Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 159 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.027.248 views

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Wellicht dat de beurs wel invloed heeft op personen die een huis als belegging kopen. Als je makkelijker geld kunt maken op de beurs, is dat in ieder geval eenvoudiger.

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:47
Ypuh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:13:
[...]

Bij dit soort uitspraken gaan mijn nekharen altijd overeind staan. Er zijn tientallen variabelen, maar op dit moment is de grootste incentive aan de kant van huizenbezitters dat de markt door blijft stijgen.
Dat komt omdat je de vergelijking maakt tussen huren en kopen.

Mijn opmerking ziet op de situatie dat je wilt kopen, maar de koop - bewust - uitstelt omdat je in probeert te spelen op een mogelijke daling van de woningmarkt. Als je de koop dus bijvoorbeeld hebt uitgesteld deze zomer terwijl je een goede optie had, en een vergelijkbaar huis zult kopen eind 2021, heb je gewoon geld weggegooid.

De strekking is dus wmb dat 'er nooit het goede moment is om te kopen'. Als je er klaar voor bent en je hebt een goede optie (waar je uiteraard langer wilt blijven wonen), dan vind ik het goed om gewoon ervoor te gaan en niet de markt proberen te timen.

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01-2025
MaStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:56:
Nou, voor degene die nog 'wachten op de klap':

"Verdere huizenprijsstijgingen verwacht door krapte, beleggers en ruimere leennormen"

https://www.rabobank.nl/k...ers-en-ruimere-leennormen

en:

https://www.rabobank.nl/k...-vooral-huizen-in-de-stad

Dit laatste herken ik wel. Het is echt niet zo dat mensen massaal uit de stad trekken. Een enkeling misschien, maar de stad kies je ook voor de stad, niet omdat het 'dichtbij het werk is'.

Een stad heeft energie, ligt centraal, heeft over het algemeen jongere mensen, faciliteiten (sportschool, winkels , parken etc.) dichtbij, speciaalzaken, multi-culti , en dat blijft ook ondanks Corona. En het zal over een paar jaar gewoon weer zoals vroeger zijn.

Kortom: de klap blijft uit...

We verwachten dat huizen in 2021 gemiddeld 5,5 procent duurder zijn dan in 2020. Dit komt voor meer dan de helft door overloop uit 2020. Voor 2022 gaan we uit van een gemiddelde prijsstijging van zo’n 2,5 procent. Eerder gingen we uit van een tijdelijke dip in de huizenprijzen.
Dit is wel een bijzondere omslag van de bank. De Rabo verwacht ook geen hogere werkloosheid.

Blijft natuurlijk wel een WC-eend campagne. Want de bank is gebaat bij stijgende huizenprijzen.

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:38
JanHenk schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:06:
[...]

Dat is toch best een bijzondere stap. Als je al bereid bent om je woning in te ruilen voor cash, neem ik aan dat ze ook zeker geen meer liquide beleggingen meer hebben? Uit alle aandelen, geen edelmetaal, geen obligaties, geen ..., alles gewoon cash?

Of verwachten ze een klap op de huizenmarkt, terwijl de beurzen doorstijgen? Of...

Ik heb hier wel veel vragen bij.. :)
Zover mij bekend geen aandelen, eerlijkheidshalve nooit over gesproken. Heb het eigenlijk over aandelen maar weinig met vrienden. Denk dat meeste niet beleggen.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-01 08:10
Miks schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:06:
[...]

De beurs heeft weinig directe invloed op de huizenmarkt. In de VS had de daling van huizenprijzen geleid tot een financiele crisis die een beurscrash veroorzaakte.

Wat vaak wel zo is: zowel de beurs als de woningmarkt zijn vertrouwensmarkten en beide afhankelijk van het financiële beleid.
Aan het eind van de rit hangt het zooitje wel weer aan elkaar (direct of indirect) zoals je aangeeft via het financiële beleid.

Beurs reageerd vaak sneller doordat het wat sneller en dynamischer is als de huizenmarkt waarom ik denk dat de beurs eerder gaat als de huizenmarkt. Maar goed...wat jij ook zegt...de huizenmarkt kan ook weer een beurs triggeren.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23:06
MaStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:56:
Nou, voor degene die nog 'wachten op de klap':

"Verdere huizenprijsstijgingen verwacht door krapte, beleggers en ruimere leennormen"

https://www.rabobank.nl/k...ers-en-ruimere-leennormen

en:

https://www.rabobank.nl/k...-vooral-huizen-in-de-stad

Dit laatste herken ik wel. Het is echt niet zo dat mensen massaal uit de stad trekken. Een enkeling misschien, maar de stad kies je ook voor de stad, niet omdat het 'dichtbij het werk is'.

Een stad heeft energie, ligt centraal, heeft over het algemeen jongere mensen, faciliteiten (sportschool, winkels , parken etc.) dichtbij, speciaalzaken, multi-culti , en dat blijft ook ondanks Corona. En het zal over een paar jaar gewoon weer zoals vroeger zijn.

Kortom: de klap blijft uit...

We verwachten dat huizen in 2021 gemiddeld 5,5 procent duurder zijn dan in 2020. Dit komt voor meer dan de helft door overloop uit 2020. Voor 2022 gaan we uit van een gemiddelde prijsstijging van zo’n 2,5 procent. Eerder gingen we uit van een tijdelijke dip in de huizenprijzen.
Na 10 maanden lang zeggen dat de Rabobank het structureel onjuist heeft, hebben ze het nu zeker goed? 7(8)7

Hilarisch hoe het nu als zoete koek geslikt wordt en er zelfs een harde conclusie 'de klap blijft uit' aan getrokken mag worden...
Dat moest je een half jaar geleden eens proberen te zeggen in dit topic als je beweerde dat de prijzen dalen :+

De betaalbaarheid voor de wachtenden neemt een stuk toe overigens; die 5,5% is "voor meer dan de helft" door overloop en de 2% die dan resteert, krijg je door korting op de overdrachtsbelasting ook voor niks.

Als je uitgaat van de grofweg gelijkblijvende prijzen zoals ik hierboven beteken, mogelijk iets dalende rente en iets (geïndexeerde) hogere lonen + meer leenruimte voor stellen, kan je volgend jaar meer huis kopen, als starter.

Samen met alle huidige economische gebeurtenissen op dit moment die nog allerlei gevolgen kunnen krijgen, wacht ik toch lekker door en blijft mijn standpunt 100% hetzelfde.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-01 18:04
Richh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:16:
[...]

Na 10 maanden lang zeggen dat de Rabobank het structureel onjuist heeft, hebben ze het nu zeker goed? 7(8)7

Hilarisch hoe het nu als zoete koek geslikt wordt en er zelfs een harde conclusie 'de klap blijft uit' aan getrokken mag worden...
Dat moest je een half jaar geleden eens proberen te zeggen in dit topic als je beweerde dat de prijzen dalen :+

De betaalbaarheid voor de wachtenden neemt een stuk toe overigens; die 5,5% is voornamelijk door overloop en de 2% die dan resteert, krijg je door korting op de overdrachtsbelasting ook voor niks.

Als je uitgaat van de grofweg gelijkblijvende prijzen zoals ik hierboven beteken, mogelijk iets dalende rente en iets (geïndexeerde) hogere lonen + meer leenruimte voor stellen, kan je volgend jaar meer huis kopen, als starter.

Samen met alle huidige economische gebeurtenissen op dit moment die nog allerlei gevolgen kunnen krijgen, wacht ik toch lekker door en blijft mijn standpunt 100% hetzelfde.
Je roept al 8 maanden dat de klap komt....

Voorlopig stijgt het door en is ook de prognose dat het in 2021 en 2022 stijgt. Terwijl die prognose inderdaad eerder was dat de markt wat zou stagneren.

Hypotheekrente blijft laag
Huizentekort in Nederland
Huren is duur
Overheid verlengt steun tot Q1
Vaccinaties zijn ontwikkeld
Banksn verlenen steun. Nu ook weer dood ing
Starters krijgen hulp door verdwijnen overdrachtsbelasting

De crisis is zoveel anders dan in 2008.

En als je hypothetisch 2 of 3 jaar huurt, kost je dat ook veel.

[ Voor 4% gewijzigd door MaStar op 10-12-2020 13:21 ]

• Requiem19
Richh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:16:
[...]

De betaalbaarheid voor de wachtenden neemt een stuk toe overigens; die 5,5% is "voor meer dan de helft" door overloop en de 2% die dan resteert, krijg je door korting op de overdrachtsbelasting ook voor niks.

Maar als je nu als starter een mooie kans ziet, ga je die dan bewust laten voor wat het is? Of bedoel je meer dat er in jouw prijsklasse geen realistische / goede opties zijn en je geen genoegen gaat nemen met 'minder'?

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Maar zoals je al aangeeft, is deze situatie niet te vergelijken met eerdere crisissen.
Dus wellicht is het voor analisten dan ook moeilijker om een prognose te maken en moeten we daar minder waarde aan hechten.

• Miks
MaStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:20:
[...]

Welke crisis? De crisis is 'afgekocht'. De jongeren betalen de prijs. De overheid, centrale banken, hebben een mooie oplossing bedacht: we pakken economische groei uit de toekomst en gebruiken het nu. Morgen de zondvloed.

De Rabo denkt ook nog steeds de mythe van woningschaarste te kunnen gebruiken. Schaarste bestaat niet, daarnaast neemt het aantal m2 woning nog altijd toe per inwoner van Nederland. Daarnaast leidt schaarste maar in zeer beperkte mate tot hogere prijzen. Schaarste is ook een argument voor hogere prijzen waar geen wetenschappelijke basis voor bestaat. Denk nog even aan de vorige grote daling van huizenprijzen: er was toen óók schaarste volgens de onderzoeksbureau's.

Het gevoel van schaarste, dat is een ander verhaal overigens. Met 20 man op een bezichtiging en de prijs gaat door het dak.

• Miks
Ruudzaan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:08:
Wellicht dat de beurs wel invloed heeft op personen die een huis als belegging kopen. Als je makkelijker geld kunt maken op de beurs, is dat in ieder geval eenvoudiger.
In het verleden behaalde resultaten...
Niemand weet wat de beurs gaat doen (kortere termijn). Huis neem jeook voor de langere termijn, dus ik denk eigenlijk niet dat je beurs vs huizenprijs goed kan afwegen. Wellicht het sentiment rond de beurs vs de huizenmarkt, dat zou nog kunnen.

• Richh
MaStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:20:
[...]

Je roept al 8 maanden dat de klap komt....

Voorlopig stijgt het door en is ook de prognose dat het in 2021 en 2022 stijgt. Terwijl die prognose inderdaad eerder was dat de markt wat zou stagneren.

Hypotheekrente blijft laag
Huizentekort in Nederland
Huren is duur
Vaccinaties zijn ontwikkeld
Banksn verlenen steun. Nu ook weer dood ing
Starters krijgen hulp door verdwijnen overdrachtsbelasting

8 maanden? Al langer hoor, al in 2018/2019 zou de conjunctuuromslag moeten ontstaan, zoals ik hier al een tijdje aangeef. Het is niet enkel en alleen corona. Het is niet enkel een crisis.
Niemand had echter voorzien wat centrale banken nu voor truukjes uithalen en tot nu toe is corona alleen maar een excuus om gezonde economische golven met extreem lage rente verder uit te stellen.

Ik blijf er simpelweg bij dat je de economie niet vlak kan stimuleren. Dat is nog nooit gelukt, waarom zou dat nu wel lukken? En dan hebben we ook nog eens met grotere schulden dan ooit te dealen nu...
Er zijn fors meer crisis geweest dan die van 2008, dit is ook niet de eerste pandemie overigens ;)

Blijf dan ook bij mijn standpunt die verschillende economen ook nog steeds vasthouden.

Anyhow, ik reageerde vooral op je post omdat als je de boel uitrekent (meer dan de helft van de stijging komt door overloop uit 2020 en grofweg 2% door afschaffen overdrachtsbelasting) - de prijzen dus grofweg op 0 blijven, terwijl de leenruimte stijgt. Voor starters dus eigenlijk geen reden om nu overhaaste beslissingen te maken, terwijl de FOMO uit je post druipt. Ook als de Rabo-voorspelling van nu uitkomt: laat je niet gek maken.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 10-12-2020 17:11 ]

• Richh
Requiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]

Maar als je nu als starter een mooie kans ziet, ga je die dan bewust laten voor wat het is? Of bedoel je meer dat er in jouw prijsklasse geen realistische / goede opties zijn en je geen genoegen gaat nemen met 'minder'?
Zoals je weet heb ik ook dit jaar meerdere biedingen zelf uitgebracht ;)

Ik zou nooit zeggen dat je de aankoop van een droomwoning moet uitstellen. Als je het (veilig) kan betalen moet je het geloof ik altijd doen, of de rente nou 10% of 0% is.

