Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 139 ... 319 Laatste
Acties:
  • 2.023.669 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

@Noord27 dat is een keuze inderdaad. Pakt nu zeker goed uit voor je. Heerlijk vooruitzicht om vrijwel geen hypotheek te hoeven betalen op die leeftijd. Begrijp mij niet verkeerd, gun het je van harte. Ben niet gauw jaloers op andermans succes :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
900/mnd. Wat is dat effectief? 250k? 300k? hypotheek (met HRA)?
Daar koop je op veel plaatsen niet veel voor. Klein (oud) rijtjeshuis als je geluk hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door anandus op 17-10-2020 17:52 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik wil ook wel een hypotheek van €125,- per maand. Nu nog mijn droomhuis van €33.000 er bij zoeken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Nog meer van zulke goede adviezen @Noord27? Vertel eens op een realistische manier hoe ik de huidige situatie aan moet pakken als alleenstaande starter met bijna 2x modaal inkomen. De eerste 4 jaar van mijn carriere heb ik gebruikt om mijn studieschuld (bijna) af te lossen, dus in feite sta ik op nul. Woonplaats maakt niet uit, zo lang het maar op acceptabele afstand (max. 1u reistijd) van Rotterdam, Leiden en Utrecht is en ik wil niet in een garabox wonen of een huis dat op instorten staat.

(Het antwoord weet ik al; zoek een vriendin).

[ Voor 4% gewijzigd door Ypuh op 17-10-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 00:09
@Ypuh Toekomst weet niemand. Wat ik gedaan heb is eerst, zeer bewust, MBO versneld (nog geen 2.5 jaar na HAVO). Toen gaan werken en HBO tegelijk, zonder schuld op te bouwen.

Er zijn altijd opties, helaas zie je pas op lange duur de gevolgen van gekozen paden. Zoals in jou geval met een studieschuld beginnen wat je op een aardige achterstand zet bij een huis kopen.

Verder ben ik meteen gaan kijken naar alle andere vaste lasten en zag dat er relatief gemakkelijk van een energie rekening af kon komen met een geringe investering (in warmtepomp en PV). Zelf WP importeren uit buitenland bijvoorbeeld.

[ Voor 33% gewijzigd door Noord27 op 17-10-2020 18:27 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
De gemiddelde student studeert af met 25k aan schulden. Met het leenstelsel is de verwachting dat dat alleen maar hoger wordt, dus wat dat betreft heb ik weinig fout gedaan. Ik kom ook niet uit een vermogend gezin/familie en ben ook niet de beste leerling, maar die studies hebben er wel toe geleid dat ik binnen 4 werkjaren op 65k jaarinkomen zit. Lang verhaal kort; die schuld is de investering dubbel en dwars waard.

Nu zijn er 2 dingen sterk van invloed geweest;
1) Tijdens de wedstrijd zijn de spelregels veranderd. Toen ik begon met mijn studie, woog een studieschuld nog niet mee in een hypotheek aanvraag
2) De huizenprijzen zijn geëxplodeerd in de tijd dat ik afstudeerde tot ik een acceptabel inkomen had (de eerste jaren als trainee waren geen vetpot)

Het wordt lastig om hier niet in een slachtofferrol te kruipen, maar het enige wat ik fout gedaan heb is dat ik 5-10 jaar te laat geboren ben en zelfs dat lag buiten mijn eigen bereik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pannencouque
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16-09 10:32
Mooi dat dat voor jou goed heeft uitgepakt, Noord, maar ook goed om je te realiseren dat dit niet voor iedereen zo is. Jouw overwaarde is/wordt mogelijk gemaakt door anderen die pas jaren later kunnen kopen en nu in een enorm krappe markt zitten, met alle gevolgen van dien. Dan is dat deels een keuze en jouw goede gok/inzicht geweest bij de koop van je huidige huis, maar de levens- en marktomstandigheden moeten wel meezitten. Ik benijd de huidige starters niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:23
Wilf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:53:
Ik wil ook wel een hypotheek van €125,- per maand. Nu nog mijn droomhuis van €33.000 er bij zoeken :+
Ik heb wel iets moois gevonden, hoor. Echt geen probleem: https://www.funda.nl/koop...25156-eisenhowerlaan-242/

;)

Zeer makkelijk te krijgen, gewoon niet maximaal lenen als starter @Noord27

[ Voor 11% gewijzigd door MaStar op 17-10-2020 18:44 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

Sport_Life

Solvitur ambulando

Noord27 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:15:
Wij hebben inmiddels onze pijlen gericht op een iets grotere woning, om zo weinig tot geen hypotheek meer te hebben (ben net geen 40 jaar). Huidige overwaarde is ruim 4 ton, vanuit 2 woningen. Door fiks extra af te lossen. Zonder steun vanuit ouders.

Mikken op een huis van rond 5 ton. Met spaargeld, afhankelijk van hoeveel verbouwing, zal een hypotheek ongeveer €125,- in de maand zijn. Of zelfs afwezig.

Ik schrik gewoon als ik mensen hoor zeggen dat ze voor een prikkie hypotheek zitten te wonen, als dat €900,- in de maand is..

Eerst kijken wat je maximaal mag/kan lenen en dan daarop iets uit zoeken lijkt de trent te zijn.

8)7
Eens! Veroorzaakt door alle angsthazen die in 2009-2014 niet durfden te kopen.
Daar hebben de starters van nu last van. (Namelijk een piek in de vraag)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Al die angsthazen zonder inkomen :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emgeebee
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 19:56
Sport_Life schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:47:
[...]

Eens! Veroorzaakt door alle angsthazen die in 2009-2014 niet durfden te kopen.
Daar hebben de starters van nu last van. (Namelijk een piek in de vraag)
Tuurlijk, het heeft natuurlijk niks te maken met demografische veranderingen, een historisch lage rente en te weinig nieuwe bouw van huizen. Nee, het is allemaal een bewuste keuze van mensen geweest. Ga toch vliegen. 8)7

Ik zit zelf ook in een enorm bevoordeelde positie maar ik ga niet net doen alsof dat allemaal door mijn eigen handelen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:07
Ik merk dat het wat over komt als zwart/wit verhaal. Maar heb ook een huis met bijna een ton verlies moeten verkopen in 2013. En merk dat het weer die kant op gaat met de markt.

Ik gooi een stok in het hoenderhok merk ik.
Ik vermoed dat de meeste mensen eroverheen hebben gelezen dat je de 2 huizen (zo goed als) afgelost hebt en er vanuit gaan dat je op beide huizen 2 ton overwaarde ten opzichte van je starthypotheek hebt.

Dan is bij verkoop natuurlijk altijd alles boven de restschuld overwaarde.

Hier ook in 10 jaar zo goed als afgelost, momenteel is het maandbedrag van de hypotheek in de enkele digits. Gewoon zodat ze daar nog wat administratiekosten aan houden :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wilf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:05:
Al die angsthazen zonder inkomen :D
Of in de puberteit. Volgens mij zijn starters goed de sjaak - al die overwaarde mogen zij de rest van hun leven afbetalen. Tis een onvrijwillige donatie aan oudere generaties.

Als je op > 30 min van de randstad > 35.000€ boven de vraagprijs moer bieden op een jaren 80’ doortocht woning met een vp van 200k€ en een woz van 120k€ dan gaat er in mijn beleving iets mis. Maar wellicht ben ik pessimistisch :P

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Wilf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 17:53:
Gevonden: https://www.frenchestatea...e-poitou-charentes-france
't Is wel een stukje rijden, maar als je toch thuis werkt merkt je baas het niet eens.

Ik snap dat deze 2000 euro boven budget is, maar dan heb je wel een leuke tuin: https://www.frenchestatea...e-poitou-charentes-france

Ik ben benieuwd wat het Nederlandse equivalent zou kosten, maakt me niet uit waar in het land. Gelijkwaardig qua staat en oppervlak. Wie neemt de uitdaging aan?

Je zou toch bijna in een paar verschillende landen huizen kopen, gewoon omdat het kan? Voor de prijs van 1 Nederlandse garagebox koop je misschien wel 3 huizen elders :'( En dat besef lijkt totaal te ontbreken op de Nederlandse markt waar iedereen zichzelf rijk rekent met toekomstige winsten. Je bent toch veel beter af als je gewoon cash of met weinig schuld een huis koopt, en tegen lage maandlasten kan wonen? Zeg maar zoals ook decennialang het overheidsbeleid is geweest, maar wat de laatste generatie nooit heeft meegemaakt/meegekregen?

[ Voor 53% gewijzigd door RemcoDelft op 17-10-2020 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
RemcoDelft schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:48:
[...]

't Is wel een stukje rijden, maar als je toch thuis werkt merkt je baas het niet eens.
Dat is nog in minder slechte staat dan ik had verwacht :D

Edit: dat tweede huisje dat je linkt is een stuk leuker. Prima vakantiehuisje. Alleen het ligt net te ver om leuk te zijn vanuit NL.

[ Voor 13% gewijzigd door Pannencouque op 17-10-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-07-2022
MzKzM73 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:26:
[...]

Ik vermoed dat de meeste mensen eroverheen hebben gelezen dat je de 2 huizen (zo goed als) afgelost hebt en er vanuit gaan dat je op beide huizen 2 ton overwaarde ten opzichte van je starthypotheek hebt.

Dan is bij verkoop natuurlijk altijd alles boven de restschuld overwaarde.

Hier ook in 10 jaar zo goed als afgelost, momenteel is het maandbedrag van de hypotheek in de enkele digits. Gewoon zodat ze daar nog wat administratiekosten aan houden :D
Fijn als dat lukt aflossen binnen tien jaar.
Voor velen niet weggelegd door gebrek aan inkomen, gezin, of wens om ook nog enigszins leuk te leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Maestro1990 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Voor velen niet weggelegd door gebrek aan inkomen, gezin, of wens om ook nog enigszins leuk te leven.
En dan moet je natuurlijk ook de prijzen van 10 jaar geleden in ogenschouw nemen. Hoe meer de prijzen toenemen hoe lastiger het wordt. In de eerste 5 jaar heb ik ook ruim 1/3 van de hypotheek kunnen aflossen zonder al te veel pijn en moeite. Datzelfde bedrag zou nu nog maar 1/5de zijn. Daarbij niet eens meegenomen dat de maandelijkse kosten dus ook hoger zijn en er derhalve minder ruimte is om diezelfde aflossing te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
Zeg maar zoals ook decennialang het overheidsbeleid is geweest, maar wat de laatste generatie nooit heeft meegekregen?
Ik mis in deze en vele andere reacties hier ook de realiteitszin. Wij konden het 10-20-30 jaar geleden ook, dus jullie moeten het zeker kunnen.

Bijvoorbeeld dit artikel op de NOS: "Stufi: vroeger was alles beter. Toch?". Een reactie als "Wij kregen maar 600 gulden basisbeurs, 300 gulden van mijn ouders die ook het collegegeld en zorgverzekering betaalden", in een tijd dat een studentenkamer misschien 200 gulden kostte? Ik ben opgegroeid in een tijd dat een kamer minimaal €350 kostte, basisbeurs niet bestond, mijn ouders €0 bijdroegen en een starterswoning vervolgens €200k kost die je op je buik kunt schrijven als je een studieschuld hebt.

Het is leuk dat je in 10 jaar tijd 2 huizen bijna af hebt kunnen betalen, maar dat trucje lukt je geen tweede keer of als je 5 jaar later geboren was. Op één of andere manier wordt daaraan door vrijwel iedereen (ook de politiek) volledig voorbij gegaan. Het probleem lost zich ook vanzelf weer op als de huidige 65+ generatie omvalt en het vermogen weer bij de (klein)kinderen terecht komt, maar dat zal waarschijnlijk nóg hogere huizenprijzen als gevolg hebben. Je ziet nu al een tweedeling in de maatschappij tussen huizenbezitters en niet-huizenbezitters en het wordt straks onmogelijk voor wie als dubbeltje geboren is om ooit nog een kwartje te worden (mede dankzij het leenstelsel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:07
Maestro1990 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:05:
[...]

