Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 163 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.027.083 views

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
di-Rossi schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:46:
[...]

Inderdaad weer Amsterdam, maar goed, Friesland is net zo’n uitgekauwd voorbeeld waar volgens velen nog betaalbare woningen staan ver weg van alle voorzieningen..
Bij mij in de wijk is het ook geëxplodeerd met stevige vraag- en verkoopprijzen voor vrij standaardwoningen..

Mijn punt was alleen dat de Amsterdamse woningmarkt en -bouw heel specifiek is en niet representatief voor de rest van het land omdat er gewoon hele andere regels gelden..

Edit @Flix20 ; voor die 8,5 ton (!!) verwacht je toch wel iets bijzonders. Dit is zowel qua ontwerp als omvang niet een bijzondere woning in de wijk (ze zijn er nog een stuk groter en mooier qua ontwerp) en voor Friese begrippen een enorm bedrag, ja. Met "standaard" doelde ik meer op het ontwerp en de indeling, die voor mij niet zo bijzonder is.

[ Voor 21% gewijzigd door JanHenk op 21-12-2020 12:20 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Flix20
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12:44
JanHenk schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:12:
[...]

Bij mij in de wijk is het ook geëxplodeerd met stevige vraag- en verkoopprijzen voor vrij standaardwoningen..

Mijn punt was alleen dat de Amsterdamse woningmarkt en -bouw heel specifiek is en niet representatief voor de rest van het land omdat er gewoon hele andere regels gelden..
"vrij standaardwoningen".... 200+m², 6 slaapkamers, 2 badkamers.... 8)7 8)7

PSN: Flix20-NL

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:42
Heb mijn huis (appartement, benedenwoning met tuin) afgelopen mei gekocht. Net na uitbreken van de crisis. Zal de prijs al gestegen zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door MaStar op 21-12-2020 12:54 ]

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08:04
MaStar schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:54:
Heb mijn huis (appartement, benedenwoning met tuin) afgelopen mei gekocht. Net na uitbreken van de crisis. Zal de prijs al gestegen zijn?
Jazeker! ;)

• twodigits
Flix20 schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:15:
[...]

"vrij standaardwoningen".... 200+m², 6 slaapkamers, 2 badkamers.... 8)7 8)7
Vrij 'standaard' qua ontwerp en afwerking wordt er wellicht bedoeld. Leuke woning, maar voor de regio gevoelsmatig aan de prijs. edit: zie dat dat al als uitleg toegevoegd was

[ Voor 6% gewijzigd door twodigits op 21-12-2020 13:29 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11-01 22:33
Ypuh schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:32:
Overigens zie ik wel dat Nederland tot veruit de grootste vervuilers van Europa behoort, maar zie niet in waarom de overheid dat niet aangrijpt als kans om hand in hand te laten gaan. Volgens mij levert nieuwbouw zowel zuinigere huizen op als minder reistijd etc. Het is ook niet dat ze de hogere huizenprijzen nodig hebben om dat te kunnen realiseren.
De reistijd hangt een beetje af van wat het vervangt - wordt de wijk bevolkt door mensen die anders in Friesland waren gaan wonen, of door mensen die anders in hun portiekflat in het centrum waren gebleven?

Afgezien daarvan, vergis je niet in de hoeveelheid CO₂ die wordt uitgestoten bij de bouw van een woning. Een nieuwbouwhuis 'verdient' zich terug tov. een traditioneel gebouw over een periode van 10-20 jaar. Dus tot 2040 levert nieuwbouw juist meer uitstoot op, maar het belangrijkste, alleen als het een bestaand, traditioneel huis vervangt. En dat gebeurt dus niet. We zouden minstens zo hard moeten slopen als bouwen. Historische woonboerderijen, tochtige jaren '50 griebel, weg ermee.

Verder is de uitstoot van een BENG 2-kapper te vergelijken met de uitstoot van een tochtig label D jaren '50 flatje. Natuurlijk heeft een 2-kapper meer luxe, maar ben je dan aan het bouwen voor het milieu, of voor de luxe?

(Om)bouwen binnen de stad zou de voorkeur moeten hebben. Volgens mij staat elke stad in Nederland vol met grote woningen die prima kunnen worden opgedeeld in 2-3 appartementen. Dan gaat de dichtheid omhoog, hebben mensen geen auto nodig, en kan tegelijkertijd de energieprestatie van die woningen worden aangepakt - voor een fractie van de kosten van nieuwbouw.

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37
je verhaal gaat manco op het feit dat die woningen in eigendom zijn van mensen. Die gaan hun woning niet ombouwen naar 2-3 appartementen en zo hun woongenot verpesten

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

De NVM kwam weer eens met hun maandelijkse publiciteitsstunt aan bij doorgeefluik NOS: Geen sprake van coronadip; huizenprijzen opnieuw gestegen

Geen linkdump an sich, meer een bronvermelding. Je hoeft namelijk niet te klikken want we kennen allemaal de maandelijkse tekst van de NVM inmiddels wel; huizenprijzen 9% hoger dan een jaar geleden, verkoop in de lift, enorme krapte op de markt.

Als contrast stond er onder dat artikel een artikel over leegloop uit een Arnhemse flat; de sociale huurflat waar vorig jaar dat tragische ongeval heeft plaatsgevonden door jongens met vuurwerk. Bewoners voelen zich terecht achtergesteld door nul begeleiding en verhuizen getraumatiseerd naar een nieuwe plek.

Zeer cru maar het contrast is duidelijk.

• CVTTPD2DQ
Bockelaar schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:12:
je verhaal gaat manco op het feit dat die woningen in eigendom zijn van mensen. Die gaan hun woning niet ombouwen naar 2-3 appartementen en zo hun woongenot verpesten
Eigenaars niet, maar investeerders en flippers wellicht wel. Laten we van de nood een deugd maken, en die mensen inzetten om dichtheidsvergroting te bereiken.

• Flix20
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:41:
[...]

Eigenaars niet, maar investeerders en flippers wellicht wel. Laten we van de nood een deugd maken, en die mensen inzetten om dichtheidsvergroting te bereiken.
True, waarom één keer 2200 p/m aan huur vangen voor één huis, waar je 3x 1200 p/m kan vangen als je er appartementen van maakt.

• Bockelaar
ondanks allerlei populistische retoriek is het merendeel van de huizen niet in bezit van investeerders en flippers maar gewoon van mensen :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Richh schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:18:
Starters hard op weg om minder huis te kopen dan een doorstromer...

[Afbeelding]
Is dat niet altijd zo geweest?

De grafiek zegt mij niet zo veel.

Hoewel aannemelijk is dat de oudere kopers overwaarde meebrengen (en daarmee hun kansen flink vergroten), kunnen kopers met een hogere leeftijd kunnen ook starters zijn op de koopmarkt omdat ze tot nu toe altijd in een huurwoning hebben gewoond.

Daarnaast gaat de grafiek uit van absolute aantallen, die sterk beïnvloed worden door bevolkingsopbouw. De piek van de bevolkingspiramide bevindt zich rond de 50 dus meer (potentiële) huizenkopers.

[ Voor 14% gewijzigd door SvMp op 21-12-2020 15:48 ]

• SvMp
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:41:
[...]

Deugd? Nog meer kippenhokken van 40 m2 voor meer dan 2 ton.
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:12:
[...]
(Om)bouwen binnen de stad zou de voorkeur moeten hebben. Volgens mij staat elke stad in Nederland vol met grote woningen die prima kunnen worden opgedeeld in 2-3 appartementen. Dan gaat de dichtheid omhoog, hebben mensen geen auto nodig, en kan tegelijkertijd de energieprestatie van die woningen worden aangepakt - voor een fractie van de kosten van nieuwbouw.
Hier zijn dan de voordelen: De grote panden die efficiënter gebruikt worden. Zijn er werkelijk zo veel grote woningen? Ik denk dat het vooral om niet-woningen gaat, ruimte waarvoor de behoefte afneemt. Er zijn al veel projecten om die om te bouwen. Het lijkt mij niet zo gemakkelijk om bestaande appartementen om te bouwen. Denk niet dat een VVE van een luxe complex met 140 m2 appartementen er op zit te wachten dat zo'n appartement wordt gesplitst in 3 wooneenheden. Die luxere appartementen worden ook nog steeds goed verkocht. Dan blijven de grond gebonden panden over. Betwijfel of er echt zo veel van zijn die worden bewoond. Natuurlijk, er is een doelgroep voor (rijken die in een miljoenenpand in een stadscentrum willen wonen) maar ik denk dat het vooral kantoren zijn. Met toenemende leegstand zullen deze zeker wel omgebouwd gaan worden.

Dan is het wel de vraag wat de doelgroep wordt. Aan huurwoningen is een enorm gebrek. In de koopsector zullen dit soort woninkjes ook al gauw 2,5 ton doen in grote steden, en daarom dit soort projecten best aantrekkelijk voor ontwikkelaars. Maar of dat zo blijft is afwachten. In de huidige situatie is de stad niet meer aantrekkelijk. 4-5 dagen thuis werken in een appartementje van 40-50 m2 is niet echt aantrekkelijk. En de voordelen van de stad (levendigheid) zijn weg. De vraag is hoe dat in de toekomst wordt.

[ Voor 76% gewijzigd door SvMp op 21-12-2020 15:37 ]

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-01 19:54
Bockelaar schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:53:
ondanks allerlei populistische retoriek is het merendeel van de huizen niet in bezit van investeerders en flippers maar gewoon van mensen :)
helaas is dat niet zo, meer dan 60% van alle huizen die momenteel wordt gekocht, is gekocht als tweede of 2+ woning.

Deze woningen worden ook nog is grotendeels, zonder hypotheek gekocht.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:24
badboyqxy schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:47:
[...]

helaas is dat niet zo, meer dan 60% van alle huizen die momenteel wordt gekocht, is gekocht als tweede of 2+ woning.

Interessant, waar haal je deze data vandaan?

• Bockelaar
het CBS zegt namelijk iets anders:
https://opendata.cbs.nl/s...2900NED/table?fromstatweb

woningvoorraad 2020: 7 891 786
Koopwoningen 2020: 4 517 921
De rest is eigendom van verhuurders, corporaties e.a.

• SvMp
  • Niet online
badboyqxy schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:47:
[...]

Ik vind het jammer dat de overheid voor een bepaald, ogenschijnlijk willekeurige, leeftijdsgroep de overdrachtsbelasting heeft afgeschaft. Doordachter zou zijn: 0% voor iedere eerste woning die gebruikt wordt voor eigen bewoning (in geval van tweede woning voor eigen bewoning is voorwaarde dat de eerste woning verkocht gaat worden), 6% al het andere..

• SvMp
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:51:
het CBS zegt namelijk iets anders:
https://opendata.cbs.nl/s...2900NED/table?fromstatweb

woningvoorraad 2020: 7 891 786
Koopwoningen 2020: 4 517 921
De rest is eigendom van verhuurders, corporaties e.a.
De vraag is welke definitie ze hanteren.

Is een koopwoning een woning in box 1 (dus eigendom bedoeld voor eigen bewoning)?
Of zijn koopwoningen ook de woningen gekocht als tweede woning?

• CVTTPD2DQ
Bockelaar schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:53:
Uiteindelijk gaan particulieren hun eigen huis ook ombouwen, als het water ze na aan de lippen staat. Als het aantal dakloze vluchtelingen eenmaal toeneemt, krijgen we óf verplichte inkwartiering, of huisjesmelkers die genadeloos veel verdienen aan het opdelen van woningen. Waarschijnlijk allebei.

Tot die tijd is het zaaks ons slim voor te bereiden op die situatie. Liever geen nieuwbouw in afgelegen laaggelegen delen van het land, slim renoveren, en dichtheid vergroten.

• Bockelaar
SvMp schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:54:
[...]

De vraag is welke definitie ze hanteren.

Is een koopwoning een woning in box 1 (dus eigendom bedoeld voor eigen bewoning)?
Of zijn koopwoningen ook de woningen gekocht als tweede woning?
je zou even moeite kunnen doen en lezen dat je de plank weer mis gokt.
In de toelichting staat namelijk de definitie toegelicht, zo geldt dat een koopwoning dus als:
Koopwoning
Woningen die eigendom zijn van de bewoner(s), of waarbij de officiële partner van een overleden eigenaar in de woning woont.
edit voor het geval dat ...
Huurwoning
Woning die niet bewoond wordt door de eigenaar van de woning. Bij woningen waar geen bewoner geregistreerd is, gaat het om woningen waarvan het aannemelijk is dat de woning bestemd is voor de huurmarkt in het geval dat de eigenaar over meer dan twee woningen beschikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Bockelaar op 21-12-2020 16:10 ]

• SvMp
  • Niet online
Bockelaar schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:08:
[...]

je zou even moeite kunnen doen en lezen dat je de plank weer mis gokt.
In de toelichting staat namelijk de definitie toegelicht, zo geldt dat een koopwoning dus als:

[...]

edit voor het geval dat ...