Desalniettemin neem ik in deze tijd inderdaad geen genoegen met minder, en is het denk ik altijd verstandig om de risico's (die er naar mijn mening wel degelijk zijn ondanks de laatste rabo prognose) te begrijpen.

De 'wooncarriere' en het bijbehorende krappe startersappartement wat nu voor de hoofdprijs weggaat? Die sla ik over en daar heb ik mijn iets hogere huur graag voor over :)
Je gek laten maken door alsmaar stijgende prijzen is een giftige cocktail.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 10-12-2020 13:43 ]

• Requiem19
Richh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:41:
[...]

Zoals je weet heb ik ook dit jaar meerdere biedingen zelf uitgebracht ;)

Ik zou nooit zeggen dat je de aankoop van een droomwoning moet uitstellen. Als je het (veilig) kan betalen moet je het geloof ik altijd doen, of de rente nou 10% of 0% is.

Desalniettemin neem ik in deze tijd inderdaad geen genoegen met minder, en is het denk ik altijd verstandig om de risico's (die er naar mijn mening wel degelijk zijn ondanks de laatste rabo prognose) te begrijpen.

De 'wooncarriere' en het bijbehorende krappe startersappartement wat nu voor de hoofdprijs weggaat? Die sla ik over en daar heb ik mijn iets hogere huur graag voor over :)
Je gek laten maken door alsmaar stijgende prijzen is een giftige cocktail.
Ja precies, dacht dat je nu ineens bedoelde dat je de zoektocht gewoon parkeert.

Iets kopen waar je eigenlijk niet blij mee bent omdat je anders nooit in de trein kan stappen.. dat lijkt me voor niemand een goed idee inderdaad. Vraag me af of er mensen zijn die dat inderdaad doen, gaat wel ver!

Maar als je die kans ziet, zou ik hem met beide handen aanpakken. Wij hadden dit jaar een kans op ons droomhuis en ik weigerde om net iets meer te bieden dan ik het waard voor (vraagprijs 640, wij boden 625). We wisten dat we het zouden krijgen als we de vraagprijs zouden bieden.

Achteraf echt veel spijt van gehad, nog steeds trouwens. Toen dacht ik, er komen nog genoeg kansen. Maar die zijn niet meer gekomen omdat alles duurder werd en er weinig voor ons leuke dingen op de markt kwamen.

Nu dus een nieuwbouwproject waarbij we a) een stuk duurder uit zijn en b) lang dubbele lasten hebben etc.

• Richh
Requiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:48:
Iets kopen waar je eigenlijk niet blij mee bent omdat je anders nooit in de trein kan stappen.. dat lijkt me voor niemand een goed idee inderdaad. Vraag me af of er mensen zijn die dat inderdaad doen, gaat wel ver!
Dat gebeurt echt ontzettend veel :P Mijn 'middenhuurflat' kent veel generatiegenoten; ik weet waar een hoop naar toe zijn verhuisd. Ook elders in mijn omgeving: studieschuld verzwijgen, lenen tot het gaatje, al het spaargeld er tegenaan voor een (mooi) appartement / bovenwoning van 60 vierkante meter / 1 slaapkamer.

Toeval of niet, ik zie net dit topic in de tracker langskomen: Hypotheek & private lease + EV-subsidie :+ ook dat is de grenzen van je leenruimte opzoeken.

De FOMO is echt heel sterk, sommige posts hier wakkeren dat extra aan, daar moet ik dan toch even op reageren :P
Maar als je die kans ziet, zou ik hem met beide handen aanpakken. Wij hadden dit jaar een kans op ons droomhuis en ik weigerde om net iets meer te bieden dan ik het waard voor (vraagprijs 640, wij boden 625). We wisten dat we het zouden krijgen als we de vraagprijs zouden bieden.

Achteraf echt veel spijt van gehad, nog steeds trouwens. Toen dacht ik, er komen nog genoeg kansen. Maar die zijn niet meer gekomen omdat alles duurder werd en er weinig voor ons leuke dingen op de markt kwamen.

Nu dus een nieuwbouwproject waarbij we a) een stuk duurder uit zijn en b) lang dubbele lasten hebben etc.
Wezenlijk verschil tussen jouw generatie en mijn generatie (al zit er niet enorm veel tussen geloof ik? :+) is dat mijn generatie nog een paar jaar langer op kansen zou kunnen wachten (kost ontiegelijk veel geld, maar in principe kan het).

De vraag is of kansen ooit weer terugkomen, dat zal je nooit weten. De huidige krapte is denk ik niet meerjarig houdbaar en letterlijk alle politieke partijen willen meer nieuwbouw. Het schiet zeker niet op, maar de beweging ís er wel.

Ik neem aan dat het nieuwbouwproject ook een droomwoning gaat worden? Met als voordeel dat het helemaal nieuw is :) ik snap het balen wel, maar zo gek klinkt het niet hoor ;)

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15-01 22:03
descon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:57:
[...]

Als huurder zou je eigenlijk de extra kosten voor een koopwoning (belastingen,onderhoud etc) moeten investeren in andere zaken zoals een ETF. Alleen de meeste huurders willen hebben die mogelijkheid niet (of willen niet).
Klopt. Een simpele rekensom is dat ik met een koophuis ongeveer €850 hypotheeklasten plus €50 belasting en €150/200 aan onderhoud/verbouwing extra kwijt ben. Reken dan nog wat verhuiskosten, kosten koper etc. en je hebt het toch al snel over €15k die je kwijt bent plus een maandelijks verschil van €350-400 t.o.v. €760 huur per maand. Over 3 jaar gezien zijn is dat toch al zo'n €25-30k die je meer kwijt bent. Die kosten heb je niet binnen 5 jaar terugverdiend.

Toegegeven, daar krijg je ook een grotere/mooiere eigen woning voor terug, maar als de markt toch ook nog een tikje krijgt en de huizenprijzen gaan -5 of 10%, dan sta je samen met je initiële investering de eerste 5 jaar toch gewoon onder water (misschien niet bij je hypotheek, maar wel in het totaalplaatje). Over 10 jaar gezien zul je zelfs in een tegenvallende markt wel positief uitkomen, maar daar geef je dan wel flexibiliteit voor op.

Overigens zou ik hetzelfde probleem hebben als ik nu van huur naar huur zou gaan. De huurprijzen zijn afgelopen jaren ook geëxplodeerd en een woning vinden onder de €1.000 gaat je niet meer lukken (zeker niet eentje die vergelijkbaar is met het bovengenoemde koop voorbeeld). In zekere zin zit ik nu 'vast' tussen blijven, duur kopen met risico of duur huren en het geld echt weggooien. De redenen om NU te kopen omdat het de beste financiële beslissing is, ben ik het dus niet (meer) mee eens. Dat was 3-4 jaar geleden wel zo geweest.

[ Voor 29% gewijzigd door Ypuh op 10-12-2020 14:31 ]

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 00:09
https://www.nu.nl/economi...-opkoopprogramma-uit.html

Die stijging zal nog wel even doorgaan...

• coazter
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-11-2025
En de rente zal voorlopig ook nog wel enorm laag blijven. Als die wel gaat stijgen valt heel Zuid-Europa weer om. Griekenland wankelt nu al.

• Miks
500 miljard erbij, en doorgaan met 20 miljard per maand.
Dat is €1000 per Europeaan! En maandelijks €50.

Dus deze maand per gezin meer dan de kerstbonus / 13e maand, om te zorgen voor meer liquiditeit. Nadat er dit jaar al zeker €2000-3000 per persoon is geïnvesteerd in deze fantastische economie door de ECB. :)F :)B *O*

• Miks
anandus schreef op zondag 10 mei 2020 @ 07:37:
[...]
offtopic:
Dat is natuurlijk complete onzin, hè?
Sowieso is de Nederlandse en Japanse economie totaal niet te vergelijken ;)
Daarnaast kan een economie niet "voorlopen" 8)7
Oude quote uit mei dit jaar. We schieten heel heel hard naar hetzelfde economische scenario als Japan. In die zin loopt Japan nog steeds op Europa voor (of kiest de ECB ervoor om hetzelfde pad te bewandelen).

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-01 11:31

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

coazter schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:13:
En de rente zal voorlopig ook nog wel enorm laag blijven. Als die wel gaat stijgen valt heel Zuid-Europa weer om. Griekenland wankelt nu al.
Dat wordt of afschrijven, of eeuwigdurend op de balans van de ECB staan. Niettemin is de maatschappelijke geldhoeveelheid dus weer vergroot. En nog steeds wil inflatie niet echt aangewakkerd worden.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Ahrnuld
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 17:14
Ben het ermee eens met dat het op dit moment vrij onduidelijk is en wil graag mijn gedachten delen. Op dit moment vind ik het namelijk ontzettend lastig om de huidige economische situatie te duiden..
[b]MaStar schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:20:
De prognose op de veel langere termijn is toch nog steeds stagnatie? (zo rond 2030) puur door demografische ontwikkelingen? Zoals het nu gaat lijkt het erop dat de eerder voorspelde subtiele afvlakkingen en inzet van een lange daling rond die tijd eerder een diep dal gaan worden. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van politiek beleid rond immigratie (zucht).
Ik ben hier in elk geval vanuit een politiek standpunt mee oneens. De vraag is wat je daaraan hebt. Helaas is mijn ervaring dat de politiek nooit doet wat ik zou willen qua monetair beleid. Om eerlijk te zijn begrijp ik helemaal niets van waar de ECB mee bezig is, en het is volgens mij alleen door het gebrek aan economische en monetaire kennis bij het grotere publiek dat dit beleid überhaupt mogelijk is. Het is in mijn ogen het opblazen van een luchtballon die maar 2 eindes kan hebben. Of een grote crash, of een langzaam leeglopen zoals Japan, met nog meer 'verloren' generaties. Het 'ontkennen' van de economische cyclus heeft volgens mij geen kans, en toch lijkt dat precies te zijn wat de politici en 'top'economen daar nu doen.
Is afhankelijk van de kunstmatig opgepompte arbeidsmarkt die de koopruimte vergroot. Die 'klap' gaat zeker wel ooit komen want de werkloosheid moet gewoon wel bijna gaan stijgen. Al zal dat misschien eerder een wat subtielere daling/stabilisering zijn.
Kopen ook.
Zie eerste comment, ook mee oneens.Het is het uitstellen van het probleem imho.
Vaccinaties zijn ontwikkeld ->
Corona is niet de oorzaak van de volgende crisis. Daar is een directere financiële oorzaak voor nodig waardoor mensen vertrouwen kwijtraken. Corona heeft wel laten zien hoe wankel het globale systeem nog steeds is.
Starters krijgen hulp door verdwijnen overdrachtsbelasting ->
Is toch een relatief klein deel van de markt aan het worden. De impact van bijv. hypotheken voor flexwerkers was volgens mij nog groter.
Dat klopt. Dit begint meer op een '2000' scenario te lijken dan een 2008 scenario. Zoals in de jaren 1990 zaken enorm werden opgepompt en iedereen en z'n buren besloten aandelen te kopen in techbedrijven. Nu ook weet de een van gekkigheid niet waar men in moet investeren terwijl de ander geen huis kan betalen. Dat is eerder voorgekomen in de NL economie en lijkt mij gewoon niet houdbaar.
Het blijft dus gewoon gokken, en de voornaamste oorzaak daarvan is volgens mij de (Europese) politiek. Als die zich wat voorspelbaarder/verstandiger gedroeg in plaats van proberen met man en macht geld tegen de cyclus op te scheppen...

[ Voor 13% gewijzigd door Ahrnuld op 10-12-2020 16:54 ]

Niets...

• Requiem19
@Ahrnuld Ben wel benieuwd of je ook wat bronnen hebt bij je post, zoals bijv een onderbouwing hiervan:
De prognose op de veel langere termijn is toch nog steeds stagnatie? (zo rond 2030) puur door demografische ontwikkelingen? Zoals het nu gaat lijkt het erop dat de eerder voorspelde subtiele afvlakkingen en inzet van een lange daling rond die tijd eerder een diep dal gaan worden. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van politiek beleid rond immigratie (zucht).
En een onderbouwing van je visies op het monetaire beleid.

