Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 160 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.027.169 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 04:16

Rzaan

Altijd zoekende

Ik vind dit wel een interessante gedachte van de CU.
https://www.ed.nl/politie...n-knarrenhofjes~ac88fddb/

"Zulke ‘hofjes’ moeten bestaan uit een combinatie van huur- en koopwoningen, prijzig en betaalbaar, waar bewoners beloven naar elkaar om te kijken.
Als ouderen naar zulke woonvormen verhuizen, komen hun huidige huizen vrij. Dat moet zorgen voor een betere doorstroming op de woningmarkt."

Op een gegeven moment is de babyboom bulk aan aanwas van ouderen natuurlijk wel voorbij, dus goed kijken of je dan niet aan een overschot aan ouderen-woningen zit.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Hier zijn ze ook van plan zoiets te gaan bouwen, voor 300 ouderen. Die bezitten nu veel gezinswoningen in het stadsie. Met het zoeken naar een geschikte lokatie en omwonenden die nu al gaan protesteren zijn we nog niet verder; er liggen 4 mogelijke kavels ter beschikking en elke boer of grootgrondbezitter is er op tegen. Dat gaat dus minstens nog 10 jaar overheen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

300 ouderen... dat klinkt niet als 'hofje'. Dat klinkt als een dorp

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:19
Requiem19 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:30:
@Richh Zeker, het echte probleem is ook volledig duidelijk en onderkent.

Maar wat gaat de starter doen tot dit probleem opgelost is? En wordt het wel opgelost? En zoja, hoe lang duurt dit dan nog?
Als starters zichzelf niet gek zouden laten maken, wordt vastgoed vanzelf minder overgewaardeerd.

Juist door corona zie je het huuraanbod gigantisch stijgen. @woningnieuws op Twitter deelt regelmatig grafiekjes over beschikbare huurwoningen in Amsterdam en de gemiddelde huurprijs, en ik merk het zelf hier in Zwolle ook: hier in dit complex heeft nog nooit zo lang zoveel leeg gestaan. Even afwachten op de ontwikkelingen is nog nooit zo makkelijk geweest...

Mijn gok blijft: binnen ~6 maanden na afbouw steunmaatregelen en terugbetaling van teveel ontvangen subsidie, moeten scheurtjes zichtbaar worden.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Richh
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:38:
Ik vind dit wel een interessante gedachte van de CU.
https://www.ed.nl/politie...n-knarrenhofjes~ac88fddb/

"Zulke ‘hofjes’ moeten bestaan uit een combinatie van huur- en koopwoningen, prijzig en betaalbaar, waar bewoners beloven naar elkaar om te kijken.
Als ouderen naar zulke woonvormen verhuizen, komen hun huidige huizen vrij. Dat moet zorgen voor een betere doorstroming op de woningmarkt."

Op een gegeven moment is de babyboom bulk aan aanwas van ouderen natuurlijk wel voorbij, dus goed kijken of je dan niet aan een overschot aan ouderen-woningen zit.
Yep, knarrenhofjes zijn imho ook een belangrijke oplossing. Je zou er alleen wel een soort flexwoning van moeten maken idd, anders blijf je allemaal kleine bungalows over houden - al kunnen starters daar natuurlijk ook wel wonen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als er geen scheurtjes zichtbaar worden als de steunmaatregelen stoppen, dan is er echt iets mis met ons systeem.

[ Voor 16% gewijzigd door Rzaan op 12-12-2020 10:14 ]

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:12:
[...]

Natuurlijk, maar het illustreert maar even dat de suggestie "ga maar in een rotdorpje wonen, dan bouw je tenminste iets op" mensen net zo goed een financiële strop omdoet. Het remt je carrièregroei, vermindert je besteedbaar inkomen, en als klap op de vuurpijl valt de prijsontwikkeling van een gallerijflat in Reetketelpikkumerschans behoorlijk tegen ten opzichte van de rest van het land.

Tien jaar later heb je minder overwaarde, minder spaargeld, waarschijnlijk een slechtere baan én 2640 uur van je leven in de file gestaan.

Tenzij het écht je droom is om in een dorpje te wonen, blijf in de buurt van je werk!
Ondertussen lach ik mijzelf kapot in mijn fatsoenlijk huis in fatsoenlijke, veilige, groene buurt in 'een dorpje' waar ik gewoon lekker in de tuin kan zitten zonder dat ik last heb van anderen, rond kan fietsen zonder doodsangsten uit te slaan, de auto of achterdeur per ongeluk een nachtje open kan laten staan, voldoende parkeerplaats heb op eigen oprit, lekker met de mountainbike in de bossen kan gaan crossen, een vuurkorf in de tuin aan kan steken, etc. etc.

Hier hebben we geen slechte buurten of ongure mensen rondlopen, of partij staal en beton waar je de hele dag tegenaan zit te kijken. Geen shishalounges of toeterende mensen in gehuurde opgevoerde auto's die bruiloftstoeten houden en politie-agenten aanvallen.

Hier hebben we vrijheid, blijheid en gezonde lucht.

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:09:
[...]

Als starters zichzelf niet gek zouden laten maken, wordt vastgoed vanzelf minder overgewaardeerd.

Juist door corona zie je het huuraanbod gigantisch stijgen. @woningnieuws op Twitter deelt regelmatig grafiekjes over beschikbare huurwoningen in Amsterdam en de gemiddelde huurprijs, en ik merk het zelf hier in Zwolle ook: hier in dit complex heeft nog nooit zo lang zoveel leeg gestaan. Even afwachten op de ontwikkelingen is nog nooit zo makkelijk geweest...

Mijn gok blijft: binnen ~6 maanden na afbouw steunmaatregelen en terugbetaling van teveel ontvangen subsidie, moeten scheurtjes zichtbaar worden.
Waar nu de klappen vallen zijn de sectoren die enorm gaan boomen als het vaccin effectief blijkt. Iedereen die snakt naar entertainment buiten de deur en naar sociale contacten. Dus restaurants, cafés, festivals, theaters etc gaan enorm veel werkgelegenheid brengen. Ze zullen niet alle gemiste omzet goedmaken, maar al dat geld dat nu opgepot zit bij mensen die het niet uit hebben kunnen geven komt straks als water de economie ingestroomd. Ik verwacht dat er dus weinig uitzicht is op dalende woningprijzen. Alleen als het vaccin niet blijkt te werken.

• Richh
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:25:
[...]

Waar nu de klappen vallen zijn de sectoren die enorm gaan boomen als het vaccin effectief blijkt. Iedereen die snakt naar entertainment buiten de deur en naar sociale contacten. Dus restaurants, cafés, festivals, theaters etc gaan enorm veel werkgelegenheid brengen. Ze zullen niet alle gemiste omzet goedmaken, maar al dat geld dat nu opgepot zit bij mensen die het niet uit hebben kunnen geven komt straks als water de economie ingestroomd. Ik verwacht dat er dus weinig uitzicht is op dalende woningprijzen. Alleen als het vaccin niet blijkt te werken.
Eerst was het 'ja oke met sommige sectoren gaat het niet zo goed. Maar... Met andere sectoren gaat het nu juist beter' - want de mensen die geld over hielden door niet uit eten te gaan, gingen vaker naar de bouwmarkt bijvoorbeeld. Of het trekt de aandelenmarkt op. Dat dat is gebeurt is macro-economisch zeer goed te zien.
En nu is het 'ja maar ze hebben nog geld over van vorig jaar'?

Men heeft niet geld opgespaard om extra vaak uit eten te gaan of naar een extra festival te gaan. Dat zullen er maar heel weinig zijn.

Dat geld is gewoon allang uitgegeven aan andere dingen. Volgend jaar breekt een economisch onzekere tijd aan, verschillende bedrijven hebben al ontslagen aangekondigd. Het consumentenvertrouwen daalt, en het eerste waar men dan op kort is op bijvoorbeeld uit eten en cafés.

Het lijkt mij echt zeer sterk dat we volgend jaar weer de oude stijgende lijn inzetten, zeker als je de monetaire gebeurtenissen ook mee bekijkt.
Dat zal hoe dan ook impact hebben op huizenprijzen. Ik verwacht persoonlijk overigens helemaal geen enorme daling (zeker als de rente laag blijft), maar vooral meer kansen voor starters die de crisis wel door komen.

Er zijn maar 2 dingen waar ik als starter bang voor ben: makkelijker toelaten van beleggers/groot geld terwijl financiering voor jongeren moeilijker wordt, en ruimere leennormen (denk aan 40 jarige hypotheek).
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:13:
Als er geen scheurtjes zichtbaar worden als de steunmaatregelen stoppen, dan is er echt iets mis met ons systeem.
Als er in 2020 minder faillissementen zijn dan in 2019, dan lijkt me dat dat het geval is ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 12-12-2020 10:48 ]

• Z___Z
  • Niet online
Richh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:47:
[...]

Eerst was het 'ja oke met sommige sectoren gaat het niet zo goed. Maar... Met andere sectoren gaat het nu juist beter' - want de mensen die geld over hielden door niet uit eten te gaan, gingen vaker naar de bouwmarkt bijvoorbeeld. Of het trekt de aandelenmarkt op. Dat dat is gebeurt is macro-economisch zeer goed te zien.
En nu is het 'ja maar ze hebben nog geld over van vorig jaar'?

Men heeft niet geld opgespaard om extra vaak uit eten te gaan of naar een extra festival te gaan. Dat zullen er maar heel weinig zijn.

Dat geld is gewoon allang uitgegeven aan andere dingen. Volgend jaar breekt een economisch onzekere tijd aan, verschillende bedrijven hebben al ontslagen aangekondigd. Het consumentenvertrouwen daalt, en het eerste waar men dan op kort is op bijvoorbeeld uit eten en cafés.

Het lijkt mij echt zeer sterk dat we volgend jaar weer de oude stijgende lijn inzetten, zeker als je de monetaire gebeurtenissen ook mee bekijkt.
Dat zal hoe dan ook impact hebben op huizenprijzen. Ik verwacht persoonlijk overigens helemaal geen enorme daling (zeker als de rente laag blijft), maar vooral meer kansen voor starters die de crisis wel door komen.

Er zijn maar 2 dingen waar ik als starter bang voor ben: makkelijker toelaten van beleggers/groot geld terwijl financiering voor jongeren moeilijker wordt, en ruimere leennormen (denk aan 40 jarige hypotheek).

[...]

Als er in 2020 minder faillissementen zijn dan in 2019, dan lijkt me dat dat het geval is ;)
Het klopt wat je zegt over het uitgeven en beleggen. Je zag vooral veel extra omzet in bouwmarkten tijdens de eerste lockdown. Op een gegeven moment ben je ook uit geklust. Veel klussen zijn naar voren gehaald. En de extra inleg in beleggingen komt ook weer rendement uit en wellicht wordt er volgend jaar minder ingelegd om duurder op vakantie te kunnen. Dat is koffiedik kijken.
Blijft wel de drang naar sociale activiteiten over, waar mensen denk ik wel meer geld voor over hebben in de eerste maanden dat het weer kan.

Zolang de rente niet stijgt zullen de huizenprijzen niet enorm dalen. Als je de historische huizenprijs uitzet tegen de maandlasten bij 10 jaar vaste hypotheekrente zie je bijna 1:1 correlatie en zijn de prijzen uiteindelijk resultaat van deze functie. De stijgingen vanaf 2014 zijn vrijwel volledig toe te schrijven aan de daling van de rente en het verruimen van de leen normen.

Als ik kijk naar de rente in 2010-2014 was die tussen de 4% en 5%. Met de toenmalig gebruikelijke 50% aflossingsvrij kostte een gemiddeld huis zo’n 1000 euro/maand aan hypotheeklasten. Dat is nu in 2020 vrijwel gelijk gebleven.
Als je nu een huis koopt en 10 jaar blijft wonen hoeft de prijs veel minder te stijgen om dezelfde overwaarde te hebben als iemand die 10 jaar geleden een huis kocht, simpelweg doordat je nu verplicht bent veel meer af te lossen en door de lage rente de aflossing een veel groter deel is van de maandlasten.

Qua investeerders, vraag ik me af of die nog wel zo staan te springen met 8% overdrachtsbelasting. Dat is met de huidige huizenprijzen toch een aardig risico. Je betaalt straks als investeerder 8% meer voor hetzelfde huis als een starter en 6% meer als een 35 plusser.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Als ik sommigen hier hoor, is er eigenlijk niet zoveel aan de hand door Corona.
Misschien moeten we elke paar jaar wel Corona hebben... goed voor de economie.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

BFmango schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:18:
[...]

Ondertussen lach ik mijzelf kapot in mijn fatsoenlijk huis in fatsoenlijke, veilige, groene buurt in 'een dorpje' waar ik gewoon lekker in de tuin kan zitten zonder dat ik last heb van anderen, rond kan fietsen zonder doodsangsten uit te slaan, de auto of achterdeur per ongeluk een nachtje open kan laten staan, voldoende parkeerplaats heb op eigen oprit, lekker met de mountainbike in de bossen kan gaan crossen, een vuurkorf in de tuin aan kan steken, etc. etc.

Hier hebben we geen slechte buurten of ongure mensen rondlopen, of partij staal en beton waar je de hele dag tegenaan zit te kijken. Geen shishalounges of toeterende mensen in gehuurde opgevoerde auto's die bruiloftstoeten houden en politie-agenten aanvallen.

Keep on dreaming.
Misdaad komt overal voor.
Fijnstof (staat in de top 5 van doodsoorzaken) is op het platteland vaak net zo erg als in de stad.
Dat je er meer rust ervaart (en er ook daadwerkelijk meer rust heerst) kan zeker.
Dorpjes hebben zeker hun charme, maar kennen dan weer andere nadelen. Waarvan sociale controle er een is. Weg vrijheid.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:08:
Ligt er net aan welke branche je zit, ik krijg bijvoorbeeld deze maand een bonus omdat het lekker loopt.
Mijn vrouw krijgt 100 euro opslag per maand en deze maand ook een bonus omdat het lekker loopt bij hun werk.
De ene zijn dood is een andere zijn brood.