Het scheelt dat ik de helft van het jaar op mijn werk woon (offshore) en daar volle bak aan de sla ben. Ook scheelt dat een half jaar boodschappen doen en in die tijd gebruik je nauwelijks electra / verwarming.
Ook ik ben begonnen met bijna €1000 aan enkel rente (aflossingsvrije hypotheek) en had geen geld over voor naar de kroeg, elke week stappen met vrienden, etentjes, weekeindjes weg, nieuwe auto, wintersport, smartphone, ect. Ook nooit behoefte aan gehad dus dat maakt het wat makkelijken denk ik. Uiteraard heeft die levensstijl ook nadelen, zo spreek ik bijvoorbeeld "vrienden" van toen nooit meer (want "met een 3310 kun je niet watsappen"...)

Ik (sinds een paar jaar) We zijn nu ook op zoek naar wat anders maar wil echt niet meer het max lenen en dat is tegenwoordig ten noorden van Amsterdam blijkbaar de "normaal". Dan houden we met z'n 2-en toch maar een hoekhuis bezet... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Ypuh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Ik mis in deze en vele andere reacties hier ook de realiteitszin. Wij konden het 10-20-30 jaar geleden ook, dus jullie moeten het zeker kunnen.

Bijvoorbeeld dit artikel op de NOS: "Stufi: vroeger was alles beter. Toch?". Een reactie als "Wij kregen maar 600 gulden basisbeurs, 300 gulden van mijn ouders die ook het collegegeld en zorgverzekering", in een tijd dat een studentenkamer misschien 200 gulden kostte? Ik ben opgegroeid in een tijd dat een kamer minimaal €350 kostte, basisbeurs niet bestond, mijn ouders €0 bijdroegen en een starterswoning vervolgens €200k kost die je op je buik kunt schrijven als je een studieschuld hebt.

Het is leuk dat je in 10 jaar tijd 2 huizen bijna af hebt kunnen betalen, maar dat trucje lukt je geen tweede keer of als je 5 jaar later geboren was. Op één of andere manier wordt daaraan door vrijwel iedereen (ook de politiek) volledig voorbij gegaan. Het probleem lost zich ook vanzelf weer op als de huidige 65+ generatie omvalt en het vermogen weer bij de (klein)kinderen terecht komt, maar dat zal waarschijnlijk nóg hogere huizenprijzen als gevolg hebben. Je ziet nu al een tweedeling in de maatschappij tussen huizenbezitters en niet-huizenbezitters en het wordt straks onmogelijk voor wie als dubbeltje geboren is om ooit nog een kwartje te worden (mede dankzij het leenstelsel).
Inderdaad, we zitten al een paar decennia in een neerwaartse spiraal. In het begin was dat nog niet zo duidelijk, nu des te meer. In een rapport van de Rabobank staat dat het besteedbaar inkomen al decennia nauwelijks stijgt. Terwijl de economie wél groeit. Het geld komt niet bij de (meeste) burgers.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Noord27 schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 18:23:
@Ypuh Toekomst weet niemand. Wat ik gedaan heb is eerst, zeer bewust, MBO versneld (nog geen 2.5 jaar na HAVO). Toen gaan werken en HBO tegelijk, zonder schuld op te bouwen.
Ik vind dit tegelijkertijd bewonderenswaardig en eng dat je op je 16e / 17e al heel je leven hebt gepland.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:32
NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:35:
Als je op > 30 min van de randstad > 35.000€ boven de vraagprijs moer bieden op een jaren 80’ doortocht woning met een vp van 200k€ en een woz van 120k€ dan gaat er in mijn beleving iets mis. Maar wellicht ben ik pessimistisch :P
Dat klinkt eigenlijk als een behoorlijk goede deal in de huidige markt. Jaren '80 woningen zijn meestal zo slecht niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noord27
Wilf schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:29:
[...]
Ik vind dit tegelijkertijd bewonderenswaardig en eng dat je op je 16e / 17e al heel je leven hebt gepland.
Eng is niet het juiste woord. Je hebt er (helaas) de nodige levenservaring voor nodig om een dergelijke denkwijze te krijgen. Je gaat automatisch nadenken als je weet dat de volgende dag absoluut geen gegeven is. "Nobody is promised tomorrow" is al heel lang mijn motto.

In mijn specifieke geval: als je moeder overlijd als je net 7 bent en je vader als je net 30 geworden bent ga je wel 'outside de box' nadenken. Plus als je verloofd bent ipv een bruiloft kan gaan plannen je een begrafenis van je verloofde kan gaan regelen met een zoontje van net 4 jaar..

:/

Ja, dat zet alles wel wat in een ander perspectief. Pure levenservaring. Zou graag ruilen met iemand met een hypotheek van €2000,- plus per maand. Als dan alles terug gedraaid kon worden. Heel graag zelfs.

Mijn denkwijze over geld en hoe hier onafhankelijk van te worden is daarmee behoorlijk (te) vroeg met de paplepel mee gegeven..

:|

Veranderd niets in de strekking van mijn betoog dat €1000,- tegenwoordig eerder als normaal wordt geacht voor een hypotheek als vice versa. En dat ik die mening niet deel van velen.

[ Voor 13% gewijzigd door Noord27 op 17-10-2020 22:07 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ypuh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 20:20:
[...]

Ik mis bij velen die hier zo opgewonden reageren het vermogen (of de wil) om begrijpend te lezen. In de simpele vaststelling dat ie ervan schrikt, dat veel mensen een hyp. last van 900€ "een prikkie" vinden, wordt van alles geinterpreteerd, wat Noord27 helemaal niet schreef.

Voor 900€/maand wonen een prikkie vinden, geeft imho exact aan hoe vreselijk fout het met wonen in NL is gegaan. Mijn laatste sociale huur in NL 26 jaar geleden was omgerekend 125€/maand voor een 45m² oudbouw app. in één vd grote steden. Ik vond dat toen voor de gebodene troep geen prikkie en die mening werd door mijn sociale omgeving overwegend gedeeld. Dat nu, 26 jaar later, 900€ voor doorsnee woonruimte WEL door een grote groep mensen binnen de samenleving (gezien de reacties hier) als "prikkie" wordt gezien, geeft wmb een enorme mentaliteitsverandering aan, die hoofdzakelijk gevoed wordt door een "wennen" aan snel veranderde omstandigheden. (want 26 jaar is niet erg lang geleden, niet eens m'n halve leven)

Ik vind 900€ persoonlijk serieus geld. Voor jan modaal is het bijna de helft van z'n netto inkomen. Dat woonruimte voor dat bedrag "betaalbaar" of "relatief goedkoop" genoemd wordt, daar kan ik mee instemmen. Maar een "prikkie" is toch echt wat anders. Voor 400€ sociale huur binnen ring A'dam wonen, daar begin ik bijv. over een prikkie te praten. Of 150€ voor een bijna afbetaald vrijstaand huis. Jazaker, da's een prikkie. De meeste mensen die voor een prikkie wonen hebben daar ofwel hard hun best voor gedaan (veel aflossen), danwel geluk gehad het juiste koop/huurcontract op het juiste moment getekend te hebben. En een combinatie van beide factoren komt ook veel voor. (bij mezelf bijv.)
Dat een herhaling ervan momenteel voor instappers goed mogelijk is, schreef Noord27 helemaal niet, zeker niet in z'n eerste en tweede reactie. En ik, zelf geprofiteerd van de duitse woningmarkt sinds 2003, zie zo'n herhaling momenteel helemaal niet. En volgens mij Noord27 ook niet, als ik zijn woorden goed lees.

Concluderend stel ik vast dat de groep die nu "klem" zit, erg nerveus is en snel geirriteerd. Voor mij een bevestiging dat er een serieus probleem is. Daar is Noord27 echter niet aan schuld en kan er tevens niets aan veranderen. Daar moet het vingertje toch overwegend naar 25 jaar ellendig overheidsbeleid in alle lagen worden gewezen. (wat Remco Delft eveneens bedoelde, ipv wat er hierboven van gemaakt werd)

Nog even iets over 5-10jaar te laat geboren zijn:
Mensen worden vaak te vroeg of laat geboren om van bepaalde voordelen te profiteren, of komen er door in ellende. In '45 geboren had je prima kansen als oude babyboomer, maar 5-10 jaar ervoor had je wellicht '45 niet eens levend gehaald. Ikzelf werd te laat geboren om goed op de arbeidsmarkt terecht te kunnen. Die was tussen '85 en begin '90er jaren net zo ellendig voor flink wat starters als nu de woningmarkt. (uiteindelijk hoofdreden voor mn emigratie)
Waar bij deze voorbeelden het nooit (dood) of slechts heel moeizaam (slecht CV) goed komt, is er voor de groep die nu niet behoorlijk op de woningmarkt terecht kan volgens mij meer hoop. Straks gaan de boomers dood, de overblijvers hebben minder koopkracht en uiteindelijk neemt het aantal inwoners in NL gewoon af, omdat het leven er niet meer aantrekkelijk genoeg meer is. Dan onstaan er kansen zat. Tot dan zal het helaas doorbijten worden, vrees ik. En dat doet me geen deugd, hoewel het mij niet betreft.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomonic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 09:38
Zo ik ben ook even door de loopgraven woningmarkt gelopen, voor mij was het slagveld genaamd: Almere.
En holy @!#$ wat een avontuur was dat zeg.

Was op zoek naar een één gezinswoning in Almere-buiten. Als je dacht dat je het hoogste bod deed, ging er nog een andere gek er toch overheen. Woning 4 kamers 140m2, 20 jaar oude badkamer, 20 jaar oude keuken, lelijke plavuizen vloer, 50m2 achtertuin... boven de 340k...

Beetje leuke één gezinswoning instap klaar gaat gewoon tussen de 380k-400k+ over de toonbank. Opknappertjes 320-350k. Heb een bezichtiging gedaan in het slechte deel van muziekwijk Almere-poort, huis 115m2 uit '89, gewoon letterlijk 31 jaar totaal niets aangedaan, gaten zaten in het plafond... bieden vanaf 315k (wel grote tuin 125m2, maar toch).

Ik heb geluk dat ik 10 jaar geleden een starterswoning heb gekocht in Almere-poort, men zei nog HAHA Almere-poort waarom ga je daar wonen? Ik zei: tja ik ben binnen 20 min in Amsterdam, 25 minuten in Utrecht. En nu... appartementen in Poort gaan voor meer dan 300k voor 65m2. 100m2 gaat al voor meer dan 400k.

Het is mij toch gelukt! Leuke hoekwoning 150m2, binnen 2 min op de A6, vrij uitzicht, 85m2 tuin. Het enige wat ik mis is eventueel eigen oprit/garage. Maar je moet ergens concessies doen, er waren 40 bezichtigingen en nog eens 50 op de reservelijst, zo gek is het op de markt. Maar ik heb er flink voor moeten betalen (overbieden), aan de andere kant kon dat ook aangezien ik ook een flinke overwaarde kreeg voor mijn huidige huis.

Aan het einde van de rit betaal ik nu precies hetzelfde wat ik 10 jaar heb betaald voor mijn huidige starterswoning toen het nog 5% rente was namelijk €800 bruto hypotheek (en ik loste niets af, spaarhypotheek met aflossingsvrij).
Nu betaal ik hetzelfde, en komt er nog extra geld vrij om mijn buffer te vergroten in deze onzekere tijden kortom... i'm a lucky guy!

Starters hebben nu echt geen leven op de huizenmarkt als je in ieder geval een beetje leuk en dichtbij de grote steden wilt wonen. Heb echt medelijden met ze, en zelfs "als" je wat krijgt, wat betaal je dan, zit je dan meteen op je max? Ik kon nog met mijn overwaarde de hypotheek met 25% omlaag brengen, zodat ik het in ieder geval in mijn eentje kan ophoesten. Nieuwbouw is ook gewoon achterlijk duur, had een optie in Nobelhorst 115m2 360k v.o.n. ja daaaag. Starters nieuwbouw appartementen gaan gewoon voor 260k v.o.n. in de verkoop. Dat kan je als je modaal verdient niet eens betalen, dat kan alleen als je met z'n tweeën bent.