Daarnaast: hoe vind je dat de ECB / overheden wél moeten reageren op de huidige corona crisis qua steunmaatregelen en los van Corona, hoe zou het monetaire beleid moeten zijn?

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
gorgi_19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:14:
[...]

Dat wordt of afschrijven, of eeuwigdurend op de balans van de ECB staan. Niettemin is de maatschappelijke geldhoeveelheid dus weer vergroot. En nog steeds wil inflatie niet echt aangewakkerd worden.
Komt omdat ECB geld aan de bovenkant wordt toegevoegd. Inflatie krijg je pas als je geld aan de onderkant toevoegt.
Als je Elon Musk 200 miljard geeft, zal dat 0 invloed hebben op inflatie. Als je elke Nederlander 10.000 euro geeft, heeft dat enorme impact op inflatie, terwijl het totale bedrag gelijk is.

Dat de beurzen enorm gestegen zijn dit jaar is het resultaat van al dit gratis geld. De rijken hebben niks om het aan uit te geven dus kopen er maar aandelen voor.

• Richh
gorgi_19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:14:
[...]

De inflatie werkt prima, echter hebben ze daar bedacht dat de huizenprijzen niet meetellen in de inflatie, en dat brandstof/olie wel meetelt in de inflatie berekening 8)7

Tja, dan krijg je in een pandemie zonder vliegverkeer, precies dit.

• Miks
Richh schreef op donderdag 10 december 2020 @ 18:34:
[...]

De inflatie werkt prima, echter hebben ze daar bedacht dat de huizenprijzen niet meetellen in de inflatie, en dat brandstof/olie wel meetelt in de inflatie berekening 8)7

Tja, dan krijg je in een pandemie zonder vliegverkeer, precies dit.
Zo heel vreemd is dit toch niet? Het inflatiecijfer geeft weer hoe sterk prijzen stijgen voor de gemiddelde consument. Woonlasten (hypotheek plus de rest) inflatteren momenteel niet zo hard als de huizenprijzen, dus is de gemeten inflatie relatief laag. Zeker als de olieprijs zo belangrijk is.
Het wel of niet meewegen van de huizenprijzen hangt dus af van wat het inflatiecijfer moet vertegenwoordigen. Als dat het prijsniveau isvan de gemiddelde consument dan vind ik de huidige meet-methode niet heel vreemd.

Oftewel, het _risico_ van sterk stijgende huizenprijzen is niet iets dat je perse moet terug zien in het inflatiecijfer. Daarvoor heb je andere instrumenten, bijvoorbeeld Case-Shiller of de bubble index.

Overigens ben ik het helemaal met je eens dat de ECB wel blind lijkt voor de (macro)effecten van het rente- en opkoopbeleid, zoals de bubbelvorming en de zeer sterk toenemende ongelijkheid tussen lagen in de samenleving.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Requiem19 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:27:
[...]

Als je in de Randstad woont en werkt moet je, als je wil verhuizen als starter, per definitie met minder genoegen nemen. De laatste 2 maand zijn alle jaren zestig rijtjeshuizen hier naar 4 ton precies gestegen. 7(8)7
Ik zie het niet zo zitten om:

- 200 tot 600 euro per maand extra kwijt te zijn
- in een verschimmeld klushuis te zitten
- achteruit te gaan in ruimte
- achter allerlei dure verborgen gebreken te komen de aankomende tijd

Dat geldt bij koop en huur als we nu zouden verhuizen. Voorlopig huren we nog op basis van de huur van 2013 met af en toe een kleine stijging :+ We zitten écht muurvast maar wel in een zeer prettige gevangenis ;)

Ik zou heel erg graag een eigen huisje willen hebben maar een mens kan wel meer willen.

• Richh
Sorry, geen nieuws, maar dit artikel is toch wel erg herkenbaar.

https://www.bndestem.nl/w...-echt-betekenen~ad287e3b/
Woorden en zinnen uit verkoopteksten, met hun echte betekenis:
Authentiek = oud
Gebruik uw fantasie = alles moet nog worden verbouwd
Een huis met mogelijkheden = niet praktisch ingedeeld huis
Een upcoming wijk = (nu nog) een achterstandswijk
Een knusse slaapkamer = een kleine slaapkamer
Een stadstuin = een kleine tuin
Praktische tuin die geen onderhoud nodig heeft = tuin volgestort met tegels/beton
Een woonkeuken of leefkeuken = een keuken waar een tafel in past
Een keurige keuken = jaren oude, bijna ingestorte keuken
_O-

• Miks
Heel herkenbaar. Een keurige keuken, keurige wijk, een keurig huis... Dan weet je het vaak wel: het gaat geld kosten om er iets van te maken als het uberhaupt mogelijk is.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:41

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik mis "half vrijstaande vila" = jaren 70 hoekwoning.
mmmmmark schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:10:
Donkere vloer, donkere muur en donker plafond. Weer is wat anders. Voor die prijs zou ik toch wat anders kopen.

https://www.funda.nl/koop/monster/huis-87595136-de-poel-4-h/
https://www.gamma.nl/asso...-wit10-liter-25/p/B440835 :?

[ Voor 78% gewijzigd door Sport_Life op 10-12-2020 22:31 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• mmmmmark
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-11-2025
Donkere vloer, donkere muur en donker plafond. Weer is wat anders. Voor die prijs zou ik toch wat anders kopen.

https://www.funda.nl/koop/monster/huis-87595136-de-poel-4-h/

• Ypuh
Ik zag laatst ook 'tussenvilla' voorbij komen. Dat toverde wel even een kleine glimlach op mijn gezicht.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:19
Wat een gesomber toch over de economie.
We zagen dat Nl en Dtsld hun staatsschuld in een heel rap tempo konden afbouwen.
Veel oproepen richting deze landen om meer te investeren ipv verder schuldafbouw.
We zagen dat de lonen weer een echte reële stijging beleefden.
We zagen bedrijven zwemmen in het geld en vanwege de lage rente hun schulden hoog hielden om de aandeelhouders van prachtige cijfers te voorzien.
En toen kwam de pandemie.
En toen konden genoemde landen moeiteloos steunpakketten uitdelen.
De ECB zorgde dat de schuldenrijke landen niet ten onder gingen.
De consumenten hier spaarden meer en meer.

Dus als de pandemie volgend jaar passé is, waarom zou in hemelsnaam de economie moeten instorten?
Zijn er hier die fors interen, werkeloos zijn geraakt, huis uit zijn gezet, failliet zijn gegaan e.d?

Natuurlijk zaten we qua Europa nog met de gevolgen van de financiële crisis, maar dit zie ik toch niet als structureel de economie geforceerd overeind houden.

• izdp
Wilf schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:38:
[...]
Als je in de Randstad woont en werkt moet je, als je wil verhuizen als starter, per definitie met minder genoegen nemen. De laatste 2 maand zijn alle jaren zestig rijtjeshuizen hier naar 4 ton precies gestegen. 7(8)7

Dat geldt bij koop en huur als we nu zouden verhuizen. Voorlopig huren we nog op basis van de huur van 2013 met af en toe een kleine stijging :+ We zitten écht muurvast maar wel in een zeer prettige gevangenis ;)

Ik zou heel erg graag een eigen huisje willen hebben maar een mens kan wel meer willen.
Zat klushuizen met een prima casco.
Zat huizen zonder dure verborgen gebreken.
Echt niet veel mensen die in schimmeltjeshokjes leven.
Zat mensen die warm jaloers op jou zijn qua huur en meters.
Dus ja, je woont goedkoop en kan prachtig vermogen opbouwen voor een eigen huis als je dat zou willen.
Ik zou in jouw geval nu ook niet gaan kopen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
izdp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:10:
We zagen dat Nl en Dtsld hun staatsschuld in een heel rap tempo konden afbouwen.
"Heel rap tempo"... jaja; zes jaar lang dik 3% tekort op de begroting en dan drie jaar een procent over. 8)7

• kabeltjekabel
Dus als de pandemie volgend jaar passé is, waarom zou in hemelsnaam de economie moeten instorten?
Zijn er hier die fors interen, werkeloos zijn geraakt, huis uit zijn gezet, failliet zijn gegaan e.d?
Waar is 'hier'? In dit topic? Denk niet dat veel mensen daarmee te koop lopen.

• izdp
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:41:
[...]

"Heel rap tempo"... jaja; zes jaar lang dik 3% tekort op de begroting en dan drie jaar een procent over. 8)7
Kijk naar de cijfers, wij zaten al onder de 50% van het BNP en zaten op het gewenste niveau van 400 miljard overheidsschuld. De staatsschuld was nog een stuk lager.
Het kan rap gaan in een paar jaar met daarbij een groeiend BNP.

• izdp
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:43:
[...]

Waar is 'hier'? In dit topic? Denk niet dat veel mensen daarmee te koop lopen.
Nee, maar ik ken bijvoorbeeld niemand die echt in zwaar weer is gekomen.
Wel van aanpassen en veel € overhouden, omdat hun normale bestedingsdoelen out of order zijn.
De voornaamste groep getroffenen zijn vooral de bijbaners en andere lage inkomensgroepen.
Hoe naar ook, die hebben weinig gewicht op de huizenmarkt en met deze aantallen ook niet op de economie.

• kabeltjekabel
izdp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:50:
[...]

Kijk naar de cijfers, wij zaten al onder de 50% van het BNP
Dat is wat anders dan aflossen. Als jij salarisverhoging krijgt, heb je dan je hypotheek een stuk afgelost?
izdp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:50:
en zaten op het gewenste niveau van 400 miljard overheidsschuld. De staatsschuld was nog een stuk lager.
Het kan rap gaan in een paar jaar met daarbij een groeiend BNP.
Voornamelijk omdat de rentelast gedaald is door een fictief lage rente.

Dat is ook altijd de grap; gaat het over een krimpende economie, dan gaat het ineens over de miljarden die de staatsschuld groeit, en als de economie groeit hebben we het opeens over een % van bbp wat de staatsschuld is.. O-)

• kabeltjekabel
izdp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:57:
[...]

Wel van aanpassen en veel € overhouden, omdat hun normale bestedingsdoelen out of order zijn.
De voornaamste groep getroffenen zijn vooral de bijbaners en andere lage inkomensgroepen.
Hoe naar ook, die hebben weinig gewicht op de huizenmarkt en met deze aantallen ook niet op de economie.
Mensen die in zwaar weer terecht zijn gekomen zijn daar vaak niet open over. Plus het zegt waarschijnlijk ook wat over je persoonlijke bubbel. Ik ken ook niemand persoonlijk die aan/met Corona is overleden. Zegt dat dan dat het niet bestaat?

• izdp
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:02:
[...]

Dat is wat anders dan aflossen. Als jij salarisverhoging krijgt, heb je dan je hypotheek een stuk afgelost?

[...]

Voornamelijk omdat de rentelast gedaald is door een fictief lage rente.

Dat is ook altijd de grap; gaat het over een krimpende economie, dan gaat het ineens over de miljarden die de staatsschuld groeit, en als de economie groeit hebben we het opeens over een % van bbp wat de staatsschuld is.. O-)
Nogmaals kijk dan ook naar de absolute cijfers.
En nee, je hebt ongelijk. We hebben het altijd over % van het BNP.
Ook de spilzieke rechtse kabinetten uit het verleden met een schatting voor hun begroting in % groei van het BNP. Steevast kwam dat dan niet uit en zo werd een veel te hoge staatsschuld bereikt.
Absolute cijfers zeggen eigenlijk vrij weinig, net zoals dit weinig zegt voor een gewoon huishouden.

• izdp
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:08:
[...]

Mensen die in zwaar weer terecht zijn gekomen zijn daar vaak niet open over. Plus het zegt waarschijnlijk ook wat over je persoonlijke bubbel. Ik ken ook niemand persoonlijk die aan/met Corona is overleden. Zegt dat dan dat het niet bestaat?
Oh, ik ken wel aardig wat mensen die het covidvirus hebben gehad en ook twee doden.
Ik bedoelde te zeggen dat al die misère voor veel mensen wel waar moet zijn, maar veel is van een gehalte van horen zeggen en weinig ervaring uit eigen omgeving.
Al met al, buiten de bekende sectoren, draait de economie best redelijk door.

Edit: Behalve natuurlijk ook voor bouwer BAM. Die heeft wat geklaagd over gebrek aan vakmensen en weer kunnen ze er veel missen. 1200 man liefst dit keer.

[ Voor 10% gewijzigd door izdp op 11-12-2020 00:18 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

izdp schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:57:
[...]

