Het zal je niet verbazen dat ik denk van niet.
De stad is in mineur, of in ieder geval zijn er ernstige scheuren verschenen in het fundament om in de stad te wonen. Dit is al een tijdje aan de gang en zo'n beweging keer je niet zomaar om. Ik denk dus dat de re-suburbanisatie is ingegaan, en ik zal hieronder betogen waarom.
We zien nu al een paar jaar een netto uitstroom van gezinnen uit de grote steden (vooral Amsterdam) in Nederland. Logisch, want voor een Amsterdams gezin is het financieel erg interessant om naar het groen te vertrekken. 'Dubbel zoveel ruimte voor hetzelfde geld'. Ook voor starters zonder jubelton is de grote stad niet erg betaalbaar dus ook bij deze groep is het geen vanzelfsprekendheid meer om te blijven hangen in de grote stad na de studie. En heel eerlijk denk ik dat starters met jubelton ook beter kunnen investeren in een pandje met wat meer grond erbij.
Naast de financieel gedreven keuze om de stad te verlaten (of er niet te vestigen) zie je ook dat redenen om in de stad te blijven structureel zijn verzwakt: de stad is in niet-coronatijdperk veranderd in een minder prettig oord, veroorzaakt door de Airbnb-rolkoffers en de kaas- en wafelzaakjes. De hippe koffiebarretjes, hamburgertentjes en restaurantjes met vegan ambiance hebben ook hun charme inmiddels wel verloren. Ook die swapfiets blijkt ook een stuk minder relaxed en duurder dan gedacht.
Een andere niet-financiële factor voor de trek naar buiten is de sociale component. Want als vrienden en kennissen de stad verlaten, wordt het steeds logischer om zelf ook te vertrekken. Waar laat je in hartje centrum de auto die je inmiddels nodig hebt voor je sociale contacten? Of is het al de derde keer dat de airbags zijn gejat bij de p+r en klinkt een oprit met buurtwacht opeens wel prettig.
Waar de Nederlandse grote steden in 2008 op mondiale schaal goed betaalbaar waren, is dat momenteel veel minder het geval. Ook hierin zie ik minder aantrekkingskracht voor de grote stad.
En dan is er dit jaar de genadeklap gegeven die de afnemende populariteit van de urbane regio's verder versterkt: het inzicht dat thuiswerken zo ook wel zijn voordelen heeft. Dit inzicht heeft ook een structureel karakter.
Tel daar bij op dat je in de grote stad dit jaar een vervelende winter hebt, want het is behoorlijk lastig om in die nauwe straatjes uberhaupt de afstandsregels na te leven, en virussen verspreiden zich in stedelijk gebied nou eenmaal makkelijker.
Misschien nog een uitstapje naar de verwachting dat de migratie nog wel flink zal afnemen in 2020 en 2021 - zoals altijd in economisch zware tijden, en je hebt voldoende ingredienten om de bevolking in de stad te laten afnemen. Het gevolg is een grote kans op leegstand (vaak beter dan afschrijvingen doen!) en daarmee nog meer reden om weg te gaan uit de stad.
Mijn stelling is dan ook dat de stad zijn beste tijd voorlopig weer even heeft gezien, en dat je voorlopig niet moet rekenen op goed renderend urbaan vastgoed.