TheGhostInc schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:49:
[...]
Misschien horen de prijzen wel boven de 1000 euro? En dan hoort daar misschien ook een ander salaris bij en dan 'klopt' alles weer.
Als je nu kijkt naar wat er gebeurd in de woningmarkt, het is echt een teringbende, gemeenten die hun begroting kloppend maken met grondverkopen, via projectontwikkelaars sociale woningbouw afdwingen, dat via huursubsidie dan weer wegzetten. En op alle plaatsen wringt het, want als de overheid de gemeenten kort, dan moet de begroting weer kloppend gemaakt worden via de woningmarkt. Dus we zitten in de situatie dat het onderhoud van het zwembad afhangt van de bereidwillendheid van een huizenkoper om dat te financieren bij de aanschaf van zijn nieuwbouwwoning en of het huis van de buurman wel of niet een huurwoning wordt.
Of het VVD plan de beste optie is, ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar tot nu toe zijn zij de enige die met een plan komen dat verder gaat dan: "We gaan echt, echt ECHT meer huizen bouwen, padvindersbelofte".
Ik hoop dat er een partij komt die de gemeenten (financieel) eruit dondert en die de projectontwikkelaars uit de grotere projecten kneitert. Zodat de grondprijs losstaat van de gemeentebegroting en we weer wat vrije kavels gaan zien. Nu is het grootste gedeelte projectbouw om de gemeentebegroting kloppend te krijgen.
Om de huidige situatie in kaart te brengen.
Op dit moment is een prijs van 1000 euro huur ongeveer het maximum wat een huishouden zou willen betalen aan huur. Van de huurders welke op dit moment boven de 1000 euro huren is voor 95% kunstmatig gecreëerde vraag. In andere woorden: geen mogelijkheid tot koopwoning of sociale huur, dus alleen vrije sector als optie want je moet toch ergens wonen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat
de meerderheid van de huurders in de vrije sector aangeven dat ze ontevreden zijn over hun woonsituatie. Vooral over de prijs en wat je ervoor krijgt (zie ook betalingsproblemen bij grote groepen huurders). Ook het gebrek aan level-playing field ten opzichte van sociale huur en koop zal in de achtergrond mee kunnen spelen. Een laatste, hele gevaarlijke trend in woonmarkt zijn de tijdelijke contracten. In Amsterdam is 1/3e deel van het aantal nieuwe contracten al tijdelijk. Een zorgwekkende ontwikkeling en leidt in gevallen zelfs tot psychologische problemen. Zeer ongewenst in mijn ogen. We moeten daarom ook snel stoppen met tijdelijke contracten en woningen weer zien als een thuis.
En extra salaris. Tja, daar gaat de overheid, afgezien van het minimumloon, helaas niet over. Als het erop aankomt krijgen aandeelhouders toch voorrang, een vrijblijvende oproep van Rutte ten spijt.
Blijft over, als de vvd zijn zin krijgt en iedere 'scheefhuurder' op zoek zal moeten naar iets nieuws zullen er een paar honderdduizend middenhuurwoningen bij moeten komen. Dat is op dit moment een nauwelijks bestaand fenomeen. Hokjes van 30 vierkante meter of een Amsterdamse kamer in een gedeelde woning voor 800-900 euro reken ik niet tot middenhuur, dat is namelijk geen plek waar je een fatsoenlijke toekomst in op kunt bouwen en vaak erg karig ten opzichte wat je ervoor krijgt. Projectontwikkelaars hebben hun neus er in het verleden al voor opgehaald en ik zie ze dat, zeker wanneer de vvd haar zin krijgt qua deregulering van de woningmarkt, gewoonweg niet veranderen. Afsnoepen van sociale huur leidt weer tot andere problemen, de wachtlijsten zijn niet voor niets geëxplodeerd.
Waar ik het wel mee eens ben en waar ook echt wat aan veranderd moet worden is de grondprijzenpolitiek (en ik hoop dat Brussel dat niet als illegale staatssteun gaat zien). Grondprijzen zijn inderdaad de sluitstuk van de begroting in veel gemeenten en dat is problematisch. De Rijksoverheid heeft het er ook wel naar gemaakt. Hoe vaak is er niet voorgekomen dat de Rijksoverheid taken bij de gemeenten neerlegt waarbij er tegelijkertijd minder geld voor wordt vrijgemaakt. Zie WMO, jeugdzorg, bijstand (en de bijbehorende begeleiding naar werk) in 2015 en dat hingen echt forse bezuinigingen aan vast. Logisch dat gemeenten besluiten te gaan schrapen waar ze dat kunnen en die zijn voornamelijk gerelateerd aan grond en huis, dat kan ik ze niet kwalijk nemen. De Rijksoverheid zal via de gemeentefonds de portemonnee moeten trekken om dit te compenseren.
Een andere optie is dat het nieuwe ministerie van VROM (ik denk echt dat die komt), besluitvorming naar zich toe gaat trekken en stukken grond in beheer neemt en uit gaat geven en gemeenten vervolgens compenseert. Zo kun je grote locaties aanwijzen en kan er in grote getale gebouwd worden.
Er zijn veel mogelijkheden in dit dossier en daar hoop je dan een juiste mix uit te halen en daar kun je eeuwig over doorpraten welke mix het beste is.