• Z___Z
  • Niet online
Corona is killing voor de economie. Dat is opgelost door de overheden door gratis geld weg te geven in enorme hoeveelheden. Dit is allemaal extra geld zonder dat er economisch gezien een tegenprestatie voor staat. Dat kan je niet elke paar jaar doen.
Door de huidige aanpak is de impact van Corona op de economie tot dusver nihil. Het is alleen verplaatst naar andere sectoren. Als de entertainment sectoren 90% omzet verliest en andere sectoren 10% winnen, waardoor de balans 0 is, is het niet meteen hosanna voor de sectoren die 10% gegroeid zijn, maar wel desastreus voor de sectoren die 90# gedaald zijn. Daarom lijkt het op het nieuws dat de economie volledig is ingestort. Je hoort weinig over de winnende sectoren.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Mark31 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:17:
[...]

Ligt er net aan welke branche je zit, ik krijg bijvoorbeeld deze maand een bonus omdat het lekker loopt.
Mijn vrouw krijgt 100 euro opslag per maand en deze maand ook een bonus omdat het lekker loopt bij hun werk.
De ene zijn dood is een andere zijn brood.
Zeker zijn er mensen waarmee het beter gaat.
Maar je kunt het 'goede' niet zonder meer tegen het 'slechte' wegstrepen.
Want als dat zo zou zijn, dan zou het dus voor de economie geen reet uitmaken of Corona bestaat.
De rekening van al die mensen op IC's (wat een godsvermogen kost) zal ook uiteindelijk door ons allen betaalt moeten worden. Eveneens al die TOZO's, NOW's, uitkeringen.
Wat dit voor weerslag heeft op de huizenmarkt, weet ik niet. Dat is zo'n gekke markt waar emotie een zeer grote rol speelt.

Ook zullen bedrijven die nu enorme aderlatingen hebben moeten doen (in geld, middelen en mensen) niet meteen weer startklaar zijn als de pandemie grotendeels over is.
Vriend van me heeft goede mensen moeten laten gaan. Die vonden snel weer een andere baan. Het zal voor hem wel effe duren voordat hij weer goede mensen heeft. En vervolgens duurt het weer een tijdje voor die zijn (specifieke) business begrijpen.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Denk dat deze toevoeging zeer belangrijk is.
Zoals ik het zie, steken veel mensen hiervoor nog hun kop in het zand.

Maar het zijn niet alleen niche-sectoren zoals entertainment waar nu klappen vallen.
Ook een grote speler in het zuiden, VDL, heeft het zwaar in een aantal delen van hun bedrijf. Bussen zijn afbesteld bijvoorbeeld.

[ Voor 30% gewijzigd door Rzaan op 12-12-2020 11:38 ]

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:18
Richh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:09:
[...]
Vraag is dan wel waar die klappen in dat geval zouden vallen. Ik denk vooral bij de duurdere woningen, of de woningen met hoge hypotheken, als die niet meer namelijk betaald kunnen worden. Dan gaan die dus op zoek naar meer betaalbare, goedkopere woningen, waardoor de druk op de goedkopere woningen alleen maar toeneemt.

Of in de extreme gevallen met faillissementen etc. zullen ze hun heil op de huurmarkt (moeten) zoeken. Al met al lijkt het mij voor starters dan zeker niet gunstiger te worden.

• Z___Z
  • Niet online
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:35:
[...]

Denk dat deze toevoeging zeer belangrijk is.
Zoals ik het zie, steken veel mensen hiervoor nog hun kop in het zand.

Maar het zijn niet alleen niche-sectoren zoals entertainment waar nu klappen vallen.
Ook een grote speler in het zuiden, VDL, heeft het zwaar in een aantal delen van hun bedrijf. Bussen zijn afbesteld bijvoorbeeld.
Klopt, maar dat creëert wel latente vraag. En dat is de hele reden dat er Corona steun wordt betaald. Zodra iedereen weer gaat reizen willen de vervoersbedrijven die nieuwe bus liever vandaag dan morgen hebben. Als VDL dan failliet is, dan gaan die orders dus naar BYD/China.

Dat ook MKB bedrijven gered worden is alleen maar voor de publieke opinie. Een café die failliet gaat wordt wel weer ingevuld door een nieuwe ondernemer. Faillissementen in het MKB zorgen vooral voor veel persoonlijk leed. Faillissementen in grote bedrijven hebben ook veel impact op de Nederlandse macro economie. Als VDL failliet gaat, gaan leveranciers failliet, gaan de winkels/horeca failliet in die regio etc. Als dat balletje begint te rollen, geloof ik wel dat dit serieus impact gaat hebben op de huizenmarkt. De huizenmarkt is laat cyclisch. Uitzendbureaus zijn vroeg cyclisch. Als je kijkt naar Randstad lijkt er macro-economisch nog weinig aan de hand te zijn.

• Z___Z
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:01:
[...]

Vraag is dan wel waar die klappen in dat geval zouden vallen. Ik denk vooral bij de duurdere woningen, of de woningen met hoge hypotheken, als die niet meer namelijk betaald kunnen worden. Dan gaan die dus op zoek naar meer betaalbare, goedkopere woningen, waardoor de druk op de goedkopere woningen alleen maar toeneemt.

Of in de extreme gevallen met faillissementen etc. zullen ze hun heil op de huurmarkt (moeten) zoeken. Al met al lijkt het mij voor starters dan zeker niet gunstiger te worden.
Vooralsnog lijken de klappen vooral te vallen bij de lage inkomens. Dus de impact op de huizenmarkt zal er op korte termijn nog niet zijn, tenzij de aanwas van starters opdroogt.

• Rubbergrover1
Op zich is de golfbeweging in de economie ook helemaal niet slecht. Dan vallen er wat rotte appels uit de boom die het in een stabiele economie maar net volhouden, terwijl de sterke spelers vaak sterker uit een crisis komen. Probleem met corona is dat zonder steun de hele boom omwaait en ook de gezonde appels verloren gaan.

• Rubbergrover1
Z___Z schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:07:
[...]

Vooralsnog lijken de klappen vooral te vallen bij de lage inkomens. Dus de impact op de huizenmarkt zal er op korte termijn nog niet zijn, tenzij de aanwas van starters opdroogt.
Maar het was ook de vraag hoe het zou zijn als de steun straks door. Een half jaar daarna zullen in mijn optiek de klappen gaan vallen bij bedrijven die intrinsiek eigenlijk al niet heel veel toekomst hadden. En als die failliet gaan, dan gaat het dus niet meer vooral om lage inkomens, maar ook om hogere functies. Waarbij de WW ook heel wat lager is dan 70% (als ze überhaupt al recht op WW hebben). Als die dan bij bosjes op de arbeidsmarkt komen, dan wordt het ook lastiger om nieuw werk te vinden.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Hoe dan ook... interessante tijden!
Zo'n pandemie is redelijk bijzonder (OK, Spaanse griep, maar die heerste ook rond de tijden van WO1, dus die is niet helemaal te vergelijken qua impact op de economie)
Daarom denk ik ook dat voorspellingen van Rabo zoals we die onlangs zagen, met een flinke korrel zout genomen moeten worden. Alle voorspellingen van zowel hoera- als doem-denkers overigens.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:39
[...]
Als je in een dorp wil wonen, doe het uit liefde voor het dorpse leven. Als tussenstap naar een 'droomhuis' is het een verkeerde keuze, en als het voortkomt uit angst voor (bepaalde bevolkingsgroepen in?) de stad vind ik het een beetje sneu.

Want als we de hondenfluitjes even terug in de doos kunnen stoppen, het ging om de suggestie dat je als 'starter' makkelijk een betaalbare woning van 50m² kunt vinden, in de wat slechter gesitueerde dorpen buiten de randstad.

Geen ruime landschapstuin waar je 's avonds bij de vuurkorf een glas port drinkt met de hazenwind aan je voeten, maar een bescheiden flatje boven winkelcentrum 't Gruttersgat. Genoeg kroegen in de buurt, maar de gemiddelde leeftijd is vijftig. En om naar je werk te gaan, om je vrienden te zien, om uit te gaan moet je een tijd in de auto zitten, want er is een reden dat op B-weggetjes rond dorpen veruit de meeste dodelijke ongelukken plaatsvinden.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die hun hele leven in zo'n flatje kunen wonen en er tevreden oud worden. Maar als tussenstap voor iemand met ambities* snap ik het niet zo.

(* En natuurlijk zijn er uitzonderingen. Noord-Oost Brabant is bijvoorbeeld een typisch 'dorps' gebied, maar als je scheikundige bent is het een heel zinnige plek om carrière te maken)

Verwijderd

Rubbergrover1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:01:
[...]

Mee eens, dat zie je al het laatste jaar..al voor Corona is er een stijging van de verkoopwaarde van starterswoningen, met name onder de 250K gaat het proportioneel harder dan boven de 250K(ik noem even die 250K grens..ergens ligt ie daar)woningen. Gewoon ook zichtbaar op Funda, kijk maar nr de verkochte woningen van 1 jaar terug en vergelijk met dezelfde woningen recent verkocht 8)

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:23:
[...]
Genoeg kroegen in de buurt, maar de gemiddelde leeftijd is vijftig. En om naar je werk te gaan, om je vrienden te zien, om uit te gaan moet je een tijd in de auto zitten, want er is een reden dat op B-weggetjes rond dorpen veruit de meeste dodelijke ongelukken plaatsvinden.

Natuurlijk zijn er genoeg mensen die hun hele leven in zo'n flatje kunen wonen en er tevreden oud worden. Maar als tussenstap voor iemand met ambities* snap ik het niet zo.
Als je volop van het 'stadse leven' geniet, dan is het inderdaad geen logische keus om in een dorp te gaan wonen. Maar om voor je vrienden (en in mindere mate voor je werk) in een bepaalde stad te willen blijven wonen werkt ook niet altijd. Mijn vrienden van 10 jaar geleden wonen nu overal over het land verspreid. Variërend van kleine dorpen tot de grote steden. En mijn werk is in de jaren ook al in een aantal verschillende plaatsen geweest. Daarvoor zou ik dus ook niet in een specifieke stad 'moeten' blijven wonen. (Sterker nog, soms is het juist praktischer om dan buiten de stad te wonen dan dat je eerst nog de woonplaats uit moet voor je in de werkplaats bent.)

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 08:00
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:09:
[...]

Als je volop van het 'stadse leven' geniet, dan is het inderdaad geen logische keus om in een dorp te gaan wonen. Maar om voor je vrienden (en in mindere mate voor je werk) in een bepaalde stad te willen blijven wonen werkt ook niet altijd. Mijn vrienden van 10 jaar geleden wonen nu overal over het land verspreid. Variërend van kleine dorpen tot de grote steden. En mijn werk is in de jaren ook al in een aantal verschillende plaatsen geweest. Daarvoor zou ik dus ook niet in een specifieke stad 'moeten' blijven wonen. (Sterker nog, soms is het juist praktischer om dan buiten de stad te wonen dan dat je eerst nog de woonplaats uit moet voor je in de werkplaats bent.)
Bij mijn vriendengroep ook hoor. Maar hoeveel van jouw vrienden wonen daar (meestal met partner of gezin) omdat ze dat willen, in mooi huis maar misschien niet op hun droomlocatie, of juist wel een droomlocatie met veel rust en ruimte in een dorp, en hoeveel vrienden wonen er omdat ze FOMO hebben omdat ze anders de woningmarkttrein missen? Ik vermoed dat de eerste groep, net zoals bij mijn vriendengroep, een stuk groter is dan de tweede?

Want die logische keuze is er vaak niet voor die tweede groep. Het is toch óf ver weg van je privéleven iets kopen, óf veel te duur huren zonder te kunnen sparen. En dan snap ik heel goed dat men kiest voor de tweede optie, totdat je eventueel een partner vindt ofwel twee keer modaal gaat verdienen dat je wel iets kunt kopen wat je wil.

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:09:
En mijn werk is in de jaren ook al in een aantal verschillende plaatsen geweest. Daarvoor zou ik dus ook niet in een specifieke stad 'moeten' blijven wonen. (Sterker nog, soms is het juist praktischer om dan buiten de stad te wonen dan dat je eerst nog de woonplaats uit moet voor je in de werkplaats bent.)
Klopt, maar dan zie je weer dat de beter verbonden dorpen een wat hogere woningprijs hebben.

Wat ik probeer te zeggen is dat voor de jongere 'starter' "koop maar iets in een afgelegen dorp en spaar voor iets beters" net zo'n onhandig advies is als "huur maar iets en spaar voor iets beters"

• Mark31
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:54:
[...]

Klopt, maar dan zie je weer dat de beter verbonden dorpen een wat hogere woningprijs hebben.

Wat ik probeer te zeggen is dat voor de jongere 'starter' "koop maar iets in een afgelegen dorp en spaar voor iets beters" net zo'n onhandig advies is als "huur maar iets en spaar voor iets beters"
Is helemaal niet waar dit .
Wij wonen in de kempen (25 km van Eindhoven) .
Hebben wel een snelweg afslag maar alleen een bus verbinding.
Mijn vrouw komt uit Boxtel, waar je 2 snelweg afslagen hebt, heel centraal ligt, en een trein verbinding hebt.
Gok is?
De huizenprijzen hier zijn nagenoeg gelijk aan die van Boxtel.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Misschien omdat het voordeel van de Kempen is, dat daar bedrijven zitten als ASML?
En andere bedrijven op Brainport?
Veel werkgelegenheid en goede banen in een relatief kleine regio.

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 13:27
[...]

Same. :)

1100 m2 perceel.
Vrijstaand huis.
Geïsoleerde schuur van 13x6 aan het huis vast waar we beide auto's zo naar binnen kunnen rijden.
Zonsopkomst en ondergang vanuit de woonkamer te zien. 8)
Mensen die voorbij komen lopen groeten of komen een praatje maken.
In de zomer gewoon je ramen open kunnen laten in de nacht om de boel een beetje te laten afkoelen.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. :D

Kosten: €200.000, 2 jaar geleden gekocht.
Als ze me vandaag €300.000 zouden bieden dan ging ik nog niet weg.

