Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 147 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.649 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:07:
[...]

De minimumlonen nemen toe, maar degenen die op een minimumloon zitten doen niet mee aan het huizencircus.

De vraag is of de rest van de lonen meestijgt. Dat zal natuurlijk wel ervoor zorgen dat huizen duurder worden.
Ik denk eerder dat de bijstand / minimumloon werk / parttime / lage middeninkomens (<35k/jaar) straks netto allemaal evenveel overhouden, omdat de middeninkomens tot hogere middeninkomens (35-50k/jaar) natuurlijk de rekening van de minimumloonverhoging (en bijbehorende bijstand/AOW-stijging) moeten betalen.

Overigens wil een meerderheid van de partijen het idd, maar niet alle partijen zijn voorstander. Ik hoop dat het kabinet tegen die tijd ook het topic 'het onbestaan van het middeninkomen' gaat doorlezen, anders wordt het 1 groot nivelleringsfeestje.
Dat is het al voor het minimumloon, ik werk er 26, word via uitkering aangevuld tot 40 uur minimumloon.
Maar stel ik zou 40 uur moeten werken voor hetzelfde loon?
Dan zou je dus als alleenstaande met bijstand meer overhouden.
Ik ben getrouwd dus krijg al die aanvullingen zoals zorgtoeslag etc niet.
Dus minimumloon is al gelijkwaardig of zelfs minder dan bijstand in sommige situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tranze
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06:52
Zou er dan tot 1 april geen grens van 400k zijn voor de overdrachtsbelasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:13
@Mark31 dat klopt, dat is ook niet echt het punt wat ik wou maken :P
Tranze schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:48:
Daar lijkt het wel op. Ik denk dat Ollongren soort-van coulant wil zijn met de jongeren die net een huis hebben gekocht en er vanuit gingen dat ze geen overdrachtsbelasting hoefden te betalen.

Een mooie weg om in Q1 de gemiddelde verkoopprijs op te krikken, ook...

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:12:
@Mark31 dat klopt, dat is ook niet echt het punt wat ik wou maken :P

[...]

Daar lijkt het wel op. Ik denk dat Ollongren soort-van coulant wil zijn met de jongeren die net een huis hebben gekocht en er vanuit gingen dat ze geen overdrachtsbelasting hoefden te betalen.

Een mooie weg om in Q1 de gemiddelde verkoopprijs op te krikken, ook...
Je had het over nivellering, maar dat is al lang gebeurt.
Het is dat mijn vrouw beter verdient, maar in veel gevallen is bijstand aantrekkelijker dan werken voor het minimumloon.
Daar willen ze wat aan veranderen, ik ben voor.
De drempel naar werk moet blijven bestaan, die drempel is er nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hallom
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22-05 22:03
Tranze schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 18:48:
Ik hoop dat ze dan op 1 apr zeggen, grapje.. !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twisterNL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-09 23:57
TheGhostInc schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 14:49:
[...]

Misschien horen de prijzen wel boven de 1000 euro? En dan hoort daar misschien ook een ander salaris bij en dan 'klopt' alles weer.

Als je nu kijkt naar wat er gebeurd in de woningmarkt, het is echt een teringbende, gemeenten die hun begroting kloppend maken met grondverkopen, via projectontwikkelaars sociale woningbouw afdwingen, dat via huursubsidie dan weer wegzetten. En op alle plaatsen wringt het, want als de overheid de gemeenten kort, dan moet de begroting weer kloppend gemaakt worden via de woningmarkt. Dus we zitten in de situatie dat het onderhoud van het zwembad afhangt van de bereidwillendheid van een huizenkoper om dat te financieren bij de aanschaf van zijn nieuwbouwwoning en of het huis van de buurman wel of niet een huurwoning wordt.

Of het VVD plan de beste optie is, ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar tot nu toe zijn zij de enige die met een plan komen dat verder gaat dan: "We gaan echt, echt ECHT meer huizen bouwen, padvindersbelofte".
Ik hoop dat er een partij komt die de gemeenten (financieel) eruit dondert en die de projectontwikkelaars uit de grotere projecten kneitert. Zodat de grondprijs losstaat van de gemeentebegroting en we weer wat vrije kavels gaan zien. Nu is het grootste gedeelte projectbouw om de gemeentebegroting kloppend te krijgen.
Om de huidige situatie in kaart te brengen.
Op dit moment is een prijs van 1000 euro huur ongeveer het maximum wat een huishouden zou willen betalen aan huur. Van de huurders welke op dit moment boven de 1000 euro huren is voor 95% kunstmatig gecreëerde vraag. In andere woorden: geen mogelijkheid tot koopwoning of sociale huur, dus alleen vrije sector als optie want je moet toch ergens wonen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de meerderheid van de huurders in de vrije sector aangeven dat ze ontevreden zijn over hun woonsituatie. Vooral over de prijs en wat je ervoor krijgt (zie ook betalingsproblemen bij grote groepen huurders). Ook het gebrek aan level-playing field ten opzichte van sociale huur en koop zal in de achtergrond mee kunnen spelen. Een laatste, hele gevaarlijke trend in woonmarkt zijn de tijdelijke contracten. In Amsterdam is 1/3e deel van het aantal nieuwe contracten al tijdelijk. Een zorgwekkende ontwikkeling en leidt in gevallen zelfs tot psychologische problemen. Zeer ongewenst in mijn ogen. We moeten daarom ook snel stoppen met tijdelijke contracten en woningen weer zien als een thuis.
En extra salaris. Tja, daar gaat de overheid, afgezien van het minimumloon, helaas niet over. Als het erop aankomt krijgen aandeelhouders toch voorrang, een vrijblijvende oproep van Rutte ten spijt.

Blijft over, als de vvd zijn zin krijgt en iedere 'scheefhuurder' op zoek zal moeten naar iets nieuws zullen er een paar honderdduizend middenhuurwoningen bij moeten komen. Dat is op dit moment een nauwelijks bestaand fenomeen. Hokjes van 30 vierkante meter of een Amsterdamse kamer in een gedeelde woning voor 800-900 euro reken ik niet tot middenhuur, dat is namelijk geen plek waar je een fatsoenlijke toekomst in op kunt bouwen en vaak erg karig ten opzichte wat je ervoor krijgt. Projectontwikkelaars hebben hun neus er in het verleden al voor opgehaald en ik zie ze dat, zeker wanneer de vvd haar zin krijgt qua deregulering van de woningmarkt, gewoonweg niet veranderen. Afsnoepen van sociale huur leidt weer tot andere problemen, de wachtlijsten zijn niet voor niets geëxplodeerd.

Waar ik het wel mee eens ben en waar ook echt wat aan veranderd moet worden is de grondprijzenpolitiek (en ik hoop dat Brussel dat niet als illegale staatssteun gaat zien). Grondprijzen zijn inderdaad de sluitstuk van de begroting in veel gemeenten en dat is problematisch. De Rijksoverheid heeft het er ook wel naar gemaakt. Hoe vaak is er niet voorgekomen dat de Rijksoverheid taken bij de gemeenten neerlegt waarbij er tegelijkertijd minder geld voor wordt vrijgemaakt. Zie WMO, jeugdzorg, bijstand (en de bijbehorende begeleiding naar werk) in 2015 en dat hingen echt forse bezuinigingen aan vast. Logisch dat gemeenten besluiten te gaan schrapen waar ze dat kunnen en die zijn voornamelijk gerelateerd aan grond en huis, dat kan ik ze niet kwalijk nemen. De Rijksoverheid zal via de gemeentefonds de portemonnee moeten trekken om dit te compenseren.

Een andere optie is dat het nieuwe ministerie van VROM (ik denk echt dat die komt), besluitvorming naar zich toe gaat trekken en stukken grond in beheer neemt en uit gaat geven en gemeenten vervolgens compenseert. Zo kun je grote locaties aanwijzen en kan er in grote getale gebouwd worden.

Er zijn veel mogelijkheden in dit dossier en daar hoop je dan een juiste mix uit te halen en daar kun je eeuwig over doorpraten welke mix het beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Mark31 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 19:45:
[...]

Het is dat mijn vrouw beter verdient, maar in veel gevallen is bijstand aantrekkelijker dan werken voor het minimumloon.
De AOW en de bijstand zijn direct gekoppeld aan het minimumloon. Als het minimumloon omhoog gaat, gaat de AOW en de bijstand net zo hard mee omhoog. De drempel zal dus precies hetzelfde blijven als dat jij nu is.

Echter: omdat het middeninkomen ook belasting betaald zodat de AOW en bijstand uitgekeerd kunnen worden, houden zij weer iets minder over. Ook zullen goedkope dingen duurder worden omdat mensen het kunnen betalen, waardoor de koopkracht van middeninkomens afneemt. De drempel wordt daardoor nog kleiner: meer nivellering.

Alleen de VVD wil deze harde koppeling tussen het minimumloon en uitkeringen verwijderen. Dat is echt een vereiste om die drempel te krijgen die je wilt (al zal dat weer andere effecten krijgen). De rest van de partijen die het minimumloon wil verhogen (PvdA bijvoorbeeld, maar ook FNV) - willen juist precies dat de bijstand en AOW mee stijgen.
VVD is de enige die het anders wil; daar is geen meerderheid voor.

Overigens is dit meer een discussie voor het onbestaan van het middeninkomen, niet van de huizenmarkt (al zorgt de huidige huizenmarkt voor een zeer bizarre nivellering natuurlijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 06-11-2020 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:59

Sport_Life

Solvitur ambulando

Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:26:
[...]

Zal leuk zijn voor de gemiddelde verkoopprijs in q1 trouwens. Nog even snel dure huizen overdragen.
Ik vermoed dat NVM nu al bezig is een mooie headliner te bedenken.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Tales schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:54:
Nou! De VVD heeft de oplossing in het nieuwe programma gevonden hoor:

[...]

https://nos.nl/artikel/23...tieve-overheid-nodig.html
En ondertussen is er nergens iets lezen over toegangelijke koopwoningen voor die mensen. Zoals vereniging eigen huis zegt "Door een chronisch tekort aan huur- en koopwoningen zien steeds meer starters en doorstromers hun kansen op betaalbaar wonen verdampen. Dat heeft grote maatschappelijke gevolgen. Zo is het aantal daklozen de afgelopen jaren verdubbeld, stellen twintigers grote beslissingen in het leven uit en groeit de kloof tussen kansrijk en kansarm."

En S.M. van Groeningen zegt "Naast het feit dat het vervelend is om lang te moeten wachten op een woning hebben deze obstakels om de woningmarkt te kunnen betreden ook maatschappelijke gevolgen. Het maken van grote levensbeslissingen hangt in veel gevallen af van de woonsituatie van mensen. Het niet hebben van een zelfstandige woonruimte kan betekenen dat mensen hun kinderwens uitstellen. Vrouwen die op latere leeftijd kinderen krijgen hebben vaker een meer problematische zwangerschap en bevalling dan jonge moeders. Dat levert een gezondheidsrisico op, met als gevolg extra kosten voor de gezondheidszorg. Ook fertiliteitscijfers kunnen dalen als gevolg van een uitgestelde kinderwens. Met het oog op een steeds ouder wordende bevolking en de uitdagingen die deze vergrijzing voor de samenleving met zich meebrengt is het dalen van het aantal geboortes een niet wenselijke ontwikkeling. "

Maar blijkbaar kijken ze niet zo ver vooruit? Hup de sociale huurwoning uit, waar je naar toe gaat zoek je maar uit.

[ Voor 40% gewijzigd door lama83 op 06-11-2020 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Sterker nog: tot 40-50k maakt het weinig uit of je minimumloon verdient of hoger. Het verschil krijg je terug in de vorm van toeslagen. Voorheen werd het nog enigszins gecompenseerd met HRA (meer aftrek bij hoger salaris), maar dat wordt nu ook afgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17-09 22:20
[...]