Ik zie ook niet echt waar dit gaan eindigen, men zegt wel: ach huizenbubbel barst wel, of huizenprijzen gaan wel zakken. Maar is dat ook wel zo, als er gewoon 90 mensen op die één gezinswoning reageren. Soms kwam er een huis net op funda, belde ik, was alles al vol geboekt. Soms was het huis al verkocht op de dag van bezichtiging Zaterdag terwijl men nog op inschrijving kon bieden tot Woensdag. Ik zie de prijzen nog niet dalen, zie ze alleen stijgen... de vraag is gigantisch en het aanbod meh.

Ben in ieder geval blij dat het achter de rug is, aan de rest van de huizenzoekers... Succes en aanhouder wint!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhumba
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18-09 21:38
Tomonic schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:03:
Zo ik ben ook even door de loopgraven woningmarkt gelopen, voor mij was het slagveld genaamd: Almere.
En holy @!#$ wat een avontuur was dat zeg.

Was op zoek naar een één gezinswoning in Almere-buiten. Als je dacht dat je het hoogste bod deed, ging er nog een andere gek er toch overheen. Woning 4 kamers 140m2, 20 jaar oude badkamer, 20 jaar oude keuken, lelijke plavuizen vloer, 50m2 achtertuin... boven de 340k...

Beetje leuke één gezinswoning instap klaar gaat gewoon tussen de 380k-400k+ over de toonbank. Opknappertjes 320-350k. Heb een bezichtiging gedaan in het slechte deel van muziekwijk Almere-poort, huis 115m2 uit '89, gewoon letterlijk 31 jaar totaal niets aangedaan, gaten zaten in het plafond... bieden vanaf 315k (wel grote tuin 125m2, maar toch).

Ik heb geluk dat ik 10 jaar geleden een starterswoning heb gekocht in Almere-poort, men zei nog HAHA Almere-poort waarom ga je daar wonen? Ik zei: tja ik ben binnen 20 min in Amsterdam, 25 minuten in Utrecht. En nu... appartementen in Poort gaan voor meer dan 300k voor 65m2. 100m2 gaat al voor meer dan 400k.

Het is mij toch gelukt! Leuke hoekwoning 150m2, binnen 2 min op de A6, vrij uitzicht, 85m2 tuin. Het enige wat ik mis is eventueel eigen oprit/garage. Maar je moet ergens concessies doen, er waren 40 bezichtigingen en nog eens 50 op de reservelijst, zo gek is het op de markt. Maar ik heb er flink voor moeten betalen (overbieden), aan de andere kant kon dat ook aangezien ik ook een flinke overwaarde kreeg voor mijn huidige huis.

Aan het einde van de rit betaal ik nu precies hetzelfde wat ik 10 jaar heb betaald voor mijn huidige starterswoning toen het nog 5% rente was namelijk €800 bruto hypotheek (en ik loste niets af, spaarhypotheek met aflossingsvrij).
Nu betaal ik hetzelfde, en komt er nog extra geld vrij om mijn buffer te vergroten in deze onzekere tijden kortom... i'm a lucky guy!

Starters hebben nu echt geen leven op de huizenmarkt als je in ieder geval een beetje leuk en dichtbij de grote steden wilt wonen. Heb echt medelijden met ze, en zelfs "als" je wat krijgt, wat betaal je dan, zit je dan meteen op je max? Ik kon nog met mijn overwaarde de hypotheek met 25% omlaag brengen, zodat ik het in ieder geval in mijn eentje kan ophoesten. Nieuwbouw is ook gewoon achterlijk duur, had een optie in Nobelhorst 115m2 360k v.o.n. ja daaaag. Starters nieuwbouw appartementen gaan gewoon voor 260k v.o.n. in de verkoop. Dat kan je als je modaal verdient niet eens betalen, dat kan alleen als je met z'n tweeën bent.

Ik zie ook niet echt waar dit gaan eindigen, men zegt wel: ach huizenbubbel barst wel, of huizenprijzen gaan wel zakken. Maar is dat ook wel zo, als er gewoon 90 mensen op die één gezinswoning reageren. Soms kwam er een huis net op funda, belde ik, was alles al vol geboekt. Soms was het huis al verkocht op de dag van bezichtiging Zaterdag terwijl men nog op inschrijving kon bieden tot Woensdag. Ik zie de prijzen nog niet dalen, zie ze alleen stijgen... de vraag is gigantisch en het aanbod meh.

Ben in ieder geval blij dat het achter de rug is, aan de rest van de huizenzoekers... Succes en aanhouder wint!
Ik moet mijn eengezinswoning in Poort nog verkopen (fotos zijn deze week gemaakt) zelf nieuwbouw gekocht in Duin. Dat is niet bepaald goedkoop daar maar wel mooie locatie. Ik hoop van harte dat mijn huidige woning net zoveel potentiele kopers trekt als de anderen in deze straat. Het is inderdaad gekkenhuis en als in die prijzen afzet tegen mijn nieuwe woning in Duin lijkt het bijna alsof ik dat vorig jaar voor een "koopje" heb gekocht.....

Maar heb ook andere tijden gekend. In 2008 gekocht in Poort en het heeft jarenlang onder water gestaan. Wat geen probleem is zolang je er blijft wonen....maar daar waar relaties kapot zij gegaan hebben die mensen er vaak een dikke schuld aan overgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ypuh
  • Nu online
De nieuwbouwwoningen in Hoef en Haag zijn deze week ook in de verkoop gegaan. Van de 52 woningen zijn er 3 onder de 3 ton. Zag dat er nu al 482 geinteresseerden waren voor die huizen. De term 'loting' doet dan zijn zijn naam eer aan.

@Vanoverdegrens Kan me helemaal vinden in je verhaal, met name ook de opmerking 'nerveus/geïrriteerd' of gefrustreerd. Gevoelsmatig heb ik veel dingen goed gedaan (o.a. 2 afgeronde studies), maar ben ik daar nauwelijks gebaat bij (dat is niet waar, want ik heb een leuke baan met veel vrijheid, goede perspectieven en volop keuzemogelijkheden). De enige manier om echt een beetje vermogen op te bouwen -en dat is nodig als ik zie welke kant het opgaat- is een huis kopen. Dat de markt een keer gaat zakken lijkt me evident, maar dat dat de komende 10-20 jaar gaat zijn lijkt me niet (we zijn minimaal 5 jaar verder als er vandaag actie wordt genomen om het tekort tegen te gaan).

Het is een lose-lose situatie zo lang je kunt kiezen tussen huren of duur kopen. Er gaan huizen vrij komen als de 65+ generatie omvalt, maar daar kun je als 20'er of 30'er niet op wachten (maar kan wel een nadelig effect hebben wanneer je al je vermogen in stenen stopt).

Lang verhaal kort heb ik al geaccepteerd dat duur kopen nog steeds de beste optie is, maar daar denken minimaal 482 andere mensen minimaal hetzelfde over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
Ypuh schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 22:59:
De nieuwbouwwoningen in Hoef en Haag zijn deze week ook in de verkoop gegaan. Van de 52 woningen zijn er 3 onder de 3 ton.
"Bouwnummer 66 staat in een rij van 7 woningen en heeft een woonoppervlakte van zo’n 110 m2, met een ruime lichte woonkamer met open keuken. Kom binnen en voel je thuis!

Belangrijk: Dit is een sociale koopwoning met een verkoopprijs van €250.000. Inwoners van Vianen, Everdingen, Hagestein, Zijderveld en Hoef en Haag krijgen voorrang bij het toewijzen van deze woningen."

https://www.hoefenhaag.nl...s=option&status=available

Kortom, die kun jij hoogstwaarschijnlijk wel vergeten.
De goedkoopste normaal verkochte woning is 309k€ en is 4m² groter dan die van 250k€ vanwege de iets andere zolderverdieping. Verder identiek. De kopers daarvan worden dan je buren. Ik vind het veel geld voor weinig huis en dat zelfs voor de "sociale" prijs. (v.o.n. komt zoals bekend nog e.e.a. bij!)

[ Voor 13% gewijzigd door Vanoverdegrens op 18-10-2020 06:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:33:
[...]

Dat klinkt eigenlijk als een behoorlijk goede deal in de huidige markt. Jaren '80 woningen zijn meestal zo slecht niet.
Haha ja zeker voor de bewoner die er 4-6 jaar terug nog die 130k€-150k€ voor betaalde en nu 240k€ vangt. In deze prijsklasse gebeuren bizarre dingen.

Qua kwaliteit van de woning is denk ik subjectief, maar doorgaans is mechanische ventilatie in ongerenoveerde staat niet nodig bij gebrek aan isolatie en afdichtingen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

NiGeLaToR schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 19:35:
[...]

Of in de puberteit. Volgens mij zijn starters goed de sjaak - al die overwaarde mogen zij de rest van hun leven afbetalen. Tis een onvrijwillige donatie aan oudere generaties.

Dat klopt, er zijn meerdere oorzaken aan te wijzen. Maar ik ken ook veel collega's, kennissen, familie die in 2009-2014 een prima vast salaris hadden , maar de prijzen zagen kelderen en om die reden hebben zitten wachten tot de prijzen gingen stijgen. Dat effect is versterkt door de beleggers en de lage rente.

Als de vraag in die periode gelijk was gebleven , was de prijsdaling minder heftig en daarmee de prijsstijging ook :).
Als die doortocht woning van 200k in 2013 niet 50% goedkoper was geweest , zet het de 200k ook in een heel ander perspectief.

Ik kocht zelf in 2011 een appartement (betaalde 220k), iedereen om mij heen vond het een slecht idee.. (behalve mijn vader, die is ondernemer ;) ). Degene die dat destijds een slecht idee vonden riepen toen we het in 2018 verkochten wat een geluk wij hadden... (niet beseffende dat de nieuwe woning ook goed in prijs was gestegen. )

[ Voor 26% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2020 10:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
MaStar schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:22:
On-topic: Voor iedereen die denkt dat we in een bubbel zitten, kijk deze grafiek met correctie van de inflatie ten opzichte van 2008. Vergeet niet dat de recessie ook alweer 12 (!) jaren geleden is en prijzen alweer 5 jaar achter ons liggen. We leven in een hele andere tijd.

[Afbeelding]
Die grafiek lijkt eerder aan te tonen dat we nu bijna op het zelfde punt zitten als de bubbel van 2008. En dat het moment in aantocht lijkt te komen dat die bubbel weer een beetje leger gaat lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Die grafiek lijkt eerder aan te tonen dat we nu bijna op het zelfde punt zitten als de bubbel van 2008. En dat het moment in aantocht lijkt te komen dat die bubbel weer een beetje leger gaat lopen.
Zo ziet dat er wel uit

[ Voor 11% gewijzigd door Mektheb op 18-10-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Ik snap dat deze 2000 euro boven budget is, maar dan heb je wel een leuke tuin: https://www.frenchestatea...e-poitou-charentes-france

Ik ben benieuwd wat het Nederlandse equivalent zou kosten, maakt me niet uit waar in het land. Gelijkwaardig qua staat en oppervlak. Wie neemt de uitdaging aan?

Je zou toch bijna in een paar verschillende landen huizen kopen, gewoon omdat het kan? Voor de prijs van 1 Nederlandse garagebox koop je misschien wel 3 huizen elders :'(
Het gaat niet alleen om Nederland versus buitenland, het gaat vooral ook om dichterbij de grote steden of niet. Dat effect heb je zowel in Nederland als in het buitenland. In Nederland kun je ook huizen onder een ton kopen, maar die zijn dan wel verder van de Randstad (bv https://www.funda.nl/koop...41033048-schoolstraat-25/ of voor de klusser https://www.funda.nl/koop...41032684-hoofdweg-zuid-2/ ).

Als je in de buurt van Parijs gaat kijken, dan heb je meer Amsterdamse prijzen. Daar beginnen de prijzen ook bij 183k voor een studio van 27 M2 https://www.frenchestatea...eine-ile-de-france-france
en lopen de prijzen al snel op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:08
Wij hebben inmiddels onze pijlen gericht op een iets grotere woning, om zo weinig tot geen hypotheek meer te hebben (ben net geen 40 jaar). Huidige overwaarde is ruim 4 ton, vanuit 2 woningen. Door fiks extra af te lossen. Zonder steun vanuit ouders.

