Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat het gevolg is voor bezichtigingen met deze lockdown maatregelen. Gaan deze nu door? Of ligt dat stil t/m januari?
Ik denk sowieso dat veel verkopers nu even hun makelaar bellen en de boel op pauze gooien. De kopers staan wel in de rij, maar denk dat verkopers liever nog even een maandje wachten, tenzij ze per sé moeten ivm aankoop nieuw huis. Kan zomaar dat je een kwart minder kijkers/bieders hebt vanwege getroffen sectoren danwel mensen die (eigenlijk zoals het hoort) thuis willen blijven.Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:32:
Waar ik trouwens wel benieuwd naar ben is wat het gevolg is voor bezichtigingen met deze lockdown maatregelen. Gaan deze nu door? Of ligt dat stil t/m januari?
Tijdens de vorige lockdown in het voorjaar was het juist drukker dan ooit tijdens bezichtigingen. Dus waarom zou dat nu anders zijn? Maar bezichtigen lijkt mij redelijk lastig als je maar 2 personen per dag mag ontvangen. De makelaar en 1 kijker (vaak zijn het er toch 2) is dan al het maximum. Of geldt dit weer niet als je zelf niet thuis bent?Broabander schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
[...]
Ik denk sowieso dat veel verkopers nu even hun makelaar bellen en de boel op pauze gooien. De kopers staan wel in de rij, maar denk dat verkopers liever nog even een maandje wachten, tenzij ze per sé moeten ivm aankoop nieuw huis. Kan zomaar dat je een kwart minder kijkers/bieders hebt vanwege getroffen sectoren danwel mensen die (eigenlijk zoals het hoort) thuis willen blijven.
Onze makelaar vertelde dat het allemaal gewoon doorloopt, geen dag stilgezeten vanwege corona. Wel iets anders qua bezichtigingen natuurlijk. Alle ramen en deuren zoveel mogelijk open (om te luchten), meer tijd tussen bezichtigingen i.p.v. het in de randstad niet ongebruikelijke rijtje voor de deur.Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:32:
Dit zijn natuurlijk wel wat rustige weken qua huizenmarkt, maar alles wat gepland staat voor de kerst gaat denk ik gewoon volgens het nieuwe normaal door.
Ohja? Ik vraag mij af of dat wel allemaal volgens de regels gaat. Ramen en deuren open om zoveel mogelijk te luchten zorgt er niet voor dat de regel van maximaal 2 personen niet meer geldt.Koekfabriek schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:25:
[...]
Onze makelaar vertelde dat het allemaal gewoon doorloopt, geen dag stilgezeten vanwege corona. Wel iets anders qua bezichtigingen natuurlijk. Alle ramen en deuren zoveel mogelijk open (om te luchten), meer tijd tussen bezichtigingen i.p.v. het in de randstad niet ongebruikelijke rijtje voor de deur.
Dit zijn natuurlijk wel wat rustige weken qua huizenmarkt, maar alles wat gepland staat voor de kerst gaat denk ik gewoon volgens het nieuwe normaal door.
Volgens mij is dat een advies van de overheid en geen keiharde regel. Wij hadden in ons huis gewoon 25 stellen in 2 dagen over de vloer. Wel met mondkapje en handen ontsmetten tijdens binnenkomst, overigens waren wij zelf niet thuis.Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:28:
[...]
Ohja? Ik vraag mij af of dat wel allemaal volgens de regels gaat. Ramen en deuren open om zoveel mogelijk te luchten zorgt er niet voor dat de regel van maximaal 2 personen niet meer geldt.
Vraag mij überhaupt af of de overheid je wettelijk gezien kan verbieden > x aantal mensen uit te nodigen in je eigen woning maar dat terzijde. Volgens mij is het ten allen tijden een dringend advies geweest, zolang je geen overlast veroorzaakte kan en mag de overheid niks doen.
Er gelden het hele jaar al vrij strenge regels rondom bezichtigingen is mijn ervaring. De goede makelaars hebben gewoon een doos met nieuwe mondkapjes klaarstaan bij de ingang en hele families werden sowieso al niet toegestaan.
Dat de één daar wat lakser mee omgaat dan de ander mag zo zijn, maar er hoeft niets te veranderen lijkt me.
Dat de één daar wat lakser mee omgaat dan de ander mag zo zijn, maar er hoeft niets te veranderen lijkt me.
Maar je mag vanaf morgen niet meer dan 2 mensen ontvangen. Dat lijkt mij zeer essentieel voor een bezichtiging dat het er minimaal 3 moeten zijn.....Ypuh schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:32:
Er gelden het hele jaar al vrij strenge regels rondom bezichtigingen is mijn ervaring. De goede makelaars hebben gewoon een doos met nieuwe mondkapjes klaarstaan bij de ingang en hele families werden sowieso al niet toegestaan.
Maakt niet uit de overheid handhaaft alleen als:Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:37:
[...]
Maar je mag vanaf morgen niet meer dan 2 mensen ontvangen. Dat lijkt mij zeer essentieel voor een bezichtiging dat het er minimaal 3 moeten zijn.....
RijksoverheidAls een samenkomst leidt tot overlast, of een gevaar vormt voor de publieke gezondheid, kan er gehandhaafd worden.
Dit lijkt mij niet het geval bij een bezichtiging van een woning.
Tsja. 10/20 bezichtigingen op een woning is tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering. 20x 2 kijkers is 40 mensen + 1 makelaar + 2 verkopers is 43 mensen op 1 dag in 1 dag in huis...Koekfabriek schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:44:
[...]
Maakt niet uit de overheid handhaaft alleen als:
[...]
Rijksoverheid
Dit lijkt mij niet het geval bij een bezichtiging van een woning.
Nouja 43 mensen in een huis op afzonderlijke tijden. Verkopers zien makelaar plus kijkers niet . Andere kijkers zien elkaar ook niet (5 a 10 min tussen iedere bezichtiging)Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:46:
[...]
Tsja. 10/20 bezichtigingen op een woning is tegenwoordig eerder standaard dan uitzondering. 20x 2 kijkers is 40 mensen + 1 makelaar + 2 verkopers is 43 mensen op 1 dag in 1 dag in huis...
Makelaar ziet alle kijkers maar kan zich aan de afstand regels houden (plus ruimte luchten en andere hygiëneregels). Risico lijkt mij nihil. Lijkt mij niet heel anders dan in een andere gesloten ruimte waarbij meerdere mensen samenkomen (winkels etc.).
Helder. Echter moeten niet essentiële winkels ook dicht.Koekfabriek schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:51:
[...]
Nouja 43 mensen in een huis op afzonderlijke tijden. Verkopers zien makelaar plus kijkers niet . Andere kijkers zien elkaar ook niet (5 a 10 min tussen iedere bezichtiging)
Makelaar ziet alle kijkers maar kan zich aan de afstand regels houden (plus ruimte luchten en andere hygiëneregels). Risico lijkt mij nihil. Lijkt mij niet heel anders dan in een andere gesloten ruimte waarbij meerdere mensen samenkomen (winkels etc.).
Vermoed dat de overheid de "huizenmarkt" als essentieel ziet. en wij ook anders was dit topic niet zo populairSunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:52:
[...]
Helder. Echter moeten niet essentiële winkels ook dicht.
Een te bekijken huis is ook geen winkel. En mensen die in een huis binnenkomen staat nog niet gelijk aan het op bezoek zijn bij de bewoners.
Nu ik er zo over nadenk, Rutte had zijn kans moeten pakken om de woningmarkt aan te pakken : maximaal 5 bezichtigingen per woning in totaal, en beleggers uitgezonderd. Moet je dan eens kijken wat er gebeurt
.
[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2020 22:21 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Geen probleem, beleggers kopen blind op het moment.Sport_Life schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:20:
Nu ik er zo over nadenk, Rutte had zijn kans moeten pakken om de woningmarkt aan te pakken : maximaal 5 bezichtigingen per woning in totaal, en beleggers uitgezonderd. Moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.
Je vergeet alleen dat Rutte er totaal niet bij gebaat is dat de woningprijzen dalen. Buiten koopstarters is geen enkele stakeholder daarbij gebaat; gemeentes vangen hogere belastingen en grondprijzen, banken kunnen meer geld uitlenen (en krijgen daardoor meer speelruimte), bouwbedrijven kunnen duurdere woningen met meer marge bouwen, woningbezitters zien hun vermogen toenemen, tokkiewijken verdwijnen langzaam doordat huizen simpelweg te duur worden, woningcorporaties kunnen afgeschreven huizen nog een keer voor de hoofdprijs verkopen, beleggers profiteren in 3-voud etc. Onderschat ook niet het eigen belang van politici. Ik verwacht dat er niemand in de kamer rondloopt die in een (sociale) huurwoning woont of niet in staat is om te kopen. Zelf kennen ze de pijn niet en willen ze ook niet dat hun eigen huisje in waarde daalt en hun kinderen hoeven zich ook geen zorgen te maken. Jongeren/starters zijn er niet in de Kamer en worden ook niet vertegenwoordigd.Sport_Life schreef op maandag 14 december 2020 @ 22:20:
Nu ik er zo over nadenk, Rutte had zijn kans moeten pakken om de woningmarkt aan te pakken : maximaal 5 bezichtigingen per woning in totaal, en beleggers uitgezonderd. Moet je dan eens kijken wat er gebeurt.
"There are two ways to conquer and enslave a nation. One is by the sword. The other is by debt."
- John Adams, 1826
Nu meer waar dan ooit volgens mij. Iemand met een flinke studie-, hypotheek- of andere schuld denkt er niet aan om z'n baantje op te zeggen, voor zichzelf te beginnen of risico te nemen in wat voor vorm dan ook. Nederland heeft vooral handjes nodig dus dat komt alleen maar goed uit. Liever iets te weinig salaris met volop zekerheid, dan een deel van die zekerheid opgeven met de kans op hogere inkomsten. De taart qua kapitaal is al redelijk verdeeld en er is weinig noodzaak om naar beneden toe een helpende hand toe te steken met de kans dat ze personeel kwijtraken of er een concurrent bijkrijgen. Er is schreeuwend tekort aan uitvoerend personeel (ook met een MBO/HBO/WO papiertje), er is geen tekort aan nieuwe bedrijven of gaten in de markt die nog niet gevuld zijn.