Werken moet altijd lonen, dat moet het uitgangspunt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:53
Tales schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 10:54:
Nou! De VVD heeft de oplossing in het nieuwe programma gevonden hoor:

[...]

https://nos.nl/artikel/23...tieve-overheid-nodig.html
Voorziet dit plan ook in de aanbouw van extra bruggen?

Zodat de betreffende mensen daaronder kunnen slapen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mickz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-06-2024
ING verwacht een prijzen daling van 5-10% (tot in 2022), maar geeft ook aan dat het op dit moment moeilijk voorspellen is. https://seh.maglr.com/seh.../corona-op-de-woningmarkt

Tja, belangrijkste blijft volgens mijn nog altijd wat de rente doet.
Daarnaast, in vergelijking met andere landen heeft Nederland een heel gek systeem. In het buitenland worden vooral losse kavels grond verkocht en kiest iedere consument zelf zijn architect+aannemer (of bouw-team).
In Nederland wordt vooral veel gebouwd door projectontwikkelaars. En kun je in rechtspraak terugvinden dat de gemeenten de projectontwikkelaars actief steunt in belastingontduiking (en prijsverhoging). Zo verkopen gemeentes bewust grond aan de prive-persoon, welke de grond voor € 100.000 per kavel meer (x 40+ kavels) verkoopt aan zijn bedrijf (geen winst belasting), vervolgens met EPC 0,8 ipv EPC 0,72 bouwt en gemeente klaagt op het niet halen van de EPC maar geeft aan dat de rest volgens afspraak was. |:( ;w
Nederland moeten stoppen met zeggen dat projectontwikkelaars de oplossing zijn en gewoon veel meer losse kavels laten aanbieden.

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door Mickz op 06-11-2020 21:40 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 16:43
SomerenV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:50:
Een tijdje terug hadden mijn ouders het over toen zij een huis kochten ergens in de jaren 80 en hoe dat makkelijk ging op één loon (het ging over hoe onmogelijk het is in veel gevallen om iets te kopen nu). Dus ik ging even kijken. In 1982 kostte de gemiddelde koopwoning nog geen 60.000 euro. Het modale bruto jaarinkomen lag toen op 16.336 euro.
Zo 'makkelijk' ging dat niet. Uiteraard laag de verhouding tussen inkomen en woningprijs anders, maar dat betekent niet dat iemand zo makkelijk en hypotheek kon krijgen. Banken deden daar wel wat moeilijk over.

Nog los van het feit dat een gemiddeld gezinnetje in die tijd, zonder kinderopvang etc. en met een iets andere houding tegenover 'werkende moeders', maar één inkomen had. En een gemiddeld gezinnetje tegenwoordig tweeverdiener is. Dus als alleen al de rentelasten eenderde van een modaal salaris zijn, dan was dit ook meteen voor veel gezinnen eenderde van het totale inkomen. Tel je daar de aflossing nog bij op, plus de kennis dat de huizenprijzen flink dalende waren, dan zul je misschien beseffen dat het helemaal niet zo makkelijk was om in die tijd iets te kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SomerenV schreef op donderdag 5 november 2020 @ 14:50:
Een tijdje terug hadden mijn ouders het over toen zij een huis kochten ergens in de jaren 80 en hoe dat makkelijk ging op één loon (het ging over hoe onmogelijk het is in veel gevallen om iets te kopen nu). Dus ik ging even kijken. In 1982 kostte de gemiddelde koopwoning nog geen 60.000 euro. Het modale bruto jaarinkomen lag toen op 16.336 euro.

Ga je naar nu dan is de prijs van een gemiddelde koopwoning gestegen naar 308.000 euro en ligt het modale bruto jaarinkomen op 36.000 euro. Dat betekent dat een koopwoning gemiddeld meer dan 5x in waarde is gestegen terwijl 'ons' inkomen slechts iets meer dan twee keer gestegen is. Niet heel gek dat het als starter in veel delen van Nederland onmogelijk is wat te kopen.
En welke rente betaalde je ouders destijds?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28
dat, en hoe hoog was het werkeloosheidscijfer destijds? en euh, nog 80 parameters die van invloed zijn ook meegenomen in de vergelijking? (prijspeil, besteedbaar inkomen enz)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:40
Al dat praten over beleggers en zwaarder belasten betekent natuurlijk nog hogere prijzen voor huur en koop!

Zo simpel als wat. Ik verhuur een aantal wooneenheden zo redelijk mogelijk, maar zal onmiddellijk de hogere kosten vertalen in de huurprijzen.
Voor sommige huurders zonder twijfel een extra prikkel om actiever naar koop te gaan kijken > dus meer druk op de koopmarkt.
Voor leegstand hoef ik totaal niet te vrezen.
Zou ik de huren bijzonder moeten verhogen dan verlies ik mijn doelgroep en stop ik zonder enige twijfel met de verhuur.
Met een volledige renovatie komen die eenheden dan op de koopmarkt en ook dan staan de woningstarters buitenspel vanwege de verkoopprijzen.
De winst in wooncomfort gaat dan naar de betere verdieners en gaat volledig ten koste van mijn doelgroep en weer een normale verhuurder minder.

Wie 'gepakt' zou kunnen worden zijn de nieuwe beleggers in og met hun slechte rekenmachine zonder minteken.
Ik vrees echter dat het alleen die zijn, die voor de top van de markt werken en zodoende zal het geen enkel soelaas bieden voor de woningstarters in koop of huur.

Zoals door een aantal hier gesteld kan ik ook niets verzinnen wat zou helpen vanwege de communicerende vaten.
Ik blijf bij mijn stelling dat bouwen van heel veel -en liefst uitsluitend- van wooneenheden voor 1- en 2-persoonshuishoudens de meest snelle oplossing is.
Dit gezien de samenstelling van huishoudens en de ontwikkeling daarvan al decennialang in combinatie met de betaalbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Bockelaar schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 09:26:
dat, en hoe hoog was het werkeloosheidscijfer destijds? en euh, nog 80 parameters die van invloed zijn ook meegenomen in de vergelijking? (prijspeil, besteedbaar inkomen enz)
Spekkopers waren toen natuurlijk degene die geen lening nodig hadden.
Zo was het ook in de jaren 2010/2014.
En toch; het rendement van aandelen was beter en veel luier te behalen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 12:15

Oh, en er zit nog een bommetje in de kamerbrief:

[...]

Wie als <35-jarige een huis van >4 ton heeft gekocht en rekende op 0% overdrachtsbelasting, maar de overdracht heeft ná 1 april 2021, gaat straks toch >8.000 euro overdrachtsbelasting betalen.

Zal leuk zijn voor de gemiddelde verkoopprijs in q1 trouwens. Nog even snel dure huizen overdragen.
Verdorie. Maar goed dat ik op dit topic gestuit ben! Wij waren deze week van plan te tekenen voor een huis van 410k met een (uiterlijke) overdracht van 1 Juli.

Vanmorgen toch maar even een mail naar de makelaar gestuurd met de vraag of we hier een creatieve oplossing voor kunnen verzinnen. Overdracht wellicht eerder met intentie als hoofdbewoning maar de huidige bewoners max 3 maanden te tijd geven om over te huizen / te laten zitten (of zou dit vallen onder beleggingsregeling a 8%?) De overdrachtsbelasting zou n.m.l. 25% van ons verbouwbudget opslokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18:24
Tales schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:44:
[...]

Kom ik aan met 400k op 10 april |:(
We hoeven weinig medelijden te hebben met doorstromers die voor hun 35e een huis kopen van 4 ton toch?

Sneu voor jou, maar ik heb net zoveel medelijden met jou als jij met de starters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:06:
[...]

We hoeven weinig medelijden te hebben met doorstromers die voor hun 35e een huis kopen van 4 ton toch?

Sneu voor jou, maar ik heb net zoveel medelijden met jou als jij met de starters.
Dit is natuurlijk nogal kort door de bocht. Afhankelijk van de regio waarin je bent opgegroeid heb je soms niets te zeggen over het segment waarin je komt te zitten.

De een kiest er voor om 40k te overbieden op een hoekwoning en de ander kiest liever voor 400k een vrijstaande woning 5 minuten verderop. Wellicht moeten alle centen omgedraaid worden om die 400k te halen maar aan het eind van de streep is het waarschijnlijk een investering die een stuk waardevaster is.

Ik zit momenteel in een vergelijkbare situatie dus objectief ben ik niet te noemen. Maar op het moment dat je net op de grens zit is het natuurlijk vervelend te betalen omdat je je overdracht een week te laat hebt gepland.

De regio waar ik woon gaan tweekappers en tussenwoningen momenteel tussen de 300k en 500k er is geen startsegment meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
4 ton heeft natuurlijk niets met starters te maken, net zo min dat doorstromers (die flink hebben mogen profiteren als ze in de afgelopen 8 jaar hun huis gekocht hebben) geen starters meer zijn.

Ik gun iedereen gratis geld en mijn zege heb je, maar feit is dat die regeling natuurlijk niet voor jullie opgezet is en het geld ergens anders weer vandaag gehaald moet worden.

Sowieso is het een gegeven paard, dus voor wie zich al rijk gerekend heeft kan het inderdaad vervelend zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2020 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tales
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:05
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:06:
[...]

Niet een doorstromer ;-)

Maar inderdaad, betekend niet dat het niet leuk was geweest. Ik eet er echter niet minder om.

[ Voor 3% gewijzigd door Tales op 09-11-2020 10:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:17:
4 ton heeft natuurlijk niets met starters te maken, net zo min dat doorstromers (die flink hebben mogen profiteren als ze in de afgelopen 8 jaar hun huis gekocht hebben) geen starters meer zijn.

Ik gun iedereen gratis geld en mijn zege heb je, maar feit is dat die regeling natuurlijk niet voor jullie opgezet is en het geld ergens anders weer vandaag gehaald moet worden.
Absoluut! Ik ben het met je eens dat 400k niets met startsegment te maken zou moeten hebben. Echter met de huidige markt is dat in sommige regio's wel waar je op mag rekenen als je iets met een tuin wil. Tenzij je voor 300-330k een uitgewoonde woning opkoopt die je van top tot teen moet strippen en aan het eind alsnog 400k kwijt bent. De hele regeling is natuurlijk een pleister op een veel groter probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:50
[...]

De bijstand is niet aantrekkelijker. Werken is namelijk veel meer dan geld alleen, het gaat om zingeving , een doel hebben, sociale contacten, eigenwaarde en ga zo maar door.

De illusie dat iedereen maar makkelijk een baan kan vinden en alleen in de bijstand blijft omdat het financieel aantrekkelijker is moet maar eens uit de wereld. Natuurlijk zullen die er ook zijn , maar veruit de meerderheid van de mensen wil gewoon lekker aan de slag.

Het is ook gezonder, hoe meer geïsoleerd hoe meer problemen mensen hebben. Er wordt weer gestuurd op het verminderen van de bijstandsuitkering, dat geeft nog meer druk en stress , veelal bij mensen die al in de financiële problemen zitten.

Voor de woningmarkt maakt het ook al niet veel uit, de sociale huizen worden er niet sneller bijgebouwd. Wat het wel is , is een extra risico op een inkomensval voor mensen die nu een prima baan hebben maar door een tijdje werkloos te raken opeens met een bijstandsuitkering worden geconfronteerd die niet eens meer het minimumloon (en dus minimumbestaan) garandeert.