Mikken op een huis van rond 5 ton. Met spaargeld, afhankelijk van hoeveel verbouwing, zal een hypotheek ongeveer €125,- in de maand zijn. Of zelfs afwezig.

Ik schrik gewoon als ik mensen hoor zeggen dat ze voor een prikkie hypotheek zitten te wonen, als dat €900,- in de maand is..

Eerst kijken wat je maximaal mag/kan lenen en dan daarop iets uit zoeken lijkt de trent te zijn.

8)7
Tja, wat adviseer je jongeren anno 2020 om te doen? Ik vind 900 euro ook veel geld, maarja, het is ook niet zo alsof er een alternatief is.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Vanoverdegrens schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 21:51:
[...]

Ik mis bij velen die hier zo opgewonden reageren het vermogen (of de wil) om begrijpend te lezen. In de simpele vaststelling dat ie ervan schrikt, dat veel mensen een hyp. last van 900€ "een prikkie" vinden, wordt van alles geinterpreteerd, wat Noord27 helemaal niet schreef.

Voor 900€/maand wonen een prikkie vinden, geeft imho exact aan hoe vreselijk fout het met wonen in NL is gegaan. Mijn laatste sociale huur in NL 26 jaar geleden was omgerekend 125€/maand voor een 45m² oudbouw app. in één vd grote steden. Ik vond dat toen voor de gebodene troep geen prikkie en die mening werd door mijn sociale omgeving overwegend gedeeld. Dat nu, 26 jaar later, 900€ voor doorsnee woonruimte WEL door een grote groep mensen binnen de samenleving (gezien de reacties hier) als "prikkie" wordt gezien, geeft wmb een enorme mentaliteitsverandering aan, die hoofdzakelijk gevoed wordt door een "wennen" aan snel veranderde omstandigheden. (want 26 jaar is niet erg lang geleden, niet eens m'n halve leven)

Ik vind 900€ persoonlijk serieus geld. Voor jan modaal is het bijna de helft van z'n netto inkomen. Dat woonruimte voor dat bedrag "betaalbaar" of "relatief goedkoop" genoemd wordt, daar kan ik mee instemmen. Maar een "prikkie" is toch echt wat anders. Voor 400€ sociale huur binnen ring A'dam wonen, daar begin ik bijv. over een prikkie te praten. Of 150€ voor een bijna afbetaald vrijstaand huis. Jazaker, da's een prikkie. De meeste mensen die voor een prikkie wonen hebben daar ofwel hard hun best voor gedaan (veel aflossen), danwel geluk gehad het juiste koop/huurcontract op het juiste moment getekend te hebben. En een combinatie van beide factoren komt ook veel voor. (bij mezelf bijv.)
Dat een herhaling ervan momenteel voor instappers goed mogelijk is, schreef Noord27 helemaal niet, zeker niet in z'n eerste en tweede reactie. En ik, zelf geprofiteerd van de duitse woningmarkt sinds 2003, zie zo'n herhaling momenteel helemaal niet. En volgens mij Noord27 ook niet, als ik zijn woorden goed lees.

Concluderend stel ik vast dat de groep die nu "klem" zit, erg nerveus is en snel geirriteerd. Voor mij een bevestiging dat er een serieus probleem is. Daar is Noord27 echter niet aan schuld en kan er tevens niets aan veranderen. Daar moet het vingertje toch overwegend naar 25 jaar ellendig overheidsbeleid in alle lagen worden gewezen. (wat Remco Delft eveneens bedoelde, ipv wat er hierboven van gemaakt werd)

Nog even iets over 5-10jaar te laat geboren zijn:
Mensen worden vaak te vroeg of laat geboren om van bepaalde voordelen te profiteren, of komen er door in ellende. In '45 geboren had je prima kansen als oude babyboomer, maar 5-10 jaar ervoor had je wellicht '45 niet eens levend gehaald. Ikzelf werd te laat geboren om goed op de arbeidsmarkt terecht te kunnen. Die was tussen '85 en begin '90er jaren net zo ellendig voor flink wat starters als nu de woningmarkt. (uiteindelijk hoofdreden voor mn emigratie)
Waar bij deze voorbeelden het nooit (dood) of slechts heel moeizaam (slecht CV) goed komt, is er voor de groep die nu niet behoorlijk op de woningmarkt terecht kan volgens mij meer hoop. Straks gaan de boomers dood, de overblijvers hebben minder koopkracht en uiteindelijk neemt het aantal inwoners in NL gewoon af, omdat het leven er niet meer aantrekkelijk genoeg meer is. Dan onstaan er kansen zat. Tot dan zal het helaas doorbijten worden, vrees ik. En dat doet me geen deugd, hoewel het mij niet betreft.
Hier gaan toch een aantal basale dingen mis:

- huurprijs vergelijken met kopen en niet kijken naar aflossingscomponent
- huurprijs van 26 jaar geleden (hallo inflatie)
- sociale huur: dat is gesubsidieerd wonen he. Wat was toen de vrije marktprijs voor iets vergelijkbaars?
- wat was je inkomen 26 jaar geleden?

900€ hypotheeklasten had je 15 jaar geleden ook toen de rente nog 5+ % was, zelfs met een veel lagere koopprijs. Dat het als goedkoop wordt beschouwd is omdat men het vergelijkt met de huidige markt. Op de vrije markt huren is vaak al veel duurder bijv.

Het is dus relatief goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 17:33
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:14:
[...]

Andere factoren spelen mee nu; de banken hebben o.a. stresstests doorstaan en zijn minder kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark31
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 15-01-2022
Requiem19 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Hier gaan toch een aantal basale dingen mis:

- huurprijs vergelijken met kopen en niet kijken naar aflossingscomponent
- huurprijs van 26 jaar geleden (hallo inflatie)
- sociale huur: dat is gesubsidieerd wonen he. Wat was toen de vrije marktprijs voor iets vergelijkbaars?
- wat was je inkomen 26 jaar geleden?

900€ hypotheeklasten had je 15 jaar geleden ook toen de rente nog 5+ % was, zelfs met een veel lagere koopprijs. Dat het als goedkoop wordt beschouwd is omdat men het vergelijkt met de huidige markt. Op de vrije markt huren is vaak al veel duurder bijv.

Dan nog , netto betalen wij 700 euro per maand hypotheek (793 bruto)
Dat is slechts 5 jaar geleden.
Van 700 naar 900 is gewoon een stijging van een 22 procent (200 euro op 900)
Daarin hebben ze gewoon gelijk, maar heb dat hier ook al eens aan gegeven, ik zou geen hypotheek nemen waarbij je 30 procent of hoger aan hypotheek lasten kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lama83
Mark31 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

..ik zou geen hypotheek nemen waarbij je 30 procent of hoger aan hypotheek lasten kwijt bent.
Dan hebben we nog een lange weg te gaan om starters toegang te geven door koopwoningen.
Vanoverdegrens schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 06:21:
[...]

Ik vind het veel geld voor weinig huis en dat zelfs voor de "sociale" prijs. (v.o.n. komt zoals bekend nog e.e.a. bij!)
Ja, je hebt nog allerlei kosten van o.a. meerwerk e.d. In 2015 was er een project bij mij in de buurt daar had je voor 200k inclusief keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biggg
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:49
Of de huizenmarkt gaat dalen betwijfel ik.

Feit is dat hypotheekverstrekkers eigenlijk nauwelijks risico lopen op de leningen die ze verstrekken. Zeg nou zelf, zou jij oprecht aan een starter die op 2 inkomens maximaal leent, zonder eigen geld, 3 ton uitlenen voor 1,5% rente? Echt?! Waarom doen hypotheekverstrekkers dit wel dan?

De enige reden dat dit toch gebeurt is omdat we de risico's bij de hypotheekverstrekkers helemaal hebben weggehaald. Nationale Hypotheek Garantie, hypotheken opknippen in kleine stukjes en gebundeld doorverkopen, Nederlanders die zich niet makkelijk persoonlijk failliet kunnen laten verklaren, banken die too-big-to-fail zijn etc.. Dalende huizenprijzen, verlies van banen, het raakt de hypotheekverstrekkers helemaal niet.

Dit betekent dat er continue nieuw geld binnenkomt vanuit starters, waardoor de doorstromers met overwaarde een nieuwe huis kunnen kopen, wederom zonder risico voor de banken omdat die dat met veel overwaarde kunnen doen, en dus lage rentes en veel financieringskracht voor hun. Dit gebrek aan risico bij hypotheekverstrekkers is een dikke multiplier geweest bovenop de daling van de rentes van de ECB wat heeft geleidt tot een enorme stijging van de prijzen in slechts een paar jaar tijd. En de NHG beweegt ook nog eens mee met de stijgende huizenprijzen, wat olie op het vuur is.

Zolang dit in stand blijft (en de rente laag blijft), dan zullen banken starters veel geld blijven uitlenen voor lage rentes, hoe slecht het ook gaat met de economie, het maakt niet uit, de risico's liggen toch elders. De bovenkant van de markt kan zelfs nog een tijdje oplopen, want er zijn nog heel veel mensen in starterswoningen die nu nog overwaarde hebben en die dus met deze multiplier kunnen doorstromen. Ook het afschaffen van overdrachtsbelasting gaat dit effect wederom versterken.

Een paar extra huizen bijbouwen gaat hier echt geen verschil in maken. Stellen dat het gewoon een simpel vraag- en aanbod verhaal is, is echt stompzinnig simpel gedacht, de realiteit is veel complexer.

Als er politieke partijen echt de ambitie zouden hebben om woningen (op korte termijn) weer betaalbaar te maken voor instromers (jongeren) - wat ik ernstig betwijfel gegeven het beleid wat er gevoerd wordt - de volgende dingen zouden echt zoden aan de dijk zetten:

- Risico's terug naar de hypotheekverstrekkers: verbieden hypotheken opgeknipt doorverkopen, afschaffing van NHG icm(!) makkelijker maken voor mensen om persoonlijk failliet te gaan
- Huurmarkt fors reguleren, puntensysteem doorvoeren tot minimaal 1200 euro

Beide maatregelen zijn papieren punten en kan je bij wijzen van spreken morgen nog invoeren, in tegenstelling tot het bijbouwen van honderdduizenden huizen. Echter, beide maatregelen kent ook forse verliezers en op dit moment lijkt de politiek zich beter te voelen bij het feit dat instromers/jongeren de verliezers zijn ipv de bezitters van huizen en hypotheekverstrekkers..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Die absolute bedragen zeggen ook helemaal niets.. ik vind 900 euro voor een woning in Zeeland ook veel geld (vrijstaand of tussenwoning, maakt niet uit wat mij betreft). Voor een woning in de (rand)stad dichtbij mijn vrienden en familie vind ik het dan weer een prima prijs, daarbij hecht ik minder waarde aan vrijstaand vs tussenwoning, als de woning maar groot genoeg is voor onze 3 kinderen en mooi/modern. En het is goed te doen met ons salaris, maar als starter die zonder partner een woning koopt is het weer heel veel geld, zelfs al zou het een vrijstaande woning zijn in de stad.
Daarbij is de hypotheek slechts een deel van de kosten. Bij een oude woning zijn de energiekosten al snel 30% van de maandlasten , terwijl dit bij een nieuwbouwwoning anno 2020 nihil kan zijn met warmtepomp en zonnepanelen.

Een betere benadering zou zijn netto woonlasten (inclusief alle kosten) ten opzichte van de totale netto inkomsten. Dan is het aan de woningeigenaar hoeveel risico hij of zij daarbij wil nemen qua hypotheekrente (rentevaste periode).
Ik denk dat als je met deze methode een vergelijk gaat maken tussen 2014 en 2020, het een veel beter beeld geeft. Daarmee kun je ook veel beter bepalen of we nu in een bubbel zitten, of dat de betaalbaarheid van woningen (t.o.v. inkomen!) wellicht helemaal zo slecht niet is.