Ach net welke bubbel je in zit hè:
Spreek een willekeurig persoon van onder de 35 en vraag ze om uit te wijden over hun woonsituatie, als deze niet 'matig' is vraag ze dan hoe ze aan hun hut zijn gekomen. Laat staan mensen die niet een langdurige relatie hebben..

Als je doorvraagt blijkt dat ze of beide een erg goede baan hebben, relatief jong een hut hebben gekocht of een jubbelton hebben gehad, voor de rest is het gewoon prut.

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• izdp
GoldenSample schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:20:
[...]

Spreek een willekeurig persoon van onder de 35 en vraag ze om uit te wijden over hun woonsituatie, als deze niet 'matig' is vraag ze dan hoe ze aan hun hut zijn gekomen. Laat staan mensen die niet een langdurige relatie hebben..

Als je doorvraagt blijkt dat ze of beide een erg goede baan hebben, relatief jong een hut hebben gekocht of een jubbelton hebben gehad, voor de rest is het gewoon prut.
Is nu van toepassing op de laatste jaren. Ik ken aardig wat jongeren onder de 35 en tot een jaar of 30 zitten die vrijwel allemaal best goed. Onder de 30 zit de groep die veel meer getroffen is door de laatste jaren.
Voor hun zit zowat alles tegen en de overheden berokkenen hun nog meer schade dan er al is.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:28:
[...]

Is nu van toepassing op de laatste jaren. Ik ken aardig wat jongeren onder de 35 en tot een jaar of 30 zitten die vrijwel allemaal best goed. Onder de 30 zit de groep die veel meer getroffen is door de laatste jaren.
Voor hun zit zowat alles tegen en de overheden berokkenen hun nog meer schade dan er al is.
Tja again ieder z'n eigen bubbel, ken er ook zat die met een jaar of 35 eindelijk vaste voet aan de grond hebben door of een (vast) contract met iets meer salaris maar veelal gewoon door een vaste relatie. Ken menig, zeker niet laag opgeleide, 30-er die min of meer gedwongen met huisgenoten woont (of je pist inderdaad een enorm deel van je netto inkomen aan huur weg, als je al wat vind, waar vervolgens iedereen over je heen valt dat je niet zo veel spaart).

[ Voor 16% gewijzigd door GoldenSample op 11-12-2020 00:46 ]

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• izdp
GoldenSample schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:45:
[...]

Tja again ieder z'n eigen bubbel, ken er ook zat die met een jaar of 35 eindelijk vaste voet aan de grond hebben door of een (vast) contract met iets meer salaris maar veelal gewoon door een vaste relatie. Ken menig, zeker niet laag opgeleide, 30-er die min of meer gedwongen met huisgenoten woont (of je pist inderdaad een enorm deel van je netto inkomen aan huur weg, als je al wat vind, waar vervolgens iedereen over je heen valt dat je niet zo veel spaart).
Ah, als alleenstaande heb je dan ook nog de pech dat er niet voor hun gebouwd is en nauweijk gebouwd wordt.
Ik bekeek van de week de situatie in de provincie Utrecht op Funda.
Als ik me goed herinner keuze uit zo'n 5600 woningen en daarvan maar een paar honderd minder dan 50m2.
Met minder dan 75M2 werd het niet veel beter.
Dus heel logisch dat wat er nog wel is bizar duur is per m2. Helaas ook voor huur en werkt de huurcommissie en het puntenstelsel ook maar heel beperkt.

• kabeltjekabel
izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:28:
[...]

Wederom je bubbel. De enige mensen in die leeftijdscategorie die ik ken en die 'goed zitten' hebben hun koophuis gekocht met steun van de ouders of het VON geerfd van hun te vroeg overleden ouder(s).

En van de kopers zouden de meesten nu alsnog niet hun eigen huis kunnen kopen als het nu op Funda zou staan, ondanks salarisverhogingen.

• Richh
Wat een gesomber toch over de economie.
Onze munt en de bijbehorende fiscale maatregelen zijn tegenwoordig van iets meer landen afhankelijk dan van Nederland en Duitsland.

De Nederlandse staatschuld is idd laag, onze private schuld des te hoger, overigens. Daar zit wel een relatie tussen.
Veel oproepen richting deze landen om meer te investeren ipv verder schuldafbouw.
We zagen dat de lonen weer een echte reële stijging beleefden.
We zagen bedrijven zwemmen in het geld en vanwege de lage rente hun schulden hoog hielden om de aandeelhouders van prachtige cijfers te voorzien.
We hebben jarenlang geleefd op basis van geld wat we hebben beloofd later terug te betalen: geleend geld, aka 'schuld'. Het hebben van schuld werd steeds aantrekkelijker, want lenen is goedkoop en zelfs goedkoper dan de inflatie.

Schuld moet ooit terug betaald worden...
...Of je moet de rente voor eeuwig verlagen (geloof je in negatieve rente?). De rente kan niet veel lager dan 0%.
... Of je moet zo hard groeien dat de opgelopen schuld in het niet valt, kijkend naar bijvoorbeeld het BBP.
En toen kwam de pandemie.
Een geforceerde stop van de nodige groei... ;)
En toen konden genoemde landen moeiteloos steunpakketten uitdelen.
Moeiteloos? Tja, het is inderdaad best moeiteloos dat 20% van alle gedrukte dollars aller tijden, gedrukt zijn in 2020.
Denk je echt dat er wereldwijd honderden miljarden bijgepint kunnen worden zonder dat dat effect heeft op iets en/of die schuld nooit terug betaald hoeft te worden?
Zo ja, waarom printen we dan niet altijd zoveel miljard euro bij en delen we die gezellig uit?
Je noemde er net nog 1200 bij BAM :+
Maar tot nu toe heeft vrijwel iedereen (in loondienst) nog een inkomen. Want de overheid drukt nu geld bij en deelt dat uit aan degenen die anders werkloos dreigden te worden.
Dat bijgedrukte geld wordt linksom of rechtsom betaald. There is no such thing as free lunch.

Afgezien van dat er nog nooit zo lang een structurele economische groei bestond als nu, en dat een kleine recessie om de paar jaar juist erg gezond is.
Natuurlijk zaten we qua Europa nog met de gevolgen van de financiële crisis, maar dit zie ik toch niet als structureel de economie geforceerd overeind houden.
Misschien leuk om over na te denken. Lehman Brothers, de veroorzaker van de kredietcrisis, had 600 miljard dollar schuld open staan bij hun faillissement. Dat zorgde voor wereldwijde crisis en 5/6 jaar lang ellende.

Europa alleen heeft zonet een nieuw steunpakket van 750 miljard euro aangekondigd (910 miljard dollar), niet het eerste gratis geld wat er uitgedeeld wordt.
En nu is er eigenlijk niks aan de hand?

• izdp
kabeltjekabel schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:06:
[...]

Wederom je bubbel. De enige mensen in die leeftijdscategorie die ik ken en die 'goed zitten' hebben hun koophuis gekocht met steun van de ouders of het VON geerfd van hun te vroeg overleden ouder(s).

En van de kopers zouden de meesten nu alsnog niet hun eigen huis kunnen kopen als het nu op Funda zou staan, ondanks salarisverhogingen.
Hoezo mijn bubbel? Het is pas van de laatste jaren dat het zo is gaan knellen.
Dus de groep boven de 30 had nog de kansen die er nu niet meer zijn.
Dezelfde groep die toen wel kochten, zijn nu de doorstromers met een giga overwaarde.

• Richh
izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:54:
[...]

Ah, als alleenstaande heb je dan ook nog de pech dat er niet voor hun gebouwd is en nauweijk gebouwd wordt.
Want alleenstaanden mogen niet te groot wonen :+

Nee, het probleem is ook dat stellen er niet meer tussen kunnen komen, massaal hun eisen naar beneden schroeven, onder het mom van 'klein beginnen' (verwende millennials willen teveel!), en dan maar flink overbieden op een woning die voorheen nog voor een alleenstaande bedoeld was. Want dat is nog wel haalbaar.

Het gevolg: "eenpersoonsappartementen" (40-50m2) zijn inmiddels bijna net zo duur als een groter appartement en/of kleine tussenwoning (70-80m2). De vierkantemeterprijs neemt zeer fors af in de weg naar boven (gezinswoningen).

Er is schaarste in alle segmenten. Het maakt dan weinig uit wat je bouwt, als je maar bouwt en er doorstroming is.
Als ik me goed herinner keuze uit zo'n 5600 woningen en daarvan maar een paar honderd minder dan 50m2.
Ontzettend veel (jonge) stellen wonen op minder dan 50m2 (idd die sub-30ers). en betalen daar meer voor wat hun alleenstaande grootmoeder voor een 120m2 gezinswoning betaald
Dus heel logisch dat wat er nog wel is bizar duur is per m2.
Yep, want daar kunnen stellen al snel meer voor betalen dan een alleenstaande.
Vrijwel nergens vind je nog een normale woonruimte voor minder dan 2 ton. Terwijl de stap naar een tussenwoning vaak relatief klein is en de m2 prijs zeer fors verlaagd.

De wens naar huizen voor alleenstaanden specifiek is een rare. Je kan ook simpelweg voldoende huizen voor startende stellen bouwen. Deze zullen dan zeer snel de beschikbare appartementen voor alleenstaanden verlaten. In het ergste geval zal er misschien een alleenstaande in een betaalbare tussenwoning ipv een 40m2 studio.

Ik zie daar geen enkel probleem in. Sterker nog: ideaal als zo'n alleenstaande waarschijnlijk ooit van plan eens samen te wonen!

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 11-12-2020 01:35 ]

• izdp
@Richh Qua munt en schuld:

Niet anders dan een paar jaar geleden en kunnen wij prima een eigen financieel beleid voeren.
Dus ook tzt de schuldafbouw.
En nee, wij hebben juist in de jaren voor de pandemie de schuld in % en in absolute bedragen fors verlaagd als overheid.
En nee, niets met bijdrukken te maken voor ons land. Door de sterk verlaagde staatsschuld hebben we plenty ruimte om te lenen.
Een recessie is nooit gezond, hoe kom je erbij? Die moet je altijd trachten te voorkomen door tijdig bij te sturen net zoals je met je eigen huishouden zou doen.
Natuurlijk kan het wel gebeuren maar dan heb je altijd meer tot veel meer schade.
Nu wordt er veel gesproken over kunstmatig overeind houden en de klap,komt nog en een golf aan faillissementen et cetera. Ik geloof daar niet. Dat zal naar mijn idee vrij beperkt zijn.

Lol, ik noemde BAM heel doelbewust, omdat ik die ken uit het veld en net zo waardeloos operereerde in de jaren 2010/2013. Ligt nooit aan de leiding, M'n zolen.

Lehman was niets meer dan de kanarie die doodging. Zij stonden niet aan de wieg, maar stonden er ook bij. Pure oplichting van de gehele financiële markt richting hypotheekmarkt incluis de Am. toezichthouders en kredietbeoordeelaars.
Bedenk maar even voor bv de ING en hun opgelegde verplichting voor de zgn Alt-troep.

De ECB doet niet in helicoptergeld, maar dit onderwerp is wat te veelomvattend.
We zijn daar als land sinds vandaag weer aardig vertegenwoordigd ;-)

• izdp
@Richh

Tuurlijk, alleenstaanden mogen in kasten van huizen wonen.
Maar dan niet zeuren over niet kunnen betalen en niet zeuren over een marktconforme huur.

Jij mag je mantra volhouden en als de bouwmarkt je volgt blijven de alleenstaanden de pineut, tenzij ze echt goed verdienen.
Je vergeet echt dat alleenstaanden een blijvend grote bestaande groep is en niet een fase-ontwikkeling is.
Het gezin als hoeksteen van de maatschappij is zo bezijden de realiteit. Het is 1 van de vormen van een huishouden.

• Richh
izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:35:

Niet anders dan een paar jaar geleden en kunnen wij prima een eigen financieel beleid voeren.
En nee, wij hebben juist in de jaren voor de pandemie de schuld in % en in absolute bedragen fors verlaagd als overheid.
En nee, niets met bijdrukken te maken voor ons land. Door de sterk verlaagde staatsschuld hebben we plenty ruimte om te lenen.
Ow, Nederland kan het inderdaad prima hebben! Wij hebben ons boekje op orde.