• Mark31
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:07:
Misschien omdat het voordeel van de Kempen is, dat daar bedrijven zitten als ASML?
En andere bedrijven op Brainport?
Veel werkgelegenheid en goede banen in een relatief kleine regio.
Hier heb je inderdaad veel werkgelegenheid met VDL,ASML, Philips, High tech campus, Agio, DAF, kan ze wel allemaal opnoemen maar het zijn er veel.

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

In Boxtel zit... ehhh.... effe wachten....
Wat ik wil aangeven is dat je niet elk dorp in Nederland kunt vergelijken met een ander dorp.
Zo'n dorp maakt altijd deel uit van een groter geheel.
Blaricum is ook een dorp. Laag Keppel ook. M2 prijzen verschillen enigszins.

[ Voor 73% gewijzigd door Rzaan op 12-12-2020 18:45 ]

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:54:
[...]

Ik zeg ook helemaal niet dat je maar iets in een afgelegen dorp moet kopen (in tegendeel). Ik zeg alleen dat mijn ervaring is dat in een bepaalde stad 'moeten' willen blijven wonen vanwege vrienden en werk vaak een paar jaar later achteraf toch niet zo'n belangrijke eis blijkt te zijn en dat het achteraf in de praktijk niet echt nodig was geweest. Omdat vrienden vaak uitwaaieren en werk ook kan veranderen en in een andere stad kan zijn.

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-01 21:25
Ruudzaan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:58:
In Boxtel zit... ehhh.... effe wachten....
Wat ik wil aangeven is dat je niet elk dorp in Nederland kunt vergelijken met een ander dorp.
Zo'n dorp maakt altijd deel uit van een groter geheel.
Blaricum is ook een dorp. Laag Keppel ook. M2 prijzen verschillen enigszins.
Laag Keppel. Dat zat ver weg in mijn geheugen. Dan noem je ook wel een gehucht zeg.

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:15
@Idanue maar daar ga je als vrijgezele jongere/starter niet wonen, en met bepaalde beroepsgroepen ook niet.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat een groot deel van Tweakers iets met IT doet en dat kun je gelukkig overal in Nederland wel doen, maar mijn carrière/perspectief zou een serieuze knauw krijgen wanneer ik terug verhuis naar Friesland.

Toegegeven, in een stad als Groningen is nog wel werk te vinden, maar in veel andere gevallen zou ik me er bij neer moeten leggen dat dat het is en ik kies voor de woning. Met een gezinnetje kun je zo'n afweging prima maken, maar niet iedereen is gelijk of daar al aan toe.

Naar het Oosten of Zuiden verhuizen zit er voor mij niet in (is overigens ook niet veel goedkoper). Dan kan ik net zo goed naar Duitsland, België of Denemarken vertrekken. Ook heb ik het van regio verhuizen na 3-4x in de afgelopen 10 jaar wel gezien. Ik hoop me ook een keer ergens te kunnen vestigen, maar met de alsmaar stijgende huizenprijzen wordt vrijwel iedere starter weggejaagd van de plek waar ze opgegroeid zijn. We lijken wel een soort moderne nomaden.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:13
Ypuh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:57:
@Idanue maar daar ga je als vrijgezele jongere/starter niet wonen, en met bepaalde beroepsgroepen ook niet.

Ik ga er voor het gemak even vanuit dat een groot deel van Tweakers iets met IT doet en dat kun je gelukkig overal in Nederland wel doen, maar mijn carrière/perspectief zou een serieuze knauw krijgen wanneer ik terug verhuis naar Friesland.

Toegegeven, in een stad als Groningen is nog wel werk te vinden, maar in veel andere gevallen zou ik me er bij neer moeten leggen dat dat het is en ik kies voor de woning. Met een gezinnetje kun je zo'n afweging prima maken, maar niet iedereen is gelijk of daar al aan toe.

Naar het Oosten of Zuiden verhuizen zit er voor mij niet in (is overigens ook niet veel goedkoper). Dan kan ik net zo goed naar Duitsland, België of Denemarken vertrekken. Ook heb ik het van regio verhuizen na 3x in de afgelopen 10 jaar wel gezien. Ik hoop me ook een keer ergens te kunnen vestigen, maar met de alsmaar stijgende huizenprijzen wordt vrijwel iedere starter weggejaagd van de plek waar ze opgegroeid zijn. We lijken wel een soort moderne nomaden.
Ik heb geen idee wat voor werk je doet. Maar de vraag is hoe belangrijk werk voor je is. Zelfs ALS je carrière een knauw krijgt, is het je eigen keuze om dat erg te vinden.

Je kan ook denken: ik wil in Friesland wonen, wat moet ik veranderen om dat mogelijk te maken.

Elke keuze heeft een prijs.

Overigens heb ik zelf 1 verhuizing gehad naar Arnhem vanwege carrière van mijn vrouw. Toen gingen we in Oosterbeek wonen, zagen daar de mooie vrijstaande woningen. We realiseerden ons dat we ons dat niet snel konden permitteren en zijn terug naar Drenthe verhuisd. Mijn carrière loopt nu anders wellicht dan wanneer ik in regio Arnhem was gebleven maar ik heb er absoluut geen spijt van.

Ik denk trouwens dat als opeens 50.000 mensen naar het Noorden gaan verhuizen, de huizenprijzen daar in no time zo sterk stijgen dat het niet zoveel meer uitmaakt waar je woont. Want de huizenmarkt in Noord Nederland is een stuk kleiner omdat er minder woningen zijn dan in de brede Randstad

[ Voor 9% gewijzigd door Kalentum op 12-12-2020 21:48 ]

• Ypuh
In Friesland is de huizenmarkt eigenlijk net zo krap als waar ik nu woon (regio Utrecht). Enige verschil zijn de prijzen, dat scheelt een factor 1.5. Ook hoef je nauwelijks over te bieden, maar het is niet alsof je uit 5 woningen kunt kiezen in de prijsklasse 200-300k. Groningen stad is booming en kun je gewoon vergelijken met een stad als Rotterdam (één treetje onder Amsterdam/Utrecht qua gekte).

Of werk belangrijk is, tja, nogal. Gevoelsmatig behelst het 70-80% van mijn leven. Als mijn werk niet leuk is, kan ik me nauwelijks voorstellen dat dat geen impact heeft op de rest van mijn leven. Wil natuurlijk niet zeggen dat je geen leuke baan kunt hebben als je in Friesland woont. Of er nu 5, 500 of 50.000+ mensen werken, ieder bedrijf/branche heeft zo wel zijn charme. In mijn vakgebied kom je alleen wel sneller bij de multinationals of grote bedrijven (banken, overheden, verzekeraars, nutsbedrijven etc). Een bedrijf met 150 medewerkers zal weinig uitdaging bieden.

Voorlopig zie ik het nog even andersom, ik vermaak me prima in de regio Rotterdam/Den Haag/Utrecht, maar zodra ik de Randstad zat ben zal ik in Groningen/Friesland mijn draai ook wel vinden. Het stomme is alleen dat de huizenmarkt daar schijnbaar de belangrijkste reden toe zal zijn. Ik had 10 jaar geleden niet gedacht dat zoiets simpels als woonruimte bemachtigen je dwingt om grote levenskeuzes te maken. Ben niet overdreven kieskeurig, maar de keuze die starters nu hebben om zich diep, diep in de schulden te steken voor een matige woning zijn gewoon niet heel aantrekkelijk voor een rationeel iemand.

[ Voor 14% gewijzigd door Ypuh op 12-12-2020 22:08 ]

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14-01 13:27

Dat hele carrière heb ik dus niets mee en daarom ben ik waarschijnlijk ook geen miljonair en zal ik het ook nooit worden. :P
Ik verdien genoeg om een vrijstaand huis te kunnen betalen, een EV te kopen en als alle corona ellende voorbij is ook nog gewoon op vakantie te kunnen en ik ben er tevreden mee zonder me druk te maken over een eventuele carrière.

• Rubbergrover1
@Idanue
Alles hangt af van wat je wil en wat je acceptabel vindt. Ik ken genoeg mensen die in Friesland wonen en in Amsterdam werken. Maar ook mensen die naar tevredenheid (pre corona) in een kleine bovenwoning <50 m2 nabij de Dappermarkt wonen. Beide met een prima carriereverloop. Zou me niet verbazen als ze even veel voor hun huis betalen. Het heeft beide zijn voordelen. (Overigens vind ik het daarbij wel ironisch dat hun reistijd elkaar niet eens zo veel ontloopt.)

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:36

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Idanue schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:01:
[...]

Dat hele carrière heb ik dus niets mee en daarom ben ik waarschijnlijk ook geen miljonair en zal ik het ook nooit worden. :P
Ik verdien genoeg om een vrijstaand huis te kunnen betalen, een EV te kopen en als alle corona ellende voorbij is ook nog gewoon op vakantie te kunnen en ik ben er tevreden mee zonder me druk te maken over een eventuele carrière.
Kijk het is natuurlijk top dat je zo'n fantastisch mooie situatie heb. En geniet vooral door want zo te horen kant het niet veel beter worden ;)

Maar als ik even bij een gemiddelde starter situatie kijk:
- Je bent net klaar met je HBO opleiding a 25 jaar oud.
- DUO Schuld a 12000 euro (https://www.cbs.nl/nl-nl/...enten-lenen-vaker-en-meer)
- Bent geboren in de randstad, woont bij paps en mams

Daarnaast begint het gevoel te kriebelen om uit huis te gaan op je 25ste. Dan kom je op de woningmarkt:
- Achterstand ivm je studieschuld
- Vrienden, sport, al je sociale connecties, familie. Het zit allemaal in de randstad. Verhuizen naar een rustiger gebied in NL kan natuurlijk. Maar dat is niet een beslissing die je op 1 dag maakt.
- Geen werkervaring, je komt immers net uit school

Misschien is het eerst handig om een auto te kopen zodat je mobiel bent en inzetbaar bent voor storingsdienst etc? Dat is dan ook weer een aanschaf excl. verzekeringskosten etc. Het zal allemaal niet veel zijn maar die kleine beetjes tellen wel allemaal mee.

Ondertussen zal wel gespaard moeten worden voor een huis. De kosten koper, overdrachtsbelasting, hypotheker, meubels kopen etc. Het komt allemaal niet uit de lucht vallen.

Inschrijven voor een sociale huurwoning zit er ook niet snel in, daar staat een wachtrij op van 7 jaar. En dat is absoluut niet hartje Amsterdam, "gewoon" een boeren dorpje hier in de buurt met 2 supermarkten en geen bioscoop, uitgaan gelegenheden etc. Dan blijft particuliere huur over, maar vergeet sparen dan maar voor dat starters huisje voor later.

Ook al is een starter werkzaam in de ICT, dan alsnog is dit alles een bittere pil om te slikken. Hoezo zou een starter dan nu in een positie zitten om niet "vol in te zetten" op zijn / haar carrière?

[ Voor 9% gewijzigd door Yariva op 12-12-2020 22:55 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• CVTTPD2DQ
Idanue schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:01:
[...]
Nou, als je dat "zonder carrière" allemaal kan ben je goed terecht gekomen. De meeste Tweakers doen denk ik ook uitvoerend werk, maar voor hen zal dat niet zo snel in zicht komen.

[ Voor 13% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 12-12-2020 23:13 ]

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
Yariva schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:52:
- DUO Schuld a 12000 euro (https://www.cbs.nl/nl-nl/...enten-lenen-vaker-en-meer)

Daarnaast begint het gevoel te kriebelen om uit huis te gaan op je 25ste. Dan kom je op de woningmarkt:
Simpel, geen HBO doen, op je 15de naar het MBO, op je 19de een diploma halen, op je 21ste een huis kopen terwijl al je vrienden nog aan het zwoegen zijn op het HBO, en dan op je 30ste toch 12 jaar werkervaring, wat al gauw 4 tot 6 meer is dan de HBOer hebben, waardoor je toch ook eerder promotie maakt.

En ik heb genoeg HBO stagiaires voorbij zien komen die het hoog in de bol hebben op hun 23ste met "je hebt toch alleen maar MBO gedaan, wat weet jij nou?". Totdat ze erachter komen dat jij degene bent die ze moet beoordelen en dat jij geen studieschuld hebt maar wel dat mooie salaris waar zij nog van dromen. Soms snappen ze het, vaak heb ik ze ook stug zien volhouden dat ze verder komen met hun opleiding (spoiler, is nog niet voorgekomen, tenzij ze erna uni zijn gaan doen, maar dat was over het algemeen ook een ander slag) en dat ze meer gaan verdienen. Leg ik uit dat het leuk is dat ze vanaf hun 55ste ietsje meer verdienen, maar dat ik ondertussen al 200.000 meer heb verdiend dan zij wanneer ze eindelijk beginnen met werken op hun 25ste met een studieschuld er nog bij, en tegen die leeftijd bijna mijn hypotheek heb afgelost.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook wel geluk gehad dat er een gruwelijk tekort is in mijn vakgebied, dat de lonen ook relatief hoog zijn en dat de huizenprijzen hier (Groningen) nog relatief laag zijn.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 22:59

3DDude

I void warranty's

Mwjah gewoon bij je ouders wonen,
- maximaal sparen
- wat investeren (beleggen)
- aan je carriere werken (hoger jaarsalaris = hogere hypotheek)
- als je met z'n 2'n bent dat maal 2 doen natuurlijk.

Dus even niet iets huren met z'n 2'n voor de hoofdprijs met als doel iets kopen is niks mis mee.
* ik heb mazzel en in mijn eentje een rijtjeswoning (nieuwbouw - 136m2 woonoppervlak gekocht).

Ik had een tijdje gezocht naar een soort hybride - vorm ofzo.. maar dat kon ik niet echt vinden.
(dus een huurhuis / wat langzaam omgaat naar een koop)
Waarbij je dus eerst huurt voor een periode -> dan mag kopen voor een ok prijs.