[ Voor 11% gewijzigd door Sport_Life op 18-10-2020 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Maar dat is wat anders dan dat het een prikkie is. Dat is volgens mij met het punt dat gemaakt werd, dat 900 euro nu (door sommigen) wordt gezien als spotgoedkoop wonen. Terwijl het wel gewoon serieus geld is. Even ter indicatie, het is bijna net zo veel als wat een alleenstaande netto aan AOW ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
lama83 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:49:
[...]

Andere factoren spelen mee nu; de banken hebben o.a. stresstests doorstaan en zijn minder kwetsbaar.
Punt is dat zo'n grafiekje er dus mooi en dramatisch uit ziet, maar dat je er weinig conclusies uit kunt trekken. Ter illustratie bij een ander artikel kan het nuttig zijn, maar zo los, uit zijn verband getrokken, heb je er weinig aan. En kun je dus zo twee totaal tegengestelde conclusies trekken. (Bijvoorbeeld "Er is geen bubbel, want grafiek is nog niet eens zo hoog als 12 jaar geleden" en "er is een gigantische bubbel want de grafiek is bijna net zo hoog als toen 12 jaar geleden de bubbel plofte".)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:04:
[...]

Maar dat is wat anders dan dat het een prikkie is. Dat is volgens mij met het punt dat gemaakt werd, dat 900 euro nu (door sommigen) wordt gezien als spotgoedkoop wonen. Terwijl het wel gewoon serieus geld is. Even ter indicatie, het is bijna net zo veel als wat een alleenstaande netto aan AOW ontvangt.
Voor Amsterdam is het toch bijvoorbeeld - objectief gezien - goedkoop tov de vrije huurmarkt en tov het (goede) salaris van twee verdieners.

Je moet imo in context zien. Nee, als je alleen AOW krijgt en je woont in Noord Oost Groningen is 900 niet goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maestro1990
Mark31 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 10:53:
[...]

Dan nog , netto betalen wij 700 euro per maand hypotheek (793 bruto)
Dat is slechts 5 jaar geleden.
Van 700 naar 900 is gewoon een stijging van een 22 procent (200 euro op 900)
Daarin hebben ze gewoon gelijk, maar heb dat hier ook al eens aan gegeven, ik zou geen hypotheek nemen waarbij je 30 procent of hoger aan hypotheek lasten kwijt bent.
Gelukkig heeft het Nibud daar over nagedacht en moeten hypotheekverstrekkers zich daar aan houden.

Een stel met bruto 70K inkomen mag maximaal 23% aan bruto hypotheeklasten hebben bij een rente tussen 1.5 en 2.0
Oftewel maximaal 1.340 per maand. Uiteraard is het dan niet slim om op dat maximale bedrag te gaan zitten. 900,-- in die situatie lijkt mij echter prima betaalbaar. Wordt het inkomen lager daalt de woonquote en wordt die 900,-- minder goed betaalbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-09 21:37
Maestro1990 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:26:
[...]

Gelukkig heeft het Nibud daar over nagedacht en moeten hypotheekverstrekkers zich daar aan houden.

Een stel met bruto 70K inkomen mag maximaal 23% aan bruto hypotheeklasten hebben bij een rente tussen 1.5 en 2.0
Oftewel maximaal 1.340 per maand. Uiteraard is het dan niet slim om op dat maximale bedrag te gaan zitten. 900,-- in die situatie lijkt mij echter prima betaalbaar. Wordt het inkomen lager daalt de woonquote en wordt die 900,-- minder goed betaalbaar.
Mja echter komt een doorstromer op dit moment met een zak overwaarde aan, waardoor het bedrag vaak al naar beneden gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Requiem19 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:12:
[...]

Voor Amsterdam is het toch bijvoorbeeld - objectief gezien - goedkoop tov de vrije huurmarkt en tov het (goede) salaris van twee verdieners.

Je moet imo in context zien. Nee, als je alleen AOW krijgt en je woont in Noord Oost Groningen is 900 niet goedkoop.
Ik ontken ook niet dat dat relatief goedkoop is. Het gaat er om dat het gewoon een flinke zak geld is. Alsof je zegt: die elektrische auto van 25k is een prikkie, want de goedkoopste Tesla is 50k. Dan zeg ik: 25k is gewoon heel veel geld. Dat het vergeleken met andere auto's relatief goedkoop is, omdat die andere nog veel duurder zijn, maakt die auto nog niet tot een auto die Jan en alleman even van zijn spaargeld kan betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Requiem19
  • Nu online
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:35:
[...]

Ik ontken ook niet dat dat relatief goedkoop is. Het gaat er om dat het gewoon een flinke zak geld is. Alsof je zegt: die elektrische auto van 25k is een prikkie, want de goedkoopste Tesla is 50k. Dan zeg ik: 25k is gewoon heel veel geld. Dat het vergeleken met andere auto's relatief goedkoop is, omdat die andere nog veel duurder zijn, maakt die auto nog niet tot een auto die Jan en alleman even van zijn spaargeld kan betalen.
Dus dan is je punt ‘900’ is een hoop geld, los van de woningmarkt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Richh
Requiem19 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 11:40:
[...]

Dus dan is je punt ‘900’ is een hoop geld, los van de woningmarkt?
Ja, volgens mij was dat ook het punt van @Noord27. En volgens mij is dat volledig waar :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Richh schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Ja, volgens mij was dat ook het punt van @Noord27. En volgens mij is dat volledig waar :)
Inderdaad. De opmerking was: "Ik schrik gewoon als ik mensen hoor zeggen dat ze voor een prikkie hypotheek zitten te wonen, als dat €900,- in de maand is.." En daar ben ik het helemaal mee eens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Overigens heeft Ollongren 'nieuwe' afspraken met verhuurders gemaakt: https://www.rijksoverheid...verhuurders-over-maatwerk

Of eigenlijk; dezelfde afspraken verlengd dus. Je moet toch niet willen dat jongeren spaargeld overhouden in deze tijd :P vooral je huur blijven betalen, en pas als echt echt echt niet anders kan... misschien een uitstel van betaling of een huurkorting :+

Trouwens, een N=1 signalering: er staan voor het eerst in 2,5 jaar dat ik hier huur (appartementencomplex 'middenhuur' 850-1100 euro, 90 appartementen) - meer dan 5 appartementen leeg.

Een jaar geleden konden verhuizende buren nog wat meubels en de laminaatvloer voor de hoofdprijs verkopen aan de nieuwe eigenaar, de hoogste bieder verkreeg de 'gunning' regelmatig immers. Voor corona zaten ze eigenlijk altijd allemaal vol, max 1-2 leeg voor max 1-2 weken.
Nu staan er 8 appartementen te huur en moeten de verhuizers dus alles leeghalen, omdat er geen nieuwe huurder is gevonden.

[ Voor 4% gewijzigd door Richh op 18-10-2020 13:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maestro1990
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 12:50:
[...]

Inderdaad. De opmerking was: "Ik schrik gewoon als ik mensen hoor zeggen dat ze voor een prikkie hypotheek zitten te wonen, als dat €900,- in de maand is.." En daar ben ik het helemaal mee eens.
Absoluut geen prikkie. Wel al jaren de realiteit.
Toen de rente nog 3,5% was en je een hypotheek had van 200.000 betaalde je ook gewoon 900 bruto per maand. Niets nieuws onder de zon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:42
MaStar schreef op zaterdag 17 oktober 2020 @ 16:21:
[...]

Een beetje naïeve vraag. Stel je koopt een huis op je 35e - dan zou dit in theorie betekenen dat je dit op je 65e -rond je pensioen - hebt afgelost. Als je niet duurder gaat wonen, betekent dit dus dat als je 90 jaar zou worden, 30 jaar (!) geen woonlasten meer betaald. Tel je winst uit. Je kan dus in die jaren veel meer geld besteden aan andere zaken, reizen, levensbehoeften etc die het leven mooi maken. En mocht je toch verhuizen naar iets groters, dat dit op zijn minst verminderd, door eventuele overwaarde en/of aflossing van de hypotheek.

Nog los van: 1. Een mooi nalatenschap aan eventuele kinderen, zodat je hun ook weer 'bagage' meegeeft t.z.t. 2. een financiële buffer mocht je geld nodig hebben, makkelijker verkopen en dus kleiner wonen (meer cash) en 3. Misschien wel het belangrijkste: je woongenot - je koopt nu eenmaal meer voor eenzelfde maandbedrag dan waarvoor je kan huren.

Kortom - het heeft zeer grote consequenties en ook voordelen.
Zag meer replies van deze strekking.
Maar nu zie je het mijns inziens toch wel erg zwart wit. Als ik met pensioen ga en mijn woning van 400.000,- heb afgelost is er toch niets op tegen om daar zeg 50.000,- uit te trekken om daar leuke dingen mee te gaan doen. Dan blijven de woonlasten nog steeds laag en heb je vrij besteedbaar vermogen. Volgens mij ging het eerder ook niet over volledig aflossingsvrije hypotheken, maar deels.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lama83
Richh schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:00:
Overigens heeft Ollongren 'nieuwe' afspraken met verhuurders gemaakt: https://www.rijksoverheid...verhuurders-over-maatwerk
"Hypotheekverstrekkers blijven zich inspannen om maatwerk te bieden aan huiseigenaren met (dreigende) betalingsproblemen." En zo wordt het geen zero-sum game; de een z'n dood is de ander z'n brood gaat niet op. Waar bestaande huiseigenaren geholpen worden, kunnen starters alleen maar toekijken. En als je dan rijke ouders hebt, die even 100k toestoppen, dan realiseert hun jeugd 50% waardestijging, mooie manier om kapitaal van de ene naar de andere generatie over te hevelen en er bijv. 150k aan over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Maverick schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:01:
[...]

Zag meer replies van deze strekking.
Maar nu zie je het mijns inziens toch wel erg zwart wit. Als ik met pensioen ga en mijn woning van 400.000,- heb afgelost is er toch niets op tegen om daar zeg 50.000,- uit te trekken om daar leuke dingen mee te gaan doen. Dan blijven de woonlasten nog steeds laag en heb je vrij besteedbaar vermogen. Volgens mij ging het eerder ook niet over volledig aflossingsvrije hypotheken, maar deels.
Er is een verschil tussen of je 50k gaat 'opnemen' op je afgeloste woning om daar leuke dingen mee te doen of bij voorbaat een stuk niet aflossen. Als je een afgelost huis hebt, dan kun je inderdaad die 50k makkelijk bijlenen. Als je bij voorbaat al een stuk aflossingsvrij had, dan is het zeker met een laag pensioen lang niet altijd mogelijk om daar bovenop nog bij te lenen. Want de praktijk leert dat de besparing op de maandlasten lang niet altijd in een 'spaarpot' voor later gaat, naar vaak gewoon wordt uitgegeven. Je blijft dan dus wel levenslang met hypotheeklasten zitten en kunt dat bovenop niet meer eenvoudig extra geld uit je stenen trekken.

Er is dus veel te zeggen voor het juist wél aflossen van je woning. Want dán kun je die 50k opnemen voor leuke dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
NiGeLaToR schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 09:02:
Haha ja zeker voor de bewoner die er 4-6 jaar terug nog die 130k€-150k€ voor betaalde en nu 240k€ vangt. In deze prijsklasse gebeuren bizarre dingen.
Zeker, ik heb vorig jaar zoiets betaald voor een woning die 4-6 jaar terug nog voor 150 k€ ging - helaas geen jaren '80, maar jaren '60. Jaren '80 heeft moderne electra, vaak mechanische ventilatie, er is bij de bouw al nagedacht over isolatie, het beton is van veel betere kwaliteit, etc. Maar die huizen gaan in mijn regio niet onder de 3 ton weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

lama83 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 13:27:
[...]

"Hypotheekverstrekkers blijven zich inspannen om maatwerk te bieden aan huiseigenaren met (dreigende) betalingsproblemen." En zo wordt het geen zero-sum game; de een z'n dood is de ander z'n brood gaat niet op. Waar bestaande huiseigenaren geholpen worden, kunnen starters alleen maar toekijken. En als je dan rijke ouders hebt, die even 100k toestoppen, dan realiseert hun jeugd 50% waardestijging, mooie manier om kapitaal van de ene naar de andere generatie over te hevelen en er bijv. 150k aan over te houden.
Zijn er eigenlijk cijfers van hoeveel er belastingvrij geschonken wordt door ouders voor het huis van hun kinderen? In dit topic heerst vaak het sentiment dat 50% van de starters elk maar even €100k van papa en mama krijgen. Maar of dat gevoelde onrecht nou echt realistisch is?