[...]
Nu gok dat ik gokte.. Ik heb het niet gezien. Ik zie nu dat ze het achter een hover-label hebben verstopt.

• Bockelaar
ik moest ook zoeken hoor ;)

• CVTTPD2DQ
SvMp schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:15:
Dan blijven de grond gebonden panden over. Betwijfel of er echt zo veel van zijn die worden bewoond. Natuurlijk, er is een doelgroep voor (rijken die in een miljoenenpand in een stadscentrum willen wonen) maar ik denk dat het vooral kantoren zijn. Met toenemende leegstand zullen deze zeker wel omgebouwd gaan worden
Van de jaren '60 tot de jaren '80 zijn er een hoop grondgebonden woningen in de buitenwijken van de grote steden gebouwd. Zelfs in Amsterdam. De eerste bewoners hebben inmiddels de pensioenleeftijd, dus dit zijn de woningen die in de komende decennia van eigenaar gaan wisselen. Het lijkt me handig als er wat in banen wordt geleid, zodat daar twee appartementen van 50-60m2 ontstaan, ipv. acht studentenkamers.

• SvMp
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:31:
[...]

Van de jaren '60 tot de jaren '80 zijn er een hoop grondgebonden woningen in de buitenwijken van de grote steden gebouwd. Zelfs in Amsterdam. De eerste bewoners hebben inmiddels de pensioenleeftijd, dus dit zijn de woningen die in de komende decennia van eigenaar gaan wisselen. Het lijkt me handig als er wat in banen wordt geleid, zodat daar twee appartementen van 50-60m2 ontstaan, ipv. acht studentenkamers.
Dat is waar. Is het wenselijk om daar appartementen van te maken? Ik vind het juist goed dat er ook die steden nog mogelijkheden zijn in een gewoon huis te wonen. Er zijn mensen die niet in een appartement willen wonen, en daarnaast vind ik appartementen ook niet kindvriendelijk. Eengezinswoningen ombouwen is wel een manier om ook de laatste gezinnen de stad uit te jagen (veel gezinnen zijn al vertrokken doordat gezinsvriendelijke woningen niet te betalen zijn met een modaal inkomen). Verder vind ik dat soort wijken nog de laatste enigszins leefbare oorden in de steden, met relatief weinig problemen en waar je de auto nog kwijt kunt.

[ Voor 24% gewijzigd door SvMp op 21-12-2020 17:34 ]

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-01 23:58
Portefeuille iets uitgebreid :o

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Koekfabriek schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:36:
[...]
en in de buurt van een OV-hub
Dat is op zich wel een goed punt, anders gaat de leefbaarheid van je stad door het putje vanwege de auto's.

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:28

Koekfabriek

King Billy on the wall

kabeltjekabel schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 01:45:
[...]

Dat is op zich wel een goed punt, anders gaat de leefbaarheid van je stad door het putje vanwege de auto's.
Nu gaat de leefbaarheid eraan omdat er onvoldoende huizen zijn.
Eerst een wijk eruit stampen die bussen etc. komen later wel.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
SvMp schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:31:
[...]

Dat is waar. Is het wenselijk om daar appartementen van te maken? Ik vind het juist goed dat er ook die steden nog mogelijkheden zijn in een gewoon huis te wonen. Er zijn mensen die niet in een appartement willen wonen, en daarnaast vind ik appartementen ook niet kindvriendelijk. Eengezinswoningen ombouwen is wel een manier om ook de laatste gezinnen de stad uit te jagen (veel gezinnen zijn al vertrokken doordat gezinsvriendelijke woningen niet te betalen zijn met een modaal inkomen). Verder vind ik dat soort wijken nog de laatste enigszins leefbare oorden in de steden, met relatief weinig problemen en waar je de auto nog kwijt kunt.
Appartementen zijn niet kindvriendelijk omdat er weinig gezinnen in appartementen wonen. Appartementen kunnen wel kindvriendelijk zijn. Er meoten dan meer voorzieningen zijn naast het gebouw, zoals een speeltuin.
Er wonen miljoenen kinderen in appartementen over de hele wereld. Ik denk ook dat het gemiddelde gezinsinkomen van gezinnen die in een appartement wonen hoger ligt dan dat van gezinnen in grond gebonden woningen. Het is alleen in Nederland niet zo populair. Het is een beetje kip-ei verhaal. Er worden nauwelijks appartementen gebouwd met focus op gezinnen, omdat er nauwelijks gezinnen wonen in appartementen in Nederland. Onbekend maakt onbemind.

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Koekfabriek schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:36:
[...]

Ik weet niet in hoeverre je de nieuwsberichten over de Rijnenburgpolder volgt maar daar moeten gewoon windmolens en zonnenparken komen van de Utrechtse gemeenteraad. Het maakt niet uit dat aanbestedingen mislukken, grondeigenaren niet willen.

En wat mij betreft het ergste:

[...]

Maar in Utrecht moet er koste wat kost binnen de ring gebouwd worden en in de buurt van een OV-hub. Waardoor er peperdure appartementen en huizen worden neergezet zoals Merwedekanaal zone waarbij het goedkoopste appartement begint bij 371k voor 66m2. Rijteshuizen beginnen rond de miljoen. Is dat te duur dan toch gewoon een studio van 310k of een studentenkamer voor 224k naast het spoor tussen Utrecht en Amsterdam.
Gek genoeg loopt de wisselspoorzone nog goed ook

Het is wat mij betreft een absolute schande dat de gemeenteraad weigert huizen te bouwen. Wel jankverhalen over het gebrek aan ("sociale")woningen de wereld in slingeren maar uiteindelijk 3 windmolens verkiezen boven 20k huizen.

De landelijke overheid moet de regie weer terugnemen over ruimtelijke ordeningen, dit hadden ze nooit moeten wegbezuinigen
En hoe moet je dat gebied ontsluiten?
Er ligt geen weg, er ligt geen (H)OV, er ligt niets. De A12 is nokkievol, en meer verkeer brengt de doorstroming van dit cruciale deel van het landelijke wegennet in gevaar. Dit is exact waarom je hier niet gemakkelij kan bouwen.

OF (scenario 1)
- je bouwt lage dichtheid: een autoparadijs wat terug gaat slaan op o.a. de A12, waar forse investringen in auto ontsluiting nodig zijn (verbinding nieuwegein, verbinding leidscherijn, oprit snelweg (die volgens rijkswaterstaat niet kan)

OF (scenario 2)
- je legt goed (en duur) HOV aan richting CS en Nieuwegein, ontwikkelt een wijk die voornamelijk OV ontsloten is, in hoge dichtheid. Dan krijg je wel iets geks: een hoge dichtheid knoop Rijnenburg, ergens in een polder tussen de rijtjeshuizen van Leische Rijn en Nieuwgein

Ik snap de gemeente Utrecht wel. Eigenlijk zeggen ze (even los van de discussie energielandschap):
- scenario 1 is qua autoverkeer ongewenst. En heel duur
- scenario 2 is nog duurder, en daarom misschien ook wel ongewenst

Zet je dat af tegen (ook duur) binnenstedelijk bouwen, dan is binnenstedelijk bouwen best aantrekkelijk, omdat de bestaande stad er ook van profiteert, maar ook omdat je het landschap buiten de stad spaart. (Moet je er geen windmolens en zonnevelden bouwen >:) )

Overigens vind ik de prijzen van de Merwedekanaalzone (wat nu bekend is) best meevallen. Vierkante meter prijzen zijn gelijk aan omliggend gebied (Parkhaven, Dichterswijk). Tja, en die huurprijzen discussie: volgens mij worden huurprijzen relatief vroeg in het onderhandelproces vastgelegd. Daarna volgt de planontwikkeling van een paar jaar. In die tijd verandert niet alleen de grondprijs en druk op de woningmarkt, blijft ook de gemeente ambities stapelen; nieuw parkeerbeleid, nieuwe duurzaamheidsambities, groene daken, etc etc. Dit mag de ontwikkelaar ophoesten, maar de huur omhoog? Ho maar. Niet dat ik het goed praat, maar in mijn ogen is de gemeente er net zo debet aan.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011

Koekfabriek

King Billy on the wall

caspervc schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:29:
[...]

En hoe moet je dat gebied ontsluiten?
Er ligt geen weg, er ligt geen (H)OV, er ligt niets. De A12 is nokkievol, en meer verkeer brengt de doorstroming van dit cruciale deel van het landelijke wegennet in gevaar. Dit is exact waarom je hier niet gemakkelij kan bouwen.

OF (scenario 1)
- je bouwt lage dichtheid: een autoparadijs wat terug gaat slaan op o.a. de A12, waar forse investringen in auto ontsluiting nodig zijn (verbinding nieuwegein, verbinding leidscherijn, oprit snelweg (die volgens rijkswaterstaat niet kan)

OF (scenario 2)
- je legt goed (en duur) HOV aan richting CS en Nieuwegein, ontwikkelt een wijk die voornamelijk OV ontsloten is, in hoge dichtheid. Dan krijg je wel iets geks: een hoge dichtheid knoop Rijnenburg, ergens in een polder tussen de rijtjeshuizen van Leische Rijn en Nieuwgein

Ik snap de gemeente Utrecht wel. Eigenlijk zeggen ze (even los van de discussie energielandschap):
- scenario 1 is qua autoverkeer ongewenst. En heel duur
- scenario 2 is nog duurder, en daarom misschien ook wel ongewenst

Zet je dat af tegen (ook duur) binnenstedelijk bouwen, dan is binnenstedelijk bouwen best aantrekkelijk, omdat de bestaande stad er ook van profiteert, maar ook omdat je het landschap buiten de stad spaart. (Moet je er geen windmolens en zonnevelden bouwen >:) )

Overigens vind ik de prijzen van de Merwedekanaalzone (wat nu bekend is) best meevallen. Vierkante meter prijzen zijn gelijk aan omliggend gebied (Parkhaven, Dichterswijk). Tja, en die huurprijzen discussie: volgens mij worden huurprijzen relatief vroeg in het onderhandelproces vastgelegd. Daarna volgt de planontwikkeling van een paar jaar. In die tijd verandert niet alleen de grondprijs en druk op de woningmarkt, blijft ook de gemeente ambities stapelen; nieuw parkeerbeleid, nieuwe duurzaamheidsambities, groene daken, etc etc. Dit mag de ontwikkelaar ophoesten, maar de huur omhoog? Ho maar. Niet dat ik het goed praat, maar in mijn ogen is de gemeente er net zo debet aan.
Als het aangepakt wordt zoals Leidsche rijn, met een centrum met relatief hoge bebouwing en daaromheen een woonwijk zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Natuurlijk het kost klappen met geld maar er zijn nou eenmaal woningen nodig. Misschien is het niet zo sexy als een tramlijn naar de Uithof maar investeringen in "de stad" zijn nou eenmaal nodig. Ik zie dan liever dat de gemeente geld beschikbaar maakt zodat jan met de pet ook de kans heeft op een woning in de gemeente, dan bouwen voor een zeer selecte groep inwoners.

Om de toch al volle stad verder vol te bouwen heeft niet mijn voorkeur. Als je kijkt hoe druk de weg en het OV al is in Utrecht dan zal je naar mijn idee of onder de grond moeten (maar daar is de bevolkingsdichtheid te klein voor) of in de breedte moeten gaan werken en niet verder gaan met verdere verdichting. Het is momenteel zo druk in Utrecht dat zelf gevraagd wordt aan fietsers om de spits te mijden.

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

Waah schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:56:
[...]

Welke voorzieningen hebben we het dan over precies? O-)
Ik snap dat veel Randstedelingen denken dat we op onze trekker langs verschillende boeren moeten voor eieren, kaas en aardappelen :+ Maar de realiteit is toch anders O-)
Dat is natuurlijk onzin. En dat weet iedereen. Ook in Friesland (of Limburg) heb je gewoon supermarkten en bouwmarkten. En in de wat grotere steden ook gewoon theater, bioscopen, etc..