We hebben echter te maken met dezelfde munt en ECB als andere landen die dat niet hebben. Daar gaan die miljarden meer heen dan naar hier ;)
En wie gaat de schuld aflossen? Juist.
Een recessie is nooit gezond, hoe kom je erbij? Die moet je altijd trachten te voorkomen door tijdig bij te sturen net zoals je met je eigen huishouden zou doen.
Haha, ik zal de geldprinter weer aanzetten als ik dreig mijn baan te verliezen :+

Een crisis moet je voorkomen, dat doet namelijk echt pijn.
Een kleine, kortdurige recessie om een onhoudbaar snelle economische groei (groei zorgt namelijk voor meer groei, enzovoort) te remmen is gezonder dan een crisis - welke altijd vanzelf eens zal volgen na langdurige onhoudbare economische groei.
Een recessie biedt juist ook enorm veel kansen ;)
Nu wordt er veel gesproken over kunstmatig overeind houden en de klap,komt nog en een golf aan faillissementen et cetera. Ik geloof daar niet. Dat zal naar mijn idee vrij beperkt zijn.
Wellicht, ik heb ook geen idee hoe groot die klap zal zijn laat staan de impact op de huizenmarkt. Maar veel meer toelichten dan dit, dat zit er niet in. Agree to disagree :P
Lehman was niets meer dan de kanarie die doodging.
Lehman was de druppel die de emmer deed overlopen.

Covid is (in mijn optiek) hetzelfde als Lehman; zeker niet de oorzaak van problemen, wel een zeer veeleisende gebeurtenis in het wankele monetaire schuldensysteem.
izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:42:
@Richh

Tuurlijk, alleenstaanden mogen in kasten van huizen wonen.
Maar dan niet zeuren over niet kunnen betalen en niet zeuren over een marktconforme huur.
Huh? Ik ken wel wat boomers die in een sociale huur-kast wonen en daar helemaal geen marktconforme huur voor betalen als ik naar de huidige prijzen kijk. Geen haan die daar om kraait :+

Die marktconforme huur moet juist fors naar beneden. Dat bereik je niet met nieuwe appartementen van een ton (want dat kan niet) maar wel met betaalbare rijtjeswoningen. Die moeten de dure appartementen naar beneden duwen ;)
Je vergeet echt dat alleenstaanden een blijvend grote bestaande groep is en niet een fase-ontwikkeling is.
Het gezin als hoeksteen van de maatschappij is zo bezijden de realiteit. Het is 1 van de vormen van een huishouden.
Het punt is: 1 persoon kan wel in een grote woning leven. Traplift erin en klaar ;)
4 personen kunnen niet in een klein appartement leven (althans, dat achten we niet wenselijk). Je bouwt huizen voor ruim 100 jaar toch? Niet voor de massaal scheidende generaties van nu, het is de vraag of dat doorzet.

Maar hey, ik vind het opzich allemaal best hoor. Bouw vooral voor alleenstaanden. Als men dan wel bouwt. Maar bouw dan eens echt betaalbaar.
Nieuwbouw voor 2-4 personen voor 300k is best te vinden, nieuwbouw voor 1 persoon voor 150k bestaat nergens.

Een alleenstaande met modaal inkomen kan helemaal nergens zo'n nieuwbouwplek voor een alleenstaande betalen. Je bent zo 230k kwijt en dan mag je blij zijn met 50m2. Marktconform? My ass...

• kabeltjekabel
izdp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:35:

Een recessie is nooit gezond, hoe kom je erbij? Die moet je altijd trachten te voorkomen door tijdig bij te sturen net zoals je met je eigen huishouden zou doen.[...]
Fors verlaagd... wat? In vijf jaar tijd 55 miljard van de top af, een bedrag wat we nu vijf maanden alweer ruimschoots bijgeleend hebben vanwege alle steunmaatregelen.

Een recessie is gezonder dan dat je in het rood gaat staan om bedrijven die bezig zijn grondstoffen te verspillen overeind gaat houden. Dat kost namelijk op de lange termijn veel meer.
Wilf schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:38:
[...]

Ik heb twee weken geleden ook al aangegeven dat bijvoorbeeld in Nieuwegein best wat woningen te koop staan die binnen je budget vallen. En daar zitten ook prima woningen in waar je zo in kunt trekken. Nabij Utrecht, 4 kamers, 110 m2 etc. is dus prima te doen. (Één simpel voorbeeldje https://www.funda.nl/koop...s-41130048-olsterveste-9/ , kun je zo in, met vraagprijs 290k zal de uiteindelijke verkoopprijs niet snel boven de 4 ton komen, 5 slaapkamers, 115 m2, prima keuken en badkamer.)

Maar het is natuurlijk veel leuker om te klagen dat er helemaal niets is. En bij elke mogelijkheid die er is vooral de beren op de weg te zien en te klagen over wat er allemaal niet is, of anders zou moeten zijn. En liever je wensenlijst uitbreiden dan de mogelijke woningen serieus te overwegen. Totdat je wensenlijst uiteindelijk zo uitgebreid (en onrealistisch) wordt dat alleen nog een vrijstaande woning naast de Dom voor 2 ton nog zou voldoen.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
In de familie iemand met een reisbureau, heeft minimaal geleefd omdat mensen hun geld terug vragen en moet nu een lening aan gaan om de resterende vouchers terug te betalen. Geld is op. Daarnaast nog een automonteur, als de lease-markt niet heel snel aan trekt met verkoop en reparatie gaan er daar ook mensen op de bank zitten.
Buren 1: Man/vrouw met autorijschool; 8 weken geen inkomen en daarna nog 8 weken moeizaam.
Buren 2: 747 piloot, ziet de bui al hangen. :+
Buren 2: treinmachinist, heeft nog inkomen door spaarpot NS. Mist wel de maandelijkse bonus voor toeslagen en overuren.
Buren 3: Treinconducteur, idem ^^.
Vriend 1: DJ(niet die hele dure :P) heeft in januari-maart slechts 10% van zijn inkomen, pakt nu alles aan wat geld op levert.
Vriend 2: Verhuurt apparatuur voor feestjes. Draait sinds maart op 10% omzet door spaarzame online events. Heeft inmiddels zo veel schulden en uitgestelde betalingen dat hij tien jaar bezig zal zijn om het recht te trekken, mits de markt snel weer terug komt op het oude niveau. Had achteraf gezien op 15 maart de stekker er uit moeten trekken. Kan nu niets meer dan personeel ontslaan en de kachel uit laten staan, zijn opgebouwde pensioen is al op.
Zelf heb ik slechts een maandje niets gehad omdat externe medewerkers even niet meer welkom waren.
Vooral figuren als vriend 2 zullen nog lang last hebben. In mijn dorp zit een busmaatschappij die menig jongere/bejaarde vervoerde naar de Spaanse stranden of Keukenhof. Je kan wel raden hoe die er voor staan. Bussen verkopen heeft geen nut, niemand wil ze hebben. Het enige wat resteert is personeel ontslaan, maar dan moet je nog wel voldoende liquiditeit hebben voor de bijbehorende transitievergoedingen. Ik hoop dat al die bedrijven het weten te rekken.

Donderdag reed ik uit nieuwsgierigheid even langs Schiphol, daar stonden slechts drie(!) auto's bij de vertrekhal om mensen af te zetten. Dat kan niet lang goed gaan

• Requiem19
kabeltjekabel schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:41:
[...]

Ehm...

Afbeeldingslocatie: https://economie.rabobank.com/globalassets/2019/04-april/conjunctuurbeeld-nl/figuur1.png

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:08:
[...]

Ik heb twee weken geleden ook al aangegeven dat bijvoorbeeld in Nieuwegein best wat woningen te koop staan die binnen je budget vallen. En daar zitten ook prima woningen in waar je zo in kunt trekken. Nabij Utrecht, 4 kamers, 110 m2 etc. is dus prima te doen. (Één simpel voorbeeldje https://www.funda.nl/koop...s-41130048-olsterveste-9/ , kun je zo in, met vraagprijs 290k zal de uiteindelijke verkoopprijs niet snel boven de 4 ton komen, 5 slaapkamers, 115 m2, prima keuken en badkamer.)

Maar het is natuurlijk veel leuker om te klagen dat er helemaal niets is. En bij elke mogelijkheid die er is vooral de beren op de weg te zien en te klagen over wat er allemaal niet is, of anders zou moeten zijn. En liever je wensenlijst uitbreiden dan de mogelijke woningen serieus te overwegen. Totdat je wensenlijst uiteindelijk zo uitgebreid (en onrealistisch) wordt dat alleen nog een vrijstaande woning naast de Dom voor 2 ton nog zou voldoen.
Ja maar die heeft geen vloerverwarming, geen warmtepomp, geen zonnepanelen en de ligging v/d tuin is echt niet acceptabel. Dus dat is toch geen reeële optie dan??

• Ypuh
Requiem19 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:27:
[...]

Ja maar die heeft geen vloerverwarming, geen warmtepomp, geen zonnepanelen en de ligging v/d tuin is echt niet acceptabel. Dus dat is toch geen reeële optie dan??
Vaak kon ik je nog wel semi-serieus nemen, maar dit is echt bullshit. Voor wie dit denkt is het lekker goedkoop scoren, maar heb geen eens zin om de discussie aan te gaan zo.

@Rubbergrover1 Probeer voor de grap ook eens een bezichtiging aan te vragen voor die woning. En check over 3 maanden eens de taxatiewaarde en werkelijke verkoopprijs.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 11-12-2020 09:04 ]

• Requiem19
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:02:
[...]

Vaak kon ik je nog wel semi-serieus nemen, maar dit is echt bullshit. Voor wie dit denkt is het lekker goedkoop scoren, maar heb geen eens zin om de discussie aan te gaan zo.

@Rubbergrover1 Probeer voor de grap ook eens een bezichtiging aan te vragen voor die woning. En check over 3 maanden eens de taxatiewaarde en werkelijke verkoopprijs.
Ik zie dat je het weer heel persoonlijk neemt, zonde :-).

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Mijn inkomen is de laatste 8 maanden met 95% naar beneden gegaan.
Ik zit er niet echt mee, maar dat komt omdat ik het me kan veroorloven en ligt deels aan mijn mindset. Heb hele lage vaste lasten. Geen hypotheek bijvoorbeeld. We vreten ons wel ongans overigens. :)

In mijn omgeving is het wisselend.
Vriend 1: Bedrijf. Heeft 15 van de 80 medewerkers moeten ontslaan.
Vriend 2: Heeft 30 van de 35 mensen moeten ontslaan.
Vriend 3: Omzetdaling van 80%
Aantal vrienden die een omzetdaling van 30% hebben.
Kennis (zeker geen vriend) waarvan alle reserves op zijn. Denk niet dat zijn bedrijfje met 4 werknemers de zomer van 2021 haalt.
Bedrijf waar ik veel voor werk heeft 50 van de 120 mensen moeten ontslaan. En daar komen er nog zeker een 10-tal bij deze maand.
Een vriend die 2 ton per maand omzette, als artiest, is teruggegaan naar 10K. Niet echt medelijden met hem, maar die 2 ton gaf hij ook grotendeels weer uit. Dus die mensen die daar op rekenden, staan ook wat droger. Zijn personeelskosten en vaste lasten kunnen met die 10K niet betaald worden. Die teert aardig in (maar nog steeds genoeg over)

Zijn ook een aantal kennissen die meer werk hebben. Doordat hun kunde ineens heel erg van pas kwam in de crisis.

Alle bovengenoemde beroepen zijn vooral event-gerelateerd.

[ Voor 0% gewijzigd door Rzaan op 11-12-2020 10:59 . Reden: werkwoord toegevoegd ]

• Ypuh
offtopic:
Mijn ouders hebben een zalencentrum en die teren ook al aardig op reserves/hun pensioenpot. Zonder overheidssteun waren ze allang kopje onder gegaan. 35+ jaar gewerkt en nee, het is geen Ziggodome/Ahoy waar ze in die jaren een flinke buffer opgebouwd hebben. Ze zijn er nooit rijk mee geworden (en worden daar nu voor gestraft).

Ik kan wel zeggen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken, maar dat is een leugen. Wel sneu dat waar ze hun hele leven 70u+ per week voor gewerkt hebben en nu vlak voor het pensioen (61 en 59) hun hele pot(je) aan het opeten zijn. Voor buitenstaanders en ook hun eigen kinderen -ik ben wat harder/financiëler ingesteld- kun je het simpelweg dom/pech/eigen risico noemen, maar het geluk/plezier wat hun uitstralen als ze weer een mooi bruiloftsfeest hebben mogen organiseren voor een jong stel uit het dorp die ze als kleine kleuters op hebben zien groeien is redelijk onbetaalbaar.
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:02:
Daarom heb ik juist ook bewust een van de woningen genoemd die ruim onder de 4 ton zit. Zodat je in theorie nog een ton zou kunnen overbieden. Meer dan een ton zou ik hier sowieso niet overbieden, want er zijn hier in de zelfde prijscategorie genoeg alternatieven (ook die nog niet 'verkocht onder voorbehoud' zijn).

