Ik heb net zelf zo'n Corona verklaring moeten tekenen voor de aankoop van mijn woning:Tales schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 10:40:
[...]
Er zullen vast genoeg mensen zijn die net voor alles afging een top hypotheek hebben afgesloten en nu afhankelijk zijn van de NOW. Maar van wat ik begrijp geven banken momenteel geen (volle?) financiering aan mensen waarbij het bedrijf wankel is. Vandaar ook de Corona verklaring (die niet gestandaardiseerd is).
In het algemeen denk ik dat we niet niet moet onderschatten hoeveel mensen nog wel een stabiele baan hebben, bij een stabiele werkgever en onder een CAO vallen waarbij de verhogingen voor de komende 2 jaar al bekend zijn en vaak nog zijn afgesproken voor dat deze crisis er kwam (min 3% stijging etc).
Het verplicht aflossen maakt voor starters al een enorm verschil, en zelfs bij de vorige crisis zag je dat het enorm snel weer opsprong maar dat de strengere regels voor een enorme tweede dip zorgden.
'verwacht u ivm corona inkomensverlies in de komende xx periode - ja / nee' + handtekening.
Daar zit niet echt een goede check op en dit mag jij zelf tekenen als werknemer.
Ik denk net als jij dat een aantal sectoren prima doordraait. Máár:
- Minder faillisementen in Corona tijden dan in 2019 -> de overheid houdt bedrijven op de been die er al lang niet meer waren geweest. Tricky!
- Bepaalde sectoren (om als vb Schiphol/KLM te noemen..) worden hoe dan ook hard geraakt en zullen mensen moeten ontslaan
Als jij werknemer bent van bovenstaande, kun je nog vrolijk maximaal lenen vandaag (hoewel - als je voor KLM werkt zal de hypotheekverstrekker mss nog wel zelf actief een extra check doen?). Als deze groep en masse de lasten niet meer kan betalen eind 2021... worden de banken hard geraakt => rente omhoog?