luxe te bouwen. Maar als je bij een nieuwbouwproject de keus hebt tussen een 'luxe' huis en een 'basic' huis en de totaalprijs voor luxe is maar 20% hoger, dan is dat een heel ander verhaal. Daarom zal de bouw van een nieuwbouwproject met bv 'mooie' huizen voor in totaal 6 ton veel interessanter zijn dan 'basic' huizen van 5 ton, ook als dat 'mooie' huis bv 3 ton bouwkosten heeft en het basic huis 2 ton.

Maar als je de keus hebt tussen een bestaande woning bij te tijd maken of slopen en een basic-huis van 2 ton neerzetten of een mooi huis van 3 ton, dan denk ik dat in de praktijk de keus niet snel op dat 'mooie' huis zal vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Ja en nee. Je kunt ze zeker aardig oppimpen. Kwa luchtdichtheid lijkt me dat je toch problemen krijgt. Of je kunt het écht grootschalig aanpakken, zoals (bijvoorbeeld) hier en hier. Naast dat je oneindig gezeik krijgt met de welstand (de nok van het dak een paar cm hoger is al problematisch), zijn de kosten ook enorm, en verlies je vaak het oorspronkelijke karakter van de woning.
Het is natuurlijk ook zonde om beton en baksteen (met enorme CO₂ uitstoot) te gebruiken met het doel om CO₂ te besparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jannibal23
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:13
Volgens mij heb je het woordje 'binnenschil' gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:38:
[...]

Ja en nee. Je kunt ze zeker aardig oppimpen. Kwa luchtdichtheid lijkt me dat je toch problemen krijgt. Of je kunt het écht grootschalig aanpakken, zoals (bijvoorbeeld) hier en hier. Naast dat je oneindig gezeik krijgt met de welstand (de nok van het dak een paar cm hoger is al problematisch), zijn de kosten ook enorm, en verlies je vaak het oorspronkelijke karakter van de woning.
Uiteraard zijn de kosten hoog, maar lang niet zo hoog als de kosten van een nieuwe woning. Zulke extreme renovaties kosten een kleine ton, maar dan heb je wel de full monty. Bij een nieuwbouwwoning heb je dan nog geen halve woning.

Het is daarbij ook een afweging of je binnen zo veel mogelijk gelijk wilt houden en de buitenschil wilt aanpakken, of juist het uiterlijk zo veel mogelijk gelijk wilt houden en de binnenkant wilt aanpakken. Elk heeft zijn voordelen.

(Problemen met welstand en verlies van het oorspronkelijke karakter zul je overigens ook bij nieuwbouw hebben, lijkt mij geen argument waarom nieuwbouw 'beter' zou zijn dan renovatie.)

[ Voor 9% gewijzigd door Rubbergrover1 op 20-01-2021 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 08:31:
Oef, dat vind ik eigenlijk ook wel erg deprimerend. De ellendigheid van de Nederlandse nieuwbouw gaat verder dan alleen een gebrek aan klokgeveltjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:31:
[...]

Uiteraard. Maar dat is nu juist ook meteen de reden waarom het bij nieuwbouwprojecten nu veel interessanter is om luxe/mooi te bouwen dan 'basic'. Als de bouw van een 'luxe' huis bv. de helft duurder is, dan zullen veel mensen geneigd zijn om toch maar iets minder luxe te bouwen. Maar als je bij een nieuwbouwproject de keus hebt tussen een 'luxe' huis en een 'basic' huis en de totaalprijs voor luxe is maar 20% hoger, dan is dat een heel ander verhaal. Daarom zal de bouw van een nieuwbouwproject met bv 'mooie' huizen voor in totaal 6 ton veel interessanter zijn dan 'basic' huizen van 5 ton, ook als dat 'mooie' huis bv 3 ton bouwkosten heeft en het basic huis 2 ton.

Maar als je de keus hebt tussen een bestaande woning bij te tijd maken of slopen en een basic-huis van 2 ton neerzetten of een mooi huis van 3 ton, dan denk ik dat in de praktijk de keus niet snel op dat 'mooie' huis zal vallen.
Helemaal mee eens, maar het ging erom dat alle nieuwbouw 'betonblokken waren', wat volgens mij zeker niet het geval is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:55:
[...]

Oef, dat vind ik eigenlijk ook wel erg deprimerend. De ellendigheid van de Nederlandse nieuwbouw gaat verder dan alleen een gebrek aan klokgeveltjes.
Over smaak valt niet te twisten, maar het is in ieder geval geen Oost Europese betonblokkerij.

Wat zou je wel mooi vinden als je nu iets moet bouwen dan?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• secret17
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-09 13:46
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 09:55:
[...]
Ik ben het met je eens dat ik veel nieuwbouwwoningen c.q. -wijken vaak een wat zielloze uitstraling hebben. Dat heeft denk ik deels te maken met het feit dat veel nieuwbouwwijken projectmatig worden gebouwd en er wordt ingezet op schaalbaar, efficiënt bouwen om de kosten laag te houden en de ruimte (en winst) die er is te maximaliseren. Zaken die een pand echt sfeer geven (speciaal metselwerk, ornamenten, natuursteen, etc.) zijn tegenwoordig schreeuwend duur.