De bom staat wat dat betreft nog lang niet op barsten; niemand hoeft te verhongeren, niemand klaagt écht, er zijn geen protesten, niemand komt in opstand, niemand neemt ontslag, er is geen politieke onrust (behalve een dronken Baudet op een bedrijfsuitje), we kunnen allemaal nog 2x op vakantie, aantal auto's neemt iedere dag nog toe, universiteiten zitten vol etc. Volgens mij kan de boel nog veel verder uitgeknepen worden (door hogere schulden) voordat er echt een probleem ontstaat. Zelfs bij een pandemie en lockdown vallen er nog nauwelijks bedrijven om en kan iedereen z'n huidige leventje in stand houden, wat aantoont dat er nog best wat rek op onze inkomsten zit (denk ook niet dat we deze inkomsten snel terug krijgen, de vraag is wie dit deel op gaat slokken, onze overheid/staatsschuld, de zorg of de huizenmarkt).
[ Voor 33% gewijzigd door Ypuh op 14-12-2020 23:39 ]
AD.nl heeft een samenvatting van dit topic gegeven 
https://www.ad.nl/wonen/w...n-dalen-stijgen~a57c06b7/
Lijstjes met argumenten waarom de boel gaat stijgen of dalen. Conclusie: nobody knows
https://www.ad.nl/wonen/w...n-dalen-stijgen~a57c06b7/
Lijstjes met argumenten waarom de boel gaat stijgen of dalen. Conclusie: nobody knows
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
Dat is in privé situatie.Sunri5e schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:37:
[...]
Maar je mag vanaf morgen niet meer dan 2 mensen ontvangen. Dat lijkt mij zeer essentieel voor een bezichtiging dat het er minimaal 3 moeten zijn.....
Een bezichtiging is een zakelijk bezoek.
Rond de feestdagen is het aanbod altijd al een stuk minder, net als hartje zomer op de woningmarkt.Broabander schreef op maandag 14 december 2020 @ 21:00:
[...]
Ik denk sowieso dat veel verkopers nu even hun makelaar bellen en de boel op pauze gooien. De kopers staan wel in de rij, maar denk dat verkopers liever nog even een maandje wachten, tenzij ze per sé moeten ivm aankoop nieuw huis. Kan zomaar dat je een kwart minder kijkers/bieders hebt vanwege getroffen sectoren danwel mensen die (eigenlijk zoals het hoort) thuis willen blijven.
Mocht ik nu in de verkoop markt zitten zou de huidige situatie geen belemmering zijn.
Zolang de potentiele kopers nog het idee hebben dat je huis flink in trek is en zichzelf daarom suf overbieden hoeft er maar één tussen te zitten.
En als het bod wat je zoekt er nie tussen zit, accepteer je het gewoon niet.
PSN: Flix20-NL
En ik denk dat dit artikel op AD.nl verklaart waarom het waarschijnlijk is dat de prijzen in 2021 blijven stijgen ipv dalen.
Verwijderd
Beetje koffie-dik kijken wat het met woningwaarde gaat doen. Er zijn plusjes en minnetjes, maar dat heft elkaar op, dus wrch geen spectaculaire schommeling in 2021.
Misdaad komt overal voor. Vast en zeker.
Maar in een stad toch wel behoorlijk wat meer, grover en vaker dan in een dorp.
Meer én vaker?BFmango schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:54:
[...]
Beauty is in the eye of the beerholder
Ja, nogal wiedes dat statistisch gezien er meer misdaad voorkomt in een stad van 700.000 inwoners dan in een dorp van 700.BFmango schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 11:54:
[...]
Maar de kans om slachtoffer te worden als individu is daarmee nog niet per se groter.
Ik heb de cijfers ook niet bij de hand, maar het zou best wel eens kunnen dat de kans op inbraak groter is waar huizen meer verspreid staan. En dat zie je meer in een dorp.
Statistieken per 1000 inwoners, op gemeenteniveau, zijn wel beschikbaar. Zie dit nieuwsbericht uit begin 2019 (dus gaat over inbraken 2018). Voor de uitgebreide database zie o.a. hierRzaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:21:
[...]
Ja, nogal wiedes dat statistisch gezien er meer misdaad voorkomt in een stad van 700.000 inwoners dan in een dorp van 700.
Maar de kans om slachtoffer te worden als individu is daarmee nog niet per se groter.
Ik heb de cijfers ook niet bij de hand, maar het zou best wel eens kunnen dat de kans op inbraak groter is waar huizen meer verspreid staan. En dat zie je meer in een dorp.
Wat mij altijd opvalt qua woninginbraken, is dat het aan de randen van NL (Limburg, ZO Drenthe) best heel hoog is. Criminelen kunnen daar altijd gauw de grens over vluchten. In dorpen is sociale controle dan wel weer best hoog.
In de steden heb je dan weer weinig sociale controle. Een inbraak valt minder op. Voor beide is wat te zeggen en uit de statistieken kun ik zo gauw niet de conclusie trekken dat inbraken significant vaker voorkomen in dichtbevolkte gebieden.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Verkeersongevallen (want fietsen in de stad zou ook levensgevaarlijk zijn) staan hier. Ook hier geen duidelijke scheiding stad/platteland, alhoewel Friesland en Groningen wel iets veiliger zijn. Een High Score voor gemeentes Beemster, Eemnes en Texel(!).JanHenk schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 12:34:
In de steden heb je dan weer weinig sociale controle. Een inbraak valt minder op. Voor beide is wat te zeggen en uit de statistieken kun ik zo gauw niet de conclusie trekken dat inbraken significant vaker voorkomen in dichtbevolkte gebieden.
Bij beide statistieken denk ik dat 'ruis' wel eens bepalend zou kunnen zijn voor kleine gemeenten. Als je in een klein dorpje dit jaar 5 extra ongelukken of inbraken hebt, sta je ineens in de top 10.
Luchtkwaliteit lijkt vooral afhankelijk van de industrie/landbouw in de buurt. Groningen/Friesland scoren dan wel weer goed, natuurlijk, maar Brabant/Limburg veel minder.
Misschien nuttig voor deze discussie; de Regionale monitor voor Brede Welvaart van het CBS
Hier kan je kijken naar hoe gemeentes vergelijken onderling, ook mbt luchtkwaliteit en criminaliteit.
Steden doen het slechter in deze twee factoren, maar beter in economische zin.
Als je alles bij elkaar optelt zijn kleinere gemeentes op het platteland nog steeds de beste plek om te wonen. Alhoewel je natuurlijk je eigen voorkeuren hebt.
Hier kan je kijken naar hoe gemeentes vergelijken onderling, ook mbt luchtkwaliteit en criminaliteit.
Steden doen het slechter in deze twee factoren, maar beter in economische zin.
Als je alles bij elkaar optelt zijn kleinere gemeentes op het platteland nog steeds de beste plek om te wonen. Alhoewel je natuurlijk je eigen voorkeuren hebt.
Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Er is natuurlijk veel meer misdaad dan alleen inbraken.
Straatroof bijv.: https://data.politie.nl/#...t/47013NED/table?dl=18FA1 (1.4.6)
Daar doen grote steden het duidelijk slechter dan kleinere:
- A'dam --> 1239
- Breda --> 37
- Coevorden --> 0
Zomaar een vrij willekeurige greep uit de cijfers van 2019, waarbij ik de grootste, een grote en een kleine stad vergelijk. In Amsterdam is het oppassen. Voor zakkenrollerij geldt hetzelfde.
En als ik door de verschillende soorten misdrijven klik, dan stel ik vast, dat deze verhoudingsgewijs in grotere steden meestal meer voorkomen, en in Amsterdam meestal het vaakst (per 1000 inwoners).
Opvallend vind ik, dat Amsterdam veel slechtere cijfers dan Rotterdam heeft, en Den Haag van de 3 grootste steden in veel categorien nogmaals flink beter scoort.
Ik woonde in één van deze grote steden, en stoorde me behoorlijk aan enkele vormen van criminaliteit. Ik ben blij er nu in een kleinere gemeente van verlost te zijn.
Staat daar dan ook in welke delen van Amsterdam het betreft?Vanoverdegrens schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:45:
[...]
Er is natuurlijk veel meer misdaad dan alleen inbraken.
Straatroof bijv.: https://data.politie.nl/#...t/47013NED/table?dl=18FA1
Daar doen grote steden het duidelijk slechter dan kleinere:
- A'dam --> 1239
- Breda --> 37
- Coevorden --> 0
Zomaar een vrij willekeurige greep uit de cijfers van 2019, waarbij ik de grootste, een grote en een kleine stad vergelijk. In Amsterdam is het oppassen. Voor zakkenrollerij geldt hetzelfde.
En als ik door de verschillende soorten misdrijven klik, dan stel ik vast, dat deze verhoudingsgewijs in grotere steden meestal meer voorkomen, en in Amsterdam meestal het vaakst (per 1000 inwoners).
Opvallend vind ik, dat Amsterdam veel slechtere cijfers dan Rotterdam heeft, en Den Haag van de 3 grootste steden in veel categorien nogmaals flink beter scoort.
Ik woonde in één van deze grote steden, en stoorde me behoorlijk aan enkele vormen van criminaliteit. Ik ben blij er nu in een kleinere gemeente van verlost te zijn.
‘Wonen in Amsterdam’ maakt namelijk nogal een verschil welk deel het is.
In Zuid niet zo'n last van. Sterker nog: geen.
@Requiem19 Nee, dat zal je zelf toch wel gezien hebben.
Jammer dat je meteen in een soort van verdedigingsmodus schiet. Dan val ik nog even aan: jij bevindt je uitsluitend in en om je eigen woning (in A'dam)? Of kom je ook dagelijks/regelmatig in andere delen van de stad? In het centrum bijv., waar de gevaren in veel categorien waarschijnlijk het hoogste zullen zijn.
Ik had in NL 21 jaar lang een fiets (tot ik emigreerde), en in 12 jaar kleine gemeente werd er niet één gestolen, in 9 jaar grote stad verloor ik bijna 10 exemplaren. Record was 3 in een week. Toen was ik blut, en stal er ééntje terug.
Bedreiging met fysiek geweld: 3x, alle in de grootste steden. (1x met wapen)
Ik ben 55, heb van 1500 tot bijna een miljoen inwoners in allerlei steden/dorpen van verschillende grootte gewoond, en "groter = crimineler" is gewoon een feit!