Feit blijft echter wel dat als je in de (druk bevolkte) Randstad woont al deze voorzieningen gewoon (vaak) dichterbij zijn. Ik heb op loopafstand een 2 supermarkten, postkantoor, huisarts, metro-station, bus-station, tandarts, fysiotherapeut, bank en nog wel wat zut. En dat op fietsafstand nog een treinstation, theater, bioscoop, gemeentehuis, en een levendig centrum. Sommige mensen vinden dat heel belangrijk en dat drijft de prijs op.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05-2025
FreakNL schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:58:
[...]

Dat is natuurlijk onzin. En dat weet iedereen. Ook in Friesland (of Limburg) heb je gewoon supermarkten en bouwmarkten. En in de wat grotere steden ook gewoon theater, bioscopen, etc..

Feit blijft echter wel dat als je in de (druk bevolkte) Randstad woont al deze voorzieningen gewoon (vaak) dichterbij zijn. Ik heb op loopafstand een 2 supermarkten, postkantoor, huisarts, metro-station, bus-station, tandarts, fysiotherapeut, bank en nog wel wat zut. En dat op fietsafstand nog een treinstation, theater, bioscoop, gemeentehuis, en een levendig centrum. Sommige mensen vinden dat heel belangrijk en dat drijft de prijs op.
Alleen een parkeerplek op loopafstand wordt steeds zeldzamer.

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:33
[...]

En dat is dus mijn punt :+ ik heb op loopafstand 4 supermarkten (lopend is niet handig overigens met boodschappen 1x per week), postkantoor bestaat niet meer volgens mij ;-) dat doe je in de supermarkt toch? Huisarts, metro-station heb je hier niet nodig, want niet overbouwd, bus-station ook op loopafstand (al is de OV hier wel minder itt randstad) tandarts, fysio, bank etc. Idem voor bioscoop, theater, gemeentehuis en (in de zomer) een levendig centrum.

En dan woon ik aan de rand van de stad. Maarja, als je stad een doorsnee heeft van 2 a 3km.... Dan zit je dus in een ruime buitenwijk, met praktisch alle voordelen die je noemt. Plus minder verkeer, géén files.... Alleen je reis naar werk kan verder zijn. Maar is vaak niet langer 8)

Maar ja, men denkt in de randstad dat je enkel in een boerendorp kan wonen met 10 inwoners in Friesland. In de Achterhoek heb je enkel boerderijen etc. wat natuurlijk enorme onzin is en afhankelijk van wáár je in de provincie woont.

En de onbekendheid en onzekerheid van "Is er wel werk" en "zijn er wel voorzieningen" is wat de prijzen opdrijft. De daadwerkelijke voorzieningen zijn gewoon aanwezig in zo'n beetje elke stad/dorp met ~25.000+ inwoners.

De prijzen worden bepaald door onderbuik :+ niet door realiteit. En daar ben ik heel blij mee want dat houd de prijzen hier héél betaalbaar en veel minder schommeling.

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
Alleen mensen die in een dorp wonen denken dat je faciliteiten hebt als er een supermarkt is en een bank ;)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
Koekfabriek schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 11:44:
[...]

Als het aangepakt wordt zoals Leidsche rijn, met een centrum met relatief hoge bebouwing en daaromheen een woonwijk zie ik niet in waarom dit niet zou werken. Natuurlijk het kost klappen met geld maar er zijn nou eenmaal woningen nodig. Misschien is het niet zo sexy als een tramlijn naar de Uithof maar investeringen in "de stad" zijn nou eenmaal nodig. Ik zie dan liever dat de gemeente geld beschikbaar maakt zodat jan met de pet ook de kans heeft op een woning in de gemeente, dan bouwen voor een zeer selecte groep inwoners.

Om de toch al volle stad verder vol te bouwen heeft niet mijn voorkeur. Als je kijkt hoe druk de weg en het OV al is in Utrecht dan zal je naar mijn idee of onder de grond moeten (maar daar is de bevolkingsdichtheid te klein voor) of in de breedte moeten gaan werken en niet verder gaan met verdere verdichting. Het is momenteel zo druk in Utrecht dat zelf gevraagd wordt aan fietsers om de spits te mijden.
Probleem is dat een woonwijk als Leidsche Rijn heel erg op de auto hangt. Dus veel vraagt van de omgeving (wat eigenlijk niet past). En ik zie niet zo in waarom wonen in Rijnenburg wel goedkoop zou kunnen? De grond blijft gewoon duur, en ook hier zal je snel naar 4000 - 5000 euro / m2 gaan. Hooguit is het allemaal wat minder klein, want perifeer, maar het is een illusie dat je straks in Rijnenburg voor 3 ton een koopwoning met tuin zal vinden. Of een gezinswoning <1000 euro huur (indien: niet sociaal).

En ja: spitsmijden met de fiets. Ik fiets ook elke dag van- en naar mijn werk in Utrecht. Megadruk is was het soms. >:) Of de Rijnenburgers straks met zijn allen naar CS / USP fietsen, of mensen van binnenuit de stad... Er moet gewoon betere fietsinfra komen, met name rond het centrum / naar de regio. Gelukkig is men er goed mee bezig met snelfietspaden naar Nieuwegein, Woerden en Amersfoort.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Waah
Hielko schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:23:
Alleen mensen die in een dorp wonen denken dat je faciliteiten hebt als er een supermarkt is en een bank ;)
Maar hebben blijkbaar een betere attention-span dan één zin in een betoog. Of zou het betere scholing zijn :+
[...]

Ik heb jarenlang zowel in de stad als in een dorp gewoond (<10k inwoners). In dat op dorp had ik ook op loopafstand een 2 supermarkten, postkantoor, huisarts, bus-station, tandarts, fysiotherapeut, bank en nog wel wat zut. Alleen geen metrostation (maar wel een treinstation). En daarnaast diverse (sport-)verenigingen, scholen, zwembad en nog wat meer faciliteiten. Voor het dagelijks leven is daar dus gewoon alles aanwezig.

Voor zaken als bioscoop en theater en voor het echte funshoppen ben je dan wel op de stad aangewezen. Maar ik denk dat het voor een hoop mensen goed zou zijn om eens nuchter te bekijken hoe vaak ze daar echt gebruik van (willen) maken en hoeveel dat ze waard is. Als je een paar ton meer moet betalen voor maar een handvol keer per jaar dat je van die aanvullende faciliteiten gebruik maakt, dan wordt dat wel een heel duur avondje uit.

Het is absoluut niet verkeerd om in de stad te wonen, zeker als je wel vaak van de 'extra's' van de stad gebruik maakt, maat realiseer je wel wat het je kost en wat de alternatieven kunnen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Rubbergrover1 op 22-12-2020 12:28 ]

• Requiem19
Ik heb tot mijn 18e in een stadje (ja stad, want stadsrechten) gewoond met 500 inwoners, heb schoonouders in een klein dorpje in Friesland en kom nog regelmatig in mn oude dorpje in Zeeland..

Er is wel echt een verschil in 'faciliteiten' tussen bovenstaande en Amsterdam. Daar is geen discussie voor nodig lijkt me.

Stel het is vrijdagavond en je hebt geen zin om te koken, hoeveel restaurants kun je dan uit kiezen bij Uber eats? Naar welk café ga je? Is er een Crossfit box, of alleen een sportschool? Welke sportverenigingen zijn er allemaal? Hoeveel verschillende opties qua ziekenhuizen zijn er (specialistisch), hoe snel ben je bij een treinstation? Welk type supermarkten heb je allemaal op loopafstand (hier in Adam is dat bijv echt gemiddeld op een paar minuten).

[ Voor 42% gewijzigd door Requiem19 op 22-12-2020 12:32 ]

Requiem19 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:28:
Er is wel echt een verschil in 'faciliteiten' tussen bovenstaande en Amsterdam. Daar is geen discussie voor nodig lijkt me.
Uiteraard. Maar tegelijk is het wel goed om te kijken hoe vaak je werkelijk van die extra 'faciliteiten' gebruik maakt.

• Hielko
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:25:
[...]

Maar hebben blijkbaar een betere attention-span dan één zin in een betoog. Of zou het betere scholing zijn :+
Er zijn natuurlijk legio voorzieningen die je niet vind in een dorp. Maar heeft weinig zin om die op te noemen, want die zul je als je die nooit gebruikt ook niet missen. En dat kan natuurlijk ook voor iedereen verschillend zijn. Sommige mensen houden misschien van lekker eten, en willen regelmatig naar een leuk restaurant. Dan ben je in de meeste dorpen snel klaar, en zelfs in een stad als Groningen heb je geen enkel restaurant met een michelin ster. Of wellicht is je favoriete sport schaatsen (is er een overdekte ijshal?) Schermen? Taekwondo? Als je een keer een museum wil bezoeken, wat is er? Opera? Ballet? Stand-up comedy? Pretpark? Dierentuin? Of wellicht is het gewoon belangrijk dat je in de metro kan stappen in binnen een paar minuten op een internationale luchthaven bent. Als je wilt is er in ieder geval elke dag wat te doen.

• twodigits
Het is maar wat je nodig hebt en wat je prioriteiten zijn. Als student en net afgestudeerde had ik weinig buiten de stad te zoeken; nu heb ik weinig in de stad te zoeken.
Hielko schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:40:
Als je wilt is er in ieder geval elke dag wat te doen.
Uiteraard zijn er meer voorzieningen, daar is iedereen het over eens. Maar het kan daarbij dus wel verstandig zijn om ook te kijken hoe vaak je daar werkelijk gebruik van maakt. Want de toegevoegde waarde van ergens wonen waar elke dag wat te doen is, is beperkt als je daar in de praktijk bijna nooit gebruik van maakt.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:57:
[...]

Uiteraard zijn er meer voorzieningen, daar is iedereen het over eens. Maar het kan daarbij dus wel verstandig zijn om ook te kijken hoe vaak je daar werkelijk gebruik van maakt. Want de toegevoegde waarde van ergens wonen waar elke dag wat te doen is, is beperkt als je daar in de praktijk bijna nooit gebruik van maakt.
Dingen veranderen ook he? Misschien dat je eerst nog wel fijn vond om vaak uit eten te gaan, met vrienden in de kroeg te zitten enzo. Maar als die vrienden kinderen krijgen en je merkt dat iedereen wat ouder en wat meer inhuizig wordt, dan is het niet raar dat mensen kiezen voor een andere vorm van wonen: groter, meer ruimte, meer rust.

Zo is het bij mij wel gegaan. Ik ben nu hartstikke blij met mijn 200m2 grote vrijstaande woning aan een rustig straatje in een relatief klein stadje met alle voorzieningen die ik nodig heb. 20 jaar geleden gruwde ik van het idee om ooit te leven zoals ik nu leef.

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:30:
[...]

Uiteraard. Maar tegelijk is het wel goed om te kijken hoe vaak je werkelijk van die extra 'faciliteiten' gebruik maakt.
Dit is ook kip-ei verhaal. Als er geen voorzieningen zijn en je hebt ze nooit in de buurt gehad, ga je ze ook niet missen, ga je ze ook niet gebruiken.

Vroeger was VHS ook prima film kijken, nu wil je op z’n minst 720p anders is het niet om aan te zien. Hetzelfde geldt min of meer met in de randstad wonen t.o.v. Groningen.
Overigens zullen de Uber rijken Nederland ook links laten, omdat er niet genoeg voorzieningen zijn voor hun. Als je vergelijkt met bijvoorbeeld Monaco of Dubai, waar je allemaal geld aan uit kan geven voor dienstverlening is voor hun de Randstad, wat voor mensen uit de Randstad Groningen is.

• Waah
Hielko schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:40:
[...]

Er zijn natuurlijk legio voorzieningen die je niet vind in een dorp. Maar heeft weinig zin om die op te noemen, want die zul je als je die nooit gebruikt ook niet missen. En dat kan natuurlijk ook voor iedereen verschillend zijn. Sommige mensen houden misschien van lekker eten, en willen regelmatig naar een leuk restaurant. Dan ben je in de meeste dorpen snel klaar, en zelfs in een stad als Groningen heb je geen enkel restaurant met een michelin ster. Of wellicht is je favoriete sport schaatsen (is er een overdekte ijshal?) Schermen? Taekwondo? Als je een keer een museum wil bezoeken, wat is er? Opera? Ballet? Stand-up comedy? Pretpark? Dierentuin? Of wellicht is het gewoon belangrijk dat je in de metro kan stappen in binnen een paar minuten op een internationale luchthaven bent. Als je wilt is er in ieder geval elke dag wat te doen.
Ik zeg toch ook niet dat er géén redenen zijn om in de stad te wonen? Die zijn er absoluut. Alleen als iemand komt met loop/fietsafstand van specifiek bioscoop/theater/supermarkten/dokter etc, dan vind je dat prima in een stad in Friesland (niemand zegt dorp, dat maak jij er van. Naast dat er genoeg dorpen zijn die groter zijn dan menig stad).