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-01 18:18
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:29:
offtopic:
Mijn ouders hebben een zalencentrum en die teren ook al aardig op reserves/hun pensioenpot. Zonder overheidssteun waren ze allang kopje onder gegaan. 35+ jaar gewerkt en nee, het is geen Ziggodome/Ahoy waar ze in die jaren een flinke buffer opgebouwd hebben. Ze zijn er nooit rijk mee geworden (en worden daar nu voor gestraft).

Ik kan wel zeggen dat ze zich geen zorgen hoeven te maken, maar dat is een leugen. Wel sneu dat waar ze hun hele leven 70u+ per week voor gewerkt hebben en nu vlak voor het pensioen (61 en 59) hun hele pot(je) aan het opeten zijn. Voor buitenstaanders en ook hun eigen kinderen -ik ben wat harder/financiëler ingesteld- kun je het simpelweg dom/pech/eigen risico noemen, maar het geluk/plezier wat hun uitstralen als ze weer een mooi bruiloftsfeest hebben mogen organiseren voor een jong stel uit het dorp die ze als kleine kleuters op hebben zien groeien is redelijk onbetaalbaar.
Niks doms aan, een pandemie als de huidige kan je gewoon nooit meenemen in je ramingen en planningen. Als we dat en masse wel zouden doen zou zo'n beetje elke vorm van ondernemen in de "sociale" sector onbetaalbaar worden.
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:08:
[...]

Tja, lekker makkelijk dit. "Hier een huis wat je kan betalen, niet zeuren". Het gaat er natuurlijk om dat het complete willekeur is of je mee kan doen in de stoelendans die de huizenmarkt heet. Had je de mazzel om 10 jaar eerder geboren te zijn dan kan je met tonnen overwaarde weglopen. Ben je na 1990 geboren? Jammer dan, lekker iemands overwaarde gaan betalen. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Jij maakt de koppeling tussen buitensporige wensen en de terechte constatering dat er willekeur plaatsvindt door matig overheidsbeleid. Laat me raden, je zit er zelf warm bij?

• Ypuh
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:48:
[...]

Daarom heb ik juist ook bewust een van de woningen genoemd die ruim onder de 4 ton zit. Zodat je in theorie nog een ton zou kunnen overbieden. Meer dan een ton zou ik hier sowieso niet overbieden, want er zijn hier in de zelfde prijscategorie genoeg alternatieven (ook die nog niet 'verkocht onder voorbehoud' zijn).
De realiteit/probleem is alleen dat je niet aan bieden toekomt, want de bezichtigen zaten vanochtend voor 09.00u al vol. Dat ton overbieden gaat dus ook wel gebeuren, want deze vraagprijs is gewoon veel te laag om dit gedrag uit te lokken. Een realistische prijs lijkt me eerder 350k, maar aangezien ik er steeds naast zit met mijn rationele schattingen, denk dat je met 4 ton ook wel aardig in de richting zit.

Als de taxateur er dan een waarde van 325k aanplakt heb je dus 50k eigen geld + kosten koper nodig. Voor iemand die in 2016 een huis gekocht heeft en nu door wil stromen geen probleem, maar voor een stel van 30, beide met een goede baan en mogelijk nog wat rest schuld is het onmogelijk.

Overigens wil ik deze woning niet classificeren als een typische starterswoning, ook al is het maar een tussenwoningkje in Nieuwegein (ik word zelf niet heel gelukkig als ik door Nieuwegein loop, maar dat is misschien omdat ik maar een simpele boer ben). Je kunt je ook afvragen of 4 ton normaal is voor een tussenwoning of dat dit realistisch is voor een (jong) gezin. Als beide gestudeerd en een goede baan hebben ja, maar die andere helft van Nederland dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Ypuh op 11-12-2020 11:00 ]

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

@ypuh
Ik vind je post niet off-topic omdat ik van mening ben, dat wat jouw ouders overkomt, zijn weerslag zal hebben op hoe zij bijvoorbeeld straks gaan wonen.
Ook de overheidssteun die jouw ouders krijgen, zal op een gegeven moment verrekend moeten worden in de toekomstige boekhouding van ons land. En dan zal misschien gebeuren door overdrachtsbelasting of een andere woongerelateerde belasting te verhogen.

[ Voor 15% gewijzigd door Rzaan op 11-12-2020 10:58 ]

Michielgb schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:54:

[...]

Tja, lekker makkelijk dit. "Hier een huis wat je kan betalen, niet zeuren". Het gaat er natuurlijk om dat het complete willekeur is of je mee kan doen in de stoelendans die de huizenmarkt heet. Had je de mazzel om 10 jaar eerder geboren te zijn dan kan je met tonnen overwaarde weglopen. Ben je na 1990 geboren? Jammer dan, lekker iemands overwaarde gaan betalen. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Dat kun je vinden. Ik vind het nergens op slaan als iemand (even heel gechargeerd) vooral lijkt te klagen om het klagen.

Twee weken geleden: "Waar is dat direct intrekken zonder klussen startershuis van gelijk formaat (4 kamers 110m2) voor minder dan €862,- per maand nabij Utrecht. Ik kom ze nog niet tegen."
Waarna ik binnen een minuut een hele rij aan huizen zie die hier wel aan voldoen.
Nu weer: "200 tot 600 euro per maand extra kwijt te zijn, in een verschimmeld klushuis te zitten, achteruit te gaan in ruimte, achter allerlei dure verborgen gebreken te komen de aankomende tijd"
Wederom in no-time prima woningen te vinden die prima aan de wensen voldoen.

En zo zal het de komende 5 jaar dus nog wel doorgaan, steeds maar blijven klagen dat er geen woningen te vinden zijn. Terwijl er dus in werkelijkheid wel prima mogelijkheden zijn, als je ze maar wil zien. Of er moeite voor wilt doen (bv tijdig op nieuw aanbod reageren, liefst met een aankoopmakelaar etc.)
Ypuh schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 10:56:
[...]

De realiteit/probleem is alleen dat je niet aan bieden toekomt, want de bezichtigen zaten vanochtend voor 09.00u al vol. Dat ton overbieden gaat dus ook wel gebeuren, want deze vraagprijs is gewoon veel te laag om dit gedrag uit te lokken. Een realistische prijs lijkt me eerder 350k, maar aangezien ik er steeds naast zit met mijn rationele schattingen, denk dat je met 4 ton ook wel aardig in de richting zit.

Als de taxateur er dan een waarde van 325k aanplakt heb je dus 50k eigen geld + kosten koper nodig. Voor iemand die in 2016 een huis gekocht heeft en nu door wil stromen geen probleem, maar voor een stel van 30, beide met een goede baan en mogelijk nog wat rest schuld is het onmogelijk.
Eens dat je zeker op tijd moet zijn bij zulke woningen (liefst via een aankoopmakelaar die sneller zo'n afspraak heeft geregeld ) en dat het zeker de vraag is voor hoeveel de woning getaxeerd kan worden. Maar aan de andere kant is dit ook weer geen uitzonderlijke woning voor Nieuwegein. Er komen zeer regelmatig vergelijkbare woningen op de markt, dus áls je zo'n woning zou willen, dan kun je zeker in de eerste tijd je overbieden nog wel beperkt laten. Het is natuurlijk wel een voordeel dat hier in principe niets aan verbouwd hoeft te worden.

Ik ben ook wel benieuwd tegen welke prijs zulke woningen in Nieuwegein de laatste tijd van de hand gaan, maar ik heb daar helaas geen inzicht in.
Overigens wil ik deze woning niet classificeren als een typische starterswoning, ook al is het maar een tussenwoningkje in Nieuwegein (ik word zelf niet heel gelukkig als ik door Nieuwegein loop, maar dat is misschien omdat ik maar een simpele boer ben). Je kunt je ook afvragen of 4 ton normaal is voor een tussenwoning of dat dit realistisch is voor een (jong) gezin. Als beide gestudeerd en een goede baan hebben ja, maar die andere helft van Nederland dan?
Ja, ik zie het ook niet echt als een starterswoning. Maar eerlijk gezegd associeer ik de wens naar een woning van minstens 110 m² en 4 kamers ook niet meteen met een typische starterswoning. En of je in Nieuwegein wilt wonen... tsja, hoe meer mensen ergens willen wonen, hoe hoger de prijzen worden (of hoe meer lucht er in de prijzen komt). Ik kan me voorstellen dat er heel veel mensen zijn die daar heel gelukkig kunnen wonen. Ook als ze van tevoren denken: 'Nieuwegein, dat doe je toch niet'.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 09:21
[...]
Een (iets kleinere) tussenwoning en eindwoning in de straat zijn verleden jaar te koop gezet voor ongeveer 270k. Ime. nemen makelaars overbiedingen op die woningen wel mee in de nieuwe vraagprijs, dus vermoedelijk zijn die voor 290k verkocht. Doe daar nog eens 10% bovenop (want zo snel stijgen de huizenprijzen) en je zit inderdaad op 320. Voor 2,95 bij het Kadaster weet je meer idd.
[...]
Overigens wil ik deze woning niet classificeren als een typische starterswoning, ook al is het maar een tussenwoningkje in Nieuwegein
Exact dit. Dit is aanzienlijk luxueuzer en ruimer dan de meeste mensen wonen. Is het wel redelijk om te klagen dat dit soort woningen niet betaalbaar zijn?

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

[...]
[...]
Het is al wat posts geleden, maar ik wilde hier toch nog even op reageren :)

Ik zie dit om me heen best veel gebeuren; niet zozeer om persé in de trein te stappen maar vooral vanwege verkeerde prioriteiten (waar men later achterkomt). Ik zie mensen kort op het centrum woningen kopen omdat ze graag qua locatie natuurlijk kort bij het centrum willen zitten. Helaas is er vaak niet voldoende budget om ook een woning te kopen met voldoende ruimte / voldoende basis maar men staart zich volledig blind op de locatie. Als ze er dan eenmaal een maand of 6 wonen komen ze erachter dat (behalve de locatie) de woning eigenlijk aan zowat geen van hun wensen voldoet...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Requiem19
Harrie_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:05:
[...]

Het is al wat posts geleden, maar ik wilde hier toch nog even op reageren :)

Ik zie dit om me heen best veel gebeuren; niet zozeer om persé in de trein te stappen maar vooral vanwege verkeerde prioriteiten (waar men later achterkomt). Ik zie mensen kort op het centrum woningen kopen omdat ze graag qua locatie natuurlijk kort bij het centrum willen zitten. Helaas is er vaak niet voldoende budget om ook een woning te kopen met voldoende ruimte / voldoende basis maar men staart zich volledig blind op de locatie. Als ze er dan eenmaal een maand of 6 wonen komen ze erachter dat (behalve de locatie) de woning eigenlijk aan zowat geen van hun wensen voldoet...
Zijn dat dan ook niet vaker mensen die nu in de stad wonen (net afgestudeerden, mensen die pas enkele jaren werken) en eigenlijk in de stad willen blijven wonen omdat daar hun sociale leven plaatsvindt?

Soms duurt het ook even voordat je erachter komt wat echt belangrijk is qua wonen - en daarnaast verschilt het ook per moment in je leven wat belangrijk is qua wonen. Denk dat je niet alles vooraf kunt inschatten, maar dat sommige dingen je ook moet ervaren.

• CVTTPD2DQ
[...]
Nou, dat heb ik inderdaad gedaan. Tot zover een uitstekende beslissing geweest, ben al veertig, en nu een jaar later zou ik mijn huidige woning niet meer kunnen kopen. Geen enkele woning in deze regio trouwens.

Mijn droomhuis is het in de verste verte niet, en het is een slechte buurt, maar op een gegeven moment moet je realistisch zijn.

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-01 21:00
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 12:43:
[...]

Nou, dat heb ik inderdaad gedaan. Tot zover een uitstekende beslissing geweest, ben al veertig, en nu een jaar later zou ik mijn huidige woning niet meer kunnen kopen. Geen enkele woning in deze regio trouwens.

Mijn droomhuis is het in de verste verte niet, en het is een slechte buurt, maar op een gegeven moment moet je realistisch zijn.
Lijkt me inderdaad gewoon een keuze die goed uit kan pakken in de huidige markt die elke jaar 8% groeit. Om vervolgens bij een hogere salaris of samen met een nieuwe partner een overstap te maken. Je kan niet alles hebben, soms moet je gewoon concluderen dat je droomhuis niet toereikend is en je de beste optie moet pakken uit je huidige keuzes.