Jammer dat je meteen in een soort van verdedigingsmodus schiet. Dan val ik nog even aan: jij bevindt je uitsluitend in en om je eigen woning (in A'dam)? Of kom je ook dagelijks/regelmatig in andere delen van de stad? In het centrum bijv., waar de gevaren in veel categorien waarschijnlijk het hoogste zullen zijn.
Ik had in NL 21 jaar lang een fiets (tot ik emigreerde), en in 12 jaar kleine gemeente werd er niet één gestolen, in 9 jaar grote stad verloor ik bijna 10 exemplaren. Record was 3 in een week. Toen was ik blut, en stal er ééntje terug.
Bedreiging met fysiek geweld: 3x, alle in de grootste steden. (1x met wapen)
Ik ben 55, heb van 1500 tot bijna een miljoen inwoners in allerlei steden/dorpen van verschillende grootte gewoond, en "groter = crimineler" is gewoon een feit!
[ Voor 39% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-12-2020 16:10 ]
De meeste Amsterdammers komen niet in het centrum :-). De laatste keer dat ik in het centrum was.. denk van de zomer.Vanoverdegrens schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:53:
@Requiem19 Nee, dat zal je zelf toch wel gezien hebben.
Het is geen verdedigingsmodus, maar een reality check. Iemand in (Oud) Zuid heeft mss wel hetzelfde risico op een straatroof als iemand in Coevoorden, terwijl het in Nieuw West wellicht weer een veel hoger risico is.
Dus ‘wonen in Amsterdam’ is geen generiek begrip.
Dan kun je die peperdure stad (om te wonen) beter verlaten. Maar goed, daar ben je, als ik je reacties hier goed gelezen heb, ook mee bezig.Requiem19 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 15:59:
[...]
De meeste Amsterdammers komen niet in het centrum :-). De laatste keer dat ik in het centrum was.. denk van de zomer.
Nee joh, het leukste van Amsterdam is juist niet het centrum. De ‘buurtjes’ zijn hip en happening. Oud West, Bos en Lommer, Baarsjes, de Pijp. Daar zijn de leuke cafétjes, hotspots, winkels, gyms. Het leven van de meeste Amsterdammers speelt zich in dit soort stukken af.Vanoverdegrens schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:06:
[...]
Dan kun je die peperdure stad (om te wonen) beter verlaten. Maar goed, daar ben je, als ik je reacties hier goed gelezen heb, ook mee bezig.
In het centrum werd je alleen maar aangereden door toeristen op Mac bikes, de biertjes kosten 5€ per stuk en lallende Britse toeristen.. no thx.
De stad verlaten doet bijna niemand vanwege de criminaliteit. Tenminste, dat denk ik. 
In een andere wijk gaan wonen omdat je je niet meer thuis voelt, dat wel.
Maar ja, die andere - betere - wijken zijn duurder meestal. Dus dan is buiten de stad een optie.
Als stadsmensen een huis met een tuin zouden kunnen betalen, dan zouden de meesten niet gaan verhuizen, is mijn vaste overtuiging. De stad is namelijk gewoon leuk.
Maar ja, die andere - betere - wijken zijn duurder meestal. Dus dan is buiten de stad een optie.
Als stadsmensen een huis met een tuin zouden kunnen betalen, dan zouden de meesten niet gaan verhuizen, is mijn vaste overtuiging. De stad is namelijk gewoon leuk.
Ten eerste liggen die buurten ook behoorlijk centraal. Ten tweede verwacht ik daar ook bovengemiddeld hoge criminaliteit in bepaalde categorien. Als er ergens in het www cijfermateriaal is per buurt, zullen deze cijfers dat beslist bevestigen.Requiem19 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:11:
[...]
... De ‘buurtjes’ zijn hip en happening. Oud West, Bos en Lommer, Baarsjes, de Pijp. ...
En @Rzaan , criminaliteit was voor mij begin 90'er jaren wel een belangrijke reden om de stad (en uiteindelijk zelfs NL) te verlaten. Waar ik een sociale woning had, kon mijn vriendin 's avonds niet alleen over straat. Een woningwissel was niet mogelijk. Toen wij dus samen wilden gaan wonen, was dit in mijn woning uitgesloten. Vanwege werk, de belangrijkste reden, was het eveneens niet ideaal. Maar zelfs als dat er was geweest, was ik verhuisd naar een betere plek. En dan waarschijnlijk buiten de grote stad.
Leuk als je met z'n tweeën bent, maar met kinderen is het (imo) een ander verhaal.Rzaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:11:
De stad verlaten doet bijna niemand vanwege de criminaliteit. Tenminste, dat denk ik.
Heb nu een grote woning plus tuin en kinderen kunnen op straat met buurtkinderen spelen, dat was in onze oude buurt (centrum DH) niet te doen.
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1
Weet niet waar je nu woont, maar was je niet liever in het centrum of vlakbij het centrum gebleven als je daar een woning met tuin had kunnen bewonen?Sport_Life schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:06:
[...]
Leuk als je met z'n tweeën bent, maar met kinderen is het (imo) een ander verhaal.
Heb nu een grote woning plus tuin en kinderen kunnen op straat met buurtkinderen spelen, dat was in onze oude buurt (centrum DH) niet te doen.
Begrijp dat dit voor de meesten van ons financieel niet haalbaar is.
Ik ben blij dat er mensen zijn die de stad leuk vinden, ik vind in een stad wonen echt ver-schrik-kelijk.Rzaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:11:
Ik woon echter wel in een stad (vlaardingen) en verhuis binnenkort naar een andere stad (spijkenisse, ligt net een beetje buiten de ergste drukte van R'dam) maar dat is omdat er intussen geen dorp meer over is in de regio Rotterdam, alles is volgebouwd. Wil je in een dorp wonen dan betaal je of de hoofdprijs (lees: voor ons onbetaalbaar) of zit je met je woon-werk verkeer wat dan al snel oploopt naar 50+km enkel. Niet ideaal en ook redelijk onbetaalbaar (2x 100km per dag loopt snel op qua vervoerskosten)
Dus helaas voor jouw overtuiging maar er zijn ook echt mensen die de stad vreselijk vinden maar geen keuze hebben.
En een deel van de keuze was overigens wel degelijk criminaliteit, die illusie ook gelijk even doorgeprikt voor je
[ Voor 4% gewijzigd door Metro2002 op 18-12-2020 18:12 ]
De woning die we nu hebben bestaat simpelweg niet in de stad waar alles is volgebouwd . Wonen nu in een nieuwbouwwoning 175m2 op kavel van 280m2 en ik zou ook nooit meer naar een oude "jaren 30" woning of ouder gaan met een stadstuintje van 4x8. En in de zomer veel te warm, in de winter stook je je weer een ongeluk.. comfort ook niet meer van deze tijd.Rzaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:09:
[...]
Weet niet waar je nu woont, maar was je niet liever in het centrum of vlakbij het centrum gebleven als je daar een woning met tuin had kunnen bewonen?
Financieel is het centrum geen probleem dankzij de overwaarde.
Ik heb 11 jaar in de stad gewoond en met heel veel plezier: veel uit eten , in het weekend door de leuke buurtjes lopen her en der lunchen/borrelen , regelmatig theater /musea bezoeken etc. En alles op de fiets/lopend.
Eenmaal met kinderen is zo'n fase toch een beetje over (imo), en is het veel prettiger in een (nieuwbouw)wijkje te zitten waar alles gericht is op kinderen. Andersom zou ik hier zonder kinderen nooit gaan wonen.
[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2020 09:59 ]
@Metro2002 toevallig net alles uitgezocht, en ik woon 45km van mijn werk enkel reis. Vriendin pakt de auto dan soms in het weekend voor haar werk, ook 40km enkele reis.
Kosten:1143,50 aan brandstof in een jaar vóór de Corona.
Als je maar de juiste auto er voor neemt. Hier voor LPG gekozen maar een licht dieseltje kan praktisch even duur zijn.
Reistijd etc kan ik me allemaal prima voorstellen. Zeker in de randstad. Maar kosten? Das vaak toch prioriteiten stellen en geen grote station pakken voor woon-werkverkeer ;-)
Los daarvan genoeg redenen waarom het lastig is in een dorp. Maar waar een wil is...
Collega is vanuit Den Haag verhuist naar Friesland. Ander werk, en is nog altijd héél blij dat die de stap heeft gemaakt. Zeker als je liever in een dorp woont.
Prijzen zijn hier in de steden ook wel hoger geworden. Ook een oververhitte markt. Maar nog lang zo erg niet als de randstad.
Ja, je verdient vast ook wat minder buiten de randstad, maar je huis is ook goedkoper ;-)
Hier spontaan opeens aan het kijken naar een ander huis. Was niet de planning, huidige huis is langzamerhand een beetje af. Meeste grote klussen wel gedaan. Maar zwager heeft een huis gekocht, huis daarnaast is ook te koop en zowel mijn vrouw en zwager wilden altijd daar al wonen.... dus nu opeens weer in de hypotheken, vaste lasten en kijken wat mogelijk is
Kosten:1143,50 aan brandstof in een jaar vóór de Corona.
Als je maar de juiste auto er voor neemt. Hier voor LPG gekozen maar een licht dieseltje kan praktisch even duur zijn.
Reistijd etc kan ik me allemaal prima voorstellen. Zeker in de randstad. Maar kosten? Das vaak toch prioriteiten stellen en geen grote station pakken voor woon-werkverkeer ;-)
Los daarvan genoeg redenen waarom het lastig is in een dorp. Maar waar een wil is...
Collega is vanuit Den Haag verhuist naar Friesland. Ander werk, en is nog altijd héél blij dat die de stap heeft gemaakt. Zeker als je liever in een dorp woont.
Prijzen zijn hier in de steden ook wel hoger geworden. Ook een oververhitte markt. Maar nog lang zo erg niet als de randstad.
Ja, je verdient vast ook wat minder buiten de randstad, maar je huis is ook goedkoper ;-)
Hier spontaan opeens aan het kijken naar een ander huis. Was niet de planning, huidige huis is langzamerhand een beetje af. Meeste grote klussen wel gedaan. Maar zwager heeft een huis gekocht, huis daarnaast is ook te koop en zowel mijn vrouw en zwager wilden altijd daar al wonen.... dus nu opeens weer in de hypotheken, vaste lasten en kijken wat mogelijk is
[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 18-12-2020 20:50 ]
Als er veel huizen met een behoorlijke tuin in of bij het centrum zouden zijn, dan zou in veel plaatsen ook de stedelijke sfeer verloren gaan. Dus ik zou niet willen dat er veel huizen met een relatief grote tuin nabij het centrum zouden zijn.Rzaan schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:09:
[...]