Natuurlijk zijn er specifieke dingen die je niet buiten de randstad snel zal vinden. Indoor-skihal bijvoorbeeld. En als dat je hobby is, dan is dat zeker een reden km daar niet een uur rijden vanaf te gaan wonen.

Maar hoe vaak doe je dat soort dingen daadwerkelijk, dat moet je je afvragen. En mijn punt is: men is bang dat de basisvoorzieningen al ontbreken. En dat is niet zo. Dat is waar ik op reageerde.

En ja, restaurants bijvoorbeeld is minder buiten de randstad. Maar eerlijk: hoeveel restaurants heeft de gemiddelde Nederlander nodig? De meeste mensen bezoeken 20 verschillende restaurants in een decennium. En dan ben ik nog genereus, want mensen zijn gewoontedieren.

Ja er zijn uitzonderingen, zeker. Maar het ging over waarom men allemaal zo nodig in de randstad moet wonen. En “voorzieningen” is imho achterhaald. Genoeg andere reden verder...

• Z___Z
  • Niet online
caspervc schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 12:24:
[...]

Probleem is dat een woonwijk als Leidsche Rijn heel erg op de auto hangt. Dus veel vraagt van de omgeving (wat eigenlijk niet past). En ik zie niet zo in waarom wonen in Rijnenburg wel goedkoop zou kunnen? De grond blijft gewoon duur, en ook hier zal je snel naar 4000 - 5000 euro / m2 gaan. Hooguit is het allemaal wat minder klein, want perifeer, maar het is een illusie dat je straks in Rijnenburg voor 3 ton een koopwoning met tuin zal vinden. Of een gezinswoning <1000 euro huur (indien: niet sociaal).

En ja: spitsmijden met de fiets. Ik fiets ook elke dag van- en naar mijn werk in Utrecht. Megadruk is was het soms. >:) Of de Rijnenburgers straks met zijn allen naar CS / USP fietsen, of mensen van binnenuit de stad... Er moet gewoon betere fietsinfra komen, met name rond het centrum / naar de regio. Gelukkig is men er goed mee bezig met snelfietspaden naar Nieuwegein, Woerden en Amersfoort.
Probleem van Nederlandse stedenbouwkunde is dat er niet gepland wordt voor een situatie over 10 jaar, maar voor misschien de komende 5 jaar. Leidsche Rijn had gewoon ruimte moeten laten voor een hoogwaardig OV traject. Dus niet een busverbinding, maar rails voor een voertuig dat in de spits in een frequentie van 5 minuten of minder kan rijden naar CS. Dat had ook helemaal niet vanaf het begin er hoeven liggen, maar als je het al inplant kan je het achteraf heel goedkoop neerleggen, in tegenstelling tot de Uithoflijn. Die lijn had je weer eventueel kunnen verlengen naar de polder onder de A12. Het komt ook langs de Merwedekanaalzone wat die locatie weer een stuk aantrekkelijker zou maken voor autoloze bewoning (wat het nu IMHO niet is, juist door het gebrek aan HOV).

• Waah
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:20:
[...]

Dit is ook kip-ei verhaal. Als er geen voorzieningen zijn en je hebt ze nooit in de buurt gehad, ga je ze ook niet missen, ga je ze ook niet gebruiken.
Dat vind ik echt onzin. Ik reis het hele jaar door genoeg door NL en doe genoeg buiten de provinciegrenzen. Of zelfs de landsgrenzen. “Als je het niet kent mis je het niet” is, zeker in Nederland, best onzinnig. Een land dat je in 3 uurtjes doorkruist.

Iets als VHS vergelijken gaat imho dan ook volledig mank. Ik ben bijvoorbeeld ook gaan wakeboarden, en dat was geen voorziening in de buurt (anderhalf uur rijden destijds). Als je iets wil, zoek je het op. En ondertussen kan het overigens op 10 minuten rijden of 15 min op de fiets :D

We hebben ook gewoon TV ;-) we hebben ook nieuws, we komen ook buiten de provincie. >:)

• Hielko
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:23:
[...]

Ik zeg toch ook niet dat er géén redenen zijn om in de stad te wonen? Die zijn er absoluut. Alleen als iemand komt met loop/fietsafstand van specifiek bioscoop/theater/supermarkten/dokter etc, dan vind je dat prima in een stad in Friesland (niemand zegt dorp, dat maak jij er van. Naast dat er genoeg dorpen zijn die groter zijn dan menig stad).

Natuurlijk zijn er specifieke dingen die je niet buiten de randstad snel zal vinden. Indoor-skihal bijvoorbeeld. En als dat je hobby is, dan is dat zeker een reden km daar niet een uur rijden vanaf te gaan wonen.

Maar hoe vaak doe je dat soort dingen daadwerkelijk, dat moet je je afvragen. En mijn punt is: men is bang dat de basisvoorzieningen al ontbreken. En dat is niet zo. Dat is waar ik op reageerde.

En ja, restaurants bijvoorbeeld is minder buiten de randstad. Maar eerlijk: hoeveel restaurants heeft de gemiddelde Nederlander nodig? De meeste mensen bezoeken 20 verschillende restaurants in een decennium. En dan ben ik nog genereus, want mensen zijn gewoontedieren.

Ja er zijn uitzonderingen, zeker. Maar het ging over waarom men allemaal zo nodig in de randstad moet wonen. En “voorzieningen” is imho achterhaald. Genoeg andere reden verder...
Maar heb je zelf ooit in een grote stad gewoond?

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Dit is dus typisch de denkwijze van iemand buiten de Randstad. Mensen in de Randstad bezoeken veel vaker restaurants. Er is gewoon een veel gevarieerd aanbod. Ik heb ook in de Achterhoek gewoond. Daar heb je een Chinees, Turk, Pizzeria, frietent, een brasserie/lunchroom en een paar Nederlands/Franse keuken restaurants. Dat was het dan. Dan snap ik wel dat je niet meer dan 20 restaurants in je leven bezoekt. Er is gewoon niet meer aanbod. En nee je gaat niet snel een avondje eten op een uur rijden van je huis, tenzij je op vakantie gaat.

• Z___Z
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:27:
[...]

Dat vind ik echt onzin. Ik reis het hele jaar door genoeg door NL en doe genoeg buiten de provinciegrenzen. Of zelfs de landsgrenzen. “Als je het niet kent mis je het niet” is, zeker in Nederland, best onzinnig. Een land dat je in 3 uurtjes doorkruist.

Iets als VHS vergelijken gaat imho dan ook volledig mank. Ik ben bijvoorbeeld ook gaan wakeboarden, en dat was geen voorziening in de buurt (anderhalf uur rijden destijds). Als je iets wil, zoek je het op. En ondertussen kan het overigens op 10 minuten rijden of 15 min op de fiets :D

We hebben ook gewoon TV ;-) we hebben ook nieuws, we komen ook buiten de provincie. >:)
Jij doet dit misschien wel. Ik denk dat sowieso hoger opgeleiden eerder iets opzoeken dan de gemiddelde Nederlander uit het Noorden. Ik wil ook niet zeggen dat het niet goed leven is in het Noorden. Ik zie er ook wel de voordelen van, maar als je nu in de Randstad woont, moet je er ook wel veel voor laten. Dat is denk ik een belangrijke reden om niet uit de Randstad te verhuizen naar het Noorden. Je ziet daarom ook veel meer mensen vanuit het Noorden naar de Randstad verhuizen dan andersom. Het is niet voor niets dat het Noorden en Zuid Limburg aan het vergrijzen zijn. De meeste die er weg gaan om te studeren blijven in de Randstad hangen. Natuurlijk zal er een deel terug gaan na hun studie, maar je zal weinig mensen die kant op zien verhuizen zonder al eerder er gewoond te hebben.

• Waah
Hielko schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:29:
[...]

Maar heb je zelf ooit in een grote stad gewoond?
Tja, telt Groningen als student ook? Leeuwarden zal wel niet tellen. En 3 maanden in Rotterdam bij destijds een vriendin ook wel niet, want te kort

Maar het argument “je weet niet wat je mist” is wel zo’n makkelijke en zwakke. Dat kan ik andersom natuurlijk ook :+

Wat is het dan exact waarom heel Nederland zo nodig in de randstad moet wonen ;-)

• Mvd1981
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:36
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:26:
[...]

Probleem van Nederlandse stedenbouwkunde is dat er niet gepland wordt voor een situatie over 10 jaar, maar voor misschien de komende 5 jaar. Leidsche Rijn had gewoon ruimte moeten laten voor een hoogwaardig OV traject. Dus niet een busverbinding, maar rails voor een voertuig dat in de spits in een frequentie van 5 minuten of minder kan rijden naar CS. Dat had ook helemaal niet vanaf het begin er hoeven liggen, maar als je het al inplant kan je het achteraf heel goedkoop neerleggen, in tegenstelling tot de Uithoflijn. Die lijn had je weer eventueel kunnen verlengen naar de polder onder de A12. Het komt ook langs de Merwedekanaalzone wat die locatie weer een stuk aantrekkelijker zou maken voor autoloze bewoning (wat het nu IMHO niet is, juist door het gebrek aan HOV).
Volgens mij is de dubbelbaans busbaan van lijn 28 uitstekend te vervangen door een spoor met een tram. Wellicht dat je dan op enkele punten de route aan zal moeten passen (bijvoorbeeld laatste stukje naar Vleuterweide & station Vleuten), maar zo op het eerste oog lijkt het mij niet een uitgebreid probleem.

• Requiem19
[...]

Heb je hier een bron voor of 'denk je dit'?

Want dit is nou typisch zo'n statement die een discussie minder maakt als je met zelfbedachte random cijfers komt. Als je hier een bron voor hebt zou het wel een interessante constatering zijn, dus ik laat me graag verrassen.

Als dan de bron is 'Nederlander bezoek gemiddeld 20 verschillende restaurants in 10 jaar' vraag ik me overigens nog steeds af of het waardevol is: want je neemt dan de groep die 100 restaurants per decennium bezoekt mee alsmede de groep die 2 restaurants per decennium bezoekt (bijv mensen in bejaardentehuis).

Kortom, denk dat het goed is om scherp te blijven op de inhoud.

• Hielko
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:37:
[...]

Tja, telt Groningen als student ook? Leeuwarden zal wel niet tellen. En 3 maanden in Rotterdam bij destijds een vriendin ook wel niet, want te kort

Maar het argument “je weet niet wat je mist” is wel zo’n makkelijke en zwakke. Dat kan ik andersom natuurlijk ook :+

Wat is het dan exact waarom heel Nederland zo nodig in de randstad moet wonen ;-)
Als je in Groningen als student hebt gewoond dan zul je het er in ieder geval mee eens zijn dat die stad qua "studentenvoorzieningen" 100x meer te bieden heeft dan elke andere "stad" in de provincie Groningen of Friesland, en dat het waarschijnlijk bijzonder saai was geweest als jij in je studententijd in Hoogezand-Sappemeer had gezeten of iets dergelijks (en dan gebruik je uiteindelijk nog steeds de faciliteiten uit Groningen, want daar zit natuurlijk de universiteit, en dat is ook gewoon 1 van de voorzieningen).

Wellicht is het niet zo'n hele grote stap om ook voor te stellen dat grote steden dat, en meer, ook kunnen bieden als je geen student meer bent.

En nee, je kan mijn eigen argument niet tegen me gebruiken. Ik heb gewoond in o.a. Wezup (google dat maar eens), Kropswolde, en ja, ook Groningen.

• burnedhardware
  • Laatst online: 11-01 21:05
Requiem19 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:43:
[...]

dit voelt aan als dikkeduimstatistiek.

ik lees dit als gemiddeld 2 restaurantbezoeken per jaar in een restaurant waar je niet eerder bent geweest in de afgelopen 10 jaar.
ga je wel eens op vakantie?

• JanHenk
  • Niet online
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:30:
[...]

Dit is dus typisch de denkwijze van iemand buiten de Randstad. Mensen in de Randstad bezoeken veel vaker restaurants. Er is gewoon een veel gevarieerd aanbod. Ik heb ook in de Achterhoek gewoond. Daar heb je een Chinees, Turk, Pizzeria, frietent, een brasserie/lunchroom en een paar Nederlands/Franse keuken restaurants. Dat was het dan. Dan snap ik wel dat je niet meer dan 20 restaurants in je leven bezoekt. Er is gewoon niet meer aanbod. En nee je gaat niet snel een avondje eten op een uur rijden van je huis, tenzij je op vakantie gaat.
Misschien leef ik wat (te) sober, maar als ik maandelijks uit eten ga is dat al veel. Of ik nu in een stad woon of niet. Gaan inwoners van de grote steden dan echt zo vaak uit eten en naar het theater etc.? Onze huishoudportemonnee trekt dat in ieder geval niet, ongeacht waar ik woon...