Met weer alle gevolgen van dien. De huizenmarkt is zo krap door jarenlange loonmatiging, afstoten van sociale huur naar bezit en het vrijlaten van de huurmarkt. Er wordt gebouwd waar de meeste winstmarge te behalen is. Niet waar de behoefte zit, en dan bedoel ik de behoefte aan goed betaalbare huizen waar mensen jarenlang zorgeloos kunnen wonen, en niet bang hoeven te zijn om hun dak boven het hoofd te verliezen omdat ze een tijdje wat minder inkomen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mark31 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 17:29:
Alle partijen willen het minimumloon omhoog gooien.
Dus meer inkomsten dus ook word dan alles weer duurder, inclusief huizenprijzen.
Dat heeft maar een beperkt effect. Alleen mensen met een minimumloon en redelijk verdienende partner (of een erfenis op de bank) hebben toegang tot de koopwoningmarkt. Op 1 of 2 minimuminkomens koop je echt geen huis, zelfs geen klein appartementje. Natuurlijk zal er een groep zijn die met dat iets hogere minimumloon (reken jezelf niet rijk, gok ik) nét wel iets zouden kunnen kopen, maar heel veel zullen het er niet zijn. Denk dat een groot deel dat extra inkomen meer zal gaan gebruiken om uit de schulden te blijven of om eventuele schulden af te lossen. Het is vooral geld wat naar mensen met hele andere prioriteiten gaat dan huizen kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:17:
Even een anekdote dan van regio Utrecht: appartement in Zuilen, 85 m² (je kan er je kont niet keren m.i., maar klaar.), vorige week verkocht voor € 435k aan, jawel, starters (kopers waren 25 en 26 jaar).

(Tkn; de koopprijs van het betreffende appartement rond de 210K in 2015).

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
JanHenk schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:27:
[...]

Even een anekdote dan van regio Utrecht: appartement in Zuilen, 85 m² (je kan er je kont niet keren m.i., maar klaar.), vorige week verkocht voor € 435k aan, jawel, starters (kopers waren 25 en 26 jaar).

Tja, ongelofelijk. Zuilen is nou niet de eerste buurt die je bovenaan zet op je verlanglijstje. Net als dat 85m2 -ook al is het meer dan oké voor starters- echt groot is.

Vraag ik me wel direct af hoe ze het gefinancierd hebben. Met 1.5x modaal kun je max 2.5 ton krijgen. Er zijn maar weinig mensen die instappen met 50k bruto per jaar en een vast contract, en deze zouden het dan allebei moeten krijgen. €100k gespaard hebben en €0 schulden helpt, maar overbrugt het verschil niet tussen 2 redelijke startsalarissen en €435k, plus dat het anno 2020 niet heel realistisch meer is.

Los van dat zoiets het nooit waard is, zijn ook dit niet de mensen waar je echt medelijden mee hoeft te hebben lijkt me (noem het een vooroordeel, maar papa en mama zullen waarschijnlijk wel een helpende hand toegestoken hebben, al dan niet met het schuldenvrij doorkomen van de studie). Dat laatste is niet illegaals aan, maar is een belangrijk onderdeel van deze prijsopdrijving.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2020 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Laatst online: 10:50
[...]

Het probleem is niet het geld van de aankoop, men gaat minder betalen dan in een huurwoning. Daar wordt naar gekeken. Verder niet. Kan je het gefinancierd krijgen is het heel logisch , daarmee zet je een groot deel van je vaste lasten vast. Velen doen het. En het is niet meer dan begrijpelijk.

Kopen en huren zijn qua kosten misschien niet direct verschillend, maar qua cash flow en restwaarde van de eigen woning wordt het al snel veel beter om een huis te kopen.

De huur stijgt door het relatief grote component in de lasten over de jaren al snel voorbij aan wat je er aan loonsverhoging bij krijgt. Het wordt na een jaar of 5 al een stuk stabieler in risico ook. Dankzij het verplichte aflossen daalt het over tijd ook. En hou je ruimte om tegenvallers te kunnen pareren.

En dan zijn er ook nog zaken als energiebesparende maatregelen die je kunnen helpen je lasten te verlagen. In een huurhuis is dat allemaal ook weer de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:40:
[...]

Tja, ongelofelijk. Zuilen is nou niet de eerste buurt die je bovenaan zet op je verlanglijstje. Net als dat 85m2 -ook al is het meer dan oké voor starters- echt groot is.

Vraag ik me wel direct af hoe ze het gefinancierd hebben. Met 1.5x modaal kun je max 2.5 ton krijgen. Er zijn maar weinig mensen die instappen met 50k bruto per jaar en een vast contract, en deze zouden het dan allebei moeten krijgen. €100k gespaard hebben en €0 schulden helpt, maar overbrugt het verschil niet tussen 2 redelijke startsalarissen en €435k, plus dat het anno 2020 niet heel realistisch meer is.

Los van dat zoiets het nooit waard is, zijn ook dit niet de mensen waar je echt medelijden mee hoeft te hebben lijkt me (noem het een vooroordeel, maar papa en mama zullen waarschijnlijk wel een helpende hand toegestoken hebben, al dan niet met het schuldenvrij doorkomen van de studie). Dat laatste is niet illegaals aan, maar is een belangrijk onderdeel van deze prijsopdrijving.
Het is moeilijk kijken in de portemonnee van iemand anders. Er lopen bij ons genoeg expats op de zaak rond die dat bedrag zonder moeite zouden kunnen financieren. Met 1x 50k en 1x 29k ben je er al. (of 2x 40k)

Het zijn de uitzonderingen, maar afhankelijk van welke bubbel je inzit zijn er veel 'uitzonderingen'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
Kwam toevallig een nieuwbouwproject tegen waar alle appartementen beneden de 300.000 een zelfbewoningsplicht hebben. Het gaat toch de goede kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18:15
Tales schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:47:
Het is moeilijk kijken in de portemonnee van iemand anders. Er lopen bij ons genoeg expats op de zaak rond die dat bedrag zonder moeite zouden kunnen financieren. Met 1x 50k en 1x 29k ben je er al. (of 2x 40k)
Maar zijn dat mensen van 25-26, of zijn dat mensen van een jaar of 40 die nieuw in Nederland zijn? Allebei zijn het starters, natuurlijk.

Natuurlijk zijn er ondernemers en mediapersoonlijkheden die op die leeftijd al heel goed in de slappe was zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:40:
[...]

Zo onmogelijk is het niet, als je maar met z'n 2en bent.

Als je beide een (zelfs ietsje onder) modaal inkomen hebt en je ouders leggen een ton bij, dan red je dat bedrag wel.
Als de ene veel verdient voor z'n leeftijd (3500?) en de ander zit rond de 2500, dan kan je ook ruim 4 ton lenen.

Het echte probleem voor deze arme stakkers (:P) is dat ze in waarschijnlijk weinig toekomstvast appartement (weinig ruimte voor kinderen) hebben gekocht op waarschijnlijk het top van hun kunnen. Als de rente niet verder daalt, zitten zij muurvast. Terwijl ze (bij zelf financiering) toch 1400 netto per maand kwijt zijn aan woonlasten, waar ze 30 jaar aan vast zitten. Het laagste inkomen is dan niet voldoende om alle vaste lasten te betalen.

Het netto hogere inkomen van de 'veelverdiener' raakt volledig teniet aan de woning, ten opzichte van 2 lagere inkomens die voor de helft sociaal zouden huren.

Ik vind juist wel dat deze groep enig medelijden mag hebben: zij zijn netto betaler van dit probleem en zetten hun financiele toekomst helemaal vast, enkel vanwege There Is No Alternative.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 09-11-2020 11:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28
Nickster! schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:14:
[...]
De regio waar ik woon gaan tweekappers en tussenwoningen momenteel tussen de 300k en 500k er is geen startsegment meer.
Afhankelijk van waar je woont laat dit heel goed een deel van het probleem zien: starters zien een tussenwoning of tweekapper als een hele normale startwoning.
Ik denk dat dat niet zo is: wat is er mis met een flat (ow, nee dat klinkt niet duur....appartement) als starter?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Bockelaar schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:52:
[...]

Afhankelijk van waar je woont laat dit heel goed een deel van het probleem zien: starters zien een tussenwoning of tweekapper als een hele normale startwoning.
Ik denk dat dat niet zo is: wat is er mis met een flat (ow, nee dat klinkt niet duur....appartement) als starter?
Ik woon in een dorp in en flats zijn hier (bijna) niet. De appartementen die echter te koop komen kosten tussen de 300-400k voor 80-100m2. Daarbovenop komt nog vaak een VVE van tussen de 100 en 200 euro p/m.

Zelfs de woningbouw verhuurt hier appartementen voor 1100 euro in de maand!

Ja er zijn wat opties in de oudste wijken. Denk hierbij aan 250-300k voor een uitgewoonde jaren 50-60 sociale huurwoning waar alles aan mag gebeuren. Het scenario wat ik schets is helaas in sommige gebieden de werkelijkheid :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
[...]

Dat komt omdat de huidige generatie starters in behoorlijke economische weelde is opgegroeid.

De generatie starters die opgroeide in de vorige crisis was al behoorlijk blij met een baan, dus had wellicht ook wat minder verwachtingen. Ik ken uit die periode echt niemand die als starter een twee kapper heeft gekocht.

Neemt niet weg dat appartementen nu ook al niet betaalbaar meer zijn voor starters, terwijl dat toen wel het geval was. Toen waren er ws echter relatief minder starters, omdat een groot gedeelte net afgestudeerden simpelweg geen werk kon vinden in de crisis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tales
[...]

Omdat een appartement een vreselijk startpunt is naar mijn idee op dit moment. Zoals de meeste hier aangeven is er een grote kans dat wat ik nu gekocht heb mijzelf klemzet. Als ik dan klemzit, liever in een huis waar ik buiten kan zitten, kinderen kan krijgen en thuis kan werken. En dan heb je het nog niet over de blokverwarming, VVE tarieven e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Oh, en er zit nog een bommetje in de kamerbrief:
Ah, mijn ouders hebben hun huis verkocht aan starters onder de 35 voor een bedrag boven die drempel met als opleverdatum ... 16 april :P

Die kopers zullen wel contact opnemen binnenkort :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Nickster! schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:02:
[...]

Verdorie. Maar goed dat ik op dit topic gestuit ben! Wij waren deze week van plan te tekenen voor een huis van 410k met een (uiterlijke) overdracht van 1 Juli.

Vanmorgen toch maar even een mail naar de makelaar gestuurd met de vraag of we hier een creatieve oplossing voor kunnen verzinnen. Overdracht wellicht eerder met intentie als hoofdbewoning maar de huidige bewoners max 3 maanden te tijd geven om over te huizen / te laten zitten (of zou dit vallen onder beleggingsregeling a 8%?) De overdrachtsbelasting zou n.m.l. 25% van ons verbouwbudget opslokken
Weet iemand of een dergelijke constructie mogelijk en of gangbaar is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ypuh
@Richh Dat is misschien wel een betere beschrijving. Dit lijkt mij all-in gaan op de top van de markt en een appartementje waar je bij een zuchtje financiële tegenwind behoorlijk mee in je maag kunt zitten (er zullen in de toekomst waarschijnlijk niet veel bereid zijn om voor een half miljoen in een hokje in Zuilen te gaan wonen als de markt verslechterd).

Was de situatie identiek geweest, maar het vrijstaand/2-onder-1 kap even buiten de stad en 130m2, dan had je naar m.i. veel minder risico gelopen. Daar kan de markt nog steeds tegenzitten, maar is wel toekomstvaster. De waarde kan ik niet veel over zeggen en de interesse in Utrecht zal altijd wel blijven, maar ik heb het idee dat je op een appartement van 85m2 wel veel harder af kunt schrijven dan een woning die daadwerkelijk ook uit meer ruimte en stenen bestaat. Appartementen in de stad zijn meer trendgevoelig en zit gewoon een beperking aan het nut/mogelijkheden, waar een woonhuis altijd wel in trek blijft.

[ Voor 3% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2020 12:23 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Richh
[...]