Maarja ze willen allemaal je euro's zien he :)
Zorg in ieder geval dat je werk leuk is, maar ook als het kan wat leuks oplevert :+

[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 12-12-2020 23:29 ]

Be nice, You Assholes :)

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:13
Yariva schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:52:
[...]

Kijk het is natuurlijk top dat je zo'n fantastisch mooie situatie heb. En geniet vooral door want zo te horen kant het niet veel beter worden ;)

- Vrienden, sport, al je sociale connecties, familie. Het zit allemaal in de randstad. Verhuizen naar een rustiger gebied in NL kan natuurlijk. Maar dat is niet een beslissing die je op 1 dag maakt.

Misschien is het eerst handig om een auto te kopen zodat je mobiel bent en inzetbaar bent voor storingsdienst etc? Dat is dan ook weer een aanschaf excl. verzekeringskosten etc. Het zal allemaal niet veel zijn maar die kleine beetjes tellen wel allemaal mee.

Ondertussen zal wel gespaard moeten worden voor een huis. De kosten koper, overdrachtsbelasting, hypotheker, meubels kopen etc. Het komt allemaal niet uit de lucht vallen.

Inschrijven voor een sociale huurwoning zit er ook niet snel in, daar staat een wachtrij op van 7 jaar. En dat is absoluut niet hartje Amsterdam, "gewoon" een boeren dorpje hier in de buurt met 2 supermarkten en geen bioscoop, uitgaan gelegenheden etc. Dan blijft particuliere huur over, maar vergeet sparen dan maar voor dat starters huisje voor later.

Ook al is een starter werkzaam in de ICT, dan alsnog is dit alles een bittere pil om te slikken. Hoezo zou een starter dan nu in een positie zitten om niet "vol in te zetten" op zijn / haar carrière?
Lijkt me niet heel gek om eerst eens 5-6 jaar te werken dan toch?

De meeste starters doen dat in ieder geval bij ons. Wonen of samen met partner (hoofdprijs huur in Amsterdam), of wonen nog met huisgenoten, zeker eerste twee/drie jaar na afstuderen.

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:29:
[...]
Sja, dan ben je 30 (of 26, ik zal niemand vertellen dat-ie nominaal moet afstuderen, maar volgens mij kun je een HBO-opleiding op je 21e afgerond hebben), met een spaarvermogen van 10-20k (want je hebt natuurlijk eerst netjes je schuld afbetaald) en een salaris van rond de 3k? Dan kun je 170k lenen, wat in de Randstad inderdaad niet genoeg is voor een kippenhok.

Dus dan moet je nog maar een tijdje blijven huren, en hopen dat je de liefde van je leven tegenkomt in die tijd. Met een salaris van rond de 4-5k heb je realistische koopkansen in de grotere steden in de Randstad, maar dat is ook niet voor iedereen met een HBO opleiding weggelegd; wat dat betreft is de 'partner-route' waarschijnlijker.

Overigens heb ik geen medelijden met de HBOers van nu - ze hebben het nog altijd een stuk beter dan mensen met minder kansen op de arbeidsmarkt - maar de tijd dat het hoger onderwijs een gegarandeerd pad naar een stabiel middenklasse-bestaan was ligt wel voorgoed achter ons.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Requiem19 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:29:
[...]

De meeste starters doen dat in ieder geval bij ons. Wonen of samen met partner (hoofdprijs huur in Amsterdam), of wonen nog met huisgenoten, zeker eerste twee/drie jaar na afstuderen.
Ja klopt, maar is het niet super raar dat je dan pas rond die leeftijd je eerste huis koopt, en bijna "verplicht" word gesteld in het nemen van een partner of een studiegenoot om de kosten te delen? Joh ik weet van mijn moeder dat ze op haar 17de uit huis ging in hun eigen koop huisje. Nu is dat wel 30 jaar geleden, snap ik kromme vergelijking. Maar die leeftijd steeds verder oprekken lijkt mij echt onwenselijk.

Verder wel met je eens hoor, ik was 18 toen ik begon met werken, nu bijna 25 en een jaar eigenaar van een appartementje. Maar dat is toch wel iets anders dan die 30 jaar die je noemt, ik moet er niet aan denken!

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Yariva

Yariva

Power to the people!

CrazyOne schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:13:
[...]

Simpel, geen HBO doen, op je 15de naar het MBO, op je 19de een diploma halen, op je 21ste een huis kopen terwijl al je vrienden nog aan het zwoegen zijn op het HBO, en dan op je 30ste toch 12 jaar werkervaring, wat al gauw 4 tot 6 meer is dan de HBOer hebben, waardoor je toch ook eerder promotie maakt.

En ik heb genoeg HBO stagiaires voorbij zien komen die het hoog in de bol hebben op hun 23ste met "je hebt toch alleen maar MBO gedaan, wat weet jij nou?". Totdat ze erachter komen dat jij degene bent die ze moet beoordelen en dat jij geen studieschuld hebt maar wel dat mooie salaris waar zij nog van dromen. Soms snappen ze het, vaak heb ik ze ook stug zien volhouden dat ze verder komen met hun opleiding (spoiler, is nog niet voorgekomen, tenzij ze erna uni zijn gaan doen, maar dat was over het algemeen ook een ander slag) en dat ze meer gaan verdienen. Leg ik uit dat het leuk is dat ze vanaf hun 55ste ietsje meer verdienen, maar dat ik ondertussen al 200.000 meer heb verdiend dan zij wanneer ze eindelijk beginnen met werken op hun 25ste met een studieschuld er nog bij, en tegen die leeftijd bijna mijn hypotheek heb afgelost.

Dat gezegd hebbende, ik heb ook wel geluk gehad dat er een gruwelijk tekort is in mijn vakgebied, dat de lonen ook relatief hoog zijn en dat de huizenprijzen hier (Groningen) nog relatief laag zijn.
Mijn reactie was meer gericht op het perspectief "je op jonge leeftijd met bijv. een studieschuld knetterhard aan je carrière timmeren", iets dat jij ook wel laat blijken in je reactie. Dus wat dat betreft zitten we wel op 1 lijn ;) Echter kan ik het niet laten om er toch even op in te springen.

Ik denk dat het advies m.b.t. Op je 19de beginnen met werken met een MBO diploma voor velen al iets te laat komt in het 2de jaar HBO / UNI ;)

Ik ben het wel met je eens en heb ongeveer dezelfde route gevolgd, beginnen met werken op je 18de. Achteraf een top keuze, zeker weten.

Maar dan alsnog lijkt het mij niet de bedoeling dat studenten a.d.v. toekomstige problemen op de woningmarkt maar een opleiding kiezen waar ze geen reet affiniteit mee hebben. Je moet juist iets studeren waar je interesses naar uit gaan, juist om later meer waarde in je vak te laten blijken.

Je ziet het nu al, studenten kiezen een opleiding steeds meer op zekerheid i.p.v. wat ze nou eigenlijk zelf willen. Naar mijn idee en van wat ik in de vriendengroepen hoor simpelweg omdat het geld nu moet worden terugbetaald. Maar het ware potentie van iemand word zo niet benut, heel erg zonde.

[ Voor 7% gewijzigd door Yariva op 13-12-2020 00:49 ]

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-01 19:54
Ik ben nu 30, op mijn 26ste nadat ik een half jaar werkte mijn eerste huis gekocht. Deze werkt 2 jaar geleden opgeleverd en woon er ondertussen twee jaar in.

Geluk gehad met mijn huis, deze is net iets meer dan 100% over de kop gegaan en de afgelopen jaren aanzienlijk meer gaan verdienen, want wat jaar werk ervaring erbij en werk in de ICT.

Ondertussen ben ik bezig met een eigen huis te bouwen.
Heb een optie op een kavel: 534 m2

en daar komt een huis op van 250-300m2 vloer oppervlak

als ik hier met vrienden over heb, die hebben er ook allemaal geen problemen mee en vinden het oprecht ook leuk en willen ook regelmatig de voortgang weten.
Laatst had ik echter een gesprek met een oud bestuur genootje van mij en die was nu bezig zijn eerste huis te kopen. Ongeveer kwa grootte wat ik nu heb. Tijdens gesprek kwam uiteindelijk te sprake dat ik bezig was met een eigen huis bouwen.

Toen merkte ik wel erge afgunst en jalouzie (zeker omdat ik het alleen koop), daar had ik oprecht ook wel moeite mee en deed me wel even wakker schudden dat ik misschien iets voorzichtiger moet zijn met vertellen waar ik mee bezig ben.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
[...]
En ik heb genoeg HBO stagiaires voorbij zien komen die het hoog in de bol hebben op hun 23ste met "je hebt toch alleen maar MBO gedaan, wat weet jij nou?". Totdat ze erachter komen dat jij degene bent die ze moet beoordelen
Knap. Meeste HBO opleidingen laten geen begeleiding en beoordeling van stagiares toe van <HBO'ers. ;)

• kabeltjekabel
3DDude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:27:

- als je met z'n 2'n bent dat maal 2 doen natuurlijk.
Als koppel bij je ouders wonen?

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-01 21:00
badboyqxy schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:04:
Ik ben nu 30, op mijn 26ste nadat ik een half jaar werkte mijn eerste huis gekocht. Deze werkt 2 jaar geleden opgeleverd en woon er ondertussen twee jaar in.

Geluk gehad met mijn huis, deze is net iets meer dan 100% over de kop gegaan en de afgelopen jaren aanzienlijk meer gaan verdienen, want wat jaar werk ervaring erbij en werk in de ICT.

als ik hier met vrienden over heb, die hebben er ook allemaal geen problemen mee en vinden het oprecht ook leuk en willen ook regelmatig de voortgang weten.
Laatst had ik echter een gesprek met een oud bestuur genootje van mij en die was nu bezig zijn eerste huis te kopen. Ongeveer kwa grootte wat ik nu heb. Tijdens gesprek kwam uiteindelijk te sprake dat ik bezig was met een eigen huis bouwen.

Toen merkte ik wel erge afgunst en jalouzie (zeker omdat ik het alleen koop), daar had ik oprecht ook wel moeite mee en deed me wel even wakker schudden dat ik misschien iets voorzichtiger moet zijn met vertellen waar ik mee bezig ben.
Zo dat is een flinke vooruitgang! Het is je gegunt:). Bij dat soort huizen denk ik toch gelijk aan een woningwaarde van rond de 1 miljoen. Dan moet je wel flinke salariaverhoging hebben gehad wil je die stap kunnen maken en natuurlijk de overwaarde.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:10

Sport_Life

Solvitur ambulando

badboyqxy schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:04:

250-300m2 is een flinke ruimte!
Mag ik vragen wat ongeveer de kosten zijn voor deze woning (excl kavel)?

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

[...]

Je hele verhaal is toch een uitzondering?
In zijn algemeenheid kun je toch gewoonweg stellen dat je met een HBO-opleiding beter af bent dan met een MBO-opleiding?

Ik heb zelf 0 opleiding.
Maar ik heb een talent en ben er in geslaagd dat ten gelde te maken. Verdiende in loondienst meer dan mijn managers. Heb ook in korte tijd heel veel verdiend (voor iemand in loondienst).
Kocht mijn eerste huis in één van de duurdere 'gewone' buurten van Nederland, het befaamde Amsterdam Zuid. Kostte toen al veel geld. Al mijn collega's vroegen of ik wel goed bij mijn hoofd was. Dikke overwaarde natuurlijk (bekend verhaal) na een paar jaar.
Allemaal goed afgelopen.

Desondanks realiseer ik me dat de weg die ik gegaan ben, in zijn algemeenheid niet aan te raden is.
Want als ik mijn talent niet ten gelde had kunnen maken, had ik nog maar moeten zien hoe ik fatsoenlijk de kost had kunnen verdienen.
Dan was een HBO/Universitaire opleiding toch wel een stuk handiger geweest.
Had ik niet dat huis in Zuid kunnen kopen wellicht, maar Amstelveen of Weesp is ook niks mis mee. Wel saaier overigens.

• Pannencouque
  • Laatst online: 07-01 21:25
Reiziger88 schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:12:
[...]

Zo dat is een flinke vooruitgang! Het is je gegunt:). Bij dat soort huizen denk ik toch gelijk aan een woningwaarde van rond de 1 miljoen. Dan moet je wel flinke salariaverhoging hebben gehad wil je die stap kunnen maken en natuurlijk de overwaarde.
Dat dus. Of zelf bouwen, dat kan ook. Maar ook dat kost je wat. Heeft een kennis van me ook gedaan - maar die heeft daarvoor wel twee jaar van zijn leven stil gezet. Niet alleen je sociale leven, maar ook de ontwikkeling van je kinderen krijg je veel minder mee want hij was elke vrije dag 10u aan het nieuwe huis aan het werk.

• CVTTPD2DQ
Yariva schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:37:
[...]
Ja klopt, maar is het niet super raar dat je dan pas rond die leeftijd je eerste huis koopt, en bijna "verplicht" word gesteld in het nemen van een partner of een studiegenoot om de kosten te delen? Joh ik weet van mijn moeder dat ze op haar 17de uit huis ging in hun eigen koop huisje. Nu is dat wel 30 jaar geleden, snap ik kromme vergelijking. Maar die leeftijd steeds verder oprekken lijkt mij echt onwenselijk.
Nou, het is inmiddels bijna vijftig jaar geleden, maar voor mijn (hoger opgeleide) ouders was een huis kopen financieel toch echt pas mogelijk rond hun 30e. Ik heb het idee dat de jaren '90-'00 een uitzonderlijk gunstige tijd was voor kopers, en dat veel tweakers vrij jong zijn en daar alles aan afmeten.

Wél was er in die tijd een heel ruime keus. Terwijl je nu als hoogopgeleid stel nog net een uit elkaar vallend wederopbouwhuisje kunt kopen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Over het algemeen verdienen hbo'ers meer dan mbo'ers . En wo'ers meer dan hbo'ers. Is het eerlijk dat praktische beroepen doorgaans minder betalen? Bijvoorbeeld een zorgmedewerker die meer verantwoordelijkheid draagt dan een programmeur? Ik vind van niet. Maar zo werkt het wel.