Boodschappen worden hier thuisbezorgd, ik heb een knappe auto om naar m'n kantoor te rijden en terug, de kinderopvang zit om de hoek en ik heb de mooiste sportfaciliteiten van Noord Nederland op steenworp afstand. En als ik langs de kroegen ga (in betere tijden) kom ik altijd bekenden tegen, super gezellig natuurlijk. Ik persoonlijk mis in ieder geval niets, maar ik ben ook maar een simpele Fries :)..

• Waah
Requiem19 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:43:
[...]

Want dit is nou typisch zo'n statement die een discussie minder maakt als je met zelfbedachte random cijfers komt. Als je hier een bron voor hebt zou het wel een interessante constatering zijn, dus ik laat me graag verrassen.

Als dan de bron is 'Nederlander bezoek gemiddeld 20 verschillende restaurants in 10 jaar' vraag ik me overigens nog steeds af of het waardevol is: want je neemt dan de groep die 100 restaurants per decennium bezoekt mee alsmede de groep die 2 restaurants per decennium bezoekt (bijv mensen in bejaardentehuis).

Kortom, denk dat het goed is om scherp te blijven op de inhoud.
Goed punt, dat is inderdaad meer wat ik om mij heen zie dan feit. Ik kan sowieso daar geen cijfers over vinden. Net zoals ik overigens geen cijfers kan vinden over dat men buiten de Randstad geen gevarieerd aanbod heeft.

Maar blijkbaar moet ik met harde cijfers komen, ondanks dat ik steeds met benoemde voorzieningen kom... en mogen de "randstand" mensen het doen met "Heb je hier wel gewoond" en heb ik nog niemand zien aangeven wát het nu precies is wat je dan "veel moet opgeven als je buiten de randstad gaat wonen".

Krijgen we de info ook nog? Of is dit éénrichtingsverkeer O-)

• Waah
burnedhardware schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:51:
[...]

dit voelt aan als dikkeduimstatistiek.

ik lees dit als gemiddeld 2 restaurantbezoeken per jaar in een restaurant waar je niet eerder bent geweest in de afgelopen 10 jaar.
ga je wel eens op vakantie?
dat heeft toch niets met waar je woont te maken? we hebben het over je woonplaats :+

• burnedhardware
  • Laatst online: 11-01 21:05
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:52:
[...]

dat heeft toch niets met waar je woont te maken? we hebben het over je woonplaats :+
inderdaad.. uit de context gerukt. maar het had wat weg van "lies damned lies and statistics" :)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10:17
Er wordt hier gedaan alsof de Randstad een soort walhalla is. Het is het levendigste deel van Nederland, eens, maar echt heel bijzonder of redenen waarom het 2-3x zo duur moet zijn als de rest van Nederland ontgaat mij wel eens.

Op wereldstedenniveau is een stad als Amsterdam qua omvang amper een stadsdeel te noemen. De Randstad als geheel heeft door de goede infrastructuur het karakter/reistijd van een wereldstad met daartussen heel veel groen. Dat je van de Grote Markt in Groningen in 1.5u in Amsterdam staat (buiten de spits en het vinden van een parkeerplek) wordt wel eens vergeten. In een land als Canada stappen ze gerust 2u enkele reis in de auto om eens een keer bij een ander restaurant te eten en in NYC red je het vaak ook niet binnen een uur.

Wat ik duidelijk probeer te maken is dat de Randstad zich vooral zelf heel erg opblaast en belangrijker maakt dan het is. Als ik mensen hoor over het belang van aanwezigheid van een theater op loopafstand en daar vervolgens al 5 jaar niet geweest zijn, dan haak ik een beetje af. Is dit om de huizenprijzen goed te praten (een soort confirmation bias)?

Niemand hoeft zich te verontschuldigen, maar de juiste argumentatie ontgaat mij vaak. Het is wel een breed gedragen begrip want de vraag naar huizen in de Randstad is niet voor niets zo hoog, maar ik denk dat het eerder om werkgelegenheid gaat dan het gebrek aan faciliteiten of onderdeel uit te maken van het 'hip and happening'.

• Waah
Hielko schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:51:
[...]

Als je in Groningen als student hebt gewoond dan zul je het er in ieder geval mee eens zijn dat die stad qua "studentenvoorzieningen" 100x meer te bieden heeft dan elke andere "stad" in de provincie Groningen of Friesland, en dat het waarschijnlijk bijzonder saai was geweest als jij in je studententijd in Hoogezand-Sappemeer had gezeten of iets dergelijks (en dan gebruik je uiteindelijk nog steeds de faciliteiten uit Groningen, want daar zit natuurlijk de universiteit, en dat is ook gewoon 1 van de voorzieningen).

Wellicht is het niet zo'n hele grote stap om ook voor te stellen dat grote steden dat, en meer, ook kunnen bieden als je geen student meer bent.

En nee, je kan mijn eigen argument niet tegen me gebruiken. Ik heb gewoond in o.a. Wezup (google dat maar eens), Kropswolde, en ja, ook Groningen.
Meer kroegen ja, meer leeftijdsgenoten... Wat meer sport misschien (al is dat misschien biased, aangezien ik een sportopleiding deed). Maar wat is er dan verder nog meer aan voorzieningen die ik níét kan vinden in een andere wat grotere stad butien de randstad?

Meer variatie in restaurants is genoemd, je hebt meer verschillende keukens in de Randstad. Dat kan een goede reden zijn om inderdaad in een klein appartement te gaan wonen ipv een 2-onder-1 kap aan het water :9 (ik chargeer, i know. Maar in principe maken mensen wel de keuze dus voor méér variateit in restaurants, en offeren ze daar een hoop woongemak voor op)

Maar meer faciliteiten die we missen zijn welkom O-) ik ontdek graag nieuwe dingen

• Flix20
JanHenk schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:52:
[...]

Misschien leef ik wat (te) sober, maar als ik maandelijks uit eten ga is dat al veel. Of ik nu in een stad woon of niet. Gaan inwoners van de grote steden dan echt zo vaak uit eten en naar het theater etc.? Onze huishoudportemonnee trekt dat in ieder geval niet, ongeacht waar ik woon...
Als inwoner van een veredeld dorp (91k inwoners, geen stadrechts) ga ik, wanneer het weer kan, wel ééns per week buiten de deur eten.

• Waah
[...]

Offtopic, maar:

Ik mag ook, als mede-fries, graag uit eten. 2 a 3x per maand zeker. En we proberen wel vaak verschillende restaurantjes te proberen. Maar fair is fair: Op een gegeven moment heb je favorieten en ga je daar toch ook wel eens terug.

Ik denk, naast horeca-recensenten, dat mensen toch ook wel vaak naar een selecter setje restaurants gaat.

@Ypuh verwoord het beter dan ik dat kan. Ik ben oprecht nieuwschierig wat voor voorzieningen het dan zijn (want dáár ging het over) dat men kiest voor zoveel kleiner wonen, tov een riante woning buiten de randstad. Want het verschil is echt aanzienlijk momenteel. Voor 250.000 heb je hier een prima hoekhuis in een prima buurt inclusief tuin en 4 slaapkamer, klaar om in te trekken. Voor 325.000 zit je in een top-buurt met uitzicht over het water en voor 400.000 heb je nieuwbouw in een huis van 200 m2 woonoppervlak, aan het water, met steiger aanlegplaats, in 10 minuten op de grote meren.

En alles in een, in de zomer tenminste, gezellig drukke stad. Op 20 minuten van de Friese hoofdstad, 50 minuten van Groningen. Ja, Amsterdam is 90 minuten. En als je daar werkt is dat níét handig. Maar welke voorziening mis ik? Ik krijg nu wel wat last van FOMO eigenlijk ;) wat mis ik!

en nogmaals: genoeg redenen voor Randstad. Werk, Familie, Vrienden of gewoon houden van een grote stad omdat je je daarbij goed voelt.. prima redenen. Ik ga ook écht niet in een kleinere stad/dorp wonen... En omgebouwde boerderij, zoals veel collega's hebben... no... F.... way..... maar 3 ton voor een klein appartement zonder tuin? also no way

[ Voor 45% gewijzigd door Waah op 22-12-2020 14:10 ]

• twodigits
Ik vind hoogstaand restaurantbezoek geen argument om in een stad te wonen. Ja daar zijn meer restaurants, maar niet per sé de betere. Als je echt goed wilt tafelen en op meerdere plekken (al dan niet met sterren) wilt gaan eten zul je toch de auto moeten pakken.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ah, de platteland-of-staddiscussie! Wat had ik hem gemist. En wat komen er een hoop verfrissende nieuwe inzichten langs! Ik denk écht dat we er deze keer uit gaan komen :Y

• Z___Z
  • Niet online
[...]

Goed punt, dat is inderdaad meer wat ik om mij heen zie dan feit. Ik kan sowieso daar geen cijfers over vinden. Net zoals ik overigens geen cijfers kan vinden over dat men buiten de Randstad geen gevarieerd aanbod heeft.

Maar blijkbaar moet ik met harde cijfers komen, ondanks dat ik steeds met benoemde voorzieningen kom... en mogen de "randstand" mensen het doen met "Heb je hier wel gewoond" en heb ik nog niemand zien aangeven wát het nu precies is wat je dan "veel moet opgeven als je buiten de randstad gaat wonen".

Nee hoor, mijn Posts zijn ook gewoon mijn ongezouten mening :o
Sowieso forum Posts zonder bronvermelding mag de lezer zelf van vinden wat hij/zij wil. Als je er mee eens bent, prima, zo niet ook prima. Wat ik meestal doe is als ik er niet mee eens ben of twijfel aan de inhoud, maar de stelling zelf wel interssant vind, zelf op zoek gaan naar meer achtergrond informatie.

Voor sommige voorzieningen is het niet zo’n probleem om een uurtje te rijden. Een Theater valt bij mij hieronder, net zoals een dierentuin, voetbal stadion (tenzij je een seizoenskaart hebt), pretpark of andere voorzieningen die je minder dan 1x per jaar bezoekt.
Wat ik persoonlijk wel belangrijk vindt zijn restaurants, ziekenhuizen, winkels (meer aanbod dan de standaard supermarkt, drogist en landelijke ketens).
twodigits schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:06:
Ik vind hoogstaand restaurantbezoek geen argument om in een stad te wonen. Ja daar zijn meer restaurants, maar niet per sé de betere. Als je echt goed wilt tafelen en op meerdere plekken (al dan niet met sterren) wilt gaan eten zul je toch de auto moeten pakken.
Ik ga wel vaker dan 1x per maand uit eten, maar als het aanbod schraal is zou dit me ook snel vervelen. Je hebt gelijk over luxe restaurants. Die zitten vaak buiten de stad. Zeker buiten de Randstad zijn die nauwelijks in de stad te vinden. In de grote steden is er wel een groot aanbod luxe restaurants. Maar daarvoor zou ik het. Iet doen. Die luxe restaurants buiten de randstad moeten het vooral hebben van Boomers. Als ik daar kom is de gemiddelde leeftijd echt ver boven de 50. Het is niet het type restaurant waar ik meerdere keren per maand wil en kan eten. De luxe restaurants in Amsterdam/Den Haag/Rotterdam/Utrecht worden meer bezocht door Yuppen/Dinky’s en werkende ouders die een oppas geregeld hebben.

• Waah
eamelink schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:12:
Ah, de platteland-of-staddiscussie! Wat had ik hem gemist. En wat komen er een hoop verfrissende nieuwe inzichten langs! Ik denk écht dat we er deze keer uit gaan komen :Y
Als je stad VS platteland hetzelfde vind als Randstad VS Buiten Randstad... Tja dan komen we er vast wel uit :Y

• Requiem19
[...]

Ik was ook wel verbaasd geweest als zo'n statistiek bestaan had qua restaurantbezoeken ;).

Maar om op je andere opmerking te reageren, copy paste + aanvulling wat ik vandaag al eerder zei:

Stel het is vrijdagavond en je hebt geen zin om te koken, hoeveel restaurants kun je dan uit kiezen bij Uber eats? Hoeveel verschillende cafés ga je? Is er een Crossfit box, of alleen een sportschool? Welke sportverenigingen zijn er allemaal en welke sporten kun je doen? Hoeveel verschillende opties qua ziekenhuizen zijn er (specialistisch), hoe snel ben je bij een treinstation? Hoe lang duurt het voordat je op een vliegveld bent? Welk type supermarkten heb je allemaal op loopafstand (hier in Adam is dat bijv echt gemiddeld op een paar minuten). Hoeveel theaters zijn er in de buurt? Buitenfestivallen? Hoeveel werkgevers voor het type werk dat jij doet zijn er in de buurt?