Volgens mij zegt degene die je citeert dat helemaal niet.
Ik vind het zelf ook niet 'normaal'.

Maar wat er mis is met appartementen? Nou, ze zijn ontiegelijk duur :P
Hierboven hadden we het over een appartement van 85m2 voor ruim 4 ton hè. Dat is toch ook niks om mee te starten?
Ze zijn vooral duur voor wat je krijgt: een rijtjeshuis is veelal net zo duur als zo'n 'beleggingsappartement'. Sowieso, in grote delen van Nederland bestaat er helemaal geen appartement meer onder de 2 ton.

En dan nog het risico. Appartementen bieden voor jongeren met een kinderwens weinig toekomstruimte. Mocht de markt dalen (niet ondenkbaar met deze bizar lage rente en de huidige economische omstandigheden) en je zit met een maximale maandlast vast aan een appartement wat onder water staat... Dan heb je echt een probleem als er bijv 'opeens' kinderen komen.
Met een 'volwassen' huisje heb je dat niet; onder water staan is dan geen probleem.

Gezien de huidige lage rente is het denk ik juist enorm verstandig om direct groot te kopen. Klein is amper goedkoper, en door de gematigde loonstijgingen en jongeren die steeds later en later kopen, is een klein appartement wat toch nog gigantisch duur is een groter risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Broabander
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-08 22:04
Tales schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:04:
[...]

Omdat een appartement een vreselijk startpunt is naar mijn idee op dit moment. Zoals de meeste hier aangeven is er een grote kans dat wat ik nu gekocht heb mijzelf klemzet. Als ik dan klemzit, liever in een huis waar ik buiten kan zitten, kinderen kan krijgen en thuis kan werken. En dan heb je het nog niet over de blokverwarming, VVE tarieven e.d.
Dit inderdaad ja.... Waar vroeger mensen op hun 23e een appartementje kochten en dan een tweekapper/rijtjeshuis zodra ze op 28 aan kinderen begonnen, kunnen mensen nu sowieso pas na 30 instappen en voor bijna hetzelfde geld een volwaardig huis kopen, dus waarom zou je dan nog naar een jaren-60 appartement met hoge VvE lasten van 80m2 of kleiner gaan? Zeker als je weet dat veel mensen om je heen ook zo denken, dus dat je dat appartement over een paar jaar ook maar weet moet zien te verkopen? De tijden van een appartement met 3 slaapkamers voor de fractie van de maandlasten van een volledig huis zijn al lang vervlogen...

Baal overigens van de voorgestelde wijziging. Voor ons wordt het sowieso na 1 april want nog niet actief aan het zoeken, echte starters en geen doorstromers, voorkeur ging naar iets tussen 4 en 5 ton, liefst rond 450K, dan zitten we op ongeveer 2/3e van leencapaciteit. Maar zuur dat een huis van 399K, 399K kost en een huis van 400K bijna 410K. Voelt eigenlijk gewoon als 10K weggooien door over die grens heen te gaan. Als het nou nog mee te financieren was of 2% van de waarde bóven 4 ton was het nog een ander verhaal, maar het is wel een aanslag op de cash buffer. Dus misschien toch maar gaan zoeken naar een opknapper voor 350K en een flink bouwdepot erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

Ik vind 1400 euro überhaupt al echt teveel om structureel aan kale woonlasten kwijt te zijn of zeg ik nou iets heel geks? Dan toch maar liever een appartement huren voor 1100 euro.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Michael_OsGroot schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:28:
Ik vind 1400 euro überhaupt al echt teveel om structureel aan kale woonlasten kwijt te zijn of zeg ik nou iets heel geks? Dan toch maar liever een appartement huren voor 1100 euro.
In Amsterdam en Utrecht wonen heel veel mensen die direct zouden tekenen voor 1400/maand :P er is bijzonder weinig te huur voor minder dan dat in die steden.

Maar ben het wel met je eens hoor, in die situatie zou ik toch ook op zoek gaan naar een huurappartementje. Al zal iedereen zijn eigen plan trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
Die vergelijking gaat niet helemaal op, want (nog afgezien van aflossing) is dan al snel 1400 hypotheek voor een tweekapper/rijtjeshuis met tuin van 130m2 of 1100 huur voor een appartement van 70m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tales
Graag ;-)

Al gaat vanaf maand 1 al 50% van de hypotheek op aan de aflossing straks. Maar een flatje van 80m2 kost ook 1400 euro in de verhuur. Voordeel is wel dat als mijn leven instort ik de maand erna er vanaf ben, nog steeds dakloos, maar ik zit niet klem.

Al kan ik nu bij mijn hypotheek 3 maanden uitstel krijgen vanwege Corona.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Wij zijn in ons nieuwe huis straks 50% meer kwijt per maand :).

Het verschil is imo dat in dat bedrag een groot deel aflossing zit (aflossing => geen kosten, maar sparen). En daarnaast weet je met huur dat je maandbedrag alleen maar zal stijgen in de loop der jaren, terwijl je met een hypotheek nog extra kan aflossen (waardoor doorgaans ook je LTV daalt, lagere rente), wat zorgt voor reductie van je maandlasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortuga90
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-08-2022
[...]

Achja, de bruto maandelijkse lasten onder zo'n hypotheek zijn misschien eens 1500 p/m, waarvan ~2/3 aflossing. Je alternatief is het appartement voor 1500 p/m huren. Tenzij dat de markt echt instort is deze 435k financieel waarschijnlijk nog een goede zet ook en zit er misschien nog wel meer rek in deze prijs.

Het feit dat vrijwel iedereen met gierende banden de vrije huursector ontvlucht zodra deze genoeg leencapaciteit heeft om te kopen is gelijk een reden waarom een daling van de prijzen zeer onwaarschijnlijk is. De huren in de vrije sector moeten omlaag of, ik durf het te zeggen, de prijzen van koopwoningen moeten alsnog veel verder omhoog om iets van een balans te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Tortuga90 schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:41:
[...]

Achja, de bruto maandelijkse lasten onder zo'n hypotheek zijn misschien eens 1500 p/m, waarvan ~2/3 aflossing. Je alternatief is het appartement voor 1500 p/m huren. Tenzij dat de markt echt instort is deze 435k financieel waarschijnlijk nog een goede zet ook en zit er misschien nog wel meer rek in deze prijs.

Het feit dat vrijwel iedereen met gierende banden de vrije huursector ontvlucht zodra deze genoeg leencapaciteit heeft om te kopen is gelijk een reden waarom een daling van de prijzen zeer onwaarschijnlijk is. De huren in de vrije sector moeten omlaag of, ik durf het te zeggen, de prijzen van koopwoningen moeten alsnog veel verder omhoog om iets van een balans te vinden.
435 voor een appartement in Zuilen is gewoon stupide. Voor dat geld koop je ook een huisje in Tuindorp-Oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
Broabander schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:28:
Maar zuur dat een huis van 399K, 399K kost en een huis van 400K bijna 410K. Voelt eigenlijk gewoon als 10K weggooien door over die grens heen te gaan. Als het nou nog mee te financieren was of 2% van de waarde bóven 4 ton was het nog een ander verhaal, maar het is wel een aanslag op de cash buffer. Dus misschien toch maar gaan zoeken naar een opknapper voor 350K en een flink bouwdepot erbij nemen.
Krijg het idee dat je iets te ver in het voren rekent. Die aanslag op de cash buffer was er altijd al en wordt nu mogelijk kwijtgescholden (=cadeautje).

Psychologisch lijkt hetgene wat je misloopt meer pijn te doen dan hetgeen wat je kwijtraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortuga90
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-08-2022
Johan Bogle schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:43:
[...]

435 voor een appartement in Zuilen is gewoon stupide. Voor dat geld koop je ook een huisje in Tuindorp-Oost.
Desalniettemin waarschijnlijk minder stupide dan een soortgelijk appartement huren voor 1500 p/m indien je de mogelijkheid hebt om te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Dit heeft echt helemaal niks met dit topic te maken...

[ Voor 84% gewijzigd door Señor Sjon op 09-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broabander
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:04:
[...]

Ik krijg het gevoel dat je iets te ver in het voren rekent. Die aanslag op de cash buffer was er altijd en wordt nu mogelijk kwijtgescholden.

Psychologisch lijkt hetgene wat je misloopt ook meer pijn te doen dan hetgeen wat je kwijtraakt.
Ik snap je punt wel, maar voor mij was er best een verschil tussen 8K 'weggooien' aan belasting of met 8K een huis in gaan om er nog eea aan te kunnen doen danwel als buffer aanhouden. Het heeft mijn tijdslijn een half jaar naar voren gehaald dus zou het nu ook weer een half jaar naar achter schoppen. Dus nu zal de keuze worden; 6 maanden langer doorsparen (>400K) of 6 maanden klussen (<400K)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
*snip* reactie op offtopic post

[ Voor 95% gewijzigd door Señor Sjon op 09-11-2020 13:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:22:
Hierboven hadden we het over een appartement van 85m2 voor ruim 4 ton hè. Dat is toch ook niks om mee te starten?
Ze zijn vooral duur voor wat je krijgt: een rijtjeshuis is veelal net zo duur als zo'n 'beleggingsappartement'. Sowieso, in grote delen van Nederland bestaat er helemaal geen appartement meer onder de 2 ton.
Ik denk dat in dit topic (misschien omdat er allemaal mensen <30 reageren) het idee leeft dat iedereen een jong stel met kinderwens is. Het merendeel van Nederland is 45+, het aantal mensen zonder relatie neemt al jaren toe, en het aantal stellen met kinderen neemt ook af.

Juist appartementen zijn "toekomstbestendig" voor deze groep. Gelijkvloers, lage stookkosten, en met een budget (en hopelijk organisatie) om onderhoud te regelen. En je zit vrijwel altijd op een mooiere locatie.

Ik denk dat het "risico" dat de vraag hiernaar wegvalt erg klein is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
Ik moet de eerste oudere nog tegenkomen die zichzelf graag van een huis naar een appartement ziet verhuizen. Volgens mij zit daar ook de kern van dit probleem; de doorstroom is opgestopt. Ouderen blijven liever alleen in hun (veel) te grote afbetaalde woning zitten en 'weigeren' zich naar zo'n kippenhok te laten verplaatsen. De ouderen in mijn omgeving worden liever dood in huis gevonden dan dat ze moeten verhuizen (zijn ook allemaal stugge Friezen, maar dat terzijde).

Het is ook niet alsof die 'levensloop bestendige benedenwoningen' voor het oprapen liggen, die zijn zowaar nog duurder dan starterswoningen. Ik zou als oudere ook niet een vrijstaande woning op willen geven en voor hetzelfde geld of bij moeten leggen om kleiner te gaan wonen.

Heb niet het idee dat ouderen en starters in dezelfde vijver met appartementen vissen, maar wel dat er hele gezinnen in starterswoningen wonen en graag zouden verhuizen naar het (vrijstaande) huis waar 4 kinderen opgegroeid zijn en nu alleen nog een oud omaatje woont.

[ Voor 15% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
CVTTPD2DQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:37:
[...]

Ik denk dat in dit topic (misschien omdat er allemaal mensen <30 reageren) het idee leeft dat iedereen een jong stel met kinderwens is. Het merendeel van Nederland is 45+, het aantal mensen zonder relatie neemt al jaren toe, en het aantal stellen met kinderen neemt ook af.

Juist appartementen zijn "toekomstbestendig" voor deze groep. Gelijkvloers, lage stookkosten, en met een budget (en hopelijk organisatie) om onderhoud te regelen. En je zit vrijwel altijd op een mooiere locatie.

Ik denk dat het "risico" dat de vraag hiernaar wegvalt erg klein is.
Op middellange termijn denk ik dat de vraag naar een appartement inderdaad niet zomaar wegvalt.