• CVTTPD2DQ
Reiziger88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:16:
[...]
Lijkt me inderdaad gewoon een keuze die goed uit kan pakken in de huidige markt die elke jaar 8% groeit. Om vervolgens bij een hogere salaris of samen met een nieuwe partner een overstap te maken.
Nou, dat is een denkfout. Zolang huizenprijzen veel harder stijgen dan salarissen wordt dat 'droomhuis' steeds onbereikbaarder. Om stappen te maken naar een mooier huis zou voor mij (en voor veel mensen zonder huis!) een crash van de huizenmarkt, met tegelijk een goedlopende arbeidsmarkt handig zijn. Maar waarschijnlijk stevenen we af op het omgekeerde :)

Dit huis is voor mij - waarschijnlijk - het eindstation. Mochten appartementen nog betaalbaar worden zie ik mezelf nog naar iets gelijkvloers verhuizen, maar als ik een "wooncarrière" had willen hebben, had ik jaren geleden in moeten stappen.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Dat dachten mensen die in 1995 hun huis kochten ook.
En 10 jaar later ook weer.
Ik kocht ooit een appartement voor Fl 375.000. Mijn benedenbuurvrouw kocht haar bijna identieke appartement voor Fl 100.000 minder, een jaar eerder. Ik voelde me goed genaaid.

• Reiziger88
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:50:
[...]

Nou, dat is een denkfout. Zolang huizenprijzen veel harder stijgen dan salarissen wordt dat 'droomhuis' steeds onbereikbaarder. Om stappen te maken naar een mooier huis zou voor mij (en voor veel mensen zonder huis!) een crash van de huizenmarkt, met tegelijk een goedlopende arbeidsmarkt handig zijn. Maar waarschijnlijk stevenen we af op het omgekeerde :)

Dit huis is voor mij - waarschijnlijk - het eindstation. Mochten appartementen nog betaalbaar worden zie ik mezelf nog naar iets gelijkvloers verhuizen, maar als ik een "wooncarrière" had willen hebben, had ik jaren geleden in moeten stappen.
Dat is geen denkfout. Als de markt omhoog gaat dan kan je maar liever een aandeel in de woningmarkt hebben dan helemaal geen aandeel. En wellicht verandert je privé situatie in de toekomst, zodat die droomhuis wel betaalbaar wordt. De kans op een crash is niet heel logisch met de mega aantallen starters die zitten te wachten op een crash. Zelfs een pandemie heeft niet geholpen. Alles kan, maar ik zou mij geld er niet op zetten.

• CVTTPD2DQ
Reiziger88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:59:
[...]

Dat is geen denkfout. Als de markt omhoog gaat dan kan je maar liever een aandeel in de woningmarkt hebben dan helemaal geen aandeel.
Dat klopt, maar dat is omdat de waarde van woningen toeneemt ten opzichte van de rest van de economie (salarissen, etentjes, Bob de Bouwer action figures, etc.) Dus als je de waarde van je huis in de toekomst moet ruilen tegen andere dingen (bijv. een verpleegkundige betalen om je steunkousen aan te trekken), dan is het voordelig om zoveel mogelijk huis te hebben.

De waardeverschillen van huizen onderling verandert niet zoveel (hoewel er een tijd is geweest waarin een flatje in Amsterdam nauwelijks duurder was dan een flatje in Almelo). Dus bezit van een huis helpt je niet om "meer" huis te krijgen.
Reiziger88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 13:59: En wellicht verandert je privé situatie in de toekomst, zodat die droomhuis wel betaalbaar wordt.
De meeste 'veranderingen in privésituaties' zijn nogal kostbaar voor beide betrokkenen, en leiden zelden tot het 'betaalbaar worden van een droomhuis'. Meestal tot het omgekeerde. Maar mocht ik aan de kant worden gezet, zal ik een carrière als toyboy voor een rijke weduwe zeker overwegen.

Maar als je die kans ziet, zou ik hem met beide handen aanpakken.
Ik zie dit niet principieel anders dan dat de meeste mensen in een werk-carrière ook niet meteen in hun droombaan beginnen. Sommige mensen hebben het 'geluk' dat ze meteen de ideale baan/woning vinden (maar dat is niet altijd financieel de beste keus), anderen hoppen om de paar jaar naar een andere baan/woning. Maar als je niet ergens begint met werken, maar blijft wachten tot jouw ideale baan voorbij komt, dan zullen veel mensen kunnen wachten tot ze een ons wegen.

• kabeltjekabel
Ja, dat is dus weer allemaal relatief. Ook al hebben we volgend jaar een neutrale begroting maar 5% krimp op het bbp dan gaat die grafiek dus omhoog. Jouw hypotheek gaat ook niet omhoog als je inkomen daalt. In het stukje wat je quote van mij heb ik het over de begrotingstekorten en overschotten.

[ Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 11-12-2020 16:57 ]

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:27:
[...]
Maar als je niet ergens begint met werken, maar blijft wachten tot jouw ideale baan voorbij komt, dan zullen veel mensen kunnen wachten tot ze een ons wegen.
Vanaf jonge leeftijd leren we (hopelijk) dat een baan ook een zakelijke transactie is. Ook al zijn het sympathieke mensen, je baas/werknemers zijn niet je vrienden.

Met huizen is het anders, daar wordt mensen juist verteld dat een huis, en vooral de inrichting, een afspiegeling is van hun persoonlijkheid. Het resultaat kun je in z'n volle glorie bekijken op "Wat er nou weer voor een huis te koop staat"

Hier nog een voorspelling over de huizenmarkt: naarmate de omvang van de huurmarkt toeneemt, en het steeds normaler wordt om te wonen in een gemeubileerd appartement waar je weinig aan mag veranderen, gaat dit afnemen. Mensen zullen andere uitlaatkleppen vinden voor het uitdrukken van hun individualiteit.

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

FunkyTrip

Funky vidi vici!

GoldenSample schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 00:20:
[...]

En vraag ze dan of ze VVD stemmen en zo ja, lach ze hard uit, want dan hebben ze aan het zichzelf te danken :')

Dit dus.

• Requiem19
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:27:
[...]

Ik zie dit niet principieel anders dan dat de meeste mensen in een werk-carrière ook niet meteen in hun droombaan beginnen. Sommige mensen hebben het 'geluk' dat ze meteen de ideale baan/woning vinden (maar dat is niet altijd financieel de beste keus), anderen hoppen om de paar jaar naar een andere baan/woning. Maar als je niet ergens begint met werken, maar blijft wachten tot jouw ideale baan voorbij komt, dan zullen veel mensen kunnen wachten tot ze een ons wegen.
Ik zie een verschil tussen

A) droomhuis
B) een woning die je leuk vindt (en waar je met plezier kunt wonen)
C) een woning die je niet leuk vindt

Het is imo geheel logisch dat niet iedereen gelijk A kan kopen. En mss zelfs als 2e of 3e huis kun je niet A krijgen.

Maar B is toch wel het minimum. Als in, het lijkt me dat je iets alleen koopt als je jezelf er prettig in ziet wonen.

Zodra je C gaat kopen omdat je bang bent anders nooit een woning te kunnen bemachtigen, dat gaat wel ver.

• Reiziger88
Requiem19 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:31:
[...]

Ik zie een verschil tussen

A) droomhuis
B) een woning die je leuk vindt (en waar je met plezier kunt wonen)
C) een woning die je niet leuk vindt

Het is imo geheel logisch dat niet iedereen gelijk A kan kopen. En mss zelfs als 2e of 3e huis kun je niet A krijgen.

Maar B is toch wel het minimum. Als in, het lijkt me dat je iets alleen koopt als je jezelf er prettig in ziet wonen.

Zodra je C gaat kopen omdat je bang bent anders nooit een woning te kunnen bemachtigen, dat gaat wel ver.
Probleem is dat dit relatief is. Als jij je hele leven in een vrijstaande woning woont bij je ouders dan is je referentiekader heel anders. Je kan dan wel gaan vasthouden aan A of B, maar uiteindelijk zul je toch de leukste huis moeten kiezen uit al je opties.

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 11:06:
[...]

Dat kun je vinden. Ik vind het nergens op slaan als iemand (even heel gechargeerd) vooral lijkt te klagen om het klagen.

Twee weken geleden: "Waar is dat direct intrekken zonder klussen startershuis van gelijk formaat (4 kamers 110m2) voor minder dan €862,- per maand nabij Utrecht. Ik kom ze nog niet tegen."
Waarna ik binnen een minuut een hele rij aan huizen zie die hier wel aan voldoen.
Nu weer: "200 tot 600 euro per maand extra kwijt te zijn, in een verschimmeld klushuis te zitten, achteruit te gaan in ruimte, achter allerlei dure verborgen gebreken te komen de aankomende tijd"
Wederom in no-time prima woningen te vinden die prima aan de wensen voldoen.

En zo zal het de komende 5 jaar dus nog wel doorgaan, steeds maar blijven klagen dat er geen woningen te vinden zijn. Terwijl er dus in werkelijkheid wel prima mogelijkheden zijn, als je ze maar wil zien. Of er moeite voor wilt doen (bv tijdig op nieuw aanbod reageren, liefst met een aankoopmakelaar etc.)
We hebben inmiddels al heel wat van dat soort huizen bekeken dan wel proberen te bekijken. Succes met 1. Een bezichtiging regelen (“Nee, we zitten vol.”) 2. Binnen haalbaar budget bieden en 3. Leren wennen aan uitspraken als: “Mooi, jullie hebben het gezien. Als jullie het willen, bel dan vanmiddag vóór 5 uur.” / “Er liggen al boden zonder voorbehoud, hebben jullie de hypotheek al geregeld?” / “Het huis is al verkocht” (eh wtf waarom moeten we dan nog komen kijken 7(8)7).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Requiem19
Heb je een aankoopmakelaar? Dat lijkt me wel voorwaarde nummer 1 in dit segment.

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Reiziger88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:49:
[...]

Probleem is dat dit relatief is. Als jij je hele leven in een vrijstaande woning woont bij je ouders dan is je referentiekader heel anders. Je kan dan wel gaan vasthouden aan A of B, maar uiteindelijk zul je toch de leukste huis moeten kiezen uit al je opties.
Heel herkenbaar dit.
Ik vind ons huis , 122 vierkante meter woonoppervlakte tussenwoning "normaal " maar zou iets groter willen, mijn ouders hebben een huis van 170 vierkante meter woonoppervlakte/ 2 onder 1 kap.
Mijn vrouw vind ons huis heel groot, maar die is een flat met een woonoppervlakte van 80 vierkante meter gewend van huis uit.
Mark31 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:48:
[...]

Heel herkenbaar dit.
Ik vind ons huis , 122 vierkante meter woonoppervlakte tussenwoning "normaal " maar zou iets groter willen, mijn ouders hebben een huis van 170 vierkante meter woonoppervlakte/ 2 onder 1 kap.
Mijn vrouw vind ons huis heel groot, maar die is een flat met een woonoppervlakte van 80 vierkante meter gewend van huis uit.
Wat dit nog complexer maakt, is dat veel hoger opgeleiden weliswaar tijdens de studie vrij krap wonen, maar thuis uit een ruime woning komen (want statistisch vaker ook hoogopgeleide ouders met beter betaalde baan). Die hebben dus wel ervaren dat je ook prima in een kleine ruimte kunt wonen, maar hebben aan de andere kant de referentie van 'thuis' en dat ze daar niet aan onder willen doen. Dan krijg je dus alsnog het 'gevoel' dat je op de een of andere manier na 5 jaar wonen in een kleine kamer toch wel 'recht' hebt op een groot huis.

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-01 08:00
Nou, als ik heel eerlijk ben herken ik dat beeld totaal niet, en ken ik vooral mensen die uberhaupt een zelfstandige woonruimte willen als ze op hun 28e nog op kamers wonen met 3 jaar werkervaring, en niemand geeft iets om de m2 of ‘recht hebben op een groot huis’, hoe groot of klein hun ouders ook woonden. De (hoogopgeleide) alleenstaanden die ik ken van rond een jaar of 30 zouden zo tekenen voor 50m2, als dat te koop was met een modaal inkomen. Maar dat wordt niet gebouwd, en als het er al zou zijn dan kun je het niet alleen betalen, en met z’n tweeën kun je gewoon geen toekomst opbouwen in een studio of 1 slaapkamer waar je allebei moet thuiswerken en misschien ook nog een keer aan kinderen wil beginnen op je 30e.