Dat is maar het topje van de ijsberg.

Ironisch genoeg ga ik zelf de stad verlaten voor een klein dorpje met heel veel minder voorzieningen. Ik zal tzt nog eens laten weten hoe erg ik de stad wel of niet mis :).

• JanHenk
  • Niet online
Waah schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:00:
[...]

Voor 250.000 heb je hier een prima hoekhuis in een prima buurt inclusief tuin en 4 slaapkamer, klaar om in te trekken. Voor 325.000 zit je in een top-buurt met uitzicht over het water en voor 400.000 heb je nieuwbouw in een huis van 200 m2 woonoppervlak, aan het water, met steiger aanlegplaats, in 10 minuten op de grote meren.
Je hebt Friesland en Friesland, bij mij in de buurt red je dat niet voor die bedragen (ik gok zomaar dat je in regio Akkrum woont o.b.v. de omschrijving, ik zit iets zuidelijker..) Een 2-onder-1 kap (bj. 2015) in de straat met 135 m² woonopp. is deze week verkocht voor net iets meer dan 4 ton €. De prijzen zijn hier net zo goed geëxplodeerd als dat de in de randstad zijn.

Verhoudingsgewijs krijg je nog steeds meer waar voor je geld als je hier naartoe verhuisd, dat wel. Maar dat werkt eigenlijk een nog groter probleem in de hand, namelijk mobiliteit van arbeid. Iets waar iemand als @Ypuh ook tegenaan loopt... Ben je opgegroeid in het noorden des lands en zou je op dit moment willen verhuizen voor je carrière naar de randstad, dan gaat dat gewoon niet lukken. De winnaars zijn dan ook diegenen die van de (rand)stad juist in onze (mooie) regio komen wonen, de beweging de andere kant op is nauwelijks mogelijk. Ja, door heel duur te huren en hopen dat je er ooit tussenkomt op de woningmarkt...

Ik heb na mijn afstuderen overwogen om die kant op te gaan en m'n geluk te beproeven. Achteraf gezien heb ik er geen spijt van dat ik hier ben 'gebleven' en al m'n spaargeld op de woningmarkt heb gezet.

• Waah
Requiem19 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:30:
[...]

Ik was ook wel verbaasd geweest als zo'n statistiek bestaan had qua restaurantbezoeken ;).

Maar om op je andere opmerking te reageren, copy paste + aanvulling wat ik vandaag al eerder zei:

Stel het is vrijdagavond en je hebt geen zin om te koken, hoeveel restaurants kun je dan uit kiezen bij Uber eats? Hoeveel verschillende cafés ga je? Is er een Crossfit box, of alleen een sportschool? Welke sportverenigingen zijn er allemaal en welke sporten kun je doen? Hoeveel verschillende opties qua ziekenhuizen zijn er (specialistisch), hoe snel ben je bij een treinstation? Hoe lang duurt het voordat je op een vliegveld bent? Welk type supermarkten heb je allemaal op loopafstand (hier in Adam is dat bijv echt gemiddeld op een paar minuten). Hoeveel theaters zijn er in de buurt? Buitenfestivallen? Hoeveel werkgevers voor het type werk dat jij doet zijn er in de buurt?

Dat is maar het topje van de ijsberg.

Ironisch genoeg ga ik zelf de stad verlaten voor een klein dorpje met heel veel minder voorzieningen. Ik zal tzt nog eens laten weten hoe erg ik de stad wel of niet mis :).
En mijn punt was, dat veel mensen onderschatten hoeveel van die dingen je ook búíten de randstad vind :9 binnen de steden buiten die randstad.

En dat men daardoor eigenlijk teveel betaald voor de huizen binnen die randstad.

En dat ik daar blij mee ben, want de prijzen hier zijn nog prima acceptabel

Ben benieuwd hoe het je in een dorpje afgaat. Ik moet er niet aan denken :+

• Z___Z
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:37:
[...]

Volgens mij is de dubbelbaans busbaan van lijn 28 uitstekend te vervangen door een spoor met een tram. Wellicht dat je dan op enkele punten de route aan zal moeten passen (bijvoorbeeld laatste stukje naar Vleuterweide & station Vleuten), maar zo op het eerste oog lijkt het mij niet een uitgebreid probleem.
Mwa, de Uithof lijn is ook grotendeels over een busbaan been gelegd en we weten allemaal hoeveel die gekost heeft. Idealiter komt de HOV uit op het midden van je nieuwe winkelcentrum. Dat station is in ieder geval al gepasseerd. Ik vraag me af of stedenbouwkundige in Nederland überhaupt het buitenland gebruiken als inspiratie, of dat we overal het wiel opnieuw proberen uit te vinden.

• Ypuh
Kom zelf oorspronkelijk ook uit een dorpje met 600 inwoners en -ook al kom ik er nog graag- ik zou niet snel terug willen. Er zit alleen het nodige tussen dat dorpje zonder voorzieningen en Amsterdam. Grappig is dat je vanuit dat dorpje regelmatig sneller op je werkplek zit dan wanneer je in diezelfde stad woont en met auto of OV moet (ik deed doorgaans net zo lang over mijn 50km woon-werk dan mijn collega die in dezelfde stad woonde).

Het probleem is dat compleet van regio veranderen lastig is vanwege de werkgelegenheid. Qua natuur zou ik liever rondom Arnhem of Zeist wonen, maar dat is niet veel goedkoper. Met name qua werkgelegenheid ben je veel beperkter als je (nog) verder weg gaat.

Voorzieningen als circuit racen, taekwondo en hot yoga heb je inderdaad wat minder in de kleinere steden/grote dorpen, maar liggen ook niet helemaal in lijn met de dingen waar ik me mee bezighoud. Dit verzin ik niet, maar zijn de hobbies van mijn nieuwe collega uit je raadt het al... Uiteraard ook wonende in een flatje van ~45m2 als volwassen man met weinig/geen perspectief op een koopwoning.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 22-12-2020 15:05 ]

• Flix20
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:01:
[...]

Mwa, de Uithof lijn is ook grotendeels over een busbaan been gelegd en we weten allemaal hoeveel die gekost heeft. Idealiter komt de HOV uit op het midden van je nieuwe winkelcentrum. Dat station is in ieder geval al gepasseerd. Ik vraag me af of stedenbouwkundige in Nederland überhaupt het buitenland gebruiken als inspiratie, of dat we overal het wiel opnieuw proberen uit te vinden.
Dat had wel wat andere oorzaken, met als voornaamste gruwelijke mismanagement en onkunde vanuit de provincie. En snufje fraude.

• Mvd1981
[...]

Project management door de overheid, welke overheid dan ook, lijkt altijd verbonden te zijn met kostenoverschrijdingen, tijdsoverschrijdingen, et cetera. Neemt in essentie niet weg dat de mogelijkheden er lijken te zijn. Wellicht dat de HOV plannen al in het achterhoofd zijn meegenomen bij het ontwerp van de (dubbele) busbaan, als toekomstige optie. Maar goed - ik ben een leek.

Plannen van de gemeente en provincie zijn echter wel om het HOV verder uit te breiden, Uithoflijn zou over 10 tot 20 jaar tot en met Zeist moeten lopen (parallel aan de A28, laatste halte ter hoogte van Huis ter Duin, maar dan zuidelijk ten opzichte van de snelweg). Ik zou mijn directe beslissing om een woning (in Bosch en Duin / Bilthoven) te kopen er niet van af laten hangen, maar wellicht dat het voor toekomstige kopers een pré is.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:03
[...]

Die polder moet het van het OV hebben gezien de ligging tussen twee grote snelwegen en knooppunt in.
Dus zal dat de eerste layer van de projectontwikkeling moeten zijn.
Bijvoorbeeld door de sneltram door te trekken vanaf IJsselstein via Leidsche Rijn naar CS Utrecht.
Het maakt zeker geen goedkope woningbouw mogelijk zoals dat makkelijker kan met kleinschalig bijbouwen bij bestaande bebouwing.
Neemt niet weg dat zonneweide's daar van de zotte zijn. Gebruik eerst maar eens de vele maagdelijke industriële- en kantoordaken voor je het kostbare groen opoffert.

• Z___Z
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:06:
[...]

Project management door de overheid, welke overheid dan ook, lijkt altijd verbonden te zijn met kostenoverschrijdingen, tijdsoverschrijdingen, et cetera. Neemt in essentie niet weg dat de mogelijkheden er lijken te zijn. Wellicht dat de HOV plannen al in het achterhoofd zijn meegenomen bij het ontwerp van de (dubbele) busbaan, als toekomstige optie. Maar goed - ik ben een leek.

Plannen van de gemeente en provincie zijn echter wel om het HOV verder uit te breiden, Uithoflijn zou over 10 tot 20 jaar tot en met Zeist moeten lopen (parallel aan de A28, laatste halte ter hoogte van Huis ter Duin, maar dan zuidelijk ten opzichte van de snelweg). Ik zou mijn directe beslissing om een woning (in Bosch en Duin / Bilthoven) te kopen er niet van af laten hangen, maar wellicht dat het voor toekomstige kopers een pré is.
zal wel tegen vallen lijkt me. Vanaf de P+R tot aan centraal kost al 18 minuten. Hetzelfde stuk doe je met de auto volgens Google buiten de spits 14 minuten over. Geen geweldige OV lijn als je het mij vraagt. Met de bus was je iets van 22 minuten onderweg (al een tijdje geleden dat ik daar was). Het was pas echt een toevoeging en het geld IMHO waard als je in 10 minuten op centraal zou staan vanaf de P+R. Vanaf Zeist zal de trein een snellere optie zijn, tenzij je in Zeist woont en op de Uithof werkt.

• CVTTPD2DQ
twodigits schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:06:
Dat 'de auto pakken' is voor mij wel een belangrijke reden om in de stad te willen wonen. Ik heb geen auto nodig. Lekker fietsen naar je werk, in de frisse lucht, naar alle winkels, ook de wat meer specialistische. En als je uitrekent wat je kwijt bent aan afschrijving/wegenbelasting/benzine, daar kun je wel wat meer 'huis' van betalen.

Edit: wat je in de grotere steden wél hebt zijn restaurants met een wat meer exotische keuken (niet al te duur en lekker!) De sterrenrestaurants zitten inderdaad juist in de afgelegen dorpjes.

[ Voor 12% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 22-12-2020 15:23 ]

• Mvd1981
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:16:
[...]

zal wel tegen vallen lijkt me. Vanaf de P+R tot aan centraal kost al 18 minuten. Hetzelfde stuk doe je met de auto volgens Google buiten de spits 14 minuten over. Geen geweldige OV lijn als je het mij vraagt. Met de bus was je iets van 22 minuten onderweg (al een tijdje geleden dat ik daar was). Het was pas echt een toevoeging en het geld IMHO waard als je in 10 minuten op centraal zou staan vanaf de P+R. Vanaf Zeist zal de trein een snellere optie zijn, tenzij je in Zeist woont en op de Uithof werkt.
Mwah, nu met Corona is het wellicht lang vergeleken met een autoritje naar Utrecht CS. Normaal gesproken staat de A28 oost naar west in de ochtendspits echter op de meeste dagen muurvast en is het binnendoor niet veel beter. Dan kan zo'n HOV verbinding (zeker als ze wat sneller kunnen gaan dan ze nu doen) best een goed alternatief zijn. Maar goed, als, glazen bol... Eerst maar eens een fatsoenlijke woning op de kop zien te tikken in de omgeving, is na 2,5 jaar nog steeds niet gelukt :(

Momenteel druk aan het bieden maar ook dit keer lijkt 't weer nergens heen te gaan met een gat van nog ruim 60k :X :F

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Ik ga vrijwel elke week uit eten ja en woon in een stad met tientallen restaurants. En met mij nog vele tienduizenden kinderloze mensen.

Dit dus.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:14

Wailing_Banshee

You're Next

Requiem19 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 14:30:
[...]

Stel het is vrijdagavond en je hebt geen zin om te koken, hoeveel restaurants kun je dan uit kiezen bij Uber eats?
Uber, dat is toch een taxi dienst?
<snip>Andere voorzieningen</snip>
Het hangt natuurlijk helemaal van de persoon af, maar van die voorzieningen die jij opnoemt, mis ik er letterlijk geen een... En ik woon in dorpje met 50 huizen, in (binnenkort) de gemeemte Eemsdelta.