Weet niet waar je nu woont, maar was je niet liever in het centrum of vlakbij het centrum gebleven als je daar een woning met tuin had kunnen bewonen?
(Uiteraard zorgen de enkele uitzonderlijke villa's wel voor de broodnodige afwisseling... Maar die zijn meestal toch wel buitencategorie.)
Ik merk wel dat de ontwikkeling er is dat nu veel mensen uit de stad, naar de rand willen of net erbuiten. Tenminste dat merk ik hier om mij heen, het was eerst leuk in de stad te wonen.. gezellig e.d. maar het hele leuke aan de stad het sociale is er wel een beetje af nu. En gaat men ineens andere zaken inzien zoals meer ruimte, genieten van natuur en omgeving. Toch zie je veel stadse stelletjes die eerder aangaven geen kinderen te willen, ook ineens gewoon kinderen krijgen... de natuur neemt toch de overhand. Vroeger had je niet echt van die stadse stelletjes. Dat is een millenial dingetje, wat op ten duur toch weer uit elkaar valt vanwege hormonen in het vrouwelijk lichaam....
Ken stelletjes die dachten nog wel even 10 jaar langer samen zonder kids lekker in hun appartement te wonen in de stad.
Heel gek dat ze ineens 180 graden omgedraaid zijn, en dat ze allemaal naar nieuwbouw wijken gaan net buiten de stad en ineens kinderen krijgen.
hahaha zo grappig als ik het daarover heb met ze.
Huizen aan de rand en satellietsteden zijn flink aan het stijgen qua prijs.
Ken stelletjes die dachten nog wel even 10 jaar langer samen zonder kids lekker in hun appartement te wonen in de stad.
[ Voor 21% gewijzigd door Immutable op 19-12-2020 09:08 ]
6 ton vraagprijs voor een ruim rijtjeshuis. Er staan genoeg dure huizen hier in buurt, maar voor een rijtjeshuis had ik zo'n prijs nog niet gezien.
Helaas zitten we helemaal vol, en kunt u niet meer afspreken voor een bezichtiging.
Er zijn geinteresseerden die stellen dat zij deze huizen wel kennen, en willen toch ongezien een bod uitbrengen. Dat kan t/m woensdag 16 december 12.00 uur. U heeft eenmaal de kans voor een finaal bod, onder voorbehoud dat u het pand alsnog kunt bezichtigen. Is uw bod interessant, dan bellen wij u voor een afspraak daartoe. U kunt uw bod, al dan niet met voorwaarden, mailen via Funda. In de loop van vrijdag de 18e berichten wij u omtrent de uitslag.
Wat een verschrikkelijke beunhaas makelaar. Zo'n tekst en dan zeer matige fotos erbij. En het is al onder bod, dus het lijkt nog te gaan lukken ook. Ongelooflijk. In deze prijscategorie zou je afkoeling en prijsdaling verwachten, maar als die beunhaas hiermee weg komt is dat zeker nog niet het geval.
Helaas zitten we helemaal vol, en kunt u niet meer afspreken voor een bezichtiging.
Er zijn geinteresseerden die stellen dat zij deze huizen wel kennen, en willen toch ongezien een bod uitbrengen. Dat kan t/m woensdag 16 december 12.00 uur. U heeft eenmaal de kans voor een finaal bod, onder voorbehoud dat u het pand alsnog kunt bezichtigen. Is uw bod interessant, dan bellen wij u voor een afspraak daartoe. U kunt uw bod, al dan niet met voorwaarden, mailen via Funda. In de loop van vrijdag de 18e berichten wij u omtrent de uitslag.
Wat een verschrikkelijke beunhaas makelaar. Zo'n tekst en dan zeer matige fotos erbij. En het is al onder bod, dus het lijkt nog te gaan lukken ook. Ongelooflijk. In deze prijscategorie zou je afkoeling en prijsdaling verwachten, maar als die beunhaas hiermee weg komt is dat zeker nog niet het geval.
Vroeger had je ook zeker wel zulke stadse stelletjes! Is helemaal geen puur millennial dingetje, alleen zijn veel millennials nu op een leeftijd dat ze het stadse leven een beetje aan het ontgroeien zijn. Maar dat zelfde had je een paar decennia geleden voor de generatie die daarvoor leefde. Een zul je ook krijgen bij de generatie na de millennials. Ik zie op dit gebied weinig verschil met bijvoorbeeld de yuppen of de dinkies.Immutable schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:05:
Ik merk wel dat de ontwikkeling er is dat nu veel mensen uit de stad, naar de rand willen of net erbuiten. Tenminste dat merk ik hier om mij heen, het was eerst leuk in de stad te wonen.. gezellig e.d. maar het hele leuke aan de stad het sociale is er wel een beetje af nu. En gaat men ineens andere zaken inzien zoals meer ruimte, genieten van natuur en omgeving. Toch zie je veel stadse stelletjes die eerder aangaven geen kinderen te willen, ook ineens gewoon kinderen krijgen... de natuur neemt toch de overhand. Vroeger had je niet echt van die stadse stelletjes. Dat is een millenial dingetje, wat op ten duur toch weer uit elkaar valt vanwege hormonen in het vrouwelijk lichaam....
Ik denk dat het eerder is dat de mensen met wie je omgaat simpelweg ouder worden en daarmee in een andere levensfase komen. Maar dat wordt weer opgevuld door de volgende generatie.
Dit wordt er volgens mij wat bij verzonnen (confirmation bias) omdat de stad gewoon simpelweg te duur is, zeker voor de meeste millenials. Zo lang je 3-4 ton betaald voor een appartementje van 70m2 of 5-6 ton voor een simpel rijtjeshuis, dan houden de mogelijkheden gewoon op. Vervolgens komt de focus te liggen op weg van die drukte, een tuintje, garage, geen gehorige muren, nieuwbouw, energiezuinig etc. wat ook allemaal z'n voordelen heeft.Immutable schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:05:
Ken stelletjes die dachten nog wel even 10 jaar langer samen zonder kids lekker in hun appartement te wonen in de stad.Heel gek dat ze ineens 180 graden omgedraaid zijn, en dat ze allemaal naar nieuwbouw wijken gaan net buiten de stad en ineens kinderen krijgen.
hahaha zo grappig als ik het daarover heb met ze.
Het is een beetje kip-ei verhaal, maar als diezelfde woningen in de stad even duur waren als daarbuiten, zou er niemand vertrekken lijkt me.
Overigens lijkt de prijzengekte ook door te slaan naar Friesland en andere regio's. Er is vandaag een huis te koop gezet in mijn geboortedorp met 600 inwoners in de middle of nowhere, voor een vraagprijs bijna 2x zo hoog als dat je zou verwachten. Ook al zouden ze 10% minder krijgen dan de vraagprijs, dan nog is het kassa. Het heeft al de reacties opgeleverd bij mijn vriendengroep, maar ergens denk ik dat het ook wel weer verkoopt (enige huis wat te koop staat op dit moment). De nieuwe eigenaar kan de komende jaren in ieder geval alweer de nodige grappen verwachten (zo'n dorpje weet alles al nog voordat jij je spullen te plek hebt staan).
Dat denk ik niet.. (n=1). Kijk die woning hierboven, die m2 prijs is nagenoeg gelijk aan een woning in de stad (leuke wijk in het centrum).Ypuh schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:45:
[...]
Dit wordt er volgens mij wat bij verzonnen (confirmation bias) omdat de stad gewoon simpelweg te duur is, zeker voor de meeste millenials. Zo lang je 3-4 ton betaald voor een appartementje van 70m2 of 5-6 ton voor een simpel rijtjeshuis, dan houden de mogelijkheden gewoon op. Vervolgens komt de focus te liggen op weg van die drukte, een tuintje, garage, geen gehorige muren, nieuwbouw, energiezuinig etc. wat ook allemaal z'n voordelen heeft.
Het is een beetje kip-ei verhaal, maar als diezelfde woningen in de stad even duur waren als daarbuiten, zou er niemand vertrekken lijkt me.
Overigens lijkt de prijzengekte ook door te slaan naar Friesland en andere regio's. Er is vandaag een huis te koop gezet in mijn geboortedorp met 600 inwoners in de middle of nowhere, voor een vraagprijs bijna 2x zo hoog als dat je zou verwachten. Ook al zouden ze 10% minder krijgen dan de vraagprijs, dan nog is het kassa. Het heeft al de reacties opgeleverd bij mijn vriendengroep, maar ergens denk ik dat het ook wel weer verkoopt (enige huis wat te koop staat op dit moment). De nieuwe eigenaar kan de komende jaren in ieder geval alweer de nodige grappen verwachten (zo'n dorpje weet alles al nog voordat jij je spullen te plek hebt staan).
Die mensen zitten waarschijnlijk met 300k overwaarde (100k uit de verkoop 3 jaar geleden, 200k nu). Dan is een stadse woning financieel best haalbaar.
Maar ik denk dat de meeste mensen niet graag terug in comfort willen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Precies dat. De dure rijtjeshuizen met tuin zijn voor doorstromers met overwaarde en goede baan ook betaalbaar.
Dit soort woningen:
https://www.funda.nl/koop...4754-elzenhagensingel-55/
En toch kiezen veel doorstromers om net ff 15 minuten verder te wonen en dan een 2 onder 1 kap te hebben met grotere tuin en rustiger wijkje.
Dit soort woningen:
En toch kiezen veel doorstromers om net ff 15 minuten verder te wonen en dan een 2 onder 1 kap te hebben met grotere tuin en rustiger wijkje.
Dat huis is toch ook gewoon kneiterduur? Ik ken geen stellen van 30 die 6.5 ton kunnen betalen en voor dat geld ga je inderdaad niet in een sfeerloze wijk aan de rand van de stad wonen. Qua woon-werk ben je dan langer onderweg naar bijvoorbeeld de Bijlmerdreef dan ik dat ben (en ik woon 50km verderop onder Utrecht).Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:59:
Precies dat. De dure rijtjeshuizen met tuin zijn voor doorstromers met overwaarde en goede baan ook betaalbaar.