• Reiziger88
Broabander schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:03:
Nou, als ik heel eerlijk ben herken ik dat beeld totaal niet, en ken ik vooral mensen die uberhaupt een zelfstandige woonruimte willen als ze op hun 28e nog op kamers wonen met 3 jaar werkervaring, en niemand geeft iets om de m2 of ‘recht hebben op een groot huis’, hoe groot of klein hun ouders ook woonden. De (hoogopgeleide) alleenstaanden die ik ken van rond een jaar of 30 zouden zo tekenen voor 50m2, als dat te koop was met een modaal inkomen. Maar dat wordt niet gebouwd, en als het er al zou zijn dan kun je het niet alleen betalen, en met z’n tweeën kun je gewoon geen toekomst opbouwen in een studio of 1 slaapkamer waar je allebei moet thuiswerken en misschien ook nog een keer aan kinderen wil beginnen op je 30e.
Je kan geen huis vinden van meer dan 50 vierkante meter voor 175k?

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:31:
[...]
Maar B is toch wel het minimum. Als in, het lijkt me dat je iets alleen koopt als je jezelf er prettig in ziet wonen
Hier duik je wel de subjectiviteit weer in. Wat bedoel je met 'prettig wonen'? Als de lasten te dragen zijn, en je woont droog en veilig zonder schrijnend ruimtetekort, is dat 'prettig', of is dat optie C?

• Broabander
Reiziger88 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:11:
[...]

Je kan geen huis vinden van meer dan 50 vierkante meter voor 175k?
Nou ja, 175k vraagprijs is nog vóór overbieden, in het meest populaire segment. Probeer op Funda maar iets van 50+m2 in de provincie (niet de stad) Utrecht te vinden voor zeg €150K wat geen parkeerplaats, seniorenflat of erfpacht is.

• Reiziger88
Broabander schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:15:
[...]

Nou ja, 175k vraagprijs is nog vóór overbieden, in het meest populaire segment. Probeer op Funda maar iets van 50+m2 in de provincie (niet de stad) Utrecht te vinden voor zeg €150K wat geen parkeerplaats, seniorenflat of erfpacht is.
Tja.. voor lokatie geldt hetzelfde als vierkante meters.. als iedereen op dezelfde plek wilt wonen dan wordt het duur. Uiteindelijk zul je toch gewoon de leukste huis moeten kiezen die binnen je opties valt. Indien dat niet kan in provincie Utrecht dan zal dat ergens anders moeten.

Een familielid heeft vorig jaar bijvoorbeeld een nieuwbouw koopstart eengezinswoning in waddinxveen gekocht voor 237k van 117 vierkante meter op loopafstand van een treinstation. Die is vrij snel in utrecht. Uiteindelijk moet je gewoon de beste optie kiezen uit je keuzes. Wachten op een crash of niks doen lijkt me helemaal niet slim.

• Broabander
Nou ja, het probleem is nou juist dat het probleem door sommigen niet onderkend wordt, en dat het antwoord inderdaad vaak is; dan moet je maar iets kiezen wat binnen budget valt. Waar een paar jaar terug mensen met een modaal inkomen nog prima in Overvecht of Kanaleneiland terecht konden, moet men nu uitwijken naar Lelystad, Gorinchem of Apeldoorn. Waar je alleen maar meer geld kwijt bent voor OV of benzine, en véél verder weg bent van sociaal leven, familie, persoonlijke groei.

Dus, men kiest voor een huurwoning op een plek waar men wél binding heeft, waar ze de helft van netto inkomen kwijt zijn aan huur, en daardoor niet kunnen sparen. En dat is een gevaarlijke ontwikkeling die ik zie. Dat wordt dan gezien als ‘jongeren willen teveel’. Nee, ze komen in een staat van apathie en berusten erin dat ze zelf geen €2000 per maand kunnen sparen om de huizenprijzen bij te blijven, omdat ze niet eenzaam in een dorp in Overijssel willen gaan wonen waar ze niets of niemand hebben, zonder te weten of hun ‘sacrifice’ iets oplevert over een paar jaar. Misschien zijn je vriendschappen dan wel doodgebloed, ben je mega eenzaam en kun je nog steeds geen huis kopen ondanks dat je ‘in de trein’ bent gesprongen. Zit je dan met je 30K overwaarde en 4 jaar van je leven weggegooid, niets opgeschoten. Ik bedoel, dit is gewoon laagje 2 van de pyramide van Mazlov. Of moeten die millenials ook maar niet zo kieskeurig zijn qua partnerkeuze? Want als stel kun je prima een huis kopen?

• Reiziger88
Broabander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:15:
Nou ja, het probleem is nou juist dat het probleem door sommigen niet onderkend wordt, en dat het antwoord inderdaad vaak is; dan moet je maar iets kiezen wat binnen budget valt. Waar een paar jaar terug mensen met een modaal inkomen nog prima in Overvecht of Kanaleneiland terecht konden, moet men nu uitwijken naar Lelystad, Gorinchem of Apeldoorn. Waar je alleen maar meer geld kwijt bent voor OV of benzine, en véél verder weg bent van sociaal leven, familie, persoonlijke groei.

Dus, men kiest voor een huurwoning op een plek waar men wél binding heeft, waar ze de helft van netto inkomen kwijt zijn aan huur, en daardoor niet kunnen sparen. En dat is een gevaarlijke ontwikkeling die ik zie. Dat wordt dan gezien als ‘jongeren willen teveel’. Nee, ze komen in een staat van apathie en berusten erin dat ze zelf geen €2000 per maand kunnen sparen om de huizenprijzen bij te blijven, omdat ze niet eenzaam in een dorp in Overijssel willen gaan wonen waar ze niets of niemand hebben, zonder te weten of hun ‘sacrifice’ iets oplevert over een paar jaar. Misschien zijn je vriendschappen dan wel doodgebloed, ben je mega eenzaam en kun je nog steeds geen huis kopen ondanks dat je ‘in de trein’ bent gesprongen. Zit je dan met je 30K overwaarde en 4 jaar van je leven weggegooid, niets opgeschoten. Ik bedoel, dit is gewoon laagje 2 van de pyramide van Mazlov. Of moeten die millenials ook maar niet zo kieskeurig zijn qua partnerkeuze? Want als stel kun je prima een huis kopen?
Reken maar niet op dat dit op korte termijn gaat veranderen. Iedereen weet dat het een hell is voor starters, maar zolang heel veel partijen (huizenbezitters, gemeenten, beleggers) profiteren gaat hier niet snel iets aan veranderen. Zeker niet met de lage rente. En dan kan je wel hele analyses gaan maken en jezelf gek maken of je kan gewoon een huis kopen die wel in je opties ligt. Uiteindelijk zitten veel starters in dit topic uit frustratie, maar met frustratie koop je helaas niks en uiteindelijk zul je toch in oplossingen moeten denken. Als je er op macro niveau iets wilt gaan veranderen zul je toch de politiek in moeten gaan of iets anders wat uiteindelijk wel (licht) effect heeft.

Uiteindelijk ligt de oplossing op korte termijn in oplossingen denken en niet in problemen. Op lange termijn wordt het hopelijk opgelost door de politiek al heb ik daar zelf niet echt vertrouwen in.

[ Voor 4% gewijzigd door Reiziger88 op 12-12-2020 00:29 ]

• Richh
@Reiziger88 de huidige coalitie staat er heel anders in (logisch ook, de markt zag er 4 jaar geleden volledig anders uit) dan alle partijen die straks de verkiezingen in gaan. Inclusief VVD nota bene.

Los van dat, "gewoon een huis kopen" is ook een risico. Ik hoop dat vele starters nog een jaar kunnen afwachten of het misschien toch nog iets haalbaarder gaat worden. Of dat men, danwel samen met een partner, met enige stappen in carrière toch dan maar later wel de stap kan zetten.

FOMO'en is hoe dan ook gevaarlijk met de grootste lening die je in je leven aan gaat.
"reken er maar niet op"? Uiteindelijk weet niemand hoe het loopt, niemand mag de waarheid claimen.

@Requiem19 precies het bovenstaande 'denken in oplossingen' zorgt dat jongeren uitkomen op de door jou genoemde C), en precies daar gaat het mis.

• Requiem19
@Richh Zeker, het echte probleem is ook volledig duidelijk en onderkent.

Maar wat gaat de starter doen tot dit probleem opgelost is? En wordt het wel opgelost? En zoja, hoe lang duurt dit dan nog?

• CVTTPD2DQ
Broabander schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:15:naar Lelystad, Gorinchem of Apeldoorn. Waar je alleen maar meer geld kwijt bent voor OV of benzine, en véél verder weg bent van sociaal leven, familie, persoonlijke groei.
Ver van je werk wonen is een sigaar uit eigen doos. Vervoer kost je al snel honderd euro per maand extra. Als je bruto uurloon zou verdienen tijdens je reistijd zou je nog eens 200 euro of meer per maand moeten rekenen voor elk uur dat je in de trein/auto zit.

Met de huidige lage rente is 300 euro per maand genoeg om een ton méér af te lossen.

Een hele tijd terug heeft iemand opgemerkt dat banken strengere financieringsregels zouden moeten hebben voor oudere huizen met hoge (verwachte) onderhoudskosten.

Zou er ook niet een strengere financieringsgrens moeten zijn voor mensen die ver moeten forensen?

• Requiem19
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:58:
[...]

Ver van je werk wonen is een sigaar uit eigen doos. Vervoer kost je al snel honderd euro per maand extra. Als je bruto uurloon zou verdienen tijdens je reistijd zou je nog eens 200 euro of meer per maand moeten rekenen voor elk uur dat je in de trein/auto zit.

Met de huidige lage rente is 300 euro per maand genoeg om een ton méér af te lossen.

Een hele tijd terug heeft iemand opgemerkt dat banken strengere financieringsregels zouden moeten hebben voor oudere huizen met hoge (verwachte) onderhoudskosten.

Zou er ook niet een strengere financieringsgrens moeten zijn voor mensen die ver moeten forensen?
En voor mensen die ver bij hun familie vandaan wonen, mensen die kinderen krijgen (want reteduur), mensen met bijzondere hobby’s, mensen die een Poker stars account hebben en en en..

Lijkt me een glijdende schaal..

• CVTTPD2DQ
Requiem19 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:01:
En voor mensen die ver bij hun familie vandaan wonen, mensen die kinderen krijgen (want reteduur), mensen met bijzondere hobby’s, mensen die een Poker stars account hebben en en en..

Lijkt me een glijdende schaal..
Natuurlijk, maar het illustreert maar even dat de suggestie "ga maar in een rotdorpje wonen, dan bouw je tenminste iets op" mensen net zo goed een financiële strop omdoet. Het remt je carrièregroei, vermindert je besteedbaar inkomen, en als klap op de vuurpijl valt de prijsontwikkeling van een gallerijflat in Reetketelpikkumerschans behoorlijk tegen ten opzichte van de rest van het land.

Tien jaar later heb je minder overwaarde, minder spaargeld, waarschijnlijk een slechtere baan én 2640 uur van je leven in de file gestaan.

Tenzij het écht je droom is om in een dorpje te wonen, blijf in de buurt van je werk!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 22:27:
[...]

Wat dit nog complexer maakt, is dat veel hoger opgeleiden weliswaar tijdens de studie vrij krap wonen, maar thuis uit een ruime woning komen (want statistisch vaker ook hoogopgeleide ouders met beter betaalde baan). Die hebben dus wel ervaren dat je ook prima in een kleine ruimte kunt wonen, maar hebben aan de andere kant de referentie van 'thuis' en dat ze daar niet aan onder willen doen. Dan krijg je dus alsnog het 'gevoel' dat je op de een of andere manier na 5 jaar wonen in een kleine kamer toch wel 'recht' hebt op een groot huis.
Nouja wij hadden al 70 k tezamen gespaard om een huis te kunnen kopen.
Dan verwacht je inderdaad wel meer dan 50 vierkante meter.
Mijn schoonzus woont in een sociale huurflat, ook 50 vierkante meter woonoppervlakte.
Ik vind dat echt beklemmend, respect dat je daarin kan wonen maar dan ga ik nog liever op een park wonen dan in zo een klein flatje zonder enige buiten.
Maar ik ben dan ook meer van vrijheid, ik houd niet van de stad maar van de buitenlucht.
Maar 50 vierkante meter heb je geen privacy.
Pagina: 1 ... 159 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.