Je gaat leven naar wat je hebt. Wij hebben bijv. een grote vriezer, omdat we 10km van een winkel af wonen en dus niet even snel naar de winkel kunnen.

(qua restauarnts, hebben we een grote selectie, alleen is de afstand misschien wat groter :p)

Maar ik las vanmogen in de krant dat mensen zelfs in de rij staan voor een huis in Pieterburen... En daar woon je echt afgelegen!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Requiem19
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:47:
[...]

Uber, dat is toch een taxi dienst?

[...]

Het hangt natuurlijk helemaal van de persoon af, maar van die voorzieningen die jij opnoemt, mis ik er letterlijk geen een... En ik woon in dorpje met 50 huizen, in (binnenkort) de gemeemte Eemsdelta.

Je gaat leven naar wat je hebt. Wij hebben bijv. een grote vriezer, omdat we 10km van een winkel af wonen en dus niet even snel naar de winkel kunnen.

(qua restauarnts, hebben we een grote selectie, alleen is de afstand misschien wat groter :p)

Maar ik las vanmogen in de krant dat mensen zelfs in de rij staan voor een huis in Pieterburen... En daar woon je echt afgelegen!
Jij mist het niet omdat je het niet hebt. Ik heb het nu wel en ik maak er ook gebruik van, dus dan gaat dat voor mij een verandering worden toch :).

Uber eats is overigens een grote concurrent van Thuisbezorgd, maar neem aan dat dat een grapje van je is :).

• Z___Z
  • Niet online
Mvd1981 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:37:
[...]

Mwah, nu met Corona is het wellicht lang vergeleken met een autoritje naar Utrecht CS. Normaal gesproken staat de A28 oost naar west in de ochtendspits echter op de meeste dagen muurvast en is het binnendoor niet veel beter. Dan kan zo'n HOV verbinding (zeker als ze wat sneller kunnen gaan dan ze nu doen) best een goed alternatief zijn. Maar goed, als, glazen bol... Eerst maar eens een fatsoenlijke woning op de kop zien te tikken in de omgeving, is na 2,5 jaar nog steeds niet gelukt :(

Momenteel druk aan het bieden maar ook dit keer lijkt 't weer nergens heen te gaan met een gat van nog ruim 60k :X :F
Ja dat klopt, maar er staat ook elke ochtend een file naar de P+R en elke avond een file vanaf de P+R. Plus de tijd dat je vanaf CS naar je werk moet is het niet een heel aantrekkelijk alternatief. De P+R staat ook vaak vol. Weet niet of het nog steeds zo is. Probleem is dat er maar 1 ingang is vanaf de Uithof naar de snelweg. Daar gaat de. Verbreding van de A27 niks aan helpen. Is IMHO ook de slechtste oplossing voor het verkeersprobleem daar. De knooppunten zijn gewoon niet efficiënt tussen de A12, A27 en A28. Daar moeten te veel auto’s elkaar kruisen. De betere oplossing zou het verbeteren van die kruispunten zijn, maar dat zal wel te duur zijn.
Maar goed om die problemen dus te voorkomen voor jezelf kan je dus beter om Utrecht zelf gaan wonen, wat dus de hoge huizenprijzen tot gevolg heeft.

• twodigits
CVTTPD2DQ schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 15:17:
[...]

Dat 'de auto pakken' is voor mij wel een belangrijke reden om in de stad te willen wonen. Ik heb geen auto nodig. Lekker fietsen naar je werk, in de frisse lucht, naar alle winkels, ook de wat meer specialistische. En als je uitrekent wat je kwijt bent aan afschrijving/wegenbelasting/benzine, daar kun je wel wat meer 'huis' van betalen.

Edit: wat je in de grotere steden wél hebt zijn restaurants met een wat meer exotische keuken (niet al te duur en lekker!) De sterrenrestaurants zitten inderdaad juist in de afgelegen dorpjes.
Naar het werk fietsen doe ik ook regelmatig, 6km, vanuit het dorp de grote stad in 8) Maar als ik mijn auto weg zou doen kan ik daar woningtechnisch weinig mee hoor, een hypotheekverstrekker kijkt daar niet naar.

• Mvd1981
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 16:19:
[...]

Ja dat klopt, maar er staat ook elke ochtend een file naar de P+R en elke avond een file vanaf de P+R. Plus de tijd dat je vanaf CS naar je werk moet is het niet een heel aantrekkelijk alternatief. De P+R staat ook vaak vol. Weet niet of het nog steeds zo is. Probleem is dat er maar 1 ingang is vanaf de Uithof naar de snelweg. Daar gaat de. Verbreding van de A27 niks aan helpen. Is IMHO ook de slechtste oplossing voor het verkeersprobleem daar. De knooppunten zijn gewoon niet efficiënt tussen de A12, A27 en A28. Daar moeten te veel auto’s elkaar kruisen. De betere oplossing zou het verbeteren van die kruispunten zijn, maar dat zal wel te duur zijn.
Maar goed om die problemen dus te voorkomen voor jezelf kan je dus beter om Utrecht zelf gaan wonen, wat dus de hoge huizenprijzen tot gevolg heeft.
Ja, het blijft altijd een beetje afwegen wat de beste reisoptie is m.b.t. werk. Kantoor is op de Zuid-as, dus dat zou op zich prima gaan. Alleen mijn/onze klanten zitten overal. De verbreding van de A27 zou op zich nog wel werken, het maakt mij weinig uit of ik naar de A27 of de A28 rijd :) De A28 blijft inderdaad wel het grootste probleem aan de oost kant van Utrecht.
Z___Z schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:20:
[...]

Vroeger was VHS ook prima film kijken, nu wil je op z’n minst 720p anders is het niet om aan te zien. Hetzelfde geldt min of meer met in de randstad wonen t.o.v. Groningen.
Maar ik heb het totaal niet over een kip-ei/wat je niet kent mis je niet situatie. Ik heb het juist over de situatie dat je in de stad woont met al die voorzieningen in de buurt, maar daar in de praktijk niet of nauwelijks gebruik van maakt. (Of in je film analogie: ik heb ook een blu ray speler met prachtig beeld, die ik in de praktijk niet gebruik. Net als dat het prima kan zijn dat je hartje centrum woont en al die voorzieningen nooit gebruikt)

Ik heb jaren in het centrum van de stad gewone. Maar ook een gegeven moment kwam ik eigenlijk nooit meer in de stad. Althans, maakte ik er nooit meer gebruik van of was ik het misschien wat ontgroeid. Dus bewust van die voorzieningen en van hoe weinig gebruik ik ervan maakte, verhuisd naar een dorp zonder stadse voorzieningen, maar wel met de dagelijkse voorzieningen. Niet 'je kent het niet', maar 'je gebruikt het niet' dus.

• DutchChelsea
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 14-02-2024
Wilf schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:15:
De NVM kwam weer eens met hun maandelijkse publiciteitsstunt aan bij doorgeefluik NOS: Geen sprake van coronadip; huizenprijzen opnieuw gestegen

Geen linkdump an sich, meer een bronvermelding. Je hoeft namelijk niet te klikken want we kennen allemaal de maandelijkse tekst van de NVM inmiddels wel; huizenprijzen 9% hoger dan een jaar geleden, verkoop in de lift, enorme krapte op de markt.

Als contrast stond er onder dat artikel een artikel over leegloop uit een Arnhemse flat; de sociale huurflat waar vorig jaar dat tragische ongeval heeft plaatsgevonden door jongens met vuurwerk. Bewoners voelen zich terecht achtergesteld door nul begeleiding en verhuizen getraumatiseerd naar een nieuwe plek.

Zeer cru maar het contrast is duidelijk.
Dat is een verkeerde vergelijking. Die flat (en de vijf andere, vergelijkbare flats die ernaast staan) is al sinds eind jaren 70 een gribus en een plaats waar erg veel doorloop is. Veel sociale gevallen, mensen die er kort wonen vanwege urgentieverklaring en daarna snel verhuizen naar een betere woning, nu veel criminaliteit. Ik fietste er vroeger extra hard langs op de route tussen school en huis

• FreakNL
  • Laatst online: 10:30

FreakNL

Well do ya punk?

We zitten nu allemaal persoonlijke dingen te posten over wat we al dan niet belangrijk vinden om dicht in de buurt te hebben (werk, theater, restaurant etc). Maar zullen we gewoon naar de feiten kijken? Blijkbaar vinden voldoende mensen dat soort dingen belangrijk waardoor er schaarste ontstaat in woningen die aan dat plaatje voldoen waardoor de prijs stijgt.
Dan kun je dat als Tweaker onzin vinden maar de feiten liegen niet.

• Ypuh
Denk persoonlijk dus dat het allemaal om werkgelegenheid draait en dat de voorzieningen (theater, restaurants, hot yoga sportclubs etc.) daar eerder een gevolg van zijn. Mensen komen daar niet voor, maar ze blijven er inderdaad wel makkelijker door hangen (als hot yoga helemaal jouw ding is, dan kan ik me voorstellen dat je daarna niet naar Friesland of Limburg verhuist).

Zo lang we in de Randstad regio's als Friesland, Zeeland, de Achterhoek en Zuid-Limburg nog als buitenland/vakantiebestemming blijven zien, zullen bedrijven daar niet naar toe gaan en de (hoger geschoolde) mensen eerder naar de Randstad trekken.

Bewust noem ik Brabant (Tilburg, Den Bosch, Eindhoven) en Groningen stad even niet. Er zijn een aantal bedrijven/overheidsinstellingen slim genoeg om daar (als enige) naar toe te gaan en zo alle vers afgestudeerde krachten op te rapen die willen blijven plakken. In zekere zin hoef je al niet per se meer te verhuizen als je al in een stad met een universiteit woont, maar de keuze qua potentiele werkgevers is wel een stuk lager terwijl job hoppen tegenwoordig bijna een must is voor een leuk salaris.

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11:20

Rzaan

Altijd zoekende

Ypuh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:06:
Zo lang we in de Randstad regio's als Friesland, Zeeland, de Achterhoek en Zuid-Limburg nog als buitenland/vakantiebestemming blijven zien, zullen bedrijven daar niet naar toe gaan en de (hoger geschoolde) mensen eerder naar de Randstad trekken.
Het is natuurlijk geen Nederlands fenomeen. Hetzelfde zie je in London, München, Bangkok, LA, Athene, Shanghai, noem maar op. Het is een beweging die al eeuwen gaande is, en onomkeerbaar lijkt.

Overheden proberen soms wel om een aantal bedrijven met opzet in deze 'vakantie'-regio's te plaatsen, maar dat gaat niet altijd goed. Het lukt ze dan bijvoorbeeld niet om voldoende goede mensen te krijgen. Ook speelt mee dat de partner niet zo'n zin heeft, vanwege te weinig perspectief voor haar/hem.

Voorbeeld hiervan is de mariniers-gezinnen die ook niet naar Zeeland wilden verhuizen vanwege een nieuw te bouwen kazerne. Dit had deels ook te maken met dit gegeven. Zeeland is prachtig, maar dat lijkt niet voldoende.

Zelf wonen we nu ook niet meer in Amsterdam. En we missen het nog steeds bij vlagen. Niet altijd, maar wat ons zo aanstond is dat we vanuit onze relatief rustige straat meteen in de drukte konden zitten. Met allerhande winkels, terrasjes, restaurants op loopafstand.
Eigenlijk het dorpse leven zoals je dat heel vroeger had: Een slager, een bakker, een stoffenwinkel, een fietsenzaak, tabakszaak, speelgoedwinkel direct in de buurt. Terrasjes waar bij de minste zonneschijn mensen zitten. Cafe's waar om 10 uur al mensen de kranten lezen. Vreemde winkels die bijvoorbeeld een niche product verkopen zoals 3D-printers, fossielen of Italiaanse producten.
Het klinkt paradoxaal, maar juist dit dorpse maakt de stad (althans voor ons) zo aantrekkelijk. Ditzelfde zie je terug in steden als Londen of New York.
Wel denk ik dat als je bijvoorbeeld in één van de buitenwijken van een stad woont, dat je dan net zo goed helemaal buiten die stad kunt gaan wonen (voor wat betreft voorzieningen)

• Ypuh
Rzaan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:48:
Zelf wonen we nu ook niet meer in Amsterdam. En we missen het nog steeds bij vlagen. Niet altijd, maar wat ons zo aanstond is dat we vanuit onze relatief rustige straat meteen in de drukte konden zitten. Met allerhande winkels, terrasjes, restaurants op loopafstand.
Eigenlijk het dorpse leven zoals je dat heel vroeger had: Een slager, een bakker, een stoffenwinkel, een fietsenzaak, tabakszaak, speelgoedwinkel direct in de buurt. Terrasjes waar bij de minste zonneschijn mensen zitten. Cafe's waar om 10 uur al mensen de kranten lezen. Vreemde winkels die bijvoorbeeld een niche product verkopen zoals 3D-printers, fossielen of Italiaanse producten.
Het klinkt paradoxaal, maar juist dit dorpse maakt de stad (althans voor ons) zo aantrekkelijk. Ditzelfde zie je terug in steden als Londen of New York.
Wel denk ik dat als je bijvoorbeeld in één van de buitenwijken van een stad woont, dat je dan net zo goed helemaal buiten die stad kunt gaan wonen (voor wat betreft voorzieningen)
Het flaneren, de kunst van het niets doen zoals het woord mooi beschrijft ;). Volgens mij vind iedereen dat leuk, maar de realiteit van werken en een gezinsleven neemt vaak de overhand.