Dit soort woningen:
Dit soort huizen zijn alleen interessant voor de mensen die per sé willen dat er Amsterdam in hun adres staat, maar heeft verder niets te maken met wonen in de stad als je het mij vraagt. Je hebt dan wel de lasten (vast staan in het verkeer, parkeerruimte, huizenprijzen, stadstuintje) maar geen enkel voordeel van wonen in de stad. Je mag er ook nog eens 50k tegen aangooien om het netjes af te werken en woont dan nog steeds naast een snelweg.
[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 19-12-2020 10:08 ]
Probeer maar eens een grondgebonden woning van 150m2+ te vinden bij het centrum van Den Haag voor minder dan 600k. Dat bestaat gewoon niet. Dus ja mensen met kinderen worden wel degelijk door de prijs de stad uit geprijsd.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:55:
[...]
Dat denk ik niet.. (n=1). Kijk die woning hierboven, die m2 prijs is nagenoeg gelijk aan een woning in de stad (leuke wijk in het centrum).
Die mensen zitten waarschijnlijk met 300k overwaarde (100k uit de verkoop 3 jaar geleden, 200k nu). Dan is een stadse woning financieel best haalbaar.
Als je ook in het centrum van Den Haag werkt, is verhuizen naar randgemeente forenzen met OV of auto ipv fiets/lopend. Restaurants, cafés, musea, winkels, alles komt op een grotere afstand. Daar krijg je een rustige buurt voor terug en een grotere tuin. Die zijn er ook wel rond het centrum, maar die huizen zijn onbetaalbaar voor de meeste mensen.
Nou deze bijvoorbeeld.Z___Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:06:
[...]
Probeer maar eens een grondgebonden woning van 150m2+ te vinden bij het centrum van Den Haag voor minder dan 600k. Dat bestaat gewoon niet. Dus ja mensen met kinderen worden wel degelijk door de prijs de stad uit geprijsd.
Als je ook in het centrum van Den Haag werkt, is verhuizen naar randgemeente forenzen met OV of auto ipv fiets/lopend. Restaurants, cafés, musea, winkels, alles komt op een grotere afstand. Daar krijg je een rustige buurt voor terug en een grotere tuin. Die zijn er ook wel rond het centrum, maar die huizen zijn onbetaalbaar voor de meeste mensen.
https://www.funda.nl/koop...096062-tomatenstraat-254/
Prijzen ontlopen elkaar niet zoveel meer, het verschil zit m in de extra's die je krijgt (garage , grote tuin..).
Als je kinderen krijgt, zo is onze ervaring, ga je andere dingen belangrijk vinden. Ruimte, rust, parkeren voor de deur. En van de faciliteiten die de stad bij uitstek biedt (lopend de stad in om uit eten te gaan of naar de film, terrasjes in de zomer) maak je minder gebruik. Daarnaast vind je comfort thuis belangrijker want daar ben je steeds vaker en met meer mensen. Ik heb 10 jaar in een appartement in de binnenstad gewoond, maar ben mede door gezinsuitbreiding en daarmee veranderende eisen terecht gekomen in een vrijstaande nieuwbouw in een dorp.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:55:
[...]
Dat denk ik niet.. (n=1). Kijk die woning hierboven, die m2 prijs is nagenoeg gelijk aan een woning in de stad (leuke wijk in het centrum).
***members only***
Dit huis is niet duur als je niet ook nog eens 2300 euro/jaar erfpacht hoeft te betalen. Bij 2% rente is dat nog eens 115k extra voor de grond. Dan heb je het al over 700k+Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:59:
Dit soort woningen:
Voor dat geld kan je net buiten Amsterdam mooie huizen kopen.
Ok dit noem in geen centrum meer. Het is nog verder dan Voorburg vanaf het centrum.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:11:
[...]
Nou deze bijvoorbeeld.
Prijzen ontlopen elkaar niet zoveel meer, het verschil zit m in de extra's die je krijgt (garage , grote tuin..).
De leukste wijken zitten net buiten het centrum (de "Fred", Zeehelden, strand, duinen...)Z___Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:13:
[...]
Ok dit noem in geen centrum meer. Het is nog verder dan Voorburg vanaf het centrum.
Uiteraard ligt die woning niet in de leukste wijk, maar dan zit je al snel boven de miljoen als je geen appartement (vve) wilt.
[ Voor 29% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2020 10:23 ]
Het is in ieder geval een trend die meerdere bronnen signaleren (CBS, Rabo, MVM):
(Ad.nl)
(Ad.nl)
Krimp
De verhuiscijfers van het CBS laten zien dat de grote steden krimpen en het 'platteland' instroom kent. Amsterdam telde bijvoorbeeld de eerste zeven maanden van het jaar 29.000 mensen die naar een andere gemeente verhuisden (onder wie 3453 kinderen tussen 0 en 10 jaar) tegenover nog geen 11.000 nieuwkomers. Doordat ook expats vertrokken en immigranten wegblijven, krimpt de bevolking van de hoofdstad zelfs licht sinds corona. Ook in Utrecht verhuisden er dit jaar meer mensen naar een andere gemeente dan er kwamen wonen. De Achterhoek daarentegen verwelkomde de eerste zeven maanden 9500 nieuwe bewoners (onder wie 831 kleine kinderen) en er vertrokken 8300 inwoners. Van Leeuwen verwacht dat de cijfers de trend de komende tijd nog beter laten zien. Wie nu een huis koopt, verhuist immers pas over enkele maanden in de verhuisstatistieken van het CBS.
Van Leeuwen: ,,Als je een gezin gaat beginnen, wil je meer ruimte hebben voor je kinderen in en rond het huis. Mensen die het zich kunnen veroorloven zoeken een huis buiten de stad. Dat kan nog steeds in de Randstad zijn, maar dan net buiten de stad. Daar gaan de woningprijzen ook omhoog, dus dan kijken mensen weer verder.’’
We horen dat kopers uit de Randstad in het oosten flink overbieden
Lisanne Spiegelaar, Raboresearch
Ook de woningmarkteconomen van RaboResearch merken de trek naar het platteland. ,,Nog niet in de statistieken, dat zal pas in 2021 zichtbaar zijn, maar we horen wel van makelaars dat het gaande is. We horen ook dat kopers uit de Randstad in het oosten flink overbieden'', zegt econoom Lisanne Spiegelaar.
Hoe groot de trek naar het platteland wordt, is koffiedik kijken. Spiegelaar: ,,We hebben onderzocht dat 43 procent van alle banen in Nederland volledig vanuit huis gedaan kan worden, zonder dat werknemers ooit naar kantoor hoeven. Vooral voor de mensen die in de ict, financiële dienstverlening en zakelijke communicatie werken, geldt dat. Juist in de Randstad vind je die banen. Het is aannemelijk dat de trend dat mensen uit de steden trekken, doorzet.’’
Van Leeuwen: ,,Door corona worden verschillen in de maatschappij ook groter. Mensen die thuis kunnen werken hebben de mogelijkheid en het geld om op zoek te gaan naar een plek waar het prettig wonen is. Misschien neemt de druk op de woningmarkt in de stad daardoor wat af en gaat de kwaliteit voor de mensen die achterblijven, zonder daar negatief over te doen, wat omhoog.’’
Tuin
Makelaarsvereniging NVM zag in het tweede kwartaal van het jaar in Gelderland, Drenthe en Friesland al een lichte stijging van het aantal mensen dat afkomstig is uit de Randstad, maar wijst erop dat er al sinds 2013 een trek naar het platteland gaande is. Sinds corona is er meer vraag naar woningen met een extra werkkamer, een balkon of tuin.
De steden lopen niet leeg door de vertrekkers, zegt hoogleraar Van Leeuwen. ,,De stad blijft aantrekkelijk voor studenten, voor je eerste baan en voor de huwelijksmarkt. Jonge mensen die op zoek gaan naar een partner vinden die gemakkelijker in een stad. Ook immigranten wonen over het algemeen liever in de stad, omdat daar meer mensen met dezelfde cultuur wonen.’’
Voor zo'n huis moet je toch best een fors salaris hebben als je dat op 1 salaris kan betalen.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:11:
[...]
Nou deze bijvoorbeeld.
Als doorstromer wellicht in veel gevallen wel haalbaar op 1 salaris.
Die woning komen we straks weer op Funda tegen met een nieuwe badkamer, keuken, vloer voor 770k . Mark my wordsfisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:42:
[...]
Voor zo'n huis moet je toch best een fors salaris hebben als je dat op 1 salaris kan betalen.
Overigens was zo'n dergelijke woning voor mij als starter (2011) ook niet haalbaar (bedenk dat de rente toen 4-5% was).
In 2013 en 2014 was er een bepaald deel van de starters (= geen onderwaarde) dat kon profiteren van aangename prijzen icm lage(re) rente, maar het grootste deel van de kopers kocht voor of na die tijd.
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2020 10:54 ]
Niet normaal joh, 535 k voor een tussenwoning die inclusief onderhoud richting de 600 k gaat..Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:11:
[...]
Nou deze bijvoorbeeld.
Daar kan je hier een boerderij voor kopen...
Aanwas van nieuwe inwoners in grote steden zijn vooral studenten lijkt mij. Aangezien die nu wegblijven lijkt me dit grote invloed te hebben op de cijfers van de grote studenten steden als Amsterdam en Utrecht. Ook zullen afgestudeerden eerder terug gaan naar “huis” ipv in de studentenkamer te blijven, gezien je nu toch van huis moet werken. Dat al geen pretje zijn op een studentenkamer.Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:30:
Het is in ieder geval een trend die meerdere bronnen signaleren (CBS, Rabo, MVM):
(Ad.nl)
[...]
Ik vraag me af hoeveel van deze cijfers nog overblijven als je de studenten eruit haalt.
Wel een kleine boerderij dan, 1 koe is al 10k waard (fosfaatrechten)Mark31 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:46:
[...]
Niet normaal joh, 535 k voor een tussenwoning die inclusief onderhoud richting de 600 k gaat..
Daar kan je hier een boerderij voor kopen...
Met koeien erbij klopt, doelde eigenlijk op alleen een boerderij zonder dieren puur de boerderij zelf.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:51:
[...]
