CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 10:47:
[...]
Ik heb een beetje een idee van wat huizenprijzen toenertijd waren, en 375kƒ is idd echt een kast van een huis. Afhankelijk van de locatie is dat in 2020-termen een huis van 600k€ tot een miljoen (of idd meerdere miljoenen als dat huis in het toen verkrottende Amsterdam staat). Had je een uitzonderlijk goede baan dat je zo'n bedrag op je 26e aflossingsvrij kon lenen, of waren de normen echt zo laks?
Ik had een redelijke goede baan bij IBM met nog een heleboel groei potentieel.
Ben overigens maar gewoon HBO opgeleid dus geen extreem hoog salaris maar wel goed voor die tijd.
Overigens werkte mijn toenmalige wederhelft ook nog en werd ook haar salaris in acht genomen bij het bepalen van de hoogte van de hypotheek.
Uiteindelijk kon ik destijds gewoon een 102 % hypotheek krijgen.
Ik had als eerste huis dus een appartements- recht gekocht en agv perikelen in de VVE een principe besluit genomen dat mijn volgende huis vrijstaand moest zijn om alle GeOh met VVE en zelfs buren over een gemeenschappelijke dakgoot te vermijden.
Daardoor wel tot het randje gegaan van wat toen, op basis van mijn salaris op dat moment, verantwoord was,.
En de eerste twee jaar ook wel rustig aan moeten doen met vakanties en uit eten gaan.
Maar dat wisten we en dat hadden we er voor over.
Inderdaad is huis nu > Eur 600K waard. (omdat ik er niet uit wil schiet ik daar dus geen fluit mee op he!!!)
Ik wou dit voorbeeld vooral niet roepen om te pronken maar het ging mij meer om een ander geluid te laten horen tov al die verhalen dat je perse maar op een zo laag mogelijke hypotheek moet gaan zitten.,
Ik heb 36 jaar geleden een duik in het diepe genomen en die heeft uiteindelijk heel goed uitgewerkt. (Had ook fout kunnen gaan en dan hadden we weer moeten verkopen).
Ik ga ook zeker niet zeggen dat anderen dit voorbeeld moeten volgen maar het is wel iets dat je mee mag nemen als mogelijke aanpak.
Belangrijkste is denk ik dat je niets doet wat je slapeloze nachten bezorgt. Dat is het nooit waard. Maar zeker de aanschaf van een huis moet je, mi, echt wel met een lange termijn bril doen.
[
Voor 4% gewijzigd door
killerbee1958 op 16-10-2020 12:24
]