Zo brengt op een terrasje zitten bij de eerste zonnestraal anno 2020 een behoorlijk prijskaartje met zich mee. Tot het punt dat mensen naar mijn ervaring steeds vaker zeggen 'geen tijd' of 'morgen werken' om dit maar te kunnen bekostigen. Vreemd dat hetgeen wat het zo leuk maakt; dorps karakter in een levendige buurt, het tegenovergestelde vraagt van de mensen (carrière nastreven en veelal met geld bezig zijn, ofwel de yup).

Mis dit gevoel zelf overigens ook na jaren in Groningen gewoond te hebben en wil daarom ook graag terug. Groningen heeft wat dat betreft alles wat mensen in Amsterdam zo leuk vonden (tot een jaar of 10-20 geleden). De stad wordt veelal omschreven als Amsterdam, maar dan zonder de toeristen en criminaliteit en meer van dat dorpse karakter. Dat heeft als keerzijde dat Groningen al jaren bovenaan staat in sterkste stijgingen van huizenprijzen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Het is natuurlijk niet alleen Amsterdam wat dat 'dorpse' heeft: Groningen, Maastricht, Breda, en vast nog veel meer.
Het geld maakt niet veel uit blijkbaar. Terrasjes zijn in heel Nederland altijd goed gevuld, maar dit terzijde.
Deze drukte en divers aanbod op loopafstand is wat steden in mijn ogen aantrekkelijk maakt.
De steden zullen altijd die aantrekkingskracht blijven houden, en zal dus ook de woningmarkt in de steden altijd booming blijven. Een kleine correctie doordat door Corona mensen ineens naar meer ruimte en een tuin verlangen, doet daar niets aan af. Als je straks weer 'gewoon' kunt koffie drinken en broodje eten in een ontbijt- of lunchzaak trekken ze met hetzelfde gemak weer terug.
Ypuh schreef op woensdag 23 december 2020 @ 10:06:
Denk persoonlijk dus dat het allemaal om werkgelegenheid draait en dat de voorzieningen (theater, restaurants, hot yoga sportclubs etc.) daar eerder een gevolg van zijn. Mensen komen daar niet voor, maar ze blijven er inderdaad wel makkelijker door hangen (als hot yoga helemaal jouw ding is, dan kan ik me voorstellen dat je daarna niet naar Friesland of Limburg verhuist).
De keus voor een verhuizing van 'periferie' naar Randstad zal inderdaad niet op basis van die voorzieningen zijn, maar ik denk dat de keus tussen dorp en 'de stad in de buurt' vaak juist wél voor een groot deel op die voorzieningen gebaseerd is. En vooral op hoe vaak je er ook gebruik van denkt te maken.

Simpel voorbeeld, als je in een dorp woont, dan heb je daar een hoop voorzieningen, maar vaak zitten (goede) middelbare scholen toch in de stad. Als je in een 'dorps' dorp woont (en niet in een overloop van de stad), dan is dat vaak toch een eind van die middelbare scholen vandaan. De aanwezigheid van de voorzieningen (niet alleen die school, maar ook andere 'puberfaciliteiten') kan dan juist een goede reden zijn om naar de stad (of voorstad) te verhuizen.

• CVTTPD2DQ
[...]
Overheden proberen soms wel om een aantal bedrijven met opzet in deze 'vakantie'-regio's te plaatsen, maar dat gaat niet altijd goed. Het lukt ze dan bijvoorbeeld niet om voldoende goede mensen te krijgen. Ook speelt mee dat de partner niet zo'n zin heeft, vanwege te weinig perspectief voor haar/hem.
Daar mogen wel wat kanttekeningen bij; investeringen in infrastructuur mochten van de overheid in de Randstad altijd wat meer kosten dan in de rest van het land. Dat zie je in het OV-netwerk bijvoorbeeld; buiten de randstad zijn er genoeg dorpen van 40-50k inwoners die geen aansluiting hebben op het spoornet. Binnen de Randstad laat men er de intercity stoppen. Cultuur mag binnen de randstad (veel!) meer kosten. Dorpen hebben veel minder sociale woningbouw. Een netto-effect daarvan is dat de inkomens van veel stedelingen uit de gemeenschappelijke (nationale) pot komen.

Volgens mij heeft Mattijs Bouwman al eens becijferd dat de Nederlandse economie buiten de Randstad best goed draait; als Holland en Utrecht morgen in de zee zouden zakken, Nederland zich economisch nog steeds met (bijvoorbeeld) België kunnen meten.

Het idee dat de perifere gebieden van Nederland "vakantieregio's" zijn die uit liefdadigheid wat kruimels mogen krijgen (en waar de inboorlingen dankbaar elke baan aannemen voor een paar grijpstuivers die 'slimme' werkgevers ze toegooien) klopt eigenlijk niet. Ik vermoed zelfs dat als je kijkt hoe de algemene middelen besteed worden, de geldstroom de andere kant op gaat.
[...]
Voorbeeld hiervan is de mariniers-gezinnen die ook niet naar Zeeland wilden verhuizen vanwege een nieuw te bouwen kazerne. Dit had deels ook te maken met dit gegeven. Zeeland is prachtig, maar dat lijkt niet voldoende.
Bereikbaarheid lijkt me de belangrijkste factor. Als werkelijk al je werknemers moeten verhuizen is dat natuurlijk een enorme ontwrichting van hun levens. Nu schijnen er grote bedrijven zijn die dat heel cynisch doen om het 'natuurlijk verloop' een beetje te stimuleren ...

• Ypuh
CVTTPD2DQ schreef op woensdag 23 december 2020 @ 13:18:
Het idee dat de perifere gebieden van Nederland "vakantieregio's" zijn die uit liefdadigheid wat kruimels mogen krijgen (en waar de inboorlingen dankbaar elke baan aannemen voor een paar grijpstuivers die 'slimme' werkgevers ze toegooien) klopt eigenlijk niet. Ik vermoed zelfs dat als je kijkt hoe de algemene middelen besteed worden, de geldstroom de andere kant op gaat.
Hier wordt al decennia stampij over gemaakt. Groningen is met hun gasbel jarenlang netto betaler geweest. De kosten worden regionaal beheert en de baten zijn ineens landelijk. Nu met al die aardbevingen is het beste voorbeeld. 50 jaar lang miljarden per jaar de staatspot spekken en nu shit hits the fan, moeten ze jarenlang bedelen en krijgen ze nog niks want er moet bespaard worden (die gaskraan terugschroeven betekent alleen maar een spaarpotje voor later, ze laten het echt niet zitten).

Een regio als Friesland zie je al dat het ze nauwelijks meer boeit wat Den Haag beslist. Ze redden zichzelf prima en zo lang Den Haag zich niet teveel bemoeit (het interesseert ze toch niet wat daar gebeurt), komen die niet in opstand.

Er zijn volgens mij wel artikelen dat 81% van subsidies zoals voor cultuur naar de Randstad gaat, terwijl dat slechts zo'n 20% van het landoppervlakte is en 44% van het aantal inwoners. Politiek in Den Haag leeft natuurlijk ook gewoon in een bubbel. Het is groot nieuws als een minister die doorgaans heel Europa doorvliegt een keer naar Groningen komt (laat staan Limburg, Zeeland of Friesland). De provincies hebben alleen nauwelijks vertegenwoordiging in onze regering, waarschijnlijk omdat het ze niet boeit/zinloos is en je eerst mee moet doen om iets te kunnen bereiken (oorlog voeren in Verweggistan bij wijze van).

[ Voor 5% gewijzigd door Ypuh op 23-12-2020 13:44 ]

• Dacuuu
  • Laatst online: 11:46
[...]
De meeste training faciliteiten bleven op de veluwe, Lekker naar de andere kant van het land verhuizen met gezin en alles, om vervolgens honderden km's te gaan rijde elke week. No shit dat het geen goed idee was.

Verwijderd

Huren is ook niet echt leuk, kopen duur…schiet allemaal niet op :

https://www.nu.nl/economi...g.html#coral_talk_wrapper

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 27-11-2025
Requiem19 schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:52:
Voor wie VEH lid is, staat een stuk in over starters en hoe een deel van de starters die geruime tijd tegen de muur aan loopt om een woning te vinden hierdoor psychologische problemen krijgt.
Dat zal mij niks verbazen als je je levensdoelen continue gedwarsboomd worden. Ik denk dat ze straks inderdaad kunnen zeggen dat de voorspelling over de toenemende vraag naar 1-persoons huishouden uitgekomen is: als je steeds (alvast) een gezinskoopwoning op de groei wilt kopen als 1-of 2-persoonshuishouden en het lukt niet voor een modaal salaris dan komt er vast wel een moment dat je bij de pakken neer gaat zitten. Onderstaand artikel beschrijft een phenomeen dat bij vele millenials in de huidige situatie opspeelt:

https://www.nrc.nl/nieuws...n-en-alles-mocht-a4023405
'„Nostalgie is natuurlijk ook een manier om met problemen om te gaan. We groeiden op in ongekende welvaart, ik kan mij nog herinneren dat mijn ouders mij vertelden dat ik het nóg beter zou krijgen dan zij. Maar ik studeerde af tijdens een financiële crisis. En nu, in wat de piekjaren zouden moeten zijn van onze carrière, komt daar nog een crisis bovenop.

„Ik ken in mijn omgeving bijna niemand met een koophuis, auto of vast contract. In het Engels noemen ze het een security blanket – in je hoofd teruggaan naar een veilige plek...'

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

lama83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 20:11:
[...]

Dat zal mij niks verbazen als je je levensdoelen continue gedwarsboomd worden. Ik denk dat ze straks inderdaad kunnen zeggen dat de voorspelling over de toenemende vraag naar 1-persoons huishouden uitgekomen is: als je steeds (alvast) een gezinskoopwoning op de groei wilt kopen als 1-of 2-persoonshuishouden en het lukt niet voor een modaal salaris dan komt er vast wel een moment dat je bij de pakken neer gaat zitten. Onderstaand artikel beschrijft een phenomeen dat bij vele millenials in de huidige situatie opspeelt:

https://www.nrc.nl/nieuws...n-en-alles-mocht-a4023405

[...]
Ik ben het helemaal hier mee eens en denk dat het psychologisch effecten hiervan enorm worden onderschat. Een goed onderkomen is een recht. Wordt dat recht ondermijnd dan riskeer je het welzijn van mensen. De huidige situatie op de huizenmarkt is Nederland onwaardig imho. Er wordt alleen maar geluld maar niemand durft verantwoordelijkheid te nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door pizzacabonara op 25-12-2020 13:46 ]

Poah dikke Massey.

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
Er wordt alleen maar geluld maar niemand durft verantwoordelijkheid te nemen.
Heb je de regering (zeg maar de VVD) uberhaupt al verantwoordelijkheid zien nemen? Ze zitten er nog steeds, ondanks alle schandalen in de afgelopen 10 jaar. Sterker nog, heel veel mensen zijn het er mee eens als je naar de peilingen kijkt. Mag hopen dat er geen enkele huizenzoeker zo dom is om op de VVD te stemmen, maar ze zullen ongetwijfeld links er wel weer de schuld van geven.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Sinds wanneer bestaat de regering in Nederland alleen uit de VVD?
Maakt me niks uit wat iemand van een partij vindt, maar laten we wel bij de feiten blijven.

Daarnaast stemmen vele mensen toch niet vanwege 1 topic op een partij? Het is toch de mix van standpunten waar je je het beste in kunt vinden?
Pagina: 1 ... 163 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.