Koekfabriek schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:36:
[...]
Ik weet niet in hoeverre je de nieuwsberichten over de Rijnenburgpolder volgt maar daar
moeten gewoon windmolens en zonnenparken komen van de Utrechtse gemeenteraad. Het maakt niet uit dat aanbestedingen
mislukken, grondeigenaren
niet willen.
En wat mij betreft het ergste:
[...]
Maar in Utrecht moet er koste wat kost binnen de ring gebouwd worden en in de buurt van een OV-hub. Waardoor er peperdure appartementen en huizen worden neergezet zoals Merwedekanaal zone waarbij het goedkoopste appartement begint bij
371k voor 66m2. Rijteshuizen beginnen rond de miljoen. Is dat te duur dan toch gewoon een studio van
310k of een studentenkamer voor 224k naast het spoor tussen Utrecht en Amsterdam.
Gek genoeg loopt de wisselspoorzone nog goed ook
Het is wat mij betreft een absolute schande dat de gemeenteraad weigert huizen te bouwen. Wel jankverhalen over het gebrek aan ("sociale")woningen de wereld in slingeren maar uiteindelijk 3 windmolens verkiezen boven 20k huizen.
De landelijke overheid moet de regie weer terugnemen over ruimtelijke ordeningen, dit hadden ze nooit moeten wegbezuinigen
En hoe moet je dat gebied ontsluiten?
Er ligt geen weg, er ligt geen (H)OV, er ligt niets. De A12 is nokkievol, en meer verkeer brengt de doorstroming van dit cruciale deel van het landelijke wegennet in gevaar. Dit is exact waarom je hier niet gemakkelij kan bouwen.
OF (scenario 1)
- je bouwt lage dichtheid: een autoparadijs wat terug gaat slaan op o.a. de A12, waar forse investringen in auto ontsluiting nodig zijn (verbinding nieuwegein, verbinding leidscherijn, oprit snelweg (die volgens rijkswaterstaat niet kan)
OF (scenario 2)
- je legt goed (en duur) HOV aan richting CS en Nieuwegein, ontwikkelt een wijk die voornamelijk OV ontsloten is, in hoge dichtheid. Dan krijg je wel iets geks: een hoge dichtheid knoop Rijnenburg, ergens in een polder tussen de rijtjeshuizen van Leische Rijn en Nieuwgein
Ik snap de gemeente Utrecht wel. Eigenlijk zeggen ze (even los van de discussie energielandschap):
- scenario 1 is qua autoverkeer ongewenst. En heel duur
- scenario 2 is nog duurder, en daarom misschien ook wel ongewenst
Zet je dat af tegen (ook duur) binnenstedelijk bouwen, dan is binnenstedelijk bouwen best aantrekkelijk, omdat de bestaande stad er ook van profiteert, maar ook omdat je het landschap buiten de stad spaart. (Moet je er geen windmolens en zonnevelden bouwen

)
Overigens vind ik de prijzen van de Merwedekanaalzone (wat nu bekend is) best meevallen. Vierkante meter prijzen zijn gelijk aan omliggend gebied (Parkhaven, Dichterswijk). Tja, en die huurprijzen discussie: volgens mij worden huurprijzen relatief vroeg in het onderhandelproces vastgelegd. Daarna volgt de planontwikkeling van een paar jaar. In die tijd verandert niet alleen de grondprijs en druk op de woningmarkt, blijft ook de gemeente ambities stapelen; nieuw parkeerbeleid, nieuwe duurzaamheidsambities, groene daken, etc etc. Dit mag de ontwikkelaar ophoesten, maar de huur omhoog? Ho maar. Niet dat ik het goed praat, maar in mijn ogen is de gemeente er net zo debet aan.