Daarbij denk ik dat de starter van nu beter nog even door kan gaan leren om vanaf een studentenkamer te kijken hoe de woningmarkt zich ontwikkeld, over 5 jaar is ook duidelijk wat de eventuele impact van corona is. Je kunt jouw situatie ook omdraaien: genoeg mbo'ers die in 2009 een woning kochten terwijl generatie genoten nog 5 jaar gingen doorleren en in 2014 een eerste woning kochten.. ;).

Overigens zegt een hogere opleiding ook niet zoveel. Ken genoeg hoger opgeleiden die (blijkbaar) prima konden leren, maar zodra het in de praktijk gebracht moest worden valt het toch vies tegen.

Denk ook dat je onderscheid moet maken tussen mbo/hbo en hbo/wo functies.

[ Voor 4% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2020 09:16 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09-01 14:06
kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:34:
[...]

Knap. Meeste HBO opleidingen laten geen begeleiding en beoordeling van stagiares toe van <HBO'ers. ;)
Dat zal, maar als ik stuurman of kapitein ben wordt ik geacht om ze te beoordelen. Bovendien is het ook weet iets anders qua papieren in de zeevaart. Ik kwam met exact dezelfde papieren van school als een hboer qua vaarbevoegdheid, maar die 6 jaar meer vaartijd maken een wereld van verschil qua papieren. HBO in mijn beroep is meer voor mensen die op de wal willen gaan werken na een paar jaar.

Spoiler, werk ondertussen ook op de wal in die functie die zij graag eventueel zouden kunnen krijgen.

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-01 22:35
CrazyOne schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:06:
[...]

Dat zal, maar als ik stuurman of kapitein ben wordt ik geacht om ze te beoordelen. Bovendien is het ook weet iets anders qua papieren in de zeevaart. Ik kwam met exact dezelfde papieren van school als een hboer qua vaarbevoegdheid, maar die 6 jaar meer vaartijd maken een wereld van verschil qua papieren. HBO in mijn beroep is meer voor mensen die op de wal willen gaan werken na een paar jaar.

Spoiler, werk ondertussen ook op de wal in die functie die zij graag eventueel zouden kunnen krijgen.
Heel leuk natuurlijk, maar nogal uitzonderlijk en niet echt representatief voor het normale bedrijfsleven.

Daar is de realiteit dat je met MBO bij veel bedrijven niet eens in aanmerking komt omdat er HBO+ gevraagd wordt, wat over het algemeen toch een ander denkniveau is.

Al zal de huidige krapte op de IT-markt zal misschien meer kansen bieden voor MBO'ers.

Toch, als je op je 21e een HBO diploma in bezit kunt hebben, dan geeft dat bijna altijd een beter perspectief.

• kabeltjekabel
[...]

Tja, diploma zegt uiteindelijk niet zoveel over vaardigheden en inzicht. Maar mét papiertje is het vaak makkelijker ergens binnen te komen.

• Ypuh
Wel een paar mooie reacties deze laatste pagina. Ik kan me in eigenlijk alles wel herkennen (heb MBO + HBO gedaan, ben niet nominaal afgestudeerd op mijn 26e met een studieschuld van 30k+, maar verdien nu op mijn 30e ook bijna 2x modaal). Heb het gevoel dat ik dus van meerdere walletjes wel mee kan praten; enerzijds hoeft niemand medelijden met mij te hebben, anderzijds weet ik ook het verschil in kansen tussen MBO en HBO, de impact van een studieschuld en 1x modaal verdienen of 2x modaal verdienen.

@badboyqxy heb inderdaad ook een paar voorbeelden in mijn vriendenkring die simpelweg op een ander moment ingestapt zijn en daar nu de vruchten van plukken. Zelf heb ik duidelijk een andere route gekozen met een schuld en vrijwel geen spaargeld als gevolg, maar inmiddels wel een goede baan en al de nodige ervaring. Gelukkig ben ik niet heel jaloers aangelegd, maar ik heb soms ook wel wat moeite met iemand die in geuren en kleuren verteld over wat zij allemaal kunnen. Vaak op een toon van een financieel adviseur die precies wist hoe het moest en vindt dat andere mensen dat ook hadden kunnen weten.

De realiteit is vaak veel simpeler en afhankelijk van externe factoren. Mogelijk hebben je ouders (een deel van) je studie betaald en daardoor zonder schulden afgestudeerd, heb je al die jaren thuisgewoond omdat je niet op kamers durfde/kon/hoefde te gaan, de mazzel gehad dat je een huis op de bodem kon kopen en in 4 jaar tijd de markt verdubbelt is etc.

Lang niet iedereen stapt op hetzelfde moment in op de woningmarkt, lukt het om schuldenvrij af te studeren of nog mooier; paps en mams die je helpen bij het kopen van je eerste woning. Om te zeggen dat voor iedereen de kansen gelijk zijn of alles op eigen kracht gedaan is, is vaak niet helemaal waar en kan inderdaad wel op zure blikken rekenen. Van jaloezie is geen sprake, ik heb het allang geaccepteerd dat er verschillen zijn, weet dat iedereen er zaken voor heeft moeten doen of laten en hoef zelf eigenlijk ook niet te klagen. Als ik echter naar mijn peers kijk (andere MBO/HBO afgestudeerden), dan vraag ik me regelmatig af waarom een groot deel daarvan HBO gedaan heeft om vervolgens nauwelijks op dat niveau aan de slag te gaan. Die hebben wel de lasten (van bijv. een eventuele studieschuld), maar nauwelijks de lusten.

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 13-12-2020 12:48 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

.GoO schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:20:
[...]
Heel leuk natuurlijk, maar nogal uitzonderlijk en niet echt representatief voor het normale (...)
Dat geldt voor alle anecdotes die hier voorbij komen met “Je moet gewoon x”. Privileges, de juiste tijd, bepaalde levenskeuzes et cetera; veel is toeval. Lees het met een korrel zout en denk aan survivor bias.

Persoonlijk heb ik liever een droombaan dan een droomhuis maar ook ik ben zeer geprivilegieerd; ik heb eigenlijk heel m’n leven kunnen doen wat ik wil en daar betaald voor gekregen en woon op een mooie plek, alleen huur (en niet duur).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

@Ypuh precies dat. Het is geen jaloezie maar mensen die betweterig vertellen dat je maar andere ouders had moeten kiezen en dat je dom bent omdat je verder wilde leren; je kan er niks mee. En gelukkig zijn er andere dingen in het leven.

Members only:

[ Voor 27% gewijzigd door Wilf op 13-12-2020 10:29 ]

• Rubbergrover1
[...]
HBO in mijn beroep is meer voor mensen die op de wal willen gaan werken na een paar jaar.
Dan kun je je sowieso afvragen waarom iemand die een HBO opleiding volgt daar een stage doet.

In de regel leidt een HBO opleiding op tot andere soorten beroepen dan een MBO opleiding. Dat maakt vergelijken sowieso lastig. Veel HBO/universitair opgeleide mensen zullen in een werkomgeving zitten waar HBO op zijn minst gewenst is, maar vaak tegenwoordig ook een harde eis. Andersom zul je voor MBO beroepen meer vaardigheden (en ervaring) nodig hebben die je minder meekrijgt bij een HBO opleiding.

Een keus voor een snellere en 'goedkopere' MBO opleiding ipv HBO is dus vooral ook een keus voor een andere carrière. Een daarmee ook wel op meer punten ingrijpend dan alleen op het gebied van mogelijkheden voor woonruimte.

• Requiem19
Voor wie VEH lid is, staat een stuk in over starters en hoe een deel van de starters die geruime tijd tegen de muur aan loopt om een woning te vinden hierdoor psychologische problemen krijgt.

Wordt overigens ook ingegaan op dat deze situatie vaker voorgekomen is in de woningmarkt, maar dat iedere generatie er anders op lijkt te reageren.

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-01 22:59

3DDude

I void warranty's

kabeltjekabel schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:37:
[...]

Als koppel bij je ouders wonen?
BIjv. Bij mijn overburen hebben de schoonzoon en de dochter gewoon een jaar of anderhalf gewoond ja.
zolang het niet 5 jaar is kan het prima.

Be nice, You Assholes :)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wilf schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:08:
[...]
Dat geldt voor alle anecdotes die hier voorbij komen met “Je moet gewoon x”. Privileges, de juiste tijd, bepaalde levenskeuzes et cetera; veel is toeval. Lees het met een korrel zout en denk aan survivor bias.

Persoonlijk heb ik liever een droombaan dan een droomhuis maar ook ik ben zeer geprivilegieerd; ik heb eigenlijk heel m’n leven kunnen doen wat ik wil en daar betaald voor gekregen en woon op een mooie plek, alleen huur (en niet duur).

***members only***

@Ypuh precies dat. Het is geen jaloezie maar mensen die betweterig vertellen dat je maar andere ouders had moeten kiezen en dat je dom bent omdat je verder wilde leren; je kan er niks mee. En gelukkig zijn er andere dingen in het leven.

***members only***
Ieder huisje heeft zijn kruisje.. het valt mij op dat je regelmatig terug komt op jouw achtergrond (Wat heel vervelend is en zeker invloed zal hebben gehad, doet daar niets aan af).
Maar het is absoluut niet zo dat iedere dertiger die nu een woning bezit een jubelton of studie van de ouders heeft gekregen. Dergelijke situaties doen zich voornamelijk voor binnen bepaalde kringen, het gros van de dertigers doet het uiteindelijk op eigen kracht (veelal met geluk als je net bent afgestudeerd in 2013-2015).

Hopelijk vat je het niet verkeerd op, het is goed bedoeld .

Members only:

[ Voor 255% gewijzigd door Sport_Life op 13-12-2020 12:11 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Sport_Life schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:40:
[...]

Ieder huisje heeft zijn kruisje.. het valt mij op dat je regelmatig terug komt op jouw achtergrond (Wat heel vervelend is en zeker invloed zal hebben gehad, doet daar niets aan af).
Maar het is absoluut niet zo dat iedere dertiger die nu een woning bezit een jubelton of studie van de ouders heeft gekregen. Dergelijke situaties doen zich voornamelijk voor binnen bepaalde kringen, het gros van de dertigers doet het uiteindelijk op eigen kracht (veelal met geluk als je net bent afgestudeerd in 2013-2015).

Hopelijk vat je het niet verkeerd op, het is goed bedoeld .

***members only***
Ik vat het zeker niet verkeerd op maar wil juist waken voor de vanzelfsprekendheid die, ook weer hier uit spreekt. “Op eigen kracht”; je bedoelt via een lening van een bank die je niet zondermeer krijgt als zzper of ‘laagbetaalde’ bijvoorbeeld ;)

Ik gebruik de anecdotes niet uit meelijwekkendheid maar om een groter kader / perspectief te scheppen. En persoonlijk ken ik maar weinig huizenbezitters die níét enige vorm van hulp en steun hebben gehad bij een huis kopen, niet alleen financiëel. En de discussie ‘werk je voor geld / om zoveel mogelijk te verdienen of werk je voor je plezier’ snijd ik sowieso maar niet aan. Ik vind dat ook nodeloos. Een huizenmarkt zou niet alleen voor gehaaide geldwolven open moeten zijn. Ook hard werkende mensen zouden moeten kunnen wonen. Of dat nou betaalbare huur of koop is is om het even.

• Z___Z
  • Niet online
In goede tijden is een diploma veel minder belangrijk dan in slechte tijden. Zodra de economie kwakkelt en je moet solliciteren dan val je eerder buiten de boot bij de eerste cv check met MBO ipv HBO diploma. Je zit met een goedbetaalde baan als MBO’er ook veel eerder in een gouden kooi. Je kan dan nergens anders hetzelfde salaris krijgen, wat je dus redelijk kwetsbaar maakt.

Dus over het algemeen kan je beter wel HBO of WO gaan studeren als je het kan.

Als je uiteindelijk gaat ondernemen maakt het weer niet uit welke diploma’s je haalt. Met MBO werk/denk niveau heb je als ondernemer veel meer kans om een dik inkomen te krijgen dan in loondienst. Kijk maar eens naar de bouw bijvoorbeeld.

In de IT , wat hier op tweakers meer relevant is, is het risico dat een MBO functie outsourced wordt veel groter dan een HBO of WO functie.

Je moet ervoor zorgen dat je een geografisch relevante functie hebt om te zorgen dat je functie op lange termijn houdbaar blijft. Gezien de bedrijven hier geconcentreerd zijn in de Randstad zullen woningen in de Randstad altijd meer gewild zijn dan in Groningen of Limburg.

Over het verhuizen naar dorpen. Ik zou dat niemand als single aanraden, tenzij je terug gaat naar je geboorte dorp. Singles leven is denk ik alleen interessant in een stad.
Met een gezin is in een dorp wonen prima, gezien de meeste mensen dan van prioriteit veranderen.
Dorp is hier vervangbaar voor buitenwijk. Er is IMHO weinig verschil tussen Leidsche Rijn of Vleuten, Maarssen etc. Over 30 jaar heeft Leidsche Rijn misschien meer aantrekkingskracht, want dat is wel het doel van de gemeente Utrecht.
Volgens mij kan Utrecht beter de jaarbeurs verhuizen naar Leidsche Rijn en op die locatie huizen bouwen met de voetgangers first filosofie. Gezien dat op loopafstand van Utrecht CS en de binnenstad is, is die locatie daar wel geschikt voor. Niet het oude defensie terrein naast Kanaleneiland zonder hoogwaardig OV.

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-01 13:49
Mooie discussie altijd over diploma's. Ik heb alleen mijn MBO gedaan en kan over 5 jaar met pensioen (ben 33) als ik dat wil en verdien ook boven modaal. Dat is nu wel in de US (waar ik op een visum ben waar je ECHT perse een bachelor voor nodig hebt hoor (die ik dus niet heb)) maar in NL zat ik al boven modaal.

Edit: Specifiek stukje over salaris weg gehaald.