Het punt is meer: voor welke maandlast is er vraag? Er wonen enorm veel 45+'ers in een rijtjeswoning die, zelfs met overwaarde en rentedaling, goedkoper zal blijven dat zo'n appartement van ruim 4 ton zoals hierboven genoemd.

Wel zijn appartementen (afhankelijk van locatie) relatief duur tov een volledig huis met features zoals een tuin, of een werkkamer. Nog los van dat ik persoonlijk nog altijd het idee heb dat de categorie 55+ vaak aangetrokken is tot 'de rust' van de provincie :P

Tot slot: deze appartementen worden nog altijd 'gemarket' als "ideaal startersappartement". Als ze verhuurd worden, dan zitten er veelal starters/jongeren in. Hoeveel vijftigplussers betalen er uberhaupt meer dan 1500 euro aan maandlast :+
So far is er juist betrekkelijk weinig interesse uit de 'ouderen' in die sector, als je het mij vraagt. Ik ken ze in ieder geval niet.

Nog los van dat de vraag zeker niet de enige factor is die huizenprijzen bepaald. Juist andere oorzaken (rente, vertrouwen) maken het risico groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:48:
Ik moet de eerste oudere nog tegenkomen die zichzelf graag van een huis naar een appartement ziet verhuizen. Volgens mij zit daar ook de kern van dit probleem; de doorstroom is opgestopt. Ouderen blijven liever alleen in hun (veel) te grote afbetaalde woning zitten en 'weigeren' zich naar zo'n kippenhok te laten verplaatsen. De ouderen in mijn omgeving worden liever dood in huis gevonden dan dat ze moeten verhuizen (zijn ook allemaal stugge Friezen, maar dat terzijde).
Ik ken anders juist ook een hoop ouderen die wel graag in een appartement willen. Althans, die gelijkvloers en zonder tuinonderhoud willen... Het idee dat een appartement eigenlijk aan die wensen voldoet is soms nog wel een stap te ver :) .

Maar vooral de combinatie van meer comfort (oud huis of modern appartement), geen trappen en minder onderhoud/zorgelozer door de (hier vaak vervloekte) vve of door huur. Alleen willen ze die wel op de 'juiste' plaats hebben. Vaak is het probleem dat er geen (goed) appartement in de buurt aanwezig is.

Kleiner wonen is dan vaak niet echt het probleem, mits het niet té klein is. Dus geen tweekamerflat, maar ze beseffen heus wel dat het ook zeker niet meer een huis met 4 slaapkamers hoeft te worden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Richh schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:43:
[...]

Yep, nouja, als je dus boven die grenzen koopt is het (afhankelijk van de regio) weer wat rustiger qua biedingen etc. Als de woning van 275 voor 325 weggaat, en die van 350 voor 400, en die van 450 voor 440 (+9k overdrachtbelasting)... dan is het een kwestie van 'slim shoppen' als je meer woning voor je geld wilt.
Het huis wat wij hebben gekocht stond voor €500k te koop en er waren nog 11 biedingen, dit is in Arnhem dus dat "rustiger qua biedingen" valt in deze prijsklasse ook vies tegen kwamen we achter. Ook twee andere huizen van rond de 500k die verkocht waren nog voordat wij mochten bezichtigen (hadden al wel een afspraak, maar iemand had zo'n hoog bod gedaan dat die van de markt ging).

Nu hebben wij de overdracht in maart dus flink geluk met de nieuwe april grens.

Wij zijn overigens ook starters, wel al rond de 30 maar dit is ons eerste koophuis, en hebben alles zelf gespaard zonder inleg ouders. Met twee WO opleidingen en wat jaren werkervaring in een relatief goedbetalende sector is het te doen. Maar ik besef ook dat we in de top x% zitten en dit voor bijna niemand is weggelegd, maar het voelt wel bijna als een vereiste om relatief gemakkelijk een huis te kunnen kopen.

Voor ruim €500k hebben we overigens nog steeds "maar" een rijtjeswoning gekocht. Wel een hele mooie en op een goede locatie, maar het voelt nog steeds als erg veel geld.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:49:
Wel zijn appartementen (afhankelijk van locatie) relatief duur tov een volledig huis met features zoals een tuin, of een werkkamer. Nog los van dat ik persoonlijk nog altijd het idee heb dat de categorie 55+ vaak aangetrokken is tot 'de rust' van de provincie :P
Maar de categorie 75+ misschien juist weer niet :). Het is trouwens sowieso vreemd dat er vaak zo in eenheidsworst wordt gedacht. Het idee dat alle senioren lekker in het groen en de rust van de buitenwijken zouden willen wonen. Liefst met uitzicht op de begraafplaats, haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:51:
[...]

Ik ken anders juist ook een hoop ouderen die wel graag in een appartement willen. Althans, die gelijkvloers en zonder tuinonderhoud willen... Het idee dat een appartement eigenlijk aan die wensen voldoet is soms nog wel een stap te ver :) .

Maar vooral de combinatie van meer comfort (oud huis of modern appartement), geen trappen en minder onderhoud/zorgelozer door de (hier vaak vervloekte) vve of door huur. Alleen willen ze die wel op de 'juiste' plaats hebben. Vaak is het probleem dat er geen (goed) appartement in de buurt aanwezig is.

Kleiner wonen is dan vaak niet echt het probleem, mits het niet té klein is. Dus geen tweekamerflat, maar ze beseffen heus wel dat het ook zeker niet meer een huis met 4 slaapkamers hoeft te worden.
Exact, mijn schoonouders (toevallig uit Friesland) zijn begin 2019 ook verhuisd van een groot vrijstaand huis met veel onderhoud naar een gelijkvloerse woning.

Generatie begin 60. Dat is juist de groep die nadenkt over gelijkvloers (want trappen worden op een gegeven moment gewoon een probleem) en die nadenken over minder onderhoud.

De schoonouders keken eerst naar appartementen in de kleinere steden / dorpen, maar hebben uiteindelijk toch zelf iets laten bouwen. Gelijkvloers / minder onderhoud een must, maar denk idd dat mensen die royaal gewoond hebben niet heel makkelijk naar een klein appartementje in de drukke binnenstad kunnen/willen verhuizen.

Dus wellicht een mooie kans voor projectontwikkelaars om eens een ander type appartement te bouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Arm1n schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:55:
[...]

Het huis wat wij hebben gekocht stond voor €500k te koop en er waren nog 11 biedingen, dit is in Arnhem dus dat "rustiger qua biedingen" valt in deze prijsklasse ook vies tegen kwamen we achter. Ook twee andere huizen van rond de 500k die verkocht waren nog voordat wij mochten bezichtigen (hadden al wel een afspraak, maar iemand had zo'n hoog bod gedaan dat die van de markt ging).
First of all, gefeliciteerd :)

11 biedingen kan nog steeds "rustiger" zijn dan 20 biedingen op een 250k woning, die ook allemaal verder overbieden he :P Ik wil zeker niet stellen dat het 'rustig' is bij die prijsklasse inderdaad, enkel 'rustiger' :+

Zeker als de regel volgend jaar daadwerkelijk in gaat. Ik verwacht zelf toch dat er wel degelijk mensen gaan letten op de NHG-grenzen en de overdrachtsbelasting-grenzen.
Wij zijn overigens ook starters, wel al rond de 30 maar dit is ons eerste koophuis, en hebben alles zelf gespaard zonder inleg ouders. Met twee WO opleidingen en wat jaren werkervaring in een relatief goedbetalende sector is het te doen. Maar ik besef ook dat we in de top x% zitten en dit voor bijna niemand is weggelegd, maar het voelt wel bijna als een vereiste om relatief gemakkelijk een huis te kunnen kopen.

Voor ruim €500k hebben we overigens nog steeds "maar" een rijtjeswoning gekocht. Wel een hele mooie en op een goede locatie, maar het voelt nog steeds als erg veel geld.
Klopt zeker, ik herken het ook wel. Wij zitten zometeen rond eenzelfde 'budget', eveneens in een oostelijke provincie :P ook hier is er dan echt wel wat mogelijk, ware het niet dat je inderdaad bij de 'top x%' moet zitten en je tot over je nek in de schuld/maandlast moet voor een "modale" woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

Requiem19 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:01:
[...]

Exact, mijn schoonouders (toevallig uit Friesland) zijn begin 2019 ook verhuisd van een groot vrijstaand huis met veel onderhoud naar een gelijkvloerse woning.

Generatie begin 60. Dat is juist de groep die nadenkt over gelijkvloers (want trappen worden op een gegeven moment gewoon een probleem) en die nadenken over minder onderhoud.

De schoonouders keken eerst naar appartementen in de kleinere steden / dorpen, maar hebben uiteindelijk toch zelf iets laten bouwen. Gelijkvloers / minder onderhoud een must, maar denk idd dat mensen die royaal gewoond hebben niet heel makkelijk naar een klein appartementje in de drukke binnenstad kunnen/willen verhuizen.

Dus wellicht een mooie kans voor projectontwikkelaars om eens een ander type appartement te bouwen...
Mijn schoonouders zijn juist de andere kant op gegaan. Van 2onder1 kap jaren 90 naar ouder (jaren 20) vrijstaand pand. Naast extra rust en privacy ook erg belangrijk dat de er meer dan voldoende ruimte is wanneer de (klein)kinderen op bezoek komen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ze geen ongelijk kan geven, zou hetzelf ook op deze wijze doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Naar een gelijkvloerse woning / appartement toegaan betekent natuurlijk niet automatisch dat je kleiner gaat wonen :).

Gelijkvloers kan ook betekenen dat je nog gewoon buitenruimte hebt. Er zijn verschillende variaties in te bedenken.

Als jouw schoonouders naar een jaren 20 woning gaan, verwachten ze dan niet nog 1x te moeten verhuizen in de toekomst als ze bijvoorbeeld minder mobiel worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

Richh schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:08:
[...]

First of all, gefeliciteerd :)

11 biedingen kan nog steeds "rustiger" zijn dan 20 biedingen op een 250k woning, die ook allemaal verder overbieden he :P Ik wil zeker niet stellen dat het 'rustig' is bij die prijsklasse inderdaad, enkel 'rustiger' :+

Zeker als de regel volgend jaar daadwerkelijk in gaat. Ik verwacht zelf toch dat er wel degelijk mensen gaan letten op de NHG-grenzen en de overdrachtsbelasting-grenzen.
[...]
Ja goed punt, de chaos is relatief natuurlijk :P

Worden wel vreemde biedingen rond e 400k grens, je bent waarschijnlijk niet de enige die 399k gaat bieden, en 405k bieden is eigenlijk €13k meer bieden (en een groter deel eigen geld mee moeten brengen).

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Ik ken juist een boel ouderen die blij waren dat ze naar een appartement konden verhuizen. Waaronder mijn moeder en de moeder van een vriendin.
Eindelijk van dat gezeik van dat tuinonderhoud af, minder te poetsen, minder schilderen, dicht bij winkels, terrasjes en diensten. Mijn moeder zei dat ze dit veel eerder had moeten doen. In het complex waar mijn moeder woont, stikt het van de ouderen die hun huis verkocht hebben en nu in een centraal gelegen appartementen-complex wonen

NB. Ik zie al een paar keer de kosten van de VvE als een nadeel van appartementen. Maar de VvE-pot is bedoeld om o.a. onderhoud te plegen aan de woningen. Dus het is geen geld dat je nooit terugziet, maar het komt weer ten goede aan je woning.
Als je een huis bezit moet je ook geld opzij zetten voor schilderskosten, lekkend dak, lekkende leiding.
Dus VvE kosten zijn voor het grootste deel niets anders dan een reserve opbouwen voor things to come.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:42

Koekfabriek

King Billy on the wall

Requiem19 schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:14:
Naar een gelijkvloerse woning / appartement toegaan betekent natuurlijk niet automatisch dat je kleiner gaat wonen :).