Wel een kleine boerderij dan, 1 koe is al 10k waard (fosfaatrechten).
Er wordt door de starter vaak naar de 'boomer' gewezen als grote winnaar op de woningmarkt (ten koste van hen) maar de generatie net boven de starter van nu is nog veel fortuinlijker geweest. Deze hebben zeg 4-7jaar geleden een huisje gekocht voor 250k in de Randstad wat ze nu voor 400k kunnen doorzetten. Deze groep is nu ~35 en klaar voor een dergelijk huis als bovenstaand en zoals Requiem aangeeft is zo'n bedrag met 200k overwaarde prima te financieren.Ypuh schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:05:
[...]
Dat huis is toch ook gewoon kneiterduur? Ik ken geen stellen van 30 die 6.5 ton kunnen betalen en voor dat geld ga je inderdaad niet in een sfeerloze wijk aan de rand van de stad wonen. Qua woon-werk ben je dan langer onderweg naar bijvoorbeeld de Bijlmerdreef dan ik dat ben (en ik woon 50km verderop onder Utrecht).
Dit soort huizen zijn alleen interessant voor de mensen die per sé willen dat er Amsterdam in hun adres staat, maar heeft verder niets te maken met wonen in de stad als je het mij vraagt. Je hebt dan wel de lasten (vast staan in het verkeer, parkeerruimte, huizenprijzen, stadstuintje) maar geen enkel voordeel van wonen in de stad. Je mag er ook nog eens 50k tegen aangooien om het netjes af te werken en woont dan nog steeds naast een snelweg.
Uit eigen kring; enerzijds een stel dat beide een appartement had in Amsterdam en nu samen een kast van een huis hebben gekocht in Utrecht. Budget qua hypotheek tegen de 400k maar met bijna 300k overwaarde hield weinig hen tegen. Anderzijds een stel met zelfs nog iets meer budget maar geen overwaarde en die hebben het een stuk lastiger om de volgende stap te realiseren (in Utrecht). Wel de twee extremen wellicht maar uiteindelijk zelfde situatie en leeftijd maar een heel ander perspectief door het instapmoment. Ook binnen de Millenial generatie lopen er mensen rond met een hele diepe 'woningmarkt-portemonnee'
Het kopen van een gezinswoning in de Randstad op 1 salaris is niet meer van deze tijd.fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:42:
[...]
Voor zo'n huis moet je toch best een fors salaris hebben als je dat op 1 salaris kan betalen.
Die woning is trouwens wel erg duur (prijs kwaliteit). Komt nog zeker 50k voor tuin, badkamer upgrade, vloer bij en dan heb je nog niet eens eigen grond en "maar" 150m2..Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:59:
Dit soort woningen:
770k dan moet je als starter best een flink salaris hebben om dat te kunnen betalen. Ook met de huidige lage rente.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:44:
[...]
Die woning komen we straks weer op Funda tegen met een nieuwe badkamer, keuken, vloer voor 770k . Mark my words.
Overigens was zo'n dergelijke woning voor mij als starter (2011) ook niet haalbaar (bedenk dat de rente toen 4-5% was).
In 2013 en 2014 was er een bepaald deel van de starters (= geen onderwaarde) dat kon profiteren van aangename prijzen icm lage(re) rente, maar het grootste deel van de kopers kocht voor of na die tijd.
Goedkopere huizen rond de 4,5 ton kan je makkelijk op 1 salaris betalen, alleen zul je dan niet snel midden in het centrum wonen.Tortuga90 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:05:
[...]
Het kopen van een gezinswoning in de Randstad op 1 salaris is niet meer van deze tijd.
Probeer even uit je bubbel te stappen. De meeste mensen trekken geen 80k/jaar bruto binnen. Ja er is een grote groep die dat kan maar ook een veel grotere groep die dat zeker niet kan zonder een overwaarde of veel eigen geld.fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:25:
[...]
Goedkopere huizen rond de 4,5 ton kan je makkelijk op 1 salaris betalen, alleen zul je dan niet snel midden in het centrum wonen.
Dit is 5min lopen van de Noord Zuidlijn he. Je staat binnen 10 min op Amsterdam centraal, je zit zo op de ring en je hebt 3 verdiepingen en eigen tuin + eigen parkeerplek. Plus, het is nieuwbouw he, dus weinig onderhoud.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:08:
[...]
Die woning is trouwens wel erg duur (prijs kwaliteit). Komt nog zeker 50k voor tuin, badkamer upgrade, vloer bij en dan heb je nog niet eens eigen grond en "maar" 150m2..
Voor Amsterdamse begrippen is dit een normale deal.
Ik vind de woning vrij karig uitgevoerd. Geen uitbouw, trap in de woonkamer, kale badkamer en keuken (standaard wit), waarschijnlijk geen extra wcd's of loze leidingen .Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:28:
[...]
Dit is 5min lopen van de Noord Zuidlijn he. Je staat binnen 10 min op Amsterdam centraal, je zit zo op de ring en je hebt 3 verdiepingen en eigen tuin + eigen parkeerplek. Plus, het is nieuwbouw he, dus weinig onderhoud.
De verkoopprijs staat niet meer in verhouding tot de eenvoudige uitvoering van de woning. Er is echt op alles bezuinigd om de kostprijs zo laag mogelijk te houden. Ofwel maximale winst eruit halen. De huidige eigenaren hebben daar nooit zelf willen wonen. Neem bv die keuken, kost nog geen 5k in die uitvoering (3m werkblad + wat kastjes).
Even snel gerekend om het enigszins mooi te krijgen: 15k keuken, 5k badkamer, 12k vloeren, 30k uitbouw, 10k stukwerk, 10k tuin.
Al met al zit je dan zo op 900k als je de grond meerekent .
[ Voor 27% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2020 12:19 ]
Zonder eigen geld moet je sowieso geen huis kopen. Je hebt tegenwoordig al snel een ton eigen geld nodig, anders moet kan je er beter niet aan beginnen. Als je niet minimaal 20 procent direct kan betalen moet je het niet doen.colvano schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:28:
[...]
Probeer even uit je bubbel te stappen. De meeste mensen trekken geen 80k/jaar bruto binnen. Ja er is een grote groep die dat kan maar ook een veel grotere groep die dat zeker niet kan zonder een overwaarde of veel eigen geld.
“Probeer even uit je bubbel te stappen” - ik, vandaagfisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:34:
[...]
Zonder eigen geld moet je sowieso geen huis kopen. Je hebt tegenwoordig al snel een ton eigen geld nodig, anders moet kan je er beter niet aan beginnen. Als je niet minimaal 20 procent direct kan betalen moet je het niet doen.
Je lijkt wel net zo verbonden met de maatschappij als Mitt Romney destijds toen hij werd gevraagd naar het gemiddelde inkomen.
Het zou wel heel sneu gesteld zijn met de maatschappij als je dusdanig geprivilegieerd moet zijn met een ton op de spaar om dan pas over een koopwoning na te denken. Gelukkig is de werkelijkheid anders. Blijft staan dat de markt grillig is en moeilijk te betreden.
Want?fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:34:
[...]
Zonder eigen geld moet je sowieso geen huis kopen. Je hebt tegenwoordig al snel een ton eigen geld nodig, anders moet kan je er beter niet aan beginnen. Als je niet minimaal 20 procent direct kan betalen moet je het niet doen.
Zou enige uitleg of toelichting niet fijn zijn?
Toch bijzonder dan dat het mij gelukt is met 50k eigen geld, om een huis van 850k te kopen.fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:34:
[...]
Waarom is dat huis zo duur? 650k kk (dus niet eens von) voor een huis zonder grond is toch enorm? Zo'n standaard blokkendoos kost ongeveer 200k om in elkaar te plakken, dan zou ik de verkoopprijs begrijpen als de (gemeentelijke) grondspeculant de prijs 400k opdrijft. Maar als de grond de winst niet pakt, waar zit dan de strijkstok? En waarom wordt dat niet door de gemeente afgeroomd via de residuele grondprijs methode? Dus: huis 250k, erfpacht 20k per jaar.Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:59:
Dit soort woningen:
Of zou het kunnen dat er alsnog een "aanbetaling" voor de grond wordt gedaan? Zoiets als 300k voor de grond, maar dat zit incl. in de verkoopprijs, zonder dat je er eigenaar voor wordt.
[ Voor 16% gewijzigd door RemcoDelft op 19-12-2020 15:20 ]
Dat vind ik een bijzonder hoog risico. Als de rente 1% stijgt betaal je de rest van je leven voor lucht.twodigits schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:49:
[...]
Toch bijzonder dan dat het mij gelukt is met 50k eigen geld, om een huis van 850k te kopen.
Iedereen die ik ken die in een dergelijke prijsklasse koopt neemt tonnen overwaarde mee (ongeacht inkomen).
Daarom eens met @fisherman , zulke bedragen lenen is echt vragen om problemen (2009 anyone?). Zelfs met een hoog inkomen kun je het risico niet aan dat je je baan verliest en een uitkering krijgt met een cap van 4.845 (https://www.uwv.nl/partic...gen/detail/maximumdagloon).
Als bovenstaande LTV de norm is/wordt (dus >80% LTV bij 850k) dan is het een kwestie van tijd voordat banken weer flink gaan afschrijven .
[ Voor 48% gewijzigd door Sport_Life op 19-12-2020 13:30 ]
Want? Je kan niet meer dan 100% LTV financieren en dat wordt de komende jaren verder afgebouwd, de tijd dat je een ton cadeau kreeg om mee te doen wat je wilt a la 2009 is niet meer.Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:53:
[...]
Dat vind ik een bijzonder hoog risico. Als de rente 1% stijgt betaal je de rest van je leven voor lucht.
Iedereen die ik ken die in een dergelijke prijsklasse koopt neemt tonnen overwaarde mee (ongeacht inkomen).
Daarom eens met @fisherman , zulke bedragen lenen is echt vragen om problemen (2009 anyone?). Zelfs met een hoog inkomen kun je het risico niet aan dat je je baan verliest en een uitkering krijgt met een cap van 4k (zoiets?).
Als bovenstaande LTV de norm is/wordt dan is het een kwestie van tijd voordat banken weer flink gaan afschrijven .