Maar wat ook meespeelt is dat er in een nieuwbouwwijk meestal nog heel weinig variatie aanwezig is: je hebt vaak type A, B en C, maar als die alleen verschillen in oppervlak (met/zonder uitbouw, met/zonder dakkapel) maar wel dezelfde gevels, kozijnen en raampartijen hebben, dan krijg je al heel snel zo'n 13-in-een-dozijn gevoel bij een woning, hoe goed of degelijk de huizen misschien ook gebouwd zijn.

Een huis of wijk gaat pas echt sfeer krijgen als er variatie en onvolkomenheden ontstaan: mensen kiezen voor aparte aanbouw, schilderen eens een ander kleurtje, sommige huizen worden wat vies of krijgen een andere kleur door de zon, tuinen en groen gaan leven en variëren, etc.

Dit principe gaat ook op voor een hele buurt an sich: meestal zijn het juist de 'rommelige' binnensteden en pittoreske buurten die sfeer hebben omdat je her en der oude eiken hebt staan, beelden/kunst, historie, hoogteverschillen door verzakking, winkeltjes die al 100 jaar bestaan, enz. Ditzelfde geldt voor de wegindeling: als deze wat speels en inefficiënt is, voelt het gezelliger (vind ik).

Ik denk persoonlijk dat als ze in nieuwbouwwijken iets meer zouden inzetten op ruimtelijkheid, groen, pleintjes, kriskas opzet, watertje her en der, enz, en op z'n minst gevels qua kleur/type steen variëren, dat de nieuwbouwhuizen in die context vanzelf minder voelen als blokkendozen.

There can be only fun

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:57

Sport_Life

Solvitur ambulando

secret17 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:36:
[...]

Ik ben het met je eens dat ik veel nieuwbouwwoningen c.q. -wijken vaak een wat zielloze uitstraling hebben. Dat heeft denk ik deels te maken met het feit dat veel nieuwbouwwijken projectmatig worden gebouwd en er wordt ingezet op schaalbaar, efficiënt bouwen om de kosten laag te houden en de ruimte (en winst) die er is te maximaliseren. Zaken die een pand echt sfeer geven (speciaal metselwerk, ornamenten, natuursteen, etc.) zijn tegenwoordig schreeuwend duur.

Maar wat ook meespeelt is dat er in een nieuwbouwwijk meestal nog heel weinig variatie aanwezig is: je hebt vaak type A, B en C, maar als die alleen verschillen in oppervlak (met/zonder uitbouw, met/zonder dakkapel) maar wel dezelfde gevels, kozijnen en raampartijen hebben, dan krijg je al heel snel zo'n 13-in-een-dozijn gevoel bij een woning, hoe goed of degelijk de huizen misschien ook gebouwd zijn.

Een huis of wijk gaat pas echt sfeer krijgen als er variatie en onvolkomenheden ontstaan: mensen kiezen voor aparte aanbouw, schilderen eens een ander kleurtje, sommige huizen worden wat vies of krijgen een andere kleur door de zon, tuinen en groen gaan leven en variëren, etc.

Dit principe gaat ook op voor een hele buurt an sich: meestal zijn het juist de 'rommelige' binnensteden en pittoreske buurten die sfeer hebben omdat je her en der oude eiken hebt staan, beelden/kunst, historie, hoogteverschillen door verzakking, winkeltjes die al 100 jaar bestaan, enz. Ditzelfde geldt voor de wegindeling: als deze wat speels en inefficiënt is, voelt het gezelliger (vind ik).

Ik denk persoonlijk dat als ze in nieuwbouwwijken iets meer zouden inzetten op ruimtelijkheid, groen, pleintjes, kriskas opzet, watertje her en der, enz, en op z'n minst gevels qua kleur/type steen variëren, dat de nieuwbouwhuizen in die context vanzelf minder voelen als blokkendozen.
Die nieuwbouwwijken zijn er wel hoor ;).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Nu online
Requiem19 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:03:
Over smaak valt niet te twisten, maar het is in ieder geval geen Oost Europese betonblokkerij.

Wat zou je wel mooi vinden als je nu iets moet bouwen dan?
We gaan wel van topic af, maar aangezien er geen architectuurkeuveldraad is, ik ben bewonderaar van Neave Brown (een van zijn laatste projecten, de Medina, staat in Eindhoven), en fan van Hans van der Heijden (bijv. de Morgenzonlaan in Den Haag. Allebei flats, dus veel meer 'Oostblok' dan Hoef en Haag, maar het zijn allebei architecten die niet nadenken over de indrukwekkende maquette, maar over hoe de wijk er uit ziet op voetgangershoogte. En je ziet dat beide gebouwen bij oplevering er al uit zien alsof er al honderd jaar "geleefd" wordt, ook al is het gloednieuw.
secret17 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 10:36:
Eens met 100% van je verhaal. Ik vind het verschil tussen nieuwbouwwijken uit de jaren '50-60 en '70 ook tekenend. De oudere wijken, gebouwd op efficiëntie, zijn ook vijftig jaar later, met volwassen bomen en verrommeling, nog steeds vrij "zielloos". De jaren '70 woonerven, die vanaf het ontwerp individualistisch en chaotisch zijn opgezet, zijn veel mooier oud geworden. Om eoa. reden zijn we na de jaren '80 weer doorgegaan met het bouwen van "efficiente" woonwijken, met als laatste mode af en toe een klokgevel om de monotonie te breken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johan Bogle
Misschien was deze al voorbij gekomen, maar DNB heeft een podcast over de huizenmarkt online: https://www.werkenbijdnb.nl/over-ons/dnb-talks
Pagina: 1 ... 173 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.