Er is ook niet perse een tekort in mijn vakgebied.. Gewoon hard doorgewerkt en me niet door andere laten vertellen wat ik wel/niet zou moeten doen met mijn leven en tijd. Bij ons in het team van de 25 collega's trouwens sowieso maar 10 met een bachelor (of hoger) en we kijken er ook absoluut niet naar tijdens het aanneem proces (ik weet het toevallig omdat het er laatst over ging in de team borrel).

Ik heb in 2017 een huis gekocht (toen was ik 10 jaar aan het werk) en die heb ik vorig jaar kunnen verkopen met een mooie overwaarde (in de randstad).

Ik zou echt niet weten wat ik meer had kunnen bereiken door wel een HBO papiertje te halen, of welk huis ik wel/niet had kunnen kopen. Zit ik een gouden kooi? Ja, maar iemand die voor Ajax speelt ook.. Je moet of naar een ander top team (zou voor mij een andere FAANG zijn) of met minder genoeg nemen.. Gelukkig werk ik hier al 6 jaar met veel plezier en ben ik voorlopig niks anders van plan.

[ Voor 4% gewijzigd door ex87 op 13-12-2020 23:50 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:03
ex87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:28:
Mooie discussie altijd over diploma's. Ik heb alleen mijn MBO gedaan en kan over 5 jaar met pensioen (ben 33) als ik dat wil en verdien +/- 300k per jaar (ligt een beetje aan onze koers). Dat is nu wel in de US (waar ik op een visum ben waar je ECHT perse een bachelor voor nodig hebt hoor (die ik dus niet heb)) maar in NL zat ik al op de 130/150k.

Er is ook niet perse een tekort in mijn vakgebied.. Gewoon hard doorgewerkt en me niet door andere laten vertellen wat ik wel/niet zou moeten doen met mijn leven en tijd. Bij ons in het team van de 25 collega's trouwens sowieso maar 10 met een bachelor (of hoger) en we kijken er ook absoluut niet naar tijdens het aanneem proces (ik weet het toevallig omdat het er laatst over ging in de team borrel).

Ik heb in 2017 een huis gekocht (toen was ik 10 jaar aan het werk) en die heb ik vorig jaar kunnen verkopen met een mooie overwaarde (in de randstad).

Ik zou echt niet weten wat ik meer had kunnen bereiken door wel een HBO papiertje te halen, of welk huis ik wel/niet had kunnen kopen. Zit ik een gouden kooi? Ja, maar iemand die voor Ajax speelt ook.. Je moet of naar een ander top team (zou voor mij een andere FAANG zijn) of met minder genoeg nemen.. Gelukkig werk ik hier al 6 jaar met veel plezier en ben ik voorlopig niks anders van plan.
Zolang je nog moet stoeven over je inkomen zit je nog niet relaxed.

• Requiem19
@ex87 dank voor je n=1 bijdrage. Denk dat we in dit soort discussies naar de statistische data moeten kijken, outliers zeggen namelijk niets over de gehele groep.

Overigens ben ik wel benieuwd waarom je met een 300k/jaar salaris voor de model 3 SR+ gaat? 😉

• ex87
Requiem19 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:36:
@ex87 dank voor je n=1 bijdrage. Denk dat we in dit soort discussies naar de statistische data moeten kijken, outliers zeggen namelijk niets over de gehele groep.

Overigens ben ik wel benieuwd waarom je met een 300k/jaar salaris voor de model 3 SR+ gaat? 😉
Ja goed punt, ik reageerde eigenlijk alleen maar even anekdotisch omdat het hier op Tweakers soms overkomt of je met 'alleen maar' MBO op de helpdesk eindigt (niet dat daar wat mis mee is) ik probeerde een tegen geluid te geven dat meer mogelijk is, ook zonder parpiertjes.

En ik kom van een Renault Twingo dus het was al een behoorlijke upgrade :P

We zijn wel voorzichtig aan het denken over een terug keer naar de EU en dan zelf iets kleins prefab neer te laten zetten. Wij hoeven samen echt maar 2/3 kamers en het lijkt me eigenlijk wel interessant om zo'n project te doen.

Ik denk alleen dat je het later nooit meer/lastig verkocht krijgt als je iets zelf laat bouwen wat niet 'normaal' is.

[ Voor 19% gewijzigd door ex87 op 13-12-2020 23:53 ]

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-01 19:54
Sport_Life schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:28:
[...]

250-300m2 is een flinke ruimte!
Mag ik vragen wat ongeveer de kosten zijn voor deze woning (excl kavel)?
Let wel op vloeroppervlak geen woonoppervlak, woonoppervlak is ruimte die een duidelijk doel heeft met een tenminste hoogte van 150cm, garage of berging valt er bijv. niet onder. Bij vloeroppervlak wel.

Daarnaast een prijs te noemen voor hoe zoveel iets kost, hangt van enkele voorwaarden af.

Wil je tradioneel of hout skelet, (prefab is vaak duurder, stom genoeg)
Hout skelet, met stenen buitenkant is stuk goedkoper dan tradioneel (op de locatie gebouwd)

Daarnaast, speelt mee welke afwerking wil je, casco, casco met binnenmuren of sleutelklaar, of woonklaar.

Voor houtskelet CASCO:

8,6 x 12,5 + garage 3.5x6, kost zo 245k
wil je het zelfde tradioneel, zul je rond de 270k moeten rekenen

Ik zelf ben uiteindelijk zn 250k kwijt voor een casco woning tradioneel, excl garage.
Deze bouw ik later zelf wel.

Echter moet er nog een luchtwarmte pomp, mechanische ventilatie of warmte terug winning systeem in, vloer verwarmming, evt. tussen muren, leiding werk etc. reken daar nog een ton meer voor.

dus reken 350-370k excl grond, je kan natuurlijk ook altijd een maatje kleiner gaan.

gemiddelde grondprijs is dacht ik 375 euro excl btw in nederland dacht ik, dit kan hoger of lager zijn afhankelijk van de locatie en gemeente.

• Rubbergrover1
ex87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:39:
[...]
We zijn wel voorzichtig aan het denken over een terug keer naar de EU en dan zelf iets kleins prefab neer te laten zetten. Wij hoeven samen echt maar 2/3 kamers en het lijkt me eigenlijk wel interessant om zo'n project te doen.

Ik denk alleen dat je het later nooit meer/lastig verkocht krijgt als je iets zelf laat bouwen wat niet 'normaal' is.
Daar heb je wel grote kans op. Dat zou ik ook alleen doen als ik ergens definitief, min of meer voor de rest van mijn leven, zou willen wonen. Zelfde gevoel heb ik bij sommige hele mooie, maar afgelegen gebieden. Je kunt dan soms voor weinig geld een grote lap grond kopen in je huis op te zetten, maar als je dat later zou willen verkopen, dan krijg je er ook naar weinig voor terug. Beetje ironisch dus dat de woningen die in kostprijs het duurste zijn ook bij verkoop van het beste opbrengen en zo uiteindelijk toch de voordeligste optie kan zijn.

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
3DDude schreef op zondag 13 december 2020 @ 11:13:
[...]

BIjv. Bij mijn overburen hebben de schoonzoon en de dochter gewoon een jaar of anderhalf gewoond ja.
zolang het niet 5 jaar is kan het prima.
We hebben 2 maanden bij mijn ouders als overbrugging gewoond. Dat was meeeeeer dan voldoende :’)

En we kunnen heel goed met mijn ouders opschieten. Maar samenwonen is wel iets anders :P

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Max Verstappen heeft niet eens MBO gedaan, en kijk eens wat hij bereikt heeft!
John de Mol haalde met moeite zijn HAVO. Dus je hebt helemaal geen vervolgopleiding nodig.
Zie je wel dat meer studie niet nodig is. Blablabla.

Valt in de categorie van al die mensen die je bij die succes-guru's in een zaal ziet zitten. Zaal zit bomvol en na jaren hoor je 1 succesverhaal, maar die 990 anderen die nog gewoon voor modaal bij een baas werken, hoor je niet. Succes komt niet vanzelf.

Feit is dat je gewoon een beter carrière perspectief hebt met een HBO opleiding dan met een MBO-opleiding. Zelf heb ik geen van beiden, maar ik heb ook geluk gehad.

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op zondag 13 december 2020 @ 23:36:
Als we allemaal 300k zouden verdienen, zouden huizen immers ook beginnen bij 2 miljoen :)

In de VS is het natuurlijk nu zo dat hoger onderwijs in veel gevallen een negatief rendement heeft; na de opleiding zijn mensen jarenlang aan het afbetalen op de studielening, waardoor ze een achterstand oplopen op mensen zonder opleiding die ze ook met een heel nette baan niet inhalen.

In Nederland is het hoger onderwijs ook toegankelijker geworden (tot het punt dat we "HBO'er" in dit topic gebruiken als standin voor "Jan Modaal"), en tegelijkertijd duurder. Ik denk dat het nog niet zo ver is dat je een oninhaalbare achterstand oploopt op een MBO'er (of op iemand zonder opleiding), maar het is wel duidelijk dat de verhoudingen anders liggen dan, pakweg, twintig jaar geleden.

• Ypuh
Wat een opleiding mij vooral gebracht heeft is veel meer keuze in het werk wat ik doe. Ik denk dat het qua niveau of salaris niet heel veel uitgemaakt had, maar alle bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt heb (consultancy) nemen simpelweg geen mensen aan zonder HBO opleiding. Ook mijn buitenlandse ervaring (Jakarta) was niet gebeurd zonder bachelor.

Uiteindelijk is er altijd wel iemand die je een kans geeft en naar waarde betaald als je goed werk levert, maar het is fijn als je als medewerker een grotere poule van werkgevers hebt om uit te kiezen, al is het maar het gevoel dat je krijgt dat je zelf de keuze hebt kunnen maken wat voor werk je doet. Het risico op een gouden kooi zoals eerder aangehaald is gewoon kleiner.

Anderzijds, die studieschuld belemmert mij wel om meer risico te nemen. Als ik het bij MBO gehouden had, had ik nu 6 jaar meer werkervaring en inkomen gehad en bijna €40k minder schuld (en nog een veelvoud aan gemaakte kosten tijdens de studie). Grote kans dat ik dan al was gaan ZZP'en en/of een huis gekocht had. Samen opgeteld zijn dat extreme verschillen (€150-200k+) die je niet in 10 jaar rechttrekt.

In the long run -mijn verwachte pensioenleeftijd is 68 jaar en 7 maanden- zit er wel een kantelpunt en al die tijd kun je wel profiteren van meer keuze in werkgevers. Spijt heb ik daardoor niet, maar zeker i.c.m. de huidige woningmarkt had ik achteraf gezien een betere keuze kunnen maken door niet te gaan studeren. Anderzijds was mijn leven dan waarschijnlijk ook anders gelopen en had ik het geld al uitgegeven voordat ik er iets slims meegedaan had en was ik nu juist (letterlijk) verder van huis geweest.

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:43:
[...]

Als we allemaal 300k zouden verdienen, zouden huizen immers ook beginnen bij 2 miljoen :)

In de VS is het natuurlijk nu zo dat hoger onderwijs in veel gevallen een negatief rendement heeft; na de opleiding zijn mensen jarenlang aan het afbetalen op de studielening, waardoor ze een achterstand oplopen op mensen zonder opleiding die ze ook met een heel nette baan niet inhalen.

In Nederland is het hoger onderwijs ook toegankelijker geworden (tot het punt dat we "HBO'er" in dit topic gebruiken als standin voor "Jan Modaal"), en tegelijkertijd duurder. Ik denk dat het nog niet zo ver is dat je een oninhaalbare achterstand oploopt op een MBO'er (of op iemand zonder opleiding), maar het is wel duidelijk dat de verhoudingen anders liggen dan, pakweg, twintig jaar geleden.
Precies ;).

Ik kon zo snel niet iets recenters vinden, maar dit 2012 CBS onderzoek is wel interessant in dit kader:

https://www.cbs.nl/-/medi...26/2012-k2-v4-p55-art.pdf

Je ziet hierin eigenlijk dat mbo/hbo/wo relatief weinig uitmaakt qua salaris op jonge leeftijd, maar dat gemiddeld genomen de mbo'er de minste salarisstijging doormaakt, terwijl hbo meer stijgt in je loopbaan en WO nog meer stijgt.

Oude cijfers, dus korreltje zout, maar MBO begon toen met 20k jaar salaris in leeftijd 20-24, hbo met iets van 22k en wo 21k. De gemiddelde MBO groeit dan weinig door, tot maximaal 29k, terwijl een HBO'er doorgroeit naar 40k en een WO'er naar 60k.

Disclaimer: oude cijfers, gemiddelden etc etc. Komt er ook op neer dat als je 30 jarige vergelijkt, het verschil tussen mbo/hbo/wo relatief klein zal zijn, maar 15 jaar later zal dat verschil enorm opgelopen zijn.

Als ik bijv kijk naar mijn N=1 situatie is mijn salaris bij dezelfde werkgever bijna verdubbeld in 7 jaar tijd.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ruudzaan schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:07:
Max Verstappen heeft niet eens MBO gedaan, en kijk eens wat hij bereikt heeft!
Maar wat heeft hij wel gedaan?
(Waarschijnlijk meer uren gekart/geoefend per jaar dan de gemiddelde MBO student tijdens zijn hele studie heeft besteed aan studie)
Het bewijst dat training of opleiding uitbetaald.
Ruudzaan schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:07:
Feit is dat je gewoon een beter carrière perspectief hebt met een HBO opleiding dan met een MBO-opleiding.
Als ik een stucadoor zoek en er staat er eentje naast een strakke muur die hij net gedaan heeft en zijn concurrent komt langs en zegt dat hij het beter kan... wie huur ik dan in?