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
fsfikke schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 14:32:
[...]

Zijn er eigenlijk cijfers van hoeveel er belastingvrij geschonken wordt door ouders voor het huis van hun kinderen? In dit topic heerst vaak het sentiment dat 50% van de starters elk maar even €100k van papa en mama krijgen. Maar of dat gevoelde onrecht nou echt realistisch is?
Mijn ouders konden dat niet. Des te meer geleerd om het op eigen benen te kunnen rooien.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Richh
Noord27 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 15:08:
[...]

Mijn ouders konden dat niet. Des te meer geleerd om het op eigen benen te kunnen rooien.
Goed hoor, de mijne ook niet. Laat staan dat ik nog iets van ze wil :+
Maar nogmaals dan. Wat adviseer je jongeren anno 2020 om te doen? Ik vind 900 euro ook veel geld, maarja, het is ook niet zo alsof er een alternatief is ;)
Tegenwoordig biedt je als starter op tegen mensen die wel zo'n jubelton hebben, terwijl er voor iedere 10 woningzoekenden maar 1 huis is. Die gaat dan logischerwijs naar degene met het jubelton.

Genoeg mensen in dit topic die 1.5-2x modaal verdienen en dat geld net zo hard wegpissen in de vrije huursector waar ze >1000 euro huur betalen. Langzamerhand worden huizen overal onbetaalbaar, sparen is vrijwel niet te doen naast de dure huur.

Met opmerkingen als 'ik sta op eigen benen', 'er zijn altijd opties', 'je moet gewoon niet maximaal lenen' heb je geloof ik niet helemaal door waar de starter van nu precies voor staat. Welke opties zijn er dan? Wat kan je eigenlijk kopen als je niet maximaal wilt lenen?

Bovenstaande mensen zijn ook trots dat ze op eigen benen staan in deze bizarre woningmarkt, ondanks dat ze die 900 euro per maand wegpissen. Dan heb je het al fors beter voor elkaar dan degene met een gewoon, gezond modaal inkomen die ook niet in de vrije huursector terecht kan, te weinig wachttijd heeft voor sociale huur en nog niet op de helft is om voldoende te lenen voor een klein huisje/apaprtementje.

Tips als "die warmtepomp kan je ook uit het buitenland importeren"... daar heb ik niet veel aan in mijn mini-appartement met ontiegelijk dure verplicht af te nemen stadswarmte :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Richh schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 16:24:
Met opmerkingen als 'ik sta op eigen benen', 'er zijn altijd opties', 'je moet gewoon niet maximaal lenen' heb je geloof ik niet helemaal door waar de starter van nu precies voor staat. Welke opties zijn er dan? Wat kan je eigenlijk kopen als je niet maximaal wilt lenen?
Woningen en huur delen met één of meer vreemden - en dan loop je er tegenaan dat daar in Nederland strenge voorwaarden aan verbonden zijn, als het al mag. Of die gehandhaafd worden is een tweede.
Tips als "die warmtepomp kan je ook uit het buitenland importeren"... daar heb ik niet veel aan in mijn mini-appartement met ontiegelijk dure verplicht af te nemen stadswarmte :)
Ja, dat was echt het "kunnen jullie dan niet gewoon cake eten?" Alsof je voor die warmtepomp niet een huis uit de hogere prijsklasse nodig hebt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zijn er zat. Maar daar gaat het helemaal niet om.
Het punt is dat iemand 'schuld' moet hebben.
Bijvoorbeeld: HRA, NHG, giften, banken, bouwers, baby boomers, coorporaties, immigranten, scheefhuurders, Nibud, ECB, gemeenten en/of landelijke overheid.

En als het niet over 'schuld' gaat, dan komen we weer terug op persoonlijke keuzes.
Bijvoorbeeld: In de stad willen wonen, verkeerde of te dure studie, teveel eisend en of '€900 is veel geld'.

Inzoomen op 1 item heeft zelden zin:
De schenkingen zouden zo'n 20.000x per jaar voorkomen (hoeft niet allemaal €100k te zijn):
https://www.ad.nl/wonen/g...uizenprijzen-op~abce75e1/
Maar het zijn wel echte euro's, niet op de pof. Heb je liever dat iemand een woning voor €600k koopt met €500k hypotheek of voor €550k met 100% hypotheek?
Ook is het natuurlijk een illusie dat iemand uit een 'warm nest' zonder die schenking niet geholpen zou worden. Heb je €20k voor de inrichting, kun je die ook in het huis stoppen en rekent papa de meubels wel af. En dat is los van een eventuele familiebankconstructie.

En zo kun je al die onderwerpen af, geen een is alleen maar prijsopdrijvend. Bijvoorbeeld NHG zorgt voor veel meer flexibiliteit (onder water kunnen verkopen -> snellere prijsdaling). HRA dwingt annuitaire hypotheken af en remt aflossingsvrij.

Dus er is geen 1 oplossing. Er is wel 1 ding wat we hoe dan ook moeten doen: bouwen.
Want er staat nog genoeg troep in Nederland, zelfs al zou het aanbod de vraag overstijgen, kunnen we eindelijk ook wat gasgestookte rommel platgooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
[...]

CBS heeft wel wat data maar dat is tot en met 2016, recentere data kan ik daar in ieder geval niet vinden

zie https://opendata.cbs.nl/#...t/84465NED/table?dl=43396
Je moet hem wel naast het cijfer van complete transacties/instroom starters leggen om maar enige conclusie er uit te proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

8)7
Ik heb deze topic nageplozen op het woord ‘prikkie’ en kom tot de conclusie dat je dat waarschijnlijk onder gegoede kennissen hoort en niet in deze topic daar dat woord bijna uitsluitend gebruikt wordt over mensen die in de vorige crisis of eerder een woning betrokken, en nul keer over modale tweeverdieners die met een volledige hypotheek (€900) een huis kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dspartan
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18-09 17:06
Zelfs in Zeeland is het onmogelijk om op 1 hypotheek een fatsoenlijke huis/appartement te kopen.

Ik verdien 43k/jaar en kan 200k binnenharken maar alles wat beschikbaar is was gebouwd voor 1950 en heeft 20-30k aan werk nodig voordat ik het zelf überhaupt op Funda zou durven gooien.

Ik snap niet hoe mensen daar 180K voor durven vragen en ik snap nog minder hoe ze dan vervolgens 20k boven de vraagprijs krijgen. Deprimerend. Ik heb het kopen van een woonhuis waarin ik daadwerkelijk langer dan een jaar in zou willen wonen uitgesloten.

Ik wens echter ook veel geluk toe voor mensen die een appartement willen kopen. Hetzelfde dag als ze worden gepost zitten de bezichtigingen al vol en omdat je geen hypotheek mag vragen voor geld boven de vraagprijs heb je ook geen schijn van kans omdat iedereen daarboven gaat bieden.

Mja, had minder avocadotoast moeten eten of zo toch? Misschien met rijkere ouders moeten worden geboren? Volgende keer beter!

Tot die tijd lekker 1k/maand aan huur weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannencouque
Als het voelt als weggooien, kun je natuurlijk altijd besluiten alsnog te kopen. Dan los je een deel af. Misschien woon je dan niet helemaal zoals je wil, maar dan heb je over (bijvoorbeeld) vijf jaar wel wat vermogen opgebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Dspartan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:53:
Ik wens echter ook veel geluk toe voor mensen die een appartement willen kopen. Hetzelfde dag als ze worden gepost zitten de bezichtigingen al vol en omdat je geen hypotheek mag vragen voor geld boven de vraagprijs heb je ook geen schijn van kans omdat iedereen daarboven gaat bieden.
Kleine correctie: je krijgt geen hypotheek boven de taxatiewaarde, die kan hoger liggen dan de vraagprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dspartan
Pannencouque schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:17:
Als het voelt als weggooien, kun je natuurlijk altijd besluiten alsnog te kopen. Dan los je een deel af. Misschien woon je dan niet helemaal zoals je wil, maar dan heb je over (bijvoorbeeld) vijf jaar wel wat vermogen opgebouwd.
Ik kan veel dingen besluiten maar het is toch een 1 op 1000 kans dat ik überhaupt iets kan krijgen. Ik woon dan alsnog in een krocht die ik over 5 jaar waarschijnlijk onder water kan doorverkopen (of niet eens) als de bubbel ontploft is. Dat is nauwelijks aantrekkelijk laat staan mee te nemen dat je daarin minimaal 5 jaar moet wonen en tienduizenden euro's uit moet geven aan renovatie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:13
CVTTPD2DQ schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:23:
[...]

Kleine correctie: je krijgt geen hypotheek boven de taxatiewaarde, die kan hoger liggen dan de vraagprijs.
Fabelachtig genoeg is de taxatie waarde even hoog als de verkoopprijs. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Pannencouque schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 18:17:
Nouja, met een modaal inkomen heb je op heel veel plekken letterlijk geen keuze. Ook buiten de randstad zijn er veel middelgrote steden zonder huizen/appartementjes die voor minder dan 180.000 niet weg gaan.

Dat vermogen is alleen te verzilveren als je je woning voor grofweg hetzelfde geld kan verkopen. Zelfs de grootste woningmarktoptimisten moeten toch toegeven dat dat een levensbepalend probleem kan worden.
Als de huidige lijn doorzet moet je natuurlijk zo snel mogelijk instappen, maar mocht de markt binnen 5 jaar omslaan, dan heb je toch echt een probleem. Je hebt met een annuïteitenhypotheek 12% afgelost in 5 jaar, dat is 1 jaar waardestijging - wat er in 1 jaar op kan, kan er ook in 5 jaar af.

Betaalbaar wonen is een beleggingsproduct geworden. Wie weet het beste wat je kan overkomen, maar beleggen kent ook risicos.

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 18-10-2020 19:38 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• appelflap1992
  • Laatst online: 09:37
Ik ben zelf ook zoekende als starter, voor mij is het ook niet te doen, ik ben alleen en heb een mager inkomen (ruim onder modaal). Ik heb wel een goed gevulde spaarpot. Dit komt eigenlijk doordat ik niks kan kopen, ik woon daardoor nog altijd thuis, Hierdoor spaar ik elke maand best veel maar de huizenprijzen stijgen helaas harder dan mijn spaarrekening dus ik kom geen steek verder zo.

Wat mij opvalt is dat hier wel heel veel mensen (terecht) zuur zitten te doen. Veel mensen die op dit moment huren of als starter iets zoeken, graag willen kopen maar het geld niet willen of kunnen betalen. Toch gaat nagenoeg elk huis boven de vraagprijs weg en ook erg snel.

Wat ik mij afvraag is of er hier ook starters zijn die in deze tijd wel een huis kopen. En hoe ze dit doen en ook vooral hoe ze zich daarbij voelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
appelflap1992 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:03:
Ik ben zelf ook zoekende als starter, voor mij is het ook niet te doen, ik ben alleen en heb een mager inkomen (ruim onder modaal). Ik heb wel een goed gevulde spaarpot. Dit komt eigenlijk doordat ik niks kan kopen, ik woon daardoor nog altijd thuis, Hierdoor spaar ik elke maand best veel maar de huizenprijzen stijgen helaas harder dan mijn spaarrekening dus ik kom geen steek verder zo.

Wat mij opvalt is dat hier wel heel veel mensen (terecht) zuur zitten te doen. Veel mensen die op dit moment huren of als starter iets zoeken, graag willen kopen maar het geld niet willen of kunnen betalen. Toch gaat nagenoeg elk huis boven de vraagprijs weg en ook erg snel.