Daarnaast is er ook een verschil tussen (vast) salaris en eigen geld, salaris is key bij de banken omdat je dan gewoon je maandlast kunt dragen, eigen geld kraait geen haan naar behalve als je niet alles in je hypotheek krijgt
Omdat 95% LTV bij 300k een heel ander risicoprofiel met zich meedraagt dan 95% bij 850k...TorpedoX_88 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:03:
[...]
Want? Je kan niet meer dan 100% LTV financieren en dat wordt de komende jaren verder afgebouwd, de tijd dat je een ton cadeau kreeg om mee te doen wat je wilt a la 2009 is niet meer.
Daarnaast is er ook een verschil tussen (vast) salaris en eigen geld, salaris is key bij de banken omdat je dan gewoon je maandlast kunt dragen, eigen geld kraait geen haan naar behalve als je niet alles in je hypotheek krijgt
Eens, maar dat was in 2009 misschien wel 110-120% LTV bij wellicht iets minder hoge bedragen, dus naar mijn idee zijn de risico's voor banken op dit moment vele malen lager (maar idd niet 0...)Sport_Life schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:16:
[...]
Omdat 95% LTV bij 300k een heel ander risicoprofiel met zich meedraagt dan 95% bij 850k...
Goed, ik bijt: makkelijk, op 1 salaris en zonder mega overwaarde of jubelton, hoe dan?!?fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:25:
[...]
Goedkopere huizen rond de 4,5 ton kan je makkelijk op 1 salaris betalen, alleen zul je dan niet snel midden in het centrum wonen.
Ik zit volgens mij toch echt bij de 5 of 10% best betaalden van mijn generatie (begin 30), behoor in mijn (vrij kleine) vakgebied tot de top van de wereld, vlieg in normale tijden de wereld over om mijn verhaal te doen bij klanten en op conferenties. Toch kan ik echt niet zo’n huis financieren en ik ken ook geen collega’s die dat op 1 salaris kunnen.
Als wij dat niet kunnen, wie dan wel? De 1% die nog meer betaald krijgt? Noem je dat ’makkelijk’?
Dat zegt dan meer over je salaris denk iktwodigits schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:49:
[...]
Toch bijzonder dan dat het mij gelukt is met 50k eigen geld, om een huis van 850k te kopen.
Hier laatst voor de zoveelste keer naar een huis gekeken, vraagprijs 545 voor 140m2, nieuwbouw, leuke wijk.
Dat er overboden ging worden is sowieso al een vaststaand feit, maargoed het zei zo. Zag er wel basic uit qua afwerking en wat er aan gedaan was voor een huis van 2 jaar oud maar ook daar kijken we even voor het gemak doorheen maar was voor mij wel al een puntje.
Toen begonnen de maren...Boretti fornuis in de keuken erg gaaf maaar ter overname, tuin was simpel naar netjes maaar de tegels ter overname (prima joh ik hoef ze niet dus neem die 3 ton KG aan tegels maar nee
Grote hoge zolder waar ze een deel afgetimmerd hadden zodat je een washok hebt en een afsluitbaardeel bij de trap, letterlijk gewoon een hok er omheen gezet op die zolder ipv er mooie ruimte van te maken, daardoor ook 1 van de 2 ramen volledig geblokkeerd dus effectief 1 velux raam waar daglicht doorheen komt
Owja en de laminaatvloer op de 1e etage staat op een aantal plekken bol en 1 van de 2 kranen van het badkamermeubel zit vast en werkt niet goed, WTF het is krap 2 jaar oud
Ik wil best geld neerleggen voor een net huis en we hebben best een aardig budget maar 545 + flink overbieden + extra neertellen om je keuken werkend te houden en tuin te behouden, ec+ dan alle gebreken nog moeten fixen voor een 'normaal rijtjeshuis' vind ik wel erg enthousiast
Kregen al te horen dat de verkoper het het uiterste uit wilde halen en sowieso een inschrijving wil.
Ik wil graag verhuizen maar niet zó erg
Als je Funda de vlg filters meegeeft:RemcoDelft schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:53:
[...]
Waarom is dat huis zo duur? 650kk (dus niet eens von) voor een huis zonder grond is toch enorm? Zo'n standaard blokkendoos kost ongeveer 200k om in elkaar te plakken, dan zou ik de verkoopprijs begrijpen als de (gemeentelijke) grondspeculant de prijs 400k opdrijft. Maar als de grond de winst niet pakt, waar zit dan de strijkstok? En waarom wordt dat niet door de gemeente afgeroomd via de residuele grondprijs methode? Dus: huis 250k, erfpacht 20k per jaar.
Of zou het kunnen dat er alsnog een "aanbetaling" voor de grond wordt gedaan? Zoiets als 300k voor de grond, maar dat zit incl. in de verkoopprijs, zonder dat je er eigenaar voor wordt.
- Amsterdam
- Woonhuis
- 150m2 - 175m2
Krijg je 29 hits. In een stad waar bijna 800.000 wonen. Deze categorie woonruimte is bijna niet beschikbaar in Amsterdam. Wat er is, is allemaal prijzig.
Maar is het wel echt duur ivm een appartement?
Appartement in Bos en Lommer:
55m2
VVE 150€ pm
Erfpacht
Slecht geïsoleerd
350k - 400k.
Dan is dat oude appartement uit de jaren 50 pas écht overprized, toch?
Simpel. Op je 30e moet je uiteraard 65-70K kunnen verdienen. Dan kun je 350k financieren. De resterende ton betaal je uit het geld dat je bespaard hebt op avocadotoast.StM schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:34:
[...]
Goed, ik bijt: makkelijk, op 1 salaris en zonder mega overwaarde of jubelton, hoe dan?!?
Ik zit volgens mij toch echt bij de 5 of 10% best betaalden van mijn generatie (begin 30), behoor in mijn (vrij kleine) vakgebied tot de top van de wereld, vlieg in normale tijden de wereld over om mijn verhaal te doen bij klanten en op conferenties. Toch kan ik echt niet zo’n huis financieren en ik ken ook geen collega’s die dat op 1 salaris kunnen.
Als wij dat niet kunnen, wie dan wel? De 1% die nog meer betaald krijgt? Noem je dat ’makkelijk’?
Als je de bijdragen van fisherman in dit topic bekijkt zie je dat-ie elke paar maanden dit roept, en vervolgens waarschijnlijk in z'n vuistje lacht om de commotie die ontstaat.
Ik ben de afgelopen vijftien jaar misschien drie keer op vakantie geweest. Geen dure hobbies, bijna alles tweedehands gekocht als het kon, voornamelijk sparen, sparen en nog eens sparen. Baan die ruim bovenmodaal betaalt.
Kan ik die 450k ophoesten op m'n veertigste? Absoluut niet. 350k ook niet.
Het idee dat je van spaarzaamheid rijk wordt is een holle lach waard. Rijk worden in Nederland doe je door lenen, lenen en waarschijnlijk: erven.
Rijk worden kan op veel manieren.
Maar kenmerk van bijna al die manieren, is dat de uiteindelijke rijkdom niet gegarandeerd is.
Maar kenmerk van bijna al die manieren, is dat de uiteindelijke rijkdom niet gegarandeerd is.
Goedkopere huizen van 4,5 ton? op 1 salaris?fisherman schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:25:
[...]
Om 4,5 ton aan hypotheek te krijgen heb je een inkomen van rond de 80.000 euro nodig. Een inkomen dat volgens het CBS nog geen 7% van de bevolking verdient.
Het meest voorkomende inkomen ligt in Nederland op ongeveer 35k bruto per jaar.
De meeste stellen kunnen net aan tot 350k een hypotheek krijgen (en dat is dus maximaal op 2 salarissen dus zeker niet 'goedkoop') en alleenstaanden komen nog niet tot de 170k.
En jij noemt 4,5 ton goedkoop
Dus of je bent leuk aan het trollen of je leeft echt compleet in je eigen realiteit.
Dat is nou net mijn punt: als je voor 200k een rijtjeshuis op huurgrond kan bouwen en dat voor 650k kan verkopen, zou er natuurlijk veel meer gebouwd worden. Maar dat gebeurt niet, dus iemand anders dan de bouwer pakt die enorme winst. Welke partij is dat als het niet de grondprijs is?Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:42:
[...]
Als je Funda de vlg filters meegeeft:
- Amsterdam
- Woonhuis
- 150m2 - 175m2
Krijg je 29 hits. In een stad waar bijna 800.000 wonen. Deze categorie woonruimte is bijna niet beschikbaar in Amsterdam. Wat er is, is allemaal prijzig.
Modaal salaris is inmiddels wel wat hoger dan 35k.Metro2002 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:24:
[...]
Goedkopere huizen van 4,5 ton? op 1 salaris?
Om 4,5 ton aan hypotheek te krijgen heb je een inkomen van rond de 80.000 euro nodig. Een inkomen dat volgens het CBS nog geen 7% van de bevolking verdient.
Het meest voorkomende inkomen ligt in Nederland op ongeveer 35k bruto per jaar.
De meeste stellen kunnen net aan tot 350k een hypotheek krijgen (en dat is dus maximaal op 2 salarissen dus zeker niet 'goedkoop') en alleenstaanden komen nog niet tot de 170k.
En jij noemt 4,5 ton goedkoop
Dus of je bent leuk aan het trollen of je leeft echt compleet in je eigen realiteit.
Maar goed voor de koopwoning markt moet je alle mensen die in de sociale woning categorie inkomens vallen eerst wegstrepen. Het modale inkomen van woning kopers is natuurlijk veel hoger dan het modale inkomen van alle Nederlanders.
Met 2x modaal tweeverdieners kan je wel dat huis van 450k kopen. Nu zullen de meeste stellen iets van 1,5x modaal verdienen, waar je op die 350k uit komt, wat weer overeenkomt met het huidige gemiddelde woningwaarde op de huizenmarkt.
Met 1 inkomen is 450k misschien onbereikbaar voor 93% van de bevolking, maar voor 2 verdieners is het al een stuk bereikbaarder, zelfs zonder overwaarde. Met overwaarde is het al een heel ander verhaal.
Persoonlijk zou ik ook geen huis kopen met 800k aan hypotheek. Dat kost netto gewoon meer dan een modaal inkomen aan hypotheek lasten. Maar wellicht ben ik dan te risico mijdend.
Ik had het afgerond maar het is 36.500 euro om precies te zijn.Z___Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:44:
[...]
Modaal salaris is inmiddels wel wat hoger dan 35k.