Gelijkvloers kan ook betekenen dat je nog gewoon buitenruimte hebt. Er zijn verschillende variaties in te bedenken.

Als jouw schoonouders naar een jaren 20 woning gaan, verwachten ze dan niet nog 1x te moeten verhuizen in de toekomst als ze bijvoorbeeld minder mobiel worden?
Nee dat is waar, maar over het algemeen zijn appartementen/bungalows wel stukje kleiner dan vrijstaande woningen. Ik verwacht dat ze pas weggaan als het niet meer gaat. Ze zijn nu relatief jong (rond de 60) en goede gezondheid. Die zie ik daar nog wel een jaartje of 20 zitten voordat ze (noodgedwongen) naar een verzorgingshuis/flat gaan. Grote voordeel van vrijstaand met groot perceel is dat je natuurlijk ook relatief makkelijk een extra (slaap)kamer beneden erbij kan laat zetten.

Ik zie eigenlijk in mijn directe omgeving weinig ouderen kleiner gaan wonen, en ik zie het mijzelf ook niet snel doen. Pas als de gezondheid het niet langer toelaat verhuizen mensen naar een appartement. Maarja N=1 natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Koekfabriek schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:39:
[...]

Nee dat is waar, maar over het algemeen zijn appartementen/bungalows wel stukje kleiner dan vrijstaande woningen. Ik verwacht dat ze pas weggaan als het niet meer gaat. Ze zijn nu relatief jong (rond de 60) en goede gezondheid. Die zie ik daar nog wel een jaartje of 20 zitten voordat ze (noodgedwongen) naar een verzorgingshuis/flat gaan. Grote voordeel van vrijstaand met groot perceel is dat je natuurlijk ook relatief makkelijk een extra (slaap)kamer beneden erbij kan laat zetten.

Ik zie eigenlijk in mijn directe omgeving weinig ouderen kleiner gaan wonen, en ik zie het mijzelf ook niet snel doen. Pas als de gezondheid het niet langer toelaat verhuizen mensen naar een appartement. Maarja N=1 natuurlijk.
Naja, het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je woont toch?

Als jij als ouder stel een huis hebt van bijv 200m2 omdat je vroeger 3 kinderen had.. gebruik je dan nog echt die 200m2? Of staat dan het halve huis te verstoffen?

Het tweede punt is imo dat de meeste mensen bij een appartementje denken aan 50-85m2. En in de grote stad is dat ook wel het geval. Maar er zijn ook wel grotere appartementen.

Ik denk dat de stedenbouwkundigen het aantrekkelijker moeten maken voor de 'oudere' generatie om door te schuiven, dus meer woningen bieden die voor hun geen stap terug zijn (65-85m2 appartement in binnenstad voor hoge prijs).

Als je gave gelijkvloerse en levensloopbestendige woningen kunt aanbieden, komt er ook meer beweging in de markt en komt er een bak huizen vrij die nu eigenlijk niet passend zijn.

Edit: om even iets meer uit de N=1 discussie te komen een Rabobank onderzoek van 20 april 2020:
  • In 1,2 miljoen huizen zijn mogelijk aanpassingen nodig voor ouderen die in hun huidige woning willen blijven wonen. Dat kan tegen beperkte kosten maar gebeurt weinig
  • Veel ouderen zijn honkvast; ook degenen in ‘ongeschikte’ huizen: in 2018 wilde slechts een kwart van hen verhuizen
  • Onder ouderen die wél willen verhuizen, trekt de belangstelling voor ‘ouderenwoningen’ sinds kort weer wat aan. De potentiële vraag naar ouderenwoningen bedraagt een kwart miljoen
  • Het tekort aan geschikt woningaanbod in de gewenste (vaak huidige!) buurt of gemeente is een belangrijke reden waarom verhuisgeneigde ouderen nog niet zijn verhuisd
  • Om problematische woonsituaties te voorkomen, is het nodig om preventieve aanpassingen in woningen te stimuleren en een impuls te geven aan de bouw van ouderenwoningen op de juiste plekken
  • Hiermee zijn niet alleen ouderen geholpen maar ook jongere huishoudens omdat het de doorstroom op gang helpt
Kortom, 1.2 miljoen huizen die eigenlijk niet geschikt zijn voor de ouderen die er in wonen. 25% van hen wilde in 2018 verhuizen (dus dan hebben we het over 250.000 - 300.000 huizen (met 1 of 2 bewoners..)

Maar geen geschikt woningaanbod voor deze groep, dus blijft dit deel van de markt gewoon weer lekker op slot.

https://economie.rabobank...ouderenwoningen-gevraagd/

[ Voor 31% gewijzigd door Requiem19 op 09-11-2020 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Ik denk dat als het huis inmiddels ruimschoots is afbetaald, je woont fijn en je "moet" dus niet weg - dat ik ook lekker zou blijven zitten. Het is afwegen van voordelen. Denk dat veel mensen zullen denken "we hebben nog 5-10 jaar, kan ik net zo goed blijven zitten".

Uiteindelijk hebben wij ons huis gekocht van 3 kinderen die het huis van pa/ma verkochten (klushuis). Die zeiden alle drie, ze heeft de laatste 10-20 jaar de bovenste verdiepingen nooit meer gezien :+. Klopte ook wel, beneden was geel, boven was wit (de verf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
N1ckk schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:07:
Ik denk dat als het huis inmiddels ruimschoots is afbetaald, je woont fijn en je "moet" dus niet weg - dat ik ook lekker zou blijven zitten. Het is afwegen van voordelen. Denk dat veel mensen zullen denken "we hebben nog 5-10 jaar, kan ik net zo goed blijven zitten".

Uiteindelijk hebben wij ons huis gekocht van 3 kinderen die het huis van pa/ma verkochten (klushuis). Die zeiden alle drie, ze heeft de laatste 10-20 jaar de bovenste verdiepingen nooit meer gezien :+. Klopte ook wel, beneden was geel, boven was wit (de verf).
Dat is dus de groep van ongeveer 1 miljoen ouderen, waar een groep van 250.000 - 300.000 ouderen tegenover staan die best zouden willen verhuizen als er een goede optie voor hen zou zijn.

Ook interessant, onder de groep 70+ is de bereidheid om te verhuizen naar een geschiktere woning kleiner dan in de groep 55+... Op een gegeven moment heb je wellicht niet meer de energie om dit allemaal te regelen.

[ Voor 11% gewijzigd door Requiem19 op 09-11-2020 16:13 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• N1ckk
  • Laatst online: 03-09 15:02

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Nee, dan heb je behulpzame mensen om je heen nodig - ergo kinderen. En 55 geloof ik ook nog wel dat je prima trappen kunt lopen etc., maar dat zijn wel de mensen die denken "3 ton voor een appartement, dit hele huis heeft 20.000 florijnen gekost!!1" (ik citeer mijn vader ;-))

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Sja, de badkamer niet kunnen gebruiken (want op de eerste verdieping), afhankelijk zijn van een traplift (die krengen worden overigens op kosten van de gemeenschap overal geinstalleerd), valrisico ... ik blijf het allemaal sub-optimaal vinden, en dan ben ik er nog terughoudend over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Koekfabriek schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:39:
[...]

Mensen van rond de 60 zie ik ook niet echt als ouderen. Bij ouderen denk ik eerder aan 75+. Ik denk dat daar dus een groot deel van het verschil in perceptie zit.

Mensen rond de 60 zijn meestal juist nog lang niet toe aan kleiner of 'comfortabeler' wonen. Die zijn juist vol in het leven, zitten vaak op de top van het inkomen terwijl de dure kosten voor de kinderen weg zijn en willen vaak juist groter/duurder wonen met ruimte voor hobby's en/of rust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
N1ckk schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:23:
Nee, dan heb je behulpzame mensen om je heen nodig - ergo kinderen. En 55 geloof ik ook nog wel dat je prima trappen kunt lopen etc., maar dat zijn wel de mensen die denken "3 ton voor een appartement, dit hele huis heeft 20.000 florijnen gekost!!1" (ik citeer mijn vader ;-))
Dat speelt ook mee inderdaad. Terwijl hij waarschijnlijk niet 'ziet' dat het huis waarin hij woont misschien ook 4 ton opbrengt...

En wat ook meespeelt is het beeld van lekker goedkoop wonen omdat de hypotheek afgelost of minimaal is, maar tegelijk bv 10k per jaar aan onderhoud en stookkosten moeten uitgeven. Ik ken iemand die zulke kosten had en die een appartement altijd maar duur vond. Uiteindelijk toch maar verhuisd en woont nu zeer gelukkig en comfortabel in een flat en zegt nog regelmatig zo gelukkig te zijn met de verhuizing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:29:
Mensen van rond de 60 zie ik ook niet echt als ouderen. Bij ouderen denk ik eerder aan 75+. Ik denk dat daar dus een groot deel van het verschil in perceptie zit.

Mensen rond de 60 zijn meestal juist nog lang niet toe aan kleiner of 'comfortabeler' wonen. Die zijn juist vol in het leven, zitten vaak op de top van het inkomen terwijl de dure kosten voor de kinderen weg zijn en willen vaak juist groter/duurder wonen met ruimte voor hobby's en/of rust.
Er zit maar vijftien jaar tussen 60 en 75+, en dat is erg kort om eerst nog eens groter, en dan weer kleiner te gaan wonen. Het verval gaat ook plotseling en onvoorspelbaar. De een doet op z'n 80e nog aan hardlopen, de ander heeft op z'n 65e al een aangepaste woning nodig.

En juist op het moment dat je wat minder kwiek bent is het een enorm gedoe om een verhuizing te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dan mag je nog blij zijn dat het niet wit van de schimmel is :) . Ik ken ook een huis waar de bewoonster al jaren niet meer boven is geweest en ook al jaren (decennia?) geen onderhoud is gepleegd. Althans, niet meer dan af en toe het stuk plastic voor een van de verdwenen ramen weer vastplakken. Dat de kozijnen weggerot zijn is dan nog niet zo heel erg (die vervangt de nieuwe bewoner toch vanwege isoleerglas), maar ik ben benieuwd of de vloeren, muren en balken intussen niet weggerot zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rubbergrover1 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:29:
[...]

Of willen voornamelijk niks doen; ook lekker rustig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
CVTTPD2DQ schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:37:
[...]

