Idanue schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:01:
[...]
Dat hele carrière heb ik dus niets mee en daarom ben ik waarschijnlijk ook geen miljonair en zal ik het ook nooit worden.

Ik verdien genoeg om een vrijstaand huis te kunnen betalen, een EV te kopen en als alle corona ellende voorbij is ook nog gewoon op vakantie te kunnen en ik ben er tevreden mee zonder me druk te maken over een eventuele carrière.
Kijk het is natuurlijk top dat je zo'n fantastisch mooie situatie heb. En geniet vooral door want zo te horen kant het niet veel beter worden
Maar als ik even bij een gemiddelde starter situatie kijk:
- Je bent net klaar met je HBO opleiding a 25 jaar oud.
- DUO Schuld a 12000 euro (
https://www.cbs.nl/nl-nl/...enten-lenen-vaker-en-meer)
- Bent geboren in de randstad, woont bij paps en mams
Daarnaast begint het gevoel te kriebelen om uit huis te gaan op je 25ste. Dan kom je op de woningmarkt:
- Achterstand ivm je studieschuld
- Vrienden, sport, al je sociale connecties, familie. Het zit allemaal in de randstad. Verhuizen naar een rustiger gebied in NL kan natuurlijk. Maar dat is niet een beslissing die je op 1 dag maakt.
- Geen werkervaring, je komt immers net uit school
Misschien is het eerst handig om een auto te kopen zodat je mobiel bent en inzetbaar bent voor storingsdienst etc? Dat is dan ook weer een aanschaf excl. verzekeringskosten etc. Het zal allemaal niet veel zijn maar die kleine beetjes tellen wel allemaal mee.
Ondertussen zal wel gespaard moeten worden voor een huis. De kosten koper, overdrachtsbelasting, hypotheker, meubels kopen etc. Het komt allemaal niet uit de lucht vallen.
Inschrijven voor een sociale huurwoning zit er ook niet snel in, daar staat een wachtrij op van 7 jaar. En dat is absoluut niet hartje Amsterdam, "gewoon" een boeren dorpje hier in de buurt met 2 supermarkten en geen bioscoop, uitgaan gelegenheden etc. Dan blijft particuliere huur over, maar vergeet sparen dan maar voor dat starters huisje voor later.
Ook al is een starter werkzaam in de ICT, dan alsnog is dit alles een bittere pil om te slikken. Hoezo zou een starter dan nu in een positie zitten om niet "vol in te zetten" op zijn / haar carrière?
[
Voor 9% gewijzigd door
Yariva op 12-12-2020 22:55
]