Wat ik mij afvraag is of er hier ook starters zijn die in deze tijd wel een huis kopen. En hoe ze dit doen en ook vooral hoe ze zich daarbij voelen.
Als je ruim onder modaal verdient kom je in aanmerking voor sociale huur. Dat is nog altijd de meest voordelige manier van wonen. Waarom zou je iets willen kopen met een salaris ruim onder modaal in je eentje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dspartan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 17:53:
Zelfs in Zeeland is het onmogelijk om op 1 hypotheek een fatsoenlijke huis/appartement te kopen.

Ik verdien 43k/jaar en kan 200k binnenharken maar alles wat beschikbaar is was gebouwd voor 1950 en heeft 20-30k aan werk nodig voordat ik het zelf überhaupt op Funda zou durven gooien.
Zo dramatisch lijkt het mij ook weer niet. Bv https://www.funda.nl/koop/goes/huis-41042832-trumanlaan-41/ vind ik niet heel raar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• appelflap1992
Z___Z schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Als je ruim onder modaal verdient kom je in aanmerking voor sociale huur. Dat is nog altijd de meest voordelige manier van wonen. Waarom zou je iets willen kopen met een salaris ruim onder modaal in je eentje?
Ik sta al een paar jaar ingeschreven maar daar lukt het ook niet i.v.m. mega veel inschrijvingen op een huis. Overigens kom ik ook niet in aanmerking voor een huurtoeslag i.v.m. te veel eigen vermogen. Als je meer dan 30k hebt dan heb je al teveel en heb je er geen recht op. Wat is nou 30K als je een huis zoekt zou je zeggen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ik sta al sinds einde studie ingeschreven in Utrecht (2003) en de wachttijd was toen gemiddeld 10 tot 14 jaar, inmiddels verdien ik te veel maar betaal ik nog steeds netjes €8,- per jaar voor je weet maar nooit. In die tijd heb ik nóóit een voorstel gehad voor een huis waar ik recht op had. N=1 maar wel tekenend voor Randstad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dspartan
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:55:
[...]

Zo dramatisch lijkt het mij ook weer niet. Bv https://www.funda.nl/koop/goes/huis-41042832-trumanlaan-41/ vind ik niet heel raar.
Dit is een flinke uitzondering. Ik heb daar inmiddels al een bezichtiging voor staan dus ik laat het nog weten voor hoeveel geld hij uiteindelijk wegging. (Spoiler: Niet de vraagprijs, niet naar mij :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
Dspartan schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:44:
[...]

Dit is een flinke uitzondering. Ik heb daar inmiddels al een bezichtiging voor staan dus ik laat het nog weten voor hoeveel geld hij uiteindelijk wegging. (Spoiler: Niet de vraagprijs, niet naar mij :+ )
Ja, het is jammer dat je meestal de uiteindelijke verkoopprijs niet ziet. Maar als ik bv https://nvmonlinebieden.nvm.nl/bid/574 zie, bij die veilingen kun je wel de uiteindelijke verkoopprijs zien. Dat is bij deze wel iets boven de 2 ton (dus min of meer de zelfde categorie), maar het verschil met de startprijs is niet extreem groot. (En volgens mij niet heel duur voor wat je krijgt.) Vandaar dat ik dacht dat andere huizen ook niet extreem boven de vraagprijs zouden zitten.

Maar ik snap je punt dat het steeds moeilijker wordt om betaalbare woningen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:59
Wilf schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:14:
Ik sta al sinds einde studie ingeschreven in Utrecht (2003) en de wachttijd was toen gemiddeld 10 tot 14 jaar, inmiddels verdien ik te veel maar betaal ik nog steeds netjes €8,- per jaar voor je weet maar nooit. In die tijd heb ik nóóit een voorstel gehad voor een huis waar ik recht op had. N=1 maar wel tekenend voor Randstad.
Andere ervaringen daar. Van 6 respectievelijk 8 jaar.
Maar je moet toch zelf reageren op het aanbod?
Wel ben je een mooi voorbeeld hoe onder meer de wachtlijsten vervuilen.
Vandaar de kortere wachttijden(?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-09 21:59
Richh schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 19:27:
[...]

Nouja, met een modaal inkomen heb je op heel veel plekken letterlijk geen keuze. Ook buiten de randstad zijn er veel middelgrote steden zonder huizen/appartementjes die voor minder dan 180.000 niet weg gaan.

Dat vermogen is alleen te verzilveren als je je woning voor grofweg hetzelfde geld kan verkopen. Zelfs de grootste woningmarktoptimisten moeten toch toegeven dat dat een levensbepalend probleem kan worden.
Als de huidige lijn doorzet moet je natuurlijk zo snel mogelijk instappen, maar mocht de markt binnen 5 jaar omslaan, dan heb je toch echt een probleem. Je hebt met een annuïteitenhypotheek 12% afgelost in 5 jaar, dat is 1 jaar waardestijging - wat er in 1 jaar op kan, kan er ook in 5 jaar af.

Betaalbaar wonen is een beleggingsproduct geworden. Wie weet het beste wat je kan overkomen, maar beleggen kent ook risicos.
Je koopt allereerst woongenot.
Pas een risico als je de hypotheek niet meer kan opbrengen.
De periode 2009-2013 werd vrijwel zonder extra schrammetje doorstaan.
Als belegging is goedkoop OG veel te duur en al helemaal buiten de goede locaties.
Aandelen zijn dan echt een veel beter alternatief 8)
Nieuwbouw zal an sich de betaalbaarheid niet oplossen door de bouweisen en kostprijs.
Wel kan forse nieuwbouw de prijzen van bestaand behoorlijk gaan drukken.
Komende jaren staat dat echter nog niet in de boeken.
Verzin een list zal nog een tijd het motto blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 23:15
Z___Z schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 20:50:
[...]

Ik heb vrienden (een stel) die in sociale huur zitten (erin gegaan na studie) en zo'n 200.000 gespaard hebben :o . Echter hebben zij nog een flinke studieschuld waardoor de hypotheek te laag uitvalt en dus flink deel van hun spaargeld moeten inzetten. Zij willen graag kopen.
Maar voor ~200k koop je ook niet zoveel in de stad (utrecht). Ik heb zoiets van; blijf voor nu nog even zitten en je kunt (misschien) een appartement in de stad kopen met eigen vermogen en dan bespaar je ook op alle gemoeide aankoopkosten zoals afsluiten hypotheek, en je houdt ook nog wat over. Of is dat wishful thinking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Chiii schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:01:
[...]

Ik heb vrienden (een stel) die in sociale huur zitten (erin gegaan na studie) en zo'n 200.000 gespaard hebben :o . Echter hebben zij nog een flinke studieschuld waardoor de hypotheek te laag uitvalt en dus flink deel van hun spaargeld moeten inzetten. Zij willen graag kopen.
Maar voor ~200k koop je ook niet zoveel in de stad (utrecht). Ik heb zoiets van; blijf voor nu nog even zitten en je kunt (misschien) een appartement in de stad kopen met eigen vermogen en dan bespaar je ook op alle gemoeide aankoopkosten zoals afsluiten hypotheek, en je houdt ook nog wat over. Of is dat wishful thinking?
Studieschuld mag je gewoon in één keer aflossen en dan telt het niet meer mee. Schuld onder oude stelsel is; 1 euro schuld, 2 euro minder hypotheek. Of is het echt zo'n schuldenpaar met elk 60k? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JSTPS
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01:27
appelflap1992 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 22:02:
[...]

Ik sta al een paar jaar ingeschreven maar daar lukt het ook niet i.v.m. mega veel inschrijvingen op een huis. Overigens kom ik ook niet in aanmerking voor een huurtoeslag i.v.m. te veel eigen vermogen. Als je meer dan 30k hebt dan heb je al teveel en heb je er geen recht op. Wat is nou 30K als je een huis zoekt zou je zeggen..
*knip*
Dergelijke adviezen vallen onder (belasting)fraude plegen en laten we dus achterwege.

[ Voor 39% gewijzigd door tweakduke op 19-10-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Rubbergrover1 schreef op zondag 18 oktober 2020 @ 23:00:
[...]

Ja, het is jammer dat je meestal de uiteindelijke verkoopprijs niet ziet. Maar als ik bv https://nvmonlinebieden.nvm.nl/bid/574 zie, bij die veilingen kun je wel de uiteindelijke verkoopprijs zien. Dat is bij deze wel iets boven de 2 ton (dus min of meer de zelfde categorie), maar het verschil met de startprijs is niet extreem groot. (En volgens mij niet heel duur voor wat je krijgt.) Vandaar dat ik dacht dat andere huizen ook niet extreem boven de vraagprijs zouden zitten.

Maar ik snap je punt dat het steeds moeilijker wordt om betaalbare woningen te vinden.
In welke zin is dat ongeveer dezelfde categorie? In prijs alleen?

Want 1983 vs 1963 zit nogal een verschil tussen. Tussen 74 en 114 vierkante meter woonoppervlak ook, idem 389 vs 270 kuub. En de locatie (Goes vs Middelburg) is ook niet echt gelijk ofzo.

WOZ waarden liggen wel heel dicht bij elkaar, waarbij die van dat huis in Middelburg die in Goes ingehaald heeft.

Die in Goes heeft wel wat weg van zo'n Premie A woning die je met een enkel submodaal inkomen kocht. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
JSTPS schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:52:
[...]

Vanaf 2021 geldt tot 50.000 een vrijstelling. Wat je ook kan doen (en wat volgens mij veel gebeurt) is voor de peildatum (1 januari) het bedrag boven de 50.000 van de rekening halen, en een tijd later weer terugstorten, om een jaar later hetzelfde te doen. Denk er wel aan om per pinbeurt onder de 10.000 te blijven, want vanaf 10.000 moet de bank transacties melden aan de belastingdienst (of Fiu?).

Het zal vast niet mogen, maar je moet wat als de overheid je het leven zuur maakt :P.

@Wilf

Er zijn genoeg nieuwe Nederlanders die wel succesvol zijn in hun zoektocht hoor, misschien moet je even de grens over en weer terug, heb je voordat je het weet een huis! :Y)
Ook meerdere opnames achter elkaar die op het oog er op gericht lijken de limiet te ontwijken vallen onder die rapportageplicht... dacht ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
[...]

Vanaf 2021 geldt tot 50.000 een vrijstelling. Wat je ook kan doen (en wat volgens mij veel gebeurt) is voor de peildatum (1 januari) het bedrag boven de 50.000 van de rekening halen, en een tijd later weer terugstorten, om een jaar later hetzelfde te doen. Denk er wel aan om per pinbeurt onder de 10.000 te blijven, want vanaf 10.000 moet de bank transacties melden aan de belastingdienst (of Fiu?).

Het zal vast niet mogen, maar je moet wat als de overheid je het leven zuur maakt :P.
Je kunt ook zeggen, wat is nou 700 euro huur als je meer dan 30k op de bank hebt staan? Die toeslagen zijn bedoeld voor mensen voor wie het echt moeilijk is de huur te betalen. Voor de toewijzing van een woning is het recht op huurtoeslag ook geen criterium.

Geld opnemen mag natuurlijk, maar je moet het wel gewoon opgeven bij de belastingaangifte. Als je dat niet doet, dan ben je aan het frauderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
[...]

Wat vast niet mag is dus ook niet de bedoeling hier op Tweakers te posten. Daarnaast lijkt het me heel redelijk dat sociale huurprijzen bedoeld zijn voor mensen die niet meer dan 50.000 euro op hun rekening hebben...
Er zijn genoeg nieuwe Nederlanders die wel succesvol zijn in hun zoektocht hoor, misschien moet je even de grens over en weer terug, heb je voordat je het weet een huis! :Y)
Dit is bullshit (waar is je bewijs voor deze stelling?), xenofobisch en voegt niets toe aan een fatsoenlijke discussie over dit onderwerp.

[ Voor 7% gewijzigd door Citroentjuh op 19-10-2020 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

izdp schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 00:59:
[...]

