TheGhostInc schreef op maandag 2 november 2020 @ 22:44:
[...]
Ik mis soms ook wel een beetje de onderbouwing van een LTV <100%.
In landen waar ze dat wel doen zie je ook weer 'omwegen' om toch tot 95+% te komen.
100% is volstrekt logisch, maar ga je naar bijvoorbeeld 80%, dan pak je vooral de starters, die eigenlijk het makkelijkst het risico kunnen dragen (toekomstige loonstijgingen), terwijl doorverhuizen vaak met wat overwaarde gebeurd. In Duitsland en het VK zie je starters enorm veel moeite hebben om de markt op te komen. Waar zit dan de winst? Bij de bank?
Een hoge LTV maakt het ontzettend aantrekkelijk en 'makkelijk' om een koophuis te bezitten. Feitelijk is enkel je inkomen de enige drukkende waarde. Zeker omdat koophuizen belastingtechnisch behoorlijk aantrekkelijk zijn, zie je dat veel mensen zoveel mogelijk geld lenen om een zo duur mogelijk huis te kopen.
Mensen gaan bewust een zo groot mogelijke schuld aan... ->
https://www.volkskrant.nl...-de-woningmarkt~b5d73464/
Het lijkt mij verstandig als we de koopwoning ietsje minder aantrekkelijk maken, de vraag is ruim groot genoeg. Een koopwoning hoeft geen fiscaal product te zijn.
Daarnaast is de hoge LTV simpelweg een risico. Het is makkelijker om onder water te komen te staan, omdat je schuld zo groot is. Bij een iets lagere LTV is de kans op 'onder water staan' een stuk kleiner na een dip in de markt, terwijl het opschroeven van de LTV de vraag weer zo kunnen aanwakkeren. Door daar juist mee te spelen kan je veel stabielere prijzen realiseren en kan iedereen ervan profiteren, ipv een groepje heel veel en een groepje totaal niet.
De LTV omlaag schroeven naar 80% is inderdaad desastreus voor de jongeren, omdat zij bij de huidige huren onmogelijk zoveel geld kunnen sparen. De prijzen zullen daardoor een stukje dalen, maar wellicht niet genoeg.
Dat betekent niet dat er niks mogelijk is. Een LTV van 98% terwijl de overdrachtsbelasting op 0 % is gezet, zorgt ervoor dat starters minder snel onder water komen terwijl ze er (praktisch) net zoveel geld voor nodig hebben als eerder.
Serieus omlaag schroeven van de LTV is alleen mogelijk als er een functionerende, betaalbare huurmarkt is. En die hebben we zeker niet hier.
Juist het uitgaan van toekomstige loonstijgingen is het gevaar; juist als mensen pas rond hun 30-35e in de koopmarkt beginnen, zie je dat er betrekkelijk weinig loonstijging 'over' is voor de toekomst. Terwijl hun gigantische schuld fiscaal aantrekkelijker is.
Verder zit je nog op de kern van wat schuld is, en wat het gevaar daarvan is als iemand persoonlijk aansprakelijk is. Het is als ECB (of DNB for that matter) heel logisch dat je wilt dat landen en mensen zo min mogelijk schuld hebben, maar gewoon euro's verdienen en uitgeven. Schuld is naar voren trekken van toekomstige consumptie, en dat is (macro-economisch gezien) niet fijn voor de economische motor in de jaren na de consumptie.
De vergelijking met DE en UK snap ik, maar daar spelen toch verschillende andere dingen. Wonen is in DE een stukje goedkoper, maar daar bestaat een functionerende huurmarkt. Met bouwsparen is er op latere leeftijd wel degelijk iets mogelijk, maar het is bovenal minder 'nodig'.
De reden dat de UK huizenmarkt zo slecht functioneert is omdat men daar de LTI vrijwel los heeft gelaten; met 'help to buy' vanuit de overheid waardoor jongeren meer en meer kunnen lenen. De LTV is (naar mijn mening) slechts beperkt drukkend als je jongeren daarnaast nog zoveel extra geld laat lenen. Al moet ik wel zeggen dat ik me nog eens goed in de UK situatie wil verdiepen.
Edit: de AFM vind er ook iets van trouwens;
https://verslaggeving.afm..._campaign=im-share-button
[
Voor 4% gewijzigd door
Richh op 03-11-2020 19:47
]