Nee, met 2 keer modaal kan je een maximale hypotheek van 381k krijgenMet 2x modaal tweeverdieners kan je wel dat huis van 450k kopen.
Met 1,5 keer modaal kan je 269k aan maximale hypotheek krijgen.Nu zullen de meeste stellen iets van 1,5x modaal verdienen, waar je op die 350k uit komt, wat weer overeenkomt met het huidige gemiddelde woningwaarde op de huizenmarkt.
Meest voorkomend is overigens 1,7 keer modaal voor stellen. Dat komt neer op maximaal 320k aan hypotheek.
zie hierboven, niet dus. Met overwaarde wellicht wel maar zonder overwaarde moet je gewoon allebei ruim boven modaal verdienen voor een huis van 450k en dat is dus niet, zoals de poster stelde waar ik op reageerde, 'makkelijk haalbaar'Met 1 inkomen is 450k misschien onbereikbaar voor 93% van de bevolking, maar voor 2 verdieners is het al een stuk bereikbaarder, zelfs zonder overwaarde.
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 19-12-2020 18:27 ]
Jullie doen gewoon wat fout. IT'er Ken van 23 verdient gewoon 120k met mbo-2.
https://www.ad.nl/werk/it...nen-en-een-auto~a59ebba1/
Hij is wel weer toe aan een nieuwe uitdaging na 1 jaar ..
https://www.ad.nl/werk/it...nen-en-een-auto~a59ebba1/
Hij is wel weer toe aan een nieuwe uitdaging na 1 jaar ..
Nu je het zo brengt, vraag ik me af wat het rendement van eigen ondernemingen is die de afgelopen 10 jaar gestart zijn, als je het afzet tegen het rendement op de eigen woning in die periode. En dan kijken we voor de grap naar de afbetalingen op investeringen tov. de hypotheek.Rzaan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:22:
Rijk worden kan op veel manieren.
Ongetwijfeld zullen er bedrijven zijn die in die tijd gigantisch gegroeid zijn. Minstens zoveel mislukkingen natuurlijk.
Drie woorden: Het Is Noord.Requiem19 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:28:
[...]
Dit is 5min lopen van de Noord Zuidlijn he. Je staat binnen 10 min op Amsterdam centraal, je zit zo op de ring en je hebt 3 verdiepingen en eigen tuin + eigen parkeerplek. Plus, het is nieuwbouw he, dus weinig onderhoud.
Ook al is het rationeel gezien misschien handig gekregen en voor Amsterdamse begrippen misschien relatief voordelig, voor ben Amsterdammers is Noord een brug te ver.
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar dat het voor een relatief grote groep toch wel bereikbaar is. Aangezien modaal huishouden 1,7 modal is, betekent dat de helft van de huishoudens erboven zit. Als je de mensen eronder die sociaal huren eraf haalt denk ik dat de modale huizenkoper wel boven 2x modaal zit qua huishoud inkomen.Metro2002 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:19:
[...]
Ik had het afgerond maar het is 36.500 euro om precies te zijn.
[...]
Nee, met 2 keer modaal kan je een maximale hypotheek van 381k krijgen
[...]
Met 1,5 keer modaal kan je 269k aan maximale hypotheek krijgen.
Meest voorkomend is overigens 1,7 keer modaal voor stellen. Dat komt neer op maximaal 320k aan hypotheek.
[...]
zie hierboven, niet dus. Met overwaarde wellicht wel maar zonder overwaarde moet je gewoon allebei ruim boven modaal verdienen voor een huis van 450k en dat is dus niet, zoals de poster stelde waar ik op reageerde, 'makkelijk haalbaar'
Dat is al lang verleden tijd. Noord is hip en happening en sinds kort ook nog snel bereikbaar.Rubbergrover1 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:02:
[...]
Drie woorden: Het Is Noord.
Ook al is het rationeel gezien misschien handig gekregen en voor Amsterdamse begrippen misschien relatief voordelig, voor ben Amsterdammers is Noord een brug te ver.
Vroeger wilde ook niemand in Bos en Lommer wonen. Dat soort dingen veranderen snel.
Dat is niet helemaal correct. Die gedachtegang gaat niet helemaal op, namelijk:Z___Z schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:08:
[...]
Ik zeg ook niet dat het makkelijk is, maar dat het voor een relatief grote groep toch wel bereikbaar is. Aangezien modaal huishouden 1,7 modal is, betekent dat de helft van de huishoudens erboven zit. Als je de mensen eronder die sociaal huren eraf haalt denk ik dat de modale huizenkoper wel boven 2x modaal zit qua huishoud inkomen.
“Het begrip betekent letterlijk het 'meest voorkomende inkomen', niet het gemiddelde inkomen.”
“De meest actuele cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) gaan over 2018. Toen bedroeg het gemiddelde inkomen netto € 29.500. Dat komt bruto grofweg neer op € 38.500. Een stuk meer dan het bruto modaal inkomen van € 35.000, dat in dat jaar gold.”
Ik heb het idee dat het de laatste twee weken een stuk minder is met het aanbod van woningen op de markt. December en januari zijn niet echt hoogtijdagen voor de markt zeker? Wij zitten zelf in het aankoopproces en zullen onze woning dus wellicht ook op korte termijn in de verkoop zetten. Ik ben benieuwd hoe het momenteel met de interesse zit met het beperkte aanbod.
[ Voor 11% gewijzigd door colvano op 19-12-2020 19:33 ]
Ik woon sinds een paar maanden tijdelijk in een huurhuis in Amstelveen en schrik enorm van de prijzen van rijtjeshuizen hier.
Zoals deze bij mij achter: https://www.funda.nl/koop...51909-ouderkerkerlaan-71/
Lijkt zelfs erger dan Amsterdam. Ik wilde eigenlijk ook in Amstelveen kopen maar heb vanwege de prijzen mijn heil gezocht in een dorp in de buurt van Amsterdam waar ik voor €380k een nieuwbouw rijtjeshuis heb gekocht. Ik ben vanaf mijn nieuwe woonplaats eerder op A'dam centraal dan menig Amsterdammer. Deed me pijn om Amsterdam te verlaten want ik ken niks anders en heb ook niks met een andere stad in NL (ook geen vrienden of familie). Gelukkig heb ik een goed betaalbaar alternatief kunnen vinden. Hoop dat ik gelukkig word in het dorp. Want ik houd eigenlijk niet van wonen op plekken waar iedereen elkaar kent en zich met je gaat bemoeien. Ik ben alleen de koude kille stad gewend waar niemand wat om je geeft
Zoals deze bij mij achter: https://www.funda.nl/koop...51909-ouderkerkerlaan-71/
Lijkt zelfs erger dan Amsterdam. Ik wilde eigenlijk ook in Amstelveen kopen maar heb vanwege de prijzen mijn heil gezocht in een dorp in de buurt van Amsterdam waar ik voor €380k een nieuwbouw rijtjeshuis heb gekocht. Ik ben vanaf mijn nieuwe woonplaats eerder op A'dam centraal dan menig Amsterdammer. Deed me pijn om Amsterdam te verlaten want ik ken niks anders en heb ook niks met een andere stad in NL (ook geen vrienden of familie). Gelukkig heb ik een goed betaalbaar alternatief kunnen vinden. Hoop dat ik gelukkig word in het dorp. Want ik houd eigenlijk niet van wonen op plekken waar iedereen elkaar kent en zich met je gaat bemoeien. Ik ben alleen de koude kille stad gewend waar niemand wat om je geeft
Het wordt tamelijk bizar met dit soort aanbod: https://ink-apartments-delft.nl/aanbod/type-rs-1-1-1-1
En het verkoopt ook nog.
240k voor een flatje van 43 m2 waar de hal ook maar achterwege gelaten is.
En het verkoopt ook nog.
240k voor een flatje van 43 m2 waar de hal ook maar achterwege gelaten is.
Hahaha, what the fuck. Al ging er 20% van de vraagprijs af, dan is het nog ridicuul hoog. Ik zie het er op geen enkele manier vanaf, misschien dat zwembadje maar die ligt er voor 20k ook wel in.Yaa87 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:59:
Ik woon sinds een paar maanden tijdelijk in een huurhuis in Amstelveen en schrik enorm van de prijzen van rijtjeshuizen hier.
[/quote]
Achter dit huis wordt trouwens een kolossaal oud KPMG kantoor verbouwd tot appartementen. De prijzen van deze appartementen starten vnaf bijna 600k: https://www.funda.nl/nieu...oject-41510970-the-mayor/
Bijna uitverkocht.
Ik vraag me wel af hoe lucratief het verbouwen van een oud kantoor gebouw is vs helemaal vanaf de grond beginnen.
"What the fuck" is ook altijd mijn reactie wanneer ik in deze buurt een te koop bord zie en op Funda en ga kijken wat het kost.Ypuh schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:17:
[...]
Hahaha, what the fuck. Al ging er 20% van de vraagprijs af, dan is het nog ridicuul hoog. Ik zie het er op geen enkele manier vanaf, misschien dat zwembadje maar die ligt er voor 20k ook wel in.
Achter dit huis wordt trouwens een kolossaal oud KPMG kantoor verbouwd tot appartementen. De prijzen van deze appartementen starten vnaf bijna 600k: https://www.funda.nl/nieu...oject-41510970-the-mayor/
Bijna uitverkocht.
Ik vraag me wel af hoe lucratief het verbouwen van een oud kantoor gebouw is vs helemaal vanaf de grond beginnen.
[ Voor 24% gewijzigd door Yaa87 op 19-12-2020 20:32 ]
Haha, en dan in de advertentie zetten; "Wat opvalt bij binnenkomst is de riante plafondhoogte van ruim, 3,50 meter!"Ypuh schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:17:
[...]
Hahaha, what the fuck. Al ging er 20% van de vraagprijs af, dan is het nog ridicuul hoog. Ik zie het er op geen enkele manier vanaf, misschien dat zwembadje maar die ligt er voor 20k ook wel in.
Ja... en dat de andere helft van het huis 2,4 hoog is.. niet te snel de handen boven je hoofd steken, wa
Of deze;
" Airconditioning in beide slaapkamers"
Ja... want gezien het soort dak en het feit dat al je slaapkamers daar direct onder zitten is het anders niet leefbaar van maart tot oktober
Dit topic is gesloten.
![]()
Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.