Een HBO opleiding bewijst dat je je 4 jaar lang kon inzetten om een resultaat te halen. Het is gewoon een resultaat. Net zoals een marathon lopen. Het leert je doorzetten en een bepaald niveau halen.
Betekent dat dat iemand die het papiertje niet heeft minder is? Zolang hij/zij niet heeft bewezen dat dat niet zo is, dan mag je die conclusie eigenlijk gewoon trekken. En dat betekent niet dat iedereen het op dezelfde manier hoeft te bewijzen. Maar de HBO-er heeft het al bewezen, daarmee ligt de bal toch echt bij de ander.
"Ik kan best een marathon lopen, maar ik heb er gewoon geen zin in".
Eerst zien, dan geloven. Vroeger kon je in het werk veel meer leren, begon je als stenensjouwer en werd je de directeur, maar die tijd is wel voorbij. Ik werkte in een magazijn als vakantiekracht en daar leerde ik over voorraadbeheer en de producten, tegenwoordig lopen ze met armterminals 'Blieb, E4 -> 2 producten'. Daarmee is het perspectief afgenomen en indirect ook een stukje respect, je wordt niet meer dan een magazijnkracht. 10 jaar magazijnbediende is dus niks meer waard, die MBO-er heeft direct van school al meer kennis, meer bereikt in die paar jaar op school dan 10 jaar rondwandelen tussen de stellingen. Deze 'verzuiling' zie je meer, door automatisering hoef je minder na te denken en leert de gebruiken dus ook minder over de processen. En zaken worden ook complexer, een auto of huis is ook veel complexer dan 30 jaar terug. Vroeger kon een handige automonteur zelf een auto bouwen, dat kan eigenlijk niet meer.

Daarnaast merk ik zelf wel echt een verschil in denkniveau. Ik heb HBO en daarna WO gedaan, bij het HBO hadden we veel MBO instromers en ik pikte ze er zo uit. Waar het in hem in zit weet ik niet 100%, maar het lijkt er toch op dat (bij de meesten) er een verschil ontstaat. Ik zie mezelf dan ook niet als WO, meer als HBO+. Een stukje praktische vaardigheid wat je bij je houdt, maar dat soms ook tegen je kan werken. De ene dag helpt het om snel tot de oplossing te komen, de volgende dag mis je daardoor het achterliggende probleem. Andersom kun je honderden rapporten schrijven en onderzoeken doen, maar het dak gaat er niet minder van lekken. ;)

• Z___Z
  • Niet online
ex87 schreef op zondag 13 december 2020 @ 21:28:
Mooie discussie altijd over diploma's. Ik heb alleen mijn MBO gedaan en kan over 5 jaar met pensioen (ben 33) als ik dat wil en verdien ook boven modaal. Dat is nu wel in de US (waar ik op een visum ben waar je ECHT perse een bachelor voor nodig hebt hoor (die ik dus niet heb)) maar in NL zat ik al boven modaal.

Edit: Specifiek stukje over salaris weg gehaald.

Uiteindelijk gaat het erom dat je ergens beter in bent dan anderen. Het maakt niet heel veel uit wat het is, zolang het maar een marketable skill is. Dus of dit nu sport, entertainment of cognitief is. En voor veel skills moet je ook nog op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Ik denk dat er veel zangers zijn die beter kunnen zingen dan Taylor Swift, maar als je talent niet opgepikt wordt, of niet ontwikkeld wordt, heb je er uiteindelijk niks aan.

Voor de meeste mensen is het niet mogelijk om op de juiste plek op de juiste tijd te zijn. Voor al die mensen is het beste advies om te doen wat statistisch gezien je de beste kansen geeft en dat is dus een zo hoog mogelijke opleiding volgen.

Ik gun het je van harte dat je de voor jou juiste keuzes hebt gemaakt en daarmee een mooi salaris hebt. Maar om het te generaliseren, moet je kijken naar je klasgenoten. Voor zover je die nog spreekt, hoeveel van hen kunnen hetzelfde zeggen als jij? Ik verwacht dat ze vrijwel allemaal in gemiddelde MBO niveau banen zitten met inkomen rond modaal. Is ook niks mis mee.

Overigens denk ik wel dat andere talenten meer kans geven op succes dan alleen school-slim te zijn. Als je charismatisch sterk bent of van nature een geboren leider bent, maak je veel meer kans op een dik salaris dan met een WO opleiding. Simpelweg is het meeste geld te verdienen in sales, en daarvoor heb je vooral talent nodig en niet perse een opleiding. Het maakt niet uit wat je verkoopt, of dit nu YouTube filmpjes zijn, sport prestaties of IT prestaties. Zolang je die niet kan verkopen (of laten verkopen door een manager) zal je altijd minder betaald krijgen dan iemand die dat wel kan verkopen (of laten verkopen).

• Rzaan

Rzaan

Altijd zoekende

Requiem19 schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:54:
Als ik bijv kijk naar mijn N=1 situatie is mijn salaris bij dezelfde werkgever bijna verdubbeld in 7 jaar tijd.
Mijn salaris is in 16 jaar tijd, vertienvoudigd.
Mijn huis is in 22 jaar tijd iets van 6 x zoveel waard geworden.
Het is allemaal relatief en mijn situatie is niet representatief. Dat ik destijds een huis kocht, dat ik (volgens de regels van de bank) eigenlijk niet kon betalen, wil nog niet zeggen dat iedereen die mogelijkheid had, of dat het bij iedereen altijd goed uitpakt.
Als ik mijn baan was verloren, arbeidsongeschikt was geworden of weet ik veel wat, dan was het heel anders gelopen.
Ik hou van risico nemen en had wat vangnetten, maar ik raad starters toch wel aan om enigszins voorzichtigheid te betrachten.

Als ik nu soms zie in wat voor financiële avonturen mensen zich storten... Hun hele bestaan heeft helemaal niets van avontuur: Huisje, boompje, beestje staat met onuitwisbare inkt in hun paspoort gestempeld. Maar op financieel gebied met uitgaven, leningen, lease-auto's, hypotheken, lijken ze net Indiana Jones.
In de huidige tijd denken velen echter dat hun niks kan overkomen. Maar ik heb nieuws voor ze... dat is niet zo. Een pandemie is ook iets wat we niet aan zagen komen. En wie weet wat er nog meer in het verschiet ligt.
Dat de huizenmarkt nu hemelhoog staat, wil niet per definitie zeggen dat dit over 5 jaar nog zo is.

[ Voor 3% gewijzigd door Rzaan op 14-12-2020 11:27 ]

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:43:
[...]

Is dat niet een beetje wat CrazyOne ook benoemde? Dat het in Nederland ook een beetje naar de amerikaanse situatie toe gaat, dat mensen na een hogere opleiding weliswaar een hoger lange-termijn inkomensperspectief hebben, maar tegelijk ook een forse studieschuld die ze moeten afbetalen en bovendien een handvol jaren minder inkomen en ervaring, wat zeker de eerste jaren vaak niet ingelopen zal zijn. Wat weer zijn weerslag heeft op bijvoorbeeld de mogelijkheden om een goede woning te vinden (op veel latere leeftijd en daardoor later 'op te trein opgestapt' en waarschijnlijk minder 'waar voor je geld').

Daarbij kun je dus pas achteraf bepalen of puur financieel gezien MBO of HBO/Universiteit de beste keus was geweest. Bv. ook al wordt je MBO inkomen op een gegeven moment misschien gemiddeld ingehaald, als je tegelijk veel lagere woonlasten hebt, kan het best zijn dat je onderaan de streep toch beter uit bent.

Maar los van deze discussie vind ik de keus tussen MBO en HBO/Universiteit toch vooral ook een keus voor een bepaald 'soort' opleiding en een bepaalde 'soort' werk. Die keus zou ik niet zozeer maken op grond van puur de financiën.

• Ypuh
TheGhostInc schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:07:
Vroeger kon je in het werk veel meer leren, begon je als stenensjouwer en werd je de directeur, maar die tijd is wel voorbij. Ik werkte in een magazijn als vakantiekracht en daar leerde ik over voorraadbeheer en de producten, tegenwoordig lopen ze met armterminals 'Blieb, E4 -> 2 producten'. Daarmee is het perspectief afgenomen en indirect ook een stukje respect, je wordt niet meer dan een magazijnkracht.
offtopic:
Vond met name deze toelichting wel opvallend. Zo had ik het zelf inderdaad niet meer meegekregen, maar inderdaad lijkt het me anno 2020 dat je (zonder meermaals van werkgever te veranderen) nog jezelf omhoog kunt werken binnen één bedrijf. In de wereld van processtandaardisatie hebben we vreemd genoeg steeds meer handjes nodig voor een bepaalde taak (bijv. McDonalds en Amazon hebben hun processen dusdanig geoptimaliseerd, dat ze mede daardoor ook steeds meer medewerkers nodig hebben). Procesoptimalisatie staat voor mij niet gelijk aan het wegbezuinigen van medewerkers, maar je kleedt functies vaak wel uit tot het punt dat diegene zich puur kan (lees: moet) focussen op slechts enkele taken. Echt excelleren lukt dan ook niet meer, je valt mogelijk nog op door een hogere productiviteit. Dat maakt je niet direct geschikter voor een andere rol (kun je ook vertalen naar IT, de beste programmeur is vaak niet de beste manager).

Voor wat betreft de doorstromers van MBO naar HBO (ikzelf ook), die pik je er inderdaad zo uit. Ik kan ook toegeven dat ik die doorstromers liever in mijn projectgroepen had dan de luie havisten. De praktische aanpak (zo snel mogelijk resultaat) was vaak duidelijk zichtbaar t.o.v. het conceptuele denken maar vervolgens vergeten te beginnen/het af te maken. Of bij examens; realiseren dat het gewoon uren maken is i.p.v. alles er bij te betrekken of ter discussie stellen (beide voorbeelden zijn even uitvergroot).

Als ik naar mijzelf kijk ben ik niet de aller slimste; in mijn werkomgeving wordt er al gegniffeld als je slechts één master hebt. Anderzijds zijn meerdere malen per week alle ogen op mij gericht (veruit de jongste van het stel) om te vragen of ze wel de juiste dingen aan het doen zijn. Het zijn kampioenen in het ontwikkelen van fantastische oplossingen voor problemen die er nauwelijks toe doen, om zo de simpele issues te (kunnen) negeren die doorgaans veel complexer zijn om op te lossen. De Ferrari als boodschappenwagentje is wel een mooie analogie.

Volgens mij dwalen we een beetje af. Wel vind ik het opvallend hoe sterk de link nu geworden is tussen onderwijs en de huizenmarkt. Ik denk dat er (mede door het leenstelsel) in korte tijd best grote verschillen zijn ontstaan in kansen tussen diegene die wel of niet gestudeerd hebben, en wiens ouders wel of niet een eigen huis/vermogen bezitten. Als je 2 minnetjes hebt, ben je relatief kansloos in de markt van vandaag (niet die van 5 jaar geleden). Verder denk ik niet dat GoT hierin heel representatief is. Er is nog een helft in Nederland die niet weet wat een forum is. Alleen al één op de 6 ofwel 2.5 miljoen (!!!) mensen tussen de 16 en 65 jaar in Nederland zijn bijvoorbeeld laaggeletterd en dit cijfer neemt toe.

[ Voor 39% gewijzigd door Ypuh op 14-12-2020 13:22 ]

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op maandag 14 december 2020 @ 12:24:
[...]
Volgens mij dwalen we een beetje af. Wel vind ik het opvallend hoe sterk de link nu geworden is tussen onderwijs en de huizenmarkt.
Die link was er natuurlijk altijd al wel, alleen is die met name door het leenstelsel wat veranderd. Door die grote verschillen in mogelijkheden en wensen is het ook zo moeilijk om algemene uitspraken te doen of discussies te houden over 'de jongeren'.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met de mogelijke hernieuwde 'lockdown' verwacht ik dat een aantal klanten van ons (accountancy) definitief om gaat vallen. Door die onzekerheid over "waar eindigt dit" en wat zegt dat over mijn eigen inkomenszekerheid, heb ik persoonlijk in ieder geval de aankoopwensen maar weer ingetrokken.

Volgend jaar rond deze tijd, weten we meer. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• HellBeast
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-01 08:11

HellBeast

Oh My GoT!

JanHenk schreef op maandag 14 december 2020 @ 13:11:
Met de mogelijke hernieuwde 'lockdown' verwacht ik dat een aantal klanten van ons (accountancy) definitief om gaat vallen. Door die onzekerheid over "waar eindigt dit" en wat zegt dat over mijn eigen inkomenszekerheid, heb ik persoonlijk in ieder geval de aankoopwensen maar weer ingetrokken.

Volgend jaar rond deze tijd, weten we meer. :)
Dan zit je dus in een segment waar Corona grote gevolgen kan hebben voor jouw inkomen. De vraag is dan ook of het wel zo slim was dat je uberhaupt voor een koopwoning aan het zoeken was.

Stel je had verleden maand de koop rond, maar nu verlies je je baan (of een deel van je inkomen.) Dan had je een nog groter probleem dan nu.

Beauty is in the eye of the beerholder

• appelflap1992
  • Laatst online: 11-01 13:09
https://www.nu.nl/economi...g-iets-betaalbaarder.html

ING verwacht dat de woningen iets betaalbaarder worden in Q1 2021, dit komt voornamelijk doordat beleggers 8% overdrachtsbelasting moeten gaan betalen.

Ik vroeg mij af of er ook regels zijn gemaakt hoe lang je zelf in het huis moet gaan wonen voordat je het mag verhuren zonder aangeslagen te worden voor die 8%. Maar ik kan het nergens vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet is vastgelegd. Anders kunnen beleggers er vrij makkelijk omheen door even een weekje in te schrijven op dat adres om zo duizenden euro's te besparen.

• JanHenk
  • Niet online
HellBeast schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:41:
[...]

Dan zit je dus in een segment waar Corona grote gevolgen kan hebben voor jouw inkomen. De vraag is dan ook of het wel zo slim was dat je uberhaupt voor een koopwoning aan het zoeken was.

Stel je had verleden maand de koop rond, maar nu verlies je je baan (of een deel van je inkomen.) Dan had je een nog groter probleem dan nu.
Ik had zelf niet verwacht dat dit dode spoor zou worden doorgezet door de beleidsbepalers. Op zich hebben we een heel divers klantenpakket waarbij de ene klant z'n beste jaar ooit heeft en de andere nagenoeg ten dode is opgeschreven. De eerste lockdown zijn ze allemaal wel oké doorgekomen, maar een tweede klap komt wel aan. Ik had eigenlijk niet verwacht dat de beleidsbepalers dit zouden aandurven.