Er zit maar vijftien jaar tussen 60 en 75+, en dat is erg kort om eerst nog eens groter, en dan weer kleiner te gaan wonen.
"Maar" 15 jaar? Is het voor een gezin met kleine kinderen dan ook erg kort om groter te gaan wonen vanwege de kinderen, als die kinderen 15 jaar later toch de deur uit zijn? Flauw misschien, maar 15 jaar is een behoorlijk lange tijd. Volgens mij gebeurt het juist best vaak dat mensen die 'uit de kinderen zijn' vanuit een 'kindvriendelijke buurt' weg gaan naar een lekker rustig en ruim huis in Schubbekutteveen (liefst met logeerruimte voor de kleinkinderen), of juist nog op zoek gaan naar het bruizende leven in de buurt van de schouwburg, musea etc.
Het verval gaat ook plotseling en onvoorspelbaar. De een doet op z'n 80e nog aan hardlopen, de ander heeft op z'n 65e al een aangepaste woning nodig.
Klopt, daarom is het ook onzinnig om al te generaliserend te zijn. Maar er zijn relatief veel mensen die op hun 65ste nog best kwiek zijn en relatief veel mensen die na hun 80ste niet meer zo kwiek zijn.
En juist op het moment dat je wat minder kwiek bent is het een enorm gedoe om een verhuizing te organiseren.
Dat is dus één van de redenen dat veel mensen nog in hun veel te grote en lastig te onderhouden woning blijven wonen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 18:10

Rzaan

Altijd zoekende

Als de overheid toch 80.000 regels heeft om doorstroming te bevorderen en starters een kans te geven, zouden ze wellicht ook een verhuishulp voor ouderen kunnen beginnen. :)

Een familielid van me woont met zijn vrouw in een woning met 4 slaapkamers. Kinderen allang de deur uit.
Hij wordt met de dag dikker en hij loopt ook al een stuk moeilijker.
Toen ik vroeg of ze misschien eens moesten gaan uitkijken naar een appartement (want ze vinden de tuin ook steeds meer arbeid) kwam er als antwoord 'nee, want dan moeten we verhuizen, en dat is zo'n gedoe'.
Na mijn vraag wat ze dan als oplossing zagen, gaf hij aan dat ze wel een slaapkamer en badkamer in de dubbele garage kunnen bouwen.
Alsof dat niet 10 x meer gedoe is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
Requiem19 schreef op maandag 9 november 2020 @ 16:12:Ook interessant, onder de groep 70+ is de bereidheid om te verhuizen naar een geschiktere woning kleiner dan in de groep 55+... Op een gegeven moment heb je wellicht niet meer de energie om dit allemaal te regelen.
Heb ergens een keer de uitspraak opgepikt dat de gemiddelde oudere eigenlijk altijd 10 jaar te laat verhuist. Redenen om te blijven zijn vaak de buurt, sociale contacten, klussen aan een nieuwe woning etc. Dat zijn activiteiten die je als 65'er misschien nog prima aankunt, maar voor iemand van 75 al een stuk lastiger worden (of 'de moeite niet meer waard'). Idealiter begin je dus met nieuwe vriendjes maken en hobbies zoeken nog voordat je met pensioen gaat, zodat je daarna niet in een zwart gat valt en de energie niet meer hebt om er ook echt nog iets aan te veranderen.

Volgens mij eindigen mede daarom ook zoveel ouderen in eenzaamheid en/of zijn ze zo bang voor bejaardentehuizen. De huidige generatie 60'ers (in mijn omgeving) is alleen maar gewend om te werken en heeft nauwelijks geleerd om te genieten of een hobby voor zichzelf te hebben. Zodra de structuur van werk wegvalt komen ze niet veel verder dan de tuin een beetje onderhouden, op zaterdagmiddag naar de kroeg of de buren (op vriendelijke wijze) lastig vallen. Ben mijn ouders dus ook aan het pushen wat meer dingen zelf te gaan ondernemen (zo hebben ze vorig jaar het fietsen opgepakt waar ze nu veel uitjes en plezier aan beleven).

Wonen wordt later ook nog wel een dingetje in een dorp wat inmiddels geen voorzieningen meer heeft. Zie het niet gebeuren dat ik ze ooit hun huis uitkrijg (al heeft dat vooral financiele redenen). Ze hebben wel eens aangegeven nog een keer naar de stad te willen verhuizen, maar dat is onbetaalbaar en ik denk ook niet dat ze daar op latere leeftijd echt nog gelukkiger van worden (zeker niet als ze die stap nog 10 jaar uitstellen).

[ Voor 12% gewijzigd door Ypuh op 09-11-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Ruudzaan schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:23:
Als de overheid toch 80.000 regels heeft om doorstroming te bevorderen en starters een kans te geven, zouden ze wellicht ook een verhuishulp voor ouderen kunnen beginnen. :)

Een familielid van me woont met zijn vrouw in een woning met 4 slaapkamers. Kinderen allang de deur uit.
Hij wordt met de dag dikker en hij loopt ook al een stuk moeilijker.
Toen ik vroeg of ze misschien eens moesten gaan uitkijken naar een appartement (want ze vinden de tuin ook steeds meer arbeid) kwam er als antwoord 'nee, want dan moeten we verhuizen, en dat is zo'n gedoe'.
Na mijn vraag wat ze dan als oplossing zagen, gaf hij aan dat ze wel een slaapkamer en badkamer in de dubbele garage kunnen bouwen.
Alsof dat niet 10 x meer gedoe is.
Volgens mij is het verhuizen zelf eigenlijk ook niet zo heel veel gedoe. Dat hebben verhuizers in een vloek en een zucht gedaan. Maar alles er omheen is wel veel gedoe. Ander huis zoeken: wat voor soort huis? Waar dan precies, in de buurt of juist niet? Huur of koop? etc. En allerlei spullen uitzoeken, wat wil je mee en wat gaat weg? Daarnaast een hoop emotie, bijvoorbeeld als het om het huis gaat waar de kinderen misschien nog zijn geboren.

Dan is het mentaal misschien inderdaad minder gedoe om 'zakelijk' een x-bedrag te betalen voor een verbouwing dan om in de hele achtbaan van emoties van een verhuizing terecht te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Richh schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:22:
[...]

Volgens mij zegt degene die je citeert dat helemaal niet.
Ik vind het zelf ook niet 'normaal'.

En dan nog het risico. Appartementen bieden voor jongeren met een kinderwens weinig toekomstruimte. Mocht de markt dalen (niet ondenkbaar met deze bizar lage rente en de huidige economische omstandigheden) en je zit met een maximale maandlast vast aan een appartement wat onder water staat... Dan heb je echt een probleem als er bijv 'opeens' kinderen komen.
Met een 'volwassen' huisje heb je dat niet; onder water staan is dan geen probleem.

Gezien de huidige lage rente is het denk ik juist enorm verstandig om direct groot te kopen. Klein is amper goedkoper, en door de gematigde loonstijgingen en jongeren die steeds later en later kopen, is een klein appartement wat toch nog gigantisch duur is een groter risico.
Het voorbeeld van 4 ton in Zuilen is losgezongen of de kopers zijn een stel idioten geweest met overbieden of zit er veel goud in het appartement.

Hier een voorbeeld en verkocht nadat de prijs was verlaagd:

https://www.funda.nl/koop...87325348-wibautstraat-64/
Prima voor een stel en ook nog met een kind.

Dat vastzitten snap ik nog steeds geen moer van.
Vergeet niet dat er zat stellen zijn zonder kinderwens.
In mijn directe familie-omgeving zijn er bv. 4 en maar 1 met kinderen en ruim in de 30 qua leeftijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
izdp schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:51:
[...]

Het voorbeeld van 4 ton in Zuilen is losgezongen of de kopers zijn een stel idioten geweest met overbieden of zit er veel goud in het appartement.
Uit eerste hand. Het tweede bod bij inschrijving (want zo gaat het; 20 minuten maximaal bezichtigen en dan bod doen) lag wel wat lager, dichterbij de 4 ton, maar goed. Vraagprijs was rond de 360 overigens, voor wat een vraagprijs nog waard is?

Het aanbod te koop staande woningen is zó beperkt, op gegeven moment word je wanhopig.

@izdp Het was een benedenwoning met ook nog een klein tuintje, wellicht speelt dat nog mee? Ik ken de lokale markt helemaal niet. Wel kan ik je vertellen dat het geen sprookje is. Heeft overigens niet op Funda gestaan, enkel in het netwerk van makelaars verspreid.

Wees blij zou ik zeggen..! Je beleggingspanden zijn de afgelopen vijf jaar in waarde geëxplodeerd, toch?

[ Voor 23% gewijzigd door JanHenk op 09-11-2020 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik kom ze niet tegen in Zuilen, dus er moet iets bijzonders zijn.

Door dit extravagante voorbeeld wordt een volkomen verkeerd beeld geschapen van de woningmarkt in Utrecht.

En nee, ik ben verre van blij met deze prijsstijgingen. Alleen maar extra kosten.
Voor de stad is het wel goed door het vele opknapwerk wat nu uiterst lonend is en al helemaal als je m2 erbij kan krijgen.

[ Voor 71% gewijzigd door izdp op 09-11-2020 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-09 21:00
Inmiddels zijn huizen buitenaf op een uur rijden van Amsterdam ook al niet meer gevrijwaard van flink overbieden.

Hier in een dorpje in de Betuwe wordt in de prijsklasse 700k+ inmiddels al gewoon 10% overboden door mensen die in de randstad hun huizen goed kunnen verkopen en meer ruimte zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
izdp schreef op maandag 9 november 2020 @ 20:51:
[...]

Hier een voorbeeld en verkocht nadat de prijs was verlaagd:

https://www.funda.nl/koop...87325348-wibautstraat-64/
Prima voor een stel en ook nog met een kind.

Dat vastzitten snap ik nog steeds geen moer van.
Vergeet niet dat er zat stellen zijn zonder kinderwens.
In mijn directe familie-omgeving zijn er bv. 4 en maar 1 met kinderen en ruim in de 30 qua leeftijd.
Als je geen kinderwens hebt lijkt mij een appartement niet per se een slechte investering. Heb je wel een kinderwens dan kun je mijns inziens beter de stap zetten naar een volwaardig huis als je toch al de hoofdprijs moet betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
Maestro1990 schreef op maandag 9 november 2020 @ 22:08:
[...]

Als je geen kinderwens hebt lijkt mij een appartement niet per se een slechte investering. Heb je wel een kinderwens dan kun je mijns inziens beter de stap zetten naar een volwaardig huis als je toch al de hoofdprijs moet betalen.
Ligt er net aan wat je wil.
Ben je een buitenmens?
Dan is een appartement ellende.
Ik zou echt niet zonder een tuin kunnen, in de zomer lekker BBQen , lekker buiten kunnen zitten, genieten van het buiten leven.
In een appartement mis je dat en zal je echt erop uit moeten trekken, en kan je ook niet gezellig BBQen.
En wat te denken met corona tijdperk nu?
Buiten kon je in de zomer nog met vrienden /familie uitnodigen met genoeg ruimte.
Binnen kan dat niet, en zit je letterlijk tussen 4 muren.
Daarnaast heb je extreem veel buren/ zelfde idee als in een flat waardoor je veel meer rekening moet houden met veel buren en ook vaker geluidsoverlast hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:43
Ypuh schreef op maandag 9 november 2020 @ 17:30:
[...]

Heb ergens een keer de uitspraak opgepikt dat de gemiddelde oudere eigenlijk altijd 10 jaar te laat verhuist. Redenen om te blijven zijn vaak de buurt, sociale contacten, klussen aan een nieuwe woning etc. Dat zijn activiteiten die je als 65'er misschien nog prima aankunt, maar voor iemand van 75 al een stuk lastiger worden (of 'de moeite niet meer waard'). Idealiter begin je dus met nieuwe vriendjes maken en hobbies zoeken nog voordat je met pensioen gaat, zodat je daarna niet in een zwart gat valt en de energie niet meer hebt om er ook echt nog iets aan te veranderen.
Vaak komen de minpunten niet eens tot aan de categorie van klussen aan de nieuwe woning of weer kennismaken met de buurt. Ken toevallig uit verschillende kringen van vrienden en collega's mensen die dit meemaken met hun ouders of andere familieleden, mensen rond de 70 tot 75 jaar zo ongeveer. Meestal is al het idee van al het gedoe wat erbij komt kijken teveel. Hierbij hoor ik dan meestal als eerste "ach, al dat gedoe met zo'n praatjesmaker van een makelaar, al die mensen over de vloer, al dat papierwerk regelen enzovoorts".
En ik kan ze ook niet eens ongelijk geven, makelaars vind ik qua praatjesmaken in dezelfde categorie zitten verkopers in een meubelzaak: "dit is echt fantastisch, echt iets voor u, speciaal voor u maken we er een mooie prijs van bla bla bla". En dan spreek ik uit eigen ervaring toen wij 2-3 jaar terug aan het kijken waren naar een huis, waar 80% van de makelaars van dat kaliber was.