Andere ervaringen daar. Van 6 respectievelijk 8 jaar.
Maar je moet toch zelf reageren op het aanbod?
Wel ben je een mooi voorbeeld hoe onder meer de wachtlijsten vervuilen.
Vandaar de kortere wachttijden(?)
Ik heb in de periode 2003 - 2009 actief elke maand gekeken op woning er en nooit kwam mijn kansnummer in de richting van lage tientallen. Ook kreeg ik in mijn overzicht vaak huizen met urgentie en 65+ waar ik dus sowieso niet op hoefde proberen in te schrijven. Ik heb toen nog een tijdje antikraak gewoond in Emmeloord terwijl ik in Utrecht werkte maar toen ik een keer in slaap viel achter het stuur en de middenberm van de A6 omploegde (saaaaaie weg) ben ik weer een tijdje tevergeefs gaan kijken. Ondertussen alleen maar vrije sector (voor en na klein jaartje antikraak).

Halleluja trouwens, ze gaan het funderingsprobleem onderdeel maken van een taxatie! Goed nieuws! Niet alleen voor de prijzen wellicht, maar vooral wegens de onaangename verrassingen die je anders kan verwachten.

Bron: https://nos.nl/l/2352922

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiii
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 23:15
kabeltjekabel schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:09:
[...]

Studieschuld mag je gewoon in één keer aflossen en dan telt het niet meer mee. Schuld onder oude stelsel is; 1 euro schuld, 2 euro minder hypotheek. Of is het echt zo'n schuldenpaar met elk 60k? >:)
Studieschuld was al deels afgelost maar als het goed is keek de bank naar het oorspronkelijke bedrag waardoor de hypotheek veel lager uitviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Citroentjuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:29:
[...]
Dit is bullshit (waar is je bewijs voor deze stelling?), xenofobisch en voegt niets toe aan een fatsoenlijke discussie over dit onderwerp.
Gemiste kans. Hij had het woordje nieuwe weg moeten laten. Het kan namelijk best lonen om een paar jaar elders tegen een hoger loon / lagere belastingdruk te werken en met dat spaargeld hier te beginnen. Zo heb ik dat ook gedaan. (Niet met die bedoeling overigens. Ik wilde na mijn studie simpelweg wat van de wereld zien. Maar uiteindelijk leverde dat dus meer op dan dat het kostte.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:38
NielsFL schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:43:
[...]

Gemiste kans. Hij had het woordje nieuwe weg moeten laten. Het kan namelijk best lonen om een paar jaar elders tegen een hoger loon / lagere belastingdruk te werken en met dat spaargeld hier te beginnen. Zo heb ik dat ook gedaan. (Niet met die bedoeling overigens. Ik wilde na mijn studie simpelweg wat van de wereld zien. Maar uiteindelijk leverde dat dus meer op dan dat het kostte.)
Zijn opmerking heeft duidelijk niet betrekking op geld sparen in het buitenland en hier kopen, het gaat over wachttijden voor een sociale huurwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Citroentjuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:45:
[...]

Zijn opmerking heeft duidelijk niet betrekking op geld sparen in het buitenland en hier kopen, het gaat over wachttijden voor een sociale huurwoning.
Dat zeg ik toch? Gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelflap1992
Rubbergrover1 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 05:19:
[...]

Je kunt ook zeggen, wat is nou 700 euro huur als je meer dan 30k op de bank hebt staan? Die toeslagen zijn bedoeld voor mensen voor wie het echt moeilijk is de huur te betalen. Voor de toewijzing van een woning is het recht op huurtoeslag ook geen criterium.

Geld opnemen mag natuurlijk, maar je moet het wel gewoon opgeven bij de belastingaangifte. Als je dat niet doet, dan ben je aan het frauderen.
Zo komen mensen die geen hoog salaris hebben dus nooit aan een eigen woning en zijn ze voor hun leven verbonden aan huren. (Hoe houd je het verschil in arm en rijk groot?) En nu zeg ik niet dat iedereen maar een koopwoning moet kunnen kopen maar als je dus al niet al te veel verdient en je moet wel elke maand 700 huur betalen terwijl je het huis ook zou kunnen kopen met een hypotheek van 500 euro en daarmee vermogen op kunt bouwen is dat best klote. Zeker als je kijkt naar regelingen van vroeger.. hoeveel hypotheek men kon krijgen, hoe soepel die regels waren, en bijvoorbeeld die premie A woningen.. is bijna diefstal te noemen.

Ik hoorde laatst dat ze daar nu ook naar gaan kijken, dat als je x jaar zoveel huur betaalt dat je dan ook zoveel hypotheek last kunt dragen. Dat vind ik wel een goede regel ondanks dat het mij persoonlijk niet gaat helpen maar eerder tegenwerken i.v.m. meer potentiële kopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-09 19:49
appelflap1992 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:16:
[...]

Zo komen mensen die geen hoog salaris hebben dus nooit aan een eigen woning en zijn ze voor hun leven verbonden aan huren. (Hoe houd je het verschil in arm en rijk groot?) En nu zeg ik niet dat iedereen maar een koopwoning moet kunnen kopen maar als je dus al niet al te veel verdient en je moet wel elke maand 700 huur betalen terwijl je het huis ook zou kunnen kopen met een hypotheek van 500 euro en daarmee vermogen op kunt bouwen is dat best klote. Zeker als je kijkt naar regelingen van vroeger.. hoeveel hypotheek men kon krijgen, hoe soepel die regels waren, en bijvoorbeeld die premie A woningen.. is bijna diefstal te noemen.

Ik hoorde laatst dat ze daar nu ook naar gaan kijken, dat als je x jaar zoveel huur betaalt dat je dan ook zoveel hypotheek last kunt dragen. Dat vind ik wel een goede regel ondanks dat het mij persoonlijk niet gaat helpen maar eerder tegenwerken i.v.m. meer potentiële kopers.
M.i. leidt dit tot een eenmalige, kunstmatige verhoging van de huizenprijzen, waardoor we nog verder in de penarie raken.

Zoals je zelf al aangeeft, vergroot dit de vraag naar (bestaande) woningen, zonder dat het aanbod wordt vergroot. Het lastige in het voorbeeld is dat de hypotheek van 500 euro in je voorbeeld geen 500 euro gaat kosten wanneer de 'huurders-hypotheek' gemeengoed wordt. Ironisch genoeg verkleind dit het gat tussen wat woningbezit en -huur kost, vanwege het simpele feit dat huizen duurder (en maandlasten dus hoger) worden, uitgaande van gelijkgebleven rentestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Chiii schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 02:01:
[...]

Hoe hoog moet de studieschuld (of hoe laag het inkomen) zijn als ze met 200k eigen vermogen niks kunnen kopen (zelfs in Utrecht). 200k vermogen en dan sociaal huren, bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
Nieuwe dag, nieuwe berichten over de woningmarkt https://www.nu.nl/economi...r-woonbeleid-kabinet.html
Besteedde een huurder elf jaar geleden nog 34 procent van het inkomen aan woonlasten, in 2018 was dat al opgelopen tot 38 procent. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat komt omdat de huurprijzen tussen 2010 en 2019 fors zijn gestegen: bij sociale huur zo’n 26 procent en bij commerciële huur 44 procent.
Opnieuw dus: wonen is duurder geworden en de vrije sector is ontiegelijk duur geworden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Citroentjuh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 08:29:
[...]

[...]

Het is toch niet onwaar?
Van de 129 duizend mensen die in 2014, 2015, 2016, 2017 en eerste helft van 2018 een verblijfsvergunning ontvingen, zijn er in deze periode 115 duizend gehuisvest in een gemeente (en zitten dus niet meer in de asielopvang van het COA).
CBS

Deze mensen moeten ergens wonen en de gemeente is "verplicht" om hier woningen voor beschikbaar te stellen. Dit zorgt gewoon voor extra druk op de al veel te lange wachtlijsten voor Sociale huur. Zie niet in waarom dat xenofobisch zou zijn? Het is volkomen logisch om er van te balen dat een groep voorrang krijgt op sociale huur terwijl er mensen al jaren staan ingeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Koekfabriek schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:45:
[...]

Het is toch niet onwaar?

[...]

CBS

Deze mensen moeten ergens wonen en de gemeente is "verplicht" om hier woningen voor beschikbaar te stellen.
Een gemeente bepaalt zelf of woningzoekenden recht hebben op voorrang bij een sociale huurwoning. (...) Vergunninghouders horen sinds 1 juli 2017 niet meer automatisch bij de groep die voorrang krijgt als een gemeente een huisvestingsverordening heeft.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

Dus? Ontslaat de gemeentes niet van de verplichting om statushouders te huisvesten?

Staat in je eigen link:
Gemeenten hebben de taak om vergunninghouders woonruimte te geven.
Link

Of deze: Zijn gemeentes verplicht asielzoekers te huisvesten:
Ja

Dat wil niet zeggen dat de oorzaak ligt bij de statushouders/asielzoeker. Maar met de gehele woningmarkt problematiek is er niet een oorzaak aan te wijzen maar een grote hoeveelheid van "problemen" en oorzaken.

[ Voor 68% gewijzigd door Koekfabriek op 19-10-2020 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Koekfabriek schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:57:
[...]

Dus? Ontslaat de gemeentes niet van de verplichting om statushouders te huisvesten?
Hangt er vanaf hoe je deze verplichting ziet; veelal niet met prioriteit, maar via een 'normale' wachtlijst, zoals ik dat lees. Dus ja, het legt druk op de wachtlijsten; puur en alleen omdat er meer vragers zijn naar woningen.

[ Voor 12% gewijzigd door gorgi_19 op 19-10-2020 11:00 ]

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Richh schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:40:
Nieuwe dag, nieuwe berichten over de woningmarkt https://www.nu.nl/economi...r-woonbeleid-kabinet.html

[...]

Opnieuw dus: wonen is duurder geworden en de vrije sector is ontiegelijk duur geworden.
Hoe worden woonlasten eigenlijk gedefiniëerd? Is dat huurprijs / hypo of is dat ook belastingen en GWL? Is het op basis van netto of bruto inkomen? Dat is nogal een verschil namelijk. M'n huur is 13% van mijn bruto inkomen maar mijn totale maandelijkse uitgaven aan gemeentebelastingen, GWL en huur is 23% van mijn netto inkomen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Koekfabriek Heeft wel een punt m.b.t. de sociale woningbouw.

De Gemeenten met een huisvestingsverordening dienen daarin de (volgorde van) voorrang te bepalen bij toewijzingen, maar dat is een beetje een papieren tijger..

Gemeenten hebben, ongeacht de voorrang, namelijk vanuit de Huisvestingswet 2014 een taakstelling om 'statushouders' (asielzoekers met een verblijfsvergunning) te huisvesten. De omvang hiervan is gebaseerd op het aantal inwoners per Gemeente in verhouding tot totaal inwoners van Nederland (om een gelijke verdeling te realiseren).

Ik heb jaren woningcorporaties gecontroleerd op de toewijzingen en er gaan toch best een significant deel naar de statushouders. Wel afhankelijk van de instroom statushouders én het aantal vrijgekomen huurwoningen. Een procent of 15 van totaal toewijzingen is niet ongebruikelijk.

Er zijn politieke partijen die tegen deze taakstelling ageren, maar dan verplaats je het probleem naar de asielzoekerscentra en uiteindelijk naar de grenzen...

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekfabriek
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy on the wall

gorgi_19 schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 10:59:
[...]

Hangt er vanaf hoe je deze verplichting ziet; veelal niet met prioriteit, maar via een 'normale' wachtlijst, zoals ik dat lees. Dus ja, het legt druk op de wachtlijsten; puur en alleen omdat er meer vragers zijn naar woningen.
Dus in een gemeente als bijv. Amsterdam met gemiddeld 15 jaar wachttijd op sociale huur, worden statushouders die aan Amsterdam zijn toegewezen eerst 15 jaar gehuisvest op een AZC voordat ze kunnen beginnen met hun "nieuwe" leven? Of mogen ze de vrije markt op om te gaan huren zoals de rest van Nederland die geen toegang heeft tot sociale huur?
Pagina: 1 ... 139 ... 319 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let erop dat je in het juiste topic post. Persoonlijke ervaringen en individuele vragen rondom het kopen en verkopen van huizen, vragen rondom de keuze kopen of huren, of ervaringen betreffende het zelf bouwen van huizen kunnen in de desbreteffende topics worden geplaatst.