Als het op rekenen en financiële planning aankomt, kan ik (beroepsmatig ook) heel goed de risico's inschatten hoor. Ik heb nog meer dan voldoende "zeker inkomen" (als je dat zo mag noemen) over hoor. Maar het voelt nu 'opeens' toch anders dan twee weken terug. De ratio zegt dat het prima kan, maar de emotie heeft momenteel de overhand. Ik hoef niet te verhuizen, maar het zou leuk zijn..

Ik verwacht in het hogere segment toch echt wel een stagnatie van de prijs.

@appelflap1992 Die toets wordt door de notaris gedaan bij de overdracht. Wat jij noemt is de grote valkuil van de regeling: de koper geeft zal aan dat hij deze voor eigen bewoning koopt en zich in zal schrijven. De aard van de belasting (tijdstipbelasting) verzet zich ook niet tegen een constructie zoals door jou benoemd. Moet wel zeggen; bij aankoop door een BV of een fonds is het simpelweg niet te omzeilen, want een rechtspersoon woont niet. Bij aankoop in privé is er echter best een "mouw aan te passen". Ik weet niet wat de verhouding is qua beleggers op de woningmarkt op dit moment (rechtspersoon/privé).

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 14-12-2020 14:53 ]

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

2 a 3 weken dicht is de pleister er hard aftrekken. Doormodderen is rond blijven lopen met een open wond. Het doet even pijn maar een lockdown zal juist beter zijn voor de langere termijn dan aanmodderen. Of en wat het met de prijzen gaat doen kan echt geen zinnig woord over gezegd worden either way. Huizenprijzen zijn net als kunst en klassieke auto's geen onderdeel van de dagelijkse economie (logisch, hoe vaak koop je zulks nu) en hebben door hun intrinsieke (en beloofde toekomstige) waarde een enorme aantrekkingskracht op zwart geld, drugsgeld en spaargeld. Die huizen gaan dus voorlopig niet goedkoper worden in belastingparadijs en narcostaat Nederland.

• Ypuh
Voor ons bedrijf, de klant waar ik werk en mijzelf veranderd er helemaal niets. Zit voor mijn gevoel sinds maart al in lockdown, met in de zomer toch een paar (onverwachte) uitstapjes.

Denk dus ook niet dat dit ook maar iets veranderd voor de woningmarkt. Voor wie in de hoek zat waar de klappen vielen, zal dit een extra klap zijn. Voor die overige 90% de bevestiging dat een (nieuwe) eigen woning toch wel fijn is als je de hele dag binnen zit en er geen einde aan lijkt te komen.

• JanHenk
  • Niet online
Het is maar net in welke bubbel je zit ;)

• ex87
Rubbergrover1 schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:18:
[...]

Daar heb je wel grote kans op. Dat zou ik ook alleen doen als ik ergens definitief, min of meer voor de rest van mijn leven, zou willen wonen. Zelfde gevoel heb ik bij sommige hele mooie, maar afgelegen gebieden. Je kunt dan soms voor weinig geld een grote lap grond kopen in je huis op te zetten, maar als je dat later zou willen verkopen, dan krijg je er ook naar weinig voor terug. Beetje ironisch dus dat de woningen die in kostprijs het duurste zijn ook bij verkoop van het beste opbrengen en zo uiteindelijk toch de voordeligste optie kan zijn.
Ja inderdaad, ligt er ook aan of je het als investering (10 +/- jaar wonen en door verkopen met winst) ziet of als investeren in je woon geluk. Het kan natuurlijk allebei maar dan vaak met een lijst aan compromissen.

Zo'n huis (lange lijst, inspiratie): https://www.homedit.com/prefab-cabins/ lijkt me prachtig, nog een kleine versie er naast als thuis werk plek en misschien nog een losse op het terrein als Airbnb voor de verhuur en dan inderdaad op een mooie afgelegen plek.. En dan inderdaad met de wetenschap dat ik het nooit meer kan/wil verkopen.

Waarschijnlijk alsnog duurder dan iets kopen wat er al is maar oh zo leuk.

• Z___Z
  • Niet online
appelflap1992 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:

ING verwacht dat de woningen iets betaalbaarder worden in Q1 2021, dit komt voornamelijk doordat beleggers 8% overdrachtsbelasting moeten gaan betalen.

Ik vroeg mij af of er ook regels zijn gemaakt hoe lang je zelf in het huis moet gaan wonen voordat je het mag verhuren zonder aangeslagen te worden voor die 8%. Maar ik kan het nergens vinden. Ik kan me bijna niet voorstellen dat dit niet is vastgelegd. Anders kunnen beleggers er vrij makkelijk omheen door even een weekje in te schrijven op dat adres om zo duizenden euro's te besparen.
Wet wordt morgen in de eerste kamer behandeld:
https://www.rijksoverheid...maal/overdrachtsbelasting

Je moet van de notaris een zelfbewoning verklaring krijgen, maar er staat inderdaad nergens hoe lang je er moet wonen. Dus in principe kan je verklaren er zelf te gaan wonen en een week later weer voor jezelf te verklaren dat het toch niet is wat je wil en terug gaan naar je oude huis. Dit kan je echter maar 1x doen, aangezien je maar 1x gebruik mag maken van deze regeling. WoCo's mogen dus onderling wel woningen verkopen met 2% overdrachtsbelasting, terwijl een particuliere belegger 8% moet betalen om dezelfde (verhuurde) woning over te nemen. Vraag me af of je als particulier kan inschrijven als WoCo dan.
Koper heeft verklaring nodig voor vrijstelling
De koper heeft een schriftelijke verklaring nodig om gebruik te maken van de vrijstelling van overdrachtsbelasting. Daarin verklaart de koper dat hij aan bepaalde voorwaarden voor de vrijstelling voldoet. Dat is de voorwaarde van zelfbewoning en de voorwaarde dat de vrijstelling niet eerder is gebruikt. De koper geeft de verklaring af aan de notaris.
Vakantiewoningen worden met deze wet ook een stuk minder interessant. Zowel nieuw als 2e hands, want die 8% overdrachtsbelasting hakt er wel hard in als restwaarde en potentieel rendement.

Eigenlijk zou woningverhuur gewoon in box 2 moeten vallen, maar ja dan wordt er weer gefraudeerd met onderhoudsfacturen.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
appelflap1992 schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:49:

Nou poe poe een 0,5% goedkoper. Daar gaat niemand wakker van liggen.

Wat betreft zelf bewoning zal ik van de week is voorleggen bij mijn notaris. Scheelt toch weer, maar denk niet dat het toegestaan is :+

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Richh
Morpheusk schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:09:
[...]

Nou poe poe een 0,5% goedkoper. Daar gaat niemand wakker van liggen.
Nee, de starter juist eindelijk eens van z'n nachtrust genieten.

Euro's sparen krijgt weer zin bij dergelijke percentages. Je komt dichterbij, in plaats van de uitzichtloze situatie van de afgelopen 2 jaar.

Fun fact: de Nederlandse woningmarkt heeft de afgelopen 50 jaar nog nooit een verschil van minder dan 3% omhoog/omlaag gekend (met uitzondering van jaren waarop een omslag naar serieuze stijging/daling volgde).

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

TheGhostInc schreef op maandag 14 december 2020 @ 11:07:
[...]

Daarnaast merk ik zelf wel echt een verschil in denkniveau. Ik heb HBO en daarna WO gedaan, bij het HBO hadden we veel MBO instromers en ik pikte ze er zo uit. Waar het in hem in zit weet ik niet 100%, maar het lijkt er toch op dat (bij de meesten) er een verschil ontstaat. Ik zie mezelf dan ook niet als WO, meer als HBO+. Een stukje praktische vaardigheid wat je bij je houdt, maar dat soms ook tegen je kan werken. De ene dag helpt het om snel tot de oplossing te komen, de volgende dag mis je daardoor het achterliggende probleem. Andersom kun je honderden rapporten schrijven en onderzoeken doen, maar het dak gaat er niet minder van lekken. ;)
Ik ben de afgelopen 10 jaar dat ik in finance werk regelmatig mensen tegengekomen waarvan ik me afvroeg hoe ze ooit een WO diploma hebben gehaald.
Andersom ook genoeg mbo'ers gezien die qua (rekenkundig) inzicht zeker hbo of WO kunnen, maar waarbij veelal een bredere kijk lijkt te ontbreken. Een schoenmaker die zo druk bezig is de schoen te repareren dat hij niet ziet dat z'n winkel in de fik staat, dat idee.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:17
Richh schreef op maandag 14 december 2020 @ 19:54:
[...]

Nee, de starter juist eindelijk eens van z'n nachtrust genieten.

Euro's sparen krijgt weer zin bij dergelijke percentages. Je komt dichterbij, in plaats van de uitzichtloze situatie van de afgelopen 2 jaar.

Fun fact: de Nederlandse woningmarkt heeft de afgelopen 50 jaar nog nooit een verschil van minder dan 3% omhoog/omlaag gekend (met uitzondering van jaren waarop een omslag naar serieuze stijging/daling volgde).
Misschien begrijp ik het verkeerd maar een gemiddelde woningprijs van 340k zou dan dalen naar 338,3k bij een 0,5%?

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• Richh
Morpheusk schreef op maandag 14 december 2020 @ 20:07:
[...]

Misschien begrijp ik het verkeerd maar een gemiddelde woningprijs van 340k zou dan dalen naar 338,3k bij een 0,5%?
Ik denk dat je vooral aan de peniebele situatie van nu voorbij loopt.

Als je nu buiten je duurhuur €1000 opzij kan zetten (dat kunnen er maar weinig) dan kan je €12.000 per jaar sparen.
Meanwhile stijgen de prijzen 10% per jaar. Jouw huis van 340k kost volgend jaar 374k. Je komt dus geen stap dichter bij; zelfs een leuke prijs in de staatsloterij brengt je nog geen centimeter dichterbij precies hetzelfde huis wat je vorig jaar ook al net niet kon kopen.
Het is een uitzichtloze situatie voor jongeren, met slapeloze nachten voor velen tot gevolg.

Mochten de prijzen stabiliseren, en je kan €1000 per maand opzij zetten, dan kom je dichterbij. Ookal moet je nog 10 jaar sparen, dit is in ieder geval een stuk beter voor de gemoedsrust.

Overigens hebben de meeste starters al 2% overdrachtsbelasting voordeel, dus feitelijk is hun winst 2,5% als de cijfers van ING zouden kloppen. 8.500 euro, das al een half jaar huur ;)

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ypuh schreef op maandag 14 december 2020 @ 10:49:
Wat een opleiding mij vooral gebracht heeft is veel meer keuze in het werk wat ik doe. Ik denk dat het qua niveau of salaris niet heel veel uitgemaakt had, maar alle bedrijven waar ik tot nu toe gewerkt heb (consultancy) nemen simpelweg geen mensen aan zonder HBO opleiding. Ook mijn buitenlandse ervaring (Jakarta) was niet gebeurd zonder bachelor.

Uiteindelijk is er altijd wel iemand die je een kans geeft en naar waarde betaald als je goed werk levert, maar het is fijn als je als medewerker een grotere poule van werkgevers hebt om uit te kiezen, al is het maar het gevoel dat je krijgt dat je zelf de keuze hebt kunnen maken wat voor werk je doet. Het risico op een gouden kooi zoals eerder aangehaald is gewoon kleiner.

Anderzijds, die studieschuld belemmert mij wel om meer risico te nemen. Als ik het bij MBO gehouden had, had ik nu 6 jaar meer werkervaring en inkomen gehad en bijna €40k minder schuld (en nog een veelvoud aan gemaakte kosten tijdens de studie). Grote kans dat ik dan al was gaan ZZP'en en/of een huis gekocht had. Samen opgeteld zijn dat extreme verschillen (€150-200k+) die je niet in 10 jaar rechttrekt.

In the long run -mijn verwachte pensioenleeftijd is 68 jaar en 7 maanden- zit er wel een kantelpunt en al die tijd kun je wel profiteren van meer keuze in werkgevers. Spijt heb ik daardoor niet, maar zeker i.c.m. de huidige woningmarkt had ik achteraf gezien een betere keuze kunnen maken door niet te gaan studeren. Anderzijds was mijn leven dan waarschijnlijk ook anders gelopen en had ik het geld al uitgegeven voordat ik er iets slims meegedaan had en was ik nu juist (letterlijk) verder van huis geweest.
Het is ook zeer afhankelijk van de tijd/conjunctuur. Toen ik begon met werken + studeren in deeltijd (2009) was ik bij mijn eerste baan nog voor de proeftijd begon eruit gegooid (Fortis bank), de tweede werkgever ging na 10 maanden failliet, vervolgens in een call center gewerkt tussen allerlei ongemotiveerde hbo/WO'ers die geen baan konden vinden, daarna een baan in België gevonden en daar 5 jaar diverse functies gehad (en in het eerste jaar een appartement gekocht).

Nu werkt er bij ons een collega die met dezelfde opleiding in deeltijd is gestart als ik , en die heeft zo'n beetje de banen voor het oprapen.

Dat gezegd hebbende: mocht het zo zijn dat corona impact gaat hebben op de arbeidsmarkt (en dan niet alleen de horeca, maar ook modale kantoor functies), dan verwacht ik wel dat er een correctie op de huizenmarkt komt. Zelfs met de lage rente.

[ Voor 8% gewijzigd door Sport_Life op 14-12-2020 20:26 ]

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:05
HellBeast schreef op maandag 14 december 2020 @ 14:41:
[...]

Je kunt idd beter een appartement huren van 1000 euro + per maand dan 800 euro aan hypotheek voor een tussenwoning met tuin betalen elke maand.... Daarnaast heb je nog een vangnet dat NHG heet.
Pagina: 1 ... 160 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.