Naar mijn beleving klopt het inderdaad dat mensen die nog iets jonger zijn, zeg tussen de 55 en 65, dan meestal nog wel die droom hebben van het verhuizen naar hun ideale plekje, zij het een leuke vrijstaande woning ergens in een buitengebied of een luxe, splinternieuw appartement ergens in de binnenstad. Zij zitten (meestal) nog in de laatste fase van het arbeidsproces, zitten nog in die flow van werken/doorpakken en zijn fysiek ook nog wel dusdanig dat een verhuizing met bijkomende zaken prima doorstaan.
Denk inderdaad dat wanneer mensen eindelijk met pensioen zijn, gemerkt hebben hoe minder gestressed hun leven dan is, dat ze dan ook steeds minder zin hebben om weer in die stressvolle situatie te duiken. Plus dat fysieke gesteldheid mee speelt en zoals je al zei eindigd het dan met "ach, we zitten toch goed hier, altijd gezellig met buurvrouw Mia die er ook al 30 jaar woont". Als ik de 70 of ouder mag bereiken, zou ik er denk ik hetzelfde over denken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Mark31 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 07:54:
Ligt er net aan wat je wil.
Ben je een buitenmens?
Dan is een appartement ellende.
Ik zou echt niet zonder een tuin kunnen, in de zomer lekker BBQen , lekker buiten kunnen zitten, genieten van het buiten leven.
In een appartement mis je dat en zal je echt erop uit moeten trekken, en kan je ook niet gezellig BBQen.
Dat is natuurlijk bij iedere woningsoort zo. Stadsmensen versus buitenmensen, groene tuinmensen versus geen gedoe tegelmensen etc.

Zo denk ik ook dat een hoop mensen het niet-barbecuen juist als een zeer groot voordeel zien... Dat is voor veel mensen nl. één van de meest storende aspecten van 'buren'. (Helaas is het dus een moeilijke combinatie als je wel van tuinen en tuinieren houdt, maar niet van bbq...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:55
Rubbergrover1 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:19:
[...]

Dat is natuurlijk bij iedere woningsoort zo. Stadsmensen versus buitenmensen, groene tuinmensen versus geen gedoe tegelmensen etc.

Zo denk ik ook dat een hoop mensen het niet-barbecuen juist als een zeer groot voordeel zien... Dat is voor veel mensen nl. één van de meest storende aspecten van 'buren'. (Helaas is het dus een moeilijke combinatie als je wel van tuinen en tuinieren houdt, maar niet van bbq...)
Vervelender is de terraskachel (hout), bah bah wat een vieze lucht komt daar vanaf. Ze zijn nog populair ook. Ik zie overal van die schoorsteenpijpjes verschijnen. Je moet natuurlijk wel compenseren voor je energielabel A en elektrische auto zo lijkt het :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Zouden die kachels op een gegeven moment niet gewoon verboden worden? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ypuh
Grappig dat je met een tuin erbij gezien wordt als buitenmens. Ik woon in een appartement in de winkelstraat van een stad, maar ben iedere dag wel een paar uur buiten. Wat ik niet kan/doe is in de tuin zitten niets doen. Dan ben je wat mij betreft nog steeds een huismus. Voor alleen frisse lucht zet ik wel een raampje open :+.

En zoals Bever hun mooie slogan/reclame luidt:

[ Voor 6% gewijzigd door Ypuh op 10-11-2020 09:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
izdp schreef op maandag 9 november 2020 @ 21:06:
Ik kom ze niet tegen in Zuilen, dus er moet iets bijzonders zijn.

Door dit extravagante voorbeeld wordt een volkomen verkeerd beeld geschapen van de woningmarkt in Utrecht.

En nee, ik ben verre van blij met deze prijsstijgingen. Alleen maar extra kosten.
Voor de stad is het wel goed door het vele opknapwerk wat nu uiterst lonend is en al helemaal als je m2 erbij kan krijgen.
Wellicht is het een 'extravagant' voorbeeld, maar de realiteit is wel dat er op dag 1 30 gegadigden zijn, ze mogen allemaal een rondje door het huis doen en hun ultieme bod inleveren.

Dat dat prijsopdrijvend werkt begrijpt iedereen wel. Ik denk dat het juist tekenend is voor de woningmarkt in de Utrecht of een willekeurige grote plaats in de Randstad. Maar doe ermee wat je wilt..

Ik kwam hiermee, omdat ergens werd geschetst dat een woningen van 4 ton ook geen starterswoningen meer zijn (in het kader van vrijstelling ovb). Ik bestreed dat met dit voorbeeld, want de kopers waren starters van mid-20 en kopen geen grote woning maar juist een vrij eenvoudige (starters)benedenwoning voor een bedrag groter dan 4 ton. Nog maar 5 jaar geleden was de prijs voor zo'n woning dus iets meer dan 2 ton.
noslen schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 09:29:
[...]

Vervelender is de terraskachel (hout), bah bah wat een vieze lucht komt daar vanaf. Ze zijn nog populair ook. Ik zie overal van die schoorsteenpijpjes verschijnen. Je moet natuurlijk wel compenseren voor je energielabel A en elektrische auto zo lijkt het :+
Goed droog eikenhout brand prima, even zorgen dat er voldoende 'trek' is. Nergens last van. Probleem is dat mensen in die kacheltjes al hun afvalhout gaan verbranden. Dát zou verboden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Ondertussen wat ontwikkelingen dan maar: het 'funderingslabel' is alweer stil gehaald.

https://nos.nl/artikel/23...bel-nu-al-stilgelegd.html
Volgens De Jong kampen een miljoen van de 7,7 miljoen Nederlandse woningen met funderingsproblemen. Bij 250.000 Nederlandse woningen zou de situatie urgent zijn, door droogte en lage waterstanden.
We moeten natuurlijk niet willen dat die huizen straks opeens niet meer overboden worden he :P

En om dan wat van mijn favo twitteraccount @woningnieuws hier te delen:
- Gemiddelde huurwoningprijs in Amsterdam is nu <1700 euro. Veel geld, maar een maand geleden was het nog 1750.
- Bij Rijnenburg wordt nog steeds niet gebouwd, lokaal willen ze het niet voor 2035. CDA en VVD willen dat er landelijk wordt ingegrepen (lol)

[ Voor 42% gewijzigd door Richh op 10-11-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Laatst online: 17-09 15:10
Richh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:00:
Ondertussen wat ontwikkelingen dan maar: het 'funderingslabel' is alweer stil gehaald.

https://nos.nl/artikel/23...bel-nu-al-stilgelegd.html

[...]

We moeten natuurlijk niet willen dat die huizen straks opeens niet meer overboden worden he :P
Zou je maar overkomen toch, net huis gekocht. Vervolgens komt er een label aan te hangen en is die een ton minder waard... Valt het dan nog te verhalen op de vorige bewoners (als verborgen gebrek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Zaratrass schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:05:
[...]

Zou je maar overkomen toch, net huis gekocht. Vervolgens komt er een label aan te hangen en is die een ton minder waard... Valt het dan nog te verhalen op de vorige bewoners (als verborgen gebrek)
Precies, er is geen enkele reden om die informatie niet openbaar te maken. Als het niet klopt, moet een bouwkundige keuring maar uitsluitsel bieden.
Net als het energielabel is een dergelijk 'risicoprofiel' prima om op Funda erbij te zetten als je het mij vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Mijn moeder bijv. Woont al jaren alleen in onze gezinswoning, 70+ dus mentaal kan ze verhuizing niet aan. Hele zolderverdieping + 2 kamers op de 1e gewoon niet meer in gebruik. Straks kan ze moeilijker lopen en dan laat ze een traplift inbouwen.

En ondertussen toch weer 10k uitgeven aan rottende dit, verouderde dat etc etc.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Laatst online: 17-09 15:10
Richh schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:07:
[...]

Precies, er is geen enkele reden om die informatie niet openbaar te maken. Als het niet klopt, moet een bouwkundige keuring maar uitsluitsel bieden.
Net als het energielabel is een dergelijk 'risicoprofiel' prima om op Funda erbij te zetten als je het mij vraagt.
Veel mensen zullen bang zijn dat hun huis onderwater komt te staan. Ik heb onlangs een huis gekocht en moest vanwege de rare markt overbieden. Als dat label er over een paar jaar komt kan mijn huis zomaar flink minder waard worden (zal dat 10k of misschien 50 tot 100k zijn)? Ik denk niet dat ik dan ergens aanspraak op kan maken. En dan.. als ik me baan verlies zit ik misschien dik in de schulden. Het mes snijdt aan twee kanten vind ik in dit geval. Ik ben het wel eens dat zo label er moet komen hoor, er zijn veel voordelen aan het label, alleen moet niet zo zijn dat mensen hierdoor in de problemen komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
Ow, en deze is ook wel weer tekenend hoe regelgeving bepaalt wat we bouwen:
https://nos.nl/artikel/23...e-binnensteden-wonen.html
De LKvV schrijft verder in de brandbrief aan de minister dat gemeenten peperdure studentencomplexen bouwen in randgemeenten, ver weg van de binnensteden. Paul Tholenaars, directeur van Kences, het kenniscentrum voor studentenhuisvesting, onderschrijft dat beeld. Volgens hem zijn in de afgelopen twee jaar 5500 studentenkamers verdwenen. In diezelfde periode zijn er 6400 studio's bij gekomen, oftewel éénkamerwoningen.

Hoewel de huurprijs van een studio vaak hoger ligt, is het bewonen van een kamer relatief duur door de zeer beperkte huurtoeslag voor kamers. Vorige week meldde Kences dat het in deze coronatijd goed is als studenten een gezamenlijk huishouden vormen, omdat het eenzaamheid voorkomt en het bijdraagt aan het welzijn van studenten. Kences pleit daarom voor een betere verhouding tussen de huurtoeslag voor woningen en voor kamers, zodat wonen op kamers met medestudenten aantrekkelijker wordt.
In plaats van studentenkamers, bouwen we piepkleine studiootjes voor de studenten. Wel op een goedkope B-locatie, maargoed. Die studiootjes zijn veel duurder per maand qua huur, maar door huurtoeslag is het soms goedkoper.
Uiteindelijk wonen studenten (althans, de lucky few) zo gewoon op kosten van de staat, maar nog steeds voor veel teveel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Zaratrass schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:15:
[...]

Veel mensen zullen bang zijn dat hun huis onderwater komt te staan.
Nouja, een gemiddelde woning kent nu een ton of twee overwaarde? Juist de bezittende kant kan zo'n klap prima verduren. Enkel degenen die net precies hebben gekocht en ook nog die funderingen op moeten lossen, die zijn de sjaak.
Feit blijft echter dat het waar enorm overwaardeerd was en dat los je alleen op met zo'n label voor de transactie. We moeten eens ophouden met woningeigenaren een hand boven het hoofd bieden.
Ik heb onlangs een huis gekocht en moest vanwege de rare markt overbieden. Als dat label er over een paar jaar komt kan mijn huis zomaar flink minder waard worden (zal dat 10k of misschien 50 tot 100k zijn)?
Zoiets, maar afhankelijk van de problemen kan het nog veel duurder worden, ja.
Ik denk niet dat ik dan ergens aanspraak op kan maken. En dan.. als ik me baan verlies zit ik misschien dik in de schulden. Het mes snijdt aan twee kanten vind ik in dit geval. Ik ben het wel eens dat zo label er moet komen hoor, er zijn veel voordelen aan het label, alleen moet niet zo zijn dat mensen hierdoor in de problemen komen.
Als de fundering rot is komt er nou eenmaal iemand in de problemen. Ik snap dat dat voor velen drastische gevolgen kan hebben, daarom is het des te beter dat zo'n label zo snel mogelijk beschikbaar komt - ipv dat je het uitstelt omdat er onrust ontstaat. Je kop in het zand steken is nooit een goede oplossing, al helemaal niet als er zoveel geld mee gemoeid gaat.

Pagina: 1 ... 147 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.