Ik mis bij velen die hier zo opgewonden reageren het vermogen (of de wil) om begrijpend te lezen. In de simpele vaststelling dat ie ervan schrikt, dat veel mensen een hyp. last van 900€ "een prikkie" vinden, wordt van alles geinterpreteerd, wat Noord27 helemaal niet schreef.
Voor 900€/maand wonen een prikkie vinden, geeft imho exact aan hoe vreselijk fout het met wonen in NL is gegaan. Mijn laatste sociale huur in NL 26 jaar geleden was omgerekend 125€/maand voor een 45m² oudbouw app. in één vd grote steden. Ik vond dat toen voor de gebodene troep geen prikkie en die mening werd door mijn sociale omgeving overwegend gedeeld. Dat nu, 26 jaar later, 900€ voor doorsnee woonruimte WEL door een grote groep mensen binnen de samenleving (gezien de reacties hier) als "prikkie" wordt gezien, geeft wmb een enorme mentaliteitsverandering aan, die hoofdzakelijk gevoed wordt door een "wennen" aan snel veranderde omstandigheden. (want 26 jaar is niet erg lang geleden, niet eens m'n halve leven)
Ik vind 900€ persoonlijk serieus geld. Voor jan modaal is het bijna de helft van z'n netto inkomen. Dat woonruimte voor dat bedrag "betaalbaar" of "relatief goedkoop" genoemd wordt, daar kan ik mee instemmen. Maar een "prikkie" is toch echt wat anders. Voor 400€ sociale huur binnen ring A'dam wonen, daar begin ik bijv. over een prikkie te praten. Of 150€ voor een bijna afbetaald vrijstaand huis. Jazaker, da's een prikkie. De meeste mensen die voor een prikkie wonen hebben daar ofwel hard hun best voor gedaan (veel aflossen), danwel geluk gehad het juiste koop/huurcontract op het juiste moment getekend te hebben. En een combinatie van beide factoren komt ook veel voor. (bij mezelf bijv.)
Dat een herhaling ervan momenteel voor instappers goed mogelijk is, schreef Noord27 helemaal niet, zeker niet in z'n eerste en tweede reactie. En ik, zelf geprofiteerd van de duitse woningmarkt sinds 2003, zie zo'n herhaling momenteel helemaal niet. En volgens mij Noord27 ook niet, als ik zijn woorden goed lees.
Concluderend stel ik vast dat de groep die nu "klem" zit, erg nerveus is en snel geirriteerd. Voor mij een bevestiging dat er een serieus probleem is. Daar is Noord27 echter niet aan schuld en kan er tevens niets aan veranderen. Daar moet het vingertje toch overwegend naar 25 jaar ellendig overheidsbeleid in alle lagen worden gewezen. (wat Remco Delft eveneens bedoelde, ipv wat er hierboven van gemaakt werd)
Nog even iets over 5-10jaar te laat geboren zijn:
Mensen worden vaak te vroeg of laat geboren om van bepaalde voordelen te profiteren, of komen er door in ellende. In '45 geboren had je prima kansen als oude babyboomer, maar 5-10 jaar ervoor had je wellicht '45 niet eens levend gehaald. Ikzelf werd te laat geboren om goed op de arbeidsmarkt terecht te kunnen. Die was tussen '85 en begin '90er jaren net zo ellendig voor flink wat starters als nu de woningmarkt. (uiteindelijk hoofdreden voor mn emigratie)
Waar bij deze voorbeelden het nooit (dood) of slechts heel moeizaam (slecht CV) goed komt, is er voor de groep die nu niet behoorlijk op de woningmarkt terecht kan volgens mij meer hoop. Straks gaan de boomers dood, de overblijvers hebben minder koopkracht en uiteindelijk neemt het aantal inwoners in NL gewoon af, omdat het leven er niet meer aantrekkelijk genoeg meer is. Dan onstaan er kansen zat. Tot dan zal het helaas doorbijten worden, vrees ik. En dat doet me geen deugd, hoewel het mij niet betreft.